PDA

View Full Version : اهمية المفكرة الاقتصادية

Pages : [1] 2

fafa280384
06-14-2012, 16:53
السلام عليكم المفكرة الاقتصادية
هي مواعيد صدور الاخبار المهمة
ومتوسطة وغير مؤثرة وكذالك مواعيد المؤتمرات
والاخبار المهمة تكون على شكل 3نجوم ومتوسطة على شكل 2نجمة وعادي
نجمة واهم هذه الاخبار
معدلات البطالة لدول ومعدل الفائدة وميزان التجاري
وخاصة اخبار اليورو وامريكاويليه كندا
واهم الخطابات خطاب برنالكي وخطاب دراجي
نصيحة لا تنسى وضع المفكرة في مفضلة متصفحك وطالعها دائما وخذ ولو نظرة بسيطة

ana1990
06-14-2012, 16:55
اعتقد الموضوع ده مكانه في اقسام التعليم لان حضرتك كاتب شرح و نصيحه و ده ملوش اي صله بالمناقشات على العموم شكرا على المجهود و يا ريت المشرف ينقل الموضوع لمكانه و يا ريت احنا كاعضاء نخلي بالنا شويه

kingman
06-14-2012, 17:14
المفكرة الأقتصادية من اهم الأشياء التى يجب ان يتابعها المتداول كل يوم لمعرفة الخبار الهامة وحتى ان لم يكن يتعامل مع الأساسى فأغفاله عن المفكرة الأقتصادية معناها تعرضه للخطر فى صفقاته لعدم معرفة صدرو مثل الأخبار اذا حاول تجنب تأثيرها معه

fafa280384
06-14-2012, 17:21
المفكرة الأقتصادية من اهم الأشياء التى يجب ان يتابعها المتداول كل يوم لمعرفة الخبار الهامة وحتى ان لم يكن يتعامل مع الأساسى فأغفاله عن المفكرة الأقتصادية معناها تعرضه للخطر فى صفقاته لعدم معرفة صدرو مثل الأخبار اذا حاول تجنب تأثيرها معه
عندك حق اخي خاصة لمايكون يخطب برنانكي ولا اعضاء اليورو
تتاثر العملات وحتى المعادن ومؤشرات

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 17:23
المفكره الاقتصاديه لها اهميه كبيره للمضارب

من خلالها يمكننا معرفة نوع الخبر الذى سيصدر تأثيره ؟

هل سيكون اجابى ام سلبى - (توقع الخبر )

لاغنى عن المفكره الاقتصاديه لكل متاجر

safiforex
06-14-2012, 17:28

المفكرة الاقتصادية فهي جيدة و مناسبة لمن يتاجر على الاخبار
لانه بتعطي اوقات صدور الاخبار ، و الاخبار السريعة المتعلقة بالاحداث العالمية التي قد تؤثر في السوق
و انا لا اعتم به9ا لانني لا اهتم بالاخبار نهائيا

magic777
06-15-2012, 04:58

اكيد طبعا مافيش اي متاجر ناجح ومش بيقرأ المفكره الاقتصاديه يوميا ومش بس كده المحترف بيكون عارف مواقع قويه للأخبار الفوريه
ومتابع كمان القنوات الاقتصاديه علشان دايما مطلع على احوال السوق لان ده بيديله صوره اوضح وبيكمل ليه تحليله للسعر

Smart
06-15-2012, 06:38
تسلم يمناك على الموضوع
فعلا المفكره الاقتصاديه مهمه جدا
وتجعلك تتجنب الكثير من الحركات العنيفه وذلك بمعرفه اوقات الاخبار والابتعاد عن السوق فى هذا الوقت
شكرا ياغالى

magic777
06-15-2012, 15:20
تسلم يمناك على الموضوع
وتجعلك تتجنب الكثير من الحركات العنيفه وذلك بمعرفه اوقات الاخبار والابتعاد عن السوق فى هذا الوقت
شكرا ياغالى

انا عندي فكره علشان نستفيد اكتر من المفكره الاقتصاديه دي
ليه منعملش قسم خاص بيها هنا في المنتدى نعرض فيه المفكره الاقتصاديه دي كل يوم مع شهر بسيط للخبر اللي جاي
اهو الكل يستفيد منها هنا بدل ما يطلع عليها في منتديات اخرى اجنبيه
ونكون احنا مقصريين مع اللي مش قادرين يفهموا الاخبار دي بالغه الاجنبيه

kingman
06-15-2012, 18:48
ليه منعملش قسم خاص بيها هنا في المنتدى نعرض فيه المفكره الاقتصاديه دي كل يوم مع شهر بسيط للخبر اللي جاي
هو بالفعل المنتدى يحتوى على مفكرة اقتصادية فيها كل الأخبار وممكن ايضا ان نضع الأخبار فى قسم التقارير الأقتصادية كل يوم وننبه الى الأخبار المهمة التى سوف تصدر واعتقد هيبقى شئ جيد لو يبقى فيه تحليل للخبر قبل صدروه وايضا بعد صدوره

magic777
06-18-2012, 16:58
هو بالفعل المنتدى يحتوى على مفكرة اقتصادية فيها كل الأخبار وممكن ايضا ان نضع الأخبار فى قسم التقارير الأقتصادية كل يوم وننبه الى الأخبار المهمة التى سوف تصدر واعتقد هيبقى شئ جيد لو يبقى فيه تحليل للخبر قبل صدروه وايضا بعد صدوره

هيا فين انا مش واخده بالي منها هيا في انهي قسم انا اقصد يكون فيه قسم خاص بالمفكره دي يعرض الاخبار يوميا
وتحليل الخبر نفسه وشرح مبسط لاهميه الخبر ده وعلاقته بالعمله زي ما بنشوف في المنتديات الاجنبيه كده
ويكون قدام الخبره نجوم بتدل على مدى اهميه الخبر ده

fafa280384
06-18-2012, 17:37
هيا فين انا مش واخده بالي منها هيا في انهي قسم انا اقصد يكون فيه قسم خاص بالمفكره دي يعرض الاخبار يوميا
وتحليل الخبر نفسه وشرح مبسط لاهميه الخبر ده وعلاقته بالعمله زي ما بنشوف في المنتديات الاجنبيه كده
ويكون قدام الخبره نجوم بتدل على مدى اهميه الخبر ده
صح هي فين نعمل لها رابط هنا
لتسهل الدخول

كريم
06-18-2012, 18:27
المفكرة الاقتصادية او ما يعرف بالتحليل الأساسي على الأخبار بتكون لها ايجابية على المضارب بشكل ممتاز فتوقع الخبر بشكل صحيح بجانب التحليل الفني يعطي نتيجة متميزة و من اشهر المواقع فوركس فاكتوري و انا شخصيا اغتمد عليه بشكل اساسي في التحليل الإخباري و الله يوفق الجميع

fafa280384
06-18-2012, 20:49
المفكرة الاقتصادية او ما يعرف بالتحليل الأساسي على الأخبار بتكون لها ايجابية على المضارب بشكل ممتاز فتوقع الخبر بشكل صحيح بجانب التحليل الفني يعطي نتيجة متميزة و من اشهر المواقع فوركس فاكتوري و انا شخصيا اغتمد عليه بشكل اساسي في التحليل الإخباري و الله يوفق الجميع
اكيد مهمة جدا وخاصة الي تشمل كل الاخبار الكبيرة
وصغيرة

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 20:53

اقوى موقع اخبارى انا اعتمد عليه ايضاً

فهو يتوقع لك ان كان الخبر ايجابى او سلبى

وميعاد الخبر وكل مرتب فى الموقع

ممتاز

AhmedMagnifico
06-18-2012, 22:34
المفكرة مهمة جداً
ليعلم بها المتداول الاخبار اليومية الهامة والغير هامة ايضاً
دمت بود اخى :)

mage
06-19-2012, 02:49
اقوى موقع اخبارى انا اعتمد عليه ايضاً

فهو يتوقع لك ان كان الخبر ايجابى او سلبى

وميعاد الخبر وكل مرتب فى الموقع

ممتاز

نسأل اخى ان تشرح لنا هذا الموقع وكيف نعرف ان كان الخبر ايجابى او سلبى عن طريق هذا الموقع لاننى اريد التداول عن طريق هذا الموقع لانى جديد فى الاخبارى ولكنى اعتمد دائما على التحليل الفنى ولا يوجد مانع انى اجرب هذا النوع من الاخبارى

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 13:05
نسأل اخى ان تشرح لنا هذا الموقع وكيف نعرف ان كان الخبر ايجابى او سلبى عن طريق هذا الموقع لاننى اريد التداول عن طريق هذا الموقع لانى جديد فى الاخبارى ولكنى اعتمد دائما على التحليل الفنى ولا يوجد مانع انى اجرب هذا النوع من الاخبارى

