PDA

View Full Version : قوانين غريبة ومستفزة .. ادخل وحاول ترد على سؤال واحد بس تكون متاكد من الاجابة 100%

محمد السيد محمد
05-17-2014, 19:47
كتب الزميل payza موضوع في المخالفات التي يتسبب عنها او
على حد قوله التي قد تودي الي اغلاق حسابك في انستا

1 - يوافق العميل على الخضوع لفحص دقيق على حسابه, إذا تم إكتشاف قيام العميل بفتح صفقات و غلقها بفاصل زمنى أقل من 5 دقائق بينهم يتم إلغاء هذه الصفقات ووفقا لنتائج هذا الفحص تملك الشركة الحق فى تصحيح نتائج تداولات العميل من خلال حساب مجموع تلك الأوامر= باختصار لازم مدة اي صفقة لا تقل عن 5 دقايق

السؤال هنا .. الغاء الصفقات اللي مدتها يقل عن 5 دقائق ده قاصر على الصفقات الربحانة ..ام يشمل الصفقات الخاسرة أيضا ؟؟
طيب ولو كانت الربحانة قد اغلقت من تلقاء نفسها لوصولها للهدف قبل 5 دقائق يلغى الربح الخاص بيها ايضا؟؟ ام هذا قاصر على الصفقات التي يغلقها المتداول بنفسه ؟؟
خللي بالك لو ده صحيح يبقى ما ينفعش نحدد الهدف وقت الدخول في الصفقة وانما بعد بدئها بـ 5 دقائق حتى نضمن الا تصل الى الهدف وتغلق قبل مرور 5 دقائق .. وانا هاعمل كده فعلا لغاية ما اعرف الاجابة ..
ثم لماذا تخصم الشركة من الأرباح مايزيد عن 10% وقت الأخبار وباي حق ؟؟ هو المتداول بياخدهم منها والا بيخدهم من ربحه في السوق !!! مش كفاية بياخدوا 3 نقط ثابتة اسبريد في الربح والخسارة .. ايه الطمع ده ؟؟ !!!!!
على فكرة احنا المفروض مانكونش سلبيين امام قرارت الشركة او قوانينها لازم يكون عندنارد فعل مش انتم مصريين احرار زيي ماتحبوش الحال المايل؟؟
كمان قال الأستاذ سالف الذكر ..
لو عملت حسابين بونص ممنوع يعني تدخل صفقة شراء علي اليورو مثلا في الحساب الاول وتقوم فاتح صفقة بيع علي اليورو في الحساب التاني في نفس الوقت او اي زوج دا ممنوع
طيب لو فتحت صفقة شراء على اليورو .. وبدل ما اعمل استوب لوز عملت صفقة معلقة بيع بحيث ان لو ارتد السعر تتفعل واكسب صفقة البيع بدل الشراء .. هل هذا يدخل في الحظر سالف الذكر ؟؟
على فكرة هكون سعيد جدا لو الاستاذ سالف الكر هو اللي رد علي
وعلى فكرة انا ما بطلبش الاجابات على كل الاسئلة لو كل وحد من الزملاء جاوب على سؤال واحد وترك الباقي مش هزعل منه لان الأسئلة دي كلها اختياري على فكرة ومفيش حاجة اجباري .. ولن ماجاوبتش برده انا متشكر على مرورك

doola2020
05-18-2014, 16:39
الغاء الصفقات اللي بتقل عن 5 دقايق بيبقا قاصرعلى الصفقات الرابحة فقط ولا يشمل الصفقات الخاسرة ، وبالنسبة للسؤال الثاني ممنوع ان انت تدخل صفقتين عكس بعض في الحسابات البونص لأنك لو عملت كدة الحسابين هيتقفلوا

maghribia
05-18-2014, 16:41
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

ان امر الصفاقت اخي فهو مرهون بالتعامل التمتادلو فيها
و لهذا افنه على المتداولان ينتبه داءما الى المدة لكي يكون ف يالامان
تقبل احتراماتيى

بوهضار
05-18-2014, 18:12
الــســلام عــلــيــكــم ورحــمــة الله وبــركــاتــه والــصـــلاة والــســلام عــلــى رســول الله
والله اخي حتى انا اتسائل ما الذي سوف تستفيده الشركة لو خلينا الصفقات لمدة اطول من 5 دقائق او ربحنا اكثر من 10 بالمئة من البونص وقت الاخبار غريبه

