PDA

View Full Version : Gbp\usd الاستراتيجية الرقمية

hossam
10-20-2012, 12:32
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا الاستراتيجيه انا اقوم بالتجربه عليها
وهي من انشاء اوزو الخاص
فكره الاستراتيجيه ببساطه انك لا تعتمد علي اي مؤشرات
انما تقوم بعمل علي فريم الساعه امر معلق علي مسافه 35نقطه بعد اغلاق شمعه الساعه الاولي في اليوم
شراء
ثم للاسفل 35نقطه
ثم وضع امر ملعق بيع
بهدف 10نقط
وتوقف خساره 20 نقطه في الجانبين
حاولوااااااااا فيها ياشباب اي تعديل راسلوني علي الشات الخاص

Amer_alajalen
10-20-2012, 15:01
فكرة ممتازة
ولكن بحاجة الى تعديل بسيط
وهو الفترة بين فتح كل من الصفقتين 35 للاعلى و 35 للاسفل
فقد يخترق السعر هذه النقطة ويضرب الستوبلوز
باحتمالية 50% والحل لزيادة فرصة نجاح هذه الاستراتيجيية
هي قياس التغيير بين قمة وقاع المقاومة والدعم
بهذه الحالة نقلل فرصة ضرب الاستوب

hossam
10-20-2012, 15:04
استخدم مؤشر القناه السعريه سوف يظهر لك المقاومات والدعوم للزوج
انا احاول فيها لاخر الشهر لاستخدامها في الشهر القادم

lovemoon
10-20-2012, 15:15
طيب سؤال لك اخي الكريم
ليه مش تحول الاستراتجية الرقمية
الي اكسبرت حتي تسهل عليك الوقت

hossam
10-20-2012, 15:32
للاسف انا لم اجرب الاكسبرت ولا اعرف طريقه عمله لاني لم استخدمه كنت دائما احب استخدام التجاره اليدويه
ولا استخدم اكسبرت اي تاجر اخر احب ان اعتمد علي ذاتي في التجاره
وان تنفيذ الاستراتجيه لا ياخذ وفت غير دقيقه واحده كما احب ان اتبع الاحداث في السوق
لو تستطيع تعليمي كيفيه عمل الاكسبرت ابعتلي لينكات تسهل شرح عمله
ولك جزيل الشكر

goodbye_love
10-20-2012, 17:01
استراتيجية كويسة انا بتعامل بطريقة مشابهة
انا بحط الامر المعلق بتاعى على اعلى هاى واقل لو لليوم السابق
بهدف 30 نقطة والاستوب مع امر البيع هو عند امر الشراء والعكس

---------- Post added at 04:01 PM ---------- Previous post was at 04:00 PM ----------

استراتيجية كويسة انا بتعامل بطريقة مشابهة
انا بحط الامر المعلق بتاعى على اعلى هاى واقل لو لليوم السابق
بهدف 30 نقطة والاستوب مع امر البيع هو عند امر الشراء والعكس

bilalkaz
10-20-2012, 18:59
راح نحاول العمل بهذه الاستراتيجية ياباشا ونرد لك الخبر
وبالتوفيق وللامام

forex.masr
10-21-2012, 15:48
والله يا جماعه انا نفسى اعرف الاستراتيجيه دى بيتبقى بناء على ايه
اساسا احنا بنطبقها ازاى وتقبل مرورى وشكرا على موضوعك واتمنى التوفيق

mohamedsous
10-21-2012, 20:42
مشكور اخي الكريم علي اىلاستيراتيجيه لكن الاستوب ضعف الهدف دا في حد ذاته مشكله يعني لو انت خسرت مره لازم تكسب مرتين علشان ترجع الفلوس اللي خسرتها وبعدين تبدأ تكسب وانا لا احبذ ذلك بالتوفيق لك

hamidraji
10-22-2012, 00:32
استراتيجية gbp
هذه الاستراتيجية تعمل او او تختص بزوج eur\ gbp

وهى تعمل على المدى البعيد وغالبا على مدار شهر

وهي باختصار : على شارت اربع ساعات( ضبط المتغيرات المتحركة موفنج افرج على 10 والاخر على 13) وعندما يتقاطع الصغير 9 فوق الكبير 13 وبانتهاء وتكون نقطة الدخول عندما يتقاطع موفنج 10مع موفنج 13 عند هذة النقطة ومع نهاية اقفال السعر فى الشمعة تكون هذه النقطة هى نقطة الدخول
ويؤكد ذلك مؤشر ADX حيث يعتبر تقاطع DI+ فوق DI- تاكيد للصعود

