PDA

View Full Version : تداول الفوكس والأخبار العاجلة

Pages : [1] 2 3 4 5 6

abd123
10-23-2012, 02:43
اخواني الاعزاء
اذا كان الشخص يتداول الفوركس
وفجأة وردت بعض الأنباء انه سيكون هناك خبر عاجل بعد 10 دقائق مثلا وكان هو عنده صفقات سارية
ما الطريقة الامثل لمواجهة الامر ولتفادي الخسارة في حال احتمال ان يكون الخبر سيء ؟؟؟؟
كما انه هل هناك استراتيجية يجب على المتداول اتباعها لتفادي الخسارة مثلا كأن يخفف من الصفقات ؟؟؟؟؟
وهل من الممكن التنبؤ بنوع الخبر ( خبر جيد ام سيء ) ؟؟؟؟؟؟
أرجو منكم أن تشاركوني خبرتكم
شكرا لكم

asmaa omar
10-27-2012, 16:08
الطريقه الامثل لمواجهه هذه المواقف هى انه اذا كان متاكد من
تحليله فيضع استوبه ويترك الصفقه كما هى مع الالتزام بالاستوب

kingptc
10-27-2012, 16:13
سؤال في محله
وللاسف الاجابة صعبة جدا
فلكل موقف استراتيجيته الخاصة وطرق التعامل معه فلن تعلم ما سوف يحدث حتى يحدث

magic777
10-27-2012, 16:18
انا بعمل هيدج لما بكون فاتحه صفقات والخبر ده قوي وهيحرك السعر نقاط كتيره
على طول بفتح هيدج واسيب الخبر يحرك السعر لاي اتجاه هو عاوزه
بس المشكله بأه اني بدبس في الهيدج ده وبيكون عاوز وقت ومتابعه علشان اعرف اقفله على خير

ماتريكس
10-27-2012, 16:19
موقف صعب حقا ، فلا يمكن التنبأ بطبيعة الخبر الاقتصادي قبل صدوره ،
لذا فالالتزام بالاستراتيجية المتبعة يكون الحل الأمثل في مثل هذه
الظروف ، و اذا جاء الخبر في غير صالح الصفقة فالمتداول يكون قد
وضع ستوب يوقف الخسائر في نقطة محددة لا يمكن تجاوزها ، وبذلك
لن يكون للخبر تأثيرا كبيرا على الصفقات المفتوحة ، أما بالنسبة للصفقات المفتوحة
بدون ستوب فتكون العواقب كارثية لا سمح الله.

daisy
10-27-2012, 16:35
انا شايفه ان الافضل انك تقفل الصفقه لو كانت بها ربح
والانتظار لبعد الاخبار بساعه او اتينين على الاقل واعادة التحليل
لان فيه اخبار فعلا بتغير اتجاه السعر لوقت طويل

ahmed1980
10-27-2012, 18:03
انت محتلج لخبير ممارس حتي يعطي لك الافادة الصح
وذلك بناءا عن خبرة ودراسة

ahmed zayan
10-27-2012, 18:07
اخى الكريم فى مثل حالتك تلك لابد لنا ان نضع فى الحسبان اقل الخسران
ولما لا فقد يكون الخساره اكبر مما تكون فى ذلك الموضوع المهم

baby
10-27-2012, 18:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعتقد انها مسالة نسبية تختلف من شخص لاخر ونظرته الى السوق وشكرا

شيرين
10-27-2012, 18:11
بس المشكله بأه اني بدبس في الهيدج ده وبيكون عاوز وقت ومتابعه علشان اعرف اقفله على خير

Eldeghedy
10-27-2012, 18:23
مهما كان الخبر سواء كام له تأثير سلبى أم إيجابى فى الحالتين لن يكون تأثيره بأثر رجعى فلن يؤثر على صفقاتك المفتوحة ولكن ربما يكون تأثيره على الصفقات اللاحقة فقط وعندها سوف تأخذ فى حسبانك تلك التأثيرات....

mohamedemara
10-27-2012, 18:30
اعتقد ان التداول من خلال الاخبار
من اهم الاشياء التى لابد وان نقوم بها حتى نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله

mohamed ezzat
10-27-2012, 19:01
فى نظرى الهيدج الحل الأفضل فى هذا الموقف
ولكن الأفضل منه ان كانت الصفقة رابحة يغلقها او ان كانت خاسرة لنقاط بسيطة يغلقها ايضا
بالنسبة للتنبؤء بالخبر نعم اوقات كثيرة يمكن معرفة ذلك
ولكن الأحتياط أفضل

abderrafi3
10-27-2012, 20:29
السلام عليكم.أنا لا أنصح المتداولين أثناء الأخبار لأنه تحدث تغيرات غير متوقعة

jamalsale
10-27-2012, 20:48
الامر ليس كدالك اخي ان اردة ان تدخل في صفقة فعليك
ان تعرف الاخبار و تحليلاتها قبل وقت من دخولك الصفقة
اما في حالت فعليك العوض قم بوضع ستوب و و اخد ربح و انتضر

lala
10-28-2012, 00:56
طبعا هو موقف صعب وخصوصا فعلا ان الاخبار دى بيبقى تاثيرها واضح وقوى على السوق ودى بتبقى
مشكله اكيد هفضل انى اقوم باغلاق الصفقه وان كنت مقتنع بالاستراتيجيه التى تتبعها فتوكل على الله

asmaa1
10-28-2012, 01:20
هههههه كثيرا ما تحدث معي واحيانا كثيرة اكون علي غير علم بالخبر وفاجئه يتحرك السعر واخسر كل ما لدي من اموال
ولكن اخيرا صنعت شيئ مختلف فقد قمت بعمل صفقة عكسية بنفس القيمة ولكن بعد فوات الاوان بعد ان تحرك السعر 50 نقطة تقريبا
وبعدها تحرك مرة اخري واستطعت ان احافظ علي نفس رقم الخساره دون اذدياد وعند ثبات السعر قمت بانهاء الصفقة العكسية وجني ارباحها
ولكن كان راس المال قد اصبح اقل من عشرة دولارات وفي النهاية خسرتهم ايضا

مايسة حنفي
10-28-2012, 04:48
الاكيد ان انا هكون حاطة استوب لوز للصفقات عشان لو الخبر سئ مش عايزة اخسر كتير اكيد وطبعا ممكن التنبؤ بنوع الخبر لان اعتقد ان الاخبار السيئة مثل الكوارث دي بتيجي فجأه من غير مقدمات وانا لازم اعمل حسابها وباردو لو في خبر بعد قليل اكيد بيكون عن شئ بيحصل وده اللي هيخلي الخبر ده يتقال بس طبعا هو موضوع صعب انك تتكهن دماغ حد وايه الخبر اللي هيقوله.

amgad boles
10-28-2012, 04:49
لو انت غير متاكد او خبير بالموضوع دة
يبقى افضل شىء انك تتطلع من الصفقة قبل الخبر

ramy saad
10-28-2012, 05:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا مبتدأ ولا استطيع الرد ارجو من الساده الاعضاء النظر الى هذا الموضوع والسلام عليكم ورحمه الله

willy
10-31-2012, 07:07
يفضل الابتعاد عن توقيت الخبر بساعة او ساعتين على الاقل وخاصة الاخبار القويةلان الاخبار تسبب حركة عنيفة في السعر وممكن تضرب ستوب لاقدر الله فحاول ان تعرف توقيت الخبر بالضبط الساعة كام وتداول حول هذا التوقيت وتخرج من الصفقة قبل الخبر بساعة على الاقل اضمن لك من الهيدج

MAGDY
10-31-2012, 11:42
اخواني الاعزاء
وفجأة وردت بعض الأنباء انه سيكون هناك خبر عاجل بعد 10 دقائق مثلا وكان هو عنده صفقات سارية
ما الطريقة الامثل لمواجهة الامر ولتفادي الخسارة في حال احتمال ان يكون الخبر سيء ؟؟؟؟
كما انه هل هناك استراتيجية يجب على المتداول اتباعها لتفادي الخسارة مثلا كأن يخفف من الصفقات ؟؟؟؟؟
شكرا لكم

وقت الأخبار عموماً ، من الأوقات الخطرة
وهناك من يبتعد عن المضاربة فى وقت صدور الأخبار
وهناك من يُجيد التعامل والعمل فى وقت صدور الأخبار
وهذى تحتاج لتدريب وتمرين عدة مرات .. وأرباحها ممتازة وسريعة
تحياتى

ahmed1980
10-31-2012, 12:26
بسم الله الرحمن الرحيم
لا احد من الخبراء يشجع علي التداول وقت الاخبار
لانها سلاح ذو حدين وليس لها اسس