INTHENAMEOFALLA
05-18-2014, 18:22

1 - يوافق العميل على الخضوع لفحص دقيق على حسابه, إذا تم إكتشاف قيام العميل بفتح صفقات و غلقها بفاصل زمنى أقل من 5 دقائق بينهم يتم إلغاء هذه الصفقات ووفقا لنتائج هذا الفحص تملك الشركة الحق فى تصحيح نتائج تداولات العميل من خلال حساب مجموع تلك الأوامر= باختصار لازم مدة اي صفقة لا تقل عن 5 دقايق

السؤال هنا .. الغاء الصفقات اللي مدتها يقل عن 5 دقائق ده قاصر على الصفقات الربحانة ..ام يشمل الصفقات الخاسرة أيضا ؟؟
طيب ولو كانت الربحانة قد اغلقت من تلقاء نفسها لوصولها للهدف قبل 5 دقائق يلغى الربح الخاص بيها ايضا؟؟ ام هذا قاصر على الصفقات التي يغلقها المتداول بنفسه ؟؟
خللي بالك لو ده صحيح يبقى ما ينفعش نحدد الهدف وقت الدخول في الصفقة وانما بعد بدئها بـ 5 دقائق حتى نضمن الا تصل الى الهدف وتغلق قبل مرور 5 دقائق .. وانا هاعمل كده فعلا لغاية ما اعرف الاجابة ..
ثم لماذا تخصم الشركة من الأرباح مايزيد عن 10% وقت الأخبار وباي حق ؟؟ هو المتداول بياخدهم منها والا بيخدهم من ربحه في السوق !!! مش كفاية بياخدوا 3 نقط ثابتة اسبريد في الربح والخسارة .. ايه الطمع ده ؟؟ !!!!!
على فكرة احنا المفروض مانكونش سلبيين امام قرارت الشركة او قوانينها لازم يكون عندنارد فعل مش انتم مصريين احرار زيي ماتحبوش الحال المايل؟؟
لو عملت حسابين بونص ممنوع يعني تدخل صفقة شراء علي اليورو مثلا في الحساب الاول وتقوم فاتح صفقة بيع علي اليورو في الحساب التاني في نفس الوقت او اي زوج دا ممنوع
طيب لو فتحت صفقة شراء على اليورو .. وبدل ما اعمل استوب لوز عملت صفقة معلقة بيع بحيث ان لو ارتد السعر تتفعل واكسب صفقة البيع بدل الشراء .. هل هذا يدخل في الحظر سالف الذكر ؟؟
وعلى فكرة انا ما بطلبش الاجابات على كل الاسئلة لو كل وحد من الزملاء جاوب على سؤال واحد وترك الباقي مش هزعل منه لان الأسئلة دي كلها اختياري على فكرة ومفيش حاجة اجباري .. ولن ماجاوبتش برده انا متشكر على مرورك

اعتقد ان الكلام سهل لكن الصعب هو الفهم السليم للكلام ده ودى مشكلتنا ثم ان اغلب القوانين مطاطة يعنى ممكن تاخد وتدى فيها زى ما انت عايز وربك يسترها ونعرف نشتغل من غير مانخالف اى قوانين حاطاها شركة انستا فوركس وهى واضحة تماما فى موقعها

forexman3
05-18-2014, 19:07
شوف ياغالى
الخلاصة لهذا الموضوع ان شركة انستافوركس اصبحت
تضع قيودا كثيرة على الحسابات الخاصة بالبونص ولا يحق
لاى عميل ان يعترض على غلق الحساب او الغاء ارباحه

Mustapha.Ayadi
05-18-2014, 22:18
السلام عليكم
شكرا جزيلا اخي الكريم على هذا الموضوع.
جميع الشركات لديها قوانينها التي تنظم العمل و انت وافقت عليها من البداية.
حقيقة اعتبر القوانين عادلة.
كان الله في العون.

a7med84
05-19-2014, 00:41
اخى الكريم اعتقد ان موضوع ال 5 دقائق فى الربح بس مش فى الخساره بكل تأكيد

