PDA

View Full Version : المتاجرة بطريقة الهيدج

Pages : 1 2 3 4 5 6 7 [8]

Amrtaha
09-17-2014, 20:31
تداول الفوركس عبر الانترنت أكثر من مجرد مجموعة أرقام ، نسب و رسوم بيانية هو شكل من الفن. يحتاج موهبة لتداول الفوركس لكن هذه الموهبة وحدها ستأخذك بعيدا. معظم متداولي الفوركس نجاحا طوروا مهاراتهم من خلال الانضباط و الممارسة. يحللون دوما استراتيجياتهم في الفوركس فضلا عن أهدافهم مع الحفاظ على عواطفه

mody555
09-17-2014, 23:00
عملة ذات عائدات أعلى. يعرف هذا البيع من العملات ذات العائدات المتدنّية من أجل شراء عملات ذات عائدات مرتفعة في الوقت عينه

Hassan Owen
09-17-2014, 23:31
الهيدج ليس الا استوب لوس يا أخي العزيز، انت بتقفل الخسارة بتاعتك مؤقتا، وده مفيش اي فرق بينه وبين انك تقفل الخسارة بتاعتك نهائيا وتتابع السوق عشان تفتح صفقات تانية بدل ما تفضل متعلق في صفقة الهيدج مستني تفكها ومش عارف امته

mody555
09-17-2014, 23:31
عندما نقوم بدراسة أوقات اليوم، تصبح الأمور مثيرة أكثر للإهتمام. نعلم أنّ اليورو يميل لتسجيل تحرّكات أقلّ خلال بعض الساعات- لنستغلّ ذلك ونضع قاعدة للتداول فقط في الأوقات التي تكون فيها التذبذبات متدنّية.

forexmonim
09-17-2014, 23:40
اخي الفاضل انا بصراحة لا اعرف الماتجرة بطريقة الهيدج لاني جديد
في الميدان و ليست لي الخبرة الكافية للجواب و تقبل مروري

Mazek
09-18-2014, 02:07
السلام عليكم اخي. الكريم انا لا انصح بالمخاطرة في الفوركس. و خصوصا لما تكون مبتدئ. يعني في البداية حاول تتعلم كل شي عن الفوركس. و ابعد عن الطمع لانه سبب الخسارة الاول و الاخير. بالتوفيق للجميع.

abdelloo31
09-18-2014, 04:03
طريقة معقدة وصعبة جداً ولا يجيد التعامل معها الا القليل والقليل جداً من المتاجرين وتتطلب مجهود مضاعف واضافة الى ذلك تتطلب راس مال كبير

payza
09-18-2014, 08:34
لا احبها طريقة دي الهيدج اكيد هيلخبط الدينا خالص على الشارت وهيبقى خطر على الحساب اكيد فمفيش اختلاف فى مبادئ المتاجرة بالعكس الهيدج بيتطلب حرص اكبرانت بتقفل الخسارة بتاعتك مؤقتا...

ihabblida
09-18-2014, 09:29
أخي الكريم أظن أن المتاجرة
بأسلوب الهيدج لا تغنيك عن متابعة الأخبار
أرجوا أ نأكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

kamal001
09-19-2014, 17:15
لأنك فى هذه الحالة بتتعامل مع صفقتين او اكثر ومطلوب منك فك كل صفقة على ربح مناسب بناءا نقط معينة فتخيل لو فيه خبر وفكيت الهيدج اكيد هيلخبط الدينا خالص على الشارت وهيبقى خطر على الحساب اكيد فمفيش اختلاف فى مبادئ المتاجرة بالعكس الهيدج بيتطلب حرص اكبر

downlaod1
09-19-2014, 17:16
الهيدج ليس الا استوب لوس يا أخي العزيز، انت بتقفل الخسارة بتاعتك مؤقتا، وده مفيش اي فرق بينه وبين انك تقفل الخسارة بتاعتك نهائيا وتتابع السوق عشان تفتح صفقات تانية بدل ما تفضل متعلق في صفقة الهيدج مستني تفكها ومش عارف امته

payza
09-19-2014, 18:54
الطريقة دي افضل نوع من التجارة يا صديقى يجب ان تلجا الى الاستراتيجيات
المختلفه وتتابع نجاحها وتعمل على قيام بعض الخطط قبل التداول وتستخدم استوب لوز وتيك بروفيت ...

