PDA

View Full Version : المتاجرة بطريقة الهيدج

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

2x1
06-10-2012, 11:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

هل المتاجرة بهذة الطريقة تغنيك عن الاخبار والتحاليل ولا

لازم بردوا لابد من معرفة الاخبار وتحليلها

magic777
06-10-2012, 16:49
انسى اطلاقا انه يكون فيه طريقه تغنيك عن متابعه الاخبار او التحاليل
لان الكل بيكمل بعضه ومبتقدرش مهما كانت طريقه عملك انك متتعلمش انواع التحاليل الاخرى
او انك متتابعش الاخبار
والهيدج مجرد طريقه عمل زيها زي اي طريقه عمل اخرى متقدرش تفصلها عن التحاليل
والاخبار ابدا

kingman
06-10-2012, 17:45
لايوجد اختلاف بالتعالم مع الهيدج او بالتجارة العادية بدون هيدج بالعكس المتاجرة بالهيدج تتطلب منك ضعف كجهودك العادى من تحليل لأنك فى هذه الحالة بتتعامل مع صفقتين او اكثر ومطلوب منك فك كل صفقة على ربح مناسب بناءا نقط معينة فتخيل لو فيه خبر وفكيت الهيدج اكيد هيلخبط الدينا خالص على الشارت وهيبقى خطر على الحساب اكيد فمفيش اختلاف فى مبادئ المتاجرة بالعكس الهيدج بيتطلب حرص اكبر

mohamed eldamnhorey
06-10-2012, 18:15
الهيدج لعبه صعبه جداً

وليس شغل عشوائى

اداه وسلاح ذو حدين يا اما تسخدمه فى صلحك يا اما تستخدمه ضدك

2x1
06-11-2012, 15:12
شكرا لكم اخواني علي اجابتكم اللي اكيد وضحتلي فهمي
الخاطئ عن الهيدج وازاي بعد كدة انفذوا فصفقاتي بحرص

Texxon
06-11-2012, 15:47
الهيدج ليس الا استوب لوس يا أخي العزيز، انت بتقفل الخسارة بتاعتك مؤقتا، وده مفيش اي فرق بينه وبين انك تقفل الخسارة بتاعتك نهائيا وتتابع السوق عشان تفتح صفقات تانية بدل ما تفضل متعلق في صفقة الهيدج مستني تفكها ومش عارف امته

AhmedMagnifico
06-11-2012, 16:08
اظن يا اخى انه ليس هناك شئ فى الفوركس يغنيك عن الاخبار والتحاليل
+
ان الهيدج طريقة صعبة جداً وتحتاج الى جهد كبير يمكن استغلاله فى الاخبار والتحاليل !!

maklad94
06-11-2012, 16:47
الهيدج طريقة منصحكش بيها لأنها صعبة جدا وعشان تتعملها وتتقنها هتاخد وقت كبير جدا وحتى لو اتعلمتها الصفقات هتاخد معاك وقت طويل جدا عشان تحقق ربح او حتى عشان تقفل او تفك الهيدج ف بالتالى لا انصحك بيها لعيوبها الكتيرة جدا .

magic777
06-11-2012, 17:26
الهيدج ليس الا استوب لوس يا أخي العزيز، انت بتقفل الخسارة بتاعتك مؤقتا، وده مفيش اي فرق بينه وبين انك تقفل الخسارة بتاعتك نهائيا وتتابع السوق عشان تفتح صفقات تانية بدل ما تفضل متعلق في صفقة الهيدج مستني تفكها ومش عارف امته

اخي نظام المتاجره بالهيدج هو طريقه خاصه ليها قواعد وشروط مش مجرد استوب لوس
والا كنت لاقيت الكل بيعمل به .. لكن هو علشان نظام محتاج احترافيه كبيره وخبره في اختيار نقاط الدخول والخروج
بتلاقي قليل اوي اللي بيعرف يشتغل ويتاجر بيه

kingman
06-11-2012, 19:03
اخي نظام المتاجره بالهيدج هو طريقه خاصه ليها قواعد وشروط مش مجرد استوب لوس
والا كنت لاقيت الكل بيعمل به .. لكن هو علشان نظام محتاج احترافيه كبيره وخبره في اختيار نقاط الدخول والخروج
بتلاقي قليل اوي اللي بيعرف يشتغل ويتاجر بيه
بالفعل واذا كان مجرد استوب فمن الأفضل ان يستخدم المتاجر الأستوب العادى ويريح راسه بالعكس ده مع الهيدج بيضيع اسبريد جديد انت فى غنى عنه اذا كنت تريد التعامل مع الأستوب فقط لكن الهيدج بيققل الخسائر او تحويل الخسارة الى ربح بفضل تحليل جيد ومعرفة عند اى مستويات سوف يقوم بفك الهيدج زطريقة عمله مع الهيدج

Rami
06-11-2012, 19:19
هو اصلا الهيدج لا يتاجر به المحترفون او اصحاب المحافظ الاستثمارية الضخمة الذين يملكون محللين فى كل شى يتعلق بالفوركس أتعلم لماذا لا الهيدج يحتاج لخبراء فى شتى انواع التحليل للتعامل معه لانه يجب فكه بطريفة احترافية ,اذن هو لا يغنيك عن اى نوع من انواع التحليل المتعارف عليها + ان الهيدج خطير فقد يسرق كم وقت المضارب شهور للتخلص منه

2x1
06-13-2012, 08:59
هو اصلا الهيدج لا يتاجر به المحترفون او اصحاب المحافظ الاستثمارية الضخمة الذين يملكون محللين فى كل شى يتعلق بالفوركس أتعلم لماذا لا الهيدج يحتاج لخبراء فى شتى انواع التحليل للتعامل معه لانه يجب فكه بطريفة احترافية ,اذن هو لا يغنيك عن اى نوع من انواع التحليل المتعارف عليها + ان الهيدج خطير فقد يسرق كم وقت المضارب شهور للتخلص منه

معلش ممكن افهم ازاي بيحتاج شهور لللتخلص
منة مش فاهم النقطة دي لاني لسة مبتدئ

ahmed
06-13-2012, 10:49
من الافضل يا اخى عند استخدام اى طريقه متاجرة
النظر الى الاخبار ومتابعتها
لانها فعلا تؤثر فى السوق
فيجب مراعاة ذلك

zahran
06-13-2012, 12:59
نصيحه منى متستخدمش الهيدج .. مالوش فايده صدقنى وبيخليك مربوط ربطه وحشه .. ادخل صفقتك وتكون داخلها من مكان قوى ثم بعد ذلك حددلها هدف وحددلها استوب . اما رابح واما خاسر ذلك افضل بكثير من ايكون هناك صفقتين متعاكستين وامهما تحرك السعر انت مش بتستفيد برضه . اللى بتكسبه هنا بتخسره هنا

kingman
06-13-2012, 13:38
نصيحه منى متستخدمش الهيدج .. مالوش فايده صدقنى وبيخليك مربوط ربطه وحشه .. ادخل صفقتك وتكون داخلها من مكان قوى ثم بعد ذلك حددلها هدف وحددلها استوب . اما رابح واما خاسر ذلك افضل بكثير من ايكون هناك صفقتين متعاكستين وامهما تحرك السعر انت مش بتستفيد برضه . اللى بتكسبه هنا بتخسره هنا
هو انا حقيقى مش بحب انصح النصيحة دى ان الواحد يبتعد كلية عن اداة او اسلوب فى المتاجرة ممكن يكون سبب فى تحقيق النجاح بواسطته ولكن الواحد يبينله مخاطرة استعمال هذه الطريقة فحاكيد من لايمتلك الخبرة والتدريب المناسب على الهيدج هيكون فى وضع سئ جدا ومش هيعرف يتصرف وهتكون الخاسئر كبيرة لكن من يجيده فهو يستطيع تحقيق ارباح جيدة جدا

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 14:19

فعلاً الناس بتفرح بالهيدج ده

بيخليك مربوط

عايز تكتيك معين

مش يافرحتى

بيع وشراء وتفضل متكتف فى صفقه والاخر تيجى تفك صفقه تلاقى التانيه معاك ومخسراك

طب وليه من الاول ابعد عن الشر وغنيله

2x1
06-14-2012, 18:50
فعلاً الناس بتفرح بالهيدج ده

بيخليك مربوط

عايز تكتيك معين

مش يافرحتى

بيع وشراء وتفضل متكتف فى صفقه والاخر تيجى تفك صفقه تلاقى التانيه معاك ومخسراك

طب وليه من الاول ابعد عن الشر وغنيله

والله عندكوا حق انا جلابتها اكتر من مرة وملقتش من وراها اي

فايدة بالعكس انا نويت ابعد عنها فعلا واغنيلها هههههه

sabry
06-14-2012, 19:03
الهيدج لاتقترب منة الا اذا كانت تجيد التعامل معة بل سوف تجد ناس بتكسب جيد منة لكن لن يصلح لكل الناس فهو سلاح زو حدين اذا لم تستخدمة صح فاانت على اعتاب المارجن نصيحة اذا كنت مبتداء ابعد عنة افضل وانت لك حرية القرار

safiforex
06-14-2012, 19:04
الهيدج يا جماعة طريقة جيدة و ممتازة ، و له عدة طرق للربح منه ، لكن هذه الطريقة تتطلي متداول محترف بالمعنى الحقيقي في التحليل
لان بكل بساطة فالهيدج لما يكون يجب فكه في احسن الظروف ، و طبعا من يعرف التحليل جيدا فانه سيعر فالنقط التي يجب فك الهيدج فيه

Rami
06-14-2012, 19:09
سبحان الله الكل ينصح بعدم استخدام الهيدج وانا اولكو لكن للاسف الشديد تجدنا نستخدمه ههههههه. فلا تنه عن خلق وتأتى مثله عار عليك
اذا فعلت عظيم ,,, فالهيدج فعلا اداة خطيرة , فالاستوب لوووز على قد ما هو مؤلم الا انه مريح

magic777
06-15-2012, 04:35
بص هقولك وجهه نظرى من واقع خبرتي البسيطه في طرق الهيدج
هو طريقه متاجره بسيطه جدا وقويه جدا في نفس الوقت وتقدر تحقق بيها ارباح خياليه
فقط اذا اخترت نقاط دخول وخروج قويه

mony
06-15-2012, 06:16
الهيدج يحتاج الى دراسة جيدة جدا للسوق والهيدج لا يغننا عن الاخبار لان متابعه الاخبار وتحليلها مهم والهيدج قد يكون اسلوب خاطئ وغير منطقى لو استخدم بطريقة خاطئة او عشوائية

compaq0
06-15-2012, 14:25
لا اشجع الهيدج و لكن التبريد فلم ادخل هيدج فى حياتى و خرجت منه بربح دائما ما كنت اخسر خاصه انى كنت اتصرف بتسرع و بذهن غير صافى لذلك يجب علينا ان نتحكم فى انفسنا

kingman
06-15-2012, 15:55
لا اشجع الهيدج و لكن التبريد فلم ادخل هيدج فى حياتى و خرجت منه بربح دائما ما كنت اخسر خاصه انى كنت اتصرف بتسرع و بذهن غير صافى لذلك يجب علينا ان نتحكم فى انفسنا

هو التبريد طبعا اسهل من الهيدج لأنه كل الصفقات ماشية فى اتجاه واحد وبيسهل تحليلها وبيبقى الأغلاق على نقطة واحدة تقريبا او حتى نتاج مختلفة لكن بتقى سهلة عن الهيدج اللى عايز دقة كبيرة فى غلق وفتح الصفقات بناءا على تحليل جيد واى خطا بيعمل دربكة

2x1
06-16-2012, 16:39
هو التبريد طبعا اسهل من الهيدج لأنه كل الصفقات ماشية فى اتجاه واحد وبيسهل تحليلها وبيبقى الأغلاق على نقطة واحدة تقريبا او حتى نتاج مختلفة لكن بتقى سهلة عن الهيدج اللى عايز دقة كبيرة فى غلق وفتح الصفقات بناءا على تحليل جيد واى خطا بيعمل دربكة

لالالالالا وقفة يا جماعة انا معرفش الطريقة دي او لسة

موصلتش ليها فقرائتي وانا لسة دلوقتي بتعلم يعني اية تبريد

magic777
06-16-2012, 17:38

مافيش حد ينكر ان التبريد والتعزيز اسهل بكتير من طرق الهيدج لانهم بيكونوا مكملين في اتجاه الصفقات
الاساسيه ومش محتاج من المتاجر الا دراسه نقاط قويه يدخل منها في الصفقات التكميليه دي علشان يطلع بربح
في حال انعكاس السعر معاه في صفقته الاساسيه

Rami
06-16-2012, 17:42
لالالالالا وقفة يا جماعة انا معرفش الطريقة دي او لسة

موصلتش ليها فقرائتي وانا لسة دلوقتي بتعلم يعني اية تبريد

الله واعلم التبريد انه مثلا لو عكست الصفقة عليك 100 نقطة وانت كنت عمل عملية شراء
تقوم بفتح عملية شراء عند عملية الانعكاس والنقطة التى تتوع الارتداد منها لو مشيت فى صالحك ممكن
تكسب صفقة التبريد وتقفل الخاسرة
على نقطة الدخول

kingman
06-17-2012, 03:50
الله واعلم التبريد انه مثلا لو عكست الصفقة عليك 100 نقطة وانت كنت عمل عملية شراء
تقوم بفتح عملية شراء عند عملية الانعكاس والنقطة التى تتوع الارتداد منها لو مشيت فى صالحك ممكن
تكسب صفقة التبريد وتقفل الخاسرة
على نقطة الدخول
كلامك صحيح اخى هذا هو التبريد ان تفتح صفقة فى نفس اتجاه صفقتك الأولى فى حالة الخسارة وتقدر تستفيد من هذا الأنعكاس فى تحقيق الربح عندماى يسير السعر فى اتجاه صفقتك الأولى وهى طريقة جيدة فى التعامل مع السوق وللكنها تحتاج مواصفات خاصة لكى تنج

A7mad_Aziz
06-17-2012, 03:58
المتاجرة بطريقة الهيدج هى طريقة معقدة وصعبة جداً ولا يجيد التعامل معها الا القليل والقليل جداً من المتاجرين وتتطلب مجهود مضاعف واضافة الى ذلك تتطلب راس مال كبير حتى لا يزورك المارجن كول

