PDA

View Full Version : ماذا تفعل لو

Pages : [1] 2 3 4

2x1
06-10-2012, 11:22
هتعمل اية لو فتحت صفقتك وحددت اهدافك واستعملت استراتجيتك اللي نويت عليها
لكن فجأة لقيت الصفقة ممكن تجني مع اتجاة عملتك اللي ممكن
اقل بكتير لو خالفتها ومشيت
يكسبك ارباح اعلي من الهدف اللي حددتة

tervarto
06-10-2012, 13:10
الألتزام هو اهم شئ فى الفوركس , لو حددت هدفك و أستوبك خلاص ماتحولش تطمع لو الصفقة جابت أكتر من هدفك , لو انت محدد دة من الأول يبقى مافيش داعى تعدل التيك بروفت , عشان الطمع وحش فى سوق الفوركس , أرضى بمكسبك و دور على فرصة تانية فى اى زوج تانى

AhmedMagnifico
06-10-2012, 13:32
يا اخى اهم شئ فى الفوركس هنا هو القناعة والالتزام
والا بالطريقة دى هتخسر هتخسر فى اى صفقة حتى لو كانت بسيطة
طالما حددت هدفك متحيدش عنه ايا كانت الظروف :)

realyone
06-10-2012, 15:53
يااخي الألتزام هو من اهم قواعد الفوركس,اذا انت حددت هدفك فكتفي بربحك فلا تطمع ,القناعة كنز لايفنى,عن تجربه اقوله لك لابد ان تحدد هدفك في كل صفقة وتجعلها هدف ثابت فلا تنقهر اذا جابت صفقتك اكثر من الهدف الذي حددته

The Mester X
06-10-2012, 16:21
كما قال الاخوة و اتمنى تعمل بنصيحة افضل و اضمن شئ تلتزم بالاهدق و لا تطمعو الالتزلم شئ جيد ولايجعلك ترتبك و تتضارب لك الافكار في راسك حول الهدف اغلاق او متابعة

kingman
06-10-2012, 16:25
هو اكيد السوق بيحتاج التزام كبير سواء بقواعد المتاجرة والأسس التى اخارتها المتاجر كى يلتزم بها او بأستراتيجيته وطريقة تداوله لكن ايضا السوق يحتاج الى المرونة فى التعامل وعموما الأستراتيجيات مش دايما نسبة نجاحها فى الصفقة عالية واذا كان دخول للصفقة بناءا على تلحيل مقتنع به سيسبب خسارة فمن الأفضل الا ادخلها

magic777
06-10-2012, 16:28
عن نفسي بتحصل كتير معايا وعلى خسرت واتمرجنت مرتين بسبب ده
ولكن اتعلمت يكون ليا خطه بديله لو العمله عملت كده معايا والخطه دي بكون محضراها قبل ما ادخل الصفقهالاساسيه
لانك مهما حللت كويس مش ضامن السوق
واغلب خططي البديله بتكون هيدج

2x1
06-11-2012, 10:57
انا مش عارف انا عن نفسي بخاطر بس دة يمكن عشان لسة بتاجر علي حساب تجريبي ولما اجي عند الجد هكش ملك

ولا اية هههههه مشكورين كلكلم لان اختلاف الاراء بيكسب الواحد خبرة اكبر

mony
06-11-2012, 11:02
من راى ان امشى مع اهدافى التى حددتها وامشى مع الخطه التى وضعتها واركز فيها حتى لا اشتت نفسى حتى لو كانت هتربحنى ربح قليل بس مضمون

ramid
06-11-2012, 12:13
ربما ستكسب من وراء تلك الصفقة لكن نفس التصرف
سيخسرك الكثير لا تثق في سوق الفوركس لذلك وجب عليك وضع خطة محكمة
والالتزام بها واياك والطمع

ahmed
06-11-2012, 12:20
ها اعرف على طول ان الاستراتيجيه فيها نقطه ضعف فى الوضع دة
ودة طبعا شئ طبيعى جدا انه يحصل وافضل شى انك تحاول تتعلم منه بدراسه السوق بشكل دقيق فى هذا الوقت

Mohamed90
06-11-2012, 12:32
السلام عليكم اخي العزيز ممكن تنجح معك تلك الصفقة و لكن لا تسلم الجرة كل مرة
و لا يمكن المغامرة كل مره ممكن تنقلب عليك و اقضل شئ تلتزم بقواعد و اهداف معينة

2x1
06-11-2012, 12:50
فعلا كلامكم فمحلة لازم الواحد يقنع باللي بين ايدي وعصفور فاليد خير من الف عالشجرة ممكن يطيروا

كلهم بس المهم يكون الواحد عندة القدرة علي السيطرة وعمل كنترول علي نفسة

AhmedMagnifico
06-11-2012, 13:19
كلامك مظبوط يا اخى
فاكثر شئ مطلوب فى هذا المجال هو الالتزام !

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 13:58
كل عمل فيه مضاربة ويشمل ذلك المضاربة بالفوركس يتطلب خطة عمل , ما لم تأخذ الوقت الكافي لوضع الخطة وتحديد القواعد التي سوف تتبعها فهذا يعنى أنك موجود داخل السوق بدون هدف وبدون تركيز، عليك أن تجلس لبعض الوقت قبل الدخول إلى السوق وتكتب خطتك وتحدد قواعد العمل وتنفذها بدقة متناهية .

2x1
06-11-2012, 15:23
كل عمل فيه مضاربة ويشمل ذلك المضاربة بالفوركس يتطلب خطة عمل , ما لم تأخذ الوقت الكافي لوضع الخطة وتحديد القواعد التي سوف تتبعها فهذا يعنى أنك موجود داخل السوق بدون هدف وبدون تركيز، عليك أن تجلس لبعض الوقت قبل الدخول إلى السوق وتكتب خطتك وتحدد قواعد العمل وتنفذها بدقة متناهية .

اكيد طبعا لابد من الدخول للسوق بعد التاكد من وضع خطة سليمة تطمئن لها
بنسبة تضمنلك ربح معقول ولا يجب الدخول بعشوائية

Rami
06-11-2012, 15:31
انا من الالتزااااااام التام بالاستراتيجية التى سبق وحددتها بحلوها وبمرها فالتردد وعدم الثقة بالنفس فى متل هذه الحالات قاتل ويكلف الكثير , حتى لو ضرب استوب وانت ملتزم بطريقتك فثق انك انت الكسبان رغم الاستوب , لانك اثبتت جدارتك فى الالتزام الذى يفتقده الكثير حتى امهر المتاجرين فى هذا السوق

Texxon
06-11-2012, 15:43
بصراحة أنا شايف ان افضل حل للصفقات دي انك تلتزم بالهدف والاستوب المحددين في الاستراتيجية بتاعتك، ولا تحيد عنهم أيدا!!! لأن لو عدت معاك مرة مش هتعدي في التانية وهتلاقي نفسك طالع خسران في النهاية

kingman
06-11-2012, 20:12
عن نفسي بتحصل كتير معايا وعلى خسرت واتمرجنت مرتين بسبب ده
ولكن اتعلمت يكون ليا خطه بديله لو العمله عملت كده معايا والخطه دي بكون محضراها قبل ما ادخل الصفقهالاساسيه
لانك مهما حللت كويس مش ضامن السوق
واغلب خططي البديله بتكون هيدج
اكيد ده بيجعل المتاجر مرن فى التعامل مع السوق وعند حدوث اى شئ مفاجئ فى السوق وتعرض صفقته للخطر فاكيد خطة بديلة معروفة سلفا بتبقى منقذ للمتاجر وطبعا مافيش افضل من ادارة راس المال التى تحمى الحساب والمتاجر من خسارة حسابه او التعرض لضغط بسبب المخاطرة العالية وربنا يوفقنا جميعا فى هذا السوق

zahran
06-12-2012, 21:45
من تقريبا سنه . اما كنت اجى افتح صفقه والاقيها بتعمل اللى انت ذكرته دا . وكتير اوى على الحال دا . والاقيها اما بتعكس عليا ممكن تكسبنى اكتر بكتير من لو مشيت فى اتجاهىى وجابت هدفى .. فقررت ان ادخل عكس ما اتوقع دائما . وجدتها ايضا تمشى فى الاتجاه الذى اتوقعه والذى انا داخل عكسه . كنت هتجنن خلاص .. بس الحمد لله بعد كدا الوحد قدر يظبط نفسه ويدخل صح الى حد كبير

magic777
06-12-2012, 22:14
بصراحة أنا شايف ان افضل حل للصفقات دي انك تلتزم بالهدف والاستوب المحددين في الاستراتيجية بتاعتك، ولا تحيد عنهم أيدا!!! لأن لو عدت معاك مرة مش هتعدي في التانية وهتلاقي نفسك طالع خسران في النهاية

بس وانت بتحط الهدف لازم تختار نقطه قويه انت تكون مقتنع بعد تحليلك للزوج انه لو
راح عندها كده يبقى تحليلك ليه كان خاطئ من البدايه وهنا الاسلم الخروج من الصفقه بخساره بسيطه
بدل ما تعكس عليك كتير او تتمرجن لا قدر الله

kingman
06-13-2012, 01:21
بس وانت بتحط الهدف لازم تختار نقطه قويه انت تكون مقتنع بعد تحليلك للزوج انه لو
راح عندها كده يبقى تحليلك ليه كان خاطئ من البدايه وهنا الاسلم الخروج من الصفقه بخساره بسيطه
بدل ما تعكس عليك كتير او تتمرجن لا قدر الله
وهو ده اللى بنقول فن وقف الخسارة ومش كلنا للأسف بنقدر نجيب الفن ده لأن بيحتاج خبرة واحترافية عالية فى التحليل وكثيرا مانفشل فى ايجاد افضل المستويات التى ينطبق عليها هذا المبدأ فى حدوث الأنعكاس اذا ضرب الأستوب فى هذا المستوى وخصوصا مع الحركات السريعة فى السوق لكن طبعا ايا كان فالأستوب هو الأمان دائما للحساب

ahmed saleh
06-13-2012, 02:23
انا طبعا هرضى بلامر الواقع وعلى حسب الى حددتة همشى علية وخلاص
لانى مش هقدر اغير قرارى ولانة اصبح امر واقع واخذ هدفى واكتفى وان لم احققة بهرد لك وخلاص

mage
06-13-2012, 02:41
وهو ده اللى بنقول فن وقف الخسارة ومش كلنا للأسف بنقدر نجيب الفن ده لأن بيحتاج خبرة واحترافية عالية فى التحليل وكثيرا مانفشل فى ايجاد افضل المستويات التى ينطبق عليها هذا المبدأ فى حدوث الأنعكاس اذا ضرب الأستوب فى هذا المستوى وخصوصا مع الحركات السريعة فى السوق لكن طبعا ايا كان فالأستوب هو الأمان دائما للحساب

للاسف وقف الخسارة من اكثر الاشياء التى لا يتمكن المتاجر من اتسخدامها بطريقة جيدة لان وقف الخسارة تلاقى الكثير من المتاجرين يشتكى من ان السعر دائما يضرب الاستوب ويعود ليحقق الارباح اوا لتارجت ولكن الفكرة فى المتاجر نفسه الذى لم يتمكن من اختيار النقطةا لصحيحة لوقف الخسارة

yassinoh
06-13-2012, 02:57
الطمع وحش يقهر الضعفاء
فلا تكن منهم واتبعك سبيلك مهما كانت النتائج
كن قنوعا في الرخاء وصبورا في الشدة سلمت يداك

safiforex
06-13-2012, 03:07
الطمع وحش يقهر الضعفاء

الكلام ما قل و دل ، تسلم اخي الكريم
و فعلا ان الطمع هو العدو الريسي للمتداول ، فيجب التغلب عليه بالعزيمة و العمل الجيد و التعلم المفيد لهذا الميدان
و كما قلت القناعة فهي كنز لا يفنى ،

mando
06-13-2012, 04:32
بصراحة كم مرة بعد ما اغلق الصفقة اقول لى نفسى بس لو كنت سبتها شوية كان زمان اتحقق اضعاف الهدف تجى مرة تقول انا اسيبها واعمل هدف اأكبر تلقى السوق رجع عكس عليك تانى وبدل ما كنت رابح بقت خسران وكل هذا بسب الطمع ابعد عن الطمع وارضى برزقك ونصيبك