hamouz14
09-19-2014, 19:15
لابد من معرفة التحليل والاخبار فى اى نوع من انواع التجارة سواء هيدج او تعزيز او تبريد
انا عن نفسي لا استخدم الهيدج تماما يا اخي وشايفه خطر

forexii
09-21-2014, 10:29
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اعضاء المنتدى الكرام
في رايي ان المتاجرة بطريقة الهيدج يمكن تكون شيئ ايجابي و تغنينا عن الخبرة لكنها تحتاج الى خبرة كبيرة

rachid01
09-23-2014, 04:34
الهيدج العادي طبعا لا فائدة منه لان هناك سبريد سوف تخسره من كل صفقة ولكن هناك افكار جيدة واستراتيجيات للهيدج يكون منها الربح سهل ولكن اعتقد اذا كنت سوف تستخدم الهيدج يجب متابعة الاخبار الاقتصادية

dranass92
09-23-2014, 13:14
الهيدج له مزايا واضرار ومن اضراره انه كلما زاد الفرق بين الصفقتين زاد مقدار الصفقات المعلقة بالخسارة
ويصعب الخروج منه الا مع مرور الوقت والانتظار والحل في استراتيجية الهيدج هو الصبر علي الصفقات

hakima
09-23-2014, 15:28
والله انا شايف ان موضوع الهيدج دا ما هو الا ايقاف للخسائر بشكل مؤقت يعنى مش المشكله انى اعمل هيدج اى شخص يعمله انما المشكله فى ما بعد الهيدج ده هتفكه ازاى العقده هنا

mohmed121
09-24-2014, 16:15
الهيدج العادي طبعا لا فائدة منه لان هناك سبريد سوف تخسره من كل صفقة ولكن هناك افكار جيدة واستراتيجيات للهيدج يكون منها الربح سهل ولكن اعتقد اذا كنت سوف تستخدم الهيدج يجب متابعة الاخبار الاقتصادية

mary01
09-25-2014, 15:22
بالفعل واذا كان مجرد استوب فمن الأفضل ان يستخدم المتاجر الأستوب العادى ويريح راسه بالعكس ده مع الهيدج بيضيع اسبريد جديد انت فى غنى عنه اذا كنت تريد التعامل مع الأستوب فقط لكن الهيدج بيققل الخسائر او تحويل الخسارة الى ربح بفضل تحليل جيد ومعرفة عند اى مستويات سوف يقوم بفك الهيدج زطريقة عمله مع الهيدج

YOSAF
09-25-2014, 15:24
السلام عليكم
الهيدج يا أخي ليست طريقة لتداول وإنما هو تعويض ل ستوب لوز بحيت تدخل في صفقة عكس صفقة في حال عكس عليك السعر بالتوفيق

payza
09-26-2014, 18:04
مفهوم الهيدج له مزايا واضرار ومن اضراره انه كلما زاد الفرق بين الصفقتين زاد مقدار الصفقات المعلقة بالخسارة
ويصعب الخروج منه الا مع مرور الوقت والانتظار والحل في استراتيجية الهيدج هو الصبر علي الصفقات .......

---------- Post added at 03:04 PM ---------- Previous post was at 01:18 PM ----------

اخي الهيدج له مزايا واضرار ومن اضراره انه كلما زاد الفرق بين الصفقتين زاد مقدار الصفقات المعلقة بالخسارة
ويصعب الخروج منه الا مع مرور الوقت والانتظار والحل في استراتيجية الهيدج هو الصبر علي الصفقات .........

كريـــم
09-27-2014, 03:28
المتاجرة بطريقة الهيدج هى طريقة معقدة وصعبة جداً ولا يجيد
التعامل معها الا القليل والقليل جداً من المتاجرين وتتطلب مجهود
مضاعف واضافة الى ذلك تتطلب راس مال كبير حتى
لا يزورك المارجن كول

hakima
09-27-2014, 14:27
فى اى مجال مشابه لمجال الفوركس وايضا فى مجال الفوركس لا بديل
عن الاطلاع على الجديد والاخبار المجيطة وايضا دراسة وتحليل المواقف
الاقتصادية بين كل ثانية والاخرى وذلك من قبيل العمل بمبدأ الحيطة والحذر
لتجنب الخسائر اولا وايضا تحقيق الارباح

choroukguid
09-27-2014, 15:47
لابد من معرفة التحليل والاخبار فى اى نوع من انواع التجارة سواء هيدج او تعزيز او تبريد
يجب ان يكون التاجر على علم بالتحليل الفنى والاساسى لكى يستطيع ان ينجح فى الفوركس

