PDA

View Full Version : العامل النفسي و تأتير على الربح و الخسارة

Pages : [1] 2 3 4 5

azerabdou
05-20-2014, 17:37
السلام عليكم ورحمة الله
هل تعتقدون إخواني أن العامل النفسي له تأتير على الربح و الخسارة ، شكرا على ردكم تحياتي

ahmedibrahim258259
05-22-2014, 16:04
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته اكيد طبعا ةالعامل النفسي له تأثير كبير جدا على المضارب اثناء الصفقات ولازم الانسان يدرب نفسه على تنحية العامل النفس اثناء التجارة
تقبل مروري

dont
05-22-2014, 21:25
العامل انفسى يكون له اثر على الربح والخسارة
ولذلك يجب ان يكون التاجر مركز جدا وفى الفوركس يكون التاجر الى حد ما مضغوط

doola2020
05-22-2014, 22:26
بكل تأكيد يا أخي فالعامل النفسي له تأثير قوي علي حالة المتاجر ولكن المشكلة أنا أعرف منين حالة التجار النفسية افرض واحد كان عند أمه اكتئاب ومش عايز يدخل علي خبر إيجابي مثلا أنا أعمل إيه في الحالة دي

mol_kaskot
05-22-2014, 22:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة على اشرف المرسلين
هــــــــــلا بــــــــــيـــــك اخــــــــــي
اجل اخي العامل النفسي موجود وانا اضن انه 80 بالمئة من الحالات التي يتدخل فيها العامل النفسي بالتداول تخسر لذالك لاتوجد مشاعر في افوركس

godfather
05-22-2014, 22:39
انا شايف ان العامل النفسى مهم جدا فى مسألة الربح و الخسارة فمثلا
لو انت حزين او خائف صعب جدا تدخل سوق الفوركس و تحلل كويس و تكسب

abo heba
05-23-2014, 00:57
عليكم السلام
للاسف العدو الاول الذى يقابلنا نحن المبتدئين فى التداول هو العامل النفسى ومن يريد النجاح لابد ان يبعد مشاعره عن التداول حتى يستطيع ان
يدخل التداول بلا قلب لان الفوركس ليس به اى تنازل اما الربح او الخساره

doaa sary
05-23-2014, 01:34
اكيد ليه تاثير كبير طبعا اانا مدخلش صفقه الا وانا مودى كويس
عشان اعرف احلل واخد وقتى واركز
النفسية مهمه طبعا
سؤال مهم

hasan300
05-23-2014, 12:18
لو انت اعصابك هادية فى السوق ممكن تحقق ربح بسهولة فى التجارة على العملات و لو انت هادئ و تبعد عن التجارة بعواطف هتحقق الربح اللى انت بتتمنى انك توصله بسهولة مع انستا بشكل يسير جدا يا اخى

samibms
05-23-2014, 12:28
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بالطبع لديه تأثير كبير على الصفقاة
و لذلك ينصح بعدم التداول في صورة توتر حالتك النفسية
تحياتي لك و بالتوفيق

samsimsom
05-23-2014, 15:18
الامر نفسه خاصة مع تداول سوق الفوركس، يتوجب علي المستثمرين الإيمان بأنهم سيعانون
من بعض الخسارة ولكن يتوجب عليهم تحقيق أرباح تفوق
هذه الخسارة. وأيضا يمكن للمستثمرين التحكم في حجم خسارتهم بإستخدام أوامر إيقاف الخسارة
. فبهذه الطريقة، يكون المستثمر علي يقين بمقدار الخسارة التي قد يتعرض لها.

INTHENAMEOFALLA
05-23-2014, 15:45
المفروض ان العامل النفسى لا يكون له تأثير على المتاجرة عموماً ولكن نجد بعض المتداولين يختلط عليهم الامر ويكون العمل النفسبى له تأثير سلبى على المتاجر

soooonor
05-23-2014, 15:49
السلام عليكم ورحمة الله
هل تعتقدون إخواني أن العامل النفسي له تأتير على الربح و الخسارة ، شكرا على ردكم تحياتي

بالتأكيد للعامل النفسى له تأثير على الربح و الخسارة فى سوق الفوركس

فالخوف قد يجعلك تغلق احد الصفقات قبل تحقيق الهدف منها على الرغم من استمرار حركة السوق فى الاتجاه الصحيح

mahmoudgalal
05-23-2014, 15:57
العامل النفسي له تأثير قوي علي حالة المتاجر ولكن المشكلة أنا أعرف منين حالة التجار النفسية افرض واحد كان عند أمه اكتئاب ومش عايز يدخل علي خبر إيجابي مثلا أنا أعمل إيه في الحالة دي

abdelmoumin
05-23-2014, 17:03
السلام عليكم حياكم الله
يا اخي العزيز بارك الله فيك عن هدا الوضوع فالعامل النفسي مهمته كبيرة في المتاجرة فيجب الهدوء و عدم الاكنراث للربح او الخسارة لكي لا تقتط و تياس من الخسارة لا قدر الله

maao2008
05-23-2014, 17:03
بكل تأكيد يا أخي فالعامل النفسي له تأثير قوي علي حالة المتاجر ولكن المشكلة أنا أعرف منين حالة التجار النفسية افرض واحد كان عند أمه اكتئاب ومش عايز يدخل علي خبر إيجابي مثلا أنا أعمل إيه في الحالة دي

ahmedhathout
05-23-2014, 17:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
طبعا العامل النفسي بيأثر على المتاجر بصوره سلبيه
ولازم نتجنب التداول لو احنا في مود سئ لتفادي الخساره

الربح من الفوركس
05-23-2014, 17:50
اخى الحبيب اعتقد انة لابد من البعد عن العواطف عند التعامل معى الفوركس فى التداول لانة يؤثر على اتخاذ القرارات وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

dont
05-23-2014, 18:00
بصراحة كل شى بكن له تاثير على التاجر فى الفوركس
فى الفوركس يوجد اشياء كثيرة جدا تؤثر على الربح ولخسارة ومنها العامل النفسى

abdelaziz 10
05-23-2014, 18:15
الاكيد يا اخي ان النفس البشرية بما تحمله من مشاعر سلبية او ايجابية تاثر على سلوك الانسان وردات فعله وهذا طبيعي
انما المتاجر المحترف بمعنى الكلمة هو من يتعامل مع شتى حالاته النفسية باحترافية ومرونة كبيرة في تسيير اموره

sara ali
05-23-2014, 18:23
السلام عليكم
رحمة الله تعالى وبركاته
موضوع دجميل جدا يا اخي ان شاء الله نحقق ارباح كبييره
منه تقبل مروري

ahmed212
05-23-2014, 18:27
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الحبيب فى الله فعلا اخى الحبيب فى الله العامل النفسى مهم جدا لذالك لا يجب الدخول فى صفقات الا مع خلو الذهن

benchou-ahfd
05-23-2014, 18:35
العامل انفسى يكون له اثر على الربح والخسارة ولهذا يجب ان يكون التاجر مركز جدا وفى الفوركس يكون التاجر الى حد ما مضغوط

hassanayoub
05-23-2014, 19:13
و العكس كذلك صحيح الخسارة أو الربح تؤثران في نفسية المتاجر
تحياتي لك و بالتوفيق

naima
05-23-2014, 19:38
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اكيد طبعا اخي الكريم العامل النفسي له تأثير كبير جدا على ربح او خسارة المضارب لذلك انصح الجميع بعدم المتاجرة في حالة توتر نفسي
وبالتوفيق للجميع

msamir2013
05-23-2014, 19:53
اخى اكيد العامل النفسى بيلعب دور كبير فى المضاربة بالاخص فى الفوركس

نظرا لسرعة الحركة فى هذا السوق فى غالبية الاوقات ولو مش هتقدر تظبط العامل النفسى هتواجه صعوبة فى البداية

alaeddine
05-23-2014, 20:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
العامل انفسى يكون له اثر على الربح
والخسارة ولذلك يجب ان يكون التاجر
مركز جدا وفى الفوركس يكون التاجر
الى حد ما مضغوط.

ahmed kabo
05-23-2014, 21:55
اكيد اخى الكريم اهم حاجة انك تخرج كل العوامل دية برة التداول يعىن فى فرصة شوف نسبة نجاها عدت ال70% توكل على الله وخش بالتوفيق للجميع

hasan300
05-24-2014, 12:34
يعتبر العامل النفسى شئ متواجد ولكنه خفى بمعنى انه ممكن لو التاجر اعصابه هادئه يحقق ربح بسهولة و لكن فى حالة عدم الارتياح و الاعصاب المشدوده فى التجارة لا يمكن لاى تاجر تحقيق ما يريه من السوق

faridblilid
05-24-2014, 12:49
بسم الله الـــرحـــمــــن الـرحــــيـــم
اكيد فان نفسية المتادول تؤثر على حركاته وتوقعاته للسوق

