PDA

View Full Version : صدمه من بنك اليرت باي (بايذا) و لازم نلحق نفسنا ارجو الدخول من الجميع

ana1990
06-12-2012, 22:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وبعد..,
بصراحه مش عارف ازخرف الموضوع ولا عارف حتي اقول ايه وابدأ ازاي
من سدة النفس اللي انا فيها
بعد اما شوفت مواضيع الاخ فرفوش الله يعوض عليه
عن الفلوس اللي اتعملها استعاده من شركتي Buxtc & Masterbux
قررت اني اعمل بحث عن حوار الـ Reverse ده
وازاي البنك يسيبها مفتوحه للناس كده تسرق في بعض
وبدأت عملية الجوجله
ويا ريتني مابدأت
الاول بدأت ابحث عن ارتباط كلمة Reverse بكلمة Alertpay

ظهرلي الكلام ده في بعض نتايج البحث
اقتباس:

AlertPay now allows you to reverse funds added

from your credit card back to that same credit card, anytime.

Read More (http://www.alertpay.com/?26584 )

قولت يمكن يكون مش تمام الكلام ده

واللي شككني اكتر اللينك مش شغال
قومت مضيق نطاق البحث شوية
ظهرلي بردو كلام مشابه بعض الشئ
قولت طيب اما ادخل عشان اتأكد بنفسي
ومسكت الاتفاقيه شرط شرط
وظهرلتي مفاجأه عمري ماتخيلتها

اتفضلوا شوفوها بنفسكوا
اقتباس:

Chargeback. A chargeback can occur when the sender disputes the charges incurred to his/her account (credit card or bank account) that was used to directly fund his/her AlertPay account. Any account that receives funds which are deemed fraudulent by AlertPay or have been disputed by the sender will be reversed from your account. You understand that if you receive any funds to your account funded by the sender's credit card or bank account (ACH transaction), in the event the credit card, or ACH transaction is reversed, you agree to hold AlertPay harmless for the reversal amount incurred and agree to reimburse AlertPay through your AlertPay account or through other means.

طبعا انا ظللت الكلام بالاحمر مش البنك

والكلام فيما معناه التالي

اولا اسم الشرط

استرداد الاموال

بيقولك يا سيدي ان مرسل الاموال يقدر يسترجع الاموال المرسله
لحسابه مره اخي

سواء كان Credit Card او Bank Account

يعني يقدر يسحب الاموال تاني اللي ارسلها بشرط ان تكون علي نفس الفيزا او الحساب البنكي اللي تم شحن الحساب في البنك به.

وان هناك حالتين يتم خصم فيهم المال من حسابك

حالة اذا كانت الاموال دي مشبوهة ( عن طريق اي يا طريقه من طرق النصب او الغش)

والحاله الثانيه وهي اذا ماقام مرسل الاموال بعمل استعاده للامول المرسله.

والبنك بيأكد موافقتك علي كلامه اللي هوا قايله

وبيقوله بصريح العباره وبأسلوب مباشر

اقتباس:

You understand that if you receive any funds to your account funded by the sender's credit card or bank account (ACH transaction), in the event the credit card, or ACH transaction is reversed, you agree to hold AlertPay harmless for the reversal amount incurred and agree to reimburse AlertPay through your AlertPay account or through other means.
انك علي علم تام

بانه في حالة ما اذا تم استلامك لأموال من اي حساب

تم شحنه ببطاقة ائتمان

وقام المرسل بعمل استعاده لهذه الامول.

فأنك تكون موافق علي هذه العمليه (عملية استعادة الاموال).

وان بنك الالرت باي برئ من هذه العمليه (استعادة الاموال)

وان البنك سوف يعيد ما قام بدفعه مرسل الاموال اليه من رصيد حسابك.

واعتقد ان الكلام ده كلام كبير ومحتاج واقفه

ولازم نفكر في السؤال اللي بيطرح نفسه

ليه البنك كاتب بند زي ده؟

الاجابه مفتوحه للكل

عشان نستفيد من خبرات بعضنا

ويا ريت اسمع اراء الاعضاء الكبار

لأن الموضوع دلوقتي اصبح يمس كل كبير وصغير ومحترف ومبتدئ

الموضوع منقول من منتدى اخر و اشكر من وضعه في المنتدى الاخر و تم نقه للافاده (ارجو لو الموضوع مخالف يتم اخباري)

ده اقتباس لكلام عضو معانا هنا بياكد اللي كتبته :

اخي هد القانون مودود اخي فادا قمت بارسال المال لاحد قصد القيام بخدمة يمكنك ارجاعها و انا وقعت في فخ واحد نصاب قال لي اعمل لي اكونت بموقع اعطيك 10 دولار ع الالرتباي عملت النية و بدئت ارسل لي الاموال بعد يوم دخلت للحساب لقيتهم رجعو له و عندما سئلته قال لي شكرا لك على الخدمة المجانية و عندما راسلت الالرتباي قالو لنا انه قال انت نصبت عليه

AhmedMagnifico
06-12-2012, 23:10
اخى الفاضل مع احترامى لك ولراى صاحب الموضوع الاصلى لكن يا اخى حكاية استعادة الاموال دى معروفة من بايزا
وكمان انت لازم تقدم ضمانات معينة لاسترجاع الاموال
واظن انها لن تكون ابدا ضد العميل
فالجميع يناشد الليبرتى ان يقوم بتفعيل هذه الخاصية مثل بايزا فهى خاصية مفيدة للجميع عميل وتاجر لكى يامن على امواله ان نصب عليه لا قدر الله !!

ana1990
06-12-2012, 23:18
اخى الفاضل مع احترامى لك ولراى صاحب الموضوع الاصلى لكن يا اخى حكاية استعادة الاموال دى معروفة من بايزا
فالجميع يناشد الليبرتى ان يقوم بتفعيل هذه الخاصية مثل بايزا فهى خاصية مفيدة للجميع عميل وتاجر لكى يامن على امواله ان نصب عليه لا قدر الله !!

حضرتك برده مفهمتنيش القانون القديم بيحقلك النزاع على الاموال القانون الجديد بيخليك موافق اجباريا على ان اي حد يحولك فلوس يقدر يرجعها حتى بدون موافقتك و مشرف المنتدى اللي انا جبت منه الموضوع دخل بنفسه و كتب انه ضاع منه 35 دولار بسبب الحكايه دي ادفعوله و بعد 5 دقائق اتاخده منه القانون ده مجنون بغباوه و للاسف اي حد مشترك في الالرت مجبر انه يوافق عليه

kingman
06-12-2012, 23:52
حضرتك برده مفهمتنيش القانون القديم بيحقلك النزاع على الاموال القانون الجديد بيخليك موافق اجباريا على ان اي حد يحولك فلوس يقدر يرجعها حتى بدون موافقتك و مشرف المنتدى اللي انا جبت منه الموضوع دخل بنفسه و كتب انه ضاع منه 35 دولار بسبب الحكايه دي ادفعوله و بعد 5 دقائق اتاخده منه القانون ده مجنون بغباوه و للاسف اي حد مشترك في الالرت مجبر انه يوافق عليه
قانون عجيب فعلا اذا كان موجود انا مش بستخدم بستعمل اليرت بس حاجة زى كده من من غيراكي سيئة جدا يعنى ازاى اى حد ممكن يرجع فلوسه بمزاجه بعد التحويل قانون عجيب فعلا اذا كان موجود وده مش هيخلى اى حد يتعامل مع البنك ده وانا عن نفسى افضل عدم وجود نزاع فى ليبرتى حتى لايتعرض الواحد لمواقف زى دى وافضل شئ ان الواحد يتحرى الناس اللى هيتعامل معاهم قبل اى تحويل

ana1990
06-12-2012, 23:55
قانون عجيب فعلا اذا كان موجود انا مش بستخدم بستعمل اليرت بس حاجة زى كده من من غيراكي سيئة جدا يعنى ازاى اى حد ممكن يرجع فلوسه بمزاجه بعد التحويل قانون عجيب فعلا اذا كان موجود وده مش هيخلى اى حد يتعامل مع البنك ده وانا عن نفسى افضل عدم وجود نزاع فى ليبرتى حتى لايتعرض الواحد لمواقف زى دى وافضل شئ ان الواحد يتحرى الناس اللى هيتعامل معاهم قبل اى تحويل
انا برده اتعجبت ذي حضرتك كده بالظبط بعد و افتكرتهم مش فاهمين القانون صح بعد كده لما لقيت ناس كتير و منهم مشرف المنتدى و هو رجل محترم في المجال بيقول الفلوس بعد ما بتدفع بتاخد قلت مفيش مفر غير اني ح الموضوع هنا اعرفكم بيه و بصراحه انا دلوقتي خايف جدا لاني معايا قرشين من كام موقع رفع و خايف يتسحبوا مني تاني

yassinoh
06-13-2012, 02:04
الأليرت بي عمل كده لحماية المشتري و لكي لا يم النصب عليه في عمليات التبادل
بالإضافة أنك بأحد الشروط المضافة مؤخرا هي أنك بتكون موافق واجباريا
على ان اي حد يحولك فلوس يقدر يرجعها حتى بدون موافقتك

hardjob
06-13-2012, 02:10
اخي انت فاهم الافكار ده جيدا ؟؟؟

والله انا احترت

هده الطريقة استعملها البنك لمحاربة النصابين لكن النصابين نفسهم رح يستعملو الطرق ده

صراحة هدا عجيب حدا ولم يتقبله عقلي بعد

ana1990
06-13-2012, 14:12
اخي انت فاهم الافكار ده جيدا ؟؟؟

والله انا احترت

هده الطريقة استعملها البنك لمحاربة النصابين لكن النصابين نفسهم رح يستعملو الطرق ده

صراحة هدا عجيب حدا ولم يتقبله عقلي بعد
بالعكس تماما كده الالرت باي (بايذا) عمل الشرط ده لحماية النصابين علشان يدفعوا و يومين و ياخدوا فلوسهم و للاسف فكرة انك تاخد الفلوس من حساب تحولها لواحد تاني مبقتش تنفع يظهر ان خلاص البنك ده في طريقه للنصب بس بيمهد لنا الموضوع على العموم اتمنى لو المشرف موجود يثبت الموضوع لافادة الاعضاء

hardjob
06-13-2012, 14:17
بالعكس تماما كده الالرت باي (بايذا) عمل الشرط ده لحماية النصابين علشان يدفعوا و يومين و ياخدوا فلوسهم و للاسف فكرة انك تاخد الفلوس من حساب تحولها لواحد تاني مبقتش تنفع يظهر ان خلاص البنك ده في طريقه للنصب بس بيمهد لنا الموضوع على العموم اتمنى لو المشرف موجود يثبت الموضوع لافادة الاعضاء

مممم عجيب وغريب

طيب كيف يمكن استرجاع الاموال هل هناك طريقة من البنك ام مراسلة الدعم

هده معلومات لازم نعرفها

jans
06-13-2012, 14:50
هذه العملية سوف تساعد الناس على استرداد امالهم في حالة الوقوع مع شخص نصاب
و اعتقد انها سلاح ذو حدين ممكن يفيد و ممكن الشخص يضرر منه .

ana1990
06-13-2012, 15:53

في الاول قبل التعديل كانت كويسه كنت بتراسل الدعم و اسبوعين تلته فلوسك ترجعلك لكن دلوقتي اي حد هيرسلك فلوس ممكن في اقل من يوم يرجع ياخدها تاني و يبقى نصب عليك و ايا كان اللي هتديهوله تحويل نقود و سلعه برده هيبقى خد النقود و السلعه و نصب عليك

ana1990
06-13-2012, 15:56
مممم عجيب وغريب

طيب كيف يمكن استرجاع الاموال هل هناك طريقة من البنك ام مراسلة الدعم

هده معلومات لازم نعرفها

معتقدش ان في طريقه يعني لو انت بعتت تسالهم هيقولوا لك انك وافقت على شروط البنك و هي دي شروطنا مش هنغيرها علشانك مبقتش عارف بس كل يوم اسمع واحد بيقول انا اتسرقت بسبب الموضوع ده اراهن ان البنك ده هينصب قريب و منتعجبش كان فيس شركة اعلانات كان ي ناس بتحلف انها مش هتنصب و نصبت بعد ما شفت بعيني استثمارات بالالفات

