PDA

View Full Version : هناك اشاعات مخفية في السوق المصري

lovemoon
10-16-2012, 19:28
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
هناك اشاعات مخفية في السوق المصري
1- فكرة ترواد الحكومة استثمار اموال المعشات في البورصة
2- فكرة ترواد الحكومة باصدار قرار اغلاق جميع المحلات في الجمهورية بحد اقصي 10 بليل
لو كان دا حقيقي ايه رأيك في الكلام دااا ؟؟؟؟
فكر من جميع الجوانب سواء سلبية او ايجابية

hassan347
10-16-2012, 19:42
السلام عليكم ورحمه الله

والله انا رائى اذا كانت هذه الافكار مبنيه على اسس سليمه وقويه ولن تؤدى الى خسائر فانا اوافقها الرأى

لكن نستثمر اموال المعشات فى البورصه ونخسرها فده شيئ غير مجدى بالمره لان اصحاب المعاشات بيكون ده مصدر دخلهم فلو حدثت به خساره هتبقى مشكله

وبالنسبه لاغلاق المحلات فاعتقد انه سيكون قرار صحيح فى حاله تطبيقه على المحلات التى تستهلك طاقه كهربائيه كبيره جدا لانى سمعت ان هذا القرار يطبق للارشاد من الاستهلاك وايضا لا يطبق على كل المحلات فيوجد محلات فى مناطق معينه هى من يطبق عليها القرار

انا شايف ان اى قرار واى خطوه بيكون ليها ايجابيتها وسلبياتها

ربنا يوفق الجميع ان شاء الله الى ما فيه الخير

تحياتى لك

lovemoon
10-17-2012, 02:12
السلام عليكم ورحمه الله

والله انا رائى اذا كانت هذه الافكار مبنيه على اسس سليمه وقويه ولن تؤدى الى خسائر فانا اوافقها الرأى

لكن نستثمر اموال المعشات فى البورصه ونخسرها فده شيئ غير مجدى بالمره لان اصحاب المعاشات بيكون ده مصدر دخلهم فلو حدثت به خساره هتبقى مشكله

وبالنسبه لاغلاق المحلات فاعتقد انه سيكون قرار صحيح فى حاله تطبيقه على المحلات التى تستهلك طاقه كهربائيه كبيره جدا لانى سمعت ان هذا القرار يطبق للارشاد من الاستهلاك وايضا لا يطبق على كل المحلات فيوجد محلات فى مناطق معينه هى من يطبق عليها القرار

انا شايف ان اى قرار واى خطوه بيكون ليها ايجابيتها وسلبياتها

ربنا يوفق الجميع ان شاء الله الى ما فيه الخير

تحياتى لك

بالنسبة لنقطة المعاش انا موافق رأيك فيها
لكن بالنسبة للمحلات تعالي نحسبها
فيه محلات كتير قايمة علي 3 ورديات ولو
المحل قفل الساعة 10 اذا فيه وردية هيتم طردها من المحل
كعمالة زايدة اذا انت كدا زودت البطالة اما حكاية توفير الكهربا
اخر حاجة نتكلم فيها كم مرة مشيت في عز الضهر و لاقيت عواميد النور منورة
مش دا برضه استهلاك كهربا مسئولية مين دي مش الحكومة برضه
و فيه حاجة اسمها مباحث الكهربا شغلتها تفتش علي اللي بيسرقوا كهربا
راحوا فين دول و ساكتين ليه

newlife
10-17-2012, 02:17
اعتقد هذه الافكار سيئة وخصوصا الفكرة الثانية لانها مستحيلة التنفيذ واللي اقترح الشيء الثاني هذا اكيد عايش في المريخ مش في مصر

