PDA

View Full Version : الفوركس وجودة صبيب الانترنت

Pages : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10

theshadow1
08-04-2012, 13:15
بصراحة الموضوع ده لم يحصل معايا خالص ولكن حصل مع شخص اعرفه .. وكانت كارثة وخسر حوالي 800 دولار

hichemdz
08-04-2012, 13:15
نعم اخي يحدث هذا كثيرا
حدث معي انقطاع الانترنيت اثناء فتحي للصفقات
لكن اذا كان الواحد واضع استوب لوز فلا يخاف من اي انقطاع.

Meerak
08-04-2012, 13:20
حصل معايا مرتين النت فصل وكنت داخل صفقات ضخمة وعلشان معرفتش اتابع خسرت كتير والله ساعتها
علشان كدة لازم يبقى فى معاك بديل تانى اول ما النت يفصل تقدر تستخدمه زى التليفون وبرامج التداول عليه

silver
08-04-2012, 13:32
ضعف الانترنت يؤثر ان كنت تدخل السوق ماركت

وهذا شيء جدا مقرف واحيانا كثيرة تفوتك الصفقة

Mohamed90
08-04-2012, 14:46
السلام عليكم و الله اخي حدث الامر في هذه 3 ايام انقطع النت 3 جي بشكل عام في المغرب والله كنت قريب نوعا ما من الجنون و خصوصا في ظل افتتاح الصفقات و لكن الحمد لله اتصلح الامر بخصوص الصبيب فالمنصة تحتاج للاتضال ضعيف و لن يأثر ذلك عليك تحياتي

forex_8
08-04-2012, 14:49
اعتقد ان انقطاع النت او حتى الكهرباء شئ وارد حدوثه فى اى وقت ولذلك اعتقد انه من الافضل تحديد من البداية وقت بداية الصفقة وايضا وقت اغلاق الصفقة ويتم الغلاق اوتوماتيك وليس بالضرورة التواجد بجانب الصفقة واعتقد ان هذه الطريقة مناسبة لمن ليس لديه الوقت الكافى ايضا

أسكبيد
08-04-2012, 15:20
اه بتحصل كتير ان النت يفصل او الكهربا تقطع وبتكون مشكلة كبيرة
بس لو الواحد محدد استوب وهدف مابيشيلش هم حاجة

engshady
08-04-2012, 15:57
انا كنت في بداية تعلم الفوركس كنت افتح الصفقه ثم افتح مربع تعديل الربح ووقف الخساره
مرات كتير كنت مش بلحق احط تيك بروفيت ولا ستوب وبعدها النور يقطع ولما ييجي كنت بلاقي الحساب كله بقي صفر

s.n
08-04-2012, 18:03
السلام عليكم
طبعا أخي ستكون مشكلة بس إذا حدث ذلك فخيرها في غيرها
بالتوفيق للجميع

Shady Moustafa
08-04-2012, 18:14
بالنسبالى انا النت عندى 512 كيلو يعنلى نصف ميجا بالنسبه للتداول فى الفوركس انا شايفه كويس وعادى وبتاجر عادى وانا بحب استخدام الستوب لوس والتيك بروف والتريلينج ستوب فمش حتفرق و حصل حاجه فى انه قطع ولا حاجه وكمان انصحكم تشتركوا فى tedata أفضل من linkdsl عشان linkdsl النت فيها بيقطع كتير

adam
08-04-2012, 18:26
عدم انقطاع الانترنت في البلد اللي انت تشتغل به في الفوركس أمر اساسي وجوهري فأحيانا تفتح الصفقات وينقطع الانترنت مما يؤدي الى الخسارة لذلك ينصح دائما بوضع ستوب لوس لأي صفقة انت داخل بيها تجنبا للوقوع في مثل هذه المشاكل

omar kapo
08-04-2012, 18:53
شركة الوساطة اصلا هو شركة وهمية مقامة ع الانترنت
فاذا لم يجد الانترنت لم تجد الفوركس والتداول
فالانترنت صبيب الفوركس ووجوده ف الحياة بسبب الانترانت

mmm2013
08-04-2012, 18:55
انا لا اعتقد انه حدث معى ذلك وانا اقوم باخذ الحذر من ذلك فعندما اقوم بفتح صفقه اقوم بوضع حد للربح وحد للخساره حتى اذا انقطع الانترنت فاكون فى الامان

webtech
08-05-2012, 06:21
هذه المسألة تحصل كثيرا لذلك يجب ان تعمل ستوب لوس قبل متابعة التجارة

ngm el forex
08-05-2012, 06:25
موضوع جميل جداااااااااا ونعم انا لم تحصل معي وانا على الديمو ولكن نجد هنا القضيه الاساسيه ليست في الانقطاع ولكن في عدم استخدام الاستوب لوس او التك بروفيت تحيايتي تقبل ودي اخي

tamer
08-05-2012, 06:28
موضوع جميل جدااااا وبدعي من ربنا انها متحصلش معايه

dollyabdallah
08-05-2012, 06:41
اكيد انقطاع النت يؤثر على التداول الافضل اختيار نت جيد حتى لا تتعرض لمثل هذه المواقف

demitri86
08-05-2012, 06:45
اعتقد انو راح ياثر كثير

و المشكل الاكبر في حال انقطاع الكهرباء دولنا العربية لسه فيها مشاكل زي دي

mido75
08-05-2012, 06:46
بالطبع انقطاع الانترنت لفترات او تأثر سرعة الانترنت لاى سبب يؤثر على حسن ادارتك لصفقاتك المفتوحة كما يسبب ضغطا عصبيا مضاعفا و كل ما تفكر فيه هو كيف تتصرف و تغلق تلك الصفقات لذا فى كثير من الاحيان ينصح بوضع ستوب لوس و تيك بروفت قبل الدخول فى الصفقة

Evon
08-05-2012, 06:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

موضوعي اليوم حول تأثيرصبيب الانترنت على الارباح
هل سبق أن انقطعت الانترنت في الوقت الذي كنت تهم فيه
على اغلاق صفقة رابحة وما عادت الا بعد فوات الاوان؟
هل ضعف الانترنت أو انقطاعها يؤثر على أرباح المتداول؟

من غير تفكير انقطاع الانترنت يؤثر بيشكل سلبى جدا
انت قولتها بنفسك ممكن تكون خلاص هتكسب و النت يفصل و ميرجعش فى اللحظه المناسبه

thehulk3
08-06-2012, 15:01
طبعا أعتقد ان سرعة الانترنت تؤثر بالائجاب أو بالسلب في عملية نقل الأوردر وتنفيذه على الميتاتريدر واستقباله لحركة السعر
وبالنسبة لموضوع الاقفال ده

أنا عن نفسي بصراحة مش متاجر جامد أوي لسة في الأول بس أنا أعتقد ان الأحسن
كلنا نحط تيك بروفت وستوب لوز أحسن
حتى لو حصل ايه الصفقة يا إما ربح يا إما خسارة اللي انت محددها

mohamedlee
08-06-2012, 15:06
حصل معايا قبل كدة بس مرة حصل ان الصفقة ما قفلتشى والسعر عكس والتانية الصفقة ما قفلتشى والسعر زاد فى نفس الاتجاة
بس المشكلة مش مشكلة شركة الفوريكس مشكلة شركة الانترنت او اجهزة الشبكة عندك فى المنزل

mohamed2010
08-06-2012, 15:10
السلام عليكم بالطبع ضعف الانترنت أو انقطاعها يؤثر على
أرباح المتداول فمن الممكن ان تكون الصفقة رابحة ثم ينقطع النت ثم عندما يعود تجد الصفقة خاسرة

king
08-06-2012, 15:16
انا ازعل جدا انقطاع الانترنت فى وقت الصفقه رابحه وعندما يكون هناك خساره يرجع الانترنت وهذه مشكله فعلا ولذالك يجب ان يكون التخطيط على المدى الطويل حتى نبتعد عن مثل هذه المشاكل التى تحدث

ahmed
08-06-2012, 15:20
والله يا اخى فى مصر الان اصبحت المشكله ليس فى الانترنت وحسب بل فى قطع
التيار الكهربى بشكل كامل عن المنازل ولا ادرى ماذا يكون الحل

mahmoud1
08-06-2012, 15:21
ربما انقطاع الكهرباء في وقت غير مناسب ربما يصب بفشل الصفقه

مش فى كل الاحوال لو انت عامل هدف للصفقة وعامل ليها ستوب انقطاع التيار الكهربائى مش هايكون مؤثر على الصفقة لكن لو داخل بدون ما تحدد الهدف او الاستوب ممكن تكون مشكلة كبيرة وممكن تؤدى الى خسارة الحساب

White Knight
08-06-2012, 15:32
طبعا انقطاع الانترنت من الممكن ان يودى الى خسارة صفقة ويفوت الاوان عليها
ولكن من الممكن ان ينقطع الانترنت على صفقة خاسرة فتعتبر مكسبا

thehulk3
08-06-2012, 15:37
حصل معايا قبل كدة بس مرة حصل ان الصفقة ما قفلتشى والسعر عكس والتانية الصفقة ما قفلتشى والسعر زاد فى نفس الاتجاة
بس المشكلة مش مشكلة شركة الفوريكس مشكلة شركة الانترنت او اجهزة الشبكة عندك فى المنزل

يعني عملوا هيدح مع بعض تقريبا صحيح ؟؟
والخسائر ما كانتش جامدة الحمد لله صحيح ؟؟

andyy
08-06-2012, 16:42
طبعاا انقطاع او تهنيج الانترنت فى اوقات التداول يكوت خطيير جدا و ربما يفقد المتاجر اموالة و يخسره ..لذا انصح المتاجرين فى مجال الفوركس ان يكون خط اتصال الانترنت خاص بهم فقط و تكون سرعتة معقوله اى لا تقل عن 512

safiforex
08-06-2012, 17:04
طبعاا انقطاع او تهنيج الانترنت فى اوقات التداول يكوت خطيير جدا و ربما يفقد المتاجر اموالة و يخسره ..لذا انصح المتاجرين فى مجال الفوركس ان يكون خط اتصال الانترنت خاص بهم فقط و تكون سرعتة معقوله اى لا تقل عن 512

بطبيعة الحال اخي الكريم فلو الواحد مثلا كان يعمل بالسكالبينج يعني بلوت عالي و ينتظر الهدف 10 نقط و انقطع الكهرباء
فهنا اكيد سيكون مشكل كبير لانه قد يخسر في مدة انقطاع الكهرباء نقط كثير و بلوت عالي يعني ستكون مصيبة

hamid_aada
08-06-2012, 17:10
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
بالنسبة لمنتدى الفوركس فهو من اسرع المنتديات التي عرفتها فهو دو طابع جميل وسهل المعاملة
والحمد لله لحد الساعة مافي مشكلة او عطب بالمنتدى فهذا يبشر بالخير و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

dent
08-06-2012, 17:18
ممكن الكهربا تقطه وممكن المور كمان يقطع
وحصلت معى وكانت مشكله لكن النور رجع سريعا والحمد لله

