PDA

View Full Version : هل ايقاف الخساره يعبر بداية الربح ؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

ahmednabil240
06-13-2012, 18:35
اسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هل ايقاف الخساره يعتبر بداية الربح وبدايه النجاح فى الفوركس ام يعتبر شئ عادى ممكن يتغير فى اى وقت لان التجاره ليس لها ربح مضمون فممكن يكون ايقاف الخساره لوقت معين وممكن يتغير وتعود الخساره مره اخرى ؟

magic777
06-13-2012, 18:52
واضح انك مبتدئ اخي في مجال الفوركس وانصحك انك تقرأ جيدا لدروس المبتدئين وكتاب الفوركس للعرب
وبالنسبه لسؤالك وقف الخساره ده امر في برامج المتياتريد انت بتحدد بيه نقطه معينه لو الصفقه مشيت عكس اتجاهك
ووصلت للنقطه دي البرنامج يقفل الصفقه على الخساره اللي انت حددتها مسبقا

realyone
06-13-2012, 18:54
ايقاف الخساره هو حماية لحسابك,وقف الخساره يحمي حسابك من التصفير والمرجنه اذا كان السوق مندفع بقوة وتمشي عكس اتجاه صفقتك,فلا بد ان تضع وقف الخساره واعتبره امرا ملزما عليك يجب ان لا تنساه ابدا

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 18:55
استوب لوز من اهم الاشياء التى يمكن ان تجعل النبض فى حسابك

سلاحك هو استوب لوز

عود نفسك ياغالى لا تتاجر بدون استوب لوز

استوبك قبل هدفك

تحياتى

ahmed
06-13-2012, 18:58
ايقاف الخسارة هو المكان الذى تختارة لاغلاق الصفقه على حد معين من الخسارة
وهو عكس الهدف تماما اخى
اذا لم يتضح الكلام اخى قولى وانا اشرح لك تانى

kingman
06-13-2012, 19:18
بالفعل اخى الفاضل يجب ان تهتم بمعرفة اساسيات هذا السوق وارشح لك كتاب عرب فوركس كبداية للتعلم
وبالنسبة لسؤالك فالأستوب لوز هو قف للخسارة حتى لاتتفاقم اذا انعكس السعر بمعنى انت عامل هدف للصفقة 20 نقطة لكن السهر مارح ناحية الهدف وانعكس ولنفرض مئة نقطة فده كتير جدا فأنت بتعمل وقف خسارة مثلا بعد عشرين نقطة لوقف تلك الخسارة وهذا هو دور وقف الخسارة

ana1990
06-13-2012, 19:21
اخي اقرا اكثر لان معلوماتك قليله بعض الشئ ممكن يكون بيخسر ييجي عند نقطة دعم ترفعه كميه لفوق و ممكن يخسر و يرتفع في اي وقت السوق ملهوش استقرار على حاجه معينه نصيحتي ليك ابتدي حساب تجريبي و اتعلم فيه انا بعمل كده

mohamed hamdy
06-13-2012, 19:24
ايقاف الخسارة هو طريق الذى فى بدايتة الربح كى ندخل الصفقات المضمونة
وانا اعتقد انة لكل تجارة مكاسب وخسائر لذللك يجب عليك ان تخسر لكى تتعلم

safiforex
06-13-2012, 19:50

سلاحك هو استوب لوز

استوبك قبل هدفك

تحياتى

بطبيعة الحال اخي ، فالستوب لوز هو من اهم الاسياء التي يجب على المتداول ان يلتزم بها ، و خاصة في بعض الطرق من التداول التي تهدف الى سرعة الهدف و بلوت عالي
اما في بعض الطرق اظن ان الامر لستوب لوز فهو غير مهم ، خصوصا اذا كانت الادارة سليمة لراس المال ، و المتداول محترف يعرف ما يفعل

yassoo011
06-13-2012, 20:10
وضع ستوب لوز للتجارة من اهم الاشياء للتجارة
حيث انه يحمينا من التقلبات الكبيرة غير المتوقعة مثل تدخلات البنوك
ولكن علينا ملاحضة الارتداد البسيط او تعديل الاسعار
وتمنياتنا بربح جيد للجميع

ramid
06-13-2012, 20:17

بالفعل صديقي
في بداياتي مع الفوركس تركت ذات ليلة صفقتين مفتوحتين أغلقت الحاسوب ولم أهتم بأمر الستوب لوز ومع الصباح وجدت الحساب به 0دولار لحسن الحظ كان الحساب صغيرا
ولكنني تعلمت

ahmed saleh
06-13-2012, 21:32
انا ارى فانة فى احيانا كثيرة اة من الممكن هذا ولكن بشرط ان تتعلم من هذة الخسارة
لان بدون التعلم منها فانك سوف تكون بدون فائدة فى التجارة وسوف تكرر هذا الخطاء كل مرة

mando
06-13-2012, 22:20
فى اشخاص بتستعمل وقف الخسارة وفى اشخاص اخرى بتاجر بدون وقف خسارة اهم شئ لو هاتحدد وقف خسارة تعرف تختار النقطة الصحيحة لى اقف الخسارة لو هاتشتغل بدون وقف خسارة عن طريق التبريد أو الهديج ممكن لكن ألاهم فى الموضوع يكون شغال بأدارة راس مال صارمة

hardjob
06-13-2012, 22:27
نعم بداية ربح خبرة

ومهارة وفعلا يفيد في حماية الحسابات من التمرجن

kingman
06-13-2012, 22:41
فى اشخاص بتستعمل وقف الخسارة وفى اشخاص اخرى بتاجر بدون وقف خسارة اهم شئ لو هاتحدد وقف خسارة تعرف تختار النقطة الصحيحة لى اقف الخسارة لو هاتشتغل بدون وقف خسارة عن طريق التبريد أو الهديج ممكن لكن ألاهم فى الموضوع يكون شغال بأدارة راس مال صارمة
وكتير متاجرين خسروا حساباتهم بسبب بسبب هذه الطريقة وانعكس السعر عليهم بقوة واتمرجن حساباتهم وافضل شئ هو ادارة راس المال اذا لم يستطيع ان يتعامل باستوب وان يختار نقطة دخوله بعناية شديدة

zahran
06-13-2012, 22:49
بص يا سيدى هقولهالك وبالترتيب كدا
ايقاف الخسائر دا امر ضرورى جدا لاى متاجر فوركس ومينفعش تتاجر من غيره
بس هنا فى نقطه بقى .. هى انك تحط الاستوب دا على بعد اد ايه .. وايضا نقطه دخولك الصفقه تكون قويه ازاى
الحاجتين دوول لو ركزت فيهم كويس وعرفت توظفهم فى الفوركس صح صدقنى هتكسب مكاسب حلوه ان شاء الله

magic777
06-13-2012, 23:36
بالفعل صديقي
في بداياتي مع الفوركس تركت ذات ليلة صفقتين مفتوحتين أغلقت الحاسوب ولم أهتم بأمر الستوب لوز ومع الصباح وجدت الحساب به 0دولار لحسن الحظ كان الحساب صغيرا
ولكنني تعلمت

ماهو طبعا علشان الحساب صغير واكيد انت كنت داخل بلوت كبير بالنسبه للحساب تخليه ميستحملش انعكاس
ميه ولا متين نقطه وده طبعا خطأك انت وقتها بس زي ماقولت كده اتعلمت الدرس
ومافيش حد بيتعلم بالساهل وكلنا مرينا بالموقف ده واحنا عن نفسي اتمرجنت مرتين بالطريقه دي والحمد لله

mando
06-14-2012, 00:20
وكتير متاجرين خسروا حساباتهم بسبب بسبب هذه الطريقة وانعكس السعر عليهم بقوة واتمرجن حساباتهم وافضل شئ هو ادارة راس المال اذا لم يستطيع ان يتعامل باستوب وان يختار نقطة دخوله بعناية شديدة

طبعا أهم شئ اختيار نقطة الدخول وأدارة راس مال دول اهم شئ يعنى ما معقول يكون السعر هابط حوالى 800 نقطة أو اكتر واخش بيع من تحت بدون ما اعمل ستوب ما يمكن أخش بيع من قاع واعمل تبريد يعنى لا اشترى من قمة بدون ستوب واعمل تبريد ولا ابيع من قاع بدون ستوب واعمل تبريد لانه بيكون فى احتمال انعكاس السعر اكتر من احتمال انه السعر يمشى فى الاتجاة

kingman
06-14-2012, 00:26
بص يا سيدى هقولهالك وبالترتيب كدا
ايقاف الخسائر دا امر ضرورى جدا لاى متاجر فوركس ومينفعش تتاجر من غيره
بس هنا فى نقطه بقى .. هى انك تحط الاستوب دا على بعد اد ايه .. وايضا نقطه دخولك الصفقه تكون قويه ازاى
الحاجتين دوول لو ركزت فيهم كويس وعرفت توظفهم فى الفوركس صح صدقنى هتكسب مكاسب حلوه ان شاء الله
ودايما يكون تفكير المتاجر وهو بيضع الأستوب يكون على اساس ان السعر لو صول الى هذه النقطة فده معناه ان السعر سيتسمر فى الأنعكاس لكسر هذا المستوى وده بيجعل الستوب افضل مايكون

talal
06-14-2012, 00:44
الاستوب لوس اعتقد انه مهم جدا لان يحافظ على الحساب من تراكم الخسارة وربما المتدال الذي لم يضع استوب سوف يراقب السوق ويقول الانت سوف يعكس والسعر ماشيء في طريق الخسارة والافضل ان نستخدم الاستوب في كل الصفقات لانه مهم جدا

gemmy
06-14-2012, 01:22
ايقاف الخسارة من اهم اركان المتاجرة فى الفوركس و لابد ان تعلم جيدا كيف تضع وقف الخسارة لصفقاتك
انا شايف ان تحديد وقف الخسارة هو سلاحك لحماية رصيدك من الخساير الكبيرة و بالتوفيق ليك اخى

Mr.GooDMaN
06-14-2012, 01:43
لازم وحتما ولابد من ستوب لوز فهو صديق في جميع الاحوال
ولكن الخبرة في اين تضع هذا الاستوب لوز

Noah
06-14-2012, 02:31
بالفعل ان تمكنت من ايقاف نسبة الخسارة اوا لحد من الخسارة فى الفوركس يمكنك ان تحقق نسبة نجاح عالية جدا وفى فترة زمنية قليلة ولكن فى جميع الاحوال انا اعتقد انه منا لافضل انم يكون لديك القدرة الكافية على التخلى عن العاطفة التى قد تؤثر عليك فى بعض الاحيان مثل الطمع

sho
06-14-2012, 03:26
فى البداية يجب ان تعرف ان الفوركس مهنة تحتاج الى تعليم ودراسة ومعرفة قواعد واساسيات الفوركس والتدريب لفتلاة كافية على حساب ديمو وبعد اكتساب المهارة المطلوبة يمكنك الانتقال الى الحساب الحقيقى والبدء فى التداول ... اعتقد انك اذا بدأت البداية الصحيحة سوف يقلل هذا من نسبة الخسائر

Rami
06-14-2012, 10:00
انا اعتبره ان اتقان الاستوب لووووز هو فن لا يتقنه الا القليلون , لو قدرت تضع الاستوب لووو ز فى مكان مناسب , فاعلم انك فى الاتجاه السليم فى المتاجرة وانك فى بداية طريقك
للربح لانه باختصار انت تضع حد لنزيف الاموال من حسابك واى استراتيجية بدون استوب لوووز لاتجدى

bousshimin
06-14-2012, 10:11
وقف الخسائر و أوامر أخذ الأرباح من أدوات التداول المفيدة للغاية ويمكن أن تساعد في الحد
من الخسائر وكذلك القبض على الأرباح

ahmed
06-14-2012, 11:18
انا اعتبره ان اتقان الاستوب لووووز هو فن لا يتقنه الا القليلون , لو قدرت تضع الاستوب لووو ز فى مكان مناسب , فاعلم انك فى الاتجاه السليم فى المتاجرة وانك فى بداية طريقك
للربح لانه باختصار انت تضع حد لنزيف الاموال من حسابك واى استراتيجية بدون استوب لوووز لاتجدى

مظبوط كلامك
والله يا اخى اهم شئ يزيد من نسبه نجاح الصفقات
فعلا هو الاستوب عند وضعه فى المكان المناسب
ويجب علينا جميعا الاهتمام به

Texxon
06-14-2012, 15:23
الخسارة نفسها تعتبر بداية الربح، بس بشرط انك متستسلمش للخسارة خذ من الخسار دافع للربح، كيفما يفعل النمل ولو فشل في المحاولة ل 100 مرة لن ييأس وسيظل يحاول حتى ينجح ..... وسينجح

remo
06-14-2012, 16:04
هل ايقاف الخساره يعتبر بداية الربح وبدايه النجاح فى الفوركس ام يعتبر شئ عادى ممكن يتغير فى اى وقت لان التجاره ليس لها ربح مضمون فممكن يكون ايقاف الخساره لوقت معين وممكن يتغير وتعود الخساره مره اخرى ؟