Read more: http://www.forexu.info/forum/showthread.php?t=2227#ixzz29yIjZrJ8

maaado
10-22-2012, 04:26
فكرة جيدة جدا
استراتيجية بسيطة
شكرا

theozo
10-22-2012, 18:10
طيب سؤال لك اخي الكريم
ليه مش تحول الاستراتجية الرقمية
الي اكسبرت حتي تسهل عليك الوقت

اخي الكريم هذا مجرد هيكل للاستراتيجية و الاستراتيجية لسة فاضل عليها شوية تعديلات بسيطة و ان شاء الله جاري عمل اكسبيرت لها

فكرة ممتازة
ولكن بحاجة الى تعديل بسيط
وهو الفترة بين فتح كل من الصفقتين 35 للاعلى و 35 للاسفل
فقد يخترق السعر هذه النقطة ويضرب الستوبلوز
باحتمالية 50% والحل لزيادة فرصة نجاح هذه الاستراتيجيية
هي قياس التغيير بين قمة وقاع المقاومة والدعم
بهذه الحالة نقلل فرصة ضرب الاستوب

فكرة جيدة اخي لكن الاستراتيجية فيها نظام مضعفات بحيث لو ضرب الاستوب لوز بيتم فتح امر بعقد مضاعف و سوف اوضحه قريبا ان شاء الله

مشكور اخي الكريم علي اىلاستيراتيجيه لكن الاستوب ضعف الهدف دا في حد ذاته مشكله يعني لو انت خسرت مره لازم تكسب مرتين علشان ترجع الفلوس اللي خسرتها وبعدين تبدأ تكسب وانا لا احبذ ذلك بالتوفيق لك

كلامك صح اخي بس في الحقيقة ان صاحب الموضوع نشر الاستراتيجية و هي مازالت لم يتم اكتمالها و علي الرغم ان اشار الي اسمي اني صاحب الاستراتيجية هو ليس لهو الحق في نشرها . اما عن الاستوب لوز ضعف التارجيت فاحب اقول لحضرتك ان الاستراتيجية فيها نظام مضاعفات بحيث يفتح امر مضاد بحجم عقد مضاعف و سوف يتم التوضيح اكثر قريبا فور الانتهاء منها .

يتارة حضرتك بتجرب فيها لاخر الشهر و لا مستني انك تاخد باقي المعلومات عشان برده تنشرها من غير اذن

للاسف انا لم اجرب الاكسبرت ولا اعرف طريقه عمله لاني لم استخدمه كنت دائما احب استخدام التجاره اليدويه
ولا استخدم اكسبرت اي تاجر اخر احب ان اعتمد علي ذاتي في التجاره
وان تنفيذ الاستراتجيه لا ياخذ وفت غير دقيقه واحده كما احب ان اتبع الاحداث في السوق
لو تستطيع تعليمي كيفيه عمل الاكسبرت ابعتلي لينكات تسهل شرح عمله
ولك جزيل الشكر

كلام حضرتك متناقض جدا منين حضرتك بتحب التجارة اليدوية و منين عاوز تتعلم برمجة الاكسبرتات. الحاجة التانية لو نيتك انك تنشر الموضوع عشان تنشر العلم و الناس تستفيد علي الرغم انك ما اخدتش اذن مني و اكتفيت بذكر اسمي في بداية الموضوع. ليه مبلغتش الناس ان انا فعلا بعمل اكسبرت للاستراتيجية و ليه اقتصرتها علي زوج واحد فقط مع انك عارف باقي الازواج .ولا هو انت بتاخد جزء من الاستراتيجية عشان يبان انك عملت حاجة حصري و خلاص؟؟؟؟؟

بسم الله الرحمن الرحيم
اولا الاستراتيجيه انا اقوم بالتجربه عليها
وهي من انشاء اوزو الخاص
فكره الاستراتيجيه ببساطه انك لا تعتمد علي اي مؤشرات
انما تقوم بعمل علي فريم الساعه امر معلق علي مسافه 35نقطه بعد اغلاق شمعه الساعه الاولي في اليوم
شراء
ثم للاسفل 35نقطه
ثم وضع امر ملعق بيع
بهدف 10نقط
وتوقف خساره 20 نقطه في الجانبين
حاولوااااااااا فيها ياشباب اي تعديل راسلوني علي الشات الخاص

استاذي الفاضل اولا حضرتك مذكرتش الامر المعلق بيكون علي بعد 35 نقطة منين؟ بمعني هل بمعني 35 نقطة من سعر الافتتاح ولا الاغلاق و لا الهاي ولا اللو و الاجابة احب انا اقولها و هي سعر الاغلاق

وبكدة في اثباتين ان الاستراتيجية بتاعتي و هما اعتراف حضرتك لما ذكرت اسمي في الموضوع و التعديل الحضرتك نسيت تحطه و انا صلحتهولك.

