PDA

View Full Version : الفوركس بين السرعة والتسرع

Pages : [1] 2 3 4 5

ramid
06-11-2012, 20:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

حبيت أطرح عليكم موضوع يقع لاغلبنا خلال التداول في الفوركس وهو
عندما تقرر غلق الصفقة بعد تحقيق ربح معين ويعد ذلك تستنتج أنه لو لم تغلق الصفقة في ذلك التوقيت لحققت ارباح أكثر
فهل تعتبر نفسك حينذاك متسرع أم طماع أم عقلاني وموضوعي؟
تحدث عن أحساسك في ذلك الظرف

kingman
06-11-2012, 21:46
هو اكيد على حسب الصفقة ذات نفسها فأكيد يوجد صفقة يكون اغلاقها على ربح قليل هو جيد بدل من انتظار هدف بعيد فى وقت السوق متقلب وده بيعتبر شئ عقلانى جدا وكثير مايكون خطا هو عدم الصبرعلى الرباح ونموه والأستعجال على اغلاقه وده اكيد بيرجع للتحيل والثقة فيه من عدمه وكل صفقة بيبقى ليها ظروفها وبناءا على ظروف اغلاقها هيقدر يحدد المتارج ده كان سبب ايه ويستطيع ان يستفيد من اخطائه ان كان خطأ

ana1990
06-11-2012, 23:43
سؤالك ده بيخلين اضحك على نفسي لانها حصلت معايا كتير اسيب الصفقه و اقول هتزيد اكتر و افتكر نفسي عبقري بعد كده يا اما ابقى غضبان و متضايق علشان خسرت و رجعت نقصت يا اما افرح جدا علشان الاسهم ارتفعت يا اما الاقيه هيبتدي ينزل اقوم ابتدي ابيع قبل ما اخسر و ساعتها بحمد ربنا و بقول بلاش طمع

hamalm
06-12-2012, 00:14
عنوان الموضوع يشرح معنى الفوركس فى كلمتين لكل مبتدأ
طمع + تسرع = خساره مؤكده

pimo
06-12-2012, 00:17
انا شخصيا احدد الهدف مسبقا مثلا اذاراية ان الصفقة التي سوف اقوم بفتحها سوف تحقق لي مبلغ 20 دولار ثم اغلقها لن اندم علي زيادة الربح في المسار الذي وضعته لانني قمت بتحقيق هدفي هذه هي طريقتي في التداول

ahmed saleh
06-12-2012, 00:24
انا اعتقد ان التسرع بدون قرار غير مفيد وغير مجدى
ولكن عليك ان تكون راضى بما حققتة لكى لا تخسر ولكن من الممكن ان تكسب اكتر
ولكن عليك ان تحدد هدفك قبل الدخول فى اى صفقة وبعد تحقيق الهدف فعليك ان تكون راضى فقط

mando
06-12-2012, 01:40
العامل النفسى الحقيقة حصلت معايا كتير ممكن تحقق ربح فى الصفقة مش كتير لكن تطمع فى نقاط اكتر وتلقى السوق ممكن يعكس عليك تانى عشان كده ممكن تحقق نقاط قليلة وتطلع من الصفقة خوفا من أن يحدث انعكاس وكل دة الواحد لو اتغلب على العامل النفسى يقدر يشتغل كويس لكن لازم يكون عندة استراتجية قوية تعطى ثقة فى النفس

Rami
06-12-2012, 02:04
انا فى مثل هذه الحالات اغلق بعض العقود واقوم بتقديم الاستوب لووز الى نقطة البداية , لانه حتى لو عكس السعر على لا اكون قد خسرت واكون خرجت من الصفقة بربح من العقود التى اغلقتها بالبداية , وهناك اساليب اخرى انا اعتبر هذه الحالة موضوعية وحسن ادارة , ةلا تندم على صفقة اغلقتها على ربح ثم واصلت المسير فى نفس اتجاه صفقتك , لان السوق مليان بالفرص

forexBOSS
06-12-2012, 09:32
اخى الاجابه سهله جدا و هى الاهتمام بالاستوب لوز فهى من اهم الاشياء فى اداره راس المال فمع الاهتمام بالاستوب لوز و تصغير حجم العقد مهما حدث سوف تكون الخساره قليله جدا و هذا طريقه يتبعها خبراء الفوركس غير الطامعين فى المبالغ الكبيره الذين يهدفون الى تحقيق النجاح فى الفوركس

2x1
06-12-2012, 09:53
لا اعتقد انة تسرع وطبعا رغم الاحساس اللي بيكون موجود وقتها انك بينك وبين نفسك بتقول يرتني كنت

انتظرت شوية ودة طبعا طمع فربح اكبر اللي شايفة قدامك كان ممكن تحقيقة وضيعت الفرصة عليك

Mohamed90
06-12-2012, 11:34
السلام عليكم اخي المتاجرة تعتمد على تحقيق الفرص او شروط استراتجية معينة و يجب وضع هدف معين و ستوب لوز قبل دخول للصفقة معينة
و الخروج من الصفقة فور تحقيق ام الخسارة او الهدف و لا انصحك باعتمدا على الاتجاه السوق في تحديد المزيد من النقط او الطمع في الحصول على الكثير و انت وصلت للهدفك

sho
06-12-2012, 16:18
لا ارى هذا تسرع وانا هذا عقلانية مطلوبة فى التداول فى سوق الفوركس طالما قد وصلت الى الحد الذى كنت تأمل الوصول الية فى هذة الصفقة يجب ان تغلق الصفقة ولا تنتظر ربح اكبر لان هذا فى اغلب الاحيان لا يؤدى الى ربح اكبر ولكن يؤدى لخسارة اعظم ارى ان المتداول يجب ان يبتعد عن الطمع وان يسيطر على عواطفة اثناء التداول

ramid
06-12-2012, 16:34
انا شخصيا احدد الهدف مسبقا مثلا اذاراية ان الصفقة التي سوف اقوم بفتحها سوف تحقق لي مبلغ 20 دولار ثم اغلقها لن اندم علي زيادة الربح في المسار الذي وضعته لانني قمت بتحقيق هدفي هذه هي طريقتي في التداول

طريقة فعالة وتجنبك الكثير من الضغط النفسي والتوتر
لو استطاع كل منا نهجها نكون قد ربحنا راحة نفسية ووقت ومال

HARRY POTTEER
06-12-2012, 17:20
السلام عليكم اخي المتاجرة تعتمد على تحقيق الفرص او شروط استراتجية معينة و يجب وضع هدف معين و ستوب لوز قبل دخول للصفقة معينة
و الخروج من الصفقة فور تحقيق ام الخسارة او الهدف و لا انصحك باعتمدا على الاتجاه السوق في تحديد المزيد من النقط او الطمع في الحصول على الكثير و انت وصلت للهدفك

اكيد يا اخي ان الواحد لازم تكوون له استراتيجيات و ادارة راسمال جيدة
للمتاجرة في الفوركس و كماان الاعتماد على الاخبار و تحليلها الصحيح لانها هي
التي بتحرك السوووق و تعطيه سرعة و قوة مقاومة

realyone
06-12-2012, 17:31
في سوق الفوركس من يتحكم بنفسه هو في الغالب من يكسب,فالتحكم واخذ القرار من اصعب الأشياء في الفوركس,لأنك ياأما تخرج خاسرا او يااما تخرج بربح قليل او يااما تخرج بربح وفير فكل هذا يعود لسيطرتك على نفسك وأخذ القرار السليم في الوقت المناسب

safiforex
06-12-2012, 17:37
السرعة و التسرع ، هما نقطتان يجب التفكير فيهما بتمعن كبير
فهما يمكن ان يفيدا المتداول بشكل كبير اذا كانا في الاستراتيجية و في نقط الدخول ، لان هذا يتطلب السرهة في التنفيذ لكي ندخل من نقط جيدة
اما اذا كان في مجال اننا نريد الربح بسرعة كبيرة و لكي نتسرع لتضعيف مالنا بسرعة ، فهذا اعتبره جنون في جنون

onlyforsoldi
06-12-2012, 18:46
هو ساعتها اللى يعمل كده يبقى متسرعه هو المفروض اننا نعمل استوب لوز وتاك بروفت لكل صفقه ونسيبها تاخد مجراها ويا تضرب الاستوب لوز او انها تضرب الهدف لكن مينفعش نتفرج على الصفقه كده وهى شغاله عشان ممكن ناخد اى قرار يخسرنا او ينقص من الابراح اللى المفروض كانت تحصل وانا عن نفسى بعمل كده

AhmedMagnifico
06-12-2012, 20:06
فى المجال دا لازم تبعد عن الطمع وتكون قنوع جداً علشان متخسرش
وكمان لازم يكون عندك الصبر والالتزام بالاستراتيجية الخاصة بك !

zahran
06-12-2012, 20:25
طبعا عقلانى . وعقلانى جدا كمان .. سوق الفوركس دا سوق مرن جدا ومفيهوش حاجه ثابته .. ومفيش واحد فى الفوركس دا يعرف ياكد ان الاتجاه 100% فى اتجاه معين .. فالعقل هنا يقول لك ان تكون بعيدا عن السوق على قد ما تقدر واما تلاقى فرصه قدامك نسبه نجاحهها كبيره تدخلها .. وبرضه تحاول تخرج منها سريعا .. كى لا ترهق نفسك . وكى لا يتحول الربح الى خساره فى اوقات اخرى

magic777
06-13-2012, 00:45
بصراحه انا عن نفسي عندي قناعه انه لو كان ليك رزق اكتر في الصفقه دي كنت كده كده هتاخده لا محاله
فاانا بعمل اللي عليا وبحاول اطلع بمكسب كويس حتى لو السوق كمل في طريق صفقتي عادي بحمد ربنا على رزقه
واني مخسرتش مثلا النهارده وكل يوم كده والحمد لله

kingman
06-13-2012, 01:38
بصراحه انا عن نفسي عندي قناعه انه لو كان ليك رزق اكتر في الصفقه دي كنت كده كده هتاخده لا محاله
فاانا بعمل اللي عليا وبحاول اطلع بمكسب كويس حتى لو السوق كمل في طريق صفقتي عادي بحمد ربنا على رزقه
واني مخسرتش مثلا النهارده وكل يوم كده والحمد لله
هو التوفيق والأرزاق دائما من عندالله واكيد الواحد يعمل اللى عليه ويتوكل على الله واللى يحصل يحصل لكن طبعا المهم ان يعمل اللى عليه صح فنحن كثيرا نكون السبب فى الخسائر بسبب اخطائنا الكبيرة فى ادارة الصفقات سواء التسرع فى الدخول او اهمال ادارة راس المال اة اغفال قاعدة او مبدأ نستخدمه فى المتاجرة وربنا يوفقنا جميعا بفله

ahmed
06-13-2012, 12:21
احيانا اشعر اننى متسرع وهذا اذا اغلقت الصفقه قبل الهدف بنقاط كثيرة
وفى اغلب الاوقات اشعر اننى عقلانى وذلك باغلاق الصفقه قبل الهدف بنقاط قليله
ولا اهتم بمجرى او اتجاة السعر بعد اغلاقى الصفقه

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 14:30

فى اوقات كثيره

كانت بتحصل معايا

كنت بغلق الصفقه قبل الهدف مثلا واجى بعدها الاقى الهدف اتحقق

اقعد الوم نفسى واقول ياريتنى

بس اللى فاتك فى السوق ده مدورش عليه

اللى فات مات زى ما بيقولو

شوف اللى جاى بعد كده

Texxon
06-13-2012, 15:44
بصراحة لا بد ان يكون لك استراتيجية معينه ثابته تلتزم التزام تام بنقاط الدخول والخروج بها،، وخسارة صفقة او اثنين في البداية لن يمثل اي مشكال بالنسبة لك، لأن المحصلة لا بد ان تكون ربح في حالة كانت الاستراتيجية قوية

kamizidan
06-13-2012, 15:52
الاستعجال مهلك للجميع سواءا متداول او حساب او اي شيئ اخر .......السرعة نعم ضرورية في اقتناص الفرص الكثيرة في السوق ولكن التسرع ضدها تماما