DZforex
06-13-2012, 17:18
هذا قانون النزاع عندما ينصب عليك احد مثلا قمت بالاستثمار في شركة ربحية و طلعت الشركة نصابة
هنا يحق لك رفع نزاع باستخدام معرف التحويل ذلك الرقم الطويل
وتفتح نزاع و بعد ايام رح تسترجع اموالك باذن الله

ana1990
06-13-2012, 19:03
هذا قانون النزاع عندما ينصب عليك احد مثلا قمت بالاستثمار في شركة ربحية و طلعت الشركة نصابة
هنا يحق لك رفع نزاع باستخدام معرف التحويل ذلك الرقم الطويل
وتفتح نزاع و بعد ايام رح تسترجع اموالك باذن الله
اعتقد ان حضرتك بعيد عن الموضوع لو سمحت اقرا الموضوع و اقرا الردود قبل ما تعمل رد علشان متشوش على الناس اللي داخله الموضوع لو حضرتك قريت هتلاقي اننا بنقول ده مختلف عن قانون النزاع العادي و بيحق لاي حد يرجع فلوسه حتى لو من غير نزاع و اللي يدفعلك ممكن يرجع فلوسه و ينصب عليك

AhmedMagnifico
06-13-2012, 20:30
!!!!!!!!!!!!!!
بجد مش عارف اقولك ايه انا مذهول بعد ماقرات الموضوع تانى ولقيت كلامك صحيح مليون فى المية
بس اكيد فى حل لكده لان اظن صعبة اوى ان بنك زى بايزا ينصب ولا ايه ؟!!

ana1990
06-13-2012, 20:59
!!!!!!!!!!!!!!
بجد مش عارف اقولك ايه انا مذهول بعد ماقرات الموضوع تانى ولقيت كلامك صحيح مليون فى المية
بس اكيد فى حل لكده لان اظن صعبة اوى ان بنك زى بايزا ينصب ولا ايه ؟!!
للاسف هي دي الحقيقه دلوقتي اعتقد ان هيحصل حاجه من الاتنين يا البنك هينزل قانون يظبط القانون ده يا اما للاسف هيبتدي يفتح طريق للنصابين و يكسب شويه و بعد كده ينصب هو (يبقى نصب على النصابين اساسا) بس انا مش عارف ليه البنك يعمل كده مع ان ارباحه عاليه مش محتاج يسرق

fafa280384
06-13-2012, 21:14

وبعد..,
وبدأت عملية الجوجله
ويا ريتني مابدأت

اقتباس:

ومسكت الاتفاقيه شرط شرط

اتفضلوا شوفوها بنفسكوا
اقتباس:

Chargeback. A chargeback can occur when the sender disputes the charges incurred to his/her account (credit card or bank account) that was used to directly fund his/her AlertPay account. Any account that receives funds which are deemed fraudulent by AlertPay or have been disputed by the sender will be reversed from your account. You understand that if you receive any funds to your account funded by the sender's credit card or bank account (ACH transaction), in the event the credit card, or ACH transaction is reversed, you agree to hold AlertPay harmless for the reversal amount incurred and agree to reimburse AlertPay through your AlertPay account or through other means.

اولا اسم الشرط

استرداد الاموال

لحسابه مره اخي

يعني يقدر يسحب الاموال تاني اللي ارسلها بشرط ان تكون علي نفس الفيزا او الحساب البنكي اللي تم شحن الحساب في البنك به.

اقتباس:

You understand that if you receive any funds to your account funded by the sender's credit card or bank account (ACH transaction), in the event the credit card, or ACH transaction is reversed, you agree to hold AlertPay harmless for the reversal amount incurred and agree to reimburse AlertPay through your AlertPay account or through other means.
انك علي علم تام

تم شحنه ببطاقة ائتمان

الاجابه مفتوحه للكل

الموضوع منقول من منتدى اخر و اشكر من وضعه في المنتدى الاخر و تم نقه للافاده (ارجو لو الموضوع مخالف يتم اخباري)

جنني هذا البنك بشروط التفعيل كثير صعب الحمد الله
ماعندي مال فيه ربي يسترنا

ana1990
06-13-2012, 22:39
جنني هذا البنك بشروط التفعيل كثير صعب الحمد الله
ماعندي مال فيه ربي يسترنا
اخي في البدايه اولا شكر لردك و ثانيا يا ريت حضرتك تكلف نفسك و تقرا القوانين اللي هتلاقي ضمنها نك متعملش اقتباس للكلام كله لا تعمل اقتباس للجزء اللي هتعلق عليه فقط و طلم تعليق حضرتك عام مش على نقطه محدده كن ممكن تحط الرد بدون اقتباس اساسا

xxmarouanexx
06-13-2012, 22:41
اخي هد القانون مودود اخي فادا قمت بارسال المال لاحد قصد القيام بخدمة

يمكنك ارجاعها و انا وقعت في فخ واحد نصاب قال لي اعمل لي اكونت بموقع اعطيك 10 دولار ع الالرتباي عملت النية و بدئت ارسل لي الاموال بعد يوم دخلت للحساب لقيتهم رجعو له و عندما سئلته قال لي شكرا لك على الخدمة المجانية و عندما راسلت الالرتباي قالو لنا انه قال انت نصبت عليه

ana1990
06-13-2012, 22:50

يمكنك ارجاعها و انا وقعت في فخ واحد نصاب قال لي اعمل لي اكونت بموقع اعطيك 10 دولار ع الالرتباي عملت النية و بدئت ارسل لي الاموال بعد يوم دخلت للحساب لقيتهم رجعو له و عندما سئلته قال لي شكرا لك على الخدمة المجانية و عندما راسلت الالرتباي قالو لنا انه قال انت نصبت عليه
ده اللي انا بقول عليه زمان كان الالرت بيفتح نزاع و يشوف مين الكداب دلوقتي القانون اجباري بيخليك ترجع الفلوس و دي حضرتك اتنصب عليك بسبب كده اسمحلي انا هحط اقتباس بكلام حضرتك في لموضوع علشان لناس تصدق اكتر

DZforex
06-14-2012, 00:30
عذرا حبيبي على تدخلي و اعذرني على الرد الخارج ةعم الموضوع

AhmedMagnifico
06-14-2012, 14:19
للاسف هي دي الحقيقه دلوقتي اعتقد ان هيحصل حاجه من الاتنين يا البنك هينزل قانون يظبط القانون ده يا اما للاسف هيبتدي يفتح طريق للنصابين و يكسب شويه و بعد كده ينصب هو (يبقى نصب على النصابين اساسا) بس انا مش عارف ليه البنك يعمل كده مع ان ارباحه عاليه مش محتاج يسرق
ماهو دا اللى بتكلم فيه ياريس انه البنك مش محتاج للنصب والكلام دا
فاكيد القانون ليه مغزى غير كده واحنا فهمناه غلط
والله اعلم !

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 14:52
انا لا استخدم هذا البنك من الاساس

كفاية علينا بنك ليبرتى والبنوك الارضيه الحكوميه

kingman
06-14-2012, 15:40

افضل حل لهذا البنك الا يتعامل به العميل مع اى فرد لايعرفه ومجهول بالنسبة ليه حتى لايقعوا تحت نصب الآخرين والوسطاء اللى بيتعاملوا مع البنك ده بياخدوا ضمانات واجراءا كبيرة حتى لايقعوا فى فخ النصب

ana1990
06-14-2012, 16:16
ماهو دا اللى بتكلم فيه ياريس انه البنك مش محتاج للنصب والكلام دا
فاكيد القانون ليه مغزى غير كده واحنا فهمناه غلط
والله اعلم !
برده انا توقعت ذي حضرتك كده بالظبط النتيجه لقيتها في اقتباس لاخ اللي اتسرق منه 10 دولار للاسف القنون غبي و هيادي للخساره الكبيره انا نفسي بدور دلوقتي على حد يرضى يحولي فلوسي من الالرت لليبرتي علشان اقلل الخساره ربنا يستر

ana1990
06-14-2012, 16:17
انا لا استخدم هذا البنك من الاساس

كفاية علينا بنك ليبرتى والبنوك الارضيه الحكوميه
و الله اجدع بنك امان و سرعه في لتعامل و شروط سهله للتفعيل ده غير سعره المرتفع تعرف ان الدولار الليبرتي وصل سعره في السوق 6 جنيه بينما دولار الالرت باي بيتباع ب5 جنيه بالكتير اوي و ده كان قبل القرار ما بالك بعديه يلا ربنا يستر

ana1990
06-14-2012, 16:20
افضل حل لهذا البنك الا يتعامل به العميل مع اى فرد لايعرفه ومجهول بالنسبة ليه حتى لايقعوا تحت نصب الآخرين والوسطاء اللى بيتعاملوا مع البنك ده بياخدوا ضمانات واجراءا كبيرة حتى لايقعوا فى فخ النصب
بالنسبه للضمانات هتبقى تقريبا مستحيله لكن معرفش ايه امكانية استخدم وسيط معظم الوسطاء لغوا الالرت باي اساسا من القوائم بتاعتهم و المشكله مش في التعامل مع الافراد لا الشركات تخيل انا الشركات كانت بتدفعلي الرت باي ممكن ترجع فلوسها في اي وقت القرار ده اكتر قرار ضايقني بعد قرار المحكمه الدستوريه

vamoscapitos
06-14-2012, 23:53
لا لا لا لاستعاد اموالك يجب ان ترفع ادلة اولا وتراسل الدعم

وتحكي لهم سبب رغبتك باسترجاع الاموال مع ادلة تثبت بانك

لست نصاب ولا تنسى انهم ان وجدوا اي احد قام بتحويل اموال

مشبوه فيها او قام بتزوير يتم غلق حسابه بدون انذار لذا احذروااا

a5rzamn
06-14-2012, 23:58
انا كانت كل تعاملاتي مع اليرت باي
لانه اسهل بنك ممكن التعامل معاه
لكن الان تغير الوضع كله مش عارف ايه يعمل الواحد
ننتظر اجابه شافيه عن هذا الامر

ana1990
06-15-2012, 00:03
لا لا لا لاستعاد اموالك يجب ان ترفع ادلة اولا وتراسل الدعم

وتحكي لهم سبب رغبتك باسترجاع الاموال مع ادلة تثبت بانك

لست نصاب ولا تنسى انهم ان وجدوا اي احد قام بتحويل اموال

مشبوه فيها او قام بتزوير يتم غلق حسابه بدون انذار لذا احذروااا
يا اخي ده القانون القديم لكن القانون الجديد اللي انا عامل موضوع علشانه بيخليك ترجع فلوسك بسهوله مثل ضغطة زر مش لازم تثبت ان اللي قدامك نصاب عرفت ليه انا كاتب في العنوان لازم نلحق نفسنا الواحد مش عارف يجيبها منين ولا منين من اللي بيحصل في البلد ولا اللي بيحصل على النت

ana1990
06-15-2012, 00:05
انا كانت كل تعاملاتي مع اليرت باي
لانه اسهل بنك ممكن التعامل معاه
لكن الان تغير الوضع كله مش عارف ايه يعمل الواحد
ننتظر اجابه شافيه عن هذا الامر

انا رايي تحول فلوسك كلها لليبرتي و امرك لله هو صعب شويه في التعاملات و بيطلب حمايه كتير بس يلا اهه اامن من الاليرت باي اللي وضح انه بيساعد النصاب مش بيساعد العامل محدش عارف مش يمكن البنك يتراجع عن قراره لسه محدش عارف