المشكلة مش مشكلة ان الاستراتيجية بتاعة مين لكن المشكلة هو انك تنشر حاجة مش بتاعتك بدون اذن و كمان ترد علي استفسارات الاعضاء و يا ريت الرد كان مفيد . انا كدة كدة كنت ههحطها بعد ما انتهي منها .

ولذلك بطلب من المشرف ان يغلق الموضوع و يتخاذ الاجراءات الازمة مع العضو وذلك للاسباب التالية :

1* ان العضو قام بنشر استراتيجية غير كاملة مما يؤثر علي المتاجرين بالسلب اذا استخدموها
2* وان العضو قام بالنشر بدون اذن صاحب الاستراتيجية وهذا يعتبر انتهاكاً للحقوق

mdgazy
10-22-2012, 18:16
الســـلام عليكــم ..
ممكن يا أخي الكريم لو تكرمت تشرح بمثال و أرقام ..
يعني مثلا لو شمعة الساعة الأولى في اليوم أغلقت على 1.6100 أعلق أوامر الشراء و البيع فين بالظبط ؟؟

kingptc
10-23-2012, 01:39
لو كان ليها اكسبرت كانت ريحت وارتاحت
استراتيجية جيدة اتمنى من الاخوان ايجاد اكسبرت يعمل بها

theozo
10-23-2012, 15:14
اخي الكريم هذا مجرد هيكل للاستراتيجية و الاستراتيجية لسة فاضل عليها شوية تعديلات بسيطة و ان شاء الله جاري عمل اكسبيرت لها

فكرة جيدة اخي لكن الاستراتيجية فيها نظام مضعفات بحيث لو ضرب الاستوب لوز بيتم فتح امر بعقد مضاعف و سوف اوضحه قريبا ان شاء الله

كلامك صح اخي بس في الحقيقة ان صاحب الموضوع نشر الاستراتيجية و هي مازالت لم يتم اكتمالها و علي الرغم ان اشار الي اسمي اني صاحب الاستراتيجية هو ليس لهو الحق في نشرها . اما عن الاستوب لوز ضعف التارجيت فاحب اقول لحضرتك ان الاستراتيجية فيها نظام مضاعفات بحيث يفتح امر مضاد بحجم عقد مضاعف و سوف يتم التوضيح اكثر قريبا فور الانتهاء منها .

يتارة حضرتك بتجرب فيها لاخر الشهر و لا مستني انك تاخد باقي المعلومات عشان برده تنشرها من غير اذن

كلام حضرتك متناقض جدا منين حضرتك بتحب التجارة اليدوية و منين عاوز تتعلم برمجة الاكسبرتات. الحاجة التانية لو نيتك انك تنشر الموضوع عشان تنشر العلم و الناس تستفيد علي الرغم انك ما اخدتش اذن مني و اكتفيت بذكر اسمي في بداية الموضوع. ليه مبلغتش الناس ان انا فعلا بعمل اكسبرت للاستراتيجية و ليه اقتصرتها علي زوج واحد فقط مع انك عارف باقي الازواج .ولا هو انت بتاخد جزء من الاستراتيجية عشان يبان انك عملت حاجة حصري و خلاص؟؟؟؟؟

استاذي الفاضل اولا حضرتك مذكرتش الامر المعلق بيكون علي بعد 35 نقطة منين؟ بمعني هل بمعني 35 نقطة من سعر الافتتاح ولا الاغلاق و لا الهاي ولا اللو و الاجابة احب انا اقولها و هي سعر الاغلاق

وبكدة في اثباتين ان الاستراتيجية بتاعتي و هما اعتراف حضرتك لما ذكرت اسمي في الموضوع و التعديل الحضرتك نسيت تحطه و انا صلحتهولك.

المشكلة مش مشكلة ان الاستراتيجية بتاعة مين لكن المشكلة هو انك تنشر حاجة مش بتاعتك بدون اذن و كمان ترد علي استفسارات الاعضاء و يا ريت الرد كان مفيد . انا كدة كدة كنت ههحطها بعد ما انتهي منها .

