PDA

View Full Version : فكره جاتلي مجربتهاش و عايز رايكم فيها

ana1990
06-12-2012, 23:52
بسم الله الرحمن الرحيم
دلوقتي انا كنت قاعد بفكر شويه فجاتلي فكره غريبه و محتاج رايكم فيها و هي كالاتي :
معظمنا معاه حسابات بونص فيها مبالغ طائله و لما بنتاجر بيها بنخسرها و حتى اللي بيبيع حساب البونص بيبيعه بنصف تمنه او حتى تلته طب ما نفكر سوية ما نفتح صفقتين على نفس السلعه واحده بيع و التانيه شراء ساعتها كل الخساره هاتبقى من راس المال اللي متقدرش تسحبه و كل المكسب هيبقى نقاط تقدر تسحبها و لان فتح صفقتين بيع و شرا مع بعض هيخلي المكسب يساوي الخساره اذا فراس المال سيتحول الى نقاط و بكده تقدر تسحب البونص كامل 100%
حبيت بس اقول انا مجربتش الفكره هي جاتلي فحبيت اناقشها معاكم و ممكن يكون المحترفين مش محتجينها لحبهم في التجاره لكن المبتدئين هيفضلوها لارباحها العاليه و انتوا رايكم ايه؟
التطورات كالاتي
ما شاء الله صحيح الصياعه ادب مش هز كتاف اول واحد فهمني و كلامك كان كالاتي

الاخوة على مااظن فهموا كلامك غلط
العبد لله فهم قصدك
انت معاك حسابين كل واحد مثلا فيه 50 دولار
تفتح فى الحساب الاولانى صفقة شراء على زوج وتفتح فى الحساب التانى صفقة بيع على نفس الزوج ويكون الهدف 50 دولار مثلا
احد الحسابات هيوصل للهدف ويتحول من 50 دولار الى 100 دولار والحساب التانى هيبقى صفر
تروح حضرتك ساحب ال 50 دولار اللى كسبتهم من الحساب الاولانى ويفضل معاك حساب فيه 50 والحساب التانى صفر

هى طبعا فكرة صايعة بس الشركة مليانة موظفين صييعي هههه
يعنى حضرتك هيكتشفوا طريقتك وساعتها
:tie:

انا بس عايز اعرف ايه اللي مش قانوني هنا هي صحيح طريقه صايعه بس ايه الغير قانوني فيها ؟ البونص شروطه انت ليك الربح صح ولو حسابك اتمرجن خلاص مش مشكله جميل انا كاني دخلت صفقتين واحده خسرت و التانيه كسبت خلاص هتفرق في ايه ذيي ذي اي واحد اشترى في نفس الوقت او باع في نفس الوقت فين خرق القوانين هنا؟

ده راي احد الاعضاء اتمنى يجاوبني على سؤالي ممكن تبعتلي نص القانون اللي هم قالولك عليه ؟ بمعنى لو ده مش قانوني لازم يكون في نص قانون بيمنع كده ارجو حضرتك لو تعرف اكتبهولي

انا كنت فكرت فى هذه الفكره دى ونفذتها شويه

ولكن الشركة ابلغتنى انها مخالفه للقانون

فاكيد مش هعملها تانى لانى لا احب ان اخالف اى قوانين

انا مش في نيتي اطلاقا نصب او غيره بس هفهمكم انا اقصد ايه انا لما بسمع الاعضاء في المنتدى يقولك انا هدفي 25% من راس المال شهريا و احيانا اسمع ارقام اقل طيب في اللي انا كاتبه انت بتضمن 100% من راس المال بدون نقصان بس الفرق ان في 50% من الرصيد ممكن تسحبه مش بالزمه افضل ؟ طالما القانون مش بيمنعها (عارف هيعملولي قانون مخصوص دلوقتي بس ماشي) و الطريقه شرعيه و بتضمن ارباح عكس التداول انت ممكن تكسب او تخسر لكن هنا انت ضامن نفس الثمن بس تقدر تسحب على العموم مستني راي الاعضاء في التطورات

التطورات الاخيره هي هذا الرد و لكنني لا استطيع تاكيده بصراحه لاني شايف اني تعبت في البونص و فتحت صفقه خسرت و فتحت صفقه كسبت فين الحظ هنا و فين الحاجه الحرام اقصد الحظ بيكون لما انت بتغامر بتحط فلوسك يا تكسب يا تخسر اعتمادا على الحظ في اللي انا كاتبه هنا فين الحظ ؟ على العموم دي التطورات في انتظار اراء باقي الاعضاء (نفسي بس الناس تفهم اني عامل الموضوع ده للنقاش مش اكتر اكن الناس هنا فاكراني نصاب و دي كريقتي الجديده و بتاع و كلام نعناع براحه شويه علي يا جدعان

بص انا هقفل لك الموضوع ده بالضبة والمفتاح عشان متفكرش فيه تانى
سيبك ان كانت الطريقة دى قانونية او غير قانونية
والله اعلى واعلم طريقتك حرام شرعا لانها مثل المقامرة يعنى بتعتمد على الحظ
والفوركس ده مجال للاجتهاد وليس للحظ
وانا بقولها تانى اهوا عشان محدش يتكلم الله اعلى واعلم

kingman
06-13-2012, 00:17
مش فاهم قصدك انت قصدك ايه؟
انت تقصدك البونصات التى تكون بشروط لكى تستطيع ان تسحب منها او تسحب البونص؟
اذا كان كذلك فاكيد الهيدج احدى الوسائل لتحقيق هذه الشروط لكن انت ايضا ستخسر الأسبريد فكل عملية ولو استمريت على كده اكيد هتخسر البونص سريعا وهو ممكن اذا كان الصفقة محققة ربح تفتح صفقة هيدج لتكون قريب من تحقيق الشروط اللازمة للسحب

zahran
06-13-2012, 02:57
انا فهمتك يا باشا .. بس مش هينفع اللى انت بتقول عليه فى البونص بتاعنا دا . لان اولا الربح بتاعك بيتحسب ازاى ( الربح الاجمالى = قيمه الصفقات الرابحه - قيمه الصفقات الخاسره .. وهكذا يكون الربح المحسوب لك ... انما الطريقه اللى انت بتقولها دى انت كدا هتطلع منها فى الاخر خسران اصلا عشان الاسبريد وبالتالى مش هتبقى كسبت قيمه البونص ولا حاجه

safiforex
06-13-2012, 03:05
اخي الكريم ، الفكرة التي قلتها انت شفتها في موقع او منتدى ، ان احدا ما قام بتلاعب بهذه الطريقة لكي يتم سحب البونص ،
و لكن للاسف انت لم تفهم القصد من العملية ، و هذا فيه غش كبير ، و الغش محرم ، و النقود ستكون حرام ، احنا ليه اخي سنعمل هكذا ، ما دمنا قادرين على ان نجول مبلغ الى اضعافه بطريقة عملية و ناجحة و بدون غش
و اكيد انت اخطأت لو فطكرت في هذه الطريقة مع البونص بتاع المنتدى ، لان هذا البونص هو اصلا لا يمكن سحبه على الاطلاق

Forex Masr
06-13-2012, 03:53
العبد لله فهم قصدك
تفتح فى الحساب الاولانى صفقة شراء على زوج وتفتح فى الحساب التانى صفقة بيع على نفس الزوج ويكون الهدف 50 دولار مثلا
احد الحسابات هيوصل للهدف ويتحول من 50 دولار الى 100 دولار والحساب التانى هيبقى صفر
تروح حضرتك ساحب ال 50 دولار اللى كسبتهم من الحساب الاولانى ويفضل معاك حساب فيه 50 والحساب التانى صفر

mando
06-13-2012, 04:25
العبد لله فهم قصدك

لو تفكير صاحب الموضوع هكذا أكيد بيكون طريقة غير شريعية لاستخدام البونص والشركة من حقها انها تلغى مبلغ البونص
خالى تفكرك انك تقدر تستفيد من البونص وتتأجر علية كانك الفلوس دى فلوسك وبالتوفيق ان شاء الله ليك وللجميع

Mr.GooDMaN
06-13-2012, 04:35
العبد لله فهم قصدك

برشح نفس كلامك يا فوركس مصر ولكن طب ما تفرض ان الراجل ده معاه بونصين من شركتين مختلفين يبقا كدة مش هيتقفش
او نفرض كمان ان الحسابين على نفس الشركة ممكن يفتح واحد عنده وواحد تاني عند واحد صاحبه ويبقا ة هرب من موضوع الاي بي ههههههههههههههههه

osama shaban
06-13-2012, 08:17
دي فكره اي حد مبتدي في رايئ بس الشركه اساسا هتعرف وهتلغي البونص اللي انت اخدته انت ممكن تعملها من بونص من شركتين مختلفني بس برده انت خسران اقولك ليه عشان انت مثلا 50 دولار في كل حساب واحد بقا 100 والتاني بقا صفر حضرتك لو اشتغلت عادي من غير الموضوع ده باستراتيجيه مظبوطه واداره راس مال سليمه هتحافظ علي البونص بتاعك في كل حساب وتكسب كمان

ahmed
06-13-2012, 11:00
حتى هذة الفكرة مش مضمونه اخى
وفيها نوع من الغش والله اعلم
وانا افضل المتاجرة والمكسب او الخسارة

kingman
06-13-2012, 14:18
العبد لله فهم قصدك

لو قصده يبقى غلط فى غلط وبيبقى اقرب للأحتيال منه للمتاجرة لأن معظم الشركات بتضع قوانين على ذلك وطبعا انستا بتتعرض لذلك التلاعب وفيه تجارب معها من بعض المتاجرين نفذوا ذلك ولكنها اكتشفت وقاموا بضم الحسابين على بعض على مااعتقد هو ممكن تبقى جيدة لو الشركتين مختلفين مش هيبقى فيها اى مشاكل ولا خرق للقوانين ولااحتيال بالعكس تبقى فكرة معقولة لمن لايستطيع ان يحقق ربح فى هذا المجال

Texxon
06-13-2012, 16:00
ياجماعه صاحب الموضوع مش بيتكلم عن بونص المنتدي ده، اعتقد انه بيتكلم على البونص الي الشركات بيتديه مجانا وتشترط عمل عدد معين من العمليات عليه عشان تقدر تسجبة، لو كده طريقة الهيد دي ممكن تنقع بس بشرط يكون الاسبريد صغير عشان الهيجد ما يخلصش الاسبريد

ahmed saleh
06-13-2012, 17:22
انا اعتقد ان البونص ولا يفرق بين الربح والخسارة ولكن انت يوجد بونص فى حسابك
مثلا 100 دولار فانة يمكنك ان تسحب الى فوق ال 100 دولار حتى لو قل وبعد كدة كسبت
لا يمكنك السحب اقل من قيمة البونص

Mohamed90
06-13-2012, 18:02
السلام عليكم الفكرة لاباس بها اخي ولكن فيها كثير من العيوب تحتاج للحسابيسن فيهم نفس القيمة البونص و ايضا في كل عملية ستفقد 6 نقاط على الاقل حسب السبريد و ممكن تواجه مشكلة مع الشركة لو شكت في الامر يمكن تسحب لك اموالك بدون سابق انظار و في الاخير الطريقة فيها نوع من الغش يعني لا يوجد شئ جيد يشجع على تطبيقها

magic777
06-14-2012, 00:38
انا فهمتك يا باشا .. بس مش هينفع اللى انت بتقول عليه فى البونص بتاعنا دا . لان اولا الربح بتاعك بيتحسب ازاى ( الربح الاجمالى = قيمه الصفقات الرابحه - قيمه الصفقات الخاسره .. وهكذا يكون الربح المحسوب لك ... انما الطريقه اللى انت بتقولها دى انت كدا هتطلع منها فى الاخر خسران اصلا عشان الاسبريد وبالتالى مش هتبقى كسبت قيمه البونص ولا حاجه