aymanso
09-27-2014, 15:48
السلام عليكم اخى التبريد هو فتح صفقة أخرى في نفس اتجاه الصفقة الاولى في حالة كانت خاسرة هذه الأخيرة
و التعزيز هو فتح عقد في نفس إتجاه الصفقة الأولى إذا كانت هذه الأخيرة رابحة
و الهيدج هو فتح صفقة عكس الصفقة الأولى وبالتوفيق للجميع

abokarem
09-27-2014, 16:06
عليكم السلام
اعتقد انه لا توجد اى طريقه فى التداول تغنيك عن متابعه الاخبار لان الهيدج هو طريقه لوقف الخساره لوقت معين حتى تحاول ان تفك
الهيدج وان تمكنت من فكها بطريقه جيده نجحت او العكس

Ahmed Taher M
09-27-2014, 16:08
انسى اطلاقا انه يكون فيه طريقه تغنيك عن متابعه الاخبار او التحاليل
لان الكل بيكمل بعضه ومبتقدرش مهما كانت طريقه عملك انك متتعلمش انواع التحاليل الاخرى
او انك متتابعش الاخبار
والهيدج مجرد طريقه عمل زيها زي اي طريقه عمل اخرى متقدرش تفصلها عن التحاليل
والاخبار ابد

ifs
09-27-2014, 16:14
السلام عليكم و رحمة الله
اكيد ان متابعة الاخبار امر ضروري و اكيد اخي لانه من اساسيات الفوركس وبالتوفيق للجميع

فريــــد
09-27-2014, 18:39
نصيحه منى متستخدمش الهيدج .. مالوش فايده صدقنى وبيخليك مربوط ربطه وحشه .
. ادخل صفقتك وتكون داخلها من مكان قوى ثم بعد ذلك حددلها هدف وحددلها استوب .
اما رابح واما خاسر ذلك افضل بكثير من ايكون هناك صفقتين متعاكستين وامهما تحرك
السعر انت مش بتستفيد برضه . اللى بتكسبه هنا بتخسره هنا

malopm
09-28-2014, 17:23
انا سمعت انه فيه متاجرين
بيشتغلوا فقط بطريقة الهيدج وبيربحوا منها فاكيد ليها استراتيجية وطريقة عمل لو عرفناها ممكن فعلا يبقي الهيدج فرصة جميلة لينا

reda86
09-29-2014, 18:44
لمتاجرة بطريقة الهيدج لها خطورتها اخي الكريم لأنه اذا انعكس السعر وواصل انعكاسه فلن تستطيع فك هذا الهيدج
لان الصفقة تنفذ بامرين واحد بيع والثاني شراء

kamal001
09-30-2014, 23:11
من الافضل يا اخى عند استخدام اى طريقه متاجرة
النظر الى الاخبار ومتابعتها
لانها فعلا تؤثر فى السوق
فيجب مراعاة ذلك

tedjboyka
10-03-2014, 01:02
استطيع المساعدة ويمكننى ان اترجم صفحتين الى 4 يوميا

ولكن علينا ان لانكتفى بالبرايس اكشن ونترجم ايضا الكتب التى

تتحدث عن الاشياء المجهولة بالنسبة لنا كعرب مثل الماركت بروفايل والاوردر فلو

تحياتى وتقبل مرورى

محمد عز الدين عيد خضري
10-03-2014, 01:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
كل شيخ وليه طريقة وان اعتقد ان الهيدج بتستخدموا لما تكون اخفقت في التحليل
اتمني لك التوفيق
تحياتي

mody555
10-03-2014, 09:07
إنّ استعمال الرافعة المالية قد يتمتّع بتأثيرات كبيرة على حسابك في حال لم يتمّ استعمالها بشكل ملائم. تداول أحجام أكبر من العقود بواسطة الرافعة المالية من شأنه زيادة أرباحك بشكل كبير

w3ad
10-03-2014, 10:06
الهيدج اخى الكريم من الطرق الجيده فى المضاربه ولكن بشرط انك تكون على علم بيه يعنى