ولذلك بطلب من المشرف ان يغلق الموضوع و يتخاذ الاجراءات الازمة مع العضو وذلك للاسباب التالية :

1* ان العضو قام بنشر استراتيجية غير كاملة مما يؤثر علي المتاجرين بالسلب اذا استخدموها
2* وان العضو قام بالنشر بدون اذن صاحب الاستراتيجية وهذا يعتبر انتهاكاً للحقوق

هو انا عاوز اعرف المشرف فين هل هو مش شايف البيحصل ولا شايف و عامل نفسه مش هنا ولا هو خلاص المنتدي مبقاش في ظبط وربط الا في حكاية البونص؟؟؟؟
اوك انا عن نفسي ممتنع عن المشاركة في المنتدي لحد ما المشرف او اي مسؤل يخش يرد و هبعت اكلم الشركة الراعية تيجي تشوف المهزلة البتحصل بالاضافة اني هنشر الكلام ده في كل المنتديات التانية .
شكرا...

silverfox
10-23-2012, 20:53
هو انا عاوز اعرف المشرف فين هل هو مش شايف البيحصل ولا شايف و عامل نفسه مش هنا ولا هو خلاص المنتدي مبقاش في ظبط وربط الا في حكاية البونص؟؟؟؟
اوك انا عن نفسي ممتنع عن المشاركة في المنتدي لحد ما المشرف او اي مسؤل يخش يرد و هبعت اكلم الشركة الراعية تيجي تشوف المهزلة البتحصل بالاضافة اني هنشر الكلام ده في كل المنتديات التانية .
شكرا...

هاو فين المشكله اخى الكريم
دى استراتيجية لسه مخلصتش فين المشكله؟
لو حضرتك مش عاوز تتاجر بيها متتاجرش

Cayote
10-23-2012, 21:29
شكرا لك اخي الكريم
+ ممكن توضيح بالصور لو سمحت للمبتداين مثلي

مسلم
10-23-2012, 21:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ، كيف الحال شباب منتدئ فوركس شكرا اخي عل الاستراتيجية

وانا احسبني من المتابعين لمدى قوة الاستراتيجية وتقبل منا الاسئلة

theozo
10-23-2012, 23:12
هاو فين المشكله اخى الكريم
دى استراتيجية لسه مخلصتش فين المشكله؟
لو حضرتك مش عاوز تتاجر بيها متتاجرش

يا استاذي الفاضل هو حضرتك الفهمتوا ان انا الاستراتيجية مش عجباني ؟
الانا بقوله ان انا صاحب الاستراتيجية الاصلي و الاستراتيجية اتنشرت دون اذن مني و ده يعتبر انتهاك لحقوق الملكية و صاحب الموضوع اشار ان الاستراتيجية بتاعتي لكن ده ميدلهوش الحق انه ينشرها ارجو ان يكون قصدي وصلك

silverfox
10-24-2012, 11:54
يا استاذي الفاضل هو حضرتك الفهمتوا ان انا الاستراتيجية مش عجباني ؟
الانا بقوله ان انا صاحب الاستراتيجية الاصلي و الاستراتيجية اتنشرت دون اذن مني و ده يعتبر انتهاك لحقوق الملكية و صاحب الموضوع اشار ان الاستراتيجية بتاعتي لكن ده ميدلهوش الحق انه ينشرها ارجو ان يكون قصدي وصلك
ابعتلى اللينك على الرسالة
وانا بنفسى هتصرف يا كبير
اللينك بتاع استراتيجيتك

kameleddinm
10-24-2012, 12:09
الف شكر و بارك الله فيك على الاستراتيجية و لكن ان جربتها
او جربها احجد الاعضاء فيا ريت تعطونا نتائجها و لو
على الحساب التجريبي لمعرفة مدى فاعليتها

MAGDY
10-24-2012, 12:49
الباوند / دولار
من الأزواج الجميلة ، وشغله ممتاز
ومؤكد أى استراتيجية له ، هتكون جميلة وممتازة
مشكور يا عزيزى الفاضل / يا صاحب الإستراتيجية
تحياتى

theozo
10-25-2012, 05:55
ابعتلى اللينك على الرسالة
وانا بنفسى هتصرف يا كبير
اللينك بتاع استراتيجيتك

تم ارسال الرسالة علي الخاص لحضرتك و راجو ملاحظة ان صاحب الموضوع ما بيردش في الموضوع من ساعة ما انا دخلت ورديت فيه و ارجو ايضا انك تسال صاحب الموضوع بنفسك عن مصدر حصوله علي الاستراتيجية علي الرغم انه قايل في بداية الموضوع انها من انشاء اوزو الخاص ...شكرا

anito
10-25-2012, 05:59

silverfox
10-25-2012, 13:27
تم ارسال الرسالة علي الخاص لحضرتك و راجو ملاحظة ان صاحب الموضوع ما بيردش في الموضوع من ساعة ما انا دخلت ورديت فيه و ارجو ايضا انك تسال صاحب الموضوع بنفسك عن مصدر حصوله علي الاستراتيجية علي الرغم انه قايل في بداية الموضوع انها من انشاء اوزو الخاص ...شكرا
مفيش لينك فى الرساله اخى الكريم

silverfox
10-25-2012, 13:43
تم الغلق بنائا على طلب صاحب الموضوع