mohamed2010
10-17-2012, 12:29
أولا بالفعل القرارات دة حقيقية - ثانيا بالنسبة لقرار أستثمار بعض أموال المعاشات فى البورصة فهذا سيؤدى الى أنعاش كبير للبورصة المصرية ودة شئ ايجابى
وبالنسبة لغلق المحلات والقهاوى فى الساعة العاشرة الى الثانية عشر قد يرى البعض ان هذا سلبى للاقتصاد أما أنا فأرى العكس تماما فهذا أخوانى سيؤدى الى نوم الناس باكرا ومن ثم ألاستيقاظ باكرا مما يؤدى الى أستعادة المجتمع نشاطة ويؤدى الى العمل بكفاءة عالية مما يؤدى الى انعاش الاقتصاد

lovemoon
10-17-2012, 15:04
أولا بالفعل القرارات دة حقيقية - ثانيا بالنسبة لقرار أستثمار بعض أموال المعاشات فى البورصة فهذا سيؤدى الى أنعاش كبير للبورصة المصرية ودة شئ ايجابى
وبالنسبة لغلق المحلات والقهاوى فى الساعة العاشرة الى الثانية عشر قد يرى البعض ان هذا سلبى للاقتصاد أما أنا فأرى العكس تماما فهذا أخوانى سيؤدى الى نوم الناس باكرا ومن ثم ألاستيقاظ باكرا مما يؤدى الى أستعادة المجتمع نشاطة ويؤدى الى العمل بكفاءة عالية مما يؤدى الى انعاش الاقتصاد
بالنسبة للنقطة الأولي
اللي هي فلوس المعاشات تدخل البورصة المصرية و تعمل انتعاش اقتصادي
طيب سؤال ايش عرفك انها لما تدخل البورصة هتكسب دي لو خسرت يبقي
كل بتوع المعاشات اسف في الكلمة هيشحتوا لأن بالعربي كدا مش ليهم مصدر
دخل تاني و ياريته بيكفيهم كدا احنا بنخربها اكتر لكن ممكن ندخلها في جزء استثماري
مضمون زي المشاريع الصغيرة و يكون ليهم نسبة اصحاب المعاشات و برغبتهم مش بالعافية
ناخد فلوسهم و نستثمرها
الحاجة التانية بالنسبة لغلق المحلات الساعة 10 انت مفكرتش في الناس اللي شغالة وردية تالتة و رابعة
ما هو دول شغالين بليل طيب لو القرار اطبق الناس دي تروح فين كدا انت زودت لي البطالة حاجة كمان تانية
القاهرة هتبقي ضلمة بليل لو المحلات دي قفلت بدري يعني ضلمة و انعدام امن في شوارع القاهرة
كدا هتبقي فوضي

ahmeddd2210
10-18-2012, 13:53
السلام عليكم ورحة الله وبركاته
بالنسبة لغلق المحلات الساعة العاشرة انا مش صاحب محل ولكن اعتقد انه قرار غير مدروس من كفة الجوانب لانه بيجيب الفائدة من ناحية توفير الطاقة فقط وماجابش الخسائر الى سوف تعود على الناس اصحاب المحلات والعاملين والمستهلكين ايضا
شكرا

lovemoon
10-18-2012, 14:15
السلام عليكم ورحة الله وبركاته
بالنسبة لغلق المحلات الساعة العاشرة انا مش صاحب محل ولكن اعتقد انه قرار غير مدروس من كفة الجوانب لانه بيجيب الفائدة من ناحية توفير الطاقة فقط وماجابش الخسائر الى سوف تعود على الناس اصحاب المحلات والعاملين والمستهلكين ايضا
شكرا
فيه مثل بيقولك اللي بيته من ازاز هههه
طيب الحكومة عايزة توفر الطاقة
مش تبدأ الأول تطفي انوار العواميد اللي شغالة في عز الضهر
و المكيفات اللي موجودة في بعض مكاتب المسئولين مش التكيف دا
بيسحب كهربا جامد يخليها مراوح افضل

ahmadatta
10-19-2012, 22:16
شكرا على المعلومات المميزة والرائعة اخي الكريم ,,, بارك الله فيك .,,,
وانا متابع لكم في جميع مواضيعكم ,,, لكي استطيع العمل في سوق فوركس ان شاء الله