MAGDY
10-31-2012, 12:33
بسم الله الرحمن الرحيم

لا معلهش .. مين اللى قال كده !!!؟ الخبراء ؟؟؟
فى ناس متخصصين ومحترفين شغل ومضاربات فى وقت الاخبار
وبينتظروا الأخبار زى ليلة العيد .. أحلى شغل وأحلى ربح وأحلى مكسب .. وقت صدور الأخبار
غير أن لها أسس ونظام وسياسة وأسلوب .. وطبعاً مش أى حد يعرف يشتغل على الأخبار .. تمام ؟؟؟
وإن ما كنتش هتشتغل وقت الأخبار .. أومال هتشتغل إمتى ؟؟؟ لما يبقى السوق نايم أو فى حالة شلل كامل !!!؟
تحياتى

mohamed2010
10-31-2012, 12:34
أدام انتا محلل صح وعامل استوب لوز واستوب بروفت هتخاف من اه
وعلى العموم الاخبار بيكون ليها تأثير على المدى القريب فقط

samorai
10-31-2012, 12:56
ان في متل هده الحالة اقوم باستعمال الهيدج
و هو جيد لتجنب كل تاتير للاخبار و في حالت كانت الصفقة رابحة اوقفها

temp16
10-31-2012, 13:04
لتفادي وقت الاخبار يجب ان تكون على معرفة جيدة بالتحليل الاخباري
اما اذا كنت لا تعرف شيء عن التحليل الاخباري فمن الافضل ان تقفل الصفقة

minaedward
10-31-2012, 13:26
الثبات وعدم الانفعال او التسرع فى اتخاذ القرارات ومحاولة استخدام خاصية الاستوب لوس لحماية الرصيد من الخسارة

مرمر
10-31-2012, 13:55
انا اخاف من المضاربه ساعه الاخبار
لاني لسه مبتدئه
ولكن الجميع يقولون انها
مفيده لاصحاب التجارب والخبره

ameer
10-31-2012, 14:42
اهلا بيك اخي الكريم بالنسبة لي اعتقد لو مريت بيهك موقف وردت خبر عاجل في الفوركس خلال فتحي للصفقة اكيد راح اغلقة وافتح صفقة جديدة مع الخبر وننتظر فعاليتها

forex.masr
10-31-2012, 14:57
والله يا جماعه انا انصح الناس الجامده اوى اوى اللى بتفهم فى الفوركس انها تتاجر وقت الاخبار اما الناس المبتدئين مش تعمل كده
وتقبل مرورى اخى الكريم وشكرا على مجهودك وتسلم الايادى

علاء
10-31-2012, 15:00
انا بعتقد ان الافضل لك لعدم الخساره انك تقفل الصفقه حتى الاخبار
تنتظر بعد الاخبار بـ3 ساعات لتعرف وتتاكد من حال السوق

nrgslawi
10-31-2012, 15:12
اخي نعم يمكن تفادي الاخبار التي هي غير ايجابية بالنسبة لصفقاتك المفتوحة
والطريقة هي ان تفتح صفقات معاكسة
ثم كذلك معرفة ثاتير الاخبار من خلال مواقع الاجندة الاخبارية

haneenabdelhamed
10-31-2012, 15:15
لو الخبر غير صالح للصفقة فالمتداول يكون قد خطاء
وضع وقف الخسائر في نقطة محددة لا يمكن تجاوزها ،
شكرآ

emyforex
10-31-2012, 15:31
لو كنت واضعه استوب التزم بيه واسيبه للنهايه
اما و مكنتش واضعه استوب اغلق الصفقه

zizokapo
10-31-2012, 15:48
موقف صعب جدا ولكن اذا كان على ربح فليضع استوب على نقطة الدخول او يحجز الارباح بحسب ما هو يريد

ahmed sleem
10-31-2012, 15:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا شخصيا لا اتابع الاخبار ولا اهتم بها
انا فقط اعتمد علي تحليلي الفني واداره راس مالي والصب وضبط النفس والتركيز والحمد الله علي كل شيء

cristiano
10-31-2012, 16:12
مهما كان الخبر سواء كام له تأثير سلبى أم إيجابى فى الحالتين لن يكون تأثيره بأثر رجعى فلن يؤثر على صفقاتك المفتوحة ولكن ربما يكون تأثيره على الصفقات اللاحقة فقط وعندها سوف تأخذ فى حسبانك تلك التأثيرات..

emy
10-31-2012, 16:57
من رائي طالما تم تحديد الاستوب لوز يبقى مفيش مشكلة فى مواجهة الاخبار العاجله لان المتاجر يعلم جيدا مدى تقبلة للخسارة

hesham itch
10-31-2012, 18:54
اعتقد ان فى مشاكل بتواجه المتاجرين اللى بيفضلو المتاجرة فى وقت الاخبار وده طبعا لان
شركة انستا فوركس عندها ضوابط وفروض كتير على عمليات المتاجرة وقت الاخبار

azifek
11-28-2012, 02:06
أخي الكريم
مثلا لو كنت فاتح صفقة رابحة و سيكون خبر بعد قليل قم بوضع ستوب لوز قبل السعر الحالي بـ 20 نقطة مثلا
فإذا كان الخبر في صالحك ستزيد الأرباح بشكل كبيرة و إذا عكس ستقفل الصفقة على ربح أو بأقل خسارة

حمو
11-28-2012, 16:00
السلام عليكم
وقت الاخبار وقت صعب جدا ولازم تكون علي قدرة كافية من الخبرة علشان تشتغل خلالة
بس اسمع عن طريقة تحريك الاستوب لكني لا اعرف خطواتها

Mohamed Ramadan Helal
11-28-2012, 16:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعتقد انه يجب علينا الا نخاطر
لانه ممكن ننتظر شىء ويطلع مش حلو فالافضل ان لانقوم بماخاطره كبيره او انك تقفل الصفقه وخلاص

Cayote
11-28-2012, 17:09
اخواني الاعزاء
شكرا لكم

السلام عليكم
الحل انك يااما لا تغامر وتعغلق العقود قبل الخبر ادا كانت رابحة او خاشرة
في حالة العقود الخاسرة ادا كان دخولك بعد تحليل تم على فريم الدايلي او الاسبوعي فلا تقلق من الخبر لان السعر سيصخخ مسارة ادا عكس في اخر المطاف
اما ان تعرف توفع الخبر فهدا من المستحيلات ولا يمكن التنبؤ به ... اما تاثيره فستجده في كل مواقع الاخبار ... بالتوفيق

kosha66
11-28-2012, 17:59
الحل هنا من وجهة نظرى الاستوب والتاك وطبعا التحليل الجيد قبل فتح الصفقة وسبها على الله
او تقفل الصفقة وتفتح واحدة اخرى بعد الخبر

fafa
11-28-2012, 19:56
بصراحه من اصعب الاشياء الى بتواجه المتداوليين هى الاخبار ومدى تاثيرها على السوق لان بالفعل بيكون تاثيرها
قوى ولذلك الرد على سؤالك بيتوقف على استراتيجيه كل متداول وعلى مدى تحليله وعلى درجه ثقته فى تحليه وربنا يسترها بعد ذلك

masterdz
12-01-2012, 03:08
كثيرا ما تحدث معي واحيانا كثيرة اكون علي غير علم بالخبر وفاجئه يتحرك السعر واخسر كل ما لدي من اموال
ولكن اخيرا صنعت شيئ مختلف فقد قمت بعمل صفقة عكسية بنفس القيمة ولكن بعد فوات الاوان بعد ان تحرك السعر 50 نقطة تقريبا
وبعدها تحرك مرة اخري واستطعت ان احافظ علي نفس رقم الخساره دون اذدياد وعند ثبات السعر قمت بانهاء الصفقة العكسية وجني ارباحها
ولكن كان راس المال قد اصبح اقل من عشرة دولارات وفي النهاية خسرتهم ايضا

ANGEL_FROM_SKY
12-01-2012, 14:05
اخواني الاعزاء
شكرا لكم

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته .. اهلا وسهلا اخى الكريم .. اخى الكريم حاول تتعلم لغه الشارت فالشارت لغه يسمعها كل المتداولين ولكن للاسف يفهمها قله منهم .. الشارت اخى الكريم يخبرك بكل شئ

latraaa
12-01-2012, 21:15
صعبة جدا مثل هده المواقف،و لكن في مثل هده الحالات ننصح باستعمال الستوب لوز، لتفادي الخسائر الفادحة

ayman.shosha
12-01-2012, 21:22
اعتقد فى هذه الحالة عليك ايقاف الصفقة
او تحديد استوب لوز مناسب
والارجح ان تبتعد عن التداول اوقات الاخبار
فهى تحتاج الى محنكين

محمود شبايك
12-01-2012, 22:11
التحليل الاساى من اهم التحليل او البنود فى الفوركس من اجل تحديد
اتجاه الوق يعنى مثلا لنفترض ان حصل كارثة اقتصادية بكرة الصبح فى اوروبا توقعوا تماما ان السعر هايكسر كل حاجة ويهبط تحت

gomana
12-01-2012, 22:17
المفروض ان الاخبار ولا تؤثر على طريقة عملك مدام حللت صح لكن لو الواحد مقلق من الخبر وشايف انه ممكن يضربله استوب
الافضل يخرج قبل الخبر او يتجنب المتاجرة وقت الاخبار وافضل طريقة عشان تتجنب الخساير بانك تتاجر بما ترى وليس بما تظن وتدير راس مالك بشكل سليم