التسرع ياتي للانتقام وهو ضرااااار وضاااااار للجميع فحذاري وشكرا عزيزي للطرح

Mr.GooDMaN
06-13-2012, 16:37
انا اقولها دائما
عندما افتح صفقة واضع ستوب وبروفيت عند تحقيق احدهما وان شاء الله يكون بروفيت ع طول للجميع
اغلق الميتا ترادر واقوم من عالجهاز خالص
وفي جملة مشهورة جدا سمعتها للدكتور جمال ممدوح
الفوركس مش هيخلص

mando
06-13-2012, 16:39
الاستعجال مهلك للجميع سواءا متداول او حساب او اي شيئ اخر .......السرعة نعم ضرورية في اقتناص الفرص الكثيرة في السوق ولكن التسرع ضدها تماما

فعلا كتير من الاوقات الواحد يكون خسران وعايز يعوض الخسارة ويدخل تانى بهدف الانتقام
عشان يعوض خسارة ويطلع بربح لكن فى النهاية ممكن يخسر كل حاجة لانه داخل بهدف الانتقام مش داخل بناء على وجود فرصة على الاستراتجية الخاصة بة

mando
06-13-2012, 16:42
انا اقولها دائما
عندما افتح صفقة واضع ستوب وبروفيت عند تحقيق احدهما وان شاء الله يكون بروفيت ع طول للجميع
اغلق الميتا ترادر واقوم من عالجهاز خالص
وفي جملة مشهورة جدا سمعتها للدكتور جمال ممدوح
الفوركس مش هيخلص

ذكرتنى بادلكتور جمال رجال فى قمة الاحترام ويحب الخير للجميع والاستراتجية الخاصة بية استراتجية قوية فعلا بلس لى اللى يلتزم بيها يحقق منها مكسب كويس بالنسبة لى انه افتح صفقة واعمل هدف وستوب واغلق الجهازة الواحد مرات بيعمل كده ومرات بيرجع يفتح يكون الهدف اتحقق ومرات بيكون ضرب ستوب وسبحان الله كل مرة يضرب فيها ستوب يكون الاستوب اللى انا حطها سواء فى شراء او البيع يكون هو الهاى او اللو تقولو الشركة قصدة تخسر الواحد يوصل بالظبط لنقطة الاستوب وبعدين يرجع يحقق الهدف

safiforex
06-13-2012, 16:47

نعم و هذا ما اكدته سابقا ان التسرع و السلارعة مهم فقط في اتخاذ الموقف الصائب في الصفقات و في الدخول عليها بدقة عالية
و لكن لا يجب ان نتسرع في الربح بسرعة ، و نصبح في دائرة الطمع الذي قد يقتلنا من جانب لا نعرفه و لا نحسب له حساب
لهذا فتوخي الحذر يكون دائما عندما نود الاستعجال في شيئ

21cent
06-13-2012, 16:58

عندما تقرر غلق الصفقة بعد تحقيق ربح معين ويعد ذلك تستنتج أنه لو لم تغلق الصفقة في ذلك التوقيت لحققت ارباح أكثر

احيانا يكون الواحد عقلانى واحيانا اخرى يكون متسرع وطماع
حيث انه لو انك واثق فى فرصة ما تضع استوب وهدف وتتركها واحيانا تضع تربلينح استوب
لتحققيق اكبر ربح من العملية او الفرصة وهنا يلعب الايمان بالله وبالرزق دورا كبيرا فيه

Noah
06-14-2012, 02:45
الفوركس فى حد ذاته بيكون سبب فى انا لمتاجر بيبقى عايز يتاجر فيه لعى نسبة ارباح جيدة ويريد ان يحقق النجاح فى الحساب الحقيقي سريعا ولكن الاهم من هذا ان يكون لديك القدرة الكافية على التحكم فى النفس ولا تتسرع فى الدخلو فىا لحساب الحقيقي سريعا

kingman
06-14-2012, 03:21
فعلا كتير من الاوقات الواحد يكون خسران وعايز يعوض الخسارة ويدخل تانى بهدف الانتقام
عشان يعوض خسارة ويطلع بربح لكن فى النهاية ممكن يخسر كل حاجة لانه داخل بهدف الانتقام مش داخل بناء على وجود فرصة على الاستراتجية الخاصة بة
وكتير بيكون الأنتقام من السوق بعد خسارة كبيرة هو السبب فى نهاية الحساب وتصفيره وطبعا كتير بنتعرض لهذا الشعور خصوصا فى البداية حيث قلة الخبرة والممارسة ومع الخبرة بيقل الموضوع ده

Desperate
06-14-2012, 03:24
انا لا اغلق اى صفقه قبل ان تضرب الاستوب او التارجت
لوكن اذا افترضنا انى فعلت مثلما تقوم وقم السعر بالارتفاع او الانخفاض اكثر ولكنت لاربح اكثر لن اندم وساقول الحمد الله ما دمت خرجت من الصفقه امن و بربح ايضا حتى لو كان هذا الربح 1 سنت فقط

ramid
06-14-2012, 03:56
لوكن اذا افترضنا انى فعلت مثلما تقوم وقم السعر بالارتفاع او الانخفاض اكثر ولكنت لاربح اكثر لن اندم وساقول الحمد الله ما دمت خرجت من الصفقه امن و بربح ايضا حتى لو كان هذا الربح 1 سنت فقط

فعلا أنا متفق معك فالقناعة كنز لايفنى
الربح مهما كان قليلا فهو ربح على كل حال ولايجب أن ينسى المتداول أنه لن يحصل الا على ما كتب الله له
فلا تندم أبدا على فوات ربح ما فهو لم يكن لك من البداية

AhmedMagnifico
06-14-2012, 06:12
سؤالك ده بيخلين اضحك على نفسي لانها حصلت معايا كتير اسيب الصفقه و اقول هتزيد اكتر و افتكر نفسي عبقري بعد كده يا اما ابقى غضبان و متضايق علشان خسرت و رجعت نقصت يا اما افرح جدا علشان الاسهم ارتفعت يا اما الاقيه هيبتدي ينزل اقوم ابتدي ابيع قبل ما اخسر و ساعتها بحمد ربنا و بقول بلاش طمع
هههههههههههههههههههه
والله يا ريس اغلبنا بيحصل معاه نفس الموقف
هى المشكله كلها فى الطمع وعدم الالتزام :)

magic777
06-14-2012, 22:10
وكتير بيكون الأنتقام من السوق بعد خسارة كبيرة هو السبب فى نهاية الحساب وتصفيره وطبعا كتير بنتعرض لهذا الشعور خصوصا فى البداية حيث قلة الخبرة والممارسة ومع الخبرة بيقل الموضوع ده

بصراحه جربت ده مرتين ومرجنت حسابين ليا بسب اني كنت عايزه انتقم من السوق
وانتقممن نفسي كمان علشان خسرت رغم اني كنت عارفه اني الغلط غلطي انا لكن مشاعر الغضب مبتقدرش تسيطر
عليها خاصه في بداياتك في هذا المجال

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 22:21

افضل شئ انك تحط الاستوب لوز والهدف وتطرق الصفقه

وصل الهدف يبقا خير وبركه

ضربت استوب يبقا لله الامر من قبل ومن بعد

mony
06-15-2012, 00:30
لا احب هذا التفكير لان طالما خذت قرار خلاص وارضى بالنتيجه حتى لو كانت اقل مما كنت لو تراجعت وعملت شىء اخر لان ده يعتبر طمع والطمع يؤدى الى الخساره فيجب ان تفكر بموضوعيه وعقلانيه

remo
06-15-2012, 02:28

انا مقتنع ان عدو الاول لاى متاجر فى مجال الفوركس هو الطمع الذى يخسرك والعدو رقم اتنين هو الخوف انا شايف انك لو محلل صح وداخل النقطة صح وعارف انة هيجيب الهدف لية تقفل الصفقة بدرى قبل ماتجيب الهدف

ramid
06-15-2012, 02:49

فعلا الاوامر المعلقة هي التي تجعلك تتداول وأنت مرتاح نسبيا
أما الطمع في الربح الزائد قد يكون السبب في الخسائر المتتالية
الله ينجينا وينجيكم

magic777
06-15-2012, 03:05

طبعا الحمد لله اخي بس برده لازم تكون مرن شويه مع السوق مش معنى انك حللت وحطيت هدف واستوب انك متعدلش فيهم
لو لاقيت انهم مبقوش مناسبين لحاله السوق الحالي وان الهدف اللي انت حددته مثلا صعب ان السعر يوصله في الوقت ده
فتقوم تقدم الهدف شويه مثلا او تعمل ترلينج استوب كده شويه مرونه علشان تكسب كويس من السوق

aminos
06-24-2012, 00:58
السلام عليكم
أنا عن نفسي سأقول أنني متسرع
لكن فالحقيقة فإن الشخص الدي يقع في هذا الموقف يكون عقلاني و موضوعي
لأنه في نفس الوقت الدي زادة فيه الأرباح يمكن أن تنقص
و العلم لله

deadlyfox
06-24-2012, 01:36
انا عن نفسى فى هذة الحالة ببقى راضى جدا باللى كتبة ليه ربنا
ومش بحاول افكر للتانى لان اكيد ده خير من عند ربنا

khaled
06-24-2012, 01:47
تقريبا هى ممكن تعتمد اكتر على الصفقة و على التحليل , يعنى مثلا لو انا قفلت الصفقة كنت بايع فيها زوج معين لمجرد انى خايف انها تقلب خسارة رغم وجود مؤشرات بتدل على هبوطه اكتر ف ده ممكن اسميه خوف و تسرع , لكن لو قفلت الصفقة بعد ربح معقول او حتى قلبل بحيث المؤشرات و التحليل كانوا بيدلوا على صعوده و اكنه هبط على عكس المتوقع ف ده طبعا اسميه موضوعية , الطمع بقى لو فضلت عايز اكسب تانى مع انه احتمال كبير انه يعكس حركته

jans
06-24-2012, 02:04
بما انها وصلت إلى الهدف الذي حددته سوف اكون مقتنع بالربح الذي حققته ولن اندم على اتخاذ هذا القرار
ممكن يشعر الانسان بالطمع و يأتي في باله بأن يترك الصفقة لكي يربح أكثر ولكن بهذا الشكل قد يقع في فخ الفوركس و يخسر بدل من الربح .

magic777
06-24-2012, 05:24
تقريبا هى ممكن تعتمد اكتر على الصفقة و على التحليل , يعنى مثلا لو انا قفلت الصفقة كنت بايع فيها زوج معين لمجرد انى خايف انها تقلب خسارة رغم وجود مؤشرات بتدل على هبوطه اكتر ف ده ممكن اسميه خوف و تسرع , لكن لو قفلت الصفقة بعد ربح معقول او حتى قلبل بحيث المؤشرات و التحليل كانوا بيدلوا على صعوده و اكنه هبط على عكس المتوقع ف ده طبعا اسميه موضوعية , الطمع بقى لو فضلت عايز اكسب تانى مع انه احتمال كبير انه يعكس حركته