medhat
10-20-2012, 03:52
موضوع استثمار اموال المعاشات لا اعتقد انه ممكن اما موضوع اغلاق المحال فتقوم الحكومه حاليا بدراسته وهى
عاذمه على تنفيذه وبغض النظر عن العماله التى ستتوقف عن العمل فهناك اسباب اخرى تدعو الى عدم التنفيذ ومنها
1 معظم العائلين للاسر يعملون اكثر من عمل وفى الغالب يقومنون بشراء الاحتياجات عند العوده من العمل الثانى
ويكون ذالك متاخرا فما العمل
2 ليس هناك احترام للقانون فا هى الطريقه التى سيتم بها فرض هذا القرار طبعا القوه لن تنفع
3 ستكون ساعات الذروه اكثر سخونه فى الشوارع وتذداد الاختناقات والمشاكل
4ليس هناك من رجال الشرطه من اعداد لسد الفراغ والامن الناتج عن خلاء الشوارع من الماره

صدقيني انفع
10-20-2012, 12:38
قرار سليم في مثل هذا الوقت الذي يتعرض فيه اليورو الى الخسره في السوق بشكل كبيرا جدا

alimadbouly
10-20-2012, 15:50
بس انا ضد قرار التلاعب بأموال المعاشات لن فيها مخاطرة كبيرة وللأسف الراجل الى ليه معاش هو الى هايلبس فى الموضوع ومش مستفيد بحاجة لو الفلوس كسبت ودة استغلال مرفوض اما بالنسبة لإغلاق المحلات الساعة العاشرة القرار كنت مستنية من زمان لنه هايوفر حاجات كتير قوى من كهرباء وزحمة بس قدامه سلبيات اتمنى يكون الأمن القومى عامل حسابة لأن الحرمية هايشتغلوا كتير فلازم قدام القرار دة يكون فى امن قوى وربنا يستر

lovemoon
10-20-2012, 18:35
بس انا ضد قرار التلاعب بأموال المعاشات لن فيها مخاطرة كبيرة وللأسف الراجل الى ليه معاش هو الى هايلبس فى الموضوع ومش مستفيد بحاجة لو الفلوس كسبت ودة استغلال مرفوض اما بالنسبة لإغلاق المحلات الساعة العاشرة القرار كنت مستنية من زمان لنه هايوفر حاجات كتير قوى من كهرباء وزحمة بس قدامه سلبيات اتمنى يكون الأمن القومى عامل حسابة لأن الحرمية هايشتغلوا كتير فلازم قدام القرار دة يكون فى امن قوى وربنا يستر

بالنسبة للقرار اغلاق المحلات الساعة 10 مساءا
الم تفكر في العمال اللي هما ماسكين ورديات ليلية
يروحوا فين دول و بعدين تخيل ان احنا دلوقتي الأمن بتاعنا
مازال محتاج الي مزيد من الاستقرار هيحصل ايه
لو المحلات قفلت عشرة و الأنوار كلها قفلت
يهكون شوارع زي وسط البلد ضلمة و يزيد
عدم الأمن

samirreal
10-21-2012, 02:34
السلام عليكم
والله حسب رايي بالنسبة للدكاكين هذا ليس حلا لتعويض الطاقة
وبارك الله فيك اخي على المعلومات

lovemoon
10-21-2012, 15:35
السلام عليكم
والله حسب رايي بالنسبة للدكاكين هذا ليس حلا لتعويض الطاقة
وبارك الله فيك اخي على المعلومات
لو فيه محلات فعلا المفروض تتقفل و بدري
تكون الورش اللي بتعمل ازعاج للسكان دول ساعات
بيكونوا فاتحين لوقت متأخر و مش شغالين و فاتحين النور
و التسجيل بصوت عالي