Nourhan
12-01-2012, 22:18
السلام عليكم ورحمة الله
بصراحة مش هقدر افيدك في الموضوع لاني مبتدئة
بس انا بتعلم من رد الزملاء على المنتدى
مشكورين

romy21
12-01-2012, 22:21
في رأي لو كنت محقق ربحمن الصفقه دي اغلقها عند الربح ده علشان انت مهما كنت مشهتقدر تتوقع الخبر هيكون تأثيره بالسلب ولا بالايجاب واذا كنت مش حققت لسه ارباح افضل طريقه هو انك تستخدم الاستوب لوز عند النقطه الي انت تحددها علشان مش يكون هناك خساره كبيره لقدر الله

IMADZZ
12-01-2012, 22:26

cash maker
12-01-2012, 22:28
اخى يمكنك تفادى مثل هذه اخبار عن طريق عدم المتاجرة فى اوقات الاخبار
وخاصة الاخبار الهامة وليس كل الاخبار تؤثر على السعر كما انه تاثير مؤقت ولن يدوم كثيرا
واذا كانت صفقتك رابحة فيمكنك غلقها قبل الخبر ويمكنك متابعة الاخبار الاقتصادية فى مواقعها ورؤية تاثيراتها السابقة على السعر حتى تتوقع تاثيرها القادم على اسعار العملات

hassan asayed
12-02-2012, 13:49
اخى الكريم افضل طريقة انك تكون واضع استوب لوز من الاول
والى يحصل يحصل بعد عشرة بعد دقيقة مش مهم
المهم انك محلل كويس وواضع استراتيجيتك كويس

ايمان
12-02-2012, 14:36

gouda1969
12-02-2012, 14:45
فعلاً سؤال صعب بس لازم المتداول يكون مدرب كويس على مثل هذه المواقف لانه
فى اثناء التدريب يمر عليه مواقف مشابهه كتير وانا من وجهة نظرى ان اضع الاستوب لوز
على سعر السوق بيحيث احدد عدد النقاط تحت اوفوق حسب حجم الصفقة اتابع الخبر جاء طيب
افتح صفقة جديدة الخبر جاء سئ ابتعد حتى يمتص السوق الخبر ويبتدى يتعامل المتداولون معاه

forex3
12-06-2012, 12:30
سؤال فعلا صعب ومحير جدا ولكن اعتقد من خبرتى البسيطة انه من الافضل انه يكون محدد نقطة ستوب معينه بحيث فى حالة وجود خسائر لاقدر الله تقف الخسارة عند تلك النقطة وبالتالى لا يخسر راس ماله بالكامل وتكون الخسارة طفيفه ده الافضل من وجهة نظرى

MEDOOO1989
12-06-2012, 13:27
اعتقد ان لو كان الربح بسيط اقفل الصفقة ولو الخسارة قليلة نفس الكلام حتى معرفة الخبر
وانا لسة مبتدأ ننتظر احد عمالقة الفوركس في إفادتنا اكثر مني .

elwardany
12-06-2012, 13:35
المشكلة ان التنبؤ بالخبر الاقتصادى شئ صعب
فمن الافضل انه يستمر على استراتيجيته عادى مع التزامه بالستوب لوز فى حالة كانت الاخبار سيئة

yacrao
12-06-2012, 13:55
لا اخي يجب عليك ان تراقب الاخبار قبل ان تبدا الصفقة لانك اذا وقعت في امر او سيناريو كما الذي اقترحته
لا حل لديك الا اغلاق الصفقات على الخسارة الحالية لتجني خسارة اكبر او اذا كنت تستعمل نسبه خسارة منخفضة
فلا عليك اترك الصفقات فلربما تربح

azifek
12-08-2012, 01:20
انت محتلج لخبير ممارس حتي يعطي لك الافادة الصح
وذلك بناءا عن خبرة ودراسة

ليس بالضرورة أخي الكريم
فيمكن التعرف مسبقا على مواعيد الأخبار
و بهذا نتجنب فتح الصفقات قبل صدورها

mxmx
12-08-2012, 02:34
لاخبار العاجلة دى ممكن تقلب الحساب راسا على عقب
يعنى ممكن تخسر كل حاجة وانت قاعد كدا خلى باللك منها

FCBXL
12-08-2012, 02:36
المسألة مسألة نوعية الموقع واستباق للخبر الذي سيحدث يعني
لكل خطة أو استراتيجية حلها في حالة وقوع هذه المواقف

hard$currency
12-08-2012, 03:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اعتقد يا اخى الكريم ان نقطه وقف الخسره هى الحل الوحيد او الامثل بين الحلول الممكنه وانا على المستوى الشخصى اعتمد كثيرا على التقدير الشخصى للسوق من خلال المتابعه الجيده والمستمره
حتى اتمكن من توقع ما سوف يحدث

GODY
12-08-2012, 05:45
الاخبار مهمه جدا حسب نوع الخبر لوخبر عكس الصفقات التى فتحاها وتاثيره قوى ممكن اعمل هيدج لكى اتجنب الخساره ولازم اعمل استوب لوز علشان احافظ على راس المال واقلل من الخسائر اللى ممكن تحصل فى هذا الوقت

Em@N
12-13-2012, 16:42
اعتقد في هذه الحالة يجب تحديد اقصي خسارة تقدر ان تتحملها في هذه الصفقة وبناء علي ذلك بتحدد الاستوب لوز

haze5m
12-13-2012, 16:59
انا اعتقد الاخبار يمكنها ان تدمر الصفقة اذا كانت عكسها
ولاكن اذا درست جيدا فستعود لان تاتير الاخبار قصير المدي

youssef1025
12-13-2012, 17:02
السلام عليكم ورحمة الله أخي الأخبار هي التحليل الأساسي و تأثرفي التداول حسب أهمية الخبر و ينصح الخبراء الخروج من التداول في حالة صدور أخبار الفائدة لدولة معينة تحياتي.

yaallah2
12-13-2012, 18:05
انا عن نفسى لو حدث هذا هحاول قدر الامكان ان اغلق الصفقة على ربح قليل او خسارة قليلة لكى لا اتعرض لخسارة كبيرة
لان وقت الاخبار كما نعلم يكون الوقت الامثل للخسارة لذلك انا لا افضل التداول اثنائها

nabilo
12-13-2012, 18:10
سؤال في محله
وللاسف الاجابة صعبة جدا

abero
12-14-2012, 02:13
اهلا اخوانى
اما ان تعامل معاها بمرونه
او اغلقها على ماهى عليه ختى لا اخسر اكتر

الله اسال لكم التوفيق

yaallah3
12-14-2012, 13:12
يمكن فى هذه الحالة استعمال خاصية الهيدج لما بكون فاتح صفقة وفي خبر قوى حرك السعر كما لم اتوقع واسيب الخبر يحرك السعر لاي اتجاه هو عاوزه
بس المشكلهبس دا بيكون عاوز وقت ومتابعه علشان اقدر اقفله

forex4maroc
12-14-2012, 13:18
الطريقة الامثل للحفاظ على الحساب في هذه الحلات هي ملاحظة هل الاخبار ايجابية ام سلبية ثم اذا كانت سلبية يفتح صفقات على عملات معاكسة

hossamzaki333
12-14-2012, 14:35
يفضل الابتعاد عن توقيت الخبر بساعة او ساعتين على الاقل وخاصة الاخبار القويةلان الاخبار تسبب حركة عنيفة في السعر وممكن تضرب ستوب لاقدر الله فحاول ان تعرف توقيت الخبر بالضبط الساعة كام وتداول حول هذا التوقيت وتخرج من الصفقة قبل الخبر بساعة على الاقل اضمن لك من الهيدج

birdgull
12-14-2012, 15:16
في رأيي ان الشخص يعمل ستوب لوس وبكده بيبقي مطمن
بحيث انه حتى لو كان الخبر سيء لا قدر الله فإنه متطمن انه متحكم في قدر الخسارة

magic777
12-14-2012, 22:40
في رأيي ان الشخص يعمل ستوب لوس وبكده بيبقي مطمن
بحيث انه حتى لو كان الخبر سيء لا قدر الله فإنه متطمن انه متحكم في قدر الخسارة

بس المشكله ان كتير اوي مش بيكونوا عارفين يستخدموا الاستوب لوس بشكل صحيح
او يختاروا نقاط قويه للأستوب وبالتالي بيخسروا بيه كمان

mannon
12-15-2012, 08:17
السلام عليكم ورحمة الله أخي الأخبار هي التحليل الأساسي و تأثرفي التداول حسب أهمية الخبر و ينصح الخبراء الخروج من التداول في حالة صدور أخبار الفائدة لدولة معينة تحياتي.