AhmedMagnifico
06-15-2012, 00:18
اممممممممممم
اذن جارى تحويل جميع الدولارات الى ليبرتى والامر لله :)

ana1990
06-15-2012, 14:49
اممممممممممم
لو حضرتك تعرف حد او شخص بيحول من الرت باي لليبرتي باسعار حلوه (فائدته مش عليا يعني) قولنا عليه بحيث كلنا نحول من عنده لان اللي انا عرفهم بياخدوا حوالي 10% فائده و معرفش ليه حاسس ان ده كتير شويه فلو حضرتك تعرف حد يا ريت تقولنا

AhmedMagnifico
06-15-2012, 15:36
لو حضرتك تعرف حد او شخص بيحول من الرت باي لليبرتي باسعار حلوه (فائدته مش عليا يعني) قولنا عليه بحيث كلنا نحول من عنده لان اللي انا عرفهم بياخدوا حوالي 10% فائده و معرفش ليه حاسس ان ده كتير شويه فلو حضرتك تعرف حد يا ريت تقولنا
أظن مفيش عمولة اقل من كده
وع العموم جارى البحث عن وسطاء :)

ana1990
06-15-2012, 17:12
أظن مفيش عمولة اقل من كده
وع العموم جارى البحث عن وسطاء :)
شكرا للاهتمام على العموم انا معايا وسيط مغربي محترم جدا في تعاملاته و بيحول ب10 % بس لو حبيت اكلمهولك ابقى ابعتلي على الخاص و طبعا الكلام لاي حد في المنتدى اللي عايز وسيط من الرت باي لليبرتي فقط يبعتلي على الخاص و انا وصله بزميلي اللي بيحول

yassoo011
06-15-2012, 21:22
في رايي انع عيب لانه يتيح لبعض الناس النصب
بدفع مال ثم استرداده مرة اخرى دون وجه حق
ومن العجيب اننا لا نرى اي بنك اخر يقوم بذلك غيره

ana1990
06-16-2012, 23:57
في رايي انع عيب لانه يتيح لبعض الناس النصب
بدفع مال ثم استرداده مرة اخرى دون وجه حق
ومن العجيب اننا لا نرى اي بنك اخر يقوم بذلك غيره
فعلا البنوك الاخرى جميعها مش بتتيح استرجاع الاموال عدا الباي بال فلديه شروط تامين ممكن ترجع بيها فلوسك لكن السؤال هنا البنك جاب الفكره المجنونه
دي منين و هيصلحها امتى معظم الوسطاء بطلوا يتعاملوا الرت باي كده ممكن الفلوس فيه تبقى مالهاش قيمه و نخسرها كلها طالما مش قادرين نسحبها

hithemlion
06-17-2012, 03:36
يا جماعة الموضوع بكل بساطة ان البنك بيأمن عملائه ضد السرقات وحكاية ان اى حد يرجع الفلوس اللى بعتها ديه ليها ضمانات وليها اكتر من حاجة لازم تتعمل عشان يرجعها

ana1990
06-17-2012, 14:09
يا جماعة الموضوع بكل بساطة ان البنك بيأمن عملائه ضد السرقات وحكاية ان اى حد يرجع الفلوس اللى بعتها ديه ليها ضمانات وليها اكتر من حاجة لازم تتعمل عشان يرجعها

يا عم احلف لك بربنا ده مختلف عن القانون القديم اللي حضرتك بتقول عليه ده القانون القديم اللي انا كاتبه هو القانون الجديد و ذي ما بقول لك اي حد ممكن يرجع فلوسه بحريه بدون حتى انه يحط اثبات ان الطرف الاخر نصاب و هتلاقي اقتباس لكلام عضو حصلتله مشكله بسبب الموضوع ده

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 14:57
اممممممممممم

الليبرتى افضل بنك اثبت وجوده والله حتى الان وشهره عالميه

AhmedMagnifico
06-17-2012, 20:47
الليبرتى افضل بنك اثبت وجوده والله حتى الان وشهره عالميه

والله مع انى هنضر كتير بتركى بايزا لكن جارى جمع الدولارات من جميع المجالات فى بايزا والتحويل لليبرتى وربنا يسهل :)
هو مشكلة الليبرتى عدم استرداد الاموال ودى مشكلة للعملاء فقط
لكن مفيدة جداً للتجار !

moez02
06-18-2012, 12:57
ربنا يستر
لكل بنك إيجابياته و سلبياته
أنا مثلا إستنفعت من هذا البنك حيث قمت بإسترداد أموال نصب علي بها من شركات إستثمار عكس الليبرتي الذي لا يدعم هته الخاصية

kamizidan
06-18-2012, 13:16
بسم الله .. السلام عليكم اخي الكريم .. يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء معك وبقية الشباب الحلوين...لم يسبق لي التعامل مع اليرت باي ولا ادري عنه شيئا ولكن يجب ان يتم التعامل بحذر يا اخوة

ana1990
06-18-2012, 18:00
ربنا يستر
لكل بنك إيجابياته و سلبياته
أنا مثلا إستنفعت من هذا البنك حيث قمت بإسترداد أموال نصب علي بها من شركات إستثمار عكس الليبرتي الذي لا يدعم هته الخاصية

انا برده زمان اكتر من مرتين استرجعت مبالغ اتنصب علي فيها بس بعد القانون ده ان شاء الله مش هستلم اموال عليه تاني و بدات اساسا احول فلوسي منه لليبرتي او رصيد عادي قبل ما اخسره كله بصراحه البنك بقى وحش اوي اوي ملناش بعد كده غير الليبرتي

ana1990
06-18-2012, 18:07
بسم الله .. السلام عليكم اخي الكريم .. يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء معك وبقية الشباب الحلوين...لم يسبق لي التعامل مع اليرت باي ولا ادري عنه شيئا ولكن يجب ان يتم التعامل بحذر يا اخوة

انا ايضا سعيد برد حضرتك و بالطبع الموضوع مفتوح للمناقشه اي حد يدخل و يقول رايه و فعلا بعد كده مقدمناش غير الحزر من البنك ده و عدم التعامل مع اشخاص نتعامل كله مع شركات و تكون موثوقه كمان علشان منخسرش فلوسنا و ربنا هو اللي بيكسب و يخسر

AhmedMagnifico
06-19-2012, 01:40
اخى ana1990
لديك رسالة خاصة برجاء سرعة الرد عليها للاهمية :)

ana1990
06-19-2012, 01:55
اخى ana1990
لديك رسالة خاصة برجاء سرعة الرد عليها للاهمية :)

تم الرد اخي و بعد ما حضرتك تتعامل معاه ممكن نحط اسمه و ايميله في الموضوع بحيث الناس كله تحول من عنده و للي بيتسائل الاخ بس كان بيسالني لو كنت اعرف وسيط و انا وديته لواحد اضمنه برقبتي اللي يحب يراسلني و انا ابعته لنفس الشخص و مبياخدش فائده عاليه فقط 10% على التحويل و بالتوفيق للجميع

Mr.GooDMaN
06-19-2012, 03:23
لو الكلام ده بجد وبالسهولة اللي حضرتك بتقول عليها من غير قيود علة الاسترجاع اعتقد انها هتبقا مشكلة كبيرة جدا
وهتضيع حقوق ناس كتير جدا ياريت نخلينا ف المضمون ونبعد عنه الالرت باي رغم اني بحبه جدا

ana1990
06-19-2012, 16:17
لو الكلام ده بجد وبالسهولة اللي حضرتك بتقول عليها من غير قيود علة الاسترجاع اعتقد انها هتبقا مشكلة كبيرة جدا
وهتضيع حقوق ناس كتير جدا ياريت نخلينا ف المضمون ونبعد عنه الالرت باي رغم اني بحبه جدا

الكلام صحيح 100% اخي و كل يوم اسمع عن واحد جديد اتسرق منه فلوس بسبب الموضوع ده و فيه اقتباس لاحد الاعضاء معانا هنا هتلاقيني حطه في اخر الموضوع بيوضح كلامي هو ايضا تعرض للسرقه بسبب هذا القانون و بصراحه انا واثق ان دي خطوه علشان البنك ينصب و الله اعلم

zaki_ziad
06-19-2012, 18:23
على ما اعتقد انه لا يمكن ان ياتي اي احد و يطلب البنك باسترجاع المال هكذا بمجرد مراسلة الدعم اكيد يجب ان يكون هناك ادلة و براهين على ان الي اخذ المال نصاب و الله اعلم
انا اتعامل مع هذا البنك منذ بدايتي في هذا المجال و الواحد بيقول ربنا يستر

ana1990
06-19-2012, 19:38
على ما اعتقد انه لا يمكن ان ياتي اي احد و يطلب البنك باسترجاع المال هكذا بمجرد مراسلة الدعم اكيد يجب ان يكون هناك ادلة و براهين على ان الي اخذ المال نصاب و الله اعلم
انا اتعامل مع هذا البنك منذ بدايتي في هذا المجال و الواحد بيقول ربنا يستر

انا مثلاك تماما في انني كنت اتعامل معه منذ ان ابتديت في المجال لكن اعتقاد حضرتك غلط الاعتقاد ده كلن في القانون لقديم اما القانون الجديد فعكس ذلك تماما يمكنه الاسترجاع بكل سهوله بدون اي اثباتات و بكده يسهل جدا ان الشركات تنصب بمعنى انها تدفع و ترجع و هكذا لحد ما يتعرف انهم نصابين

AhmedMagnifico
06-19-2012, 21:10
انا مثلاك تماما في انني كنت اتعامل معه منذ ان ابتديت في المجال لكن اعتقاد حضرتك غلط الاعتقاد ده كلن في القانون لقديم اما القانون الجديد فعكس ذلك تماما يمكنه الاسترجاع بكل سهوله بدون اي اثباتات و بكده يسهل جدا ان الشركات تنصب بمعنى انها تدفع و ترجع و هكذا لحد ما يتعرف انهم نصابين
والله يا اخى الى الان انا ايضاً مذهوول من هذا القانون
ع العموم انا بخلص كل تعاملاتى مع البنك وبفكر انقل ليبرتى باذن الله على اخر الشهر كدا ان شاء الله :)

biznoor
06-21-2012, 13:51
شكرا لصاحب الموضوع هذه النقطة لم اكن اعلم بوجودها من قبل في شروط اتفاقية البنوك هي فعلا بحاجة للتفكير فيها الاول وهي تفيد الشخص الذي يرسل الاموال ولذلك تشترك بعض المواقع الربحية او البروكرات بنوك الكترونية معينة لان اكيد فيها ميزة من صالحها وهذا حقهم ليحموا انفسهم من نصب بعض المشتركين اذا اكتشف انه نصاب او اتبع طرق مخالفة لقوانينها لكن احنا ايضا يحق لنا ان نبحث عن بنك لايحتوي على هذا الشرط حماية انفسنا من النصب واسترجاع الاموال المدفوعة بدون وجه حق ولكون بعض المواقع تشترط علينا بنوك معينة اقترح انه لو في بنوك خالية من هذا الشرط الواحد يعمل حساب فيها ويقوم بتحويل اي مبلغ يستلمه على حسابه في البنوك التي تشترط هذا الشرط الى حسابه البنكي الاكثر امانا ليتخلص من شبح استرداد المال المدفوع وياريت لو حد يعرف بنوك لاتشترط ذلك ان يخبرنا وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

ana1990
06-21-2012, 14:57
شكرا لصاحب الموضوع هذه النقطة لم اكن اعلم بوجودها من قبل في شروط اتفاقية البنوك هي فعلا بحاجة للتفكير فيها الاول وهي تفيد الشخص الذي يرسل الاموال ولذلك تشترك بعض المواقع الربحية او البروكرات بنوك الكترونية معينة لان اكيد فيها ميزة من صالحها وهذا حقهم ليحموا انفسهم من نصب بعض المشتركين اذا اكتشف انه نصاب او اتبع طرق مخالفة لقوانينها لكن احنا ايضا يحق لنا ان نبحث عن بنك لايحتوي على هذا الشرط حماية انفسنا من النصب واسترجاع الاموال المدفوعة بدون وجه حق ولكون بعض المواقع تشترط علينا بنوك معينة اقترح انه لو في بنوك خالية من هذا الشرط الواحد يعمل حساب فيها ويقوم بتحويل اي مبلغ يستلمه على حسابه في البنوك التي تشترط هذا الشرط الى حسابه البنكي الاكثر امانا ليتخلص من شبح استرداد المال المدفوع وياريت لو حد يعرف بنوك لاتشترط ذلك ان يخبرنا وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