lovemoon
10-21-2012, 23:15

انت متخيل لو المحلات كلها قفلت الساعة عشرة بليل
القاهرة هتبقي عاملة ازاي هتبقي كلها ضلمة و مكان للبلطجية
لو حبيت تشتري حاجة مهمة مش هتعرف

heropero
10-22-2012, 06:54
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
هناك اشاعات مخفية في السوق المصري
1- فكرة ترواد الحكومة استثمار اموال المعشات في البورصة
2- فكرة ترواد الحكومة باصدار قرار اغلاق جميع المحلات في الجمهورية بحد اقصي 10 بليل
لو كان دا حقيقي ايه رأيك في الكلام دااا ؟؟؟؟
فكر من جميع الجوانب سواء سلبية او ايجابية

القرارين افشل من بعض وارفضهما تماما وسيتسببوا فى خسائر فااادحة للدولة وبالاخص
موضوع اغلاق المحلات يوجد اخ كريم هنا قال انه بالتالى سيتم رفض عمال وردية الزيادة وهذا صحيح والبطالة تبقى زادت جدا اكتر واكتر
وكمان معظم الناس دة وقت الذروة بالنسبة لاعمالها التجارية من الساعة ال8 مساء الى الساعة 12 اذا انت كحكومة حرمتهم وحاربتهم فى ارزاقهم
وقالوا ان هذا القرار شامل على المقاهى والكافيهات وهذا العن والعن والعن وهقولكوا ليه لان لما نقف المحلااات ونسرح العمال ونقفلر الكافيهات
اذا البطالة تزيد اذا الفراغ يزيد ومفيش مقاهى تضيع الوقت هنفاجىء ان الجرائم بتزيد وستجد الشباب فالشوارع كالوحوش الضااااالة تنهش فى لحم بعض
وهى دى الصورة اللى انا متأكد منها وبالنسبة للكهرباء وترشيدها يوجد اخ عضو معانا قال شوفوا كام عامود كهربا منور وبالنهار وانها مسؤلية الحكومة وانا معاه فالكلام دة وكمان ممكن نوفر اساسا كل
الكهرباء بتاعت عمدان الانارة بشىء بسيط جدا مثل اليابان وضعت فوق كل عامود انارة خلية شمسة صغيرة جدا بتشحن طول النهار وتعمل طول الليل كل
خلية مسؤلة عن انارة عامود الكهرباء اللى متركبة عليه وللعلم الخلايا مكلفة وغالية لو باحجام كبيرة وليس باحجام صغير كغطاء لعمود الانارة فوووق اللندة بتاعت العمووود
وكمان العمدان الحديثة مزودة بسينسور بمجرد طلوع نور ربنا والصباح بتفصل اوتوماتيك وبكدة بتوفر وهناك الكثير والكثير من الافكار بدون اغلاق محلات ولا فرض ضرائب على التكييفات
لان كل هذه القرارات الفاشلة ينم عن فشل وجهل الحكومة فى اساليب ادارة شئون الدولة وستحقق فشل ذريع يوميا اداريا فى كل القطاعات