Mr.GooDMaN
06-17-2012, 04:00
لا ازاي يا باشا لازم الاخبار طبعا
والهيدج اللي مش يعرف يستحدمه كويس ممكن يضيعه ويبهدله الدنيا

talal
06-17-2012, 04:02
الهيدج العادي طبعا لا فائدة منه لان هناك سبريد سوف تخسره من كل صفقة ولكن هناك افكار جيدة واستراتيجيات للهيدج يكون منها الربح سهل ولكن اعتقد اذا كنت سوف تستخدم الهيدج يجب متابعة الاخبار الاقتصادية

2x1
06-17-2012, 12:11
لا اعتقد استخدام الهيدج يكون مفيد ويدر ربح هو فقط اداة لتعطيك نظرة علي

اتجاة السوق فتبدء بعد ذلك فتحديد اي صفقة ستذهب معها واحيانا بل كثيرا يفشل الاتجاهين مع اختيار هذا النوع

amrmorasamir
06-17-2012, 12:19
انا لا احب الهيدج نهائى ولا انصح به اى مبتدأ فى السوق لان الهيدج يجب من يقوم به ان يكون لديه خبره كبيره فى السوق
المشكله الوحيده فى الهيدج ان مش بنعرف نقفله فين بالضبط ودى بتبقى المشكله اللى بتخلينا نخسر كتير

Sakr
06-17-2012, 12:40
لا طبعاً لازم معرفة الأخبار وتحليلها
اينعم قليل من الناس اللى بيقدر بتعامل مع الهيدج بطريقة سليمة

بس برضة اكيد لازم يكون على معرفة بالأخبار والأخبار القوية لإنه ممكن يخسر الصفقتين بكل سهولة مع صدور اى خبر فى عكس اتجاة الصفقة المقفولة

ma90do
06-17-2012, 13:02
لا اعتقد استخدام الهيدج يكون مفيد ويدر ربح هو فقط اداة لتعطيك نظرة علي

اتجاة السوق فتبدء بعد ذلك فتحديد اي صفقة ستذهب معها واحيانا بل كثيرا يفشل الاتجاهين مع اختيار هذا النوع

لا الهيدج بالنسبالي مفيد جدا فيه ناس بتستخدمه عندما تكون الرؤيه غير واضحه للحفاظ علي الارباح او للحفاظ علي عدم زياده الخساره والهيدج ده فن للي بيعرف يستخدمو بيحقق مكاسب كبيره

magic777
06-17-2012, 15:42
الهيدج العادي طبعا لا فائدة منه لان هناك سبريد سوف تخسره من كل صفقة ولكن هناك افكار جيدة واستراتيجيات للهيدج يكون منها الربح سهل ولكن اعتقد اذا كنت سوف تستخدم الهيدج يجب متابعة الاخبار الاقتصادية

مين قال كده على فكره كل استراتيجيات الهيدج اساسها واحد وكلها ناجحه ولكن بشرط واحد فقط
هو ان المتاجر يكون محترف في ايجاد نقاط قويه يقدر يفتح منها الهيدج ده ويخرج منه
ولو وصل للمستوى ده هيقدر ينجح بالطرق دي بسهوله

safiforex
06-17-2012, 15:57
مين قال كده على فكره كل استراتيجيات الهيدج اساسها واحد وكلها ناجحه ولكن بشرط واحد فقط
هو ان المتاجر يكون محترف في ايجاد نقاط قويه يقدر يفتح منها الهيدج ده ويخرج منه
ولو وصل للمستوى ده هيقدر ينجح بالطرق دي بسهوله

تمام اخي الكريم و هذا ما اقوله دائما بان الهيدج جيد في الارباح ، لكن لازم له من متداول محترف
فالمحترف بيعمل بتحليل ، و اكيد انه سيعرف اين و متى سيفك الهيدج
و هذا سر من اسرار الهيدج

mturk2007
06-17-2012, 16:17
الهيدج نتظام صعب بحاجة الى محترفين بالعملات وهو بحاجة الى عمل اكثر وجهد اكثر
بحاجة الى الكثير من التحليل والمتابعة

كريم
06-17-2012, 16:33
لا يغني الهيدج عن التحليل نهائيا لأن اس المتاجرة الجيدة هو التحليل سواء كان تحليل فني او تحليل اساسي و اما الهيدج فهيه طريقة مبنية ايضا على اسس و قوانين التحليل و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

ahmed
06-17-2012, 16:44
نصيحه منى اخى انسى خالص موضوع المتاجرة بالهيدج
لانك مش هتقدر تتاجر بيه وتكسب الا لما تكون محترف
غير كدة ابتعد اخى عن ذلك وتعلم اى استراتيجيه اخرى اسهل ليك

remas
06-17-2012, 18:02
والله انا شايف ان موضوع الهيدج دا ما هو الا ايقاف للخسائر بشكل مؤقت يعنى مش المشكله انى اعمل هيدج اى شخص يعمله انما المشكله فى ما بعد الهيدج ده هتفكه ازاى العقده هنا

kingman
06-17-2012, 21:17

بالطبع اذا كان لوقف الخسارة فهو بيخسرك اسبريد والألإضل ان يكون استوب ولاداعى لخسارة نقاط زيادة من الأسبريد والهيدج بيبقى جيد لو انت داخل فى صفقة وفيه خبر قادم فتضع امر معلق عكس صفقتك على بعد معين بحيث اذا جاء الخبر ضدك يأمن صفقتك

safiforex
06-17-2012, 21:41
والله انا شايف ان موضوع الهيدج دا ما هو الا ايقاف للخسائر بشكل مؤقت يعنى مش المشكله انى اعمل هيدج اى شخص يعمله انما المشكله فى ما بعد الهيدج ده هتفكه ازاى العقده هنا

هذا من ناحية ان المتداول يعرف ان الهيدج فقط هو من اجل ايقاف الخساؤر الفادحة ، و انا اتفق معك في هذا
لكن اخي الهيدج ليه اناس بيعرفوا كيف يستعملونه على الوجه الاصح و بل يستفيدون منه صعودا و هبودا

ZOUHAIR_ZIZO28
06-17-2012, 21:44

tervarto
06-17-2012, 21:55
الهيدج خطير جدا , خصوصا للمبتدئين , فانصح عدم التعامل معة الا بعد اتقانة على الديمو , لكن اللى بيتعامل بالهيدج بيكون لة مواصفات خاصة , التركيز العالى , الدخول من مناطق لها دلالة فنية , الخروج من مستوى معين , حتى تستطيع فك الهيدج بطريقة صحيحة , مع برودة أعصاب غير عادية , لكن من يعرف الهيدج و يصبح محترف فية , فقد ملك 90 % من مقاليد السوق

midomido419
06-17-2012, 22:24
مفيش طريقة موجودةمن غير تحليل فنى ومتابعة الاخبار
ده يبقى شىءغير منطقى هة طريقة كويسة بس زى غيررها لازم تتابع الاخبار والتحليل الفنى

moonlight
06-17-2012, 22:50
( Hedge )
أداة تحوط لتخفيض أو إزالة ما يحدث وما نتعرض اليه من انعكاسات في اتجاه السوق وتوجه العملة وهى استراتيجية تحمى كل تاجر من المخاطر للحد من مخاطر تقلبات الأسعار
المعاكسة و استخدام هذه الاستراتيجية عندما تكون غير متأكد من ما في السوق وسوف نفعل فالتحوط اعتقد يقلل من جميع الاخطار فى السوق

Noah
06-18-2012, 03:11
انا بكره الهيدج زى ما بكره اسرائيل هههههه بجد والله مفيش مرة جربت الهيدج ونجحت لازم يكطون هناك خسارة بسبب هذا الهيدج وانا ارى ان الهيدج من اكثر الطرق التى يمكن عن طريقه الخروج منا لصفقات الخاسرة بربح ولكن يجب ان تمتلك طريقة لذلك

magic777
06-18-2012, 03:21

لا طبعا اخي مش مجرد ايقاف للخسائر ده علم وطريقه عمل مش بيقدر يتاجر بيها الا المحترف
في المجال ده وبيكون وصل لمستوى يساعده في تحديد النقاط القويه اللي هيدخل منها الهيدج او يخرج منها

mokas
06-18-2012, 03:22
الهيدج يعني فتح عمليتين متعاكستين واحدة شراء وواحدة بيع الهدف منها إما للربح أو للحماية، للربح بتفتح عقدين بس بشرط ما تكون خسران ولا كسبان يعني مع بعض في نفس الوقت وتسيب السوق يمشي لا حتكون خسران ولا كسبان لأنك لو كسبان في واحد ( 100 ) نقطة ستكون خسران ( 100 ) نقطة في الثاني.

hesham itch
06-18-2012, 05:51
فى اى مجال مشابه لمجال الفوركس وايضا فى مجال الفوركس لا بديل
عن الاطلاع على الجديد والاخبار المجيطة وايضا دراسة وتحليل المواقف
الاقتصادية بين كل ثانية والاخرى وذلك من قبيل العمل بمبدأ الحيطة والحذر
لتجنب الخسائر اولا وايضا تحقيق الارباح

2x1
06-18-2012, 09:16
الهيدج خطير جدا , خصوصا للمبتدئين , فانصح عدم التعامل معة الا بعد اتقانة على الديمو , لكن اللى بيتعامل بالهيدج بيكون لة مواصفات خاصة , التركيز العالى , الدخول من مناطق لها دلالة فنية , الخروج من مستوى معين , حتى تستطيع فك الهيدج بطريقة صحيحة , مع برودة أعصاب غير عادية , لكن من يعرف الهيدج و يصبح محترف فية , فقد ملك 90 % من مقاليد السوق
طيب الواحد ازاي يعرف يستخدم الهيدج لصالحة ويكوني منة ارباح وتكون طريقة ايجابية للربح منة مش مجرد تست للسوق

remo
06-18-2012, 13:10

انا عن نفسى لا احب طريقة الهيد ج نهائيا لان الهيدج دا عبارة عن بركان خامد انت بتفتحوة لو اتحركت اى حركة فى الصفقات يعنى لما بتفتح هيدج انت بتطورط فى امتى تقفلوة وعلى مكسب قد اية وياترى اول ماهقفل السعر هيرجع ويكسبنى الصفقة الرئيسية ولا هيكمل ومش هيرجع تانى وتقول ياريتنى ماقفلت الهيدج دلوقت واستنيت شوية علية

The Mester X
06-18-2012, 13:31
انا عن نفسى لا احب طريقة الهيد ج نهائيا لان الهيدج دا عبارة عن بركان خامد انت بتفتحوة لو اتحركت اى حركة فى الصفقات يعنى لما بتفتح هيدج انت بتطورط فى امتى تقفلوة وعلى مكسب قد اية وياترى اول ماهقفل السعر هيرجع ويكسبنى الصفقة الرئيسية ولا هيكمل ومش هيرجع تانى وتقول ياريتنى ماقفلت الهيدج دلوقت واستنيت شوية علية

اه ممكن ده الكلام لبتقولو يبقى معقول و لكن الهيدج ينهجه الكثير من المتاجرين و يعتبرونه السلاح الاخير في الصفقة للتحقيق الربح
او على الاقل تقليص الخسارة لاقل تقطة ممكنة و هو نهج جيد و فعال و انا احب الستوب لوز اكثر من الهيدج

magic777
06-19-2012, 18:31
طيب الواحد ازاي يعرف يستخدم الهيدج لصالحة ويكوني منة ارباح وتكون طريقة ايجابية للربح منة مش مجرد تست للسوق

لما يوصل للمستوى اللي يعرف بيه النقاط القويه اللي يقدر يفتح بيها صفقات الهيدج دي
وفين يحط اهدافه علشان يخرج من هذه الصفقات بمكسب
وطبعا ده هتوصله بعد مجهود كبير في الاول المهم تبدأ

aboualy
06-19-2012, 18:35

فعلا اخى العزيز الهيدج بيكون عبارة عن تثبيت للخسارة وصعوبته تكون فى كيفية فك الهيدج وده محتاج خبرة ولذلك الى بيستحدم الهيدج من غير ما يكون عنده خبرة كفاية بيكون ورط نفسه فى الصفقة الخاسرة وممكن يضيع وقت كتير وفى الاخر يقفل الصفقة على خسارة برضوا

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 18:48
فى اى مجال مشابه لمجال الفوركس وايضا فى مجال الفوركس لا بديل
عن الاطلاع على الجديد والاخبار المجيطة وايضا دراسة وتحليل المواقف
الاقتصادية بين كل ثانية والاخرى وذلك من قبيل العمل بمبدأ الحيطة والحذر
لتجنب الخسائر اولا وايضا تحقيق الارباح

الاطلاع المستمر ده يعطيك خبره

لاخبره بدون دراسه واطلاع ومعرفة الجديد دائماً فى المجال التى تعمل به سواء بقا الفوركس او غيره

kingman
06-19-2012, 22:41

اكيد الواحد هو لوحده هيعرف انه اصبح محترف فى الهيدج وده بناءا على نتائجه الناتجة عن استخدام الهيدج وقدرته على اداو صفقاته باحترافية ومهارة مع استخدام الهيدج فى صفقاته وهى طريقة فعلا جيدة وانا حاليا بحاول ان اتقنها

KOGI
06-20-2012, 00:43

magic777
06-20-2012, 01:23
فعلا اخى العزيز الهيدج بيكون عبارة عن تثبيت للخسارة وصعوبته تكون فى كيفية فك الهيدج وده محتاج خبرة ولذلك الى بيستحدم الهيدج من غير ما يكون عنده خبرة كفاية بيكون ورط نفسه فى الصفقة الخاسرة وممكن يضيع وقت كتير وفى الاخر يقفل الصفقة على خسارة برضوا

الافضل هنا اذا كنت هتستخدم طرق الهيدج لتثبت الخساره انك تستخدمه بدري مش بعد ما السعر يعكس عليك كتير مثلا
ومن نقطه قويه كمستوى دعم او مقاومه قوي مثلا تقدر تفك الهيدج ده منه بعد كده وبأمان اكتر

mage
06-20-2012, 02:20

صفقة الهيدج من اكتر الاشياء اللى ممكن المتاجر يجني بيها على نفسه فى الفوركس ولكن الاهم من هذا ان فى ناس بتقدر تحقق نسبة ارباح عن طريق الاعتماد على الهيدج وفى هه الحالة يمكنك ان تحقق ارباح من الهيدج ولكن ما غير ذلك اعتقد انه صعب جدا