اخي افضل بنك في هذه الفتره هو بنك الليبرتي ريسرف امان و حمايه و سهوله في التعامل و عدم وجود شرط استرجاع الاموال نهائيا الى جانب الميزه الاكبر و هي ان سعر بيعه في السوق اعلى من سعر بيع الالرت باي بمعنى لو جيت لوسيط يحولك هيحولك الليبرتي ب6 بينما الالرت باي ب5 بس ده لو رضي يحولهولك

eg100
06-21-2012, 15:12
الاول لا يااخى لا يسطيع المرسل استراد امولة الا بعد الاتفق بين الطرفين

عندما تعمل استراد يقوم برسل رسالة الى المستلم لمدة يومين
ادا لم يرد على الرسالة تم التحويل
لقد جربتها فى شركات الهايف

لة سليبات اكثر من الايجيبات انا اتمنى ازلة هذا الشرط
كى يكون المستلم فى امان
وقراء ايضا اذا استلمت الاموال فى مدة 6 ايام لا يسطيع سحبة

rimi841
06-21-2012, 15:49
<br>&nbsp;أخي صاحب الموضوع كلامك صحيح و لكن حق استرجاع الأموال معمول خلال 48 ساعة فقط من الإيداع في حسابك بعدها لن يستطيع الشخص الذي جول لك الأموال ان يسحب نقوده&nbsp;<br>لذا تجد في مواقع تبادل الأموال الإلكترونية شرط 48 ساعة لاستبدال الاموال مقابل الأرلتباي<br>مثلا انا لدي ليبرتي و أبحث عن الرت باي انت تحول لي المبلغ المتفق عليه و بعدها بـ 48 ساعة كاملة احول لك المبلغ بالليبرتي<br>تحياتي

ana1990
06-21-2012, 19:40
<br>*أخي صاحب الموضوع كلامك صحيح و لكن حق استرجاع الأموال معمول خلال 48 ساعة فقط من الإيداع في حسابك بعدها لن يستطيع الشخص الذي جول لك الأموال ان يسحب نقوده*<br>لذا تجد في مواقع تبادل الأموال الإلكترونية شرط 48 ساعة لاستبدال الاموال مقابل الأرلتباي<br>مثلا انا لدي ليبرتي و أبحث عن الرت باي انت تحول لي المبلغ المتفق عليه و بعدها بـ 48 ساعة كاملة احول لك المبلغ بالليبرتي<br>تحياتي
مبدئيا معرفش ليه حاسس ان الرد منقول ببساطه لان المنتدى هنا مش بيقبل
html
على العموم 48 ساعه كافيين جدا لسرقتك لان التحويلات بتكون فوريه انا اديلك الليبرتي انت تديني الالرت باي فوري معنى كده انه مش لازم تستنى 48 ساعه و هتتسرق بعد التحويل مباشره ممكن تكون تقصد حاجه تانيه وضحهالي اكتر برد مظبوط شويه

AhmedMagnifico
06-21-2012, 22:51
مبدئيا معرفش ليه حاسس ان الرد منقول ببساطه لان المنتدى هنا مش بيقبل
html
على العموم 48 ساعه كافيين جدا لسرقتك لان التحويلات بتكون فوريه انا اديلك الليبرتي انت تديني الالرت باي فوري معنى كده انه مش لازم تستنى 48 ساعه و هتتسرق بعد التحويل مباشره ممكن تكون تقصد حاجه تانيه وضحهالي اكتر برد مظبوط شويه
امممممممممممم
والله الواحد اصبح فى حيرة من امره بسبب الموضوع دا
!!؟؟!!

ana1990
06-21-2012, 23:47
امممممممممممم
والله الواحد اصبح فى حيرة من امره بسبب الموضوع دا
!!؟؟!!

مش حيره اوي اصل سهل تعرف انه منقول من لغة ال
html
اصل انا افهم فيها الشويه ال
<br>
تستخدم لبداية فقره جديده و هي تكون منتشره في المنتديات التي تسمح بها لكنها غير مسموحه هنا لذا لا تظهر لك الكتابه على العموم الردود المنقوله كثيره و ليست هنا فقط لكن فيه اللي بيتلاحظ منها و فيه اللي مش بيتلاحظ مع ان الاداره قالت ان التكرار لا يحتسب لكن بعض الاشخاص مش قادرين يصدقوا او فاكرين نفسهم اذكى

abdello052
06-22-2012, 03:27
انت لازم تقدم ضمانات معينة لاسترجاع الاموال

biznoor
06-22-2012, 11:10
اخي افضل بنك في هذه الفتره هو بنك الليبرتي ريسرف امان و حمايه و سهوله في التعامل و عدم وجود شرط استرجاع الاموال نهائيا الى جانب الميزه الاكبر و هي ان سعر بيعه في السوق اعلى من سعر بيع الالرت باي بمعنى لو جيت لوسيط يحولك هيحولك الليبرتي ب6 بينما الالرت باي ب5 بس ده لو رضي يحولهولك

شكرا لك اخي على التوضيح انا فعلا عملت حساب في ليبرتي ريسيرف وانا سمعت كثير عن ميزاته واشكرك لانك نبهتني على انه يمتلك ميزة عدم استرجاع الرصيد ايضا لكن عندي سؤال لوسمحت لماذا قلت لايرضى تحويل الاليرت باي؟ هل في مشكلة بذلك؟

AhmedMagnifico
06-22-2012, 12:11
مش حيره اوي اصل سهل تعرف انه منقول من لغة ال
html
اصل انا افهم فيها الشويه ال
<br>
تستخدم لبداية فقره جديده و هي تكون منتشره في المنتديات التي تسمح بها لكنها غير مسموحه هنا لذا لا تظهر لك الكتابه على العموم الردود المنقوله كثيره و ليست هنا فقط لكن فيه اللي بيتلاحظ منها و فيه اللي مش بيتلاحظ مع ان الاداره قالت ان التكرار لا يحتسب لكن بعض الاشخاص مش قادرين يصدقوا او فاكرين نفسهم اذكى
هههههههههههههههههههه
انا اصدى حيرة فى موضوع البنك انما البوست انا اول ما شوفته عرفت انه منقول
^_^

ana1990
06-23-2012, 00:42
هههههههههههههههههههه
انا اصدى حيرة فى موضوع البنك انما البوست انا اول ما شوفته عرفت انه منقول
^_^

عادي الحاجات دي كترت كتير هنا في المنتدى مش الاخ بس على العموم ذي ما بيقولوا في مصر ان سرقت اسرق جمل يعني منك و هتنقل انقل موضوع كامل مش رد بس على العموم ربنا يهديه و يبطل نقل , و بالنسبه للبنك اعتقد انهم بدءوا يفكروا في التراجع لانهم بداوا يطلبوا من الناس دلائل و بتاع عكس قبل كده

AhmedMagnifico
06-23-2012, 22:24
عادي الحاجات دي كترت كتير هنا في المنتدى مش الاخ بس على العموم ذي ما بيقولوا في مصر ان سرقت اسرق جمل يعني منك و هتنقل انقل موضوع كامل مش رد بس على العموم ربنا يهديه و يبطل نقل , و بالنسبه للبنك اعتقد انهم بدءوا يفكروا في التراجع لانهم بداوا يطلبوا من الناس دلائل و بتاع عكس قبل كده
والله انا عرفت قيمته امبارح
لما اتسرق منى على الليبرتى ومعرفتش ارجع الفلوس بس خير !!

ana1990
06-23-2012, 23:43
والله انا عرفت قيمته امبارح
لما اتسرق منى على الليبرتى ومعرفتش ارجع الفلوس بس خير !!

موضوع سرقة الليبرتي ده انتشر اوي يظهر و الله اعلم اكتشفوا طريقه جديده لسرقة الناس بسهولة ربنا يستر علينا من الحراميه اللي كتروا في كل حته بس يا ريت لو كنت حضرتك عملت موضوع كتبت فيه عن تفاصيل السرقه اللي حصلت بحيث الاعضاء ينتبهوا ولو يعرفوا يساعدوك يبقى خير و بركه على العموم بالتوفيق و ربنا يعوضك

AhmedMagnifico
06-24-2012, 14:15
موضوع سرقة الليبرتي ده انتشر اوي يظهر و الله اعلم اكتشفوا طريقه جديده لسرقة الناس بسهولة ربنا يستر علينا من الحراميه اللي كتروا في كل حته بس يا ريت لو كنت حضرتك عملت موضوع كتبت فيه عن تفاصيل السرقه اللي حصلت بحيث الاعضاء ينتبهوا ولو يعرفوا يساعدوك يبقى خير و بركه على العموم بالتوفيق و ربنا يعوضك
لا مش الاكونت اللى اتسرق
انا فعلاً ناوى اعمل موضوع بس للاسف مشغول جداً اليومين دول
باذن الله هيكون النهارده بالليل او بكره الصبح علشان الكل ينتبه !

sheko
06-25-2012, 03:00
سلاح ذو حدين + لازم يصبر شويه وقت علشان في وقت محدد هو اللي ممكن يرجع بيه امواله و الا خلاص بيتم التاكيد علي ارسال الفلوس + لازم علشان تتعامل مع اي حد يكون موثوق منه مش اي حد و خلاص و النصابين ممكن ياخدوا منك الفلوس بطرق كتيره فانتا مش لازم تتعامل مع اي شخص و خلاص صح كلامي و لا ايه ؟؟

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 13:37
سلاح ذو حدين + لازم يصبر شويه وقت علشان في وقت محدد هو اللي ممكن يرجع بيه امواله و الا خلاص بيتم التاكيد علي ارسال الفلوس + لازم علشان تتعامل مع اي حد يكون موثوق منه مش اي حد و خلاص و النصابين ممكن ياخدوا منك الفلوس بطرق كتيره فانتا مش لازم تتعامل مع اي شخص و خلاص صح كلامي و لا ايه ؟؟

بالظبط

تختار الشخص المحترم - الامين الصادق

ولا تتعامل مع النصابين اصحاب النفوس الضعيفه

ana1990
06-25-2012, 18:18

بالظبط

فعلا انا بطلت اتعامل مع الاشخاص الغير معروفين و بطلت اتعامل مع غير العرب اساسا معرفش ليه بثق في العرب بحسهم اخواتي على العموم معظم الوسطاء دلوقتي لو كلمته على الرت باي يقولك هاتلي ضمانات و بتاع و كلام نعناع يلا اتمنى البنك يعدل عن القانون العبيط ده و في انتظار الاخ يحكي قصته مع الليبرتي

AhmedMagnifico
06-25-2012, 21:10
بالظبط

تمام
وخاصة ان النصابين كتروا اوى اليومين دول بصراحة
لازم الواحد ياخد حرصه !