انا شايف ايقاف الخسارة حاجة من الاتنين ياما انت متكبرتش وطلعت من الصفقة بخسارة قليلة وهنا هو دا الصح والافيجد ياما اتكبرت وطولت فى الصفقة وبعدين عملتلها هيدج محترم عشان توقف الخسارة والحالة دى هى الحالة الاصعب

sandapa
06-14-2012, 16:07
انا استعمله لتحديد نقاط الربح واعتقد انه مفيد فلو متلا انقطع الكهرباء
او النت ممكن يؤدي الى تصفير الحساب

magic777
06-14-2012, 16:31
ايقاف الخسارة من اهم اركان المتاجرة فى الفوركس و لابد ان تعلم جيدا كيف تضع وقف الخسارة لصفقاتك
انا شايف ان تحديد وقف الخسارة هو سلاحك لحماية رصيدك من الخساير الكبيرة و بالتوفيق ليك اخى

طبعا اخي مافيش شك في اهميه امر وقف الخساره للمتاجر خاصه الغير متفرغ لمتابعه الصفقه
بس الاهم هنا هو احترافيه المتاجر وتفوقه في اختيار النقاط القويه التي يضعها كااستوب لصفقاته
حتى لا تضرب بسهوله

firas1984
06-16-2012, 01:27
مرحبا
ايقاف الخسارة = ربح
من تجربتي اعتقد ان سبب فشلي وخسارتي في بداية تداولي بالفوركس عدم وضع ايقاف خسارة حيث انني خسرت راس مالي خلال ساعات قليلة وانصح كل شخص يعبقد صفقة بوضع ايقاف خسارة لانه عندما عملت بهذه الطريقة افادتني كثيرا

ahmed
06-16-2012, 01:34
مرحبا
ايقاف الخسارة = ربح
من تجربتي اعتقد ان سبب فشلي وخسارتي في بداية تداولي بالفوركس عدم وضع ايقاف خسارة حيث انني خسرت راس مالي خلال ساعات قليلة وانصح كل شخص يعبقد صفقة بوضع ايقاف خسارة لانه عندما عملت بهذه الطريقة افادتني كثيرا

بالفعل يا اخى كلامك صحيح
معظم من يدخل هذا السوق يظل يعمل لفترة طويله بدون وضع امر وقف الخسارة
ودراسته والاهتمام به
مع انه مهم جدا جدا فى هذا السوق

magic777
06-16-2012, 15:50
بالفعل يا اخى كلامك صحيح
معظم من يدخل هذا السوق يظل يعمل لفترة طويله بدون وضع امر وقف الخسارة
ودراسته والاهتمام به
مع انه مهم جدا جدا فى هذا السوق

وفيه ناس كتير برده بتخسر من وقف الخساره ده كمان وهما دول اللي بيختاروا
نقط عشوائيه لوضع وقف خسارتهم عليها وده في حد ذاته خساره بطئيه للحساب برده
لانهم مستخدموش الميزه دي صح للأسف

maklad94
06-16-2012, 17:00
الاستوب لوز من اهم الاشياء اللى ممكن تحمى حسابك من المارجن او التصفير بمعنى ابسط عشان كدا لازم تستخدمه كحماية ليك من اى مخاطر فى السوق . لكن انا شايفه انه مش بداية الربح طبعا بالعكس انا بشوفه مهلكة للحساب حتى لو عدم وجوده خطأ .

remas
06-16-2012, 18:18
والله اخى الكريم اقدر اقولك ان وقف الخساره دا شىء جيد جدا بالنسبه لاى مضارب كن مش اى وقف خساره والسلام يعنى لازم وقف الخساره تضعه عند نقطه قويه بحيث لو كسرت تعرف ان الاتجاه قد تغير

kingman
06-17-2012, 00:25
وفيه ناس كتير برده بتخسر من وقف الخساره ده كمان وهما دول اللي بيختاروا
نقط عشوائيه لوضع وقف خسارتهم عليها وده في حد ذاته خساره بطئيه للحساب برده
لانهم مستخدموش الميزه دي صح للأسف

ومعظم اللى اتعرض لخسائر بسبب الأستوب لأنه كتير يضرب ويذهب للهدف هم اكتر ناس بيبقى معندهمش ثقة فيه
والمشكلة اكيد مش فى الأستوب وانما فيهم لأنهم لا يجيدوا تحديد نقاطهم ولازم مزيد من التعلم والتدريب والخبرة

hazem ahmed moahmed
06-17-2012, 00:29
لا طبعا ايقاف الخساره هو اداه تستخدمها في برنامج تجاره الفوركس لتقليل خسارتك في حاله الخساره فعندما يصل سعر الزوح لمستوي ايقاف الخساره تقفل الصفقه عند هذا المستوي و هذا حمايه لك من اي خساره كبيره لا قدر الله

كريم
06-17-2012, 00:40
ايقاق الخسارة او الاستوب لوز هو وقع للخسارة و اعتقد انك تقصد انه من عوامل التاجر المحترف الذي يستطيع السيطرة

و التحكم بشكل جيد على راس المال و بالتالي بتكون خطوة جيدة للتعلم من الأمام و ياريت يكون في توضيح اكتر للسؤال

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

remo
06-17-2012, 01:34

بص فى اوقات معينة الخروج من الصفقة وههى خسرانة قليل افضل بكتير لذلك انا احب استخدام الاستوب ولكن بحط استوب حوالى 50 نقطة عشان اتاكد ان السعر بدا يقلب عليا ومفيش اما يرجع يكسبنى تانى خالص

mage
06-17-2012, 02:04
ايقاق الخسارة او الاستوب لوز هو وقع للخسارة و اعتقد انك تقصد انه من عوامل التاجر المحترف الذي يستطيع السيطرة

و التحكم بشكل جيد على راس المال و بالتالي بتكون خطوة جيدة للتعلم من الأمام و ياريت يكون في توضيح اكتر للسؤال

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

الاستوب لوز من اهم الخطوات والادوات التى يجب ان يتبعها اى متاجر فى الفوركس وانا ارى انه من الافضل ان يكون لكل متاجر فى الفوركس الطريقة الثابتة التى يعتمد عليها فى تحقيق نسبة اموال او ارباح من هذا السوق وبطريقة جيدة ومنضبطة حتى يصل الى ما يريد بإذن الله

osama shaban
06-17-2012, 02:19
طبعا اهم الاشياء في السوق امر وقف الخساره لانه يتفادي المارجن كول وممكن اخرج من الصفقه خسران عدد نقاط افضل ماخسر كل حسابي والاساس في وقف الخساره هي وضعها في مكان سليم وبحد اقي من الحساب يعني احطها في مكان السعر لو وصل عنده هيكمل في الاتجاه ده عشان اخرج باقل الخسائر وفي الحاله دي هيعتبر ربح بالنسبه ليا

mony
06-17-2012, 07:38
اكيد ايقاف الخساره بيحافظ على راس المال من الخساره بس يجب ان تستعمله بشكل جيد لا يؤدى بالسلب

2x1
06-17-2012, 09:04
الاستوب لوز دة عشان الصفقة لو عكست ميبقاش فية خسارة كبير انتا

بتحدد اققل خسارة انتا عاوز تقف عندها لو الصفقة عكست وكان اتجاها عكس توقعك وبتحميك

compaq0
06-17-2012, 12:20
اعتقد انك محق ليس مهم حتى ان تحدد هدف للصفقه و لكن فى غايه الاهميه ان تحدد ستوب لوس لكل صفقه و هذا هو بدايه النجاح ان تبعد كليا على طريقه المضاعفات او التبريدات

magic777
06-17-2012, 17:53
اعتقد انك محق ليس مهم حتى ان تحدد هدف للصفقه و لكن فى غايه الاهميه ان تحدد ستوب لوس لكل صفقه و هذا هو بدايه النجاح ان تبعد كليا على طريقه المضاعفات او التبريدات

من وجهه نظري مش مهم الهدف والاستوب اكتر من انه مهم ازاي بيتاجر وازاي يوظف استراتيجيته دي كويس
لانه وقتها هتساعده في اختيار نقاط قويه يدخل بيها الصفقه ويحط اهدافه عليها
وكمان يحط نقاط قويه للاستوبات حتى لا تضرب سريعا

kingman
06-17-2012, 21:30
من وجهه نظري مش مهم الهدف والاستوب اكتر من انه مهم ازاي بيتاجر وازاي يوظف استراتيجيته دي كويس
لانه وقتها هتساعده في اختيار نقاط قويه يدخل بيها الصفقه ويحط اهدافه عليها
وكمان يحط نقاط قويه للاستوبات حتى لا تضرب سريعا
اان بخالفك فى الراى ده انا بشوف قبل فتح الصفقة الواحد يبقى محدد هدفه واستوبه بشكل جدي لأن ده من اهم اسباب نجاح الصفقة واكيد نقطة الدخول الصحيحة هى اللى بتحدد اختيارهم بنجاح وطبعا الى جانب ادارة راس المال والطريقة الجيدة التى يعتمد عليها المتاجر

safiforex
06-17-2012, 21:36
اان بخالفك فى الراى ده انا بشوف قبل فتح الصفقة الواحد يبقى محدد هدفه واستوبه بشكل جدي لأن ده من اهم اسباب نجاح الصفقة واكيد نقطة الدخول الصحيحة هى اللى بتحدد اختيارهم بنجاح وطبعا الى جانب ادارة راس المال والطريقة الجيدة التى يعتمد عليها المتاجر

نعم هذا ما يجب ان يفعله المتداول لكي يكون في طريق الصحيح للنجاح في الفوركس
فالنجاح ياتي بالتزام سواء في تحديد الهدف من الصفقة و كذلك من تحديد الخسارة و وثقفها ،
فكلما التزم المتداول بهذا فانهاكيد على الطريق الصائب

midomido419
06-17-2012, 22:35
ايقاف الخسارة طبعا يعتبر مكسب لانك كان ممكن تخسر اكتر
انت دلوقتى وقفت خساترتك لتسترجع معلوماتك وتنطلق مرة اخرى

moonlight
06-18-2012, 01:50
وقف الخسائر تستخدمة لكى تحمى حسابك من خطر الخسارة لاموالك وليس له علاقة ببداية النجاح فهو يحميك من تقلبات سوق الفوركس او يمكنك استخدامة اذا لم تستطيع التحك والسيطرة على عواطفك عن التداول فتستخدم وقف الخسارة حتى تحمى اموالك ولا تخسرها

safiforex
06-18-2012, 02:00
وقف الخسائر تستخدمة لكى تحمى حسابك من خطر الخسارة لاموالك وليس له علاقة ببداية النجاح فهو يحميك من تقلبات سوق الفوركس او يمكنك استخدامة اذا لم تستطيع التحك والسيطرة على عواطفك عن التداول فتستخدم وقف الخسارة حتى تحمى اموالك ولا تخسرها

هو من منظور مادي ، و من منظور الالتزام بالصفقات ، فان استعمال الستوب لوز و الالتزام به ، يعتبر من اساسيات النجاح اخي
لانه كما قلت فانه يحمي المال من الضياع ، و هذا جد مهم للغاية ، فقد تاتي صفقة اخرى تعوض هذه الخساؤر

younesjoe
06-18-2012, 02:09
نعم ايقاف الخسارة شيء مهم في السوق دا لان اهم ما تملكه هو راسالمال ان لم تقم بادارته جيدا ستفقده و بالتالي ستجد نفسك خارج السوق فقط ايقاف الخسارة يجب ان يكون في مكان جيد و مدروس و الى سيكبدك خسارة متوالية و ايضا الحفاض على خسارة خمسة في المائة من راسالمال في كل صفقة ايضا شيء مهم

kamizidan
06-18-2012, 02:13
السلام عليكم اخي .....وقف الخسارة اضعه قبل وضع الهدف لانه يحميني ويحمي الحساب من اي غدر قد يحصل بالسوووق ..ضروري وقف الخسارة اخي ..تحياتي