انا بعتذر منك علشان الانترنت عندى ضعيف جداً

بفتح المنتدى بالعافيه

لما يتظبط هعمل شرح ان شاء الله

وهبقا اكلم الاخ كنج اخليه يعمل شرح للموضوع ده

sho
06-19-2012, 14:25
المفكرة الاقتصادية مهمة جدا للمتداول وخاصة المتداول الذى يتداول على الاخبار ... تقوم بالتذكير بمواعيد الاحداث الكبيرة التى قد تؤثر على السوق وتعمل على ارتفاع او انخفاض الاسعار شكرا لك

firas1984
06-21-2012, 21:45
السلام عليكم
انا بصراحة اعتمد على المفكرة الاقتصادية اعتماد كبير
هي تعطيك جميع المؤشرات التي تؤثر على السوق حسب اهميتها
لا يمكن الاستغناء عنها بالتداول

aminos
06-21-2012, 21:49
السلام عليكم
نعم لا يمكن الإستغناء عن الأجندة
أو المفكرة الإقتصادية و كذالك أنا أعتمد عليها
كثيرا في المتاجرة

najoull19
06-21-2012, 22:45
سمعة بالمفكرة ولكن هل هناك موقع متخصص في هدا النوع من المفكرات

fafa280384
06-22-2012, 16:08
سمعة بالمفكرة ولكن هل هناك موقع متخصص في هدا النوع من المفكرات

اكيد اخي هنا موقع متخصص لمفكرة ومؤشرات واسعار
العملات لكن اخاف اوضعلك رابط لاخالف القانون

zikooo014
06-22-2012, 20:38
المفكره مهمه طبعا عشان نقدر نتابع الاخبار علي العملات
ونقدر نشوفالاقتصاد للدوله صاحبة العمله ماشي ازاي

fafa280384
06-22-2012, 20:42
اكيد اخي ضرورية ولا تنسى وضعها في المفضلة
لديك

okash
06-22-2012, 21:03
المفكرة الاقتصادية مهمة جدا خصوصا للذي يبحثون عن الربح بشكل يومي ويعتمدون على تجارتهم بشكل يومي ولكن على المدى البعيد قد يكون تأثيرها خفيف وليس قوي لذلك يجب على الاشخاص متابعتها

assidi saber
06-22-2012, 23:22
المفكرة الاقتصادية مهمة جدا خصوصا للذي يبحثون عن الربح بشكل يومي و هي ضرورية

Noah
06-23-2012, 04:27
المفكرة الاقتصادية مهمة جدا خصوصا للذي يبحثون عن الربح بشكل يومي و هي ضرورية

فى الحقيقة يا اخى انا لا اعرف الكثير عن المفكرة الاقتصادية ولكنى اعتقد ان اى سبيل للربح من الفوركس سواء عن طريق المفكرة الاقتصادية او الاعتماد علىا لاخبار او اى طريقة سواء كانت مؤشرات فنية او غيره يعتبر طريق الى تحقيق نسبة من الارباح

fafa280384
06-23-2012, 11:58
المفكرة الاقتصادية مهمة جدا خصوصا للذي يبحثون عن الربح بشكل يومي ويعتمدون على تجارتهم بشكل يومي ولكن على المدى البعيد قد يكون تأثيرها خفيف وليس قوي لذلك يجب على الاشخاص متابعتها

عند الحق
لمدى القريب وملاحظات لمدى البعيد يعني لما في كل اسبوع نلاحظ انه طلبات الاعانة انخفض
في امريكا في كل اسبوع نستنج انه الاقتصاد متاعفي وانه وجود مناصب شغل وهذا لمدى بعيد

kimokonolove
06-23-2012, 13:05
نجمة واهم هذه الاخبار
المفكرة الأقتصادية هة اداة مهمة جدآ للمضارب المتداول فى الفوركس طبعآ
ولاغنى عنها لمتابعة اهم الاخبار لحظة بلحظة
والاخبار القوية

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 13:56
هل يوجد مفكره اقتصاديه فى موقع شركة انستا ياشباب ؟

konine
06-23-2012, 14:16
أنا لا أهتم بالتحليل إخباري إلى إذى كانت سأتاجر بأهداف كبير
ولكن على عموم إطلاع على أخبار شيأ مهم جدآ
الله كريم

fafa280384
06-23-2012, 15:05
هل يوجد مفكره اقتصاديه فى موقع شركة انستا ياشباب ؟

على حد علمي لا لكن سمعت انهم
قالوا هناك مفكرة في منتدى

kingman
06-23-2012, 15:39
على حد علمي لا لكن سمعت انهم
قالوا هناك مفكرة في منتدى
بالطبع يوجد مفكرة اقتصادية فى شركة انستا وكذلك فى منتديات انستا والمفكرة عموما بتبقى شئ اساسى فى اى شركة فوركس وهو سهل توفيرها للعملاء بسهولة
ويوجد مفكرة انستا فى هذا الرابط
http://instaforex.com/ar/calendar.php

yassoo011
06-23-2012, 15:42
فعلا فكرة عمل مفكرة اقتصادية
ونعرف الاخبار يوميا ووقت حدوث الاخبار فكرة تنمي من المنتدى
وتجذب اليه العديد من المشتركين ويكبر منتدانا انا شخصيا جاهز لحاجه زي كده

KOGI
06-25-2012, 06:15
المفكرة الأقتصادية من اهم الأشياء التى يجب ان يتابعها المتداول كل يوم لمعرفة الخبار الهامة وحتى ان لم يكن يتعامل مع الأساسى

fafa280384
06-25-2012, 14:04
بالطبع يوجد مفكرة اقتصادية فى شركة انستا وكذلك فى منتديات انستا والمفكرة عموما بتبقى شئ اساسى فى اى شركة فوركس وهو سهل توفيرها للعملاء بسهولة
شكرا لمعلومة

لم الاحظها من قبل صراحة

فدتنا وفدت البقية

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 14:19

شكراً ياغالى على هذه المفكره

بارك الله لنا فيك وسلمت يداك الذهبيه

واكيد هنستفاد من المفكره دى

تعيش شركة انستا

khaled zizo
06-30-2012, 03:02
اعتقد ان اى سبيل للربح من الفوركس سواء عن طريق المفكرة الاقتصادية او الاعتماد علىا لاخبار او اى طريقة سواء كانت مؤشرات فنية او غيره يعتبر طريق

mage
06-30-2012, 04:19

بالنسبة لى انا كنت اول مرة اعرف ان شركة انستا توفر مثل هذه المفكرة الاقتصادية ولكنى الى الان اريد ان اعرف فى ماذا نستفيد من هذه المفكرة الاقتصادية وكيف يمكننا العمل والاعتماد عليها فى السوق

hesham itch
06-30-2012, 11:14
يجب الاعتماد على المفكرة الاقتصادية والتى تساهم فى الحصول على الاخبار المتعاقة
بالفوركس وتؤثر فى سير العمليات ومن ثم تحليل الاخبار والعمل على اساسها

nrgslawi
06-30-2012, 14:38
السلام عليكم انا عندي سؤال
ماذا تقصد بالمفكرة الاقتصادية هل هو برنامج او اضافة للمتصفح يعلمنا عند وجود حدث او خبر اقتصادي

mhmd
06-30-2012, 14:44
بص يا باشا المفكرة موجودة في معظم مواقع الاخبار

ععدك موقع فوركس فاكتوري

وماركت واتش

وكثير من المواقع

Mr.GooDMaN
07-04-2012, 05:26
اظن ان المفكرة الاقتصادية من اهم الادوات التى يجب
ان يعتمد عليها المتاجر بسوق الفوركس
وبالفعل يحتوي المنتدى على مفكرة شاملة لكل الاخبار الاقتصادية

shady hamza
07-06-2012, 15:12
انا اعتقد انه اهم شىء فى الفوركس هى الاخبار
بلا منازع لازم الواحد يعرف مواعيد الاخبار ويشوف هيعمل ايه على اساسه

m_fekry
07-06-2012, 15:23
انا اعتقد ان المفكره الأقتصاديه لا يمكن الأستغناء عنها فهى تساعد المضارب
بصوره كبيره فى معرفة نوعية الخبر

dina mahmoud
07-06-2012, 16:35
المفكرة الاقتصادية هي عبارة عن عرض لمؤشرات اقتصادية عن اهم الدول الاقتصادية في العالم وكل مؤشر له قيمة سابقة وقيمة متوقعة وقيمة منتظرة وتدل هذه القيم على قوة او ضعف المؤشر.

تتأثر العملات بالطبع بهذه المؤشرات خاصة اذا ما صدرت القيمة المنتظرة وكانت بعيدة عن القيمة المتوقعةلكل مؤشر اقتصادي درجة اهمية معينة حيث يختلف تأثيرها على العملات باختلاف اهمية المؤشرات.

فمثلا ، مؤشر مبيعات التجزئة هو مؤشر هام وغالبا ما يؤثر على حركة العملات اثناء صدوره خاصة اذا جاءت قيمته مختلفة بشكل واضح عن القيمة المتوقعة.