مفروض انك تكون عارف امته هتعمل هيدج وكمان امته هتقدر تخرج منه والا كان ملوش اى لازمه

downlaod1
10-03-2014, 10:51
هو اصلا الهيدج لا يتاجر به المحترفون او اصحاب المحافظ الاستثمارية الضخمة الذين يملكون محللين فى كل شى يتعلق بالفوركس أتعلم لماذا لا الهيدج يحتاج لخبراء فى شتى انواع التحليل للتعامل معه لانه يجب فكه بطريفة احترافية ,اذن هو لا يغنيك عن اى نوع من انواع التحليل المتعارف عليها + ان الهيدج خطير فقد يسرق كم وقت المضارب شهور للتخلص منه

haleeim
10-04-2014, 11:21
الهيدج طريقة منصحكش بيها لأنها صعبة جدا وعشان تتعملها وتتقنها هتاخد وقت كبير جدا وحتى لو اتعلمتها الصفقات هتاخد معاك وقت طويل جدا عشان تحقق ربح او حتى عشان تقفل او تفك الهيدج ف بالتالى لا انصحك بيها لعيوبها الكتيرة جدا .

محمد طايع
10-04-2014, 11:24
الهيدج يحتاج لخبراء فى شتى انواع التحليل للتعامل معه لانه يجب فكه بطريفة احترافية ,اذن هو لا يغنيك عن اى نوع من انواع التحليل المتعارف عليها علشان كده اعتقد ان ممنوع التجاره بيه

mohyedal
10-04-2014, 11:24
معرفة الاخبار و تحليلها ضروري سواء اتعلق الامر
بالتداول عن طريق الهيدج ام غير الهيدج لان ذلك يفيد
المرء في معرفة متى يجب ان يخرج ام لابد ان يستمر
في الصفقة

mohammed hussien
10-06-2014, 18:20

ahmedamr
10-07-2014, 17:38
لان الكل بيكمل بعضه ومبتقدرش مهما كانت طريقه عملك انك متتعلمش انواع التحاليل الاخرى
او انك متتابعش الاخبار
والاخبار ابدا

haleeim
10-07-2014, 23:34
نصيحه منى متستخدمش الهيدج .. مالوش فايده صدقنى وبيخليك مربوط ربطه وحشه .. ادخل صفقتك وتكون داخلها من مكان قوى ثم بعد ذلك حددلها هدف وحددلها استوب . اما رابح واما خاسر ذلك افضل بكثير من ايكون هناك صفقتين متعاكستين وامهما تحرك السعر انت مش بتستفيد برضه . اللى بتكسبه هنا بتخسره هنا

medo2013
10-07-2014, 23:50
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة لابد من الهيدج فى الفوركس فان فى ناس بتحب الهيدج وفى ناس مبتحبش التعامل بالهيدج وكمان الهيدج بيخليك مربوط ربطة جامدة مش عارف تتخلص منها والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

waelo
10-08-2014, 01:29
بص هقولك وجهه نظرى من واقع خبرتي البسيطه في طرق الهيدج
هو طريقه متاجره بسيطه جدا وقويه جدا في نفس الوقت وتقدر تحقق بيها ارباح خياليه
فقط اذا اخترت نقاط دخول وخروج قويه

payza
10-08-2014, 13:35
اخي بتهايئلى لازم متابعة الاخبار اولا باول
عشان كده التحليل الاساسى مهم جدا والتحليل الرقمى وسيبك من الهيدج .........

Dr.Forex
10-08-2014, 13:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ولكن المتاجرة بطريقة الهيدج هي الكلمة سهلة ولن لما تج تف الهيدج راح تعلق اكيد وما تعرف كيف تتصرف

waelo
10-08-2014, 16:33
بص هقولك وجهه نظرى من واقع خبرتي البسيطه في طرق الهيدج
هو طريقه متاجره بسيطه جدا وقويه جدا في نفس الوقت وتقدر تحقق بيها ارباح خياليه
فقط اذا اخترت نقاط دخول وخروج قويه

mody555
10-08-2014, 16:58
يمكن استخدام الماكد، الذي يطلق عليه في بعض الأحيان اسم ملك المؤشرات، في الأسواق التي تتّبع اتّجاهًا محدّدًا أو في تلك التي