واتمنى ان يكون هناك حريه فى التداول ووقت الصفقه وحتى كمان الربح من الاخبار ايه المشكله يعنى

ahmad moh
05-19-2014, 01:53
اخي حتى انا اتسائل ما الذي سوف تستفيده الشركة لو خلينا الصفقات لمدة اطول من 5 دقائق او ربحنا اكثر من 10 بالمئة من البونص وقت الاخبار لكن هذا هو الحال وموا في اليد حيلة

RomanyMoreed
05-23-2014, 10:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا غالي نسخ ولصق المواضيع ده يعتبر سبام وده يمكن يتسبب في حظر حسابك في المنتدي

تحياتي

abo heba
05-23-2014, 11:25
اهلا بك
لابد ان تتقيد بالشروط والقوانين الخاصه بالشركه التى تتعامل معها (انيستا ) ولابد ان تختار نقاط دخول وخروج وخصوصا
ان التداول بالاسكالبينج يحتاج للكثير من الخبره والجهد ولا يناسبنا ايضا

HemzaM
05-23-2014, 14:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الفاضل
بارك الله فيك على المشاركة الدهبية ان شاء الله تعم الفائدة كل الاعضاء
بالتوفيق للجميع .

ahmedmomen
05-27-2014, 22:41
طبعا ده بيطبق فقط على الصفقات الرابحة وانا مش عارف السبب الصراحة يعني المفروض يطبق على كل الصفقا
الرابحة والخاسرة لكن طبعا ده شيء مش كويس من شركة انستا وياريت تعيد النظر فيه

أحمد بيكس
05-29-2014, 17:04
السلام عليكم ورحمة الله .. أشكرك اخي الكريم على هذا الموضوع الراائع واجابتي هي على سؤالك انه فقط على الصفقات لاراابحة ولكطني غير متأكد .. تحياتي وننتظر ابداعاتك داائما .. بالتوفيق ...

nadersalaia
05-30-2014, 03:08
بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد
أخي الغالي موضوع جيد جدا جدا جدا وفيه نقاط هامة تفيدنا جميعا واسئلتك أكثر من رائعة
ويبدو أنك تعبت في الكتابة ونرجو منك المزيد وبالتوفيق للجميع ( من زمان ما شفت موضوع مفيد زي ده )

houdabluegolden
05-31-2014, 19:27
هذه هي قوانين الشركة في حسابات البونص ويجب علينا الالتزام بها سواء موضوع ضرورة عدم إغلاق الصفقة
قبل خمسة دقائق أو عدم فتح صفقتين عسكيتين بطريقة الهيدج على حسابين مختلفين لنفس الشخص أو شروط المتاجرة وقت الأخبار

scan
07-06-2014, 03:28
فى البداية احب اشكرك يا اخى على هذا الموضوع وانا فى غاية السعادة بالتفاعل الواضح من قبل
الاعضاء فى هذا المنتدى واتمنى ان يستفيد الجميع من هذه المواضيع المفيدة

BrahimForex
07-12-2014, 15:39
نعم لقد سمعت عن انه لايمنك ان تغلق الصفقة الى بعد مرور 5 دقائق بعد فتحها لكل شركة الحرية في اختيار قواننينها تحياتي

raouachesbaa
07-12-2014, 15:46
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخي الكريم وشكرا لك على الموضوع القيم هادتالقانون تعسفي اعتقدانه لا يناسب ابدا التجار بالسكالبينج اخي الكريم

AMLAK
08-07-2014, 11:11
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مرحبا بك اخى العزيز فى المنتدى الكريم اخي
حتى انا اتسائل ما الذي سوف تستفيده الشركة لو خلينا الصفقات لمدة اطول من 5 دقائق او ربحنا اكثر من 10
بالمئة من البونص وقت الاخبار لكن هذا هو الحال وموا في اليد حيلة مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

host
08-21-2014, 03:57
فعلا هذا شرح مميز وفى منتهى الروعة وانت قمت بتلخيص الموضوع بطريقة سهلة وبسيطة
مما يجعل المبتدئين فى سوق الفوركس يستوعبون الموضوع ببساطة

