PDA

View Full Version : هستيريا الربح وبرود الخسارة

Pages : [1] 2

najoull19
06-11-2012, 18:52
اظننا جميعا نشترك بصفة سيئة في هذا السوق الا وهي اننا نصاب بهستيريا عندما نشتري عملة وتتجه نحو الربح ب 15 او 20 نقطة وتبدا دقات القلب بالتسارع ويرتفع الضغط وينخفض السكر وتتجاوز معدلات الدهون حدها الطبيعي ويضعف النظر و يتصبب العرق ونحس بحرارة الجو حتى وان كنا في ديسمبر ... كل هذا بسبب الرغبة بالبيع وتحصيل هذه النقاط قبل فواتها وكان هذه ال 20 نقطة ستجعلنا في مصاف سورس وجماعته ....
وبالمقابل يكون برود التعامل مع الخسارة على نقيض حماس الربح فنجد اننا كل ما نخسر 50 نقطة ننتظر ان يعود السعر ، 50 اخرى لازلنا ننتظر ويسير بنا الموج ونحن ننتظر راس المال حتى تتجاوز الخسارة 200 نقطة ولا نزال نؤمل رجوع السعر الى نقطة انطلاقنا ...
لا هذا ولا ذاك يجب ان نهتم ب (الستوب) لنوقف الخسارة ونستخدم (الليمت)+(الستوب المتحرك او ستوب بسعر الشراء) حتى لا نمضي اوقاتنا دائما بجمع 5 و 10 و15 نقطة لنخسر باليوم التالي 50 و 100 و200 نقطة .

bousshimin
06-11-2012, 21:21
أنا أطن أن شخص الدي يصبر على خسارة هدا يعتمد على عاطفة في تحليله فنعدم تقوم بتحليل شارت
لي عملة فأنك تعرف كم ستأخد من ربح وكم حجم خسارة التي سيتحملها حسابك وأنا من محبي نطام الأومر
وقف خسارة وكدلك أخد ربح) وهدا يبعدك عن الطمع وكذلك عن عاطفة في تجارتك

ana1990
06-12-2012, 17:10
الموضوع ده انا بشوفه في منتديات كتير بره و اكاد اكون واثق انه منقول بس برده مش ده اللي مضايقني اللي مضايقني ان نفس الموضوع تم نقله مرتين هنا في المنتدى لو حضرتك راجعت المواضيع هتلاقيه مكتوب هو هو في قسم تاني على ما اظن على العموم انا مقصدش حاجه بس احب اقول لحضرتك المواضيع المنقوله معتقدش انها بتتحسب

sho
06-12-2012, 18:00
بالتأكيد كلنا يشعر بهذة المشاعر فى التداول ولكن المتداول الجيد يجب ان يتعلم جيدا كيف يتحكم فى عواطفة ولا يتركها تسيطر علية اثناء التداول ...للسيطرة على الخوف من الخسارة وضياع رأس المال يجب على المتداول ان يستخدم خاصية وقف الخسارة فى كل صفقة جديدة يقوم بفتحها وان يضع نسبة معينة فى حالة الخسارة يتوقف عندها التداول تلقائيا للمحافظة على رأس المال وعدم تعريضة كلة للخطر الخسارة مرة واحدة

kingman
06-13-2012, 00:09
فى هذا السوق عموما العاوامل النفسية بتلعب دور كبير اوووى فى التأثير على المتداول ومعظمنا اذا لم يكن كلنا تعرض لمثل هذه الحالات والتجارب فى السوق ولكن مأراه من خلال تجربتى انه مع الوقت والممارسة والتدريب واكتساب الخبرة المناسبة فى السوق ومحاولة الأستفادة من اخطاء الماضى بتقل تأثير العوامل النفسية ويتطيع ان يتاجر متاجرة جيدة

ahmed
06-13-2012, 13:27
هذا السيناريو اعتقدكلنا قد عشناة
وبعض من مازال يعيشه فهو شئ طبيعى فى بدايه معرفتك بهذا السوق
ومع مرور الوقت قد تتعود على ترك الارباح وتفعيل امر وقف الخسارة وعدم تحريكه ضدك

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 14:56
أنا أطن أن شخص الدي يصبر على خسارة هدا يعتمد على عاطفة في تحليله فنعدم تقوم بتحليل شارت
لي عملة فأنك تعرف كم ستأخد من ربح وكم حجم خسارة التي سيتحملها حسابك وأنا من محبي نطام الأومر
وقف خسارة وكدلك أخد ربح) وهدا يبعدك عن الطمع وكذلك عن عاطفة في تجارتك

انت كده ماشى مظبوط ياغالى

فيه ناس تقولك انا هسيب الهدف مفتوح

طمعاً فى انه يكسب ربح كبير
مبدأ خطأ

محدش ضامن السوق ممكن يحصل ايه
ومكسب قريب افضل من خساره بعيده

magic777
06-13-2012, 17:03
ده طبيعي وبيحصل لينا جميعا خاصه في البدايه لما يكون لسه المتاجر مش متأكد من تحليلاته وقدراته
ولكن طبعا بمرور الوقت ومع التعلم المستمر من الاخطاء بيلاقي المشاعر دي قلت عنده وبقى عنده ثقه اكتر في تحليله
حتى لو انعكس السعر عليه بيقدر يصبر

magic777
06-18-2012, 18:11
انت كده ماشى مظبوط ياغالى

فيه ناس تقولك انا هسيب الهدف مفتوح

طمعاً فى انه يكسب ربح كبير
مبدأ خطأ

محدش ضامن السوق ممكن يحصل ايه
ومكسب قريب افضل من خساره بعيده

وفيه اللي بيقدر يمسك العصايه من النص وده اللي بيستنى السعر يتحرك في اتجاهه نقاط محدده
وينقل الاستوب على نقطه الدخول او على نقطه قويه شايف ان السعر مش هيرجع لها
قبل مواصله طريقه الى الهدف المحدد مثلا
وبكده يضمن الربح الصغير وايضا الهدف النهائي

كريم
06-18-2012, 18:19
ده مشكلة كبيرة جدا فالمتاجر الذي يفعل ذلك بيكون عنده ادمان و مبيقدرش يسيطر على عواطفه و ده بتبقى مشكلة كبيرة بالنسبة له و لا اعتقد انه يستطيع النجاح و لابد ضبط العامل النفسي حتى عند الخسارة حتى لا تصاب بمثل هذه الأشياء و الله يوفق الجميع

zher_albanfsij
06-18-2012, 18:27
الكثير منا لا يستخدم وقف الخسارة لصفقاته يعتقد انه لن يبيع الا برأس المال على القليل.

لكن اذا ما عندك خبرة كافية فلا بد من وضع امر وقف الخسارة حتى لا تندم.
و فكر بصفقات جديدة تعوض خسارتك

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 05:20
الكثير منا لا يستخدم وقف الخسارة لصفقاته يعتقد انه لن يبيع الا برأس المال على القليل.

لكن اذا ما عندك خبرة كافية فلا بد من وضع امر وقف الخسارة حتى لا تندم.
و فكر بصفقات جديدة تعوض خسارتك

فعلاً هتندم اذ لم تضع استوب لوز

يعتبر جدار نارى وحمايه لحسابك

Mr.GooDMaN
06-19-2012, 05:36
اعتقد ان هذا حال المبتدئ الذي لم يواجه تقلبات السوق باسواقها المحتلفة
اما الخبرة هي العامل الرئيسي في التغلب على العوامل النفسية التي تواجهنا

M Sabry M Elbakrawy
06-21-2012, 01:39
اظننا جميعا نشترك بصفة سيئة في هذا السوق الا وهي اننا نصاب بهستيريا عندما نشتري عملة وتتجه نحو الربح ب 15 او 20 نقطة وتبدا دقات القلب بالتسارع ويرتفع الضغط وينخفض السكر وتتجاوز معدلات الدهون حدها الطبيعي ويضعف النظر و يتصبب العرق ونحس بحرارة الجو حتى وان كنا في ديسمبر ... .

هههههههههههههههه عجبتني اول الحاجات دي :d :d
الصاحة بتحصل معايا كتير جداا ومش عارف اعالجهاا الذاي وربناا يستر علياا من الضغط والسكر :(( دي :d

hehelibeb
06-27-2012, 04:09
الثقة في النفس عن الخسارة وعدم الغرور عند الربح هكذا يجب أن يتصف الفوركسور

kamizidan
06-27-2012, 13:24

hazem ahmed moahmed
06-27-2012, 13:40
اعتقد انه بوضع ستوب لوز مناسب يمكن ان تتغلب علي مشكله العاطفه عند الخساره لانه من الطبيعي ان تشعر برغبه في تعويض الخساره فتترك الصفقه مفتوحه املا في ان يعيد الزوج تصحيح مساره

deadlyfox
06-27-2012, 16:02
فى الفوركس او فى اى مجال اخر العوامل النفسيه تتغير على حسب النجاح او الفشل / المكسب او الخسارة
ولكن المتاجر الجيد هو الذى يتعلم من اخطائة قبل التعلم من اسباب نجاحه وكيفيه السيطرة على مشاعره

dodovedo
06-27-2012, 18:13
اخى الكريم
فعلا التريلنج ستوب ده اللى هو تحريك الاستوب لوز من الخصائص الاكثر من رائعه
فى المجال ده بحيث تحقق ربح اكبر وافضل وتكون فى الامان برضه
تقبل مرورى

derfcase
07-07-2012, 19:54
اظننا جميعا نشترك بصفة سيئة في هذا السوق الا وهي اننا نصاب بهستيريا عندما نشتري عملة وتتجه نحو الربح ب 15 او 20 نقطة وتبدا دقات القلب بالتسارع ويرتفع الضغط وينخفض السكر وتتجاوز معدلات الدهون حدها الطبيعي ويضعف النظر و يتصبب العرق ونحس بحرارة الجو حتى وان كنا في ديسمبر ... كل هذا بسبب الرغبة بالبيع وتحصيل هذه النقاط قبل فواتها وكان هذه ال 20 نقطة ستجعلنا في مصاف سورس وجماعته ....
وبالمقابل يكون برود التعامل مع الخسارة على نقيض حماس الربح فنجد اننا كل ما نخسر 50 نقطة ننتظر ان يعود السعر ، 50 اخرى لازلنا ننتظر ويسير بنا الموج ونحن ننتظر راس المال حتى تتجاوز الخسارة 200 نقطة ولا نزال نؤمل رجوع السعر الى نقطة انطلاقنا ...
لا هذا ولا ذاك يجب ان نهتم ب (الستوب) لنوقف الخسارة ونستخدم (الليمت)+(الستوب المتحرك او ستوب بسعر الشراء) حتى لا نمضي اوقاتنا دائما بجمع 5 و 10 و15 نقطة لنخسر باليوم التالي 50 و 100 و200 نقطة .

كلامك صحيح اخي الكريم
najoull19
وللاسف اكثر من يعاني من هذا الموضوع هم حديثي العهد بالسوق و المبتدئين بشكل عام

m_fekry
07-07-2012, 22:23
مفيش شك ان العاطفه لها دور مهم ومؤثر فى حياتنا وليس كل شخص
يستطيع التحكم فيها او اخفائها ولكن الوسطيه مهمه جدا فى الفرحه والحزن

kingman
07-08-2012, 02:20

المشلكة فى العامل النفسى اننا كثيرا لانستطيع ان نتحكم فيه وقت المتاجرة وهو ده المشكلة فى هذا السوق فكثيرا مايكون انفعالنا من طمع وتسرع وخوف اوغضب وانتقام بيبقى سبب خسارتنا فى هذا السوق

magic777
07-10-2012, 20:38

بص احسن طريقه للتغلب على العامل النفسي ده من وجهه نظري ان يكون للمتاجر خطه عمل باهداف ونظام معين
يكون هو مختاره لنفسه ومناسب ليه في نفس الوقت
ويلتزم بيه دايما هيساعده هنا كتير في موضوع العامل النفسي ده

ehab
07-10-2012, 22:29
المتاجر الذي يفعل ذلك بيكون عنده ادمان و مبيقدرش يسيطر
على عواطفه و ده بتبقى مشكلة كبيرة بالنسبة

KOGI
07-11-2012, 16:47
طبعا كلنا بنعانى من المشاعر ده بس المتاجر المحترف هو اللى يسيطر على مشاعره كويس اوى عشان يقدر ينجح فى صفقاته ولو حتى خسر لاقدر الله ميخسرش كل حاجة
تقبل مرورى اخى الكريم

abdallah elbaz
07-11-2012, 19:21
عدم القدره على السيطره على العواطف
ده فى حد ذاته يعرضنا للخساره الدائمه

nada
07-11-2012, 20:01
طبعا كلنا بنعانى من المشاعر ده بس المتاجر المحترف هو اللى يسيطر على مشاعره كويس اوى عشان يقدر ينجح فى صفقاته ولو حتى خسر لاقدر الله ميخسرش كل حاجة
تقبل مرورى اخى الكريم

اذا لم تعرف معنا السيطرا فلا تسطيع ان تكمل فى هذا السوق المليء بى المغريات
فا اذا كسبت مره ففى الاخر المرجن لذى ابعد مشاعرك واحلامك

theboy2226
07-11-2012, 21:35
اعتقد ان المكسب بيخلي الواحد يتحمس و يفرح بالربح خصوصا لو محققه بعد خسارة بيكون ليه مذاق خاص
لكن الخسارة بتخلي الواحد يحس بنوع من الياس و يقولك يلا حساب يروح مثل غيره ما راح و تلاقي الواحد بيحاول ينقذ الحساب بمخاطرات كفيله انه يفلس
و هنا تظهر فائد استخدام الاستوب و التيك بروفت لانهم فعلا بيحموا الحساب من المرجن و بيحموا التاجر من الطمع

mohamed yossef
07-14-2012, 09:30
كلام سليم
ليه دائما عندنا حتة التسرع يعنى لما نيجى ندخل صفقة تبص تلاقى الواحد نسى كل القواعد اللى درسها فى السوق واتعلمها
ولما تلاقى الترند ماشى كويس معاك تقوم تزود اللوت طمعا فى المكسب الزائد عن الحد
او تزود اللت علشان تعوض خسارتكالسابقة
كل ده بسبب اننا لا ندير اموالنا بالشكل السليم ولا نهتم بامر وقف الخسارة

تحياتى

shady hamza
07-15-2012, 20:03
العوامل النفسيه تتغير على حسب النجاح او الفشل / المكسب او الخسارة
ولكن المتاجر الجيد هو الذى يتعلم من اخطائة قبل التعلم من اسباب نجاحه
تقبل مرورى

yassoo011
07-15-2012, 20:16
كلنا فعلا يقع في هذا الخطأ
فنقضي ايام نجمع 10 او 20 نقطة في اليوم ونأتي ونضيع 200 نقطة
في يوم واحد فيجب علينا الالتزام بالستوب لوست

dodovedo
07-15-2012, 20:39
اخى الكريم
كلامك اكثر من رائع لازم نستخدم الاستوب لوز
فو الدرع الحامى للحساب
تقبل مرورى

master_egypt
07-15-2012, 21:31
دايما الربح بيخلى الواحد له نفس للعمل والتواصل لكن الخساره بتخلى الواحد متعقد من كل شئ ومش عايز يشتغل ويكون طريقه كله خساره فى خساره ان لن يتحكم فى نفسه

aminos
07-15-2012, 21:42
السلام عليكم
الستوب لوز يجب أن يكون صديق المتاجر
في العديد من الحالات يكون الستوب هو المنقد لخسارة كبيرة

nrgslawi
07-15-2012, 21:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
طيعا يا اخوان هذه الصفة اظنها تميز المبتدئين في الفوركس
لان المحترفين يتعاملون بحكمة

abaragh
07-15-2012, 22:09
الستوب لوز هو طوق النجاة في سوق الفوركس وعدم الالتزام به يؤدي الى خسارة الحساب حتما

jans
07-15-2012, 22:31
يجب عليك كل شخص ان يتقبل الخساره كما يتقبل الربح
لأنه مثل ما تربح في الفوركس سوف تخسر لهذا في هذه اللحظة فوائد الستوب لوز لكي توقف حد الخسارة للحسارب لديك .

dent
07-16-2012, 14:28
موضوع اكثر من رائع ويتكرر هذا السيناريو مع عشرات المتاجرين يوميا

وللاسف يحصل معى ومع الكل لان الانسان بكطبعه لايريد ان يرى الخساره بنفسه ولو سنت واحد

MahmouD Elbadawy
07-16-2012, 17:18
ايوه يا غايل

فغلا هي اول صفات الخساره

لان الواحد لما متشدد للربح يقوم بخطاء كثيره
تبعده عن الربح

تسلم ايدك يا غالي

tarek22
07-19-2012, 03:18
انا متفائل انى ان شاء الله هحقق فيه مبلغ كويس ولو انى لسة مسحبتش فلوس كويسة لغاية دلوقتى بس مش فاقد الامل ابدا

midoali
07-19-2012, 03:50
عندك حق والله انا في سهم بقالي يومين نفسه يعود ويرتفع مفيش فايده اينعم النقاط مره تبقه سالب 25 وترجع الي 20
لكن اعتقد انه لن يرتفع مره اخري

spiderxp
07-21-2012, 19:31
ههههههه صحيح علا على طول نجري نفتح الصفقة عاوزين نلحق اي نقط وبالاخص لللاسكالبينج والي بيشتغلوا بيه

hossam eldeen mohamed
07-21-2012, 19:35
اخى الكريم
كلامك اكثر من رائع لازم نستخدم الاستوب لوز
فو الدرع الحامى للحساب
تقبل مرورى

نعم اخي الكريم يجب استخدام الاستوب لوز في اي صفقة داخل فيها للمحافظة على راس المال

dodovedo
07-21-2012, 21:13
اخى الكريم

فعلا لما الواحد بيكسب بيبقى فرحان حتى لو كسب 1 دولار
لكن لما بيخسر بيفضل يستنى عوده السعر للاتجاه اللى هو راسمه
تقبل احترامى

sabre
07-21-2012, 21:47
ولذلك دائما يجب علينا الفكير بطريقه ما تعالج هذا
بحيث انك تضع صفقاتك اهدافك واستوباتك وتقفل الكمبيورتر وتبعد عنه خالص

sunlight
07-21-2012, 21:59
لذلك يجب علينا التمهل والصبر ونشوف السوق اولا والتفكير فى مكان وضع الصفقه حتى نرى الصفقه تربح مباشره ولكننا لو وضعناها فى مكان فيه انعكاس للسوق فسوف يجعلنا فى خساره عائمه وهذا نتيجه التسرع وعدم الصبر

2x1
07-21-2012, 22:57
اعتقد ان الواحد يلتزم مهما كانت نتيجة الصفقة اللي فتحها ويخلي عندة صبر وعدم تسرع ولا يجوز التهور وفتح صفقات سريعة بعد الخسارة بدون دراسة جيدة

msh3egy
07-21-2012, 23:38
تقبل مرورى اخى الكريم

Aker001
07-21-2012, 23:42
علينا التمهل والصبر ونشوف السوق اولا والتفكير فى مكان وضع الصفقه
حتى نرى الصفقه تربح مباشره ولكننا لو وضعناها فى مكان فيه انعكاس للسوق
فسوف يجعلنا فى خساره عامه

khaledforex
07-22-2012, 02:53
عندما نلمح اى مكسب على الشاشة تنتفض العروق وتتصاعد الانفاس وتتجة اليد تلقائيا باغلاق الصفقة والاكتفاء بالربح البسيط الضئيل
وعندما نلمح خسارة فان عقلنا لا يستوعب ذلك واليد عندئذ لا تطاوعنا فى اغلاق الصفقة ولو لم يوجد استوب لوز قد يكون مصير الحساب المارجن
الحل:
وضع الاستوب والتارجت واغلاق الشاشة بل الكمبيوتر واستمتع بحياتك حتى تتنتهى الصفقة اما بربح او بخسارة

hossam eldeen mohamed
07-22-2012, 15:26
اعتقد ان الواحد يلتزم مهما كانت نتيجة الصفقة اللي فتحها ويخلي عندة صبر وعدم تسرع ولا يجوز التهور وفتح صفقات سريعة بعد الخسارة بدون دراسة جيدة

السلام عليكم
نعم اخي يجب الصبر وعدم الاستعجال لأن الاستعجال في الاخر بيؤدي اللى التهلكة والخسارة

mena
07-23-2012, 16:19
لازم ان نكون مشاعرنا معتدله فى حاله الربح او الخساره حتى لا يؤثر على الصحه

khaled zizo
07-24-2012, 23:03
لعامل النفسى اننا كثيرا لانستطيع ان نتحكم فيه وقت المتاجرة وهو ده المشكلة فى هذا السوق فكثيرا مايكون انفعالنا من طمع وتسرع وخوف اوغضب وانتقام بيبقى سبب خسارتنا فى هذا السوق لكن الخسارة بتخلي الواحد يحس بنوع من الياس و يقولك يلا حساب يروح مثل غيره ما راح و تلاقي الواحد بيحاول ينقذ الحساب بمخاطرات كفيله انه يفلس و هنا تظهر فائد استخدام الاستوب و التيك بروفت لانهم فعلا بيحموا الحساب من المرجن و بيحموا التاجر من الطمع

havic
07-25-2012, 01:31
طبعا يا اخي نحن نفكر في الربح قبل الخسارة وهذا غلط
لذا علينا حماية راس المال اولا قبل التفكير في الارباح

abdelaal
07-25-2012, 02:50
دي فعلا مشكلة كبيرة وكلنا بنعاني منها ان عن نفسي بفتح الصفقة بهدف واستوب واتابع كل ساعة تقريبا ويكون الناتج هدف والحمدلله او خسارة محسوبة وبتبقي عارف أخرها ايه أنما افضل اتفرج علي الحساب وهو بينقص فعلا بحس ببرود واتفاجأ أن بالمرجن

mage
07-25-2012, 05:55
هذا شئ طبيعي ان يكون لدينا هيستريا لعى تحقيق الارباح ويكون لدينا فى نفس الوقت البرود التام على الخسارة لان الانسان بطبيعته لا يحب الخسارة ولا يطيقها ويشعر ان الخسارة من الاشياء التى تقف امام طريقه دائما

SlaiteR
07-25-2012, 06:04

فعلا اخي

السوق متقلبة جدا جدا

خصوصا في اياام الجمعة

ولا انصح بالمتاجرة وثت تذبذب السوق
اقبل مروري

زيزو
07-25-2012, 06:43
بنصبر علي الخسارة
لكن مش بنصبر علي الربح ولو صبرنا كان هدفنا هيتحقق بسهولة
بالتوفيق اخي الكريم

heropero
07-25-2012, 06:58
اعتقد اننا جميعنا نمتلك جزء من هذه الشخصية ولكن العبرة فى ان كل شخص يتعلم من اخطائه وان يطور من نفسه ومن عواطفه
وان يكون قادر فى التحكم بها والثبات الانفعالى لكل الاحداث التى تدور امامه فالصفقات

master_egypt
07-25-2012, 12:08
ازاى يا اخى انا طول ما كسبان بكون سعيد جدا ومجرد الخساره اكون عصبى الى درجه لا يتوقعها احد وممكن اكسر اى شئ موجود قدامى فى لحظه

sunlight
07-29-2012, 02:42
اعتقد اننا يجب علينا ان لا نتعجل الربح واذا راينا الربح والبروفيت امانا فما علينا الا الصبر والاغلاق فى الوقت المناسب اللى نحس ان البروفيت لن يزيد مره اخرى وبدا بالتراجع

hamalm
07-29-2012, 03:08
كامك كله مظبوط ولكن مع الخساره تتسارع دقات القلب أكثر
منها فى حالة المكسب

zeina
07-29-2012, 16:26
كل متداول يشعر بالفرحة فى حالة انة راى الشارت يتحرك فى الاتجاة المطلوب ويحقق الربح الذى يتمناة وعلى العكس تماما فى حالة الخسارة ولكنى ارى ان المتداول فى حالة الخسارة يجب ان يتوقف ولا ينتظر ان يعود السعر لانة كلما انتظر كلما كانت الخسارة اكبر

medmedooo
07-29-2012, 18:44
ى هذا السوق عموما العاوامل النفسية بتلعب دور كبير اوووى فى التأثير على المتداول ومعظمنا اذا لم يكن كلنا تعرض لمثل هذه الحالات والتجارب فى السوق ولكن مأراه من خلال تجربتى انه مع الوقت والممارسة والتدريب واكتساب الخبرة المناسبة فى السوق ومحاولة الأستفادة من اخطاء الماضى بتقل تأثير العوامل النفسية ويتطيع ان يتاجر متاجرة جيد

---------- Post added at 05:40 PM ---------- Previous post was at 05:17 PM ----------

ى هذا السوق عموما العاوامل النفسية بتلعب دور كبير اوووى فى التأثير على المتداول ومعظمنا اذا لم يكن كلنا تعرض لمثل هذه الحالات والتجارب فى السوق ولكن مأراه من خلال تجربتى انه مع الوقت والممارسة والتدريب واكتساب الخبرة المناسبة فى السوق ومحاولة الأستفادة من اخطاء الماضى بتقل تأثير العوامل النفسية ويتطيع ان يتاجر متاجرة جيد

---------- Post added at 05:44 PM ---------- Previous post was at 05:40 PM ----------

ذا السيناريو اعتقدكلنا قد عشناة
ومع مرور الوقت قد تتعود على ترك الارباح وتفعيل امر وقف الخسارة وعدم تحريكه ضد

shemo
07-29-2012, 19:01
يجب ان نكون معتدلين فى مشاعرنا فى التداول سواء ربح او خساره وان نتقبل الخساره

dodovedo
07-29-2012, 21:32
اخى الكريم
فعلا دى مشكله فينا كلنا
لما تكون الصفقه خسرانه نستنى على امل عوده السعر
لاكن لو كسبانه نقفلها على طول
نرضى بقليلنا يعنى ههههه
تقبل احترامى

mohamed eldamnhorey
07-29-2012, 22:36
اخى الكريم
فعلا دى مشكله فينا كلنا
لما تكون الصفقه خسرانه نستنى على امل عوده السعر
لاكن لو كسبانه نقفلها على طول
نرضى بقليلنا يعنى ههههه
تقبل احترامى

انا من رأى لو لقيت صفقه خسرانه وفضلت معاك يوم كامل

تانى يوم اغلقها على خساره

ومتنتظرش السعر يرجعلك

لان ممكن يكون بياخد عزم وهبنفجر ويخسرك اكتر واكتر

فانت تلحق نفسك من البدايه افضل

والخساره القريبه بتكون مكسب

dollyabdallah
07-29-2012, 23:35
تقبل مرورى اخى الكريم

spectra4
08-06-2012, 12:19
والله المتداول لازم يكون عامل حسابه على كل شىء
ويتوقع الخسارة قبل المكسب حتى لا يصدم

thehulk3
08-07-2012, 16:12
الحل بسيط وسهل لمن تتلاعب به العواطف ان يحدد حد للربح وحد للخسارة

osama00971
08-08-2012, 03:54
اكبر مشكلة لكل متاجر
ومن يتغلب عليها يفوز اكيد وربنا هيكرمه

dollyabdallah
08-08-2012, 04:30
دايما الربح بيخلى الواحد له نفس للعمل والتواصل لكن الخساره بتخلى الواحد متعقد من كل شئ ومش عايز يشتغل ويكون طريقه كله خساره فى خساره ان لن يتحكم فى نفسه

tamid0
08-08-2012, 04:33
السلام عليكم ورحمة الله
و الله لو بقتو باردين هتكسبو اكتر انا مجرب و عارف
تمنياتي بالتوفيق للجميع

themaxprofit1
08-08-2012, 05:05
الشخص لما بيحس بالربح وبالمكسب بيحس بالحماس وبيكون عاوز يعمل اكتر عشان مكسبه يكبر لكن لما بيحس بالخساره اكيد نفسيا بيتعب جدا وخاصا لو الخساره بتكون كبيره بيكون الله فعونه

nada
08-08-2012, 05:09

الاستوبببب هوه حزام الامان عند الاصتدام مع الخساره
فذا لا تضعوا فنتا فى عداد المرجن

MohamedAdel
08-08-2012, 10:00
ده مشكلة كبيرة جدا فالمتاجر الذي يفعل ذلك

roukhou
08-11-2012, 08:45
موضوع مفيد أستاذنا
جزاك الله خيرا مشكور على هذا الجهد الجبار

معلومات صراحة أفادتني كثييير
ننتظر الجديد
و جزاك الله الفردوس الأعلى

mora warda
08-11-2012, 12:51
فى هذا السوق عموما العاوامل النفسية بتلعب دور كبير اوووى فى التأثير على المتداول ولكن طبعا بمرور الوقت ومع التعلم المستمر من الاخطاء بيلاقي المشاعر دي قلت عنده

hend
08-11-2012, 15:32
فعلا الكلام ده بيحصل لما بتربح بتبئا فرحان لدرجة الهستريا
ولما بتخسر بتزعل بس الواجب عليك تراجع نفسك وتشوف انت خطات فى اية وتصلح خطائك

magic777
08-11-2012, 19:40

يمكن في الاول بس الواحد مش بيكون متقبل الخساره دي وبيكون تأثيرها نفسيا على المتاجر قوي
لكن بعد فتره ولما المتاجر بيلاقي انه كل مره بيتعلم حاجه جديده من الخساره دي
وانها افادته هنا هيتقبلها وهيعتبرها مجرد ضريبه للتعلم

izalid
08-11-2012, 20:26
و الله اخي هذا الامر سار معي فى احد الحسابات تجريبية

فتحت امر معلق خلال الليل و تركت حتى الصبح و دهلت لما وجدة 200 نقطة
و كادة فرحتي ان تطير رغم انه فقد حساب ديمو
قررت ان اعمل نفس الخطة فى اليوم الموالي
لكن كان كارتي فقد خسرة كامل المبلغ الحساب تجريبي

و كنت اتخيل لو كان الحساب حقيقى مادا سيحصل هل ساموت هههه

meroo
08-11-2012, 20:46
اخى يوجد قانون جديد فى المنتدى وهو عدم نقل المواضيع حرفيا من منتديات اخرى ووضعها هنا فى المنتدى
وموضعك ده شفته قبل كده بالحرف فى احد المنتديات بدون ذكر اسمها
انا حبيت بس انبهك للشرط الجديد عشان ميبقاش فى اى مشكلة .تحياتى

master_egypt
08-11-2012, 22:54
طبعا اخى دايما الربح بيكون له طعم مختلف جدا عن الخساره الربح بيسعد ويفرح القلب ويفتح نفس الواحد على الشغل لكن الخساره بتعقد الواحد من كل شئ مش الفوركس بس لكتن الحياه كلها

massary
08-11-2012, 23:14
هو طبعا المتاجر الجيد دايما بيكون مركز على الستوب لوس والتاك برفيت فى الى عملية بيقوم بيها وحتى مع العمل الدائم للمتاجر دايما بيكون فى اعتبار ه فى المقام الاول

محب الصحابه
08-13-2012, 07:44
العوامل النفسيه تتغير على حسب النجاح او الفشل ولاكن لابد ان يكون هناك ثقه بالنفس لتحقيق الاهداف والرغبات

shadoow
08-13-2012, 09:04
مع مرور الوقت قد تتعود على ترك الارباح وتفعيل امر وقف الخسارة وعدم تحريكه ضدك
الله يوفق الجميع

MOODY117
08-13-2012, 09:45
كلامك مضبوط بس لان الناس عمرها ما هتكون عايزة تفكر في الخسارة يعني مثلا لو لسعر ارتد بعد ال 200نقطة اللي تراجعهم ووصل نقطة الدخول هتلاقي التاجر مبيكتفيش بكدة وبيبقى عايز يحقق ربح ودي مشكلة الفوركس

hussaina2008
08-13-2012, 10:42
الشي اكيد صار لكصيرين وخصوصا المبتدئين مثلي ومن هم جديدين كليا في هذ العالم والمشاعر والعواطف لاعبه بينا خصوصا الحريم لان مشاعرهم رقيقة فتلقاهم لايمسكو نفسهم ويؤدي ذلك لهم الى خسارة كبيرة جدا فضبط الحالة النفسية بعض المرات يصير صعب عند بعض الناس وبعض المرات او كثير تصير معي

aboualy
08-13-2012, 10:58
اكيد طبعا الربح بيسبب الفرحة الكبيرة حتى لو كان المكسب ده على حساب تجريبى
اما الخسارة فلا يعرف طعمها الحقيقى الا من زاره المارجن كول فى حساب حقيقى

dodovedo
08-13-2012, 12:33
فعلا اخى الكريم
لو السعر عكس علينا
بنفضل مستنين انه يعود لاكن اول ميكسب
بتلاقى الظعط علا والسكر وكل حاجه ونقفل الصفقه
تقبل احترامى

aminewactop
08-24-2012, 14:38
ده مشكلة كبيرة جدا فالمتاجر الذي يفعل ذلك بيكون عنده ادمان و مبيقدرش يسيطر على عواطفه و ده بتبقى مشكلة كبيرة بالنسبة له و لا اعتقد انه يستطيع النجاح و لابد ضبط العامل النفسي حتى عند الخسارة حتى لا تصاب بمثل هذه الأشياء و الله يوفق الجميع

Looser
08-30-2012, 13:23
بالفعل الجميع يصاب بهيستريا عندما يري الربح حتي و لو كان قليل او حتي اذا كان الهدف 100 نقطة و راي ربح 20 نقطة فانه يرغب في اغلاق الصفقة خوفا من عودة السعر و الخسارة و هذا بسبب الشعور ان السوق يتحرك ضدك فان هذا الشعور يجعلك تشعر انك ستخسر الصفقة منذ البدا بها و يبقي هذا الشعور يزداد و يزداد كلما اتجهت للربح و تشعر مع كل نقطة ان السعر سيعود مره اخري و انك ستندم علي ذلك و بالفعل قد يعمل السعر مره و اثنين و بعدها ينطلق بلا توقف

الدرهي
08-30-2012, 14:05
التاجر المحنك لا تأخده هيستيرية الربح و لا تتنيه مفاجأة الخسارة
لانه يتلقى الربح بصدر رحب و يقول هده فرصة اغتنمها
و لا تتنيه صعقة الخسارة لانه يتلقاها باعصاب باردة و يتجنبها مرة اخرى

peter
08-30-2012, 16:11
للاسف يا صديقي الواحد بيبقي عنده امل ان هو يعوض الخساره
رغم تمام معرفته ان السوق يسير في الاتجاه المعاكس
لكن الكل يتمني و لكن ليت كل الامنيات تتحقق

yasna
08-30-2012, 18:25
لازم الأنسان يتعلم انه يلتزم بالاهداف اللى حققها للربح او الخساره بشكل صارم ويتوقف عن تخيل المقابل المادى للنقاط اللى بيكسبها او بيخسرها دا غير انه تداول من غير ستوب لوز يبقى خساره اكيده مهما كانت عدد الصفقات الرابحه اللى بيعملها

mohamed alalfy
09-29-2012, 18:11
السلام عليكم
شكرا جزيلا على كل ما تقدمه
لنا من معلومات ونرجو من سيادتكم ان
تقدمو لنا كل ما هو جديد فى هذا السوق
وشكر الله سعيكم

Mo0nLight
09-29-2012, 18:19
العامل النفسى مهم جدا فى تجارتنا و محدش هيتعلم يتحكم فيه غير لما يمر بكل المراحل دى قضم الاظافر و التسمر قدام الشاشة و الطمع و الاصرار على الخطاء

و ممكن توصل لشد الشعر :p

يالا محدش بيتعلم ببلاش

forex.fee
09-29-2012, 18:51
ههههههههههوالله العظيم انت زى العسل فعلا والله دا انا اول ما خسرت 200 دولار امريكى
كنت حاسس ان انا هموت بس الحمد لله وشكرا لك اخى الكريم

slex0
09-29-2012, 19:26
موضوع رائع

بالفعل الجميع يصاب بهيستريا عندما يري الربح حتي و لو كان قليل او حتي اذا كان الهدف 100 نقطة و راي ربح 20 نقطة فانه يرغب في اغلاق الصفقة خوفا من عودة السعر و الخسارة و هذا بسبب الشعور ان السوق يتحرك ضدك فان هذا الشعور يجعلك تشعر انك ستخسر الصفقة منذ البدا بها و يبقي هذا الشعور يزداد و يزداد كلما اتجهت للربح و تشعر مع كل نقطة ان السعر سيعود مره اخري و انك ستندم علي ذلك و بالفعل قد يعمل السعر مره و اثنين و بعدها ينطلق بلا توقف الي ربح + 100 نقطة

الافضل استخدام الاستوب و وضع استوب 30 مثلا و هدف 30 و لا تخرج من الصفقة الا اذا ضرب الاستوب او ضرب الهدف و قم بتعليم نفسك علي ذلك لتتفادي الاعيب هذا السوق الذي يتحرك ليتلاعب بالنفس البشرية و يشعرك انك في صراع مع انسان اخر يفكر بنفس تفكيرك و يتحرك ضدك

اتمني التوفيق للجميع بأذن الله

boshboshking
09-29-2012, 19:52
اذا ما عندك خبرة كافية فلا بد من وضع امر وقف الخسارة حتى لا تندم.
و فكر بصفقات جديدة تعوض خسارتك لأنه ممكن الحساب يطير كله منك مره واحده

kingmos4
10-01-2012, 02:14
شكرا شكرا شكرا اخى العالى
بجد معلوماتت مهمة لمبتدء مثلى
وربنا يسترها وكل واحد مابياخد اكتر من المقسوم

MAGDY
10-01-2012, 02:25

لا لا لا
من أدارك أننا جميعاً نشترك بهذى الصفة السيئة ( على حد قولك الكريم )
ولماذا تُجمع وتقول ( جميعاً ) !!!؟
دع كل عضو يتكلم عن نفسه ، دون وكيل عنه
كما تقول حضرتك فى مقدمة موضوعك ( أظننا )
فهذا فعلاً .. ليس أكثر من كونه ( ظن ) حضرتك مجرد أنك تظن فقط
قد تخص حضرتك هذى الهستيريا ( كما تقول ) لكنها لا تخص الجميع .. ولا كلامى غلط ؟؟؟
تحياتى

yasser habola
10-01-2012, 22:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
موضوع مهم جدا اخي ويقعو بة الكثيرون من المتداولون المبتداين فيربحو من صفقات كثيرة بعض النقاط وفي الاخر
يدخلون صفقة وتعكس معهم ويتركونها حتي يمرجن الحساب وهم جالسون يتتبعون السعر حتي الخسارة فأنصح التجار بالتعلم جيدا

ona
10-01-2012, 22:32
طبعا فى الاول بتكون العوامل النفسيه والانفعالات مؤثره على التعامل
لكن بعد ذلك المتاجر بيكتسب خبره تؤهله لضبط اعصابه

fofa_elsaied
10-01-2012, 23:32
اكيد اى شخص بيحب يكسب ولكن لابد من ان نتحكم بعواطفنا وبردود افعالنا فأنى احب ان اضع حد للخسارة حد للمكسب عن طريق التيك بروفيت والستوب لوس فهما يفيداننى كثيرا لانى عندما اكسب احب ان اكسب اكثر واكثر وهذا يجعلنى حقا شخصا هستيريا لذلك احب ان اتحكم فى نفسى.

عزبز 18
10-01-2012, 23:40
سلام عليكم نعم كلامك صحيح يجب علي المضارب في الفوركس الانضباط بقواعد مثل وضع الستوب لوس و ايظا اغلاق الصفقة ادا كانت رابحة ب 10 او 30 نقطة و لا ننتظر ان يزيد السعر حتي لا ينقلب علينا السعر المهم الانسان يكون منضبط في تجارته حتي يخقق ارباح كبيرة زائد المحافظة علي راس المال

noureen
10-02-2012, 02:36
و الله هو انا ما افعله بعد فتح الصفقه هو غلق
الشارت حتى لا امر بهذه المراحل
تقبل مرورى

2x1
10-02-2012, 03:17
فعلا اخي هذة امور تحدث للكثيلر منا اثنا مرورنا بصفقة مفتوحة
فكلنا نشعر ببعض المشاعر التي تتحكم فينا وقتها

amr beni ata
10-02-2012, 11:30
اخي الكريم
هدا يعتمد على عاطفة في تحليله فنعدم تقوم بتحليل شارت
وقف خسارة وكدلك أخد ربح)

hossam zaki
10-02-2012, 14:22

mohamed202024
10-06-2012, 17:51
كلامك صحيح يا اخى
انا واحد من الناس اللى كان بيحص معايا كده بالفعل

rigiray
10-06-2012, 18:10
السلام عليكم يااخي الفاضل
التحليل اخي هو مايجعلك تعرف اذا
كنت ستخسر او تربح

brimoel
10-06-2012, 18:15
صراحة كلامك صحيح و انا من اكثر اولائك الذين يعتمدون على العاطفة و في النهاية خسارة مأساوية

themystery
10-09-2012, 17:45
فعلا الربح و الخساره يؤثروا ع نفسيه المتاجر
و منم لا يسيطر ع نفسيته سيخسر كثيرا
تحياتي و بالتوفيق للجميع

jamalsale
10-09-2012, 19:14
يجب الاعتماد على استراتيجية واضحة تحدد الربح و الخسارة
و منه لن تحتاج للبقاء امام الشارة حتى تمرض

hind
10-09-2012, 19:30
لمتاجر الذي يفعل ذلك بيكون عنده ادمان و مبيقدرش يسيطر على عواطفه و ده بتبقى مشكلة كبيرة بالنسبة له و لا اعتقد انه يستطيع النجاح و لابد ضبط العامل النفسي حتى عند الخسارة حتى لا تصاب بمثل هذه الأشياء و الله يوفق الجميع

y4x
10-09-2012, 20:37
يا ريت المتداول ينسا العواطف جنبا اثناء التداول

وقبل اى صفقة يتوقع الخسارة قبل المكسب

وعند الخسارة لا قدر الله لا نغضب لان الغضب لا يغير الخسارة ابدا

وعند المكسب نحمد الله كثيرا

rachidkita
10-10-2012, 05:11
السلام عليكم
شيء أكيد أخي العزيز
كلامك مظبوط 100% وانا بحيك على هذا الموضوع و التبيه للاعضاء

salahsambo5600
10-10-2012, 05:16
الربح و الخساره يؤثروا ع نفسيه المتاجر
و منم لا يسيطر ع نفسيته سيخسر كثيرا
تحياتي و بالتوفيق للجميع

derar
10-10-2012, 18:18
مساء الخير
هو هيك سوق الفوركس بظلك على اعصابك
هاظ شي طبيعي وموجود بين كل المتداولين
اذا على الديمو والله بكون على اعصابي

abd123
10-15-2012, 02:23
بسم الله
هذا الطرح يحمل الكثير من الافادات الجميلة
التي تساعد اي شخص ينوي المضاربة
من افضل الموضوعات التى قرءتها

بارك الله فيك

keko
10-15-2012, 20:16
طبعا كل المشاعر دى طبيعيه عن البشر وطبعا الفرحه الكبيره الى بتقابلنا عند تحقيق الربح والبرود فى الخساره
ولكننى دائما اصبر على الخساره وده للاسف شىء غير سليم المفروض فعلا كما ذكرت هو الاهتمام بوضع الاستوب لوس واحترامه

azifek
11-25-2012, 02:26
كلام سليم ومضبوط مية بالمية
لأن أي شخص يغلق الربح على 10 أو 20 نقطة و يصر على الخسارة فإنه سيخسر كل أمواله بشكل رسمي
يجب على المتداول أن يصبر على الربح حتى يكبر كما يصبر على الخسارة

radoinehajhouji
11-30-2012, 20:32
:bravo:مشكور اخي على هدا الموضوع القيم اللدي سيفيد المبتدءين في عالم الفوركس
جزاك الله بالف خير

عزبز 18
11-30-2012, 20:45
سلام عليكم نعم الفوركس فيه الخسارة و الربح عندما نربح صفقة او عدة صفقات بنستبشر و نفرح و ولاكن عند الخسارة يدهم عنا النوم و يصيبنا الاكتئاب و الحزن الشديد حظ موفق لنا جميعا في المضاربة في الفوركس

ilyasslamti
03-06-2013, 22:45
هدا طبع الانسان في كل احواله ففي كل امور دنياه تجده يقول انه سينتضر ان يصير كدا بعده يفعل كدا كدالك في سوق العمولات فالمضارب يتبع الربع الى ابعد سما بس لا يلاحض ان هدا السوق محسوب او قائم على التيك تاك بمعنى اصح قائم على حساب التواني فبين لحضة واخرى تنقلب الأمور رأسا على عقب ولاكن للنضر للأمر من الجانب الاخر فربما تزبط الحسبة شكرا

bourhan25
03-06-2013, 22:49
السلام عليكم موضوعك مفيد ومعلوماتك صحيحة وهذه من اكبر
مشاكل التي يواجهها المتداول

Omaryat1
03-07-2013, 01:13
السلام عليكم و رحمة الله
فعلا أخي هذه أمور نفسية غير جيدة نعاني منها و من أجل تفاديها يجب وضع تيكبروفيت و ستوبلوز

mimo3050
05-16-2013, 05:28
لابد من استخدام الستوب لوز اكيد علشان الواحد بيسرح جامد لما يججى يخسر و يفضل حاطط طموح ان السعر يزيد تانى لكن دا مش بيحصل في الغالب علشان كدا الستوب بيفوقه من خسارته بدل ما يغرق

ayman.shosha
05-16-2013, 06:07
اخى العزيز
انه التحليل السليم
فما قيمة النقاط مقابل عملية تحليل جيده
تخلق حاله من الطمئنينه والاتزان اما شاشة الاسعار"الشارت"

وصدقنى لو ان اغلبنا يتعامل مع السوق بهذا الفكر
ما كان كثير منا لفظه السوق منذ اول عملية متاجره..

yacrao
05-16-2013, 12:15
يجب اخ الكريم ان تقابل عواطف الربح المحقق بعواطف الخسارة طبعا
لانك اذا فرحت اكثر بالربح ولم تحزن بالخسارة ربما يحدث انك عندما تخسر تصبح غير مباليا ولا تبحث على الاس باب

mahmoudgalal
05-16-2013, 13:05
كل هذا بيحصل مع اغلب المتاجرثين ةخصوصا المتاجر اللى رصيده قليل
وبيتاجر بالبونص عايز يحقق اكبر قدر من المكسب

AHMED_ALEX
05-16-2013, 13:31
السلاااااام عليكم

احب اقول ان الربح بيخلى الواحد فى حاله هيستريا ونفسه يربح اكتر وبيبقى فرحااان انما الخساره بتسبب برود فى الاعصاب وجمووود وتخليك تحبط

---------- Post added at 12:31 PM ---------- Previous post was at 12:30 PM ----------

السلاااااام عليكم

احب اقول ان الربح بيخلى الواحد فى حاله هيستريا ونفسه يربح اكتر
وبيبقى فرحااان انما الخساره بتسبب برود
فى الاعصاب
وجمووود وتخليك تحبط

hebkar
05-16-2013, 13:52
للاسف هذا حالى ايضا
لكنى اعتقد ان الخبره لابد ان تولد مع الاستمرار والصبر
لن تكون صياد ماهر ببندقيه فقط
تمنياتى لك بالتوفيق

Butterfly2
05-16-2013, 14:14
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

هو اخطر شىء اننا ندخل الجانب العاطفى فى العمل لان ده اكيد له تاثير سلبى جدا

اعتقد الخبره كفيله انها تقلل الموضوع ده مع الوقت

haitham mohsen
05-16-2013, 14:46
اخى الكريم فعلا هناك هستيريا فى الربح وعند الخسارة ننتظر رجوع السعر مرة اخرى ممايقودنا الى الخسارة ومزيد من الخسارة

hearts prince
05-16-2013, 16:52
الفوركس لا يعرف العواطف والاعتماد عليها فالفوركس علم وفن وادارة صحيحة لرأس المال فالصبر على الخسارة على امل ان يرتد السعر مرة اخرى هو تعريض الحساب للتصفير فى عملية واحدة

maykel
05-16-2013, 17:29
السلام عليكم
مازلت مبتدا و لم ابدا التداول بعد لذا لا اعرف شعوره بعد :))

ezz22
05-16-2013, 17:35
مينفعش تبقى مشاعرك ماثره عليك بالشكل دا اثناء التداول
لازم يكون الامر مدروس اكتر ويخضع لقواعد

maged mohamed
05-16-2013, 19:06
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا على انصيحة العالبة ختى لا نساق وراء العوطف ونحن نعمل على الفوركس لان من عوامل النجاح فى التجارة ان تترك عوامل النفس ورغتها وتسير على النفاط التى وضعتها فى خطنك واللة الموفق

latraaa
05-16-2013, 21:34
هدا من العوامل الساسية في نفسية الإنسان، و لابد للمرء تحملها و محاولة التخلص منها، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

smail38
05-16-2013, 22:03
تخيلو ا ما حدث لم يهن علي خسار ة ما ربحته فتركت صفقاتي مفتوحة ربما يرتد السعر وفي صباح اليوم الموالي القيت نظرة وكلي امل والمفاجاة بح لا فائدة ولا راس مال
اذا كان احدكم مكاني ما هو موقفه

adell
05-21-2013, 10:43
الاستجعال على الربح اكبر مشكلة تواجه المتدوالين الجدد
وانا واحد من الذين كان عندهم هذة المشكلة
كانت اخذ الربح بمجرد ظهوره

simo_akon
05-22-2013, 04:24

السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته
الاعراض دي بيحس بيه اي متداول حتى لو كان خبير
والله يصبرنا ويجيرنا من امراض ممكن تصيبنا بسبب الفوركس

adell
05-26-2013, 17:18
عندما يظهر الربح ناخذ الربح بسرعة وهذا فى حد ذاته مشكلة كبيرة ويقلل الربح
ولذلك يجب ان يصبر التاجر على الربح

devlerin
05-26-2013, 17:51
الموضوع مرتبط بنقاط عديدة
منها الحظ ز شخصية الانسان و قراءاته لسوق العملة
لذلك فالربح او الخسارة يختلف من انسان لآخر

ahmed123
05-26-2013, 17:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الواحد معرض للخساره فى اى وقت وفى كل عمل
بس لازم نصبر ونجمد قلوبنا شويه وكل ما يصبنا الا ما كتبه الله لنا

tota2000
05-26-2013, 18:24
بالفعل كلامك سليم 100 % وطبعا الاشكال هنا ان المتاجر يقوم دائما بحساب الارباح من غير ما يفكر فى الخساره وده طبعا كارثه كبيره اننا نفكر فى الربح قبل ما نفكر فى الخساره

mohamed61172
06-27-2013, 16:35
كلام سليم الاستوب لوز بعتبره الصديق عند الضيق لانك لازم تحتجله

---------- Post added at 01:35 PM ---------- Previous post was at 01:33 PM ----------

ولان الاستوب يحميك من تقلبات السوق وبذلك حميك من المارجن

resha
06-28-2013, 17:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يااخي الكريم في ناس كتيرة جدا بتدخل عالم الفوركس عشان تربح كتير بدون خسائر ولو حدثت الخسائر يعتقد البعض ان هذه نهاية العالم وبذلك تكون لديهم هستريا الربح

انس بن تن
06-28-2013, 17:15
اكيد يوجد مبتدئين كتير بيدخلو بهدف الربح بس مش بهدف انهم يتعلمو
جيدا لكن هستريا الربح بتبقا جميله جدا بالنسبه للمتاجر والاستوب لوز من اهم اسباب وقف الخساره واحب ان اعتمد عليه بالتوووفيق

mai66
06-28-2013, 20:08
والله كلام سليم
انا وقت ما السالب يروح ببقا مبسوطة وفى خوف

ali mohammed
06-28-2013, 21:09
السلام عليكم
العاطفة من اهم اسباب الخسارة في مجال الفوركس
لذلك لابد من الابتعاد عنها بل ونسيانها بمجرد البدأ في الصفقات
ايضا من المهم العمل بالاستوب لوز خاصة للمبتدئين للحد من الخسائر
بالتوفيق

انس بن تن
06-28-2013, 22:23
ع ما اظن ان الخساره دي بتاءتي من الطمع والتسرع
لكن لو توكلنا ع الله وسيطرنا ع انفسنا اكيد 100% نضمن الربح
وفي بعض الاعضاء بتسيب الهدف مفتوح بسبب انهم ممكن يربحو اكتر بس اكيد هما ميعررفوش ان السوق متقلب ف اي وقت ودا غلط بيسبب الخساره اكيد

oo0khaled0oo
06-28-2013, 23:14
الصبر مفتاح الفرج
دائما احنا بنستعجل
وبنعتمد علي مؤشرات و استراتيجيات ع الجاهز
مفيش حد عاوز يتعب نفسه
بس فيه استراتيجيات و مؤشرات هامه في منصه التداول هناك من لا ينظر اليها اصلا

may
06-30-2013, 01:27
الربح بيكون حافز للعمل وتحقيق مزيد من الاخبار ولكن الخساره محبطه ويمكن ان تؤدى الى خسائر اكبر

taoufik bajjou
06-30-2013, 02:21
السلام عليكم أخي الغالي شكرا ك عى الموضوع و عى التوضيح أنا متفقمعك فعا أخيس الستوب لوز من أهم الأمور لتحسب نفسك محترف في الفوركس

catw
08-04-2013, 17:44
بصراحه داه بيكون احساسى لما بتاجر على الديمو
انا بحاول ان اغير من احساسى
مشكور اخى على هذا الموضوع المميز تقبل مرورى

rachidmarocain
08-04-2013, 17:55
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته
يهب التريت وعدم المجازفة والترسع الربح مضمون بس ألي يعرف يتعامل مع فوركس
رمضان مبارك سعيد وبالتوفيق للجميع

منور
08-04-2013, 18:05
كنت في بداية المشوار مع الفوركس مثل النسر الذي ينتظر الفريسة عندما ارى 5 نقاط اقفل الصفقة ثم اعاود الكرة الى ان عرفت ان الذي اقوم به هراء وقمة الغباء بعدما خسرت الحساب عدة مرات الان افتح صفقة واخرج الى ان اعود اليها بعد يوم كامل فاجدها وفي الغالب على نقاط اضعاف ما كنت افعله في الماضي في اسبوع من الصفقات القصيرة

MAGDYABDO
08-26-2013, 09:16

doaa sary
09-06-2013, 17:32
والله بتحصلى لما اخسر والخسارة تزيد وحصلت معايا امبارح الخسارة وصلت 100دولار وفضلت ساكته ساكته واقول هترجع
وشوية وكان هيطير الحساب ههههههه لاكن السعر رجع تانى واول ما الربح ابتدى كنت هتجنن لحد
ما تقفل بس لسة شغالة لاكن قربت تحقق الهدف

maea2010
09-06-2013, 18:54
اكيد هستريا الارباح تكون صدمة مفرحة لكل من دخل ف صفقة وربحت

اما بالنسبة للخسارة فكل بينتظر ليعوض الخسارةة ع اما ان السعر يرفع

kaaf
09-20-2013, 12:07
السلام عليكم ورحة الله وبركاته
هده الهستريا شيئ عادي لان الانسان من طبيعته لا يحب الخسارة
مشكور

forex pop
09-20-2013, 13:56
السلام عليكم ورحمه الله اخي الكريم هذا شئ طبيعي ان يكون لدينا هيستريا لعى تحقيق الارباح ويكون لدينا فى نفس الوقت البرود التام على الخسارة لان الانسان بطبيعته لا يحب الخسارة ولا يطيقها ويشعر ان الخسارة من الاشياء التى تقف امام طريقه دائما وتمنياتي للجميع بالتوفيق

Eng_Amr
09-20-2013, 14:07
السلام عليكم
تعرف اخى الكريم هذه مشكلنى الاساسية فى الفوركس و لكن باذن الله اعالجها
مشكور تقبل مرورى

monira salah
09-20-2013, 14:32
السلام عليكم

فعلا اتفق معك تمام من الحاجات الى بعتبرها اساسية فى السوق التيك بروفت والاستوب لوز وخصوصا الاستوب لوزالمتحرك وبالتوفيق للجميع باذن الله

afaf123
09-20-2013, 14:34
اه والله اللي قلته صحيح فعلا كل ده بيحصل واكثر بس في هذه الحاله يجب ان يتدخل العقل في هذه المرحله لتتابع التداول وان مرتاح
وبالنسبي لي انا احب مكسب بسيط احسن من خساره فادحه وشكرا

ashrafshawky
09-20-2013, 14:35
اخى الكريم هذا الامر عادى جدا ومتوقع فكلنا نحب الربح وبالتالى النجاح
وكلنا نكرة الخسارة ولا نحبها ونبتعدنها

bombasasa
09-20-2013, 14:57
من الطبيعي ان تقول برود بالخسارة لان شعور الخسارة شعور سئ للغاية
وان شاء اللة ان نبعد عن الخسارة

zyzo
09-20-2013, 17:48
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل ضع كل مجهودك و تحليلك للصفقه
واقفل جهازك اذا كنت من الاشخاص الذين لايستطيعون
تحمل الشارات تعلو و تهبط تكون قد عملت كل مالديك و الباقي على الله
و بالله التوفيق للجميع

anassdr2
09-20-2013, 18:03

ahmedhawash
09-20-2013, 18:29
فعلا هناك هستيريا للربح وبرود الخساره واحساس غريب فى الحالتين

وده يبين ان العامل النفسى اد ايه مؤثر فى السوق وعلى المتاجر ان يهيئ نفسه نفسيا وذهنيا قبل التداول

A.H.M.E.D
09-20-2013, 18:36
السلام عليكم
شكرا اخي الكريم علي الموضوع الرائع
لان بالفعل هذا يجدث كثيرا مع تجار الفوركس المبتدئين
لك مع مرور الوقت واكتساب الخبرة يبدا هذا الامر بالتناقص والاختفاء
لذلك يجب التعلم جيدا قبل العمل لاكتساب الخبرة اللازمة

doola2020
10-15-2013, 16:52
فعلا الواحد بتجيله حالة من الهيستيريا ولكن ليست من الربح ممكن تجيلي من الخسارة وخاصة لما أكون ربحان وبعد كدة ألاقي نفسي خسرت

egy26
10-18-2013, 03:36
بارك الله فيك يا اخى واشكرك بشدة على هذا الموضوع الاكثر من ممتاز ومهم جدا لنا وهذا شرح
مميز وبسيط واتمنى من جميع الاعضاء المبتدئين يستفادوا من هذا الموضوع

mahmoud_26
11-20-2013, 14:04
السلام عليكم احب اشكرك يا اخى على هذا الموضوع وانا فى غاية السعادة بالتفاعل الواضح من قبل
الاعضاء فى هذا المنتدى واتمنى ان يستفيد الجميع من هذه المواضيع المفيدة

mimoforex
11-20-2013, 14:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الربح و الخسارة مرتبطان في الفوركس بضهما و المتداول الجيد هو من يمكنه الربح و تجنب الخسارة
كما انه من اللازم تطوير الجانب النفسي و التدريب لتجنب الهيستيريا

tazi larbi
11-20-2013, 14:14
السلام عليكم اخي فعلا هذه هي اعراض السوق لكن اظنك تبالغ نوعا ما لان من يصاب بكل هذا من يتداول ب راس مال كبير واكيد الربح سيكون جنوني والخسارة مدمرة اما نحن نتداول باقصى حد 100 دولار هي مهمة طبعا لكن لن نبكي عليها كمن يبكي على المليون يعني الر
ود متفاوتة اتمنى لكم النجاح والله الموفق

WASEM DALLOUL
11-20-2013, 14:34
السلام عليكم
شكرا لك يا أخي الكريم على هذه المشاركة الجيده والمفيده وبارك الله فيك وجزاك كل خير
وأرجو التوفيق والنجاح للجميع

patiya
11-20-2013, 14:56
هذا هو عالم فوركس و من يدخله يجب ان يكون اعصابه باردة و قوية كي لا يتاتر بالتدبدبات التي تقع في المنحى او الشموع اي في ارتفاع النقط او انخفاظها
انا الستوب و الليمت كل هذه التقنيات تساعد و بعض الاحيان لا احبذها لانها قد تخسر و في الدقيقة الموالية ان كنت لم تستعمله تكون قد ربحت

xdorex
11-20-2013, 15:13
والله كل كلامك صحيح بخصوص الهستيريا اتاء الربح تصيب كل متاجر
حتى ان اكون في اوقات عصيبه جدا عند ربح او الخساره ويجب ان نتعامل مع المواقف بكل بروده

baltix
11-20-2013, 17:29
بالتأكيد كلنا يشعر بهذة المشاعر فى التداول ولكن المتداول الجيد يجب ان يتعلم جيدا كيف يتحكم فى عواطفة ولا يتركها تسيطر علية اثناء التداول ...للسيطرة على الخوف من الخسارة وضياع رأس المال يجب على المتداول ان يستخدم خاصية وقف الخسارة فى كل صفقة جديدة يقوم بفتحها وان يضع نسبة معينة فى حالة الخسارة يتوقف عندها التداول تلقائيا للمحافظة على رأس المال وعدم تعريضة كلة للخطر الخسارة مرة واحدة

walidos
11-20-2013, 17:34
أفضل ما سمعته عن هذه الحالة هو أنك لزم تصبر على ربحك خلال
الصفقة ولا تصبر على خسارتك أبدا يعني لا تكبر الستوب لوز

Utchiha
11-20-2013, 17:43
ده طبيعي وبيحصل لينا جميعا خاصه في البدايه
لما يكون لسه المتاجر مش متأكد من تحليلاته وقدراته

محمد أبو بكر
11-21-2013, 15:16
السلام عليكم و رحمته و بركاته
بجد معلوماتت مهمة لمبتدء مثلى
وربنا يسترها وكل واحد مابياخد اكتر من المقسوم
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

رشا الهوارى
11-21-2013, 15:56
فعلا كلنا نصاب بحالة لا ارادية عند الخسارة ونتمنى ان السعر يرتد مرة اخرى ويقلل من هذة الخسارة وان السعر وقتها لن يفعل هذا الا اذا كسر الترند العام لة ولكننا يجب ان نحدد حجم الخسارة وحجم المكسب ويجب الا ننساق وراء العاطفة والتمنى الذى لن يعود علينا الا بالخسارة

anamoody
11-21-2013, 16:44
شكرا اخى الفاضل على المعلومات القيمة والشرح المبسط
ونتمنى منك الافضل دائما بشروحات اكثر توضيحا وسهوله
تقبل مرورى

Moro_Mezo
11-21-2013, 17:12
الموضوع ان المتاجر او المضارب فى الفوركس مش بيكون متقبل الخساره دي وبيكون تأثيرها نفسيا على المتاجر قوي
لكن بعد فتره ولما المتاجر بيلاقي انه كل مره بيتعلم حاجه جديده من الخساره دي
وانها افادته هنا هيتقبلها وهيعتبرها مجرد ضريبه للتعلم

ebram
11-21-2013, 17:38
فعلا كلنا نصاب بحالة لا ارادية عند الخسارة ونتمنى ان السعر يرتد مرة اخرى ويقلل من هذة الخسارة وان السعر وقتها لن يفعل هذا الا اذا كسر الترند العام لة ولكننا يجب ان نحدد حجم الخسارة وحجم المكسب ويجب الا ننساق وراء العاطفة والتمنى الذى لن يعود علينا الا بالخسارة

اخطر ما في الموضوع ان نحاول ان نقف امام السوق
لان ببساطه لو وقفنا في امام السوق ده سوف نخسر كل شيء
لكن يجب ان نكون محترفين في اللعب مع السوق
وشكرا

gmhd
11-21-2013, 18:27
السلام عليكم
اخي الفاضل في سوق الفوركس العوامل النفسية لها دور كبير في الخسائر
لتحقيق الارباح والبعد عن الخسائر يجب الاتزام بالاستوب والاهدف وعدم تحريكهما لا ي سبب
والتحليل يكون بطريقة صحيحة وليس دخول السوق بشكل عشوئي
ومشكور اخي علي موضوع المفيد

wakou
11-21-2013, 19:19
التأكيد كلنا يشعر بهذة المشاعر فى التداول ولكن المتداول الجيد يجب ان يتعلم جيدا كيف يتحكم فى عواطفة ولا يتركها تسيطر علية اثناء التداول ...للسيطرة على الخوف من الخسارة وضياع رأس المال

forex4
11-22-2013, 02:42
اخى الكريم
اظن ان هذه الهيستريا التى تصيب اى متداول هى بسبب عدم التحكم
فى العواطف لا من اسباب النجاح فى الفوركس وعكسها طبعا
اسباب الفشل تكون بالتحكم فى العواطف ومنع تدخلها فى المتاجرة

w3ad
11-22-2013, 05:01
الربح مهم فى الفوركس ولكن ايضا الخساره وارده ويجب ان نتعلم من الخساره ولا نستعجل الربح وان نستفيد من الاخطاء ونتعلم منها

زهرة 124
11-22-2013, 08:02
ومن منا لا يتمني الربح الوفير ويرفض الخسارة حتي ولو اقل القليل
ولكن يجب ان نتحلي بالصبر ونتعلم ونكتسب الخبرات لنتسلح بها ضد الخسائر
وفي النهاية دي ارزاق يوزعها الخالق كيف يشاء

منى الجندى
11-25-2013, 14:29
لابد من تحديد الهدف قبل الدخول باى صفقه
والصراحه هذه الطريقه بالنسبه لى تخفف من التوتر لانى خلاص حددت اخسر كام واكسب ايه
واحلل الشارت على قد معلوماتى والصفقه تعمل واكون راضيه عن اى سواء خسارة ام ربح

zamalkkawy
11-25-2013, 16:37
ده انا بشوفه في منتديات كتير بره و اكاد اكون واثق انه منقول بس برده مش ده اللي مضايقني اللي مضايقني ان نفس الموضوع تم نقله مرتين هنا في المنتدى لو حضرتك راجعت المواضيع هتلاقيه مكتوب هو هو في قسم تاني على ما اظن على العموم انا مقصدش حاجه

malak558
11-26-2013, 03:28
كل دى مشاعر اتعرضنا ليها فى بداية التداول فى سوق الفوركس
لكن الاهم انه مع الوقت تقدر تتحكم فى كل المشاعر دى ولا تتركها عرضه لقراراتك فى السوق

mohamaher
11-26-2013, 08:31
مشكور على هذا الموضوع الرائع والشرح المبسط
وان شاء الله اكون من المستفيدين
وجزاك الله خيرا

falcon26
12-11-2013, 04:27
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

ilyes chaieb
12-11-2013, 07:07
السلام عليكم و رحمة الله
اخي الكريم شكرا لكعلى الموضوع
بس انا قلبي ما يدق بمجرد تحرك 20 لو 30 او حتى 50 نقطة
لان التجار الي اتعلم بعض الشيئ بالفوركس يبدء قلبه يدق لما يتجاوز 100 نقطة في الصفقة
اما بخصوص انتضار عودة السعر و الكلام ده
اكيد انت عندك تحليل امامك بيقولك السعر سيرجع او خلاص الاتجاااه اتغير
و بالتالي دراسة نقطة الدخول و نقطة الخروج من اهم الدراسات الي الواحد لازم يتعلمها عشان هي مفتااااح النجاح الاساسي

تقبل مرورى

Asmaa_sema
12-11-2013, 08:41
بالفعل هذا الشعور ينتاب الجميع خصوصا فى بداية التعامل مع هذا السوق اذكر اول مرة دحلت السوق وكنت اتابع على شارت الدقيقة
واضحك كثيرا على نفسى

waelmma
12-11-2013, 10:06
:yahoo::o:tie: كلامك سليم ياخى فالاستوب لوس هو طوق النجاة لك
وبارك الله فيك يااخى وربنا يوفقك

ashrafko
12-11-2013, 12:52
اخى الكريم من الطبيعى جدا الاحساس بالفرح الكبير حين الربح والاستياء الشديد حين الخسارة وهذا امر طبيعى وبالتوفيق

salimned
12-11-2013, 14:23
السلام عليكم
طبعا اخي كل انسان له مشاعره اتجاه السوق
و المتاجر الناجح هو الدي يستطيع التحكم بعواطفه
لان المشاعر توديك للخسارة و اتمنى ان تفيدنا دائما بجديدك
موفق اخي.

harimeche
12-11-2013, 16:35
السلام عليكم ورحمة الله

بالفعل أخي أشكرك على هاته الكلمـــات رغم أنهـــا منقولة

ولهدا يعتبر الخبراء أنه العامل النفسي من أكبر المشاكل التي قد تعوقك

على الربح في هدا المجال

waid mohammed
12-11-2013, 16:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اولا واخيرا
اشكرك اخي najoull19 على موضوعك المهم ونرجو ان تعطينا اكثر معلومات افاده من اجل الحصول على ربح جيد
وثانيا هل تعرف اي مواقع تعطي توصيات مجانيه وشكرا جزيلا لك ...واتمنى لك التوفيق من كل قلبي ...
ك

creatorman1978
12-11-2013, 16:45
من المهم جدا عملية ضبط النفس فى حالة الربح او الخسارة وخاصة الربح حتى لا تتغر ويجيلك حالة من حاللات الطمع وايضا الخسارة حتى لا يصيبك الاحباط ... بالتوفيق للجميع باذن الله

joker7diaa
12-11-2013, 16:55
اخى الكريم من الطبيعى جدا الاحساس بالفرح الكبير حين الربح والاستياء الشديد حين الخسارة وهذا امر طبيعى وبالتوفيق

امر طبيعي بس في حدود المعقول مش كل الناس تتأثر في الخاسرة والتأثير مش على كل الناس واحد
في ناس الخسارة ما بتقدر تتحملها ودي الافضل لها تشوف مجال تاني غير الفوركس

الورد الجورى
12-11-2013, 17:22
المتداول الجيد يجب ان يتعلم جيدا كيف يتحكم فى عواطفة ولا يتركها تسيطر علية اثناء التداول لكن طبعا بمرور الوقت ومع التعلم المستمر من الاخطاء بيلاقي المشاعر دي قلت

hasback
12-11-2013, 18:29
اخي الكريم الانسان بطبعه تتحكم فيه الغرائز والرغبات والا لما كان الانسان محاسب ولا يمكن للكل العمل بدون مشاعر الا لو ماتت مشاعره ولكن الامر يحتاج الى مدة لست يسيرة لترويض النفس حيت يكون الانسان اكثر تماسكا

Mostafa Haval
12-11-2013, 18:57
السـلام علـيكم ورحـمة الله وبـركاته

فعلا اخي هذا ما يحصل لي عند الربح وعند الخسارة وسببت لي الكثير من الخسائر :(

شكـرا لـك .

الورد الجورى
12-11-2013, 19:17
بمرور الوقت ومع التعلم المستمر من الاخطاء بيلاقي المشاعر دي قلت عنده وبقى عنده ثقه اكتر في تحليله لا اعتقد انه يستطيع النجاح و لابد ضبط العامل النفسي حتى عند الخسارة

rsfbg2010
12-11-2013, 21:12
السلام عليكم جميعا
بالعل فى البدايه هيصاحبك هذا الشعور وهو
الاستعجال على الجنى الربح والصبر على الخساره
ولكن مع التدريب والخبره هتروح مثل هذه المشاعر
تقبل تحياتى

haitham
12-11-2013, 22:08
فعلا اخى الكريم كلنا نقع تحت تاثير هستيريا الربح والخسارة وربنا يبعدنا عن اى هستيريا ويساعدنا نستخدم عقولنا وبارك الله فيك

mohamaher
12-12-2013, 00:54
اشكرك على هذا الموضوع المتميز وتداوله ع المنتدى للاستفاده كلنا
واشكرك ايضا على شرح هستيريا الربح وبرود الخسارة
وان شاء الله اكون من المستفيدين
جزاك الله خيرا

انس بن تن
12-12-2013, 01:32
والله انا من وجهت نظري اننا لازم
نخسر الاهم اننا نتعلم من اخطاءنا عشان منكررهاش وانا شايفه ان الموضوع دا متكرر كتير اوووي هنا ف المنتدي

chaabi noureddine
12-12-2013, 21:47

DrAbeer
12-12-2013, 22:45
السلام عليكم
شكرا لك اخونا الكريم علي هذا الموضوع واعتقد اخي ان الربح
فعلا يستحق الفرح لانه هو الهدف الرئيسي للمشاركه في الفوركس
اما برود الاعصاب في حاله الخساره فاعتقد انه لابد منه ليساعدنا علي نسيانها بسرعه

millions
12-23-2013, 17:32
العاوامل النفسية بتلعب دور كبير اوووى فى التأثير على المتداول ومعظمنا اذا لم يكن كلنا تعرض لمثل هذه الحالات والتجارب فى السوق ولكن مأراه من خلال تجربتى انه مع الوقت والممارسة والتدريب واكتساب الخبرة المناسبة فى السوق ومحاولة الأستفادة من اخطاء الماضى بتقل تأثير العوامل النفسية

east26
12-29-2013, 00:33
انا احب ان اوجه اليك خالص الشكر والامتنان لهذا الموضوع الممتاز والغاية فى الاهمية والمفيد جدا ويكون
الرابح الاكبر هم الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس والى الامام دائما

oujdi-48
01-28-2014, 17:29
اسأل الله ان يجعل عملك هذا بموازيين حسناتكم ..
واصل لا تفاصل بانتظار جديدك القادم بحول الله تعالى ...
تحياتي لك ...

.................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ................

army
01-31-2014, 11:55
تسلم يا اخى الكريم على هذا الموضوع الممتاز والمفيد فى نفس الوقت وموضوعك يحتوى على معلومات
ذات قيمة عالية انا استفدت كثيرا منها واتمنى ان يستفيد منها باقى الاعضاء

SaeedEgypt
01-31-2014, 16:19
فى الفوركس او فى اى مجال اخر العوامل النفسيه تتغير على حسب النجاح او الفشل / المكسب او الخسارة
ولكن المتاجر الجيد هو الذى يتعلم من اخطائة قبل التعلم من اسباب نجاحه وكيفيه السيطرة على مشاعره `

Nader7
01-31-2014, 16:24
شكرا لك اخي العزيز
على هذه المعلومات القيمة
وبارك الله فيك وجزاك الله كل خير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته :)

rami007
02-14-2014, 16:07
السلام عليكم
مفيش شك ان العاطفه لها دور مهم
ومؤثر فى حياتنا وليس كل شخص
يستطيع التحكم فيها او اخفائها ولكن
الوسطيه مهمه جدا فى الفرحه والحزن
سلام تحياتي
بالتوفيق

gharieb
02-16-2014, 11:51
اذهب اخي الي هذا الموقع لتشاهد افضل مواضيع الشرح لأنستا فوركس

ssnsafi
02-16-2014, 11:55
عندما تمضي الوقت الطويل في الفوركس ستعرف كيف تتحكم بنفسك تماما مثلما حصل معي فمن خلال تجربتي الشخصية عرفت ان اهم امر هو راس المال الذي يسمح لي بفتح صفقة وتركها تجري بتحديد التيك بروفيت وبدون تحديد الستوب لوز
صفقة واحدة فقط واتركها تضرب الهدف ولو بعد اسبوع او شهر
فانا على الديمو افتح صفقة بلوت 10 دولار وطبعا راس مالي هو 5000 دولار واتركها تسير واحيانا اخسر في الصفقة 2000 دولار ولا اهتم ( فهو ديمو ) ولكن بعد فترة احقق ربح في الصفقة واغلقها
طبعا بما ان راس المال كبير يعطيني مرونة في المتاجرة
ولكن لا افتح اكثر من صفقة

lady nour
02-16-2014, 13:10
كلنا بندور علي الربح و عايزينه و محدش بيتمني الخسارة ابدا وكانا اكيد بنمر بالموضوع ده و بنفرح بالمكسب و الربح و نكون عايزين ربح اكتر و بنزعل في الخسارة و بنستني اننا نعوضها بأي طريقة ف ده بيأدي للتسرع و اننا بننتقم للخسارة بطريقة غلط

eiie
02-16-2014, 13:43
وهو الأسلوب الذي طورة المتاجرون في الدول الغربية ومازال شائعاً في هذة الدول , حيث يتم التعبير عن حركة سعر عملة بشكل قضبان .

Saadqnet
02-16-2014, 14:45
هذا الأمر يحدث عند أكثر المتداولين وانا اوافق الرأي في هذه النقطة و ان ملاحظتك دقيقة جدأ
وحسب خبرتي اعتقد ان استخدام الستوب لوز مهم يجب ان يكون لدينا القوة لأغلاق الصفقة فلا يمكن
ان تكون كل الصفقات رابحة و لكن يمكن ان تكون صفقاتنا رابحة بالقيمة المطلقة اي مجموع
الصفقات الرابحة و الخاسرة

محمد السيد محمد
02-16-2014, 21:14
طبعا انا اتفق معك كل الاتفاق .. ولكن احب انبهك ان العيب مش في الفوركس ولا انك لم تختار
الاستراتيجية السليمة او انك ما بتستعملش الاستوب لوز انت الخطا القيقي في عندم اختيارك السليم لنقطة الدخول فهمت

SaeedEgypt
02-28-2014, 01:08
ولكن المتاجر الجيد هو الذى يتعلم من اخطائة قبل التعلم من اسباب نجاحه وكيفيه السيطرة على مشاعره`

3_forex
03-15-2014, 07:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يجب علينا يا شباب او يا تجار الفوركس ان ندرك جيدا ان كل معلومة فى الفوركس هى غاية فى الاهمية سواء طرحت ردا على سؤال او طرحت فى نقاش عام ويجب علينا ان نراعى ذلك جيدا لنصل ونتاكد من دقة الصفقات والتوقعات وتقبلوا مرورى وإن شاء خيرا للجميع
.................................................. ..............................
.................................................. .................................................. .................

caf
03-24-2014, 04:02
شرح مميز واكثر من رائع وانت قمت بشرح الموضوع بطريقة مبسطة
مما يتيح للاشخاص المبتدئين فهم الموضوع بسهولة

AMLAK
03-24-2014, 04:06
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان الفوركس لا يعرف العواطف والاعتماد عليها فالفوركس
علم وفن وادارة صحيحة لرأس المال فالصبر على الخسارة على امل ان يرتد السعر مرة اخرى هو تعريض
الحساب للتصفير فى عملية واحدة بالتوفيق للجميع ان شاء الله

a7med84
04-30-2014, 03:53
والله اخىا لكريم هو ده سوق الفوركس فعلا انا اعتقد

ان السوق غير من شخصيتى فى محاوله منى من اجل التحكم فى التزوتر والخوف من السوق

scan
05-26-2014, 02:23
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة لتعلم الفوركس بمنتهى السهولة واتمنى ان تكتب المزيد من المواضيع الهامة

rami007
05-26-2014, 06:47
السلام عليكم
طبعا كلنا بنعانى من المشاعر ده بس المتاجر
المحترف هو اللى يسيطر على مشاعره
كويس اوى عشان يقدر ينجح فى صفقاته
ولو حتى خسر لاقدر الله ميخسرش كل حاجة
سلام تحياتي
بالتوفيق

gehad87
06-21-2014, 12:57
والله هو ده حال الجميع حتى كبار التجار هتلاقي البيب الصغيرة كمان بتفرق معاهم
والحسابات شغغالة حتى ولو السوق مقفول
وهاتك يا قياس وتحسر على المفقود من النقاط
اللهم ارزقنا القناعه هنقول ايه يعني بس

samozein
06-21-2014, 13:00
انا اعتقد ان الصبر والاصرار على النجاح هي من اهم العوامل اللتي تؤدي الى الربح في مجال الفوركس
سواء كان ربح قليل او كثير
وانا اتغاؤل بالخساره اولا والمكسب اخيرا
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

yooussef
06-21-2014, 14:51
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته شكراً أخي على هدا الموضوع الرائع وعلى هده المعلومات القيمة اتمنى لك التوفيق وللجميع

INTHENAMEOFALLA
06-21-2014, 22:20
مع ان المفروض يكون العكس لان الخسارة تزيد حرارة الجسم والعقل وتشعر الانسان انه سوف تقبض روحه من كثرة الحزن على ماله الذى فقده ربنا يرحمنا

memoxmax
06-21-2014, 23:49
اولا انا بشكر جميع القاثمين على هذا المنتدى الممتاز واشكر جميع اعضاء المنتدى الكرام على تفاعلهم البناء
واشكر صاحب الموضوع على معلماته القيمة واتمنى لك التوفيق شبصلغ

saro123
06-21-2014, 23:51
طبعا مشكلتنا اننا مش بنحب الخسارة وغير مقتنعين بيها على الرغم من ان الخسارة هى التى تمنحنا الخبرة لذا لابد
ان يتغير مفهومنا عن الخسارة

ruse
06-28-2014, 20:10
السلام عليكم

el andaloussi
06-29-2014, 18:03
أخي الكريم مجال الفوركس ليس بالمجال السهل لذالك
وجب وضع الأمور في موضعهــا وعدم التسرع والحلم الزائد وشكرا

host
07-07-2014, 04:38
اعتقد ان هذه الفكرة جديدة وتستحق الدراسة واتمنى من باقى الاعضاء خاصة المحترفين
منهم ان يقوموا بالرد على الموضوع وابداء رايهم فى هذه الفكرة

BrahimForex
07-07-2014, 19:53
نعم الطمع من اهم اسباب الفشل في السوق بحيت نطمع في الربح الكتير وندع الصفقة الى ان تعكس ونقول سوف تعود الى ان يصفر الحساب

karam22
07-07-2014, 21:05
دا طبيعي جدا اخي وخاصة ان عدد النقاط والحسابات صعيرة ولا تتحمل مغامرة كبيرة باي ربح
مشكور علي التوضيح وبالتوفيق لك ان شاء الله دوما ..........................................