وكمان لو كان فعلا قاصد الطريقه دي ممكن يفتح الصفقتين كل يوم كهيدج زي مابيقول
ويشوف السعر هيروح فين بالضبط وبعد لما الحركه تهدأ يقفل الصفقه الكسبانه
ويسيب السالبه تصحح شويه لتحت ويقفلها بخساره اقل وياخد هو فرق الربح بين الصفقتين بس دي عايزه مهاره واحترافيه عاليه
مش اي حد يقدر يختار النقاط اللي هيقفل عندها

sho
06-14-2012, 04:11
قرأت هذة الفكرة كثير فى منتديات فوركس اخرى .. اعتقد ان هذة فكرة لمبتدء مازال لا يعرف كيف يستفيد من مبلغ البونص ويحاول ان يحقق اكبر قدر من الربح منة لتحقيق اى مكسب بعيد عن خسارة البونص .. ولكنى لا افضل اى طريقة تشوبها شبهة الحرام او ان الفلوس تبقى فيها شبهة انها نصب على الشركة .. اعتقد انك لو ركزت انك تتعلم فوركس صح هتقدر تعمل من البونص دا مكاسب اكتر بكتير

ramid
06-14-2012, 04:19
هي في النهاية ستكون كأنك بعت حسابك بنصف ثمنه وهي تبدو لي صفقة خسرانة والطريقة هاته طربقة استسلامية فعوض
التعلم والمغامرة والتداول من أجل مضعاعفة رأسمالك تكتفي بالحصول على نصفه فقط
هي طربقة مبتكرة تنم عن ذكاء وقاد لكن ليست في مكانها الصحيح

AhmedMagnifico
06-14-2012, 06:09
العبد لله فهم قصدك

ههههههههههههههههههههه
بعد كلام حضرتك بصراحة عرفت ان الشركة مليانه موظفين صيع :p
(معلش بس حضرتك اللى وضحت التوضيح دا :d)
وبصراحة احيي صاحب الموضوع على الفكرة دى بس حاسب لاحسن تتسلع :d

magic777
06-14-2012, 22:12
السلام عليكم الفكرة لاباس بها اخي ولكن فيها كثير من العيوب تحتاج للحسابيسن فيهم نفس القيمة البونص و ايضا في كل عملية ستفقد 6 نقاط على الاقل حسب السبريد و ممكن تواجه مشكلة مع الشركة لو شكت في الامر يمكن تسحب لك اموالك بدون سابق انظار و في الاخير الطريقة فيها نوع من الغش يعني لا يوجد شئ جيد يشجع على تطبيقها

بس انا اعتقد ان في شركات كتير مش بتسمح بنظام الهيدج ده ومش بتعطي للمتاجر الارباح
اللي ممكن تكون جت عن طريق النظام ده على ما اعتقد ممنوع في قوانين معظم الشركات
والله اعلم طبعا

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 22:16

remo
06-15-2012, 02:44
بسم الله الرحمن الرحيم
دلوقتي انا كنت قاعد بفكر شويه فجاتلي فكره غريبه و محتاج رايكم فيها و هي كالاتي :
معظمنا معاه حسابات بونص فيها مبالغ طائله و لما بنتاجر بيها بنخسرها و حتى اللي بيبيع حساب البونص بيبيعه بنصف تمنه او حتى تلته طب ما نفكر سوية ما نفتح صفقتين على نفس السلعه واحده بيع و التانيه شراء ساعتها كل الخساره هاتبقى من راس المال اللي متقدرش تسحبه و كل المكسب هيبقى نقاط تقدر تسحبها و لان فتح صفقتين بيع و شرا مع بعض هيخلي المكسب يساوي الخساره اذا فراس المال سيتحول الى نقاط و بكده تقدر تسحب البونص كامل 100%
حبيت بس اقول انا مجربتش الفكره هي جاتلي فحبيت اناقشها معاكم و ممكن يكون المحترفين مش محتجينها لحبهم في التجاره لكن المبتدئين هيفضلوها لارباحها العاليه و انتوا رايكم ايه؟

معلش انا مش فاهم حضرتك مش انت لما تفتح صفقتين عكس بعض اى تفتح هيدج السعر مش هيتحرك اى راس المال لا هيزيد ولا هيقل ياريت حضرتك لوتجربها وتوضحها اكتر عشان انا مش فاهم وياريت تطلع فكرة كويسة

firas1984
06-18-2012, 00:51
السلام عليكم
بصراحة فكرة رائعة جدا
وبصراحة انا فكرت فيها كثيرا وجت ببالي ولكني لم اتطرق للموضوع ولكن اعتقد انها فكرة ممتازة فانت لن تخسر كثير وتستطيع حد ادنى لايقاف الخسارة ولن تخسر شيء

pimo
06-18-2012, 01:04
انا انصحك ان تبتعد عن هذا التفكير وهذه الخطط التي لا تنفع هم يقدمون لك البونيص لكي تستطيع ان تدخل الي السوق براس مال جيد لكي تشتري به الخبرة والتجربة وتتعلم التداول في السوق وباموال حقيقية تستطيع ان تسحب اربحوها انصحك ان تتعلم استراتجية تحقق لك ولو مبلغ بسيط

assidi saber
06-23-2012, 17:06
هي فكرة كويسة لاكن من الافضل لو تجار بالبونص يمكن تربح و يكون لك رأس مال جيد

kamizidan
06-23-2012, 17:10
هي فكرة كويسة لاكن من الافضل لو تجار بالبونص يمكن تربح و يكون لك رأس مال جيد

اسلام عليكم ..انا معك في هذه النقطة
والافضل التجارة بالبونص

ana1990
06-23-2012, 17:11
العبد لله فهم قصدك

مبدئيا انا اسف جدا لتاخري في الرد على الموضوع ثانيا اللي عايز اقوله و هي مجرد مناقشه بس اللي عايز اقوله كده يبقى احتيال في ايه ؟ ولو الشركه اكتشفت الموضوع تقفل الحساب ليه؟ انا ذيي ذي اي حد فتح صفقة شراء او فتح صفقة بيع؟ كسبت في البيع و خسرت في الشراء ! فين خرق القوانين هنا ؟ ارجو الاجابه و محدش يزعل من تاخري في الرد و عموما انا بناقش الناس و عايز رايهم بس

mahmoud 0711
06-23-2012, 17:12
اعتقد هذه الفكرة لاتصلح لو كان لديك بونص 100 دولار مثلا وفتحت عقدين هيدج
واحد كسبان والثاني خسران بنفس المبلغ بالأضافة لفرق الأسبرد و بالتالي حسابك علي اسؤ الفروض
سيظل 100 دولار وانت مسموح لك بسحب المبلغ الذي اعلا من ال100 دولار
وبالتالي لن تتمكن من سحب اي مبالغ الطريق الصحيح هو اقرب الطرق للربح

hehelibeb
06-23-2012, 17:15
الطريقة هذه لن تنفع لأنك إذا ربحت في صفقة في الحساب الأول فلن تضمن الربح في نفس الحساب الذي ربحت منه من قبل وبالتالي العملية هي كأنك تتعامل بحساب واحد
اللهم إذا كنت ستتعامل بصفقة واحدة فيقط في هذه الحالة أنا أتفق معك تماما

ana1990
06-23-2012, 17:38
منتظر اراء الاعضاء في التطورات و اسف اني مردتش على الموضوع في بدايته لاني مكنتش بشوفه في المنتدى على العموم انا موجود و اتمنى الاعضاء يقولوا رايهم في التطورات اللي انا كتبتها و يردوا برده على احتمالات انه يكون بونص شركتين مثلا او مع وجود حسابين او وجود شخصين متفقين و هل كل ده غير قانوني

كريم
06-23-2012, 17:42
ده احتيال رسمي و هتتكشف بمنتهى السهولة و فيه تلاعب

بقوانين الشركة و هتبقى النهايه سوده دائما

و كان فيه مشاكل قبل كده بسبب نفس الحركة

و ربنا يبعدها عنا و الله يوفق الجميع

kingman
06-23-2012, 17:42
منتظر اراء الاعضاء في التطورات و اسف اني مردتش على الموضوع في بدايته لاني مكنتش بشوفه في المنتدى على العموم انا موجود و اتمنى الاعضاء يقولوا رايهم في التطورات اللي انا كتبتها و يردوا برده على احتمالات انه يكون بونص شركتين مثلا او مع وجود حسابين او وجود شخصين متفقين و هل كل ده غير قانوني

رأيى فى الموضوع ان معظم الشركات هترفض الطريقة دى وهتعتبرها طريقة للأحتيال من وجهة نظرها تبعا لقوانينها
لكن هو افضل شئ ان الحسابين يكونوا فى شركتين مختلفتين وهنا مفهاش اى شئ وانت ساعتها حر تعمل اللى عايز تعلمه
مع انى بفضل المتاجرة افضل ومحاولة النجاح والألتزام بدل ماضيع حساب ممكن بفضل الله استطيع ان احقق منه ارباح اذا تاجرت متاجرة صحيحة

yassoo011
06-23-2012, 17:50
فعلا هي مخالفة للقانون
والشركة عندما تكتشفها تبلغ العميل بحظرها
واذا اصر فانه يخالف قوانين الشركة وممكن تقفله الحساب لو اصر عليها

ana1990
06-23-2012, 18:15
ده احتيال رسمي و هتتكشف بمنتهى السهولة و فيه تلاعب

بقوانين الشركة و هتبقى النهايه سوده دائما

و كان فيه مشاكل قبل كده بسبب نفس الحركة

و ربنا يبعدها عنا و الله يوفق الجميع

رأيى فى الموضوع ان معظم الشركات هترفض الطريقة دى وهتعتبرها طريقة للأحتيال من وجهة نظرها تبعا لقوانينها
لكن هو افضل شئ ان الحسابين يكونوا فى شركتين مختلفتين وهنا مفهاش اى شئ وانت ساعتها حر تعمل اللى عايز تعلمه
مع انى بفضل المتاجرة افضل ومحاولة النجاح والألتزام بدل ماضيع حساب ممكن بفضل الله استطيع ان احقق منه ارباح اذا تاجرت متاجرة صحيحة

فعلا هي مخالفة للقانون
والشركة عندما تكتشفها تبلغ العميل بحظرها
واذا اصر فانه يخالف قوانين الشركة وممكن تقفله الحساب لو اصر عليها

كلامكم على عيني و على راسي و انا مجربتش الطريقه اساسا ولا في نيتي النصب لكن اللي مش قادر افهمه ايه النصب هنا بمعنى فين القانون اللي انا خرقته علشان كده الشركه هتحظر حسابي ؟ ايه الفرق بيني و بين اللي فتح اي صفقة بيع او شراء في نفس الوقت ؟هيكون ايه راي الشركه لو انا اتفقت مع صديق بمعنى كل واحد فينا مثلا معاه 100 دولار و اتفقنا انت تبيع و انا اشتري و الربح بالنصف و هكذا لحد ما برده هيبقى في حساب فيه مكسب و هنقدر نسحب المكسب و نقسمه بالتساوي ؟ ارجو اجابة الاعضاء و عموما النقاش مفتوح للجميع (بس بلاش هجوم و يتقال علي نصاب او مبتدا او كده انا بطرح فكره مش اكتر) شكرا

tarek22
06-23-2012, 18:25
فكرة شيطانية ورائعة لكني افضل التعلم واربح واخسر حتى احترف

Mohamed90
06-23-2012, 19:14
السلام عليكم طبعا كما قال الاخوة الطريقة غير جيدة و فيها احتيال و خداع للشركة يعني انت لا تعتمد على طريقة في تداول ناجحة بل على حسابين تمرجن واحد و ضمان واحد و اكيد لو عرفت الشركة ان صاحب الحسابين نفس الشخص راح تتعرض للحظر انا فقط اقول لا توجد اي اثباتات على كلامي و كما قال الاخوة لو عملت حسابين من شركات محتلفة اعتقد انه ليس فيه اي مشكل او اختراق للقوانين

ana1990
06-23-2012, 19:28
السلام عليكم طبعا كما قال الاخوة الطريقة غير جيدة و فيها احتيال و خداع للشركة يعني انت لا تعتمد على طريقة في تداول ناجحة بل على حسابين تمرجن واحد و ضمان واحد و اكيد لو عرفت الشركة ان صاحب الحسابين نفس الشخص راح تتعرض للحظر انا فقط اقول لا توجد اي اثباتات على كلامي و كما قال الاخوة لو عملت حسابين من شركات محتلفة اعتقد انه ليس فيه اي مشكل او اختراق للقوانين
الكلام ده جميل ولو ان الشركه غلط جدا انها تحظر الحسابين بتوعي لو مفيش قانون بكده يعني فين نص القانون اللي بيمنع الحركه دي (ولو اني واثق انهم قاعدين دلوقتي بيعملولي واحد مخصوص بس ماشي) طب و ايه رايكم لو احنا 2 اصدقاء ؟ بنفذ العمليه في نفس لوقت ما نفس الشئ واحد فينا هياخد 100% ارباح و التاني حسابه هيتمرجن و هكذا لحد ما نسحب فلوسنا احنا الاتنين هل ده احتيال برده