الله عليك هو دة الكلام شوف الخبراء بينصحوا باية
مش اننا نتداول وقت الاخيار ، لأ ينصحوا بالخروج لانهم عارفين ان تاثير الاخبار بيكون عنيف وصعب توقعة

mohamedelabasi
12-15-2012, 08:26
اعتقد ان دة يرجع لتحليلة الشخصي وما مدي ثقتة ومهارته والتوفيق طبعا بايد الله فانا انتظر الاخبار حتي استطيع ان اجد فرص للربح

ezel
12-22-2012, 22:52
انا مبتدا فوركس انما ارى ان سؤالك جد مهم خاصة واني اقوم بصفقات طويلة
بالتالي في راي المتواضع لازم تعمل هيدج لما يكون هناك خبر الى حين انتهاءه

omar.winner
12-22-2012, 23:12
لو كانت الصفقة مفتوحة والوضع فى خسارة اعتقد انه من الافضل الانتظار حتى صدور الخبر لانك فى الحالتين خاسرا , اما لو كانت الصفقة فى حالة جنى ارباح فأعتقد انه من الافضل اغلاقها

do.dy
12-22-2012, 23:56
انا عن نفسى هكمل الصفقة وسواء نجحت او خسرت هيكون بامر ربنا لانى بجد مش هقدر اقفلها
ويمكن يكون هذا طمع او خوف اى ان كان لن اغلق الصفقة الا بعد انتهائها ولا يهمنى نزول الخبر

moonlight32
12-23-2012, 00:10
الظروف

asmoune
12-23-2012, 00:22
الحل الأول هو وضع استوب لوز على حسب حجم حسابك وعلى حسب الإستراتيجية المعتمدة لإدارة رأس المال
الحل الثاني هو انتظار الخبر وإذا تحرك السوق عكس صفقاتك استخدم الهيدج لتغطية الخسارة
لأنه عاجلا أم آجلا سيعود السوق إلى ما كان عليه
فكما يقولون التاريخ يعيد نفسه

shimaa
12-23-2012, 00:25
هو الحل السليم انه يسيب الصفقة شغالة عااادى طالما واثق من تحليله ولكن قد يحرك الاستوب لوز حسب توقعه لتأثير الخبر وينتظر امام الشاشة حتى وقوع الخبر ويحكم على الامر من واقع خبرته من اول 10دقائق للتاكد من قوة الخبر من عدمة ويتصرف على هذا الاساس .

haytham_mhmd
12-23-2012, 00:29
من الممكن ان يككون الخبر في صالحه ويحقق هدفه بسرعه او ان يذهب بعديا في المكسب اكبر من الهدف الذي حدده بكثير ومن الممكن ان يكون الخبر مضاد له ولا يهم هنا اذا كان تحليله الفني كان سليما ام لا لان الاخبار قادره علي عكس مسار السعر بشكل كلي في لحظات حسب نوع الخبر ومدي قوته

mahmoud1
12-23-2012, 00:32
لو انت داخل صفقات بناء على تحليل فى كذا طريقة ممكن لو كانت الصفقة محققة ربح تقدم الاستوب على نقطة الدخول عشان لو كانت الاخبار عكس الصفقة اللى داخل بيها يقفل على نقطة الدخول بدون ما يكون فى خسارة او ممكن تقفل على اى ربح موجود فبل الخبر ولازم فى الاول يكون فى متابعة بشكل مستمر لى الاخبار

amira
12-23-2012, 01:03
ده على حسب الاستراتيجيه اللى انت بتتعامل بيها
يعنى انت حدد اهدافك وسيب الباقى على ربنا

magic777
12-23-2012, 01:07
لو انت داخل صفقات بناء على تحليل فى كذا طريقة ممكن لو كانت الصفقة محققة ربح تقدم الاستوب على نقطة الدخول عشان لو كانت الاخبار عكس الصفقة اللى داخل بيها يقفل على نقطة الدخول بدون ما يكون فى خسارة او ممكن تقفل على اى ربح موجود فبل الخبر ولازم فى الاول يكون فى متابعة بشكل مستمر لى الاخبار

من الافضل فعلا لما تحلل صفقه وتحدد هدف تراقبها فتره لحد لما السعر يبعد حوالي 50 نقطه عن نقطه فتحك للصفقه
وبعدها تحط الاستوب على نقطه الدخول وتسيب الصفقه للهدف

tamer al abboushi
12-31-2012, 16:42
السلام عليكم اخي الكريم بالطبع التجاره قبل وقت الاخبار ولها اسس وقواعد يجب السير عليها ومراعاتها جيدا وايضا عند صدور اخبار عاجله فبالطبع اخي سيصدر الخبر نفسه لانه سيكون عاجلا وبهذه الحالة اذا كان اثر الخبر سلبي فيستطيع المتداول اغلاق صفقته كي لا يتعرض للخساره او يغلقها باقل الخسائر اما اذا كان ايجابي فبالطبع الافضل ان يبقي صفقته ويزيد امر تحديد الربح

waleed elhadary
12-31-2012, 17:07
السلام عليكم هذه بالفعل اشكاليه كبيره و انا اعتقد انه يجب غلق الصفقه
عند اقل خساره ممكنه

talal
12-31-2012, 17:16
يفتح صفقات هيدج
او يغلق صفقاته
او ينتظر ويرى ربما ياتي الهدف او ضرب الاستوب
ولكن يجب الحذر اذا كانت الصفقات بدون ستوب لان الخسارة ربما تزداد
اذا كانت الاخبار مؤثر بشكل كبير

abd
12-31-2012, 17:17
السلام عليكم
اخي العزيز صراحة لا اعمل شيء وانتظر الخبر وما ستؤول الية الامور
ومن ثم اعمل استراتيجية بناء على الاحداث التالية
شكرا على مرورك وبارك الله فيك
سلام

remas
12-31-2012, 17:21
والله اخى الكريم معروف انه الاخبار هى المحرك الاساسى للسوق يعنى شوف الفرق بين وضع السوق قبل الاخبار وبعدها هتلاقى طبعغا فى اختلافكتير وانه السوق وقتالاخبار بيتحرك بسرعه كبيره صعودا وهبوطا ودا نتيجة تاثر الاخبار على السوق بعكس الاوقات اللى مفيش فيها اخبار تلاقى السوق هادى ويتحرك ببطىءا

safi
12-31-2012, 17:31
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ، أخى الكريم من ابسط الطرق التى من الممكن ان تتفادى بها الخساره فى مثل هذا الموقف هو وضع استوب لوس فى حالة اذا ما كان الخبر سئ فهى ستقوم بقفل الصفقه عند حد الخساره الذى ستحدده انت اما اذا كنت تنوى ان تغامر فقد تربح فمن الممكن ان تستخدم الهيدج و لكن يجب عليك انت تظل متابع للصفقه حت تستطيع ان تقفلها و تحصل على الربح المراد او تتفادى الخساره الكبيره فى الوقت المناسب

walid1
12-31-2012, 17:37
يمكن تفادي الاخبار التي هي غير ايجابية بالنسبة
لصفقاتك المفتوحة والطريقة هي ان تفتح صفقات معاكسة
ثم كذلك معرفة ثاتير الاخبار من خلال مواقع الاجندة الاخبارية

جهاد الاسلام
12-31-2012, 17:39
السلام عليكم سؤال مهم جدا لان فعلا لا يمكن التنبؤ بالخبر اذا كان جيدا ام لا اعتقد انك لابد ان تضع استوب يتناسب معك اذا كان خبر جيدا وتم تحريك السوق هذا جيدا واذا كان العكس فأنت توقفت لحد معين فى الخسارة

forex star
01-02-2013, 16:56
الموضوع فعلا بيكون صعب وبيختلف طريقه كل شخص عن الأخر لتفادى أى خطوره ممكن نقابلها
وانا شخصيا ممكن اعمل استوب للحد من الخساره واسيب الصفقه شغاله وربنا يستر

forex-bader
01-02-2013, 17:06
شكرا أخي مهما كتبنا لا نعوضكم جذاك الله كل خير

محمد حسنى15
01-05-2013, 00:17
الاخبار لا يمكن التنبؤ بها مثل العواصف و النوات تجى فجاءة فالاخبار من الممكن ان تتاثر بها سوق الفوركس ما بين الصعود و الهبوط و لا احد يعرف ما اذا ان سيربح او سيخسر

no name
01-05-2013, 00:58
ممكن اغير الاستوب لوز لكى اطمأن ولكن لن اغلق الصفقة على خسارة الا اذا انتهى وقتها
حسب الاستراتيجية التى استخدمها ولن يصيبنا الا ما كتب الله لنا سواء الربح او الخسارة لذلك سوف اطمأن ولا اغلق الصفقة

pirlo
01-05-2013, 01:00
هذا الموقف من المواقف الصعبه التي تواجه المتداول في سوق الفوركس واعتقد انه يوجد كذا طريقه لتفادي هذا الخطر

tota
01-05-2013, 01:02
السؤال جمييييل ومتوقع لاكن الاجابه صعبه ومتغيرة من شخص لاخر
حسب طريقة كل شخص لتعامل مع مثل هذه المواقف
وانا فعلا استفدت من الموضوع ده

LiNDa1
01-05-2013, 01:35
●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●
اهلا اذا كانت هذه الاخبار اكيد صحيحه ومؤثره على السوق يعني ومخالفة تماما لتحاليلك
عادي اذا كنت مسوي شراء سوي بيع والعكس صحيح
وكذا ربحان ربحان

egypt2013
01-05-2013, 17:14
السلام عليكم ........... الحقيقة في هذه الحالة ولانه طبعا يخاف من العمل وقت صدور الاخبار
لابد ان يصنع هيدج للصفقة ولا يخسرها ، ربما حققت ربحا فيما بعد ،
تحياتى

chekroud43
01-05-2013, 17:29
أنا في حال هذا الموقف
أضع أمر معلق لصفقة معاكسة عند نقطة الدخول وهكط أتفادى خطر الخبر أما إذا كان الخبر في صالحي فإن الصفقة المعاكسة لن تتفعل

haze5m
01-05-2013, 18:01
انا اعتقد انه من البداية يجب ان تتابع مواعيد لاخبار
وان تحذر منها ان تقوم بعمل الصفقة في غير مواعيد الاخبار

prince of dark
01-05-2013, 21:43
انت بجد برنس يا باشا واله فعلا الفوركس ما هو الا تيك بروفت وستوب لوز وشكرا على الموضوع الرائع وتقبل مرورى وتحياتى وسلامى لك وللجميع

LiNDa1
01-05-2013, 21:44
سؤال في محله
وللاسف الاجابة صعبة جدا

●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●
اهلا بك ليس موقف صعب عادي ياغالي يعكس وكذا يكون ربحان

ياسر
01-05-2013, 21:49
السلام عليكم
تحليله فيضع استوبه ويترك الصفقه كما هى مع الالتزام بالاستوب ، وبذلك
لن يكون للخبر تأثيرا كبيرا على الصفقات المفتوحة ، أما بالنسبة للصفقات المفتوحة
بدون ستوب فتكون العواقب كارثية لا سمح الله.