Noah
06-18-2012, 02:47
ايقاف الخسارة هو ليس بداية الربح كما تعتقد ولكنه احد اهم طرق ادارة المال وادارة المال هى الطريق الاول للربح الدائم فىا لفوركس على المدى الطويل لذلك هو سوق يحتاج منا الى بعض التركيز والاتقان حتى نتمكن من تحقيق ما نريد من ارباح

magic777
06-18-2012, 04:13
هو من منظور مادي ، و من منظور الالتزام بالصفقات ، فان استعمال الستوب لوز و الالتزام به ، يعتبر من اساسيات النجاح اخي
لانه كما قلت فانه يحمي المال من الضياع ، و هذا جد مهم للغاية ، فقد تاتي صفقة اخرى تعوض هذه الخساؤر
لكن لازم تكون برده بتعرف تختار نقاط الاستوب دي جيدا لانك لو بتختارها عشوائيا
هتلاقي ان الاستوب هنا تحول الى اداه بتاكل الحساب مش بتحميه

hesham itch
06-18-2012, 04:34
قد يعد ايقاف الخسارة ربح ولكنه ربح غير محقق وذلك عن طريق عدم خسارة
المزيد من الاموال وهذا من الممكن ان يصبح خسارة حقيقية ف حالة
انقلاب المؤشرات وارتدادها لتحقق ربح مرة اخرى وهنا تصبح الخسارة مضاعفة

2x1
06-18-2012, 11:25
بطبيعة الحال اخي ، فالستوب لوز هو من اهم الاسياء التي يجب على المتداول ان يلتزم بها ، و خاصة في بعض الطرق من التداول التي تهدف الى سرعة الهدف و بلوت عالي
اما في بعض الطرق اظن ان الامر لستوب لوز فهو غير مهم ، خصوصا اذا كانت الادارة سليمة لراس المال ، و المتداول محترف يعرف ما يفعل

فعلا هو حماية كبيرة لينا وامر مهم مينفعش المتاجر من غيرة ابدا

لازم التاجر يلتزم بية ومايخطرش بعمل صفقات بدونها ابدا

remo
06-18-2012, 11:47
لكن لازم تكون برده بتعرف تختار نقاط الاستوب دي جيدا لانك لو بتختارها عشوائيا
هتلاقي ان الاستوب هنا تحول الى اداه بتاكل الحساب مش بتحميه

فعلا فى ناس بتلاقيها بتعمل نقط استوب وكمان هدف عشةائية ولكن دا فن يعنى اولا انت لازم تكون عارف انت مضى بقد اية فى موضوع الاستوب ولازم تسيب مساحة للسعر ياخد عزمة فى الاستوب يعنى ميقلش عن 20 وميزيدش عن 50 نقطة

okash
06-18-2012, 11:55
ليس لها علاقة انا برأيي ابقاف الخسارة فقط اعندما تريد الدخول في صفقة وانت لست متأكد من قوتها او نجاحها لذلك تلجأ لايقاف الخسارة
اما هو الشيء الطبيعي برأيي الشخصي لا تستخدمها بشروط عدم استغلال اكثر من 10% من الهامش

Mohamed90
06-18-2012, 12:08
السلام عليكم طبعا اخي العزيز ايقاف الخسارة او الستوب لوز مهم جدا و يجب التزم به و هو المساند الرسمي للصفقات الخاسرة
و الستوب لوز افضل بكثير من استمرار الخسارة و طبعا ايقاف الخسارة يعد ربح للرصيد الذي مزال عندك في الحساب و بدون ستوب لوز ستخسره كله

magic777
06-18-2012, 19:56
فعلا فى ناس بتلاقيها بتعمل نقط استوب وكمان هدف عشةائية ولكن دا فن يعنى اولا انت لازم تكون عارف انت مضى بقد اية فى موضوع الاستوب ولازم تسيب مساحة للسعر ياخد عزمة فى الاستوب يعنى ميقلش عن 20 وميزيدش عن 50 نقطة

مش بالنقاط اخي انا اقصد انك تضع الاستوب عند نقطه قويه انت بتكون من بعد تحليلك للسعر
شايف السعر لو كسر النقطه دي وضرب ليك الاستوب ان ده هيكون في صالحك انت
لان كده السعر هيكمل في الاتجاه المعاكس على طول مثلا

Rami
06-18-2012, 20:01
مش بالنقاط اخي انا اقصد انك تضع الاستوب عند نقطه قويه انت بتكون من بعد تحليلك للسعر

انا متفق معك فى هذه النقطة اخى الكريم
لكن تلك النقطة التى تقصدها تحتاج لممارسة لكى نعرفها نحن صغر المضاربين
لهذا انص بالاستراتيجيات البسية المحددة الاستوب بنقاط معينة
تحياتى لك

ma90do
06-18-2012, 20:04

صح والخساره القليله تعتبر مكسب علشان ممكن تخسر 100 او 150 نقطه في حاله عدم وضعك استوب لوز وتنتظر حين السعر يعكس ويضيع عليك فرص اخري افضل
علشان كده لزم استوب لوز زي مابتحط هدفك حط استوب لوز

Ahmed EL Deeb
06-18-2012, 20:06
انا اعتبر الاستوب لوز هو طوق النجاه في هذا البحر الهائج فتخيل انك فاتح صفقه مثلا وجه خبر قوي او تدخل بنك مركزي او حصل اي حاجه وانت مش حاطط ستوب لوس هيكون مصير حسابك ايه ؟ كمان لو تحليلك خاطيء انت تركت مجال الخساره مفتوح يعني ممكن يقضي علي حسابك خالص

issa pipi
06-18-2012, 20:59
السلام علكم
انا مبتدئ اريد منكم توضيح اكثر على وقف الخسارة و بداية الربح في الفوركس و كيف يتم ذلك و ما هو افضل شيئ يجب البدء به لتجنب الخسارة

ma90do
06-18-2012, 21:07
السلام علكم
انا مبتدئ اريد منكم توضيح اكثر على وقف الخسارة و بداية الربح في الفوركس و كيف يتم ذلك و ما هو افضل شيئ يجب البدء به لتجنب الخسارة

انت كامبتدء لزوم تتدرب الاول وتقري كتير في المجال وتعرف الادوات والتحليل وتتابع الفيديوها ثم تقوم بالعمل علي منصه بحساب تجريبي
والاستوب لوز ببساطه هو انت بتحط مثلا 50 نقطه خساره واتوماتيك يقفل الصفقه اول ما السعر ينزل طبعا بخساره بدل ماينزل 100 نقطه او 150 نقطه يبقي اققل خساره مكسب

kingman
06-18-2012, 21:18
صح والخساره القليله تعتبر مكسب علشان ممكن تخسر 100 او 150 نقطه في حاله عدم وضعك استوب لوز وتنتظر حين السعر يعكس ويضيع عليك فرص اخري افضل
علشان كده لزم استوب لوز زي مابتحط هدفك حط استوب لوز
وده اخطر شئ لمن لايتعامل مع الأستوب وممكن يفضل متعلق فى الصفقة ايام عل ماترجع تانى لنقطة الدخول والشغل بعدم وضع استوب بيبقى مناسب جدا مع من يتعامل بالتبريد او بالمضاعفات وبادارة راس مال قوية

zikooo014
06-18-2012, 21:32
امر وقف الخساره ليس له علاقه بالربح علي ما اعتقد
هو بس بيحافظ علي راس مالك من التآكل عشان لو تركت خسارتك عايمه كده حسابك هيضيع اسأل مجرب :d

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 21:34
امر وقف الخساره ليس له علاقه بالربح علي ما اعتقد
هو بس بيحافظ علي راس مالك من التآكل عشان لو تركت خسارتك عايمه كده حسابك هيضيع اسأل مجرب :d

وانا خسرت فى الاول كتيررر بسبب انى مكنتش بستخدم اداة وقف الخساره

مهمه جداً ياغالى لا متاجر ناجح فى الفوركس بدون استوب لوز

ma90do
06-18-2012, 21:40
وده اخطر شئ لمن لايتعامل مع الأستوب وممكن يفضل متعلق فى الصفقة ايام عل ماترجع تانى لنقطة الدخول والشغل بعدم وضع استوب بيبقى مناسب جدا مع من يتعامل بالتبريد او بالمضاعفات وبادارة راس مال قوية

اها بس المشكله مع الناس والي بتبرد بتبقي صعبه برضو لاني جربتها وخسرت بسببها كتير عملت تبريد 3 مرات وفي الاخر خسرت كتير
بس اتعلمت ان وقف الخساره فعلا زي مابيقولو هيا طوق النجاه لان الفوريكس بحر كبير

safiforex
06-18-2012, 21:43
وانا خسرت فى الاول كتيررر بسبب انى مكنتش بستخدم اداة وقف الخساره

مهمه جداً ياغالى لا متاجر ناجح فى الفوركس بدون استوب لوز

نعم هذا صحيح ، و لكن ليس صحيح ان كل ناجح في الفوركس هو بيسعمل ستوب لوز
في ناس اخس بيتداولاو بدون ستوب ، و ما شاء الله ارباح في ارباح ، اللهم لا حسد

safiforex
06-18-2012, 21:46
اها بس المشكله مع الناس والي بتبرد بتبقي صعبه برضو لاني جربتها وخسرت بسببها كتير عملت تبريد 3 مرات وفي الاخر خسرت كتير
بس اتعلمت ان وقف الخساره فعلا زي مابيقولو هيا طوق النجاه لان الفوريكس بحر كبير

لا اخي نظام التبريدات هذا نظام رائع ، لكن يجب ان يعرف كيف الواحد يسعمله بالطريقة المناسبة ،
و بالتحليل المتوافق معه بالشكل الافضل

ashraf el-araby
06-18-2012, 22:33
اعتقد ان كلما زادت الخبره فى الفوركس كلما قلت الخساره ولكن مش معنى هذا ان الخسارة مش هترجع لان ده متوقف على خبرة فى المتاجرة والتحليل الفنى والاقتصادى

kimokonolove
06-19-2012, 13:50

ممكن بداية ربح فترة وممكن على مدى كبير
وهذا يرجع للمضارب نفسة وتعلمة واصرارة على النجاح والأهم ادارة رأس المال
والرضى بالقليل وعدم الطمع

amrmorasamir
06-19-2012, 13:53
هو ليس شئ عادى ولكنه يعتبر بدايه الالتزام فى السوق وتحديد نسبه مخاطره محدده حتى لاتخسر كل راس مالك فى وقت قصير وانا افضل وضع ايقاف خساره فى كل الصفقات

Rami
06-19-2012, 13:55
اعتقد ان كلما زادت الخبره فى الفوركس كلما قلت الخساره ولكن مش معنى هذا ان الخسارة مش هترجع لان ده متوقف على خبرة فى المتاجرة والتحليل الفنى والاقتصادى

ومن قال ان الخسارة ليست موجودة , بل هى موجودة
بل وتصيب كبار المستثمرين واصحاب رؤوس الاموال الكبيرة
لكن المهم ان تكون الخسارة اقل من الربح فى النهاية

بالضبط اصلا هناك من المضاربين اعرفهم جيدا لا
يقبلون اخذ بونص من الشركات نظرا لشروطه الكثيرة على المضارب
فالافضل البحث عن الميزات التى ذكرت
تحياتى لشخصك الكريم

magic777
06-19-2012, 15:34
نعم هذا صحيح ، و لكن ليس صحيح ان كل ناجح في الفوركس هو بيسعمل ستوب لوز
في ناس اخس بيتداولاو بدون ستوب ، و ما شاء الله ارباح في ارباح ، اللهم لا حسد

واكيد الناس دي اللي استغنت عن الاستوب لوس عوضته بالطريقه الاصح هنا لحمايه حساباتهم
وهيا اداره راس المال الصارمه واللي من وجهه نظري افضل بكتير من استخدام الاستوب
اللي ممكن يعمل ضد حسابك لو استخدمته بطريقه عشوائيه

eg100
06-21-2012, 16:14
لاستوب عامل اساسى من غير سوف يتمارجن حسابك انت لا تعلم ان السعر هل سوف يرتد مرة اخرة ممكن فى لحظة ياتىى بما لا تتوقع

الاستوب انت تحددة بما تراء مثل جنى الارباح

التاجر الصح الذى يحدد اهداف الربح والاستوب وقف الخسارة

safiforex
06-21-2012, 16:22
واكيد الناس دي اللي استغنت عن الاستوب لوس عوضته بالطريقه الاصح هنا لحمايه حساباتهم
وهيا اداره راس المال الصارمه واللي من وجهه نظري افضل بكتير من استخدام الاستوب
اللي ممكن يعمل ضد حسابك لو استخدمته بطريقه عشوائيه

بطبيعة الحال اخي ، و انت على كذا فنت فهمت قصدي جيدا ، و اكيد تعرف النماذج دي من المتاجرين
و انا على فكرة انا باعمل بدون ستوب لوز ، و لكن كما قلت انا عوضته بادارة المال ، و بالاضافة الى طريقة ربما اضعها لكم في ما بعد
بالتوفيق للجميع باذن الله