8150017
05-24-2014, 12:51
السلام عليكم : العامل النفسى له تأثير على اى مجال من المجالات الموجوده فى حياتنا وليست على الفوركس فقط والربح والخساره فيها ، يااخى انت لو نزلت تسوق عربيتك وانت عصبى بتحس ان كل الناس بتكرهك وعاوز تتخانق معاهم وممكن حتى تأرف من العربيه اللى انت راكبها ، لكن حاول بقدر الامكان الابتعاد عن اى عامل نفسى سلبى يؤثر على تجارتك

forexarabi
05-24-2014, 13:13
السلام عليكم
اولا االشكر لك اخى الكريم على هذا الموضوع وهو اكثر من رائع لقد كانت مداخلتى فى الموضوع السابق عن الثقة بالنفس وهى من العوامل النسية المهمة وكل العوامل النفسية الاخرى مهمة جدا ليس فى التداول المالى فى اسواق الفوركس فقط بل فى كل مناحى الحياة والنشاطات الا ان اى شئ اذا زاد عن حدة انقلب الى ضدة اى ان الامر من غير افراط او تجاوز الحد

abdelhak redouane
05-24-2014, 13:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذه المعلومات المقدمة انا ارى ان العامل النفسي له تاثير كبير اثناء التجارة في عالم الفوركس وبالخصوص اثناء فتح الصفقات فعلى المتاجر ان تكون نفسيته مرتاحة وهو يتاجر ختى يتمكن من التحليل الجيد للفريمات والمؤشرات
بالتوفيق للجميع

mohamed bnali
05-24-2014, 15:33
عزيزي المحترم موضوعك مفيد وقولك العامل النفسي له تاتير في البيع والشراء وحتى في ا لربح والخسارة
فالمفروض في التاجر الفركسي ان يكون عارفا مجربا خابرا ماهرا ومع دلك يقف في السوق وهو بعقله باتمه واتقا من نفسه متجردا عن عواطفه ولا سيما الخوف والطمع وكثيرا العامل النفسي يؤتر عليه ويجعله يرتعد خوفا من الخسارة او طمعا في الربح
فادا خاف من الخسارة صكت اسنانه وارتعدت اعصابه وفي دلك يفقد توازنه النفسي فيفعل اشياء عقله التقني غير راض عنها اما ان استهواه الربح فيميل الى الطمع وقد ينزلق به الى الشره و الشره عاقبته وخيمة
والواجب على التاجر الفركسي ان ياخد الصفقات الرابحة ويعرضها على عقله التقني ويفلترها فادا وافق عليها كان مقتنعا فادا ربحها فقد زكاها عقله التقني فادا خسرها ففوق جهدك لا تلام
وتقبل ما ينبغي ان تعرفه

anamoody
05-25-2014, 04:01
فعلا اخى الكريم يجب ان تضع عواطفك جانبا خلال التداول سواء كنت فى حالة جيدة او سيئة
لان الفوركس يعتمد على استراتيجية ناجحة و تحليل و خبرة اكثر من العواطف فيجب علينا ان نحذر من ذلك

yara alaa
05-25-2014, 04:30
بــســــم الله الــرحـــمـــن الـــرحـــيــم
الــســلام عــلـــيـــكــم و رحــمــة الله تــعــالــى و بــركـــاتــه
والله انا ساعات بحسه عامل كبير جدا وساعات بحسه لا بس الاغلب هو عامل

mohabgoda
05-25-2014, 04:41
السلام عليك اخى الكريم
اهلا باعضاء المنتدى الكرام اتشرف بردى هذا
نعم نعم نعم هو العامل الاساسىى فى عالمنا الفوركس حيث يتطلب ذهن صافى
والتوفيق للجميع

abderrahmenanis
05-25-2014, 06:34
السلام عليكم
رحمة الله تعالى وبركاته
موضوع دجميل جدا يا اخي ان شاء الله نحقق ارباح كبييره
منه تقبل مروري

el andaloussi
05-25-2014, 16:46
أخي الكريم كيف لا والعــامل النفسي يقود الغنســان للهلاك
فعندمــا تقوم بالدخول على صفقة بمشاعرك فأنت تتوتر وتأخد قرارات عشوائية وشكراً

magic777
05-25-2014, 21:35
أخي الكريم كيف لا والعــامل النفسي يقود الغنســان للهلاك
فعندمــا تقوم بالدخول على صفقة بمشاعرك فأنت تتوتر وتأخد قرارات عشوائية وشكراً

بص هو كلنا عارفين ده بس الانسان لازم يتعلم ازاي يتغلب على موضوع العامل النفسي ده طبعا والا مش هيقدر يحقق النجاح حتى
في حياته العاديه مش في الفوركس بس كل حاجه

lluis
05-25-2014, 21:35
انا شايف ان العامل النفسى مهم جدا فى مسألة الربح و الخسارة فمثلا
لو انت حزين او خائف صعب جدا تدخل سوق الفوركس و تحلل كويس و تكسب

ahmedmomen
05-25-2014, 21:59
اكيد اخي الكريم العامل النفسي مهم جدا اثناء التداول وعن طريق السيطرة والتحكم في النفس ممكن تحقق الكثير من الارباح
والعكس ممكن تضيع عليك فرص كتيرة لو اتسرعت في الدخول ف الصفقات ومسيطرتش على اعصابك

ali.22595
05-25-2014, 22:14
السلام عليكم
المفروض ان العامل النفسى لا يكون له تأثير على المتاجرة عموماً ولكن نجد بعض
المتداولين يختلط عليهم الامر ويكون العمل النفـسبى له تأثير سلبى على المتاجر

dont
05-25-2014, 22:28
فى الفوركس يوجد اشياء كثيرة جدا تؤثر على الربح ولخسارح ويجب ان نتحمل كل المتاعب فى الفوركس

houdabluegolden
05-30-2014, 18:18
اكيد اخي الفاضل العامل النفسي هام جدا وليه تأثير كبيرة في تحقيق الربح او الخسارة عشان كده من الافضل
عند عمل اي صفقة وضع استوب لوز وتيك بروفيت والالتزام بيهم وغلق الجهاز لفترة من الوقت

mahmoudgalal
05-30-2014, 18:20
العامل النفسي له تأثير قوي علي حالة المتاجر ولكن المشكلة أنا أعرف منين حالة التجار النفسية افرض واحد كان عند أمه اكتئاب ومش عايز يدخل علي خبر إيجابي مثلا أنا أعمل إيه في الحالة دي

صلاح2014
05-30-2014, 18:38
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم
هدا الكلام وهدا السؤال اخى مهم انا اقول ان العامل النفسى
مهم جدا فى التداول اخى الجميع ياخد الحدر منه وهو له العامل فى الربح والخسارة اخى
والسلام عليكم ورحمة الله اخى ربنا يطمن قلوبنا

Jo.Cena
05-30-2014, 18:58
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
الخوف عادة ما يصطحب المتداولين خاصة المبتدئين في طريقهم في عالم الفوركس ويؤثر علييهم بشكل كبير قد يؤديهم الي ترك الفوركس

karimneteller
05-30-2014, 19:06
لسلام عليكم رحمة الله تعالى وبركاته
اكيد فان نفسية المتادول تؤثر على حركاته وتوقعاته للسوق

Jo.Cena
05-30-2014, 19:14
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
الخوف لا يؤثر علي المتداول بالايجاب لانه يبعده عن التداول ولا يستطيع المخاطرة حتي ولو بنسبة صغيرة وهذا لا ينفع في الفوركس

أحمد بيكس
05-31-2014, 17:00
السلام عليكم ورحمة الله .. أشكرك أخي الكريم .. نعم اخي العامل النفسي له دوور كبير على الربح والخسارة من الفوركس .... .. تحياااااتي وبالتوفيق لك وللجميع ...

RomanyMoreed
05-31-2014, 18:47

اكيد جدآ التاثير الفنسي له تأثير الخوف والطمع سبب رئيسي في الخساره لمعظم المتاجريين

memoxmax
05-31-2014, 20:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركااته
انا بشكر كل القائمين فى هذا الموقع موقع فوركس العرب على مجهوداتة القيمة فى مجال علم الفوركسوارجو منكم دوام النجاح والتقدم
اما بخصوص موضوعك فانا ارجو من من يملك الخبرة الكافية افادتك 673

Jo.Cena
05-31-2014, 20:15
اعتقد ان الفرح قليل ما يؤثر عليك في الدخول الصحيح لكن الحزن بالتأكيد يؤثر عليك بشكل كبير في الدخول الخاطئ والخسارة للاسف

alatraideur
05-31-2014, 20:21
سلام عليكم و رحمة الله اخي

انا كنت انساق وراء العامل النفسي خاصة الطمع .. فأحيانا اطمع في المزيد فلا اتبع الاستراتيجية ابدا و في النهاية اخسر كل ما لدي

ايضا الخوف . . . كل من يريد ان يسلك طريق الاحتراف وجب عليه اعمال العقل لا العاطفة

بالتوفيق ... :)

hasan300
05-31-2014, 20:39
يعتبر العامل النفسى له تأثير على تجارة اى تاجر فى السوق يعنى لو التاجر حقق ربح يبقى مزاجة رايق و بيتاجر بهدوء فى الفوركس و انا اعتقد ان التجارة فى هذا المجال يعتمد على ابتعاد التاجر عن العواطف فى السوق

coop_lemima
05-31-2014, 20:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قطعا وطبعا وحتما أخي الكريم
العامل النفسي له تأثير في كل شيء في الحياة
فكم من لاعب كرة قدم من كبار اللاعبين المحترفين كان أداؤهم خلال مباراة سيئا جدا لأنهم دخلوا المباراة وحالتهم النفسية متدهورة والعكس صحيح
وكذلك الأمر بالنسبة لتجارة الفوركس، فكلما دخلت صفقة وأنت مرتاح نفسيا ومستعد عقليا من ناحية التركيز والتحليل كلما كان فكرك صافيا ومستعدا لتحليل حركة السوق تحليلا جيدا مما سيعطي حظوظا أكثر للصفقة كي تكون ناجحة
والعكس صحيح
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

السلام عليكم ورحمة الله

memoxmax
06-01-2014, 00:00
اتقدم بخالص الشكر لصاحب الموضوع لمشاركته الجيده والقيمة والتى تساهم فى نشر ثقافة وعلم سوق العملات وتجارة الفوركس
واتمنى لكم مزيد من التقدم والتفوق سيبتنهمعول

---------- Post added at 09:00 PM ---------- Previous post was at 07:18 PM ----------

اتقدم بخالص الشكر لصاحب الموضوع لمشاركته الجيده والقيمة والتى تساهم فى نشر ثقافة وعلم سوق العملات وتجارة الفوركس
واتمنى لكم مزيد من التقدم والتفوق \dfwrgeyyyyth

ehab_salah
06-07-2014, 03:02
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته موضوع جميل جدا يا اخي
ان شاء الله نحقق ارباح كبيره مـنه تقبل مروري ..