Ahmed EL Deeb
06-23-2012, 19:28
هي فكره قويه لكن اولا اذا كنت تود العمل مع منتدي انستا العربي فقط ف الحسابين فعليك الاستمرار ما لا يقل عن 3 شهور لا من شروط المنتدي انك متقدرش تغير رقم حساب الميتا تريدر اللي انت ربطته بالمنتدي قبل شهرين من تاريخ ربطه تاني حاجه ان وارد جدا انك بعد ما تتعب ف دا كله وتخسر حساب منهم ميردوش يخلوك تسحب ساعتها هتقدر تعمل حاجه ؟

Forex Masr
06-23-2012, 19:35
العبد لله فهم قصدك

هى طبعا فكرة صايعة بس الشركة مليانة موظفين صييع هههه

deadlyfox
06-23-2012, 19:42
انا مش مع الفكرة دى
لانى مش عارف ايه هى جوانبها كويس

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 19:48

انا معك ياغالى واوافقك الرأى انها طريقه مخالفه

وبلاااش احسن نفكر فيها

الله الغنى

biznoor
06-23-2012, 19:53
والله يا اخي ولو اني لا اعتقد ان ماتقوله فيه مخالفة لو كان قصدك ان ليك حسابين مستقلين وحبيت تفتح في واحد بيع والثاني شراء فأكيد احدهما سيربح والاخر سيخسر لكن ليه تخليه يخسر عالاخر صحيح انت مبلغ البونص متقدرش تسحبه بس لولاه انت مكنتش حققت ارباح خالص يعني بالعكس المفروض تخاف عليه لانه فايدك ثم لا بأس بما تقول لم افهم لماذا رد عليك بعض الاخوة على انه نصب؟؟؟؟؟؟ يعني اين نقطة النصب؟ اي واحد حر انه يفتح صفقة بيع واخرى شراء بس انا لا انصحك بالمتاجرة بطريقة عشوائية ربما تفيدك هذه الطريقة وقت الاخبار حيث لاتدري لاي اتجاه سيتحرك السوق فتفتح قبل الخبر حتى تلحق تستفاد من الحركة بس حط ستوب لوز على مسافة مقبولة لكل صفقة حتى الحساب الماشي عكس الاتجاه ماتخسرهوش عالاخر وانصحك تسحب فلوسك مباشرة حتى تبقى متاجرتك قاصرة على مبلغ البونص الذي يمكن تعويضه لاحقا وبالمناسبة هناك شروط للسحب ارجو ان تكون اطلعت عليها حيث انك تسحب ما فوق قيمة البونص يعني لو لديك 50 دولار وخسرت منهم 30 ثم اشتغلت بال30 وصارو 60 يحقلك سحب 10 فقط لان بونصك اصلا 50 والي فوق ال50 هو 10 فقط وارجو لمن لديه اي قانون من الشركة يرفض الطريقة بتاع الاخ ان ينزله علشان نعرف

ana1990
06-23-2012, 19:56
اكيد الله اعلم في النقطه دي لكن من ناحية الاثبات اعتقد ان احنا بعاد عن كونها حرام بسبب اني بجتهد في راس المال و كل اللي انا بعمله اني بحول راس المال الموضوع هنا مش حظ لان لسهم يا هيعلى هكسب مثلا في لحساب الاول يا هيخسر هكسب مثلا في لحساب التاني فين لحظ هنا ؟ ثانيا انا تاجرت ذيي ذي غيري كل ده مش حظ ؟ (شكلك مخنوق مني مش عارف ليه مع اني فاتح الموضوع للنقاش عادي فلو مضايق من الموضوع او كده تظ فيه خسارة فلوس الدنيا ارخص من خسارة صديق فاتمنى لو حضرتك متضايق قولي عادي و انا اقفل الكلم خالص) و برده في انتظار اراء الاعضاء في الكلام الجديد و هضيف كلام حضرتك مع التطورات

---------- Post added at 04:56 PM ---------- Previous post was at 04:53 PM ----------

ارجو ان تكون اطلعت عليها حيث انك تسحب ما فوق قيمة البونص يعني لو لديك 50 دولار وخسرت منهم 30 ثم اشتغلت بال30 وصارو 60 يحقلك سحب 10 فقط لان بونصك اصلا 50 والي فوق ال50 هو 10 فقط
شكرا لردك و علشان النقطه دي انا قلت الحساب الخاسر يتمرجن بحيث اني في الصفقات اللي بعد كده لو الحساب التاني هو اللي كسب مبقاش مستنيه يعوض البونص بتاع المره اللي قبليه لا يدخل ببونص جديد بكده اقدر اسحب براحتي في كل مره + تحذير لا تستخدم الطريقه حتى يتم الفصل في امرها حتى لا اكون انا السبب في نشر شئ حرمه الله و الله اعلم

alskndry
06-23-2012, 20:22
احد الاخوة قام بهذه العميلة فى احد المنتديات وتم سحب البونص

aboualy
06-23-2012, 20:36
لو تفكير صاحب الموضوع هكذا أكيد بيكون طريقة غير شريعية لاستخدام البونص والشركة من حقها انها تلغى مبلغ البونص
خالى تفكرك انك تقدر تستفيد من البونص وتتأجر علية كانك الفلوس دى فلوسك وبالتوفيق ان شاء الله ليك وللجميع

فعلا اخى هذه الطريقة غير شرعية لان فيها غش للشركة
واحنا المفروض نلتزم بالشروط الموجودة فى الشركة زى من بنطلب منهم انهم يكون ملتزمين عنا فى سحب الارباح

AhmedMagnifico
06-23-2012, 20:46

بس اهو محمد باشا وضحلك انها مخالفة للقانون
يعنى فركش يا حبى ^__^

fafa280384
06-23-2012, 20:50
يااخي هكذا انك مسرع لخسارة
اتعلم احسن وحلاوة الربح بعد الخسارة والحيل لا تنفع ابدا وضرنا اكيد

ana1990
06-23-2012, 23:35
احد الاخوة قام بهذه العميلة فى احد المنتديات وتم سحب البونص

فعلا اخى هذه الطريقة غير شرعية لان فيها غش للشركة
واحنا المفروض نلتزم بالشروط الموجودة فى الشركة زى من بنطلب منهم انهم يكون ملتزمين عنا فى سحب الارباح

بس اهو محمد باشا وضحلك انها مخالفة للقانون
يعنى فركش يا حبى ^__^
كلامكم و الله جميل و عاجبني و على عيني و على راسي بس فين القانون اللي انا خالفته ؟ انا قريت معظم قوانين الشركه فين نص القنون اللي بيمنع اللي انا كاتبه ؟ المقصود اذاي يبقى غير قانوني و الشركه هتقفل حسابي او هتلغي و تسحب البونص اذا كانت مش كاتبه كده في القوانين اساسا ؟ لو حد منكم عنده نص القانون يحطهولنا و ساعتها انا هقفل الموضوع بنفسي

aminos
06-23-2012, 23:42
السلام عليكم
أضن أن هناك غش في هذه المسؤلة أو ذكاء بشكل ما و الله أعلم

kimokonolove
06-23-2012, 23:55
بسم الله الرحمن الرحيم
التطورات كالاتي

انا بس عايز اعرف ايه اللي مش قانوني هنا هي صحيح طريقه صايعه بس ايه الغير قانوني فيها ؟ البونص شروطه انت ليك الربح صح ولو حسابك اتمرجن خلاص مش مشكله جميل انا كاني دخلت صفقتين واحده خسرت و التانيه كسبت خلاص هتفرق في ايه ذيي ذي اي واحد اشترى في نفس الوقت او باع في نفس الوقت فين خرق القوانين هنا؟

ده راي احد الاعضاء اتمنى يجاوبني على سؤالي ممكن تبعتلي نص القانون اللي هم قالولك عليه ؟ بمعنى لو ده مش قانوني لازم يكون في نص قانون بيمنع كده ارجو حضرتك لو تعرف اكتبهولي

انا مش في نيتي اطلاقا نصب او غيره بس هفهمكم انا اقصد ايه انا لما بسمع الاعضاء في المنتدى يقولك انا هدفي 25% من راس المال شهريا و احيانا اسمع ارقام اقل طيب في اللي انا كاتبه انت بتضمن 100% من راس المال بدون نقصان بس الفرق ان في 50% من الرصيد ممكن تسحبه مش بالزمه افضل ؟ طالما القانون مش بيمنعها (عارف هيعملولي قانون مخصوص دلوقتي بس ماشي) و الطريقه شرعيه و بتضمن ارباح عكس التداول انت ممكن تكسب او تخسر لكن هنا انت ضامن نفس الثمن بس تقدر تسحب على العموم مستني راي الاعضاء في التطورات

التطورات الاخيره هي هذا الرد و لكنني لا استطيع تاكيده بصراحه لاني شايف اني تعبت في البونص و فتحت صفقه خسرت و فتحت صفقه كسبت فين الحظ هنا و فين الحاجه الحرام اقصد الحظ بيكون لما انت بتغامر بتحط فلوسك يا تكسب يا تخسر اعتمادا على الحظ في اللي انا كاتبه هنا فين الحظ ؟ على العموم دي التطورات في انتظار اراء باقي الاعضاء (نفسي بس الناس تفهم اني عامل الموضوع ده للنقاش مش اكتر اكن الناس هنا فاكراني نصاب و دي كريقتي الجديده و بتاع و كلام نعناع براحه شويه علي يا جدعان
بص يا غالى ونصيحة منى
لا تتعب نفسك بالتفكير فى هذة الأشياء بل اتعب نفسك بالتعلم ومتابعة الشارتات
واضح انك مبتدىء لذا لن تتعلم بطريقتك هذة ومع اول خسارة والثانية ربما تترك المجال او تقرر ان تتعلم بنفسك فأيهما تختار
رأى انك تتعلم وتدير حسابك بنفسك واليوم الفرصة عندك حساب بونص تعمل علية وتسحب ارباحة
فربما غدآ يتلغى الونص ولا تجد مواقع تعطى بونص الله اعلم بالغيب لاكن اعتمد على الله اولآ ثم على نفسك
وابدأ العمل بجد
اجتهاد
واصرار
وبعزيمة

ana1990
06-24-2012, 02:32
بص يا غالى ونصيحة منى
لا تتعب نفسك بالتفكير فى هذة الأشياء بل اتعب نفسك بالتعلم ومتابعة الشارتات
واضح انك مبتدىء لذا لن تتعلم بطريقتك هذة ومع اول خسارة والثانية ربما تترك المجال او تقرر ان تتعلم بنفسك فأيهما تختار
رأى انك تتعلم وتدير حسابك بنفسك واليوم الفرصة عندك حساب بونص تعمل علية وتسحب ارباحة
فربما غدآ يتلغى الونص ولا تجد مواقع تعطى بونص الله اعلم بالغيب لاكن اعتمد على الله اولآ ثم على نفسك
وابدأ العمل بجد
اجتهاد
واصرار
وبعزيمة

يا جدعان احلفلكم بربنا انا مش عامل الموضوع بنية الغش و لا بنية النصب و انا مش محتاج اني اروح اتعلم الحمد لله عملت شغل عالي جدا على الحساب التجريبي و ناوي اطبق استراتيجيتي على الحساب الحقيقي اللي نفسي الناس تفهمه اني بناقش فكره مش بسرقكم و انتم مش حاسين + ابوس ايدك لما تيجي تعمل رد اقتبس الجزء اللي هترد عليه بس مش الموضوع كله لاني بصراحه بشوفك بتقرر الموضوع ده كتير و هو غلط

himaalex84
06-24-2012, 02:45
انا من وجهة نظرى الواحد احسن يتعلم تمام و يتاجر على الحسابين بشكل منظم و الرزق بتاع ربنا

sunlight
06-24-2012, 03:07
انا من وجهة نظرى الواحد احسن يتعلم تمام و يتاجر على الحسابين بشكل منظم و الرزق بتاع ربنا