Amgad91
06-21-2012, 17:10
ايقاف الخسارة هو جزء من مراحل النجاح التي يجب ان يمر عليها كل مضارب يريد ان يكون ناجحا و يربح في الفوركس بشكل دائم
من وجهة نظري المضارب الذي يستطيع تجنب الخسائر حتى لو لم يكن يحقق اي ربح يعتبر مضارب ناجح في هذا السوق الخطر جدا
مجرد تجنب الخسارة هو نجاح في حد ذاته

deadlyfox
06-21-2012, 20:34
استوب لوز ده لوضح حد لخسارتك حتى لا يتم خسارة راس مالك
هى بتساعد كتير جدا عند الخسارة

safiforex
06-21-2012, 20:40

الستوب لوز ما هو الى عملية يقوم بها المتداول لكي يحد من الخساءر ان عكست الصفقة في الاتجاه الاخر
و لكي يضع الستوب لوز في المكان المناسب يجب ين يكون له تحليل جيد للصفقة و للسعر و يعمل توقع اين يمكن للسعر ان ينعكس منه ان عكس السعر
و بالتالي فانه سيجد نقطة مهمة و الستوب لوز بيوضع قبله ب نقط معينىة

zaki_ziad
06-21-2012, 20:43
اكيد ايقاف الخسارة يعتبر بداية الربح يعني انتقال من العضوية المبتدئة الى عضوية الاحتراف شيئا فشيئا لان المحترف في الاصل لا يعرف طعم الخسارة و بالتالي الربح يكون محصود ما زرع

i5land_man
06-21-2012, 20:49
اكيد ايقاف الخسارة يعتبر بداية الربح يعني انتقال من العضوية المبتدئة الى عضوية الاحتراف شيئا فشيئا لان المحترف في الاصل لا يعرف طعم الخسارة و بالتالي الربح يكون محصود ما زرع

انا شايف انه ادارة راس المال السليمة هي اللي حتقدر تربحك مهما انضربلك استوبات لان الصفقة بيكون هدفها ضعف الخسارة فتحتاج نصف عدد الصفقات الخسرانة عشان توصل لنقطة التعادل وتبدء بعدها في الربح الصافي

simo424
06-21-2012, 20:53
انا بعتبر الستوب لوز بمتابة صمام الامان

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 20:56

بدل ماتخسر كل راس مالك

بتخسر جزء منه
والله ياريس اداه قويه جداً
وبتحمينا وهى احلى شئ يحمينا من غدر هذا السوق

i5land_man
06-21-2012, 20:57
انا بعتبر الستوب لوز بمتابة صمام الامان

كلامك مظبوط يا اخي امر وقف الخسارة بيلغي حالة القلق اللي بتصيب اغلب المتاجرين لان الخسارة بتكون محسوبة سلفا
ولو حدثت مش بتكون صدمة

safiforex
06-21-2012, 20:59
بدل ماتخسر كل راس مالك

بتخسر جزء منه
والله ياريس اداه قويه جداً
وبتحمينا وهى احلى شئ يحمينا من غدر هذا السوق

نعم صحيح ما قلت فان الستوب لوز ما هو الا اجات نعملها للمحافظة على امولنا
بدل ان نخسرها كلها ، فهو يحمي المال من الضياع في حالة الخسران

kingman
06-21-2012, 23:04
انا شايف انه ادارة راس المال السليمة هي اللي حتقدر تربحك مهما انضربلك استوبات لان الصفقة بيكون هدفها ضعف الخسارة فتحتاج نصف عدد الصفقات الخسرانة عشان توصل لنقطة التعادل وتبدء بعدها في الربح الصافي
اكيد افضل طريقة اللى يكون فيها الهدف ضعف الأستوب لكن ودى بتقى انجح الستراتيجيات لكن للأسف نادرا لما تلاقى كده وبيبقى جيد لو كان الأستوب نفس الهدف على القل واكبر خطأ بشوفه ان الأستوب يكون ضعف الهدف وفيه طرق بتلاقى فيه الهدف مثلا عشرين نقطة والأستوب ومش بقتنع ابدا بهذه الطرق

ahmed abdalla
06-22-2012, 00:32
قد يكون توقف الخسارة اما بداية الربح او تبدا الصفقة فى الخسارة مرة اخرى
لذلك يجب على التاجر التاكد من الصفقة التى يتعامل معها من خلال الاخبار والتحليل الفنى والتحليل الاساسى

aminos
06-22-2012, 00:37
السلام عليكم
الستوب لوز هو من أحسن الأشياء للتقليل من الخسارة
و لا أضن أن وقف الخسارة يبرهن عن الربح لأن السوق متقلب جدا و يمكن لوقف الخسارة تؤدي إلى خسارة أخرى و الله أعلم

magic777
06-22-2012, 18:12
السلام عليكم
الستوب لوز هو من أحسن الأشياء للتقليل من الخسارة
و لا أضن أن وقف الخسارة يبرهن عن الربح لأن السوق متقلب جدا و يمكن لوقف الخسارة تؤدي إلى خسارة أخرى و الله أعلم

هو فعلا الاستوب ممكن يخسر وياكل منك حسابك ببطء بس ده لو انت بتستخدمه غلط
ومش بتختار نقاط استوباتك بعنايه وعند اماكن ومستويات قويه لا يصل اليها السعر بسهوله

safiforex
06-22-2012, 18:19
ومش بتختار نقاط استوباتك بعنايه وعند اماكن ومستويات قويه لا يصل اليها السعر بسهوله

الستوب لوز مهم في حالات و طرق تداول ، و الاهم ان الواحد يجب ان يلتزم باستراتيجية تكون فيها الشروط واضحة
هذه الشروط تكون في الهدف و في الستوب ، و يجب على المتداول ان يلتزم بهذه الشروط و اكيد انه سيرتاح من هم الستوب و ما الى ذلك من اخفاقات

kingman
06-22-2012, 19:48

وده اللى بيخلى الكثيرين بيبعدوه عنه للتجارب السيئة التى نتعرض لها بسبب ضرب الأستوب باستمرار خصوصا مع التقلبات السريعة وان السعر يضرب الأستوب ويذهب لتحقيق الهدف ويسير فى الاتجاه الذى توقعه المتاجر لكن يظل الأستوب عامل امان فى هذا السوق

assidi saber
06-23-2012, 13:29
نعم بالتاكيد فاذا كنت محترف و لا تخسر ابدا فانك بالطبع سوف تكسب الكثير من المال و تحسن راس مالك مع مرور الايام

konine
06-24-2012, 04:04
نعم أخي إقاف خسارة هو ربح كبير جدا لكل متاجر .
فالمهم هو محافضة على رأس مالك كيف ما كان فهل تعرف أن عدد ناجحين في فوركس لا يتزاوج 5% .
الله كريم

abdello052
06-24-2012, 20:28
وانا اعتقد انة لكل تجارة مكاسب وخسائر ل

safiforex
06-24-2012, 20:42
وده اللى بيخلى الكثيرين بيبعدوه عنه للتجارب السيئة التى نتعرض لها بسبب ضرب الأستوب باستمرار خصوصا مع التقلبات السريعة وان السعر يضرب الأستوب ويذهب لتحقيق الهدف ويسير فى الاتجاه الذى توقعه المتاجر لكن يظل الأستوب عامل امان فى هذا السوق

هذا صحيح اخي الكريم ، و انا فعلا كنت اعمل به ، و لكن نظرا لان الصفقات لما تخسر و يمكن السعر يعود الى الهدف
فانا غيرت نظرتي و طريقتي الان ، فاصبحت بكون ستوب نهائيا
لكن انا اعمل بطريقة جد مهمة للغاية ، و لا احتاج بها الى ستوب

i5land_man
06-24-2012, 20:46
فالمهم هو محافضة على رأس مالك كيف ما كان فهل تعرف أن عدد ناجحين في فوركس لا يتزاوج 5% .
الله كريم

وقف الخسارة مع ادارة راس مال سليمة حتلاقي ان الخسارة لو حصلت بشهولة ممكن تعوضها
اما لو اشتغلت من غير وقف خسارة يبقي وارد جدا حسابك يتدمر مع اي انعكاس قوي

aboualy
06-24-2012, 20:53
وقف الخسارة مع ادارة راس مال سليمة حتلاقي ان الخسارة لو حصلت بشهولة ممكن تعوضها
اما لو اشتغلت من غير وقف خسارة يبقي وارد جدا حسابك يتدمر مع اي انعكاس قوي

فعلا اخى العزيز وقف الخسارة يمثل حائط صد قوى لمنع حدوث المارجن كول للحساب وكذلك ادارة راس المال
ومن يتمسك باستخدام وقف الخسارة سيبقى فى السوق ويستطيع ان يعوض اى خسارة يتعرض لها

The Mester X
06-24-2012, 21:01
الله كريم

بالفعل اخي اكيد امر وقف الخسارة مهمة جدا للادارة راس المال
و لا يجب دخول بالصفقة بدون امر وقف الخسارة لانه يعتبر مهم للحماية الحساب

zikooo014
06-24-2012, 21:21
لا طبعا مش بيعبر عن بداية ربح ولا حاجه هو بيحافظ علي راس مالك من التأكل السريع
لكن الربح دا بيعتمد علي تحليلك و شغلك و حجم مخاطرتك

assidi saber
06-24-2012, 23:39
نعم بالطبع فان وضع الستوب لوز هو شئ جميل لكي لا تقلق على حسابك عندما تكون غير موجود و الستوب لوز يساعد المتاجر على وضع النقاط التي يريد جنيها من تلك الصفقة

KOGI
06-25-2012, 08:45
ايقاف الخساره هو حماية لحسابك,وقف الخساره يحمي حسابك من التصفير والمرجنه اذا كان السوق مندفع بقوة وتمشي عكس اتجاه صفقتك,فلا بد ان تضع وقف الخساره

nickynilson
06-25-2012, 08:55
والله الان عرفت ليش نصحتونا فيه نحنا المبتدأين هذا الكلام ممكن يفيدنا كثيير في بدايتنا في شركات الفوركس وان شاء الله نحقق مبلغ مظبوط طب هذا الكلام لازم يكون بشكل مستمر؟؟

okash
06-25-2012, 11:39
لا لا يوجد علاقة فايقاف الخسارة يكون عندما رأس مالك قليل نسبة ما والخوف من ان تخسره كله اما اذا كان رأس المال معك جيد فلا داعي لها من الاساس من وجهة نظري

ahmed
06-25-2012, 11:44
والله الان عرفت ليش نصحتونا فيه نحنا المبتدأين هذا الكلام ممكن يفيدنا كثيير في بدايتنا في شركات الفوركس وان شاء الله نحقق مبلغ مظبوط طب هذا الكلام لازم يكون بشكل مستمر؟؟

اخى اذا كنت تقصد استعمال امر وقف الخسارة
فيجب ان تستخدمه بالفعل بشكل مستمر فى جميع الصفقات بلا استثناء

ZOUHAIR_ZIZO28
06-25-2012, 12:47
الخسارة نفسها تعتبر بداية الربح
ان تمكنت من ايقاف نسبة الخسارة اوا لحد من الخسارة فى الفوركس يمكنك ان تحقق نسبة نجاح عالية جدا

abdallah elbaz
06-25-2012, 12:57
ايقاف الخساره هو في برامج المتياتري واعتقد انه يختلف عن الخسائر العاديه
لان الخسائر هو امر ثابت ربما تتعرض له انما الايقاف يتم ف حاله الشعور بالخطر لحمايه حسابك

kareem
06-25-2012, 13:05
وضع الأستوب لوز أساسى ويجب الإلتزام بها بعد وضع هدفك فتعود دائما لزيادة الحماية وضع استوب لوز بعد وضعك للهدف حتى ان أتت الصفقة بالعكس لا تخسر رأس مالك وللحماية من المتغيرات والتقلبلات المختلفة وتعتمد بعد فترة على خبرتك ومدى احترافك

kimokonolove
06-25-2012, 13:13

هو بداية امل فى تحقيق شىء جيد لاكن مش شرط
لأن الفوركس هو مكسب وخسارة وممكن تجد محترفين الفوركس يخسرو فى صفقات لهم
لاكن الأهم هو مكاسب اعلى من خسائر
والتأنى دائمآ قبل اتخاذ اى قرار يقلل من احتمالية الصفقات الخاسرة

elssayed
06-25-2012, 13:39
ايقاف الخسارة هام جدا لحماية الحساب من الضياع لان العمل بدون وقف خسارة
قد يتسبب في خسارة كل حسابك فلاتتاجر بدون وقف خسارة ابدا وحاول ان تحدد خسارتك قبل ربحك

konine
06-25-2012, 14:29
نعم أخي إقاف خسارة شيء هام جدا و هو لمذا سمي بإقاف خسارة
فمن أجل تفادي مزيد منها . لذلك وجب على أي متاجر أن يعتمد في تجارتة ستوب لوز مع أن بعض إستراتيجيات لا يستعمل فيها ستوب لوز
الله كريم

zikooo014
06-25-2012, 14:32
نعم أخي إقاف خسارة شيء هام جدا و هو لمذا سمي بإقاف خسارة
فمن أجل تفادي مزيد منها . لذلك وجب على أي متاجر أن يعتمد في تجارتة ستوب لوز مع أن بعض إستراتيجيات لا يستعمل فيها ستوب لوز
الله كريم