ايه الجديد
06-25-2012, 21:45
الموضوع ليس بالجديد أخى
الموضوع هذا من فترة كبيرة بدليل فى الفترة الأخيرة
قل عدد الوسطاء بشكل ملحوظ والأغلب اتجهوا لليبرتى فهو الأفضل الأن

ana1990
06-25-2012, 22:06
تمام
وخاصة ان النصابين كتروا اوى اليومين دول بصراحة
لازم الواحد ياخد حرصه !
ربنا يستر علينا من النصب ده بقى اكتر من الرز تحس حاجه من الاتنين ي الحرمي اتعلم طرق جديده يا الناس نفوسها ضعفت و كل ما يعرفوا حاجه يدخلوا السرقه فيها

الموضوع ليس بالجديد أخى

انا ول مره اعرف انه قديم ؟ عموما هو الموضع حصل مع تحول البنك بالكامل لبيزا معنى كده انه مش من وقت طويل كمان مكنش فيه حد هنا في المنتدى يعرف حاجه عن الموضوع ده لحد ما كتبته

AhmedMagnifico
06-25-2012, 22:06
الموضوع ليس بالجديد أخى
لا يا اخى الوسطاء موجودين
انا امبارح لسه مبدل ليبرتى بالرت !

jihadazzam
06-25-2012, 22:11
فعلا انا بطلت اتعامل مع الاشخاص الغير معروفين و بطلت اتعامل مع غير العرب اساسا معرفش ليه بثق في العرب بحسهم اخواتي على العموم معظم الوسطاء دلوقتي لو كلمته على الرت باي يقولك هاتلي ضمانات و بتاع و كلام نعناع يلا اتمنى البنك يعدل عن القانون العبيط ده و في انتظار الاخ يحكي قصته مع الليبرتي

بالفعل اخي صرت تخاف تتعامل مع احد
النصابين كتار لماذا يفكرون بالنصب لا اعلم ان الطريق الصحيح بخليك مرتاح ويجب ان نتعامل مع ناس مجربين وعندك خبرة عنهم وعن عملهم عنا منتديات عربية كتيرة ومحترمين بالفعل لازم نتعامل مع بعض نحن كعرب

mrhero
06-26-2012, 00:57
الموضوع قديم مش جديد يا اخى
لهذا الكثير ابتعدوا عنه
الأفضل حاليا هو ليبرتى من حيث الوسطاء وقلة الإيداع 1 سنت

aminos
06-26-2012, 01:08

السلام عليكم
تمام يا أخي فهذه الطريقة هي فعلا سلاح دو حدين
ممكن أن تستفيد و كذالك ممكن أن تتضرر منها
و الله أعلم

ana1990
06-26-2012, 01:51
لا يا اخى الوسطاء موجودين
انا امبارح لسه مبدل ليبرتى بالرت !
بعض الوسطاء فقط هم من لازالوا يتعاملون به و لا اعتقد انهم يتعاملون مع الاشخاص غير الموثوق فيهم لى جانب انك بدلت ليبرتي بلرت و ده في مصلحته هو مش مصلحتك انت

بالفعل اخي صرت تخاف تتعامل مع احد
النصابين كتار لماذا يفكرون بالنصب لا اعلم ان الطريق الصحيح بخليك مرتاح ويجب ان نتعامل مع ناس مجربين وعندك خبرة عنهم وعن عملهم عنا منتديات عربية كتيرة ومحترمين بالفعل لازم نتعامل مع بعض نحن كعرب
انا عن نفسي مبقتش ارضى باي وسطاء غير لما يكونوا على الاقل مشرفين او مشاركاتهم فوق ال1500 في منتدياتهم دول بتثق فيهم

الموضوع قديم مش جديد يا اخى
لهذا الكثير ابتعدوا عنه
الأفضل حاليا هو ليبرتى من حيث الوسطاء وقلة الإيداع 1 سنت
حضرتك مش اول واحد تقول الكلام ده على العموم قولنا اكتر الموضوع ده من امتى ؟ و لما حضرتك عارف معملتش موضوع عنه ليه ؟

السلام عليكم
تمام يا أخي فهذه الطريقة هي فعلا سلاح دو حدين
ممكن أن تستفيد و كذالك ممكن أن تتضرر منها
و الله أعلم
اعتقد ان القانون القديم كان افضل بس ذي ما بيقولوا دوام الحال من المحال

sho
06-26-2012, 01:56
دى خاصية معروفة فى بنك اليرت بقالها فترة وفعلا هى خاصية بتقلق لان فى ناس بتستخدمها فى النصب على الناس لو معندهمش علم بيها وانا شخصيا اعرف حد اتنصب علية بالطريقة دى بس اعتقد ان دا بيكون خلال فترة معين من معاد ارسال الاموال ولية شروط

KOGI
06-26-2012, 04:19
الأليرت بي عمل كده لحماية المشتري و لكي لا يتم النصب عليه في عمليات التبادل

ana1990
06-26-2012, 13:40
دى خاصية معروفة فى بنك اليرت بقالها فترة وفعلا هى خاصية بتقلق لان فى ناس بتستخدمها فى النصب على الناس لو معندهمش علم بيها وانا شخصيا اعرف حد اتنصب علية بالطريقة دى بس اعتقد ان دا بيكون خلال فترة معين من معاد ارسال الاموال ولية شروط
في القانون القديم كانت الشروط صارمه و لازم تثبت انه نصب عليك في القانون الجديد بمجرد انك تطلب استرجاع الفلوس بترجع من غير اثبات النصب

الأليرت بي عمل كده لحماية المشتري و لكي لا يتم النصب عليه في عمليات التبادل
حاجه من الاتنين يا حضرتك مقريتش الموضوع يا مش فاهمه يا ريت حضرتك تشرحلي هو كده بيحميني اذاي اذا كان اي شركه ممكن تدفعلي على الالرت و بعديها بساعتين ممكن تاخد فلوسها تاني ؟ اتمنى تشرحلي اذاي يعني؟

mony
06-26-2012, 14:19
لكن انا جربتها ايام مكنت بستثمر فى شركات الاستثمار والبنك رفض يستعيد اموالى من شركه الاستثمار

AhmedMagnifico
06-26-2012, 16:05
لكن انا جربتها ايام مكنت بستثمر فى شركات الاستثمار والبنك رفض يستعيد اموالى من شركه الاستثمار
ماهو فى شئ اسمه النزاع
لازم تحاول تثبت انك اتنصب عليك فعلاً !

alaabebo
06-26-2012, 17:44
اظن ان البند ده مفيد لناس ومش مفيد لناس تانية

ana1990
06-27-2012, 00:35
ده ايام زمان ايام م لو كنت ثبتت النصب فلوسك ترجعلك لكن دلوقتي غير كده خالص دلوقتي الفلوس بترجع على طول

ماهو فى شئ اسمه النزاع
لازم تحاول تثبت انك اتنصب عليك فعلاً !
كان في شئ سمه نزاع

اظن ان البند ده مفيد لناس ومش مفيد لناس تانية
اعتقد انه بقى مفيد للنصابين بس لكن الغلابه اللي ذينا ده مش مفيد بلنسبه لهم خالص

AhmedMagnifico
06-27-2012, 03:28
ده ايام زمان ايام م لو كنت ثبتت النصب فلوسك ترجعلك لكن دلوقتي غير كده خالص دلوقتي الفلوس بترجع على طول

كان في شئ سمه نزاع

اعتقد انه بقى مفيد للنصابين بس لكن الغلابه اللي ذينا ده مش مفيد بلنسبه لهم خالص
والى الان اخى على فكرة
هناك نزاع يتم حتى تثبت نصب الشركة !

kareem
06-27-2012, 14:53
والى الان اخى على فكرة
هناك نزاع يتم حتى تثبت نصب الشركة !

لابد من إثبات نصب الشركات ويوج أفراد محترفيين فى هذا
وايضا بعض النصابيين منهم المحترف فى هذا وهو وسيلة أمان
وفى نفس الوقت خاصية فى نظرى ضررها أكبر من نفعها للى بيسحب
ومفيدة جدا للى بيدفع عن طريق البنك

ana1990
06-27-2012, 16:59
لابد من إثبات نصب الشركات ويوج أفراد محترفيين فى هذا
وايضا بعض النصابيين منهم المحترف فى هذا وهو وسيلة أمان
وفى نفس الوقت خاصية فى نظرى ضررها أكبر من نفعها للى بيسحب
ومفيدة جدا للى بيدفع عن طريق البنك
انا رايي الحرص امان نبعد عن البنك ده الفتره الجايه عموما البن ده قل من نظري اوي بعد الشرط الجديد و تحويله الى بنك جديد باسم جديد انا رايي نخلينا في الليبرتي من افضل وسائل الدفع و الوسطاء بيحبوه و بيحبوا التعامل بيه و سعر بيعه اعلى من سعر الالرت بحولي جنيه كامل

AhmedMagnifico
06-27-2012, 22:07
انا رايي الحرص امان نبعد عن البنك ده الفتره الجايه عموما البن ده قل من نظري اوي بعد الشرط الجديد و تحويله الى بنك جديد باسم جديد انا رايي نخلينا في الليبرتي من افضل وسائل الدفع و الوسطاء بيحبوه و بيحبوا التعامل بيه و سعر بيعه اعلى من سعر الالرت بحولي جنيه كامل
يا ريس هو مش عالى بسبب حاجه
لكن علشان هو بيكون شحيح فى السوق غالباً فسعره عالى
الالرت لو معاك الفيزا الخاصة بيه هتسحب ارباحك عادى جدا جداً !

ana1990
06-27-2012, 23:44
يا ريس هو مش عالى بسبب حاجه
لكن علشان هو بيكون شحيح فى السوق غالباً فسعره عالى
الالرت لو معاك الفيزا الخاصة بيه هتسحب ارباحك عادى جدا جداً !
جميل بس تمن التحويل من دولار لجنيه بعد السحب و العمولات هيقف عليك برده الدولار بخمسه جنيه عكس الليبرتي عموما انا عندي مناقشه كبيره بخصوص الليبرتي بجهزهلها لانه هتفرق مع ناس كتير و مش هنسى فكرة حضرتك فيها

Eslam
06-28-2012, 00:52
انا اتعاملت كتير مع البنك وعندى حساب عليه
الخاصية دى موجودة من زمان لذا الأفضل تدفع بيه ولو حبيت تستقبل أى اموال استقبلها على بنك تانى

ايه الجديد
06-28-2012, 01:07
مش صدمة دى ميزة يا شباب
لو عايز تدفع ادفع بيه عشان تبقى فى الامان لو اتنصب عليك
ولو على السحب فيه ليبرتى أفضل منه كتير

كونان
06-28-2012, 01:13
بالفعل رد عالاخ اللى قبلى
الدفع بيه ممتاز لو هتشترى خدمة وبتدعمة عان لو اتنصب عليك تقدر ترجع الفلوس
والسحب عندك مونى بوكرز وليبرتى ممتازيين

ana1990
06-28-2012, 15:37
انا اتعاملت كتير مع البنك وعندى حساب عليه
الخاصية دى موجودة من زمان لذا الأفضل تدفع بيه ولو حبيت تستقبل أى اموال استقبلها على بنك تانى

مش صدمة دى ميزة يا شباب
لو عايز تدفع ادفع بيه عشان تبقى فى الامان لو اتنصب عليك
ولو على السحب فيه ليبرتى أفضل منه كتير

بالفعل رد عالاخ اللى قبلى
الدفع بيه ممتاز لو هتشترى خدمة وبتدعمة عان لو اتنصب عليك تقدر ترجع الفلوس
والسحب عندك مونى بوكرز وليبرتى ممتازيين
يا جماعه بس نفكر لمدة ثانيه واحده ما هو اكيد احنا بعد كده هنستقبل على الليبرتي لانه افضل لكن عمرك ما فكرت مين اللي هيرضى انك ترسله عليه ؟ معرفش ليه دائما بنفتكر نفسنا اذكى ناس و باقي العالم كله اغبيه ؟ ما اكيد مش هتلاقي حد يرضى انه يدفعله الرت باي اذا كان الوسطاء مبقوش يرضوا يحولوه ؟

AhmedMagnifico
06-28-2012, 21:23
يا جماعة الرت لحد دلوقتى شغال زى الفل على فكرة
وكل الوسطاء شغالين بيه ومفيش اى مشاكل
متحاولوش توهموا نفسكم !