AMLAK
10-12-2014, 19:51
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم الهيدج ليس الا استوب لوس يا أخي العزيز، انت بتقفل الخسارة بتاعتك مؤقتا، وده مفيش اي فرق بينه وبين انك تقفل الخسارة بتاعتك نهائيا وتتابع السوق عشان تفتح صفقات تانية بدل ما تفضل متعلق في صفقة الهيدج مستني تفكها ومش عارف امته بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

nada forex
10-12-2014, 20:21
الســــــلام عليكــــــم ورحـــــمه الله وبركاته .......لا يا اخى ااا للاسفط
لا اتاجر بالهيدج لانى مش بعرف افك الهيدج عموما يا اخى تقبل تحياتى

belhadj
10-13-2014, 21:45
مرحبا اخواني اخواتي الكرام يشرفني أن أكون معكم في هدا الموضوع الشيق والرائع والمثير كما أنا هدا الموضوع فيه الكثير من القول والكلام والتحليل وشكرا أخي العزيز على هدا الجهد الكبير

mostafa gamal
10-13-2014, 22:11
أنا أرى أنه لا غنى عن التحليل الأساسي في الصفقات الطويلة و المتوسطة بغض النظر عن الأستراتيجية
جعل الله يومكم خير من أمسكم و غدكم خير من يومكم .... تحياتي

khalid001
10-14-2014, 00:59
لايوجد اختلاف بالتعالم مع الهيدج او بالتجارة العادية بدون هيدج بالعكس المتاجرة بالهيدج تتطلب منك ضعف كجهودك العادى من تحليل لأنك فى هذه الحالة بتتعامل مع صفقتين او اكثر ومطلوب منك فك كل صفقة على ربح مناسب بناءا نقط معينة فتخيل لو فيه خبر وفكيت الهيدج اكيد هيلخبط الدينا خالص على الشارت وهيبقى خطر على الحساب اكيد فمفيش اختلاف فى مبادئ المتاجرة بالعكس الهيدج بيتطلب حرص اكبر

marwafawzy122
10-14-2014, 01:17
لا تستهون بالمتاجرة بنظام الهيدج يا آخى الفاضل إن المتاجرة بنظام الهيدج تحتاج إلى الخبرة والاحتراف من قبل المتاجر لأنها خطيرة جداً وغير مضمونة العواقب فربما تفتح صفقتين عكس بعضهما البعض كما هو معروف بنظام الهيدج ولا تستطيع فكه فهذا أمر صعب يتطلب خبرة كافية ...

magana02
10-14-2014, 12:49
هو اصلا الهيدج لا يتاجر به المحترفون او اصحاب المحافظ الاستثمارية الضخمة الذين يملكون محللين فى كل شى يتعلق بالفوركس أتعلم لماذا لا الهيدج يحتاج لخبراء فى شتى انواع التحليل للتعامل معه لانه يجب فكه بطريفة احترافية ,اذن هو لا يغنيك عن اى نوع من انواع التحليل المتعارف عليها + ان الهيدج خطير فقد يسرق كم وقت المضارب شهور للتخلص منه

Ahmed2020eg
10-14-2014, 13:51
شكرا لكم اخواني علي اجابتكم اللي اكيد وضحتلي فهمي
الخاطئ عن الهيدج وازاي بعد كدة انفذوا فصفقاتي بحرص

payza
10-14-2014, 16:12
اخي المشكلة تكمن في الهيدج له مزايا واضرار ومن اضراره انه كلما زاد الفرق بين الصفقتين زاد مقدار الصفقات المعلقة بالخسارة
ويصعب الخروج منه الا مع مرور الوقت والانتظار........

nada forex
10-14-2014, 21:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ...... انا للاسف يا اخى
لم اجرب المتاجره بالهامش من قبل عموما تقبل تحياتى يا ريييييييييييييييييييييييي ت

im30h
10-16-2014, 15:59
أنا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل ان الهيدج
هو خاصية جميلة في الفوركس حيث اذا كنت فاتح صفقة
سونجية ولاحت لك فرصة صغيرة تدخل هيدج
وبالتوفيق للجميع فى مجال الفوركس

Ahmed2020eg
10-16-2014, 17:10
او انك متتابعش الاخبار
والاخبار ابدا

BYE
10-16-2014, 17:13
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب طرق الهيدج هو طريقه متاجره بسيطه جدا وقويه جدا في نفس الوقت وتقدر تحقق بيها ارباح خياليه وشكراً والي الافضل بأذن الله

anwarladmhammad
10-16-2014, 17:48
الهيدج صعب التداول به لكن اذا كنت تستطيع ذلك وقد تدربت عليه واصبحت تعرف كيفية فك الصفقتين
فانت قد تحقق ما تود فعله
وافعل ذلك في حساب تدريبي قبل فعل ذلك في الحقيقي

antonioforex
10-16-2014, 17:56
السلام عليكم
بالنسبة لي اخي انا لا افضل العمل بطريقة الهيدج لاني لا اعرف كيفية فكه
لدلك افضل استراتيجيتي التي تعلمت بها و بالتوفيق لك.