كلامك صحيح يا صحبي
هيا فعلا اسمها وقف خساره يعني لا صلة لها بالربح !!
وقف الخساره بيحافظ علي راس المال فقط لا غير
انما الربح دا علي حسب الشغل اللي بتعمله

yamiyugi
06-25-2012, 14:32
نعم ايقاف الخسارة هو بدايه الربح فمن يستطيع التحكم فى الخسارة يستطيع ان يحقق مكاسب كبيرة فى هذا السوق الذى يعتمد ع تحديد الحسائر وفتح الطريق امام المكسب

safiforex
06-25-2012, 15:09
نعم ايقاف الخسارة هو بدايه الربح فمن يستطيع التحكم فى الخسارة يستطيع ان يحقق مكاسب كبيرة فى هذا السوق الذى يعتمد ع تحديد الحسائر وفتح الطريق امام المكسب

التحكم في الخساءر ان الواحد يحد منها و يجعلها اقل ما يمكن في تجارته
فان وصل الى هذا الحد من التداول ، فان الخساؤر ستكون لديه قليلة بالمقارنة مع الارباح و هذا من اسباب النجاح

elazez
06-25-2012, 16:10
ايقاف الخسائر هو امر في صالح المضارب
حيث يعتبر الاستوب لو سترة النجاة لحسابك من غدر وتقلبات سوق الفوركس الذي يشبه البحر تماما

okash
06-25-2012, 16:13
انا اؤيد كل من يقول ان الستوب لوز هو شيء ضروري جدا ومهم ولكن يا اخوان نصيحة استخدمها فقط عندما تنوي المخاطرة في رأس المال

abokhaledelmasry
06-25-2012, 16:15
اخى ان ايقاف الخسائر شىء مهم جدا بالنسبه لاى شخص يعمل فى الفوركس

فهو يحميك من لكودة حسابك ومرجنتة لا قدر الله ويجب اخى ان تتعرف اكثر على بعض الادوات التى تساعدك على ذلك

devloppman
06-25-2012, 16:18
إيقاف الخسارة شيء مهم خاصة بالنسبة للمتاجرين الذين لا يجلسون أمام الحاسوب لوقت طويل
لأن ممكن تحصل تقلبات في السوق ويقع المتاجر في خسارة رأس المال

jihad azzam
06-25-2012, 16:24
كلامك صحيح يا صحبي
هيا فعلا اسمها وقف خساره يعني لا صلة لها بالربح !!
وقف الخساره بيحافظ علي راس المال فقط لا غير
انما الربح دا علي حسب الشغل اللي بتعمله
وقف الخسارة طبعا هي للحفاض على الحساب
انما الفوركس بدون خسارة هذا غير ممكن الا بعض الصفقات تخيف
وخاصة مع مفاصل السوق وتذبذباته القوية واخبار لا تكو ن بالحسبان
انما تقليل الخسارة للمحلللين الكبار ممكن جدا

hppt
06-25-2012, 16:33
فعلا كما تقول بعض الناس واضح انك مبتدي جدا وكمان عضو جديد في المنتدي زيي يعني انا بقا اقولك وقف الخسارة دي لما تفتح صفقة تكون خسرانة في الاول لو وصلت لمرحلة ان الخسارة فيها هتبقي كبيرة هذة الخاصية تغلق )الثفقة وفي ناس محترفة مبتعملش الحجات دي احيانا بتخسر جامد لاكن لكل المبتدئين لازم يبقيوا حرصين وكمان يعملوا وقف للخسارة علشان لو معملوش ممكن حسابك بيقي ابيض (يعني مفهوش فلوس

fafa280384
06-25-2012, 16:36

لالالا اخي ايقاف الخسارة ضروري جدا

لحماية راس مالك وكذلك استمارية
في فوركس ومايديرك ان تركت صفقة مفتوحة ممكن تطول حتى تصفر حسابك

Mtec
06-25-2012, 17:56
يا اخي الخسارة نحن المسؤولين عنها في الكثير من الاحيان ، حيث انا ادخل في نقاط قوية لكن نظرا لراس المال الصغير مقارنة باللوت الذي ندخل به ، يتمرجن الحساب

konine
06-25-2012, 19:06
يا اخي الخسارة نحن المسؤولين عنها في الكثير من الاحيان ، حيث انا ادخل في نقاط قوية لكن نظرا لراس المال الصغير مقارنة باللوت الذي ندخل به ، يتمرجن الحساب

طبعا ٱخي الخسارة نحن مسولون عليها
لذلك وجب تقيد بإدارة رأس مال صارمة تقينا نحن متاجرين خسارة فادحة و إلتزام بالخطة و عدم دخول بلوتات كبير لا يقدر عليها حساب
الله كريم

remas
06-25-2012, 19:08
انت لو عندك اداره جيده لراس المال اكيد هتبقى عارف انه اهم نقطه انك تحمى راس مالك من الخساره والحمايه بلا شك تكون بوضع استوب لوز جيد فى منطقه قويه

dodovedo
06-26-2012, 19:24
اخى الكريم
امر وقف الخساره هو الدرع الحامى لحسابك ويبعدك عن المارجن كول
تقبل مرورى

sa sa
06-26-2012, 19:27
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ,بالطبع ايقاف الخساره يعتبر بدايه الربح ,حيث تقف علياسباب الخساره وتعمل علي ايجاد الحلول المناسبه لها وفي نفس الوقت تزداد خبره وبالتالي تعرف طريق الربح .

sunlight
06-26-2012, 19:31
اخى الكريم
امر وقف الخساره هو الدرع الحامى لحسابك ويبعدك عن المارجن كول
تقبل مرورى

اعتقد ان وقف الخساره ليس معناه الربح طوال الوقت ولكنك تحسب نسبه الخساره بنسبه المكسب على حسب يعنى يوميا او اسبوعيا او شهريه حسب ما تريد واذا كانت عدد صفقاتك اللى كسبتها اكبر يبقى ماشى تمام ولو كان العكس يبقى مؤشر مش كويس

deadlyfox
06-26-2012, 20:26
ايقاف الخارة او الاستوب لوز اولا هو لحمايه حسابك من المارجن
وهى اداة مهمه جدا تحميك من مخاطر السوق وخصوصا عندما يعتمد المضارب
فى السوق على اللوت العالى

hehelibeb
06-26-2012, 23:17
أجد صعوبة في ايقاف الخسارة أكثر من إيقاف الأرباح

لأن السعر يتحرك بسرعة عندما يتعلق بالخسارة ولكن في الربح يتحرك ببطء

مما يعني أن هناك إكسبرت شغال

saad
06-26-2012, 23:33

KOGI
06-27-2012, 07:57

انا عن نفسى مبعملش استوب لوز لان السعر ممكن يقلب فى لحظة ويبقى حولت ربحى لخسارة كبيرة

saad
06-27-2012, 14:58

foouaad
06-27-2012, 15:30
اقاف الخساره يعتبر ربح بس فى سوق الفوركس يوم ربح ويوم خساره مفيش حاله سبته فيه
بس الا مع المتعلم علم الفوركس جيداً والذى عنده خبره كبيره فى سوق الفوركس بتكون نسبة الخساره عنده قليله جداً

saad
06-27-2012, 16:06

magic777
06-27-2012, 16:40

بالضبط هنا واللي مش بيعرف يحط نقاط قويه للأستوب الاحسن هنا انه يستخدم طرق التبريد والتعزيز
ولكن في حاله انه متأكد من الاتجاه العام للزوج وتاني حاجه انه يكون ده كله تحت اداره رأس مال
صارمه

konine
06-27-2012, 16:44

كلام صحيح فستوب لوز هو أساس لإيقاف الخصارة
و هو لمذا سموه بالستوب لوز إلى ليكون لوقف خسارة
و عكس عند تيك بروفيت
الله كريم

mosghaly
06-27-2012, 16:52
نقطه وقف الخسارة دي تعتبر لصالحنا بلا شك لانها اداه مهمه في وقف خسارتك في هذا البحر الكبير وعدد النقاط المهوله التي تتحرك كل يوم علي مختلف زوجات العملات وعشان التحليل الفني مش كل حاجه ممكن بتقي داخل واثق في العقد لكن يطلع خبر يقلب كل المقاييس ويعكس معاك الاتجاه فجأه وتبقي مش عارف تقفل العقد عشان السعر بيتغير بسرعه

Noah
06-27-2012, 17:32
بالتأكيد ان نسبة الخسارة عندما يتم الحد منها وتكون نسبة قليلة بالتاكيد يعتبر هذا بداية النجاح فى الفوركس وبداية التحقيق الكبير للاموال فى هذا السوق واعتقد ان الغالبية فى الفوركس يعملون من اجل هذه اللحظة ان يتمكنوا من تحقيق الارباح بطريقة مبسطة وبدون خسارة

assidi saber
06-27-2012, 18:06
ايقاف الخسارة هو شئ جميل فاهو يمثل للمتاجر انه قد اصبح محترفا بعد مجهود كبير بذله

kamizidan
06-28-2012, 13:18
بالنسبه لسؤالك وقف الخساره ده امر في برامج المتياتريد انت بتحدد بيه نقطه معينه لو الصفقه مشيت عكس اتجاهك

HUSSENEY
06-28-2012, 18:27
دائما اسمع مقاولة الاتجاة صديقك
ولكن انا اقولك الاستوب لوز صديقك
فكام من متاجرين محترفين لم يضعوا استوبات وحصل عليهم مارثون ورالى كبير ادى الى خروج حسابتهم نهائيا

waleed adel
06-29-2012, 08:22
إساءة استخدام أوامر وقف الخسارة: وضع أوامر وقف الخسارة في موقع قريب من سعر السوق يجعله قابلا للتنفيذ في أي لحظة ، وهذا غالبا ما ترشدك إليه الكثير من البرامج لأنه في النهاية لديهم فائدة وأنت من يخسر.

---------- Post added at 07:22 AM ---------- Previous post was at 07:21 AM ----------

المتاجرة ضد اتجاه السوق: هناك اختلاف ضخم بين الشراء بسعر منخفض قبل ارتفاع السوق ، والشراء بنفس السعر أثناء انخفاض السوق ، في الحالة الأولى يكون لديك أرباحا جيدة وفي الحالة الثانية يكون سعر شراؤك هو أعلى سعر .

sa sa
06-29-2012, 08:39
دائما اسمع مقاولة الاتجاة صديقك
ولكن انا اقولك الاستوب لوز صديقك
فكام من متاجرين محترفين لم يضعوا استوبات وحصل عليهم مارثون ورالى كبير ادى الى خروج حسابتهم نهائيا
المهم انك تستعمل الاستراتيجيه التي تناسب اسلوبك في التجاره الاستوب لوس يمكن انها تقلل من الربح الي ممكن تحصل عليه في الاول او الاخر القرار يعود اليك في تقرير اسلوبك.

nrgslawi
06-29-2012, 12:49
السلام عليكم
ايقاف الخسارة من مبادئ ادارة راس المال والتجارة الصحيحة
جرب ان تترك صفقة خاسرة مفتوحة والرجع لها بعد 3 ايام حتلاقي حسابك اتمرجن وحتندم

omar kapo
06-29-2012, 13:03
قد يكون بداية ولكن هل يمكن لي انسان ان يتعلم بدون خسارة
لبد ان يخسر مرة والتانية والتالية عشان يتعلم

madoxegy
06-29-2012, 13:21
يعتبر ايقاف الخساره يعبر بداية الربح
اذا كان على اساس جيد وتحليل جيد

magic777
06-29-2012, 14:07
قد يكون بداية ولكن هل يمكن لي انسان ان يتعلم بدون خسارة
لبد ان يخسر مرة والتانية والتالية عشان يتعلم

لا يوجد تعلم اخي في المجال ده من غير خساره ولكن يوجد حاجه اسمها انك تكون خسارتك قليله
لو انت ادربت وقت كافي على الديمو واتعلمت من الاخطاء دي على الديمو
من غير ما تخسر فلوس حقيقيه

ابو محمد
06-29-2012, 14:12
ايقاف الخسارة ضروري لانة سبب النجاح
وكل مضارب لايستخدم الاستوب لوز ستكون نهايتة المارجن كول

okash
06-29-2012, 14:13
التداول في الفوركس يوجد فيه الكثير من الخبرة فاذا كانت الخسارة ناتجة عن طمع وتسرعة فيه ستكون درس قاسي لكل شخص حصل معه هكذا لذلك يجب ان لا يقف عند هذه الخسارة والبيدء من جديد

Mostafa Mando
06-29-2012, 15:03
التداول في الفوركس يوجد فيه الكثير من الخبرة فاذا كانت الخسارة ناتجة عن طمع وتسرعة فيه ستكون درس قاسي لكل شخص حصل معه هكذا لذلك يجب ان لا يقف عند هذه الخسارة والبيدء من جديد