كلامك صحيح اخى لانى اعرف واحد فعلا عمل هذه الطريق والشركه تركته حتى عمل مبلغ 1000 دولار وبعد ذلك اخذت كل فلوسها الذى نصب لها وغش بها واخذت المبلغ كاملا يعنى خسر فى الاخر يبقى المتاجره بطريق سليمه افضل من الغش

magic777
06-24-2012, 03:43
كلامكم و الله جميل و عاجبني و على عيني و على راسي بس فين القانون اللي انا خالفته ؟ انا قريت معظم قوانين الشركه فين نص القنون اللي بيمنع اللي انا كاتبه ؟ المقصود اذاي يبقى غير قانوني و الشركه هتقفل حسابي او هتلغي و تسحب البونص اذا كانت مش كاتبه كده في القوانين اساسا ؟ لو حد منكم عنده نص القانون يحطهولنا و ساعتها انا هقفل الموضوع بنفسي

بص انت هنا ممكن مش هتكون مخالف للقوانين لكن انت هنا ضيقت على نفسك مجال الربح
اللي كان ممكن تاخده لو اجتهدت فعلا واتعلمت حتى لو خسرت في الاول لكن تأكد انك هتصل
طالما بتعمل اللي عليك
لكن بطريقتك دي مش هتكسب اكتر من نص فلوس البونص اللي هتاخدها من المنتدى

A7mad_Aziz
06-24-2012, 04:41
اخي من وجهة نظري هذه الطريقة تكون نصب على الشركة فالبتالي سيكون المال حرام فهل نقبل على انفسنا مال حرام؟؟؟

Mostafa Mando
06-24-2012, 07:01
لو قصده يبقى غلط فى غلط وبيبقى اقرب للأحتيال منه للمتاجرة لأن معظم الشركات بتضع قوانين على ذلك وطبعا انستا بتتعرض لذلك التلاعب وفيه تجارب معها من بعض المتاجرين نفذوا ذلك ولكنها اكتشفت وقاموا بضم الحسابين على بعض على مااعتقد هو ممكن تبقى جيدة لو الشركتين مختلفين مش هيبقى فيها اى مشاكل ولا خرق للقوانين ولااحتيال بالعكس تبقى فكرة معقولة لمن لايستطيع ان يحقق ربح فى هذا المجال

صحيح يا اخي كلامك صحيح 100% ولكن الفكرة كفكرة رائعة والدماغ بتاعت صاحب الموضوع دا

جامدة اوي وعالية اوي اوي وحضرتك كمان يا اخي فكرتك رائعة احنا فعلاً بنتعب طول الشهر عشان نجيب البونص

وممكن نخسر او نكسب لكن مع تلك الطريقة في مكسب مضمون

---------- Post added at 06:59 AM ---------- Previous post was at 06:58 AM ----------

اخي من وجهة نظري هذه الطريقة تكون نصب على الشركة فالبتالي سيكون المال حرام فهل نقبل على انفسنا مال حرام؟؟؟

لاحظ ايضاً يا اخي انك سوف تخسر مش هتكسب فقط يعني هتخسر في حساب وهتكسب في حساب تاني

صدقني هي فكرة جيدة والحقيقة عجبتني

---------- Post added at 07:01 AM ---------- Previous post was at 06:59 AM ----------

اللي كان ممكن تاخده لو اجتهدت فعلا واتعلمت حتى لو خسرت في الاول لكن تأكد انك هتصل
طالما بتعمل اللي عليك

في الاول كلامك على راسي من فوق لكن يا اخي مكسب مضمون

افضل من مكسب كبييير وخطورة اكبر ونسبة الخسارة اكبر خاصة للمبتدئين

sa sa
06-24-2012, 07:18
اظن انها مش فكره كويسه ,طيب ما تتاجر بيهم احسن علي الاقل تكتسب خبره ومن ناحيه تانيه تتعلم ازاي تكسب وتصقل مهارتك .

Mostafa Mando
06-24-2012, 07:30
اظن انها مش فكره كويسه ,طيب ما تتاجر بيهم احسن علي الاقل تكتسب خبره ومن ناحيه تانيه تتعلم ازاي تكسب وتصقل مهارتك .

كلامك صحيح يا اخي لكن الحكاية كلها عشان المبتدئين دلوقتي وعايزين يستفيدوا من البونص

ana1990
06-24-2012, 13:51
كلامك صحيح اخى لانى اعرف واحد فعلا عمل هذه الطريق والشركه تركته حتى عمل مبلغ 1000 دولار وبعد ذلك اخذت كل فلوسها الذى نصب لها وغش بها واخذت المبلغ كاملا يعنى خسر فى الاخر يبقى المتاجره بطريق سليمه افضل من الغش
شكرا لردك يا ريت حضرتك تبعتلي نص القانون اللي الشركه قالته لصاحبك علشان كده قفلت الحساب

طالما بتعمل اللي عليك
انا هكون ضيقته من ناحية المتاجره لكن هكسب البونص كامل 100% مش 50% بس لاني خسرت 50 في حسب و الاخر اصبح فيه 100 اذا انا مبلغ البونص مازال معي كامل بس فيه نصه اقدر اسحبه و بتقسيم بسيط هقدر اسحب مبلغ البونص كامل

شكرا لردك اكيد مش هقبل على نفسي مال حرام و انا حلفت تقريبا في الموضوع اني منفذتش ولا ناوي انفذ الطريقه دي بس اللي قصدته عايز اعرف شرعيتها ماشي حضرتك قلت حرام ممكن تقولنا حرام في ايه؟

يا جدعان احلف بربنا انا مش عامل الطريقه دي علشان انفذها انا عاملها علشان اناقش صلحياتها ممكن غيري يبقى محتاجها ابوس ايديكو بلاش تكرار نفس الفكره عني

kamizidan
06-24-2012, 13:56

السلام عليكم صحيح اخي
مافيش احسن من كده تاجر واكسب واخسر
والمكسب يكون اكثر ان شاء الله

remo
06-24-2012, 14:46

هو الكلام دا لو هيعمل على حساب واحد هذا الكلام لا هو قصدة على حسابين مختلفين وانا عن نفسى مش شايف فيها اى مشاكل خالص لكن لو على حساب واحد اعتقد انها صعب لان الهيدج هيخسرك نقط الاسبريد فعلا

---------- Post added at 11:46 AM ---------- Previous post was at 11:44 AM ----------

شكرا لردك يا ريت حضرتك تبعتلي نص القانون اللي الشركه قالته لصاحبك علشان كده قفلت الحساب

انا هكون ضيقته من ناحية المتاجره لكن هكسب البونص كامل 100% مش 50% بس لاني خسرت 50 في حسب و الاخر اصبح فيه 100 اذا انا مبلغ البونص مازال معي كامل بس فيه نصه اقدر اسحبه و بتقسيم بسيط هقدر اسحب مبلغ البونص كامل

شكرا لردك اكيد مش هقبل على نفسي مال حرام و انا حلفت تقريبا في الموضوع اني منفذتش ولا ناوي انفذ الطريقه دي بس اللي قصدته عايز اعرف شرعيتها ماشي حضرتك قلت حرام ممكن تقولنا حرام في ايه؟

يا جدعان احلف بربنا انا مش عامل الطريقه دي علشان انفذها انا عاملها علشان اناقش صلحياتها ممكن غيري يبقى محتاجها ابوس ايديكو بلاش تكرار نفس الفكره عني

هل انت عايز تطبقها انت لوحدك على حساب واحد اعتقد انها صعبة وانك هتخسر منها الاسبريد لكن لو على حسابين منفصلين انا مش عارف اية الغلط فيها صفقة بيع فى حساب وصفقة شرا فى حساب تانى

magic777
06-24-2012, 15:05
السلام عليكم صحيح اخي
مافيش احسن من كده تاجر واكسب واخسر
والمكسب يكون اكثر ان شاء الله

انا مع الرأي ده واشوف ان لو الواحد اجتهد في المجال وتاجر بالبونص هيكسب اكتر من انه يعتمد على سحب
نص البونص او حتى البونص كامل وحتى لو خسر في الاول
بس في النهايه هيكون كسب مصدريين للربح سواء بونص المنتدى او طرق المتاجره والربح من الفوركس

KOGI
06-25-2012, 21:33
هذة الفكرة مش مضمونه اخى الكريم وفيها نوع من الغش والله اعلم وانا افضل المكسب والخسارة عن الغش

mage
06-26-2012, 04:14
اخى هذه الطريقة لا اتفق مع من يقول انها حرام شرعا ولا قمار ولا اى شئ لان الحسابين من ملكك ولك كامل الحرية بهم ولكن الفكرة فقط ان الشركة هنا تمنع هذه الطريقة يبقى اذن انت امام موقف حرج وعليك ان لا تعمل بهذه الطريقة وتحافظ على نفسك وعلى حسابك

hesham itch
06-26-2012, 05:03
هى الفكرة مجنونة وممكن تنفيذها بس اعتقد انك هتحتاج لزميل ليك عشان
موضوع رقم الاى بى وتقدر تعمل الحركة دى وانت مش قلقان من حاجة

hehelibeb
06-27-2012, 00:03
طبعا فكرة جيدةو وفي غاية الأهمية
وهي فكرة شغالة 100 في 100
ولكن فيها نوع من الغش يا أخي

saad
06-27-2012, 00:06
اخى هذه الطريقة لا اتفق مع من يقول انها حرام شرعا ولا قمار ولا اى شئ لان الحسابين من ملكك ولك كامل الحرية بهم ولكن الفكرة فقط ان الشركة هنا تمنع هذه الطريقة يبقى اذن انت امام موقف حرج وعليك ان لا تعمل بهذه الطريقة وتحافظ على نفسك وعلى حسابك

i5land_man
06-27-2012, 00:11
هي الفكرة انه الشركة لو حست بالتحايل بمنتهي البساطة ممكن تلغيلك الحسابين بتوعك
لانك انت تحت سيطرة الشركة فلازم تبقي دائما بتتاجر بشكل سليم مش بشكل فيه لعب علي ثغرات

ana1990
06-27-2012, 00:33
هذة الفكرة مش مضمونه اخى الكريم وفيها نوع من الغش والله اعلم وانا افضل المكسب والخسارة عن الغش
يا ريت حضرتك تشرحلنا نوع الغش اللي شايفه علشان كل الناس بتكتب كده و محدش كاتب ايه نوع الغش اللي انا عمله

انا معاك انها مش حرام لكن معرفشليه الشركه ممكن تمنعني او تحظر حسابي مع ان مفيش قنون بكده

هى الفكرة مجنونة وممكن تنفيذها بس اعتقد انك هتحتاج لزميل ليك عشان
موضوع رقم الاى بى وتقدر تعمل الحركة دى وانت مش قلقان من حاجة
اكيد ممكن ادخل زميل علشان يساعدني

طبعا فكرة جيدةو وفي غاية الأهمية
وهي فكرة شغالة 100 في 100
ولكن فيها نوع من الغش يا أخي
برده نفس لرد اشرحلي نوع الغش اللي انا بعمله و انا اقفل لك الموضوع بنفسي

هي الفكرة انه الشركة لو حست بالتحايل بمنتهي البساطة ممكن تلغيلك الحسابين بتوعك
لانك انت تحت سيطرة الشركة فلازم تبقي دائما بتتاجر بشكل سليم مش بشكل فيه لعب علي ثغرات
انا معاك في اني تحت سيطرة الشركه بس انا مش بلعب على ثغره ولا بتحايل انا بنفذ اوامر عاديه علشان كده اظن اني محتاج اسال الدعم الاجنبي للشركه

KOGI
06-27-2012, 08:17
يا ريت حضرتك تشرحلنا نوع الغش اللي شايفه علشان كل الناس بتكتب كده و محدش كاتب ايه نوع الغش اللي انا عمله

انا معاك انها مش حرام لكن معرفشليه الشركه ممكن تمنعني او تحظر حسابي مع ان مفيش قنون بكده

اكيد ممكن ادخل زميل علشان يساعدني

برده نفس لرد اشرحلي نوع الغش اللي انا بعمله و انا اقفل لك الموضوع بنفسي

انا معاك في اني تحت سيطرة الشركه بس انا مش بلعب على ثغره ولا بتحايل انا بنفذ اوامر عاديه علشان كده اظن اني محتاج اسال الدعم الاجنبي للشركه