2x1
06-13-2012, 08:47
بصراحة كم مرة بعد ما اغلق الصفقة اقول لى نفسى بس لو كنت سبتها شوية كان زمان اتحقق اضعاف الهدف تجى مرة تقول انا اسيبها واعمل هدف اأكبر تلقى السوق رجع عكس عليك تانى وبدل ما كنت رابح بقت خسران وكل هذا بسب الطمع ابعد عن الطمع وارضى برزقك ونصيبك
عشان كدة الواحد لازم يقنع نفسة انة الهدف اللي حققة كان هدف

واقعي وميفكرش بطريقة لو ابدا ويرضة بما قسمة الله

silverfox
06-13-2012, 09:23
اخوانى تاخر البونص لانه اول شهر وباذن الله يتم الدفع
لكن اتعقد المنتدى سوف يصبح من الاوائل باذن الله فى فترة وجيزة

aymoon
06-13-2012, 09:42
طبعا هسيب الصفقه تمشي زي ما هي ماشيه مش هغير الاهداف والاستوبات طالما انا ماشي على استراتيجيه خلاص اطمع ليه لو كل يوم حققنا 20 نقطه من الاستراتيجيه هنوصل للي احنا عاوزينه ان شاء الله

ahmed
06-13-2012, 10:52
عشان كدة الواحد لازم يقنع نفسة انة الهدف اللي حققة كان هدف

واقعي وميفكرش بطريقة لو ابدا ويرضة بما قسمة الله

طبعا الرضا بالمقسوم هو الاساس بأذن الله
بعدين اوعى تبعد استوبك ابدا ولا تتنازل عن 70 % من هدفك للمرونه
حيث هذا السوق متغير بشكل سريع

Mr.GooDMaN
06-13-2012, 11:10
مش هعمل حاجة هههههههههه هستنى اما الهدف بتاعي يتحقق واحمد ربنا واقفل الشارت واقوم انام

Mohamed90
06-13-2012, 12:37
مش هعمل حاجة هههههههههه هستنى اما الهدف بتاعي يتحقق واحمد ربنا واقفل الشارت واقوم انام

السلام عليكم طبعا اخي العزيز تحديد الهدف قبل قتح اي صفقة مهم و الافضل ابتعاد عن الطمع
و الخروج من المنصة فور تحقيق الهدف بدون زيادة

fafa280384
06-13-2012, 12:50
والله صراحة انا عن نفسي اذا كان راس مالي قليل ارضى بارباح قليلة ولا اغامر
اما ان كان عندي راس مال اغامر به اطمع
وهذا دائما يخسرني

bousshimin
06-13-2012, 13:37
هدا يسمى طمع يأخي أرضى بقليل ومع قليل متراكم يصبح كثير في نهاية الشهر
ومع تحديد أهدافك من ربح من خلال تحليلك لشارت لا تترجع عليه والسوق مليان بفرص أخر

kingman
06-13-2012, 13:45
طبعا الرضا بالمقسوم هو الاساس بأذن الله
بعدين اوعى تبعد استوبك ابدا ولا تتنازل عن 70 % من هدفك للمرونه
حيث هذا السوق متغير بشكل سريع

من اسوء عادات المتاجرة هو ان الواحد يبعد استوبه بعد ان حدد له مستوى مناسب خوفا من ضربه وده كتير بيحقق خسائر كبيرة كان المتاجر فى غنى عنها ان رضى بضرب استوبه واانتظر فرصة افضل فأكيد افضل شئ ان الواحد لاستعجل غلق صفقته وهى تحقق ربح او يتردد فى غلق صفقته وهى تنعكس مع توقع بزيادة هذا الأنعكاس

yassinoh
06-13-2012, 14:02
كل عمل جاد إلا وله مميزاته وبتائجه
فإذا عزمت على فكرة فالعمل عليا هو سبيل نجاحها
والطريق التفوق هو الصبر والتفاني في العمل الجاد

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 14:13
هدا يسمى طمع يأخي أرضى بقليل ومع قليل متراكم يصبح كثير في نهاية الشهر
ومع تحديد أهدافك من ربح من خلال تحليلك لشارت لا تترجع عليه والسوق مليان بفرص أخر

انا اتعلمت حاجه كويسه من خبرتى المتواضعه

ان كل لما هدفك هدفك صغير

كل لما اتحقق بسرعه وصفقتك نجحت

انا معود نفسى هدفى يكون 20 بيب فى الصفقه

انسب هدف ويتحقق بسرعه

2x1
06-14-2012, 19:28

ان كل لما هدفك هدفك صغير

انسب هدف ويتحقق بسرعه
ودة بشكل دائم حتي مع الصفقات السهل الربح الاكبر منها ولا دة بيتوقف

علي دراستك للسوق وقد اية ممكن تكسب من الصفقة

magic777
06-15-2012, 04:34

ان كل لما هدفك هدفك صغير

انسب هدف ويتحقق بسرعه
نفس طريقتي حاليا اخي وبصراحه الاهداف الصغيره الان هيا اللي بتتحقق فقط
خاصه في ظل حركات العملات المتذبذبه الايام دي ومبقاش ينفع معاها حتى الاهداف المتوسطه
ما بالك السوينجات بتتحقق بعد شهر ولا شهريين كمان

yara
06-15-2012, 04:44
انا ممكن اقفل الصفقة الى انا فاتحهها وافتح صفقة تانية فى عكس الاتجاة
واربح وابقى كدة مع نفسى الاتجاة المكسب الذى ارة حتى اكسب ولا اخسر

talal
06-15-2012, 04:49
نعم سوف التزم بالاستراتيجية ولكن لو مثلا وجدت ان هناك فرصه زيادة في ربح لما لا اقبل بها يعني هدفي 100 نقطة وبعدين لاحظت ان الهدف ممكن يجيب 200 نقطة سوف اضع ستوب عند 100 نقطة واذا زاد وجاب 200 نقطة خير وبركة واذا عكس خرجت ب 100 نقطة والحمد لله

remo
06-16-2012, 02:35

هى دى عايزة كلام لو انا متاكد مليون المية من كلامك دا لا هغير راى وامشى عكس الصفقة احنا هنا فى الفوركس اول حاجة بندور عليها هى الربح مش حاجة تانية فمنتكبرش وننزل للسعر عشان مايفرومناش ويدوس علينا

vamoscapitos
06-16-2012, 02:43
القناعة كنز لا يفنى ايها المتداول لا تطمع فان الطمع يعمي

اقتنع بالهدف الذي حددته وعندما تصل للهدف وترى ان الارباح

في تصاعد افتح صفقة اخرى

ahmed
06-16-2012, 02:50
هى دى عايزة كلام لو انا متاكد مليون المية من كلامك دا لا هغير راى وامشى عكس الصفقة احنا هنا فى الفوركس اول حاجة بندور عليها هى الربح مش حاجة تانية فمنتكبرش وننزل للسعر عشان مايفرومناش ويدوس علينا

طبعا اكيد لو متاكد مفيش كلام دانا حتى ادخل فول مارجن بدل متاكد
بس هو يقصد انك شفت السعر ماشى عكس هدفك
ساعتها يبقى الالتزام بلاستراتيجيه افضل ولا ايه

aboualy
06-16-2012, 02:54

في تصاعد افتح صفقة اخرى

فعلا اخى العزيز الطمع من اهم اسباب الخسارة فى الفوركس ولذلك يجب ان نحارب هذا الطمع دائما ولا نجعله يتحكم فينا ولذلك من الافضل ان يتم تحديد الهدف للصفة من البداية ولكن اذا وجدت ان السعر يمكن ان يسير لمسافة اكثر بعد الهدف يمكن ان نغير مكان الهدف وكذلك نغير مكان الاستوب لنحمى الارباح التى تحققت

yousef1981
06-16-2012, 02:55
استخدم البروفيت ستوب وز افضل مع الصفقه ما المانع مع الربح

kingman
06-16-2012, 03:03

في تصاعد افتح صفقة اخرى

الطمع والتسرع هم آفة فى هذا السوق تتسرع تفتح صفقة تخسر او تضيع ربح كبير تطمع فى هدف اكبر من هدفك يتعكس وتتحول خسارة تطمع فى ربح كبير وتخاطر بلوت كبير تخسر حسابك الأنظباط افضل شئ

21cent
06-16-2012, 03:08
اذا كنت واثق فيها طبعا ممكن ازيد من ههدفى او ممكن اقنع بمجموع الاهداف والارباح المطلوبة
وهذا يتم من خلال الشجاعة والتمرن والتمرس على الشارت وعلى الاستراتجية لديك
لكن استراتجيتى هى عشرة نقاط واستوب 20 تقطة فقط + الاستوب
ولا اسع الى زيتها الربح عن ذلك

sho
06-16-2012, 03:45
بالنسبة لى احاول ان التزم بالنقاط التى حددتها مسبقا وعند الوصول اليها التزم بانهاء الصفقة لاننى لا اريد ان يتسبب الطمع فى خسارة اكبر لى افضل ان ارضى بالهدف الذى حددتة سابقا وعدم الطمع لتحقيق مكسب اكبر حتى لا اتعرض للخسارة

hager
06-16-2012, 03:48
انا الى هعملة انى هقتنع بلربح الى انا حققتة واكتفى على هذا
ولا اطمع اكثر لانة من الممكن يخطاء توقعك ولم تكسب هنا ولا هنا لذلك ارضى بما كسبت

osama shaban
06-16-2012, 03:48
اكيد مش هعمل حاجه وهقول الحمد لله اهم حاجه ان الصفقه نجحت مينفعش اعمل اي حاجه عشان لو غيرت جني الارباح ممكن الصفقه تعكس في اي وقت او ترجع لنقطه البدايه والارباح بتعتي هتقل اهم حاجه في الفوركس التحكم في المشاعر لو مشيت ورا مشاعرك وخصوصا الطمع هتخسر كتير جدا

maklad94
06-16-2012, 11:49
الالتزام من الاشياء المهمة فى الفوركس سواء كان بالهدف او بادارة راس المال او حتى بالاستراتيجية ولكن الانسان بطبيعته طماع فا الاغلب هيروح للى ربحه اعلى ويدخل بيه .

yassinoh
06-16-2012, 12:18
من راى ان امشى مع اهدافى التى حددتها
وامشى مع الخطه التى وضعتها
واركز فيها حتى لا اشتت نفسى
حتى لو كانت هتربحنى ربح قليل بس مضمون

H!m0
06-16-2012, 12:24
الالتزام بخطة عملك أحسن و القناعة ضرورية جدا في الفوركس أنا تحد لي كثيرا لاكن لا أكترث لأنه في بعض الأحيان عند كنت أطمع في المزيد تعرضت الى الخسارة بعدما كنت رابح و أصبح أتمنى أن يصل السعر الى نقطة الدخول لأغلق الصفقة

ahmed
06-16-2012, 12:27
اكيد مش هعمل حاجه وهقول الحمد لله اهم حاجه ان الصفقه نجحت مينفعش اعمل اي حاجه عشان لو غيرت جني الارباح ممكن الصفقه تعكس في اي وقت او ترجع لنقطه البدايه والارباح بتعتي هتقل اهم حاجه في الفوركس التحكم في المشاعر لو مشيت ورا مشاعرك وخصوصا الطمع هتخسر كتير جدا

هو دة المطلوب فعلا التحكم فى المشاعر والالتزام
حاجتين مهمين فعلا للنجاح فى السوق
لو عملتهم هتنجح ان شاء الله
ولو خالفتهم بلا شك الخسارة مؤكدة

ma90do
06-16-2012, 13:53
اشتغل بالهيدج عندما تكون متردد وهتخسر اسبريد بس مش هتخسر 10 او 20 نقطه وتابع مع محللين وناس بتشتغل بالهيدج بس يضعون الاهداف والسعر يعكس 20 او 30 نقطه ويغلقون الصفقه ويتركون الصفقه الاخري تذهب مع الهدف

magic777
06-16-2012, 14:17

صح كده اخي انت بيكون ليك رزق وربنا كاتبه ليك وانت ما عليك الا انك تجتهد للحصول على الرزق ده
والسوق موجود ومش هيطير انت بس امشي على خطه عمل جيده ونظم وقتك واصبر وهتوصل للنهايه بأذن الله

