PDA

View Full Version : ما الفرق بين البرصه و الفوركس

mahmoud1025
05-06-2014, 00:00
السلام عيكم و رحمه الله و بركاته
اخوتي فى الله
كنت باتصفح بعد الموضيع من امنتدى ولقيت كلمه (وصلت بالحساب الى المارجن كول) مش فهم دي اى ممكن كتبه المعنى و لو فيه كليمات تانى نكتبها للمبيدئين
وجزكم الله خيرا

fatoma elsayd
05-06-2014, 00:05
السلام عليكم
حضرتك سؤالك عن الفرق بين الفوركس والبورصه ولا ماهو المارجن كول على العموم
المارجن كول اخى لما يبقى معاك وليكن 50 دولار وفاتح صفقه ووصلت لحد 49 دولار خساره هو ده المارجن كول الحساب كله بيتصفر اخى
بتخسره كله
تقبل مرورى :yahoo:

mahmoud1025
05-06-2014, 00:10
اسف
انا كنت كاتب المرجن كول موصوع و البورصه موضوع اخر ولكن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

محمد السيد محمد
05-06-2014, 01:53
الماجن يعني الهامش والكول يعني نداء .. وده نداء من المارجن للعميل بضرورة الاسراع
بتمويله والا سينتهي الرصيد وتغلق كل الصفقات فان ادركت فبها والا فلا رصيد وبالتالي لا تجارة

forexman3
05-06-2014, 02:15
شوف ياغالى
معنى المارجن كول هو ان يصل الحساب فى الخسارة الى نهايته
يعنى تفتح صفقة او اكثر ثم ينعكس عليك السعر حتى يصل الحساب الى الصفر

doola2020
05-06-2014, 02:53
المارجن كول هو مصطلح عندما تخسر كل أموالك في سوق الفوركس يعني حسابك بالعربي كدة بيبقا صفر فهكذا يسمى حسابك اتمرجن أو ضرب مارجن كول

latraaa
05-07-2014, 19:33
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي تطرقت إليها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إنشاء الله في المستقبل القريب إنشاء الله، كما أتمنى أن نراك في مواضيع اخرى إن شاء الله

haffoudhi
05-08-2014, 13:31
انفع واجدى واقوى درس تستخاصه من المارجن كول حينما يقصيك من الساعه وتبقى تنتظر الشهر القادم وما امره حينما يشرف في اول الشهر

nadersalaia
05-17-2014, 06:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
المارجن كول اخى لما يبقى معاك وليكن 100 دولار وفاتح صفقه ووصلت لحد 99
دولار خساره هو ده المارجن كول الحساب كله بيتصفر ( طار الحساب ) ويعوضك ربنا

mezo2229
05-17-2014, 12:39
كول هو مصطلح عندما تخسر كل أموالك في سوق الفوركس يعني حسابك بالعربي
كدة بيبقا صفر فهكذا يسمى حسابك اتمرجن أو ضرب مارجن

a7med84
05-17-2014, 14:09
من المعروف ان التعامل ف الفوركس فى التداول بيكون بالهامش

والكمارجن كول هو لما تقترب الخساره فى الصفقات من رأس المال فى الحساب

soooonor
05-17-2014, 14:33
المارجن كول يا اخى هو فقد قيمة الرصيد بالكامل فى احدى الصفقات و دة بيحصل لما بيكون التحليل الفنى خاطئ أو قيمة النقطة كبيرة بالنسبة لحجم رأس المال أو يكون مفيش استوب لوز للمحافظة على الرصيد

anamoody
05-17-2014, 14:34
اخى الفاضل المارجن كول هو انعكاس السعر عليك فى صفقه ما وتصل بالخسارة الى الصفر
ربنا يبعدك عنه باذن الله وعن الاخوة الاعضاء

mezo2229
05-17-2014, 15:11
كول اخى لما يبقى معاك وليكن 100 دولار وفاتح صفقه ووصلت لحد 99
دولار خساره هو ده المارجن كول الحساب كله بيتصفر ( طار الحساب ) ويعوضك

ahmedmomen
05-28-2014, 17:48
المارجن كول او نداء الهامش معناه ان حسابك هيتمرجن لو مش قفلت اي صفقة يعني معناه ان الصفقات
هتتقفل بشكل تلقائي وده طبعا في حالة انك كنت خسران خسارة كبيرة في الصفقات المفتوحة

scan
06-16-2014, 02:35
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة لتعلم الفوركس بمنتهى السهولة واتمنى ان تكتب المزيد من المواضيع الهامة

ilyes chaieb
06-16-2014, 08:59
المارجن كول هو نداء الهامش يعنى في تلك اللحظة اما ان تقوم بشحن حسابك او سيتم غلق جميع الصفقات و الخروج منها بخسارة و يتصفر فيها الحساب
يعنى باختصار تعنى تصفير الحساب