Mostafa Mando
06-20-2012, 02:29
انسى اطلاقا انه يكون فيه طريقه تغنيك عن متابعه الاخبار او التحاليل
لان الكل بيكمل بعضه ومبتقدرش مهما كانت طريقه عملك انك متتعلمش انواع التحاليل الاخرى
او انك متتابعش الاخبار
والاخبار ابدا

صحيح يا اخي المتداول الناجح هو الذي يستطيع ان يدمج بين كل

عناصر النجاح المختلفة مثل التحليل بجميع انواعه ويجمع بين اكثر من استراتيجية في استراتيجية واحد تحقق له مكسب كويس

فلا يمكن الاستغناء عن اي عنصر من عناصر النجاح لكي تصبح متداول فوركس ناجح

ahmed saleh
06-20-2012, 03:36
انا لا اعتقد انة من الممكن ان طريقة الهديج من الممكن ان تغنيك عن التحليل الفنى او الاساسى
لانك المفروض تعتمد على كدا لانة كل بياثر فى السوق
لذلك يجب ان تعمل على كل هذا لكى لا تخسر بسهولة

magic777
06-20-2012, 19:21
انا لا اعتقد انة من الممكن ان طريقة الهديج من الممكن ان تغنيك عن التحليل الفنى او الاساسى

لا طبعا مين قال كده مافيش طريقه هتغنيك عن التحليل الفني او متابعه التحليل الاساسي
والهيدج مجرد طريقه مساعده كطرق التعزيز والتبريد مش اكتر بس بتحميك من الخساره الكبيره وممكن تطلع في النهايه بمكسب بدل
الخساره لا قدر الله

ARAB_PIGEON
06-20-2012, 19:27

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
لو عرفت كيف تحلل فنيا جيدا لن تحتاج الى الهيدج ابدا
ولن تهتم بالاخبار لى انها دائما ستكون فى اتجاه السوق لا عكسه
المهم لو قدر الله لك ان تدخل فى هيدج
ان تعرف كيف تتعامل معه وتفكه لا ان تدور فى حلقه مفرغه

zikooo014
06-20-2012, 19:45
هيا خطر شويه بس انا بفضللها و اللي محترف في الهيدج دا بيبقي عامل زي المنشار طالع واكل نازل واكل :d
يارب اجعلنا منهم :d

shwaikich
06-20-2012, 19:52
ان طريقة الهيدج طريقة صعبة فانا شخصيا افضل التحليل الذاتي للمعطيات
بالاضافة الى متابعة الاخبار اول باول و هذا يغنيني عن الطريقة المذكورة

Amgad91
06-20-2012, 19:54
المتاجرة بطريقة الهيدج ليست سهلة على الاطلاق ولها قواعدها واساليبها وايضا ليست كل الشركات تسمح بها فهناك بعض الشركات تمنع الهيدج لانها تعتبره نوعا من المقامرة
لكن ايا كان اذا كنت لا تعلم قواعد الهيدج والنقاط التي يفضل عندها فك اوامر البيع او الشراء فلن تنفعك في اوقات التذبذب على الاطلاق

AhmedMagnifico
06-20-2012, 19:57
مظبوط اخى فالمطلوب هو الدمج بين الاثنين
لتخرج فى النهاية بمعلومات سليمة وقيمة !

aboualy
06-20-2012, 20:02
هيا خطر شويه بس انا بفضللها و اللي محترف في الهيدج دا بيبقي عامل زي المنشار طالع واكل نازل واكل :d

اخى هذه الطريقة تحتاج الى خبرة كبيرة فى التحليل الفنى حتى تستطيع ان تحدد متى ستفتح صفقة الهيدج ومتى ستفك الهيدج
لان الموضوع مش مجرد انك تفتح صفقتين عكس بعض لانك لو مش جيد فى التحليل الفنى حتفتح الصفقتين وتقعد جنبهم من غير متعرف امتى ممكن تقفلهم

i5land_man

انا سمعت انه فيه متاجرين
بيشتغلوا فقط بطريقة الهيدج وبيربحوا منها فاكيد ليها استراتيجية وطريقة عمل لو عرفناها ممكن فعلا يبقي الهيدج فرصة جميلة لينا

safiforex
لا طبعا مين قال كده مافيش طريقه هتغنيك عن التحليل الفني او متابعه التحليل الاساسي
والهيدج مجرد طريقه مساعده كطرق التعزيز والتبريد مش اكتر بس بتحميك من الخساره الكبيره وممكن تطلع في النهايه بمكسب بدل
الخساره لا قدر الله

عندك الحق اخي الكريم ، فالتحليل الاساسي و الفني مهمين للغاية بالنسبة لاي متداول
و الهيدج انا سبقت و ان قلت ان المحترفين الذين يعتمدوا على التحليلات الجيدة فهو بيكسبو من الهيدج مرتين
و الذي يفهم في التحليل اكيد سيفهم ما اعني بهذا

deadlyfox
06-20-2012, 20:19
اعتقد ان مافيش حاجه تغنى عن الاخبار
والهيدج اسلوب اعتقد انه صعب ومعقد

kingman
06-21-2012, 04:12
انا سمعت انه فيه متاجرين
بيشتغلوا فقط بطريقة الهيدج وبيربحوا منها فاكيد ليها استراتيجية وطريقة عمل لو عرفناها ممكن فعلا يبقي الهيدج فرصة جميلة لينا

حقيقى اللى يقدر يتقن باحترافية وخبرة طرق الهيدج باذن الله لن يكون عنده صفقة خاسرة لكن هى طريقة معقدة بعد الشئ ومحتاجة وعى وخبرة من المتاجر حتى يبعد عن الأخطاء ويقدر يدير صفقاته صح

aboualy
06-21-2012, 04:15
اعتقد ان مافيش حاجه تغنى عن الاخبار
والهيدج اسلوب اعتقد انه صعب ومعقد

لا توجد طريقة تغنى عن متابعة الاخبار او عن التحليل الفنى اخى العزيز اما بخصوص الهيدج فهى طريقة صعبة وتحتاج الى خبرة كبيرة بالتحليل الفنى لتحديد مستويات الدخول وكذلك المستويات التى يتم عندها فك الهيدج

sho
06-21-2012, 05:00
لا يوجد طريقة متاجرة تغنى عن التحليل والاخبار .. حتى اذا كنت سوف تتداول بطريقة هيدج عن طريق فتح صفقتين عكسيتين .. فهذا لن يغنيك عن التحليل ومعرفة الاخبار واخر التطورات الحاصلة

abo ali
06-21-2012, 05:05
بالرغم من أن الهيدج ميزة جذابة جدا للحسابات المتعددة إلا أنه يجب أن تستخدم في الإطار الصحيح وفي مدى تجارة مفهوم وإلا لربما يتعرض صاحب الحساب إلى خطر نداء الهامش بسبب قلة المعرفة باستراتيجيات استخدام الهيدج كما ان معرفه الاخبار ومتابعتها وتحليلها امر واجب فى عمليه المتاجرة

2x1
06-21-2012, 05:15
ياريت يكون في حد عارف ازاي يستخدم هذة الطريقة ويبيقدر

يحقق منها ارباح يشرحهلنا هنا ان ششاء الله

okash
06-21-2012, 08:10
انا افضل الدخول بطريقة الهديج فقط عندما يكون السوق متقلب كثيرا خلال اليوم فجربته وكنات نتائج ليست مرضية فقط بل مبهرة
اما في الاوضاع الطبيعية لا اظن انه سيكون مربح الى حد مرضي

Noah
06-21-2012, 13:54
المتاجرة بطريقة الهيدج هى بالفعل طريقة خطيرة جدا ولكن علينا ان نعيد تقييم التداول عن طريق الهيدج بطريقة مبسطة لانا لهيدج فى الاصل طريقة جيدة جدا للعمل فى الفوركس وتعويض الخسارة ولكنها تتوقف على رطيقة ناجحة تتعامل بها مع الهيدج فقط

magic777
06-21-2012, 18:49
انا سمعت انه فيه متاجرين

كل المطلوب منك علشان تشتغل بطرق الهيدج وتنجح بيها انك تكون بتعرف فين النقاط القويه اللي تقدر تفتح
وتقفل صفقاتك عندها ووقتها هتقدر تتاجر بطرق الهيدج وتحقق منها ربح كويس بسهوله

Smart
06-21-2012, 19:18
لا يوجد طريقه تغنيك عن الاخبار
مهما كانت قوت هذه الطريقه..الهيدج ايضا يحتاج نقاط دخول وخروج قويع عشان تقدر تفقك الهيدج
من الاخر الهيدج البضبط مثل المتاجره العاديه بتختار افضل اماكن الدخول والخروج
يعنى لا يجد فرق بين الهدج وبين الصفقات الجديده

kamizidan
06-21-2012, 19:19
مهما كانت قوت هذه الطريقه..الهيدج ايضا يحتاج نقاط دخول وخروج قويع عشان تقدر تفقك الهيدج

صحيح وهل تعرف طريقة معينة للتعامل به اخي سمارت

ahmed
06-21-2012, 19:20
كل المطلوب منك علشان تشتغل بطرق الهيدج وتنجح بيها انك تكون بتعرف فين النقاط القويه اللي تقدر تفتح
وتقفل صفقاتك عندها ووقتها هتقدر تتاجر بطرق الهيدج وتحقق منها ربح كويس بسهوله

طيب يا اخى سوال لو سمحت
لو انا بالفعل اعرف مكان النقاط القويه اللى اقدر ادخل منها مش هبقى محتاج
للهيدج من اصله ودائما الاستوب بالنسبه للمبتداء افضل ولا ايه رايك؟

i5land_man
06-21-2012, 19:22
طيب يا اخى سوال لو سمحت

هو الاستوب حياكل من حسابك وينقصه
انما الهيدج حيديلك هامش زيادة تتحرك بيه لحد ما الصفقة يبانلها اتجاه معلوم تبدء تفك الهيدج

safiforex
06-21-2012, 19:25
هو الاستوب حياكل من حسابك وينقصه
انما الهيدج حيديلك هامش زيادة تتحرك بيه لحد ما الصفقة يبانلها اتجاه معلوم تبدء تفك الهيدج
تمام اخي انت كذا فاهم كويس الهيدج و الطريقة التي يجب ان يعمل بها
لان الهيدج بكل بساطة فهو يحمي و يربح لكن بالنسبة للمحلل الذي يححل جيدا الزوج و يعرف متى سينعكس السعر لكي يفك الهيدج

zikooo014
06-21-2012, 19:34
انا بعشق الطريقه دي في المتاجره خاصة وقت الخبر هيا طريقه امنه بالنسبه ليا
و بتبقي في صالح التاجر دائما

konine
06-21-2012, 19:51
مرحبا أخي
أضن أن لديك لبس في فهم . فالهدرج هو طريقة للعمل و ليس لتحليل
هناك من يضع هدرج في مكان ستوب لوز
ولا مفر لك من تحليل كلستيكي و إخباري
الله كريم

amrmorasamir
06-21-2012, 19:58

بس الفرق ياباشا ان الهيدج بيحتاج خبره كبيره عشان تحدد نقط الدخول والخروج منه لانه لو عكس عليك ممكن تخسر كتير

kingman
06-22-2012, 00:13

وممكن اعتبار الهيدج طريقة مركبة واكثير تعقيدا يعنى انت لما بتتعامل مع صفقة عادية بتبقى صفقة لها هدف واستوب والتعامل معه اسهل اما الهيدج صفقتين وممكن اكثر وبتبقى محتاجة كذا نقطة كى تستطيع تخرج من كل عقد يعنى مجهود مضاعف

magic777
06-22-2012, 18:31
طيب يا اخى سوال لو سمحت

طيب افرض انت حللت السعر مثلا وعرفت هتدخل منين وكانت نقطه قويه وانت متأكد من الاتجاه
لكن السعر عمل معاك حركه نص كم وراح كاسر ليك النقطه القويه دي هتفضل ساكت كده
وتسيب الخساره العايمه تكبر او تقفل على خساره وانت متأكد من الاتجاه
وانه هو بس هينزل لنقطه قويه اسفل من نقطتك ويرجع يكمل الاتجاه ده طبعا في حاله الاتجاه الصعد
ساعتها انت ممكن تستفيد من الهيدج هنا انك تفتح صفقه هيدج
وتحط الهدف على النقطه السفليه اللي تحت دي وهكذا

elzeel
06-22-2012, 18:37
اكيد طبعا متابعه الاخبار والتحاليل شئ هام جدا ولا يمكن الاستغناء عنه وهو مكمل لطريقه الهيدج وباقى الطرق ومتقدرش مهما كانت طريقتك انك متتعلمش انواع التحاليل الاخرى

aboualy
06-22-2012, 18:41
اكيد طبعا متابعه الاخبار والتحاليل شئ هام جدا ولا يمكن الاستغناء عنه وهو مكمل لطريقه الهيدج وباقى الطرق ومتقدرش مهما كانت طريقتك انك متتعلمش انواع التحاليل الاخرى

التحليل الفنى او التحليل الاساسى لا يمكن الاستعناء عنهم مهما كانت الطريقة المتبعة فى التداول فهذه الطرق تستخدم اساسيات التحليل الفنى والاساسى فى تحديد نقاط الدخول والخروج وكذلك هذه الطرق لا تغنى عن ادارة راس المال

aminos
06-22-2012, 18:43
السلام عليكم
أضن أن الأخبار الإقتصادية و التحاليل الفنية ضروري منها في أي شيأ يتعلق بالفوركس
لذالك فإن المتاجرة بالهيدج لا يغنيك عنهم و أيضا هذه الطريقة صعبة جدا
و الله أعلم

kingman
06-22-2012, 19:59
طيب افرض انت حللت السعر مثلا وعرفت هتدخل منين وكانت نقطه قويه وانت متأكد من الاتجاه
لكن السعر عمل معاك حركه نص كم وراح كاسر ليك النقطه القويه دي هتفضل ساكت كده
وتسيب الخساره العايمه تكبر او تقفل على خساره وانت متأكد من الاتجاه
وانه هو بس هينزل لنقطه قويه اسفل من نقطتك ويرجع يكمل الاتجاه ده طبعا في حاله الاتجاه الصعد
ساعتها انت ممكن تستفيد من الهيدج هنا انك تفتح صفقه هيدج
وتحط الهدف على النقطه السفليه اللي تحت دي وهكذا