08-06-2012, 17:30
لازم تكون عامل حسابك يكون لاب توب علشان لو النور قطع وفلاشه نت علشان فصل
او تعمل استوب لوس

magic777
08-06-2012, 17:41
مش فى كل الاحوال لو انت عامل هدف للصفقة وعامل ليها ستوب انقطاع التيار الكهربائى مش هايكون مؤثر على الصفقة لكن لو داخل بدون ما تحدد الهدف او الاستوب ممكن تكون مشكلة كبيرة وممكن تؤدى الى خسارة الحساب

طبعا اخي لوالمتاجر هنا داير راس ماله كويس وداخل من نقاط قويه وحدد اهدافه
يبقى حتى لو قطعت الكهرباء عليه فجأه مش هيقلق وهيعتبرها كأنه قفل الشارت مثلا ومش بيتابع

kingman
08-06-2012, 17:44
طبعا أعتقد ان سرعة الانترنت تؤثر بالائجاب أو بالسلب في عملية نقل الأوردر وتنفيذه على الميتاتريدر واستقباله لحركة السعر
وبالنسبة لموضوع الاقفال ده

أنا عن نفسي بصراحة مش متاجر جامد أوي لسة في الأول بس أنا أعتقد ان الأحسن
كلنا نحط تيك بروفت وستوب لوز أحسن
حتى لو حصل ايه الصفقة يا إما ربح يا إما خسارة اللي انت محددها

هو سرعة الأتصال بالأنترنت بتساعد جدا على سهولة التداول والمتاعبة لكن اذا كان العيب من سيرفر الشركة فده بيكون عيب كبير طبعا لأن سرعة اتصالك لن تقدم ولا تآخر فى هذه الحالة

forrex
08-06-2012, 17:44
جودة صبيب النت من الامور الهامة التي لانحس بقيمتها الا عند انقطاع النت اوتقطعه
وكما تقول الحمكة :اعز شيء ما فقد

kimokonolove
08-06-2012, 20:27
احيانا جدا يحصل معي انقطاع للنت وبالفعل الانقطاع قد يكون غير مرغوب فيه خصوصا في بعض الاوقات الحرجة طبعا بيسبب مشاكل النت لاني دايما بفتح صفقة لاكن بتخسر دائما لان النت بيقطع اول ما يحين وقت اغلاق الصفقة يغلق النت او الكهرباء تفصل وهذا سبب الخسارة علشان كدا انا لقيت حل حلو جدا اني احنا نقوم بالاشترلااك في الانترنت الفضائي لانة مش هيقطع منك ولو قطع بيرجع بسرعة ويرجع ثابت وكمان سرعتة قوية جدا

BRUFEN
08-06-2012, 20:46
مشكلتنا اخي الكريم عندما نجد عبارات تنصحنا بشكل مبالغ فيه نستغرب ونقول بأنفسنا دعك مما يقول ليس لهذه الدرجه وان هذه مبالغه كبيرة
عندما نرى عبارة لأحد الاعضاء يقول عندما تريد ان تدخل بصفقة ضع الأستوب لوقف الخسارة قبل الهدف حتى لا تنسى او تتاخر فتضع الهدف وتنسى الأستوب وإذا في يوم من الأيام
وإذا بي ادخل صفقة ولكي أستطيع الحاق بالسعر قبل ان يتحرك بسرعه قمت بالضغط على الشراء ووضعت الهدف وفجأة إنقطع الإتصال وبعد ثلاثة ساعات لم أستطع الصبر وذهبت
لأحد مقاهي الإنتر نت وإذا باليورو دولار تحرك اكثر من 200 نقطة وخسارة قوية ولخوفي مما حدث أخذت في حدود شهر كامل لأستطيع إسترجاع الخسارة لأني لم أعد أريد الأرباح الكبيرة
وحتى المتوسطة بالكثيرة 20 نقطة والهرب من السوق ومن بعد هذا الموقف تأكدت بأن جميع ما يقولة الذينا سبقونا لم يكن إلا من تجربتهم وخبرتهم فلايجب ان نستهين بنصائحهم أبداً

thunderfot
08-07-2012, 01:58
ياباشا اشتغل بس وخليها على الله

مفيش مخلوف على وجه الارض يقدر يشيل الانترنت من اى دوله

اى معاك كانوو وقت المظاهرات قطعوووه

بس رجع تانى
ارادة الشعب فوق كل شى

بيحصل فى بعض الأحيان ان النت يفصل او الروتر يعمل ريستارت بطريقة متتالية وتكون فاتح صفقات وتكون متابع الصفقة لأغلقها يدوى ولا تستطيع ان تغلقها بسس انقطاع النت المؤقت وده بيعصب الواحد جددا وبيعرضه للخطروحصلت معايا كذا مرة خصوصا كان عندى مشكلة ان فى فترة المغرب الروتر يعمل ريستارت بطريقة مستمرة

حدث ذلك معي مرات للاسباب التاليه :

1- انقطاع الكابل البحري باسبا مختلفه
2- ايام ثورة يناير 2011 ولا كان يعلم احد انهم سيقطعون النت وقتها وكنا نعتقد انها مظاهرات عاديه كالمعتاد
3- مشكله في سيرفر شركة النت

الحلول :
1- يجب ان يكون عندك اكثر من خط انترنت من شركات مختلفه
2- وضع استوب لوس سواء قريب او بعيد حتى اذا لم تتصل بالانترنت فستقفل العقود بعد فتره
3- اذا متوفر لديل خدمة الانترنت عن طريق الستالايت ورخيصه فاشترك بها
4- ان تكتب ارقام تليفونات شركات الوساطه حتى اذا انقطع النت عن بلدك فتتصل وتتصرف

AMANI
08-07-2012, 02:01

انقطاع الانترنت كارثه بكل المقاييس فيمكن ان تخسر بسبب انقطاع الانترنت كل او بعض راس مالك
اما ضعف الانترنت فعادى جدا مالوش اى تاثير على الارباح
لذلك من المهم ان تتعامل بذكاء مع اوامر التيك بروفيت والستوب لوز

hadeer hamdy
08-07-2012, 02:03
بصراحه هى مش حصلت معايا قبل كده
خالص واتمنى انها مش تحصل مع اى حد

medhat
08-07-2012, 02:03
بالتاكيد ان ضعف الانترنت اوانقطاعه يوثر على التعاملات ولكن هناك اساليب لتقليل المخاطر منها وضع مستوى لجنى الارباح
ومنها ايضا الاستوب لوز كما ان معظم الشركات وضعت برامج تستخدم على اجهزه المحمول

lzw41188@gmail.com
08-07-2012, 02:53
بيحصل فى بعض الأحيان ان النت يفصل او الروتر يعمل ريستارت بطريقة متتالية وتكون فاتح صفقات وتكون متابع الصفقة لأغلقها يدوى ولا تستطيع ان تغلقها بسس انقطاع النت المؤقت وده بيعصب الواحد جددا وبيعرضه للخطروحصلت معايا كذا مرة خصوصا كان عندى مشكلة ان فى فترة المغرب الروتر يعمل ريستارت بطريقة مستمرة

السلام عليكم ورحمة الله
مانوع الروتر المستعمل أخي ..:.؟
أنا أنصحك بإعادة تهيئة الدرايفر و تحديثه

nada
08-07-2012, 03:34

ياه كثير لكن الحمد الله بتكون الصفقة مشية فى طريقها
الصحيح لاكنها كارثة بطبعا اذا حدث غير ذلك
وعلى فكره ممكن تتصل بشركة توقف الصقفة

saramoza
08-07-2012, 04:21
شىء فعلا حدث معى اكثر من مره
سبحان الله كنت فعلا اجى اقفل صفقه الاقى النت فصل او الروتر عمل ريسترت
والشىء ده كان بيجننى وبعد مايرجع الاقى السعر قلب عليه وخسرت او على الاقل المكسب قل
بس كل رزق...بس مره اخرى حصل نفس الموقف وكنت هقفل الصفقه على ربح قليل وكان السوق بيتحرك بسرعه
ولما النت رجع لقيت مكسب اكبر ماشاء

register
08-07-2012, 05:27
نعم يا اخي بالفعل انقطاع الانترنت يمكن ان يؤثر على الصفقة
لذلك من الافضل تحديد امر الربح لتغلق الصفقة اوتوماتيكيا
هذا ما افعله

mage
08-07-2012, 07:01
لا شك ان الانترنت كان احد اهم الاسباب التى بها نتمكن من التعامل مع الفوركس جيدا ولكن الاهم من هذا ان نعرف ان سوق الفوركس فى الوقت الحالى بحاجة الى بعض الاشياء الهامة جدا ومنها القدرة على التعامل مع اوقات التذبذب

meroo
08-07-2012, 07:10
فعلا امر مزعج جدا خصوصا فى مصر وهو انقطاع الكهرباء فى اوقات كتيرة
لن الحمد لله لم اتعرض لموقف مثل هذا وتنقطع الكهرباء وصفقتى مفتوحة

محمد فرغلى
08-07-2012, 08:09
لا محصلش معايا صراحة لكن
ربنا يستر ومتحصلش مش ناقصة والواحد لسة فى الاول

walied
08-07-2012, 14:23
انا لغايه الان لم اخوض هذه التجربه ولم يخطر في بالي ان ممكن مشكله خارجه تأثر علي حسابك ان شاء الله حلها يكون بسيط

thepeaceman
08-07-2012, 14:38
بالتاكيد هذا المشكله حدثت مع الكثيرين ومعي ولذلك اصبح من ضروريات واسايات تداولي بالفوركس عندما اقرر الدخول بصفقه اضع الاوامر مباشرة ومعها نقاط الوقف والربح لاننا خسرنا كثيرا لهذه الاسباب ومره خسرت المال وانا فتحت الصفقه ووضعت نقاط الربح وقررت ان اضع الوقف بعد مده حتى اقرر انسب مكان قطع الانترنت يومان كانلا عن كل الاماكن مما ادى الى تصفير الحساب والحمد لله نحن نتعلم ومازلنا

ghenaim
08-07-2012, 14:47
قد تحدث مثل هذه الامور ولكن بشكل نادر جدا جدا ولايمكن اعتبارها مشكلة لأنها قد تحدث حتى في الدول المتطورة جراء الكوارث والحوادث

tamrinsty
08-10-2012, 23:45
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أكيد انقطاع الأنترنيت أثناء التجرة مشكل عويص بس يمكن يعود عليك بالربح (زي ما وقع للأخ سمارت) أو الخسارة
ولكن من الأحسن الواحد يتابع صفقته
و يا رب ما توقع لأحد فينا
مشكور على الموضوع