Nadia Hatim
06-09-2014, 07:09
اخـي الفـاضل .. بصراحة كل شى بكن له تاثير على التاجر
فى الفوركس فى الفوركس يو جد اشياء كثيرة جدا تؤثر على
الربح ولخسارة و منها العامل النفسى . تمنياتي بالتوفيق

BOUCHA-AFES
06-09-2014, 14:35
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
اجل اخي فان نفسية المتادول تلعب دورا كبير على صفقاته والافضل الا يدخل الشخص السوق اذا كانت نفسيته حزينة او مضطربة

ilyes chaieb
06-15-2014, 04:06
السلام عليكم ورحمة الله

نعم للعامل النفسي دور كبير في نجاح او فشل الصفقة
لذلك انصح بالمتاجرة لما يتكون في حالة نفسية جيدة حتى تتجنب القرارات الخاطئة التى ممكن ان تتخذها اثناء المتاجرة

مع لجمل تحياتى

moses
06-15-2014, 04:19
السلام عليكم اخي الكريم العامل انفسى يكون له اثر على الربح والخسارة ولهذا يجب ان يكون التاجر مركز جدا وفى الفوركس يكون التاجر الى حد ما مضغوط
و بالتوفيق

roussi27
06-15-2014, 04:39
بطبيعة الحال ، كمثلا خوف من ضرب ستوب لوز والتسرع في غلق الصفقة
أو عدم إستهداف فرص جيدة ! خوفا وعدم الثقة بالنفس

waleed hassona
06-15-2014, 15:46
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام ... اخى الكريم العامل النفسى
للمتاجر هنا مهم جدا ولابد ان نكون مقتنعين ان الصفقه لها طريقين فقط المكسب او الخسارة

eslamsallam
06-15-2014, 16:01
اكيد طبعا ةالعامل النفسي له تأثير كبير جدا على المضارب اثناء الصفقات
ولازم الانسان يدرب نفسه على تنحية العامل النفس اثناء التجارة

creatorman1978
06-15-2014, 16:04
العامل انفسى يكون له اثر على الربح والخسارة ..
و العكس كذلك صحيح الخسارة أو الربح تؤثران في نفسية المتاجر .. و لذلك ينصح بعدم التداول في صورة توتر حالتك النفسية .. بالتوفيق

Jo.Cena
06-17-2014, 16:09
فيه الانفعال ده بيأثر جدا انك تدخل الصفقات بالعند بدون تخطيط وفيه الخوف والتوتر والاستعجال وده يخليك تدخل وتحدد نقاط دخول وخروج غلط

eragon
06-26-2014, 09:59
وعليكم السلام ورحمـة الله وبركاته
بالفعل العامل النفسي له دور كبير جدا في التاثير علي نتائج التداول
يؤثر بالسلب دائما علي المتداول

amermazzen
06-26-2014, 11:26
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم التعلم الجيد هو الأساس من اجل بناء قاعدة استراتيجة قوية الابتعاد عن العواطف لا يبجب التسرع الاعتماد على الصبر من اجل قراءة السوق بطريقة جيدة حتى تمكنك من الربح في الفوركس والابتعاد عن الخسارة.

---------- Post added at 08:26 AM ---------- Previous post was at 08:22 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله أكيد اخي الكريم العامل النفسي مهم جدا في التعامل مع الحسب الحقيقي لأن ان دجخلت في اي صفقة ولم تكون مهيئ نفسا وتسرعت في الدخول سوف تخسر خسارة كبيرة ربنا تمرجن الحساب مباشرة

Skrizar
06-26-2014, 12:24
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي لكريم
ان الراحة النفسية تمكنك من أخذ القرار الصائب ، و هي أحد الاسباب في الربح و الخسارة

balou
06-26-2014, 18:47
السلام عليكم و صلاة و سلام على محمد اشرف خلق و امام مرسالين و على آله و صحبه و سلم تسليما كثير اما بعد نعم له تأثير كبير جدا في عدد الصفقات الرابحة و خاسرة و اتمنى للجميع التوفيق ان شاء الله

بشير حمدان
06-26-2014, 18:50
السلام عليكم
ان كل ما ننوه به على كل متداول هو السيطره والتدريب على ترويد النفس البشريه كى لا ينساق المتاجر فى بحر هذا السوق وراء اطماعه وشهواته فيعصف به السوق

commande1
06-26-2014, 18:55

rami007
06-26-2014, 20:00
السلام عليكم
العامل انفسى يكون له اثر على الربح
والخسارة ولهذا يجب ان يكون التاجر
مركز جدا وفى الفوركس يكون
التاجر الى حد ما مضغوط
سلام تحياتي
بالتوفيق

محمود مرعى
06-26-2014, 20:07
السلام عليكم ورحمة الله

ايوة بالطبع العامل النفسى ليه اثر كبير جدا على الفوركس سواء بالربح او بالخسارة وكم من صفقات كتيرة اغلقت منى بمكسب صغير على الرغم من انى كنت عامل الصفقة صح بس خوفت على المكسب ليروح منى وايضا فى الخسارة خفت لا الخسارة تزيد وفى الاخر يسير السوق مثلما توقعت

mmidom
06-26-2014, 20:20
يعتبر العامل النفسى له تأثير على تجارة اى تاجر فى السوق يعنى لو التاجر حقق ربح يبقى مزاجة رايق و بيتاجر بهدوء فى الفوركس و انا اعتقد ان التجارة فى هذا المجال يعتمد على ابتعاد التاجر عن العواطف فى السوق

undertaker47
06-26-2014, 20:45
اخي العزيز العامل النفسي هو سر النجاح او الفشل
فيمكن ان تدخل صفقة سريعة تحسر فيها كل شيء
بسبب خسارة قبلها طمعا في التعويض

malak_maloka
06-27-2014, 02:05
العامل النفسي انا يلعب عندي دور قوي للغايه وهو المتحكم فيا للاسف ويجعلن اطمع
واخاف ولا احقق ربح هو المتحكم الاول في الخساره يارب نبعد عنه

hema2013
06-27-2014, 02:08
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز العامل النفسى لة الاثر الكبير على التجارة ولكن انا اعتمد على تحليلى الفنى ووعلى حركة الازواج وحركةالسوق والعملات للهبوط ولا الصعود وكمان المؤشرات
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

mohamed makhlouf
06-27-2014, 02:31
نعم العامل النفسي له دور في الخسارة لان العامل النفسي مهم حتى تستطيع التركيز وحتى تشتري و تبيع بهدوء اما في حالة التعب و التسرع تظهر اخطاء كبيرة لم تكن لتتوقعها وبذلك ربما قد تخسر اموال كثيرة او يضيع جهدك و يضيع ربحك

a7med84
06-27-2014, 02:34
بالتاكيد السوق عموما يضع على المتاجر ضغط نسى كبير

والعامل النفسى فى هذه الحاله بيكون كبير جدا والمشكله ان يؤثر فى قرارات التاجر والله المستعان

wanxe
06-27-2014, 02:36
سلام أخي لعزيز مرحباً بك في فوركس عربي إنه موضوع مهم وجميل وجيد لكن أنا مبتدئ خبرتي محددة ورمضان كريم بكل شفاء وعافية سلام أخي

marem2007
06-27-2014, 03:00
العمل النفسي وتاثير الربح والخسارة طبعا الخسارة بتاث علي اي شخص مننا مهم كان رصيدة ولكن الصحة انة يقوم من تاني ويجرب مرة اخري

moh721
06-27-2014, 05:46
اكيد اعامل النفسى فى السوق له تاثير قوى على التداول
حيث ان اعامل النفسى بيكون لها تاثير على امتى التاجر يدخل السوق

sara ali
06-27-2014, 09:18
اجل اخي العامل النفسي موجود وانا اضن انه 80 بالمئة من الحالات التي يتدخل فيها العامل النفسي بالتداول تخسر لذالك لاتوجد مشاعر

---------- Post added at 06:18 AM ---------- Previous post was at 05:24 AM ----------

انفسى يكون له اثر على الربح والخسارة
ولذلك يجب ان يكون التاجر مركز جدا وفى الفوركس يكون التاجر الى حد ما متوتر