مع اجمل تحياتى

صلاح2014
06-16-2014, 11:51
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخى الكريم
جزاك الله خيرا على هدا الموضوع الممتاز الدى اعجبنى اكتر
اخى شكرا على هدا الشرح عن المارج الكول
وتقبل مرورى والسلام عليكم

8150017
06-16-2014, 11:58
المارجن كوول دا اسمه عفريت الفوركس ، يطلع لك فجأه ويقولك سلام ياصاحبى انا اخدت كل راس مالك : شوف ياسيدى انت لم تفتح اى صفقه الشركه اللى انت تبعها تديلك حاجه اسمها رافعه ماليه يعنى بتسلفك فلوس علشان تشتغل بيها والفلوس دى بتاخدها من راس مالك وبيكون ليها نسبه معينه ، طيب لو حضرتك فتحت صفقه وماحطتش حد وقف الخساره او الصفقه فضلت تخسر منك هتفضل فلوسك تقل لحد ماتوصل لحد ماتوصلل للسلفه اللى اديتهالك الشركه وبعدين تيجى الشركه تقفل عليك الصفقه او كل الصفقات المفتوحه سواء كانت كسبانه او خسرانه لان الشركه لازم تسترجع السلفه اللى اديتهالك ودا اللى اسمه المارجن كوول او المارجن قفل عليك وطبعا ممكن فى حركه زى دى يضيع كل راس مالك وتكره الفوركس وتكره اى مشاريع تانيه ، فياريت تحترس فى دخول صفقاتك وربنا يوفقك

hassanayoub
06-16-2014, 12:23
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
مشكور يا غالي على التساؤل
المرجن كول هو نداء من الوسيط بأنك في خطر فقدان الرصيد
الله يحفظنا و يحفظك و يحفظ باقي الأعضاء من هذا النداء
مشكور يا غالي و بالتوفيق

مصطفى حمدان
06-16-2014, 12:27
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته بصراحة اخى الفاضل مش شايف اى علاقة ما بين راس الموضوع والموضوع عموما المارجن كول هو نداء الهامش والذى يكون عنده الحساب قد اوشك على الانتهاء يعنى الخسارة كبيرة

صلاح2014
06-16-2014, 13:54
بسم الله الرحمن الرحيم اخى والسلام عليكم
ورحمة الله وتعالى وبركاته شكرا اخى على هدا الموضع
اخى الفرق قليل اخى البورصة محتاجة راس مال كبير والخسارة فيها قوية اخى
وصعبة جدا اخى الفوركس ممتاز لتداول وهدا راى والسلام عليكم ورحمة لله

منى الجندى
06-16-2014, 16:54
حضرتك عنوان الموضع شىء الموضع شىء اخر المارجن كول هو تصفير الحساب حضرتك خسرت فى صفقاتك كل راس مالك واصبح الباقى لا يكفى اتمام الصفقه
ام الفوركس غير البرصه من حيث السيوله والوقت

maha elsayed
06-16-2014, 17:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته البورصه تجاره على الاسهم
انما الفوركس تجاره على العملات الاجنبيه يا اخى تقبل مرورى

ahmedibrahim258259
06-16-2014, 17:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته المارجن كول اخي الكريم ربنا يبعده عنك هو خسارة راس المال كله
تقبل مروري اخي الكريم

oo0khaled0oo
06-16-2014, 18:41
المارجن كول هو نداء الهامش يعني انتا قربت تخسر فلوسك هتزود و لا تخسر حسابك كله و عند و صولك للمارجن كول يعني انتا خسرت 100% من حسابك اي حسابك بالكامل

maghribia
06-16-2014, 18:44
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
البورصة فهي شيء و الفوركس فهي شيء اخر
و لهذا افنه على المتداول انم يتداول ف يالبفوركس بطريقة جيدة

تقبل احتراماتيى

majidhomsy
07-26-2014, 21:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع لقد استفدت منه كثيرا
لقد اضفت الى معلومات جديده فى مجال الفوركس
اشكرك على الموضوع وننتظر منك الجديد
وبالتوفيق للجميع

AMLAK
07-26-2014, 21:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم كول هو مصطلح
عندما تخسر كل أموالك في سوق الفوركس يعني حسابك بالعربي كدة بيبقا صفر
فهكذا يسمى حسابك اتمرجن أو ضرب مارجن مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

el andaloussi
07-27-2014, 19:34
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم ان المارجن كوول هو ان الحساب بيتصفر ، و لا يبقلى فيه شيئ

doaa sary
07-27-2014, 19:47
كان هيكتب عن موضوع معين وغيرة
عموما مفيش كدا ولا بيتكتبلك ع المنصة مرجن كول
دة لفظ احننا بنقولة معناة نداء الهامش
ان الحساب خلاص بيصفر
تعرف انك قربت تخسر فلوسك

chokrito
07-27-2014, 21:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
ده يعني المارجن كول اخي . يعني اتي بقالك فيالحساب قابل للسحب . واتمنى التفهم

BrahimForex
08-11-2014, 22:29
السلام عليكم المارجن كول من اسوء الاشياء التى يتمناها المتداول ان تحدت اليه لابد من العمل والتعلم لكي نبتعد عنه

zinga7
08-14-2014, 15:30
أحب أن يكون لا يقل عن 25 و
على النحو الأمثل أكبر من 30 الصفقات لضمان أن الإحصاءات ذات مغزى.
على الرغم من أن الاستراتيجية النهائية لديها 25 فقط، وهذا هو داخل بلدي مجموعة من المقبولية.

mounim1994
08-14-2014, 16:08
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اهلا و سهلا بكم اخي الفاضل
انا بصراحة ليست لي الخبرة الكافية للجواب و تقبل مروري

baite
08-14-2014, 17:49
بسم الله الرحمان الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فعلا موضوع جميل ورائع حقا مشكور عليه اخي العزيز
اتمنى التوفيق للجميع ان شاؤ الله

Amine27482
08-14-2014, 17:55
بـــــســـــم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك يا أخي الكريم على هدا الموضوع الممتاز والشرح الدقيق و القيم وجزاك الله كل خير وبارك الله فيك
بالــــتـــوفــــيــــق للجميع إنشاء الله

hema2013
08-14-2014, 18:12
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة مشكور اخى فى المنتدى على طرحك لهذا الموضوع وابدء بالصلاة والسلام على رسول اللة لابد من عمل حساب تجريبى للتجربة والخبرة علية ولابد من عمل وسيلة هامة من وسائل راس المال التى تربحك هى استوب لوز المتحرك فهى تراقبلك مالك لو معندكش وقت وكمان بتعمل على الحد من الخسارة والعمل على المكسب
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

abdelfatah.gamal
08-14-2014, 18:29
سلام عليكم ..
لا افهم عن اي شئ تسالين بالظبط
بالتوفيق

host
08-20-2014, 16:11
هذا شرح وافى وجميل جدا ويكون المستفيد الاكبر هو الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس
وننتظر منك ان تقوم بنشر المزيد من المواضيع الجميلة والمفيدة

هيثم سيد
08-20-2014, 17:55
يعتبر المارجن كول وكما يطلقون علية ندا الموت ان الهامش الموجود معك اصبح لايستطيع تحمل الخسارة الذى اصبحت عليها صفقاتك التى قمت بها وهو انذار لك وبعدها تجد ان الحساب قد اصبح مصفر وتخسر كل ما كان لديك بالحساب

ProForex
08-22-2014, 11:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته المارجن كول هو المارجن الذي يضرب حسابك أثناء نفاد رصيدك ويخرج من السوق وبالتوفيق للجميع

hager omar
04-16-2015, 00:45
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

المارجن كول هو مصطلح يستخدم للتعبير عن الحساب تم تصفيره بمعني انك خسرت كل اللي الرصيد اللي فيه ولا يلزم عليك تعويض الذي فقدت وانما تبدا من جديد

تحياتي لك

ibrahim forex
04-16-2015, 01:19
المارجن كول هو مصطلح عندما تخسر كل أموالك في سوق الفوركس يعني حسابك بالعربي كدة بيبقا صفر فهكذا يسمى حسابك اتمرجن أو ضرب مارجن كول

moutanabbih mohammed
06-11-2015, 18:11
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
شكرا لك يا اخي الكريـم موضوع ممتاز للغاية وشرح جميل و ممتع جدا عن المارجن كول
واتمنى منك المزيد من الابداع والتميز

xmenflis1
04-30-2016, 21:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مرحباً شكراً على إضافة
الماجن يعني الهامش والكول يعني نداء .. وده نداء من المارجن للعميل بضرورة الاسراع
بتوفيق للجميع

عادل كامل
04-30-2016, 21:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم مارجن كول هي علامه انتهاء الرصيد
او تحذير لوصول اخر الرصيد الخاص بيك اتمنالك النجاح والتوفيق وربنا ينورلك طريقك

adham641
04-30-2016, 21:51
مزايا تداول الفوركس
سوق مفتوح 24 ساعة
يتم تداول الفوركس حول العالم خلال ساعات عمل مختلفة، وبذلك يمكنك تداول العملات الرئيسية في أي وقت تختاره على مدار الساعة. وبما أن سوق الفوركس غير مقيد بساعات تداول محددة، فهناك تطورات مستمرة في اي وقت، ليلاً أو نهاراً 1.

---------- Post added at 06:45 PM ---------- Previous post was at 06:44 PM ----------

مزايا تداول الفوركس
اخذ مراكز بيع أو شراء (long or short)
لا يوجد في سوق الفوركس أي محددات عند اتخاذ مراكز البيع،
وذلك خلافاً للعديد من الأسواق المالية الأخرى التي تصعّب عمليات البيع. فعند تداول الفوركس يمكنك شراء أي عملة تتوقع إرتفاع سعرها كما يمكنك بيع أي عملة تتوقع إنخفاض سعرها. فليس هناك "سوق هابطة" في الفوركس أي - يمكنك كسب الأموال (أو خسارتها) في اي وقت

---------- Post added at 06:47 PM ---------- Previous post was at 06:45 PM ----------

مزايا تداول الفوركس
تكلفة التداول قليلة
معظم حسابات الفوركس لا تستوجب دفع عمولة، وليس هناك رسوم تبديل باهظة أو تراخيص للبيانات. فتكلفة تداول الفوركس هي فروق الأسعار (السبريد)، وهي دائماً معروضة على شاشة التداول الخاصة بك

---------- Post added at 06:47 PM ---------- Previous post was at 06:47 PM ----------

مزايا تداول الفوركس
سيولة مالية لا مثيل لها
إن قيمة التداول في سوق الفوركس هي 4 ترليون يومياً حيث أن غالبية التداول تتركز في عملات محدودة. لهذه الأسباب هناك عدد كبير من المتداولين بشكلٍ دائم مما يجعل فتح مراكز التداول وإقفالها إجمالاً أمر في غاية السهولة حتى إن كانت بحجم كبير.

---------- Post added at 06:48 PM ---------- Previous post was at 06:47 PM ----------

مزايا تداول الفوركس
توفر الرافعة المالية
يمكنك تداول الفوركس باستخدام رافعة ذات نسبة عالية (400:1) ، ويعود ذلك لتوفر السيولة المالية بشكل كبير. وهي ميّزة تمنحك فرصة إستغلال حتى أبسط التغيرات في السوق. علماً بأن إستخدام الرافعة هو بالطبع سيف ذو حدين، فقد يؤدي إلى زيادة خسارتك وكذلك زيادة ربحك

---------- Post added at 06:49 PM ---------- Previous post was at 06:48 PM ----------

مزايا تداول الفوركس
فرص للإستثمار عالمياً
مع زيادة التواصل عل مستوى عالمي، أصبح المستثمرون يتطلعون إلى فرص استثمار الممكنة في كل مكا. فإن كنت ترغب بتوسيع نطاق توقعاتك والإستثمار في دولة أخرى (أو بيع الاستثمار مثلاً!) فسوق الفوركس يعتبر من أسهل الفرص للإستثمار عالمياً مع تجنب المتغيرات كالقوانين الأجنبية الخاصة بالأوراق المالية أو التعامل مع القوائم المالية بلغات أخرى.

---------- Post added at 06:49 PM ---------- Previous post was at 06:49 PM ----------

مزايا تداول الفوركس
فروق الأسعار (سبريد) والعمولات: تتدفّق أسعار السبريد المعروضة من نظام إف إكس سي إم لتسعير أفضل ما يقدم من أسعار العرض والطلب (**CM’s Best Bid/Best Offer pricing engine). إن فروقات الأسعار التاريخية المعروضة هي معدّلات مرجّحة زمنيّاً تم اشتقاقها من الأسعار القابلة للتداول على منصات إف إكس سي إم من تاريخ 1 أكتوبر 2015 حتّى 31 ديسمبر 2015.

---------- Post added at 06:50 PM ---------- Previous post was at 06:49 PM ----------

رجى الملاحظة بأن فروقات الأسعار متغيرة وعُرضة للتأخّر.
إلّا أنه قد تطرأ بعض الحالات التي تتسبب فيها ظروف السوق بزيادة فروقات الأسعار أكثر من تلك المعروضة هنا، ويتم فرض العمولات بالعملة المدرجة للحساب
. لقد تم توفير الأسعار للمرجعية فقط وليس لأغراض

---------- Post added at 06:51 PM ---------- Previous post was at 06:50 PM ----------

كلمة فوركس هي اختصار متعارف عليه لمصطلح "" Fفورين إكستشينجoreign Exchange،
أي الصرافة الأجنبية، وهي بشكل عام تصف عملية البيع والشراء في سوق الصرافة، خاصة من قبل المستثمرين والمضاربين.

tahar2015
07-19-2017, 10:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ههههههههههههه الله يبعد عنا وعنكم المارجن كول يا لطيييف
بالتوفيق لك وللجميع اخي العزيز

Mhd nour
07-19-2017, 10:21
تحياتي بصراحة اخى الفاضل مش شايف اى علاقة ما بين راس الموضوع والموضوع عموما المارجن كول هو نداء الهامش والذى يكون عنده الحساب قد اوشك على الانتهاء يعنى الخسارة كبيرة