صحيح يا اخي لكن هناك بعض المتداولين لا يتعلمون من الاخطاء وهذا خطأ كبير جدا

يعني انت دلوقتي خسرت صفقة بسبب الطمع يبقى بعد كدا اتجنب الطمع تماماً

لذلك انصح الجميع بعد كل خسارة لا قدر الله دراسة اسباب الخسارة جيدا لعدم تكرارها

waleed adel
07-01-2012, 13:18
لابد طبعا من التعلم من الاخطاء والا يستحسن الخروج من هذا السوق والابتعاد عنه
لان المصير الخسارة لا محال

compaq0
07-01-2012, 16:26
هل تقصد وقف الخساره بمعنى عمل هيدج بنفس قيمه الصفقه الاساسيه لوقف الخساره ام تقصد عمل استوب لوس مش واصلنى سؤال بالظبط ارجو التوضيح

ahmed
07-01-2012, 16:28
هل تقصد وقف الخساره بمعنى عمل هيدج بنفس قيمه الصفقه الاساسيه لوقف الخساره ام تقصد عمل استوب لوس مش واصلنى سؤال بالظبط ارجو التوضيح

هو يا اخى يقصد وقف الخسارة بالمعنى المعروف استوب لوز
والاستوب الجيد المبنى على التحليل هو بدايه طريق الربح واحد اهم عوامله

king
07-01-2012, 16:41
اكيد طبعا امر ايقاف الخساره هيا البدايه الحقيقيه للربح من سوق النقد الاجنبى انت عندما تصدر امر فى اتجاه معين ويوقف لك امر ايقاف الخساره هذا الامر
1- يحميك من خساره اكبر
2- عند التداول فى الاتجاه المعاكس عندها ان تتاجر فى الاتجاه الصح
وعندها تجنى ارباح كبيره جدا
هذا الامر هام جدا للربح

xtomorrow
07-01-2012, 16:45
هي الخسارة صعب انك توقفها نهائيا
لكن ان استطعت التقليل من حجمها
فيمكن القول انك بدات تتقن المجال وتحترفه

abaragh
07-01-2012, 17:38
استخدامك للستوب لوس يبين انك في الطريق الصحيح وانك مؤمن بان الصفقة ممكن ان تخرج بها رابحا او خاسرا وهذا شئ جيد وفي مصلحة حسابك

waleed adel
07-03-2012, 00:39
استخدامك للستوب لوس يبين انك في الطريق الصحيح وانك مؤمن بان الصفقة ممكن ان تخرج بها رابحا او خاسرا وهذا شئ جيد وفي مصلحة حسابك

الاستوبلوز فعلا اخى طوق النجاه لحسابك بس لابد ان يوضع فى المكان الصحيح
لان له دراسه واخترافيه فى استخدامه

forex man
07-03-2012, 00:45
بالطبع اخى وقف الخسارة هى مرحلة انتقاليه
بين الخسارة المستمرة والربح المستمر
ولكن وارد الربح او الخسارة فى اى مرحلة من هذه المراحل
تحياتى

madoxegy
07-03-2012, 01:09
وهو عكس الهدف تماما اخى
اذا لم يتضح الكلام اخى قولى وانا اشرح لك تان

nada
07-03-2012, 01:39
الاستوب لوس هو حزام امنك فى السوق لاكن لا يعتبر هوه لو فقط ما يربح
بل يحميك فقط من الخساره الفاضحة

hesham1046
07-03-2012, 01:46
الاستوب لوس هو حزام امنك فى السوق لاكن لا يعتبر هوه لو فقط ما يربح
بل يحميك فقط من الخساره الفاضحة

كلام مظبوط فعلا هو صمام امان لكل المتداولين علشان ماتخصرش فلوسك كلهااااااا

elking
07-03-2012, 14:34
بالفعل يجب ان نعمل بامر وقف الخسارة ادئما لانه يساعدنا على الحفاظ على اموالنا من الخسارة فمن الممكن ان نقلل الخسارة ولكن لكى لا يضيع راس مالنا نهائيا

yassinoh
07-03-2012, 14:45
ايقاف الخساره هو حماية لحسابك,وقف الخساره يحمي حسابك من التصفير
والمرجنه اذا كان السوق مندفع بقوة وتمشي عكس اتجاه صفقتك,
فلا بد ان تضع وقف الخساره واعتبره امرا ملزما عليك يجب ان لا تنساه ابدا

okash
07-04-2012, 08:05
الفروكس يحتاج الى جهد ومثابرة وبناء خبرة وان لم تكون الخبرة الالازمة عن الفوركس انت سوف تخسر والخسارة هي بداية الخبرة

Mohamed90
07-04-2012, 11:33
السلام عليكم طبعا اخي العزيز فالستوب لوز هو طوق نجاة الحساب
و بدون الوقت ستوب لوز سيغرق الحساب
و انا ارى ان الستوب لوز بداية الربح لانه في اغلاق معقول يمكن تعوضها في مابعد

memostar3
07-04-2012, 13:07
نعم هذا اكيد فى الحالتين
ايقاف خساره للخساره او لحجز الربح
ف فى الحالتين مكسب للمتاجر
لانه استطاع ان يحكم نفسه بالربح المحدد

ramimasarwah
07-04-2012, 13:11
يجب ان نعلم ان الخساره وارده دائما الا ان الاصرار على النجاح يوقف اي خساره واانا انصح ان يتعلم المتاجر اساسيات هذا الفن وذلك عن طريق تنزيل كتاب تعليم الفوركس واستشارة المختصين وايقاف الخساره وارده وعلى كل حال ويجب علينا التحمل والمداوه والله اعلم

okash
07-04-2012, 13:23
يجب ان تجهد في الفوركس لكي تجد طريقة خاصة فيك تميزك عن غيرك في التداول والخسارة هي من الامور المساعدة لك في الانطلاق في البحث عن هذه الطريقة

sabre
07-04-2012, 13:25
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انا فى رأى ان الاستوب لوس من اقوى اسباب النجاح ولاكن المهم هو الطريقه الصحيحه للاستوب لوس

elzeel
07-04-2012, 13:25
لا طبعا الخساره مش شئ تقدر تحدد بيه ربحك او نهاياتك او بدايتك فى الفوركس لانه شئ وارد جدا
فى الفوركس ولازم تعرف انه ضرورى وبيحصل ولازم يحصل
المهم انك تقدر تعوض ويكون مكسبك اكتر من خسارتك

magic777
07-04-2012, 13:48
لا طبعا الخساره مش شئ تقدر تحدد بيه ربحك او نهاياتك او بدايتك فى الفوركس لانه شئ وارد جدا
فى الفوركس ولازم تعرف انه ضرورى وبيحصل ولازم يحصل
المهم انك تقدر تعوض ويكون مكسبك اكتر من خسارتك

المهم هنا ان المتاجر يحاول يخلي متوسط ارباحه دائما اعلى من متوسط خسائره
علشان تكون المحصله النهائيه ليه سواء اسبوعي او شهري هيا ربح
وبوصوله له بيكون في حد ذاته انجاز يحسب ليه

onbtavptbav
07-04-2012, 13:56
احيانا كثيرة اة من الممكن هذا ولكن بشرط ان تتعلم من هذة الخسارة
لان بدون التعلم منها فانك سوف تكون بدون فائدة فى التجارة وسوف تكرر هذا الخطاء كل مرة

omar kapo
07-04-2012, 13:58
اعتقد ان الخسارة فهو خسارة وليسة مكسب
خسارة لزيادة الثقة الي الغرور فتؤدي الي خسارة كبيرة

okash
07-04-2012, 18:01
لكي تنجح تعلم من عثرات الغير وانطلق وان انت تعثرت علم الغير حتى لا يتعثر مثلك وانطلقا معا فهذه بداية النجاح وجني الارباح

ابو محمد
07-04-2012, 18:12
الاستوب برايي خير صديق لانة
يحميني من المارجن كول ويحميني

Amany Mohamed
07-04-2012, 18:13
السلام عليكم
انا لازلت مبتدئة في الفوركس و اريد ان اعرف الكثير عن هذا الموضوع

yassinoh
07-04-2012, 18:16
واضح انك مبتدئ اخي في مجال الفوركس وانصحك انك تقرأ جيدا لدروس المبتدئين وكتاب الفوركس للعرب
وبالنسبه لسؤالك وقف الخساره ده امر في برامج المتياتريد انت بتحدد بيه نقطه معينه لو الصفقه مشيت عكس اتجاهك

pimo
07-04-2012, 18:23
امر ايقاف الخسارة من المسائل المهمه في التداول في سوق الفوركس وهو يحمي لك راس المال من الضياع التام اي عندما تتجه الصفقة عكس ما كنت تهدف اليه ىوقفها في نقطة معينة انت تحددها مسبقا

madoxegy
07-04-2012, 18:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وهو عكس الهدف تماما اخى

yassinoh
07-04-2012, 18:41
يجب ان تهتم بمعرفة اساسيات هذا السوق وارشح لك كتاب عرب فوركس كبداية للتعلم
وبالنسبة لسؤالك فالأستوب لوز هو قف للخسارة حتى لاتتفاقم اذا انعكس السعر بمعنى انت عامل هدف للصفقة 20 نقطة لكن السهر مارح ناحية الهدف وانعكس ولنفرض مئة نقطة فده كتير جدا فأنت بتعمل وقف خسارة مثلا بعد عشرين نقطة لوقف تلك الخسارة وهذا هو دور وقف الخسارة

okash
07-04-2012, 22:52
لا تكن متشأئم من اي خسارة قد تحصل لك فهذا طبيعي ويحصبل لكل متداول جدا بل كن سعيد فانت تعلم طريقة لا تساعدك على الربج

madoxegy
07-04-2012, 23:13
وهو عكس الهدف تماما اخى

tarek22
07-04-2012, 23:26
هل تعلم ان مهمتنا في سوق العملات هي وقف الخساره فقط ... كيف ذلك ؟
من المعروف ان عمليات التداول لا تخرج عن التالي :
1- ربح كبير
2 - ربح صغير
3 - الخروج برأس المال
4 - خساره صغيره
5 - خساره كبيره
واذا حذفنا رقم ( 3 ) لعدم تأثيرها ايجابا او سلبا
واذا ذهب الربح الصغير مع الخساره الصغيره في عمليات مضاربه
تبقى الخساره الكبيره وهي الشاغل لنا في سوق المال..
ونستطيع منعها بطريقة وقف الخساره
اذن
لن يتبقى لنا الا الربح الكبير
بهذه الطريقه نستطيع الوصول الى اننا باتباع مبدأ وقف الخساره
نصل الى الربح وهو اساس تواجدنا في سوق المال .

aboualy
07-04-2012, 23:28
لا تكن متشأئم من اي خسارة قد تحصل لك فهذا طبيعي ويحصبل لكل متداول جدا بل كن سعيد فانت تعلم طريقة لا تساعدك على الربج

فعلا اخى العزيز الخسارة تكون فرصة لتعلم شئ جديد فى الفوركس بعكس الربح الذى قد يكون مضلل فى بعض الاحيان
ولذلك يجب ان ندرس كل خسارة لاستخراج الدروس المفيدة منها

derfcase
07-07-2012, 08:19

اعتقد ذلك اخي الكريم
ahmednabil240
لان امر وقف الخسارة موضوع اصلا حتي يحافظ لك علي راس المال الخاص بك - و انه حتي اذا سارت الصفقة عكس اتجاهك الذي توقعته لا تخسر راس مالك كله و انما تخسر جزء منه
و من ثم يمكنك تعويض هذا الجزء في الصفقات القادمة

jihadazzam
07-07-2012, 08:23

السلام عليكم
نعم احي كما ذكرت اعتقد ان ايقاف الخسارة يعتبر بداية الربح وجني الاموال
بالتوفيق للجميع

tefax
07-07-2012, 11:04
وهو عكس الهدف تماما اخى

الموضوع حسن وماله من قيمه
والربح هو بدايه للتفاؤل ولكن الخساره
تعلم

ARAB_PIGEON
07-07-2012, 11:16

الخساره اخى الكريم تحدث نتيجه اخطاء نرتكبها فلو تعلمنا من اخطاءنا لن نخسر
الخساره تحدث نتيجه قصور فى التعلم او نقص معلومات لا نعرفها
فلو تعلمنا من اخطائنا وتابعنا التعلم الدائم والمستمر
لن نخطئ باذن الله
لا يزال العالم عالما حتى يقول قد علمت فقد جهل
رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم يقول من تعلم لغه قوم امن شرهم

theboy2226
07-07-2012, 12:26
ممكن لكن مش قاعده يعني حسب ما انا فاهم انت قصدك ايه ممكن التاجر يقعد يخسر يخسر كام شهر و بعد كده يبدا يكسب و بعد كده يخسر تاني عادي لان الخسارة جزء من المجال ده
انما لو قصدك علي امر الاستوب لوس فيبقي انت في معلومات ناقصاك في الفوركس و بلاش تتاجر قبل ما تكملها لان الاستوب لوس ده امر في التعاملات و تم شرحه من الاخوة من قبل