kalepsso
10-16-2014, 18:21
او انك متتابعش الاخبار
والاخبار ابدا

مجنون الفوركس
10-16-2014, 18:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم انني لا استعمل الهيدج في التداول ، و اتمنى التوفيق و النجاح للجميع ^_^

balou
10-16-2014, 19:23
السلام عليكم اخوة الكرام
لا اعلم هي نغني على تحليل ام لا
او اخبار لكن هي طريقة مميزة للغاية و فيها نسبة نجاح قوية

اتمنى لكم ربح وفبر في مجال الفراكس

abdelrazek hassan
10-16-2014, 21:01
بالطبع لا اخي لان لا يوجد طريقه معينه تغنيك عن متابعه الاخبار الاقتصاديه او اخبار العملات وبالطبع لا نغفل متابعه التحليل الفني والاقتصادي والعملي علي الرسم البياني

talal alsaleh
10-16-2014, 21:15
اخي الكريم
انا حسب راي الشخصي
انه التداول بالهيدج هو خطير للمبتدئين في التداول ولكن من الممكن ان يكون هناك ارباح لدى ذوي الخبرة
والله ولي التوفيق
وشكراً لكم

wamlp02
10-16-2014, 21:28
والله انا شايف ان موضوع الهيدج دا ما هو الا ايقاف للخسائر بشكل مؤقت يعنى مش المشكله انى اعمل هيدج اى شخص يعمله انما المشكله فى ما بعد الهيدج ده هتفكه ازاى العقده هنا

algeria
10-16-2014, 22:28
أخي الكريم أظن أنو مفيش طريقة في الفوركس
تغنيك عن تتبع الأخبار في التداول
أرجوا أ نأكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

im30h
10-24-2014, 23:39
أنا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل ان الهيدج ليس الا استوب لوس
يا أخي العزيز، انت بتقفل الخسارة بتاعتك مؤقتا، وده مفيش
اي فرق بينه وبين انك تقفل الخسارة بتاعتك
نهائيا وتتابع السوق عشان تفتح صفقات تانية بدل ما تفضل متعلق
في صفقة الهيدج مستني تفكها ومش عارف امته
وبالتوفيق للجميع فى مجال الفوركس

talal alsaleh
10-24-2014, 23:42
اخي الكريم انا حسب معرفتي في الفوركس اريد ان انصحك ان لاتعمل بالهيدح الا بعد ان تكتسب الخبرة في مجال الفوركس وتحليل البيانات وتداول العملات الأجنبية لانه من الصعب التعامل معها
والله ولي التوفيق والنجاح
وشكراً لكم

banlo
10-25-2014, 00:40
بالنسبة لمن لا يعرف قيمة و الهيدج و العمل به فالاحسن اخي ان لا يعمل به لانه سيضيعه كما قلت
لكن الهيدج من يعرف له و يطكون له تحليل جيد فانه تكون له وسيلة لكي يربح من الخساءر اكثر

haleeim
10-25-2014, 00:57
نصيحه منى اخى انسى خالص موضوع المتاجرة بالهيدج
لانك مش هتقدر تتاجر بيه وتكسب الا لما تكون محترف
غير كدة ابتعد اخى عن ذلك وتعلم اى استراتيجيه اخرى اسهل ليك

mooha
10-25-2014, 00:59
هى طريقة حديثة مش قديمة اوى بس طبعا بيبقى ليها اوقات معينة وليها طرق مهارت فى التداول مش اى حد ولازم تدرب على لاتجريبى غترة الاول بالتوفيق للجميع

aliali
10-26-2014, 04:46
لايوجد اختلاف بالتعالم مع الهيدج او بالتجارة العادية بدون هيدج بالعكس المتاجرة بالهيدج تتطلب منك ضعف كجهودك العادى من تحليل لأنك فى هذه الحالة بتتعامل مع صفقتين او اكثر ومطلوب منك فك كل صفقة على ربح مناسب بناءا نقط معينة فتخيل لو فيه خبر وفكيت الهيدج اكيد هيلخبط الدينا خالص على الشارت وهيبقى خطر على الحساب اكيد فمفيش اختلاف فى مبادئ المتاجرة بالعكس الهيدج بيتطلب حرص اكبر
بالتوفيق

ay2001
10-26-2014, 04:47
سى اطلاقا انه يكون فيه طريقه تغنيك عن متابعه الاخبار او التحاليل
او انك متتابعش الاخبار
والاخبار ابدا