Maroo
01-05-2013, 23:09
عدم المخاطره فى الفوركس امر هام فا انت لاتعرف الخبر ان كان سيكون جيد ام لا ولمنها تفرق بين المتداول الخبر والمبتدئ فى هذا الامر
فالخبير باستطاعته ان يعرف احوال السوق وان الخبر القادم سيكون جيد ام لا ولهذا عليك ان لالا تتوقف عن الفوركس وجلب المعلومات المهمه
حتى تصبح خبيرا فى المجال

saad forex
01-09-2013, 03:58
اعتقد انه من الممكن ان يعمل استوب لوز وينتظر الخبر
ومن الممكن ان يكون خبر سعيد له ومن المحتمل ايضا ان يكون خبر مزعج
ولكنها حاله من الممكن ان تصير فى اى وقت

حسن السيد
01-09-2013, 04:48
اخى انا عن نفسى لا افضل المتاجرة وقت الاخبار
بس من الممكن ان اتاجر بااخبار فيما بعد

star forex
01-09-2013, 15:26
اعتقد ان تداول الفوركس اثناء الأخبار العاجله شئ خطر جدا جدا والأفضل ان لا ندخل
فى اى صفقات وقتها حتى لا نعرض انفسنا للخساره

sami htc
01-09-2013, 16:18
موقف صعب للغاية لانك في هذه الحالة لاتستطيع التنبا بالخبر ولكل منا له استراتيجية
في هذه الظروف لكن انا اعتقد انك تكون محدد الخسارة في نقطة معينة بهذه الحالة ستخرج
باقل الخسائر

sabirdaba
01-09-2013, 16:21
نعم يمكن ان يتنبأ الشخص على النتائج الذي سيأتي به الخبر عن طريقة دراسة الاخبار السابقة وكذلك النظر في سياسة البلد لستنتاج نتيجة الخبر لكن في الاخير يبقى الامر عبارة عن تنبأت

remas
01-09-2013, 16:55
والله اخى الكريم عاوز اقولك قبل ما اكلمك عن الاخبار انه شركة انستا تمنع التداول وقت الاخبار فخلى بالك من النقطه دى انما التعامل وقت الاخبار شىء ممتع جدا لمن يتقنون فن التعامل مع الاخبار وهناك طرق كتير تقدر تستفيد منها وقت الاخبار واغلبها بتكون اوامر معلقه قبل الخبر بهدف واستوب 20 نقطه

amera samer
01-09-2013, 17:02
كل هذا يتلخص فى وضع استوبلوز كويسه وتناسب الحساب حتى مع تغيير الاخبار اعتقد انه مش هيكون خسران كتير

YASER83
01-09-2013, 17:03
السلام عليكم
بداية اتطلع على جدول الاقتصادية اليومية
ثم اقوم بوضع تحليلي الاساسي والفني للصفقة
واحدد الهدف والستوب
ثم ادخل في الصفقة على بركة الله
وابتعد عن الشارت كليا كي لا اتاثر بمجريات الاحداث التي تحدث مع الصفقة قبل وصولها للنقاط المحددة لها

princeua
01-09-2013, 17:08
في مثل هذة الاوقات اقوم بالغاء الصفقة اذا كانت الخسارة قليلة حتى لو كان لدي ربح معين وانتظر الخبر ان يسفر عن شيء ما واين الاتجاة سوف يصل ولاكن مثل هذة الاخبار العاجلة استطيع ان احصلها من خلال تلفزيون انستا فوركس في موقع الشركة

nsr3
01-09-2013, 18:49
عند سماع او معرفة اخبار ممكن ان تؤثر فى التداول ممكن ان يكون هناك تحديد استوب لوز للعمل من اجل التفادى لهذه الاخبار الطارئة

forexever
01-09-2013, 19:35
السلام عليكم انا عن نفسى اذا كنت شاكك فى اتجاه السعر احاول ان اطلع من الصفقه باقل
خساره او اقل مكسب

noda
01-23-2013, 15:01
لا يمكن التنبأ بطبيعة الخبر الاقتصادي قبل صدوره لذا فالالتزام بالاستراتيجية المتبعة يكون الحل الأمثل في مثل هذه الظروف

mamigo
01-23-2013, 15:28
صح يعنى انت لازم تكون عامل ستوب لوز علشان تقدر تحجم الخساير
و خلى بالك ساعات بتكون الاخبار ده فبركه من بعض كبار المستثمرين لغرض معين منهم فخلى بالك و اعتمد على الله

civil
01-23-2013, 15:33
التداول ف الفوركس انا بفضل ان يكون السوق مفيهوش حركه كبيره عشان المخاطره وكمنان يكون سوق هادي

SiSi
01-23-2013, 15:40
اهلا اذا كنت متاكد انو بعد الخبر هذا لسعر راح يرتفع اقفل الصفقات وسوي جديده وراح تتوض
الخسارة ان شاء الله

haze5m
01-23-2013, 15:47
انا اعتقد ان معظم المواقع التي تقدم هذه ا
لاخبار الاقتصادية تكتب نتيجة التوقع قبل الخبر

latraaa
01-23-2013, 19:39
صعب جدا التعامل مع الفوركس في الأخبار العاجلة، و لكن إن صادفك خبر عاجل من شأنه أن يؤثر على السوق فإنك في خطر كما أنك في نعيم، قد يرفع الخبر من رصيد نقاطك أو يجعلها في الأسفل

asma
01-23-2013, 19:48
سؤال جميل ومحتمل حدوثه لكن الاجابة صعبة
انا اعتقد ان اهم شىء تخليك فى الامان وتضع الاستوب لووز وربنا يسترها

maham
01-23-2013, 19:53

عن توقيت الخبر بساعة او ساعتين على الاقل وخاصة الاخبار القويةلان الاخبار تسبب حركة عنيفة في السعر وممكن تضرب ستوب لاقدر الله فحاول ان تعرف توقيت الخبر بالضبط الساعة كام وتداول حول هذا التوقيت وتخرج من الصفقة قبل الخبر بساعة على الاقل اضمن لك من الهيدج

birdgull1
01-23-2013, 20:08
هو ورؤيته وتوقعه للسوق لو كان متأكد انه بنسبه كبيره يقدر يحقق أرباح
فيكمل الصفقه بتعته ويحدد ستوب لوز للصفقة
ولكنه لو مش متأكد بشكل كافي من الافضل انه يقفل الصفقة

عصفورة فى الجنة
01-23-2013, 20:16
حسب الاستيراتيجية اللى المتداول بيمشى عليها
يعنى ممكن يقفل الصفقة لو حققت ربح بسيط مثلا وهو بيكتفى بكره

yassoo011
01-23-2013, 20:17
الاخبار العاجلة قد تؤدي لخسارة او المكسب
ولكن يمكنك الحماية منها بوضع استوب لوست

qq5050
01-23-2013, 20:18

tickno
01-23-2013, 22:18
يمكن تجنب وقت تريده بفتح صفقة عكسية
وبذلك تجعل الصفقة معلقة يعني لا ربح ولا خسارة

b2000
01-24-2013, 01:12
انا لا اعتمد على الاخبار
ولكننى اعتمد على تحليلى الفنى للشارت العملات
شكرا لك اخى

youssef1025
01-24-2013, 01:28
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
يفضل الابتعاد عن توقيت الأخبار قبل ساعة و بعد ساعة على الاقل وخاصة الاخبار القويةتحياتي.

disha
01-24-2013, 01:41
الاخبار يا اخي المتاجرة وقتها يكون خطر جدا
افضل ليك كتير البعد عنخها او تجاهلها واستخدام ستوب لوز

yasmin
01-24-2013, 02:02
السلام عليكم
سؤال جيد يا صديقى
اعتقد عليك ان تضع استراتيجية جيدة

elmadry
01-24-2013, 02:12
هو السؤال كويس جدا ولكنى ارى انك ما دام ملتزم بادارة راس المال
فلا تأخذ ببالك الخبر كويس ام لا لانك داخل الصفقة وعارف اما المكسب او الخسارة .