BILALBEN
06-28-2014, 08:22
اكيد طبعا اخي الكريم العامل النفسي له تأثير كبير جدا على ربح او خسارة المضارب لذلك انصح الجميع بعدم المتاجرة في حالة توتر نفسي
وبالتوفيق للجميع

brahim.alg
06-30-2014, 09:42
اخي مادام الانسان هو من يؤثر في السوق و ما دامت العواطف و الحالات النفسية هي التي تؤثر في الانسان
فلابد ان يتاثر السوق بالحالة النفسية للمتداولين سواء سلبا او ايجابا

i m in the Wc
06-30-2014, 15:26
حجم العقد - Contract Size

هو القيمة الفعلية للسلعة التي تسمح لك المؤسسة بالمتاجرة به .
ففي مثالنا السابق كانت السلعة هي سيارة وقيمتها الفعلية = 10.000$
فعندما تطلب شراء 1 لوت من الوكالة معنى ذلك أنك تطلب شراء سيارة واحدة قيمتها 10.000$ وعندما تطلب شراء 2 لوت معنى ذلك أنك تطلب شراء سيارتين بقيمة 20.000$ ( 2 * 10.000) وهكذا ..
يختلف حجم العقد من مؤسسة لأخرى وهي من المعلومات الأساسية التي ستعرفها قبل التعامل مع المؤسسة التي ستفتح لك المجال للمتاجرة بالنظام الهامشي .

ahmed kabo
06-30-2014, 23:01
طبعا وعلشان كدة نقول حاول انك تتاجر من منظور علمى يعنى حلل وتوكل مالكش دعوة باحاسيسك لانها ممكن تضيعك بالتوفيق للجميع

DABDOUB
06-30-2014, 23:49
بعد ان نتعلم و نتدرب يبقى العامنل النفسي مهم جدا جدا
بحيث ممكن ان يقونا لخستارة الحساب انا افضل ان لا ادخل اطلاقا لما يكون بالي مش صافي

asifali
07-01-2014, 01:57
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته اكيد طبعا ةالعامل النفسي له تأثير كبير جدا على المضارب اثناء الصفقات ولازم الانسان يدرب نفسه على تنحية العامل النفس اثناء التجارة
تقبل مروري بالطبع لديه تأثير كبير على الصفقاة
تحياتي لك و بالتوفيق

bombasasa
07-01-2014, 15:46
العامل النفسي من العوامل اللي بتاثر تاثير كبير جداااا علي الربح والخسارة فعلا عامل مهم
لازم نحاول ان نتغلب علية وان شائ سنربح المذيد

BOUAJAJOTMAN
07-01-2014, 21:01
السلام عليكم العامل النفسي بطبيعة الحال له تاتير كبير على التداولات بصفة عامة
لهدا اظن انه يتوجب علينا التخلص منه قبل البدئ باي عملية

farouk100082
07-01-2014, 21:03
ان العامل النفسى فى سوق الفمركس يكون عليه جزء كبير من خسارةاغلب المبتداين فى مجال الفوركس
حيث ان شعور الخوف من الخسارة يجعلهم يخسرون الكثير من المال دون التفكير او الصبر

ali2000
07-02-2014, 00:58
اكيد اخي العزيز فالعامل النفسي له تاثير كبير في الربح والخساره لان المثابره والعمل وبعامل نفسي ممتاز يستطيع من خلاله الشخص الربح ذلك يؤدي الى الربح في الفوركس واتمنى ان يستفيد الكثير من هذا الموضوع ولك كل التقدير والاحترام وتقبل مروري

wanxe
07-02-2014, 01:00
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

dalito
07-02-2014, 05:39
السﻻم عليكم
بالفعل فان العامل النفسي من ابرز ما يساعد المضارب على اداء عمله على اكمل وجه
فالثقة في النفس وعدم التخوف تساعد المضارب على الهدوء وتالحكم في الاعصاب
وتقبل مروري

MAGDYABDO
07-02-2014, 05:46
طبعا اخى العامل النفسي له تاثير على الربح والخساره فهناك الطمع والخوف والتسرع قد يببو الخساره

bombasasa
07-02-2014, 11:17
فعلا العامل النفسي لة تاثير كبير انا من الناس اللي بيكون العامل النفسي من
احد الموئثرات اللي بتاثر عليا في التداول

poop3
07-02-2014, 11:54
اهلا وسهلا بكم اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
نعم اخى الكريم العامل النفسى يوثر كثيرا على ارباحك
بالتوفيق للجميع هنا ان شاء الله

baite
07-05-2014, 17:26
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته, مشكور أخي على هذا الموضوع الجميل حقا.
بكلتاكيد اخي الكريم فالعامل النفسي يؤثربشكل كبير على قرارات كل متداول
اتمنى التوفيق للجميع وتقيل مروري

poop
07-11-2014, 12:51
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الغالى
العامل النفسى مهم جدا انك تسيطر على نفسك وقت المتاجره
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى الكبير

mounim1994
07-11-2014, 17:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا و سهلا بالاعضاء الكرام
اخي الفاضل العامل المفسي يلعب دور كبير و بالتوفيق للجميع

baite
07-11-2014, 17:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته,نشكر جميع الاخوان على المواضيع الشيقة و المفيدة.

بالطبع اخي العزيز فالعامل النفسب له تاثير كبير على التداول

و اتمنى من الله ان يوفق للجميع ان شاء الله .

zinou
07-11-2014, 18:00
السلام عليمم و رحمة الله و يركاته بالطبع العامل النفسي له تاثير كبير على المتاجر و نتيجة المتاجرة فتحكم المتاجر بنفسيته يجعله يسيطر على قراراته

kachary
07-11-2014, 18:04
بالطبع اخي الكريم فالمتاجر الخائف والطماع والغير صبور غالبا ما يرمي بنفسه
في احضان الخسارة اما من يستخدم عقله ويتبت نفسه فهو من يربح

haroun43
07-11-2014, 18:08
وعليكم السلام اخي
نعم العامل النفسي له دور كبير في الفوركس انا اعتبره يمثل نصف النجاح في هدا المجال
ان كنت تتميز بالقدرة على التحكم والصبر وعدم القلق وكدلك تحكم في عواطفك فهده العوامل تمثل العامل النفسي بالتالي النجاح في الفوركس

Thantoss
07-11-2014, 18:38
السلام عليكم ورحمه الله وبكراته
مرحبا بك اخي الفاضل
ورمضان كريم لكل ولكل اعضاء المنتدى
بالتاكدي للعامل النفسي دور كبير في حصول الخسرات الكبيرة
ويجب على المتداول ان يبعج مشاعره عن السوق
من اجل ان لا يخسر امواله
وشكرا
تقبل مروري

YOSAF
07-11-2014, 18:40
السلام عليكم
أكيد أخي العامل النفسي له دور كبير في التداول وهدا شيئ طبيعي أخي بحيت لو كانت نفسيتك مهزوزة
فهدا يعني أنك لن تركز وهدا قد يعرضك للخطئ الناتج عنه الخسارة

afillane
07-11-2014, 18:52
العوامل النفسية اكيد تاثر على التداول وعلى المتداول اذ لا تدعك تحلل وتدقق في الشارت بشكل مركز

gr53
07-11-2014, 19:04
السلام عليكم ورحمة الله

طبعا العامل النفسي للتاجر له تأثيره على الصفقات و ما تجنيه من ربح و خسارة
فالمتاجرة في الفوركس تتطلب هدوء و تركيز و تعامل بعقلانية مع السوق بعيدا عن المشاعر

ahmedibrahim258260
07-11-2014, 19:28
بسم الله الرحمن الرحيم طبعا العامل النفسي له عامل كبير على المكسب والخسارة فلابد للمضارب ان تكون نفسيته صافية
تقبل تحياتي

abdelaziz 10
07-11-2014, 20:54
ممكن تكتشف دور العامل النفسي في التداول في النتائج الجيدة في الديمو والنتائج السلبية في الحقيقي
بالتالي ففي الحساب الديمو نفسية المتاجر مرتاحة ولا قلق ولا توثر لذلك يحق ارباح جيدة غالبا

gr53
07-23-2014, 18:40
العامل النفسي للتاجر له تأثيره على الصفقات و ما تجنيه من ربح و خسارة
فالمتاجرة في الفوركس تتطلب هدوء و تركيز و عقل واع

egymax3d
07-23-2014, 19:25
موضوع كويس جدا وهذا اول شى يجب انه يكون التاجر على علم به فى حالة الاستخدام الصحيح وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

noril9
07-23-2014, 20:52
التركيز هو الأساس اثناء الدخول فى الصفقات لأن التعرض للضغط سيشتت تركيزك و يؤدى بك إلى الخسارة

masry92
07-23-2014, 20:53
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته اكيد طبعا ةالعامل النفسي له تأثير كبير جدا على المضارب اثناء الصفقات ولازم الانسان يدرب نفسه
لو انت هادئ و تبعد عن التجارة بعواطف هتحقق الربح اللى انت بتتمنى انك توصله بسهولة مع انستا بشكل يسير جدا يا اخى

zidan
07-24-2014, 01:21
ربما يكون العامل النفسى واحد من اهم العوامل و السبل التى يكون لها الدور الابرز فى التجارة على راحة نفسية جيدة و من ثم تحقيق ربح و تجنب الخسائر من خلال القرارات الحاسمة فى التجارة

1 million
07-24-2014, 07:35
العامل النفسي مهم جدا في التداول في سوق الفوركس
لان المتداولين بشر و هم يتاثرون و يؤثرون في السوق
لذا يجب الاهتمام به

payza
07-24-2014, 20:40
طبعي احنا بشر واي خسارة طبعا الناس بتزعل كتير اما الربح الناس بتفرح دا شي عادي جدا
يا اخي لكن الاهم ان نقلل الخسارة ولا تزيد مرات عديدة

abdelaziz 10
07-24-2014, 20:46
طبعا نفسية المتاجر لازم تكون مستقرة وايجابية حتى يتمكن المتاجر من عكس ذلك على صفقاته
من جهة اخرى ارى ان التداول في الفوركس والنجاح فيه لازمه اولا ايمان داخلي بقدراتنا طبعا

mohamed23
07-24-2014, 20:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى العزيز من المهم ان الربح والخصارة لا يؤثران على العامل النفسى من المفروض نزع الخوف اثناء التداول والاعتماد على الله ثم على عقلك والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

wanxe
07-24-2014, 20:57
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

magic777
07-24-2014, 21:15
طبعي احنا بشر واي خسارة طبعا الناس بتزعل كتير اما الربح الناس بتفرح دا شي عادي جدا
يا اخي لكن الاهم ان نقلل الخسارة ولا تزيد مرات عديدة

اكيد دي مشاعر عاديه بتحصل معانا بس الشاطر الي يقدر يسيطر على المشاعر دي يعني تكون روتين ليه هنا
وميفضلش ياخد وقت طويل في الزعل على خساره اوي كده

AMLAK
07-24-2014, 21:43
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم للاسف العدو الاول الذى يقابلنا نحن المبتدئين
فى التداول هو العامل النفسى ومن يريد النجاح لابد ان يبعد مشاعره عن التداول حتى يستطيع ان يدخل التداول
بلا قلب لان الفوركس ليس به اى تنازل اما الربح او الخساره مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

mahdisolidsnake
07-24-2014, 22:02
بدأت فى التعرف على الفوركس منذ سنة تقريبا ...و بالتالى فلا مجال هنا للحديث عن ارباح طائلة !!!