المؤشرات الاقتصادية تدل على صحة الاقتصاد في دولة ما واذا اجتمعت المؤشرات الهامة على ان صحة الاقتصاد سيئة فهذا غالبا ما يؤثر على حركة العملة وقد يستمر هذا التأثير لمدة طويلة قد تصل الى ايام واسابيع وربما اشهر حتى تظهر بوادر تحسن في قيم هذه المؤشرات.

derfcase
07-08-2012, 14:10
نجمة واهم هذه الاخبار

و لكن اخي الكريم
fafa280384
كيف لنا ان نصل الي هذه المفكرة - هل هي موجودة بمواقع شركات التداول - ام ينبغي البحث عنها بطريقة مستقلة علي الشبكة ؟

tarek22
07-08-2012, 14:34
عندما تصدر الأخبار والبيانات الاقتصادية الفعلية فإن هناك احتمال حدوث حركات طويلة المدى (لعملة الخبر) أما في الاتجاه قصير الأمد فكثيرا يحدث اختلاف بين ما هو كان متوقع للزوج وبين الذي سببه الخبر في حركة العملة ، فوقت صدور الخبرربما ستجد حركة العملة عكس التوقعات ، فيجب أن تنتبه لذلك جيدا.

ehab
07-10-2012, 04:37
انا لا اهتم كثيرا بالاخبار , ولكن بعض الاحيان وعند صدور الخبر يتفاعل السعر فامشيئ معه
بيع او شراء حسب حركة العملة ان وافق التحليل الفني
الخبر الي يكون بالاحمر الغامق فهو خبر مؤثر على العملة اما ايجابي او سلبي
اللون الاحمر الفاتح مهم ايضا ومؤثر

mohamed yossef
07-10-2012, 14:13
المفكرة الاقتصادية واضح انها مهمة يا شباب لو سمحت ممكن اعرف اجيبها منين و كيف اتعامل معها
لان انا من ناحية التحليل الاساسى ميح ولا اقوم بالمتاجرة على الاخبار مع انى عرفت انها مهمة جدا والسوق فيها بيتحرك كتير

magic777
07-10-2012, 15:37
المفكرة الاقتصادية واضح انها مهمة يا شباب لو سمحت ممكن اعرف اجيبها منين و كيف اتعامل معها
لان انا من ناحية التحليل الاساسى ميح ولا اقوم بالمتاجرة على الاخبار مع انى عرفت انها مهمة جدا والسوق فيها بيتحرك كتير

اخي المفكره الاقتصاديه هتلاقيها هنا في الصفحه الرئيسيه للمنتدى وايضا هتلاقيها في كل منتديات الفوركس
وفيه مواقع متخصصه في الاخبار دي زي فوركس فاكتوري وغيرها لو عملت سيرش بسيط عليها في جوجل هتلاقي بدل الموقع الف موقع
وفيه اللي بالعربي وفيه اللي بالانجليزي

fouedganb
07-10-2012, 17:01

fafa280384
07-15-2012, 18:23
صحيح تحليل الاخبار مهم جدا واهم الاخبار مؤتمرات
دراجي وبرنانكي

willy
07-15-2012, 18:33
معلومات قيمة وجميلة ومفيدة وفكرة وضع قسم خاص للاخبار وتحليلها قبل صدور الخبر وبعد صدوره فكرة جميلة جدا ياريت الادارة تهتم بهذا الموضوع

khaled zizo
07-20-2012, 13:07
المفكرة الاقتصادية مهمة جدا خصوصا للذي يبحثون عن الربح بشكل يومي ويعتمدون على تجارتهم بشكل يومي ولكن على المدى البعيد قد يكون تأثيرها خفيف وليس قوي لذلك يجب على الاشخاص لمدى القريب وملاحظات لمدى البعيد يعني لما في كل اسبوع نلاحظ انه طلبات الاعانة انخفض في امريكا في كل اسبوع نستنج انه الاقتصاد متاعفي وانه وجود مناصب شغل وهذا لمدى بعيد فى الحقيقة يا اخى انا لا اعرف الكثير عن المفكرة الاقتصادية ولكنى اعتقد ان اى سبيل للربح من الفوركس سواء عن طريق المفكرة الاقتصادية او الاعتماد علىا لاخبار او اى طريقة سواء كانت مؤشرات فنية او غيره يعتبر طريق الى تحقيق نسبة من الارباح

eng2012
07-20-2012, 15:54
اعتقد ان المفكره الاقتصاديه من اهم الاشياء التى يعتمد عليها التحليل الاساسى لان التحليل الاساسى مبنى على كل الاخباره والمفكطره تجمع كل الاخبار المنتظر حدوسها خلال الاسبوع كله

dent
07-20-2012, 15:59
مهمه جدا وبتعرفك مواعيد الاخبار الهامه التى يجب ان تبتعد عن السوق فيها
مثل اخبار الفائده مثلا وحديث برنانكى

king
07-20-2012, 17:01
المفكره الاقتصاديه هيا المحدد الاساسى للتحليل الاساسى وتحتوى العديد من الاخبار الخاصه بالعملات التى تفيد
المتداول عند التداول على زوج عملات من ضمنه عمله معينه لهذا دائما نجد ان هذه المفكره ممتازه ومصدر للنجاح فى السوق بشكل عام

sky44
07-20-2012, 17:30
السلام عليكم . بالطبع اخي المفكرة الاقتصادية مهمة لكل متاجر فضروري توفرها و الاطلاع ليها دائما قبل الدخول في الصفقات لتفادي المفاجآت التي يمكن ان تتعرض لها عند صدور خبر مهم يخص عملة تتاجر بها

mena
07-23-2012, 15:27
هناك بعض الأخبار والبيانات الاقتصادية التي يتطلب على المتاجرين استخدامها والاستفادة منها للتعريف بمواقعهم التي يتعاملون معها وتعزيزها

Single phase
07-23-2012, 15:56
طبعا المفكره الاقتصاديه لاغنى عنها لاي تاجر ناجح

لان الاخبار والتحليلات بتساعده يفهم السوق ويتوقع

khaled zizo
07-23-2012, 16:12
تتأثر العملات بالطبع بهذه المؤشرات خاصة اذا ما صدرت القيمة المنتظرة وكانت بعيدة عن القيمة المتوقعةلكل مؤشر اقتصادي درجة اهمية معينة حيث يختلف تأثيرها على العملات باختلاف اهمية المؤشرات. و الأخبار والبيانات الاقتصادية الفعلية فإن هناك احتمال حدوث حركات طويلة المدى (لعملة الخبر) أما في الاتجاه قصير الأمد فكثيرا يحدث اختلاف بين ما هو كان متوقع للزوج وبين الذي سببه الخبر في حركة العملة ، فوقت صدور الخبرربما ستجد حركة العملة عكس التوقعات

mazouna991
07-23-2012, 16:40
المفكررة الاقتصادية مثل اهمية بالغة بالنسبة للمضارب
فهو يستطيع التعرف على مختلف الاخبار
ودلك يساعده في التوقع الصحيح

tarek22
07-23-2012, 16:51
برأيي وقت الاخبار القوية والمؤثرة يجب الخروج من السوق اذا لم تكن واثق

osama00971
07-23-2012, 18:57
الواحد بيقرا كل الاخبار مهمة او غير
مهمة من غير ما يشوف الي قولت عليه
اكيد هاخد بالي

khaled zizo
07-24-2012, 22:47
اعرف الكثير عن المفكرة الاقتصادية ولكنى اعتقد ان اى سبيل للربح من الفوركس سواء عن طريق المفكرة الاقتصادية او الاعتماد علىا لاخبار او اى طريقة سواء كانت مؤشرات فنية او غيره يعتبر طريق الى تحقيق نسبة من الارباح و المفكرة الاقتصادية مهمة جدا خصوصا للذي يبحثون عن الربح بشكل يومي ويعتمدون على تجارتهم بشكل يومي ولكن على المدى البعيد قد يكون تأثيرها خفيف وليس قوي لذلك يجب على الاشخاص و في امريكا في كل اسبوع نستنج انه الاقتصاد متاعفي وانه وجود مناصب شغل وهذا لمدى بعيد

mage
07-25-2012, 05:41
المفكرة الاقتصادية مهمة لبعض المتاجرين بالاخص المتاجر الذى يعتمد على التحليل الاساسى بالذات لان التحليل الاساسى من الممكن ان يكون احد اهم الاسباب لتحقيق النجاح فى سوق الفوركس ولكن على المدى الطويل

زيزو
07-25-2012, 07:03
لا يمكن انكار الاخبار الاقتصادية والتحليل الاخباري علي العملة والسوق
علشان كده المفكرة مهمة جدا للمتداولين
تقبل مروري

aladdin
07-25-2012, 07:08
المفكره الاقتصاديه لا غنا عنها لاى متداول سواء مبتدء او غير مبتدء واهمال الاخبار قد يؤدى بك الى خسائر فادحه

اما بالنسبه لاهميه الاخبار فهى لا تصنف بشخص ولاكن باهميه الخبر ذاته وتاثيره فى السوق

midoali
07-25-2012, 08:50
معلش ياباشا عشان مبتدء انا الفي فين المفكره الاقتصاديه انا بحاول اعرف الاخبار الاقتصاديه
بس مش عارف الاقيه فين بصراحه موجود يعني في برنامج تداول ولا فين