العزوني
01-24-2013, 02:32
انا اعتقد ان الاخبار مهمة جدا ف التداول

salma saad
01-24-2013, 02:35
السلام عليكم
سؤال جميل وياريت اللى عنده خبرة فى الموضوع ده يقولنا التصرف الصحيح

a5060
01-24-2013, 03:00
لو انت مش محترف تجنب دخول السوق وقت الاخبار

taoufik bajjou
01-24-2013, 03:07
السلام عليكم أخي الكريم هو ممكن بالتنبأ بالأخبار هل هي ضد تتحليلاتك و يكون التنبأ عاى المفكرات لكن ضع الستوب لوز و أرتاح من الأمر

ezel
01-24-2013, 03:25
السلام عليكم أخي الكريم هو ممكن بالتنبأ بالأخبار هل هي ضد تتحليلاتك و يكون التنبأ عاى المفكرات لكن ضع الستوب لوز و أرتاح من الأمر

فعلا اخي الستوب لوز ممكن يحمي الحساب حتى لو جاء خبر قوي للاسف
انما في رايي الاهم اننا نتفادى اوقات صدورها لكي نرتاح اصلا من وجعها

mohamed nada
01-24-2013, 03:33
السلام عليكم ورحمة الله
السؤال هذا كان نفسى اسأله والحمد لله بحاول استفاد من خبراتكم

soufiane992
01-24-2013, 03:59
الظروف

may
01-24-2013, 04:27
الافضل الانتظار لحين صدور الخبر وبعد ذلك يتم اغلاق الصفقه ام تركها حسب قوه الخبر

derar
01-26-2013, 11:59
السلام عليكم
يعني هاظ يعود على
حسب وضع الصفقة اللي
شغال عليها

body
01-26-2013, 15:07
التداول على الاخبار فى الفوركس لازم يكون فية تدريب جيد علية وعلى هذا الاساس نرى ان الفوركس يحتاج الى التدريب الجيد والتداول المستمر

sato
01-28-2013, 13:32
الالتزام بالاستراتيجية المتبعة يكون الحل الأمثل في مثل هذه
الظروف ، و اذا جاء الخبر في غير صالح الصفقة فالمتداول يكون قد
وضع ستوب يوقف الخسائر في نقطة محددة لا يمكن تجاوزها

ashraf1
01-28-2013, 13:42
السلام عليكم ...... يمكن ان يكون هناك عدة طرق للتصرف في هذه الحالة والخروج من الصفقات اثناء الخبر ، مثل الهيدج تجميد الصفقة واذا كانت الصقفقة رابحة ايضا يمكن اغلاقها ، تحياتى

فوركس مان 25
01-28-2013, 13:43
اذا كان هناك خبر عاجل فعلا فانني افضل الخروج فورا مهما كانت الخسائر واما
ان كنت مستخدم ستوب لوز فسوف اكمل ان شاء الله

kingamon
01-28-2013, 13:48
اعتقد ان يفضل ان يكون التدوال فى اوقات غير اوقات صدور الاخبار

yassoo011
01-28-2013, 13:52
يمكنك وضع الاستوب لوست وعمل اوامر معلقة
اعلة واسفل السعر ب 10 نقاط

JUL072012
01-28-2013, 14:19

فارس بلاحدود
01-28-2013, 14:31
أدام انتا محلل صح وعامل استوب لوز واستوب بروفت هتخاف من اه
وعلى العموم الاخبار بيكون ليها تأثير على المدى القريب فقط

tona
01-28-2013, 14:40
اعتقد انه من الافضل اليك اخى الكريم ان توقف الصفقة الى ان تعرف ما هو ذلك الخبر حتي لا تعرض نفسك لاي خسائر لا قدر الله وحتى تضمن اموالك لانك لا يمكنك التنبؤ بالخبر مهما كان

ahmed elsayed
01-28-2013, 14:50
حسب لو انت داخل وكسبان وعرفت ان فى خبر تضع استوب على نقطه دخولك وتغلق نصف عقد وتترك النصف الاخر لو استوبك قريب ولو استوبك بعيد مابغلق نصف عقد بسيب العقد كلو

anzerg11
01-30-2013, 06:45
انا اعتقد انه من البداية يجب ان تتابع مواعيد لاخبار وان تحذر منها والله اوفقك

lil ledo
01-30-2013, 08:15
التاجر الناجح هو الي بيمتلك تحليل اخباري جيد بيقدر من خلاله يعرف الخطأ والسعر هيحصل فيه ايه الفتره القادمه

zamalkkkawy
02-04-2013, 13:05

for me
02-08-2013, 19:34
كيف حالكم اصحابى انا ارى ان الفوركس لا يحتاج الى العناء الراس المال هو اهم شئ فى
العمل فىفوركس وان اتعلم كيف تتعامل فى النظام الجيد وان اتعلم

dolly holly
02-08-2013, 22:35
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته اعتقد ان متابعه اخر الاخبار و اخر الاسعارهو سبب رئيسي للنجاح يجب متابعه اخر الاخبار قبل الدخول للفوركس و الله الموفق

mohamed dabbabi
02-08-2013, 22:38
السلام عليكم
أخي الكريم اذا كنت متأكد من توقعاتك فيمكنك أن توقف الصفقة بالضغط على stop loss

mahammed galal
02-08-2013, 22:57
اخى الفاضل ... كل موقف استراتيجيته الخاصة وطرق التعامل معه فلن تعلم ما سوف يحدث حتى يحدث

Fatima Zahra BEN YAHYA
02-08-2013, 23:18
السلام عليكم ورحمة الله، في هذه الحالة يا أخي عليك أن تخرج بأقل خسارة ممكنة وذلك بوضع ستوب لوز
لكي تتحكم أكثر في حجم الخسارة حتى لا تكون خسارة كبيرة قد تؤدي إلى المارجن كول لا قدر الله والله أعلم

imaddine1986
02-08-2013, 23:25
شوف اخي لو كان المتاجر من المتاجر المدى الطويل فهو لا يبالي بالاخبار لان
مفعولها لن يطول وزول اما متاجرين المدى المتوسط والقصير فانهم يتابعون اوقات الاخبار
وينسحبون من الصفقات دون تعريض حسابهم للخطر

FiFi
02-08-2013, 23:25
اهلا بيك تقريبا هذا عائد لكل شخص وطريقته في التدوال طبعا
وايضا لا تسنى انو التداول وقت الاخبار لا تستحب منه الارباح في بعض الاحيان

tota2000
02-09-2013, 00:58
اخى الكريم
اعتقد ان اذا جاء الخبر في غير صالح الصفقة فالمتداول يكون قد وضع ستوب يوقف الخسائر في نقطة محددة لا يمكن تجاوزها

sabirdaba
02-09-2013, 01:31
اهلا بيك تقريبا هذا عائد لكل شخص وطريقته في التدوال طبعا
وايضا لا تسنى انو التداول وقت الاخبار لا تستحب منه الارباح في بعض الاحيان

كلامك صحيح لكن الاهم هو ان المتداول قبل أن يفتح اي صفقة عليه أن يكون على علم بالاخبار التي سوف تصدر في ذلك اليوم من خلال الاجندة الخاصة بالتوقيت

mahmoud_26
02-09-2013, 03:31
انا من راى ان توقف جميع صفقاتك قبل الاخبار لانك لا يمكن ان تتنباء بمدى تاثير الخبر على اتجاة السوق
واذا اعتمدت على استراتيجية جيدة واهتممت بالاستوب لوز لن يكون عندك مشكلة

juliano
02-09-2013, 10:29
والله لو انا عارف ان فية خبر هيصدر بعد وقت قليل ومتاكد ان الخبر دة ممكن ياثر على الصفقات اللى انا فتحتها وشغال فيها اكيد هفكر ان انا اقفل الصفقات دى .. لانى مش عارف تاثير الخبر دة هيكون تاثير سلبى ولا تاثير ايجابى ... وكمان هكون مش عارف السعر هيزيد ولا هيقل .. انما بعد الخبر ممكن افتح صفقاتى بناء على هذا الخبر

sabirdaba
02-09-2013, 11:31
اخى الكريم
اعتقد ان اذا جاء الخبر في غير صالح الصفقة فالمتداول يكون قد وضع ستوب يوقف الخسائر في نقطة محددة لا يمكن تجاوزها

هو ذا الكلام الصح المتداول لازم انه يكون عامل وقف للخسارة قبل ما هو يقوم بأي عمل تجاري أو قبل أن يقوم بفتح أي الصفقة حتى يكون مطمأن على حسابه ورأس ماله

dreemlife
02-09-2013, 11:54
الاخبار مهمة جدا وهى من اهم الاشياء التى لابد وان نقوم بها حتى نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله

windoor
02-09-2013, 12:20
إتخاذ القرار في هذا الموقف صعب جدا. ربما الحل الأمثل هو وضع الستوب لوز
انا شخصيا في هذه الحالة احدد الستوب و أختفي من أمام الشاشة

Samio27
02-09-2013, 12:27
من أساسيات التجارة الناجحة في الفوركس هي إعتماد الأخبار و المفكرة الإقتصادية ..و إتباع خطوات الإستراتجية وعدم التسرع