مروة
10-26-2014, 08:49
تحياتى

marach
10-26-2014, 09:19
هذه ليست بالاستارتجية اللتي تبني عليها صفقاتك وتستغني بها عن التحليل بل هي طريقة نتيجة لخطىء في التحليل وتكون بعد دخول السفة لتحويل الخسارة الى ربح وتحتاج الى تحليل

مصطفى الشنديدى
10-26-2014, 10:02

adil17
10-26-2014, 10:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم بالنسبة لي لا اعتقد ان الاخبار لها دور في حركة السوق و طريقة الهيدج طريقة جيدة جدا لكن بالنسبة للمحترفين فقط

محمد ميدو
10-26-2014, 11:01
الهيدج ده صعب الاسخدام ومعتقدش المحترفين بيستخدموه عشان ممكن فى اوقات يضيع الكتير من الحساب لانه يعتبر سلام ذو حدين فالافضل طرق تانية بالتوفيق ان شاء الله

ramdani
10-26-2014, 11:47
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم المتاجرة بطريقة الهيدج غير مسموح بها في شركتنا انستافوركس

forexabdo2014
10-27-2014, 07:02
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
بالفعل واذا كان مجرد استوب فمن الأفضل ان يستخدم المتاجر الأستوب العادى ويريح راسه
تمنياتى لك بالتوفيق والربح

ahmedplus
10-27-2014, 07:15
السلام عليكم ورحمة الله اخى الحبيب فى الله اتمنى لك دوام الصحه والعافيه واتمنى ان تكون بخير دائما واتمنى ان تتقبل مرورى الكريم
واتمنى من الله ان يجعل مشاركاتك معنا فى ميزان حسناتك وونتظر منك المزيد
الهيد من يفهمه ينجح

Ahmed2020eg
10-27-2014, 15:32

ranou
10-27-2014, 22:37

Mohamed Morsy
10-28-2014, 04:36
بالنسبة لي اخي انا لا افضل العمل بطريقة الهيدج لاني لا اعرف
كيفية فكه لدلك افضل اسـتراتيجيتي التي تعلمت بها و بالتوفيق لك
تحياتي ...

walmp01
10-28-2014, 13:05
صفقة الهيدج من اكتر الاشياء اللى ممكن المتاجر يجني بيها على نفسه فى الفوركس ولكن الاهم من هذا ان فى ناس بتقدر تحقق نسبة ارباح عن طريق الاعتماد على الهيدج وفى هه الحالة يمكنك ان تحقق ارباح من الهيدج ولكن ما غير ذلك اعتقد انه صعب جدا

gamlpm
10-29-2014, 03:44
وممكن اعتبار الهيدج طريقة مركبة واكثير تعقيدا يعنى انت لما بتتعامل مع صفقة عادية بتبقى صفقة لها هدف واستوب والتعامل معه اسهل اما الهيدج صفقتين وممكن اكثر وبتبقى محتاجة كذا نقطة كى تستطيع تخرج من كل عقد يعنى مجهود مضاعف

iforex1
10-31-2014, 08:59
اعتقد ان الهيدج طريقة جيدة و قوية جدا لكن لا اعتقد انه يمكن
لهذه الطريقة ان تغنينا عن قراءة الاخبار و التحاليل بشكل عام لان فك الهيدج يحتاج الى تحليل كبير جدا

halmp
10-31-2014, 12:31
انا في رايي والله اعلم ان كل التحليلات مكملة لبعضها ولا يمكن الاستغناء عن اي تحليل
اما الهيدج فهو سلاح ذو حدين ويتطلب فترة معينة ومنطقة معينة لانه لو فتحت هيدج مثلا وقت تغير اتجاه السوق حتكون مشكلة كبيرة لان السعر تجده يتحرك بسرعة في اتجاه معين والله اعلم

alsatry2014
10-31-2014, 12:32
اخى انت الكتحكم الوحيد فى الصفقه فلك الحق فى فتها ولك الحق فى اغلاقها متى تشاء ولكن اذا تمرجن حسابك فطبيعى الصفقه هتتقفل اتوماتك وكذلك من حق الشركه اغلاقها فى اى وقت اذا تعدت الخساره النسبه المطلوبه ....