وخصوصا هذه الأيام كثيرا لايحترم السعر اقوى المقومات او الدعوم ويكسرها بسهولة جدا ويستمر فى طريقه واللى هيستخدم الهيدج لازم يكون ليه خبرة فى التعامل معاها واضرب عليه جيدا على الديمو قبل استخدامه على الحقيقى

konine
06-22-2012, 21:47
السلام عليكم
أضن أن الأخبار الإقتصادية و التحاليل الفنية ضروري منها في أي شيأ يتعلق بالفوركس
و الله أعلم

نعم أخي الهيدج يكون جد مربح في أوقات أخبار .
لأن سيول مرتفع وتنتضر صدور خبر تم تقوم بفك هدرج وذه يلزمها دراية جيدة بالتحليل إخباري.
الله كريم

Mostafa Mando
06-22-2012, 21:47
الهيدج استراتيجية محتاجة خبرة واسعة في المجال

لكن اي استراتيجية لا تمنعك من متابعة الاخبار واحوال السوق

بالتوفيق للجميع

assidi saber
06-23-2012, 12:44
الهيدج مجرد طريقه عمل زيها زي اي طريقه عمل اخرى متقدرش تفصلها عن التحاليل
و الاخبار

Mostafa Mando
06-26-2012, 04:46
التحليل الفنى او التحليل الاساسى لا يمكن الاستعناء عنهم مهما كانت الطريقة المتبعة فى التداول فهذه الطرق تستخدم اساسيات التحليل الفنى والاساسى فى تحديد نقاط الدخول والخروج وكذلك هذه الطرق لا تغنى عن ادارة راس المال

صحيح يا اخي اتفق معك التحليل اياً كان نوعه فني او اساسي مهم جدا في الفوركس فهما

اساس التداول في السوق كيف تخش الصفقة وانت مش عارف السعر هيطلع ولا هينزل حسب تحليلك

واكيد يا اخي ادرة راس المال هي عصب الفوركس لايمكن لأي متداول ناجح ان يستغنى عنها

الذي لا يحترم ادارة راس المال هو يدخل دخول عشوائي مش عارف هيكسب اد ايه ولا هيخسر اد ايه

إذاً الخسارة تنتظره على ار من الجمر

younesjoe
06-26-2012, 05:08
الهيدج هو وسيلة للتخفيف او التبريد ان صح التعبير و دلك لللدين لا يحبون وضع ستوب لوز او لا يحترمون ادارة راسالمال
و هي ابضا يمكن اخدها كاستراتيجية و العمل بها

saad
06-27-2012, 00:06
الهيدج يحتاج الى دراسة جيدة جدا للسوق والهيدج لا يغننا عن الاخبار لان متابعه الاخبار وتحليلها مهم والهيدج قد يكون اسلوب خاطئ وغير منطقى لو استخدم بطريقة خاطئة او عشوائية

talal
06-27-2012, 02:29
نعم ممكن دارسة ذلك لانه اعتقد يعتبر سر من اسارا الفوركس
وربما البعض لديه استراتيجية فوركس ناجحة من الهيدج ويربح الكثير من الاموال بهذه الطريقة
ولكن اعتقد يجب ان يكون مع الهيدج تحليل منطقي علكي يتم تحقيق ارباح وتفادي الخسارة من السبريد

abokhaledelmasry
06-27-2012, 02:33

لا اعتقد يااخى انه يوجد بديل لتعلم التحليل الفنى والاساسى واستخدامهم فى الفوركس

نظام الهيدج ماهو الا استراتيجيه من الاستراتيجيات المستخدمه للحصول على الربح

وانا شخصيا انصح بها كثيرا ولكن يجب اولا ان يتم التدرب عليها كثيرا على حساب تجريبى

KOGI
06-27-2012, 03:31
لا اعتقد يااخى انه يوجد بديل لتعلم التحليل الفنى والاساسى واستخدامهم فى الفوركس

نظام الهيدج ماهو الا استراتيجيه من الاستراتيجيات المستخدمه للحصول على الربح

وانا شخصيا انصح بها كثيرا ولكن يجب اولا ان يتم التدرب عليها كثيرا على حساب تجريبى

تسلم اخى الكريم على النصيحة لكن انا دايما بقلق من الهيدج مهما اتعلمت عليه واتدربت مفيش فايدة

ARAB_PIGEON
06-27-2012, 03:38

اهلا وسهلا اخى الكريم
اخى لا بد من ان تحلل فنيا بشكل سليم اهم من الهيدج واهم من الاخبار
التحليل الفنى السليم المبنى على العلم والمنطق هو ما يجعلك تجنى الارباح فى هذا السوق
لا يوجد خبر واحد يستطيع ان يغير اتجاه السوق ولو كان اتجاه السوق سيتغير فسيظهر ذلك واضح وجلى
نلجئ الى الهدج فى حاله اردنا ان الصفقه تستمر بدون لا ربح ولا خساره او تغلق بسبب اوامر وقف الخساره
بالتحليل الفنى ستعرف اين ستدخل هدج واين ستفك الهدج

saad
06-27-2012, 16:47

hisoka
06-28-2012, 13:57
طبعا لازم الاخبار وخصوصا انك غير محترف ..فطريقة الهيدج مغقده وصعبه وتحتاج الى مجهود كبير
والى راس مال كبير ..وسوف تاتايك المارجين كوول ..لذالك يجيب عليك متابعة الاخؤ\بار وعدم الاعتماد على الهيدج

elazez
06-28-2012, 14:28
كل وسائل التحليل في الفوركس مكمله لبعضها
ويجب علي الاقل ان يكون لدينا الحد الادني من المعلومات في كفاة وسائل التحاليل
اذا اردنا ان ننجح في هذا المجال

magic777
06-28-2012, 16:55
اهلا وسهلا اخى الكريم
اخى لا بد من ان تحلل فنيا بشكل سليم اهم من الهيدج واهم من الاخبار
التحليل الفنى السليم المبنى على العلم والمنطق هو ما يجعلك تجنى الارباح فى هذا السوق
لا يوجد خبر واحد يستطيع ان يغير اتجاه السوق ولو كان اتجاه السوق سيتغير فسيظهر ذلك واضح وجلى
نلجئ الى الهدج فى حاله اردنا ان الصفقه تستمر بدون لا ربح ولا خساره او تغلق بسبب اوامر وقف الخساره
بالتحليل الفنى ستعرف اين ستدخل هدج واين ستفك الهدج

وكمان انه بالتحليل السليم هيقدر يشتغل باي نظام هو عاوزه سواء بطرق الهيدج او المتاجره وقت الاخبار
او حتى طرق الاسكالبنج لانه نسبه نجاحه هتكون اعلى في اي طريقه طالما تحليله صح
وداير راس ماله كويس

safiforex
06-28-2012, 17:14
وكمان انه بالتحليل السليم هيقدر يشتغل باي نظام هو عاوزه سواء بطرق الهيدج او المتاجره وقت الاخبار
او حتى طرق الاسكالبنج لانه نسبه نجاحه هتكون اعلى في اي طريقه طالما تحليله صح
وداير راس ماله كويس

طبعا اخي الكريم فالتحليل السليم هو الاساس في كل الطرق و الاستراتيجيات
فمن يستعمل التحليل الجيد فانه يعرف كيف يتعامل سواء مع الهيج و السكالبينج لكي يمكن ان يحقق منهما ربح كثير
و هذا ما اؤكده داءما بان السكالبينج و الهيدج قد يربح منهما الواحد ارباح خيالية لكن بالتحليل السليم

HUSSENEY
06-28-2012, 18:00
احظر من الهديج
فالهيدج هو تاجيل الخسارة ليس الا
وهو اخطر انواع التداول
من اهم اسباب النجاح هو الاعتراف بالخسارة وليس تاجيل الخسارة

mostafakamal
06-28-2012, 18:02
انا مرة استخدمته وكانت النتيجة سيئة جدا
هو فى ناس محترفة بتعرف تستخدمه كويس
وتامن به نفسها من كثرة الخسارة
بس الصراحة لا اجيد استخدامه حتى الان

aboualy
06-28-2012, 18:05
احظر من الهديج
وهو اخطر انواع التداول

اتفق معك اخى العزيز الاعتراف بالخسارة والبحث عن فرصة جديدة افضل كثيرا من اعمل هيدج واعلق الخسارة لمدة طويلة املنا فى ارتداد السعر مرة اخرى

okash
06-28-2012, 18:07
التداول بطريقة الهيدج رائعة جدا فقط في الوقت الذي يكون فيه السوق متقلب بشكل كبير جدا مثل هذا الوقت تستطيع ان تجني ارباح كبيرة ولكن في حال السوق التزم الترند العام فأنا لا شجع علي هذه الطريقة ال بأهداف او نقاط قليلة

revenge
06-28-2012, 18:18
انا شايف ان الهيدج استخدامه الاول و الاخير هو حمايه الحساب مش اكتر ..

لو مثلا انت فاتح صفقه و خايف من خبر ممكن تعمل هيدج وقت الخبر عشان الفتره دي تعدي بامان ..

انما الهيددج مش طريقه متاجره خالص

Noah
06-28-2012, 18:54
المتاجرة عن طريق الهيدج الى الان لم اصل الى اى نتيجة ايجابية يمكنك من خلالها العمل عبر الاعتماد على الهيدج لانا لهيدج من اكثر الاشياء التى من خلالها يعمل المتداول فى الفوركس ويحقق منها نتائج ممتازة لو معاه طريقة جيدة

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 20:07
احظر من الهديج
وهو اخطر انواع التداول

الله يفتح عليك اخى انت جبت من الاخر

تأجيل الخساره ده اكبر مشكله هيخليك تخسر عاجلاً ام اجلاً وكمان بتضيع وقتك لان حسابك مربوط

لكن فى حالة ضرب استوب بتبقا عارف اللى فيها وبترجع تدخل عمليه اخرى من جديد

i5land_man
06-28-2012, 20:12
احظر من الهديج
وهو اخطر انواع التداول
انا كمان سمعت تحذيرات صريحة من متاجرين خبراء من استمرار المتاجرة بالتبريد والهيدج
وكانت نصيحتهم انه المتاجر يتقبل الخسارة ويقصها بايده قبل ما المارجن ينهيلوه صفقاته

Mostafa Mando
06-28-2012, 21:22
الحقيقة انا مش فاهم قصدك كويس لو انت قصدك هيدج على حساب واحد يبقى انت كدا معملتش حاجة اللي هتخسره هتكسبه وممكن تخسر اكثر كمان

بالنسبة لو هتعملها على حسابين بونص انت هتكسب كثير لكن الطريقة دي حرام شرعاً وتعتبر نضب عالشركة

الفوركس يعتمد على التحليل والاخبار والتحليل الكلاسيكي والاجتهاد والتحليل لساعات طويلة

himaalex84
06-28-2012, 21:25
انا اختلف معاكو جميعا من وجهة نظرى الهيدج دة طريقة متاجرة هامة جدا و اللى يتقنها كويس اعتقد هو من الرابحين جدا فى السوق

المشكلة اننا فى استخدامنا فى الهيدج بنلجا الية و احنا حسابنا خلاص مش هيستحمل بالتالى الهيدج بيكون خطا لكن لو الواحد بيخش هيدج و حسابو يستحمل و من منطاق كويسة هيكسب مكاسب خياالية

madoxegy
06-28-2012, 21:26

abdallah elbaz
06-29-2012, 00:26
انا متاسف انا مكنتش فاهم معني الهيدج لكن من شرح الاعضاء فهمت شويا
انا مبتدي وشكرا لكل اللى وضح ولو بسيط

waleed adel
06-30-2012, 18:14
الهيدج سلاح ذو حدين انصح اى مبتدا بعدم استخدامه
والله هو سبب خسارة حسابى

sabre
06-30-2012, 18:32
طبعا الاخبار والتحليل لاغنى عنهم والهيدج ممتاز بس لا انصح المبتدئين بيه
فالهدج ممكن يستخدم كبديل للاستوب لوس وكمان ممكن تكسب منه بس شغل دماغك كويس

Mtec
06-30-2012, 18:54
الهيدج يحتاج متابعة و معرفة بالاتجاه الاساسي للسعر ،حيث الهيدج يجعلك تستفيد من الارتداد
لكن التحليل و متابعة الاخبار هم جزء من التداول بالهيدج

sniper90
06-30-2012, 19:07
الهيدج هو بديل الاستوب لوز
فعند انعكاس السعر فلابد ان تتجنب الخسارة الكبيرة اذا كنت لا تستخدم الاستوب لوز
ولكن اذا كان المتاجر يريد استخدام الهيدج فعليه ان يتقنه اولا لانه سلاح ذو حدين

ابو محمد
06-30-2012, 19:15
الذي يعرف كيف يتعامل بالهيدج
سوف يربح كثير ويوجد عدة طرق للهيدج
ومنها الهيدج المضاعف

safiforex
06-30-2012, 19:41
الذي يعرف كيف يتعامل بالهيدج
سوف يربح كثير ويوجد عدة طرق للهيدج
ومنها الهيدج المضاعف
بطبيعة الحال اخي الكريم فمن يعرف كيف يتعامل مع الهيدج فانه سيربح منه اكثر
و هذا بالتحليل الجيد للشارت وة للسعر حيث سيعرف مناطق الانعاكسات التي يمكنه ان يفك فيه الهيدج

derfcase
07-01-2012, 03:19
يا اخي طريقة الهيدج بالنسبة للارباح و الخسائر مثلها مثل العدم
فانه ينبغي عليك دراسة السوق و تحليله و دراسة المخاطر و البدء بالمخاطرة فعلا و لكن بمخاطرة محسوبة حتي تحقق الارباح

xtomorrow
07-01-2012, 04:04
هي طريقة ايضا لوقف الخسارة
فالهيدج لن يربحك بقدر ما سياجل خسارتك
يعني انا اعمل به لكن انصحك بايقاف الخسارة فورا

waleed adel
07-02-2012, 09:59
الهيدج لمن يحسن استخدامه مجال مربح وعشان تتعلمه لازم هيخسرك حسابات بجد
للمبتدئين ابتعد عنه افضل

mohamedfx2005
07-02-2012, 11:08
السلام عليكم ورحمة الله
انا في رايي والله اعلم ان كل التحليلات مكملة لبعضها ولا يمكن الاستغناء عن اي تحليل
اما الهيدج فهو سلاح ذو حدين ويتطلب فترة معينة ومنطقة معينة لانه لو فتحت هيدج مثلا وقت تغير اتجاه السوق حتكون مشكلة كبيرة لان السعر تجده يتحرك بسرعة في اتجاه معين والله اعلم
انا عن نفسي لم ولن اتعامل بالهيدج

maged
07-02-2012, 11:19
لايوجد شي اهم من الاخبار لانها توثر في
حركة العملات بشكل كبير والهدج هدفة هو تقليل الخسارة