ولكنى استفدت من كل المعلومات التى حصلت عليها و مازلت فى حاجة الى مزيد من التعلم و لكنى ايضا حقت ارباحا جيدة و الحمد لله

zidan
07-24-2014, 22:17
اعتبر ان العامل النفسى هو شريان التجارة فى الفوركس و يجب ان لا نكون مضغوطين نفسيا حتى لا نتورط فى التجارة و نخسر فيها بسهولة و يجب ان يكون للتاجر راحة اثناء التداول فى السوق

sherif ibrahim
07-24-2014, 22:20
اهم العوامل و السبل التى يكون لها الدور الابرز فى التجارة على راحة نفسية جيدة و من ثم تحقيق ربح و تجنب الخسائر

Yopi
07-24-2014, 22:24
السلام عليكم ورحمة الله
اكيد ان العامل النفسي ضروري في تتحقيق الارباح و التلركيز و الهدوء اساسيان و علينا ان نربي نفسنا عليهما للوصول الى الافضل ورمضان كريم

midosafwat
07-24-2014, 22:29
تحياتي لك و بالتوفيق

moroti
07-24-2014, 22:39
السلام عليكم
ولهذا يجب ان يكون التاجر مركز جدا وفى
الفوركس يكون التاجر الى حد ما مضغوط
بالتوفيق للجميع
سلام

محمود مرعى
07-24-2014, 22:42
السلام عليكم ورحمة الله

والله يا استاذى الفاضل من وجهة نظرى الشخصية انا اعتقد ان العامل النفسى هو نصف نجاح الصفقة لسبب صغير جدا وهو ان العامل النفسى هو اللى بيقدر فعلا انه يديلك الدفعة والثقة بالنفس علشان تقدر تقوم بتنفيذ الصفقة لانك من غير ما يكون عندك ثبات انفعالى ودائما ما تكون خائف هتلاقى نفسك كل ما تقوم بصفقة شراء تقول لنفسك استنى جايز السعر يقل فلازم يكون عندك ثقة بنفسك وبالتوفيق

mahdisolidsnake
07-25-2014, 00:41
في مجال الفوركس.
في رايي اي مجال متاجره لابد من وجود اسس تتبع

eslamsallam
07-25-2014, 15:30
بكل تأكيد يا أخي فالعامل النفسي له تأثير قوي علي حالة المتاجر
ولكن المشكلة أنا أعرف منين حالة التجار النفسية افرض واحد كان عند
أمه اكتئاب ومش عايز يدخل علي خبر إيجابي مثلا أنا أعمل إيه في الحالة دي

zidan
07-25-2014, 17:50
يعتبر العامل النفسى دليل قوى جدا لكى نحقق من خلاله ارباح و لكن لو الحالة النفسية لاى تاجر غير جيدة سوف يصل التاجر الى خسارة من هذا المجال و انا لا اتاجر تحت اى ضغوط فى التجارة هنا

fte2020
07-27-2014, 17:33
طبعا العامل انفسى يكون له اثر على الربح والخسارة

BOULBOUL2
07-28-2014, 14:06
العكس كذلك صحيح الخسارة أو الربح تؤثران في نفسية المتاجر
تحياتي لك و بالتوفيق

bilanios
07-28-2014, 15:34
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم الله يوفقك و ينصــرك علــى هذا الموضوع الرائع المتميز واصــل أخي هذا التألق فكل تألف الا و كان ورائه تعب و بذل جهذ الله يوفق الجميع و ان شاء الله سوف تحترف في مجال الفوركس و الله يسهل ما صعب و خذ هذه العبارة كقدوة " لو كان الرزق بيد العباد لما بقى على الارض سوى الجبابرة والعصاة ولن يرضوا " الله بوفقك أخي و يرحم والديك شكرا لك شكرا x.

---------- Post added at 01:34 PM ---------- Previous post was at 01:33 PM ----------

طبعا العامل انفسى يكون له اثر على الربح والخسارة

dranass92
08-01-2014, 01:24

awa
08-01-2014, 20:16
العامل النفسى مهم جدا لان لو حالتك النفسية جيدة فدة اكيد سوف ينعكس
على التجارة و هتلاقى نفسك شغال بطريقة احسن كثيرا

محمد عز الدين عيد خضري
08-01-2014, 20:30
بالتاكيد ان العامل النفسي يؤثر علينا في اي تجارة او استثمار مش الفوركس فقط
اتمني لك الربح
تحياتي

speeder
08-02-2014, 02:42
لا شك العامل النفسي له تأثير لا يستهان به في قرارات المتداول وقد تودي هذه القرارات الى ما لا تحمد عقباه احياناً
وللسيطره والتقليل من تأثير هذا العامل من وجهة نظري المتواضعة ان نقلل نسبة المخاطره فكل ما كانت نسبة المخاطره عالية يزداد تأثير العامل النفسي والعكس صحيح

azad aradni
08-02-2014, 09:24
السلام عليكم
بالطبع اخي الكريم فالمتاجر الخائف والطماع والغير صبور غالبا ما يرمي بنفسه
في احضان الخسارة اما من يستخدم عقله ويتبت نفسه فهو من يربح

forex24day
08-02-2014, 10:26
الاكيد يا اخي ان النفس البشرية بما تحمله من مشاعر سلبية او ايجابية تاثر على سلوك الانسان وردات فعله وهذا طبيعي
انما المتاجر المحترف بمعنى الكلمة هو من يتعامل مع شتى حالاته النفسية باحترافية ومرونة كبيرة في تسيير اموره

nesma nesma
08-02-2014, 10:32
نعـــــــم ان للعامل النفسي تأثيــــــــر كبير ومهــم على الربح والخسارة فعندما يكون الانســـــــان فى حالة نفسية جيدة يكون متفائلا واكثــر تركيزاا حتى اذا خســـر فانه يتقبل الخسارة ويبدأ من جديد اما اذا كان فى حالة مزاجية سيئة فانه قد يخطيء فى اختيار الصفقة الملائمة له ويعرض نفسه لخسائر كان فى غنى عنها ...

aymanso
08-02-2014, 10:54
السلام عليكم اخى لا شك العامل النفسي له تأثير لا يستهان به في قرارات المتداول وقد تودي هذه القرارات الى ما لا تحمد عقباه احياناً
وللسيطره والتقليل من تأثير هذا العامل بوالتوفيق للجميع ان شاء الله

wadoux
08-02-2014, 12:51
العامل النفسي مهم جدا في الصفقات

أعتقد أنك تقوم بتحليل باقي المتداولين

يعني إن هبط الدولار فإن الجميع سيشترون اليورو و بذلك يعود الدولار لرتدد في الإرتفاع مجددا

gr53
08-02-2014, 17:17
العامل النفسي للتاجر له تأثيره على الصفقات و ما تجنيه من ربح و خسارة
فالمتاجرة في الفوركس تتطلب هدوء و تركيز و وعي بظروف السوق

zinga
08-03-2014, 16:00
العامل النفسي يبرز امكانيات المتداول و شخصيته
اذا خاف المتداول فيسخسر الكثير و ان لم يخسر فأنه اضاع فرصة للربح

AMLAK
08-03-2014, 16:25
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم اكيد اخي الكريم العامل النفسي مهم جدا اثناء
التداول وعن طريق السيطرة والتحكم في النفس ممكن تحقق الكثير من الارباح والعكس ممكن تضيع عليك
فرص كتيرة لو اتسرعت في الدخول ف الصفقات ومسيطرتش على اعصابك مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

محمد السيد محمد
08-03-2014, 16:48
من المؤك ولا شك فيه ابدا ..أن العوامل النفسية لها تأتير على الربح و الخسارة
بل ان لها تثير عام على كل جوانب النشط الانساني للبشر جميعا ..

karam22
08-03-2014, 17:40
اكيد طبعا اخي العمل في الفوركس عمل زهني من الدرجة الاولي
والحالة النفسية هي اساس التركيز الزهني والمحفز له ومساعد له والمؤثر عليه سلب او ايجاب

nnrtnn
08-03-2014, 17:48
العامل النفسي أكثر حاجة متعبة عند المتداول في سوق الفوركس، و الأكثر هم المتداولين الذين يتداولون بصفت التداول اليومي أي السكلبينج. و لكن هذه سلبيات العمل ككل عمل.
بالتوفيق