2x1
06-16-2012, 15:31
صح كده اخي انت بيكون ليك رزق وربنا كاتبه ليك وانت ما عليك الا انك تجتهد للحصول على الرزق ده
والسوق موجود ومش هيطير انت بس امشي على خطه عمل جيده ونظم وقتك واصبر وهتوصل للنهايه بأذن الله

معاكوا حق يا جماعة الطمع ياجماعة ممكن يضيع اللي فايدنا لازم نرض بالرزق

اللي قسمهولنا ربنا مهما كانت الاغرءات عشان منعرضش اللي فادينا للضياع

Smart
06-16-2012, 15:37

من اكبر اسباب الخساره اننا لا نمتلك خطه لتداول
كله مقضيها وخلاص يكسب يوم ويخسر يوم دون وجود هدف نسعى اليه
امتلاك خطه + مجهود = نجاح

2x1
06-16-2012, 15:44

عندك حقق لازم خطة سليمة عشان نفضل محافظين علي

نمط ربحي محدد ولا نكون عشوائيين ونحدد ما سنربح ومتي

compaq0
06-16-2012, 15:45
ليس من المهم ان تحقق نقاط كثيره بعد هدفك هذا لا يدعو للحصره المهم ان الهدف تحقق و خرجت من الصفقه ولكن اذا نظرت الى كل صفقه بأنها حققت نقاط كثيره بعد الهدف ستطمع و ستخسر

safiforex
06-16-2012, 15:48
فعلا هذا اخي الكريم ، و انا سبقت و اقولها دائما في ردودي ، ان النجاح في الفوركس
هو ياتي فقط لما نعمل هدف بعيد ، و نعمل له خطة مدروسة جيدا و بضوابط منطقية
و ناتي الى التنفيذ لهذه الخطة فيجب ان يكون بالتزام تام و صارم وفق الخطة المعمول بها
و اكيد من يتبع هذه الخطوات اكيد انه سيصل لا محال

2x1
06-16-2012, 20:06
فعلا هذا اخي الكريم ، و انا سبقت و اقولها دائما في ردودي ، ان النجاح في الفوركس
هو ياتي فقط لما نعمل هدف بعيد ، و نعمل له خطة مدروسة جيدا و بضوابط منطقية
و ناتي الى التنفيذ لهذه الخطة فيجب ان يكون بالتزام تام و صارم وفق الخطة المعمول بها
و اكيد من يتبع هذه الخطوات اكيد انه سيصل لا محال

افرض كان هدفك البعيد قد تاثر بمفاجأة لم تكن فالحسبان وتعرض حسابك للمرجنة

ليس شرط النجاح تحديد اهداف بعيدة ولكن تكون اهداف مضمونة الي حد كبير

كريم
06-16-2012, 20:23
طبعا هالتزم و هاغلق بربح عشان مجال الفوركس هو الأكثر خطورة و ممكن ينعكس السعر بسرعة

و الطمع مش كويس و بيخسر في اغلب الأحوال حتى لو فضلت تكسب هيكون مصيرك الخسارة

kingman
06-16-2012, 23:11
طبعا هالتزم و هاغلق بربح عشان مجال الفوركس هو الأكثر خطورة و ممكن ينعكس السعر بسرعة

و الطمع مش كويس و بيخسر في اغلب الأحوال حتى لو فضلت تكسب هيكون مصيرك الخسارة
والله يااخى الحل الوحيد فى هذا السوق هو الألتزام طول الوقت فممكن الواحد يقعد ملتزم مثلا طول الأسبوع ويجى على صفقة واحدة لايلتزم سواء بادارة راس المال او الدخول الصحيح وتكون سبب فى ضياع ربح صفقات عديدة طول الأسبوع

sunlight
06-16-2012, 23:13
والله يااخى الحل الوحيد فى هذا السوق هو الألتزام طول الوقت فممكن الواحد يقعد ملتزم مثلا طول الأسبوع ويجى على صفقة واحدة لايلتزم سواء بادارة راس المال او الدخول الصحيح وتكون سبب فى ضياع ربح صفقات عديدة طول الأسبوع

نعم كلامك صحيح وهذا يحدث معى فى بعض الاحيان اعمل 5 صفقات طبعا بالسنت لانى معييش رصيد
وبكسب واجى ازود اللوت واعمل صفقه واحده تضيع عليا اللى كسبته طوال اليوم وهذا ما يسمى بالجشع والطمع وانا دائما اقع فيه

younesjoe
06-17-2012, 00:10
مش مشكل ان زاد الربح عن الهدف و لم تستفد منه لان الصفقة قفلت عند الربح المهم ان الصفقة الي وضعتها نجحت هدا يعني ان تحليلك جيد و ان اصفقة ضربت الهدف هدا يعني ان لديك الدقة في الاهداف و لا تعير اهتمام لامتداد السعر او انخفاضه

mage
06-17-2012, 02:34
مش مشكل ان زاد الربح عن الهدف و لم تستفد منه لان الصفقة قفلت عند الربح المهم ان الصفقة الي وضعتها نجحت هدا يعني ان تحليلك جيد و ان اصفقة ضربت الهدف هدا يعني ان لديك الدقة في الاهداف و لا تعير اهتمام لامتداد السعر او انخفاضه

الاهم هو نجاح الصفقة وانك قدرت تغلقها على نسبة ارباح ولكن طول ما انت واقف مكانك ولا تتحرك اعتقد انك هتفضل طول عمرك تخسر فى الفوركس ولن تسيطع ان تحقق ارباح جيدة فى هذا السوق وانا شخصيا ارى انه من الافضل ان يكون لديك طريقة مناسبة تتمكن من خلالها من تحقيق نسبة ارباح جيدة جدا

elzeel
06-17-2012, 02:36
اكيد طالما متبع سياسيه معينه هبقا عليها ومش هخالفها
لان دا هيكون طمع والطمع مش مطلوب فى الفوركس فالالتزام بما حددت يكسبك اكثر

amrmorasamir
06-17-2012, 02:42
هو اهم حاجهي اباشا انك تكون مقتنع وراضى بمكسبك على طول مهما كان قليل او كبير وممكن فى الحاله دى تستخدم تريلنج استوب عشان تحافظ على الارباح وكمان فى نفس الوقت تخلى الهدف مفتوح شويه عشان تكسب اكتر ودى هتبقى فكره كويسه

A7mad_Aziz
06-17-2012, 02:46
احد اهم اسباب النجاح في الفوركس الالتزام وعدم الطمع وهدفك بتحدده بحسب طريقة عملك ودائماً تكتفي بهذا الهدف مادمت تريد النجاح في الفوركس..تقبل مروري

2x1
06-17-2012, 12:08
احيانا انتهاز الفرص بيكون مهم فتجارة الفوركس ووقتها لايكون

طمع بل رؤية مستقبلية واستغلالها بشكل ايجابي

amrmorasamir
06-17-2012, 12:11
احد اهم اسباب النجاح في الفوركس الالتزام وعدم الطمع وهدفك بتحدده بحسب طريقة عملك ودائماً تكتفي بهذا الهدف مادمت تريد النجاح في الفوركس..تقبل مروري

تمام ياباشا وانا متفق معاك جدا وعشان نتغلب على الطمع ممكن نغلق الصفقه بربح مرضى لينا وخلاص
او نستخدم التريلنج استوب عشان ناخد اقصى ربح ممكن من الصفقه

yassoo011
06-17-2012, 12:56
الافضل هو الالتزام باستراتيجية او اسلوب في المتاجرة
وعدم الطمع لتحقيق ارباح
ولكن يجب الاخذ في الاعتبار التقلبات السوقية

magic777
06-17-2012, 15:58
هو اهم حاجهي اباشا انك تكون مقتنع وراضى بمكسبك على طول مهما كان قليل او كبير وممكن فى الحاله دى تستخدم تريلنج استوب عشان تحافظ على الارباح وكمان فى نفس الوقت تخلى الهدف مفتوح شويه عشان تكسب اكتر ودى هتبقى فكره كويسه

وكمان قبل مايعمل التريلنج استوب ده المفروض اول حاجه يعملها بعد ما الصفقه تسير في اتجاهه انه يحط الاستوب بتاعه
على نقطه الدخول علشان يحمي صفقته من االخساره ودي اهم خطوه وبعد كده يححد نقاط قويه
يحط عليها الترلينج استوب بتاعه

mturk2007
06-17-2012, 16:07
انا افضل البقاء في صفقتي والربح القليل يجب القناعة به
وكما يقال قليل لادائم خير من كثير منقطع والقناعة فعلا كنز

2x1
06-18-2012, 12:37
وكمان قبل مايعمل التريلنج استوب ده المفروض اول حاجه يعملها بعد ما الصفقه تسير في اتجاهه انه يحط الاستوب بتاعه
على نقطه الدخول علشان يحمي صفقته من االخساره ودي اهم خطوه وبعد كده يححد نقاط قويه
يحط عليها الترلينج استوب بتاعه

بس لما تحط الاستوب لوز عند نقطة الدخول الصفقة بتقفل

بسرعة جدا وممكن متحققش الربح اللي انتا عاوزة

magic777
06-18-2012, 19:47
بس لما تحط الاستوب لوز عند نقطة الدخول الصفقة بتقفل

بسرعة جدا وممكن متحققش الربح اللي انتا عاوزة

ماهو انت مش هتحطها على طول كده اول لما السعر يطلع كام نقطه
لا طبعا انت هتستنى السعر يروح لنقطه قويه وليكن مستوى مقاومه او دعم ويغلق فوقه كمان قول شمعه 4 ساعات
وبعد تقدر تحط الاستوب على الدخول

tariktanjaoui
06-18-2012, 20:33
السلام عليكم
لابد من تفادي الجشع والطمع لان هذين الاخيرين تسبب لمجموعة من المنداولين في ضياع كل راس مالهم لدى لابد من تفادي هذا السلوك و تعويضه بالقناعة و الألتزام و حسن ادارة راس مال

safiforex
06-18-2012, 21:08
السلام عليكم
لابد من تفادي الجشع والطمع لان هذين الاخيرين تسبب لمجموعة من المنداولين في ضياع كل راس مالهم لدى لابد من تفادي هذا السلوك و تعويضه بالقناعة و الألتزام و حسن ادارة راس مال
بطبيعة الحال اخي ، الشجع و الطمع هما العدوان الذوذوان للمتداول في المسيرة النجاح له ، و هما يرجعانه الى الصفر بدون اي شك
و لكن اذا كان المتداول على دراية بهاته الامور ، و كان يقنع بالقليل فانه اكيد سينجوا من هذين العدوان ، و سيستمر في السوق رغما عنهما

kingman
06-18-2012, 21:16
بطبيعة الحال اخي ، الشجع و الطمع هما العدوان الذوذوان للمتداول في المسيرة النجاح له ، و هما يرجعانه الى الصفر بدون اي شك
و لكن اذا كان المتداول على دراية بهاته الامور ، و كان يقنع بالقليل فانه اكيد سينجوا من هذين العدوان ، و سيستمر في السوق رغما عنهما
الطمع يعتبر من اكبر العوامل الفنسية تأثيرا وخطورته انه ظهور بتبقى سب فى ظهور عوامل اخرى يعنى الواحد لو طمع بيعلى اللوت ولما يعلى اللوت بظهر التوتر والخوف والقلق من ان تكون الصفقة خاسرة وده فى حد ذاته بيخلى المتاجر يقع فى الأخطاء

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 21:36
الطمع يعتبر من اكبر العوامل الفنسية تأثيرا وخطورته انه ظهور بتبقى سب فى ظهور عوامل اخرى يعنى الواحد لو طمع بيعلى اللوت ولما يعلى اللوت بظهر التوتر والخوف والقلق من ان تكون الصفقة خاسرة وده فى حد ذاته بيخلى المتاجر يقع فى الأخطاء

مهماً قولنا للمبتدئ ومهماً نصحنا لازم يقع ويجرب بنفسه ويحس الاحساس
علشان يقتنع بالكلااام

safiforex
06-18-2012, 21:41
مهماً قولنا للمبتدئ ومهماً نصحنا لازم يقع ويجرب بنفسه ويحس الاحساس
علشان يقتنع بالكلااام