Mohamed90
07-02-2012, 11:58
لايوجد شي اهم من الاخبار لانها توثر في
حركة العملات بشكل كبير والهدج هدفة هو تقليل الخسارة

السلام عليكم طبع اخي العزيز الاخبار المحرك الرئيسي للسوق و هي لها تاثير قوي جدا
و بخصوص الهيدج كما قلت هو هو للتقليل الخسارة او تعويضها ان اصح التعبير
و انا لا انصح المبتدئين بنهج هذه الطريقة بدون خبرة كافية

madoxegy
07-02-2012, 12:03
الهيدج انا عمرى ماشتغلت بيه بس اعتقد
انه فيه خطورة عالية جدا

Dentist Ahmed
07-02-2012, 21:08
اعتقد انها لا توجد اى طريقه تغنيك عن متابعه الاخبار
فالاخبار تساعدك كثيرا فى عمليه التحليل الاساسى ( الفنى ) وبالتالى تساعدك كثيرا فى اتخاذ قرارك اثناء عمليه التبادل

safiforex
07-02-2012, 21:12
اعتقد انها لا توجد اى طريقه تغنيك عن متابعه الاخبار
فالاخبار تساعدك كثيرا فى عمليه التحليل الاساسى ( الفنى ) وبالتالى تساعدك كثيرا فى اتخاذ قرارك اثناء عمليه التبادل

شخصيا اخي الكريم لا حب التداول على الاخبار فانا لا اثق فيها ابدجا ، ولا يمكن ان اجعل مصير صفقتي بين الخبر و نتيجته
الاهم لدي ان اعمل وفق استراتيجية او تحليل شخصي فقط لا غير

kingman
07-03-2012, 01:51
للمبتدئين ابتعد عنه افضل

هو الهيدج ببساطة ينطبق عليه المقوله ليه تخسر صفقة مادام فى مقدورك تكسب صفقتين
ولكن طبعا للى مش بيعرف يتعامل معه بيبقى ليه تخسر صفقة مادام تقدر تخسر صفقتين
والمهم ان الواحد يكون قادر على التعامل مع الهيدج بخبرة واحترافية

safiforex
07-03-2012, 04:58
هو الهيدج ببساطة ينطبق عليه المقوله ليه تخسر صفقة مادام فى مقدورك تكسب صفقتين
ولكن طبعا للى مش بيعرف يتعامل معه بيبقى ليه تخسر صفقة مادام تقدر تخسر صفقتين
والمهم ان الواحد يكون قادر على التعامل مع الهيدج بخبرة واحترافية

طبيعي اخي الطكريم ان الهيدج هو عملية تكون في التداول في الفوةركس و هي تقوم اما بعملية وقف الخسارة في حد معين
و اما ان تطكون ضمن نطاق طريقة فنية و تكون مضمونة من اجل الربح

Mohamed90
07-03-2012, 13:52
طبيعي اخي الطكريم ان الهيدج هو عملية تكون في التداول في الفوةركس و هي تقوم اما بعملية وقف الخسارة في حد معين
و اما ان تطكون ضمن نطاق طريقة فنية و تكون مضمونة من اجل الربح

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الهيدج هو طريقة لتقليص الخسارة او تعويضها و هي طريقة ممازة
ولكن لا انصح المبتدئين بها الا بعد تجربة لمدة عليها و اعتياد عليها

elking
07-03-2012, 14:03
بس دى طريقة غاية فى الخطورة ويلزم ان يكن راس المال بكير والدخول بلوت منخفض حتى يكون هناك فائض كبير للانعكاسات
التى تحدث

Rami
07-03-2012, 14:04
بس دى طريقة غاية فى الخطورة ويلزم ان يكن راس المال بكير والدخول بلوت منخفض حتى يكون هناك فائض كبير للانعكاسات
التى تحدث

بالنسبة للانعكاس فى الهيدج فانا اقول لك ان عليك ان تتوقع انعكاس بمئات النقاط
لهذا الاحتياط واجب والافضل الابتعاد عنه من الصل
تحياتى لك

ma90do
07-03-2012, 14:10
بالنسبة للانعكاس فى الهيدج فانا اقول لك ان عليك ان تتوقع انعكاس بمئات النقاط
لهذا الاحتياط واجب والافضل الابتعاد عنه من الصل
تحياتى لك

اكيد هوا من اخطر الطرق بس هقولك هوا يمكن استخدامه زي الاستوب لوز مع خساره الاسبريد فقط وفيه ناس كتير بتحول الخسائر فيه الي مكسب بس بيرجع ذالك الي كفائه المتاجره وقدرته الجيده علي اداره الهيدج

waleed adel
07-04-2012, 15:50
الهيدج طريقة صعبة جداً وتحتاج الى جهد كبير يمكن استغلاله فى
وقت الاخبار المهمه

eng2012
07-04-2012, 16:27
اعتقد ان الاخبار هى التى تجعل التحليل الفنى جيدا لاننا يمكننا ان نقوم بتحليل فنى ويقول لنا ان الاتجاه سوف يصعد وعندما نربطه بالاخبار نجد ان الاتجاه فى نهايه الصعود وذلك امر فى غايه الخطوره

memostar3
07-04-2012, 16:33

اذا استطعت ن تفك الهيدج بالطريقه الصحيحه فاعلم انك في امان

sami
07-04-2012, 16:35
للمبتدئين ابتعد عنه افضل

نعم أخي الكريم أتفق معك في هذه النقطة الهامة جدا و هي أن الهيدج مربح جدا لمن يجيد إستخدامه و نحط
سطر تحت كلمة يجيد إستخدامه،أي يجب أن يكون المتاجر على درجة كبيرة من الخبرة و الكفاءة،أما
بالنسبة للمبتدئين فإستعمال الهيدج يشكل خطورة على حساباتهم

king
07-04-2012, 16:41
لا طبعا هذه الطريقه غير مفيده ابدا طريقة الهيدج تعتمد على فتح ثفقتين بيع وشراء معا بعض فى وقت الاكيد ان اتجاه السعر شراء او بيع هكذا لن تستفيد ابدا بل سوف تخسر والافضل التداول بناء على التحليل اولا الاساسى ثم التحليل الفنى والتقنى المتعمق هكذا سوف تصل الى اهدافك

Shady Moustafa
07-04-2012, 16:52
الهدج مش بحبه بحس انه الواحد كان بيحط نفسه فى مصيده وبيبقى الواحد مش عارف يدعى يقول يارب السعر يطلع ولا ينزل فبقول يارب يطلع يجيب الهدف وبعدين ينزل يجيب الهدف الحمد لله جربته مره واحده بس ومش عاوز اجربه تانى لانه محتاج راس مال كبير ولوت صغير عشان الواحد يبقى فى امان وبالتالى الارباح حتبقى قليله جدا مقابل جهد فى القعاد على الكمبيوتر وانا اراه اخطر من المضاعفات

ابو محمد
07-04-2012, 16:55
بالنسبه لي لا افضلها لانك لاتعرف اقوى نقطه وتسكر
وتفتح الهيدج عليها فتضل متوتر

safiforex
07-04-2012, 17:01
بالنسبه لي لا افضلها لانك لاتعرف اقوى نقطه وتسكر
وتفتح الهيدج عليها فتضل متوتر

بالنسبة لمن لا يعرف قيمة و الهيدج و العمل به فالاحسن اخي ان لا يعمل به لانه سيضيعه كما قلت
لكن الهيدج من يعرف له و يطكون له تحليل جيد فانه تكون له وسيلة لكي يربح من الخساءر اكثر

dina mahmoud
07-04-2012, 17:07
الهيدج هو فتح صفحتين فى نفس الوقت الاولى شراء والثانية بيع فى الزوج الواحد

remo
07-04-2012, 17:10
التى تحدث

انا اصلا لا اعترف بالهيدج وارى ان الهيدج بركان خامد لو اتحركت اى حركة وانت فاتح الهيدج دا هتلاقى نفسك فتحت على نفسك فتحة ملهاش اى لازمة ولازم ساعتها هتشوف الندداء العزيز المارجن كول

tarek22
07-04-2012, 17:14
الهدج نظام متاجرة للمحترفين فقط
اما نحن فنعمل به كوقف للخسارة بدل ان نخسر كما فى استوب لوز
انا اعمل الهدج بطريقة تصفية الصفقة مثلا
اشترريت 5 عقود يورو دولار 1.40 نزل 200 نقطة
اذا اقتنعت انه بدا التصحيح اعمل هدج5 عقود

ابو محمد
07-04-2012, 17:18
الهيدج برايي سلاح ذو حدين اذا
عرفت كيف تستخدمة سوف تربح

halwaniptba
07-04-2012, 17:25
الهيدج لا يتاجر به المحترفون او اصحاب المحافظ الاستثمارية الضخمة الذين يملكون محللين فى كل شى يتعلق بالفوركس أتعلم لماذا لا الهيدج يحتاج لخبراء فى شتى انواع التحليل للتعامل معه لانه يجب فكه بطريفة احترافية

madoxegy
07-04-2012, 17:28
انه فيه خطورة عالية جدا

waleed adel
07-04-2012, 23:20
انه فيه خطورة عالية جدا

اكيد طبعا الهيدج خطر جدا ولاينصح بالتعامل معاه
لمدى خطورته

aboualy
07-04-2012, 23:26
اكيد طبعا الهيدج خطر جدا ولاينصح بالتعامل معاه
لمدى خطورته

كلامك مظبوط اخى العزيز الهيدج من الطرق الخطرة ولذلك فمن الافضل للمبتدئين الابتعاد عنه
اما من له خبرة طويلة فى الفوركس فهو يستطيع ان يعمل به مع الالتزام بقواعده

derfcase
07-07-2012, 19:20
الهيدج هو فتح صفحتين فى نفس الوقت الاولى شراء والثانية بيع فى الزوج الواحد

او استخدام امر معاكس للصفقة المفتوحة كبديل للاستوب لوز بهدف تعويض قيمة الصفقة الخاسرة من ارباح الصفقة الخاسرة - او الحفاظ علي نسبة الخسارة العائمة للصفقة الفتوحة اصلا

theboy2226
07-07-2012, 19:58
انا في رايي ان الهيدج عايز خبرة و متابعة للاخبار اكتر لانك لازم تعرف امتي تفكه علي مكسب
ساعات كنت بعمله لما كنت مبتدئ لكن كل مرة كنت بخسر بعد فترة طوبلة من التردد عشان اعرف امتي افك و من ساعتها بستخدم الاستوب لوس لان الهيدج عايز معلم مش اي حد يمشي فيه

salah.bmw
07-07-2012, 20:05
بصراحة انا من وجهة نظري انو هي الطريقة بتعرضك للخطر اكتر يعني طالع ولا نازل انت مش حتستفاد ورح تخسر العمولة والسبريد

dina mahmoud
07-07-2012, 20:11
هو صفقة بيع يقابلها صفقة شراء .. فى حالة صعود السعر يزيد ربح الشراء ويقل ربح البيع فى نفس الوقت أى المحصلة النهائية منه هى صفر .. واستخداماتها مفيدة جداً .. فمثلاً عندما تكون متأكد من أن سعر عملة ما سوف يزيد فإنك تشتريه ويفضل وضع ستوب لأمر الشراء حتى إذا نزل السعر أكثر مما تتوقع .. فإذ بك تدخل شراء ويستمر السعر بالنزول .. حتى يقارب الستوب .. ولكنك متأكد أنه سيرتفع .. فإذ به يضرب الستوب وتخسر الصفقة .. بعض المتاجرين يستخدم الهيدج هنا بدل من الستوب .. حتى ينزل مع السعر أكثر من الستوب .. فيقوم بعملية بيع مضادة على نفس الستوب وإذا كان متأكد أنه سوف يعود الصعود .. يخرج من البيع بمكسب أو أقل الخسائر حتى يكمل مسيرة الصعود مع السعر أفضل له من خسارة الستوب والبحث من جديد عن نقطة دخول .. والبعض يستخدم الهيدج فى المتاجرة وهى الطريقة موضوع الحديث هنا .. وتعتبر ناجحة ولا يوجد بها أدنى مخاطرة .. ولكن تحتاج رأس مال كبير .

remo
07-07-2012, 20:20
انا في رايي ان الهيدج عايز خبرة و متابعة للاخبار اكتر لانك لازم تعرف امتي تفكه علي مكسب
ساعات كنت بعمله لما كنت مبتدئ لكن كل مرة كنت بخسر بعد فترة طوبلة من التردد عشان اعرف امتي افك و من ساعتها بستخدم الاستوب لوس لان الهيدج عايز معلم مش اي حد يمشي فيه

انت قلت كلمة مناسبة جدا الهيدج عايز معلم ومش اى حد هيمشى فية لان الهيدج بركان خامد اى حركة غير محسوبة فى الحساب وانت فاتح هيدج هتلاقى نفسك اتمرجنت وبسهولة كمان

husamart
07-07-2012, 20:33
الهيدج لصدقائي هو مجموعة مسامير في كفن الحساب
وعقباه غير محمودة
فهو يبيعك الوهم ويبادر بإعطائك ابر البنج بأنك غير خاسر الا قليل والحقيقة انه يأخذك للمارجن كول

ehab
07-07-2012, 20:34
لا يوجد طريقه تغنيك عن متابعه الاخبار او التحاليل
لان الكل بيكمل الاخر ومبتقدرش مهما كانت طريقه عملك انك متتعلمش انواع التحاليل الاخرى
او انك متتابعش الاخبار
والاخبار ابد

husamart
07-07-2012, 20:39
هو صفقة بيع يقابلها صفقة شراء .. فى حالة صعود السعر يزيد ربح الشراء ويقل ربح البيع فى نفس الوقت أى المحصلة النهائية منه هى صفر .. واستخداماتها مفيدة جداً .. فمثلاً عندما تكون متأكد من أن سعر عملة ما سوف يزيد فإنك تشتريه ويفضل وضع ستوب لأمر الشراء حتى إذا نزل السعر أكثر مما تتوقع .. فإذ بك تدخل شراء ويستمر السعر بالنزول .. حتى يقارب الستوب .. ولكنك متأكد أنه سيرتفع .. فإذ به يضرب الستوب وتخسر الصفقة .. بعض المتاجرين يستخدم الهيدج هنا بدل من الستوب .. حتى ينزل مع السعر أكثر من الستوب .. فيقوم بعملية بيع مضادة على نفس الستوب وإذا كان متأكد أنه سوف يعود الصعود .. يخرج من البيع بمكسب أو أقل الخسائر حتى يكمل مسيرة الصعود مع السعر أفضل له من خسارة الستوب والبحث من جديد عن نقطة دخول .. والبعض يستخدم الهيدج فى المتاجرة وهى الطريقة موضوع الحديث هنا .. وتعتبر ناجحة ولا يوجد بها أدنى مخاطرة .. ولكن تحتاج رأس مال كبير .