housam
06-30-2012, 04:48
هو قانون غريب اوى بس معلش انا مش مستوعب الكلام اوى لان لو الكلام اللى انت يتقوله ده صح يبقى ده نصب ومفيش حد يامن على فلوسه هناك

ana1990
06-30-2012, 14:44
هو قانون غريب اوى بس معلش انا مش مستوعب الكلام اوى لان لو الكلام اللى انت يتقوله ده صح يبقى ده نصب ومفيش حد يامن على فلوسه هناك

علشان كده انا عملت الموضوع ؟ على فكره انا مكنتش هعمل مواضيع لو كان البنك سايب على القانون العادي و مفيهوش مشاكل ! و اكبر اثبات اقتباس العضو اللي بيقول ان اتنصب عليه في 10 دولار , الموضوع حقيقي يا جماعه البنك بقى سئ جدا من ناحية الاستلام كده الواحد بيخاف من انه يخلي اي شركه تدفعله عليه

mido303037
06-30-2012, 20:51
فعلا انا قرات الموضوع دا قبل كدا ومكنتش مصدق الكلام دا فى الاول ويظهر فعلا ان البنك دا هيستعبط فيها
وهيحاول يضحك علينا
ازاى واحد يبعتلى فلوس
وبعد يومين يردها تنانى

AhmedMagnifico
06-30-2012, 21:02
علشان كده انا عملت الموضوع ؟ على فكره انا مكنتش هعمل مواضيع لو كان البنك سايب على القانون العادي و مفيهوش مشاكل ! و اكبر اثبات اقتباس العضو اللي بيقول ان اتنصب عليه في 10 دولار , الموضوع حقيقي يا جماعه البنك بقى سئ جدا من ناحية الاستلام كده الواحد بيخاف من انه يخلي اي شركه تدفعله عليه
الحمد لله مش معايا عليه غير 2 دولار دلوقتى
ربنا يكرم ويرزقنا ببنك جديد يريحنا من الكل احسن الواحد زهق اصلا !

ana1990
07-01-2012, 00:10
فعلا انا قرات الموضوع دا قبل كدا ومكنتش مصدق الكلام دا فى الاول ويظهر فعلا ان البنك دا هيستعبط فيها
وهيحاول يضحك علينا
ازاى واحد يبعتلى فلوس
وبعد يومين يردها تنانى
يا عم ده يبقى طيب لو استنى اليومين دلوقتي بيبعتلك الفلوس و ياخدها منك بعد ساعتين البنك بقى الاسوا حاليا بس نخلينا في الليبرتي افضل

الحمد لله مش معايا عليه غير 2 دولار دلوقتى
ربنا يكرم ويرزقنا ببنك جديد يريحنا من الكل احسن الواحد زهق اصلا !
يا عمي ده انت ربنا بيحبك انا معايا حوالي 20 رحت لوسيط علشان يحولهم مرضاش و اعد يماطل و يقولي طب تحولي انت و تستنى 5 ايام بعد كده ابعتلك و كلام نعناع خالص حاجه تقرف يعني الحمد لله على الليبرتي ربنا يخليه لينا

Ahmed Josef
07-05-2012, 17:33
طيب ماذا لو ان شخص ما طلب استرجاع نقودة من حساب اخر وكان الحساب فااااااارغ؟!! لان النصاب يستعمل اكثر من حساب لتأمين نفسة من هذة العملية؟!!

ana1990
07-06-2012, 17:35
طيب ماذا لو ان شخص ما طلب استرجاع نقودة من حساب اخر وكان الحساب فااااااارغ؟!! لان النصاب يستعمل اكثر من حساب لتأمين نفسة من هذة العملية؟!!

قديمه اخي و البنك مش بيوافق على الطريقه دي بمعنى في واحد اقترح فكره للتعامل بانك اول ماىتستلم فلوس على حسابك تحولها على حساب تاني على طول بتاعك برده بكده تضمن ان محدش ينصب عليك لكن الطريقه دي البنك بيعترض عليها و احتمال يقفلوا الحسابين طالما لنفس الصاحب (اعتقد ده برده تبع قانون النصب الجديد) ي

tasabeh
07-07-2012, 17:19
شىء غريب اخى ولكن لماذا يفعل بنك سمعته جيده هذا ويعرض اسمه للخطر وسمعته

nada
07-07-2012, 19:14
المنزعة على الامول بتاعتك لية اهمية كبير
وهية انك لما ينصب عليك تقدر ترجع فلوسك فبتالى دة حاجة كويس
لاكن فى ناس بتلعب بحكاية دة
وثلات تربعهم الوسطاء الحرمية يديك الفلوس على الريت وانتا تبعتلوا الفلوس اول لما توصل الفلوس بتاعتوا يعم المنزعة

mido95
07-08-2012, 01:33
حكاية استعادة الاموال فى بايزا هى عبارة عن سلاح ذو حدين
لانها تفيدك اذا سرق مالك او دفعت لاحد مقابل خدمة و لم يدفعها
و لكنها تتيح لن حول لك نقود و فعلت له ما يشاء و بعد ذله يعمل استعادة و يضيع ليك فلوسك بعكس المرة الاولى

kaka2
07-08-2012, 09:44
مش مستغرب من القانون الجديد بقدر استغربي من البنك نفسة
لماذا يدمر نفسة بنفسة
اكيد لن يتعامل اي شخص مع البنك
لماذا اجل نفسي تحت رحمة شخص اخر

ehab
07-12-2012, 22:40
افضل حل لهذا البنك الا يتعامل به العميل مع اى فرد لايعرفه ومجهول
بالنسبة ليه حتى لايقعوا تحت نصب الآخرين والوسطاء اللى بيتعاملوا مع البنك ده
بياخدوا ضمانات واجراءا كبيرة حتى لايقعوا فى فخ النصب

omar kapo
07-12-2012, 22:56
لبد ان نعلم انه ف كل مكان يوجد النصاب
فعليك ان لا تكون غبي حتي يتم النصب عليك
فمقولة جميلة الحكومة لا تحمي المغفلين
فقط

nrgslawi
07-14-2012, 04:57
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا لم اعد استعمل البنك الاخضر ليست لديه اي مميزات فقط عمولة مرتفعة وسلب حقوق اصحاب الاموال

elzeel
07-14-2012, 14:00
فعلا الواحد ممكن يتنصب عليه بسهوله واحد يحوله وبعدها يسحبها
المفروض يكون فى بنود واضحه للاسترجاع وقويه مش بدون اى سبب كدا

ana1990
07-14-2012, 16:45
هذا هو السؤال الذي وضعته في الموضوع و لا اجد اجابه عليه

وثلات تربعهم الوسطاء الحرمية يديك الفلوس على الريت وانتا تبعتلوا الفلوس اول لما توصل الفلوس بتاعتوا يعم المنزعة
مش الوسطاء بس مواقع الشراء و لما تتعامل مع عضويات و غيرها كتير النصب كتر بعد القانون الجديد

و لكنها تتيح لن حول لك نقود و فعلت له ما يشاء و بعد ذله يعمل استعادة و يضيع ليك فلوسك بعكس المرة الاولى
فعلا البنك اصبح الاسوء في نظري بعد القنون ده

لماذا يدمر نفسة بنفسة
اعتقد ان البنك عايز تعاملات كبره و مش عايز التعاملات الصغيره علشان كده عمل القوانين دي لتفيد النصابين

انا عموما بطلت اتعامل بيه و بقيت احاول اسحب الفلوس اللي فيه كل شويه لحد ما قربت تخلص

فقط
مصر دي ام الدنيا و الله

انا لم اعد استعمل البنك الاخضر ليست لديه اي مميزات فقط عمولة مرتفعة وسلب حقوق اصحاب الاموال
معاك حق هو كان كويس لدعمه جميع الدول لكن دلوقتي ابتدا يذلنا بالموضوع ده

انا بتمنى البنك يرجع عن الشرط دا و يبقى ذي زمان

---------- Post added at 01:45 PM ---------- Previous post was at 01:45 PM ----------

هذا هو السؤال الذي وضعته في الموضوع و لا اجد اجابه عليه

مش الوسطاء بس مواقع الشراء و لما تتعامل مع عضويات و غيرها كتير النصب كتر بعد القانون الجديد

فعلا البنك اصبح الاسوء في نظري بعد القنون ده

لماذا يدمر نفسة بنفسة
اعتقد ان البنك عايز تعاملات كبره و مش عايز التعاملات الصغيره علشان كده عمل القوانين دي لتفيد النصابين

انا عموما بطلت اتعامل بيه و بقيت احاول اسحب الفلوس اللي فيه كل شويه لحد ما قربت تخلص

فقط
مصر دي ام الدنيا و الله

معاك حق هو كان كويس لدعمه جميع الدول لكن دلوقتي ابتدا يذلنا بالموضوع ده

انا بتمنى البنك يرجع عن الشرط دا و يبقى ذي زمان

Shady Moustafa
07-14-2012, 17:37
أنا شايف انك لو بتتعامل مع شركات مفيش مشكله يعنى مثلا لو سحبت ارباحك من انستا فوركس على حسابك فى اليرت باى انستا فوركس مش حتسرق الواحد وترجع الفلوس لنفسها المشكله تكمن فى التعامل مع الوسطاء لانهم هما اللى حيحصل النصب منهم فانصحك متتعملش معاهم وتربط حسابط بماستر كارد افضل ولو يتقدر تطلب بطاقة انستا فوركس يبقى افضل وتريح دماغك وانا طبعا معاك انها خاصيه سيئه بتعرضنا للنصب عينى عينك

kero
07-14-2012, 17:40
قانون غريب جدا البنك ده حقيقى بنك تافه جدا ولا احب التعام لمعه اطلاقااا
افضل بنك من وجهة نظرة هو بنك ليبرتىبنك محترم وامن وسعر الدولار فيه اعلى سعر ف السوق يعيبه بس ان السحب لازم يتم من خلال وسيط

ana1990
07-14-2012, 18:23
أنا شايف انك لو بتتعامل مع شركات مفيش مشكله يعنى مثلا لو سحبت ارباحك من انستا فوركس على حسابك فى اليرت باى انستا فوركس مش حتسرق الواحد وترجع الفلوس لنفسها المشكله تكمن فى التعامل مع الوسطاء لانهم هما اللى حيحصل النصب منهم فانصحك متتعملش معاهم وتربط حسابط بماستر كارد افضل ولو يتقدر تطلب بطاقة انستا فوركس يبقى افضل وتريح دماغك وانا طبعا معاك انها خاصيه سيئه بتعرضنا للنصب عينى عينك

كلامك صحيح بس حتى السحب من البايزا للماستر كارد اعتقد موقوف و لازم تشتري الفيزا بتاعتهم و عمولتها عاليه جدا خصوصا مع المبالغ الصغيره

قانون غريب جدا البنك ده حقيقى بنك تافه جدا ولا احب التعام لمعه اطلاقااا
افضل بنك من وجهة نظرة هو بنك ليبرتىبنك محترم وامن وسعر الدولار فيه اعلى سعر ف السوق يعيبه بس ان السحب لازم يتم من خلال وسيط
انا كنت بحبه في البدايه علشان انه بيدعم كل الدول دلوقتي ابتدا يطلعه علينا بقوانينه الغبيه انا برده بطلت اتعامل معاه في السحب او الشحن

Shady Moustafa
07-14-2012, 20:48
كلامك صحيح بس حتى السحب من البايزا للماستر كارد اعتقد موقوف و لازم تشتري الفيزا بتاعتهم و عمولتها عاليه جدا خصوصا مع المبالغ الصغيره

لو حتشترى الفيزا بتاعة اليرت باى يبقى اشترى بتاعة انستا فوركس افضل لان اليرت باى مش مضمون بعد الفتره الكبيره اللى كانوا وقفين ربط البطاقات واستخدامها مع البنك

ana1990
07-15-2012, 03:29
لو حتشترى الفيزا بتاعة اليرت باى يبقى اشترى بتاعة انستا فوركس افضل لان اليرت باى مش مضمون بعد الفتره الكبيره اللى كانوا وقفين ربط البطاقات واستخدامها مع البنك

