PDA

View Full Version : الفوركس وجودة صبيب الانترنت

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

ramid
06-11-2012, 15:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

موضوعي اليوم حول تأثيرصبيب الانترنت على الارباح
هل سبق أن انقطعت الانترنت في الوقت الذي كنت تهم فيه
على اغلاق صفقة رابحة وما عادت الا بعد فوات الاوان؟
هل ضعف الانترنت أو انقطاعها يؤثر على أرباح المتداول؟

ana1990
06-11-2012, 16:15
هو موضوع غريييييييييب شوية بس ماشي احكيلك على حاجه حصلت عندي لما كنت شغال في الابلود كنت ماجر سيرفر و خسرت كل ثمن تاجيره بسبب انقطاع النت في مصر وقت المظاهرات الحكومه قطعت النت علينا بعد كده رجع علشن كده بناكد على ان السوق ده مش ثابت و مينفعش تخلي اساس حياتك عليه و يبقى هو شغلك الاساسي على الاقل لحد ما البلاد العربيه تطور شويه في تفكيرها

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 17:47
هو موضوع غريييييييييب شوية بس ماشي احكيلك على حاجه حصلت عندي لما كنت شغال في الابلود كنت ماجر سيرفر و خسرت كل ثمن تاجيره بسبب انقطاع النت في مصر وقت المظاهرات الحكومه قطعت النت علينا بعد كده رجع علشن كده بناكد على ان السوق ده مش ثابت و مينفعش تخلي اساس حياتك عليه و يبقى هو شغلك الاساسي على الاقل لحد ما البلاد العربيه تطور شويه في تفكيرها

ياباشا اشتغل بس وخليها على الله

مفيش مخلوف على وجه الارض يقدر يشيل الانترنت من اى دوله

اى معاك كانوو وقت المظاهرات قطعوووه

بس رجع تانى
ارادة الشعب فوق كل شى

kingman
06-11-2012, 21:25
بيحصل فى بعض الأحيان ان النت يفصل او الروتر يعمل ريستارت بطريقة متتالية وتكون فاتح صفقات وتكون متابع الصفقة لأغلقها يدوى ولا تستطيع ان تغلقها بسس انقطاع النت المؤقت وده بيعصب الواحد جددا وبيعرضه للخطروحصلت معايا كذا مرة خصوصا كان عندى مشكلة ان فى فترة المغرب الروتر يعمل ريستارت بطريقة مستمرة

AhmedMagnifico
06-14-2012, 06:45
!!!
دى هتبقى مشكلة عويصة
ساعتها ربنا يسهل بئا بس ع العموم النت مش مضمون فى اى دولة عربية بصراحة !
:s

Smart
06-14-2012, 09:22
شىء فعلا حدث معى اكثر من مره
سبحان الله كنت فعلا اجى اقفل صفقه الاقى النت فصل او الروتر عمل ريسترت
والشىء ده كان بيجننى وبعد مايرجع الاقى السعر قلب عليه وخسرت او على الاقل المكسب قل
بس كل رزق...بس مره اخرى حصل نفس الموقف وكنت هقفل الصفقه على ربح قليل وكان السوق بيتحرك بسرعه
ولما النت رجع لقيت مكسب اكبر ماشاء الله

ahmed
06-14-2012, 11:26
انقطاع الانترنت اثناء التداول له تاثير سلبى ولا شك فى ذلك
حدث معى عدة مرات وادى بى الى خسارة كبيرة
ولكن الان يمكن تفادى هذة النقطه بسهوله
عن طريق الفلاشات usb

realyone
06-14-2012, 11:41
بالنسبة لي مشكلتي بانقطاع الكهرباء,احيانا لما اكون فاتح صفقة وينقطع الكهرباء وبعد ماترجع الكهرباء الاقي صفقتي خسرانه مع انه الصفقة في اثناء انقطاع الكهرباء حقق كم نقطة ربح وبامكاني قفله يدوي على الربح,لكن بسبب انقطاع الكهرباء ادى الى خسارة صفقتي

Texxon
06-14-2012, 14:37
وجود خط انترنت ذا سرعة عالية هو من الاساسيات التي يجب ان يمتلكها اي متاجر فوركس، أيضا لا يد ان يكون لديك وسيلة احتياطية لهذا الخط في حال حدثت اي مشاكل فيه ، هذا بالتأكيد في حالة استثمارك لمبالغ ذات اهمية يخشي خسارتها

ahmed saleh
06-14-2012, 14:42
انا حصلت معايا وقت الثورة لما قطعو النت وكنت فاتح صفقة
وكانت كسبانة ولكن النت قطع فى البلد والحساب صفررر

kingman
06-14-2012, 16:13
والشىء ده كان بيجننى وبعد مايرجع الاقى السعر قلب عليه وخسرت او على الاقل المكسب قل
بس كل رزق...بس مره اخرى حصل نفس الموقف وكنت هقفل الصفقه على ربح قليل وكان السوق بيتحرك بسرعه
ههههه هى ارزاق والعوامل الخارجية دى بتخلى الواحد يتعصب اوووى لما تحصل وخصوصا لما تكون سبب فى خسارته واكيد لازم الواحد هيتعرض لحاجة زى كده وحتى لو لمرة واحدة

kingman
06-14-2012, 16:16
ده على كده انت من مصابين الثورة النت فضل قاطع ايام فى الثورة واللى كان فاتح صفقات فى هذه الفترة اكيد تسبب له فى خسائر كبيرة خصوصا لمن لايعمل بأستوب لوس ويمكن كل المواقف دى بتاكد على اهمية الأستوب لوس فى كل الأحوال

sandapa
06-14-2012, 16:22
تحصل بعض الاحيان لكن يبقى احتمال ضعيف
خاصة واني استغل فقط الوايرلس (الويفي)

Mr.GooDMaN
06-14-2012, 18:22
لنت من العوامل الرئيسية التي يجي مراعتها ف الفوركس حتى لا يتسبب في مشاكل كبيرة
يجب ان نتأكد ان الانترنت في حالة تسمح للمتاجرة
والافضل انه عند فتح الصفقة يجب تحديد الاستوب والبروفيت قبل اعطاء الامر بفتح الصفقة

Rami
06-14-2012, 19:21
ههههه موضوع غريب شوية فعلا , بسس للامانه هو حصل معايا وكان اقطاع الكهرباء بفايدة لى فى تلك الحادثة , ربنا ستر كان خسرت لو ما قطع الكههربا ,
وفى مرة انفصل كبل النت بعد الدخول فى الصفقة مباشرة دون وضع التيك بروفيت بس كويس انه فصل لانه جاب الهدف وفوقيه حبة كمان ههههههههه

gemmy
06-14-2012, 19:27
انا حصلت معايا المشكلة دى ايام الثثورة بس الحمد لله كنت حطيت اهدافى و ستوباتى
وانا شايف انه فعلا انقطاع النت ممكن ياثر سلبيا على الواحد و ممكن يخسر كتيييييير

عزبز 18
06-14-2012, 20:43
نعم مشكلة انقطاع الانثرنث مشكلة عويصة في تجارة الفوركس انا في احد الايام السابقة
كنت رابح صفقة وكنت انتظر 5 دقائق واغلق الصفقة فانقطع الانثرنث فجاة لمدة ساعة وعند الدخول الي حسابي وجدت الصفقة خاسرة بسبب ارتداد السعر ولاكن ما عسانا ان نفعل يجب عند الربح اغلاق الصفقة حالا. وحظ موفق.

realyone
06-14-2012, 21:05
خلي حكومة احمد شفيق تعوضك مش هو اللي كان رئيس الوزراء في اثناء الثوره:ok:

realyone
06-14-2012, 21:09
ههههه موضوع غريب شوية فعلا , بسس للامانه هو حصل معايا وكان اقطاع الكهرباء بفايدة لى فى تلك الحادثة , ربنا ستر كان خسرت لو ما قطع الكههربا ,
وفى مرة انفصل كبل النت بعد الدخول فى الصفقة مباشرة دون وضع التيك بروفيت بس كويس انه فصل لانه جاب الهدف وفوقيه حبة كمان ههههههههه
سبحان الله هذا رزق كتبه الله لك,يعني الأرزاق بيد الله عشان كذا ليش نخاف من الخساره الخساره والربح كله مكتوب من رب العالمين

maklad94
06-14-2012, 22:10
اعتقد انه مش تاثير مباشر بين الانترنت وجودته وبين الفوركس او التجارة بشكل عام عشان كدا لازم نشغل بالنا بالاهم وهو الخطة او الاستراتيجية بس انا حصلت معايا مرة والنت قطع بس الحمد لله مأثرش ف حاجه .

zahran
06-14-2012, 23:06
حصل معايا الموضوع دا ايام ما الانتر نت قطع ايام ثوره 25 يناير وكنت فاتح فعلا صفقات وفتحت لقيتها خسرانه وخسرانه كتير وللاسف مكنتش عامل حساب وحاطط استوب . ومن بعدها وانا بعمل حسابى واحط استوب على اى صفقه .. وممكن الواحد يامن نفسه ب يو اس بى يدخل منه لو النت فصل الدى اس ال ..

vamoscapitos
06-15-2012, 00:26
للاسف كل الدول العربية تعاني من مشكلة انقطاع النت او ضعف

صبيب النت ولكن الارزاق بيد الله وتذكروا "وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم"

Mohamed90
06-15-2012, 00:42
السلام عليكم فعلا اخي موضوع مهم هذا و انا استعمل النت 3جي للاسف اعاني نوها ما بالاتصال و يحدث معي امر اكرهه بالشدة
و هو بعد المتابعة و ظهور فرصة و عندما تحاول الدخول ينقطع اتصال البرنامح و الله تصيبك بالهسترية وتروح عليك الفرصة

remo
06-15-2012, 02:24

يا ما حصلت معايا انا هحكيلك على موقف دخلت صفقة بلوت كبير حوالى تلاتة دولار لنقطة والصفقة فتحت وكان راس مالى 400 دولار وكنت عامل هدف 20 نقطة واستوب 20 نقطة وجيت اكد على الهدف والاتوب النت فصل ولما جة لقتنى خسران 150 دولار وقفلت الصفقة

mrmoha
06-15-2012, 02:26
الحمد لله لم تنقطع الكهرباء عندى أثناء التداول اليدوى لكن تنقطع فى شركه الوساطه أحياناً وتسبب إعادى تسعير و أشياء من هذا القبيل ...