وهل من أحد متأكد اخي من اتجاه السوق او السعر لأين سيصل؟؟
أتحدى أن يعرفه احد
كل ما نقوم به هو توقع وهو له احتمالان اما الخسارة واما الربح
والدخول بتهديج العقود يوهم ويضر اكثر ما ينفع ولو أعطاك لمرة سياخذ منك ثلاث

---------- Post added at 05:39 PM ---------- Previous post was at 05:36 PM ----------

لو عرفت كيف تحلل فنيا جيدا لن تحتاج الى الهيدج ابدا
ولن تهتم بالاخبار لى انها دائما ستكون فى اتجاه السوق لا عكسه
المهم لو قدر الله لك ان تدخل فى هيدج
ان تعرف كيف تتعامل معه وتفكه لا ان تدور فى حلقه مفرغه
كلامك مزبوط واتفق معك
اعرف كيف تحلل فنيا واتلركك من وهم الهيدج ومن دماره
ومن يدخل هيدج لماذا لا يدخل على الطريقة العادية؟؟ وبعقد مضاعف
لكنه اشترى الوهم واوهم نفسه ان الهيدج شيء مختلف يحقق المكسب

madoxegy
07-07-2012, 20:41
انه فيه خطورة عالية جدا

husamart
07-07-2012, 20:45
بصراحة انا من وجهة نظري انو هي الطريقة بتعرضك للخطر اكتر يعني طالع ولا نازل انت مش حتستفاد ورح تخسر العمولة والسبريد

هي لو وقفت على قد العمولة والسبريد كنا قلنا معقولة
لكن هي تعطيك امل انك ستربح بعد فك الهيدج لان اانسان عندما يرى مبلغ الموجب مثلا 120 بيب سيغبق على امل الرجوع بالمبلغ السالب 120 الى الخلف الان
لكن السعر يستمر في التقدم ل150 ماينس وأكثر ويفيق من الوهم على خسارة كبير وارهاق ما كان له داع

---------- Post added at 05:45 PM ---------- Previous post was at 05:42 PM ----------

المتاجرة بطريقة الهيدج ليست سهلة على الاطلاق ولها قواعدها واساليبها وايضا ليست كل الشركات تسمح بها فهناك بعض الشركات تمنع الهيدج لانها تعتبره نوعا من المقامرة
لكن ايا كان اذا كنت لا تعلم قواعد الهيدج والنقاط التي يفضل عندها فك اوامر البيع او الشراء فلن تنفعك في اوقات التذبذب على الاطلاق
ما يعجبني بأن اغلب المتداولين ضد فكرة الهيدج ويدافعون عن فكرتهم للتداول وهذا أمر ايجابي

waleed adel
07-10-2012, 17:00
الهيدج يحتاج الى دراسة جيدة جدا للسوق والهيدج لا يغننا عن متابعة الاخبار
لان متابعه الاخبار وتحليلها مهم

Noah
07-10-2012, 19:32
المتاجرة بطريقة الهيدج من افضل الطرق التى يمكن لاى انسان ان يعمل بها ولهذا السبب يمكنك ان تعرف جيدا ان سوق الفوركس هو سوق يحتاج الى بعض الوقت والجهد حتى تعرف الفرق بين الهيدج وتستفيد منه

waleed adel
07-13-2012, 12:06
الهيدج يجب احترافه لو انت تريد عمل به و انا افضل الستوب لوز وتعويض الخسارة في فرصة اخرى

ahmed
07-13-2012, 12:08
المتاجرة بطريقة الهيدج من افضل الطرق التى يمكن لاى انسان ان يعمل بها ولهذا السبب يمكنك ان تعرف جيدا ان سوق الفوركس هو سوق يحتاج الى بعض الوقت والجهد حتى تعرف الفرق بين الهيدج وتستفيد منه

اخى الهيدج من اخطر الطرق التى يمكن ان تتاجر بهاوليس افضلها
فهو يحتاج الى استراتيجيه كامله للتعامل معه وبشكل احترافى حتى تستطيع فك الهيدج وتربح
حيث انك من الممكن ان تخسر فى صفقتين الهيدج

Mohamed90
07-13-2012, 14:53
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الهيدح طريقة ممتازة للتعويض الخسارة او تقلصها على الاقل
و لكن الطريقة تحتاج للاحترافية و ممارسة و انصح المبتدئين ان يعتمدوا على الستوب لوز لحين اتقان هذه التقنية

ehab
07-14-2012, 04:08
متابعه الاخبار او التحاليل الكل بيكمل بعضه ومبتقدرش مهما
كانت طريقه عملك انك متتعلمش انواع التحاليل الاخرى
او انك متتابعش الاخبار

mido
07-14-2012, 04:09
اخي الكريم
الهيدج ده صعب جدا وليس لعب عشوائي
تقبل مروري ولك فائق احترامي

nrgslawi
07-14-2012, 05:35
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا لا استعمل هذا النوع في التجارة اللا عندما اكون في ازمة راس المال
واعتمد على التجارة التقليدية

safiforex
07-14-2012, 14:52
اخى الهيدج من اخطر الطرق التى يمكن ان تتاجر بهاوليس افضلها
فهو يحتاج الى استراتيجيه كامله للتعامل معه وبشكل احترافى حتى تستطيع فك الهيدج وتربح
حيث انك من الممكن ان تخسر فى صفقتين الهيدج
لا اخي الكريم فالنظرو التي لكم عن الهيدج اظنها خاطءة بالمرة ، فالهيدج ليس اخطر الطرق ، بالعكس فهو الذي يحمي راس مال من الضياع
هذا منطق مخالف ، ان نقول بانه اخطكر و هو الذي يحافظ لنا على المال ، كل ما هنالك انه يجب معرفة طريقة فكه و هذا ممكن ان يكون باسهل الطرق

ana1990
07-14-2012, 15:00
للاسف الناس فاكره ان الهيدج هو اكتر طريقه سالمه و بتحافظ على الاموال و اول لما تتاكد من اتجاه السعر تفك صفقه و تكسب من الثانيه بس الكلام ده خطا لان الاسبريد هيخسرك هو ينفع الهيدج مع القيعن و القمم انا واثق انك هتكسب حلو لما تفك عند قاع او قمه ثم يعتدل السعر فتكون كسبت الصفقتين مش خسرت واحده و كسبت واحده

ehab
07-15-2012, 00:48

التبريد طبعا اسهل من الهيدج لأنه كل الصفقات ماشية فى اتجاه
واحد وبيسهل تحليلها وبيبقى الأغلاق على نقطة

mage
07-15-2012, 03:51
الهيدج كويس والله بس المشكلة انى دائما اقرا ان الكثير من المتاجرين يدعون دائما ان لا نعتمد على الهيدج مما يدل على انه طريقة غير جيدة او لا يمكنا لاعتماد عليها دائما فى سوق الفوركس الا لمن يحترفها فقط

kingman
07-15-2012, 03:52
وكمان فيه عامل مهم جدا مع الهيدج حتى ولو بتجيده وهو العالم النفسى فمع الهيدج غير مرغوب نهائى التسرع او التوتر لأن ده هيكون اكبر سبب للتعرض للخسائر فى كل الصفقات فهو يحتاج الا متاجر عنده ثبات انفعالى

mahmoud2012
07-15-2012, 03:57
انا فى حقيقة الامر لا استخدم الهيدج الا فى الاخبار التى لم اتأكد من نتائجها

بمعنى انه اذا كان يوجد خبر له تأثير قوى على العمله و لكن لا يوجد له توقعات فانى استخدم طريقة الهيدج و غالبا ما تحقق نتائج جيده ولكن تحتاج الى تدقيق شديد و متابعة مستمره

safiforex
07-15-2012, 04:06

بمعنى انه اذا كان يوجد خبر له تأثير قوى على العمله و لكن لا يوجد له توقعات فانى استخدم طريقة الهيدج و غالبا ما تحقق نتائج جيده ولكن تحتاج الى تدقيق شديد و متابعة مستمره
الهيدج في الاخبار يمكن ان يكون له نتاءج جيدة و مربحة و لكن تتطلب التدخل السريع في الصفقات لما تتفعل
فيجب الحذر من الاخبار لانني لا اثق فيها و لا اعمل عليها لذا يجب الحذر فقط

ma90do
07-15-2012, 04:07

طبعا الهيدج صعب جدا سلاح ذو حدين يحتاج الي نوع من التركيز الشديد وابذال الجهد في التفكير لانك ممكن تضع استوب لوز افضل اذا تداخل عمليه التفكير مع بعضها افضل من تحقيق خسائر اكبر عند فك احد الاتجاهات من الهيدج

mohamed yossef
07-16-2012, 11:32
لا احبذ اطلاقا المتاجرة بتلك الطريقة فهى طريقة لا تعتمد على اسلوب تحليلى وفنى
لا انصحك بالاستغناء عن التحليل الفنى فى متاجراتك

Looser
07-16-2012, 12:01
الهيدج موضوع كبير وصعب للمبتدئين ومربح للمحترفين،
لا انصح احد به لكن اشرحه للمعرفة وللطواريء .

الهيدج يعني فتح عمليتين متعاكستين واحدة شراء وواحدة بيع
الهدف منها إما للربح أو للحماية،للربح بتفتح عقدين بس بشرط
ما تكون خسران ولا كسبان يعني مع بعض في نفس الوقت
وتسيب السوق يمشي لا حتكون خسران ولا كسبان لأنك لو كسبان
في واحد( 100 ) نقطة ستكون خسران ( 100 ) نقطة في الثاني.

دائما الفرق صفر لغاية ما تحس أن السوق تحدد ساعتها أمامك حلين:

-> إما انك تقفل الربحان وتنتظر الخسران يقل وتقفل على خسارة بس
يكون الفرق مكسب،فائدتها انها با تحميك من الخسائر الكبيرة
وفائدتها تخليك في أمان وتحميك من الحركة القوية والأخبار بس

ما تفك الهيدج بدري تفكه بعد حركة اقل شيء ( 200 ) نقطة،
تقفل واحد مكسب ( 200 ) نقطة ساعتها صعب السوق يطلع
كمان لازم يرتد شوية لو حظك سيء يرتد ( 20 أو 30 )
نقطة لو ممتاز ( 50 ) نقطةولو محظوظ ( 100 ) نقطة.
يعني الأولى ( 200+ ) والثانية ( 100- ) كسبان ( 100 ) نقطة.
200 – 100 = 100 نقطة.

لكن المصيبة لما تفتح الاثنين وتقفل الكسبان وبدل ما الخسران يقل يزيد خسارة بالأخر ستخسر بس ما بتخسر (200 ) ستخسر كأنك عملية جديدة لأنه حيث الأولى
( 200+ ) والثاني ( 230- ) خسران ( 30- ).
.

أو تكون للحماية من الإفلاس، فرضا فتحت عقد شراء ونزل السعر ( 60 ) نقطة
خسران ( 60 ) نقطة وخايف ينزل كمان تروح تعمل هيدج عملية عكسية بس
المشكلة أن في الأول كل ما يتحرك السعر الفرق ( 0 ) دائما يعني ما تفرق معاك
لو تحرك 10 ألف نقطة لكن في الثاني دائما الفرق ثابت وهو ( 60- )
لأنك فاتح على خسارة وتفتح عند ما تبدأ تكسب في الجديد وتحس انه سيرجع
لغاية ما تروح خسارة الأول لكن الخوف تقفل الجديد الربحان والقديم ما يرجع
يزداد خسارة ستضطر تحط هيدج جديد بس على فرق ( 80- ) نقطة

وهنا زادت المشكلة ممكن توصل للانهيار أو التجمد للأبد وتأكلك الفوائد والعمولات.
في ناس تعمل هيدج وتقفل بربح (20) وتعمل ثاني هيدج وتقفل بربح ( 20 ) تعيد نفس الحركة لمدة شهر مثلا لغاية ما يصير الربح الجيد يساوي الخسارة الكبيرة الأصلية ساعتها يقفلهم كلهم مع بعض.

الكلام في الهيدج كبير تقراه سهل تطبقه يشيب الرأس بس مخمخة وإبداع لو فهمته.

في لندن بيشتغلوا هيدج لكن عندنا لما توصل خسارته تكون قريبة ( 30 )
نقطة من المارجن كول ويصبح الهيدج مجرد بنج ولكن النهاية معروفة.