SlaiteR
07-25-2012, 09:11
نجمة واهم هذه الاخبار

نعم اخي

لا يجب ان يخلو اي تاجر من مثل هذه المعلومة

تقبل مروري

fafa280384
07-25-2012, 12:17
يجب الاطلاع دائما على المفكرة ومعرفة توقيت الاخبار المهمة كخطابات لانه يحصل
تذبذب كبير في تلك الللحظة

morx123
07-25-2012, 13:00
المفكره من الاشياء المهمه التي تطلعك على الاخبار المهمه
حتى تبني تحليلك على هذه الاخبار

master_egypt
07-25-2012, 14:43
افضل موقع اخبارى انا جربته وشفت فيه كل شئ ومتابعه لحظه بلحظه وبه كافه وكل الاخبار لكل العملات هو فوركس فاكتورى الافضل بلا منازع ويكفى اعلانات الشركات الموجوده به

ahmed
07-25-2012, 15:55
المفكرة الاقتصايه لها اهميه كبيرة عندى فهى قد تحدد بالنسبالى
الخطوط العريضه والاوقت الخطرة والراقدة خلال اليوم وكلها معلومات مهمه عن السوق

zeina
07-29-2012, 06:11
المفكرة الاتقادية مهمة جدا ومفيدة لاى متداول وخاصة المتداول الذى يتداول على الاخبار لا يمكنة الاستغناء عنها فهى توضح لة الاحداث الهامة والتى ستحدث قريبا وبالتالى تؤثر على حركة السوق

cash maker
07-29-2012, 10:57
اكيد الفكرة ممكن تكون مهمة لكن متابعة الاخبار الكبيرة او الاساسية
هى الاهم لان تجارة العملات لاتتاثر بشكل كبير الا بالاخبار او التغيرات الدولية مثل قرارات البنوك او المؤسسات الحكومية

2x1
07-29-2012, 11:26
كلامك مظبوط ولازم كل مبتدء يعرف اهمية الاخبار والمفكرة ويعرف يتعامل معاها ازاي عشان يفتح صفقاتة وهومطمن لتحليلة

dodovedo
07-29-2012, 14:44
اخى الكريم
المفكره الاقتصاديه
فعلا بتحميك من ردود السعر العنيفه بسبب الاخبار
تقبل احترامى

abdallah elbaz
07-29-2012, 16:59
المفكره الاقتصاديه هامه جدا ومفيده فى ان حضرتك ممكن تقيد فيها حاجات كتيره
زي اوقات التداول وكيفيه اختيار الاستراتيجيه المعينه

kkanmoun
07-29-2012, 17:53
هناك بعض الأخبار والبيانات الاقتصادية التي يتطلب على المتاجرين استخدامها والاستفادة منها للتعريف بمواقعهم التي يتعاملون معها وتعزيزها

medmedooo
07-29-2012, 17:58
تسلم يمناك على الموضوع
شكرا ياغالى

shemo
07-29-2012, 18:19
ارى ان المفكره الاقتصاديه مهمه بما فيها البيانات الاقتصاديه واخبار الاقتصاديه بشكل عام

medmedooo
07-29-2012, 18:27
لمفكره الاقتصاديه لها اهميه كبيره للمضارب

لاغنى عن المفكره الاقتصاديه لكل متاج

EngAhmed
07-31-2012, 23:47
نجمة واهم هذه الاخبار

طبعا المفكرة الاقتصادية مهمة جدا عشان نعرف ميعاد صدور الاخبار القوية اللى بتهز السوق

marou49
08-02-2012, 21:21

spectra4
08-03-2012, 15:12
السلام عليكم شكرا على هذا الموضوع ولكن اناعندى سؤال علشان انا لسه مبتدا
كيف يمكن المتاجرةباستخدام المفكرة الاقتصادية

kingman
08-03-2012, 18:17
السلام عليكم شكرا على هذا الموضوع ولكن اناعندى سؤال علشان انا لسه مبتدا كيف يمكن المتاجرةباستخدام المفكرة الاقتصادية هو اكيد من المناسب ان يكون المتاجر ملم بالتحليل الأساسى حتى لايقع فى الأخطاء الى تسبب له خسارة كبيرة وفيه طريقة المتاجرة بطريقة الأوامر المعلقة مع بعض الأخبار القوية ولاتحتاج الى المام كبير بالتحليل الأساسى

gamal
08-03-2012, 19:31
من اهم الاشياء الذى يقوم بها المتاول
لمعرفة الاخبار الهمة لانها فيها جميع الاخبار

Eng PTC
08-04-2012, 11:52
اخي طيب من وين احصل على موقع المفكرة ؟
ممكن تضع لنا الرابط
وممكن توضح لنا كيف الخبر يأثر وايش تأثيره ؟

thehulk3
08-04-2012, 15:08
يا جماعة معظم مواقع الأخبار بها المفكرة الاقتصادية
كما أن موقع
يمكنك من ضبط ساعة الموقع على جهازك الشخصي
لمتابعة الأخبار أولا بأول
وكل خبر أمامه لون حسب أهميته
الأحمر الأخبار بالغة الأهمية
البرتقالي متوسط الأهمية
الأصفر منخفض الأهمية

mohamed eldamnhorey
08-04-2012, 15:15
المفكره الاقتصاديه تعطيك فكره عن الاخبار الاقتصاديه التى تصدر على العمله التى تتاجر عليها

moneymachine5
08-04-2012, 15:24
فعلا يجب تسجيل مواعيد الاخبار والارباح التي اريد جنيها والخطوط العريضة اثنا فتح الصفقات

HOUSAMMI
08-04-2012, 16:48
معاك حق المفكرة مهمة جدا

وبتكون هامة وخطيرة لمن يعتمد على المتاجرة بالاخبار

ومتاجرى المدى الطويل

mohamed farag
08-06-2012, 21:04
عندك حق ف كل كلامك يا اخي
و ان شاء الله الكل يستمر ف العمل دا وبتهيالي ان شاء الله اني هنجح فيه

alaaavocato_2009
08-06-2012, 21:04
من الربح والنجاح على التاجر ان ان يتعلم كيفية متابعه المعلومات جيدا ومتابعه احداث السوق حتى يكون على درايه بكافة المعلومات

thehulk3
08-07-2012, 15:25
نجمة واهم هذه الاخبار

مهم جداً انك تقوم بتسجيل بعض المعلومات للي تساعدك كتيير لاهداف ناجحة
هي في الاول صعبة بس بعد كده حاتكون سهلة وتكون اتعوت عليه

MohamedAdel
08-08-2012, 10:40
هو بالفعل المنتدى يحتوى على مفكرة اقتصادية فيها كل الأخبار وممكن ايضا ان نضع الأخبار فى قسم التقارير الأقتصادية كل يوم

mahyfxxx
08-09-2012, 15:38
هى ممكن فالاول والاخير يكون حظ مبنى على مبادى منك بمعنى فتح الصفقة على اساس سليم

fafa280384
08-09-2012, 15:50
انا صراحة لا اتاجر بتحليل الاخباري
لكني اطلع عليها يوميا وهي ومؤشرات العالمية كمؤشر الدولار
من مهم الاطلاع عليهم

---------- Post added at 12:50 PM ---------- Previous post was at 12:48 PM ----------

اخي طيب من وين احصل على موقع المفكرة ؟
ممكن تضع لنا الرابط
وممكن توضح لنا كيف الخبر يأثر وايش تأثيره ؟
هنا اخي الكريم تجد المفكرة وارجوا اني لا
اخاف القوانين
http://www.forexpros.ae/

waleed adel
08-09-2012, 23:26
تمام اخى الكريم عمود العمل بسوق الفوركس هى الاخبار
الاقتصاديه والتى تصدر يوميا وبمواعيد مختلفه

roukhou
08-11-2012, 08:29
موضوع مفيد أستاذنا
جزاك الله خيرا مشكور على هذا الجهد الجبار

معلومات صراحة أفادتني كثييير
ننتظر الجديد
و جزاك الله الفردوس الأعلى

hend
08-11-2012, 15:37
دى ليها اهمية جدا بتذكيرك بالتعاملات الى تعاملت عليهات فى
الفوركس فى هذا الشهر او اليوم حسب توقيت استرجاعها

hwida nada
08-13-2012, 00:19
اعتقد الموضوع ده مكانه في اقسام التعليم لان حضرتك كاتب شرح و نصيحه و ده ملوش اي صله بالمناقشات على العموم شكرا

mmm2013
08-13-2012, 00:39
ان المفكره الاقتصاديه هى هامه جدا لانها تحدد لنا ما هى الاخبار التى سوف تصدر خلال اسبوع ومنها نستطيع ان نقوم بعمل تحليل اسبوعى لاتجاه السعر للعملات الاجنبيه بسهوله

master_egypt
08-13-2012, 00:41
الاسبوع ده ياشباب فى اخبار كتير جدا وهيكون فى حركه قويه جدا فى السوق كله وهنشوف مناطق جديده لاغلب العملات لاما صعود لاما هبوط لانه اسبوع مليئ بالاخبار القويه جدا على اغلب العملات

marou49
08-13-2012, 01:03
نجمة واهم هذه الاخبار

يا أخي احنا بنبحث عن الأخباار ذاات 4 أو 5 نجماات لأنهاا بتأثر على العمله
أما 3 نجماات فما أقل لا تنفع كثيرااا

azza51
08-13-2012, 01:23
معلش يا جماعة هو فين الاقي المفكرة الاقتصادية دي وازاي استفاد منها ...اعذروني انا مبتدئة في المجال وبحاول اتعلم من هنا ومن هناك وبرضه منكم نستفيد

dollyabdallah
08-13-2012, 01:25
المفكرة الاقتصادية مهمة جدا خصوصا للذي يبحثون عن الربح بشكل يومي ويعتمدون على تجارتهم