magic777
06-15-2012, 02:56
حصلت معايا اكتر من مره بس غالبا متأثرتش اوي لاني كنت بفتح هيدج دايما وعلى عملات متذبذبه اوي زي اليورو باوند
والمره اللي فاكراها لحد الان كانت ايام ماقطعوا النت ايام الثوره تلات ايام ولكن وكالعاده ايامها كنت داخله صفقه هيدج على اليورو
والحمد لله اني محددتش اهداف ليهم وقتها
بس الحساب اتمرجن بعد وصول النت بالسلامه بيوم من خطأ مني انا والحمد لله

ramid
06-15-2012, 02:56

الشباب عاملين الثورة وأنت قاعد تتداول هههههههههه
انقطاع الكهرباء أو الانترنت مشكلة كبيرة فعلا
وقد تؤدي الى خسارة كبيرة

mony
06-15-2012, 11:50
اكيد انقطاع النت يؤثر على التداول الافضل اختيار نت جيد حتى لا تتعرض لمثل هذه المواقف

fafa280384
06-15-2012, 12:09

طبعا اخي عنده اثر كبير ممكن تكون فاتح صفقة ولما
يصدر خبر مهم وانت لا تعلم بسب نت مشكلة كبيرة

kingman
06-15-2012, 16:25

وعندنا فى مصر النت غالى جدا وسرعاته قليلة ده لسه فيه سرعات 512 و256 وده ظلم كبير جدا انا اتصالى مثلا واحد ميجا وبعانى من شركات الأنترنت بسب الستخدام العادل واعتقد ان لازم نتطور بقى ونبقى زى الدول المحترمة فى اسعار وسرعات الأنترنت

ramid
06-15-2012, 17:12
حصلت معايا اكتر من مره بس غالبا متأثرتش اوي لاني كنت بفتح هيدج دايما وعلى عملات متذبذبه اوي زي اليورو باوند
والمره اللي فاكراها لحد الان كانت ايام ماقطعوا النت ايام الثوره تلات ايام ولكن وكالعاده ايامها كنت داخله صفقه هيدج على اليورو

الحمد لله على نعمة الاستقرار
النت بجودة عالية ضروري لكل متداول يريد النجاح
واعتقد أن انقطاعه يجعل المتداول كالسمكة خارج الماء

aboualy
06-15-2012, 17:31
الحمد لله على نعمة الاستقرار
النت بجودة عالية ضروري لكل متداول يريد النجاح
واعتقد أن انقطاعه يجعل المتداول كالسمكة خارج الماء

فعلا اخى العزيز اسواء شئ ممكن يحدث هو انقطاع النت وانت عندك صفقة مفتوحة واعتقد ان المشكلة تكون اكبر لو مش حاطط وقف خسارة اظن ان الواحد فى الوقت الى النت حيكون قاطع فيه حيكون فعلا زى السمكة بره الماء واكثر

osama shaban
06-16-2012, 06:32
طبعا في مشكله كبيره لما النت يقطع
لازم ناخد حذرنا يعني وضع التاك برفت والاستوب لوس عشان عندما يحدث اي شي نكون نحن في امان

2x1
06-16-2012, 09:27
دة اكيد طبعا لاممكن يتاثر جدا وربنا يستهرها

وتحصل معانا ابدا الحكاية دي وتكون فوقت صفقة

Smart
06-16-2012, 09:53

ياباشا النت قطع مع النس كلها
ده حتى شركات الموبايل وقفت اليو اس بى نت البلد كانت مش مستحمله
يلا ربنا يعوض عليك يابو حميد

karbak
06-16-2012, 11:01
السلام عليكم
لم يسبق ان انقطع الانترنت عندي وعل كل حال انقطاع النت مأساه حقيقية خاصة لم يتعامل بالفوركس لان الفوركس يحتاج للمتابعه والاستمراريه في المارجعه وانقطاع النت خاصه في اوقات اتخاذ القرار المناسب من اسوأ الامور التي يواجهها المتداول

yassinoh
06-16-2012, 11:18
سلام أخي، سؤال محير لكن كل واحد منا يعلم أن العمل على النت ليس بعمل قار
يعني لو انقطع التيار مثلا وأنت على صدد مناقشة في اجتاع على النت دي تبقى مهزلة
ولكن الكل يعلم أن هناك عومل خارج عن الإرادة هي التي تتحكم في ذلك وقد تكون في بعض الأحيان مكلفة

Mohamed90
06-16-2012, 12:05
وعندنا فى مصر النت غالى جدا وسرعاته قليلة ده لسه فيه سرعات 512 و256 وده ظلم كبير جدا انا اتصالى مثلا واحد ميجا وبعانى من شركات الأنترنت بسب الستخدام العادل واعتقد ان لازم نتطور بقى ونبقى زى الدول المحترمة فى اسعار وسرعات الأنترنت

السلام عليكم فعلا اخي سرعة 256 لو 512 لم تعد تنفع في هذا الوقت و نحن الشركة اقل سرعة هي 4 ميقا مع الهاتف ب19 اورو شهريا و الكثير من لايستطيع توفيرها شهريا و انت ملزم بدفع كل شهر حسب البنود و النت ياثر على الاتصال بالمنصة و التصال مهم اخي صراحة

Sakr
06-16-2012, 12:11
أعتقد ان ضعف الإنترنت او انقطاعه مش سبب فى التأثير على ارباح المتداول لو كان بيستخدم التيك بروفيت والستوب لوز مع الصفقات
لكن اعتقد انها ممكن تأثر بشكل اكبر مع السكالبرز
وكمان ممكن تأثر مع الأشخاص اللى بتستخدم الإكسبرتات ولكن اعتقد الأفضل مع الإكسبرتات هو شراء فى بى اس وتشغيل الإكسبرت عليه لتجنب تلك المشكلة

ahmed
06-16-2012, 12:46
سلام أخي، سؤال محير لكن كل واحد منا يعلم أن العمل على النت ليس بعمل قار
يعني لو انقطع التيار مثلا وأنت على صدد مناقشة في اجتاع على النت دي تبقى مهزلة
ولكن الكل يعلم أن هناك عومل خارج عن الإرادة هي التي تتحكم في ذلك وقد تكون في بعض الأحيان مكلفة

طبعا يا اخى يجب ان يكون انقطاع الانترنت شئ محتمل وفى توقعك
وبلاضافه الى اننا نحن متاجرون على طريقه الاحتمالات
بالنسبه للسعر نضع جميع الاحتمالات ويجب ايضا ان نضع احتمال انقطاع الانترنت
ونضع دائما امر وقف الخسارة وقت فتح الاور

hppt
06-16-2012, 13:02
طبعا بيسبب مشاكل النت لاني دايما بفتح صفقة لاكن بتخسر دائما لان النت بيقطع اول ما يحين وقت اغلاق الصفقة يغلق النت او الكهرباء تفصل وهذا سبب الخسارة
علشان كدا انا لقيت حل حلو جدا اني احنا نقوم بالاشترلااك في الانترنت الفضائي لانة مش هيقطع منك ولو قطع بيرجع بسرعة ويرجع ثابت وكمان سرعتة قوية جدا

The Mester X
06-16-2012, 13:14
الصبيب النت مهم جدا للاتصال السريع مع المنصبة و بدون مشاكل و تقطع و الحمد لله انا لا اعاني من المشكلة ديه و عندي النت كويس

ma90do
06-16-2012, 13:21
بص ببساطه لو انت بتتاجر فوق 1000 دولار لزم تجيب خط علي الاققل 1 ميجا لوحدك علشان تريح دماغك ياريس لانها فعلا بتبقي مصيبه كبيره ان النت يبقي تقبل وانت بتاجر بتخسر كتير

yassoo011
06-16-2012, 13:37
فعلا انقطع النت مرتين او ثلاث
ولكن كان معي فقد زاد الربح
ولكن في العام يخشى من انقطاعه في حالة فتح الصفقات
وربنا يستر

magic777
06-16-2012, 13:55
طبعا بيسبب مشاكل النت لاني دايما بفتح صفقة لاكن بتخسر دائما لان النت بيقطع اول ما يحين وقت اغلاق الصفقة يغلق النت او الكهرباء تفصل وهذا سبب الخسارة
علشان كدا انا لقيت حل حلو جدا اني احنا نقوم بالاشترلااك في الانترنت الفضائي لانة مش هيقطع منك ولو قطع بيرجع بسرعة ويرجع ثابت وكمان سرعتة قوية جدا

الانترنت الفضائي مش منتشر اوي في الدول العربيه على ما اعتقد انت ممكن تحل مشكله النت دي
بأنك يكون عندك فلاشه يو اس بي من شركتين على الاقل اذا قطع في واحده تقدر تشتغل بالتانيه
وبكده تحمي نفسك من مشكله قطع النت دي

aminos
06-24-2012, 00:55
السلام عليكم
نعم يا أخي موضوع جميل و قعة معي هذه الواقعة في حساب تجريبي
لكني ربحة أكثر ما كنت أتمنى لكن هناك خطورة في أن تخسر كل ما تملك
بسبب إنقطاع الانترنيت

deadlyfox
06-24-2012, 01:38
اهااااااااااااااااااااااا موضوع رخم اووووووووووووى
انا الحمد لله مش حصلتلى واتمنى انها مش تحصل عشان ساعتها هابقى مش عارف ممكن اعمل ايه فى الكمبيوتر

amrmorasamir
06-24-2012, 01:40

لا الحمد لله محصلتش قبل كده
بس لو حصلت هتبقى مشكله بكيره اوى لانى بتداول على الاخبار على طول والثانيه هتفرق معايا وممكن اخسر منها كتير
ربنا يستر

zikooo014
06-24-2012, 01:52
بالتأكيييييييييييييد لانك لو كنت فاتح صفقه و النت قطع و انت مش محدد اهداف او خسائر ممكن تلاقي صفقتك جايبه خسائر فادحه
انا حصلت معايا مره بس الحمدلله كانت جايبه ربح كويس و الحمدلله انا شايف ان ربنا انقذني

sunlight
06-24-2012, 01:58
بالتأكيييييييييييييد لانك لو كنت فاتح صفقه و النت قطع و انت مش محدد اهداف او خسائر ممكن تلاقي صفقتك جايبه خسائر فادحه
انا حصلت معايا مره بس الحمدلله كانت جايبه ربح كويس و الحمدلله انا شايف ان ربنا انقذني