س: الهيدج خاصيه موجوده في برنامج التداول أم نطلب تفعيلها من الوسيط ؟
ج: موجود في بعض الشركات حسب الشركة اللي بتتعامل معها

في ناس بتسوي هيدج للحماية مثلا ربحان 100 نقطة وخايف من خبر توظيف
مثلا يسوي هيدج لغاية ماتنتهي الحركة القوية

وناس تسوي هيدج وقفا للخسارة مؤقتا وتلاقي هيدج بفرق خسارة 100 نقطة

وناس تسوي هيدج لما تقرب مارجن كول اخر حل

وناس تسوي هيدج من البداية للربح وفرق صفر بحيث يشوف الترند لما يوضح
يفك او يسيب السوق يستنفذ حركته اليومية ويفك بحيث انه يضمن المكسب
ويقفلله ربح مثلا 150 نقطة ويسيب الخسارة تقل تقل لغاية مايشعر بانها وصلت اقصى شيء مثلا -40 ويكون 150-40=110 نقطة ربح

وناس تسوي هيدج بمئات النقاط يجي مثلا يقفل عقد ربح 500 نقطة
عندما يشعر ببدء التصحيح ويقفل الخسران بعد مايصحح
مثلا 200 نقطة او 150 نقطة ويطلع بخسارة -300

يصير 500-300=ربح 200 نقطة

وناس تسوي هيدج لما يكون عندها عقود ضخمة على ربح
ويصير مشكلة مثلا زي انفجار او تسريب اشاعه يسيب السوق
يهدى ويفك الهيدج على اخر شيء سابه مثلا فرق ربح 100 نقطة

=>الهيدج مناسب لناس محترفة تعمل بمئات النقاط <=

اما الي اهدافه بين 20 و 50 نقطة مو مستاهلة هيدج ويلتزم باستوب

اما الهيدج على خسارة كبيرة تضييع وقت وغالبا اخرتها افلاس
الا لو صدف الحظ معاك وتغير الترند

=> الهيدج حلو لناس وسيء لناس <=

---------- Post added at 12:01 PM ---------- Previous post was at 12:00 PM ----------

*حلو اذا راس مالك كبير يتيح لك الحرية براحة

*سيء اذا بيعطلك مارجن لانه بياخذ مارجن عمليتين

*حلو لو السوق متبذب يعني يتحرك بين 200 او 300 نقطة صعودا ونزولا

زي قبل كم اسبوع لما كان اليورو بين 1.20 و 1.1874

*سيء في حالة الترند القوي

*حلو لحظة الاخبار لمن يجيد لعبة الاخبار

*مدمرة عند الاخبار القوية احيانا

*حلوة لو عارف حركة السعر فنيا ومتى بيصحح ومتى بيرتد

*سيء لو فكيت الهيدج في نقطة غلط

*حلو لو اصلا انت محترف فنيا

*مدمر لو تجهل الفني

*حلو لو ورطان وماعندك اختيار يعني خلاص ورطت

*سيء لو مافي داعي تستخدمه وبمكانك فتح عملية عادية

هناك ملاحظة

ان الهيدج تم عمله على خسارة وليس على ربح وهذه المشكلة الاولى

اذن اصبح الهدف ليس لاربح انما الحماية من الخسارة وهذه الهيدج الاصعب

ثانيا : ماهدفك الان ؟
هل هو الرجوع الى النقطة صفر ؟
لاشك صعبة وتحتاج تسويها على شكل مراحل واجزاء ؟

ثلاثة لنبدء حبة حبة

1-كم الاستوب العادي الي تحطه لاي عملية ؟

2-لنقل 30 نقطة

اذن اول شيء هدفنا تقليل الخسارة الى 30 نقطة بدل 50
ويجب ان تتعامل مع المشكلة على اجزاء لانك لو حبيت تحلها دفعه واحدة
ممكن تزيد خصوصا لو الفرق بعيد

طيب اذان من 50 الى 30 ليست صعبة وبامكانك عملها خلال يوم
اما اكثر من 50 نقطة تحتاج الى احترافية اكثر ولعب مع نقاط قوية
واحداث مضمونة وكسر ترند نازل او صاعد واو اختراق موفينج افريج قوي
او لعب على التشبع عند اقصى درجات التشبع بهدف تخفيف المشكلة وليس حلها كاملا

قبل اي شيء تاكد ان المحاولة قد تنجح وقد لاتنجح ؟

في حالة النجاح اوكي
لكن لو فشلت؟ ماالحل؟

يجب ان يكون هناك ارقام معينة ذات دلالة وقوية طالما السعر لم يتجاوزها
تجعل الهيدج مفتوح وهناك خطوط حمراء بمجرد تجاوزها ترجع الهيدج ثاني مرة
وبمجرد عودة السعر مرة اخرى للمنطقة الامنة تفك الهيدج وتكرر العملية
الى ان تبتعد عن منطقة الخطر

النتيجة ستكون اما حل للمشكلة اذا الفرق بسيط

او تخفيف المشكلة لو كبيرة؟
طيب متى نقول خلاص وقف وارجع الهيدج؟

---------- Post added at 12:01 PM ---------- Previous post was at 12:01 PM ----------

في احدى الحالات التالية

1-استنفاذ الحركة اليومية على ان تكمل فك الهيدج لاحقا

2-ملامسة نقاط قوية متوقع ارتداد السعر منها

3-صدور خبر قوي يضمن عودة السعر اذن لازم تهجج زي العجز او التدفق او الفايدة او التوظيف

4-كسر موفينج افريج وفكيت الهيدج معاه فورا واغلقت المكسب وسبت الخسران

مثلا يقل كل مابعد السعر عن كسر الموفينج افريج وفي حالة معاودة

السعر لنقطة تقاطع الموفينج افريج ترجع للهيدج

5-اذا وصل الهيدج بعد فكه لمرحلة خسارة عملية عادية مثلا 30 نقطة

وانت في الاساس مهجج خسارة فان ادارة المخاطر تقول قفل بخسارة

واعتبرها عملية عادية من الاساس لم تهججها افضل ان تتعطل وتتعرض لخساير

من تفاقم المشكلة

بالتوفيق

sky44
07-16-2012, 13:42
السلام عليكم . ليس هماك طريقة يمكنها ان تغنيك عن التحليلين الاخباري و الفني فهما اساس المتاجرة في الفوركس و اهمالهما يؤدي حتما الى الخسارة

Looser
07-16-2012, 14:01
■الهيدج يعني أن تقوم بفتح صفقة شراء وصفقة بيع لنفس زوج العملة في نفس الوقت.
■أدخل السوق بدون تحديد اتجاه معين لنفس زوج العملة.
■فتح صفقتين بلا مصاريف إضافية من الهامش.
كيف أبدأ صفقة هيدج ؟
اشتري واحد لوت بقيمة 10.000 وحدة في زوج يورو دولار

بعد ذلك بيع 1 لوت من اليورو دولار:

الآن أصبح لديك صفقتين شراء وأخرى بيع لنفس زوج العملة كما ترى "s/b" .فإذا ارتفع الزوج سيكون لديك ربح في صفقة وخسارة في صفقة آخرى بالتساوي مع "وجود فرق السبريد"

يمكنك التحقق من الهامش المطلوب في عمود "الهامش المستعمل" في جزء "الحسابات". لديك 2 لوت من اليورو/دولار، ولكن لأن هذا مركز هدج بالتساوي ليس المطلوب منك أن تضع أي هامش جانباً وسترى زيادة في الهامش المتاح.

ما هو الهامش المطلوب لإبقاء صفقاتي في موقف هيدج ؟
إن اف اكس سي ام لا تطلب أي هامش على مراكز الهدج. هذا يعني أنك سترى زيادة في الهامش المستخدم عندما تدخل الهدج. يرجى الملاحظة انه بالرغم من توفّر الهامش الإضافي مؤقتاً، سوف يطلب منك إعادة الهامش الأصلي عند إغلاق جانب واحد من الهدج الخاص بك. لذلك فمن المهم ان تتحقق من أنه لديك ما يكفي من الهامش المتاح للإستخدام قبل إغلاق الهدج. في حالات نادرة، يمكن أن تؤدي متطلبات الهامش الإضافي الى نداء الهامش على حسابك.

.كيف أغلق صفقات الهيدج ؟
ببساطة استعمل أوامر طلبات السوق من وقف الخسائر ووضع حدود الربح على كل من صفقتي الهيدج ومن الأفضل أن تغلق كل من صفقتي البيع والشراء بشكل منفصل

essam1985
07-19-2012, 15:25
اخي الكريم

الهيدج هذا من اكبر الفخاخ التي يقع فيها المتاجرين

الهيدج ما هو الا عملية ستوب لوز و لكنك تدفع فيها سبريد زيادة

زيزو
07-19-2012, 15:46
متابعة الاخبار والتحليا مهمين ولا يمكن الاستغناء عن اي حاجة
وفيه بعض الشركات لا تسمح بالهيدج
فلابد من تعلم الاساسيات والتحليل

marem2007
07-19-2012, 15:49
الهيدج دة لية طريقة معينة واستوب معين توقف فية الهيدج
بس مهما كانت الطرق لبد من التحليدل الفني والكلاسيكي

magic777
07-19-2012, 21:40
متابعة الاخبار والتحليا مهمين ولا يمكن الاستغناء عن اي حاجة
وفيه بعض الشركات لا تسمح بالهيدج
فلابد من تعلم الاساسيات والتحليل

هو تعلم الاساسيات والتحليل هنا اساسي لاي متاجر عاوز يتاجر في السوق حتى لو مش هيشتغل بالهيدج
لكن الهيدج نفسه مجرد طريقه عمل النجاح فيها بيعتمد على مدى استفاده المتاجر من تعلمه للأساسيات الفوركس صح

Aker001
07-19-2012, 21:42
الهيدج ليس الا استوب لوس يا أخي العزيز، انت بتقفل الخسارة بتاعتك مؤقتا، وده مفيش اي فرق بينه وبين انك تقفل الخسارة بتاعتك نهائيا وتتابع السوق عشان تفتح صفقات تانية

safiforex
07-19-2012, 21:52
الهيدج ليس الا استوب لوس يا أخي العزيز، انت بتقفل الخسارة بتاعتك مؤقتا، وده مفيش اي فرق بينه وبين انك تقفل الخسارة بتاعتك نهائيا وتتابع السوق عشان تفتح صفقات تانية
اخي الكريم هناك فرق بين الستوب لوز و الهيدج ، فاكيد هناك فرق و لو انهما بيعملان نفس الشغل تقريبا
لان الستوب لوز هذا فهو يقفل الصفقة على خسارة ، لكن الهيدج هو بيعمل صفقة عوض ان يقفل الصفقة الاساس و تكون عكسه و بالتالي فانه ممكن ان يصبح له ربح منهما معا ان احسن التعامل معهما

HARRY POTTEER
07-19-2012, 21:58

طريقة الهيدج مناسبة جددا للمتاجرة في الدهب للاانه سريع التحرك و الربح طبعااا في الهبووط و الصعوود

khaled zizo
07-20-2012, 19:13
بسم الله الرحمن الرحيم ممكن من خبرتي ان افيدكم لان الربح القليل و الصبر يؤديان الى الثروه ما فائده الربح الكثير و عدم الصبر فقد تخسر كم ما ربحت ادا كنت غير متأني و صبور و مع الخبره متاني صبور ارضى باربح القلييل المتاجرة بطريقة الهيدج هى طريقة معقدة وصعبة جداً ولا يجيد التعامل معها الا القليل والقليل جداً من المتاجرين وتتطلب مجهود مضاعف واضافة الى ذلك تتطلب راس مال كبير حتى لا يزورك المارجن كول التبريد ان تفتح صفقة فى نفس اتجاه صفقتك الأولى فى حالة الخسارة وتقدر تستفيد من هذا الأنعكاس فى تحقيق الربح عندماى يسير السعر فى اتجاه صفقتك الأولى وهى طريقة جيدة فى التعامل مع السوق وللكنها تحتاج مواصفات خاصة لكى تنج

waleed adel
07-22-2012, 01:29
طريقة جيدة جدا للعمل فى الفوركس وتعويض الخسارة ولكنها تتوقف على طريقه عمل
ناجحة تتعامل بها مع الهيدج فقط

ehab
07-23-2012, 15:49

فعلا ده بيتاج واحد فاهم كويس اوى ومحترف بمعنهى اوضح عشان ميحصلش
مصايب فى الطريقة ويتمرجن الحساب لابد من درجة من الاحتراف فى الهيدج

Aker001
07-23-2012, 15:53
طريقة جيدة جدا للعمل فى الفوركس وتعويض الخسارة ولكنها تتوقف على طريقه عمل
ناجحة تتعامل بها مع الهيدج فقط

الأخبار الإقتصادية و التحاليل الفنية ضروري منها في أي شيأ يتعلق بالفوركس

havic
07-23-2012, 16:05
الهيدج يتطلب خبرة كبيرة ومعرفة جيدة بالاتجاه العام للسعر
لذا انا استخدمه كخطة بديلة في حالة انعكاس السعر علي

mannon
07-23-2012, 16:18
الهيدج دة لية طريقة معينة واستوب معين توقف فية الهيدج
بس مهما كانت الطرق لبد من التحليدل الفني والكلاسيكي

فعلا التحليل الفنى اساسى واعتقد ان الهيدج لا يمكن مقارنتة اصلا بالتحليل لان الهيدج مجرد ادارة زى الاستوب والتيك بروفت يبقى ازاى بقى انت بتقارنة بعلم تحليل زى التحليل الفنى الكلاسيكى
اعتقد ان الهيدج يجب ان يستخدم فقط وقت ما فتشل كل الطرق لانقاذ الحساب

alkatom
07-23-2012, 16:41
أسلوب التجارة بالهيدج لا ينبغي أن يستخدم إلى من قبل أشخاص محترفين بكل ما تعنيه كلمة الإحتراف من معنى
و إلى فالمارجن كول حليفك بلا أدنى شك