MC BEN
08-13-2012, 01:44
السلام عليكم اخي ان المفكرة الاقتصادية فعالة في هذا النوع من الاعمال
هي تساعد كثيرا في معرفة كل جديد يحدث و تساعدك على تفادي الخسائر

mahmoudemam
08-13-2012, 01:51
المفكرة مهمة خصوصا للذي يبحث عن الربح بشكل يومي ويعتمدون على تجارتهم بشكل يومي ولكن على المدى البعيد قد يكون تأثيرها خفيف وليس قوي لذلك يجب على الاشخاص متابعتها

Lotus-FX
08-13-2012, 04:38
مشكور أخي على هده الإفادة بخصوص الأخبار
و علينا ان نتعلم كيف نستغل السووق لصالحنا وقت صدور الاخبار

محب الصحابه
08-13-2012, 06:27
والله كما ذال الاعضاء المفكره الاقتصاديه هى اساس النجاح وانصح بها جميع المبتدئين

moury_2002
08-24-2012, 03:02
انا اول مره اسمع عم المفكره الاقتصاديه بس من المكتوب عنها اجدها مفيده جدا و هجربها انشالله
كويس ان في حاجه زي كده بدل مال اوحد يدور علي الاخبار من كزا حته تكون متجمعه في مكان واحد

hossam hossam
08-27-2012, 21:09
في موقع فوركس فكتور بيتوقع الاخبار قبل صدوره وهناك موقع كثيره زي موقع فوركس
فكتوري برده

hesham itch
08-29-2012, 16:56
لقد قرات عن تلك الفكرة كثيرا وبالفعل هى من الطرق الجيدة للنجاح
فى العمل بالفوركس لكى يكون هناك ضوابط للعمل فى الفوركس

Looser
08-30-2012, 11:23
لكل خبر تأثير مختلف عن الآخر . ربما يأتي الخبر إيجابي و لكنه اقل من التوقعات مثلا ، في هذه الحالة ربما يكون التأثير بسيط أو لا يتحرك السوق . و العكس بالنسبة للخبر السلبي . أيضاً ربما تصدر بعض التصريحات أو البيانات الآخرى مع نتائج البيانات الاقتصادية ، مما يدعم او يضعف قوة البيان . أنصحك بالمتابعة الدقيقة للبيانات الاقتصادية لمدة شهر مثلا حتى تفهم طبيعة تأثير البيانات الاقتصادية على الرسوم البيانية . ايضاً ابتعد عن المتاجرة وقت صدور البيانات لان السوق يصبح عشوائي ، و يفضل المتاجرة بعد صدور البيان بساعة تقريبا حتى يتضح سلوك السوق و المضاربين و تستطيع ان تستقرأ ماذا سوف يحدث .

hesham itch
08-30-2012, 16:08
أعتقد ان المفكرة ااقتصادية من الامور المهمة التى تساعد المتاجر
على التعلم من اخطائه وتطوير ادائه فى المتاجرة مع مرور الوقت

peter
08-30-2012, 17:03
انا في رائي المفكره الاقتصاديه مهمه جدا لدرجه انها اهم من التحليل الفني
لان كل شئ يتغير تبعا للمفكره و الاحداث
و لازم تتابعها كويس جدا

tarek22
09-26-2012, 00:28
هناك الكثير من الاخبار التى تصدر يوميا وباستمرا بعضها عالى الاهمية وبعضها متوسط وبعضها ضعيف ولكن ليس شرط ان الاخبار العالية الاهمية هى التى سوف تأثر على العملات

CoRLeoN300
10-02-2012, 21:35
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا يا أخي عالمعلومة المفيدة دي

noureen
10-03-2012, 02:24
جزاك الله خيرا و بالفعل المفكره الاقتصاديه مهمه جدا
تجعلك تتجانب المواعيد و الضربات فى السوق
تقبل مرورى

ihebdandouna
10-03-2012, 02:28
هناك الكثير من الاخبار التى تصدر يوميا وباستمرا بعضها عالى الاهمية وبعضها متوسط وبعضها ضعيف ولكن ليس شرط ان الاخبار العالية الاهمية هى التى سوف تأثر على العملات

midooo_k
10-03-2012, 04:38
يا ريت حضرتك تعلمنا ازاي نعملها

يعني يا ريت تقولنا انت عامل ايه لنفسك

ويا ريت بالصور ... وشكرا

nany13
10-03-2012, 16:48
السلام عليكم

انا بفضل الشغل من الساعه 1 باليل الى الساعه 11 صباحا

بهرب من مواعيد الاخبار

و بالتوفيق لنا جميعاااااااا

hasback
10-08-2012, 04:20
نجمة واهم هذه الاخبار

شكرا لك اخي بالفعل الاطلال على المفكرة بشكل دوري مهم ولو هناك مفكرة باللغة العربية سيكون دلك اجود لانه ليس كل الناس تجيد التكلم باللغة الانجليزية
وان كان هناك موقع ينزل الاخبار فور حدوتها باللغة العربية ارجو ان تخبرونا

yassin
10-08-2012, 04:34

أخي
الذي يميز موضوعك أخي الكريم أنك أشرت لهذه النقطة المهمة
زيادة على شرح مبسط و دكي للمفكرة
التي قد تعطيك فكرة لتوقع ما سيحدث

joker7diaa
10-08-2012, 05:32
لانه بتعطي اوقات صدور الاخبار ، و الاخبار السريعة المتعلقة بالاحداث العالمية التي قد تؤثر في السوق

تمام وانا مثلك لا اهتم بالاخبار مع انه الكثير نصحني متابعة الاخبار اكتفي بالتحليل الفني
والمفكرة الاقتصادية هيا للمهتمين بالاخبار

derar
10-08-2012, 11:07
المتابعة الاخباريو ضرورية لما لها من تاثير
على التداول خصوصا الاخبار
التي تتعلق بالدول العظمى

themystery
10-09-2012, 03:20
فعلا مهمه جدا المفكره الأقتصاديه لكل
متاجر لابد له ان يعرف الخبر و تأثيره
تحياتي لك و بالتوفيق

ptczalat
10-09-2012, 12:43
الي جانب كل ما ذكرت عن المفكرة القتصادية يجب عليك انت تقوم بقراءة
الجرائد المتخصصة في البورصات او القتصاد اعرف المعلومة بنفسك وماتستناش انها تجيلك من مصدر معين

MAGDY
10-09-2012, 12:49
نجمة واهم هذه الاخبار

تسلم وتعيش يا الغالى يا
fafa280384
صدقت وأصبت وأحسنت قولاً وكلاماً وحديثاً
أسعدنى وأطربنى لحنك فى هذا الموضوع
لك منى كل التقدير والإحترام
و
تحياتى

السهم الأسود
10-09-2012, 14:31
نجمة واهم هذه الاخبار

Cayote
10-09-2012, 17:31
سمعت بالمفكرة ولكن هل هناك موقع متخصص في هدا النوع من المفكرات

jamalsale
10-09-2012, 19:49

فكرة رائعة اخي متابعت الاخبار بالغة الانجليزية
صعب جدا خاصة بنسبة لنا و نتمنى ان يتم هذا

---------- Post added at 04:49 PM ---------- Previous post was at 04:48 PM ----------

سمعت بالمفكرة ولكن هل هناك موقع متخصص في هدا النوع من المفكرات

هناك الكتير من المواقع المتخصصة في متل هته المفكرات
و من اشهرها موقع فوركس فاكتوري لكنه بالانجليزية طبعا

majdquran
10-13-2012, 06:45
نجمة واهم هذه الاخبار

اخي الاخبار من اهم المواضيع التي تاثر في خط سير العملة ....
وبرنالكي هو المحرك لهذه الاخبار وانا شخصيا بعملي حالة رعب لانوا يؤثر على السوق بشكل جنوني ..
ومن المهم جدا الانتباه بشكل كبير ودوري لهذه الاخبار .