فاتن فتحي
08-03-2014, 18:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعا يا استاذ العامل النفسى مهم جدااااااااااااااااااااااا ااا
فى التعامل مش بس فى الفوريكس ولكن فى كل شىء نسال الله نفسا مطمئنه وهدوا
والله ولى التوفيق واهلا بك عضوا جديدا فى منتدانا الموقر

eletrebi
08-03-2014, 18:43
طبعا العمال النفسى من العوامل المؤثرة فى الارباح فى سوف الفوركس
فاذا كنت خائف او متوتر او تشعر بطمع وتريد ربح اموال كثيرة فى وقت قصير
فهذا فى النهاية يؤدى الى الخسارة والعكس صحيح

berserkern
08-03-2014, 18:45
بالطبع العامل النفسي له تاثير كبير بل قد يكون اكبر عامل محدد للخسارة او الربح الى جانب المعرفة النظرية فعديد المتداولين يرمون عرض الحائط كل ما تعلموه في الفوركس اثناء التداول لانهم ينساقون وراء التسرع والطمع و يفقدون التركيز بشكل كبير مما قد يادي باغلبهم لخسارة حساباتهم في اوقات قصيرة و يدخل الشك في نفوسهم و هذا خطير

zidan
08-03-2014, 22:01
اكيد طبعا ان الحالة النفسية لاى تاجر فى السوق من الممكن ان تؤثر على ادارءه فى التجارة و يجب ان لا نتاجر بحالة نفسية سيئة لاننا ممكن نخسر بشكل متوقع و لا يمكن تفادى الاخطاء

maghribia
08-03-2014, 22:07
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

العامل النفسي ف يالفوركس فهو له تاثير بالغ على الملتداول
و لكن ف ينفس الوقت فانه يلزم على الملتداول ان بعمل بطريقة تكون قوية
تقبل احتراماتيى

alaatreka
08-03-2014, 22:12
بالطبع العامل النفسي مهم جدا في المتاجرة ويجب ان تتحكم في اعصابك وانفعالاتك اثناء ادارتك للصفقة حتي لا يتحكم فيك الحسعر صعودا وهبوطا
فيجب ان تتحكم انت في السعر

hellelali2
08-03-2014, 22:14
نعم اخي الكريم العامل النفسي له تاثير كبير او هو منهج اخر للتداول من خلال التحليل الموجي واللدي يعتمد علي التحليل النفسي
وهو من افضل انواع التحليل النفسي لتحديدي الاتجاه وهي في الاغلب دقيقية

gr53
08-15-2014, 14:31
العامل النفسي يبرز امكانيات المتداول و شخصيته
اذا خاف المتداول فيسخسر الكثير و ان لم يخسر فأنه اضاع فرصة للربح

الخوف و القلق على الحساب تضيع على المتاجر الكثير من فرص الربح التي قد لا يصل لها كثيرا
فالسوق لا يدار بالعواطف و يجب تجنب المشاعر حتى يحقق المتداول هدفه

ahora
08-25-2014, 14:45
نعم العامل النفسي له تأثيرهام جدا على سلوك المتداول في سوق الفوركس
قرات ذات مرة عن نوع جديد من التحليل يسمى التحليل النفسي للسوق .

abdelaziz 10
08-26-2014, 18:38
العامل النفسي يا اخي يعتبر في رايي الاهم في رحلة الفوركس ولازم العمل بنفسية جد مرتاحة
من جهة اخرى من الاحتراف ان المتاجر يكون هادئ جدا ومركز على التحليل والتداول والنجاح

ilyes chaieb
08-26-2014, 18:56
العامل النفسي يا اخي يعتبر في رايي الاهم في رحلة الفوركس ولازم العمل بنفسية جد مرتاحة
من جهة اخرى من الاحتراف ان المتاجر يكون هادئ جدا ومركز على التحليل والتداول والنجاح

الهدوء يأتى بسبب راحة البال
لا يجب العمل تحت اي ضغوط
بالعكس التاجر اللى يعمل و هو مش خايف من حاجة و ليس عليه اي ديون
او بمعنى هو مش في حاجة ماسة لتحقيق الربح
تأكد هذا النوع من التجار ممكن يحققوا ارباح محترمة

zinga12
08-29-2014, 01:05
الماكد على الرسم البياني، والزخم، نسبة p / e، معدل التغير، مؤسسة دبي للإعلام، مقدما / انخفاض
الخط، eps، المدى الحقيقي، adx، cci، الشمعدانات، mfi، مكافئ، خطوط الاتجاه،
مؤشر القوة النسبية، وحجم التوسع تقلب والفائدة المفتوحة، وهذا غيض من فيض.

asafiforex
08-29-2014, 01:29
بكل تأكيد يا أخي فالعامل النفسي له تأثير قوي علي حالة المتاجر ولكن المشكلة أنا أعرف منين
حالة التجار النفسية افرض واحد كان عند أمه اكتئاب ومش عايز يدخل علي خبر إيجابي مثلا أنا أعمل إيه في الحالة دي

abdelhalim2015
08-29-2014, 01:30
هناك كتب و فيديوهات كثيرةمثبثة في المنتدى انصحك
1- قرأة الكتب
2-مشاهدة الفيديوهات المثبثة و بالترتيب كما هي
3- فتح حساب مجاني و بدء تطبيق ما استفدت منه من 1-2
4- الطمع ثم الطمع في الربح السريع

dont
08-29-2014, 03:29
فى الفوركس يوجد اشياء كثيرة جدا تؤثر على الربح ولخسارة ويجب انه يكون التاجر غر قلق ن السوق

a7md.3li
08-29-2014, 03:47

نعم يا اخي العامل النفسي من اهم الاشياء التي تؤثر في التداول والتوتر ايضا يجعلك لا تعرف مسار الصفقه الي اين يتجه والخوف ايضا

بالتوفييق للجمييع

dockerz
08-29-2014, 15:14
ِالسلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم بيائر اكيد علي الخساره اكيد

lakamora221
08-31-2014, 10:27
نعم أخي الكريم يؤثر العامل
النفسي كثيرا في ربح أو خسارة المتداول أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مرور وشكرا

marouansat
08-31-2014, 10:36
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
تقبل مروري

downlaod1
09-06-2014, 21:04
اجل اخي العامل النفسي موجود وانا اضن انه 80 بالمئة من الحالات التي يتدخل فيها العامل النفسي بالتداول تخسر لذالك لاتوجد مشاعر في افوركس

tedjboyka
09-08-2014, 14:34
ولذلك يجب ان يكون التاجر مركز جدا وفى الفوركس يكون التاجر الى حد ما مضغوط

forexachraf
09-08-2014, 14:37
عليكم السلام و رحمة الله تعالى و بركاته , أخي الفاضل
العامل النفسي مهم جدا في مجال الفوركس له دور كبير , و بالتوفيق

عاشق الفوركس
09-08-2014, 20:57
الســــلام عليكـــــم ورحـمــــــة الله تعالــى وبركاتـــه , اخـــــي الكـريــــم ...طبعا لها تاثير كبير على التاجر وكلما لم يتاثر بها زاد نجاحة في الفوركس

أسماء نعناع
09-08-2014, 21:18
طبعا العامل النفسي عامل مؤثر للغاية على كيفية التداول وخصوصا الثقة في النفس وعدم الخوف عشان تقدر تتخذ قرارات صائبة وتقدر تحقق مكاسب من خلال قرارت صائبة

ProForex
09-08-2014, 21:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل العمل النفسي مهم جدا في التداول ان نتحكم في اعصابنا مهم في المتاجرة لابد ان نكون في حالة هدوء

midooo258261
09-08-2014, 21:46
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم اه طيعا العامل النفسي له دور كبير على الربح والخسارة ولازم يكون المضارب مرتاح نفسيا وموش تحت اي ضغط
تقبلو دي واحترامي

gehad87
09-18-2014, 09:33
طبعا العامب النفسي مهم جدا وعلشان كده دايما بنلاقي نصيحة انك ما تشتغلش وانت مرهق او وانت مش مركز
كلها بتبقى بردو اسباب نفسية وطبعا غير رهبة السوق او الحماس الزايد والتهور كلها نتائج نفسية

معتز ريش
09-18-2014, 09:38
هذا يعتمد علي الميول النفسي ماذا إذا كان حريص من أن يكون ماله خلال أم حرام

nobleboy
09-18-2014, 09:41
ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻥ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ
ﻭ ﺍﻟﺼﻼﺓ ﻭ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻰ ﺍﺷﺮﻑ ﺍﻟﻤﺮﺳﻠﻴﻦ

بالتاكيد العامل النفسي
مؤثر جدا خصوصا هذا العمل
يعني الواحد لة قدر يسيطر على
اعصابه ويتغلب على مخاوفو
اكيد سينجح..

تحياتي..