انا فكرت في كده س حسبتها و قولت اتعامل مع الوسطاء على الليبرتي افضل من حيث انخفاض العموله و ارتفاع سعر البيع و عدم وجود هذا الشرط الغبي عموما انا هتعمل مع الوسطاء في كل المبالغ اقل من 1000 دولار لو ان شاء الله ارباحي زادت عن كده هطلب الفيزا هتكون مفيده بالنسبه لي اكتر من الوسيط

ahamed ali
07-15-2012, 18:13
هذة الخاصية مفيدة لو تم وضع
لها ضمانت توكد انك تم سرقتك
لان انا اتسرقت قبل كدة من ليبرتى عن طريق هكر دخل اميلى 112 دولار ومعرفتش ارجع منهم سنت وندمت انى تعاملت فى الليبرتى ويريت الليبرتى يعمل زى بايز

resala11111
07-15-2012, 19:02
بسبب النزاعات وكمان اغلب الشركات الضغط على الاعلانات بتكون نصابة وكمان يمكن لحفظ الملكية او كمان لتجنب والتضييق على الهاكر
بسبب الرجوع العشوائى كدة اظن انة ببخرب ناس كتيير وعلشان كدة ناس كتيير بتكون على حذر وهيا بتتعامل مع البنك

ma90do
07-15-2012, 21:32
هوا فاتح بند زي ده علشان شركات الهايب الي كانت بتنصب علي الناس زي ميجالودو بتاع زمان وانا اتنصب عليا من الشركات دي ولكن مكنتش اعرف الطريقه استرداد الاموال وقولت الله العوض بعدها ولقيت الطريقه بعد 3 شهور قالولي لا طلبك مرفوض لزم قبل 40 يوم علي الاقصي

Ahmed Ghanem
07-16-2012, 14:44
أخى الفاضل
الموضوع دا مفيد جداً جداً
فى حال نصب اى شركة من الشركات تسترد اموالك بكل سهولة
يعنى دى ميزة مش عيب

MahmouD Elbadawy
07-16-2012, 16:01
مشكور يا عايل ع الموضوع

لكن لا اعتقد ان هو شي سي

لان هو كده بيامن مستعمليه من السرقه ؟؟

Ahmed Ghanem
07-18-2012, 20:35
مشكور يا عايل ع الموضوع

لكن لا اعتقد ان هو شي سي

لان هو كده بيامن مستعمليه من السرقه ؟؟
بالظبط يعنى ميجيش واحد ينفضك ويسرقك وتسكتله
!
بتقدر ترجع فلوسك من خلال البنك فدى ميزة مش عيب ابدا !

tarek22
07-20-2012, 03:41
انا قريت الموضوع بس مفهمتش انهحيكون فيه بنك تاني غير بنك بايزا يمكن دي خدمة جديدة بيعلنواعنها في موقع البنك. هو عموما انا مش مستريح للبنك ده بالذات عشان خطوات تفعيل الحساب اللي بتاخد وقت طويل

Ahmed Ghanem
07-20-2012, 14:27
انا قريت الموضوع بس مفهمتش انهحيكون فيه بنك تاني غير بنك بايزا يمكن دي خدمة جديدة بيعلنواعنها في موقع البنك. هو عموما انا مش مستريح للبنك ده بالذات عشان خطوات تفعيل الحساب اللي بتاخد وقت طويل
لا هو يقصد انه موضوع استعادة الاموال المسروقة دا
ممكن يكون فى حته نصب شوية خاصة من الاشخاص الغير مضمونين !

aboushnb
07-21-2012, 19:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اليرت بال عمل كده لحماية المشتري و لكي لا يم النصب عليه في عمليات التبادل
بتوفيق الجميع

i5land_man
07-22-2012, 01:21
انا شايف انه دي الميزة الوحيدة والفريدة لهذا البنك ولكن يعيبوه تعقيد شروط التفعيل للحسابات
وبطئها وبتاخد وقت طويل جدا من اسبوع الي اسبوعين

mohamed yossef
07-22-2012, 10:35
للاسف البند ده بيحطه البنك عشان يحمى اللى زيى وزيك لكن للاسف
النصابين بيحاولوا يستخدوا البنود اللى زى كده عشان يستفيدوا منها لصالحهم ويعرفوا ينصبوا لى البنوك الالكترونية دى
والله الواحد زهق من حاجة اسمها بنك الكترونى

BiG MoNeY
07-22-2012, 12:11
الله يعوض على الاخ فرفوش هو شخص محترم وصادق وانا تعرفت عليه في منتديات برامج نت وهو شخص محترم في الال وفي يتعقيبي على موضوعك اخي الكريم انا في الاول تارك هدا البنك من سنين اخي لانه وبكلل صراحة لا يمكن ان يسمى بنك اخي لاني مرة تم ارسال الاموال الي من احد الوسطاء وكان مقدار كبير وبعد غياب ي عن النت بسبب النقطاع رجعت و تفقدت حسابي وتفاجئة ان الاموال تم استرجاعه ومنهنا تعلم درسا وتوجهت الى بنك ليبيرتي والبايبال وقمت برطهما بفيزا والان والحمد لله انا لا اواجه مشكل السيولة والحمد لله

mena
07-23-2012, 16:07
من عيوب الالرتباى انه يمكن استرجاع الاموال فيها بعكس البنوك الاخر

منصور
07-23-2012, 17:06
متزعلش اخي الكريم وربنا يعوض عليك والبنك ده اساسا بنك فاشل ممكن تبقي تجرب الموني بوكر او الليبرتي او الويب موني

aboushnb
07-23-2012, 18:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
العملية سوف تساعد الناس على استرداد
بتوفيق الجميع;)

SlaiteR
07-25-2012, 05:56

وبعد..,
وبدأت عملية الجوجله
ويا ريتني مابدأت

اقتباس:

ومسكت الاتفاقيه شرط شرط

اتفضلوا شوفوها بنفسكوا
اقتباس:

اولا اسم الشرط

استرداد الاموال

لحسابه مره اخي

اقتباس:

انك علي علم تام

تم شحنه ببطاقة ائتمان

الاجابه مفتوحه للكل

ده اقتباس لكلام عضو معانا هنا بياكد اللي كتبته :

صراحة موضوع صاادم

ولكن يضمن لك فلووسك ما تطير عليك

تقبل مروري

aboushnb
07-25-2012, 18:42
لأليرت بي عمل كده لحماية المشتري و لكي لا يم النصب عليه في عمليات

thebest
07-25-2012, 20:43
انا اضم صوتي لصوتك اخي يا ريت الليبرتي
يفعل هذة الخاصية الرائعة وكل عام وانتم بخير

maxicasa
07-25-2012, 21:03
فعلن الموضوع محتاج دراسه شوية
وبندغير صائب من البنك
ربما يعتقد انه بهذه الطريقة يحمي الناس
ولايعرف انه فتح طريقا للنصب

amrmorasamir
07-25-2012, 22:04
قانون غريب وبيقلل من مصداقه بنك بيزا وانا الحمد لله بعدت عنه خالص بسبب كثره مشاكله وبيطلع قوانين غريبه وفجأه كده

register
07-26-2012, 08:29
هذه الخاصية غير معقولة وخاطئة، إن كل شخص مسؤول عن حسابه، فإذا قام بدفع أموال فذلك بموافقته التامة ، فكيف له ان يستردها بعد ذلك ؟ هذا هو النصب بعينه. تخيل أن تتلقى عمولة لقاء عمل قمت به، ثم بعد ذلك تسحب منك !!!

Ahmed Ghanem
07-27-2012, 18:14
الدليل على انه الموضوع حماية للاعضاء مش اكتر
انا بتعامل مع البنك من زمان
ومع شركات كتير ومنها اللى نصب لكن الى الان ماحدش عمل نزاع ضدى حتى
والعكس صحيح
عملت نزاع مع شركة وعلى مبلغ هايف يعنى مش كبير واسترديته فى خلال دقائق !!

hesham itch
07-27-2012, 18:28
هناك العديد والعديد من الاشاعات التى تتردد حول كل نظام سواء بنكى او غير
بنكى فى البنوك الاليكترونية او الحقيقية ويمك العمل على التحقق منها قبل نشرها

zeina
07-29-2012, 06:41
دى خاصية موجودة فى البنك وكلنا عارفينها من فترة وبصراحة الخاصية دى سبب فى انى سبت البنك دا وبعدت عنة خاصة بعد تعرض احد الاصدقاء للنصب عن طريق هذة الخاصية قام بصفقة وقام الطرف الاخر بالتحويل وبعد فترة من الوقت قام باسترداد ما قام بشحنة

shemo
07-29-2012, 18:45
لا اتعامل حاليا مع هذا البنك نظر لان الوسطاء يرفضون التعامل معه نتيجه لاستجاع الاموال من بعض الناس

sunlight
07-29-2012, 19:06
الصراحه دى خاصيه مش كويسه خالص وانا اول مره اعرف هذه المعلومه انا كنت بتعامل مع الاليرت عادى ولكن هذه الخاصيه ستجعل الناس ياخذون ماليس لهم ولا حقهم

MC BEN
08-15-2012, 00:39
السلام عليكم
الامر معقد وخطير في بعض الاحيان ولكن التصرف في الوقت
الصحيح له نتيجة

zasd
08-15-2012, 19:16

ahmedamz
08-22-2012, 05:30
فعلا نقطة غريبة جدا ممكن تكون مقودة من ادارة البنك وربنا يوض على العضو اللى نب عليه
وانا انصحة بافضل بنك فالعالم بنك ليبرتى البنك الامن دائما

hmadi
08-22-2012, 05:42
اخواني القانون ده خلا البنك يتراجع وليبيتري بقي نبمبر ون وياربت يوقفوه لان انا نصب عليا ومارجعولي يعني انا علي الحق مارجعو مالي

MAGDY
12-25-2012, 23:08
كلام غريب فى المشاركة الأصلية
حيث أن لى عدة حسابات مع بنك بايزا
وليس هنااك أى مشاكل إطلاقاً ، فى أى حساب منهم
تحياااااااااااااتى

abdelkallek
12-26-2012, 13:34
فعلا قانون غريب و للاسف مجبرين

spiderman1144
12-26-2012, 15:38
والله العظيم اول مرة اسمع كلام بالشكل ده بس صراحة الكلام ده عجيب
وهذا سلاح له حدين ممكن يفيد وممكن يضر

mero12
12-26-2012, 15:43
شكرا يا اخى على ارفاده ولك جزيل الشكر
وربنا يوفق الجميع يارب
تحياتى

walidmax1974
12-26-2012, 17:46
سبحان الله ... مع العلم ان الواحد كان متخيل ان درجة الامان فى بنك بايزا عالى و على فكرة
هوا بكدة بيخسر مستثمرينه لو الكلام دة صحيح .... يا ترى الكلام دة موجود فى الليبرتى ريسيرف
و شكرا

مروة
12-26-2012, 18:55
يا اخى حكاية استعادة الاموال دى معروفة من بايزا

احمد عباس
12-27-2012, 00:46
للي عنده مدة طويلة في مجال الربح اكيد يفتكر هدا البنك
بس هو كان مشهور بطريقة غريبة

forexing
12-27-2012, 21:37
وانا كمان حصل نفس المشكلة حيث تم ارجاع مبلغ قد ربحته في احدى مواقع الرفع وهو filemsg والموقع الان اصبح مغلق ولا اعلم ما هو السبب وانا خائف من هذه المشكلة في البنك وانشالله افادة من الخبراء في البنوك الالكترونية

abobody
12-30-2012, 01:28
والله الواحد داخ فى بايزا من كتر الوثائق والاثباتات
وكمان ممكن اللى يحط فيه مبلغ يسحبه عادى كده
نشوف بقى الليبرتى

ahmed lamour
12-30-2012, 06:45
السلام عليكم
اخى حكاية استعادة الاموال دى معروفة من بايزا