نعم صادفنى كثير ا هذه المشكله ولكنى الى الان رأس المال ليس كبيرا حتى احزن عليه ولكنى اعتقد من يتاجروت برأس مال كبير جدا او حتى يستخدمون نظام الالى يحتاجون الى وجود النت طوال ال24 ساعه بدون انقطاع والا تحول الربح لخساره

sho
06-24-2012, 02:10
موضوع مهم جدا لان كثير مننا بيهتم بمستواة والخبرة والمهارات وبينسى نقطة مهمة جدا مع انها غاية فى البساطة وهى جودة الانترنت والجهاز الكمبيوتر الذى يتداول علية يجب ان يتاكد المتداول من ان الانترنت متوفر بجودة عالية والجهاز متضبط وسرعتة كويسة لان دا بيأثر على التداول وممكن يكون سبب لخسارة صفقات مضمونة

safiforex
06-24-2012, 02:13
للحديث عن هذا الموضوع ، فهو مهم للغاية لانه متعلق بالسرعة
و نعلم ان الفوركس متعلق بالشارت الذي يكون متعلق بسرفر ، و نحن نقوم بصفقات عليه و هذا يتطلب سرعة في التنفيذ
اذن فلا شك ان للصبيب الانترنيت اهمية قصوى في التجارة في الفوركس

magic777
06-24-2012, 05:13
موضوع مهم جدا لان كثير مننا بيهتم بمستواة والخبرة والمهارات وبينسى نقطة مهمة جدا مع انها غاية فى البساطة وهى جودة الانترنت والجهاز الكمبيوتر الذى يتداول علية يجب ان يتاكد المتداول من ان الانترنت متوفر بجودة عالية والجهاز متضبط وسرعتة كويسة لان دا بيأثر على التداول وممكن يكون سبب لخسارة صفقات مضمونة
اعتقد ان برامج الفوركس اصلا مش بتحتاج سرعات عاليه وممكن تعمل حتى مع النت المنزلي القديم
ومع التطور في خدمات الانترنت حاليا اصبحت هناك فلاشات تستطيع ان تعمل بها في اي مكان
ودون الحاجه الى سرعات عاليه ايضا

aminos
06-25-2012, 16:50
السلام عليكم
نعم صحيح هذه المواقف
و لقد وقعة لي واقعة مثل ما قلت إنقطعة لي الأنترنيت
و لكن لما رجعة الأنترنيت و جدت نفسي رابحا أكثر مما كنت أتوقعه ههه
لكن على حساب تجريبي فقط

Mtec
06-25-2012, 17:38
بالفعل الصبيب المنخفض للانترنت يأثر سلبا على المتداول ، حيث تريد فتح الصفقة في نقطة معينة وبفضل الانترنت تجد الصفقة لم تفتح

konine
06-25-2012, 17:48
أنا لم يحدت لي ذالك لأني أتور على صبيب 4 mg لذلك هدوت هذا أمر نادر جدا
قد يحدت هذا أمر إن كنت سأستعمل موديم 3g
الله كريم

okash
06-25-2012, 17:51
انا عن نفس ولا مرة سارت وان شاء اله ما تسير ابدا ولا مع حدا
وانا والله بتأسف على كل شخص سار معو هيك

kamizidan
06-25-2012, 17:54
بالفعل الصبيب المنخفض للانترنت يأثر سلبا على المتداول ، حيث تريد فتح الصفقة في نقطة معينة وبفضل الانترنت تجد الصفقة لم تفتح

compaq0
06-25-2012, 18:08
لم يحدث هذا معى و لكن حدث مع صاحب لى كان فاتح صفقه بهدف 30 نقطه و لكن انقطع النت و كان ينوى اغلاقها بعد 10 نقط و لكن انقطع النت و عندما عاد وجد نفسه ربح ال30نقطه

remas
06-25-2012, 18:17
طبعا علشان تعرف تشتغل فوركس كويس لازم يكون عندك خط انترنت كويس جدا لان السرعه بتاعت النت بتفرق كتير جدا وخاصة مع الناس اللى شغالين اسكالبنج بتفرق معاهم جامد لان شغلهم على نقطه واتنين

mosghaly
06-25-2012, 19:14
حصلت معايا كتير قوي اني ببقي مثلا لسه هافتح عقد جديد والنت يفصل او لسه هاقفل عقد وساعات بلاقي العقد كسبان اكتر ما كنت عاوز واحياننا الاقيه يبقي خسران حسب ظروف السوق وحسب ما النت يرجه بقي ههههههههه

devloppman
06-25-2012, 20:22
لم تحصل معي في يوم من الأيام
ولا أتمنى أن أقع فيها هههههههههههههههه

KOGI
06-25-2012, 20:50
فى بعض الأحيان ان النت يفصل او الروتر يعمل ريستارت بطريقة متتالية وتكون فاتح صفقات وتكون متابع الصفقة لأغلقها يدوى ولا تستطيع ان تغلقها بسبب انقطاع النت

AhmedMagnifico
06-25-2012, 21:48
ربنا يعوض عليك يا اخى
والله مشكلة كبيرة انقطاع النت خاصة لو كان الانقطاع عمومى على الكل

assidi saber
06-25-2012, 23:00
انا حصلت معي هذه المشكلة و لقد تسببت لي في خسارة الحساب لانه قد هناك حركات سريعة للسعر و لم استطع غلق الصفقة فان انقطاع الانترنات يؤثر كثير على المتدول فاهي تجعله يخسر حسابه

hesham itch
06-25-2012, 23:27
انقطاع الانترنت فى اوقات الصفقات شىء خطير جدا وافضل طريقة
للحد من هذه المشكلة هو وضع الاستوب لوز وربنا ما يجيب ضرر

hehelibeb
06-26-2012, 22:08
الذي ينقطع عنه النت أو الكهرباء لازم
يحط ستوب لوز وتايك بروفيت خلال فتح الصفقة في نظري ويمكن يغيرها يدويا كل مرة
وإن انقطع الكرباء أو النت يكون عمل الإحتياط

saad
06-26-2012, 22:26

omar kapo
06-26-2012, 22:27
للحد من هذه المشكلة هو وضع الاستوب لوز وربنا ما يجيب ضرر
لذالك فلابد من الانترنت فهو شي ضروري جدااا

sobissa
06-26-2012, 22:29
شيء مهم أخي وبدون جودة للأنترنيت لا مجال لتداول في الفروكس لأن هذا المشكل سيبقى دائما يسبب لك خسارة لأن نقطاع النت وأنت فاتح صفقة بعد متعاود الاتصال تجد نفسك في مأزق أو مارجن حتى اذا لم تكن من الذين يعتمدون على وقف الخسارة

m_fekry
06-26-2012, 22:38
هذا الموقف لم يحدث معى شخصيا ولكنه فعلا حدث مع كثير من الناس وله فعلا اضراره على المتداول خصوصا اذا كان يريد اقفال صفقه معينه
ثم يجد السعر تغير ولكن ليس لصالحه واتمنى ان يكون لها حل

sami
06-26-2012, 22:42
نعم أخي الكريم ضعف صبيب أو إنقطاع الإنترنت يؤثر على المتاجرة خصوصا إذا ما تزامنت مع الفترة التي يحبذها المضارب في المتاجرة،لذلك المتاجر مطالب بتحديد الهدف و وقف الخسارة مسبقا تفاديا لهذا المشكل،و لقد واجهت سابقا هذا المشكل لكن الحمد لله جت سليمة

saad
06-26-2012, 22:47
السلام عليكم فعلا اخي موضوع مهم هذا و انا استعمل النت 3جي للاسف اعاني نوها ما بالاتصال و يحدث معي امر اكرهه بالشدة
و هو بعد المتابعة و ظهور فرصة و عندما تحاول الدخول ينقطع اتصال البرنامح و الله تصيبك بالهسترية وتروح عليك الفرصة

hehelibeb
06-27-2012, 05:04
ضع لك ستوب لوز وتايك بروفيت في كل الصفقات
ولا تخشى انقطاع لا الكهرباء ولا النت ولا غيرهما

xtomorrow
06-27-2012, 05:26
انقطاع الانترنيت وانت في حالة فتح صفقة سواء كنت رابح أو خاسر ، احد العلامات او المؤشرات على انك
تاجر فوركس مبتدأ أو على الأقل في المراحل الأولى في هذا المجال
المتاجر المحترف الذي يعرف ما يفعله لا يعطي امر بدء صفقة الا وقد حدد امر وقف الخسائر وامر أخد الارباح
وفي نفس الوقت يراقب الصفقة حتى يعدل من بعد ان بدا له اي جديد

ARAB_PIGEON
06-27-2012, 05:27

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
للاسف سبب لى انقطاع الانترنت الكثير من الخسائر وعلى فترات من الزمن
وصلت بى فى بعض الاحيان الى تصفير الحساب
منها انقطاع الكابل البحر الممتد من جنوب ايطاليا عبر البحر الابيض المتوسط الى بلدى
منها الحرب التى دمرت بلادى ولم تبقى اخضر ولا يابس
مع خالص شكرى لك

saad
06-27-2012, 15:17

magic777
06-27-2012, 18:41
هذا الموقف لم يحدث معى شخصيا ولكنه فعلا حدث مع كثير من الناس وله فعلا اضراره على المتداول خصوصا اذا كان يريد اقفال صفقه معينه
ثم يجد السعر تغير ولكن ليس لصالحه واتمنى ان يكون لها حل