lovemoon
10-22-2012, 14:04
القرارين افشل من بعض وارفضهما تماما وسيتسببوا فى خسائر فااادحة للدولة وبالاخص
موضوع اغلاق المحلات يوجد اخ كريم هنا قال انه بالتالى سيتم رفض عمال وردية الزيادة وهذا صحيح والبطالة تبقى زادت جدا اكتر واكتر
وكمان معظم الناس دة وقت الذروة بالنسبة لاعمالها التجارية من الساعة ال8 مساء الى الساعة 12 اذا انت كحكومة حرمتهم وحاربتهم فى ارزاقهم
وقالوا ان هذا القرار شامل على المقاهى والكافيهات وهذا العن والعن والعن وهقولكوا ليه لان لما نقف المحلااات ونسرح العمال ونقفلر الكافيهات
اذا البطالة تزيد اذا الفراغ يزيد ومفيش مقاهى تضيع الوقت هنفاجىء ان الجرائم بتزيد وستجد الشباب فالشوارع كالوحوش الضااااالة تنهش فى لحم بعض
وهى دى الصورة اللى انا متأكد منها وبالنسبة للكهرباء وترشيدها يوجد اخ عضو معانا قال شوفوا كام عامود كهربا منور وبالنهار وانها مسؤلية الحكومة وانا معاه فالكلام دة وكمان ممكن نوفر اساسا كل
الكهرباء بتاعت عمدان الانارة بشىء بسيط جدا مثل اليابان وضعت فوق كل عامود انارة خلية شمسة صغيرة جدا بتشحن طول النهار وتعمل طول الليل كل
خلية مسؤلة عن انارة عامود الكهرباء اللى متركبة عليه وللعلم الخلايا مكلفة وغالية لو باحجام كبيرة وليس باحجام صغير كغطاء لعمود الانارة فوووق اللندة بتاعت العمووود
وكمان العمدان الحديثة مزودة بسينسور بمجرد طلوع نور ربنا والصباح بتفصل اوتوماتيك وبكدة بتوفر وهناك الكثير والكثير من الافكار بدون اغلاق محلات ولا فرض ضرائب على التكييفات
لان كل هذه القرارات الفاشلة ينم عن فشل وجهل الحكومة فى اساليب ادارة شئون الدولة وستحقق فشل ذريع يوميا اداريا فى كل القطاعات
هو دااااااااااا الكلام المظبوط
انا نفسي الحكومة تفكر في القرارات دي قبل ما تاخد قرار فيها
لأن الخطأ فيها هتكون نتيجته فادحة

AsaadSoft
10-25-2012, 00:53
عموما اي قرارات يتم اتخاذ لتحسين وضعية الاقتصاد لن تأتي اكلها قبل سنوات لأن الخطط الاصلاحية للاقتصاد تتطلب مددا طويلة جدا
وبالتالي لن تظهر اي نتائج الآن سواء سلبية او ايجابية وعلينا لانتظار
وان شاء الله يكون خير

ameer
10-25-2012, 00:55
هذة لبست تسمى اشاعات بل مصائد ايضا ونتمنى ان لا تقعو بها اخوتي الكريام ونتمنى ان لا تقعو بها اخواني ونتمنى لكم تجارة موفقه في الفوركس

gameman1
10-27-2012, 15:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لا اعتقد ان هناللك ايجابيات لهذه القرارات اذا كانت حقيقة لانه هناللك محلات تعمل علي 3 دوريات وحلات تعمل علي دورتين ومحلات تفتح ابوابها في الليل ومحال لا تغلق ابوابها ابدا وايضا لا يمكن استثمار المعاشات في البورصة لانه اذا تم استثمارها في البورصة فهنالك اناس سوف تفقد اموالها بسبب ذللك والحكومة حينها ستقطع عيش ناس كثر وستشعل ثورة جديدة

samoele
10-28-2012, 00:42
هذه مجرد اشاعات لا يمكننا ان نؤمن بها لذلك فالنطرح افكار فقط

فتحية55555
10-28-2012, 11:46
الاشاعات موجودة فى جميع العالم وفى السوق المصرى ولكن الكذى هو الذى يتغلب على الاشاعات والله اعلم

y4x
10-28-2012, 11:57

عندك حق اخى النور فى الشوارع ليل ونهار والنور يقطع فى البيوت فى اى وقت من اليوم يقولو تخفيف احمال

اما موضوع قفل المحلات بعد عشرة انا معهم والا يكون فى دورية زى زمان لسبب السرقة واحنا فى موسم الشتاء

shouman00
09-18-2013, 11:42
اكدت ايران ان لديها خطة بديلة للاستمرار دون ايرادتها النفطية وان الانتاج يصل حاليا لمستوي 4 ملايين

ilias zbita
09-18-2013, 20:15
اعتقد هذه الافكار سيئة وخصوصا الفكرة الثانية لانها مستحيلة التنفيذ واللي اقترح الشيء الثاني هذا اكيد عايش في المريخ مش في مصر

reguig abdou
09-18-2013, 21:07
الحكومة المصرية او الاقتصاد المصري بشكل اصح يعيش وضع حرج الان
يلزم بعض الوقت لعودة الاوضاع الاقتصادية و السياسية الي الشكل الصحيح