السهم الأسود
10-13-2012, 13:33
فعلا فكرة عمل مفكرة اقتصادية
ونعرف الاخبار يوميا ووقت حدوث الاخبار فكرة تنمي من المنتدى
وتجذب اليه العديد من المشتركين ويكبر منتدانا انا شخصيا جاهز لحاجه زي كده

keko
10-13-2012, 14:03
طبعا المفكره الاقتصاديه لازم على اى متداول قبل قيامه بعقد اى صفقه ان يذهب اليها اولا لكى
يتعرف بالفعل على كل ما ذكرته وخصوصا لان الاخبار التى توجد بالمفكره الاقتصاديه نؤثر على حركه السوق

rigiray
10-13-2012, 15:47
السلام عليكم اخي الفاضل

meeco
10-13-2012, 17:22
المفكرة الاقتصادية ضرورية لكل متاجر
حتى يعرف تأثير الاخبار على حركة العملات وبالتالى اختيار الاوقات الصحيحة للتداول

صدقيني انفع
10-25-2012, 03:51
اقسام التعليم لان حضرتك كاتب شرح و نصيحه و ده ملوش اي صله بالمناقشات على العموم شكرا على المجهود و يا ريت المشرف ينقل الموضوع لمكانه

nrgslawi
10-25-2012, 04:20
نعم يا اخي دائما انا اتابع اخبار الفوركس على فوركس فاكتوري وهو الذي يساعدني في التحليل الاخباري

ahmed sleem
10-25-2012, 17:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيف انزل المفكره الاقتصاديه اخي الكريم

mitorh
11-15-2012, 15:04
السلام عليكم المفكرة الاقتصادية مهمة جدا للتداول خاصة عند الاخبار القوية للمتداولين المدى المتوسط و القصير حيث تؤثر الاخبار بشدة على تداولاتهم و يمكن ان تؤدي بهم الى الخسارة لذا وجب الحذر و الاطلاع اليومي على المفكرة

tarek22
11-17-2012, 02:36
انا فعلا شايفه ان الاخبار هى المحرك الاساسى للسوق سواء فى انتظارها او وقت اصدارها
وفعلا بستغرب جدا ازاى كل العدد دا من المواضيع عن التحليل الفنى الللى بيتبع السعر
ومفيش مواضيع عن تحليل الاخبار اللى بتصنع الحركه نفسها

azifek
11-25-2012, 02:18
نعم أخي الكريم كلام مضبوط بحيث يجب أن ننظم طريقة العمل و معرفة وقت صدور الأخبار
و على فكرة هناك مواقع توفر هذه الخدمة حيث تعرض مواعيد صدور الأخبار بدقة و تنشرها في حينها

بحر الدولارات
11-29-2012, 17:02
السلام عليكم ورحمة الله
انا ارى ياصديقي المفكرة الأقتصادية من اهم الأشياء
التى يجب ان يتابعها المتداول كل يوم لمعرفة الخبار الهامة

radoinehajhouji
11-29-2012, 21:47
معلومات مفيدة اخي و خاصة للمقبلين على الفوركس لانه عالم يصتحق الصبر
و شكرا جزيلا

mohamed33
11-29-2012, 22:20
مهمه جدا لكل متاجر في الفوركس المفكره الاقتصاديه
لانه من خلالها بيعرف تاثير الاخبار ف السوق علي حركه العملات

amin_emz
12-11-2012, 18:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وتجعلك تتجنب الكثير من الحركات العنيفه
وذلك بمعرفه اوقات الاخبار والابتعاد عن السوق فى اوقات الخطر
اخي الكريم بالتوفيق ان شاء الله
ومتابعين معك ان شاء الله

wael80
12-11-2012, 22:28

mxmx
12-11-2012, 22:39
اعتقد من اهم مهام المفكرة الاقتصادية لما فيها من مزايا جيدة
مفيدة للمتاجر انها بتبعدك عن اى تغير فى حركات السوق لمتابعة الاخبار

LTF
12-11-2012, 23:16
السلام عليكم و رحمة الله
أخي الكريم....أعتقد أن المفكرة الأقتصادية مهمة جدا فيالتحليل الأساسي.....
أضافة الى التحليل الفني....تصبح متاجر ناجح
شكرا

عبدالرحمن امام بيومى
12-12-2012, 01:14
وتجعلك تتجنب الكثير من الحركات العنيفه
وذلك بمعرفه اوقات الاخبار والابتعاد عن السوق فى اوقات الخطر
اخي الكريم بالتوفيق ان شاء الله
ومتابعين معك ان شاء الله

محترف
12-12-2012, 07:46
كثيرا في المتاجرة

ahamed ali
12-16-2012, 00:21
المفكرة الاقتصادية مهمة جدا للمتداول وخاصة المتداول
الذى يتداول على الاخبار تقوم بالتذكير بمواعيد الاحداث
الكبيرة التى قد تؤثر على السوق وتعمل على ارتفاع او انخفاض الاسعار

هانى الشامى
12-16-2012, 10:42
المفكرة الأقتصادية هة اداة مهمة جدآ للمضارب المتداول فى الفوركس طبعآ
ويجب متابعتها قبل الدخول فى السوق

ibrahiem2012
12-16-2012, 11:50
ده شئ اساسي فعلا يااخي الكريم انا لا اوت يوم من غير مااتابع الاجيده الاقتصاديه
للعملات لان ده بيعرفني امتي اخرج من الصفقه قبل ماتعكس وتوقعات الاخبار

nabilo
12-16-2012, 16:47
عتقد الموضوع ده مكانه في اقسام التعليم لان حضرتك كاتب شرح و نصيحه و ده ملوش اي صله بالمناقشات على العموم شكرا على المجهود و يا ريت المشرف ينقل الموضوع لمكانه و يا ريت احنا كاعضاء نخلي بالنا شويه

yaallah3
12-17-2012, 10:24
المفكرة من اهم الاشياء بالحياة ، لدى مفكره للاخطاء ، وبالفعل فكره الاقتصاديه لها اهمية كبيرة للمتداول ، من خلالها يمكننا معرفة نوع الخبر وما تاثيرة هل سيكون اجابى ام سلبى ،لاغنى عن المفكره الاقتصاديه لكل متاجر

ptczalat
12-17-2012, 12:39
معلومات قيمة ولكن انا لسة في مرحلة تعلم التحليل الفني ولم اتتطرق اطلاقا للتحليل الأخباري ولن عموما هاعمل حسابي اني انفذ المعلومة دي لكن بعد ما اخلص التحلي الفني واتعلمه كويس جدا جدا مشكور اخي الكريم علي مجهودك

yassoo011
12-17-2012, 13:11
ممكن اخى تعطينا رابط المفكرة الاقتصادية
او تخبرنا كيفية الوصول اليها

noureen
12-17-2012, 15:35
المفكره الاقصاديه لها اهميه لا ينكرها احد حتى من هما لا يتجاروا على الاخبار
فيجب ايضا الاطلاع عليها لان الاخبار تؤثر بشكل كبير على الشارت

محترف
12-18-2012, 08:28
كثيرا في المتاجرة ولها اهميتها الكبيرة في المتاجرة

Bader Haidar Khazma
12-19-2012, 08:47

ahamed ali
12-20-2012, 23:58
المفكرة الاقتصادية مهمة جدا للمتداول وخاصة المتداول الذى يتداول
على الاخبارتقوم بالتذكير بمواعيد الاحداث الكبيرة
التى قد تؤثر على السوق وتعمل على ارتفاع او انخفاض الاسعار

ahmedelssaidy
12-21-2012, 00:00

مشكووور جدا على هذا المجهود الرائع

لاني بصراحه استفدت من الردود دا الهه يعطيك العافية

MenaRomany
12-21-2012, 00:55
السلام عليكم

شكرآ علي الموضوع

في ناس كتير مش بتهتم بالاخبار وانا منهوم اغلبنا بيكتبي بالتحليل

LiNDa1
12-21-2012, 02:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اكيد يا غالي
منتدى فيه مفكرة

محمود شبايك
01-15-2013, 00:10
ايوة دى حاجة مهمة جدااا فى الفوركس لانها بتساعدك على المضابة فى الفوركس وبتديلك توقعات مفيدة عشان المتاجرة

saad forex
01-15-2013, 01:27
اشكرك جدا اخى فأنا كنت لم اعلم اى شىء عن المفكره الاقتصاديه
ولم اكن سمعت بها الا الان واستفدت فعلا من هذه المعلومه احييك اخى

sabel
01-15-2013, 01:40
شكرا يا اخي فعلا المفكرة الاقتصادية مهم بالنسبة للمتداول
والمتداول الي مابيستخدمش المفكرة الاقتصادية بتكون تجارتوا معرضة للخطر

مروة كاظم
01-15-2013, 18:46
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة موضوع ممتاز ارجو توضيح اكثر لانى مبتدئ جزاكم اللة خيرا

---------- Post added at 03:43 PM ---------- Previous post was at 03:36 PM ----------

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة موضوع ممتاز ارجو توضيح اكثر لانى مبتدئ جزاكم اللة خيرا

---------- Post added at 03:46 PM ---------- Previous post was at 03:43 PM ----------

ahmed lamour
01-15-2013, 22:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مشكور يا اخى الكريم على الموضوع الجميل
وارجو المزيد والاستفاده من الخبراء

nader halfa
01-15-2013, 22:39
مرحبا ي اخواني
موضوع جمييل بارك الله فيك
تجارة موفقة باذن الله
ربنا يحميكم من الصفقات الخاسرة

superman
01-16-2013, 00:35
الف شكر علي هذه المعلومات القيمة و المفيده لقد استفدت منها الكثير جزاك الله خيرا

melad
01-16-2013, 10:52
شكرا لحضرتك على المعلومه و النصيحه القيمه و لكن انا شخصيا لا أرى اهميه لها او استخدام فى حاله التحليل بموجات إليوت و شكرا كره اخرى

forexing
01-16-2013, 11:09
نجمة واهم هذه الاخبار

أمين هـ
01-16-2013, 11:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أهلا أخي,
شكرا لك أخي على توضيح هذه الأهمية
تحيااااتي

alif
01-16-2013, 11:37
من اهم الأشياء التى يجب ان يتابعها المتداول كل يوم لمعرفة الخبار الهامة وحتى ان لم يكن يتعامل مع الأساسى فأغفاله