Mohamed90
07-07-2012, 12:55
احيانا كثيرة اة من الممكن هذا ولكن بشرط ان تتعلم من هذة الخسارة

السلام علسكم طبعا اخي العزيز امر وقف الخسارة مهم جدا و لايمكن الاستغناء عنه
ولكن التجربة و الخسارة هي التي تحكم على ذلك و تزيد من خبرتك و التزامك بكل ماهو فيه امان لحسابك

roka
07-07-2012, 23:44

من وجهة نظرى انا فاتعقد ان الخسارة هى اول خطوات تحقيق الربح حيث بعد الخسارة نتعلم ونعرف وبعد ذلك نتجنب الاخطاء

Amany Mohamed
07-07-2012, 23:47
السلام عليكم
ليس بالضرورة ان تكون الخسارة هي بداية الربح
لكن عموما الخسارة ايضا انا اراها ربح لانها تجلب خبرة

sahar elmansory
07-08-2012, 00:16
اكيد ايقاف الخسارة يعني انه استطاع معرفة سببها وايقافها وهذه اول خطوة في تحقيق الارباح..لان الاتجاه تصاعدي من السالب وهي الخسارة الي الصفر وهي مرحلة التوقف عن تحقيق خسائر اذا الاتجاه الي الموجب وهو تحقيق الارباح

sendrala ahmed
07-08-2012, 00:31
ليس بالضروره ان توقف الخساره يدل على تحقيق ارباح فمن الممكن ان يتوقف عن الخساره لفتره مؤقته دون تحقيق ارباح ثم يعود للخساره مره اخرى وهنا يأخذ خبرات عديده من خلال الخساره

madoxegy
07-08-2012, 00:35
وهو عكس الهدف تماما اخى

fx-man
07-08-2012, 00:55
فى رايي ايقاف الخسارة اداة ممتازة لكن اذا كنت لا تحسن التعامل معها ولا تعرف المكان الجيد لوضع وقف الخسارة ممكن تؤدى لخسائر متتالية والنتيجة فى النهاية هى تصفير حسابات
انا عن نفسى لا استخدم وقف الخسارة حاليا لانه لا يتناسب مع استراتيجيتى ومع ذلك أحقق ريح جيد والحمد لله .

ابو محمد
07-08-2012, 01:18
نعم ايقاف الخسائر لازم وضعة
بالصفقة لانه يحميك ويخلصك من المارجن كول

ehab
07-08-2012, 02:58
وقف الخساره ده امر في برامج المتياتريد انت بتحدد بيه نقطه معينه لو الصفقه مشيت عكس اتجاهك

elking
07-08-2012, 03:36
بالتاكيد طبعا امر وقف الخسارة هام للغاية فى الحفاظ على راس المال منا لضياع ولكن الاهم ان نعرف ماهى اسباب الاخطاء التى نقع فيها من اجل تصحيحها بمشيئة الله

waleed adel
07-09-2012, 15:59
لو تمكنت من ايقاف نسبة الخسارة اوا لحد من الخسارة فى الفوركس يمكنك ان
تحقق نسبة نجاح عالية جدا

ymn30
07-09-2012, 16:02
لو تمكنت من ايقاف نسبة الخسارة اوا لحد من الخسارة فى الفوركس يمكنك ان
تحقق نسبة نجاح عالية جدا

كمان انك ترضة بالخسارة علشان تستطيع ان تعمل فى السوق طبعا وتقبل الخسارة فى الاول هو بدايه توقف الخسارة وتوقف الخسارة بدايه الربح وجنى الارباح

madoxegy
07-09-2012, 16:38
وهو عكس الهدف تماما اخى

mohamed adel
07-09-2012, 16:42
انا عن نفسى اعتقد ان ايقاف الخسارة هو بداية للربح لاصحاب راس المال الصغير فانه فى حالة عدم وقف الخسارة سوف يصفر رصيد ه
اما اصحاب رؤوس الاموال الكبيرة ليس شرط ايقاف الخسارة هو بداية الربح لانه ممكن ان ينتظر وفجاة يرتفع السعر ويكسب مبالغ هائلة

magic777
07-09-2012, 16:57
بالتاكيد طبعا امر وقف الخسارة هام للغاية فى الحفاظ على راس المال منا لضياع ولكن الاهم ان نعرف ماهى اسباب الاخطاء التى نقع فيها من اجل تصحيحها بمشيئة الله

هو بيحمي راس المال فعلا لو انت بتستخدم امر وقف الخساره ده صح وبتعرف تضعه على نقاط قويه
يصعب ضربها بسهوله الا عند تغير الاتجاه فعلا وبكده فعلا هتحمي حسابك

rabie10
07-09-2012, 21:47

okash
07-11-2012, 00:26
ان ايقينت ان الربح هو طريق سهل جدا اسهل من الخسارة عندها ستجد فعلا الربح اسهل من الخسارة لذلك اقنع عقلك بهذاا لامر

ehab
07-14-2012, 07:11
انا شايف ان تحديد وقف الخسارة هو سلاحك لحماية رصيدك من الخساير الكبيرة

HUSSENEY
07-14-2012, 07:32
لانى وقف الخساير بيكون مدروس قبل دخول الصفقة
وانفعاليا لا تستطيع اخد قرار وانت داخل الصفقة

tictok
07-14-2012, 09:03
لابد كل منا أن يخسر في أول تجاربة مع عالم الفوركس ولكن مع الوقت نزداد خبرة وتعلم كلن رغم كل ذلك حتى الخبراء يخسرون احيانا فلا توقف للخسارة تماماً
ولكن من الممكن أن تقل مع الوقت وهذا هو بداية الربح والله يوفقك

elking
07-14-2012, 09:33
بالطبع لاننا عندما نتعلم من اخطائنا واسباب خسارتنا سنصححها ونبدا فى وقف الخسارة وجنى الارباح بمشيئة الله

ehab
07-14-2012, 16:35

سلاحك هو استوب لوز

استوبك قبل هدفك

تحياتى
فعلا اخى الكريم محمد الدمنهورى كلامك مظبوط الستوب لوز هوا الى فية الكلام كلة
لانه بيحمى الحسابات من الخساره فى وقت مثلا النت اتقطع الكهربا عملتها والا حاجة

resala11111
07-14-2012, 16:42
طبعا ايقاف الخسارة يعنى بداية البربح
وبيديك ثفة فى النفس انك تدخل
صفقات وتحصل على مكاسب والتوفيق لك

dodovedo
07-14-2012, 17:20
اخى الكريم
الاستوب لوز
بيكون درع حسابك وبيحمى حسابك لازمالاستوب لوز ياشباب
تقبل مرورى

mohamed yossef
07-16-2012, 09:15
لك ان تعلم اخى انك وسط اصعب اسواق العالم وهو سوق العملات
فمن الممكن ان تخسر اليوم وتكسب غدا او العكس اهم شىء انك تتعلم من اخطائك ولاتكررها

H!m0
07-16-2012, 12:13
ايقاف الخســـائر أمر جيد بالنسبة لنا كمبتدئين لكن في بعض الأحيان السعر يعكس كثيرا ثم يعود الى نقطة الدخول و تحقيق الأرباح لهذا وقف الخسارة يكون قريب من نقطة الدخول أحسن اما ان كان بعيد فالأفضل عدم وضعه لأنه ممكن يعود أو يقترب من سعر الدخول

hesham1046
07-16-2012, 12:16
شوف هاقولك حاجة بسيطة امر وقف الخسارة هو يحمى حسابك بس مش هو بداية الربح بداية الربح هو التحليل الفى الكويس

sky44
07-16-2012, 13:37
بالتأكيد اداة وقف الخسارة هي اداة مهمة في التداول و من يهملها يتعرض لخسائر فادحة و يؤثر تأثير واضح على رأس المال مع مرور الوقت و و بطبيعة الحال هو يعتبر بداية للربح بحيث يمكنك تعويض الخسارة في ما بعد

Looser
07-16-2012, 14:06
من أساسيات قواعد التداول بالإضافة إلى أساسيات إدارة المخاطر في الأسواق المالية هي المحافظة على رأس المال . ودائما أي مشروع في عالم الإعمال يتم القبول في تنفيذها إذا على الحد الأدنى حافظ على رأس المال فمن هذا المنطلق , يجب علينا الإيمان الكامل بأحد أهم قواعد التداول إلا وهي أداة وقف الخسارة .
حيث يساهم قرار وقف الخسارة في حماية رأس المال من التآكل نتيجة الأمل الخاطئ بأن السهم سوف يعود إلى مستويات الشراء , و لكن في الواقع السهم يكون في بداية تصحيح قد تستمر إلى فتره طويلة يتم فيه التصحيح ما لا يقل عن 23 % من سعر السهم و قد تصل في بعض الأحيان إلى 61% , قبل أن يستقر السهم عند مستويات متدينة من قاعه الجديد , مما يعنى خسارة المستثمر لنسبه كبيرة من دخله الذي من الممكن استمر لسنوات لتكوينه أو تم الحصول عليه من خلال القروض مما يعني مضاعفه الخسارة . فبناء على ما تقدم تساهم أداه وقف الخسارة في إنقاذ أموال المستثمر و الحفاظ بدرجه كبيرة على رأس المال و التعامل الحاسم و السريع مع الخسارة في بدايتها دون النظر إلى عوامل أخرى توهم المستثمر بعوده الأسعار من خلال الإشاعات أو الأخبار الغير مؤكده التي تتحدث عن أخبار مثل زيادة رأس مال الشركة أو الدخول في عقود استثمارية أو العلاقة مع مضارب السهم ..... الخ و التي تنشط في فترة ما قبل تصحيح الأسواق المالية , بهدف التصريف على صغار المتعاملين في الأسواق المالية.

أهمية قرار وقف الخسارة
تكمن أهمية قرار وقف الخسارة في مساعدة المتعامل (مستثمر أو مضارب) على الاستمرارية في الأسواق المالية بأقل الخسائر و السعي إلى الحفاظ على رأس المال من خلال تفعيل قرار (وقف الخسارة stop loss) كقرار أساسي من قرارات التعامل في الأسواق المالية إلى جانب قرارات أخرى كالبيع و الشراء , حيث يمكن للمتعامل الاستفادة من فرص أخرى وذلك من خلال التخارج من السهم بعد فقده للزخم و الانتقال إلى أسهم أخرى ذات محفزات ايجابية أفضل و في حاله فنية ممتازة للانطلاق و الدخول في موجه صاعده و تحقيق أسعار جديدة , تتيح للمتعامل تعويض الخسارة البسيطة التي لحقت به و تحقيق عائد من الممكن يفوق عائد المؤشر و هذا الهدف الذي يسعى إليه الكثير من مدراء المحافظ الاستثمارية عبر تحقيق عائد عالي أو ما يسمى (بهزيمة المؤشر ) , حيث تقتضي هذا الإستراتجية (الإدارة الايجابية) التحليل المستمر و الشامل للسوق و البحث عن أفضل الفرص سواء كانت استثمارية أو مضاربيه و الدخول فيه, بدل من الأمل الخاطئ وبناء أوهام بالاعتقاد بأن الاستمرار بامتلاك السهم رغم تحقيق المزيد من الانخفاضات سوف يعود بالايجابية على حامل السهم , وهذا السباحة عكس التيار و مكابرة و قرار يعتمد على العشوائية ولا يستند على أي منطق لان الأسواق المالية دائما تسبق حركة الاقتصاد الوطني بما لا يقل عن ستة أشهر فالبتالي من المجازفة تحدي الأسواق المالية . لذلك تعمل وقف الخسارة على جعل المتعامل أكثر موضوعيه وواقعية وفرصه لأعاده النظر في الوضع الحالي للمتعامل بعيدا عن العشوائية في اتخاذ القرار من خلال المكابرة في البقاء في السهم و ارتكاب أخطاء جسيمة تعود في بعض الأحيان بآثارها السلبية لسنوات على المتعامل كما حدث مع الكثير هنا في السوق المالي السعودي و بالتحديد عام 2006 , عندما قام الكثير من المتعامين بأخذ القروض لتعديل الصفقات الخاسرة و المشكلة الأكبر أنها عملية تعديل في اتجاه هابط ولم يقوموا بعملية وقف خسارة لمراكزهم الاستثمارية و من ثم الانتظار إلى حين تستقر الأسواق و الخروج بأقل الخسائر و الدخول في صفقات جديدة عند قيام الأسواق بعملية ارتدادية أو تصحيحه صاعده للهبوط أو موجه صاعده جديدة تستمر لفترات طويلة.

---------- Post added at 02:06 PM ---------- Previous post was at 02:05 PM ----------

وقـــف الخــســـارة
هو سعر معين تحت مستوى الشراء، يتم تحديده بواسطة المتعامل من اجل الحد من الخسائر عند وصول سعر السهم إليه ، والخروج من السهم بأقل الخسائر الممكنة

أهداف وقف الخسارة
(1) - الحفاظ على رأس المال
(2) - التعامل مع الصفقات الخاسرة بشكل حاسم
(3) - تجنيب العواطف بمختلف أنواعها (الأمل – الطمع- الخوف- الشائعات) في عملية التداول
(4) - اقتناص الفرص في الأسهم الأخرى و عدم تجميد المال في سهم فقد محفزاته
(5) - البعد عن العشوائية في عمليات التداول

العوامل المحددة لوقف الخسارة
(1) - مستوى الدعم والمقاومة للسهم
(2) - درجه المخاطرة والعائد التي يرغب المستمر في تحملها
(3) - العوامل الفنية للسهم مثل المتوسطات المتحركة و الفجوات السعرية و الأرقام المدورة
(4) - المناخ الاستثماري ، حيث كلما كانت الأجواء ايجابية كلما كان هامش وقف الخسارة واسع و العكس صحيح

كيف يتم استخدام وقف الخسارة ؟
عملية وقف الخسارة هي عملية سهلة من الناحية الحسابية و العملية، حيث يجب أن لا تتجاوز نسبة إيقاف الخسارة أكثر من 10% تكون دون مستوى الشراء و الأفضل أن تتناسب مع اقرب مستوى دعم للسهم و يتم تحديد النسبة كما ذكرنا سابقا بناء على مستوى المخاطرة التي يرغب المستثمر في تحملها. حيث يتم قبل الدخول إلى السهم الحصول على مستويات الدعم من قبل المواقع أو البرامج المختصة لحساب مستويات الدعم . مثال:

السيناريو الأول
لنفرض أن سهم بنك الرياض في اتجاه صاعد و يبلغ سعر السهم حاليا 24 ريال وهناك نقطة دعم قوية عند سعر 22ريال تمثل متوسط 200 يوم هذا بالإضافة إلى انه تعادل 8% من سعر الشراء، فعند هبوط سعر السهم عند هذا السعر والاستمرار في الاتجاه الهابط يقوم المستثمر بالخروج فورا من السهم دون أي تأخير ، فتكون النتيجة التحكم بالخسارة قبل أن تتحكم فيه الخسارة.

السيناريو الثاني
لنفرض طبقا للحالة الأول كان أداء السهم ايجابي و كان سعر السهم 24 ريال ووقف الخسارة عند 10% بما يعادل سعر 22 ريال. وصعد سعر السهم إلى 26 ريال في هذه الحالة يجب رفع أو تحريك مستوى إيقاف الخسارة إلى أعلى لحماية الأرباح لتكون عند مستوى 24. وإذا استمر سعر السهم في الصعود إلى مستويات أعلى و لتكن 30 ريال يكون مستوى إيقاف الخسارة أعلى عند مستوى 27 ريال . فإذا وصل سعر السهم إلى مستوى 27 ريال(10% من سعر 30 ريال) يجب الخروج من السهم و هكذا حقق المستثمر ربح مقداره 3 ريالات لكل سهم. ويبحث عن فرصه أخرى في سهم أخرى ذو اتجاه ايجابي و في طور الصعود أو ينتظر بعد خروجه من السهم ليعود للدخول مره أخرى للسهم بعد تحسن أداءه و انتهاء التصحيح.

ma90do
07-16-2012, 14:21
بالتأكيد اداة وقف الخسارة هي اداة مهمة في التداول و من يهملها يتعرض لخسائر فادحة و يؤثر تأثير واضح على رأس المال مع مرور الوقت و و بطبيعة الحال هو يعتبر بداية للربح بحيث يمكنك تعويض الخسارة في ما بعد

فعلا اخي الي مبيستخدمهاش بهدف تصحيح السعر سيخسر كثيرا مثل اليورو دولار هبط من شهر ونص تقريبا حوالي 900 نقطه وهذا الي مبيستخمش الاستوب لوز يكون خسر نص حسابه علي الاقل

jans
07-16-2012, 15:10
بوضعك لي ستاوب لوز سوف تكون عملت حماية للحساب
من الترجمن وسوف تضمن بقى الحساب و يعتبر الستوب لوز من ادوات نجاح المتاجر .

MahmouD Elbadawy
07-16-2012, 17:08
اكيد يا غالي

لان لكل نهايه بدايه جديده ان شاء الله

مشكور تسلم ايدك ع الطرح الرائع

okash
07-16-2012, 17:13
المتدوال في الفوركس يحتاج الى جهد كبير وبناء خبرة وان لم تكون الخبرة الازمة في الفوركس انت سوف تخسر والخسارة قد تكون هي بداية الخبرة

sara123
07-16-2012, 17:14
نعم . يمكنك قول ذلك , اذا كان ايقاف الخسارة مهارة شخصية منك , أو ثمرة جهدك وتعبك في التعلم والبحث عن الفوركس , فإن هذا بداية لربحك ونجاحك ,, أعتقد أنك اذا تمكنت من ايقاف الخسارة فسوف يكون للربح مكان بالتأكيد ,, حظ موفق.

okash
07-16-2012, 18:46
يجب ان تتعب في الفوركس لكي تكون الطريقة الخاصة فيك لكي تميزك عن غيرك في التداول والخسارة هي من الامور المساعدة لك في الانطلاق في البحث عن هذه الطريقة لأنها تعلم درس قاسي في ادارة رأس المال

salah.bmw
07-17-2012, 00:31
انا انصح جميع المتاجرين ان كانو مبتدئين ولا ضليعين بلفوركس
ان تكون اول خطوة بلصفقة هي تحديد الخسارة لأنه لا يوجد امان بأي لحظة للفوركس والله الموفق

xtomorrow
07-17-2012, 01:44
اكيد يا غالي

لان لكل نهايه بدايه جديده ان شاء الله

مشكور تسلم ايدك ع الطرح الرائع

اكيد اخي لكل نهاية بداية جديدة مليئة بالارباح وتعوض فيها كل خسائرك التي ستسفيد منها باذن الله
ويجب الاشارة الى ان امهل المتداولين عالميا مروا من الخسارة كجسر للوصول الى الربح المستم

kingman
07-17-2012, 02:45
فعلا اخي الي مبيستخدمهاش بهدف تصحيح السعر سيخسر كثيرا مثل اليورو دولار هبط من شهر ونص تقريبا حوالي 900 نقطه وهذا الي مبيستخمش الاستوب لوز يكون خسر نص حسابه علي الاقل

فعلا ووجدنا متاجرين خسروا حساباتهم وصفرت بسبب هذه الحركة واكيد من افضل وسائل الأمان فى المتاجرة فى الفوركس دائما هى ادارة راس المال واستخدام الأستوب فالسوق دام التقلب

amrmorasamir
07-17-2012, 02:55
بوضعك لي ستاوب لوز سوف تكون عملت حماية للحساب
من الترجمن وسوف تضمن بقى الحساب و يعتبر الستوب لوز من ادوات نجاح المتاجر .

فعلا ياباشا الاستوب لوس من ادوات النجاح ولازم كلنا نلتزم بيه انا كتير مش بلتزم بيه بس على الحسابات البونص فقط

forex4ever
07-17-2012, 03:07
http://www.youtube.com/watch?v=M_kFrKDRc5c

فيديو جميل جدا كوميدي كرتون
يوضح حال البائعين المتمثلين في الدببة والمشتريين المتمثلين في الثيران :)
شوف اللي الثور اللي كان عامل استوب ومعاه الريموت كنترول !!!
ده الجهاز السري اللي فعلا هينقذ حسابك من وحش المارجن

mido
07-17-2012, 03:32
اخي الكريم
وهو عكس الهدف تماما
تقبل مروري ولك فائق احترامي

okash
07-17-2012, 14:49
لا تكن متشأئم عندما تحقق الخسارة قد تحصل لك فهذا شيء طبيعي جدا بل كن سعيد فانت تعلمت طريقة جيدة لا تساعدك على الربج

---------- Post added at 11:49 AM ---------- Previous post was at 11:48 AM ----------

هذا يقف على نوع المتداولين الموجودين اذا كان لديهم خبرات جيدة فهذا مفيد جدا للمتداول اكثر من التداول الفردي ومربحة اكثر بكثير

tarek22
07-17-2012, 23:38
وضع أوامر وقف الخسارة في موقع قريب من سعر السوق يجعله قابلا للتنفيذ في أي لحظة ، وهذا غالبا ما ترشدك إليه الكثير منالبرامج لأنه في النهاية لديهم فائدة وأنت من يخسر.

okash
07-18-2012, 13:14
لكي تنجح تعلم من اخطاء غيرك وانطلق وان انت تعثرت علم غير حتى لا يتعثر مثلك وانطلقا معا فهذه بداية النجاح

HOUSAMMI
07-18-2012, 14:00

اعتقد ان السائل يريد ان يعرف
هل ادا ربح الفرد منا هل يتعرض للخسارة مرة اخى

نعم ليس كل الصفات بتكسب على طول الخط

اهم حاجة المحصلة ايجابية

dz-yac
07-18-2012, 14:07
ايقاف الخسارة هو حماية للحساب
دا وصل السعر للوقف هدا يعني ن تحليلتك خطئة و ن لسوق قد غدر بك
يمك ن السعر ممكن يطير بعيد ولا يرجع ويتصفر الحساب
لهد فـالاستوب لوز مهم عند كل صفقة تقوم بها

tictok
07-18-2012, 14:07
اكيد الخسارة ممكن أن تحدث في اي وقت ومع أي فرد حتى لو كان خبير في الفوركس لكن كلما تقدم المستوى وقلة الخسارة تبدأ المكاسب

Forex Eyes
07-18-2012, 14:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بداية الربح هي تحقيق نتائج خضراء جيدة
و مشرفة و الابتعاد عن النتائج الحمراء

okash
07-18-2012, 18:38
ان تيقنت ان الربح هو طريق سهل جدا اسهل من الخسارة عندها ستجد فعلا الربح اسهل من الخسارة لذلك اقنع عقلك الباطني بذلك

زيزو
07-19-2012, 15:15
لا يوجد شئ مضمون في الفوركس
ولكن ايقاف الخسارة هو امر جيد وهو الطريق لبداية الربح والاستمرار في السوق

mohalia
07-19-2012, 15:18

طبعا حسب رايي الستوب لوز مهم جدا في صفقة و قرار يتم اتخاذه و هي بنفس اهمية اخذ الربح لكن من شروطها ان توضع و تحدد على دراسة و تحليل و ليس بشكل عفوي

okash
07-19-2012, 15:25
ايقاف الخسارة يعد من الامور التي يجب ان يكون المتداول ان يضعها في عين الاعتبار في حال عكس السوق ولكن قد توكن الطريق الى الربح

alskndry
07-19-2012, 15:27
طبعا وضع استوب لوز من الاشياء المهم ولكن هناك من يفضل الايضع استوب لوز

ولكن من وجهة نظرى حسب الطريقة وحسب الصفقة

فانا افضل فى بعض الاحيان مع طريقة المضاعفات عدم وضع استوب لوز

okash
07-19-2012, 16:18
ايقاف الخسارة يكون عندما يكون رأس المال صغير ولا تريد الخروج من السوق ، وقد يكون احد اسلوب ادارة رأس المال فقط

Sobhy
07-19-2012, 16:35
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
الاقبل البدا فى المتاجرة ف الاستوب لوز هو ما ينقذ صفقاتك من الضياع فى امواج السوق المتقلبة ستوب لوز من القواعد الاساسية التى يجب أن يلم بها المتاجر

magic777
07-19-2012, 19:20
طبعا حسب رايي الستوب لوز مهم جدا في صفقة و قرار يتم اتخاذه و هي بنفس اهمية اخذ الربح لكن من شروطها ان توضع و تحدد على دراسة و تحليل و ليس بشكل عفوي

فعلا اخي وضع الاستوب لوز ده فن ومحتاج مهاره واحترافيه من المتاجر لاختيار نقاط قويه لا يستطيع السعر
ضربها الا فعلا في حاله استمرار تحرك السعر في الاتجاه المعاكس لصفقتك

tarek22
07-19-2012, 19:38
دى اقصى حد ممكن تتاجر بيه ولازم وانتبتحط الاستوب لازم الخساره لا قدر اللله تكون 10% فقط

anas almasry
07-19-2012, 20:01
يقاف الخسارة هو طريق الذى فى بدايتة الربح كى ندخل الصفقات المضمونة

madman
07-19-2012, 20:09
اكيد طبعا وقف الخساره بدايه للربح اجابه مش عايزه كلام