ROTARY28
08-10-2012, 23:51
السلام عليكم
انا مرة من المرات تمرجن حسابي بسبب انقطاع الانترنت
حيث قمت بفتح صفقة ثم انقطع الانترنت قبل ان احدد الستوب
وعندما عاد الانترنت وجدت حسابي صفر

youssofma
08-10-2012, 23:55
السلام وعليكم للأسف هذا حال كل الدول العربية فانقطاع النت له ثاتير كبير و لكن بخصوص سؤالك الذي هو سرعة الصبيب فأظن ان ليس لها ثأتير على الفوركس والله اعلم

mmm2013
08-11-2012, 00:01
عندما اقوم بفتح اى صفقات على الانترنت لابد من وضع حد للربح وحد للخساره حتى لا اقع فى مثل هذه الامور لانى قد حدث معى ذلك فى صفقه ولكن عاد الانترنت فى اقل من ربع ساعه وحمد الله على ذلك

hwida nada
08-11-2012, 00:02
بالنسبة لي اراه انا ان الفوركس مصدر دخل اضافي لمساعدة الدخل الاساسي لانه لا يمكن الاعتماد عليه في الحياة اليومية

MedoMix
08-11-2012, 00:05
بص هوا الحالي مبقاش انترنت خلاص الان اصبح في مصر الكهرباء تنقطع وتاخذ وقت كبير علي ما تاتي مره اخري وطبعا هذا يعوق عمليه التداول لدي وطبعا يؤدي الي ضياع وقت كبير مش مستغل في هذا الفراغ

nagynagy
08-11-2012, 00:08
الموضوع دا ايام ما الانتر نت قطع ايام ثوره 25 يناير وكنت فاتح فعلا صفقات وفتحت لقيتها خسرانه وخسرانه كتير وللاسف مكنتش عامل حساب وحاطط استوب . ومن بعدها وانا بعمل حسابى واحط استوب على اى صفقه .. وممكن الواحد يامن نفسه ب يو اس بى

marou49
08-11-2012, 00:15

أكيد يا حبيبي الأنترنت يأثر على الصفقاات و يا بختك لو انقطع و انت كنت كسباان و بعهااا رجعت و لقيت قلب عليك
و ده هو المشكل مع الأنترنت لكن كلو على الله
هنصبر و ربنا يفرجهاا

target100
08-11-2012, 00:29
الفوركس بيوفرلنا مصدر للدخل يساعدنا ويعمل علي زيادة دخلنا

talal
08-11-2012, 00:33
نعم تسبب لي الانترنت في خسائر لاباس بها اثناء الانقاط او الاعطال
ولكن ليست بتلك الخسائر الكبيرة
لان اكثر الصفقات تكون باهداف محددة او استوبات محددة
زلكن من الا يضع هدف او استوب ربما يخسر حسابه كله
فيجب وضع هدف محددة للصفقات

Gravity
08-11-2012, 00:52
حصل معي كثير هذا الشي .. ولكن ليس في الفوركس في شركات الربح الاستثمارية والابلود
وطبعا شي يقهر .. لكن ايش نسوي ؟ قضاء الله وقدره

mahmoudemam
08-11-2012, 00:53
غالبا متأثرتش اوي لاني كنت بفتح هيدج دايما وعلى عملات متذبذبه اوي زي اليورو باوند
والمره اللي فاكراها لحد الان كانت ايام ماقطعوا النت ايام الثوره تلات ايام ولكن وكالعاده ايامها كنت داخله صفقه هيدج على اليورو
والحمد لله اني محددتش اهداف ليهم وقتها
بس الحساب اتمرجن بعد وصول النت بالسلامه بيوم من خطأ مني انا والحمد لله

bony2
08-11-2012, 00:57
الحمد لله محصلتش معايا ولا مرة انى كنت هقفل حاجة و النت قطع
هى دولقتى بتحصل فى النور بس بس الحمد لله ببقى حطط اهدافى و كل حاجة ظبطها مش ببقى قلقان

ali2020
08-11-2012, 01:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انقطاع الانترنت ده شيء ممكن يصيب بالجنون اثناء فتح واغلاق الصفقات لانه بلا شك له تأثير سلبي جدا علي كل من يعمل في الفوركس فقد يتسبب في خسارة عالية جدا وفعلا قد حدث هذا مع كثير من الناس الا ان الاكثر من انقطاع الانترنت هو انقطاع الكهرباء نفسها فانقطاع الانترنت قد لا يتجاوز عدة ثواني اما انقطاع الكهرباء فقد يأخذ عدة ساعات وعندها تجد تجد ما لا يحمد عقباه

target100
08-11-2012, 01:57
ان شاء الله خير والخسارة واردة والمكسب وارد بس خير ان شاء الله

elmasry
08-11-2012, 02:06
لازم نتطور يا جماعة عندنا فى مصر النت غالى جدا وسرعاته قليلة ده لسه فيه سرعات 512 و256 وده ظلم كبير جدا انا اتصالى مثلا واحد ميجا وبعانى من شركات الأنترنت بجد حاجة تخنق

maged
08-11-2012, 02:58
كنب اتاجر اسكالبنغ ولاكن انقطع التيار الكهربي فجاة
ولكني الحمد لله كنت واضع وقف الخسارة ولكن بدون اهداف

waleed adel
08-11-2012, 05:49
بالفعل طبعا الفوركس مبنى على التعامل بالنت ولولا النت ماكان السوق وماكنا سمعنا
بس عنه ووجود المنتديات طبعا للتعلم

asad
08-11-2012, 05:57
لسا ما صارت معاي
لو صارت معاي كنت زعلت الصراحه بس برضو مش يعني اني اتدمر و كده يعني

target100
08-11-2012, 06:03
اه طبعا السبب الرأيسي في انتشار الفوركس انه علي النت وبجد هوه مساعدنا انه مش بيطرنا كل يوم ننزل من البيت وكدة الخ يعني

بسمة الحياه
08-12-2012, 13:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
من المؤكد أن لذلك نصيب في التأثير على شغلك و لكن اعتقد ان من أهم وسائل الحماية الستوب لوز
و لست أدري لماذا لا يحبذه الكثيرون

smarteng99
08-12-2012, 14:34
فعلا يا أخي الكريم انقطاع النت مشكلة لذلك يجب استخدام ستوب لوز ولكن المشكلة الاكبر الان هي انقطاع الكهرباء

العوامى
08-12-2012, 14:55
حدثت معى مرة ومن بعدها استخدم اليو اس بى مودم لتجنب تلك الاشياء
وايضا احاول التداول معظم الاوقات عند فتح او اغلاق الصفقات من اللاب

shalaby
08-12-2012, 15:25
انت مش بتحتاج ان النت مايفصلش الا لماتكون شغال يدوي فقط ساعتها السرعة بتأثر في التداول ده رأيي اما غير كدة فعادي يعني

hwida nada
08-12-2012, 15:27
دى هتبقى مشكلة عويصة
ساعتها ربنا يسهل بئا بس ع العموم النت مش مضمون فى اى دولة عربية بصراحة

hend
08-12-2012, 15:35
الكلام ده مقرف بجد الواحد بيجيلو حالة ملل من انقطاع الكهريا
والنت تبقى حالة مقرفة بجد لما بيحصل كدا انا ساعتها بتنرفز

Spiderhoof
08-16-2012, 00:41
بيحصل فى بعض الأحيان ان النت يفصل او الروتر يعمل ريستارت بطريقة متتالية
وتكون فاتح صفقات وتكون متابع الصفقة لأغلقها يدوى ولا تستطيع ان تغلقها بسس انقطاع النت المؤقت
وده بيعصب الواحد جددا وبيعرضه للخطروحصلت معايا كذا مرة
خصوصا كان عندى مشكلة ان فى فترة المغرب الروتر يعمل ريستارت بطريقة مستمرة

Mohamed Osman
08-18-2012, 00:17
حصلت معايا بس الحمد لله ف الحساب الديمو بس يياااااااااااه لو حصل معايا ف الحقيقة هتبقى صعبة عليا اوى

mmm2013
08-18-2012, 01:23
اعتقد ان علينا توخى الحذر من ذلك الشىء ووضع حد للربح وحد للخساره عند فتح الصفقه حتى اذا انقطع الانترنت فنحن فى الامان ولا نخسلار اموالنا

joudi10
08-18-2012, 01:31
صراحة هي مشكلة كبيرة إذن يجب التوفر على صبيب جيد للعمل والاشتغال بكل أريحية
وتجنب اي عثرة في أول الطريق "أنا وراك يا فوركس و الزمن طويل"

bassma_kamel
08-18-2012, 01:36
انا لسه مبتداه ومبداتش المتاجره على حساب حقيقى لكن اخويا بيتاجر فى الفوركس ومره وهو بيتاجر النور اللى قطع مش النت وطبعا خسر الصفقه وكان حزين جدا
الكهرباء والنت اهم حاجه فى الفوركس

pimo
08-18-2012, 01:43
انا لسه مبتداه ومبداتش المتاجره على حساب حقيقى لكن اخويا بيتاجر فى الفوركس ومره وهو بيتاجر النور اللى قطع مش النت وطبعا خسر الصفقه وكان حزين جدا
الكهرباء والنت اهم حاجه فى الفوركس

لذلك اخي يجب ان تاخذ حذرك في الصفقة التي تدخل بها الي السوق في وضع ستوب لوز واخذ الربح فهما امران مهمان في التداول بالنسبة للمبتدء لكي يالف التعامل بهما وتجنب الخسارة الكاملة للحساب وتعلم التداول علي الطريقة الصحيحة

elghoul2014
08-18-2012, 02:15
انقطاع الانترنت اثناء التداول له تاثير سلبى بلا شك لا يد ان يكون لديك وسيلة احتياطية
ك usp مثلا

tifanytomato
08-18-2012, 02:18
المشكلة كمان مش فى انقطاع النت الكهرباء اساسا بتقطع وممكن البطارية بتاعة اللاب توب متكنش مشحونة لكن جودة النت مطلوبة طمعا طالما شغال فى الفوركس عشان سرعة اتاخذ الاوامر وخصوصا لو شغال اسكالبنج لكن لون النت رد فعلة مش سريع او جهازك حتى تعبان حتكون هناك مشكلة