محمد جمال محمد احمد
01-16-2013, 22:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا على هذا الموضوع
واتمنى التوفيق لجميع الاعضاء

Aya Ali
01-17-2013, 01:28
استفدت جدا من الشرح البسيطه والنصيحه الهامه دى
جزاك الله خيرا

مروة
01-19-2013, 17:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة جزاك الله خير علي الموضوع استفدت كتيرالموضوع ومن ردود الاعضاءوبالتوفيق لجميع اعضاء منتدانا الرائع

ام سفيان
01-21-2013, 21:37
موضوع جميل جدا
ربنا يوفق جميع الاعضاء
جزاكم الله خيرا

safwane
01-22-2013, 16:01
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
شكران اخي العزيز علي المعلومات واراء جميلة جدا صراحة استفدت كتيرا واتمنى من الاخ كل التوفيق

محمود شبايك
01-31-2013, 17:06
ايوة ياجماعة الفمركة الاقتصادية دى حلوة
جداا ميزتاه ان فيها مواعيد صدور الاخبار المهمة

sabel
01-31-2013, 18:54
شكرا اخي الكريم على النصيحة وانا ايضا انصح بإتباعها

hdramzi
02-01-2013, 22:01
نجمة واهم هذه الاخبار

the07
02-02-2013, 14:59
السلام عليكم
تبقى المفكرة وسيلة للدعم لكن الاهم هو جمع المعلومات قبل افتتاح الاسواق المهمة

bourhan25
02-02-2013, 23:10
السلام عليكم نعم صديقي عندك حق المفكرة الاقتصادية لا يمكن الاستغناء عنها فهي مفيدة
شكر على المعلومة والموضوع الرائع .تحياتي

fo2sh
02-03-2013, 05:32
اخي الفاضل انا ايضا اري ان ليها اهمية كبيرة
فبهذة المفكرة تستطيع بناء تحليل للسوق و للوضع السياسي و الاقتصادي و كيف سيكون و تريحك من المفاجئات الغير سارة

dragonx
02-03-2013, 16:51
نعم من اهم التحليلات قراءة المفكرة الاقتصادية ومتابعة الاخبار التي تؤئر سلبا او ايجابا على العملات في سوق الفوركس

يمكنكم متابعة المفكرا الاقتصادية على مواقع الانترنت ومن افضلها فوركس فاكتوري

youcefislam
02-03-2013, 21:43
السلام عليكم

بارك الله فيك و شكرا لجميع الخبراء على المناقشة

والله معلومات قيمة

جزاكم الله الفردوس

Samio27
02-04-2013, 13:12
المفكرة الإقتصادية تعطيك لمحة عن تقلبات السوق لفترة معينة و تمكن المتداول من وضع إستراتجية معينة !!

ABOoODy
02-10-2013, 04:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة لاغنى عن المفكرة الاقتصادية وشكرا لتذكيرك بهذا الامر مش مهم مكانة بس المهم اننا نعمل بيه

buxgaineregy
02-12-2013, 15:24
نرجوا توضيح من اين نحصل على هذه المفكرة ونريد تفاصيل اكثر واكثر
هل هي تعطي عن كل الدول ولا عن منطقة اليورو فقط وتقبل تحياتي ومروري
وشكرا جزيل الشكر

Ahmed Shokeir
02-12-2013, 15:33
اعتقد ان المفكرة الاقتصادية مثل جدول الاعمال الاقتصادية كدة يعنى مثلا مواعيد التداول الصحيحة وماعيد الاخبار وهكذا

haitham
02-12-2013, 17:00
تسلم على طرح الموضوع وتذكيرنا بجزء مهم ومؤثر فى السوق زى المفكرة الاقتصاديه بس كنت اتمنى لو تضيف ليها لينك ندخل عليه كلنا

جرجس
02-12-2013, 17:35
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kingman
هو موضوع مهم وشكرا جدا لحضرتك على الافادة من الموضوع

maged mohamed
02-12-2013, 18:48
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور اخى الكريم على التنبيه و النصيحه

mostafaabdelgawad
02-12-2013, 20:03
انا والحمد لله الان لا اتابع الاخبار تماما تقريبا
بركز اكتر بكتير على التحليل الفني فقط وبضع ستوب لوز عند الدخول

kebaierkhaled
02-12-2013, 21:16
السلام عليكم
الجدول الاقتصادي مهم جدا
و كل ما تحصلت على المعلومة الصحيحة وبصفة مبكرة منه
تستفيد اكثر

ahmedshawky
02-12-2013, 21:18
أعتقد أن المفكرة الاقتصادية تحتوي على المعلومات التي تساعد الفرد في فهم عمليات التداول الحالية وأولوياتها

Eman Waheed Sawabi
02-12-2013, 21:19
السلام عليكم ورحمة الله . اثابكم الله أخى الفاضل على توضيح أهمية المفكرة الاقتصادية وضرورة متابعتها بشكل متواصل . شكرااااااا

rogi
02-12-2013, 21:23
فعلا المفكرة الاقتصادية هاااامة جدا
فالمضاربة اساسها تتبع الاخبار اول باول
للتنبؤ بارتفاع او هبوط الاسعار
مشكووور ع الافاده

emy393
02-20-2013, 01:41
ان المفكره الاقتصاديه مهمه جدا ومعلومه جيده اشكركم علي هذه المعلومات القيمه

etharhesham
02-20-2013, 02:25
المفكرة الاقتصادية مهمه جدا وخصوصا للى بيتاجر على الاخبار .. لان من خلالها يمكن معرفة نوع الخبر اللى هيصدر تاثيره .. يعنى نقدر نتوقع اذا كان ايجابى ام سلبى .. ده غير انها بتعطى اوقات صدور الاخبار والاخبار المتعلقة بالاحداث العالمية اللى بتاثر عالسوق .. تحياتى :)

haze5m
02-20-2013, 04:00
المفكرة الاقتصادية هي مفيدة جدا
لمستخدمي التحليل الاساسي واوقات الاخبار

أمل
02-20-2013, 04:25
السلام عليكم

جزاك الله خيرا على هذا الموضوع

وانشاء الله الكل يستفيد

شكـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــررراااااااا

taoufik bajjou
02-20-2013, 04:42
السلام عليكم أخي الكريم كلامك صحيح و معقول لتجنب الخسائر الفادحة خصوصا للمتاجر اليومي وفق الله الجميع

fancydreams
02-20-2013, 08:22
اخى الكريم موضوع في غايه الاهميه فعلا لازم الواحد يستخدم الكمفركة الاقتصاديه خاصة في الاخبار ومتابعتها
الجميل في هذا المنتدى ان كل الموضيع فيه تعتبر في غايه الاهميه والواحد بيستفد منها كتسر مشور اخى الكريم

eslam2013
02-20-2013, 11:05
اولا شكرا على موضوعك يا اخى ... ثانيا الاستفادة كبيرة بصراحة انو لازم تعرف ان المفكرة الاقتصادية
مهمة جدا وخصوصا التداول بالفوركس لانها بتوجهك هتعمل ايه تبعد عن السوق او تدخل اليه الخ الخ بس بجد
تسلم على النصيحة دى

فوركس 2013
02-20-2013, 12:17
المساعدة فى معرفة احوال السوق للمعرفة البيع
وعدم البيع لا فى الوقت المناسب

yoka
02-20-2013, 12:57
السلام عليكم ورحمة الله ..
شكرآ لك على المعلومة وجعله فى ميزان حسناتك
وجزاك الله خير

CH.MEHDI
02-20-2013, 13:05
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
و أين نجد هذه المفكرة الإقتصادية ؟
هل هي مجلة, موقع , منتدي ؟
شكرا لالتوضيخ

shrara
02-20-2013, 14:08
مرحبا اخي الغالي
والله هي مهمة جدا لناس التحليل الاساسي الذي يعتمد على الاخبار فقط

Zamalkawy4ever
03-31-2013, 14:07
بالطبع يا اخي فالمفكره الاقتصاديه مهمه جدا
لنا لتعريفنا المواعيد المتاحه للتداول
ومواعيد فتح وغلق سوق الفوركس
وشكرا جزيلا

ess_ess
03-31-2013, 15:06
جزاك الله خيرا اخى الفاضل على هذه المعلومةالمهمة وانا عن نفسى كنت اجهلها بارك الله فيك وفى انتظار المزيد من المعلومات المفيدة

ميوية حسن
03-31-2013, 15:32
لكل خبر تأثير مختلف عن الآخر
ربما يأتي الخبر إيجابي و لكنه اقل من التوقعات مثلا
في هذه الحالة ربما يكون التأثير بسيط أو لا يتحرك السوق
و العكس بالنسبة للخبر السلبي
أيضاً ربما تصدر بعض التصريحات أو البيانات الآخرى مع نتائج البيانات الاقتصادية