فعلا اخي فيه فرق هنا بين الخوف الزائد عن اللزوم واللي بيمنعك من انك تستفيد من ربح تعبت في تحليله
وبين القناعه والخوف العادي اللي ممكن بعد كده يقل برده معاك كل ما تكتسب خبره اكتر بالسوق

ARAB_PIGEON
06-24-2012, 05:28

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
لو قمت بذلك اخى الكريم ساكون عقلانى جدا
وساحمد الله على ما تحصلت عليه من ربح
اتمنى لك دوام التوفيق

moonlight
06-25-2012, 10:05
اعتبر نفسى عقلانى فاننى كان بامكانى الانتظار ايضا وعند خلق الصفقة اجدها خسرت لو لم اقوم بغلقها ونحن وجدنا انه يجب ان نلتزم بخطة التداول و تحديد التداول والالتزام بذلك وان لا نغير اجاهنا مهما كان حتى لا نتفاجئ بالخسائر

ahmed
06-25-2012, 10:43
اعتبر نفسى عقلانى فاننى كان بامكانى الانتظار ايضا وعند خلق الصفقة اجدها خسرت لو لم اقوم بغلقها ونحن وجدنا انه يجب ان نلتزم بخطة التداول و تحديد التداول والالتزام بذلك وان لا نغير اجاهنا مهما كان حتى لا نتفاجئ بالخسائر

بالفعل يا اخى الالتزام بخطه التداول هو ما يجعلنا نغلق الصفق
وهكذا يكون التصرف بشكل عقلانى بالتاكيد

okash
06-25-2012, 11:18
هذه تسمى الميل نحو العاطفة في التدوال
ولكن هذا شيء عادي فلا بد من الحذر وعدم الطمع ولكن ليس ان يكون الربح قليل جدا لا يساوي جهدك في فتح الصفقة

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 11:18

نعم يا اخى لانغير اتجاهنا فعلاً
ولا نخالف الاتجاه العام
ونلزم ونمشى مع الترند

وان نبدع ونفنن ونبتكر كل ما هو جديد على الشارت من نماذج فنيه وانماط

nogael_77
06-25-2012, 11:24
اعتقد انه بيكون عقلاني جدا لأن سوق الفوركس متقلب جدا وأوقات الواحد بيكون كسبان اكتر من 70 بوينت وفي دقيقة واحدة يخسر بسبب خبر ما فلما يكون الواحد محدد هدف معين حتى لو حركة السعر كانت بزيادة عن الهدف فيحمد ربنا على الرزق افضل من الانتظار وممكن يخسر كله

abokhaledelmasry
06-25-2012, 16:36
اعتقد انه بيكون عقلاني جدا لأن سوق الفوركس متقلب جدا وأوقات الواحد بيكون كسبان اكتر من 70 بوينت وفي دقيقة واحدة يخسر بسبب خبر ما فلما يكون الواحد محدد هدف معين حتى لو حركة السعر كانت بزيادة عن الهدف فيحمد ربنا على الرزق افضل من الانتظار وممكن يخسر كله

بالفعل يااخى انا اوفق على كلامك لان الرزق من عند الله

ثم ان فعلا السوق متغير ومتقلب ومن الممكن ان يغير اتجاها لاى سبب انا شخصيا لا انتظر تحقيق الهدف كاملا واغلق الصفقه عند تحقيق ربح مناسب واحمد ربنا

safiforex
06-25-2012, 17:37
نعم يا اخى لانغير اتجاهنا فعلاً
ولا نخالف الاتجاه العام
ونلزم ونمشى مع الترند

وان نبدع ونفنن ونبتكر كل ما هو جديد على الشارت من نماذج فنيه وانماط
و هذا هو العمل الحقيقي على الفوركس
الالتزام بالاتجاه العام ببزوج و عدم مخالفته الا اذا ظهرت مؤشرات لذلك
الالتزم بالترند و هو امر اساسي في النجاح و من الاحسن استخدام خطوط الترند
و زي مل قلت الابداع ، فعلينا ان نتعلم نعمل عقولنا في الابداع في الفوركس فهذا اروع ما يكون

jihadazzam
06-25-2012, 17:44
نعم الاتجاه العام ندخل بالسوق
وغير ذلك يسبب الخسارة
واهم شي تدخل من حسابك بالصفقات من 3 الى 5% للامان

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 17:56
وغير ذلك يسبب الخسارة

هذه افضل نسبه ممكن تدخل بيها

من رأس مالك لو انت عايز تحافظ على رأس مالك من الضياع

okash
06-25-2012, 17:59
حتى لا تقع في حيرة في الحكم على نفسك قم بعمل الصفقة حدد اخذ الارباحو ومن ثم اخرج من السوق فورا وارجع له بعد يوم

compaq0
06-25-2012, 18:01
ليس متسرعا اطلاقا لانك تحدد هدف الصفقه طبقا لاستراتيجيتك الخاصه لا يجب ان تظل تتابع سعر العمله بعد اغلاق الصفقه و تظل تتحصر على اغلاق الصفقه مبكرا

ashraf el-araby
06-25-2012, 18:12
اخى ارضا بتحقيق الهدف اللى انت واضعة للصفقة وابتعد عن الطمع واقتنع بما حققت حتى لاتخسر راس المال واهتم ايضا بوضع حد للخسارة لانها وسيلة الامان فى الفوركس

elazez
06-25-2012, 18:15
هذا الاحساس يختلف من مضارب لاخر
وذلك لاختلاف الاستراتيجيات والقناعات لدي الاخرين
وبطبيعة الحال ان الانسان خلق عجولا اي متسرع

abdallah elbaz
06-25-2012, 18:18
لا انظر اليها على انه تسرع
وهو انا لو قولت اسبها يمكن احقق ارباح
منا يمكن اخسر بعدها وبكدا اكون متسرع واندم عليها
احقق اللى قدامي عيني الاول

magic777
06-25-2012, 18:34
و هذا هو العمل الحقيقي على الفوركس
الالتزام بالاتجاه العام ببزوج و عدم مخالفته الا اذا ظهرت مؤشرات لذلك
الالتزم بالترند و هو امر اساسي في النجاح و من الاحسن استخدام خطوط الترند
و زي مل قلت الابداع ، فعلينا ان نتعلم نعمل عقولنا في الابداع في الفوركس فهذا اروع ما يكون
وكمان المهم تعرف تدخل منين مع الاتجاه العام ده لان الافضل طبعا انك تختار نقاط قويه
تدخل منها بحيث متعكسش معاك كتير كمثلا نقطه دعم قويه يصعب على الزوج كسره او مقاومه
وهكذا

remas
06-25-2012, 18:47
هو الفوركس يا اخى مش محتاج تسرع لان التسرع قد يقضى على امالك فى سوق الفوركس هو محتاج سرعه فى فتح الاوامر وتكون عندك مرونه كبيره وانت بتتعانمل مع الصفقات المفتوحه لديك

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 18:56
هو الفوركس يا اخى مش محتاج تسرع لان التسرع قد يقضى على امالك فى سوق الفوركس هو محتاج سرعه فى فتح الاوامر وتكون عندك مرونه كبيره وانت بتتعانمل مع الصفقات المفتوحه لديك

اكيد بالفعل ريماس التسررع نتائجه غير مرضيه وتعود بالخساره علينا

يجب ان نلتزم بالصفقات المفتوحه وان نتعامل معها بدقه وحرص وان ندير اموالنا بحكمه صارمه

konine
06-25-2012, 18:58
وغير ذلك يسبب الخسارة

نعم أخي فدخول في سوق ب 5% أو 3% في صفقة مع و ضع ستوب لوز منا سب يقيك من خسارة الكتير .
لذلك وجب إهتمام بإدارة رأس مال
الله كريم

mosghaly
06-25-2012, 19:02
اكيد انا لو منتظر طويلا عشان يتحقق الهدف وحصلت ظروف في السوق خلتني اشعر ان الهدف مش هايتحقق اكيد هاخرج ولو اتحقق الهدف بعد ما خرجت بعتبر ان دة رزق ربنا مكتبهوليش وبرضي عادي واقول ان كان ممكن يحصل العكس واخسر بدل ما اكسب

yassoo011
06-25-2012, 19:07
في الغالب اعتقد اني متسرع لانني اصبر في الخسارة ولا اصبر في الربح
ولكن مع تكرار الموقف اقتنعت انه الاصح فالرضا بالقليل من المكسب خير من الاخسارة الكبيرة

i5land_man
06-25-2012, 19:09
اكيد بالفعل ريماس التسررع نتائجه غير مرضيه وتعود بالخساره علينا

يجب ان نلتزم بالصفقات المفتوحه وان نتعامل معها بدقه وحرص وان ندير اموالنا بحكمه صارمه

وانا ضد انه يكون هناك اكثر من صفقة واحدة مفتوحة في نفس الوقت مفتوحة
لانه ده بيكون حمل كبير عالحساب ممكن يورطك في خسارة شديدة
العقل اننا نفتح صفقة ونقفلها ونفتح غيرها

Mtec
06-25-2012, 20:39
بالفعل الفوركس سريع و متقلب ، ونحن يجب ان لا نتسرع ،
لان اي تفكير غلط يؤدي الى اتجاه معاكس و بالتالي الخسارة

mrhero
06-25-2012, 20:43
حصلت معى أكثر من مرة ولكن أقتنع بما حققتة فبعض الأحيان تخسر الصفقة
حسب تحليلك للوضع وبما انك حققت مكسب فالحمد لله

KOGI
06-25-2012, 20:44
اعتقد ان التسرع بدون قرار غير مفيد وغير مجدى

ولكن عليك ان تكون راضى بما حققتة لكى لا تخسر و من الممكن ان تكسب اكتر

devloppman
06-25-2012, 20:44
التسرع يأتي بعد الطمع وهو لحظة تطبيق القرار
في مثل هذه الحالات أعتبر نفسي راضي بأرباحي رغم إغلاقها قبل تحديد الهدف
على الأقل أكون كرتاح وأنا رابح القليل على أن أكون خاسر كل شيء

AhmedMagnifico
06-25-2012, 21:20
طمع + تسرع = خساره مؤكده
مظبوط يا ريس
معادلة مظبوطة جداً فى هذا المجال يجب الابتعاد عن الطمع والتسرع !