طب يا ريت فعلا لو تسال الدعم الاجنبى وترد علينا باجابته عليك
تقبل فائق احترامى

compaq0
06-27-2012, 18:50
مش هتصدق لو قولتلك انى كنت لسه بكلم واحد صاحبى عن هذه الفكره بحيث نربح احد البونص و نتاجر بالاخر و لكن شعرنا اننا نخدع المنتدى لذلك قررنا اننا لن نفعل

elzeel
06-27-2012, 19:03
طيب انا عاوز اعرف حاجه هل الشركه مانعه دا فى شروط الشركه وحقوقها
لان ممكن اتنين فعلا يتفقوا ويعملو كدا ومن حسابين مختلفين خالص وايبيهات مختلفه
فهل لو حصل دا هينفع ولا الشركه تقفلهم حساباتهم
ولو قفلتها تقفلها ليه والاتنين مش لشخص واحد

kingman
06-27-2012, 23:43
اذا كان كذلك فاكيد الهيدج احدى الوسائل لتحقيق هذه الشروط لكن انت ايضا ستخسر الأسبريد فكل عملية

وهو حقيقى مافيش افضل من التداول الصحيح وهو اساس هذا السوق لمن يريد ان يتعامل معه
والهيدج ممكن اذا كانت الشركة بتسمح بذلك ولكن مثلا بعض تحقيق ربح فى الصفقة تفتح هيدج وتخسر الأسبريد مش مشكلة

ana1990
06-27-2012, 23:49
طب يا ريت فعلا لو تسال الدعم الاجنبى وترد علينا باجابته عليك
تقبل فائق احترامى
حاضر يومين كده اكون فضيت للموضوع ده شويه وانا هسالهم بالتفاصيل عن كل حاجه

مش هتصدق لو قولتلك انى كنت لسه بكلم واحد صاحبى عن هذه الفكره بحيث نربح احد البونص و نتاجر بالاخر و لكن شعرنا اننا نخدع المنتدى لذلك قررنا اننا لن نفعل
انا كتبت تنبيه في الموضوع محدش يجربها و انا مجربتهاش انا قولت فكره و بسال عن شرعيتها

طيب انا عاوز اعرف حاجه هل الشركه مانعه دا فى شروط الشركه وحقوقها
لان ممكن اتنين فعلا يتفقوا ويعملو كدا ومن حسابين مختلفين خالص وايبيهات مختلفه
فهل لو حصل دا هينفع ولا الشركه تقفلهم حساباتهم
ولو قفلتها تقفلها ليه والاتنين مش لشخص واحد
هو ده اللي بحاول اسال عليه من يوم ما جيت و محدش بيجاوبني و في نفس لوقت ما هي هي انا بحسابين بايبيهت مختلفه او انا و صاحبي في الحالتين نفس الكلام

amrmorasamir
06-27-2012, 23:49
اعتقد ان الطريقه دى حرام وانا عارفها من فتره بس مردتش اعملها عشان عارف انها حرام وده يعتبر تحايل على الشركه انك تسحب البونص
انت كده مسحبتش ربح انت سحبت البونص من الحساب التانى وده غلط

ana1990
06-27-2012, 23:53
اذا كان كذلك فاكيد الهيدج احدى الوسائل لتحقيق هذه الشروط لكن انت ايضا ستخسر الأسبريد فكل عملية
نعم اقصد البونص و لذي اقوله يشبه بشكل ما الهيدج و لكن اذا فكرت فيها ستجد ان فرق الاسبريد و خسارته مش عاليه اوي كده قدام مبلغ البونص

وهو حقيقى مافيش افضل من التداول الصحيح وهو اساس هذا السوق لمن يريد ان يتعامل معه
والهيدج ممكن اذا كانت الشركة بتسمح بذلك ولكن مثلا بعض تحقيق ربح فى الصفقة تفتح هيدج وتخسر الأسبريد مش مشكلة
انا قربت احلف للناس اني مجربتهش ولا ناوي اجربها انا بس فاتح موضوع للنقاش عن مدى شرعية الفكره خصوصا اني واثق انه لو تمام ناس كتير هتستخدمها عموما ذي ما قلت بالاعلى فرق الاسبريد مش هيخسرني كتير مقارنه بمبلغ البونص نفسه

---------- Post added at 08:53 PM ---------- Previous post was at 08:51 PM ----------

اعتقد ان الطريقه دى حرام وانا عارفها من فتره بس مردتش اعملها عشان عارف انها حرام وده يعتبر تحايل على الشركه انك تسحب البونص

جميل كويس ان في اخ دخل معانا الموضوع و بيثبت لنا نها حرام ده اللي انا عيزه تفعل من الناس مش يدخلو يقولوا حرام و يمشوا عموما نرد على الاخ نفسه بقى انا معملتش اللي حضرتك قلته انا خسرت البونص من الحساب التاني و كسبت ربح في الحساب الاول و لنتيجه اني سحبت الربح من الحساب الاول فين الحاجه الحرام هنا ؟

Mostafa Mando
06-27-2012, 23:55

هي الحقيقة فكرة كفكرة هي رائعة واعجبتني كثيرا وهناك الكثيرين يعتمدون عليها واهم

ما يميزها انها مؤكدة يعني لو معاك 200 دولار في حسابين بونص اضمن انك هتسحب 200 دولار ويتبقى معاك 200 بونص

لكن بها شبهة حرمانية وهذا اللي يعيبها

mage
06-28-2012, 03:39

ما يميزها انها مؤكدة يعني لو معاك 200 دولار في حسابين بونص اضمن انك هتسحب 200 دولار ويتبقى معاك 200 بونص

الفكرة فى حد ذاتها جديدة ولكن ما اعرف ما اللى المحرم بها لان هذه الطريقة تعنى انك تمتلك حسابين وهل ان خسرت الحسابين فى صفقات بنسبة مخاطر كبيرة سيكون محرم اذن الفكرة ان الحسابات من حقق ان تفعل بها ما تريد

ana1990
06-28-2012, 16:15

هي مش مؤكده اوي كده متنساش انك هتخسر الاسبريد بس مش هياثر معاك كتير يعني الاسبريد عادتا بيكون فرق 3 نقاط فقط علشان كده المكسب اكبر بكتير من الخساره و شبهة الحرام هي اللي بنحاول نسال الناس عليها

الفكرة فى حد ذاتها جديدة ولكن ما اعرف ما اللى المحرم بها لان هذه الطريقة تعنى انك تمتلك حسابين وهل ان خسرت الحسابين فى صفقات بنسبة مخاطر كبيرة سيكون محرم اذن الفكرة ان الحسابات من حقق ان تفعل بها ما تريد
علمي علمك انا معرفش ايه الحرام فيه ده حساب خسر و ده حساب كسب بس كده مش اكتر

konine
06-28-2012, 16:48
هي فكر جميل ويمكنك إستعمالها في شركتان مختلفتان
ولكن من مستحسن إتباع توصية أو وضع حسابك لذا شخص خبير من هذه طريق
مع أني لا زلت لم أفهم سبب عدم معارضة منتدي لهذا سبب
الله كريم

amrmorasamir
06-28-2012, 16:58
نعم اقصد البونص و لذي اقوله يشبه بشكل ما الهيدج و لكن اذا فكرت فيها ستجد ان فرق الاسبريد و خسارته مش عاليه اوي كده قدام مبلغ البونص

انا قربت احلف للناس اني مجربتهش ولا ناوي اجربها انا بس فاتح موضوع للنقاش عن مدى شرعية الفكره خصوصا اني واثق انه لو تمام ناس كتير هتستخدمها عموما ذي ما قلت بالاعلى فرق الاسبريد مش هيخسرني كتير مقارنه بمبلغ البونص نفسه

---------- Post added at 08:53 PM ---------- Previous post was at 08:51 PM ----------

جميل كويس ان في اخ دخل معانا الموضوع و بيثبت لنا نها حرام ده اللي انا عيزه تفعل من الناس مش يدخلو يقولوا حرام و يمشوا عموما نرد على الاخ نفسه بقى انا معملتش اللي حضرتك قلته انا خسرت البونص من الحساب التاني و كسبت ربح في الحساب الاول و لنتيجه اني سحبت الربح من الحساب الاول فين الحاجه الحرام هنا ؟

شبهه الحرمانيه اللى بقول عليها ياباشا
انك كده انت معملتش ربح عشان تسحبه انت سحبت البونص من احد الحسابين ؟؟؟!!!!!!!!! ولا انت شايف غير كده ؟
الشركه بتديلك بونص عشان سحب منه الرح ومينفعش تسحب البونص ابدا انت عايز تشغل دماغك عشان تسحب البونص مش اكتر وانت كده مكسبتش اى ربح خالص

mostafakamal
06-28-2012, 17:37
الاصل الواحد المفروض يتعلم ويفكر وياخذ خبرة من الاخطاء السابقة
طب ليه الناس الاخرى بتحقق ارباح واحنا لا

HUSSENEY
06-28-2012, 17:39
حقا الصياعة ادب مش هز كتاف
فكرة فى الجون يا صديقى
تسلم ايدك
بس نسيت تقول نجيب حسابين بونص منين يا صديقى

ana1990
06-28-2012, 17:50
الاصل الواحد المفروض يتعلم ويفكر وياخذ خبرة من الاخطاء السابقة
طب ليه الناس الاخرى بتحقق ارباح واحنا لا
معاك حق و انتظروا موضوع مهم جدا بعد دقائق قليله

فكرة فى الجون يا صديقى
تسلم ايدك
مبقتش هي دي المشكله صدقني الموضوع اكبر منك ده

revenge
06-28-2012, 18:27
اعتقد ده اسلوب حرام و ضد الاتفاقيه مع الشركه لانك بتاخد حاجه مش من حقك
لو مش هتقدر تشتغل بالبونص يبقي بلاش تاخده من الاول احسن

Noah
06-28-2012, 18:43
لقد سمعنا الكثير منا لكام حول هذه الطريقة ولكنا لاهم من هذا انك ما دام عرفت انا لشركة لا تريد ان يحدث مثل هذا الامر عليك ان تبتعد عن هذه الطريقة حتى لا تدخل فى طائلة الاشياء الغير مشروعة فى الفوركس

HUSSENEY
06-28-2012, 22:21
اعتقد ده اسلوب حرام و ضد الاتفاقيه مع الشركه لانك بتاخد حاجه مش من حقك
لو مش هتقدر تشتغل بالبونص يبقي بلاش تاخده من الاول احسن

جميع حسابات البونص غير متصلة بالسوق
يبقى حرام لية هو بيعملوا كده علشان يجذبوا عملاء اكثر

khaled zizo
06-29-2012, 05:18
الفكرة لاتصلح لو كان لديك بونص 100 دولار مثلا وفتحت عقدين هيدج
واحد كسبان والثاني خسران بنفس المبلغ بالأضافة لفرق الأسبرد و بالتالي حسابك علي اسؤ الفروض
سيظل 100 دولار وانت مسموح لك بسحب المبلغ الذي اعلا من ال100 دولار
وبالتالي لن تتمكن من سحب اي مبالغ الطريق الصحيح

remo
06-29-2012, 06:06
فكرة فى الجون يا صديقى
تسلم ايدك

انا معاك ان دى فكرة صايعة ومضمونة بس المشكلة زى ما انت بتقول هتجيب حسابين وبنص منين ممكن بقى من كذا حتى لو مشترك فى اى شركات بتتدى بونص اشتغل عليهم واعمل حسابين من بونص خالص منهم

Desperate
06-29-2012, 06:59
طيب وليه تعمل ده كله والطريقة اساسا مشكوك فيها
متستخدم اكسبرت او اى استراتيجيه ولو حققت 1% كل يوم
يبقى الحمد الله والشكر ليه, حاجه مكناش نحلم بيها واحنا بنضيع البونص فى الهوا

mamonet
06-29-2012, 07:15
انا ارى انها طريقه جيده و فعاله جدا ولا ارى ما يحرمها ابدا فهى تعتمد على الذكاء و الابتكار

وايضا لاارى ما يجعلها مخالفه للقوانين لانها ليس بها اى انتهاك للقوانين او تضليل او اى شئ غير شرعى