اخر الكلام ، ههههههههه ، الله عليك اخي ، انت جبتها من الاخر ، فالمبتديئ صحيح و لو انه بيشوف النصائح دي ، اكيد انه سيقع في الاخطاؤ
لكن اهو نحاول ان نعمل و لو بشسيئ بشيط من التمرير بقواعد حسنة لتفادي الاخطاء

ashraf el-araby
06-18-2012, 22:53
اعتقد ان دى بتتوقف على خبرتك لو انت واثق انها هتحقق اكبر من هدفك خاطر وجرب او لو انت مش واثق يبقى تخليك فى هدفك حتى لاتخسر

deadlyfox
06-19-2012, 01:43
القناعة كنز لا يفنى
الجمله دى هى اساس كل شئ حطها قدامك وامشى بيها وانت هاترتاح وترضى اللى قسمه الله ليك

ahmed
06-19-2012, 01:46
القناعة كنز لا يفنى
الجمله دى هى اساس كل شئ حطها قدامك وامشى بيها وانت هاترتاح وترضى اللى قسمه الله ليك

من اجمل العبارات التى بتطبيقها فى الفوركس تساعدك فى الوصول لهدفك
والقناعه فى الفوركس تعنى ادارة راس مال صحيحه دون طمع

ZOUHAIR_ZIZO28
06-19-2012, 02:05
لطمع وحش يقهر الضعفاء

aboualy
06-19-2012, 02:08
لطمع وحش يقهر الضعفاء

اتفق معك اخى العزيز فالطمع هو العدو الاول لمن يعمل فى الفوركس ولذلك لابد دئما من الحرص على محاولة تجنب الطمع قدر المستطاع ومحاولة ابعاده عن النفس وقت المتاجرة فنحن لا نستطيع ان نتخلص منه تماما ولكن نستطيع ان نقلل من اثاره

jans
06-19-2012, 03:41
طالما انه لديك استراتيجيه معينه تقوم بإستخدامها وتعرف الربح الذي ممكن ان تحققه لك
و الخسارة التي ممكن ان تقف فيها لا تتعب نفسك واستخدامها بدون تردد .

khaled
06-19-2012, 04:19
اكيد هاسيب التيك بروفيت ذى ما هو و مش هاطمع فى انى اكسب زيادة لان دا ممكن يخسرنى كل اللى كسبته , الفوركس عايز تحكو فى بعض المشاعر كدة و من اهمها الخوف و الطمع , بس انا لو كسبان عدد نقط قليل او تافه و شايف انى ممكن اكسب زيادة لو زودت التارجت فانا ممكن اعملها انما لو كسبان عدد نقط كبير فانا ليه اطمع

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 04:24
لطمع وحش يقهر الضعفاء

الفوركس ملئ باوقات الشدائد

ويحب عليك ان تتحمل الصعاب وتكن صبور وغير منفعل ولديك حكمه قويه فى اتخاذ القرار

moonlight
06-19-2012, 05:06
اهم شئ فى الفوركس تحديد خطتك واهدافك وتسير عليها فلا تجعل عواطفك تؤثر عليك يجب ان تتحكم فى العواطف كالطمع حتى لا تتفاجئ بما لايرضيك وتجد الخسائر محيطة باموالك فاتبع خطواتك وتجاهل عواطفك حتى تحقق النجاح فى الفوركس

2x1
06-19-2012, 08:38
اهم شئ فى الفوركس تحديد خطتك واهدافك وتسير عليها فلا تجعل عواطفك تؤثر عليك يجب ان تتحكم فى العواطف كالطمع حتى لا تتفاجئ بما لايرضيك وتجد الخسائر محيطة باموالك فاتبع خطواتك وتجاهل عواطفك حتى تحقق النجاح فى الفوركس

فعلا الطمع هو اكبرعدو لاي متاجر ولابد من محاربتة باي طريقة رغم اني احيانا اشعر برغبة بجني المزيد لكن هنا ستظهر هل انت اقوي من هذة المشاعر ام انها ستغلبك لتؤدي بك لخسارة غير متوقعة

yassinoh
06-19-2012, 13:43
الألتزام هو اهم شئ فى الفوركس
لو حددت هدفك و أستوبك خلاص ماتحولش تطمع لو الصفقة جابت أكتر من هدفك
لو انت محدد دة من الأول يبقى مافيش داعى تعدل التيك بروفت
عشان الطمع وحش فى سوق الفوركس

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 13:49
الألتزام هو اهم شئ فى الفوركس
لو حددت هدفك و أستوبك خلاص ماتحولش تطمع لو الصفقة جابت أكتر من هدفك
لو انت محدد دة من الأول يبقى مافيش داعى تعدل التيك بروفت
عشان الطمع وحش فى سوق الفوركس

افضل على هدفك ولا تطمع فعلاً ومش كل شويه تعدل الهدف

اثبت عليه حتى تنتهى الصفقه بنجاح

magic777
06-19-2012, 15:53
اكيد هاسيب التيك بروفيت ذى ما هو و مش هاطمع فى انى اكسب زيادة لان دا ممكن يخسرنى كل اللى كسبته , الفوركس عايز تحكو فى بعض المشاعر كدة و من اهمها الخوف و الطمع , بس انا لو كسبان عدد نقط قليل او تافه و شايف انى ممكن اكسب زيادة لو زودت التارجت فانا ممكن اعملها انما لو كسبان عدد نقط كبير فانا ليه اطمع
صح اخي خليك مرن مع السوق وتوقع الانعكاس اكتر من انه يروح للهدف البعيد
وارضى بالربح اللي انت حددته او حتى ضع الاستوب على التارجت اللي انت حددته اذا مثلا السعر واصل
السير في اتجاهك علشان لو حصل انعكاس لا قدر الله تبقى انت ضمنت ربحك هنا

magic777
06-19-2012, 15:55

بالضبط طالما حددت لنفسك خطه عملك ونظام تسير عليه في تجارتك يبقى علشان تضمن النجاح
انك انت هنا ملتزم بالعمل على هذا النظام طالما نظام جيد وبيخليك
تربح في النهايه اكتر ما بتخسر

aboualy
06-19-2012, 15:59
بالضبط طالما حددت لنفسك خطه عملك ونظام تسير عليه في تجارتك يبقى علشان تضمن النجاح
انك انت هنا ملتزم بالعمل على هذا النظام طالما نظام جيد وبيخليك
تربح في النهايه اكتر ما بتخسر

فعلا اخى العزيز لابد من التخطيط الجيد حتى نصل الى النجاح وهناك مثل يقول اذا لم يكن لديك خطة اذا فانت تخطط للفشل
ولكن الاهم من وجود الخطة هو الالتزام بهذه الخطة والقيام بصورة مستمرة بمراجعة الخطة مع النتائج الفعلية المحققة ودراسة اسباب الاختلاف بين الهخطة والنتائج الواقعية وتصحيح الاخطاء يشكل مستمر

2x1
06-19-2012, 16:35
صح التخطيط الجيد لطريقة تجارتك بشكل عام والتخطيط الجيد ايضا قبل الدخول اي صفقة دة فحد ذاتة شيئ بيخليك راضي عن النتائج اللي انتا بتحددها كهدف ليك

kingman
06-20-2012, 00:02
الفوركس ملئ باوقات الشدائد

ويحب عليك ان تتحمل الصعاب وتكن صبور وغير منفعل ولديك حكمه قويه فى اتخاذ القرار
وزى المقولة اللى بتقول الشدائد تصنع الرجال وده بشوفه صح جدا فى الفوركس فمن كثرة التجارب والظروف الصعبة الواحد بيبقى عنده خبرة كبيرة وبيقدر يتعامل مع السوق لما تعرضه له من مواقف سابقة تعلم منها جيدا

Mostafa Mando
06-20-2012, 06:33
هنا يا اخي تبدا المشاعر تلعب دورها وهي الطمع مادام انت حددت هدفك من البداية واستقريت عليه

يبقى متغيروش مهما حصل صدقني عسى ان تخسر كل شئ هذا السوق خطير جدا وحساس جدا

magic777
06-20-2012, 17:32
وزى المقولة اللى بتقول الشدائد تصنع الرجال وده بشوفه صح جدا فى الفوركس فمن كثرة التجارب والظروف الصعبة الواحد بيبقى عنده خبرة كبيرة وبيقدر يتعامل مع السوق لما تعرضه له من مواقف سابقة تعلم منها جيدا

وطبعا مافيش حاجه بتيجي بالساهل وعلى قد ما المتاجر احتك بالسوق وتعامل معاه في الخساره
والمكسب والاخطاء والمرجنه للحساب على قد ما كل تجربه وكل خساره بتقويه
لو تعلم منها وصبر وكمل المشوار

Amgad91
06-21-2012, 01:17
يجب ان تكون مرن جدا مع السوق في الفوركس لأنه متغير من وقت للآخر و وارد ان يكون تحليلنا او تقديرنا للأهداف خاطيء
فلا نصر ولا نعاند ولكن نتماشى مع السوق
لأنه لا يمكن ان يتغير وفقا لما نهواه

Hell Rozar
06-21-2012, 01:23

نصيحة منى يجب عليك الاقتناع يا اخى واحنا اتناقشنا كتير فى حكاية القناعة وعدم السعى للربح السريع بدون عمل تحليلاات لذالك فيجب الرضى بما اخدته

واظن فية مثلا شعبى بيقول الطمع قل ما جمع

safiforex
06-21-2012, 01:30
نصيحة منى يجب عليك الاقتناع يا اخى واحنا اتناقشنا كتير فى حكاية القناعة وعدم السعى للربح السريع بدون عمل تحليلاات لذالك فيجب الرضى بما اخدته

واظن فية مثلا شعبى بيقول الطمع قل ما جمع

نعم صحيح اخي ما قلته فيجب على الواحد ان يقنع بما كسبه ، و لا ينظر الى انه ممكن ان يكون الربح اكثر و يندم
فهذا قدر الله ، و ان الواحد يجب ان يكون قنوع بالربح القليل ليبارك الله له فيه

magic777
06-21-2012, 23:55
نعم صحيح اخي ما قلته فيجب على الواحد ان يقنع بما كسبه ، و لا ينظر الى انه ممكن ان يكون الربح اكثر و يندم

بالفعل الواحد بيعمل اللي عليه ويجتهد واللي مقسوم ليه هياخده بأذن الله وعلى قد تعبه
واجتهاده ربنا بيرزقه يبقى ليه يندم على رزق ربنا مش كاتبه ليه من البدايه
دايما نقول الحمد لله

KOGI
06-22-2012, 21:49
كما قال الاخوة و اتمنى تعمل بنصيحة افضل و اضمن شئ تلتزم بالاهدق و لا تطمعو الالتزلم شئ جيد ولايجعلك ترتبك و تتضارب لك الافكار في راسك حول الهدف

mohamed hamdy
06-22-2012, 21:54
انا ارضى بالمكسب لان الطمع ممكن ان يخسرك كل
شئ فاحسن ان تكسب شئ على انتخسر كل شئ

kingman
06-22-2012, 22:14
كتير بنتعرض للخسارة فى صفقات بسبب ان الصفقة مثلا يبقى هدفها الطبيعى 30 لكن الواحد يطمع ويغير الهدف ويخلى 50 ولا 60 ويفاجأ ان ارتد وبدل المكسب يبقى خسارة والطمع هنا هو السبب

hesham itch
06-23-2012, 07:48
يجب الاقتناع التام بالاستراتيجة اللى المتاجر عارفها وبيعتمد عليها وعدم الانسياق
وراء الطمع فى سوق الفوركس لان ده من اكبر الاخطاء اللى بيقع فيها اى متاجر

hanona
06-23-2012, 08:07
اهم شئ في تجارة الفوركس ان بنعد تماما عن الطمع لانه غالبا بينتهي بخسارة وطالما انا قبل مفتح الثفقة ودرستها كويس جدا وعرفت كانت ازاي في الماضي وحددت مقدار المكسب فمينفعش بعد الدراسة دي ان انحني مع السوق
لان بالشكل دة كأني بلعب قمار وبعتمد عالحظ ممكن اكسب كتير لازم عند تجارة الفوركس بالتحديد ان عتمد عالتفكير والذكاء والابتعاد عن الطمع والالتزام بيكون شئ اساسي ومن رأي ان نلتم بخطتنا بيكون افضل وبنحقق مكاسب برضو بس مش لازم الطمع خالص

2x1
06-23-2012, 08:11
اهم شئ في تجارة الفوركس ان بنعد تماما عن الطمع لانه غالبا بينتهي بخسارة وطالما انا قبل مفتح الثفقة ودرستها كويس جدا وعرفت كانت ازاي في الماضي وحددت مقدار المكسب فمينفعش بعد الدراسة دي ان انحني مع السوق
لان بالشكل دة كأني بلعب قمار وبعتمد عالحظ ممكن اكسب كتير لازم عند تجارة الفوركس بالتحديد ان عتمد عالتفكير والذكاء والابتعاد عن الطمع والالتزام بيكون شئ اساسي ومن رأي ان نلتم بخطتنا بيكون افضل وبنحقق مكاسب برضو بس مش لازم الطمع خالص
اختلف معك اخي قمار يعني لعبة حظ مفيهاش بيع وشرا لكن انتا اشتريت العملة مثلا وعاوز توصل لاعلي سعر ليها وانتا كنت ىمحدد ىلها سعر معين لكن جابت سعر اعلي هتبع باني سعر

Noah
06-23-2012, 16:00
يجب الاقتناع التام بالاستراتيجة اللى المتاجر عارفها وبيعتمد عليها وعدم الانسياق
وراء الطمع فى سوق الفوركس لان ده من اكبر الاخطاء اللى بيقع فيها اى متاجر

ان لم يكن هناك اى اقتناع بالاستراتيجية التى تعمل بها فىا لفوركس تاكد ان الكثير منا لصعوبات سوف تواجهك فى الفوركس بالاخص المتاجر اللى بيعتمد على طريقة غير واضحة او غير ثابتة سوف تراه كل يوم يجرب طريقة اخرى عن المرة السابقة

2x1
06-23-2012, 16:27
ان لم يكن هناك اى اقتناع بالاستراتيجية التى تعمل بها فىا لفوركس تاكد ان الكثير منا لصعوبات سوف تواجهك فى الفوركس بالاخص المتاجر اللى بيعتمد على طريقة غير واضحة او غير ثابتة سوف تراه كل يوم يجرب طريقة اخرى عن المرة السابقة

لازم الواحد يجرب الاستراتيجية اكثر من مرة للتاكد منها تماما

ثم يتوكل علي الله ويفتح صفقتة وان شاء الله يحقق هدفة

mosghaly
06-23-2012, 16:48
اهم حاجه في تنفيذ الاستراتيجيه هي الالتزام ولكن في حالات بتحس ان السعر ممكن يعكس يبقي قدامك حل من اتنين يا اما تفعل استراتيجيتك عادي زي مانت متعود او انك متدخلش السوق خالص لانك لو دخل هايبقي داخل علس اساس احساسك بس مش دراسه

ahmed forexawy
06-23-2012, 16:58
فى الماضى لو فتحت صفقه وحددت اهدافى واستعملت استراتيجيتى وحسيت ان الصفقه ستسير فى الاتجاه الاخر كنت اغير صفقتى وفى الغالب كنت اخسر الكثير اما الان تعلمت ان الالتزام اهم سلاح فى الفوركس حتى لو الاتجاه العكسى ساككسب الملايين من الدولارات ما يهمنى هو الخساره ما حجم الخساره التى ساخسرها فى اتجاهى هى صغيره جدا تبعا لاستراتيجيتى اتمنى ان اظل ملتزم :)

Mostafa Mando
06-23-2012, 17:42
لازم الواحد يجرب الاستراتيجية اكثر من مرة للتاكد منها تماما

ثم يتوكل علي الله ويفتح صفقتة وان شاء الله يحقق هدفة

صحيح يا اخي وهنا فائدة الحساب الديمو في تجريب الاستراتيجيات الجديدة

قبل المخاطرة على الحساب الحقيقي

ashraf el-araby
06-23-2012, 18:15

نعم اخى يجب ان تكتفى بتحقيق هدفك وكل ما تزيد خبرتك كبر هدفك واهتم بتحقيقة

2x1
06-26-2012, 07:09
صحيح يا اخي وهنا فائدة الحساب الديمو في تجريب الاستراتيجيات الجديدة

قبل المخاطرة على الحساب الحقيقي

انا معاك بس الشارت مشمتوقع فية الثانية اللي جاية دي فيها اية اعتقد الاهم من الديمو الاهتمام بالاخبار مع الديمو طبعا

okash
06-26-2012, 08:08
المفروض حتى لا تطمع فقط ما عليك سوى ان تأخذ الصفقة وتبتعد عنم الفوركس لوقت طويل
وذلك بعد ان تحدد اهدافك وتضع الستوب لوز اذا كان رأس المال صغير

sniper90
06-26-2012, 08:13
اهم شئ فى الفوركس هو القناعة والرضا وعدم الطمع
لأن الطمع سوف يؤدى بك الى الخسارة بعد ذلك فهو عدو الفوركس
كما ان المتاجر لابد ان يلتزم بالقواعد التى حددها سابقا لأن الالتزام هو طريقك للنجاح

2x1
06-26-2012, 08:37
اهم شئ فى الفوركس هو القناعة والرضا وعدم الطمع
لأن الطمع سوف يؤدى بك الى الخسارة بعد ذلك فهو عدو الفوركس
كما ان المتاجر لابد ان يلتزم بالقواعد التى حددها سابقا لأن الالتزام هو طريقك للنجاح

سعات الطمع بيكون طموح والطموح مستحب لكن للما نفشل نسمية طمع مش

كدة يعني افرض انك طمعت ومشيت ورا طمعك وطمعك دة كسبك مش وقتها هتسمية طموح

sniper90
06-26-2012, 08:48
سعات الطمع بيكون طموح والطموح مستحب لكن للما نفشل نسمية طمع مش

كدة يعني افرض انك طمعت ومشيت ورا طمعك وطمعك دة كسبك مش وقتها هتسمية طموح

الطموح ليه مواصفات ومن اهمها الالتزام يعنى الالتزام بالاستراتيجية والالتزام بادارة رأس المال والالتزام بقيمة اهداف الصفقات وعدم الزيادة عليه والالتزام بقيمة الاستوبات
اما اذا صاحب الطموع اندفاع وتهور فأصبح يسمى طمع وليس طموح

assidi saber
06-26-2012, 11:17
ان الالتزام هو شئ الذي تستطع من خلاله ان تجني المال بوضع الستوب لوس للصفقة و نظام وقت الخسارة لكي تحمي حسابك

dodovedo
06-26-2012, 11:51
لو زى منت بتقول صفقه ولقيتها ممكن تجيب اكتر هعمل تريلنج استوب وزى متجيب
طالما مش هخسر كتير ده لو انا عندى يقين كبير انها لسه هتجيب كمان

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 12:36
لو زى منت بتقول صفقه ولقيتها ممكن تجيب اكتر هعمل تريلنج استوب وزى متجيب
طالما مش هخسر كتير ده لو انا عندى يقين كبير انها لسه هتجيب كمان

والله انا اكتفى بهدف ثابت
ولا استخدم ترلينج استوب او غيره

ارضى بماقسمه الله لى ولا اطمع

الحمد لله رب العالمين

Mohamed90
06-26-2012, 12:54
المفروض حتى لا تطمع فقط ما عليك سوى ان تأخذ الصفقة وتبتعد عنم الفوركس لوقت طويل
وذلك بعد ان تحدد اهدافك وتضع الستوب لوز اذا كان رأس المال صغير

السلام عليكم اخي ير النجاح في الفوركس هو تحديد الهدف و التزام به و فرو
تحقيقيه تخرج من الصفقة و تخرج من المنصة الا تطلب ذلك و عدم الطمع لانه فقط اغراء لك لتضيع اموالك

mohamedfx2005
06-26-2012, 13:20
السلام عليكم ورحمة الله
من شروط النجاح وان لم نقل من اسرار الفوركس هو الالتزام وثم الالتزام عند تحقق الهدف نحمد ربنا كثيرا وابحث عن فرص اخرى محققة الشروط لانه لا يوجد عدو لانفسنا في الفوركس اكثر من الطمع
وفقنا الله

sunlight
06-26-2012, 15:00
السلام عليكم ورحمة الله
من شروط النجاح وان لم نقل من اسرار الفوركس هو الالتزام وثم الالتزام عند تحقق الهدف نحمد ربنا كثيرا وابحث عن فرص اخرى محققة الشروط لانه لا يوجد عدو لانفسنا في الفوركس اكثر من الطمع
وفقنا الله

نعم معك حق اخى انا لو فتحت احدى صفقاتى وتم تحديدها وظبط كل الامور وكسبت ارضى بما كسبته لان كل نفسيتى اتوضعت فى اللى انا حدديته واذا تك تغييرها وخسرت فسوف الوم نفسى كثيرا واقول لو كنت لم اطمع لذلك التزم بما حددته

jihadazzam
06-26-2012, 15:04
انا حسب تجربتي اقتنع واقفل الصفقة واقول الحمد للله
هذا رزقي لان الطمع بيرجع السوق بياخذهم منك
اهم من الفلوس بالحساب
الطمع الطمع الطمع
ابعد عنه

safiforex
06-26-2012, 15:34
اهم من الفلوس بالحساب
الطمع الطمع الطمع
ابعد عنه

جيد اخي الكريم ان الواحد يصل الى مستوى انه يقنع بما لديه فهذا كنز لا يفنى
و اما الطمع فهذا معروف نتائجه داءما فكل من يطمع لان يصل الى الملايير فيظرف قياسي فانه سيصله اكيد بعدد المارجنان ، قد يصل الى مليون مارجن كول

Mtec
06-26-2012, 17:20
في هذه الحالة يجب ان تحمد الله ، ومن اهم الصفات التي يجب ان تكون في المتداول هي الرضى و القناعة
اذى لم تكن فيك هاتين الصفتين فالطمع سيجد مكانه فيك

remo
06-26-2012, 18:31
في هذه الحالة يجب ان تحمد الله ، ومن اهم الصفات التي يجب ان تكون في المتداول هي الرضى و القناعة
اذى لم تكن فيك هاتين الصفتين فالطمع سيجد مكانه فيك

فعلا المتاجر لازم يبقى مرن مع السوق لما يلاقى نفسة غلط عادى مفيش مشاكل يغير راية بسرعة ويرجع تانى فى راية ويعدل الصفقة عشان يكسب ولازم المتاجر يبقى قنوع وراضى ومش طماع

kingman
06-26-2012, 18:44
اهم من الفلوس بالحساب
الطمع الطمع الطمع
ابعد عنه
والله افضل شئ وخصوا ان هذا السوق مستمر كل يوم ومش هيهرب وان الواحد يحقق صفقة ناجحة يطلع منها بربح جيد افضل من انه يستمر ويتعرض لأخطاء او طمع او صفقات خاسرة تضيع ربحه

sunlight
06-26-2012, 18:46
والله افضل شئ وخصوا ان هذا السوق مستمر كل يوم ومش هيهرب وان الواحد يحقق صفقة ناجحة يطلع منها بربح جيد افضل من انه يستمر ويتعرض لأخطاء او طمع او صفقات خاسرة تضيع ربحه

نعم كثره فتح صفقات كثيره بغرض المكاسب الكثيره نهايتها الفشل وضياع الاكونت لذلك التركيز على الصفقه الجيده وعدم تغيير اى شىء بها
اذا كانت بتكسب بغرض الطمع

ashraf el-araby
06-26-2012, 19:35

اتفق معك اخى لان الانحياد عن الهدف قد يؤدى الى خسارة ويجب الاقتناع بالربح القليل

abdallah elbaz
06-26-2012, 19:47
الألتزاماهم شئ فى الفوركس
لو حددت هدفك و خلاص ماتحولش تطمع

saad
06-27-2012, 14:25
جيد اخي الكريم ان الواحد يصل الى مستوى انه يقنع بما لديه فهذا كنز لا يفنى
و اما الطمع فهذا معروف نتائجه داءما فكل من يطمع لان يصل الى الملايير فيظرف قياسي فانه سيصله اكيد بعدد المارجنان ، قد يصل الى مليون مارجن كول

foouaad
06-27-2012, 19:17
الفوركس عدو الطمع اذا حدت هدفك وحدت الستراتيجيه
كمل حتى لا تشتت نفسك وانشاء الله هتربح
وبعدين انته كد كده خسران فميبئاش خساره وتشتت كمان

ابو محمد
06-27-2012, 19:31
اولا يجب ان تحدد هدفك قبل الدخول وتحدد الاستوب
ولاتغير رايك وتغير الاستوب او تغير الهدف
اهم شي الالتزام بالهدف والاستوب مهما كانت المغريات

KOGI
06-27-2012, 21:11

كلامك عشرة على عشرة فعلا اهم شىء الالتزام بالهدف وعدم تغير الراى مهما كان
لك تحياتى اخى الكريم

AhmedMagnifico
06-27-2012, 21:28
مظبوط يا ريس
دى فعلاً حاجات لازم تلتزم بيها
الالتزام فى الفوركس اهم من اى حاجه تانيه بصراحة !!

saad
06-27-2012, 21:36
لانى مش هقدر اغير قرارى ولانة اصبح امر واقع واخذ هدفى واكتفى وان لم احققة بهرد لك وخلاص

kingman
06-27-2012, 21:50
وحتى لو فيه تغير فى الهدف او الأستوب يكون بناءا على ظهور مستجدات فى السوق والتحليل بيقول كده وليس لمجرد العاطفة والعامل النفسى لأن للأسف العامل النفسى لو تدخل بيكون نهاية الصفقة مش جيد سواء اغلاقنها على خسارة او ربح قليل

xtomorrow
06-28-2012, 05:51
انت اعتمد على مهاراتك واستراتيجيتك
ايضا ثق في نفسك ولا تفكرغير في الالتزام بما درسته
وبكذا اضمن لك ان ارباحك ستكون اكثر من خساراتك

HUSSENEY
06-28-2012, 19:44
اقفل الشاشة وانام
لانى اول قرار هو افضل قرار
وما ياتى بيك بعد ذالك هو فكر الشيطان الرجيم

2x1
06-28-2012, 20:20
اقفل الشاشة وانام
لانى اول قرار هو افضل قرار
وما ياتى بيك بعد ذالك هو فكر الشيطان الرجيم
معك حق اخي وليس مناا الكثير من يقاومة ولا ينساق
وراء حثة علي ما يود ان تفعلة بنفسك من شر

mido303037
06-28-2012, 20:24
بما انك محدد اهدافك وانت قائ للسوق ومتاكد من معلوماتك تمسك بقرارك ولا تتخلى عنة كل ما فى الموضوع
قرائتك للوق وخبرتك
فان كنت صاحب خبرة ومتاكد فاكيد التزم بقرارك

khaled zizo
06-30-2012, 03:59
بنقول فن وقف الخسارة ومش كلنا للأسف بنقدر نجيب الفن ده لأن بيحتاج خبرة واحترافية عالية فى التحليل وكثيرا مانفشل فى ايجاد افضل المستويات التى ينطبق عليها هذا المبدأ فى حدوث الأنعكاس اذا ضرب الأستوب فى هذا المستوى وخصوصا مع الحركات السريعة فى السوق لكن طبعا ايا كان فالأستوب هو الأمان دائما

derfcase
07-01-2012, 04:34
سالتزم بما حددته و لن اجازف اكثر
لان الطمع في هذا السوق سيوردك الخسارة حتما في النهاية - حتي و ان ربحت القليل في البداية

Dentist Ahmed
07-01-2012, 06:53
افضل شئ للتغلب على هذا الموضوع هو وضع خطه بديله فى حاله فشل الخطه الاولى
ولكن الالتزام بالخطه من اهم المتطلبات فى عمليه التداول
تفادى الطمع بزياده الربح لكل تصل الى ربح معقول فى وقث معقول

Mohamed90
07-01-2012, 12:43
لان الطمع في هذا السوق سيوردك الخسارة حتما في النهاية - حتي و ان ربحت القليل في البداية

السلام عليكم طبعا اخي اوافقك الراي و الالتزام و عدم التسرع و الابتعاد عن الطمع هو ناح في الفوركس
و في حالة تحديد الهدف يجب الالتوام به و خروج فور تحقيقه و الابتعاد في دخول في حسابات اخرى يمكن تفقد فيها ماربحته او اكثر من ذلك

waleed adel
07-02-2012, 22:25
السلام عليكم طبعا اخي اوافقك الراي و الالتزام و عدم التسرع و الابتعاد عن الطمع هو ناح في الفوركس
و في حالة تحديد الهدف يجب الالتوام به و خروج فور تحقيقه و الابتعاد في دخول في حسابات اخرى يمكن تفقد فيها ماربحته او اكثر من ذلك

تمام اوى كده ياريت الكل يعمل بهذا الكلام الالتزام باداره راس المال
وعدم التسرع والبعد عن عدو الفوركس الاول الطمع

sabre
07-02-2012, 22:32
ودا بيكون سبب من اسبباب الخسارة
بسبب عدم الاتزام بلاستراتيجيه
ايلى انا شغال بيه ويؤدى فى النهايه الى خسارة

Rami
07-02-2012, 22:33

انت فى الاتجاه الصحيح لان الانتقام من السوق سيجلب الهم والغم والخساير التى لا حصر لها
فالمرونة لازمة وواجبة فى هذا السوق الضخم
تحياتى لك

siafari
07-02-2012, 22:53
الربح وتقليل من الخسارة

هدا هو المهم ادا كنت تريد النجاح في الفورس

بتوفيق

kingman
07-03-2012, 01:27
ودا بيكون سبب من اسبباب الخسارة
بسبب عدم الاتزام بلاستراتيجيه
ايلى انا شغال بيه ويؤدى فى النهايه الى خسارة
وغاليا اللىب يعتمد على استراتيجية مش بيبقى قادر على ايجاد بديلة فى حالو اخطأ فى صفقته لن الأستراتيجات بتقى ليها شروط لازم تحققها كى يتم الدخول والخروج فاكيد لازم ان الواحد لايتسرع ويلتزم بشروط الأستراتيجية بدرجة كبيرة

Mr.GooDMaN
07-03-2012, 01:37
افضل شئ للتغلب على هذا الموضوع هو وضع خطه بديله فى حاله فشل الخطه الاولى
ولكن الالتزام بالخطه من اهم المتطلبات فى عمليه التداول
تفادى الطمع بزياده الربح لكل تصل الى ربح معقول فى وقث معقول

عندك يا باشا الخطة البديلة لازم نعمل حسابها ف اي وقت وممكن لاي سبب يؤدي لفشلها
واعتقد انك دكتور سنان والنبي سناني بتوجعني شفلي حل :d

yassinoh
07-03-2012, 14:43
الألتزام هو اهم شئ فى الفوركس , لو حددت هدفك و أستوبك خلاص ماتحولش تطمع لو الصفقة جابت أكتر من هدفك ,
لو انت محدد دة من الأول يبقى مافيش داعى تعدل التيك بروفت ,
عشان الطمع وحش فى سوق الفوركس , أرضى بمكسبك و دور على فرصة تانية فى اى زوج تانى

waleed adel
07-05-2012, 21:18
الألتزام هو اهم شئ فى الفوركس , لو حددت هدفك و أستوبك خلاص ماتحولش تطمع لو الصفقة جابت أكتر من هدفك ,

بالفعل الالتزام وعدم الطمع والالتزام بتحقيق هدفك هو اهم عوامل نجاحك
بسوق كبير كسوق الفوركس

kingman
07-06-2012, 01:09

هو متابعة الصفقة وتعديلها بناءا على المتغيرات الجيدة فى السوق بيبقى مناسب جدا لكن للأسف الكثير من المتاجرين بيدخلوا على سير الصفقة وتعديلها بناءا على العامل انفسى فقط وده بيبقى طبعا خطأ

ma90do
07-06-2012, 01:43
بس ده هيبقي فيه مخاطره كبيره جدا انا هرضي بالهددف القليل اذا تحقق سريعا واخرج من هذه الدوامه الفكريه وادخل مع اي زوج اخر اذا كان هناك فرصه للدخول

ehab
07-08-2012, 07:06
اكيد السوق بيحتاج التزام كبير سواء بقواعد المتاجرة والأسس التى اخارتها المتاجر كى يلتزم بها او
بأستراتيجيته وطريقة تداوله لكن ايضا السوق يحتاج الى المرونة فى التعامل وعموما الأستراتيجيات
مش دايما نسبة نجاحها فى الصفقة عالية

mohamed adel
07-08-2012, 07:57
انا من وجهة نظرى انك طالما حددت الاسترتيجية الخاصة وفمت بالتحليل الفنى
عندها توكل على الله وسوف تتحقق اهدافك التى رسمت لها

العوامى
07-08-2012, 12:46
السلام عليكم
طالما التزمت باستراتيجية يجب اتباعها حتى تخرج بالمحصلة الايجابية
ولكن من باب المرونة من الممكن الدخول فى الصفقة ايضا بعقد صغير نسبيا لحين اتضاح الرؤية

salah.bmw
07-08-2012, 14:44
اخي الناشر اهم نقطة بلفوركس هو عدم الطمع لأنو الطمع هو يلي رح يوديك بدهيا
يعني انت لو حاطط هدفك 30 ببس وشفتو على نية يجيب الهدف لا تبعد التيك بروفت والا رح ياكلك ويصير خسارة

zahran
07-08-2012, 14:58
بس ده هيبقي فيه مخاطره كبيره جدا انا هرضي بالهددف القليل اذا تحقق سريعا واخرج من هذه الدوامه الفكريه وادخل مع اي زوج اخر اذا كان هناك فرصه للدخول

معك حق يا استاذى فى ان انت مع الهدف القليل ولكن اذا تحقق سريعا
انا اتفق معك فى هذه الجمله
لان الصفقه الناجحه هى التى عندما تفتحهها تجدها تتجه ناحيه هدفك وليس العكس وتحقق هدفها سريعا وبالتوفيق للجميع

waleed adel
07-13-2012, 11:08
الطمع هو العدو الاول لمن يعمل فى الفوركس ولذلك لابد دئما من الحرص على
تجنب الطمع قدر المستطاع

nrgslawi
07-13-2012, 11:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي لن افعل اي شيء لان هذا هو حال الفوركس والسوق هو الكبير ولا يمكن ان نتحكم فيه

ahmed rabee
07-13-2012, 12:06
كتير بيحصل معايا كدا ورغم اني خسرت كتير بسبب الطمع ده

لكن برده ساعات بقع في الغلطه دي

بامانه ساعات بكسب اكتر من ما كنت محدد ... بس كتير بخسر لما بغير هدفي واطمع

الالتزام كما قال الاخوة افضل شيء والله حتي لو ربح قليل افضل من الخسارة

Mohamed90
07-13-2012, 15:02
كتير بيحصل معايا كدا ورغم اني خسرت كتير بسبب الطمع ده

لكن برده ساعات بقع في الغلطه دي

بامانه ساعات بكسب اكتر من ما كنت محدد ... بس كتير بخسر لما بغير هدفي واطمع

الالتزام كما قال الاخوة افضل شيء والله حتي لو ربح قليل افضل من الخسارة

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الخسارة التي نتكبدها غاليا ما تكون من من الطمع
في نقاط كبيرة و دخول بعقد كبير و عدم الرضى بالقليل و هذه عادة سيئة يجب تخلص منها تحياتي

osama00971
07-13-2012, 16:13
الألتزام هو اهم شئ فى الفوركس , لو حددت هدفك و أستوبك خلاص ماتحولش تطمع لو الصفقة جابت أكتر من هدفك , لو انت محدد دة من الأول يبقى مافيش داعى تعدل التيك بروفت , عشان الطمع وحش فى سوق الفوركس , أرضى بمكسبك و دور على فرصة تانية فى اى زوج تانى
اكيد كلامك صح عن تجربة والله السهر اتقلب علي وخسرت بعد ما
كنت كسبان وواصل هدفي وكله بسبب الطمع

aminos
07-13-2012, 16:40
السلام عليكم
ربما ستربح من وراء هذه الصفقة لكن نفس التصرف
سيخسرك الكثير لا تثق في سوق الفوركس لذلك يجب عليك
وضع خطة محكمة
و نطلب من الله التوفيق

naitsi
07-13-2012, 20:21
السلام عليكم

HUSSENEY
07-13-2012, 22:07
ممكن اقفل نص العقود
واحرك الاستوب على نقطة الدخول
واجنى ارباحى اول باول

ehab
07-14-2012, 04:34

ارضى بلامر الواقع وعلى حسب الى حددتة همشى علية وخلاص
لانى مش هقدر اغير قرارى ولانة اصبح امر واقع واخذ هدفى واكتفى

mage
07-14-2012, 05:31
ارضى بلامر الواقع وعلى حسب الى حددتة همشى علية وخلاص
لانى مش هقدر اغير قرارى ولانة اصبح امر واقع واخذ هدفى واكتفى

وانا كمان لا استطيع ان اغير قرارى وارى ان الثبات على القرار الاول هو الحل فى مثل هذه الاوقات التى ترى فيها تعارض كبير بين كل من الوامر التى قمت انت بتحديدها وبين الظروف التى امامك على الشارت

tictok
07-14-2012, 13:28
يجب عدم الطمع في الفوركس اذا كنت ححدت هدف معين وتحقق يجب أخذ الربح فوراً لانه غالباً يتراجع الربح لو أنتظرت أكثر من نقطة الهدف بالنسبة لك وربما لا يعود للهدف مرة أخرى
الرضا بالربح المحدد أفضل شىء

ehab
07-15-2012, 02:00
هنا يا اخي تبدا المشاعر تلعب دورها وهي الطمع مادام انت حددت هدفك من البداية واستقريت عليه

طبعا المشاعر والعواطف بتلعب دورها بس فى الديمو حاجة وفى
الحقيقى حاجة تانبة طبعا لان الحقيقى بيكون فية ضغط عصبى اكيد

kingman
07-15-2012, 03:12
وانا كمان لا استطيع ان اغير قرارى وارى ان الثبات على القرار الاول هو الحل فى مثل هذه الاوقات التى ترى فيها تعارض كبير بين كل من الوامر التى قمت انت بتحديدها وبين الظروف التى امامك على الشارت
ساعات كتير الواحد لما يلاقى حيرة وقرارت متضادة وعدم ووضوح الرؤية بفضل البعد عن السوق ومحاولة اغلاق صفقاتى حتى تتضح ليا الرؤية افضل من التستت وعدم التركيز

msh4egy
07-15-2012, 03:19

السيد الجبالي
07-15-2012, 03:19
ساعات كتير الواحد لما يلاقى حيرة وقرارت متضادة وعدم ووضوح الرؤية بفضل البعد عن السوق ومحاولة اغلاق صفقاتى حتى تتضح ليا الرؤية افضل من التستت وعدم التركيز

ده يعتبر افضل القرارات في مثل هذه الاقات ... لان القادم سيكون تتبعك للسوق . ولن تستطيع ان تسيطر علي انفعلاتك
وستجد ان السوق وخوفك وطمعك هم من يحرك .. وقد ياخذوك الي خساره كبيره زز لذلك بتفق معاك في ترك السوق في مثل هذه الاوقات

mage
07-15-2012, 04:17

تمام ومفيش اختلاف فى هذا ان السوق لما اشعر انه غير واضح امامى وانى مش قادر احقق من خلاله النقطة التى اود الدخول منها الى الصفقة بالتأكيد اغلق الموضوع اطلاقا وانتظر الى ان تتضح الؤيا فى سوق الفوركس

fx-man
07-15-2012, 04:23
انا دايما فى استراتيجيتى ونظامى فى التجارة هدفى فقط 10 الى 15 نقطة وممكن يكون احتمال ان السعر يمشى فى الاتجاهين ووقتها باختار صفقتى فى الاتجاه اللى اتوقع الوصول للهدف ليه فى اسرع وقت .

السيد الجبالي
07-15-2012, 05:35
انا دايما فى استراتيجيتى ونظامى فى التجارة هدفى فقط 10 الى 15 نقطة وممكن يكون احتمال ان السعر يمشى فى الاتجاهين ووقتها باختار صفقتى فى الاتجاه اللى اتوقع الوصول للهدف ليه فى اسرع وقت .
تمام يا غالي بالتوفيق ... وطريقه ممتازه ولكنها خطيره جدا ان لم تكن تحدد لها ستوب لوز مناسب .
لان السعر في اي وقت قد ينعك علي وقتها ستجد نفسك غير قادر علي التصرف لتشاهد الحساب وهي يسير الي المرجن لا قدر الله ..

bassma_kamel
07-15-2012, 18:01
انا عن نفسى مبحبش المخاطره واظن ان الفوركس لازم بيوافر فيه حاجتين مهمين الصبر والقناعه لان الطمع ممكن يخسرنا كل حاجه وفى نفس الوقت مبحبش الجمود يعنى مفيش مانع ان يبقى فيه شويه مرونه بس المهم متزودهاش عشان متوصلش لحد الطمع وتخسر

mrxr00t3d
07-15-2012, 18:02
هدا يسمى بالطمع و عدم القناعه و هدا ما يقود الى الخسارة
يعني لازم تكون ملتزم و تكون عندك ادارة لراس المال جيده

fx-man
07-15-2012, 19:01
تمام يا غالي بالتوفيق ... وطريقه ممتازه ولكنها خطيره جدا ان لم تكن تحدد لها ستوب لوز مناسب .
لان السعر في اي وقت قد ينعك علي وقتها ستجد نفسك غير قادر علي التصرف لتشاهد الحساب وهي يسير الي المرجن لا قدر الله ..
شكرا على ردك .انا طبعا فى اوقات كتيرة السعر بيرتد عليا نقاط كتيرة وساعتها بكون مجهز فى ذهنى اكتر من خطة بديلة اواجه بيها تحرك السعر .

forex4ever
07-15-2012, 19:03
لن اغير موقفي وبصراحة سارضى بالخسارة وسانتظر ان يضرب الاستوب لارى ماذا بعد غالبا مايكون استوبي صغير نسبيا ولا يتعدى ال 50 نقطة باي حال من الاحوال بينما اهدافي اكبر بكثير من الاستوب وهذا سبب من اسباب بقاء حسابي على قيد الحياة لفترة طويلة

delpi
07-15-2012, 19:09
الالتزام يعنى الالتزام بالاستراتيجية والالتزام بادارة رأس المال والالتزام بقيمة اهداف الصفقات وعدم الزيادة عليه والالتزام بقيمة الاستوبات
الالتزام هو شئ الذي تستطع من خلاله ان تجني المال بوضع الستوب لوس للصفقة و نظام وقت الخسارة لكي تحمي حسابك

xtomorrow
07-15-2012, 19:18
هذا يسمى اخي بالطمع المبني على وهم لانه طمع في ربح غير مضمون
بالتالي اللازم اننا نتشبت بطريقتنا واهدافنا لاخر الطريق

egypt2012
07-15-2012, 19:21
انا بعد ما بحدد نقطة الدخول الصحيحه و بكون عامل لها هدف و استوب بسبها يا هدف او استوب و لا اتتدخل نهائى

pimo
07-15-2012, 19:28
النقطة التي تضعها في تحقيق هدفك هي كلمتك الاخيرة في السوق ويجب ان تلتزم بها هذا ماتعلمته انا من التجارة منذ الصغر الالتزام ب مبلغ البيع ولو نقصت تلك السلعة او فقدت في السوق وهذا بند من بنود التجارة ولكي تنجح يجب عليك ان تتعلم التجارة علي اساس صحيح

ahamed ali
07-15-2012, 19:30
يجب عليك وضع خطة محمكة وان تلتزم بها والابتعاد عن الطمع والجشع

ARAB_PIGEON
07-15-2012, 19:33

ahamed ali
07-15-2012, 19:39
ممك صفقة تكسبك لكن لو مشيت بنفس نظام تللك الصفقة ممكن ترجع تخسر تانى
لان السوق غيرثابت وغير مضمون ويجب عليك الالتزان وعدم الطمع لان الطمع بيخسر كل شئ عن تجربة

HOUSAMMI
07-15-2012, 19:40
سوف اكذب السوق

واصدق توقعاتى واثق بعلمى و واعتمد علىالله

وبعدين الاستوب لوس هو الوحيد الى هيخلينى اخرج برة الصفقة

y4x
07-15-2012, 20:41
القناعة كنز لا يفنى

واياك والطمع

مكسب قليل احسن من المخاطرة

ma90do
07-15-2012, 20:45
القناعة كنز لا يفنى

واياك والطمع

مكسب قليل احسن من المخاطرة

طبعا هذه كلمتين في الجون الي بيلتزم بيهم بيحقق مكاسب كبيره الرضي بالقليل مع الربح التراكمي اليومي بنسبه مخاطره قليله هتلاقي في اخر الشهر ربح جيد جدا

Noah
07-15-2012, 21:10
انا اعمل فىا لفوركس بدون اى وقف او هدف انا ادخل فى السوق فىا لاسكالبينج عن طريق العمل ليلا ولكن فى هذه الفترة افتحا لصفقات سريعا وبدون ان يكون هناك نسبة مخاطر او دخول قوى فىا لصفقات

mohamed yossef
07-16-2012, 04:23
عندا يحدث ذلك ساقوم باغلاق الصفقة بعد 10 نقاط من الهدف الذى حددته
ومن الممكن ان يكون غير ذلك اعتمادا على نظام الايشيموكو

abdello052
07-16-2012, 04:25

abdello052
07-18-2012, 00:41
هو اكيد السوق بيحتاج التزام كبير سواء بقواعد المتاجرة والأسس التى اخارتها المتاجر كى يلتزم بها او بأستراتيجيته وطريقة تداوله لكن ايضا السوق يحتاج الى المرونة فى التعامل وعموما الأستراتيجيات

mage
07-18-2012, 01:58
ما فى اجمل من الالتزام فى سوق الفوركس والعمل على ان يكون هناك وقف للخسارة او الاستوب ويكون لك تارجت معين فى كل صفقة هذه هى الطريقة التى تخرج من السوق بكل امان وبدون مخاطرة وانا انصح الجميع بالعمل بامان

Sobhy
07-18-2012, 02:06
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
فيما يتعلق بمحاولة تعديل الاستراتيجية او الاسلوب او التكتيك لأدراك المزيد من الربح اثبتت التجارب أنه فى معظم الاوقات يتسبب هذا التعديل ف خسارتك حتى للربح الذى كنت تتوقعه قبل التعديل

tarek22
07-18-2012, 02:11
هو اكيد السوق بيحتاج التزام كبير سواء بقواعد المتاجرة والأسس التى اخارتها المتاجر كى يلتزم بها او بأستراتيجيته وطريقة تداوله لكن ايضا السوق يحتاج الى المرونة فى التعامل وعموما الأستراتيجيات
لو استوعبنا اللي بتقوله ده يا اخي حندرك اد ايه لازم نكون بنفكر انه مفيش ثوابت في الفوركس وانه اسلم طريقة للحفاظ علي اموالنا اننا نشتغل باستوب

mido
07-18-2012, 02:12
اخي الكريم
يااخي الألتزام هو من اهم قواعد الفوركساذا انت حددت هدفك فكتفي بربحك فلا تطمع
تقبل مروري ولك فائق احترامي

osama shaban
07-18-2012, 02:20
هو اكيد السوق بيحتاج التزام كبير سواء بقواعد المتاجرة والأسس التى اخارتها المتاجر كى يلتزم بها او بأستراتيجيته وطريقة تداوله لكن ايضا السوق يحتاج الى المرونة فى التعامل وعموما الأستراتيجيات مش دايما نسبة نجاحها فى الصفقة عالية واذا كان دخول للصفقة بناءا على تلحيل مقتنع به سيسبب خسارة فمن الأفضل الا ادخلها

فعلا كما قلبت يا اخي الالتزام من افضل الاشياء في الفوركس
والشخص الملتزم هو الذي يسطيع جني الارباح
ام الشخص المستهتر والطماع سوف يخسر الي مالانهايه

2x1
07-18-2012, 12:35
اهو اكيد السوق بيحتاج التزام كبير سواء بقواعد المتاجرة والأسس التى اخارتها المتاجر كى يلتزم بها او بأستراتيجيته وطريقة تداوله لكن ايضا السوق يحتاج الى المرونة فى التعامل وعموما الأستراتيجيات مش دايما نسبة نجاحها فى الصفقة عالية واذا كان دخول للصفقة بناءا على تلحيل مقتنع به سيسبب خسارة فمن الأفضل الا ادخلها
اعتقد اخي انك في تحليل بتكون داخل وانتا مقتنع انة هتحقق اهداف والخسارة مبتكونش فحسابتنا الا توقعها بنسبة ضئيلة فمنين هتعرف انة هيسبب خسارة وانت مقتنع بة