أميمة
09-18-2013, 22:41
السلام عليكم ورحكمة الله وبركاته اهلا بك
اشكرك اخى على موضوعك الاكثر من رائع ومجهودك المبذول فيه بالتوفيق للجميع

madoujom
11-10-2013, 01:58
السلام عليكم ورحمه الله

jamal2
11-17-2013, 15:28
قالت الشركة انها باعت 14.1 مليون جهاز آي باد في الربع الثالث بزيادة طفيفة جدا من 14 مليونا في الفترة نفسها من العام الماضي وباعت 4.6 مليون جهاز كمبيوتر ماك انخفاضا من 4.9 مليون قبل عام.

xNarutox
01-09-2014, 00:52
بالتوفيق للجميع إن شاء الله وربنا يبارك فى الجميع ويكون كل شئ خير ولا يكون شر وربنا يسطر على كل حال
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
كلما زاد علم الانسان كلما كثر جهله
__________________________________________________ ________________________________
اللهم زيدنا علما ننتفع به قولو امين يا شباب
اللهم زيدنا علما نفيد ونستفيد منه
اللهم ارزقنا المال الحلال
!!!!!!!

becool0
01-24-2014, 14:58
معظم العائلين للاسر يعملون اكثر من عمل وفى الغالب يقومنون بشراء الاحتياجات عند العوده من العمل الثانى
ويكون ذالك متاخرا فما العمل ليس هناك احترام للقانون فا هى الطريقه التى سيتم بها فرض هذا القرار طبعا القوه لن تنفع
ستكون ساعات الذروه اكثر سخونه فى الشوارع وتذداد الاختناقات والمشاكل

Wdiaa41
01-24-2014, 16:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ياسلام على هذه المعلومات الرائعة أخي الكريم ويجب أن نأخذها بالحسبان حتى نضمن الاستمرارية في سوق تجارة العملات الفوركس

Ahmed33000
01-24-2014, 20:51
وفقًا لبيان صادر عن وزارة الصناعة،
تلقى مصراوي نسخة منه اليوم الأربعاء، استعرضا الجانبان آفاق الاستثمار في مصر والخطط والسياسات الحكومية المعنية بتحسين مناخ الأعمال وتسهيل الإجراءات
والتي من شأنها استعادة ثقة الاستثمارات الخارجية في السوق المصري.

jamal2
01-25-2014, 00:07
أغلق المؤشر الكويتي في آخر يوم تداول هذا الاسبوع يوم الاربعاء عند مستوى 5856.4 نقطة مرتفعا بنسبة 0.07 في المئة عن إغلاق نهاية الاسبوع الماضي.
وتأتي انتخابات يوم الخميس بعد سلسلة من التوترات السياسية التي شهدتها الكويت رابع أكبر مصدر للنفط في العالم خلال الاشهر الماضية واستقال على اثرها الشيخ ناصر المحمد الصباح رئيس الوزراء السابق وتم تعيين نائبه وزير الدفاع الشيخ جابر المبارك الصباح بدلا منه كما تم حل مجلس الامة.