معتز ريش
09-18-2014, 09:43
هذا يعتمد علي الميول النفسي ماذا إذا كان حريص من أن يكون ماله حلال أم حرام.. وفي الاهميه بمكان يجب التركيز علي الفائده لأن هي الفيصل في أغلب أحيان

سولا العسولة
09-18-2014, 09:45
بصراحة العامل النفسى هو اساس الفوركس انا ياما دخلت صفقات وانا متضايقة من الخسارة وكان كل هدفى انى اعوض ابخسارة دى لكن بسبب التوتر والعصبية خسرت بزيادة عشان كدة الفوركس محتاج صبر

ihabblida
09-19-2014, 22:37
أخي الكريم يلعب العامل النفسي في
الفوركس دور كبير في الربح و الخسارة
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

ynwa1892
09-19-2014, 22:56
السلام اخي
نعم اخي فالعامل النفسي يلعب دور كبير في احداث الصفقات والربح منها فاذا خسرت ستواجه صعوبة في دخول صفقة اخرى بسبب العامل النفسي
وفقك الله

magic777
09-20-2014, 01:11
طبعا العامب النفسي مهم جدا وعلشان كده دايما بنلاقي نصيحة انك ما تشتغلش وانت مرهق او وانت مش مركز
كلها بتبقى بردو اسباب نفسية وطبعا غير رهبة السوق او الحماس الزايد والتهور كلها نتائج نفسية

طبعا وخصوصا في السوق ده لانه بيعتمد على انك تكون مركز كويس وانت بتحلل وفاهم السوق كويس ايضا وده بحتاج وقت علشان يكون
الموضوع واضح بالنسبه لهم ايضا

ahmed mohsen92
09-20-2014, 01:15
اولا السلام عليكم و رحمة الله وبركاتة
ثانيا العامل النفسى طبعا مهم جدا فى التداول فى سوق الفوركس على الاقل فى البداية فحاول على قدر الامكان تضع استراتيجية بعيدة عن العوامل النفسية

BrahimForex
09-20-2014, 01:53
السلام عليكم بالفعل العامل النفسي من اهم اسباب الفضل في السوق لابد من التحكم فيه التحكم في المشاعر والاعصاب والخوف من الخسارة

mohamed.atef
09-30-2014, 02:46
لو انت اعصابك هادية فى السوق ممكن تحقق ربح بسهولة فى التجارة على العملات و لو انت هادئ و تبعد عن التجارة بعواطف هتحقق الربح اللى انت بتتمنى انك توصله بسهولة مع انستا بشكل يسير جدا يا اخى

MRN2014
09-30-2014, 02:50
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

فريــــد
09-30-2014, 04:39
المفروض ان العامل النفسى لا يكون له تأثير
على المتاجرة عموماً ولكن نجد بعض المتداولين يختلط
عليهم الامر ويكون العمل النفسبى له تأثير سلبى على المتاجر

نهر الحنين
10-23-2014, 23:24

ifs
10-24-2014, 00:18
بسم الله الرحمان الرحيم
اكيد ان للعامل النفسي تاثير كبير في نجاعة التداول و ان كان المداول في مزاج سيء سيخسر الكثير لو دخل للسوق تقبل مروري والسلام عليكم

nada forex
10-24-2014, 02:56
الســــلام عليـــــــكم ورحمـــــــه الله وبركاتـــــــه ...... معلومات رائعه يا اخى
عن العامل النفسى والربح والخساره فى الفوركس عموما تقببل تحياتى

mida2014
10-24-2014, 14:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اكيد اخي العامل النفسي له دور كبير اخي لما لاتكون مرتاح تفسيا اكيد سوف يؤثر دالك على صفقاتك
اتمنى لك التوفيق اخي الكريم

garen
10-24-2014, 14:38
اهلا وسهلا بكم اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
نعم اخى الكريم العامل النفسى يوثر كثيرا على ارباحك
بالتوفيق للجميع هنا ان شاء الله

محمد ميدو
10-24-2014, 17:10
اكيد طبعا العامل النفسى ليه عامل قوى للخسارة وايضا ان الربح يكون قليل اوقات دى مشكلة يقع فيها الكثير من المتداولين .. تحياتى

dellos
10-24-2014, 17:12
السلام عليكم
مرحبا اخي العزيز نعم بطبع لدى العامل النفسي اثر كبير في سوق الفوركس ودلك الاثر سلبي حيث تجد المتداول يتداول بمشاعره وليس بعلم
تعلمه

pacMAN
10-24-2014, 17:15
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بالتأكيد فمثلا أنا تجدني أصبر كثيرا على الخسارة لكني لا أستطيع أن أصبر على الربح
تقبل مروري أخي الكريم و إن شاء الله جمعة مباركة

nomynas
10-24-2014, 17:17
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
بطبيعة الحال أخي الكريم يعتبر العامل النفسي مؤثرا بنسبة % 70 على المتاجر وعليه أن يبتعد عن جميع الضغوط و العواطف أثناء التداول حتى يكون أداؤه جيدا و تحليله منطقيا

banlo
10-25-2014, 02:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم اكيد اخي الكريم العامل النفسي مهم جدا اثناء
التداول وعن طريق السيطرة والتحكم في النفس ممكن تحقق الكثير من الارباح والعكس ممكن تضيع عليك
فرص كتيرة لو اتسرعت في الدخول ف الصفقات ومسيطرتش على اعصابك مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

forexabdo2014
10-27-2014, 06:06
بالتوفيق للجميع فى المنتدى إن شاء الله

hamza el
10-27-2014, 09:34
نعم العامل النفسي يمكن ان يخسرك راس مالك التاثير النفسي و العواطف مهمة جدا و يجب ان تركز عليها
و من اخطر العوامل النفسية المشهورة التي تحول بين المتاجر و بين الربح هي

-الخوف
-التردد
-الطمع

هذه العامل الثلاثة كفيلة ان تخسرك راس مالك في يوم واحد

DABDOUB
11-03-2014, 14:34
بعد ان نتعلم و نتدرب يبقى العامنل النفسي مهم جدا جدا
بحيث ممكن ان يقونا لخستارة الحساب انا افضل ان لا ادخل اطلاقا لما يكون بالي مش صافي

mohyedal
11-03-2014, 15:14
العامل النفسي له تاثير واضح على التداول في الفوركس
و يتجلى من خلال العواطف و التوترات التي تنتاب
الفرد اثناء تداوله و قد يكون لذلك نتائج على عملية
التداول

magedaly
11-03-2014, 15:17
يا اخى العزيز يجب عليك عند التداول فى شركات الفوركس ان تتحلى بالهدوء وعدم الاستعجال والتداول بجميع الطرق التى تساعدك على تحقيق الربح والمكسب ويكون عن طريق التحليل الفنى والتقنى للسوق ومتابعه الاخبار لحظه بلحظه حتى تسير بالشكل الصحيح

kereelos6
11-03-2014, 15:21
:bravo::bravo::bravo: والظروف المحيطة يؤثران علي السوق وهذا بالطبع يؤثر علي الافراد

nassar.ali
11-03-2014, 15:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخواتى ان للعامل النفسى تاثير كبير على رفع الروح المعنويه على الخسارة ويجعلك تبدء من جديد وكلما وصلت لحاله نفسيه احسن زادات عندك الطموح و نسب الربح

zeko220
11-03-2014, 15:34
السلام عليك ورحمة اللة وبركاته من هنا ونبدا الكلام العامل النفسى والثبات الانفعالى من اهم عوامل التاثير على المتاجر فا هيا من اهم ما يلزم انا يتحكم بهم المتاجر الصبر وعدم الطمع لانهم اكر اثنان يؤدى الى الخسارة لابد من تعلمهم جيدا

aminox009
11-03-2014, 15:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم بالتأكيد أخي العامل النفسي جد مهم و أبسط مثال هو أنك عندما تتداول بحساب تجريبي ليس له نفس الضغط مثل الحساب الحقيقي

medo2013
11-03-2014, 16:00
من اهم العمل النفسى الذى يؤثر فى المتاجر هو العامل النفسى الجيد فى لعملات الهامة ومن اهمها ايضا ه العمل على الربح والعمل على المتاجرة والعمل على الربح من خلال اختيار العملة التى تساعدك على الربح

dalirap
11-03-2014, 16:11
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
العامل النفسي له دخل كبير في إتيخاذ القرارات أثناء المتاجرة لذا يجب تجنب هذا العامل في التحليل

downlaod3
11-06-2014, 00:25
الامر نفسه خاصة مع تداول سوق الفوركس، يتوجب علي المستثمرين الإيمان بأنهم سيعانون
هذه الخسارة. وأيضا يمكن للمستثمرين التحكم في حجم خسارتهم بإستخدام أوامر إيقاف الخسارة

alikimo
11-06-2014, 00:50
طبعا العامل النفسى من اهم الاسباب الى بتخليك تكسب او تخر اى صفقه ودا بيبقا اسمه البرمجه العقليه الى هى بديرك وانت مش حاسس ف انصح الجميع باتخاذ الاتى اول احاجه لازم طبعا يكون المود او المزد كويس ويكون مركز اوى وكمان يقا هادى على قدر المستطاع واانا عتقد انك هتحقق نتائج كويسه اوى انشاء الله

downlaod3
11-06-2014, 13:14

sharshabil
11-09-2014, 20:26
اكيد اخي الكريم العامل النفسي مهم جدا اثناء التداول وعن طريق السيطرة والتحكم في النفس ممكن تحقق الكثير من الارباح
والعكس ممكن تضيع عليك فرص كتيرة لو اتسرعت في الدخول ف الصفقات ومسيطرتش على اعصابك

sameas
11-09-2014, 20:42
اعتقد ان فعلا فيه تاثير كبير ان العامل النفسى المؤثر بشكل كبير اوى فى انك تعرف تحقق منه الى انت عايزه ف بالتوفيق ليك انشاء الهل وياريت كل واحد يبقا واخد حزره بشكل كبير اوى وانشاء الله يحقق الى هو عايزه منه بشكل كبير اوى