Mr.Kareem
12-30-2012, 10:02
انا شايف ان الحكاية دي هتفيد الشركات الربحية اللي النت مليء بيها انها تعطيك ارباح لتثبت مصداقيتها ثم تدعي انك قد نصبت عليها وتقوم بسحب الاموال منك مرة اخرى وطبعا التزوير والهاكرز على النت مافي اكتر منهم الله يحفظنا

ahmdkadok
12-30-2012, 10:03
السلام عليكم شكرا لك اخي الكريم على هدا التحدير المهم وان شاء الله ان نلحق احساباتنا ويا ريت لو انلاقي حل لهي المشكلا
مع تحياتي

imaddine1986
12-30-2012, 21:20
اخي هذه الشروط موجودة في بنك لضمان الحقوق وهي غير مسؤولة على النصابين
فمثلا تم النصب عليك من شركة او شخص بامكانك استرجاع الاموال في مدة اقل من شهر
وفعلا عن تجربة مع احد المواقع لما نصب عليا في 10 دولار طلبت من الدعم انه قد تم النصب عليا
وقمت باسترجاع المبلغ ونجحت العملية

elmo7trf
12-31-2012, 12:04
اعتقد ان العملية دي مفيدة جداً وهما بيحاولوا يرتقوا بنفسهم زى الباى بال والبنوك النضيفة دي

مش زى الليبرتى الى لو حولته انسى وخد البنسا وعمرك ما هتعرف ترجع فلوسك تانى حط نفسك مكان الى بيحول مش شرط الى بيحول يكون نصاب ما ممكن يكون عنده الحق او العكس

Medofon_2010
01-01-2013, 22:20
انا اول مرة اعرف المعلومات دي
بعد كدا الواحد يحرس ويحول
اي فلوسة تجيلة
علي اي بنك تاني
عشان يطمن

maro
01-02-2013, 00:04
لماذا يفعل بنك سمعته جيده هذا ويعرض اسمه للخطر وسمعته

SGASOFT
01-26-2013, 02:21
الخاصية ده اتلغت بعد ماتحوال الى بايزا
وشكرا

sad man
01-26-2013, 11:11
من واقع خبرتى فى التعامل مع بنك بيزا احب اقولك ان الخطوه دى ماتقلقكش لا بالعكس دى تحسسك بالامان اكتر لان انت ممكن تستثمر فى شركة نصابه و بعدين تقفل عن طريق الخاصيه دى تقدر ترجع فلوسك

locos
01-26-2013, 21:27
اكيد عملية مساعدة اخي
هذه اخي الكريم على استعادة اموالك
المسروقة وليس كما ذكرت

basil shama
01-26-2013, 23:23
شكرا لطرح الموضوع
وارجو المشاركة من الجميع حتى تعم الفائدة على المبتدئين امثالنا :)

riadh100
01-27-2013, 01:55
اعتقد ان هذا القانون اصبح مثل سلاح ذو حدين يمكن ان يفيدنا كما يمكن العكس

piraaatm
01-27-2013, 02:20
أخي لا تخاف
هذاأسلوب وقاية من البنك يعني لو انت وضعة بطاقتك البنكية و تم قرصنتك وسحب مبلغ من بطاقتك ممكن ترجع مالك هذه اشياء عادية و اساليب وقاية ضد القرصنة اخي تستعملها كل البنوك و منها paypal

---------- Post added at 11:20 PM ---------- Previous post was at 11:11 PM ----------

ثانيا قد طورت بيزا طرق قبول البطاقات البنكية و الحسابات البنكية بحيث عند وضع مبلغ من البطاقة البنكية يطلب منك وسيلةالحماية و في الغالب أرسال sms لرقمك الشخصي تجد فيه التأكيد

ABOoODy
02-10-2013, 03:31
غلى فكرة فيه ناس بردو اشتكت انهم مش بياخدو فلوسهم بس ربنا يستر

أحمد زكريا
02-14-2013, 12:28
السلام عليكم ورحمه اللة وبركاتة
شكرا لصاحب الموضوع
علي التحزيرات

بارك الله فيكم، وشكرا

forex24day
02-24-2013, 17:14
الكلام دة خطير جدا واعتقد انه ممكن ياثر على سمعة بنك كبير زى اليرت باى
يعنى ايه ابقى شارى مثلا فلوس من اى وسيط ويقوم بالتحويل على حسابى وبعدين فجاة القية سحبها

halahala
02-24-2013, 17:16
انا لا استخدم هذا البنك لانه يرفض اشتراك المصريين ولذلك لا استطيع ان اقول اى شىء مش متأكده منه

koudaisi2004
02-24-2013, 17:17
الكلام دة خطير جدا واعتقد انه ممكن ياثر على سمعة بنك كبير زى اليرت باى

tameur
02-24-2013, 17:21
السلام عليكم جميعا
اشكرك اخي على هذا الموضوع

hamza95
02-24-2013, 17:41
فعلاً البند عجيب أعتقد واجب النظر فيه .
طالما بعض البنوك الأخرى لا تجيز ذلك .

---------- Post added at 02:41 PM ---------- Previous post was at 02:34 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

افضل حل لهذا البنك الا يتعامل به العميل مع اى فرد لايعرفه ومجهول بالنسبة

ليه حتى لايقعوا تحت نصب الآخرين والوسطاء اللى بيتعاملوا مع البنك

ده بياخدوا ضمانات واجراءا كبيرة حتى لايقعوا فى فخ النصب

بالتوفيق للجميع

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

كلامك صحيح تحياتي .

ايهاب عادل
02-24-2013, 17:51
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك اخى الكريم لايمكن للبنك ان يكون ضد اللعميل انا عندى حساب على اليرت بيزا
ولم تواجهنى مشاكل فهناك ضمااانات لابد ان تقدمها وتوافق ان عليها حتى يمكن استعادة الاموال

mohamedyaseen
02-24-2013, 19:00
هذا ى اخى للحماايه فقط لحماية البائع وحماية المشترى اذا نصب احد على الاخر واتمنى ان تفعل كل البنوك هذه الخاصيه للارتقاء بمستوى الامان اكثر وبيزا بنك جيد فعلا

هذه رؤيتى والله اعلم

darin hamed
02-24-2013, 19:02
دا امر طبيعى ووقاية وحماية لبطاقتك
متقلقش ان شاء الله خير

alemdar92
02-24-2013, 19:22
فكرة استرجاع الاموال فكرة جيدة لكن علينا اولا الاحتياط
و اخذ الحذر لكي لا تتم عملية القرصنة لحساباتنا

ADHM2210
02-24-2013, 22:12
السلام عليكم
شكرا اخى الكريم على المعلومة وربنا يستر بس انت سمعت وشفت ناس كتير ببتعامل مع البنك ولم تشتكى ربنا يستر
شكرا

نور الحياة
02-24-2013, 22:18
بالنسبة انى انا سمعت نفس الكلام كتير
رغم انه بنك كبير وله شهرتة
لماذا يفعل هذه الافعال
وفى ناس كتير بتشتكى من نفس الطريقة
وان البينك بايزا بالطريقة دى بيعرض نفسه للخطر

dadaimad
02-24-2013, 22:23
اخي الكريم هده الخاصية موجودة مند تاسيس بنك الاخضر و هو بايزا و تستطيع ان تحل هدا المشكل عن طريق ربط البايزا ببنك ايجوباي ثم تسحب على ايجو باي باتوفيق لك

ahmedibrahem
02-25-2013, 02:33
لا الموضوع كده غايه في الخطوره طبعا وشكرا
لحضرتك علي التنبيه وهوه فعلا سلاح ذو حدين

lovemoon
03-13-2013, 03:32
بنك بيزا سياسته زي الرت باي لو شك في مصدر الأموال
بيقفل الحساب بالفلوس اللي فيها
ريح دماغك و اتعامل مع ليبرتي ريسيرف

عبدالاله511
03-13-2013, 03:38
السلام عليكم
اخي الكريم هده الخاصية موجودة مند تاسيس بنك الاخضر و هو بايزا و تستطيع ان تحل هدا المشكل عن طريق ربط البايزا ببنك ايجوباي ثم تسحب على ايجو باي باتوفيق لك
وشكرا

MAGDY
03-13-2013, 04:42
تعاملاتى مع بنك بايزا ، منذ أكثر من أربعة سنوات
ومنذ أن كان اسمه ( اليرت باى ) يعنى قبل عملية الدمج
ويتم التواصل مع الدعم الفنى بالبنك ( إرسال واستقبال مراسلات )
ولم يحدث معه أى مشاكل إطلاقاً ..
سوى الحاجة للوسطاء
اللى عايزين ضربهم بالنار فى ميدان عام
تمنياتى لحضراتكم بالتوفيق .. و
تحيااااااااااااتى

---------- Post added at 03:42 AM ---------- Previous post was at 03:39 AM ----------

السلام عليكم
وشكرا

هذى المشاركة رقم 185
للعضو المحترم /
عبدالاله511 (http://forex-masr.com/member.php?21333-%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%84%D9%8751 1)
منسوخة ومسروقة من المشاركة رقم 182 بنفس الموضوع
ألوووووو يا إدارة

maged mohamed
03-13-2013, 05:15
بسم الله الرحمن الرحيم
امااسمه عن بنك الرت ياى من زمان وهو لة سمعة طيبة

girges
03-13-2013, 21:49
اخى الكريم مساك الله بالخير
اتمنى لك كل التوفيق والاحترام وشكرا لموضوعك المميز تقبل منى كل احترام وتقدير انت واهل المنتدي الكرام
تقبل مرورى

forex_lionz
04-21-2013, 22:38
شرط غريب جدا ويفتح مجال لتلاعب النصابين من الوسطاء
اى حد ممكن يبيع الدولار كدة بسعر بخس ويرجعه تانى

e_medhat
04-21-2013, 22:48
الأعضاء مقصروش بصراحة
اتمنى تكون مشكلتك اتحلت
بالتوفيق

salma saad
05-21-2013, 16:32
اخى الصراحة انا مفهتمش حضرتك ليه معترض على خاصية استرداد الاموال على الرغم من انها خاصية
جيده وامنه لكثير من العملاء

chaouki
05-21-2013, 21:23
شكرا لك على ما اعتقد
احسن بنك هو ليبرتي
وتقبل مروري

mohamedsamy040
05-31-2013, 01:18
دى ميزة مش عيب على فكرة علشان لما شركة تضحك على الاعضاء بتوعها
فا تقدر ترجع فلوسك منهم تانى من خلال الالرت باى

yazed
06-10-2013, 15:04
والله بعد بنك الليبرتى وغلقه فافضل البنوك الالكترونيه الموجوده على الساحه هو بايزا ودليل ذبلك تعالم استا معه بديلا عن الليبرتى

islamoh
06-14-2013, 15:49
اضن ان الاموال التي استقبلتها مسروقه لهدا البنك قام بارجاعها
لهدا لا اتعامل مع بايزا بسبب خاصية ارجاع الاموال فاكثر شخص متضرر هو المشتري

salah001
07-27-2013, 19:54
السلام عليكم اخي من الافضل الابتعاد عن البنوك الالكترونية و بالتوفيق للجميع

doola2020
08-16-2013, 19:50
الصراحة يا أخي أنا لم أففهم أي شيئ من موضوعك فما المقصود من كل هذا الكلام

hicham07
08-16-2013, 20:55
هدا البنو تضمن لناس استرجاع الامول اد تم وضعها عن طريق الخطئ او تم ارسالها لك عن طريق فيزا مصرقة
و لا عيب في دالك لان الاولوية لاصحاب الفيزة ارجو ان تتفهم الامر