AhmedShawky1
02-09-2013, 12:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أعتقد أن العمل بالفوركس هو عملية ليست بالصعبة في حد ذاتها ولكنها تحتاج للوقت للمعرفة والتزويد بالمعلومات التي تفيد في معرفة أوقات زيادة الأسعار وأقوات انخفاضها

yassoo011
02-09-2013, 12:45
في رأيي يجب ان تضع استوب لوست لايقاف اي تزايد
في الخسارة لو كانت الصفقات خسرانة

rooty
02-09-2013, 13:17
اخى الفاضل من الصعب علينا توقع الاخبار الاقتصادية سواء كانت جيدة او سيئة ، ففى هذة الحالة من الممكن ان نستعمل الاستوب لكى يوقف الخسائر فى نقطة محدد لا يمكن تعديها .
وبذلك نضمن ان الخبر لن يكون لة تاثير قوى على الصفقات التى دخلت فيها بالفعل ومفتوحة .

ramezmk
02-09-2013, 13:18
طبعا متابعة الاخبار لا غنى عنها دى اهم حاجة اهم من اى تحليل فنى

mostafaabdelgawad
02-09-2013, 13:25
اخي انا انصحك بعدم الاعتماد على الاخبار في التداول نهائيا
انا عن نفسي احلل فنيا وادخل بغض النظر عن الاخبار

Ahmed H
02-09-2013, 15:13
اخي الاجابه من عندنا احنا نعم
فالاجابه تجدها فى استراتيجيتك فكل استراتيجيه يوجد بها نظام وقف مخاطر كاستوب لوز

mny45
02-12-2013, 00:11
شاكر الفضل لك يا أخى
أكيد الوضع سيكون صعب للغاية
متهيألى يضع الاستوب لوز كما هو ويترك الامور تسير بشكل طبيعى

mena ahmed
02-12-2013, 00:13
بص لو انت صفقتك كسبانه انا من راى انك تقفل وانت كسبان احسن مايحصل فى الامور وتخسر واهم حاجةالقناعة

Mr V
02-12-2013, 00:22
كيد الوضع سيكون صعب للغاية
متهيألى يضع الاستوب لوز كما هو ويترك الامور تسير بشكل طبيعى
ولاجابه تجدها فى استراتيجيتك فكل استراتيجيه يوجد بها نظام وقف مخاطر كاستوب لوز

spiderforex
02-12-2013, 00:30
أكيد اذا حصل شيء كهذا فأول شيء سوف أبحث عنه هو اقوى منطقة ممكن أن أضع فيها الوقف وممكن أيضا اني أغلق الصفقة من البداية وأنتضرر مرور الخبر

habibdoom
02-12-2013, 12:59
السلام عليكم
يا اخي الامر بديهي فاذا تاكدت الاخبار عليك بالتخفيف من حجم السفقات و مراقبة السوق جيدا وهكذا حتى تتفادى الوقوع في الخسائر
بالتوفيق لك

insta client
02-12-2013, 15:15
والله يا باشا هنا ياتى دور الاتسوب لوز واليتك بروفت وكمان الاوامر المعلقه وبكده انت قضيت على الخبر وتسلم الايادى وتقبل مرورى ان شاء الله اخى الكريم

mohadiane
02-12-2013, 15:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك أخي على الموضوع الستوب لوز هو الحل أخي

magic777
02-12-2013, 21:43
السلام عليكم
يا اخي الامر بديهي فاذا تاكدت الاخبار عليك بالتخفيف من حجم السفقات و مراقبة السوق جيدا وهكذا حتى تتفادى الوقوع في الخسائر
بالتوفيق لك

هو ممكن الافضل انه يعمل هيدج وقت الخبر لحد لما ينتهي تأثيره وبعدين يشوف هيفك
الهيدج ده ازاي هيا عمليه متعبه اه لكن اللي مضطر يعملها

ميوية حسن
02-12-2013, 21:45
الافضل انك تقفل الصفقه لو كانت بها ربح
والانتظار لبعد الاخبار بساعه او اتينين على الاقل واعادة التحليل وانا شايفة انك محتاج لخبير ممارس حتي يعطي لك الافادة الصح

ayoub0
02-12-2013, 22:00
من اهم الاشياء التى لابد وان نقوم بها حتى نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله

yaab222
02-12-2013, 22:24
الافضل ان يضع المتداول ستوب لووز لتفادى مثل هذه الاخبار السيئة
حتى يتجنب الخسارة قدر الامكان

Mr V
02-12-2013, 22:37
والله يا باشا هنا ياتى دور الاتسوب لوز واليتك بروفت وكمان الاوامر المعلقه وبكده انت قضيت على الخبر وتسلم الايادى وتقبل مرورى ان شاء الله اخى الكريم

أسماء
02-12-2013, 22:48
اعتقد ان اى صفقات سارية لابد ان اقوم بغلقاها فورا سواء ربح او خسارة
لان للاسف التداول وقت الاخبار بيؤدى الى مرجنة الكثير من الحسابات

matrcx
02-12-2013, 22:51
السلام عليكم

انا افضل البعد عن المتاجره فى وقت الخبار عشان الشارات لا تحترم احد فى وقت صدور الاخبار

Ahmed1_egypt
02-12-2013, 22:52
اذا كانت الاخبار ستعكس اتجاه السوق يتم عمل صفقات حسب صدور الاخبار
لتقليل الخسارة التي سيحدث حتى يتم عودة المؤشر مره اخري الي وضعه الاسبق

john_2_878
02-13-2013, 01:11
انا لا احب التداول وقت الاخبار لانه فيه مجازفه كبيرة بل انتظر حتي تستقر الاحوال

ahamed ali
02-15-2013, 20:38
يفضل الابتعاد عن توقيت الخبر بساعة او ساعتين على الاقل وخاصة
الاخبار القويةلان الاخبار تسبب حركة عنيفة في السعر وممكن
تضرب ستوب لاقدر الله فحاول ان تعرف توقيت الخبر بالضبط

Ahmed H
02-21-2013, 03:56
لا يمكن التبؤ بنتيجه الخبر 100% والا كان كلو كسب
لكن تقدر تحدد جزء كبير من اتجاهه

MARWA SAYED
02-21-2013, 03:58
كلام جميل اوي بس اعتقد محدش هيقدر يجاوبك لان لكن شخص تحليله المختلف في كل موقف مختلف ايضا ولذلك صعب جدا حد يرد عليك في الموضوع ده

ANGEL_FROM_SKY
02-22-2013, 15:05
اخواني الاعزاء
شكرا لكم

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته .. اهلا وسهلا اخى الكريم .. اخى الكريم حاول تتعلم لغه الشارت فالشارت لغه يسمعها كل المتداولين ولكن للاسف يفهمها قله منهم .. الشارت اخى الكريم يخبرك بكل شئ

Abdo_Abdo
02-22-2013, 16:38
في حالة اذا كان الخبر سئ عليه اغلاق صفقاته لكي لا يخسر الكثير وتكون الخسارة قليله وهي افضل طريقة
لتقليل الخسارة علي قدر المستطاع وبعدها يتم عمل الصفقات في اتجاه السوق من اجل تعويض هذه الخسارة

youssef1025
02-23-2013, 21:26
الأهم هو اتباع الاستراتيجية و الالتوام التام حتى تتفادى التردد و الخوف أثناء الصفقة تحياتي

نور الحياة
02-23-2013, 21:34
بالنسبة لى اكيد من الطبيعى ان هوقف الصفقة لتجنبى الخسارة لو كان تنبؤى سيئ
لان وقت الاخبار اخطر وقت للتجارة فى السوق
وممكن يعرض الصفقة للخسارة
نظرا لتذبذب السوق وعدم استقرارة بوجود الانباء وما يورد بها من اخبار عاجلة قد تئثر على الصفقة سلبيا

dodovedo
02-23-2013, 22:21
طبعا اخى تقدر تتنبا بالخبر اذا كان سلبى
او ايجابى تتنبا مش اكيد طبعا
تقبل احترامى

hamza 04
02-23-2013, 22:22
بسم الله ورحمة الله تعالى وبركته أصبح فوركس كل شيء في حياتي وشكرا

Samio27
02-23-2013, 22:40
انا بعمل هيدج لما بكون فاتحه صفقات وأنتظر تأثير الخبر عالسوق
على طول بفتح هيدج وأترك الخبر يحرك السعر لاي اتجاه
لكن المشكلة أحيانا لايكون للخبر تأثير عالعملة

dragonx
02-23-2013, 22:43
اخواني الاعزاء
شكرا لكم

أذا انت واثق من نفسك وواثق من تحليلك للخبر اوقف الصفقة بكل بساطة واستعد لللخبر فليس هناك مزاح بذلك

maged mohamed
02-23-2013, 22:49
بسم الله الرحمن الرحيم
اعتقد و الله اعلم ان اللى ممكن ينقذك فى حاجه زى كده
الاستوب لوز على الرغم من انى مبحبش اتعامل معاه

sad10
02-23-2013, 22:58
اهلا اخي الكرويم من صفات المتداول النانجح هي معرفة اوقات الاخبار و انعكاسها على السير العام للسوق و بالتوفيق

mostafa ismail
02-23-2013, 23:22
والله يااخى الحبيب لو ان الخبر سيكون فى مصلحة الصفقة
ويكون فى اتجاهه سيكون جيد اما اذا توقع ان الخبر
عكس اتجاه الصفقة فالافضل ان يخرج حتى ولو على خسارة قريبة

Karim Khalil ‎
02-23-2013, 23:24
اخى انا عن نفسى لا افضل المتاجرة وقت الاخبار
بس من الممكن ان اتاجر بااخبار فيما بعد

ibtissam55
02-23-2013, 23:27
الاستوب هنا يكون حلا للحد من الخسائر

وهناك من يلجأ إلى الهيدج كحل ثاني ..