وعلشان كده قولنا لازم المتاجر يكون عامل احتياطاته في الموضوع ده يعني يكون عنده
اكتر من مصدر للنت والكهرباء
دي حاجه وكمان يكون عامل تارجت للصفقه واستوب حمايه لحسابه من المواقف دي

xtomorrow
06-28-2012, 06:06
اكيد اخي كلامك مضبوط وفي محله
لازم صبيب انترنيت جيد للدخول في الصفقات
والانترنيت الضعيفة قد تخسرك العديد من الصفقات

derfcase
06-28-2012, 06:22

سالت احد اصدقائي المتداولين عن هذا الامر تحديدا
و كانت اجابته ان هذا الامر حدث معه مرة و تسبب له في خسارة اكثر من 90 نقطة
و نصحني بان هذه المشكلة غالبا ما يكون العيب فيها هو عيب سيرفر البروكر الذي تتعامل معه و نادرا ما تكون المشكلة بسبب المتداول
و ان الحل لهذه المشكلة هو
1 - ان تجرب منصة البروكر الذي ستتعامل معه اولا اكثر من مرة و التاكد من كفائتها في تنفيذ الاوامر
2 - اغلاق كل مواقع التحميل او التصفح او الفيديوهات اثناء التداول لتحقيق اكبر استفادة من سرعة الشبكة
3 - يفضل ان يكون التداول من خط انترنت خاص بك وحدك فقط و ان لا يكون معك شخص او اكثر مشتركين معك علي نفس الشبكة الخاصة بك

saad
06-28-2012, 11:47

elzeel
06-28-2012, 12:35
اكيد طبعا هيكون له تاثير وخصوصا مع الناس اللى بتتعامل بمباالغ كبيره
وصفقات جامده لكن انا محصلش معايا الحقيقه

mohamedfx2005
06-28-2012, 12:50
السلام عليكم ورحمة الله
نعم اخي هذا يحصل في بعض الاحيان والحل لهذا المشكلة وعن تجربة شخصية هو وضع الهدف والستوب مع فتح الصفقة ولا تنتظر الا ان تفتح الصفقة وبعدها تقوم بوضع الهدف والستوب
انا في يوم من الايام وانا اتاجر وقت الاخبار فتحت صفقة وبعدها بثواني لم استطع وضع الهدف والستوب لانقطاع النت والرجوع بعد ساعة تقريبا وللاسف وجدت الصفقة خاسرة كثيرا بعد وصولها لمنطقة الهدف وارتدت

hesham1046
06-28-2012, 13:05
شوف انا ديما بعمل حاجة هى اية
ان ديما لما بفتح صفقة بعمل ليها امر وقف مكسب يعنى عند السعر اول مايجى لسعر اللى انا محددو يقفل الصفقة على المكسب
وحصلت يوم الثورة لما قطعو الانترنت 4 ايام كنت شارى الدهب من سعر 1720 وكنت داخل با النقطة با 17 دولار صعد الدهب ووصل الي 1780 وبصراحة كسبنى الحمد الله
واقولكم حاجة لولا الفوركس والله لزمان اهل بيتى وامى ومراتى كنا متنا من الجوع الان ماكنش فى فلوس يوم الثورة وطبعا كلنا كنا عارفين
فا الفوركس عدانى سنة بحالها من المصاريف والله وقتها حسيت ان ربنا بيحبنى الانو عالم بحالى

واشكرك على الموضوع دة

kamizidan
06-28-2012, 13:08
بيحصل فى بعض الأحيان ان النت يفصل او الروتر يعمل ريستارت بطريقة متتالية

saad
06-28-2012, 13:17

HUSSENEY
06-28-2012, 18:31
موضوع فى الصميم
فيجب ان تامن نفسك من كل هذا الافتراضات
بان يصبح لديك بطارتين مشحونين للاب حتى لو انقطع الطيار
ان يكون لديك مصدر اخر للنت
يو اس بى مثلا
لتجنب كل هذه المخاطر

abdallah elbaz
06-29-2012, 03:31
ينهار ابيض ده فال وحش جدا
مش متخيل ممكن يحصلي ايه
انا مش حصلت معايا

nrgslawi
06-29-2012, 03:34
كنت مثل هذه المشكلة عندما كنت اعمل بالمودم 3 جي
لكن انا عندي بزنس قررت ان اشترك بخط منزلي عن طريق الكابل بصبيب 4 ميجا

ahmed
06-29-2012, 03:34
موضوع فى الصميم
فيجب ان تامن نفسك من كل هذا الافتراضات
بان يصبح لديك بطارتين مشحونين للاب حتى لو انقطع الطيار
ان يكون لديك مصدر اخر للنت
يو اس بى مثلا
لتجنب كل هذه المخاطر

تمام كلام سليم
تأمين التداول من الاشياء المهمه لتفادى الخسائر المفاجئه التى تحدث
احيانا نتيجه انقطاع الانترنت
عن طريق الفلاشات

mido303037
06-29-2012, 03:36
فعلا صح يجب ان تتاكد ان االانترنت ما هو الا عالم خيالى وفية الاشخاص الصادقين

وفية الاشخاص الكاذبين

forexBOSS
06-29-2012, 03:41
الموضوع ده طبعا يخيف جدا و لكن ان حدث سوف اتجه الى اقرب شخص لديه انترنت او سيبر و ساحاول اغلاق الصفقه سريعا لان ديه مصيبه و ممكن تصفر الحساب فى ظرف ساعه واحد و طبعا ظروف النور فى مصر مش تمام فى الصيف و بيقطع كتير

khaled zizo
06-29-2012, 04:51
اكتر من مره بس غالبا متأثرتش اوي لاني كنت بفتح هيدج دايما وعلى عملات متذبذبه اوي زي اليورو باوند

sabre
06-29-2012, 16:18
بالفعل هذا يحدث احيانا
عندما تكون فاتح صفقه والكهرباء تقطع وتبقى مش عارف تعمل ايه لذلك يجيب دائما استخدام الاستوب

madoxegy
06-29-2012, 16:20
هى فعلا مشكة قطع النت وفيه صفقة شغالة
بيبقى الواحد قاعد على اعصابه
بس فيه مودم usb
ممكن نستخدمع فى حالة قطع النت

mhmd
06-29-2012, 17:04
ههههههههههههههههههههههه

بالله عليك ما تفكرنا بالذي مضي

بصراحة حصلت معايا

ومرات كنت بتحجج بيها لما اخسر

waleed adel
07-01-2012, 13:09
فعلا مشكله واعتقد ان اى متاجر لابد وان يستخدم الاستوب لوز حتى لو على مسافه بعيده شويه
تحسبا لاى ظرف سىء كهذا

Spiderhoof
07-06-2012, 20:01
فى ثوره 25 ينار بسبب قطع النت حيث قطع النت لمده اسبوع

وصل الحساب لربح 200%بصفقتين فقط كانت من غير هدف ولكن كانت باستوب فالحمد لله على كل شئ

panda
07-06-2012, 22:26
نعم ضعف الانترنت او انقطاعه يؤثر بالسلب على التداول والصفقات

وقد يتسبب فى خسارة كبيرة لبعض التجار ولكن فى قليل من الاحيان ما يتسبب فى مكسب للبعض

elking
07-06-2012, 22:35
اهم حاجة ان الشخص يضع امر وقف ربح او وقف خسارة عشان لو حاجة او ظرف زى ده حصل فلوسنا وحسابنا ميضيعش

pimo
07-06-2012, 22:56
نعم انت محق حصل معي هذا انقطاع النت عند الخروج من صفقة رابحة مما ادي بي الي ان خسرة نسبة كبيرة من الفائدةفي تلك الصفقة

ehab
07-07-2012, 01:00
النت احيانا بيفصل او الروتر يعمل ريستارت بطريقة متتالية
وتكون فاتح صفقات وتكون متابع الصفقة لأغلقها يدوى ولا تستطيع ان تغلقها
بس انقطاع النت المؤقت وده بصراحه بينرفزنى جددا وبيعرضه للخطروحصلت معايا كذا مرة

kingman
07-07-2012, 03:16
نعم انت محق حصل معي هذا انقطاع النت عند الخروج من صفقة رابحة مما ادي بي الي ان خسرة نسبة كبيرة من الفائدةفي تلك الصفقة
وتخيل لو حصل كده وقت صدور خبر قوى وكان ليك صفقات مفتوحة وكنت ناوى تغلقها اوتضع امر معلق هيدج وانقطع الأنترنت او التيار الكهربائى بتبقى مشكلة كبيرة اوووى

ymn30
07-07-2012, 03:20
وتخيل لو حصل كده وقت صدور خبر قوى وكان ليك صفقات مفتوحة وكنت ناوى تغلقها اوتضع امر معلق هيدج وانقطع الأنترنت او التيار الكهربائى بتبقى مشكلة كبيرة اوووى

علشان كدة كة اخى بقول قبل ماتفتح اى صفقى تضع لها استوب حتى لو مش هتقفل عليه ولو حققت الى انت عوزة ممكن تقفلها بعد كدة بس الاستوب امان

ehab
07-09-2012, 07:14
النت قطع ايام ثوره 25 يناير وكنت فاتح فعلا
صفقات وفتحت لقيتها خسرانه وخسرانه كتير وللاسف خسرات الحساب بالكامل

mohamed adel
07-09-2012, 07:41
انا عن نفسى لم يحدث لى هذا الشئ
ولكن لو حدث معى هذا الشئ وانقطع النت هغضب كثيرا وممكن اترك تجارة النت لفترة معينة حتى ترتاح اعصابى
الله يكوت فى عون كل من حدث له ذلك

magic777
07-10-2012, 02:10
النت احيانا بيفصل او الروتر يعمل ريستارت بطريقة متتالية
وتكون فاتح صفقات وتكون متابع الصفقة لأغلقها يدوى ولا تستطيع ان تغلقها
بس انقطاع النت المؤقت وده بصراحه بينرفزنى جددا وبيعرضه للخطروحصلت معايا كذا مرة

خلي عندك اكتر من وسيله للحصول على النت اخي يعني متكتفيش بالنت الاي دي سي ال
فيه نوع جديد متمثل في فلاشات بتكون احسن بكتير هنا وعمليه اكتر وتقدر تستخدمها لما النت بتاع الرواتر يفصل معاك

theboy2226
07-10-2012, 15:16
هو ساعات بطئ النت بياثر علي الميتاتريدر لكن بوجه عام الموضوع مش مشكلة خالص
طبعا زي ما انت بتقول لو الواحد عايز يقفل صفقة عند حد معين و النت قطع اكيد مكن الحساب يروح كله لو هو مش حاطط الاستوب و السعر عكس

elking
07-10-2012, 16:09
طببببيعى جدا المتاجرة فى الفوركس قائمة فى الاساس على وجود انترنت حتى تستطيع العمل والمتاجرة وبالتالى لو فصل النت مثلا لا توجد متاجرة

sky44
07-10-2012, 16:15
بطبيعة الحال اخي فضعف الانترنت يؤثر بشكل كبير في المتاجرة اما فيما يخص انقطاعها فهدا اما يكون كارثة و هدا يتمثل في الصفقات التي لم تقم بوضع فيها الستوب لوز و بالتالي تكون مهددا بخسائر ممكن ان تكون كبيرة او يمكن ان تعود الانترنت فتجد نفسك قد حققت ارباح كبيرة ههههه

mrxr00t3d
07-10-2012, 16:20
من وجهة نظري ان الانتنرت اصبح لا يمكن الاستغناء عنه
اينما دهبت علي فتح الفوركس و المتاجرة ههه

kero
07-10-2012, 16:41
انا بيحصلى المواقف دى كتير جدا وبتحصل دايما بعد فتح الصفقة
لكن ربنا بيسترها على ما الكهربه ترجع تانى واضطريت اجيب لاب ومودم لاى ظرف زى ده حصل

dent
07-10-2012, 16:46
هذا الموضوع حصل معى من قبل وكان سبب فى تقليل الربح او زياده الخساره بس الاول
انا كان عندى نت هوائى الان انا عندى نت كويس فهو على حسب النت
وطبعا على حسب التوفيق ربنا والرزق اللى ربنا كاتبه لك

Noah
07-10-2012, 19:05
بالتاكيد لو لم يكن هناك انترنت ما تاجر احد فى الفوركس واعتقد ان نسبة المتاجرين فى الفوركس تزداد بدخول الانترنت الىا لبيوت ومن ثم الرجال الطموحين الذين يريدون العمل فىا لفوركس وتحقيق نسبة ارباح من العمل عليه

yamiyugi
07-10-2012, 19:15
فى راى وضع هدف للصفقه عند فتحهعا افضل
من تركها حسب السوق لان لو قطع النت يمكن ان تخسر ويمكن ان تفوز لكن باهدف
فستكون ضامن ربحك اذا تحرك مع اتجاهك

waleed adel
07-12-2012, 00:03
ابسط الحلول لانقطاع النت والكهرباء هو الالتزام بادارة راس مال ولابد
من وضع استوب لوز حتى لو بعيد شويه مش مشكله

mage
07-12-2012, 03:16
ابسط الحلول لانقطاع النت والكهرباء هو الالتزام بادارة راس مال ولابد
من وضع استوب لوز حتى لو بعيد شويه مش مشكله

انا اخدت درس مش هنساه فى حوار انقطاع الكهرباء وفعلا ادارة المال هى الحل الوحيد لكى تتمكن من التخلص من مشاكل انقطاع الكهرباء فى اوقات انك تبقى فاتح فيها الصفقة واتمنى للجميع الالتزام

naitsi
07-12-2012, 15:59
السلام عليكم
موضوع مهم هذا و انا استعمل النت 3جي للاسف اعاني نوها ما بالاتصال و يحدث معي امر اكرهه بالشدة و هو بعد المتابعة و ظهور فرصة و عندما تحاول الدخول ينقطع اتصال البرنامح و الله تصيبك بالهسترية وتروح عليك الفرصة إن شاء الله في القريب العاجل ساقوم بتركيب الاديصل الارضي لراحة الإنترنيت وعدم الإنقطاع كتيرا

dodovedo
07-12-2012, 16:22
اخى الكريم
علشان كده لازم نحط استوب لوز وتيك بروفت علشان هم درع الحساب
تقبلوا فائق احترامى

fouedganb
07-12-2012, 16:40

ma90do
07-12-2012, 16:43
بتحصل معي بسبب سرعه الانترنت الضعيفه دخول المنصه والمؤشرات والازواج تتحرك ببطئ وهذا يسببلي مشاكل كبيره ومبعرفش ادخل في اي صفقه بسببها

delpi
07-12-2012, 16:43
اكيد طبعا النت بيأثر على المعاملات خصوصا لو كان النت سىء او بطىء
انا عن نفسى لم يحدث معى اى نوع من ذلك الحمد لله لأن انا بختار الاوقات الصح
والحمد لله النت عندى شغال100% مش ممكن يفصل الا لو حصل مشكلة لقدر الله

aboualy
07-12-2012, 16:45
اعتقد ان ضعف الانترنت ممكن يكون له تاثير سئ جدا على التعامل فى الفوركس
ولكن اسواء ما يمكن ان يحدث هو ان يحدث قطع فى النترنت وانت لديك صفقة مفتوحة وبدون وقف خسارة

gemyyy
07-12-2012, 17:28
اعتقد ان من الافضل فعلا
اننا نحط ستوب لوز
علشان نكون فى امان الى حد ما

salah.bmw
07-12-2012, 20:57
شكرا اخي الناشر
بصراحة نحنا بسوريا نعاني من عدة مشاكل حاليا واهمها
انقطاع التيار الكهربائي 6 ساعات كل يوم
وانقطاع الشبكة ايضا
ولا ندري بأي لحظة واي ساعة تنقطع
وبصراحة انا شخصيا تضررت عدة مرات من الانقطاعات مع العلم اني واضع اهداف الربح والخسارة
لكن مع حظي الجيد اكثر من 3 او 4 مرات لا ادخل هدف الربح بفرق الاسبريد فقط وهو ببس واحد او ببسين :(

waleed adel
07-12-2012, 21:40
للحد من هذه المشكلة هو وضع الاستوب لوز

mido
07-12-2012, 21:43
اخي الكريم
دى هتبقى مشكلة صعبة
ساعتها ربنا يسهل بئا بس ع العموم النت مش مضمون فى اى دولة عربية بصراحة
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

كريم
07-13-2012, 00:13
مشكلة قوية جدا

و للأسف حصلتلي مره و حسابي اتمرجن

لغاية لما زهقت عشان ملحقتش حتى احط استوب

و للأسف كان صفقه خاسرة و الله يبعدنا عنها و يوفق الجميع

fx-man
07-13-2012, 00:25
طبعا حصل معايا مواقف كثيرة مشابهة لكن فى رايي افضل شئ انك عند فتح اى صفقة لابد ان تحدد نقاط اخذ الربح وايقاف الخسارة لكى لا يضيع عليك ربح او يتصفر حسابك اثناء انقطاع الانترنت .

thestarboy
07-13-2012, 00:34
مشكله فعلا يا اخي لما النت بيفصل الاوقات بتاعه المضاربه
بيبقي الواحد علي اعصابه والتوتر بيزيد لحد اما النت يجي

kingman
07-13-2012, 00:44
بتحصل معي بسبب سرعه الانترنت الضعيفه دخول المنصه والمؤشرات والازواج تتحرك ببطئ وهذا يسببلي مشاكل كبيره ومبعرفش ادخل في اي صفقه بسببها

امبارح حصلت معايا الروتر فضل يرستر فى وقت اجتماع برنانكى وكنت عايز اعدل فى صفقة مفتوحة حتى لاتتعرض للخسارة وكنت متعصب على الروتر وكان هاين عليه اكسره ههههههههههههههه
بتحصل آساحبى
:p

ahmedalex
07-13-2012, 01:18
انا لم ابدء بعد فى المتاجره واتمنى ان لا يحدث ذلك معى وايضا انا اتمنى ان امتلك لاب توب حتى اخصص وقت معين للعمل وان اذهب الى مكتبة الاسكندرية لاستخدام النت الخاص بها لما يتميز من خصائص وقوه حتى استطيع العمل جيدا على الفوركس دون توقف او انقطاع النت الخاص بيه

pimo
07-13-2012, 01:20
نعم ضعف تدفق الانترنات والانقطاع المتكرر لها يؤدي في بعض الاحيان الي خسارة صفقة رابحة او دخول الصفقة في نقطة مغايرة غير التي اردت الدخول عليها في السوق وذلك لسبب ضعف الانترنات او انقطاعها المتكرر

mage
07-13-2012, 03:43
نعم ضعف تدفق الانترنات والانقطاع المتكرر لها يؤدي في بعض الاحيان الي خسارة صفقة رابحة او دخول الصفقة في نقطة مغايرة غير التي اردت الدخول عليها في السوق وذلك لسبب ضعف الانترنات او انقطاعها المتكرر

يا خبر ابيض ارخم حاجة ممكن تحصل لاى متداول فى الفوركس انه يكون فاتح اى صفقة وينقطع الكهرباء او ينقطع الانترنت فى كلتا الحالتين يكون هناك انفعال كبير من المتاجر انه لا يستطيع ان يشعر بمدى اهمية النت

Forex Eyes
07-13-2012, 03:46
و عليكم السلام ههه لا لم يكن و حصل انقطاع اتناء اغلاقي للصفقة بعيد الشر ما اخشاه في بعض الاحيان هو انقطاع الكهربا

swingawy
07-13-2012, 04:11
اخى الغالى برنامج الميتاتريدر
يعمل بأقل اشاره ل الانترنت ولذلك يمك يكون عمليات تلاعب من خلال البركور حجك

ولذلك اخى الغالى انصحك بان تراجع الشركه او ان يتدخل منتدانا الغالى لحل مشكلتك

HUSSENEY
07-13-2012, 22:28
يجب علينا استخدام مصدر اخر للنت
يعنى مثلا انت شغال بروتر
تجيب فلاشة يو اس بى احتيطايا

forex4ever
07-13-2012, 22:31
مشكلة والله انا النت عندي لما بيفصل واكون فاتح اي صفقة ممكن اروح على اي انترنت كافيه وانزل الميتا تريد واشتغل من النت وطبعا ده لو ماكنتش عامل استوب لوس بس في معظم الحالات بستخدم الاستوب لوس ولو النت فصل مش بهتم لانه بيرجع بعد فترة بسيطة

essam1985
07-16-2012, 16:26
حدث معي هذا كثيرا

لذلك اما ان تكون محدد للتيك بروفيت و الستوب من الاول

او انك يكون عندك نت بديل مثل الفلاشة ال يو اس بي

MahmouD Elbadawy
07-16-2012, 16:29
ايوه وانا برضو يا شباب

النت الفتره دي فيه مشاكل كتير جدا :(

مش عارف ايه مشكله شركات النت المصريه اليومين دول

mohamed yossef
07-17-2012, 01:28
اه والله يا غالى كثيرا ما كانت تحدث معى نفس المشكلة
وبكون فاتح صفقات قبل ما احدد الاستوب لوز والهدف
وتؤدى بى الى الخسائر الفادحة

Rami
07-17-2012, 01:31

الحذر كل الحذر من مثل هذه المواقف التى من الممكن ان تودى
الى الكوارث فى الحساب
بارك الله فى جهودكم الكريمة

hesham1046
07-17-2012, 01:34

magic777
07-17-2012, 02:04

طبعا كل دي مواقف حصلت وممكن تتكرر فلازم الواحد ياخد حظره هنا
بأنه مثلا يعتمد على اكتر من مصدر للنت ولو قدر يكون عنده لابتوب ببطاريتين مثلا
يكون افضل علشان نحاول نقلل من المواقف دي ونكون عاملين حاسبنا

Aker001
07-17-2012, 02:08
أنقطاع النت و أنت داخل صفقة يعود بالضرر عليك و أرجو أن لا تحصل في هذا ,و أن حصلت فهذا يسمى حظ سيء و أتمنى التوفيق للجميع

EngAhmed
07-19-2012, 14:07
والله موضوع جميل وموضوع بطء الانترنت او سرعته هتاثر معاك ولول قطع تبقى كارثة خصوصا وقت الاخبار

زيزو
07-19-2012, 15:25
الحل انه لو فيه تايك بروفت واستوب لوز
ده دورهم بقي
علشان كده الاستوب لوز مفيد جدا للحساب

AMANI
07-19-2012, 21:38
الانترنت من العوامل الرئيسية التي يجب مراعتها فى الفوركس حتى لا يتسبب في مشاكل كبيرة
والافضل انه عند فتح الصفقة يجب تحديد الاستوب والبروفيت قبل اعطاء الامر بفتح الصفقة

magic777
07-20-2012, 00:07

اعتقد اخي ان المفروض اللي بيشتغل في مجال يعتمد على النت بشكل اساسي زي مجال الفوركس
انه لازم يراعي المواقف دي ويعمل حسابها كويس لانه ده عمل مش لعب
فلازم يكون عنده عنده اكتر من مصدر نت يقدر يفتح منه برنامج العمل

MrSniper
07-20-2012, 00:15
اجعل حصل معي مرتين و هو عندما كنت بصدد فتح صفقة
و انقطع النت لمدة 20 دقيقه و ضاعت مني الصفقة التي كنت سأربح منها
و المره الثانيه كنت بصدد اغلاق صفقة مربحه
و انقطع و عندما رجعت وجدتها رجعت سالبه

youmuststop
07-20-2012, 01:17
حصلت مره وانقطع النت وخسرت 200 نقطه وكنت العن النت والي اخترعه يلا الحمد لله

hager
07-20-2012, 01:28
يجب الاقتناع بما سيحدث لان كل مانحصل عليه هو رزق من الله
اما بالنسبة لي فأنا مبتدئة ولم اواجه مثل هذا الموقف

abdallah elbaz
07-20-2012, 01:32
لنت من العوامل الرئيسية التي يجي مراعتها ف الفوركس حتى لا يتسبب في مشاكل كبيرة

انا اعمل ايه واحد زي كل يوم يفصل عنده النت اول مايجي النت يفصل الكومبيوتر او يهنج بطريقه شديده
او يفصل الكهرباء نفسها الكلام ده متواصل بقاله اسبوعين الواحد وصل لدرجه كبيره من القهر

Mostafa Mansour
07-20-2012, 01:44
لم اواجه هذه المشكلة لاني مبتدئة جديدة في هذا المجال ولكن يجب الاقتناع بما سيحدث لانه رزق مكتوب لنا ومهما حدث سوف نحصل عليه

hesham1046
07-20-2012, 01:46

kingman
07-20-2012, 02:03

مشكلة كبيرة الظروف الخارجية وخصوصا هذه الأيام فى مصر المعظم بيتعرض لمشكلة القطع المتكرر للتيار الكهربى وده بيبقى حاجة تعص وقت فتح صفقات وحصلتلى اليوم وربنا يسترها معانا

siafarii
07-20-2012, 02:08

السلام عليكم

لم يحدت معي هدا الامر

يحدت لي مشكل عندما اقفل صفقة تتوقف المنصة عن العمل ويجب ان انتضار هدا هو المشكل

abdelaal
07-20-2012, 02:46
ممكن تستخدم الاستوب المتحرك لتفادي هذه المشكلة بصراحة انا حتي لو متابع الصفقة لازم أعملها استوب وهدف او استوب متحرك دة بيريح أعسابي كتير عن أن الصفقة تقفل يدوي

mage
07-20-2012, 03:06
ممكن تستخدم الاستوب المتحرك لتفادي هذه المشكلة بصراحة انا حتي لو متابع الصفقة لازم أعملها استوب وهدف او استوب متحرك دة بيريح أعسابي كتير عن أن الصفقة تقفل يدوي

دى مشكلة بالنسبة لى انا انى مش بعمل استوب ولا اى حاجة انا بتابع الصفقة ولو النور قطع فى هذه الحالة اعتقد انى ببقى داخل فى حسبة كبيرة ودوامة انى مش عارف احسب اى حاجة وانى مش عارف الصفقة رايحة لفين

MahmouD Elbadawy
07-20-2012, 03:08
وعليكم السلام يا غالي

انقطع الانترنت يعتبر مشكله بحد ذاتها !!

لانه قد يسبب الضياع التام ف اي صفقه !!

HUSSENEY
07-20-2012, 07:36
إنقطاع الإنترنت يؤثر على المتاجرة خصوصا إذا ما تزامنت مع الفترة التي يحبذها المضارب في المتاجرة،لذلك المتاجر مطالب بتحديد الهدف و وقف الخسارة مسبقا تفاديا لهذا المشكل،و لقد واجهت سابقا هذا المشكل لكن الحمد لله جت سليمة

Mahmoudnashaat
07-20-2012, 07:59
حصلت معايا كنت بقفل صفقه النت قطع وانا بقفلها كسبانه

رجع النت ملقتش فلوس خالص

النت بيأثر جدا وربنا يستر علينا

السيد الجبالي
07-20-2012, 08:03
باالفعل يا غالي يجب تحديد الهدوف والاستوب لوس تفاديا لهذه المواقف وقد حدث معي كثيرا مثل هذا الموقف وهو انقطاع الانت او انقطاه الكهرباء
وقتها لم اكن استخدم الاستوب لوس . وقد ترجعت خسائر كثيره ومن وقتها وانا لا ادخل اي صفقه دون ستوب لوس

fafa280384
07-20-2012, 15:31
باالفعل يا غالي يجب تحديد الهدوف والاستوب لوس تفاديا لهذه المواقف وقد حدث معي كثيرا مثل هذا الموقف وهو انقطاع الانت او انقطاه الكهرباء
وقتها لم اكن استخدم الاستوب لوس . وقد ترجعت خسائر كثيره ومن وقتها وانا لا ادخل اي صفقه دون ستوب لوس

عندك الحق نقطاع الكهرباء كذلك
سبب اخر الله يعنا انا انقطعت الكهرباء 7سوايع وننت ضعيفة حد ولا حرج,,

magic777
07-20-2012, 22:13

الافضل كمان انك تحاول على قدر الامكان انك تكون عندك اكتر من مصدر للنت او للكهرباء
تلجأ اليه لو حصل الموقف ده وغالبا طول ما انت داير راس مالك كويس
وداخل صفقات من نقاط جيده ان شاء الله مش هيضرك المواقف دي

waleed adel
07-22-2012, 02:00
انقطاع الانترنت او الكهرباء فى بعض الاوقات شىء خطير جدا وافضل طريقة
للحد من هذه المشكلة هو وضع الاستوب لوز

kaka2
07-22-2012, 02:07
هي فعلا بخليك تتضايق وتعصب
ولكن ترجع وتقول بينك وبين نفسك

" مش مقسومة "
:)

!!!
دى هتبقى مشكلة عويصة
ساعتها ربنا يسهل بئا بس ع العموم النت مش مضمون فى اى دولة عربية بصراحة !
:s
بالاضافة الى الى ان اغلب السرعات خدعة تشترك بخدمة سرعة وهمية

forex man
07-22-2012, 02:07
الحمد لله محصلش معايا الكلام ده لانى
اول ما بفتح الصفقه مباشره بحط الهدف والاستوب حتى لو كانو مؤقتين
تحياتى

Aker001
07-22-2012, 02:08
الانترنت من العوامل الرئيسية التي يجب مراعتها فى الفوركس حتى لا يتسبب في مشاكل كبيرة

bilalo200
07-22-2012, 02:28
السلام عليكم ورحمة الله
اعتقد انه ياتر اا بالنسبة لانقطاع الانترنت فقد عشت هده التجربة من قبل

al7oot
07-22-2012, 02:40
والله يا ريس وقتها ادعي الله ان يسهل الامور ويجنبك العواقب
انا عن نفسي في غزة الكهرباء تقطع يوميا 10 ساعات
يعني ربنا المعين

mage
07-22-2012, 03:26
لو لم يكن هناك انترنت كان هناك العمل فى سوق الفوركس عن طريق البنوك فقط ويكون حينها العمل على السوق بطيئ جدا وترى ان العملات لا تتحرك الا ببطئ شديد لدرجة كبيرة جدا لا يمكن ان تتصورها

HUSSENEY
07-22-2012, 08:55
ده دورهم بقي

alkatom
07-22-2012, 11:04
بسب هذه المشكلة تعرض أحد حساباتي للمارجن كول

madman
07-22-2012, 15:26
هو طبعا انقطاع الانترنت له تأثير سلبى عليك افرض الصفقه ربحانا وعكست وقتها هتعمل انتا ايه او هتتصرف ازاى لازم تعرف تكون انت شغال ازاى فالبالتالى لا زم تتصرف وتكلم اى حد

wazwaz
07-22-2012, 15:33
حصلت لي مرة كنت سأغلق صفقة قبل وصولها للهدف وبعدها إنقطع الكهرباء وبعد 10 أو 15 دقائق لما عاد
دخلت للحساب وجدت أنه ضرب الهدف والربح أصبح أكثر مما كنت سأربحه لهذا الحمد لله الذي يسر لنا ذلك الربح

mannon
07-22-2012, 16:03
لو لم يكن هناك انترنت كان هناك العمل فى سوق الفوركس عن طريق البنوك فقط ويكون حينها العمل على السوق بطيئ جدا وترى ان العملات لا تتحرك الا ببطئ شديد لدرجة كبيرة جدا لا يمكن ان تتصورها

فعلا سوق الانترنت وفر كتير على المتادولين واعتقد ان شريحة تجار ومتداولى اسواق المال والبورصات والفوركس اكتر الناس الى استفادت من اختراع الانترنت ولازلت تستفيد من كل تكنولوجيا جديدة تظهر على الساحة

havic
07-22-2012, 16:47
بالفعل النت الضعيف يؤدي الى تأخر فتح او اقفال الصفقات
لذلك من الافضل الاعتماد على الانترنت المتوسط فهو كافي

ZOUHAIR_ZIZO28
07-22-2012, 16:52

aminos
07-22-2012, 16:57
ده دورهم بقي

السلام عليكم
نعم يا أخي يجب أن يكون المتاجر عامل
الستوب لوز كصديق له لكي لا يصدم يوما ما
بخسارة كبيرة جدا

apolo
07-22-2012, 17:05
احيانا جدا يحصل معي انقطاع للنت وبالفعل الانقطاع قد يكون غير مرغوب فيه

خصوصا في بعض الاوقات الحرجة اين تكون الصفقة تنتظر الاغلاق على ربح بسيط

بعدما كانت ستغلق على خسارة

magic777
07-22-2012, 22:42
فعلا سوق الانترنت وفر كتير على المتادولين واعتقد ان شريحة تجار ومتداولى اسواق المال والبورصات والفوركس اكتر الناس الى استفادت من اختراع الانترنت ولازلت تستفيد من كل تكنولوجيا جديدة تظهر على الساحة

هو طبعا التطور الاخير ده في التكنولوجيا وخدمات الانترنت ساهم بشكل كبير في انتشار مجال الفوركس
واصبح سهل لشرائح افراد كتير يدخلوا المجال ده ومنهم من يدرس او يشتغل في عمل ميداني او حتى متفرغ ولكل منهم الادوات اللي تساعده
في المتاجره

willy
07-22-2012, 23:13
انت عندك مشكلتين انقطاع النت اومشاكله في مصر بالاضافة الى انقطاع الكهرباء وخاصة في الصيف لذلك انا ناوي اعتمد على اللاب توب بعيدا عن مشاكل انقطاع الكهرباء والنت

mena
07-23-2012, 15:36
قطع الانترنت والكهرباء بالاخص بالصيف مشكله كبيره وتؤدى الى خساره وارى ان البديل ممكن يكون فى استخدام يو اس بى شركه من شركات الانترنت واستخدامها وقت قطع الانترنت

mannon
07-23-2012, 15:54
احيانا جدا يحصل معي انقطاع للنت وبالفعل الانقطاع قد يكون غير مرغوب فيه

خصوصا في بعض الاوقات الحرجة اين تكون الصفقة تنتظر الاغلاق على ربح بسيط

بعدما كانت ستغلق على خسارة

وفى اوقات تانية ممكن تلاقى النت قطع وانت لسة كنت هتقفل صفقة على خسارة بسيطة خوفا من الانعكاس ، وتلاقى النت قطع تفتح كمان ساعتين تلاقى الصفقة كسبت مكسب كبير
وعسى ان تكرهوا شئ وهوخير لكم

ashraf
07-23-2012, 15:56
يجب ان يحتاط المتداول لمثل تلك الامور بوضع اوامر لوقف الاخسارة واخذ الارباح وذلك لو حدث اى عارض وايضا حتى لا يظل بجوار شاشة التداول لمتابعة السعر وفى حالة ضعف الانترنت فان الصفقات الامنة هى الحل

a7lamp3
07-23-2012, 16:00
يجب من المضارب احد الحيطة والحدر ام مشكلتك فانصحك بتحديد مستوى الخسارة لكي ل تقع في خسارة مبلغ كبير

ARAB_PIGEON
07-24-2012, 14:51

master_egypt
07-24-2012, 15:52
الاستوب لوز بينفع جدا ف الحالات اللى زى دى
زى انقطاع الانترنت او انقطاع الكهربا لوقت طويل ودة ما نعانى منة ف مصر الان

nrgslawi
07-24-2012, 16:14
طبعا تعد هذه مشكلة وهي يكمن دور تحديد الربح وتحديد الخسارة
يجب تحديدهم في الاول عند فتح الصفقة

waleed adel
07-24-2012, 22:16
المتاجرة فى الفوركس قائمة فى الاساس على وجود الاانترنت حتى تستطيع العمل
والمتاجرة وبالتالى لو فصل النت مثلا لا توجد متاجرة

SlaiteR
07-25-2012, 06:00

خقا

هذا الامر

مان يصيبني على حسابي الديمو

وامر يقهر

تقبل مروري

nemo emo
07-25-2012, 09:35
اه طبعا ضعف الانترنت بياثر فالوقت اللى النت عندك ضعيف و مش عارف تتصفح اكتر من موقع لمتابعة الاخبار ده بياثر اكيد و محصلش معايا ان النت فصل و الصفقة ارتفعت

master_egypt
07-25-2012, 09:48
الانترنت حاليا بقى حاجة اساسية ف كل بيت
مفيش حد يقدر يستغنى عنة ولا يقدر يشيلة

sharkawy
07-25-2012, 09:55
طبعا حصلت معايا ان النت قطع اثناء متابعه الصفقات

لكن انا بفضل ان يكون هناك يو اس بي نتموجود لحالات الطؤارئ

2x1
07-25-2012, 10:55
لا تقلق حتي وقت الازمات مثل ازمة مصر وقت الثورة لم يستطيع احد ان يجعل انقطاعة مستمرا

kanzsea
07-25-2012, 12:19
اكيد لو نقطع النت لاى سبب من الاسباب حتكون مشكلة كبيرة وخصوصا لو الصفقة المفتوحة من غير تارجت
حدثت معى من قبل وانقلب الربح خسارة

morx123
07-25-2012, 12:45
اعتقد انقطاع النت يأثر بشكل كبيبر
ويختلف الوقت لانقطاعه
أيضا يظهر تأثيره على االمستخدم من ناحية نفسيته =

amrmorasamir
07-25-2012, 12:49

انا كنت منتظر خبر لبرنانكى مهم جدا والكهرباء قطعت قبلها بساعه وكانت مشكله بالنسبه ليا بس الحمد لله مخسرتش منه حاجه لان الخبر محركش السعر كتير

Mohamed90
07-25-2012, 13:50
السلام عليكم اخي العزيز لا يهم اذا كانت الجودة و الا فالمنصة لا تحتاج للاتصال العالي
ولكن الانقطاع مرفوض و غير مرغوب فيه لتاثيره على الصفقات و متابعة السوق

kingman
07-25-2012, 16:19
السلام عليكم اخي العزيز لا يهم اذا كانت الجودة و الا فالمنصة لا تحتاج للاتصال العالي
ولكن الانقطاع مرفوض و غير مرغوب فيه لتاثيره على الصفقات و متابعة السوق

ومن الملاحظ ان الميتاتريدر لايحتاج الى اتصال عالى من الأنترنت ككثير من المنصات فهو مريح فى تصاله وسرعة استجابته وخصوصا طبعا لو كان سيرفر تالشركة سريع وليس بطئ فان بطئ السيرفر لوحده بيبقى مشكلة كبيرة

power8
07-25-2012, 16:47
بالفعل كلما كان الانترنت اسرع كلما كان ذلك احسن
اما الانتلانت الضعيف يؤدي الى تأخر فتح الصفقات

magic777
07-25-2012, 19:37
ومن الملاحظ ان الميتاتريدر لايحتاج الى اتصال عالى من الأنترنت ككثير من المنصات فهو مريح فى تصاله وسرعة استجابته وخصوصا طبعا لو كان سيرفر تالشركة سريع وليس بطئ فان بطئ السيرفر لوحده بيبقى مشكلة كبيرة

فعلا برامج الفوركس حتى تقدر تشتغل بيها على النتالمنزلي القديم لو النت السريع قطع عندك لكن المشكله الاكبر هنا
بتكون في قطه الكهرباء للأسف لانه بعتمد على جهاز الكمبيوتر حتى الان ومافيش بديل لقطع الكهرباء ده

kero
07-25-2012, 20:45
طبعا ضعفالانترنت وانقطاع الكهرباء لان احنا ف مصر بنعانى من الكهرباء
ليهم تاثير سلبى جدا اصلا على نفسية المتداول ..انا محصلتش معايا قبل كده وانقطاع الانترنت او الكهرباء ضيعلى ربح
لكن الحمد لله حليت المشكلتين

waleed adel
07-28-2012, 04:42
المتاجرة فى الفوركس قائمة فى الاساس على وجود الانترنت
حتى تستطيع العمل والمتاجرة

egypt2012
07-28-2012, 14:30
للاسف هذا ما حدث معى خلال الاسبوع الماضى كنت معلق صفقة و المفروض ان انتهت و امسحها و لكن الكهرباء انتقطعت و لما عادت لقتها للاسف ضربت استوب
الحمد لله على كل شىء

Bs Joker
07-28-2012, 14:43
كم اكره تلك اللحظة يا أخي و لما الحديث دون برهان فالبارحة يا اخي حصل معي نفس الشيء كنت اريد فتح صفقتين لكن النت فصل و لم أكن قادر على ذلك وما عصبني أكثر هو أن تحليل كان صحيح و لو فتحت لكن ربحت لمت الحمد لله بيد الله الرزق و طبعا انتبني بعض الفرح لأن تحليل كان في محله

forexawy
07-28-2012, 15:08
اكيد ضعف الانترنت ممكن يسبب كوارث
بس انت ممكن تحل المشكلة ده
بوضع تارجت وستوب لوس

Mohamed90
07-28-2012, 16:38

السلام عليكم اخي العزيز بالفعل الانقاط له تاثير كبير على الصفقات و انقاطاع النت
يجعلك تجهل مايدور من حولك في السوق و لكن لم انت واضع اوامر الهدف و الوقف الخسارة لن تتاثر

asmoshaa2012
07-28-2012, 17:20
صحيح فعلا ممكن حدوث ذلك ولكن يا اخى هناك الكثير من الامور التى اذا فكرنا فيها بصورة سلبية لن تجعلك تدخل فى اى صفقة مطلقا بل لن تنهض من السرير فى الاساس
واعتقد ان مشكلة النت هذه سهل جدا حلها مثل عن طريق استخدام المربايل او فلاشة النت او الافضل تحديد من بداية الصفقة عند اى نقطة ستغلق الصفقة اتوماتيك دون تدخل منك

basom59
07-28-2012, 17:25
انا الموقف ده اتكرر معايا اكتر من مرة ومرة الجهاز يعلق وميرضاش يقفل الصفقة وايام ومواقف كتير من دي وربنا يستر

Rami
07-28-2012, 17:27
لا اعتقد ان الانترنت ممكن يسبب لكن
اعادة التسعير والكوتو واغلاق المنصة ممكن يحدث من الشركات الرديئة
تحياتى لشخصك الكريم

bilalo200
07-28-2012, 17:27
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صبيب الانترنت يؤتر على التداول

adamnb1
07-28-2012, 17:30
السلام عليك اخي هدا مشكل حقيقي يقع في كتير من الاحيان فانا من خلال تجربتي البسيطة اعرف
الكتير من المتاجرين الدين تعرضوا لهدا المشكل و هو حقيقة مؤرق حيت الكتير يخسر بسببه

sabry
07-28-2012, 17:30
اكيد مشكلة كبيرة لكن من يديرون حسابات لاافراد اخرين وعلى مبالغ كبيرة يضعون كل هذة الاحتملات والاشتراك فى اكثر من شركة لتزويد النت وكذلك محكول للكهرباء فى حالة انقطاع التيار

khaledforex
07-28-2012, 17:33
اقسم بالله العظيم وانا صائم اننى خسرت حسابين بسبب انقطاع النت
الأول كان معى 200$ تقريبا ودخلت صفقة خاطئة
وعندما هممت لاصلاحها انقطع النت
وعاد النت لأجد حسابى فى موقف ضعيف فأجريت مجموعة من التعزيزات افنت حسابى
والمرة الثانية عندما انفصل النت فى مصر كلها اثناء الثورة
ضاع منى الحساب الآخر

apolo
07-28-2012, 17:39
اقسم بالله العظيم وانا صائم اننى خسرت حسابين بسبب انقطاع النت
الأول كان معى 200$ تقريبا ودخلت صفقة خاطئة
وعندما هممت لاصلاحها انقطع النت
وعاد النت لأجد حسابى فى موقف ضعيف فأجريت مجموعة من التعزيزات افنت حسابى
والمرة الثانية عندما انفصل النت فى مصر كلها اثناء الثورة
ضاع منى الحساب الآخر

عوضك الله خيرا منها ... لكن بخصوص الحساب الاول لو وضعت احتياطاتك وفعلت خاصية الستوب لوز

ربما كان سيفيدك ولو بالقليل في دحر الخسارة فلا احد يضمن مثل هذه العناصر الخارجة عن ارادة الانسان كانقطا الكهرباء أو النت أو تعطل الجهاز

HOUSAMMI
07-28-2012, 17:42
الانترنت بدى بتعمل عمايل معايا

مرات خسرتنى 3 صفقات

مرات تانية كسبتنى صفقة

بس خسارتها خسارة والحمد الله كانت على الديمو

mohamed1happy
07-28-2012, 17:46
بص اكيد هيبقي السبب انت لو في خسارة لانك محددتش لنفسك تيك بروفت من الاول
انا عشان اتجنب الموضوع ده بحدد لنفسي تيك بروفت واستوب لوز قبل ما ادخل الصفقة

Mido0o
07-28-2012, 17:52
بالتأكيد يؤثر و بشدة ..

لكن هناك نوعا معينا تقريبا من الانترنت هو الأنترنت الفضائى و أعتقد ان هذا النوع لا تستطيع الدولة السيطرة عليه ..

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 19:28
ايام الثورة المصرية
النت انقطع فتره كده
وفى ناس خسرت كتير جداً بسبب الموضوع دا يا باشا !!
وفى ناس كتير حسابها اتمرجن بسبب كده للاسف الشديد

alaoui11
07-28-2012, 19:30
نعم يلعب دور مهم في اغلاق الصفقات

الدولة العربية كما تعلم موضوع النت مش ممضون نهائيا و هذا يمكن ان يسبب لك خسائر كبيرة جدا

mohamed Omar
07-28-2012, 19:36
المشلكة كمان اليومين دول النور بيقطع حتى اللابات اكيد حتفصل
وفلوس حتروح على ناس كتيررررر

waleed adel
07-29-2012, 00:36
اسواء ما يمكن ان يحدث هو ان يحدث قطع فى النترنت وانت
لديك صفقة مفتوحة وبدون وقف خسارة

zeina
07-29-2012, 06:20
لم تحدث معى الحمد للة ولكن فى حالة انك تكون فاتح صفقة والنت يقطع اذا كنت تستخدم استوب لوز لن تتاثر كثير اما فى حالة عدم استخدامة وتعرضت الصفقة للخسارة فانك سوف تخسر حسابك ككل

heropero
07-29-2012, 06:25

بالنسبة لطبيعة عملى بتكون استخدام اللابتوب بتاعى وبستخدم نت يو اس بى مودم
ودائما اوقات متاجرتى بتكون اللاب شغاال وموصلة بالكهرباء ايضا علشان لو حصل انقطاع
تكون البطارية مشحونة وتمام وتقدر تقعدنى 4 ساعات بدون تيار كهربائى
ولو حسيت ان الكهرباء هتتطول اكتر من كدة اروح محدد تارجت لصفقاتى واستوب لوز ليهم كلهم واروح قافل اللاب ونازل على اى كافيه فى لحظات
واكون مشغله وتمام التمام نت الفلاشات بينجزك فالامور دى تاجر فى اى مكان واى وقت

safiforex
07-29-2012, 16:12
بالنسبة لطبيعة عملى بتكون استخدام اللابتوب بتاعى وبستخدم نت يو اس بى مودم
ودائما اوقات متاجرتى بتكون اللاب شغاال وموصلة بالكهرباء ايضا علشان لو حصل انقطاع
تكون البطارية مشحونة وتمام وتقدر تقعدنى 4 ساعات بدون تيار كهربائى
ولو حسيت ان الكهرباء هتتطول اكتر من كدة اروح محدد تارجت لصفقاتى واستوب لوز ليهم كلهم واروح قافل اللاب ونازل على اى كافيه فى لحظات
واكون مشغله وتمام التمام نت الفلاشات بينجزك فالامور دى تاجر فى اى مكان واى وقت
و هذا ما افعله انا كذلك اخي الكريم
فانا اعمل بلابتوب موصل بالتيار الكهرباءي
فان حدث انقطاع للتيار استطيع ان ان استعمل البطارية و كما قلت فانه اتقضي لي حتى 4 ساعات من العمل و هذا طبعا جيد

Eslam
07-29-2012, 16:21
بالفعل حدث ذلك
ولكن كانت الكهربا
واوقات كان بيكون جيد واوقات العكس ويحدث خسارة
واوقات اجد الصفقات كما هى

ايه الجديد
أكيد بياثر
سواء اى انقطاع نت او كهربا
اى شئ بيعطل الصفقات وحدثت معى اكتر من مرة

madoxegy

blonur
07-29-2012, 16:31

نعم تؤتر جودة الصبيب في التداول ولكن إدا إنقطعت ما بيدك حالة
لكن كل مرة عندما أريد الدخول أقوم باحتياطي و ذلك بالدخول المتكرر في السوق و الربح لا يتزاوج 20 نقطة

hamidoufawcan
07-29-2012, 16:35
فى بعض الأحيان ان النت يفصل او الروتر يعمل ريستارت بطريقة متتالية وتكون فاتح صفقات وتكون متابع الصفقة لأغلقها يدوى ولا تستطيع ان تغلقها بسبب انقطاع النت

hadeer hamdy
07-29-2012, 16:36
بيتهيألى يبقى حظ متعثر جدا اللى يحصل معاه كده
ولو حصل فعلا يبقى قضاء وقدر بقى تعمل ايه

ahmed fakhry
07-29-2012, 16:39
بالتاكيد مينفعش انى افتح صفقات والنت عندى بيقطع كل دقيقة او كل فترة والسبب انى ممكن اغلط فى شئ فى حجم اللوت او التك بروفت يطير الحساب كلة

aminos
07-29-2012, 16:39
السلام عليكم
نعم يا أخي للأنترنيت دور كبير في وجودنا
داخل هذا المجال الرائع و إن شاء الله نحقق أرباحنا منه

shemo
07-29-2012, 18:34
نعم يوجد ذلك والافضل الاهتمام بجوده الشركه المتعاقد معها فى الانترنت وايضا لابد وان يكون لدينا البديل فى حاله قطع الانترنت

waleed adel
08-03-2012, 01:30
لولا النت طبعا مكنش حد فينا لا عرف الفوركس ولادخلنا كلنا
لهذا السوق طبعا وبالفعل هو صبيب الانترنت اخى

MrDeloma
08-03-2012, 01:49
نعم أخي موضوع صحيح و صبيب الانترنت لديه تأثير كبير
وخصوصا في بعض الأحيان لا يمكنك المتاجرة عن طريق mt4
و أيضا عليك اختيار السيرفر المناسب للمتاجرة عن طريق mt4

marou49
08-03-2012, 05:12
عن طريق الفلاشات usb

reda
08-03-2012, 14:29
انا لسه هشترك بس النت ضعيف عندى هل هذا الضعف يواسر على الربح
ممكن حد يجوبنى

hamzah krishan
08-03-2012, 14:31
ربما انقطاع الكهرباء في وقت غير مناسب ربما يصب بفشل الصفقه

ma90do
08-03-2012, 14:49
التاجر الناجح هوا الذي يؤمن نفسه من هذه المشاكل يكون معاه خط دي اس ال جيد جدا وكذلك فلاشه يو اس بي موديم ولاب توب جيد

farid7adid
08-03-2012, 14:55
نعم حدثت معي عدة مرات و تم فصلة

و مرة السعر عكس علي او ضرب المارجن بسبب اني معرفتش اغلق الصفقات

لذلك اهم شيء الاستوبلوس لتفادي تلك المشكلة

yassoo011
08-03-2012, 15:19
طبعا الانتنت واقطاعه او انقطاع الكهرباء
قد اغلق لي رة ساب كن رابح فيه بسبب انقطاع ىالنت 12 ساعة وكت فاتج صفقات
ممادفعني للتفكير في شرا هات ندروي لمتاره به ف حالة انتقطاع لكهرباء

mohamed eldamnhorey
08-03-2012, 16:08
طبعا الانتنت واقطاعه او انقطاع الكهرباء
قد اغلق لي رة ساب كن رابح فيه بسبب انقطاع ىالنت 12 ساعة وكت فاتج صفقات
ممادفعني للتفكير في شرا هات ندروي لمتاره به ف حالة انتقطاع لكهرباء

ممكن تشترى ماتور كهرباء

الان سعر الماتور رخيص جداً

5 كيلوو كهرباء

يشغلك انارة البيت كله

themaxprofit1
08-03-2012, 17:15
انا لم ادخل فى اى من الصفقات حتى الان وان شاء اله سوف ادخل قريبا واكومن مستسمر ناجح واشكرم جميعا على المعلومات

magic777
08-03-2012, 18:56
التاجر الناجح هوا الذي يؤمن نفسه من هذه المشاكل يكون معاه خط دي اس ال جيد جدا وكذلك فلاشه يو اس بي موديم ولاب توب جيد

بس المشكله في قطع الكهربا ء اخي وخاصه هنا في مصر حاليا فيه مشكله في الكهربا وبتقطع كل شويه
وربنا يستر بالنظام ده مش هينفع المتاجره نهائي
النت هنا مشاكله مقدور عليها لكن قطع الكهرباء هيا دي اكبر المشاكل للأسف

light
08-03-2012, 21:47
يجب ان يكون صبيب الانترنت متوسط ، لأن الصبيب المنخفض يؤثر على فتح الصفقات واقفالها
لان من الافضل اذا كان الصبيب منخفظ التداول بالاوامر المعلقة

kingman
08-03-2012, 22:38
ربما انقطاع الكهرباء في وقت غير مناسب ربما يصب بفشل الصفقه اليومين دول فى مصر الكهربا على طول بقيت بتقطع واصبحت عادة يومية واكيد كتير منا تعرض لقطع الكهرباء اثناء فتح صفقة ومتابعته والواحد لازم يكون حذر ويضع هذه العوامل فى الحسبان

moneymachine5
08-04-2012, 13:11
غالباً اقوم بعمل حد للربح او الخسارة تحسبا لحدوث اي شيئ