Moselhy
08-18-2012, 02:27
الموضوع ده حصل معايا اكتر من مره فى الحساب الديمو بس كنت لسه بتعلم والحمد لله بس لو الحوار ده حصل معايا فى على الحساب الحقيقى انا ممكن اموت

daisy
08-18-2012, 02:37
نعم ...جودة الاتصال تؤثر جدا على التداول اول حساب ليا فى الفوركس ضاع كله بسبب انقطاع
النت المفاجئ
كنت فاتحه صفقات من غير ستوب
وكان وقت الاخبار
السوق اتحرك بشكل كبير وانا طبعا مفيش نت

hussaina2008
08-18-2012, 02:53
هالشي حصل معايا كثير ومع ناس اعرفهم لكن انا اذا انقطع عليه النت لوحدي اي المشكلة من عندي مو عامة انزل لمقهى انترنت اكمل فيه شغلي بسرعة لان في مقهى بجنب بيتنا على طول فتقريبا ما اتعطل بس في اكيد ناس يتعذبون ويخسرون خسارة كبيرة بسبب انقطاع النت فلا تامن

salah-alhoot
08-18-2012, 02:59
اخي الكريم انا معاك في ان انقطاع الانترنت له اضرار كبرة خاصة علينا احنا اصحاب المبالغ القليلة ولكن لاننسى فضل الانتر نت في ايصال هذا الوحش الكاسر الى بيوتنا فانت تتاجر في بيتك دون الحاجة للمغادرة اليه او وجود حد يقولم انت متاخر ولا بكير ياعم

yasefsami3
08-18-2012, 03:09
ربنا يسهل ويكون النت قوي لتتمكن من العمل بكل سهولة ويسر

mohamed farag
08-18-2012, 03:14
لازم نخلي بالنا عشان الثفقات ممكن تبوظ لو الانترنت فصل
الحمد لله انا عندي كويس الي حد ما
ربنا يسترها

Mohib_El_Hikma
08-18-2012, 03:27
في اعتقادي الجازم ان التقنية عامل اساسي ومهم في ادارة الصفقات وخاصة الجهاز الذي تستعمله يجب ان يكون من النوع الممتاز حتى لا يتشنج ولاننس خط انترنيت ذو سرعة جيدة كي لا يكون فيه انقطاعات مملة تقضي على صفقاتك وكانك اغلقتها بنفسك

abdellatif2013
08-18-2012, 03:28
حيانا لما اكون فاتح صفقة وينقطع الكهرباء وبعد ماترجع الكهرباء الاقي صفقتي خسرانه مع انه الصفقة في اثناء انقطاع الكهرباء حقق كم نقطة ربح وبامكاني قفله يدوي على الربح

egypt25
08-18-2012, 03:49
الحمدلله ماحصلتش معايا
واتمنى ماتحصلش لانى دمى هيتصفى ساعتها
خصوصا فى وقت قطع الكهرباء الايام دى

no1forex
08-18-2012, 05:34
تحياتى لك ولى الجميع

الحل الوحيد يكون عندك نت بديل وهو اليو اس بى وعلى اقل اشتراك شهرى

الى جانب التوب بروفيت والاستوب لوس وخصتا الترلنج استوب وخليها على الله

mssforex
08-18-2012, 09:49
السلام عليكم على تجربتى كل ما يهمك هو ان يكون لديك نت ويكون شغال 24 ساعه بدون فصل طويل ويكون سرعته متوسطه ودا موجود فى معظم الدول العربيه سواء adsl &brod band

sonic_eg
08-18-2012, 12:23
اخى الكريم
حل المشكله توفير نت كويس متوسط الى جانب التيك بروفيت والاستوب لوس لكن المتاجره دون الاستوب لوس زى العربه بدون فرامل

face book
08-18-2012, 18:47
مكان السؤال للاسف مش هنا
المفروض يكون في قسم الدردشه

fersinho
08-19-2012, 00:34
نعم طبعا تؤثر بس الحمد الله النت عدنا بتونس ثابت يعني ما أثر عليا إطلاقا و لا أعرف على بقية الدول

amr beni ata
09-04-2012, 01:09
قد يقع الانسان في مثل هذه المشاكل
لكن عليناان لا ننسى ان الانترنت
يوفر لنا راحه تامه و هي وسيله رخيصه في الوقت الحالي

sahar
09-04-2012, 02:06
فعلا عندك حق مشكلة لو حصل قصه قطع النت دي بس والله مووضع مميز دي مجتشي علي بالي
قبل كده عشان لسه جديدة في الموضوع ده بس هو الكل كده اول مالنور يقطع وتكون كسبان في صفقتك
والنور يرجع كأنك معملتش حاجه يعني مبيتسجلشي .. ولا في طريقه بيسجله فيها الصفقة

eslam2665
09-04-2012, 02:46
هذه مشكلة لان ممكن بسبب انقطاع الكهرباء او النت ان تفقد صفقة مربحه او توقف خسره قبل ان تزيد
ولكن اخى اعلم انك لو لك نصيب فى رزق او خسارة فهو مكتوب

fxmylife
09-04-2012, 02:50
نعم أخي قوة صبيب الانترنيت يلعب دور كبير في فتح الصفقات واغلاقها أما انقطاع النت فهذا يمكن أن يؤدي الى نتائج كارتية على حساب المتداول

ona
09-04-2012, 02:54
طبعا دة بيحصل فى بعض الاوقات و بتكون مشكلة كبيرة جدا للمتاجرين الذين يدخلون برؤوس مال كثيرة
فهذا الانقطاع او الضعف فى الانترنت يعمل كوارث فى عالم الفوركس

kool11
09-04-2012, 04:37
أكثر ما يحصل هذا أضافة للكهرباء ولكن لو مفعل صفقاتك على ربح وستوب لوز معين مش حتفرق معاك

amr beni ata
09-04-2012, 05:38
الانترنت طبعا مقترنه بالفوركس اقصد العكس
لانه فعلا في حالة انقطاع الانترنت سوف تغلق الفركس في وجهك
للاسف لكن علينا ان لا ننسى التسهيلات و المميزات
للفوركس

qorrow
09-04-2012, 10:03
طبعا المتاجرين الكبار
الذين يتاجرون بمبالغ ضخمة لديهم كافة الإحتياطات من وجود خطوط انترنت بديلة و ساتالايت و ups
أما المتاجرين الصغار زي حالاتي .. أعتقد إنه مفيش الإمكانيات دي فإذا حصل و النت قطع أو الكهرباء وقت الصفقة فده نصيب

mannon
09-04-2012, 14:36
فعلا عندك حق مشكلة لو حصل قصه قطع النت دي بس والله مووضع مميز دي مجتشي علي بالي
قبل كده عشان لسه جديدة في الموضوع ده بس هو الكل كده اول مالنور يقطع وتكون كسبان في صفقتك
والنور يرجع كأنك معملتش حاجه يعني مبيتسجلشي .. ولا في طريقه بيسجله فيها الصفقة

عهلى فكرة فى البداية الموضوع مش هيكون مؤثر قوى خصوصا ان شغلك فى بداية طريقك مع الفوركس بيكون كلة على الديمو او حتى لو حقيقى بيكون حساب صغير ، الحل بقى فى فلاشة النت الخارجية لاى ظرف زى كدة تكون معاك

الدرهي
09-04-2012, 20:28
نعم الفوركس جميل و اللعيب معه اجمل
و لكن عند قطع صبيب الانترنيت تتخلبط اعصابي و كثيرا ما خسرت اللعيب
ارجوا ان توجد حلول لقطع الصبيب

Shawky Farag
09-04-2012, 20:38
:yahoo:

عزيزي
سلام الله عليكمم ورحمته وبركاته
لاتخف من إنقطاع لاالكهرباء مادمت
تعمل على لاب توب بالطبع
لأنه كان فيه بطارية تعمل لفترة
ولكن إنقطاع النت له حل بديل
وهو (يو إس بي) من شركة أخرى
مع تحياتي
:)

Haab
09-04-2012, 20:40
أنا أول مرة أشوف مصطلح صبيب النت دى بصراحه لكن دلوقتى فيه أكتر من طريقه الواحد يدخل بيها على النت مش طريقه واحده مثلاً التليفون و الكمبيوتر و السيبر مستحيل كل الطرق دى تتسد مره واحده

lala
09-05-2012, 00:12
فعلا الانترنت مرتبط بالفوركس وقطعه بسبب انقطاع التيارالكهربى او لاى سبب قد يسبب الكثر
ممن يتعاملون مع الفوركس خسائر لان الكل يقوم بمتابعه الاسعار والسوق لحظه بلحظه

dzabdou
09-05-2012, 00:27
أنا أتابع الصفقة بالحاسوب والموبايل
تحسبا لأي طارئ
فإذا انقطعت النت من الحاسوب سأستعين بالموبايل

amr beni ata
09-05-2012, 00:57
فعلا اجى اقفل صفقه الاقى النت فصل او الروتر عمل ريسترت
والشىء ده كان بيجننى وبعد مايرجع الاقى السعر قلب عليه وخسرت او على الاقل المكسب قل
بس كل رزق...بس مره اخرى حصل نفس الموقف وكنت هقفل الصفقه على ربح قليل وكان السوق بيتحرك بسرعه
ولما النت رجع لقيت مكسب اكبر

HARRY POTTEER
09-05-2012, 02:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى
وبركاته مساء الخيرلجمع الاعضاء
اولا تعلمت شيء اني لا اترك سفقة هكدا
من غير ستوب لوس ولا تيك بروفيل
لاني اعلم هناك ماترات خارجية واعطاب خارجة عن ارادتنا
كما يقولون في تقطيع الانترنت
ولا يهمهم امرك
ابدا
لدلك انصح عمل تيك بروفيل وعمل ستوب لوس
لتكون في امان من الماترات الخارجية

ahmedgalal
09-15-2012, 01:46
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الرائع ان
اكيد انقطاع النت يؤثر على التداول
الافضل اختيار نت جيد حتى
لا تتعرض لمثل هذه المواقف
وبالتوفيق لكم جميعا

egypt25
09-15-2012, 16:40
هو ضعف الانترنت من حيث انه ضعيف شوية مش مؤثر قوى
لان برنامج الميتاتريدر مش محتاج نت عالى قوى قوى
يعنى تقدر تقفل الصفقة وتفتحها بسهولة
اما قطع الانترنت خالص دى اللى صعبة فعلا وحصلت مع واحد صاحبى ايام قطعه وقت الثورة

dina
09-15-2012, 16:43
السلام عليكم
لم اجرب هذا من قبل ولا اتمنى ان اجربه ولكن بالتاكيد هناك تاثير قوى
للانترنت فى مجال الفوركس فاذا انقطع اثناء صفقة يعنى ذلك الخسارة

eletrebi
09-15-2012, 16:45
ايوة حصلى مرة
ولكن رجعت فتحت الصفقة لقيتها كسبانة زيادة الحمد لله
مش عاوز اقولك اعصابى وقفت لما الجهاز رستر كنت لسة هغلق الصفقة

mahmoud1
09-15-2012, 17:06
حصلت قبل كده بس الواحد بيتعلم من اخطاة يعنى كان فى صفقات مفتوحة وبدون ما تحدد الهدف ولا الاستوب حصل نقطاع فى الكهرباء ولما رجعت الكهرباء كان الحساب اتمرجن بسس الخظاء دة لانه لو كان تم تحديد الهدف كان السعر وصل للهدف بس بعدها حصل انعكاس للسعر وضرب مرجن كول ومن وقتها الواحد اتعلم انه يضع الهدف والاستوب عشان ما بحصل مشاكل مثل هذة مرة اخرى

wacasat
09-15-2012, 18:23

السلام عليكم ورحمة الله
اسعد الله اقواتكم جميعا
الفكره كلها بتعتمد لو انت حاطط الاستوب لوس والتيك بروفيت لا يهم شئ اخر وبكدا بتكون متجنب هذه المشاكل عند حدوثها وصبيب الانتر نت بيعمل مشاكل بس حلها الوحيد فى الاستوب لوس والتيك بروفيت وانا ارى ان هذه الاشياء من اهم ادوات الفوركس على الاطلاق وهيا صمام الامان فى المتاجره
وتحياتى لك
وتمنياتى لك التوفيق

rasmania
09-15-2012, 19:02
نعم ان انقطع الانترت على معظم المدينة واتمرجن حسابي وكان السبب هو انقطاع كابل بحري

fersinho2012
09-15-2012, 19:05
نعم طبعا يؤثر بس عدنا بتونس الحقيقة النت طيب و ما يقطع كثير إلا مرة بعد سنة و الحمد الله
طبعا و هذا حال العرب بالنت للأسف لأننا لم نتوصل إلى حد الساعة إلى جودة نت تكون بمستوى الجودة
إلا بالخارج و بعض الدول الخليجية

mahran3d
09-15-2012, 19:07
اكيد اخى لو انقطع النت ممكن يؤشر على صفقاتك
انما الملاز الامن لهذه المخاطر هو الاستبو لوس
فهو صديقك وقت الشده وفى كل وقت