والمبتدأ سيخرج من الصفقة على خسارة آملا في التعويض ..

ربنا ما يجيب أخبار سلبية كبيرة و ان شاء الله دايما نقدر نتفاداها بأقل الخسائر

أو بأنجح الطرق لجعل الانقلاب في صالحنا ..

amr002
02-23-2013, 23:29
وانت مع الفوركس يمكنك معرفه كل الاخبار الحديه اثناء الداولبه فو حقا مفيد جدا

aseel yasser
02-23-2013, 23:30
الطريقة الافضل في هذه الحالة هي غلق الصفقة
تمنياتى لك بدوام النجاح والتوفيق

haroun43
02-23-2013, 23:33
أصعب موقف يمكن أن تواجهه في الفوركس خاصة ادا كان الحساب لا يحتمل الانعكاس كثيرا
صراحة لا أستطيع عمل شيء و أصاب بالارتباك خاصة ادا كان الخبر تشير توقعاته المبدئية أنه في غير صالحي

fares_elromancya32
02-23-2013, 23:38
السلام عليكم
أهلا اخوانى
انت ممكن تعمل هيدجحتى ينتهى الخبر وبتالى لن تخسر الا الاسبريد فقط

ابو علي
02-23-2013, 23:54
من الافضل يا اخى غلق الصفقة
على الخسارة او تحديد استوب لوز لية حتى لا تمجن الحساب

safinova
03-07-2013, 12:12
الموضوع فعلا بيكون صعب وبيختلف طريقه كل شخص عن الأخر لتفادى أى خطوره ممكن نقابلها
وانا شخصيا ممكن اعمل استوب للحد من الخساره واسيب الصفقه شغاله وربنا يستر

شدى احمد
03-07-2013, 12:30
السلام عليكم.......
والله يا اخى موقف صعب حقا
، فلا يمكن التنبأ بطبيعة الخبر الاقتصادي قبل صدوره

yassoo011
03-07-2013, 13:01
معظم الاخبار يكون معلن عنها قبل ذلك ومنشورة في معظم
مواقع الاخبار وقليلا ما يكون خبر مفاجئ

marwafawzy941
03-07-2013, 13:17
فى مثل هذه الحالة اذا تأكدت ان الخبر سيؤثر سلبيا على الصفقة المفتوحة فعليك بغلق الصفقة
بسرعة وفتح صفقة عكسية لتعويض الخسارة .

saad1
03-07-2013, 23:00
السلام عليكم ورحمة لله وبركاته انا بعمل هيدج لما بكون فاتحه صفقات والخبر ده قوي وهيحرك السعر نقاط كتيره اعتقد انها مسالة نسبية تختلف من شخص لاخر ونظرته الى السوق وشكرا

aziz271
03-07-2013, 23:02
الحكم صعب للغاية. فالخبر السيء للبيع هو
في نفس الوقت خبر سار للشراء لذلك فالحل هو الستوب لوز

bedrani
03-07-2013, 23:12
السلام عليكم
=================
انا عن نفسي ممكن اعمل استوب للحد من الخساره واسيب الصفقه شغاله وربنا يستر وعوض الصفقة ان شاء الله
وشكرا

ahamed ali
03-09-2013, 23:24
يفضل الابتعاد عن توقيت الخبر بساعة او ساعتين على الاقل وخاصة الاخبار القويةلان الاخبار
تسبب حركة عنيفة في السعر وممكن تضرب ستوب لاقدر الله فحاول ان تعرف توقيت الخبر
بالضبط الساعة كام وتداول حول هذا التوقيت وتخرج من الصفقة ق

eagleye
03-09-2013, 23:26
اعتقد يجب ان يكون واضع حد ل ستوب لوز لدلك من يتداول بستوب لا يخسر الكثير

بيبو
03-10-2013, 00:42
بسم الله الرحمن الرحيم

شذى464
03-11-2013, 15:13

vampire-lord
03-11-2013, 15:42
لا يمكن التنبؤ في الاخبار الاقتصاديه وتحديد هل ان الخبر سيئ اة جيد
لذا اعتقدان افضل حل هو الدخول في الصفقه والالتزام بالستوب لوس

Esam kader
03-11-2013, 15:43
السلام عليكم صديقي العزيز والله يا صديقي التداول ليه كواضع يجب ترقبا وهي مثلا انك تتابع الاخبار
ولكن الاخبار ليها حظها ممكن تخفض بيك الارض او ترفعك للسماء

tydia
03-11-2013, 16:00
مسألة نسبيـــة تختلف من شخص على أخر و لكل شخص رأيه
تحياتي

Aya Ali
03-11-2013, 16:08
انا عندى سؤال له علاقه بسؤالك واتمنى اعرف الاجابه هو ازاى نعرف ان هيكون فى خبر بعد وقت معين ونعرف وقت الاخبار ازاى
بالتوفيق للجميع

mohamed saad
03-11-2013, 16:13
انا من خلال خبرتي بالسوق وجدت عدة اخبار هي التي تؤثر بقوة على السوق دونتها لدي واصبحت قبل تعليق الصفقات انظر الى اجندتي الاقتصادية ان وجدتها عادية اعلق الصفقات وان وجدت هناك اخبار قوية اترك العملات التي ستتأثر بالاخبار واتاجر على الاخرة وان وجدت ان كل العملات ستتأثر اترك اليوم بأكمله ولن يضر اذا اخذت يوم اجازة بالعكس سيحمي حسابي وفوات الربح ولا الم الخسارة وهذه الطريقة التي اتبعها لانني اعمل بنظام الهدف الصغير والاستوب الصغير واعمل بهذه الطريقة خوفا ان يأتي خبر قوي فيضرب الاستوب بزيادة وهذا حدث معي في ايام بداياتي بالسوق

kh1500
03-12-2013, 23:29
السلام عليكم
ا شايف ان الافضل انك تقفل الصفقه لو كانت بها ربح والانتظار لبعد الاخبار
كل موقف استراتيجيته الخاصة وطرق التعامل معه فلن تعلم ما سوف يحدث حتى يحدث
شكرا.

krim gom3a
03-14-2013, 11:59
موقف صعب حقا ، فلا يمكن التنبأ بطبيعة الخبر الاقتصادي قبل صدوره ، لذا فالالتزام بالاستراتيجية المتبعة يكون الحل الأمثل في مثل هذه الظروف ، و اذا جاء الخبر في غير صالح الصفقة فالمتداول يكون قد وضع ستوب يوقف الخسائر في نقطة محددة لا يمكن تجاوزها ، وبذلك لن يكون للخبر تأثيرا كبيرا على الصفقات المفتوحة ، أما بالنسبة للصفقات المفتوحة بدون ستوب فتكون العواقب كارثية لا سمح الله....

ahamed ali
03-14-2013, 12:03
من اهم الاشياء التى لابد وان نقوم بها
حتى نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله

khaled14
03-14-2013, 12:12
شكرا لكم على المعلومات الجيدة ونتمنى المواصلة والعمل بجهد

Mr.JoCKeR
03-17-2013, 18:05
خلينا من اخبار

انا كرهت اخبار و اعتمد على تحليل الشخصي

الاخبار خسرتني اموال كبيرا جدا

rafikwood
03-18-2013, 17:39
أنا أتركها اذا كنت واثق من نفسي

بلال العسقلانى
03-18-2013, 17:57
فى الحقيقة هو شىء صعب حقا لكن اكيد الخبراء لهم حلوم فى مثل هذة الاوقات
وان شاء يردو حتى نستفيد معك ,تحياتى

ashraf
03-18-2013, 17:59
فى هذه الحالة اترك الصفقة كما هى ولكن مع تفعيل امر وقف الخسارة تحت اقرب دعم او اعلى المقاومة وبالتالى فى حالة تحرك السعر فىا تجاهى اكسب ارباح جيدة جدا وفى حالة الاتجاه العكسى اكون حافظت على راس مالى

sort222
03-18-2013, 18:00
الحل الوحيد في متل هدا الموقع انن ساتفتح الهيدج حتى تمر الاخبار بسلام
وبعد دلك اعمل على فتح الهيدج هكدا اكون تخلصت من الاخبار المزعجة

L!NDa
03-18-2013, 18:04
اهلا اخي طبعا الطريقه الوحيده وهي الهيدج ياغالي وشكرا لك

hriga65
03-18-2013, 18:04
السلام عليكم اخي العزيز لايمكن تنبؤ اي خبر قبل صدوره لذا وجب اتباع استراتيجية جيدة

dido_man1987
03-18-2013, 18:06
انا شايف انه لو كان واثق من حليله يضع الاستوب
ويترك الصفقه تاخذ وقتهااااا