HARRY POTTEER
07-23-2012, 16:46
المتاجرو باسلووب الهيدج غالبا ما تستعمل للحفاض على الحساب من انعكاس السعر عايك

safiforex
07-23-2012, 16:53
أسلوب التجارة بالهيدج لا ينبغي أن يستخدم إلى من قبل أشخاص محترفين بكل ما تعنيه كلمة الإحتراف من معنى
و إلى فالمارجن كول حليفك بلا أدنى شك
بالفعل اخي الكريم فطريقة الهيدج هي جد راءعة لمن يعرف لها
و من له دراية بالتحليل الجيد فانه يمكنه ان يعمل به لانه يتطلب تحليل دقيق جت يعرف متى يفكهه

lesa
07-24-2012, 03:33
ما اعرفة عن الهيدج هو عبارة عن فتح صفقة عكسية وهى طريقة تحافظ على الحساب ولكنى امتنى ان يقوم بعض الاعضاء بشرحها شرح تفصيلى

kanzsea
07-24-2012, 03:50
الهيدج يحتاج الى مضاربين محترفين لمعرفة كيفية فك الهيدج حتى لا يطير الحساب

mohamed1happy
07-24-2012, 03:53
لا طبعا مفيش طريقة تغنيك عن النحاليل الفنية والاخبار
وكمان الهيدج محتاج ادارة راس مال صارمة عشان حسابك يستحمل

nader
07-24-2012, 04:05
اغلب المتاجرين يتهربون من استراتيجية الهيدج وهذا التهرب في محله لانها طريقة صعبة وينبغي لمن يستعملها الكثير من الحيطة والمعرفة
ولا توجد اية طريقة تغنيك عن متابعة الاخبار او التحليل الجيد

kero
07-24-2012, 04:45
الاعتماد ع الهيدج فى المتاجرة اخى خطر جدا
مش شرط تتابع اخبار وكده لكن شرط تعرف تتعامل معاه كويس ويبقى حسابك فيه راس مال ضخم لا يقل عن 3000 دولار عشان تشعر بربح بدون مخاطرة عالية لان الهيدج بكل سهولة لو مدخلتش بلوت صغير جدااااا فى البداية

All 4 You
07-24-2012, 05:13
الهيدج لعبة صعبة جداً
وليس شغل عشوائيى
أداة وسلاح ذو حدين يا إما تسخدمه فى صلحك يا إما تستخدمه ضدك

fx-man
07-24-2012, 05:25
فى رايي ان الهيدج مش طريقة فى حد ذاتها ممكن الواحد يتاجر بيها بس لكن هى اداه مساعدة للخروج من الصفقات وفى ناس بتستخدمها بدلا من الاستوب لوز .

osama00971
07-24-2012, 07:28
اكيد اخي احذر تجاهل الاخبار
مهما كانت طريقتك او استراتيجيتك

insta friend
07-24-2012, 07:30

خطيرة جدا الطريقة الهدجية و يلزمها احتراف تام للاسلوب
و يسميها البعض سيدة المارجن
لخطورتها الشديدة

top2milan
07-24-2012, 07:32
مفيش حاجه تغنيك عن الاخبار والتحاليل
والهيدج كمان صعب وله ناسه الي بتعرف تشتغل عليه وتكسب منو

mena
07-24-2012, 08:07
أثناء صدور تقاريرِ الأخبارِ الرئيسية ، السوق يمكن أن تتحرك من 20 إلى 50 نقطة فأكثر في ثواني

forex4ever
07-24-2012, 08:20
انا افضل الاستوب طبعا
بصراحة يمكن لاني لا اعرف كيف استخدم الهيدج بشكل جيد
وربما لاني اجد فيه مجهود مضاعف بتحليل العملة اكثر من مره ومعرفة اين نغلق مناطق الهيدج صعب صعب جدا الموضوع او انا اراه كذلك
وفي كلا الحالات لايمكن ان نستغني عن تحليل الاخبار والاطلاع علىالوضع الاقتصادي

2x1
07-24-2012, 08:27
خطيرة جدا الطريقة الهدجية و يلزمها احتراف تام للاسلوب
و يسميها البعض سيدة المارجن
لخطورتها الشديدة

انا اعتقد ان حتي لو بتشتغل بطريقة الهيدج اعتقد ان لازم يكون عندك علم بوقت صدور الخبر لانة لية تاثير علي حركة السعر بشكل كبير

master_egypt
07-24-2012, 09:30
انا اعتقد ان حتي لو بتشتغل بطريقة الهيدج اعتقد ان لازم يكون عندك علم بوقت صدور الخبر لانة لية تاثير علي حركة السعر بشكل كبير

فعلا انا متفق معاك لازم تكون ع علم بوقت صدور الخبر
لانة فعلا بيفرق جامد اووووووووووى

tictok
07-24-2012, 10:52
المتاجرة بالهيدج ليست سهلة ولا يجب ان نلجأ لها الا مضطرين لانه ليس من السهل الخروج منه وانت رابح وبصرف النظر عن مدى اهميته
ارى انه لا يمكن الاستغناء عن الأخبار او التحليل الفني وكل ما تستطيع أن تفعله لكي تصل للربح فلا يمكن الاستغناء عن أي شىء من هذا

waleed
07-24-2012, 11:03
لا اعتقد ان الهيدج هو اسلوب للمتاجرة فارعتقد ان المتاجرة بالهيدج
يلجا لها فقط عندما يكون هناك خطر على الحياب فقط

وبالطبع المتاجرة بالهيدج لن تغنى عن متابعة الاخبار
والتحليل واستخدام استراتيجية ناجحة

dodovedo
07-24-2012, 11:04
اخى الكريم
مشكله الهيدج مش
انك تدخل هيدج لا
انك تعرف تفكه او تخرج منه ازاى
لانه ممكن يبقى تابوت حسابك
تقبل احترامى

master_egypt
07-24-2012, 12:02
فى شركات كتير بتمنع الهيدج ومش عارف السبب مع انها تلاقى فى عروضها انه متاح لكن عند التجربه تلاقى العجب وممكن حسابك يتقفل نهائى

aboushnb
07-24-2012, 12:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
الهيدج طريقة منصحكش بيها لأنها صعبة جدا
بتوفيق الجميع

assidi saber
07-24-2012, 13:55
اذا كنت تريد المتاجرة بالهيدج فعليك بالابتعاد عن وقت الاخبار القوية و عليك أن لا تستغني عن التحليل الاخباري و التحليل الاساسي

mohamed eldamnhorey
07-24-2012, 14:17
اخى الكريم
مشكله الهيدج مش
انك تدخل هيدج لا
انك تعرف تفكه او تخرج منه ازاى
لانه ممكن يبقى تابوت حسابك
تقبل احترامى

بالظبط

لازم تعرف تفك الهيدح فى الوقت المناسب

لان الهيدح ده خراب والله للى مايعرف يعمل عليه جيداً

اوعى حد يفرح بيه اوى يعنى

master_egypt
07-24-2012, 14:53
الهيدج ف حد ذاتة مش يخوف
ولكن ف اوقات الاخبار القوية ساعات مش بتقدر تتحكم فية ولا ف الصفقة

aboushnb
07-24-2012, 16:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
انه ليس هناك شئ فى الفوركس يغنيك عن الاخبار والتحاليل
بتوفيق الجميع

magic777
07-24-2012, 18:58
بالظبط

لازم تعرف تفك الهيدح فى الوقت المناسب

لان الهيدح ده خراب والله للى مايعرف يعمل عليه جيداً

اوعى حد يفرح بيه اوى يعنى

وعن تجربه ضيعتحساب البونص بتاعي السابق بقولكم ابعدوا عن الهيدج ده او على الاقل بيكون باداره راس مال صارمه
تساعدكم على تحمل الانعكاسات القويه المفاجئه خاصه لو بتشتغلوا على اليورو اللي خسرني دايما

Noah
07-24-2012, 19:19
طريقة الهيدج خطيرة جدا وكير اوى واحنا صغيرين فى الفوركس سمعنا ناس بتقول لنا بلاش العمل فى سوق الفوركس عن طريق الهيدج لانه طريق الى الخراب ولهذا السبب انا لا احب الهيدج من حينها

SlaiteR
07-25-2012, 04:58

خطا اخي

لا توجد ولا استراتيجية

ولا مؤشر بالدنيا

لا يعتبر على الاخبار

تقبل مروري

i5land_man
07-25-2012, 05:00
خطا اخي

لا توجد ولا استراتيجية

ولا مؤشر بالدنيا

لا يعتبر على الاخبار

تقبل مروري

كلام مظبوط لان حتي الهيدج انت بتكون ربحان وخسران
ولازم تكون بتعرف تحلل السوق بشكل كويس عشان تعرف تفك الهيدج من مستوي ميزودش الخسارة عليك

ehab
07-25-2012, 07:37

لو فية شرح اوفى مثلا بفيديو والا حاجة يبئا كتير خيرك يا كبير اصل
انا جديد وعاوز افهم كل حاجة وتقبل مرورى اخى الكريم

master_egypt
07-25-2012, 09:58
انا ملاحظ ان كل الناس ف الفوركس
بدءت تشتغل بالهيدج فعلا اغلبهم

2x1
07-25-2012, 10:03
اعتقد ان هذة الطريقة خطيرة ويصعب علي اي احد المتاجرة بها ويجب عدم التهور بفعلها دون دراستها

kingman
07-25-2012, 18:02
وعن تجربه ضيعتحساب البونص بتاعي السابق بقولكم ابعدوا عن الهيدج ده او على الاقل بيكون باداره راس مال صارمه
تساعدكم على تحمل الانعكاسات القويه المفاجئه خاصه لو بتشتغلوا على اليورو اللي خسرني دايما
ربنا يعوض عليك وعلينا جميعا فى هذه الأيام السوق متقلب جدا والمخاطرة العالية بتكون السبب فى نهاية الحساب وده الواضح فى كل تجاربنما رغم اننا بنبقى مقررين البعد عن المخاطرة الا ان سهو بسيط بيعمل مشكلة كبيرة وان شاء الله ربنا يوفقنا بفضله

delpi
07-25-2012, 18:20
كل الصفقات ماشية فى اتجاه واحد وبيسهل تحليلها وبيبقى الأغلاق على نقطة واحدة تقريبا او حتى نتاج مختلفة لكن بتقى سهلة عن الهيدج اللى عايز دقة كبيرة فى غلق وفتح الصفقات بناءا على تحليل جيد
وهى طريقة جيدة فى التعامل مع السوق وللكنها تحتاج مواصفات خاصة لكى تنج

mido75
07-25-2012, 18:23
الهيدج صعب و ليس يسير و المتاجرة به لا تغنيك ابدااا عن متابعة الاخبار و التحليل الفنى و غيرها
فالهيدج ما هو الاطريقة من طرق المتاجرة تحتاج للتعامل معها استخدام جميع امكانياتك التى تعلمتها فى المتاجرة

عزبز 18
07-25-2012, 18:27
انا هده الطريقة لا استعملها بتاتا طريقة الهيدج لانها صعبة و معقدة ممكن بسببها تخسر الكثير من النقاط
انا افضل استعمال الستوب لوس و التحليلي الفني و فقط

waleed adel
07-26-2012, 23:18
هذة الطريقة خطيرة ويصعب علي اي احد المتاجرة بها انا افضل استعمال الستوب
لوس وخاصة للمبتداين واصحاب الراس المال الصغير

apolo
07-26-2012, 23:26
ليس الهيدج بالسهولة التي يظنها بعضنا واللجوء اليه كحل اخير لتغطية او تقليل الخسارة

بل له مهارة خاصة به يجب تعلها والا ادى بك الحال من صفقة خاسرة الى صفقتين

kero
07-27-2012, 00:31
ممكن فعلا اخى الهيدج يغنى عن اى شىء فى الفوركس
فى حالة ان راس المال ضخم والدخول بلوت صغير جدا وهذا يحتاج الى شخص عنده القدرة على الرضى بالربح القليل لكن من غير مخاطرة ومضمون

aboualy
07-27-2012, 00:35

فعلا اخى العزيز استخدام الاستوب لوز افضل كثيرا من الهيدج فانا افضل ان تغلق الصفقة بالاستوب واتفرغ للبحث عن فرصة اخرى افضل من اظل انتظر ان يعود السعر الى نقطة الدخول

awad
07-27-2012, 01:04
هل كل أنسان عنده الجرائة في التداول عن طريق النت أنا أتمني ذالك

pimo
07-27-2012, 02:26

هي ليست طريق خطيرة كثيرا ولكن نستطيع تعلمها اذا كن نريد ذلك ومن الافضل استعمال حساب ديمو لهذا الامر لكي لا نخسر الحساب الحقيقي هذا كل ما في الامر

zizo_a_86
07-27-2012, 02:35
فى ناس بيتبعد خالص عن موضوع الاخبار وكل شغلها فنى اما بخصوص الهيدج اعتقد دى من افل الطرق لتعويض الخسارة

safiforex
07-27-2012, 02:41
هي ليست طريق خطيرة كثيرا ولكن نستطيع تعلمها اذا كن نريد ذلك ومن الافضل استعمال حساب ديمو لهذا الامر لكي لا نخسر الحساب الحقيقي هذا كل ما في الامر
فعلا اخي الكريم فالهيدج ليس بالخطورة التي يراها البعض ن فهو جيد جدا لانه له هدف جميل هو حماية المتداول من المارجن ، و في نفس الوقت البقاء على الصفقة
فقط انه يجب ان يرى الوقت المنتاسب لكي يفك هذا الهيدج ن و لهذا فان هناك اشارات ممكن ان يعتمد عليها الواحد مثلا تغيير الترند

saad
07-27-2012, 02:48
اعتقد ان هذا موجود بالفعل ولكن ليس في عالمنا العربي ...وقريبا فد نري هذا المسمي في عالمنا العربي
واعتقد ان هذا سيرضي جميع المتداولين فهي فرصه لخروجنا من بين الظلال ليصبح عملنا في النور ...

tarek22
07-29-2012, 16:52
اؤكد ما جاء في كلام الاخوة حول ان الهيدج هو عملية عكسية للعملية الحالية واختلف معهم في نقطة مهمة ان معظم الاخوة يعتقد انه الهيدج يستخدم فقط لوقف الخسارة وانا اقول انه يستخدم لوقف الخسارة احيانا ويستخدم لحجز الارباح احيانا اخرى

zeina
07-29-2012, 16:55
الشئ اللى اعرفو ومتاكدة منة ان لا يمكن الاستغناء عن التحليل فى اى طريقة تداول .. تحليل ومعرفة اتجاة السوق لابد ان يحدث فى اى نظام متاجرة وان كنت لا اعرف كثير عن الهيدج ولكنى اعرف انة فتح صفقتين عكسيتين فى نفس الوقت