4ex
09-16-2012, 06:10
طبعا في مشكله كبيره لما النت يقطع
لازم ناخد حذرنا يعني وضع التاك برفت والاستوب لوس عشان عندما يحدث اي شي نكون نحن في امان

hendbadr33
09-16-2012, 06:14
طبعا دى حاجة مهمة جدا مش لازم السرعة بس المهم الأنترنت مينقطعش ابدا و لو لثوانى بسيطة مين عارف ماذا يمكن ان يحدث فى هذه الثوانى من أنهيارات او حركات جنونية للأسعار. لذلك انا اتاجر فقط بأستخدام يو اس بى مودم أتصالات فهو الأفضل فى هذا المجال .

mrhero
09-20-2012, 18:38
وجود خط انترنت ذا سرعة عالية هو من الاساسيات التي يجب ان يمتلكها اي
متاجر فوركس، أيضا لا يد ان يكون لديك وسيلة احتياطية لهذا الخط في حال حدثت اي
مشاكل فيه ، هذا بالتأكيد في حالة استثمارك لمبالغ ذات اهمية يخشي خسارتها

nayef567
09-20-2012, 18:40
نعم لقد حصلت لي مرة واحدة فقط وشكرا على السؤال

sohir
09-21-2012, 04:55
انقطاع الانترنت اثناء التداول له تاثير سلبى ولا شك فى ذلك
حدث معى عدة مرات وادى بى الى خسارة كبيرة
ولكن الان يمكن تفادى هذة النقطه بسهوله
عن طريق الفلاشات usb

---------- Post added at 01:55 AM ---------- Previous post was at 01:54 AM ----------

انقطاع الانترنت اثناء التداول له تاثير سلبى ولا شك فى ذلك
حدث معى عدة مرات وادى بى الى خسارة كبيرة
ولكن الان يمكن تفادى هذة النقطه بسهوله
عن طريق الفلاشات usb

bondokpower
09-21-2012, 05:11
انا حصلت معايا أيام ثورة 25 يناير وخسرت مبلغ كبير من انقطاع الانترنت ومن بعدها وانا اتعودت انى لازم اضع تيك بروفيت واستوب لوز لكل صفقه

zedan92
09-21-2012, 05:15
ان خط الانترنت في المتاجره في اسوق العملات هو الاكسجين الدي تتنفس به رئة هدا السوق
ودائما ينصح وضع وقف الخساره ووضع الهدف لحماية الحساب من اي انتكاسات ناتجه عن انقطاع خدمة الانترنت او انقطاع التيار الكهربائي

amera
09-21-2012, 05:28
ده موضوع مش عادي خالص لانة حصل معايا اكتر من مرة في الشغل يقطع النت
وانا بكون في عمل هام جدا وبرجع بعد صعوبة وحدثت كتير في ايام انقطاع الكهرا المتكرر

somya
09-21-2012, 05:36
يجب ان يحفظ العمل دائما لعدم حدوث مثل هذا الامر
لانه اجتهاد وصبر وفى النهايه نت يفصل

نور العمر
09-21-2012, 05:47
لو كدة هتبقى مشكلة كبيرة جدا جدا و الواحد مش عارف هيعرف يتصرف معاها ازاى ربنا يدينا بقى الحكمة و الوقت الكافى عشان نعرف اننا نحسن التصرف فى هذه المواضيع

mohamed amin
09-21-2012, 06:05
اخى الكريم الفوركس يعتد اساسا فى طريقةالتعامل على الانترنت
فلو حصل اى انقطاع اكيد الصلة ستضيع وىنستطيع التداول وشكرا

eslam92
09-21-2012, 06:06
بالطلع انقطاع الانترنت قد يكونعائق كبير فى سوق الفوركس
لم يحدث معى من قبل وان خسرت بسبب ذلك ولكن اعتقد انه امر يستحق الحذر الشديد
لكن اعتقد ان اداة الاستوب لوز او اخذ الربح كانت هى الحل لمثل هذه المشاكل فى اغلب الاوقات الا انها حل مؤقت فى حالة دوام الامر

smail
09-22-2012, 15:35
الصورة الرمزية Smart

Accumulated bonus
208.25 USD

moody
09-22-2012, 15:40
السلام عليكم
احيانا يحصل معي انقطاع للنت وبالفعل الانقطاع قد يكون غير مرغوب فيه خصوصا في بعض الاوقات الحرجة
االحل
يجب ان يكون لديك اكثر من خط انترنت من شركات مختلفه

ayman.shosha
09-22-2012, 15:44
بالطبع اخى العزيز هذه الحالات طبيعية وقد تحدث لنا جميعا
الا ان الحل والحمد لله بسيط
وهو ان تجعل فى جيبك فلاشة نت لمواجهة تلك التقلبات
وربنا يسترها علينا ان شاء الله

faster4
09-22-2012, 15:50
جودة الانترنت لا تأثر في التداول لان الميتاتريد تشتغل بأقل سرعة ممكن
اما اذا كنت تستعمل منصة الفلاش ستحتاج الى انترنت متوسط الجودة

mansourito
09-22-2012, 15:52
أكيد اخي صبيب الانترنيت ضروري لكي تتداول وانت مرتاح لهذا انا اتداول دائما في سرفر vps
لأن له جودة رائعة في الصبيب كما انه قليل الأخطاء

magic777
09-23-2012, 01:38
جودة الانترنت لا تأثر في التداول لان الميتاتريد تشتغل بأقل سرعة ممكن
اما اذا كنت تستعمل منصة الفلاش ستحتاج الى انترنت متوسط الجودة

بس خلي بالك ده لو انت بتشتغل بشارت فاضي مفيهوش مؤشرات كتير لان فيه بعض المؤشرات دي علشان تشتغل
كويس على الشارت بتكون تقيله شويه وعايزه سرعه نت كافيه لها

azifek
09-23-2012, 02:00
بالنسبة لي لم يحدث أن انقطعت الانترنت و لكن حدث شيئ أسوء من ذلك
وهو إنقطاع الكهرباء أثناء التداول و لحسن الحظ أنا دائما أعمل تحديد للخسارة
يعني لا أخاف كثيرا إن لم تعد الكهرباء

msm51130
09-23-2012, 03:49
وجود خط انترنت ذا سرعة عالية هو من الاساسيات التي يجب ان يمتلكها اي
متاجر فوركس، أيضا لا يد ان يكون لديك وسيلة احتياطية لهذا الخط في حال حدثت اي
مشاكل فيه ، هذا بالتأكيد في حالة استثمارك لمبالغ ذات اهمية يخشي خسارتها

fnaan
09-23-2012, 08:25
والله هو اكيد تأثير انقطاع الانترنت هايكون تأثير بالسالب الا فى حالات نادره جدا والاكثر خساره طبعا الى بيعملوا صفقات سريعه على نقاط قليله وحللوا فنيا على الاساس دى لانو ممكن بسبب قطع الانترنت فى لحظه تتغير كل المؤشرات ومش هاتكون جاهز لكده لاعتمادك على صفقه سريع بالنسبه للصفقات الطويله فممكن الخساره تقل لو انت عامل ستوب لوزز مناسب مع تيك بروفت وهاتكون مرتاح نفسيا جدا حتى لو انقطعت الانترنت بس مع شوية توتر

Mido0o-style
09-23-2012, 08:30
أنقطاع الانترنت أمر سئ جدا فى حالة التداول و قد يأتى بخسائر كبيرة و للعلم لا تهم جودة مزود الانترنت خاصتك فكل الشركات معرضة لمثل هذه الظروف انا أعتقد ان الحل الأمثل و هذا يكو فقط للحسابات الكبيرة هو الاعتماد على هدف و ستوب تقوم بتحديدهم قبل تفعل الصفقة لتحميك من كل ما قد يحدث.

ms602
09-23-2012, 08:39
نت بصبيب قوي و عالي ضروري
هذا من ناحية
من ناحية أخرى هناك جهاز يزودك بالتيار مباشرة بعد انقطاع الكهرباء
و هو يعمل بطريقة أوتوماتيكية
من ناحية ثالثة
لازم إعداد أجهزة و أدوات قوية لعالم الفوركس

magic777
09-23-2012, 21:33
نت بصبيب قوي و عالي ضروري
هذا من ناحية
من ناحية أخرى هناك جهاز يزودك بالتيار مباشرة بعد انقطاع الكهرباء
و هو يعمل بطريقة أوتوماتيكية
من ناحية ثالثة
لازم إعداد أجهزة و أدوات قوية لعالم الفوركس

طيب النت وممكن يكون عندك اكتر من مصدر ليه انما صعب مع موضوع التيار الكهربائي ده
لو انت في بيتك مثلا هتلاقي فين الجهاز ده اللي يزودك بالتيار الكهربائي لو قطعت الكهرباء عن بيتكم
الاجهزه دي بيتكون في المراكز والمستشفيات مثلا

mohammed1991
09-23-2012, 22:00
نعم الفوركس وجودة صبيب الانترنت
لذلك يجب علينا اخذ الاحتياطات الازمة
له...واجهزة معاونة له

syed
09-23-2012, 22:18
فى راى وضع هدف للصفقه عند فتحهعا افضل
من تركها حسب السوق لان لو قطع النت يمكن ان تخسر ويمكن ان تفوز لكن باهدف
فستكون ضامن ربحك اذا تحرك مع اتجاهك

yasser habola
09-23-2012, 22:41
حصل بكل تأكيد اخي الكريم لكن بالنسبة لي الكهرباء انقطاعها كان في صالحي تماما
فكنت حاغلق صفقة علي زوج اليورو دولار بربح 40 نقطة وحصل انقطاع الكهرباء حوالي ساعتين ولما الكهرباء جت فتحت الشارت وقد ربحت من الصفقة 70 نقطة بدل 40
بالنسبة لبطئ الانترنت اكيد طبعا حيأثر علي سرعة فتح الصفقة في الوقت التي تحددة