ShougySalout
04-23-2015, 09:11

---------- Post added at 06:11 AM ---------- Previous post was at 06:10 AM ----------

أغلق المؤشر الكويتي في آخر يوم تداول هذا الاسبوع يوم الاربعاء عند مستوى 5856.4 نقطة مرتفعا بنسبة 0.07 في المئة عن إغلاق نهاية الاسبوع الماضي.
وتأتي انتخابات يوم الخميس بعد سلسلة من التوترات السياسية التي شهدتها الكويت رابع أكبر مصدر للنفط في العالم خلال الاشهر الماضية واستقال على اثرها الشيخ ناصر المحمد الصباح رئيس الوزراء السابق وتم تعيين نائبه وزير الدفاع الشيخ جابر المبارك الصباح بدلا منه كما تم حل مجلس الامة.

zawali
04-23-2015, 17:54
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الشامل ونطلب من الادارة الكريمة تثبيت الاموضوع لاهميته القصوى على المعطيات التالية في الجدول

Dhouib Mohamed
04-23-2015, 23:50
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و سلام على أشرف المرسلين
مشكور أخي العزيز على هذا الشرح و على هذا المجهود المبذول وننتظر المزيد من المواضيع و المعلومات وبالتوفيق للجميع
تقبل مروري

Ahmed ibrahem20145
04-24-2015, 00:03
ارجوكم ساعدوني يااخواني هل يمكنني الاشتراك في المنتديات الاخري لشركة انستا فوركس وربطها بحساب واحد

وهل يمكنني سحب كافة الارباح من حسابي في الشركة بعد التداول ام انة هناك قيود لهذا الامر وجزاكم الله خيرا

upnormal
04-24-2015, 05:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
اخواني اعضاء منتدي فوركس مصر الكريم تحية طيبة وبعد ..
الشكر كل الشكر والتقدير لصاحب هذه المواضيع الهامة والقيمة والغنية بالمعلومات التي تساعد الكثير منا علي الوصول لاكبر قدر من المعرفة سواء علي المستوي المهني او المستوي الثقافي والمعرفي والحب كل الحب والتقدير لاعضاء هذا المنتدي الكريم تحياتي وتقبل مروري .

man05
07-08-2015, 07:28
رام الله (الضفة الغربية) (رويترز) - قالت وزارة المالية الفلسطينية يوم الإثنين إنها ستدفع مستحقات الموظفين الحكوميين التي تراكمت على مدار الأشهر الأربعة الماضية بعد انتهاء أزمة احتجاز إسرائيل لأموال الضرائب.
وأضافت الوزارة في بيان "يسر وزارة المالية الإعلان بأنه سيتم*** ‬‬‬تكملة صرف كامل مستحقات الرواتب (للشهور الأربعة الماضية) بموجب ملحق يتم صرفه عبر البنوك صباح يوم الأربعاء" 22 ابريل نيسان.
ودفعت السلطة الفلسطينية جزءا من رواتب 160 ألف موظف يعملون لديها في القطاعين المدني والعسكري على مدار الأربعة أشهر الماضية.
وأوضحت وزارة المالية في بيانها أنه "بعد الانفراج في الأزمة المالية التي مررنا بها نتيجة الاحتجاز غير القانوني لأموال المقاصة من قبل الجانب الإسرائيلي ستقوم وزارة المالية باستئناف عملية سداد متأخرات القطاع الخاص وذلك ابتداء من الأسبوع القادم."
وعملت إسرائيل على احتجاز أموال الضرائب التي تجمعها نيابة عن السلطة الفلسطينية مقابل عمولة ثلاثة في المئة ردا على انضمام الفلسطينيين إلى منظمات دولية منها المحكمة الجنائية الدولية.
وتوصل الجانبان قبل أيام إلى اتفاق تقوم بموجبه إسرائيل بالافراج عن أموال الضرائب التي تشكل ثلثي دخل السلطة الفلسطينية إضافة إلى تشكيل لجنة مشتركة لبحث الديون المستحقة على الجانبين.
-اللهم انصر اخونا المستضعفين في فلسطين

mhamdy22
07-26-2015, 19:21
موضوعك السوق المصري جميل جدا
ولقد اضفت الي معلومه جد قيمه فشكرا جزيلا لك
واتمنى منك المزيد من الابداع والتميز
ولا تحرمنا من جديدك تقبل تحياتى انت واعضاء منتدى فوركس العرب