وانا ساحاول تطبقيها ولكن بمساعده اصدقائى ان شاء الله

abdallah elbaz
06-30-2012, 03:23
بصراحه كلامك ممتاز جدا واوافق معاه الرأي
هو صحيح اكيد الفكره دي اتهرشت قبل كدا ويمكن تتعرف لان الشركه مش هتعدي حاجه بالساهل
يمكن مش تنكشف اول مره او تانيه لكن تنكشف بعدين

waleed adel
07-01-2012, 14:05
هناك افكار كثير فى هذا الموضوع ومنتشره بالمنتديات وانا عن نفسى لم اكسب بونص ختى الان ولكنارى فى شىء غلط

maged
07-01-2012, 14:18
لااستطيع ان اقول راي اعتقد ان
تقرا القوانين اولا في الشركات قبل ان تنفذ الشركة

eng2012
07-01-2012, 15:08
هى فكره كويسه جدا وانا كنت بعملها زمان ولكن دلوقتى السوق طالع نازل واحنا حنستغل ده فى الصفقات العكسيه ولكن حيجي وقت حتلاقى الدعم او المقاومه اتكسرو وساعتها حتلاقى نفسك بتخسر كل حاجه ده طبعا بعد متكون قفلت صفقه منهم عند نهايه الدعم او المقاومه

ymn30
07-01-2012, 15:13
هل تقصد ان نشترك معا فى نفس الوقت وفى نفس الصفقة حساب شراء ولاخر بيع هل انا فهمت كدة ام لا لو تقص كدة اكيد فى الاخر المحصلة هتكون صفر تقبل تحياتى

waleed adel
07-02-2012, 23:53
اكيد طبعا الشركات عامله حسابها بس اكيد التفكير ده بيظهر
لان البونص بيوضعه ليه قوانين تذلك شويه

aboualy
07-02-2012, 23:58

اكيد اخى العزيز الشركة بتكتشف الموضوع وحتى اذا الشركة لم تكتشه اعتقد ان ده حرام طبعا
وانا شخصيا افضل اتاجر بالبونص واكتسب خبرة افضل بكتير من انى احوله لفلوس بدون تعب

kingman
07-03-2012, 00:26

وفى البونصات بيبقى للشركة الحق دائما ان تغلق الحساب اذا رأت ذلك سواء كان للغش او مخالفة القوانين وفى بعض الأوقات بيكون فيه بنود ان من حق الشركة غلق للحساب دون سابق انذار

hesham1046
07-03-2012, 02:05
العبد لله فهم قصدك

ههههههههههههههههههههه والله انت عسل ههههههههههه احسن كلمة انهم لما يكتشفو طرقتك وساعتهاهههههههههههه وساعتها هايعملو فية اللى ماتعملش ههههههههههه

nada
07-03-2012, 02:07
هية فكره شيطانية لاكن لية تخشة تعمل كدة علشان انتا مش بتعرف تتاجره يعنى طيب لو بتعرف هتعمل لية كدة
وبعدين اية الى هيحصل لما تكسب 50 دولار .....
اكيد هترجع للاول مره تانية علشان تجيب حسابين

yassinoh
07-03-2012, 14:46
اكيد الهيدج احدى الوسائل لتحقيق هذه الشروط لكن انت ايضا ستخسر الأسبريد فكل عملية
ولو استمريت على كده اكيد هتخسر البونص سريعا
وهو ممكن اذا كان الصفقة محققة ربح تفتح صفقة هيدج لتكون قريب من تحقيق الشروط اللازمة للسحب

waleed adel
07-05-2012, 21:15
لاارى ما يجعلها مخالفه للقوانين لانها ليس بها اى انتهاك للقوانين او تضليل
او اى شئ غير شرعى

kingman
07-06-2012, 01:11
لاارى ما يجعلها مخالفه للقوانين لانها ليس بها اى انتهاك للقوانين او تضليل
او اى شئ غير شرعى

هى اذا كان الحسابين من اموالك الخاصة فالشركة مش هتمانع لأنك بساطة لن تكسب شئ وهى لن تخسر شئ وانما اذا كان الحسابين بونص فده بيبقى ضد سياسة الشركة وبيكون انتهاك لقوانينها طبعا

ma90do
07-06-2012, 01:48
بصراحه الي فهمته انو هيبقي اسمو تحايل علي الشركه والنصب عليها وده طبعا حرام لان الشركه كلما تكسب هيا تكسب وكلم تخسر لا تخسر كثيرا وانما تستمر في خساره الحسابات هذا يؤثر علي الشركه

aboualy
07-06-2012, 01:51
هى اذا كان الحسابين من اموالك الخاصة فالشركة مش هتمانع لأنك بساطة لن تكسب شئ وهى لن تخسر شئ وانما اذا كان الحسابين بونص فده بيبقى ضد سياسة الشركة وبيكون انتهاك لقوانينها طبعا

فعلا اخى العزيز اذا كانت الحسابات عبارة عن بونص فده هو النصب بعينه
انما اذا كانت من امولك الشخصية فانت ختعمل كده ليه ده انت حتخسر الاسبريد يعنى انت فى النهاية خسران مش كسبان

theboy2226
07-06-2012, 20:29
طبعا هي فكرة جامده و جت علي بال ناس كتير و حصلت كمية مشاكل بسبب الحوار ده لناس انا اعرفها لان الشركة بتكشف الموضوع ده بس لو عايز تعمله ابعت لواحد صحبك الفكرة و يكون طبعا من جهاز تاني من حته تانيه بعيد عنك بس بيني و بينك الموضوع فيه شبه نصب او صياعه علي الشركة هههههه خليك في السليم احسن يا معلم عشان البونص ما يتلغيش و تقول يارتني

memostar3
07-07-2012, 01:05
بسم الله الرحمن الرحيم
التطورات كالاتي

الموضوع دا اثير فى منتدى اخر
ودار نفس النقاش تقريبا
والسيد فوركس مصر
افادك بالمفيد وهو انه حرام

---------- Post added at 10:05 PM ---------- Previous post was at 05:49 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
التطورات كالاتي

بسم الله الرحمن الرحيم
التطورات كالاتي

الموضوع دا اثير فى منتدى اخر
ودار نفس النقاش تقريبا
والسيد فوركس مصر
افادك بالمفيد وهو انه حرام

xtomorrow
07-07-2012, 01:31
اخي الفاضل شكرا على طرحك هذا النقاش
في نظري ممكن الشركة تحس انه في صفقتين تفتحان في نفس الوقت
بصفة مستمرة وبتوقع لحركة السعر مختلف ، فممكن تغلق حسابك
وانا ارى انك لو استثمرت تفكيرك الجميل في المتاجرة عادي اكيد ستربح
زمتشكر مرة اخرى على طرحك المحترم

ehab
07-07-2012, 04:49
انا مش فاهم حاجة خالص من كل الكلام ده ياريت توضيح اكتر
وبعدين الى فهمته من الكلام ان الفكرة صايعه اوى على الادارة وفيها شئ من مخالفة القانون ارجو التوضيح

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 06:31
وبعدين الى فهمته من الكلام ان الفكرة صايعه اوى على الادارة وفيها شئ من مخالفة القانون ارجو التوضيح

يبدو انك مبيتدئ يا ايهاب الاخ طارح الموضوع يقصد ان يفتح صفقة بيع من حساب وصفقة شراء من حساب اخر
باهداف كبيرة ولوتات كبيرة ايضا وبكدة يكون حقق ربح كبير ع حسب وف المقابل هيطير الحساب الاخر وهي مخالفة طبعا لشروط المتاجرة بالبونص

Mohamed90
07-07-2012, 13:13

السلام عليكم اخي الفكرة واضحة جدا و هي فقتح صفقات معاكسة في حسابين للضمان ربح في احدهما مع تمرجن الاخر
و تحسب الارباح كانك تحول الرضيد من حساب الا حساب يطريقة الاحتيال على الشركة
و اعتقد ان الطريقة فيها نصب و مخالفة للشروط حملة البونص

memostar3
07-07-2012, 14:34
السلام عليكم اخي الفكرة واضحة جدا و هي فقتح صفقات معاكسة في حسابين للضمان ربح في احدهما مع تمرجن الاخر
و تحسب الارباح كانك تحول الرضيد من حساب الا حساب يطريقة الاحتيال على الشركة
و اعتقد ان الطريقة فيها نصب و مخالفة للشروط حملة البونص

يالغالى بسيطه جداومعتقدش ان فيها حاجه يعنى
من ناحيه قانونيه بس فيها حرمانيه لانك نقضت العهد مع الشركه الى انت بتضارب فيها

engHD
07-07-2012, 14:54
يا جماعه الفكره من وجهة نظرى هيدج وااااضح جدا ، وده الشركة بتمنعه لانك بكده بتستغل البونص اللى هى بتدهولك الشركة وتساعدك عشان تتاجر استغلال خاطىء وبتسحبه
وبكده يكون فيها شبهة حرمانية (والله اعلم) فاحنا بلاش ندخل نفسنا فى الشبهات دى وربنا يغنينا بالحلال

اتمنى لو ان المشرفين يحذفوا الموضوع ده افضل ، لان فى ناس كتير عجبتهم الفكره وعايزه تنفذها
وطبعا انتوا ادرى بشغلكوا منى

memostar3
07-07-2012, 15:10
يا جماعه الفكره من وجهة نظرى هيدج وااااضح جدا ، وده الشركة بتمنعه لانك بكده بتستغل البونص اللى هى بتدهولك الشركة وتساعدك عشان تتاجر استغلال خاطىء وبتسحبه
وبكده يكون فيها شبهة حرمانية (والله اعلم) فاحنا بلاش ندخل نفسنا فى الشبهات دى وربنا يغنينا بالحلال

اتمنى لو ان المشرفين يحذفوا الموضوع ده افضل ، لان فى ناس كتير عجبتهم الفكره وعايزه تنفذها

ياغالى الحلال بين و الحرام بين
والى هيرضى لنفسه الحرام ربنا مش هيسيبه ومش هيعديهاله

dark dollar
07-07-2012, 15:36
هيا طريقه كويسه ومفيده جدا
بس هل حد تعرفه جربها واشتغل بيها؟؟؟؟؟؟؟؟؟

remo
07-07-2012, 16:07
ياغالى الحلال بين و الحرام بين
والى هيرضى لنفسه الحرام ربنا مش هيسيبه ومش هيعديهاله

انا مع احترامى ليك بس انا مش شايف مشكلة فيها وبعدين انت مش هتقدر تنفذها اللى لما يعدى عليك شهرين وتفتح حسابين وتشتغل فى الحساب التانى لحد ماتعمل رقم كبير زى الاول يعنى الموضوع هيدخل فى اربع شهور لذلك اعتقد ان الموضوع مش مشكلة

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 19:17

اه يا حسام تصدق الفكرة حلوة ههههههههههه انا هجرب بقا
بهزر طبعا يا جماعة البونص ده والله بداية لطريقك ف الفوركس عشان تبدأ بيه اكتساب الخبرة وبعد كدة بدل ما تبدأ تفكر ف الهيدج والكلام الفارغ ده
هتكبر راس مالك وتكسب اكتر بكتير

sahar elmansory
07-07-2012, 19:24
انا الحقيقة اللي فهمته من الردود ان فيها حرمانية..ودة طبعا غلط كبير..احنا اه عايزين نكسب ونحقق ارباح كبيرة لكن تكون حلال ..واظن اننا ممكن نفكر في طرق ثانية افضل لتحقيق مكسب بعديا عن الحلول اللي فيها شبه الحرام حتى..وجزاكم الله كل خير على التنبيه

engHD
07-07-2012, 22:53
انا مع احترامى ليك بس انا مش شايف مشكلة فيها وبعدين انت مش هتقدر تنفذها اللى لما يعدى عليك شهرين وتفتح حسابين وتشتغل فى الحساب التانى لحد ماتعمل رقم كبير زى الاول يعنى الموضوع هيدخل فى اربع شهور لذلك اعتقد ان الموضوع مش مشكلة

ممكن اعرف ازاى حضرتك مش شايف فيها مشكله

يا فندم هو معنى ان يعدى عليا شهرين ده يبرر ان الهيدج مش حرام ، طب ازاى وايه علاقة دى بدى ؟

revenge
07-07-2012, 23:16
طبعا الكلام ده مينفعش خالص .. حتي لو الشركه مكتشفتش الحكايه دي .. انت كده بتسحب فلوس مش من حقك اصلا .. لو عديت من موظفين الشركه

ربنا موجود

waleed adel
07-14-2012, 15:02
فيها نوع من الغش والله اعلم

mohamed yossef
07-18-2012, 04:34
مش عارف الاخ جاب الفكرة دى منين لكن ممكن يكون فيها شوية
صياعة لا انصحك بذلك خليك فى المضمون احسن يا تبيع الحساب يا تتاجر

osama shaban
07-18-2012, 04:37
مش عارف الاخ جاب الفكرة دى منين لكن ممكن يكون فيها شوية
صياعة لا انصحك بذلك خليك فى المضمون احسن يا تبيع الحساب يا تتاجر