Zala
09-23-2012, 22:45
والله النت لو فصل وقت الصفقه دى هتبقى مشكله كبيره جدا و احتمال اتعصب جامد جدا و متداولش يومين كده بس بعد كده هحاول اتمالك اعصابى
عشان اصعب حاجه تبقى مركز فى حاجه و النت يفصل بس ان شاء الله دا ميحصلش و خليها على الله و ربنا هيكرمك و تحقق الهدف اللى انت عايزو

ahmed shehata
09-23-2012, 22:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته جوده الانترنت ضروريه لكي تتداول وانت مرتاح لهذا انا اتداول دائما فى جوده عاليه
لان جوده الصبيب العاليه تريح بعض الشئ وشكرا

moisaid
09-23-2012, 23:45
أهلا شباب
الآنترنيت و الصبيب الضعيف
مشكل كبير للمنصات و كذلك الانقطاعات المفاجئة
لهذا لابد من الستوب لوز و الهدف لتجنب هذه المشاكل
بالتوفيق

bullot1568
09-23-2012, 23:46
هدا المشكل يمكن ان يواجهه اي احد لاكن انا لا اخاطر في متل هداه الاشياء لان لدي صبييب لا يمكن ان ينقطع

keko
09-23-2012, 23:53
بصراحه لم تحدث معى من قبل لانى لم اقم بلالمتاجره على الحساب الحقيقى ولكن كل ما افعله هو التدريب
علىالحساب التجريبى فلم اشعر بتاثير قطع النت قوى كده ولكن متفكرش فى الموضوع بالطريقه دى المهم انوى انت واتعلم كويس واتبع استراتيجيه جيده وسيبها على الله

osamaelnino
09-24-2012, 00:07
نعم مثل هذه الاشياء تؤثر جدا فقد تكون بحاجة ماسة لاغلاق
الصفقة و لا تستطيع ثم تخسر الصفقة

eng2012
09-24-2012, 00:21
اعتقد ان علينا ان نمتلك سرعه جيده للانترنت حتى نستطيع ان نحقق الربح
لان السرعه تؤثر كثيرا على الصفقات التى نقوم بها

zasd
09-24-2012, 00:27
بتحصل كتيييييييير
علشان كده الحل الوحيد هو اللاب توب وفلاشة االانترنت بتاعة شركة اتصالات مهما كانت
انا اقصد طبعا اليو اس بى مودم خاص لاى شركة

ali1
09-24-2012, 01:22
السلام عليكم . اخي العزيز . بالفعل انقطاع النت او ضعفه سوف يؤدي الى خلل في ابرام الصفقة المفتوحة وبالتالي سوف يؤثر على مستقبلية الصفقة . ولتفادي هذه المشكلة يجب توافر بدائل ممكنة وحيوية وسريعة للتقليل من حجم الاثار السلبية التي تحدث بسبب الانقطاع المتكرر في النت او ضعفه . وبالموفقية لجميع اعضاء المنتدى . والسلام عليكم

maro50
09-24-2012, 01:27
ان الحل السليم لمشكله انقطاع الانترنت ان تقوم بفتح الصفقه مع ستوب لووس
وهذا يحميك من اى تغيرات تطرا اثناء التداول سواء بانقطاع النت او حركه الاسعار

eng2012
09-24-2012, 01:34

اعتقد ان علينا اثناء التداول ان نضع هذه النقطه فى الاعتبار
ونقوم بوضع حد للربح وحد للخساره بعد ان نقوم بفتح الصفقه مباشرا

zakimix
09-24-2012, 01:45
نعم أخي خط انترنت ذا سرعة عالية هو من الاساسيات التي يجب ان يمتلكها اي متاجر فوركس، أيضا لا يد ان يكون لديك وسيلة احتياطية لهذا الخط

ahmed zehiry
09-24-2012, 01:48
نعم بالفعل انقطع الانترنت في الوقت الذي كنت اهم فيه
على اغلاق صفقة رابحة وما عادت الا بعد فوات الاوان و هذا يؤثر بالسلب

ibrahimhabony
09-24-2012, 01:53
السلام عليكم
الحمد لله ماعرفتش الفوركس الا بعد الثورة ههههههههههههههههه
وحتى الان النت ماقطع وقت الحاجة لة

صقر برسا
09-24-2012, 02:17
1- كلام جميل جدا جدا اخى الكريم
لكى تكون محترف او متميز فى الفوركس عليك ان تتعلم باستمرار
وان تدرب على كل ما هو جديد من مؤشرات واستراتيجيات
عليك بالبحث الدائم عن كل ما هو جديد فى الفوركس
بهدف رفع كفائتنا و بالتالى زياده ارباحنا

---------- Post added at 03:09 AM ---------- Previous post was at 03:02 AM ----------

2- والله كلام زى الفل ودة طريقه مربحه جدا وانت ونصيبك ان السعر يعلى
وكمان دة طريقه الواحد اللى مش طماع واللى مش بيجازف واللى بيرضى بقليله وكمان دة طريقه لزيادة الاموال

---------- Post added at 03:17 AM ---------- Previous post was at 03:09 AM ----------

انا شخصيا بعد وضع الاوردار لاانظر الى الشارت حتى تحقيق واحد من اثنين اما التك بروافت او ضرب الاستوب
ماذا يفيدك جلوسك امام المنصة بعد الاوردار سواء التوتر والقلق وممكن تخد قرار خطاء نتيجة تحرك السعر فى الاتجاة المعاكس
عموما كل واحد له اسلوبة اللى هو مقتنع بية

---------- Post added at 03:17 AM ---------- Previous post was at 03:17 AM ----------

اولا انا متاكد جدا ان فى ناس بيعملو مبالغ كبيرة ويمكن اكتر من اللى قولتله بس دول اكيد متعلمين الفوركس تعليم اكاديمى صح وغير كدا هما اكيد عندهم فلوس اضعاف اضعاف اللى بيستثمروه فى الفوركس

gigi
09-28-2012, 03:46
انا عن نفسى الحمد لله لم تنقطع الكهرباء
عندى أثناء التداول اليدوى لكن تنقطع
فى شركه الوساطه أحياناً وتسبب
إعادى تسعير و أشياء من هذا القبيل

asmaa omar
09-28-2012, 04:11
فى بعض الاوقات تصادف انقطاع التيار الكهربائى
او انقطاع الانترنت ولذلك اقول دائما ان الهدف والاستوب هو الامان لكل شئ ممكن ان يحدث

noureen
09-30-2012, 06:17
و الله حصلت معايا مره و كانت اسوء متجاره فى حياتى
كانت الصفقه ربحانه و عدد كويس جدا من النقاط
و لسه هقفل لقيت النت فصل و رجع بعد ساعه
و لما رجع لقيت السعر عكس و بقيت خسرانه
و انتظرت اسبوع على الصفقه و لم تعود الصفقه الى ما كانت
تقبل مرورى

Mohammad bawaneh
09-30-2012, 06:32
لم أفهم معنى الكلام بالشكل المطلوب لكن الأنسان يتعلم مما يقرأه وما يخبره به الإخرون بشل

MAGDY
09-30-2012, 06:56
لتلافى مشكلة إنقطاع النت
أتعامل مع خط نت أرضى
وخط نت آخر هوائى ، لاسكلى
ولله الحمد والفضل
ففى حالة إنقطاع الأرضى ،
يحل الهوائى محله فى نفس اللحظة ودون أى انقطاع ولا ثانية واحدة
تحياتى

egypt25
09-30-2012, 17:52
بفكر فى الحكاية دى كتير وتخوف فعلا ولكن الحمدلله انا بالنسبة ليا مافيش منشكلة ان شاء الله
لانى بشتغل بستوب لوس وتيك بروفت فالحمدلله ببقى مطمئن

magic777
09-30-2012, 21:50
بفكر فى الحكاية دى كتير وتخوف فعلا ولكن الحمدلله انا بالنسبة ليا مافيش منشكلة ان شاء الله
لانى بشتغل بستوب لوس وتيك بروفت فالحمدلله ببقى مطمئن

بس طبعا اهم حاجه اداره راس المال دي اللي لازم تهتم بيها قبل الهدف والاستوب علشان من غيرها
الحساب مش هيستحمل معاك كتير خاصه لو الاستوب بيضرب معاك كتير

علاء بدران
09-30-2012, 21:53
بصراحة لو حصل كدة انا مش بعيد اروح اعمل ثورة على
بتوع النت

derar
10-21-2012, 21:17
السلام عليكم
الرزق على الله يااخي
واللي كاتبه ربنا يصير
والانترنت شغال متل الفل

hasback
10-21-2012, 21:32

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته انا مغربي مثلك واعرف عن ماذا تتكلم فقد حدتت معي مرتين لكن ربي سلم وليس كل مرة تسلم الجرة اضف الى هذا المشكل انقطاع التيار الكهربائي ونلاحض اننا في المغرب كل شئ ضدنا لكي لا نعمل في الفوركس حتى الحكومة التي تسمح بارسال الفتات من النقود للخارج وبصعوبة :tie:
وانا لا اعرف كيف يربح المغاربة من الفوركس بعد كل هذا:woo:

mohamedsous
10-21-2012, 22:00
مشكله الانترنت فقط لو ضعيف احيانا الاوردر مش بيفتح معايا انما لو فتح خلاص ليس له علاقه بالربح او الخساره الا اذا لو فصل وانت ملحقتش تحط الاستوب لوز او الهدف والدليل علي كده كلنا بنفتح صفقات ونقفل الجهاز ونروح شغلنا عادي

meeco
10-21-2012, 22:44

حدث هدا معى مرتين ان النت قطع وانا فاتح صفقات
ومن بعدها بدأت استعمل استوب لوس فى كل صفقة

jamalsale
10-22-2012, 15:59
لقد حصل معي دات مرة ام انقطع النت و بقية كدالك ل3 ايام
و كنت فاتح صفقة و عندما عاد وجدة نفسي رابح اكتر من 100% من الحساب:))ا