The Mester X
06-25-2012, 21:34
طمع + تسرع = خساره مؤكده

ايوة اخوي انت اختصرتها في كلميتن لا اكثر لا اقل
و بالفعل التسرع و الطمع اضافة الى الخبرة القليل
تنتج عنها الخسارة و العكي صحيح

aboualy
06-25-2012, 21:38
ايوة اخوي انت اختصرتها في كلميتن لا اكثر لا اقل
و بالفعل التسرع و الطمع اضافة الى الخبرة القليل
تنتج عنها الخسارة و العكي صحيح

فعلا اخى العزيز الطمع والتسرع والخوف هم السبب فى اغلب الخسائر التى نعانى منها فى تجارتنا فالطمع يكون دافع فى الدخول فى صفقات غير مكتملة الشروط والخوف قد يجعلنا نغلق صفقة رابحة قبل اكتمال الهدف خوفا من ارتداد السعر ضدنا

assidi saber
06-25-2012, 23:06
ان اعتبر اني في هذه الحالة عقلاني لاني اذا انعكاس السعر حين ذاك سوف يتسبب لي في الخسارة

himaalex84
06-25-2012, 23:22
اولا فى مجال الفوركس الطمع ياتى فى حالات كتير

اولها لما الواحد بيكسب ياما بيدى يطمع اكتر و اكتر و فى الاخر بيخسر كل راس مالو للاسف الشديد

ثانيا لما الواحد بيخسر مبلغ جامد نص راس المال او اكتر بيدى يخش بطمع اكتر و تسرع شديد و فى النهاية يودى الى مرجنة الحساب

dodovedo
06-26-2012, 18:14
اخى الكريم
هكون عقلانى طبعا وبعدين ده اللى ربنا قاسموا لينا نشكر ربنا
تقبل مرورى

ashraf el-araby
06-26-2012, 19:11
افضل الاقتناع بما حققت من ارباح والابتعاد عن الطمع لانة من اهم اسباب الخسارة واعتقد ان ده مش تسرع ولكن اقتناع

hehelibeb
06-27-2012, 04:02
أنا في نظري أني ما دمت ربحت فلا حرج
المصيبة يا أخي هي إدراك الخسارة أما عندما يتعلق بفقدان جزء من الأرباح فلا بأس

saad
06-27-2012, 15:21

magic777
06-27-2012, 18:25

والسبب هنا في حركات السوق اللي تحرق دم المتاجر وتصيبه بالملل والتوتر وتخليه
يقفل على طول بمجرد تحقيق اي ربح حتى لو نقاط من كتر الزهق من المتابعه

hesham itch
06-30-2012, 10:00
الاحساس قد يختلف من متاجر لاخر ولكن عند وضع استراتيجية محددة وصارمة
يجب الالتزام بها من اجل الحفاظ على الربح وعدم ضياع قيمة الصفقة المحددة

mohamed1happy
06-30-2012, 10:36
عند غلق صفقة ما علي ربح ثم أجها انها اكملت علي ربح ازيد
فاني احمد الله علي ما جنيت واعتقد اني عقلاني في تلك الحالة لانها كان من الممكن ايضا ان تنعكس عليا

randy2kill
06-30-2012, 10:39
في كثير من الاحيان عليك الا تنظر الي ما خسرته بسبب غلق الصفقة
قل الحمد لله علي ما جنيت

sniper90
06-30-2012, 10:54
فى بعض الاحيان عندما تضع هدف للصفقة فمن الممكن ان تقفل الصفقة على ربح قبل ان تصل الى الهدف خوفا من انعكاس السعر
ولكن هذا بيعتمد على استراتيجية وشخصية كل متاجر
فلو كانت استراتيجيتك ناجحة وواثق من تحليلك فانتطر حتى يتحقق الهدف ولا تتسرع

dodovedo
06-30-2012, 11:03
اخى الكريم
عن نفسى انا بستخدم التلينج استوب
اى تقديم الاستوب اتوماتيكيا
وبكده ببقى قدرت اخد افضل مكسب
تقبل ودى واحترامى

derfcase
06-30-2012, 11:18
اخي الكريم
ramid
اعتقد ان بعد ما عاناه الشخص منا من نتائج الطمع الكارثية في هذا السوق - فاني اعتقد ان الالتزام بالاهداف المحدد مسبقا قبل دخول الصفقة هو خير سبيل لضمان استمرار التداول بهذا السوق

Mohamed90
06-30-2012, 12:44
الاحساس قد يختلف من متاجر لاخر ولكن عند وضع استراتيجية محددة وصارمة
يجب الالتزام بها من اجل الحفاظ على الربح وعدم ضياع قيمة الصفقة المحددة

السلام عليكم طبعا اخي يوجد اختلاف كبير بين كل متاجر و الاخر في التداولته و التسرع من صفات الكثرين
و هذا لا يجوز و يحقق الكثير و له سلبيات اكثر من ايجابياته والالتزام و الصرامة في التعامل مع الحساب يبقى جيد

naoual
06-30-2012, 12:46
لا اعتبره تسرع انا عندما اغلق الصفقة اكون قد اقتنعت بما اخذته من ارباح لذا لا اندم بعد ذالك
و غالبا ما تعكس الصفقة لانني اعرف لماذا اغلقت في ذلك الوقت

fafa280384
06-30-2012, 12:49

والله اغلب الوقت ارضى بنصيبي بالربح والخسارة
اندم في حالة الطمع فقط والخروج عن استراتجية تداولي

elssayed
06-30-2012, 12:57
لاطبعا ده طمع لان ممكن الصفقة تعكس ويضيع عليك المكسب اللي انت حققته
والطمع والتسرع هم سبب كل خسارة

elzeel
06-30-2012, 13:01
انا شايف ان الصفقه طالما حققت ربح حتى لو ضئيل فعليك ان تكسب ذلك الربح ولا تضع الامور للحظ
وللصدفه فعليك ان لا تطمع حتى لا تندم بعد ذلك

king
06-30-2012, 13:07
اذا كان قرارك استكمال الاستمرار فى التداول نابع عن دراسه جيده لاوضاع السوق ولاشكال الشمعدان ولاخبار السوق اذا لا يعتبر تسرع بل يعتبر استمرار
مبنى على دراسه محكمه ولكن لو كان الاستمرار نابع عن طمع وحظ وغير مبنى على اساس تخطيط ودراسه عندها يعتبر خطاء كبير
ومن الممكن ان تتعرض لخسارة ارباحك والمال المستثمر ايضا

magic777
06-30-2012, 19:04
انا شايف ان الصفقه طالما حققت ربح حتى لو ضئيل فعليك ان تكسب ذلك الربح ولا تضع الامور للحظ
وللصدفه فعليك ان لا تطمع حتى لا تندم بعد ذلك

هو ممكن في الوقت ده لو انت خايف على الربح ده هو انك تعمل ترلينج استوب
او تقدم الاستوب بتاعك كل كام نقطه ربح وده طبعا هيكون كويس معاك
في وقت السيوله والاهداف الكبيره

jonaselk
06-30-2012, 19:06
يمكن أن نسميه عدم المجازفة أو خوفا من خسارة الصفقة
و أيضا يجب عدم التسرع في اغلاق الصفقات

madoxegy
06-30-2012, 19:07
طمع + تسرع = خساره مؤكده

waleed adel
07-01-2012, 15:42
عن نفسى الموضوع ده بيسببلى قلق لان حيانا اشعر اننى متسرع وهذا اذا اغلقت الصفقه قبل الهدف
وفى اغلب الاوقات اشعر اننى صح فى قرارى وذلك باغلاق الصفقه قبل الهدف بنقاط قليله

safiforex
07-01-2012, 15:50
عن نفسى الموضوع ده بيسببلى قلق لان حيانا اشعر اننى متسرع وهذا اذا اغلقت الصفقه قبل الهدف

هذا اخي انا لا اعتبره تسرع و انما اخذ الربح احسن من الم الخسارة
المشكل في التسرع لما يكون الواحد متسرع في اتخاذ القرار في صفقة مشكوك فيها او انه لم يقم بتحليل كافي لها
و في هذه الحالة بيكون التسرع اتى بنتاءج سلبية لان الفرصة قد تخسره الكثير

waleed adel
07-03-2012, 16:39
هذا اخي انا لا اعتبره تسرع و انما اخذ الربح احسن من الم الخسارة
المشكل في التسرع لما يكون الواحد متسرع في اتخاذ القرار في صفقة مشكوك فيها او انه لم يقم بتحليل كافي لها
و في هذه الحالة بيكون التسرع اتى بنتاءج سلبية لان الفرصة قد تخسره الكثير

حصلت معايا كتير اسيب الصفقه و اقول المكسب هتزيد اكتر
والسعر يعكس واقفل على اقل

كريم
07-03-2012, 16:43
اول لما بدأت في الفوركس كنت متسرع جدا و كنت بخسر بسبب التسرع

و بعد التمرين و الممارسة صار عندي لازم التخطيط قبل فتح اي صفقه

و فعلا التسرع من اسوأ العوامل التي تؤدي الى الخسارة و الله يوفق الجميع

Amany Mohamed
07-03-2012, 16:54
السلام عليكم
يجب علينا ان لا نتسرع في انهاء الصفقة
كما يجب ايضا ان لا نفكر ببطء و هذا يحتاج إلى المزيد من التعلم

Mr.GooDMaN
07-03-2012, 17:25
بص يا اخي اذا كان الهدف ثصغير وليكن من 10 : 50 نقطة ادخل الصفقة وضع الاستوب والبروفيت
واقفل الجهاز وسيب الصفقة مع نفسها يا تحقق الهدف يا تضرب الاستوب ويبقا انت كدة بعدت عن التوتر وريحت دماغك وتعالى بليل او تاني يوم شوف الاخبار ايه وان شاء الله ربنا يوفقك

sabre
07-03-2012, 17:28
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انا رأى ان هذا ان حصل يكون طمع والمفروض الالتزام التام بالهدف الذى تم تحديدة من قبل

sky44
07-03-2012, 17:38
السلام عليكم

بالفعل اخي كثيرا ما وجدت نفسي في هدا الموقف الغريب فعندما احقق ربحا وقوم بغلق الصفقة اتفاجأ في بعض الاحيان اني كنت متسرعا فلو صبرت قليلا لربحت ربحا مضاعفا لاكن ليس هناك شيء مضمون في الفوركس يمكن ان يتحول الربح الى خسارة في ثواني

madoxegy
07-03-2012, 17:40
طمع + تسرع = خساره مؤكده

pimo
07-03-2012, 18:08
السلام عليكم

بالفعل اخي كثيرا ما وجدت نفسي في هدا الموقف الغريب فعندما احقق ربحا وقوم بغلق الصفقة اتفاجأ في بعض الاحيان اني كنت متسرعا فلو صبرت قليلا لربحت ربحا مضاعفا لاكن ليس هناك شيء مضمون في الفوركس يمكن ان يتحول الربح الى خسارة في ثواني

انا ايضا اجد نفسي في هذا الموقف ولكي نتغلب عليه يجب عند تحقيق الهدف ان نغلق المنصة ونتجه الي فعل شئ اخر مثلا المطالعة او مشاهدة التلفزيون لكي ننسا لبعض الوقت العمل في السوق ونستعيد الثق بالنفس لندخل ثانيتا الي السوق

Rami
07-03-2012, 18:10
السلام عليكم
يجب علينا ان لا نتسرع في انهاء الصفقة

بالتاكيد فلنسمح للربح بالنمو
لكن فى المقابل فلنقطع الطريق على الخسارة
تحياتى لك

konine
07-03-2012, 19:24
اول لما بدأت في الفوركس كنت متسرع جدا و كنت بخسر بسبب التسرع

و بعد التمرين و الممارسة صار عندي لازم التخطيط قبل فتح اي صفقه

و فعلا التسرع من اسوأ العوامل التي تؤدي الى الخسارة و الله يوفق الجميع

نفس سبب خسارة يا أخي أنا كنت متسرع جدا و كان مهم عندي أدخل صفقات و حتى ربح مفلتوش
ولكن لقيت صديق طمع و تسرع إنه مارجن كول و مرجنت 3 حسابات ولكني تعلمت أحسن هو إلتزام
الله كريم

sami
07-03-2012, 19:31
طمع + تسرع = خساره مؤكده

و الله العظيم،لقد أتيت بالخلاصة المفيدة في كلمتين الطمع و التسرع بالفعل يسببان خسارة مؤكدة،و إن
عكسنا العبارة فالقناعة و التأني كلاهما يؤدي إلى الربح،و إلى الإفلات من كارثة المارجن كول

ehab
07-08-2012, 23:25
طبعا انا شايف انه علىحسب الصفقة ذات نفسها اكيد هنا صفقة يكون اغلاقها على ربح قليل هو جيد
بدل من انتظار هدف بعيد فى وقت السوق متقلب وده بيعتبر شئ كويس جدا

husamart
07-08-2012, 23:43
التسرع هو من أسباب الخسارة الكبيرة في الفوركس ويولد الأخطاء التى قد تدمر الحساب
الفوركس يحتاج لتأني واعصاب هادئة قبل دخول الصفقة والتفكير مرات متتالية في الهدف والربح والخطورة على الحساب

Mostafa Mansour
07-09-2012, 00:00
لا يكون هذا تسرع وانما قد رأيا انك اكتفيت حتي ذلك الحد
وبالنسبة لذلك يجب الرضا بما تم تحقيقه لان عدم الرضا والتسرع قد يؤدي الي فتح صفقات بهدف الربح ولكن التسرع يؤدي الي تحقيق خسارة اكبر

اسلام شعبان
07-09-2012, 00:17
هو اكيد على حسب الصفقة ذات نفسها فأكيد يوجد صفقة يكون اغلاقها على ربح قليل هو جيد بدل من انتظار هدف بعيد فى وقت السوق متقلب وده بيعتبر شئ عقلانى جدا وكثير مايكون خطا هو عدم الصبرعلى الرباح ونموه والأستعجال على اغلاقه وده اكيد بيرجع للتحيل والثقة فيه من عدمه وكل صفقة بيبقى ليها ظروفها وبناءا على ظروف اغلاقها هيقدر يحدد المتارج ده كان سبب ايه ويستطيع ان يستفيد من اخطائه ان كان خطأ

theboy2226
07-09-2012, 00:30
الموضوع ليه علاقة بالرزق و صدقني لو انت قفلت الصفقه و بعدها السعر مشي معاك 10 او حتي 50نقطة احمد ربنا علي رزقك و فكر ان السعر بردو كان ممكن يعكس بالفارق ده كان حيبقي موقفك ايه ساعتها
ده انا مش بعتبرو تسرع لكن بردو لو انت متاكد من اتجاه السوق بلاش تبقي جبان و تقفل بسرعة يعني الموضوع عايز حكمة في القرار بلاش تطمع او تتسرع

salah.bmw
07-09-2012, 00:36
على العكس تماما اخي انت بهذه الحالة تكون بقمة العقلانية
كل انسان يتمنى ان لو ربحه يزيد لكن مهما كان المربح بسيط افضل من ان يخدعك السوق ويبدء بلخسارة

dina mahmoud
07-09-2012, 00:39
التسرع غير مطلوب فى تحديد القرارات بوجه عام

" من الاخطاء القاتله في المضاربه ، محاولة تحسين سعر مركز خاسر
بع دائما ماهو خاسر واحتفظ بما هو رابح " جيسي ليفرمور

roka
07-09-2012, 00:40

دة اسمه رضا وعدم طمع

sami
07-09-2012, 00:53
التسرع غير مطلوب فى تحديد القرارات بوجه عام

" من الاخطاء القاتله في المضاربه ، محاولة تحسين سعر مركز خاسر
بع دائما ماهو خاسر واحتفظ بما هو رابح " جيسي ليفرمور

نعم أخي الكريم التأني مطلوب قبل إتخاد أي قرار،و قد قيل في التأني السلامة و في العجلة الندامة،لذلك
يجب أن نحرص على التفكير بروية و خاصة في الفوركس لأن إتخاد قرار متسرع بدون دراسة أو تحليل
قد يقودنا إلى المارجن كول

waleed adel
07-10-2012, 04:21
عليك ان تحدد هدفك قبل الدخول فى اى صفقة وبعد تحقيق الهدف فعليك ان تكون
مقتنع انك كنت صح

mrxr00t3d
07-10-2012, 04:24
اخي اهم شيء الاستراتيجية و التريت و عدم التسرع
فإدا كانت الصفقة مدروسة و مربحة لا بأس في المتاجرة بها

ARAB_PIGEON
07-10-2012, 04:28
[CENTER]
تحدث عن أحساسك في ذلك الظرف[/CENT0ER]

الحمد لله رب العالمين على ما رزقنا
لو حدث ذلك فهذا يعنى انك ارتكبت خطاء وعليك الاستفاده منه
كى لا تقع فيه مره اخرى

Dentist Ahmed
07-10-2012, 08:12
فى بعض الاحيان يحتاج الفوركس لعمليه السرعه لاتمام الصفقه باكبر ربح ممكن
ولكن التسرع له تأثير عكسى خطير
فالتسرع ينبع غالبا من الطمع ويؤدى الى الخسائر الكبيره جدا

Looser
07-10-2012, 12:31
سوق الفوركس يحتاج إلى صبر وتريث في البداية ، وهي المرحلة التي يتدرب فيها المتداول الجديد على الحساب التجريبي لمدة لا أنصح أن تقل عن ستة أشهر ، يقوم المتداول فيها بالتعلم وممارسة ما يتعلمه على حسابه الوهمي ، وأكبر مشكله تواجه المبتدئين هو التسرع في فتح الحساب الحقيقي دون الوصول إلى المرحلة المطلوبة من العلم والخبرة ... ولقد شاهدنا العشرات من الأشخاص الذين يتسرعون في طلب الأرباح دون التدرب الكافي مما نتج عنه الخسائر الفادحة لا سمح الله

nrgslawi
07-10-2012, 13:03
السلام عليكم ورحمة الله انا عندما اغلق صفقة ما وتكون رابحة اقول الحمد لله
ولا اطمع
كثير من الاحيان عندما اغلق الصفقة يزيد ربحها
لكن لا اطمع

Mohamed90
07-10-2012, 15:36
السلام عليكم ورحمة الله انا عندما اغلق صفقة ما وتكون رابحة اقول الحمد لله
ولا اطمع
كثير من الاحيان عندما اغلق الصفقة يزيد ربحها
لكن لا اطمع

السلام عليكم طبعا اخي العزيز عندما تجد صفقات ناجحة تحمد الله و تشكرة
و تبتعد عن المنصة لتجنب اي طمع في زيادة النقاط و الاكتفاء بهدفك الاول لتجنب خسارة غير متوقعة

Bs Joker
07-10-2012, 16:14
لكل منا راي فهناك من سيؤدك و هناك من سيقف ضدك لكن لتقادي مثل هذه الاشياء التي تحصل بشدة , عليك بتحديد ربح ستراوح بين 15 و 30 نقطة و بالتالي لن تواجه خوف او طمع

waleed adel
07-12-2012, 00:21
اكيد الموضوع ده بيشكل مشكله للمبتداين لانهم اول مايجدوا فرصه بيتسرعو ويدخلوها
بدون تحليل جيد

عزبز 18
07-12-2012, 00:45
هاها كلامك صحيح مائة بالمائة انا اليوم فقط قمت باغلاق صفقتين علي ربح
وبعد فترة زاد السعر ولم اغلق الصفقة لحققت ربح كبير ولاكن من ادراك لو عكس عليك السعر ستصبح الصفقات خاسرة يجب علينا عدم الطمع والرضي بربح قليل

pimo
07-12-2012, 00:51
لكي تصل الي الاحترافية يجب عليك ان تكون مركز جدا علي الصفقة فاذ فتحت صفقة وانت موتاكد من تحقيق هدفك يجب عليك ان تلتزم به ولا تدع السوق يتحكم بك ومن المنطق ان تقوم بغلق الصفقة عند تحقيق الهدف هذا امر لا نقاش قيه

Amany Mohamed
07-12-2012, 00:52
السلام عليكم
التمهل من اهم الاشياء التي يجب مراعاتها اثناء المتاجرة
اما السرعة فهي ايضا مطلوبة دون تسرع

delpi
07-12-2012, 01:01
موضوع صعب جدا بصراحة وبيسبب الشعور بندم كبير
واعتقد ان ده سببه التسرع وعدم الحكمة
من المفترض الصبر والتروى قبل اتخاذ اى قرار زى ده

abanoub
07-12-2012, 01:08
لا تندم ابدأ يا اخي على صفقة اغلقتها على ربح مهما حققت لك بعد ذلك فهذا رزق كتبه الله لك ... وكم من صفقة طمع الواحد بها حتى خسرها تماما وندم وخير دليل على ذلك حدث معي دخلت مغامرة النقطة ب1$ على حساب 100$ يعني مغامرة كبيرة وكانت الصفقة وصلت 70 نقطة لكني طمعت في مضاعفة الحساب وان تصل ل100 نقطة واغلقت الصفقة في النهاية على خسارة تقريباً وندمت ندم كبير ... عموما ممكن برضه تستخدم الترلنج ستوب وبكده تكون مطمن برضه وتضمن ربح في نفس الوقت

Thepatriot
07-12-2012, 01:11

اظن اني اكون طماع لو لم اغلق الصفقة عند الهدف اللي انا بحطه والطمع عامل نفسي سيء في المتاجرة بالفوركس وممكن يؤدي الي الفشل اذا زاد عن حده وكل شيء اذا زاد عن حده يتقلب لضده زي ما بيقول المثل..
ولتجنب العامل النفسي السيء ده الواحد لازم يدرب نفسه كويس قبل الدخول والمتاجرة باموال حقيقية ولازم يكتسب خبرة معقولة ويتمرن علي تجنب الطمع ان شاالله علي الحساب التجريبي..

ahmed rabee
07-12-2012, 01:18
انت المفروض تكون عارف هدفك ايه من قبل دخولك في الصفقه اساسا

ولو شوفت بعد ما دخلت الصفقه ان الهدف بعيد ان يتحقق او السعر هيرد قبل ما تحقق هدفك ممكن تقفل الصفقه

ده طبعا مش تسرع ولا حاجه ... انما لو استمريت يبقي طمع وصدقني هتخسر لو عملت كدا

obada-90
07-12-2012, 01:33
الفوركس بين السرعة والتسرع هذه النظرية توءدي الى الفشل المؤكد لان كلاهما بدل على الطمع وعندما الانسان لايقتنع بربحه او بتجارته يلجئ يصطدم بهذه المشكلة

hager
07-12-2012, 01:39
لا اعتقد انه تسرع لاني عندما اقوم بغلق الصفقة فاني اري ان الربح الذي حققته مناسب وانا مش ضامنة اني لو استنيت كمان حبة مش هخسر اللي كسبته
ولكن بطبيعة الانسان بيبقي فيه شعور بالحزن ولكن كلها رزق من الله

ma90do
07-12-2012, 01:42
بصراحه انا افضل ان اغلق الصفقه علي ربح 30 نقطه فيما اعلي حسب المؤشرات والاسنتاجات الي قدامي والرضا بالقليل افضل وطبعا لو انتظرت ممكن السعر يعكس وهبقي طماع واحقق خسائر بدل من المكاسب

Salwa Soliman
07-12-2012, 03:24
لا يكون هذا تسرع عشان احنا بنلاقي ان احنا وصلنا لجزء من الربح مرضي ويكون هناك خوف من الاستمرار في الصفقة وخسارة الارباح مرة اخري

nrgslawi
07-12-2012, 03:29
لا اعتقد انة تسرع وطبعا رغم الاحساس اللي بيكون موجود وقتها انك بينك وبين نفسك بتقول يرتني كنت

انتظرت شوية ودة طبعا طمع فربح اكبر اللي شايفة قدامك كان ممكن تحقيقة وضيعت الفرصة عليك

فعلا اخي الغالي كلامك صحيح
انا في بعض الاحيان اكون رابحا عندما لا ادخل اي صفقات كنت سانوي دخولها وبعدها ينقلب السوق علي

العوامى
07-12-2012, 13:16
الموضوع كله من اوله لاخرة لازم يكون متخططله صح
يجب ان تعرف نقطة دخولك وخروجك وستوب لوزك

avocato bola
07-12-2012, 13:36
اعتقد ان التسرع بدون قرار غير مفيد
ولكن عليك ان تكون راضى بما حققتة لكى لا تخسر ولكن من الممكن ان تكسب اكتر
ولا تتطمع فى امعاملة لان الطمع بيقل ما جمع
والله الموفق

ahmed
07-12-2012, 13:39
الحمد لله اشعر وقتها بالرضا ما دمت قد خرجت بربح
فهل هذا ليس بالشئ الجميل ان اخرج بربح
ولا اندم على الخسارة او فوات الفرص ولكننى لا افضل الخروج مبكرا لان ذلك
على المدى البعيد يضر بالحساب فى نسبه الارباح

hzal2om
07-12-2012, 13:58
هو مش بيبقى تسرع بس انت بيجيلك وقت وبتحس انك خلاص لازم تقفل و بعدين تلاقى انك لو مقفلتش هتكسب اكتر بتبقى الفكرة فى ارادة الشخص نفسو فى شخص ممكن يزعل و المرة الجاية يخاطر و فى شخص قنوع بمكسب معين عشان يزود الارباح وبلتالى هيتاجر بأكتر هيكسب اكتر

naitsi
07-12-2012, 14:01
السلام عليكم
بصراحة لا بد ان يكون لك استراتيجية معينه ثابته تلتزم التزام تام بنقاط الدخول والخروج بها،، وخسارة صفقة او اثنين في البداية لن يمثل اي مشكال بالنسبة لك، لأن المحصلة لا بد ان تكون ربح في حالة كانت الاستراتيجية قوية

HOUSAMMI
07-12-2012, 14:09
يعتمد ذلك على الاسترتيجية التى تتبعها

المدى القصير ،، بالنسبة الى 15 نقطة كويس اوى ليه لو قدرت تحقق 15 نقطة فى اليوم يعنى حوالى 330نقطة فى الشهر كويس:bravo:

استرايجية المدى الطويل وهؤلاء لا يقتنعوا الا بالفوق 100 نقطة

كمان بيعتمد على راس المال الى عندك وتقدر تضع الستوب لوس بعد اد ايه

Mr.GooDMaN
07-12-2012, 14:16
يعتمد ذلك على الاسترتيجية التى تتبعها

المدى القصير ،، بالنسبة الى 15 نقطة كويس اوى ليه لو قدرت تحقق 15 نقطة فى اليوم يعنى حوالى 330نقطة فى الشهر كويس:bravo:

استرايجية المدى الطويل وهؤلاء لا يقتنعوا الا بالفوق 100 نقطة

كمان بيعتمد على راس المال الى عندك وتقدر تضع الستوب لوس بعد اد ايه
تمام اخي الكريم كلامك مظبوط انا عن نفسي بحب الاسكالبنج جدا لكن اؤمن بان الصفقات طويلة المدى أأمن بكثير في حالة توافر رأس مال كبير
ان شاء الله حاليا اعمل بالاسكالبنج ومنتظر تحقيق مبلغ جيد من البونص لاعمل على صفقات طويلة المدى والله الموفق

ehab
07-13-2012, 06:25
فى اغلب الاوقات اشعر اننى عقلانى وذلك باغلاق الصفقه قبل الهدف بنقاط قليله

essam1985
07-16-2012, 15:10
اهم شئ الالتزام

لو استراتيجيتك بتقول تقفل علي ربح الان يبقي تقفل حتي لو السعر مشي 100 بيب زيادة ما تزعلش لانه في اوقات تانية الالتزام ده هينقزك من خساير كتير

safiforex
07-16-2012, 15:28
اهم شئ الالتزام

لو استراتيجيتك بتقول تقفل علي ربح الان يبقي تقفل حتي لو السعر مشي 100 بيب زيادة ما تزعلش لانه في اوقات تانية الالتزام ده هينقزك من خساير كتير
و هذا ما اقوله داءما فلو الواحد كان يعمل وفق استراتجية و مشلى معها بالتزام تام ، لا يهمه لا حركة السعر و لا الخساءر ، فاكيد ان الارباح ستكون اكثر بكثير من الخساءر
و هذا ما الحظه في اغلب الاستراتيجيات انه بتكون لها فرص قوية جدا ممكن ان تصل الى 100 نقطة

ahmed
07-16-2012, 15:32
اهم شئ الالتزام

صح يا اخى الالتزام مهما كانت النتائج يجب ان نتبعه لانه منقذ فعلا فى
اوقات اخرى وكل هذة الاشياء يجب ان تكون محسومه قبل دخول الصفقه الهدف والاستوب والمرونه

xtomorrow
07-16-2012, 15:44
الموضوع كله من اوله لاخرة لازم يكون متخططله صح
يجب ان تعرف نقطة دخولك وخروجك وستوب لوزك
فعلا اخي انا مثلك لما اضع هدف محدد وستوب محدد لا اغيره حتى لو طلع السعر 1000 نقطة
وهذا الامر اعتبره احتراما لاستراتيجيتي ومخالفته هو تناقض مع تقناعتك والخسارة مصيرك

ma90do
07-16-2012, 15:46
فعلا اخي انا مثلك لما اضع هدف محدد وستوب محدد لا اغيره حتى لو طلع السعر 1000 نقطة
وهذا الامر اعتبره احتراما لاستراتيجيتي ومخالفته هو تناقض مع تقناعتك والخسارة مصيرك

انت ممكن تتفق علي استوب محدد ولكن هدف محدد ده شيء صعب لان انت ممكن تضع هدف 15 نقطه او 20 واستوب 50 او 75 حسب طبيعه السوق

mahmoud1
07-16-2012, 15:47
اهم شئ الالتزام

ديما بتحصل مثل هذة الموقف معى لكن الواحد بداء انه يتعلم عدم الطمع لكن فى نفس الوقت عايز اتعلم الصبر على الصفقة بس مشكلة انه الواحد لو ربح ربح قليل ما بينتظر الهدف خوفا من تقلبات السوق

amrmorasamir
07-16-2012, 16:17

بتحصل معايا كتير جدا وبعتبر نفسى فى الوقت ده متسرع طبعا ولكن مش طماع
بس انا بقفل الصفقات بسرعه على الحساب البونص لانى بقوم بفتح الصفقات بحجم لوت كبير وبخاف ينعكس عليا كتير

Aker001
07-16-2012, 18:49
حسب رأي الشخصي و تفكيري المتواضع غلق الصفقة بعد تحقيق ربح معين أفضل ,فالصفقة ناجحة بمقدار هذا الربح ,وأنا أعتبر نفسي عقلاني فالتسرع و الطمع مؤشر لفشل حقيقي ملموس غير أن المهارة الحقيقية هي الصبر و الأنتظار لتنضج الصفقة هذا مرتبط بالشخص و الأستراتيجية التي يعمل بها

tarek22
07-16-2012, 21:32
يجب ان نتفادى التسرع فقد يؤدي الى الخروج الخاطيء من السوق فإذا دخلت في عقد وكان السوق يسير عكس اتجاهك تأكد أن تخرج بتوقيت جيد ، لا تحاول مضاعفة الخسارة ، إذا كان السوق يسير في الاتجاه الصحيح لا تقنع نفسك بالخروج سريعا لأنك متعب بل عليك التعامل مع التعب والإجهاد على انه جزء من عملك وفى المقابل لا تطمع كثيرا وعليك أن تحسن الخروج في موقع مناسب بهدوء

mido
07-16-2012, 21:40
اخي الكريم
انا اعتقد ان التسرع بدون قرار غير مفيد وغير مجدى
ولكن عليك ان تكون راضى بما حققتة لكى لا تخسر
تقبل مروري ولك فائق احترامي

husamart
07-16-2012, 21:40
الأصل أن تضع للصفقة هدف قبل البدء
واغلاق الصفقة يتم بعد اخذ الصفقة فرصتها وملاحظة تغيرات في السعر تنذر بالانعكاس

forex4ever
07-16-2012, 21:42
انا فى مثل هذه الحالات اغلق بعض العقود واقوم بتقديم الاستوب لووز الى نقطة البداية , لانه حتى لو عكس السعر على لا اكون قد خسرت واكون خرجت من الصفقة بربح من العقود التى اغلقتها بالبداية , وهناك اساليب اخرى انا اعتبر هذه الحالة موضوعية وحسن ادارة , ةلا تندم على صفقة اغلقتها على ربح ثم واصلت المسير فى نفس اتجاه صفقتك , لان السوق مليان بالفرص

انتا بتعمل الصح !!!
انا لما اجي افتح اي صفقة بوزع العقود يعني مثلا افتح 3 عقود كل عقد بقيمة مختلفة المهم مجموع ال 3 يكون النقطة بدولار مثلا
اغلق جزء من العقود على اول الاهداف واحرك الاستوب وانتظر يا اما الربح الزيادة يا اما ضرب الاستوب اللي مش هكون معاه خسرت حاجه اصلا !!!
ولكن للاسف احيانا مابعملش كده وبندم فعلا لما اقفل الصفقة على اول اهدافي

mohamed yossef
07-17-2012, 10:42
اذا ظهر لى بالفعل ان الترند الذى اسير معه فى صفقتى انتهى وسيصبح هناك ترند جديد
عندئذ لن يكون هناك اى ندم

tictok
07-17-2012, 10:48
هذا يحدث من قلة الخبرة والخوف من تقلبات السوق وضعف رأس المال فلابد من الحذر والرضا بربح قليل

Mohamed90
07-17-2012, 13:12
هذا يحدث من قلة الخبرة والخوف من تقلبات السوق وضعف رأس المال فلابد من الحذر والرضا بربح قليل

السلام عليكم اخي العزيز اكيد قلة الخبرة و عدم كسب مهارات لازمة تؤدي للتسرع و عدم التزام
و عدم القناعة من الربح ايضا تؤدي للخسارة

hesham1046
07-17-2012, 13:17

thebest
07-17-2012, 13:30
انا الاول بشوف الهدف و اشوف انا عاوز
اكسب كام ولما اوصل للمبلغ خلاص اقفل
وكل عام وانتم بخير

yassoo011
07-17-2012, 14:19
حدث هذا معي فقد اسرع لدخول في صفقة شراء مثلا
وبسبب التسرع ادخلها بيع او ادخل على عملة اخرى
فالتسرع شيئ غير مناسب لنا

nrgslawi
07-17-2012, 15:02

نعم يحدث لي بعض الندم
لكن اقول الحمد لله لانني خرجت سالما من سوق الفوركس ولو بربح بسيط
والله يوفق الجميع

thestarboy
07-17-2012, 17:20
هو لو انت محدد الهدف بكده وقفلتها خلاص عادي مفيش مشكله
انما لو انت اتوترت وقفلتها قبل الهدف بتاعك اعتقد ان ده التسرع

msh4egy
07-18-2012, 03:44

hussaina2008
07-18-2012, 05:37
والله يا اخي اهو في الحقيقة لا يعد تسرع وخصوصا ان كنت خائفا لكن بعض الاحيان احس بالقهر من نفسي لاكن اغلاق الصفقة امر عقلاني لان السوق بعد ماله امان ومثل مايقولن القناعة كنز لا يفنى اقنع بما اتاك لانك يمكن ان تضيع ان طمعت وجشعت تقبل مروري اخي الكريم ... وشكر

madoxegy
07-18-2012, 06:33
طمع + تسرع = خساره مؤكده

midoali
07-18-2012, 08:25
انا فعلا متسرع للاسف بس ده مش عشان معايا فلوس كثير حسابي في 3 دولار وياما بستني صفقه تصعد ولا
تصعد فاخسر علي الاقل دولار منذ بدايتي في الفوركس لم اكسب الا 10 سنت

siafarii
07-18-2012, 08:29
وعليكم السلام انا يقع لي هدا المشكل في التسرع عندما تعكس علية صفقة كتير من النقط اقفلها لاكن من بعد
ارى السعر انه يرتد وهدا تسرع

osama shaban
07-18-2012, 08:37
السرعه تعني الدخول السليم للعمليه اقتناص الفرص عند نقاط معينه
التسرع يعني الاستعجال في دخول العمليات وتبرتبط عليه اخطاء وهذا غير مطلوب

زيزو
07-20-2012, 01:52
اهم حاجة الرضا والاقتناع
وعدم الطمع والالتزام مهما حدث او رايت صفقات
الالتزام سر الفوركس

hesham1046
07-20-2012, 01:54

Aker001
07-20-2012, 01:56
ممكن تتفق علي استوب محدد ولكن هدف محدد ده شيء صعب لان انت ممكن تضع هدف 15 نقطه او 20 واستوب 50 او 75 حسب طبيعه السوق
تحياتي

asmoshaa2012
07-20-2012, 01:57
اعتقد ان ده شئ متعلق بمدى رضى الشخص بالربح الذى حققه مع السعى لتحقيق ربح اعلى المرة القادمة ولكن بعد اغلاق الصفقة ليس هناك داعى فى التفكير فى مستوى الربح اهم شئ انى ربحت ما كنت انوى عليه وممكن ان نتغلب على النقطة التى ذكرتها عن طريق جعل المستوى التى ستغلق عنده الصفقة متحرك كلها اتجهت الصفقة للربح ارتفعت هذه النقطة

mage
07-20-2012, 02:31
التسرع فى الفوركس يكون نتيجة الى ان المتاجر دائما ما يكون مستعجل على الدخول فى السوق اعتقادا منه انه الافضل فى هذا السوق وانه اللى هيقدر يحقق الملايين من سوق الفوركس ولكن شتان ما بين الحلم والحقيقية

fx-man
07-20-2012, 02:39
الحالة دى بتحصل معايا كتير انى اقفل صفقة وبعد كدا السعر يكمل فى نفس الاتجاه الربح .انا عموما بحدد نقط الربح معايا بحيث ما تزيدش عن 15 نقطة فى كل صفقاتى وكل مرة بخرج من صفقتى على مكسب مايهمنيش السعر يروح فين ولو السعر كمل فى اتجاه الربح بعد ما قفلت بحس انى عقلانى وقنوع بما قسمه ربنا .

al7oot
07-20-2012, 05:37
طمع + تسرع = خساره مؤكده

يا عيني عليك أخي
كلامك زين
بتلاقي الواحد دخل صفقة والحمد لله حقق مبلغ منها وبعد شوي بقول يا ريت ضليت كان ربحت أكثر
طيب مترضى يا عم بالنصيب وان شاء الله ربنا يعوض أفضل منها
بس المهم ابعد عن الطمه عشان ربنا يبارك لك

Sobhy
07-20-2012, 06:15
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تسرع ام سرعة ربما تغلق صفقة عند تحقيقك لربح معين قبل ان تعرف انها سوف تربح اكثر و لكن الامر كالتالى انك ترضى بما قسمه الله لك من رزق و تحمده و لا تندم على ما فاتك و تتعلم من اخطاءك

السيد الجبالي
07-20-2012, 06:33
بص يا غالي .. اذا حكمت احساسك في الفوركس بالبطع ستجد نفسك من الخاسرين اذا ما نحكمه ليس الاحساس
ولكن ما نحكمه هو المعطيات التي لدينا ... ومن خلالها نتخذ القرارالناسب وفقا للاستراتجيه التي نعمل بها

YesIcan
07-20-2012, 06:52
نعم صارت معي كثير و تصير مع الكثيرين لكن في بعض الاحيان الواحد يفرح انو اغلق الصفقة لانه بعدها
يراها قد قامت بتراجع كان سيسبب له خسائر
الملخص افضل شيء انك تلتزم بهدفك و لا تطمع فهذا رزقك

Mahmoudnashaat
07-20-2012, 07:23
والله انا بقفل الصفقه واشيل الشارت من قدامى عشان معدش اندم ولا اى حاجه
وغالبا بشتغل على زوج تانى غير الى حققت فيه الربح

fafa280384
07-20-2012, 15:33
لاسف نعرف انه الطمع سبب الخسارة وتسرع خسرني لاسف دائما
هكذا ولا نتعظ

MahmouD Elbadawy
07-20-2012, 15:59
وعليكم السلام يا غالي

مش عارف الصراحه ..
بس الواحد ممكن يأنب نفسه شويه

بس هيحمد ربنا ف الاخر :)

magic777
07-20-2012, 21:40
يا عيني عليك أخي
كلامك زين
بتلاقي الواحد دخل صفقة والحمد لله حقق مبلغ منها وبعد شوي بقول يا ريت ضليت كان ربحت أكثر
طيب مترضى يا عم بالنصيب وان شاء الله ربنا يعوض أفضل منها
بس المهم ابعد عن الطمه عشان ربنا يبارك لك

وللأسف اخي دايما كده الانسان بيغلب عليه عاطفه الطمع ولو حقق ربح جيد بتلاقيه بيدور على ربح اعلى منه وهكذا
وطبعا هتلاقيه في مره اتغر واتسرع علشان عاوز ربح اعلى وغالب قواعده واستراتيجيته وخسر ما بناه من البدايه
وبتحصل كتير اوي

kero
07-20-2012, 21:43
دايما بحس بالشعور ده للاسف
وبعد مااغلق الصفقة فعلا يفضل السعر مكمل فى طريق صفقتى وطبعا بيضيع عليا ربح كبير جدا كل مرة لكن بقول الحمد لله وانا مش ضامن ان يكمل وبرضى بالربح الا حققته

vamoscapitos
07-20-2012, 21:43
نعم انت محق اكثر من مرة فعلتها

وبعدها اندم واعود للتفكير واجد نفسي قد طمعت

waleed adel
07-22-2012, 02:03
يجب علينا ان لا نتسرع في فتح صفقه اوانهاء صفقة

forex man
07-22-2012, 02:16
التسرع له اوجه كتير وانا اعتقد ذلك
نوع من انواع التسرع ومع الاحتراف ستعرف متى تغلق صفقتك
تحياتى

xtomorrow
07-22-2012, 05:19
التسرع له اوجه كتير وانا اعتقد ذلك
نوع من انواع التسرع ومع الاحتراف ستعرف متى تغلق صفقتك
تحياتى
نعم وانا في نظري التسرع ناتج عن قلة الفرص التي يلاقيها المتاجر مما يجعله لا يريد ضياع الصفقة منه
ايضا الطمع في بدء الربح من اول انعكاس للسعر مثلا حتى يحصد كل نقاط تحرك السعر

msh3egy
07-22-2012, 05:25

madman
07-22-2012, 05:44
تشبيه جميل فالسرعه فى تحقيق الربح والتسرع فى كدا بابرام الصفقات اعتقد انك فهمنى ارجو الرساله وصلت

MrSniper
07-22-2012, 06:00
أخي اسمي دلك عقلاني ، لأنك لازم تحدد هدف اول شيء
عند وصول الى الهدف اغلق الصفقه
حتى لو كان الربح سوف يفوق هدفك لا تعطي له اهميه
اغلق الصفقة على هدفك

apolo
07-22-2012, 07:27
أن تنتظر وقتا أكبر من الوقت الذي حددته سابقا لاغلاق الصفقة يعتبر طمعا

tarek22
07-23-2012, 04:15
لا تطمع واغلق صفقتك قبل ان تنقلب عليك فالطمع نهايته محزنة ولا تتاثر بالفشل فالفشل بداية النجاح

BRUFEN
07-23-2012, 04:33
أخي الكريم من ضمن طروق إدارة رأس المال ان يكون لصفقات هدف وأستوف ونقاط يتم تطبيق التحليل عليها فمهما نزل او أرتفع او عكس السعر
لا يهم والمثل يقول ( اللهم ارزقني وأرزق مني ) فانت قد اخذت رزقك فدع غيرك ياخذ رزقه والندم وكلمة لو كنت ولو ما كنت هذه الكلام يا اخي الكريم لن يغنيك ولن يسمنك من جوع
فدع ما يريبك إلى مالا يريبك وضع أسس وطرق إدارة رأس المال نصب عينك فلا احد يأخذ رزق احد

nader
07-23-2012, 05:11
موضوع روعة ويحصل بشكل كبير لكل المتداولين
بالنسبة لي عندما افتح صفقة واربح منها بعض النقاط ويتبن لي انني لو تركت الصفقة مفتوحة كان بامكاني ان اربح اكثر الوم نفسي في تلك اللحظة
لكن بعد التأني اجد انني قد عملت الصواب وانسى ذالك واستمر في شيء اخر
في اغلب الاحوال وعندما نبني تحليلنا على وقت ظرفي فالافضل الاقتناع باقل ربح وعدم الطمع

mazouna991
07-23-2012, 12:12
اظن الاقتناع بربح قليل من سمات المتاجر المحترف
وحتى التسرع في الفوركس يكون له فوئدف احيانا تندم ندما شددا على عدم اغلاقك لصفقة
وتخسر مرة اخرى ويحدث هدا دائما

ashraf
07-23-2012, 12:14
ده بيتوقف على التوقعات فممكن اكون متوقع ان السعر هيتحرك فى اكثر فاصبر شوية ولا اغلق الصفقة وحسب صدق توقعاتى دى بيكون المكسب وانا دائما ابحث عن الربح الكبير يعنى اكثر من 100 نقطة ولا ابحث عن المكاسب الصغيرة

tictok
07-23-2012, 12:59
هذا الموقف حدث معي أكثر من مرة لكني أقتنع بما حققت من ربح واحيانا أغلق الصفقة على خسارة ربما كنت لو أستمريت فيها كنت ربحت
ولكن هذا هو السوق ليس له مقاييس ثابتة ولكن لابد من الرضا والأستمرار حتى نتقدم ولا نفكر في الماضي

y4x
07-23-2012, 13:22

الطمع قل ما جمع

الرضى بالقليل شئ جميل

والله ربنا بيبارك فى كل شئ

اتمنى الخير للكل

mena
07-23-2012, 16:18
موضوعى الافضل ان نتعامل مع السوق بعقلانيه وبهدوء وليس تسرع ونتعامل مع السوق حسب ظروفه

magic777
07-23-2012, 23:23
ده بيتوقف على التوقعات فممكن اكون متوقع ان السعر هيتحرك فى اكثر فاصبر شوية ولا اغلق الصفقة وحسب صدق توقعاتى دى بيكون المكسب وانا دائما ابحث عن الربح الكبير يعنى اكثر من 100 نقطة ولا ابحث عن المكاسب الصغيرة

بس السوق حاليا بيقول رأي تاني وان اللي بينجح فيه دلوقتي هو اصحاب الصفقات الصغيره والاهداف الصغيره
لان الاهداف الكبيره اما بتقعد مده طويله على ما تتحقق او بتقلب معاك لخسائر كبيره لو كنت محلل خطأ في البدايه

MixMax
07-23-2012, 23:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد اخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على ما تقدمه وصراحة لا استطيع الرد لاني لست محترف كفاية ارجو ان يكون الاخوة قد افادوك بارك الله فيك ياغالي تقبلا سلامي

ahmed fakhry
07-23-2012, 23:49
بالطبع هعتبر ذلك تسرع لكن لو انا فكرت فيها كويس هلاقى ان السعر كان ممكن يعكس عليا كتير والصفقة تتحول لخسارة كبيرة تؤدى لمرجنت الحساب اذا مينفعش افكر فى شئ تم وخلص لازم افكر هاعمل اية بعد كدة

khaledforex
07-24-2012, 00:09
هذا شىء طبيعى لأننا لانعرف الغيب
فعندما اغلقت الصفقة لم تكن تعلم ان اتجاه الصفقة سوف يذهب الى مزيد من الأرباح
لذلك انت اغلقت الصفقة لانك خشيت ان تضيع الربح
ماذا كنت ستفعل لو انك اغلقت الصفقة وبعد ذلك سار السعر عكس الربح
ماذا ستقول
هل ستحمد الله انك اغلقت الصفقة ام ماذا؟
توكل على الله ولا تنظر الا الى ابعاد صفقتك وبعد اغلاقها دع السوق يسبح كما يشاء

moha
07-24-2012, 00:17
اهو دة بقي الفرق بين المتاجر الهاوي والمتاجر المحترف عشان المتاجر المحترف بيتابع اخبار وبيبقي عارف هو بيعمل ايه وبيدخل الصفقه دي بيع او اشراء علي اي اساس وكمان التحليل الفنيمهم جدا والباك تيسيت كمان بالنسبه للمحترفين بيبقي من الاساسيات

Noah
07-24-2012, 00:57
الفوركس بالفعل من اكثر الاشياء اتلى تؤثر على المتاجر وهو يعمل به التسرع لان السرعة هذه من الاشياء اتلى تكون غصب عننا لاننا دائما نسعى الى الوصول الى تحقيق الكثير من الاموال ولذلك نكون متسرعين للعمل فى الفوركس

egypt2012
07-24-2012, 01:00
تحدث معى كثيرا ان اكون محدد هدف ما و اغلاق الصفقة قبل وصلها الى هذا الهدف و ان بسمى هذا خوف و اتمنى الخلاص منه

al7oot
07-24-2012, 03:33
في سوق الفوركس من يتحكم بنفسه هو في الغالب من يكسب,فالتحكم واخذ القرار من اصعب الأشياء في الفوركس,لأنك ياأما تخرج خاسرا او يااما تخرج بربح قليل او يااما تخرج بربح وفير فكل هذا يعود لسيطرتك على نفسك وأخذ القرار السليم في الوقت المناسب

كلامك سليم اخي
القدرة على التحكم بالاعصاب والذات وعدم التهور والمخاطرة من اهم اسباب النجاح

kanzsea
07-24-2012, 03:47
قبل اغلاق الصفقة اكون محدد الهدف ولكن اوقات كتيرة يذهب السعر قبل الهدف ويرتد اكثر من مرة لذلك اغلاق الصقة قبل الهدف وبعد الاغلاق يذهب السعر الى الهدف براحة

hadeer hamdy
07-24-2012, 03:48
الواحد لازم يكون عنده اقتناع باللى
بيعمله حتى ولو اخطأ فهو مش لازم يندم

marem2007
07-24-2012, 03:50
اللحظة دية لسة حصلت معايا انهردة كنت فاتح صفقة وقفلت علي 20 نقطة
ولكن بعد مقفلت الصفقة السر رفع بحوالي 30 نقطة
وانا اعتبر دة قناعة بعد ماكنت طماع

minaking
07-24-2012, 05:00
شكرا جدا على الموضوع الاكثر من رائع لانة بيناقش مشكلة مهمة جدا
والتسرع من اخطر الاشياء فى مجال التجارة

lesa
07-24-2012, 05:38
الفرق بين السرعة والتسرع كبير فالسرعة تعنى التفكير واتخاذ القرار الصحيح فى وقت قصير . ولكن التسرع يكون اتخاذ القرار وتنفيذة بدون تفكير .. وانا اعتقد ان غلق الصفقة والاكتفاء بربح قليل افضل من الانتظار والطمع الذى قد يؤدى لخسارة

al7oot
07-24-2012, 05:43
فى المجال دا لازم تبعد عن الطمع وتكون قنوع جداً علشان متخسرش
وكمان لازم يكون عندك الصبر والالتزام بالاستراتيجية الخاصة بك !
والله يا أخي يا ريت الكل يقتنع ويكون عنده قناعة ويبتعد عن الطمع
لأنه والله القناعة كنز لا يفنى
وخاصة في هذا المجال لأن التسرع في الفوركس يعني الخسارة

medhat
07-24-2012, 05:49
طبعا غلق الصفقه مبكرا يصاحبه شئ من الندم
بس الاغلاق مبكرا احسن من خسارتها عند اذ يكون الندم كبر
فالبقاء على القمه صعب جدا ولابد من الحذر

elkorashe
07-24-2012, 05:50
انا عندما اقوم باغلاق للصفقة اى كان المحقق ربح ام خسارة
اقول الحمد لله وابدا فى التفكير من جديد فى صفقة جديدة

elking
07-24-2012, 06:20
التسرع بالفعل هو الى بيؤدى الى خسائر كبيرة جدا فى الفوركس
الفوركس سريع وخطير ولكن لازم نبقى اذكى ونبطل تسرع

osama00971
07-24-2012, 07:32
اغلق الصفقة عند الربح الذي حددته
ولا تطمع في اكثر من ذلك
حتى لا ينقلب عليك السوق

2x1
07-24-2012, 09:16
اعتقد ان حدث ذلك فانة هذا الذي قدرة الله لك ولا اعتقد ان هناك انسان في الدنيا ياخذ اكثر من ما رزقة الله اياة

giga
07-24-2012, 09:21
فعلا في ناس كتير بتطمع وتدي نفسه امل ان الصفقه هتعلي ويتفاجئ انها خسرت
ويندم وللاسف يقول ياريتني بس بعد ايه

master_egypt
07-24-2012, 10:11
اكبر سبب للفشل فى الفوركس هو التسرع فى كل شئ هتلاقى نفسك بالنهايه لن تجد عن الخساره المؤكده والندم الذى لن تخرج منهما ابدا فى مجال الفوركس

SlaiteR
07-25-2012, 05:29

اعتقد طماع

لأني اريد ان اضاعف راس مالي بطريقة سريعة

تقبل مروري

waleed adel
07-28-2012, 05:24
التسرع له تأثير عكسى خطير
فالتسرع ينبع غالبا من الطمع ويؤدى الى الخسائر الكبيره جدا

mage
07-28-2012, 06:28
الفوركس سوق سريع جدا وبه نسبة بكيرة جدا من السيولة التى يتم التداول بها يوميا ولكن الاخطر من هذا هو التسرع بتاعنا فى الفوركس واللى بيخلينا بندخل الصفقات بنسبة كبيرة من المخاطر وهذا هو الخطير جدا فى سوق الفوركس

dollyabdallah
07-28-2012, 08:07

osama shaban
07-28-2012, 08:09

صحيح لابد من وجود استراتجيه لراس المال واستراجيه للتحليل الفني والخسائر وارده
اهم حاجه ان نسبه النجاح اعلي من نسبه الخساره وتكون المحصله ربح
الالتزام بالاستراتجيه ضروري لنجاحها

aladdin
07-28-2012, 08:13
لا هو الموضوع مش متعلق بالتسرع ولا حاجه هو بيعتمد على مدى خبرتك وادراكك لحركه الاسعار الا امامك

2x1
07-28-2012, 08:13
اعتقد ان العقل يحتم عليك ان تنفذ ما قررتة في بداية الصفقة ولا تخالفة مهما حدث واذا حدث ذلك لابد ان تكون مقتنع ان ذلك ليس منصيبك

elking
07-28-2012, 08:30
التسرع ده من اسوء الصفات على الاطلاق للمتداول فى الفوركس لان التسرع بيبقى عامل زى المرض بيخلى الشخص يدخل فى فرص غير مكتملة ويحقق خسائر

medmedooo
07-28-2012, 08:34

uventene
07-28-2012, 09:00
يوجد فرق كبير بين السرعه والتسرع في سوق الفوركس السرعه في اتمتا صفقه وقت قصير هذا جيد انما التسرع يعني خطواتك مرتبكه غالبا ما تكون خاطئه

foouaad
07-28-2012, 12:06
انا لم اضارب فى الفوركس بعد بس انا من وجهت نظرى
افضل طريق للربح هو اتغلق الصفقه مع اول ربح تحققه حتى توحافظ على رأرس مالك

blonur
07-28-2012, 12:52

ذلك حسب الظروف التي انا فيها فمتلا كنت قد درست الاوضاع في السوق و قلت اليوم سيكون يوم جميل في حين نزل زوج السعر هبوط صغير فغلقت الصفقة في هذه الوقت أقول أنني متسرع

aymen-gfx
07-28-2012, 12:56
نعم سرعة و تسرع و تلك هي المشكلة لذا لازم التحلي بالثقة و التربص

zeina
07-29-2012, 07:03
بالتاكيد لن اشعر بالزعل وسوف اكون سعيدة بالربح الذى حققتة من يدرى ربما لو استرميت فى السوق وحققت ربح اكبر قد يصبح هذا سبب لتكرار هذا وترسيخ الطمع فى داخلى الذى هو الهدو الاول لكل متداول

avocato bola
07-29-2012, 07:56
طمع + تسرع = خساره مؤكده

mage
07-29-2012, 08:07
الفوركس والتسرع هذه مشكلة العصر فى سوق الفوركس ان كل واحد يسمع عن الفوركس بيكون عايز يحقق الكثير من الاموال فى سوق الفوركس بدون ان يفكر او يتدبر الامر جيدا ولكنه يكون بشكل مفاجئ متسرع جدا

no1forex
07-29-2012, 11:19

افضل شئ غلق الصفقه عند تحقيق الهدف الاول منها لكن لو انتظر ممكن تخسر فخليك ديما على هدفك وعصفور فى اليد خيرا من الف على التشارت

shemo
07-29-2012, 19:01
التسرع فى اى شىء يؤدى الى الفشل والافضل التأنى والهدوء وعدم استعجال الربح

Ahmed Ghanem
07-30-2012, 18:12
لا انا مش متسرع وقتها
انا انا بدير راس مالى كويس
ودا شئ ممتاز يا غالى
لانى المرة دى كنت هكسب المرة الجاية الله اعلم

waleed adel
08-03-2012, 00:37
التسرع بسوق الفوركس وعدم التانى والالتزام له تأثير سىء
فالتسرع ينبع غالبا من الطمع ويؤدى الى الخسائر لاقدرالله

safiforex
08-06-2012, 19:22
التسرع بسوق الفوركس وعدم التانى والالتزام له تأثير سىء
فالتسرع ينبع غالبا من الطمع ويؤدى الى الخسائر لاقدرالله

غالبا ما يؤدي التسرع الى نتاءج سيءة و ممكن الى المارجن كوووول
فالذي يتسرع في الصفقات ممكن ان يؤدي ثمن التسرع هذا غاليا ، لهذا يجب داءما التاني في اخذ القرار الصاءب في الصفقات لكي لا يندجم على اي صفقة في ما بعد

saramoza
08-06-2012, 19:23
فى رايى ان ده تسررررع وطبعا عارفين ان فى التسرع السلامة التسرع بيودى ف داهية واكيد الطمع بردوااا شكرا ع الموضوع

khaledforex
08-06-2012, 19:26
وخلق الانسان من عجل
بصراحة دى مشكلة المشاكل فى السوق
والأفضل التأنى والصبر
الصبر الذى اوصانا به القرآن الكريم مرارا هو الحل الأكيد لمشكلات كبيرة تمر بنا
الصبر يا أخوانى
واستعينوا بالصبر والصلاة وإنها لكبيرة الا على الخاشعين

mido75
08-06-2012, 19:26
شوف اخى انا فى كثير من الاحيان قبل دخولى للصفقة بكون محدد التاك بروفت او الربح منها و كذلك واضع لها ستوب لوز لكن بالفعل ايضا اخظئ احيانا و اتسرع بغلق الصفقة فى حالة الربح و ايضا فى حالة الخسارة لذلك التوازن بين الخوف و الطمع هام جدا و هو ما احاول الوصول اليه