shoshotamer
08-21-2014, 04:38
واضح ان حضرتك عندك خبرة كبيرة في الموضوع ده وكلام حضرتك منسق ومرتب وبصراحة جذبني اقرا الموضوع واكمله لاخره
واستفدت جدا الحقيقة مع اني لسه مبتداه الا اني فعلا استفدت كتير شكرا لحضرتك وتقبل مروري

aysamiman
08-21-2014, 11:41
صفاقت اخي فهو مرهون بالتعامل التمتادلو فيها
و لهذا افنه على المتداولان ينتبه داءما الى المدة لكي يكون ف يالامان

thabt
08-21-2014, 17:11
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي انها قوانين الانستا ونخن وافقنا طبعا عند التسجل ويعني مثل ماهي تعطيك بونيص كمان رح تضع لك شروطها الخاصة

doaa sary
08-21-2014, 19:49
مقدرش افيدك ف البونص لان اى غلطة الحساب هيتقفل مش هيرجعو حاجة
فا انت لازم تعرف القوانين وتتجن الاخطاء البونص له حملة وله قوانين لازم تقراها

hellelali2
08-21-2014, 20:17
اخي تداولر عادي من خلال البونص الله الموفق اخي الكريم وبالتوفيق للجميع اخي الكريم والمهم النجاح في هده السوق والله الموفق اخي الكريم وبالتوفيق للجميع والله الموفق
والمهم النجاح في هده السوق المتقلبة

key
08-26-2014, 04:50
فعلا هذا شرح مميز وفى منتهى الروعة وانت قمت بتلخيص الموضوع بطريقة سهلة وبسيطة
مما يجعل المبتدئين فى سوق الفوركس يستوعبون الموضوع ببساطة

marouansat
08-26-2014, 07:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
الغاء الصفقات اللي بتقل عن 5 دقايق بيبقا قاصرعلى الصفقات الرابحة فقط ولا يشمل الصفقات الخاسرة
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

بشير حمدان
08-26-2014, 08:45
السلام عليكم
اخى العقد شريعه المتعاقدين انت سجلت فى الشركه واقريت بهذه الشروط عند بدايه التسجيل وعليك الالتزام بقوانين الشركه كما ان الشركه لا تفرض نفسها عليك ..

gehad87
02-18-2015, 19:16

والله الموضوع مش محتاج فذلكة ولا استظراف الشرط ده محطوط مخصوص للناس اللي بتدخل تغامر وقت الاخبار
وفي الاول والاخر بيكونوا شغالين ببونص
سواء بونص الردود اللي الشركة بتديهولك ولا بونص المسابقة ولا بونص الايداع
اي حاجة الشركة داخله فيها فلوسها من حقها تعمل ما بدالها
طالما انت وافقت على العقد والله مش عاجبك شروطهم سيبهم وامشي

ibrahim forex
03-09-2015, 00:48
الغاء الصفقات اللي بتقل عن 5 دقايق بيبقا قاصرعلى الصفقات الرابحة فقط ولا يشمل الصفقات الخاسرة ، وبالنسبة للسؤال الثاني ممنوع ان انت تدخل صفقتين عكس بعض في الحسابات البونص لأنك لو عملت كدة الحسابين هيتقفلوا

abdoute
03-09-2015, 14:16
.السلام عليكم اخواني الكرام واتمنى ان تكون بصحة وعافية ان شاؤ الله
صراحة هذا الموضوع يبدو انه رائعه و ان شاء الله وا ان ينجح معي
.اتمنى التوفيق للجميع ,وتقيل مروري

MOHAMED2701
02-28-2016, 21:54
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نشكركم على هدا الدعم نرجوا المواصلة في اثراء محتوى هدا المنتدى
بالتوفيق للجميع

ali.22595
02-28-2016, 22:24
اخى الفاضل فعلا اخى كلامك صحيح وللاسف دى قواين وشروط الشركة لازم اى صفقة تقلش مدتها عن 5 دقايق سواء كانت ربحانة او خسراتة يعنى لازم تراقب الصفقة فى ال 5 دقايق قبل الهدف.. اما ال 10% دة لازم اخى فى وقت الاخبار لان فى اخبار زى اخبار الفائدة اكيد لو الشركة مش محددة ال 10%
الناس هتكسب كتيير جدا وللاسف دى بردو قوانين الشركة