فارس
10-22-2012, 16:03
حصلت اثناء الثورة والانترنت قطع ودة سبب فى خسارة ناس كتير
لكن النت عمرة م يقطع خالص فى دول لكن بيضعف لكن مش بيقطع

ahmed1980
10-22-2012, 16:25
بسم الله الرحمن الرحيم
من اصعب المشكلات لانها خارج التوقعات ولا تتحكم بها وذلك ما يحزنك

egypt25
10-22-2012, 16:27
هو ضعف الانترنت مش بيؤثر قوى على الصفقات او الارباح لان الميتا تريدر يبيستهلك نت ضعيف
بس ساعات بتحصل ان وانا بفعل الصفقة يتأخر شوية بس بتفرق فى نقطة او اتنين بس

ameer
10-22-2012, 16:28
اعتقد الفوركس سيبقى لو انقطع الانترنت لاكن بشكل محدود جدا اي كل دول تتاجر مع جيرانها على حد علمي في حالة قطع الانترنت

nada
10-22-2012, 17:13
المشلكة كمان اليومين دول النور بيقطع حتى اللابات اكيد حتفصل
وفلوس حتروح على ناس كتيررررر

hard currency
10-22-2012, 17:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اعتقد ان الاعضاء شاركونا باهم الاحداث الى بتحصل اثناء التجاره من انقطاع النت وغيره ولكن اعتقد انه يجب ان تاخذ حرصك من هذه النقطه باى طريقه ممكنه ومن الممكن ان تضع تاك بروفيت وستوب لوز
بالتوفيق للجميع

mdgazy
10-22-2012, 17:29
بصراحة هو الموضوع ده حصل معايا كتير قبل كده ..
أبقى عايز أقفل صفقة ألاقي النت فصل ولما يرجع بشوف بقى ايه اللي حصل

ام يوسف
10-22-2012, 17:35
بصراحة انقطاع النت ده مشكلة جامدة
لانه بيسبب خسائر لمعظم المتاجرين

last12
10-22-2012, 18:01
الميتاتريد يمكنه ان يشتغل بصبيب قليل للانترنت
لكن الانترنت الضعيفة يمكن ان تأثر في فتح واغلاق الصفقات

صدقيني انفع
10-22-2012, 18:06
هو موضوع غريييييييييب شوية بس ماشي احكيلك على حاجه حصلت عندي لما كنت شغال في الابلود كنت ماجر سيرفر و خسرت كل ثمن تاجيره بسبب انقطاع النت في مصر

kazim
10-23-2012, 11:09

صلت معايا اكتر من مره بس غالبا متأثرتش اوي لاني كنت بفتح هيدج دايما وعلى عملات متذبذبه اوي زي اليورو باوند
والمره اللي فاكراها لحد الان كانت ايام ماقطعوا النت ايام الثوره تلات ايام ولكن وكالعاده ايامها كنت داخله صفقه هيدج على اليورو
او الروتر يعمل ريستارت بطريقة متتالية وتكون فاتح صفقات وتكون متابع الصفقة لأغلقها يدوى ولا تستطيع ان تغلقها بسس انقطاع النت المؤقت وده بيعصب الواحد جددا وبيعرضه للخطروحصلت معايا كذا مرة خصوصا كان عندى مشكلة ان فى فترة المغرب الروتر يعمل ريستارت بطريقة مستمر

zia786
10-23-2012, 11:46
ولما النت رجع لقيت مكسب اكبر ماشاء الله

elomrlhza
10-23-2012, 11:51
اكيد طبعا انقطاع الانترنت هياثر عليك كتير اولا فى فرص دخول هتروح منك
وثانيا لو صفقات انتا عاملها ولسعر عكس عليك برده هيروح عليك المكسب
وهيكون فى خساره

tictok
10-23-2012, 12:53
موضوع انقطاع النت مسألة مصادفة لا تحدث بصفة دائمة وانت لو وضعت أستوب لوس وتيك برفيت يبقى مافيش مشكلة
لكن لو تتداول اسكالبينج وبدون أستوب لوس أو تيك برفيت وقتها لا تملك شىء الا الدعاء ربنا يعديها على خير

فارس
10-23-2012, 12:56
اة بالطبع تحدث كثيرا وتحدث عند معظم الاشخاص
وانا الحمد الله لم تحلصل عندى وانا فاتح صفقة بل بكون قفلتها ودة من ستر بنا

asforagamila
10-23-2012, 13:42
نعم اكيد انقطاع الانترنت يأثر بالسلب على التداول
و يأثر بالسلب على كل شىء
و الانترنت فى الدول العربية عموما ضعيف و بطىء و بيقطع على طول

mohamedmmk
10-23-2012, 14:03
انا حصلت معايا وقت الثورة لما قطعو النت وكنت فاتح صفقة
وكانت كسبانة ولكن النت قطع فى البلد والحساب صفررر للاسف الشديد

مرمر
10-23-2012, 14:18
نعم اكيد انقطاع الانترنت يأثر بالسلب على التداول
و يأثر بالسلب على كل شىء
و الانترنت فى الدول العربية عموما ضعيف و بطىء و بيقطع على طول
هذه مشكله حقيقيه ولكن من الممكن ان تكون فرصه لراحه الاعصاب
لذلك فانا افضل الصفقات السريعه
حتي لا اعرض نفسي للخطر

hora
10-23-2012, 14:52
انا لسه مبتدئة بس لو كلامك ده فعلا انه ممكن الانتلارنت يقطع ويضيع عليك الصفقه ف اللحطة
دي اعتقد ان دور الستوب لوز مهم والتيك بروفت مهم بيضمن لك اكتمال الصفقة لو الكهراب فصلت او الانترنت
فصلت انا لسه مبتدئة ويمكن كلامي غلط وبالتوفيقي لك يااخي وان شاء الله الاعضاء يفيوك وشكرا

sarim
10-23-2012, 15:44

يناير وكنت فاتح فعلا صفقات وفتحت لقيتها خسرانه وخسرانه كتير وللاسف مكنتش عامل حساب وحاطط استوب . ومن بعدها وانا بعمل حسابى واحط استوب على اى صفقه .. وممكن الواحد يامن نفسه ب يو اس بى يدخل منه لو النت فصل الدى اس ال لما كنت شغال في الابلود كنت ماجر سيرفر و خسرت كل ثمن تاجيره بسبب انقطاع النت في مصر وقت المظاهرات الحكومه قطعت النت علينا بعد كده رجع علشن كده بناكد على ان السوق ده مش ثابت و مينفعش تخلي اساس حياتك عليه و يبقى هو شغلك الاساسي على الاقل لحد ما البلاد العربيه تطور شويه في تفكير

abderrafi3
10-23-2012, 15:55
بالتأكيد يؤثر ذلك و قد حدث هذا لصديق لي

hina fatima
10-23-2012, 16:05
ﻌﺒﻃ ﺐﺒﺴﻴﺑ ﻞﻛﺎﺸﻣ ﺖﻨﻟﺍ ﻲﻧﻻ ﺎﻤﻳﺍﺩ ﺢﺘﻔﺑ ﺔﻘﻔﺻ
ﻦﻛﻻ ﺮﺴﺨﺘﺑ ﺎﻤﺋﺍﺩ ﻥﻻ ﻊﻄﻘﻴﺑ ﺖﻨﻟﺍ ﻝﻭﺍ ﺎﻣ ﻦﻴﺤﻳ ﺖﻗﻭ
ﺔﻘﻔﺼﻟﺍ ﻕﻼﻏﺍ ﻖﻠﻐﻳ ﻭﺍ ﺖﻨﻟﺍ ﻞﺼﻔﺗ ﺀﺎﺑﺮﻬﻜﻟﺍ ﺍﺬﻫﻭ
ﺓﺭﺎﺴﺨﻟﺍ ﺐﺒﺳ
ﺎﻧﺍ ﺖﻠﺼﺣ ﺎﻳﺎﻌﻣ ﻩﺮﻣ ﻪﻠﻟﺪﻤﺤﻟﺍ ﺲﺑ ﺖﻧﺎﻛ ﻪﺒﻳﺎﺟ ﺢﺑﺭ
ﺲﻳﻮﻛ ﻭ ﻒﻳﺎﺷ ﺎﻧﺍ ﻪﻠﻟﺪﻤﺤﻟﺍ ﻥﺍ ﺎﻨﺑﺭ ﻲﻧﺬﻘﻧﺍ

mohamed ezzat
10-23-2012, 16:56
أكيد طبعا وحصلت معايا أكثر من مرة نت او كهربا
ربنا يعدل الحال فى مصر
ولكن حصل قبل كدة ان الكهربا قطعت ورجعت بخسارة عالية جدا فى الصفقة
المبدأ واحد كهربا او نت
أكيد بياثر

nada
10-23-2012, 17:39
المتاجرة فى الفوركس قائمة فى الاساس على وجود الانترنت
حتى تستطيع العمل والمتاجرة

alyzaki
10-23-2012, 18:18
جودة الصبيب فى الفوركس لا تعنى على الاطلاق السرعة العالية بل يجب ان لا يفصل الانترنت بأستمارا مطلقا فاذا خيرت بين مزود يفصل الخدمة و لو لثوانى مع سرعة عالية و الاخر لا يفصل بسرعة اقل سأختار الثانى.

شيرين
10-23-2012, 18:38
لا معتقدش اي ممكن يتشال النت لان اصبح شيئ اساسي في حياتنا وكمان اكبر الشركات والمؤسسات والبنوك شغالة بالنت
مينفش يتشال توكل علي الله واشتغل وربنا يوفقك ان شاء الله

yazeed
10-23-2012, 18:39
السلام عليكم
و انا ما رح اقدر افيدك في هذا الموضوع لانني لا اسمع به من قبل و هو موضوع غريب جدا

علاء
10-23-2012, 18:40
ولما النت رجع لقيت مكسب اكبر ماشاء الله

رزقك بقى ربنا يبارك لك اخى
انا من الناس اللى نت بصراحه معملش معايه كده خالص واحمد ربنا واخد من كلامك هو رزق يهنى انت قولت هتخسر وقتحت لقيت نفسك نفيش احسن من كده
اهم حاجه اعمل اللى عليك وسلمها لله

Mo0nLight
10-23-2012, 19:33
فعلا حاجة تخنق و بتحصل معايا ساعات اكون مشغل الداونلود او الراوتر يهنج او النور يقطع بردو
و انا مكنش حاطط لا هدف ولا استوب لكن فى الاول فى الاخر ارزاق و دى اسباب

aoneman3
10-23-2012, 19:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والله انقطاع النور اثناءالتداول مشكلة لااى
تاجر ممكن حسابة يروح فيها والله

mostafa ramy
10-24-2012, 08:58
انا تعرضت لهذة الحالة فى شهر رمضان السابق لاكثر من مرة بسبب الانقطاع المستمر للكهرباء
وكنت برجع الاقى الصفقة مرة خسرانة كتيير ومرة كسبانة وعشان كدة بطلت اتاجر فى شهر رمضان

oudai
10-24-2012, 14:38
ليش تفتح المواجع يااخي
كل عام وانت بخير

Paltalk838
10-27-2012, 01:14
فعلا جودة صبيب النت تلعب دورا في جعل الميتا تريدر سريع
و ايضا حركة السععر تصلك بسرعه حتى تستطيع ان تتاجر و تربح و تساير سعر السووق

rooseyflower
10-27-2012, 01:32
اه طبعا انقطاع الانترنت ده بيخسر الواحد كتير
وخاصة هنا فى مصر النت بيقطع كتير
ربنا يستر

mohamedemara
10-27-2012, 01:44
اعتقد ان علينا ان نتاكد جيدا من جوده الانترنت
حتى لا تكون عائق لنا عند فتح وغلق الصفقات

mozoabdo
10-28-2012, 20:05
هو ساعات بطئ النت بياثر علي الميتاتريدر لكن بوجه عام الموضوع مش مشكلة خالص
طبعا زي ما انت بتقول لو الواحد عايز يقفل صفقة عند حد معين و النت قطع اكيد مكن الحساب يروح كله لو هو مش حاطط الاستوب و السعر عكس

cristiano
10-29-2012, 16:30
لنت من العوامل الرئيسية التي يجي مراعتها ف الفوركس حتى لا يتسبب في مشاكل كبيرة
يجب ان نتأكد ان الانترنت في حالة تسمح للمتاجرة
والافضل انه عند فتح الصفقة يجب تحديد الاستوب والبروفيت قبل اعطاء الامر بفتح الصفقة.

nermy
10-30-2012, 00:16
وارد ان يحدث قطع للنترنت اثناء التداول فيجب ان يكون فى انترنت احتياطى مثل مودم اى شبكه موبايلات

Mohammad bawaneh
10-30-2012, 00:18
أنا من هذه الناحيه آخذ حيطتي جيدا عندما أقوم بتحديد الربح والخساره خوفا من إنقاع النت أو حتى الكهربا وبذلك أتجنب خسائر قد أتكبدها.

kingawy2012
10-30-2012, 09:09
موضوعك مهم جدا ولكن عندما تفتح اى صفقة اهم شئ انك تضع استوب لوز
حتى اذا حدث شئ فنى او انقطع الانترنت او اى شئ تطلع من الصفقة بأقل الخسائر

ahmed1980
10-30-2012, 09:41
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لم ابدأ في الحقيقي بعد ولكن تلك المشكلة عرضية وكل منا عرضة لذلك

shawar
10-30-2012, 10:45
انا حصلت معايا وقت الثورة لما قطعو النت وكنت فاتح صفقة
وكانت كسبانة ولكن النت قموضوعك مهم جدا ولكن عندما تفتح اى صفقة اهم شئ انك تضع استوب لوز
حتى اذا حدث شئ فنى او انقطع الانترنت او اى شئ تطلع من الصفقة بأقل الخسائر
طع فى البلد والحساب صفررر

brahim
10-31-2012, 00:24
السلام عليكم و رحمة الله
------------------

هي مشكلة فعلا لكن لو اعتمدنا على مثل

هده التخوفات فلن يكون هناك مكسب

والمعروف على الفوركس انه عبارة عن مغامرة

kingptc
10-31-2012, 00:30
فعلا وهو ما يسمى تأثير الكوارث الطبيعية على المضارب فهي اشيائ لا يمكن استنتاجها
ولا استراتيجية لها
اشياء تفاجئك
المشكلة انه نحن العرب الوحيدون الذين نعاني من هذه المشاكل

hams
10-31-2012, 00:46
اعتقد ان فى حل لهذه المشكله دلوقتى لان توجد دلوقتى فلاشات نت

يعنى نت هوائى مش بسلك ممكن تستخدمه عند دخول الصفقات فقط

ومش صعب ممكن تستخدمه فى اى وقت وبالنسبه لانقطاع الكهرباء اصبح الاب توب يحل هذه المشكله

emyforex
10-31-2012, 01:55
حصلت معايا كتييييييييييييييير مش في الفوركس بس
الاقي الروتر فصل لوحده واخر مازهقت جبت روتر جديد ههههه

nada
10-31-2012, 02:07
من المؤكد أن لذلك نصيب في التأثير على شغلك و لكن اعتقد ان من أهم وسائل الحماية الستوب لوز
و لست أدري لماذا لا يحبذه الكثيرون

اسيا
10-31-2012, 02:56
فعلا النت بيقطع كتير وفى اى وقت ده غير مشكله الكهرباء والنت نحل مشكلته بالفلاشه افضل شىء والنور مش عارفه بس اعتقد لو انت محدد استوب لوس والتيك بروفيت يبقى مفيش مشكله تامين قدر استطاعتنا

stp96
11-19-2012, 23:04
جودة الصبيب تساعد على فتح والتعديل على الصفقات بسرعة
لكن المنصة يمكن ان تعمل باقل صبيب ممكن

ahmedsaied
11-21-2012, 19:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لسه محصلتش معايا بس انا بريح نفسى وحط استوب عشان ابقى فى الامان ومش اندم وحسابى يطير لقدر الله بس حصلت مرة والنور قطع ووجه حرق الشاشه بعد يومين لقيت الصفقه رابحه 200 % الحمد لله كان رزق ههههههه

Forex4moon
11-21-2012, 21:56
من المتطالبات ان تكون جودة النتر نت جيدة . حتى لا يكون هناك فارق كبير بين تنفيذ الأمر في الحاسوب و في خادم الشركة . لكن الصبيب في الدول العربية يتميز بالضعف كبير ثم الانقطاعات ثم عليك الاتصال بالشبكة مرة اخرة.

abdenbi
11-22-2012, 14:20
نعم اخي حصل في احدا المرات ان انقطع النت و انا فاتح صفقة
و حتاج الامر الى عدة ساعات ليعود تمرجن فيها حسابي

minaedward
11-22-2012, 15:45
لو حدث ذلك سيتم فقد السيطرة على ادارة الصفقة وقد يودى ذلك لخسارة الصفقة

3008
11-29-2012, 00:33
وعند الدخول الي حسابي وجدت الصفقة خاسرة بسبب ارتداد السعر ولاكن ما عسانا ان نفعل يجب عند الربح اغلاق الصفقة حالا:bravo:

issa1988
11-29-2012, 00:36
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع والمتكامل والمفيد
وان شاء الله ان يستفيد منه كل الاخوا في هدا المنتدى الاكثر من رائع والاكثر من مفيد
مع تمنياتي للجميع ان شاء الله بتحقيق كل احلامهم في الفوركس وفي جمع البونص
سلام

ahmed1980
11-29-2012, 10:03
بسم الله الرحمن الرحيم
انقطاع الانترنت اثناء التداول له تاثير سلبى علي الصفقة وفي بعض الاحيان تأثير ايجابي
لذلك يعتبر من الطوارئ التي لا يد لك بها

حمو
11-29-2012, 10:48
السلام عليكم
والله ياجماعة ان عن نفسي محصلش معاي ان النت فصل او ان الكهربا بتقطع

face book
11-29-2012, 12:51
نعم سبق وان انقطع الانترنت عني وانا فاتح صفقه وليس فقط الانترنت

بل وقطعت ايضا الكهرباء ولكن ما قيمه كل هذا وانت مؤمن نفس باستوب لوووووووووز؟؟

issa1988
11-29-2012, 13:40
السلام عليكم
اخي يجب عليك توقع انقطاع النت لدلك ادا دخلت صفقه يجب عليك ان تضع لها ستوب لوز خوفا من استمراريت الخساره
مع تحياتي للجميع

best13
11-30-2012, 19:04
طبعا جودة الفوركس تفيد في التحليل ومتابعة الاخبار
لكن الميتاتريد يمكن ان يشتغل بصبيب منخفض لكن الصفقات يمكن ان تتأخر في الفتح والاغلاق

amira
11-30-2012, 19:27
فعلا انقطاع الانترنت وانقطاع الكهرباء بيؤثر جدا على العمل فى الفوركس
خاصة فى مصر مع انقطاع الكهرباء المتكرر وترجع دائما بعد فوات الاوان

hassan asayed
12-02-2012, 02:44
اكيد يا اخى الكريم وان كونت اقوم بعمل اشستوب لوز من اجل هذة المواقف
والنت يؤثر بشكل كبير فى التداول

face book
12-02-2012, 15:20
نعمم انقطع قبل سابق الانترنت وانا اتداول وواضع صفقات بل وانقطع ايضا التيار الكهربائل لمده يومين كاملين

ولكن ما قيمه كل هذه الانقطاعات وانت واضع استوب لوووز للصفقه وهدف معين ؟؟ انت في امان اكيد

mariorac19
12-02-2012, 15:46
اضن ان جودة الانترنيت تدخل في اولويات المتداول لان الصفقة قد تغير الاتجاه فتضيع عليك فرصة الدخول او الخروج و انت تنتضر مثلا ان تعود الانترنيت الى حسابك لتنفيد الامر و هدا لا يقبل في الفوركس ابدا

hard$currency
12-02-2012, 16:09
بالطبع انقطاع الانترنت يؤثر سلبا على الصفقة وخاصة ان لم تكن تضع ستوب لوس
ولكن الحمدلله لم يحدث هذا معى من قبل ولا اتمنى حدوثه

ANGEL_FROM_SKY
12-02-2012, 16:23

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته .. اهلا وسهلا اخى الكريم .. ضعف الانترنت لا يؤثر فى الارباح وليس له علاقه الشئ الوحيد الذى له علاقه بارباحك او خسائرك مدى قدرتك على التعامل مع الشارت
انقطاع الانترنت مصيبه وهو فعلا ممكن جدا يحول ارباحك الى خسائر لا قدر الله لو طالت فتره الانقطاع

Nourhan
12-02-2012, 17:44
اكيد طبعا انقطاع الكهرباء او انقطاع النت له تأثير سلبي على المضارب
لان عمل الفوركس كله على الانترنت والتغيرات تحدث في لحظات

yassoo011
12-02-2012, 17:59
حدث معي اكثر من مرة وخسرت حسابات بسببه
لذلك انصح بوضع ستوب لوست وتاك بروفت في كل صفقة

yasinbobo
12-02-2012, 19:48
هى طبعا حاجة تنرفز جدا خصوصا لما تيجى تقفل الصفقة على مكسب قوى
ولكن ممكن
نفترض انه انقطع النور هى نفس المشكله وان جالك الغصب خدهه بالرضا
ونقول انا ليس نصيب فى الصفقة دى

romy21
12-02-2012, 19:53
ده شئ وارد جدا انقطاع اللانترنت او ضعفه او الكمبيوتر يهنج منك وانت كنت هتقفل صفقه او الكهرباء تقطع او الكمبيتر يعمل ريستارت ولا الروتر يعمل ريستارت وكل دي ظروف خارجه عن الاراده ومشفي حاجه في ايد الواحد هقول عوضي علي الله ومشليا فيها نصيب وخلاص