علي فكره ديه مش صايعه ولا حاجه
كتير من الناس عما الفكره ديه بس مخالفه لقوانين الشركه وحرام
اضيف انك اساسا هتخسر حساب يعني لو انت محلل جيد ممكن تضاعف الحسابين من غير متخسر

forex4ever
07-18-2012, 04:42
لا تعليق ....
هذه الطريقة بغض النظر ان تقبل بها انستا او لا تقبل هذه الطريقة فيها بعض الخداع .. اعذرني اخي الكريم فانا لو كنت من ادارة انستا لن اقبل ابدا ان ياتي احد ليربح بطرق غير سليمة
تحياتي لك

resala11111
07-18-2012, 19:54
الفكرة ده مش مصمونة
وانا انصح الناس عدم عملها
لانى فيها بعض الغش
وانصح بالمتاجرة أفضل وبالتوفيق لكم

زيزو
07-19-2012, 15:21
فكرة كويسة
طيب ليه متحاولش تلتزم باستراتيجية معينة وتحاول تربح من الحسابين وتسحب الارباح
بكده هيكون افضل من خسارة حساب

Forex Eyes
07-19-2012, 15:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ف نظري الطريقة ملهاش لزمة
تاجر بشكل طبيعي و بلاش الحوارات دي

a7lamp3
07-19-2012, 15:57
لم افهم سؤالك او فكرتك جيدا ولكن منم فهمت انك عاوز تفتح حسابين خاصين بيك في نفس الشركة وهده مخالفة لسياسة وشروط معظم الشركات ويتم قفل حسابك من غير ولا سي

mahmoud1
07-19-2012, 16:16
افضل انك تتاجر بطريقة غير كده وان شاء الله ممكن تلقى طريقة جيدة تمضن ليك ربح كويس
بس عليك بالبحث والاجتهاد وان شاء الله تكون الامور سهلة وتربح بطريقة غير دى

nrgslawi
07-19-2012, 16:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي هذا لا ينفع مع الشركة
لانك لو خسرت مبلغا من البونص يجب ان تعوضه
ولا يمكنك ايا ان تسحب وانت فاتح حساب لان يكون مجوز معك مبلغ تامين الصفقة

magic777
07-19-2012, 19:42
الفكرة لاباس بها اخي ولكن فيها كثير من العيوب تحتاج للحسابيسن فيهم نفس القيمة البونص و ايضا في كل عملية ستفقد 6 نقاط على الاقل حسب السبريد و ممكن تواجه مشكلة مع الشركة لو شكت في الامر يمكن تسحب لك اموالك بدون سابق انظار و في الاخير الطريقة فيها نوع من الغش يعني لا يوجد شئ جيد يشجع على تطبيقها

فعلا اخي اعتقد انها نوع من انواع الغش وتقريبا حتى لو مش ليها قانون محدد في الشركه
فمن العقل كده نفهم انها طرق خاطئه وتلاعب مع الشركه ومن حق الشركه هنا انها تسحب الاموال

khaled zizo
07-21-2012, 16:17
انصحك ان تبتعد عن هذا التفكير وهذه الخطط التي لا تنفع هم يقدمون لك البونيص لكي تستطيع ان تدخل الي السوق براس مال جيد لكي تشتري به الخبرة والتجربة وتتعلم التداول في السوق وباموال حقيقية تستطيع ان تسحب اربحوها انصحك ان تتعلم استراتجية تحقق لك ولو مبلغ بسيط و لكن هو افضل شئ ان الحسابين يكونوا فى شركتين مختلفتين وهنا مفهاش اى شئ وانت ساعتها حر تعمل اللى عايز تعلمه ومع انى بفضل المتاجرة افضل ومحاولة النجاح والألتزام بدل ماضيع حساب ممكن بفضل الله استطيع ان احقق منه ارباح اذا تاجرت متاجرة صحيحة

aboualy
07-21-2012, 16:20
فعلا اخي اعتقد انها نوع من انواع الغش وتقريبا حتى لو مش ليها قانون محدد في الشركه
فمن العقل كده نفهم انها طرق خاطئه وتلاعب مع الشركه ومن حق الشركه هنا انها تسحب الاموال

فعلا هى غش ومحاولة لسحب البونص بطريقة ملتوية وحتى لو انه لا يوجد قانون يمنع ذلك فيكفى العقل السليم ان يعلم ان الشركة تمنع سحب البونص وبالتالى اى تحايل من اجل سحب البونص يعتبر غش وخداع

mena
07-23-2012, 16:06
الافضل المتاجره بالبونص او لو كان ليس لديك خبره ان تقوم بربطه مع شخص يكون خبره

ARAB_PIGEON
07-24-2012, 14:49

mohamedlee
07-24-2012, 14:57
الموضوع دة كان مكسبنى كتير فى البداية ولكنى لم اكن اعلم شىء فى التحليل النفى
وبعدها للاسف مش كل مرة تسلم الجرة وفقدت حسابى بالكامل وكان حساب به اموالى الخاصة
والحمد لله اتعلمت من الدرس
واظن ان الافضل هو التحليل الفنى الدقيق وفتح صفقات صحيحة وباذن الله نضاعف رأسمالنا
بدون اى عواقب ولا مشاكل

السيد الجبالي
07-24-2012, 15:11
اعتقد ان مثل هذه الفكره فيها نوعا من الغش .. وايه علينا ... وجودنا في هذا السوق
يتطلب منا التركيز والمتاجره .. وان شاء الله سياتي الربح .. ولكن الفكره ليس لها علاقه بالتداول

SlaiteR
07-25-2012, 05:20
بسم الله الرحمن الرحيم
التطورات كالاتي

موضوع رائع اخي

ولكن لم لا تريح باللك كنت لست ملم بالفوركس بالقدر الكافي

انت تفتح حساب وتموله

وتربطه بحساب تاجر؟؟

وتريح مخك

Mahmoudnashaat
07-25-2012, 05:41
عملتها قبل كده بس مع شركتين مختلفتين

يعنى اخدت بونصين من شركتين وعملتها

بس مكنتش اعرف انها ممكن تكون نصب او حرام

ربنا يسامحنا ومعدنش نكرر اخطائنا

mido
07-26-2012, 01:55
اخي الكريم
الفكرة التي قلتها انت شفتها في موقع او منتدى ان احدا ما قام بتلاعب بهذه الطريقة لكي يتم سحب البونص
تقبل مروري ولك فائق احترامي

khashaba
07-26-2012, 03:02
دى فكره اي حد مبتدي في رايئ
بس الشركه اساسا هتعرف وهتلغي البونص
اللي انت اخدته انت ممكن تعملها من بونص
من شركتين مختلفني بس برده انت خسران
اقولك ليه عشان انت مثلا 50 دولار
في كل حساب واحد بقا 100
والتاني بقا صفر حضرتك لو اشتغلت عادي
من غير الموضوع ده باستراتيجيه مظبوطه
واداره راس مال سليمه هتحافظ علي البونص
بتاعك في كل حساب وتكسب

Single phase
07-26-2012, 03:09
امممم مش عارف بس طالما فيها احتيال يبقى
نصيحه بلاش منها احسن لك

Aker001
07-26-2012, 03:12
صراحة انا فكرت فيها كثيرا ولكني لم اتطرق للموضوع
ولكن اعتقد انها فكرة ممتازة فانت لن تخسر
كثير وتستطيع حد ادنى لايقاف الخسارة

hadeer hamdy
07-26-2012, 03:12
مش فاهمه الموضوع كويس اوى عشان لسه مستجده بس معظم
الاراء ضد ده تقريبا

kanzsea
07-26-2012, 03:26
اعتقد انة فكرة قديمة ولكن الاحسن ان تتاجر وتاخذ نقاط قليلة وسوف تحافظ على راس المال فى كل حساب

MrSniper
07-26-2012, 03:31
فكرتك هادفة جدا و رائعة أيضا ، و سأحاول تجبرتها في القريب العاجل
و أنا أيضا راودتني نفس الفكره لكن أضن أنها فكرة قانونيه و ليس للشركة دخل فيك

morx123
07-26-2012, 03:58
لم افهم شيئ من موضوعك
ارجو اعادة الفكره بشكل اوضح للجميع

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 01:36
لا بصراحة صايع
بس الطريقة دى مهروشة من زمان اوى على فكرة يا غالى
+ ان الشركة هتسكرلك كل الحسابات

zeina
07-29-2012, 06:39
اعتقد ان دا اللى اسمو هيدج !! ودا ممنوع على فكرة واعتقد انة فية شبهة حرام عشان انت كدة بتخدع الشركة وبتسحب من البونص الاساسى واللى هو شرط انة ميتسحبش وانت كدة بتخسر الشركة

giga
07-29-2012, 06:57
بصراحه انا مستحرم الموضوع ده وف ي شك انه مش حلال طب مابدل ما نحاول نلعب اللعبه دي
انا افضل اني اتعلم الفوركس جيد وابدا اتاجر واحس بطعم المكسب

Tips™
07-29-2012, 07:13

ايوه نوع من الغش و اكييد هتبقى حرام و الكل شايف اهوه
و احنا فى شهر مبارك و رمضا كريم علينا كلنا

dollyabdallah
07-29-2012, 12:17
الطريقة هذه لن تنفع لأنك إذا ربحت في صفقة في الحساب الأول فلن تضمن الربح في نفس الحساب الذي ربحت منه من قبل وبالتالي العملية هي كأنك تتعامل بحساب واحد
اللهم إذا كنت ستتعامل بصفقة واحدة فيقط في هذه الحالة أنا أتفق معك تماما

shemo
07-29-2012, 18:43
بيتهيالى هذه الطريقه غير قانونيه بالنسبه للشركه وتعتبر مخالفه لها

no1forex
07-31-2012, 04:31
انا شايف انك تتعلم وتداول افضل من انك تتحايل على الشركه واقراء على النت والله مكنن تتعمل فى خلال شهر الى اتعلمناه فى سنين العلم اصبح موجود وبالعربى كمان

nader
07-31-2012, 04:42
اخي الكريم الفكرة مش واضحة تماما
مع العلم انني فهمت قصدك
عندك بونصين واحد تنفد عليه بيع والثاني شراء على نفس السعر في اي زوج من العملات
لا أعلم اذا كان الامر غير مخالف للقوانين لكن استعمل نفس الطريقة على حساب واحد بطريقة الهيدج لكن بعد بعض الحسابات الدقيقة كي لا تخرب حسابك كله

بالمناسبة انا عندي سؤال هل الهيدج ممنوع في انيستا في حسابات البونص ؟؟؟؟

aladdin
07-31-2012, 04:42
لا طبعا انت كده محولتش البونص لربح ولا حاجه لان فى النهايه حسابك لا تسقط منه البونص ال فى حالتين اولا انك تحقق ربح فوقق قيمه البونص ثم تسحب الارباح فتقوم الشركه بسحب البونص ال شئ الثانى ان حسابك يتمرجن لا قدر الله كمان فى شء اخر ان تتاجر بالبونص وقت الاخبار بمخاطره عاليا

mannon
07-31-2012, 04:48
بسم الله الرحمن الرحيم
التطورات كالاتي

طيب يباشا اعدل الكلام كدة وقلبة فى دماغك وانت هتعرف لية الطريقة تعتبر مخالفة
طيب لية لاشركة قارفة نفسها وعاملة القانون لو الحل بتاعك كدة بالسهولة دى مكانت تلغى لاقانون اصلا وتخلى الى عايز يسحب البونص عادى

waleed adel
08-03-2012, 17:57
الشركه اصلا لن تسمح لك بهذا الموضوع وستغلق حسابك بدون علمك
بتهمة التحايل على الشركه وعدم الالتزام ببنود العقد

derfcase
08-03-2012, 23:14
للاسف اخي الكريم
ana1990
هناك ردود دون المستوي علي موضوعك
و لكن بغض النظر عن اتفاق او اختلاف البعض حول هذه الفكرة فاعتقد ان الشركة اصلا لا تسمح بهذا الاسلوب في التداول - و الا فلتجربها انت بنفسك و لتحتفظ بهذا الاسلوب في التداول لنفسك - دون الدخول في مشادات كلامية مع هذا و ذلك و استخدام بعض الالفاظ الغير مرغوب فيها في بعض الاحيان

Mido0o
08-03-2012, 23:21
فكرة لذيذة الى حد ما .. لكن هذا لن يفيدك لتصبح متاجر
هى فكرة جيدة على المدى البسيط لكن على المدى الطويل ليست مجدية أطلاقا ..