BiG MoNeY
07-18-2012, 12:40
اخي انا اعتمد على استراتيجيتي التي اوضفها مند اكتر من سنة والحمدلله اناملتزم بها فانا احقق اهداف وكل شيء لاحقق عائد من كل صفقة افتحها وهدا هو المهم في الفوركس حتا لو تعد ى الماشر الهدف الدي حققته لاني راد عل ادائي وانصح الجميع بعدم الطمع اكتر لانه يمكن ان تفقد كل ارباحك بشكل سريع بتهمرك في التداول موفق اخي

samirmfs
07-18-2012, 12:58
يا اخي لا تثق في سوق الفوركس انا عن نفسي لازو اعمل خطة و احدد المكسب و الخسارة انا مش بقولك انك مستحيل انك تخسر لو مشيت على خطة بس حتى لو خسرت الخسارة حتكون قليلة

theboy2226
07-18-2012, 14:34
بصراحة انا زمان لما كانت حاجة مثل دي تحصل كنت بفتح صفقات تانية بولتات كبيرة مع الصفقة الاساسية و ده قمة الطمع
لكن دلوقتي بقيت بحط التيك بروفت عشان لما اوصل للهدف يقفل لوحده و ما يكنش في مساحة للطمع

waleed adel
07-19-2012, 16:47
اهم شئ في تجارة الفوركس ان بنعد تماما عن الطمع
لانه غالبا بينتهي بخسارة

زيزو
07-19-2012, 17:59
لابد من الالتزام
وعدم الطمع لان الطمع هو العدو الاول والاخير بالفوركس
دمتم بود

wazwaz
07-19-2012, 18:49
إجابتي ستكون مثل إجابة أحد الإخوة وهي أنه الإلتزام أهم شيء فكل المواضيع والكتب التي نقرأه نجد نصائح بالإلتزام بما حددته الإستراتيجية
ما قلته أنت شيء يحدث يوميا وليس شيء صدفة لكن الأهم هو الإلتزام والإنضباط لما جائنا من الإستراتيجية المتبعة

Aker001
07-19-2012, 18:50
اكيد السوق بيحتاج التزام كبير سواء بقواعد المتاجرة والأسس التى اخارتها المتاجر كى يلتزم بها او بأستراتيجيته وطريقة تداوله لكن ايضا السوق يحتاج الى المرونة فى التعامل وعموما الأستراتيجيات مش دايما نسبة نجاحها فى الصفقة عالية

Noah
07-19-2012, 19:50
لا افكر فى اى بديل ولكن الفكرة ان يكون لكل انسان البديل الثابت مثل ادارة المال والتى من خلاله يمكنك ان تعغلب عىل اى خسارة قد تتعرض لها سواء خسارة فى استراتيجيتك التى تثق فيها او خسارة فى اى شئ يواجهك فى الفوركس

xtomorrow
07-19-2012, 19:51
اكيد السوق بيحتاج التزام كبير سواء بقواعد المتاجرة والأسس التى اخارتها المتاجر كى يلتزم بها او بأستراتيجيته وطريقة تداوله لكن ايضا السوق يحتاج الى المرونة فى التعامل وعموما الأستراتيجيات مش دايما نسبة نجاحها فى الصفقة عالية
فعلا وهناك سؤال معاكس يعني كيف ممكن تعرف ان الهدف الذي حددته قليل الربح ام العكس
ايضا انت لو غيرت الهدف في اخر لحظة فانت غير واثق مما تفعله وممكن تكون ضحية السوق

MrSniper
07-19-2012, 19:52
اضن انني لن اهتم لدلك و سأبقى على هدفي
لأن الطمع و عدم القناعه يؤديان الى الخسارة

mrhoda
07-20-2012, 14:37

الموضوع هنا مش انك تجنى اكثر او اقل الموضوع هنا ان معظم صفقاتك تحقق الهدف
وده بينعكس على قوة الاستراتيجية الخاصة بك وده افضل شىء الصراحة
انك تكون ذات ربح محدد وخسارة محددة وادارة رأس مال قوية وصارمة

omanfx
07-20-2012, 14:45
اهم شي في الموضوع هوالاتزاام باداارت كل شي
مثل الاسترااتيجيه
و رااس الماال
الاتزاام بالهدف وعدم الخوم من تاخر تحقيقه
الابتعااد عن الشاارت بعد وضع الاوردر

ARAB_PIGEON
07-20-2012, 14:47
ساحمد الله عز وجل على كل شئ
فالرزق من الله وحده وده نصيبى

ma90do
07-20-2012, 14:53

فعلا الانسان لم بيلتزم باداره رائس المال هوا في طريق نجاحه ولكن هقولك حاجه لو واحد لقي علي الشارت ان السعر هيعكس يقفل الصفقه ويدخل معاكس ويظبط اهدافه او يقفلها ويبعد عن التداول

ahmed
07-20-2012, 14:55
فعلا الانسان لم بيلتزم باداره رائس المال هوا في طريق نجاحه ولكن هقولك حاجه لو واحد لقي علي الشارت ان السعر هيعكس يقفل الصفقه ويدخل معاكس ويظبط اهدافه او يقفلها ويبعد عن التداول

ليس من السهل ان تتعرف على انعكاسات الشارت بسهوله
احيانا يكون تصحيح بسيط واحيانايكون بشكل كامل

msh4egy
07-20-2012, 15:05

ma90do
07-20-2012, 15:16
ليس من السهل ان تتعرف على انعكاسات الشارت بسهوله
احيانا يكون تصحيح بسيط واحيانايكون بشكل كامل

ليس من السهل ولكن حسب الخبره ستتعلم وستعرف ما الذي يعكس السعر سواء اخبار قويه صدرت او التحليل كان خطا وهنا يجب مراجعه الشخص للتحليل مره اخري

dodovedo
07-20-2012, 15:17
اخى الكريم
بصراحه انا مفهمتش ومش عارف
انت عاوز تسال على ايه ياريت توضيح
تقبل مرورى

ehab
07-20-2012, 17:22
تبدا المشاعر تلعب دورها وهي الطمع مادام انت حددت هدفك من البداية واستقريت عليه

spiderxp
07-20-2012, 17:48
مفيش مشكلة مش هعمل حاجه وانا متعلم وعندي مبدأ في حياتي اتخاذ القرار وعدم الندم عليه

magic777
07-20-2012, 23:51

وكمان يكون عارف يتصرف في الصفقات الخاطئه اللي تعكس معاه وامتى يخرج منها بأمان
ويكون ليه دايما خطط بديله يستخدمهافي الحاله دي كأنه مثلا يفتح صفقات تعزيز او تبريد
او هيدج يحاول بيه انه يخرج من الصفقه الخاسره على اقل خساره او على نقطه الدخول على الاقل

kingman
07-21-2012, 01:52
تبدا المشاعر تلعب دورها وهي الطمع مادام انت حددت هدفك من البداية واستقريت عليه

الطمع او تأخر اتخاذ القرار اكبر عوامل الخسارة فانا كنت فاتح صفقات امس وكانت ربحانه وتاخرت فى اتخاذ القرار بأغلاقها وانعكست بقوة
فى هذا السوق لازم المتاجر يكون حذر جدا

mido95
07-21-2012, 02:05
مش عارف هعمل اية ساعتها لان الواحد فى الوقت دة بيكون فى حالة تردد شديدة لكن اظن انه الرضا بما حققته افضل ن الاكمال و انت لست ضامن اى شئ فى السوق

و يمكن ايضا ان تقفل بعض الصفقة و تترك جزأ منها لو السوق هيكمل صعود

zahran
07-21-2012, 02:07

حبت اللى نفسى يا معلم . اهم حاجه فعلا فا السوق دا يا جدعان ان الواحد يكون عنده خطه يمشى عليها والخطه دى شامله ترتيب كل شيئ من اول ما تفتح الكمبيوتر لغايت ما تقفله ومواعيد نومك كمان
والاهم بقى بجد وسر النجاح فى الموضوع دا هو انك تلتزم ب الخطه دى

asmoshaa2012
07-21-2012, 02:10
طب ولو ده صحيح ليه ما عرفتش ده قبل ما اضع خطتى واستراتيجيتى انا يا اخى اعتقد ان اهم سبل النجاح فى الفوركس هو التخطيط الجيد والالتزام بهذا التخطيط حتى ولو حدث تغيير سيؤدى اى تقليل الربح ليس هناك مشكلة لانى سالتزم بالخطة وساحاول فى الخطة التالية تفادى وتعويض هذه النقطة لكن الالتزام هو اهم شئ

HUSSENEY
07-21-2012, 10:01
انت اعتمد على مهاراتك واستراتيجيتك
ايضا ثق في نفسك ولا تفكرغير في الالتزام بما درسته
وبكذا اضمن لك ان ارباحك ستكون اكثر من خساراتك

alkatom
07-21-2012, 10:47
أخي الكريم ... هذا الأمر يعتمد على قناعتك قبل كل شيء ولكن أرى أنه من الذكاء إقتناص الفرصة طالما أنها مهيئة ولا تحتاج إلى جهد كبير لإستغلالها
ورغم ذلك تبقى القناعة هي الفيصل في هذا الأمر

madman
07-21-2012, 12:21
هفتح صفقه تانيه مع الى شغاله وبسعر اعلى شويه من صفقتى دى والبتالى هيكون قدرت اخرج منه بمكسب كويس الى حد ودا انا شيفه احسن

mohamed1happy
07-21-2012, 15:04
هلتزم بالاستراتيجية اللي انا متبعها
عشان مرجعش أندم اني ملتزمتش

msh3egy
07-22-2012, 00:10

---------- Post added at 09:10 PM ---------- Previous post was at 03:46 PM ----------

saud
07-22-2012, 00:12
اقتنع بالربح اللي الله كاتبة لية
وما ازعل
بالعكس اشكر الله واحاول المرة القادمة احط هدفي عند منطقة مقاومة قوية ..

aminos
07-22-2012, 00:13
ساحمد الله عز وجل على كل شئ
فالرزق من الله وحده وده نصيبى

السلام عليكم
تمام يا أخي نحمد الله على الخير و على أي شيئ أخر
و نتمنى من الله التوفيق

havic
07-22-2012, 00:21
القناعة كنز لا يفنى ، بالتالي انت حددت هدفك و اصاب الهدف فالحمد لله
ولله لو تحقق الهدف للواحد و بعد ذلك ذهب 100 نقطة انت الكسبان حيث قمت بتحليل جيد

magic777
07-22-2012, 05:18
القناعة كنز لا يفنى ، بالتالي انت حددت هدفك و اصاب الهدف فالحمد لله
ولله لو تحقق الهدف للواحد و بعد ذلك ذهب 100 نقطة انت الكسبان حيث قمت بتحليل جيد

والمهم كمان انك طلعت بربح اليوم ده وماكنتش من الخاسرين وده المهم هنا وتحمد ربنا انك مخسرتش
ومش مهم انت كسبت قليل ولا كتير المهم انك كسبت

AMANI
07-22-2012, 16:26

ARAB_PIGEON
07-23-2012, 14:59
السلام عليكم اخي العزيز ممكن تنجح معك تلك الصفقة و لكن لا تسلم الجرة كل مرة
و لا يمكن المغامرة كل مره ممكن تنقلب عليك و اقضل شئ تلتزم بقواعد و اهداف معينة

elazez
07-23-2012, 15:08
لابد من البعد عن الطمع
علشان اقدر استمر لاطول فترة ممكنة في السوق
واقدر استفيد بالحساب

mohamed 300
07-23-2012, 15:09
من المهم فى سوق الفوركس ان تهتم بخطه متكامله وليس بصفقه او اثنين ,يجب ان يكون لديك مبادئ حتى تستطيع ان تبقى طويلا فى هذا السوق

Rami
07-23-2012, 15:10
ليس بهذه الطريقة تحسب ماذا عن ادارة راس المال
فى هذا المجال
بارك الله فى جهودكم الكريمة

ehab
07-23-2012, 15:21

فعلا الامر واقع ولابد من الرضا بقضاء والقدر
والعمل على التعويضوتقبل مرورى اخى الكريم