شهرزاد1
04-03-2013, 23:35
ص
مؤشر hia لمبيعات المنازل الجديدة
-5.3 %
4.2 %
12:30 ص
الميزان التجاري
-0.18 b
-1.00 b
-1.22 b
12:59 ص
مؤشر pmi غير التصنيعي – شهري
55.6
54.5
08:30 ص
مسح الأوضاع الائتمانية - ربع سنوي
08:30 ص
مؤشر pmi للبناء
47.2
47.7
46.8
08:32 ص
التغير في معدل الرهون العقارية - ربع ...
-8.6 b
-7.4 b
-7.9 b
09:00 ص
التقديرات الأولية لمؤشر أسعار المستهل...
1.7 %
1.6 %
1.8 %
12:15 م
مؤشرadp للتغير في توظيف القطاع الخاص ...
158 k
203 k
237 k
02:00 م
مؤشر ism غير التصنيعي ـ شهري
54.4
55.9
56.0
02:30 م
مخزونات النفط الخام
2.7 m
1.8 m
3.3 m
09:00 م
حديث بولارد عضو لجنة الاحتياطي الفيدر...
10:30 م
مؤشر aig الخدمي

Omaryat1
04-04-2013, 00:35
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
فعلا أخي معرفة أوقات الأخبار من خلال المفكرة الإقتصادية مهمة جدا في التجارة

ahmed.mamdouh
04-04-2013, 02:22
اكيد طبعا المفكرة الاقتصادية لها اهمية كبيرة جدا لانها تنظم الوقت وتعرفنا مواعيد الاخبار بشكل جيد وغيرة

BiBo
04-10-2013, 22:24
المفكرة الاقصتاديه اخي الكريم هي اداة مساعدة فقط تعطيك الاخبار
وانت تحللها شكرالك
تحياتي

ayman.shosha
04-10-2013, 23:11
كلام جميل وفى محله
المفكره فعلا مهمه
واساس من اساسيات المتاجره السليمه
فعلى اساسها نستعد للمرحله التاليه وهى مرحلة التحليل الفنى

mimo3050
05-16-2013, 05:32
المفكرة الاقتصادية مهمة جدا ليا انا شخصيا علشان من خلال الاخبار دى بقدر اخمن انه عملة سعرها هيزيد و انه عملة سعرها هيقل بس دا اكيد بجانب التحليلات الفنية و الاساسية

yacrao
05-16-2013, 14:41
طبعا هي مهمة بالنسبة للاشخاص المهتمين بالتداول على التحليل الاساسي
طبعا لا بمكن لي شخص من العامة التمكن من هذه الادوات لكني لا اجدها تستهل كل هذا التعب والبحث

haitham
05-16-2013, 16:14
جزاك الله خيرا اخى الكريم وياريت لو فيه لينك لبعض المواقع الى بتساعدنا على حاجة زى كده ونقدر نستفيد منها يبقى جزاك الله خيرا

latraaa
05-16-2013, 19:32
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم، و بالعل هي فكرة قيمة و رائعة و أتمنى أن يطبقها الكثيرون إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

mika
05-17-2013, 03:57
والله موضوع مهم جدا يا اخي الكريم
فعلا المفكره الاقتصاديه مهمه جدا جدا
شكرا علي المشاركه

czcz
05-17-2013, 04:05
انا دايما انظر اليها انها من اهم الاشياء
التى تساعد على فهم الفوركس والتعرف دايما على الجديد

3amr
05-17-2013, 12:36
ان المفكرة الاقتصادية من اهم المواضيع التي نقشناها اليوم

illusionist1830
05-17-2013, 17:40
سلام فعلا الاخ التليل الاساسي او المفكرة الاقتصادية مهمة جدا و تؤثر على السعر
مع العلم انني اتجنب المتاجرة وقت الاخبار لانني مبتدئ
تقبلو مروري سلام

adell
05-22-2013, 10:28
اهم ما فى المفكرة الاقتصادية هى الاخبار الهامة جدا والتى تكون باللون الاحمر
ومن اهم هذة الاخبار هى اخبار البطالة
والفائدة وتصاريح البناء

mezoo123
05-22-2013, 12:47
شكرا على التوضيح وعلى مجهودك الكبير ده

ريتال
05-23-2013, 06:00
بارك الله فيك اخى الكريم فى طرح هذا الموضوع القيم وجزاك الله خير عنا وعن كل شخص يستفاد وجعله الله لك فى ميزان حسناتك[COLOR="Silver"]

---------- Post added 05-23-2013 at 03:00 AM ---------- Previous post was 05-22-2013 at 09:08 PM ----------

mshmsha
05-27-2013, 17:41
صحيح اخي الكريم المفكرة الاقتصادية مهمة جدا في سوق الفوركس
وطبعا انت عارف ان الاخبار دي ليها تاثير كبير جدا علي سوق الفوركس
واحسن موقعين ممكن تتابع عليهم هما فوركس فاكتوري او فوركس لايف وربنا يكرمنا جميعا ان شاء الله

fekher
05-30-2013, 22:14
طبعا المفكرة الاقتصادية مهمة جدا
ذلك لكي يتمكن المتاجر من التحكم في استراتيجياته بما يناسب الوضع.

yahya55
05-30-2013, 22:15
المفكرة الإقتصادية هي الأهم و الأساس

Businessmen
07-14-2013, 01:04
تحيه طيبه الى المدير والمشرفين والاعضاء
موضوع خطر فى بالى انى افتحه هنا وهوا

ماذا تريد بعد ان تربح من الفوركس؟؟
ما الاشياء الاولىه التى تريد شرائها من ربحك للفوركس ؟؟
ما الاشياء الكبرى التى تحلم بها عند تحقيق مبلغ ضخم من الفوركس ؟؟

تعالو نحلم مع بعض
موضوع شيق صدقونى

valoncia
07-14-2013, 01:48
انا اريد معرفة كيف احول حسابي الى الماستر كارد و شكرا

mokhtaralmasry2
08-27-2013, 05:07
موضوع هام للغاية واحييك عليه وانا قد
قمت بشرح موضوع مماثل وهو من اهم مواضيع التحليل الاخباري

جمبور
08-29-2013, 22:30
هل المفكرة الأقتصادية بهذه الدرجة من الأهمية لمتابعتها وكيف نتابعها أذن
وأين أفضل المفكرات الأقتصادية لتعطي تنبوءات عن الأسواق بحرفية.

أميمة
10-01-2013, 19:34
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اهلا بك اخى الكريم اشكرك
على طرح موضوعك الاكثر من رائع وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

login
10-29-2013, 12:18
مشكور اخى الكريم على النصيحه هبقى احاول اتابع المفكرات شكرآ جزيلا على الموضوع الرائع و المميز

واصل تالقك معنا فى المنتدى

بارك الله فيك أخى ...

ننتظر منك الكثير من خلال إبداعاتك المميزة

لك منـــــــ إجمل تحية ــــــــــى

بيسو النكش
10-30-2013, 14:15
السلام عليكم
جميل ياصديقي ان تعرف المفكره الاقتصاديه
لانها تحدد راس السهم لاعلي ام لاسفل وجزاك الله خيرا
وجزي اصقائنا خير علي مشاركتهم

karim omar
10-30-2013, 14:20
المفكرة الاقتصادية هامة للغاية و لكن يجب الاعتماد علي التحليل الفني مع الاخبار لأن اوضاع الدول متغيرة و يمكن انا تعطي الاخبار علي عكس المتوقع لذلك يجب متابعة الأخبار بشكل دائم

بالتوفيق للجميع

zamalkkawy
11-22-2013, 12:10
الموضوع ده مكانه في اقسام التعليم لان حضرتك كاتب شرح و نصيحه و ده ملوش اي صله بالمناقشات على العموم شكرا على المجهود و يا ريت المشرف ينقل الموضوع لمكانه و يا ريت احنا كاعضاء نخلي بالنا

zamalkkawy
11-25-2013, 02:00
ن اهم الأشياء التى يجب ان يتابعها المتداول كل يوم لمعرفة الخبار الهامة وحتى ان لم يكن يتعامل مع الأساسى فأغفاله عن المفكرة الأقتصادية معناها تعرضه للخطر فى صفقاته لعدم معرفة صدرو مثل الأخبار

anaredafaster
02-04-2014, 21:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يا اخى احب ان اقدم لك الشكر على هذا الموضوع الجديد بل الرائل والاكثر من رائع وهو موضوع اهمية المفكرة الاقتصادية وهذا الموضوع فادنى شخصيا فى الفور تيكس بل وانة بكل تاكيد بدون اى شك قد فاد الكثير من الاعضاء وبالاخص الاعضاء المبتدئين مثلى انا وشكر لك والمنتظر منك الجد دائما ومنك ومن جميع الاعضاء الاخرين وشكرا

لك وشكرا لك
وان شاء الله بالربح
ونسأل الله الخيرة واتمنى لك ولجميع المشاركين التوفيق والسلام عليكم
تـقبـل مـروري .. بـالتـوفيـق للجميع
واتمنى لك المكسب الوفير فى سوق الفوركس ياعزيزى
ونسأل الله الخيرة واتمنى لك ولجميع المشاركين التوفيق والسلام
بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله