PDA

View Full Version : ما هو المميز في الفروكس؟

Pages : [1] 2 3 4 5

jans
06-11-2012, 16:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ما هو الشيء المميز في الفوركس الذي يجعلك تدخل في ها المجال
وهل يعتبر الفوركس من افضل وسائل العمل لديك ؟

maklad94
06-11-2012, 16:31
لأنهة وسيلة للربح كبيرة جدا ولو استغليتها ممكن اعمل الاالافات من المال ولأنه سوق عمل زيه زى اى شغل فى العالم بس احسن كمان لأنك عن طريق المنتدى او عن طريق فلوسك ممكن تستثمر فيه وتسحب وتعمل ايداعات فى اى وقت وبسرعة جدا .

ana1990
06-11-2012, 16:36
انا عن نفسي اللي مخليني ادخل مجال الفوركس هو الطمع مش اكتر لاني كنت بشتغل في الابلود و ارباحي كانت متوسطه لكن الطمع جعلني اتوجه لمجال الفوركس و بصراحه الفوركس يحب الطماعين اجي انا و اقوله لا بس يارب الواحد ميطمعش لحد ما يخسر كل فلوسه مش كده ولا انا غلطان

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 17:27
مجال مغرى جداً بسبب ارباحه الغزيره

مئات النقاط تتحرك

تقول لنا هل من رابح ؟ وايضاً هل من خاسر

ahmed saleh
06-11-2012, 17:28
ان الفوركس بة اشياء مميزة جدا من الممكن استغلها وهى اولها الربح
انة من الممكن ان تربح وان يكون الربح سريع وانت جالس فى بيتك وعلى النت لا تعمل شئ
ولكن ايضا لة عيوب كثيرة واظن ان الناس كلها عرفها لان مفيش حاجة من غير ميزة وعيب

ahmed saleh
06-11-2012, 17:31
انا عن نفسي اللي مخليني ادخل مجال الفوركس هو الطمع مش اكتر لاني كنت بشتغل في الابلود و ارباحي كانت متوسطه لكن الطمع جعلني اتوجه لمجال الفوركس و بصراحه الفوركس يحب الطماعين اجي انا و اقوله لا بس يارب الواحد ميطمعش لحد ما يخسر كل فلوسه مش كده ولا انا غلطان

فعلا انت لازم تخلى بالك لانة يوجد فرق بين الطمع عن معرفة والطمع بغرض المال فقط
لانة بغرض المعرفة فانة يوجد لديك معلومات تعمل عليها وتعلم انة من الممكن ان تكسب اكتر
ولكن لكى تكسب وان تدخل كل صفقة من اجل المال فقط اظن انك سوف تكون فى النهاية خاسر كبير

magic777
06-11-2012, 17:39

اخي نصيحه لو فضلت تفكر بالطريقه دي هتخسر لان الطمع اكتر عدو للنجاح في مجال الفوركس بالذات
وبدل ما تتعرض للخساره لا قدر الله في البدايه زينا كده اتعلم الاول واجتهد وخد المجال ده كأنه
مجال استثماري عادي زي مجال الابلود اللي انت كنت بتشتغل فيه مجرد نشاط ربحي جديد لازم تفهمه الاول علشان تكسب منه
ومتستعجلش على الربح فيه خد وقتك

forexBOSS
06-11-2012, 17:40
فى الفوركس اشياء كثيره مميزه فهى تجعلك تحقق احلامك التى كان يصعب عليك تحقيقها بمالك الخاص و تستطيع ان تحقق لك ربح شهرى اعلى من مرتبك و غيرها من اشياء كثيره الفوركس لها مميزات رائعه جدا لا توجد فى اى مجال استثمار اخر

fafa280384
06-11-2012, 17:43

ادمنا على الفوركس خلاص بالنسبة لي فرصة لربح مال
مجزي في ظرف قصير

ramid
06-11-2012, 18:01
عالم جديد لمن يحب الاستكشاف والمغامرات هو 100%سيغير حياتك
لكن في أي اتجاه ؟الله اعلم ,حسب مزاج الشارت
تداولا موفقا للجميع

kingman
06-11-2012, 18:28
طبعا الفلوس :p:dance: هههههه
انا هذا السوق مغرى بما فيه فرص لتحقيق ارابح جيدة من خلال المتاجره فيه حقيقى ان المخاطرة فيه عالية لكن مادام فيه امل وفيه ارباح تتحقق فأن الواحدب يبقى دايما متفاؤل انه هيستطيع ان يربح ويحقق مايأمل من هذا السوق غير كده بعتبره ان اداة تثقيف وتعليم بما يدور فى العالم طبعا هنا التحليل الأساسى له هذه الميزة

sho
06-11-2012, 19:03
بالتأكيد السبب الذى يميز الفوركس هو انة مصدر للربح السريع فى وقت قصير ... كما انة لا يحتاج الى راس مال كبيرة يمكن البدء باى مبلغ متوفر ... كذلك نظرا لتوافر مصادر التعليم مجانا على الانترنت لاى شخص يريد التعلم

محمد الفواعره
06-11-2012, 19:26
فى الفوركس اشياء كثيره مميزه
فرص لتحقيق ارابح جيدة من خلال المتاجره فيه

Rami
06-11-2012, 19:36
ان الفوركس يعتبر وسيلة الثراء الاسرع فى هذا العصر كما انه وسيلة الخسارة الاسرع , وهو المجال المفضل لمحبى المغامرة وتحدى الحياة ,
وجود السيولة العالية والرافعة المالية التى تمكنك من المتاجرة حتى لو بدوولارات بسيطة تمكنك من اقتحام هذا السوق + انه بامكاننك البيع والشراء بضغطة زر اينما ووقتما شئت

AhmedMagnifico
06-14-2012, 06:44
المميز فى هذا المجال
المغامرة !!
كما انه يمكنك من جنىالمزيد من الارباح
وايضاً خسارة المزيد من المال
حسب الشارت بئا :p

ahmed
06-14-2012, 12:28
اولا لان فيه تحدى وانا بحب التحدى
وتانى حاجه طبعا ماديا ممكن تحقق منه الكثير
وحاجه كمان انا بفضل العمل الذهنى عن العضلى
احب العمل اللى فيه تفكير

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 13:38
اولا لان فيه تحدى وانا بحب التحدى
وتانى حاجه طبعا ماديا ممكن تحقق منه الكثير
وحاجه كمان انا بفضل العمل الذهنى عن العضلى
احب العمل اللى فيه تفكير

المجهود الذهنى اصعب بكثير من العضلى

المجهود الذهنى تفكر كثيراً وتدرس وتذاكر

ولكن الموضوع العضلى

شيل وحط وخلص نفسك

sameh.esaa
06-14-2012, 13:41
انه مجال رائع حيث انك من الممكن ان تربح بدون اى مجهود

2x1
06-14-2012, 13:42
ما يميز الفوركس انة مجال مفتوح للجميع ولا يقتصر علي عدد معين
مثل المجالت الاخري في حياتنا فقط تعلم واهتم بادواتك وتاجر

ramid
06-14-2012, 13:42
لانه عمل من البيت مريح غير متعب للجسم لكن يحتاج الى الذكاء والتركيز
هوفرص متتالية لتحقيق ربح وفير اذا عرفت كيف تفعل ذلك

Smart
06-14-2012, 13:48
يكفيك انك تقدر تعمل بيزنس بمبلغ 1 دولار فقط لاغير
هل ترى اى عمل اخر يسمح لك براس مال 1 دولار
يمكنك العمل من خلال المنزل كل ماتحتاجه جهاز كمبيوتر + نت
لو فهمت السوق صح تقدر تحقق ارباح مهوله

aboualy
06-14-2012, 13:59
الشئ المميز فى الفوركس هو الفرصة لتحفيف ارباح كبيرة من مبلغ صغير وكذلك هناك مميزات اخرى فى الفوركس مثل انك تستطيع العمل اى وقت تشاء من اليوم ليلا او نهارا وكذلك انك تعمل من منزلك بدون الحاجة الى الانتقال الى مكتب او خلافه

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 14:14

بس للأسف برده ياغالى

مش كل من امتلك جهاز كمبيوتر ووصلة انترنت وحساب تداول

هيقدر يتاجر فى سوق الفوركس ياغالى

remo
06-14-2012, 14:20
انا اعتقد بل اؤمن ان الفوركس هو افضل مجال واسرع مجال للحصول على الكثير من المال فى فترة قصيرة لكن اؤمن انى اصعب لان نسية الخسارة فية بتساوى نسبة المكسب عشان كدة هو اصعب طريق لكن مفيش حل غيرة او حل اسرع منة

Texxon
06-14-2012, 14:22
المميز في الفوركس انك تستطيع المتاجرة عليه بأي مبلغ ايداع فمثلا تستطيع العمل بايداع قدرة 100 دولار فقط وتحقيق ربح معقول بعد مضاعفة هذا الرقم، اما في باقي الاعمال فإن هذا المبلغ لا يصلح لعمل اي شئ

realyone
06-14-2012, 14:23
انا اعتقد بل اؤمن ان الفوركس هو افضل مجال واسرع مجال للحصول على الكثير من المال فى فترة قصيرة لكن اؤمن انى اصعب لان نسية الخسارة فية بتساوى نسبة المكسب عشان كدة هو اصعب طريق لكن مفيش حل غيرة او حل اسرع منة
هو فعلا الفوركس سلاح ذو حدين ونسبة الربح مساوي لنسبة الخساره,لكن الطموح والأحلام يجعلنا نستمر ونحاول نجاهد في هذا السوق املا بان نحقق شيئا ونطلع كسبانيين من هذا السوق

Smart
06-14-2012, 14:36
بس للأسف برده ياغالى

ومش هيقدر يتاجر ليه ياغالى؟
يعنى احنا كلنا مش بنتاجر..بعيدا عن الربح او الخساره
كله يستطيه ان يتاجر دون اى مشاكل

kingman
06-14-2012, 16:34
بس للأسف برده ياغالى

ده اكيد طبعا لكن هنا من حيث المستلزمات المادية لمن يريد ان يتاجر ويستثمر فى هذا المجال فلن يحتاج مثلا محل معين لتجارته او اشياء مادية كثيرة كما يحدث مع المشروعات فيكفى نت وكومبيوتر والتعلم والخبرة على المتاجر بقى

magic777
06-15-2012, 05:21
لو فهم السوق وده مش اي حد يقدر يحققه اخي سمارت والا كان الكل بقى ناجح ومليونير من الفوركس
السعي في المجال ده والاجتهاد مشواره طويل وعلى قد ما بتجتهد بتاخد لكن بالصبر والاراده والتظيم

mony
06-15-2012, 05:33
الشىء المميز فى الفوركس انه يمكننى التداول من المنزل وعن طريق الانترنت وفى اى معاد دون التقيد بميعاد معين وايضا لانه يمكننى من خلاله ان احقق اموال وان احقق دخل شهر ى

DZforex
06-15-2012, 10:22
انه مجال مشوق و المميز في الفوركس
متعة المضاربة تشوف 100 نقاط طالع و ال100 نازلة

kingman
06-15-2012, 16:37
انه مجال مشوق و المميز في الفوركس
متعة المضاربة تشوف 100 نقاط طالع و ال100 نازلة
ههههه هى لو دى المتعة الواحد مش هيزهق متعة واثارة فى السوق ده فهو دائم التحرك واليومين دول السعر عامل زى المرجيحة وامتع شئ فى الفوركس ان الواحد يعرف يكسب من السعر سواء هابط او صاعد ودى امتع شئ فى هذا السوق بعكس الخسارة طبعا ربنا يحفظنا منها

safiforex
06-15-2012, 16:53
ههههه هى لو دى المتعة الواحد مش هيزهق متعة واثارة فى السوق ده فهو دائم التحرك واليومين دول السعر عامل زى المرجيحة وامتع شئ فى الفوركس ان الواحد يعرف يكسب من السعر سواء هابط او صاعد ودى امتع شئ فى هذا السوق بعكس الخسارة طبعا ربنا يحفظنا منها

عندك حق اخي الكريم ، فالفوركس مليئ بالمتعة و التشويق
و هذا ما يجعلنا دجائما نحبه و نهتم به كثيرا ، لاننا طبعنا يحب التشويق و الاثارة
فاي مجال بيكون فيه اثارة اكيد انه سيجلب الناس اليه

mando
06-15-2012, 16:55
المميز فى الفوركس انك تقدر تتدوال فى اى وقت تقدر تشتغل فى اى مكان بكل سهولة وغير كده انة
مقابل مادى ممكن الواحد يحصول على مقابل مادى افضل من اى وظيفة فى اسرع وقت لكن طبعا مش كل متداول يقدر يحقق المكساب دى كلها لازم يكون متعلم ويصل لدرجة الاحتراف عشان يقدر يستفيد من السوق

Mr.GooDMaN
06-15-2012, 17:03
طبعا عشان كلنا مقتنعين ان الفوركس بعد فترة هنكسب منه مبالغ مهولة تحققلنا احلامنا
وده مش خيال طبعا ده ممكن بس الصبر بس
ونستفيد من اخطائنا كل مرة

bousshimin
06-15-2012, 17:25
أمتيازات سوق فوركس عديد منها الربح وتجارة على مدار ال24 ساعة من خلال توقيت فتح كل بورصات
العالمية وفي إي مكان في العالم

magic777
06-16-2012, 17:16

تصدق انا نفسي السوق يكون مراجيح دايما وحركات قويه لانه هتزيد فرص الكسب
للمتاجر اليومي العادي وكمان هيزيد عدد العملاء اللي بيشتغلوا سوينجات لان اهدافهم هتتحقق بسرعه عن السوق المتذبذب
اليومين دول

Smart
06-16-2012, 17:22
لو فهم السوق وده مش اي حد يقدر يحققه اخي سمارت والا كان الكل بقى ناجح ومليونير من الفوركس
السعي في المجال ده والاجتهاد مشواره طويل وعلى قد ما بتجتهد بتاخد لكن بالصبر والاراده والتظيم

ماهو اهم شىء فهم السوق
على العموم بالصبر ان شاء الله نقدر نفهم السوق
ومع بعض هنتعلم اكيد المهم الصبر عشان نقدر نوصل

jans
06-16-2012, 17:29
بس للأسف برده ياغالى

اختلف معك في هذه النقطه لأنه اي شخص سوف يقرأ كلامك يقول عالم الفوركس مستحيل الشخص يربح
أكيد في البداية لن يحقق الربح ولكن مع التعلم و الممارسة سوف يستفيد من أخطاءه ويتعلم تجنبها و أنا اتوقع الشخص الذي
يخطأ و يعرف الخطأ الذي وقع فيه لن يكرره مرة أخرى .

compaq0
06-16-2012, 22:32
هذا السوق غير اعتيادى فى اى شىء لانك تستطيع ان تبدا براس مال صغير و تحقق ارباح لن تحققها فى اى شىء اخر ليس لك مدير و معزول كليا عن العالم و الناس و المشاكل

كريم
06-17-2012, 01:02
الشيئ المميز في الفوركس انه لا يحتاج مجهود فهو على الكمبيوتر و بيدي ارباح كبيرة جدا

و لكن يحتاج الى خبرة ممارسة طويلة عليه و كمان اصبح الأمر سهلا لاي فرد في العالم

و كتير منا بقى بيحب الفوركس و حتى كل ما يبعد يرجع و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

remo
06-17-2012, 01:17

خالى بالك العدو الاول لاى متاجر هو الطمع لو عايز تنجح فى الفوركس وتجيب منة ارباح عظيمة عليك ان تترك الطمع يعنى تلعب بعقلانية اكتر واحسب كل حاجة وماتطمعش زيادة عشان الفوركس ميثلبش عليك

ma90do
06-17-2012, 01:20
المميز في الفوريكس يعلمك الصبر الشديد جدا بعد التسرع الشديد برضو في النهايه تتعلم الصبر وبصراحه ده من افضل المكاسب بالنسبالي

mage
06-17-2012, 02:55
المميز في الفوريكس يعلمك الصبر الشديد جدا بعد التسرع الشديد برضو في النهايه تتعلم الصبر وبصراحه ده من افضل المكاسب بالنسبالي

الفوركس هو افضل طريقة كما ذكرت تعلمك الصبر او يجيب لك ازمة قلبية او اختناق من كثرة الكتمان فى النفس وهذا هو ما يميز الفوركس انه يا يخليك تعيش قوى او يموتك من الحسرة ههههههههه ولكن نسال الله ان نكون من الناجحين فى الفوركس ونتمكن من تحقيق ارباح جيدة فيه

amrmorasamir
06-17-2012, 02:58

الشئ المميز فى الفوركس انه سوق مفتوح 24 ساعه يعنى ممكن تتداول فى اى وقت وتعتبره شغل اضافى بالنسبه ليك
يعنى تروح شغلك الاساسى عادى لوما تخلصه تشتغل فى الفوركس بدون اى قيود او ان يكون ليك رئيس فى العمل

ma90do
06-17-2012, 03:21
الفوركس هو افضل طريقة كما ذكرت تعلمك الصبر او يجيب لك ازمة قلبية او اختناق من كثرة الكتمان فى النفس وهذا هو ما يميز الفوركس انه يا يخليك تعيش قوى او يموتك من الحسرة ههههههههه ولكن نسال الله ان نكون من الناجحين فى الفوركس ونتمكن من تحقيق ارباح جيدة فيه

اها فعلا زي مابتقول بيسبب ضغوط نفسيه كبيره جدا والله وبالزات عند الخساره والطمع بيخلي الواحد يشعر بالندم انو دخل المجال وربنا يسترها علينا جميعا ويجعلها خضرا ديما ان شاء الله

kingman
06-17-2012, 03:55
تصدق انا نفسي السوق يكون مراجيح دايما وحركات قويه لانه هتزيد فرص الكسب
للمتاجر اليومي العادي وكمان هيزيد عدد العملاء اللي بيشتغلوا سوينجات لان اهدافهم هتتحقق بسرعه عن السوق المتذبذب
اليومين دول

ماهو المشكلة فى هذه التقلبات انه مش بتقى دايما ربح واكيد اللى بيضرر منها بيبقى اكبر من المستفيد واعتقد ان ده اقرب للصواب فغالبا معظم التحليلات يضرب بها السعر عرض الحائط وقت الأزمات وتحركه بيبقى بقوة وعنف على الشارات

magic777
06-17-2012, 18:22
ماهو المشكلة فى هذه التقلبات انه مش بتقى دايما ربح واكيد اللى بيضرر منها بيبقى اكبر من المستفيد واعتقد ان ده اقرب للصواب فغالبا معظم التحليلات يضرب بها السعر عرض الحائط وقت الأزمات وتحركه بيبقى بقوة وعنف على الشارات

لا مش في كل الحالات لو انت اتعلمت مع المراجيح دي بطرق الهيدج صح هتكسب منها كويس اوي
بس تعرف فين اعلى نقطه وفين اقل نقطه في مستطيل حركه المراجيح دي واشتغل باه وانت مطمن بأذن الله

AhmedMagnifico
06-17-2012, 20:12
الشيئ المميز في الفوركس انه لا يحتاج مجهود فهو على الكمبيوتر و بيدي ارباح كبيرة جدا

و لكن يحتاج الى خبرة ممارسة طويلة عليه و كمان اصبح الأمر سهلا لاي فرد في العالم

و كتير منا بقى بيحب الفوركس و حتى كل ما يبعد يرجع و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
مظبوط يا اخى
فهو مجال مريح لكن ايضاً يحتاج الى جهد وتعب كثير لكى ترتاح بعد ذلك فيه
ربنا يوفغق الجميع :)

sandapa
06-17-2012, 20:18
الشيء المميز في الفوركس هو ارباح التي تحققها وانت في المنزل
لكن لا يعتبر افضل وسائل العمل لدي بسبب انه سوق غير مضمون واحتمال الخسارة وارد

firas1984
06-17-2012, 20:38
مرحبا
الشيء الجميل المميز بالفوركس هو سرعة المتاجرة والربح
ولا يحتاج الى راس مال عالي والخبرة ممكن اكتسابها بسرعه من خلال التدرب والحسابات التجريبية

kingman
06-17-2012, 20:42
لا مش في كل الحالات لو انت اتعلمت مع المراجيح دي بطرق الهيدج صح هتكسب منها كويس اوي
بس تعرف فين اعلى نقطه وفين اقل نقطه في مستطيل حركه المراجيح دي واشتغل باه وانت مطمن بأذن الله

ههههه هو الهيدج ذات نفسه مشكلة كبيرة بالنسبة لكثير من الكمتاجرين الذين لايمكلون الخبرة المناسبة فى التعامل معه واكيد فعلا الواحد يقدر يستفيد من الهديج فى جميع الأحوا لكن بيحتاج الى متاجر ذو خبرة واحترافية بالتعامل مع الهيدج

21cent
06-17-2012, 20:43

الذى يدخلنى الفوركس هو حب الفضول وهوايتى ان اكون رجل اعمال حتى ولو لم يكن
معى اى مال ولكن بالافكار لمذا يتاجرون هولاء لما يترفع عملة وتهبط اخرى
هل هناك احد يتلاعب بالعملات بمزاحه ويتحكم بها
هواية ساتركها قريبا جدا عند الاتهاء من الدراسة

assidi saber
06-23-2012, 18:03
الشئ المميز في الفوركس هو انه تستطع ان تجني منه الكثير من المال في يوم واحد و بخلاله يمكن ان تحقق احلامك التي ترغب بتحقيقها

okash
06-23-2012, 18:04
توليد ارباح اكثر من اي تجارة في العالم وبسرعة كبيرة
تستطيع تحقيق الاحلام والطمحات من خلالها

علم قائم بحد ذاته.

ممتعة ومسلية غير عن كل انواع التجارة المعروفة

aboualy
06-23-2012, 18:06
مرحبا
ولا يحتاج الى راس مال عالي والخبرة ممكن اكتسابها بسرعه من خلال التدرب والحسابات التجريبية

فعلا اخى العزيز وربما هذا هو السبب الذى يجعل شعبية الفوركس تزيد باستمرار
ولكن اخى العزيز يجب الحرص فتحقيق الارباح فى الفوركس ليس بالسهولة التى يتوقعها الكثير من الناس

safiforex
06-23-2012, 18:11
توليد ارباح اكثر من اي تجارة في العالم وبسرعة كبيرة
تستطيع تحقيق الاحلام والطمحات من خلالها

علم قائم بحد ذاته.

ممتعة ومسلية غير عن كل انواع التجارة المعروفة

هذا طبيعي اخي الكريم فالفوركس ما يميزه هو الارباح التي يمكن لوواحد ان يجنيها منه
لكن هذا لا يمكن ان يكون على طول ، لان الخساؤر فهي متزامنة مع الارباح
و الشاطر من يربح اكثر

HARRY POTTEER
06-23-2012, 18:18
مرحبا

ده اكيد اهم مميزاته الربح السريع
لكن الخسارة ايضا متاحة ايضااا

ZOUHAIR_ZIZO28
06-23-2012, 18:42

okash
06-23-2012, 18:47
اه ميزة في الفوركس
انه ليس شرط لكل شخص ان يدخل هذا العالم ان يكون متعلم
فقط بعض المهارات في الحاسوب وبعض الماهارات القليلة في حساب تجريبي ومن ثم ينطلق

HARRY POTTEER
06-23-2012, 18:56
اه ميزة في الفوركس
انه ليس شرط لكل شخص ان يدخل هذا العالم ان يكون متعلم
فقط بعض المهارات في الحاسوب وبعض الماهارات القليلة في حساب تجريبي ومن ثم ينطلق

صحيح يا غالي مجال الفوركس سلاح ممكن تكسب منه
او تخسر فيه كتير

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 19:05
صحيح يا غالي مجال الفوركس سلاح ممكن تكسب منه
او تخسر فيه كتير

ربنا يكرم ويبعد ا لخساره

والله لدينا القدره اننا منخسرش بس مشكلتنا اننا مش بنلتزم بالقواعد

لازم نخالف ونتهور

sami
06-23-2012, 19:22
المميز في سوق الفوركس أنه يمكن أنك تستثمر فيه برأس مال صغير يتحول مع مرور الوقت إلى رأس مال كبير و بالتالي تحقيق المزيد من الأرباح شريطة الإلتزام بخطة متاجرة ناجحة،و المميز في هذه التجارة أنه يمكن لك القيام بالصفقات متى شئت دون الخضوع لضوابط الزمان أو المكان

super580
06-23-2012, 19:25
المميز في الفوركس مثل اي تجارة اخرة الربح ، لكن بجانب الربح يوجد احتمال خسارة راس المال ، المميز هو المقاتلة من اجل حماية راس المال و الحفاظ عليه لمدة طويلة

hehelibeb
06-23-2012, 20:36
المميز في الفوركس أن يعلمك كيف تتاجر وتقرأ السوق متى تبيع ومتى تشتري
وهذه الطرق يمكن نقلها على في البيع والشراء في الحياة اليومية

aminos
06-23-2012, 20:49
السلام عليكم
نعم الفوركس هو من أفضل الأعمال لدي لحد الأن
و المميز في الفوركس أنه علم و ليس أي علم

2x1
06-23-2012, 20:52
لانة عبارة عن الغز ورموز ويجب حلها شجعني لمعرفتها والتعرف عليها مع السبب الاساسي وهو الربح طبعا لما يدرة عالم الفوركس من ارباح علي من يستغلة بشكل جيد

deadlyfox
06-24-2012, 00:08
مجال مغرى لكسب الربح
مجال جيد للتعلم حتى اذا احتجت اليه وجده معك

zikooo014
06-24-2012, 00:54
الفوركس من اوله لاخره مميز مش حاجه معينه يعني
يكفي انه علم جديد بنتعلمه و ممتع جدا و بيشجع الواحد علي المنافسه و طبعا الربح السريع و غيرها من المميزات

gemmy
06-24-2012, 01:01
المميز فى الفوركس من وجهة نظرى طبعا الارياح حتى لو براس مال صغير و سلاسة المتاجرة من المنزل كل اللى انت محتاجه كمبيوتر و وصلة نت
و برضو متعة التعليم و سلاسته و ان فيه حاجة زى حساب الديمو الواحد يقدر يتعلم عليه بسهولة و بدون خسارة اى فلوس حقيقية

abdello052
06-26-2012, 02:58
الفوركس بة اشياء مميزة جدا من الممكن استغلها وهى اولها الربح
انة من الممكن ان تربح وان يكون الربح سريع

moonlight
06-26-2012, 04:30
لانه عمل لا يتحكم بك مواعيد عمل او رئيس فانت رئيس نفسك وهو سوق مفتوح 24 ساعة فى اوقات عمله
ويمكننى العمل فى اى وقت ولكى احقق الارباح فى ذلك السوق باذن الله

hesham itch
06-26-2012, 05:28
الفوركس من امتع المجالات التى ممكن تعتبر عمل مسلى بجانب كونها مجال لتحقيق
دخل جيد ويمكن ان يتم الاعتماد عليه فى توفير النفقات اليومية للمعيشة

KOGI
06-26-2012, 08:48
وسيلة للربح كبيرة جدا ولو استغليتها ممكن اعمل الاالافات من المال ولأنه سوق عمل زيه زى اى شغل

assidi saber
06-26-2012, 11:15
الشئ المميز في الفوركس هو انك تستطع ان تربح المبالغ الكبيرة في وقت قصير و كذلك تستطع به ان تحقق كل احلامك

elzeel
06-26-2012, 11:22
الشئ المميز فى الفوركس انه مجال مضمون ومجال بيعتمد على فكرك وذكائك وجهدك
وهل يعتبر من افضل الوسائل لدى بصراحه بقى الاول فى اهتمامى حاليا

abdallah elbaz
06-26-2012, 12:19
اكيد ف مميزات كتيره جدا
اولا انك بتحقق ارباح بنسبه كويسه
وتنميه القدرات العقليه وكيفيه التخطيط والتحليل
وكذلك الحصول على معلومات قيمه جدا سواء من الكتب او المنتدي وكتير

Mohamed90
06-26-2012, 12:51

السلام عليكم طبعا اخي انت ذكرت الشئ الذي يميز الفوركس او الشئ المميز في السوق و بالفعل هو الربح الاموال
ولكن هذه الميزة ربح الاموال لا تاتي لوحدها بل بعد عمل و دراسة و تعلم اخي طبعا

okash
06-26-2012, 12:56
الفوركس المميز فيه هو الربح السريع الوادمان الاسرع فيه
اما المميز الاكبر في الفوركس انه ممتع جدا غير عن كل وظائف الحياة كلها
والتي تضفي الى حياتك شيء له معنى

foouaad
06-26-2012, 13:58
الممييزات بنسبه لى اولاً الربح بدون ابذال اي جهد بدنى وتنميهة مهرات اتخاذ القرار السليم
وتنمية مهرات ضبط انفس عند الخساره والمكسب و متعة المجازفه بس عيوبه
تعب العين وزيادت وزن جسم المضارب وتعب العمود الفقرى وأدمان الفوركس مفيش حاجه بتيجي بساهل

sunlight
06-26-2012, 14:04
الممييزات بنسبه لى اولاً الربح بدون ابذال اي جهد بدنى وتنميهة مهرات اتخاذ القرار السليم
وتنمية مهرات ضبط انفس عند الخساره والمكسب و متعة المجازفه بس عيوبه
تعب العين وزيادت وزن جسم المضارب وتعب العمود الفقرى وأدمان الفوركس مفيش حاجه بتيجي بساهل

الميزه فى الفوركس اولا طريق جيده للربح وثانيا بيخليك تتعرف علىحجات عمرك فى حياتك ما كنت هاتعرفها الا لما تتاجر فوركس زى الشارطات وتحليلها والاستراتيجيات وغيرها

mohamedfx2005
06-26-2012, 14:16
السلام عليكم ورحمة الله
اكبر سوق في العالم به اموال
تخيل معي الفوركس كانه بنك فاتح الباب وينادي خذ الي قادر عليه لكن لو مسكتك مسيبكش هههههههههههههههه
وفقنا الله

okash
06-26-2012, 14:31
السيولة الضخمة: الفوركس يتميز بسيولته الضخمة، فهناك دائماً بائعين ومشترين عند كل الأسعار، وهو ما يعني إمكانية فتح وإغلاق الصفقات عند السعر الذي تريده، على عكس الحال في الأسهم حيث يمكن أن تبقى معلقاً في صفقة بسبب نقص السيولة في السهم الذي قمت بشرائه، أو حيث يمكن ألا تجد عروض عند السعر الذي تريد شراء السهم منه.

---------- Post added at 11:31 AM ---------- Previous post was at 11:30 AM ----------

إمكانية المتاجرة في الوقت المناسب لك: يعمل الفوركس على مدار 24 ساعة، وهذا يعطي الفرصة للمتاجرين في جميع أنحاء العالم بالمتاجرة في الوقت المناسب لهم بغض النظر عن تفرغهم من عدمه.

---------- Post added at 11:31 AM ---------- Previous post was at 11:31 AM ----------

الربح في الاتجاهين الصاعد والهابط: في الفوركس يمكنك الاستفادة من الاتجاهين، فإذا توقعت الصعود تقوم بالشراء وإذا توقعت الهبوط تقوم بالبيع، أي أنك يمكنك الاستفادة من جميع أوضاع السوق.

safiforex
06-26-2012, 14:42
السلام عليكم ورحمة الله
تخيل معي الفوركس كانه بنك فاتح الباب وينادي خذ الي قادر عليه لكن لو مسكتك مسيبكش هههههههههههههههه
وفقنا الله
بطبيعة الحال اخي الكريم ، ان الفوركس يعتبر من اهم و اكلر الاسواق العالمية كافة من ناحية السيولة المضخة فيها
و لهذا فهو مجال للربح فيه بامتياز و لكن هذا طبعا وفق شروط العمل و الالتزام و الصبر و الذكاء حتى

magic777
06-26-2012, 14:45

وممكن برده ان تخسر وتكون الخساره سريعه
نصيحه اخي لا تنظر الى هذا المجال بهذه الطريقه بل اعتبره مجرد مجال عمل استثماري كأنك فاتح
مشروع يجب عليك انت تجتهد وتتعب علشان المشروع ده ينجح وخطوه خطوه وبطريقه منظمه فقط

remo
06-26-2012, 14:49
الميزه فى الفوركس اولا طريق جيده للربح وثانيا بيخليك تتعرف علىحجات عمرك فى حياتك ما كنت هاتعرفها الا لما تتاجر فوركس زى الشارطات وتحليلها والاستراتيجيات وغيرها

لا انا اختلف معاك يا اخ فى ان الميزة فى الفوركس انك تتعلم الشارتات ولاستراتيجيات انت لو كنت مدمن فوركس الحاجات دى بتيجى تقلقك فى احلامك يعنى مش ميزة انا شايف ان ميزة الفوركس انك بتسثمر وقتك على النت وبتحاول تجيب دخل اضافى

---------- Post added at 11:49 AM ---------- Previous post was at 11:47 AM ----------

وممكن برده ان تخسر وتكون الخساره سريعه
نصيحه اخي لا تنظر الى هذا المجال بهذه الطريقه بل اعتبره مجرد مجال عمل استثماري كأنك فاتح
مشروع يجب عليك انت تجتهد وتتعب علشان المشروع ده ينجح وخطوه خطوه وبطريقه منظمه فقط

فعلا وعلى اى مستخدم للفوركس علية ان يقهم ان نسبة المخاطرة فى الفوركس كبيرة لان نسبة الخسارة بتساوى نسبة المكسب عشان كدا انا افضل الفوركس كعمل اضافى قد يزيد من دخلى ولكن ليس مصدر رزقى

osama shaban
06-26-2012, 14:51
حجات كتير جدا مميزه للفوركس اولا طبعا الربحثانيا الرافعه الماليه الكبيره اللي بتخلينا نقدر نضارب باقل المبالغ المتعه اللي في السوق المتابعه للاخبار الاقتصاديه العالميه وطبعا مع شركه انستا البونص الشهري اللي بيسهل علينا المسائله

abokhaledelmasry
06-26-2012, 14:52
الفوركس عمل مميز جدا على الاقل من وجهة نظرى

فهو لايحتاج سوى جهاز كمبيوتر واتصال بشبكة الانترنت بالاضافه وهذا هو المهم ان نتعلم كيفية ادرة عمل الفوركس

وهذا يتم ايضا من خلال النت

وسوق الفوركس يعمل 24 ساعه يوميا يعنى من الممكن ان تختار الوقت المناسب لك للتداول

assidi saber
06-26-2012, 18:11
المميز في الفوركس هو انه عالم غامض ملئ بالاستكشافات واذا نجحت فيه يقوم بتغير حياتك كليا

اسماعلاوي
06-26-2012, 18:13
السيولة الضخمة: الفوركس يتميز بسيولته الضخمة، فهناك دائماً بائعين ومشترين عند كل الأسعار، وهو ما يعني إمكانية فتح وإغلاق الصفقات عند السعر الذي تريده، على عكس الحال في الأسهم حيث يمكن أن تبقى معلقاً في صفقة بسبب نقص السيولة في السهم الذي قمت بشرائه، أو حيث يمكن ألا تجد عروض عند السعر الذي تريد شراء السهم منه.

safiforex
06-26-2012, 18:19
الفوركس عمل مميز جدا على الاقل من وجهة نظرى

فهو لايحتاج سوى جهاز كمبيوتر واتصال بشبكة الانترنت بالاضافه وهذا هو المهم ان نتعلم كيفية ادرة عمل الفوركس

وهذا يتم ايضا من خلال النت

وسوق الفوركس يعمل 24 ساعه يوميا يعنى من الممكن ان تختار الوقت المناسب لك للتداول

هذه من اهم الميزات في الفوركس انه متوفر كل الوقت و بيكون من داخل البيت و انت مرتاح جداا
و هذا من اعظم الميزات للعمل في الفوركس ، و لكنه جد صعب لمن لا يعرفه جيدا و لم يحترف فيه بعد
لان بكل بساطة الفوركس سهل و صعب في نفس الوقت

fx-man
06-26-2012, 18:27
الفوركس افضل وسيلة لربح المال من المنزل فى رائيي وبدون الاعتماد على احد
فقط تحتاج للوقت والتدريب لتمتلك خبرة وممكن تتاجر بفضل بونص المنتدي وبالتالى لا مشكلة بالنسبة لراس المال .

kingman
06-26-2012, 18:52
السلام عليكم ورحمة الله
وفقنا الله
هههههه او بيفتحلك البال ويقولك سيب كل فلوسك هنا ومايسبكش الا لما ينفض الواحد ومايخرجوش بسنت ههههه
اكيد السوق ربح كبير وفيه سيولة سواء معك او ضدك ويظل مصدر للربح الجيد رغم خطورته العالية

saad
06-27-2012, 02:56
فقط تحتاج للوقت والتدريب لتمتلك خبرة وممكن تتاجر بفضل بونص المنتدي وبالتالى لا مشكلة بالنسبة لراس المال .

amrmorasamir
06-27-2012, 02:58

اللى بيميزه انه مفتوح 24 ساعه وممكن اشتغل فى اى وقت عادى جدا بدون اى قيود وانا بعتبره عمل اضافى بالنسبه ليا بجانب عملى الاساسى

i5land_man
06-27-2012, 02:59
اللى بيميزه انه مفتوح 24 ساعه وممكن اشتغل فى اى وقت عادى جدا بدون اى قيود وانا بعتبره عمل اضافى بالنسبه ليا بجانب عملى الاساسى

ربنا يوفقك وانت عملت الصح فعلا لانه الفوركس مش بيلزمك انك تسيب شغلك
لانه ممكن تعمل صفقات خلال اي وقت في اليوم

talal
06-27-2012, 03:01
لا يعتبر حاليا من افضل وسائل العمل لدي ولكن ربما في المستقبل
والشيء المميز هو طبعا خلاوة الربح فالكل يدخل للحصول على الارباح
وهذا شيء مميز في الفوركس لانه ممكن تحقيق ارباح ضخمة في وقت قصير

saad
06-27-2012, 03:09

aboualy
06-27-2012, 03:16

فعلا اخى العزيز الفوركس يعد حاليا من افضل وسائل الربح من على النت وذلك لانك تستطبع العمل به بمنها الحرية وانتالذى تستطيع ان تتحكم فى دخلك منه على مدى اهتمامك به وبدراسته والتدريب عليه سوف يذيد دخل دون الحاجة الى اى شخص او جه اخرى

hehelibeb
06-27-2012, 04:45
الشيء المميز هو أنك تعمل

وأنت في بيتك وفي كل حين

ويمكن أن تشغل وقتك قبل أن يشغلك

Mostafa Mando
06-27-2012, 04:48
الشيء المميز هو أنك تعمل

وأنت في بيتك وفي كل حين

ويمكن أن تشغل وقتك قبل أن يشغلك

صحيح يا اخي دي ميزة مهمة جدا في الفوركس وايضاً هو عمل ممتع جداً يحتاج للعقل فقط

ليس لقوة الجسم وهذا ما احبه فيه وايضاً يساعدني كثيرا في حياتي

xtomorrow
06-27-2012, 07:14
اهلا
المميز في الفوركس اولا انك حر في عملك
ثانيا سهولة ويسر حيث لا تعب ولا ارهاق بدني
ثالثا يعلمك مجموعة من المبادئ كالصبر والالتزام وحسن الادارة

zahran
06-27-2012, 07:48
الشيئ المميز فى هذا المجال انه يعلم الانسان عده اشياء وهى :
الالتزام وعددم الجرى وراء السراب ولكن طبعا دا هنتعلمه بعد فتره مش قليله من دخول المجال
وايضا سوف يعلمنا عدم الطمع والرضى بالقليل
وايضا الزكاء ف التعامل مع هذا السوق
من عنده الاصرار على الربح من هذا السوق عليه عمل هذه الاشياء

okash
06-27-2012, 07:52
ألرافعة المالية التي تعطي الميزة الرائعة عن باقي ااوناع التجارة وهي من اهم اساب جذب التجار الى ههذ النوع من التجارة والتي تعطيك سرعة في توليد الارباح

saad
06-27-2012, 15:02

elazez
06-27-2012, 15:20
الفوركس اكبر سوق موجود في العالم الان
حيث يتمتع باكبر سيولة عن غيره من الاسواق
وبالتالي يعتبر اكبر مجال يمكن فيه تحقيق عائد مالي كويس

aminos
06-27-2012, 16:46
السلام عليكم
يمتاز سوق الفوركس بعدة أشياء
و منهم الربح السريع إذا كنت محترفا
و العمل من البيت
و عمل يحب الذكاء
و أيضا أنه أكبر سوق في العالم
و الله أعلم

magic777
06-27-2012, 18:27
اهلا
لا اتفق معاك من ناحيه عدم وجود ارهاق بدني
بالعكس ده له تأثير سلبي كبير على العين والصحه وعلى الحاله المزاجيه للمتاجر وغيرهم

assidi saber
06-27-2012, 18:31
هو انك تستطع المتاجرة في اي وقت و تريد و بالزوج الذي ترغب المتاجرة به و كذلك تكسب الكثير من النقود في اقل مدة

ابو محمد
06-27-2012, 18:42
لا اتفق معاك من ناحيه عدم وجود ارهاق بدني
بالعكس ده له تأثير سلبي كبير على العين والصحه وعلى الحاله المزاجيه للمتاجر وغيرهم

انت تتحكم بعملك بالفوركس تستطيع وضع اوردرات
وتبتعد عن الشاشة حتى لاتتعب وتتابع كل كم ساعة

xtomorrow
06-28-2012, 05:59
يعجبني في الفوركس عنصر التحدي
اي تحدي السعر ومحاولة استطلاع تحركاته
بصراحة الفوركس مهنة وهواية ورياضة للعقل

Mostafa Mando
06-28-2012, 06:16
هو انك تستطع المتاجرة في اي وقت و تريد و بالزوج الذي ترغب المتاجرة به و كذلك تكسب الكثير من النقود في اقل مدة

بالفعل يا اخي اجمل ما في الفوركس انه عامل ممتاز في تحسين معيشة المتاجر

وعنصر ايضاً في تحقيق احلامه المتعلقة بالمال وهو مجال ممتع وانا احبه واحسن حاجة فيه انت شغال في البيت وفي اي وقت وانت مدير نفسك

saad
06-28-2012, 11:49
الشئ المميز فى الفوركس هو الفرصة لتحفيف ارباح كبيرة من مبلغ صغير وكذلك هناك مميزات اخرى فى الفوركس مثل انك تستطيع العمل اى وقت تشاء من اليوم ليلا او نهارا وكذلك انك تعمل من منزلك بدون الحاجة الى الانتقال الى مكتب او خلافه

assidi saber
06-28-2012, 12:45
هو انه عالم فيه الكثير من المخاطر و اذا نجحت فيه فانك سوف تحقق كل احلامك ان شاء الله

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 13:04
هو انه عالم فيه الكثير من المخاطر و اذا نجحت فيه فانك سوف تحقق كل احلامك ان شاء الله

بالتأكيد الفوركس غنى لتحقيق كل احلامك وامنياتك

ممكن تشترى كل شئ بارباح الفوركس وتقدر تعمل لنفسك رأس مال قوى وتتدخره

kamizidan
06-28-2012, 13:10
لأنهة وسيلة للربح كبيرة جدا ولو استغليتها ممكن اعمل الاالافات من المال ولأنه سوق عمل زيه زى اى شغل فى العالم

saad
06-28-2012, 13:20

ahmed forexawy
06-28-2012, 14:17

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته الشىء المميز بالنسبه لى انه يمكننى انا امارس عملى عن طريق الانترنت فى اى وقت وفى اى زمان فى اى لحظه ولا يوجد من يتحكمى بى سوى نفسى وانه يعتمد على التركيز والابداع ولا يوجد فيه روتين كالوظائف الاخرى ويمكننى اخذ اجازه متى احب .نعم الفوركس من افضل وسائل العمل لدى

elssayed
06-28-2012, 14:53
المميز طبعا مكسبة لانك لو حققت مثلا 100 دولار شهريا معناها انك بتحقق 600 جنية بالشهر
وهو مبلغ يساعدك كثيرا بجانب عملك لكن لا اجعل الفوركس عملي الاساسي

ahmed
06-28-2012, 14:58
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته الشىء المميز بالنسبه لى انه يمكننى انا امارس عملى عن طريق الانترنت فى اى وقت وفى اى زمان فى اى لحظه ولا يوجد من يتحكمى بى سوى نفسى وانه يعتمد على التركيز والابداع ولا يوجد فيه روتين كالوظائف الاخرى ويمكننى اخذ اجازه متى احب .نعم الفوركس من افضل وسائل العمل لدى

ميزة الابداع من اجمل الميز الموجودة فى هذا المجال وهذا
ما يجعلنى احب الفوركس ان الابداع فيه ليس له حدود
يمكنك ان تذهب بخيالك بعيدا لتبدع

magic777
06-28-2012, 15:16
يعجبني في الفوركس عنصر التحدي
اي تحدي السعر ومحاولة استطلاع تحركاته
بصراحة الفوركس مهنة وهواية ورياضة للعقل

بس احذر اخي تقلب معاك وتجي معاك بالعكس لان فيه ناس بيبالغوا في التحدي ده
لدرجه تحدي السوق نفسه في اوقات الخساره وده خاطئ طبعا
لانهم هنا كده بيعاندوا مع سوق لا يرحم وده هيكون خساره ليهم هم في النهايه

dollyabdallah
06-28-2012, 15:22
المميز اننى اقدر اتعلم الصبر وايضا لتحسين داخلى وتنشيط الذكاء

Heba samir abdallah
06-28-2012, 15:36
مجال مغرى جدا من حيث الارباح الكتيرة اللى ممكن توصلها ومن حيث طريقه العمل به

Desperate
06-28-2012, 15:37
انا الحاجه اللى شدتنى للفوركس
ان الفرص كل لحظة
يعنى طوول مانت قاعد قدام الشارتات بيبقى فى فرص بس المهم تعرف تاخدها
والارباح المغرية طبعا اللى بنسمع عنها

وفوق ده كله ممكن نضيف ان مش هيبقى ليك رئيس يتحكم فيك او تضطر تنزل فى زحمة المواصلات عشان تروح الشغل
ده لو معاك راس مال كبير وهتعتمد على الفوركس كمصدر رئيسى وده قليلا ما يحدث

khaled zizo
06-30-2012, 04:10
اللي مخليني ادخل مجال الفوركس هو الطمع مش اكتر لاني كنت بشتغل في الابلود و ارباحي كانت متوسطه لكن الطمع جعلني اتوجه لمجال الفوركس و بصراحه الفوركس يحب الطماعين اجي انا و اقوله لا بس يارب الواحد ميطمعش لحد ما يخسر كل فلوسه مش كده

xtomorrow
06-30-2012, 04:43
المميز في الفوركس انه يخسر و يربح
وهذا يشكل عندي تحديا صعبا و ممتعا في الان نفسه
وارى انه من الممكن جعله عملا ووظيفة اساسية

ahmed abdalla
06-30-2012, 05:27
والله يا اخى لا اعلم ان كانت الاستكشاف هو من الاشياء المميزة للفوركس ولكن الفوركس يحتوى على
تحقيق ربح جبار يمكن ان تنقل التاجر الى عالم اخر من المتاجرة اما بالنسبة لااعتماد على الشارت فاين اعتمادك على التحليل الفنى او الاخبار
عالم جديد لمن يحب الاستكشاف والمغامرات هو 100%سيغير حياتك
لكن في أي اتجاه ؟الله اعلم ,حسب مزاج الشارت
تداولا موفقا للجميع

xtomorrow
06-30-2012, 06:42
سيغير حياتك اما الى الفرح او الهم
وذلك حسب ما تحققه من نتائج في صفقاتك
عن نفسي اعتبره هواية قبل العمل

jihadazzam
06-30-2012, 07:11
انا الحاجه اللى شدتنى للفوركس
ان الفرص كل لحظة
يعنى طوول مانت قاعد قدام الشارتات بيبقى فى فرص بس المهم تعرف تاخدها
والارباح المغرية طبعا اللى بنسمع عنها

وفوق ده كله ممكن نضيف ان مش هيبقى ليك رئيس يتحكم فيك او تضطر تنزل فى زحمة المواصلات عشان تروح الشغل
ده لو معاك راس مال كبير وهتعتمد على الفوركس كمصدر رئيسى وده قليلا ما يحدث

بالفعل الفوركس فرصه متواجدة 5 ايام بالاسبوع ونحاول من خلاله ان نزيد دخلنا
وبالفوركس انت سيد نفسك تعمل ساعة تشاء وترك ساعة الي بدك

madoxegy
06-30-2012, 07:16
لانها بكل بساطة تعتبر مصدر دخل اضافى كبير جدا
بشرط الالتزام التام

sniper90
06-30-2012, 07:36
الفوركس من اكثر الوسائل التى من الممكن ان تربح مبلغ كبير من المال فى وقت قصير
فأرباحه مغرية جدا على عكس الكثير من الوسائل الاخرى للربح

mohamed adel
06-30-2012, 09:25
الدافع الى دخول الفوركس هو اننى عن طريق الفوركس استطيع تحقيق احلامى واهدافى والربح
ويعتبر الفوركس هو افضل وسائل العمل لدى ولذلك لاننى اجد فيه الامان وقدرته فى تحقيق احلامى

waleed adel
06-30-2012, 14:55
الفوركس عالم كبير بالفعل وخصوصا عن نفسى اتجهت للفوركس لعدة اسباب اولها الربح
انة من الممكن ان تربح وان يكون الربح سريع وانت جالس فى بيتك وعلى النت وممكن باوقات الفراغ فقط

madoxegy
06-30-2012, 14:57
هو عالم كبير واسع جدا ميوته انه غير انك تحقق دخل ليك
فيه تعليم للصبر وعدم التسرع فى اتخاذ القرارات

Mostafa Mando
06-30-2012, 15:57
الحقيقة يا اخي اهم ما يميز الفوركس بالنسبة لي وبالنسبة للمعظم هنا

انه عمل انت الذي تديره وفي نفس الوقت انت الموظف يعني انت مدير نفسك

ودا اجمل شئ بجانب انه ممتع وانا احبه

Mtec
06-30-2012, 16:10
اهم ميزة هو انه سهل الولوج ، واي شخص يمكنه التداول
لكن يجب العمل لسنوات من اجل اتقانه

ahmed abdalla
06-30-2012, 16:12
الفوركس مميز بالنسبة لى لانه يرتبط بمجال دراستى كما ان الفوركس يحقق مكاسب مرتفعة ولكنها تحتاج الى التاجر الذى يقدر على تحليل السوق تحليل سليم ويكون مرتبط بالسوق وتحركاته

sabre
06-30-2012, 16:15
الشىء المميو بالطبع هو فكرة تشغبل الدماغ جيدا وممكن عمل ثروة بالمجهود فقط دون رأس مال
وذلك عن طريق ادارة الحسابات مثلا وطبعا دا كله علشان يجيى بيكون بالاجتهاد والدراسه الجيدة لهذا المجال الجميل

konine
06-30-2012, 16:55
الفوركس من اكثر الوسائل التى من الممكن ان تربح مبلغ كبير من المال فى وقت قصير
فأرباحه مغرية جدا على عكس الكثير من الوسائل الاخرى للربح

نعم أخي فبنوص فهو من أحد أهم أشياء التي يمكن أن تميز فوركس
لكن الأهم هو كنه دخل جيد مع أنه غير قار
الله كريم

sunlight
06-30-2012, 16:58
نعم أخي فبنوص فهو من أحد أهم أشياء التي يمكن أن تميز فوركس
لكن الأهم هو كنه دخل جيد مع أنه غير قار
الله كريم

نعم البونص شىء هام جدا فبدونه لا نستطيع التعلم لان جميع ا يتعلم بالبونص وقد يفقده ولكنه مع مرور الوقت سوف يصل لمرحله الثبات والحفاظ عليه

solorik
06-30-2012, 17:42
اللميز فى سوق الفوركس
-انه انت من تحدد وقت متاجرتك
-تقدر تقوم به من اى حتة فيها اتصال انترنت
-ولكن يجب ان يكون لديك الخبرة
-انه يمكنك من مضاعفة راس مالك

derfcase
07-01-2012, 04:07
حقيقة انا كنت امارس في البداية التداول في بورصات الاسهم
و لكن لما ظهر الفوركس بعروضه المغرية الحقيقة - و بتسهيلاته الممتازة - تركت بورصة الاسهم و تفرغت له

Dentist Ahmed
07-01-2012, 07:07
دخولى عالم الفوركس هو بسبب حبى للمغامرات
بعتبر الفوركس هو اكبر عمل يوجد بها مغامرات
احساس رائع جدا لما تغامر ب فلوسك وتنجح المغامره
ولكن قمه اليأس عندما يفشل هذا التداول
وهكذا حال الدنيا يوم لك ويوم عليك

okash
07-01-2012, 07:55
سوق مفتحو 24 ساة متواصلة دون توقف اكبر سوق في العالم واكثر سوق فيه سيولة ومن اكثر التجارات مربحة في العالم لذلك الفوركس مميزعن بافي انواع الاخرى من التجارة

Mohamed90
07-01-2012, 12:39
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الفوركس له مميزات و له سلبيات
و انت الذي تحدد اخي على ماذا تحصل حسب نتائجك لو كان نتائج مبشرة سيكون داميزة عليك
و اذا كانت نتائج سيئة لن ترى اي ميز في الفوركس سوي خسارة اموالك

waleed adel
07-02-2012, 22:30
اللميز فى سوق الفوركس

فعلا مايميز الفوركس انك انتا اللى بتحدد مواعيد العمل محدش هيتحكم فى مواعيدك
وممكن من اى مكان تتاجر فعلا

Rami
07-02-2012, 22:36
اكثر ميزة عجبتنى ذكرها احد الاخوة ان الفوركس عالم كبير
تستطيع ان تبيع وتشترى متى شئت
فهناك دائما من هو جاهز ليشترى او ليبيع
تحياتى لك

siafari
07-02-2012, 22:39
السلام عليكم

الجيد في الفوركس هو انه لا يرحم لا مبتدا ولا محترف

+
الارباح اللي يمكن تتحقق

---------- Post added at 07:39 PM ---------- Previous post was at 07:37 PM ----------

اللميز فى سوق الفوركس

معك حق اخي الكريم

الشئ الجميل هو انه انت اللي يتحكم في وقت العمل والمبلغ اللي سوف يتحقق في الشهر

Ahmed EL Deeb
07-02-2012, 23:15
الفوركس له مميزات كثيرة جدا الحقيقه منها انه لا يشترط ان تكون متفرع ويمكنك منه تحقيق دخل مادي جيد بدون النزول اللي الشارع وركوب المواصلات والذهاب الي العمل بل هو عمل اضافي وهوايه من المنزل وانت جالس امام الكمبيوتر دي اهم مميزاته بالنسبالي

madoxegy
07-02-2012, 23:45

aboualy
07-03-2012, 00:15
اكثر ميزة عجبتنى ذكرها احد الاخوة ان الفوركس عالم كبير
تستطيع ان تبيع وتشترى متى شئت
فهناك دائما من هو جاهز ليشترى او ليبيع
تحياتى لك

فعلا اخى العزيز هذه ميزة مهمة جدا فى الفوركس فانت تستطيع العمل فى الفوركس فى وقت من اليوم ليلا او نهارا وكذلك تستطيع العمل 5 ايام فى الاسبوع وهذا يعطيك فرصة ان تعمل وقتما تشاء

fxjoseph
07-03-2012, 00:27
المميز لسوق الفوركس بالنسبة لي كالتالي اولا هو متاح لي في اي مكان به انترنت وفي وقت يعني مثلا لو انت في البيت ومريح ع السرير ممكن تجيب الاب توب بتاعك وتمخمخ كده وتبدا تشتغل وتحلل كمان السوق ده رهيب به سيولة عالية جدا بس اللي يعرف يكسب وثالثا هو مجال مفتوح للعمل للي اوقاتهم ضيقة وعاوزين يجدوا مصدر دخل اضافي بمعني انك ممكن تشتغل فيه في مكان مش لازم تفرغ كامل

kingman
07-03-2012, 00:34
حقيقة انا كنت امارس في البداية التداول في بورصات الاسهم
و لكن لما ظهر الفوركس بعروضه المغرية الحقيقة - و بتسهيلاته الممتازة - تركت بورصة الاسهم و تفرغت له

بالنسبة ليك وقد تعاملت مع سوق الأسهم فى البورصة ايهم تجده امان اكثر المتاجرة فى البورصات ام فى الفوركس لأن من وجهة نظرى ان البورصات تمتاز بمخاطرة اقل عن سوق الفوركس ؟

king
07-03-2012, 00:54
الفوركس تجاره مميزه وتحقق لك احلامك وامنياتك دائما وهيا الطريق الذى تستيطع عن طريقه ان تصل الى اهدافك وتحقق طموحاتك وتكون عند حسن الظن بيك دائما يحتاج سوق النقد الى التركيز والجهد وبدون ذالك لا تستيطع ان تصل الى اهدافك ابدا

aminos
07-03-2012, 01:15
السلام عليكم
الفوركس به مميزات كثيرة و منها الربح السريع
العالم كله هو مكتب لك في أي مكان يمكنك أن تدخل السوق و تتاجر
و الكثير من الأشياء التي سوف نكتشفها مع مرور الوقت

nada
07-03-2012, 01:32
المميزه انها لعبة زكاء فوق الوصف وربح لا تتخيلوا
لاكن خساره فادحة

hesham1046
07-03-2012, 01:35
الميزة فية الربح الانك انت قاعد على الكمبيوتر وتقدر تعمل صفقات بيع وشراء وتسحب اموالك وانت قاعد على الكمبيوتر صدقنى دى احسن حاجة
بس الطمع واياك من الطمع
القناعة كنز والطمع خسارة فادحة

yassinoh
07-03-2012, 14:51
وسيلة للربح كبيرة جدا ولو استغليتها ممكن اعمل الاالافات من المال
ولأنه سوق عمل زيه زى اى شغل فى العالم بس احسن كمان لأنك عن طريق المنتدى
او عن طريق فلوسك ممكن تستثمر فيه وتسحب وتعمل ايداعات فى اى وقت وبسرعة جدا

okash
07-03-2012, 18:23
سوق مفتوح 24 ساعة وكذلك تستيطع ان تتعلمه بسهولة كبيرة اسهل عمل في العالم تستطيع المتاجرة فيه وانت في المنزل في الباص في أي مكان وانت تأكل تستطيع ان تتابع السوق

waleed adel
07-03-2012, 22:09
سوق مفتوح 24 ساعة وكذلك تستيطع ان تتعلمه بسهولة كبيرة اسهل عمل في العالم تستطيع المتاجرة فيه وانت في المنزل في الباص في أي مكان وانت تأكل تستطيع ان تتابع السوق

هو اه فى اى مكان ماشى بس لابد من الحرص فتحقيق الارباح فى الفوركس
ليس بالسهولة التى يتوقعها الكثير من الناس

kingman
07-04-2012, 01:42
الميزة فية الربح الانك انت قاعد على الكمبيوتر وتقدر تعمل صفقات بيع وشراء وتسحب اموالك وانت قاعد على الكمبيوتر صدقنى دى احسن حاجة
بس الطمع واياك من الطمع
القناعة كنز والطمع خسارة فادحة

مع انها اكبر ميزة فى هذا السوق ان الواحد ممكن يدير حياته كلها وهو قاعد مكانه الا انها مع الوقت بتبقى مع معظمنا اسوء حاجة لأنها بيكون لها اضرار من كثرة المتابعة والجلوس امام البى سى

hazem ahmed moahmed
07-04-2012, 01:46
لانه يحقق دخل جيد للتاجر الذي يدخل في هذا المجال بشرط ان يتوفر لدي هذا التارج خبره جيده وان يتعلم اساسيات الفوركس كما ان تعلمه ليس صعب و مصادر تعلم الفوركس منتشره علي الانترنت و يمكن ان تحصل عليها بسهوله كما يمكنك المتارجه من اي مكان دون التقيد بمكان او معاد معين للعمل

gemmy
07-04-2012, 02:55
لانه يحقق دخل جيد للتاجر الذي يدخل في هذا المجال بشرط ان يتوفر لدي هذا التارج خبره جيده وان يتعلم اساسيات الفوركس كما ان تعلمه ليس صعب و مصادر تعلم الفوركس منتشره علي الانترنت و يمكن ان تحصل عليها بسهوله كما يمكنك المتارجه من اي مكان دون التقيد بمكان او معاد معين للعمل

بالظبط كدة زى مانت بتقول بالخبرة و العمل نستطيع تحقيق ربح شهريا بل يوميا كمان لو الواحد حريف قوى بس انا شايف برضو ان الواحد لازم الاول يحب الحاجة اللى بيعملها علشان يبدع فيها و ويواصل التعلم مهما جنى من الخبرات و بالتوفيق لك و للجميع

ARAB_PIGEON
07-04-2012, 04:37

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
من اهم ما يميز الفوركس الارباح السريعه والكبيره
سهوله التداول
تستطيع التداول من اى مكان وفى اى وقت
السيوله العاليه
الشفافيه
الحمد لله لدى عمل اخر الى جانب الفوركس
اتمنى لك التوفيق

Mr.GooDMaN
07-04-2012, 04:47
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
من اهم ما يميز الفوركس الارباح السريعه والكبيره
سهوله التداول
تستطيع التداول من اى مكان وفى اى وقت
السيوله العاليه
الشفافيه
الحمد لله لدى عمل اخر الى جانب الفوركس
اتمنى لك التوفيق
نعم اخي افضل شئ التداول في اي مكان وبسهولة لان دلوقتي في طبعا التداول عن طريق الموبيلات
وياريت الناس كلها متعتمدش ع الفوركس كمصدر رئيسي للدخل عشان متقعش مرة واحدة

okash
07-04-2012, 08:08
سوق الفوركس من اكثر الاسواق مورونة ويوجد فيه سيولة عالية اكبر من أي سوق في العالم وفي نفس الوقت لكي تدخل فيه سهل جدا ولا يوجد فيه أي تعقيدات

Mohamed90
07-04-2012, 11:14
سوق الفوركس من اكثر الاسواق مورونة ويوجد فيه سيولة عالية اكبر من أي سوق في العالم وفي نفس الوقت لكي تدخل فيه سهل جدا ولا يوجد فيه أي تعقيدات

السلام عليكم طبعا اخي العزيز هذه من بين الامور و ميزات هذا السوق الضخم
و ممزات السوق تتجلى في سرعة تواصل معاه ميزات التي يمكن دخول من اي مكان و اي وقت وبدون شروط

memostar3
07-04-2012, 13:09
الربح ثم الربح ثم الربح
ولا بديل عن الربح وهذا قرارى منذ الدخول
الررررررررررررررررررررررر ربح
ربنا يدينا ويديكو يارب

ramimasarwah
07-04-2012, 13:14
طبعا المميز الرئيسي هو الربح السريع وتحقيق اقصى اكثر الارباح في اقل وقت واقل جهد فالحاصل تحقيق صفقات مربحه وانتا جالس في بيتك فابعاد الجهد يمكن التاجر من التركيز والمداوه مع العلم ان هناك جهد التدقيق والتركيز والمثابره وعلى كل حال الارباح هي المميزه الواضحه في عالم الفوركس

okash
07-04-2012, 13:26
تستطيع ان تكون ثروة بسرعة كبيرة اسرع من أي تجارة في العالم وبمجهود قليل جدا مقارنة ايضا مع التجارات الاخرى لذلك هو من اروع الاسواق في العالم

aboualy
07-04-2012, 13:33
طبعا المميز الرئيسي هو الربح السريع وتحقيق اقصى اكثر الارباح في اقل وقت واقل جهد فالحاصل تحقيق صفقات مربحه وانتا جالس في بيتك فابعاد الجهد يمكن التاجر من التركيز والمداوه مع العلم ان هناك جهد التدقيق والتركيز والمثابره وعلى كل حال الارباح هي المميزه الواضحه في عالم الفوركس

طبعا ميزة الربح السريعة هى اهم ميزة فى الفوركس ولكن للاستفادة من هذه الميزة لابد من بذل مجهود كبير فى التعليم والتدريب لفترة كافية حتى نكون قادرين على الاستفادة من مميزات هذا السوق

m_fekry
07-04-2012, 13:46
لأنهة وسيلة للربح كبيرة جدا ولو استغليتها ممكن اعمل الاالافات من المال ولأنه سوق عمل زيه زى اى شغل فى العالم بس احسن كمان لأنك عن طريق المنتدى او عن طريق فلوسك ممكن تستثمر فيه وتسحب وتعمل ايداعات فى اى وقت وبسرعة جدا .
هو ده رأيى يعنى ان شاء الله من اوصل الى الالاف الدولارات من المتاجره فى الفوركس يعنى وظيفه لاى شخص

magic777
07-04-2012, 13:46
مع انها اكبر ميزة فى هذا السوق ان الواحد ممكن يدير حياته كلها وهو قاعد مكانه الا انها مع الوقت بتبقى مع معظمنا اسوء حاجة لأنها بيكون لها اضرار من كثرة المتابعة والجلوس امام البى سى

ماهو موضوع القعده على الكمبيوتر هنا وطول المتابعه بيقل بمرور الوقت وبعد وصول المتاجر لمستوى الاحتراف
بيلاقي انه بيقدر بعد كده يعتمد على انظمه عمل تريحه زي الاوامر المعلقه او اكسبرتات
تتبع طريقه متاجرته

yassoo011
07-04-2012, 13:53
اكبر مييزه بالفوركس سرعة تكين ربح
بسرعة دونا عن اي مجال اخر وبأقل جهد
ولكن يعيبه انك ممكن تضيع كل ثروتك في اقل وقت لو لم تكن جيد بالتجارة

onbtavptbav
07-04-2012, 14:01
هذا السوق مغرى بما فيه فرص لتحقيق ارابح جيدة من خلال المتاجره فيه حقيقى ان المخاطرة فيه عالية لكن مادام فيه امل وفيه ارباح تتحقق فأن الواحدب يبقى دايما متفاؤل انه هيستطيع ان يربح ويحقق مايأمل من هذا السوق

aboualy
07-04-2012, 14:06
ماهو موضوع القعده على الكمبيوتر هنا وطول المتابعه بيقل بمرور الوقت وبعد وصول المتاجر لمستوى الاحتراف
بيلاقي انه بيقدر بعد كده يعتمد على انظمه عمل تريحه زي الاوامر المعلقه او اكسبرتات
تتبع طريقه متاجرته

فعلا كل خبرة المتداول فى الفوركس زادة كل ما المدة التى يحتاج ان يقضيها امام الشاشة تقل
يعنى الموضوع بيبقى مش اكتر من ساعة يقضيها فى تحليل الازواج الى محتاج انه يحللها ويحدد نقطة الدخول والهدف و وقف الخسارة ثم يضع امر معلق ليعود بعد عدة ساعات ليرى النتيجة

omar kapo
07-04-2012, 14:07
هو انك تستطيع ان تحقق اهدافك باذن الله من خلال الفوركس
من عمل مشروع من خلال ارباح الفوركس

okash
07-04-2012, 15:17
الفوركس يمكن الربح منه سواء في الصعود او الهبوط يمكنك ان تربح وهذا شيء مميز للفوركس عكس التجارات الاخرى التي تربح فقط عندما يزداد الطلب

memostar3
07-04-2012, 15:52
الفوركس يمكن الربح منه سواء في الصعود او الهبوط يمكنك ان تربح وهذا شيء مميز للفوركس عكس التجارات الاخرى التي تربح فقط عندما يزداد الطلب

اتفق معك يالغالى ففى هذا السوق البقاء للاقوى واحلى ما فيه انه بامكاننك التنقل بين الكفتين و القوتين

yamiyugi
07-04-2012, 15:59
الشئ المميز بالنسبه لى فى الفوركس انه يعتمد ع الاقتصاد
والشخص الذى يفهم الاقتصاد جيدا ويتابع الاخبار يوميا يوفوز فى هذا السوق
وانا اعشق الاقتصاد ولذلك ادخل الى هذا السوق الكبير

eng2012
07-04-2012, 16:04
ان تجاره الفوركس بها الكثير من المميزات التى تجعل كل شخص يقوم بالدخول اليه والتداول فيه وانا اعتقد ان الميزه التى افضلها انه لا نحتاج الى الالتزام بتوقيت معين او الذهاب الى اى مكان حتى نستطيع العمل فى التجاره

jans
07-04-2012, 16:11
طبعا ميزة الربح السريعة هى اهم ميزة فى الفوركس ولكن للاستفادة من هذه الميزة لابد من بذل مجهود كبير فى التعليم والتدريب لفترة كافية حتى نكون قادرين على الاستفادة من مميزات هذا السوق

وأكيد هذا الشيء لن يأتي من يوم و ليلة يحتاج لفتره طويلة
لكي تكتسب الخبره يوجد البعض له في الفوركس 1-4 سنوات و يوجد أكثر و لديهم خبرات ممتازه في هذا المجال .

safiforex
07-04-2012, 16:11
ان تجاره الفوركس بها الكثير من المميزات التى تجعل كل شخص يقوم بالدخول اليه والتداول فيه وانا اعتقد ان الميزه التى افضلها انه لا نحتاج الى الالتزام بتوقيت معين او الذهاب الى اى مكان حتى نستطيع العمل فى التجاره

الالتزام هو اهم ميزة و اهم شيئ للنجاح في الفوركس
فلو تعلمنا كيف نلتزم سواء في عملنا او طريقتنا او مالنا فاننا اكيد سناخذ طريق النجاح اكيد

okash
07-04-2012, 21:48
سهولة تعلمه وسهولة البدء فقط حساب تجريبي مع القليل من القراءة من ثم عندما تشعر نفسك جاهز تنطلق وتبدأ بالتدوال ، ولا يحتاج الى تفيكر مسبقا في الدخول

ehab
07-08-2012, 22:38
الالتزام وعددم الجرى وراء السراب ولكن طبعا دا هنتعلمه بعد فتره مش قليله من دخول المجال
سوف يعلمنا عدم الطمع والرضى بالقليل
ف التعامل مع هذا السوق

YesIcan
07-08-2012, 22:52
الي خلاني ادخل للفوركس هو غموضه في الاول و حابب اتعرف عليه
و بعد ما شفت ارباحه من اناس اخرين زاد شدني اكثر و افكر انني اكون عمل خاص عن طريقه ان اراد الله
و اتمنى التوفيق للجميع

roka
07-08-2012, 22:55

من اهم مميزات الفوركس هى اكتساب خبرة وممارسة وتعلم اشياء جديدة وايضا ربح بعض الاموال

salah.bmw
07-08-2012, 23:01
الشيئ المميز بلفوركس هو الذكاء والعمل بعدة طرق لكسب المال
ولكن لا افضله عن وسائل عمل اخرى بلتأكيد لو ان هناك فرصة عمل ترد علي ربع ارباح الفوركس لنسيت الفوركس وام الفوركس ايضا :)

Salwa Soliman
07-08-2012, 23:20
المميز في الفوركس انه مجال لتحقيق ارباح كثيرة لذلك فهو من افضل مجالات العمل

thugalive
07-08-2012, 23:24
الفوركس عالم فريد نتعلم منه عدة أشياء في حياتنا من بينها الإدارة الصارمة و التحكم في أعصابنا الصبر ثم الصبر و العمل لتحقيق المبتغى لكن الفوركس يبقى وسيلة لكسب دخل يمكن أن يغنيك عن عملك إذا اكتسبت فيه خبرة لأعوام

husamart
07-08-2012, 23:42
مجال شيق أرباح عالية في وقت ليس كبير
تحكم راس مالك
تحكم بصفقات البيع
تبيع بدون اي مشاكل او تدليل على سلعتك
تسحب أرباحك فورا

forex man
07-08-2012, 23:46
المميز فى الفوركس اخى هوا الربح
انت بتسمع عن الى يحول 100 دولار الى 16000 دولار فى الفوركس
هنا فى المنتدى
والى يحول 200 دولار الى 4200
هل تدر تحقق ده فى اى مجال تانى وبدون مجهود عضلى ولف وتعب
معتقدش
تحياتى

rose90
07-08-2012, 23:54
الفوركس مميزاته كثيرة اولها واهمها الربح الكبير اللى ممكن تحققه وطبعا ده بيعتمد على مدى دراستك و تعلمك للفوركس ,,,تقدر تمارسه من البيت وسوق الفوركس متاح 24 ساعة تقدر تداول فى الوقت المناسب ليك,,انك بنكون رئيس حمهورية نفسك ودى اهم حاجة :ok:

Mostafa Mansour
07-08-2012, 23:56
الفوركس مصدر مميز لتحقيق دخل مرضي وبدون بذل جهد كبير ويمكن العمل عليه في اي وقت وبالنسبة ل فأنا اعمل عليه في اوقات الفراغ

rose90
07-08-2012, 23:59
الفوركس مصدر مميز لتحقيق دخل مرضي وبدون بذل جهد كبير ويمكن العمل عليه في اي وقت وبالنسبة ل فأنا اعمل عليه في اوقات الفراغ

فعلا صح لكن الجهد المبذول بيكون فى التعلم و القراءة و التعلم من اصحاب الخبرات حتى لا يتحول الى مصدر للخسارة وليس الدخل

Amany Mohamed
07-09-2012, 00:00
السلام عليكم
ارى ان اما يميز الفوركس انه مجال كبير لتحقيق الربح و المكسب
و انه عمل يجب احترامه و بذل جهد كبير فيه من اجل الحصول على الخبرة

madoxegy
07-09-2012, 00:00

thugalive
07-09-2012, 01:47
جربت لهايب لمدة ليست بالقصيرة لم أكون أعرف أنه حرام بالنسبة لمعتقدات المسلمين لن أكذب عليكم قمت بالربح فيه مرات عديدة لكن مع مرور الوقت تأكدت أن أغلبية الشركات لا تمضي٧ أيام ثم تنصب

ymn30
07-09-2012, 02:16
ف التعامل مع هذا السوق

اخى فى كل اسبوع اعمل كشف حساب لنفسك زى كشف الحساب الى بتعملة ليك الشركة والله لو كانت ارباح تمشى بخطوات ثابته الى الامام فانت على الطريق السليم وانت من المتميزين ولو كان العكس راجع نفسك واعرف اين يكون الخطاء

Omnia Ebrahim Hussein
07-09-2012, 02:41
كل مافى الفوركس مميز وخاصة انه بحر واسع ملىء بالمعلومات القيمة وايضا ملىء بالارباح والمكاسب اما الجهد المبذول فيه يتمثل فقط فى التعلم والدراسة والخبرة وليس له اى مجهود عضلى ويجب ان يكون له احترامه بحيث لانجعله كشىء هامشى

mohamed 300
07-09-2012, 02:43
الشئ الذى اراه مميز فى هذا السوق ,هو العمل فى اى وقت تريده بالكيفيه التى تعرفها وتفضلها ,وبالمبلغ الدى تريده ,وتعمل من خلال البيت او اى مكان تريد

sobissa
07-09-2012, 02:44
مميزات السوق معروفة للجميع وهي اشتغل السوق 24/24 وكذلك السيولة العالية التي يتميز بها السوق والتي تجعل من الصعب التحكم فيه من قبل أي جهة

Eman Mousa
07-09-2012, 03:07
فرصه لتحقيق ارباح كثيره
وتحقيق الاحلام

fx-man
07-09-2012, 03:41
افضل شئ فى الفوركس انه ممكن تعمل ربح ثابت كل شهر وانت قاعد فى بيتك فى حاجة احلى من كدا؟ كمان ممكن يكون مش معاك راس مال تتاجر بيه ممكن تتاجر ببونصات زى البونص من الردود هما فى المنتدى .

thugalive
07-09-2012, 03:45
أهم ميزة تعجبني في الفوركس هي الرافعة المالية فرغم أن السلبيات تحيط بها من جميع الجوانب إلى أنها من أهم ما تتيحه شركات الوساطة فبواسطة الرافعة المالية يمكنك ربح أضعاف رصيدك بصفقة واحدة كما يمكنك خسارة رصيدك

nrgslawi
07-09-2012, 03:57
السلام عليكم ورحمة الله
الشيء الجميل في الفوركس هو انه كلما احتجت الى المال ادخل الى منصة التداول مع بعض العلم ومرة انجح ومرة اخسر
والله يوفق الجميع

abaragh
07-09-2012, 04:55
لانه يساعدك على زيادة دخلك ويعتمد على الذكاء ويستطيع الانسان من خلاله تكوين شخصيته حتى يتعلم الاعتماد عن النفس ومعرفة معنى الالتزام ومعرفته بكل جديد عن الاسواق المالية من اخبار اقتصادية وغيرها

Mr.GooDMaN
07-09-2012, 05:01
لانه يساعدك على زيادة دخلك ويعتمد على الذكاء ويستطيع الانسان من خلاله تكوين شخصيته حتى يتعلم الاعتماد عن النفس ومعرفة معنى الالتزام ومعرفته بكل جديد عن الاسواق المالية من اخبار اقتصادية وغيرها

تمام جميل جدا اخي الكريم انك تتعلم كل هذه الصفات من الفوركس ع الاقل سنكون استفدنا صفات جيدة مقابل الخسارة لا قدر الله
ولكن احذر ان يأخذك الفوركس من حياتك الشخصية واختلاطتك باصدقائك وعائلتك حددد لنفسك وقت للعمل فيه ووقت لحق اسرتك واصدقائك عليك

السيد الجبالي
07-09-2012, 05:04
المميز في هذا السوق انك تعمل كيفما تشاء .. تاكل مما تصتاد .. فليس عليك مدير سيجحاسبك ولكن المحاسب لك هو نفسك ..
كما انه فرصه جيده للحصول علي عاذد مادي جيد ..
يزكي في الانسان بعض الصفات الجيده مثل التحم في الانفعلات في الغضب وفي الفرح وفي الطمع وفي الخوف ...

ramimasarwah
07-09-2012, 08:46
السلام عليكم
انا بالنسبة لي المميز في الفيرفوكس انه بامكانك الدخول والمتاجرة وانت موجود في عملك ولا يحتاج الى التفرغ التام كما انه عالم جديد وهو فرصه للربح واستغلال الاموال المجمدة اي يمكنك تشغيل اموالك بسهوله وتجربه جميله

resala11111
07-09-2012, 13:48
انا داخل الفوركس واتمنى انى احقق منه مصدر للربح
ويعجنى فيه حاجات كتيرة انه صعب فى البداية ولكن
بعد كده بيكون سهل وسهل فيه المكسب
بس ده بيعتمد على التوقيعات الصحيحة وبالتوفيق لكم

thugalive
07-09-2012, 14:39
الفوركس أفضل من العديد من المجالات الربحية مثل الأبلود و شركات البوكس بحيث يتيح الفرصة لأصحاب الخبرة لتحقيق أرباح عالية و في ظرف قصير مع رأس مال متوسط

kingman
07-09-2012, 15:53
الفوركس أفضل من العديد من المجالات الربحية مثل الأبلود و شركات البوكس بحيث يتيح الفرصة لأصحاب الخبرة لتحقيق أرباح عالية و في ظرف قصير مع رأس مال متوسط
اللى بيتعامل مع الأبلود وشركات الأعلانات بيشعر براحة كبيرة فى الفوركس ولكن بالنسبة للبداية بيبقى فيه صعوبة فى الفوركس فبرغم من انه تجارة بتحقق راباح جيدة الا ان المجالات الأخرى تتسم بالثبات فى الربح عنه

sendrala ahmed
07-09-2012, 16:44
يعلم الصبر والتجاره والمنافسه والحماس بيضيف صفات وخبرات حياتيه للفرد كبيره تجعله اكثر اصرار وحماس على تحقيق الارباح واجتياز الازمات

magic777
07-09-2012, 16:54

هو الربح من المجالات الربحيه زي الابلود وجوجل ادسنس مابيكونش فيه ضغط نفسي وبيعتمد هنا على نشاطك وعلاقاتك
وانت ضامن الربح وعارف هتكسب قد ايه
لكن في مجال الفوركس انت بتجتهد بس برده مابتكونش ضامن الربح زي المجالات الاخرى وبيكون عامل الضغط النفسي هنا اقوى بكتير كمان

thugalive
07-10-2012, 00:13
المميز في الفوركس أنك تستطيع أن تعمل ثروة و تستطيع أن تحلم بالملايين كما أنه يمكنك العمل من مكانك في المنزل فلا حاجة للخروج كل ماتحتاجه هو كمبيوتر و انترنت و خبرة في المجال و تحليل جيد للسوق

yara
07-10-2012, 01:03
المميز انه وسيلة سريعة للربح واتمني ان اعمل عليه واحقق ارباحا تساعدني للوصول الي اهدفي

thugalive
07-10-2012, 04:11
الفوركس أكبر سوق تجارة بالعالم حيث تتحرك بيه المليارات من الدولارات لذلك فهو يتميز عن باقي المجالات كما أنه يمكن العمل من المنزل دون عناء التنقل و يتمتع إلفركس بأكبر سيولة في العالم

mrxr00t3d
07-10-2012, 04:16
اخي الفوركس له مميزات
منها انك تربح من البيت بدون تعب وبدون ضياع وقت كبير
و من سلبياته
يمكن الخسارة بمبالغ كبيره

ARAB_PIGEON
07-10-2012, 04:21

الفوركس يحقق طموحى حيث يعطينى استقلاليه ماديه
حيث اكون حر نفسى افعل ما اشاء فى اى وقت
غير مقيد بروتين الوظيفه ولا ساعات العمل

Looser
07-10-2012, 13:12
مميزات المتاجرة في سوق العملات الاجنبية
1. هو اعلى سوق من حيث حجم المعاملات والمبادلات التجارية اليومية وتقدر بحوالي 3 تريليون دولار .

2. سوق الفوركس مفتوح على مدار24 ساعة ويبدا عمله مع فتح اسواق طوكيو يوم الاثنين الساعة 00.00 GMT ويغلق يوم الجمعة الساعة 20.00 GMT .
3. إمكانية سرعة اغلاق الاستثمار وتسييل المبالغ الموجودة في الحساب في اي لحظة (سحب مبلغ الاستثمار ) .
4. لاتستطيع اي جهة مهما كانت من افراد او جماعات احتكار سوق الفوركس والتلاعب به بعكس الاسواق الاخرى .
5. البائع والمشتري متواجد في كل لحظة اثناء عمل اسواق الفوركس ممايسهل عملية المتاجرة .
6. تتم دراسة سوق العملات بسهولة اكبر من اي اسواق اخرى بسبب وجود عدد محدد من العملات كاليورو والجنيه الاسترليني والين الياباني والفرنك السويسري .
7. يتميز سوق العملات الاجنبية بوجود اتجاهين لتحقيق الارباح بمعنى نستطيع تحقيقارباح عند ارتفاع سعر العملة فنقوم بشرائها أو عند انخفاضها نقوم ببيعها بالتالي اصبح لدينا اتجاهين لدخول السوق وتحقيق الربح .
8. الرافعة المالية ( Margin Leverage):- يمكن تحقيق ارباح هائلة من خلال استثمار مبالغ بسيطة نسبيا عند استخدامنا للرافعة المالية في المتاجرة في سوق العملات الاجنبية حيث يستطيع المستثمر المتاجرة ب 1 % - 2 % من القيمة الفعلية لعقود المتاجرة .

theboy2226
07-10-2012, 13:22
انا عندي اسباب كتير اولها طبعا المكسب و ان الفوركس سهل مش محتاج شهاده خبرة مثلا عشان تمارسه و انه عن طريق النت في البيت يعني لو كان في مكان معين نروحله عشان نفتح الصفقات و كده انا ماكنتش حاهتم بيه زي دلوقتي لانه من البيت و برده في متعة نوع ما و هو احسن من اي استثمار علي النت لان ادراة الحساب في ايدك و مستحيل حد ينصب عليك

sky44
07-10-2012, 13:48
السلام عليكم . لقد جدبني الى الفوركس الكثير من الاشياء اهمها انه عالم مربح قبل كل شيء فبحتراف هدا المجال و باثقانه يصبح كل شيء ممكنا وسيغير حياتك 360 درجة و في كل يوم اتعلم منه شيئا جديدا

egypt2012
07-10-2012, 13:50
بالنسبة لى انه سوق محدش يقدر يتحكم فيه و لا يحتكرة و سهل و لا يحتاج مجهود عضلى

Looser
07-10-2012, 14:59
مميزات الفوركس
السوق المالى الأكثر جاذبية
3 تريليون دولار تتدوال كل يوم , فوركس هو أكبر سوق مالي في العالم
بضع أعوام فقط إلى الوراء, كان التدوال بالعملات الأجنبية مرهقة و بطيئة, تتعامل فقط عن طريق السماسرة عبرالتليفون, عمولات ضخمة سخيفة. في الأونة الاخيرة التكنولوجيا الحالية التى طورتها أكس فوركس جعلت من السوق ساحر بالنسبة لجميع التجار, ومع نقرة واحدة يتم تنفيذ الطلب, أنتشار تنافسي و أكثر أهمية – و الأهم من بين أختيار التجارة من المنزل أو أى مكان من العالم و التى تعتمد فقط على الاتصال عن طريق الأنترنت
بأستخدام متصفح الانترنت العادى, تستطيع الوصول إلى أكس فوركس برنامج التجارة, 24 ساعة يوميا بدءا من الاّن, سوق العملة الأجنبية على خطوة من نقرة على الماوس. كبار الخبراء الماليين على الأستعداد للمساعدتكم في كل من إحتياتك التجارية

elking
07-10-2012, 15:39
انا شايف ان اهم مميزات الفوركس بغض النظر عن تحقيق ارباح كبيرة الا انه علمنى صفات جيدة جدا مثل التخلص من الطمع والهدوء والبعد عن المخاطرة والتحلى بالصبر

Bs Joker
07-10-2012, 16:06
الشيء الذي يجعلني ادخل عالم الفوركس هو أنه هواية تدر عليك بالخير و الربح الصافي اذا احسنت استعمالها, و طبعا عندما يكون العمل هواية يمكنك و من دون شك ان تصل الى قمم الربح و تكون قادر على ربح دخل شهري قار و كأنك في وظيفة حقيقية لكن من المنزل

thugalive
07-11-2012, 15:10
يعتبر الفوركس السوق الأكثر سيولة في العالم من حيث المعاملات و المبادلات التجارية كما أنه في الفوركس تستطيع وقف الخسارة أو بالأحرى سحب مبلغ الإستثمار تستطيع شراء أو بيع العملة حساب وضعيات السوق

sara123
07-11-2012, 15:18
الفوركس ملئ بالمميزات واهمها انه وسيلة مريحة جدا لجلب المال من المنزل عن طريق اتصال بالانترنت وجهاز كمبيوتر وخبرة جيدة لهذا العلم الواسع والرائع ..والفوركس هو وسيلة مربحة يمكننا أن نعتمد عليها كمصدر اضافي للدخل وبعض الاشخاص يعتبرون الفوركس كمهنة اساسية ولكني لا افضل هذا لأن الفوركس مثلما فيه مميزات فهو ايضا فيه عيوب وهو انه ملئ بالمخاطرة ومثلما يمكن ان نربح 1000 دولار بضغطة زر واحدة يمكننا ايضا ان نخسر 1000 دولار او اكثر بضغطة زر واحدة نتيجة قلة تركيز او تحليل خاطئ.

thugalive
07-11-2012, 18:42
الفوركس يعتبر وسيلة لجني المال سواء القليل أم الملايين لكنه من الأعمال السهلة الممتنعة التي لا مكان للمبتدئين فيها لأن الأقوياء يمارسون سياسة الاحتكار و يتحكمون في الصغيرة و الكبيرة بالسوق

pimo
07-11-2012, 19:41
الشيء المميز في الفوركس عن غيره من الاسواق المالية الاخر هو مرونة التعامل معه من منصة التداول الي السحب والايداع في شركات التداول وبما انه اكبر سوق في العالم يعتبر الفوركس بوبتك لدخول مجال المال والاعمال

okash
07-11-2012, 19:46
الفوركس من الامور السهلة التعلم وسهلة البدء فيها دون أي مصاعب وايضا من السهل ان تجني الارباح فيها ، ايضا انت تقضي وقت وبشيء مفيد

thugalive
07-11-2012, 21:57
شيء أخر مميز في الفوركس هو التعامل مع منصات التداول الميتاتريدر و التعرف على متداولين من مختلف أنحاء العالم حيث يمكننا ذلك من تبادل الخبرات حول تقنيات التداول و كسب دخل أضف

Mr.GooDMaN
07-13-2012, 23:24

ربنا معاك يا اخى
بس بلاش الطمع
لانه هو ف النهاية نتائجه وحشة
وغير مرضية على الاطلاق والقناعة اهم حاجة

delpi
07-14-2012, 02:52
وايضا الزكاء ف التعامل مع هذا السوق
من عنده الاصرار على الربح من هذا السوق عليه عمل هذه الاشياء

تستطع المتاجرة في اي وقت و تريد و بالزوج الذي ترغب المتاجرة به

amrmorasamir
07-14-2012, 02:58

انه افضل عمل اضافى بالنسبه ليا وانه كمان سوق مفتوح 24 ساعه بدون اى قيود ويمكن جمع منه ارباح كبيره بس محتاج خبره كبيره شويه

waleed adel
07-14-2012, 22:12

forex4ever
07-14-2012, 22:56
الشيء المميز في الفوركس انه مكان حقيقي لتحقيق الاحلام حتى ان كانت احلام البعض تتحطم بسبب الخسائر الا انه يبقى المكان الذي فيه يصغر معنى المستحيل ليصبح من الممكن ..ويصبح حتى تحقيق المليون دولار من الممكن ومن المحتمل

kero
07-14-2012, 23:01
الفوركس كله مميزات مش شىء واحد فيه بس هو الا مميز ..سهولة التداول ف اى وقت واى مكان ومن الموبايل كمان
الرافعة المالية السيولة الضخمة فيه..يعيبه شىء واحد فقط هو الخسارة الكبيرة ومفيش شىء بنمتلكه حقيقى زى الاسهم فى البورصة مهما انخفض سعرها فهيا ملكنا

mannon
07-14-2012, 23:04

الفوركس طبعا مليان مميزات لكن اعتقد ان افضل شئ بالنسبة لى والى خلانى افضل الفوركس عن اى وضيفة اخرى هو حرية التعامل واختيار اوقات العمل فعلا الموضوع دة لا يمكن تقديرة بمال خصوصا للاشخاص الى بتحب تعمل بدون ضغوط امثالى

mido
07-14-2012, 23:05
اخي الكريم
ان الفوركس بة اشياء مميزة جدا من الممكن استغلها وهى اولها الربح
تقبل مروري ولك فائق احترامي

madman
07-14-2012, 23:19
المميز فى الفوركس المال اكيد ووفرته ممكن فى لحظه تبقى مليونير وفى لحظه تبقى فقير بس زى مابنحب نكون مليونير لازم مانزعلشى لما نخسر لازم نكون مميزين فى كدا وشكرا على التوبيك الجميل دا

obada-90
07-14-2012, 23:22
فى الفوركس اشياء كثيره مميزه فهى تجعلك تحقق احلامك التى كان يصعب عليك تحقيقها بمالك الخاص و تستطيع ان تحقق لك ربح شهرى اعلى من مرتبك و غيرها من اشياء كثيره الفوركس لها مميزات رائعه جدا لا توجد فى اى مجال استثمار اخر

---------- Post added at 11:22 PM ---------- Previous post was at 11:21 PM ----------

المميز فى الفوركس المال اكيد ووفرته ممكن فى لحظه تبقى مليونير وفى لحظه تبقى فقير بس زى مابنحب نكون مليونير لازم مانزعلشى لما نخسر لازم نكون مميزين فى كدا وشكرا على التوبيك الجميل دا

xtomorrow
07-14-2012, 23:24
ما يجعلني متعلقا بالفوركس هو عجز المتاجرين عن التحكم في حركة السعر بصفة قاطعة
يعني هذا السوق يظل دائما في نظري جد خطير وانا اتابع كل تطور يخص التحليل للسعر

tarek22
07-15-2012, 02:24
من اهم المميزات العمل من اي جهاز كمبيوتر متصل على شبكة الانترنت من اي مكان في العالم وفي اي وقت (ماعدا يومي السبت والاحد - اجازة) . وهناك الكثير من المميزات

السيد الجبالي
07-15-2012, 02:38
ما يجعلني متعلقا بالفوركس هو عجز المتاجرين عن التحكم في حركة السعر بصفة قاطعة
يعني هذا السوق يظل دائما في نظري جد خطير وانا اتابع كل تطور يخص التحليل للسعر

فعلا يا غالي فخطورته تتسبب في بعض الوقت في كثير من المتعه يضفيها هذا السوق الي متابيعينه ..
هذا غير انه يحوي الكثير من الفرص لجني الارباح وبالطبع ان لم نحسن استخدامها قد تكون هذه الفرص للدخول في الخسائر

kingman
07-15-2012, 02:39

والأفضل ان الواحد يتعامل مع السوق بعقلانية وحكمة والحكمة والمنطق تستوجب البعد عن المخاطرة والتعامل مع السوق بأدارة راس مال جيدة بحيث لايتعرض للمخاطر وخسارة حسابه سريعا

willy
07-15-2012, 02:43
المميز فيه بالنسبة لي انه لو حققت ارباح منتظمة ممكن يكون الفوركس عملك الخاص بعيد عن المدير والموظفين ووجع الدماغ انت رئيس نفسك واموالك

السيد الجبالي
07-15-2012, 03:13
من اهم المميزات العمل من اي جهاز كمبيوتر متصل على شبكة الانترنت من اي مكان في العالم وفي اي وقت (ماعدا يومي السبت والاحد - اجازة) . وهناك الكثير من المميزات

دا صحيح ..... من اهم المميزات وهو انك تستطيع ان تعمل في اي وقت واي مكان .... طالما توفر لديك
جهاز كمبيوتر متصل بالنت ... بالاضافه الي كميه المعرفه التي تحصل عليها في طريقك للتعلم في هذا المجال ..

mage
07-15-2012, 04:11
المميز فى الفوركس انه يمكنك ان تعمل به على انه عمل اضافى بدون ان تخرج من المنزل بمعنى اصح انه وظيفة اخرى ولكنها بدون اى مجهود وبدون ان تحتاج الى الخروج من المنزل والذهاب الى اى مكان