goold
08-03-2012, 23:22
الهدنج فى حساب واحد من حسبات البونص
الشركه لاتسمح به

ام اذا كان هدنج بين حسابين مختلفيين فعادى جدا

بس الشرط الحسبين مختلفين بمعنى

شخصين مختلفيين

وايبيهات مختلفه

تقبل مرورى

farid7adid
08-03-2012, 23:27
فكرة ممتازة خصوصا ان الرافعة 1:1000 فممكن تدخل بكل المارجن

معاكم ان شاء الله و ححاول الاول انفذها مع واحد صاحبي و اعرضلكم نتايجها

eng.rashidy
08-03-2012, 23:33
هيا فكرة صايعة فعلا بس بصراحة شايف انها فيها شئ من الحرمانية و التلاعب ف ملهاش لازمة حاول تدور علي طريقة للتدارل بدل ما تدور علي اي طريقة و خلاص دا رايي و تقبل مروري اخي الكريم

ahmed rabee
08-04-2012, 01:54
بعيد عن قانونيه الفكرة او عدم قانونيتها

ده حرام لانه قماااااااااااااااااااااار

انت لا عارف انت داخل بيع ليه ولا شراء ليه ولا حللت شارت ولا داخل حتي بناءاً علي توصيه احد الخبراء ولا اي شيء

وحتي يعني يوم ما نفكر نفكر ازاي نضحك ع الشركه وناخد منها فلوس وخلاص

مش نفكر في استراتيجيه ولا طريقه عمل تكسبنا علي طول ... لا بنبص تحت رجلينا عاوزين مكسب الوقتي وخلاص

حتي لو المكسب مش كبير ولا هياثر معانا

انصحك اتعلم فوركس وهتكسب بدل ال50 اللي عاوز تاخدهم بالقمار دول 500 او 5000 او اكتر

حسب جهدك وفهمك وتعلمك ورزقم اللي ربنا كاتبهولك

ده رايي المتواضع وارجوك متزعلش مني

MrDeloma
08-04-2012, 02:02
أنا فهمت قصدك ، هي فكره جيده لكن يجب تطبيقها على حسابين
لأن تطبيقها على حساب واحد سوف تخسر كل شيء و لن تحقق ربح

AMANI
08-04-2012, 02:07
معلش انا اسفه لم افهم حضرتك فيا ريت حضرتك تدينا شرح اكثر
وربنا يوفقك

racrab88
08-04-2012, 02:09
اللهم تعتمد على معرفتك و خلاص أخي
لو عندي 50دولار فسأبدأ التجارة بها لماذا أسلك طرق ملتوية و أنا أعرف أني أستطيع الربح بوسيلة شرعية
نصيحة للإخوة : تحروا الحلال في رزقكم فهذا رزق من عند الله

zizo_a_86
08-04-2012, 02:20
هو بس المشكلة ان البونص مجهد ومتعب جدا والتداول عليه بردو ارباحه مش بتبقى كبيرة الا بعد فترة كبيرة جدا

meroo
08-04-2012, 02:22
الكل يعلم ان هذه طرق غير سليمية فى التداول وتعتبر غش
واظن شركةانستا بتكشف اى حسبات اتعلم عليها صفقات من النوع ده وبيطير البونص كله بالربح

jesy
08-04-2012, 02:33
اولا الهيدج ممنوع بالطريقة دى وانا شايف انة الطريقة دى فيها شبه حرام لانك تعتبر بتسحب من بونص الشركة اللى هو المفروض انة ممنوع يتسحب وانا قريت ان الشركة بتوقف الحسابات اللى بتحاول تعمل كدة وبتسحب البونص منهم والله اعلى واعلم

أسكبيد
08-04-2012, 03:09
والله أفضل حاجة إنك تشتغل بالبونص بشكل عادي ختى لو خسرت يعني فلازم تتعلم من الغلط اللي عملته
لأن ممكن لو اتدربت ومشيت ورا استراتيجية كويسة تكسب اكتر من اللي بتقول عليه ده

noureen
08-04-2012, 04:02
والله فكره كتيره جميله و الاجمل انك تكسب فى الثفقتين يعنى تفتح الثفقتين
و انت مش خايف انك تخسر احدهم و لو وصلت الى مرحله كبيره من الربح و بدء المؤشر فى عكس الاتجاه
نقفل الثفقه الكسبانه و نسيب الخسرانه و الله الموفق

elhoot777
08-04-2012, 04:11
اعتقد فتح صفقتين متقابلتين مفيهاش مشكله بس بشرط انهم ميكونوش فى نفس الشركه
لان احيانا بعض الشركات تحرم هذا الاجراء وتعتبره غير قانونى

أحلى نوجة
08-04-2012, 04:36
اخى الكريم انا اسفة انى اقولك ان ده اسلوب الخداع و المخادعين
الانسان لازم يكون له وجه واحد ومع هذا الوجه يشغل دماغه و يجتهد
وربنا يكرمه بالحلال بدون خداع
وعلي حد علمى فوركس ربحه مش وحش و من غير خداع برضه

mohamed farag
08-04-2012, 04:38
مقبوله الي حد ما
ولكن ليس معني ذلك انها وحشه لا
استمر ف الافكار اكيد هتكمل وهتنجح ف وقت

ahmedzaki_az
08-04-2012, 06:29
طيب كدة هاتبقى اكنك بعت الحساب بتاعك بنص التمن
ممكن تبيعه لاي حد وتخلص
مش لازم تقعد تعمل حركات كدة

tasabeh
08-04-2012, 14:05
فكرة كويسه جدا بس محتاجه للتنفيذ ومجموعه من الاعضاء لكى تبدا التنفيذ وكلامك صح ممكن يستفيد منها المبتدئين اكثر لانهم بخسروا على طول

mohamed eldamnhorey
08-04-2012, 14:32
لا ياغالى لا تشغل دماغك لهذه الطرق التعبانه

دور على استراتجية او طريقة عمل جيده مربحه

كل هذه الطرق مضيعه للوقت وخلااص

ameer
08-04-2012, 14:35
هذة فكرتك موجودة من زمان اخي اسمها الهيدج وشكرة انستا فوركس تقبل المتاجرة بالهيدج وتقبل مروري اخي الكريم

light
08-04-2012, 17:22
بالتأكيد الهيدج بين حسابات البونص ممنوع ، واذا اكتشفت الشركة هذا سوف تلغي البونص بالارباح
لكن هذ الطريقة جربتها بالمبالغ الصغيرة يعني 20 دولار و نفعة

basom59
08-04-2012, 18:03
ينهار ابيض ده احنا شعب عليه شوية حيل والاعيب مشكلة بس والله الواحد يشغل دماغه بطريقة شرعية وحلال وتكون قانونية من غير مايضر حد ولا ينقض اتفاق اكيد هنلاقي حلول كويسة

kimokonolove
08-04-2012, 18:08
دي فكره اي حد مبتدي في رايئ بس الشركه اساسا هتعرف وهتلغي البونص اللي انت اخدته انت ممكن تعملها من بونص من شركتين مختلفني بس برده انت خسران اقولك ليه عشان انت مثلا 50 دولار في كل حساب واحد بقا 100 والتاني بقا صفر حضرتك لو اشتغلت عادي من غير الموضوع ده باستراتيجيه مظبوطه واداره راس مال سليمه هتحافظ علي البونص بتاعك في كل حساب وتكسب كمان تخيل لو نفذت الموضوع على حساب بة 1000 دولار ستكون ضربة بس لا تشغل بالك اعمل على الحساب كأنة مالك وان شاء الله ربنا هيوفقك

maklad94
08-04-2012, 18:27
طبعا طريقة غلط جدا وكمان فيه شبهة كبيرة جدااا لأنها تعتبر مقامرة وغير صحيحة كمان فى عالم الفوركس لأنها مفيهاش اى نوع من المتاجرة وعشان كدا بنصحك تبعد عنها تماما ولأن الشركة كمان هتبقى ضدك وهتقفلك الحسابين فى الاغلب يعنى .

kingman
08-04-2012, 19:25
وافضل شئ ان الواحد يوفر جهده ان يبحث ويحاول يوصل الى كيف ينجح فى هذا السوق بدل مايضيع حسابات بطرق تحايلية ويوفر حساباته لتجارة صحيحة وان شاء الله ربنا يوفقنا الى النجاح بفضله

samiam2012
08-04-2012, 19:31
الفكرة دى شفتها فى كزة منتدى قبل كده بس انا اعتقد انو ده تلاعب وغش والمكسب هيكون مفهوش تعب ولااى مجهودى وبالتالى يبقى حرام

hend
08-09-2012, 13:33
مش فاهمه حاجة بصراحه خالص انا لسة جديدة ومش فاهمه ياريت توضيح
من الاخوه الاعضاءا اكتير الى يفهم حاجة ياريت يفهمهالنا

mamo10
08-09-2012, 14:45
السلام عليكم اخى الكريم
سيبك من هذة الافكار ودور على استرتيجية تتقنها وتاجر بيها والمكسب والخسارة رزق من الله

themaxprofit1
08-09-2012, 15:14
بصراحة انا مش فهمك خاااااااالص اتمنى انك توضح اكتر ولو فى شرح مبس عن كدا يكون افضل اعذرنى عشان انا لسة دجيد فى المجال دا

Yasmina
08-15-2012, 02:49
اخي فهمت قصدك انت تقصد الهيدج عن طريق حسابين مختلفين
و أظن انها حرام ، لأن الفووركس ليس حظ او قمار
يجب ان تفكر و تخطط و تحلل و ليس ان تعتمد على الحظ

mannon
08-15-2012, 02:52
السلام عليكم اخى الكريم
سيبك من هذة الافكار ودور على استرتيجية تتقنها وتاجر بيها والمكسب والخسارة رزق من الله

والله انت معاك حق المشكلة اننا كلنا عمالين ندور على الطرق السحرية التى تخسر ويبدو اننا سوف نظل نبحث باقى ايام عمرنا والمشكلة لن نجد لها الحل ، لان الحل أمامنا ونحن نرفض ان نقبل بة وهى ان السوق لا يوجد فية طرق تربح طول الوقت

saramoza
08-15-2012, 03:11

AzizMikanik
08-15-2012, 03:39
اخي الهيدج فكره جيده ، و خصوصا ادا كان لديك حسابين
انا عمري جربته على حسابين ، لكنني استعملته على حساب
و يكون الربح جيد دائما

islam96
08-22-2012, 06:45
أعتقد إنو ده اسمه هيدج
الهيدج صعب ومحتاج خبرة
وأعتقد أن فكرتك لن تنجح
نشوف رأي الأعضاء الخبراء

mannon
08-22-2012, 10:29
اخي الهيدج فكره جيده ، و خصوصا ادا كان لديك حسابين
انا عمري جربته على حسابين ، لكنني استعملته على حساب
و يكون الربح جيد دائما

الهيدج ممتاز طبعا وعلى فكرة يوجد نوعين من الهيدج
اولا استراتجيات الهيدج والى فيها بندخل من البداية بعقدين متعاكسين
او الهيدج بدل الاستوب يعنى وسيلة مساعدة فى وقت الخسارة

eng/ali
08-22-2012, 10:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصراحة هى فكرة جامدة بس انا مش عارف انت فكرة فيها ليه ما انت ممكن تربط كلالمنتديات اللى فيها بونص على حساب واحد وتاجر بيها
ولما تتاجر بيها اكيد هتكون احسن

ing-said
08-22-2012, 11:06
انها مخالفه للقانون

silver
08-22-2012, 12:03
المشكلة عند السحب يجب ان تغلق جميع العقود

وعندما تغلق الاثنين البع والشراء سترجعالى نقطة التعادل مع خسارة الاسبريد

العوامى
08-22-2012, 12:04
طبعا الكلام ده ممنوع فى كل الشركات لان الطريقة دى ارباحها 100 % ومضمونة وتخسر اجدع شركة
ولو اكتشفوا انك بتعمل كده هيعلقوك ويلغولك حسابك وارباحك

4x MaN
08-22-2012, 12:41
طبعا الطريقة دي مخالفة والشركات بتحذر منها وبيتعاونوا مع بعض في كشف هذه الطريقة وبينبهوا لذلك
لذلك لو الحساب البونص بيكسب كويس مش مستاهلة مخاطرة بيه

dzabdou
08-22-2012, 13:01
المتاجرة أحسن بالنسبة لي
لأني بذلك ستربح نقاط وسيبقى معك البونيص