lyes1977
11-09-2014, 21:04
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا بك اخي الكريم في المنتدى الكريم نعم طبعا هناك تاثير كبير جدا للعامل النفسي على كل جوانب الحياة ومنها عالم الفوركس والذي بدوره يعمل على الاعصاب من حيث التركيز والخوف والقلق وهي عوامل كلها تاثر على الفوركس ،شكرا اخي الفاضل تقبل مروري وبالتوفيق لجميع الاعضاء

breakss08
11-10-2014, 19:59
اكيد طبعا ةالعامل النفسي له تأثير كبير جدا على المضارب اثناء الصفقات
ولازم الانسان يدرب نفسه على تنحية العامل النفس اثناء التجارة

siimo
11-10-2014, 20:29
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
بطبيعة الحال فالعامل النفسي يشكل تاتير كبير جدا
على التداول اد وجب السيطرة عليه لتحقيق المكاسب

mayali
11-14-2014, 00:56
بكل تأكيد يا أخي فالعامل النفسي له تأثير قوي علي حالة المتاجر ولكن المشكلة أنا أعرف منين حالة التجار
النفسية افرض واحد كان عند أمه اكتئاب ومش عايز يدخل علي خبر إيجابي مثلا أنا أعمل إيه في الحالة دي

ali 9
11-14-2014, 20:52
نعم العامل النفسي له دور في الخسارة لان العامل النفسي مهم حتى تستطيع التركيز وحتى تشتري و تبيع بهدوء اما في حالة التعب و
التسرع تظهر اخطاء كبيرة لم تكن لتتوقعها وبذلك ربما قد تخسر اموال كثيرة او يضيع جهدك و يضيع ربحك

sasa11
11-14-2014, 20:52
العامل النفسي من العوامل اللي بتاثر تاثير كبير جداااا علي الربح والخسارة فعلا عامل مهم
لازم نحاول ان نتغلب علية وان شائ سنربح المذيد

may0
11-18-2014, 20:53
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته, مشكور أخي على هذا الموضوع الجميل حقا.
اتمنى التوفيق للجميع وتقيل مروري

worldg04
11-18-2014, 20:53
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته اكيد طبعا ةالعامل النفسي له تأثير كبير جدا على المضارب اثناء الصفقات ولازم الانسان يدرب نفسه
لو انت هادئ و تبعد عن التجارة بعواطف هتحقق الربح اللى انت بتتمنى انك توصله بسهولة مع انستا بشكل يسير جدا يا اخى

hichamhiya
11-18-2014, 21:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أعزائي اخواني أخواتي الكرام
لي الشرف أن أكون عضوا جديدا معكم في هدا المنتدى الرائع والشيق والدي يحتوي على الكثير من المعلومات التي تفيدنا جميعا
وأشكرك أخي الكريم على موضوعك الرائع هدا .كما أشكر الأصدقاء المشركين بتعليقاتهم وبافاداتهم لنا
وشكرا

tawfik200
11-18-2014, 21:50
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم نعم اكيد لان تخاف ان تخسر الصفقة و تحياتي المغرب

samir33
11-18-2014, 22:29
العامل النفسي مهم جدا في المتاجرة فعلى المتداول في السوق ان يكون عنده ثقة بنفسه على قدرته على الربح و يكون مركز اتناء التداول

mkamal
11-18-2014, 22:58
مخاطر الفوركس كثيره خاصة للمبتدئين الذي ليس لهم خلفيه بطبيعة هذا السوق,لتجنب مخاطر السوق يجب عليك اولا ان تتدرب جيدا على حساب الديمو لمدة طويلة ,لكي تتعود على السوق

Tro
11-18-2014, 23:35
لاء لا اعتقد ذلك لان الفوركس يعتمد
علي ذكائك و فكرك فقط وعلي نوع الاستراتيجيه
التي تستخدمها وقت المتاجره و تعتمد عليها
وعلي ذلك يتم تحديد هل هتربح ولا هتخسر
تحياتي ،،،،،،،

al.ho2
11-19-2014, 00:26
اعتقد انه له النصيب الاكبر فى تحقيق الربح والخساره وان العامل النفصسى هنا بيبقا ليه الاولويه فى انك تقدر تحقق الربح وانك تقدر تتجنب الخساره ف دامر مهم جدا لازم الكل يبقا عارفه فبالتوفيق لك اخى الكريم وشكرا على هذه التوضيح

al.hany
11-19-2014, 01:27
من اممكن ولكن لابد من الفصل فى الاتنين علشان تقدر تحقق من خلاله الى انت عايزه وانشاء الله تقدر ف بالتوفيق لك اخى الكريم وان لازم المعنويات تبقا مرتفعه علشان تقدر تحقق من خلاله الى انت عايزه شكرا لك

kimo.san
11-19-2014, 02:04
بياثر بشكل كبير اوى على طريه التداول بتاعتك وانت لازم تبقا عارف دا كويس اوى وان لازم تستغل حالتك بشكل ايجابى اخى الكريم تى لاتقع فى مشاكل بالنسبه لك وانشاء الله تقدر تحقق دا بمنتهى السهوله شكرا لك

zoza
11-19-2014, 03:51
اعتقد انه ملوش اى دخل فى مكسبك كل الى بيبقا له دخل هو ازاى انك تحقق المكسب معتمد على خطتك كويس اوى ودى الى هتقرد انها تفيدك بشكل كبير وبالتفويق لك انشاء الله اخى الكريم شكرا لك

alis
11-19-2014, 04:21
اعتقد انه مبياثرش ولا اى حاجه الى بيأثر بس نوع الصفقه الى انت داخلها وان الدراسهب تاعتك تبقا قايمه على اساس مهم جدا ونا دا هيبقا ليه النصيب الاكبر فى تحديد ربحك وان اى حاجه تانيه هتبقا مش بتحدد ربحك ولا حاجه شكرا لك اخى الكريم

amrs
11-19-2014, 05:23
اعتقد انه بيحقق نتيجه اما بعكسيه او سلبيه وان الامر دا مهم جدا انك تعرف تتجحكم فى مشارعرك حتى لا تدفك الى المزيد من الخساره وان دا لازم تبقا عرافه كويس اوى وانشاء الله تقدر تتجنب المشاعر السيئه اخى الكريم

eslam22
11-19-2014, 07:11
ليس له اى علاقه بموضوع الربح والخسساره اخى الكريم من وجهه نظرى ان الموضوع دا ملوش اى علاقه بيه وان الى بياثر فيه هى الاسراتجيه الى انت بتخترها ف لا تعلق خسارتك على اشياء غريبه اخر وبالتفويق انشاء الله تحياتى لك

allh
11-19-2014, 07:17
امر مهم جدا ف مثثلا فى حال الخساره ف دا هيبقا عائق نفسى كبير او ليك مش هتقدر تتخلص منه لو انت مجتش على نفسك وعلى نفسيتك وقدرت انك تحل الموضوع دا بصفه كبير ه وانشاء اله قتدر تحل الموضوع دا بالتوفيق لك اخى الكريم انشاء الله تحياتى لك

barakat554
11-19-2014, 07:42
بالتاكيد طبعا العامل النفسى بيؤثر بشكل كبير عليك اثنا ء التداول لذلك نصح الاخوة الخبراء بتجنب العامل النفسى و وعواطفك وحياتك الشخصيه بعيدا عنك نهائيا اثناء تداولك حتى لا تتعرض للخسارة وشكرا

haythem99
11-19-2014, 08:05
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته,
مشكور أخي على هذا الموضوع الجميل حقا.
لو انت هادئ و تبعد عن التجارة بعواطف هتحقق الربح اللى انت بتتمنى انك توصله بسهولة مع انستا

كرم الطائي
11-19-2014, 09:18
السلام عليكم ورحمة الله

اخي العزيز شكرا لك على طرح هذه المعلومات ومشاركة المفيدة والقيمة التي تفيد الجميع . تقبل مروري
وجزاك الله خيرا في الدنيا والآخرة
مع فائق الشكر والتقدير لك ولجميع الاعضاء منتدى فوركس العرب واتمنى التوفيق والنجاح الدائم للجميع

حسنى صادق
11-19-2014, 09:32
من اهم العوامل التى من الممكن ان تؤثر على العتداول العام هو العمل النفسى و الذى يعتبر من اقوى العوامل التى ترتبط بالشخص اثناء التداول

mohamedbaki
11-19-2014, 10:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى العزيز من المهم ان الربح والخصارة لا يؤثران على العامل النفسى من المفروض
نزع الخوف اثناء التداول والاعتماد على الله ثم على عقلك والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

aliali
11-19-2014, 10:14
يعتبر العامل النفسى دليل قوى جدا لكى نحقق من خلاله ارباح و لكن لو الحالة النفسية لاى تاجر غير جيدة سوف
يصل التاجر الى خسارة من هذا المجال و انا لا اتاجر تحت اى ضغوط فى التجارة هنا

ihab331
11-19-2014, 10:31
أخي الكريم العامل النفسي من أهم اﻷمور التي ممكن تؤدي بك للخسارة
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح

mela
11-19-2014, 11:46
تحياتي لك و بالتوفيق

mahy222
11-19-2014, 14:06
حقا العامل النفسي له تاثير كبير في سوق الفوركس
واعتقد ان العامل النفسي من الممكن ان يساعدك على تحقيق ارباح عالية في هذا السوق واعتقد ان انت لازم تكون هادي وانت بتتداول

hpacer
11-19-2014, 14:24
شكر خاص لمنتدى فوركس العرب الرائع وشكر عام لأعضائه الكرام على موضوعاتهم وردودهم وتعليقاتهم
فمثل هده المواضيع تفيدنا أخي العزيز وتساعدنا على فهم الكثير