remas
10-31-2014, 20:19
شوف المضاربه بالهيدج اخى الكريم جيده
فى حالة لو انت تعرف تتعامل مع الهيدج بشكل صحيح

alsatry2014
10-31-2014, 20:19
مشكور ياغالى على هذا التوضيح الهام
لان معرفة عمل فتح الاوردر من اساسيات تعلم التداول
وبالنسبة للاستوب لوز فارى انه من اهم مميزات سوق الفوركس

Wassa04
10-31-2014, 20:36
مرحبا اخي الكريم يجب ان تكون لديك خبرة
كبييرة جداا حتى تصبح لست في حاجة الى الاخبار

alsatry2014
10-31-2014, 20:37
مشكور ياغالى على هذا التوضيح الهام
لان معرفة عمل فتح الاوردر من اساسيات تعلم التداول
وبالنسبة للاستوب لوز فارى انه من اهم مميزات سوق الفوركس

hunter_world
11-01-2014, 00:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم المتاجره بطريقه الهيدج صعبه جدا ومش سهل ان الوحد يتقنها

if1
11-01-2014, 09:24
اعتقد ان الهيدج لا يمكن يجعلنا نستغني على التحاليل بشكل عام
لان فك الهيدج في الاساس يحتاج الى تحليل كبير جدا

magedman
11-01-2014, 09:33
السلام عليكم ورحمة الله
الهيدج طريقة ف المتاجرة لكن تحتاج الي الصبر وتجتاج الي
الاتقان وتعرف كيف تفك الهيدج والله الموفق

DABDOUB
11-01-2014, 15:35
السلام عليكم
أضن أن الأخبار الإقتصادية و التحاليل الفنية ضروري منها في أي شيأ يتعلق بالفوركس
لذالك فإن المتاجرة بالهيدج لا يغنيك عنهم و أيضا هذه الطريقة صعبة جدا
و الله أعلم

ilyes chaieb
11-01-2014, 15:36
طبعا لا
اي نوع من انواع المتاجرة يحتاج الى تحليل و الى متابعة جيدة للاخبار الاقتصادية العالمية
لذلك حتى و ان استعملت الهيدج عليك بالاهتمام بالتحليل الاساسي

waleed hassona
11-01-2014, 15:44
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب
الكرام الهيدج دة اخطر انواع وطرق التداول لانة ممكن يضيعك لابد من الحذر

sasa11
11-16-2014, 19:59
السلام عليكم
أضن أن الأخبار الإقتصادية و التحاليل الفنية ضروري منها في أي شيأ يتعلق بالفوركس
لذالك فإن المتاجرة بالهيدج لا يغنيك عنهم و أيضا هذه الطريقة صعبة جدا
و الله أعلم

ali 9
11-16-2014, 19:59
مرحبا أخي
أضن أن لديك لبس في فهم . فالهدج هو طريقة للعمل و ليس لتحليل
هناك من يضع هدج في مكان ستوب لوز
ولا مفر لك من تحليل كلستيكي و إخباري
الله كريم

hpacer
11-17-2014, 00:58
لشرف لي أن أخي العزيز أن أكون عضوا معكم في هدا المنتدى
الرائع في إنتظار المزيد من موضوعاتك المفيدة شكرا والسلام
واليك مني أعز التحية والتقدير

may0
11-17-2014, 11:46
الهيدج يحتاج الى دراسة جيدة جدا للسوق والهيدج لا يغننا عن الاخبار لان متابعه الاخبار وتحليلها مهم والهيدج
قد يكون اسلوب خاطئ وغير منطقى لو استخدم بطريقة خاطئة او عشوائية

mkamal
11-17-2014, 12:02
فعلا الاخبار او ما يعرف التحيلل الاساسي شي لازم مع التحليل الفني بالنسبة لمشكل الترجمة هناك مواقع عربية وقنوات تشرح بلغتنا تقبـــــل فائــــق احــتـــرامــى

ahmed_com
11-17-2014, 13:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا بكم اعضاء النتدى
لازم يكون فيه تحليل فني
شكرا جزيلا موضوع جميل جدا تبارك الله
السلام عليكم

magedaly
11-17-2014, 13:48
اعتقد ان طريقه الهيدج فى الفوركس هى من افضل الطرق التى يمكن من خلالها ان تحصل على الربح لبمناسب وعدم التعرض للخسائر الكبيرة
حيث يمكنك ان تدخل فى صفقتين على نفس الزوج صفقه شراء وصفقه بيع ويكون اللوت مختلف فى كلا الصفقتين حتى تحقق الربح