PDA

View Full Version : و الفوركس موثوق به في جميع الأوقات؟

Pages : [1] 2 3 4 5

ahmednabil240
06-14-2012, 23:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عندى سؤال
هل الفوركس موثوق به فى جميع اوقات التداول ام هناك اوقات لا يكون الفوركس موثوق فيه ؟

ahmed abdalla
06-14-2012, 23:30
ان الفوركس مجال عمل جاد وليس بالعمل السهل ولكن التاجر يبذل جهد حتى
يحقق الارباح لذلك فهو يتوافر فيه كل الشروط التى تجعل هذا العمل موثوق فيه

mony
06-15-2012, 00:17
من حيث سوق الفوركس فيوجد ثقه فيه لانه يتميز بالشفافيه والمصداقيه العاليه ولكن لا يمكن ان ثق بانك تستطيع ان تحقق رارباح دائما لان الفوركس مكسب وخساره ومن اقل غلطه ممكن تخسر

mando
06-15-2012, 00:28
الفوركس سوق عالمى وشفاف لكن لو بتسأل موثق فية يعنى تقدر تربح منه باستمرار انا بشوف صعب فى انك تحقق مكسب باستمرار يمكن الواحد لما يوصل لى درجة الاحتراف يمكن يحقق مكسب لكن لا بد من خسارة لانة السوق متقلب وأكبر من اى حد اللى مش موثق فية هى شركات الوساطة لانه ممكن الشركة تنصب وفى شركات بتتعمد خسارة العميل

Mohamed90
06-15-2012, 00:31
السلام عليكم اخي العزيز الفوركس مجال ليس اهلا لثقة اصلا و يمكن لا تصيب الاهداف في افضل التحليلات و السوق غدار و لايمكن الوثوق به
ولكن مع التحليل الجيد تتفوق عليه بالنسبة جيدة و تربح صفقات كثيرة بالعون الله

ahmed saleh
06-15-2012, 01:40
اة طبعا فى بعض الاوقات لا يمكنك المتاجرة فية خالص بسبب
بيكون السوق متذبذب خالص لذلك لا ينصح بدخول فى اى صفقة
لذلك عليك ان تختار الوقت الذى تتدخل فية

kingman
06-15-2012, 01:46
هى فترات الفوركس مختلفة عموما فمثلا فى الفترة الأوربية والأمريكية تختلف كثيرا عن الفترة الأسيوية حيث الفترة الأسيوية بطيئة ومتذبذبة بسبب قلة السيولة بعكس الأوربية والأمريكية وايضا وقت صدور الأخبار بتبقى خطرة لتحرك السعر بقوة بناءا على نتجية الخبر فيجب على كل متاجر ان يختار او يوفق بين وقت التداول واستراتيجيته او حسب توفر الفرص بناءا على طريقة تداوله

remo
06-15-2012, 01:53
عندى سؤال
هل الفوركس موثوق به فى جميع اوقات التداول ام هناك اوقات لا يكون الفوركس موثوق فيه ؟

بص الفوركس موثوق بة وقكل الاوقات وممكن تربح منة فى اى وقت بس احذر وقت الاخبار الجامدة اللى زى الفئدة او البطالة فى شركات بتلعب وقت الاخبار دى فايفضل متخشش لان واحد صاحبى اتلسع من شركة كبيرة وقت خبر

magic777
06-15-2012, 02:02
من الافضل اخي ان تتجنب المتاجره في اوقات معينه من السوق مثل
وقت صدور الاخبار والتصريحات لرؤوساء الدول او المسؤلين عن الجانب المالي والاقتصادي للدوله
وقت فتح واغلاق الفترات مثلا يفضل لوكنت متاجر اسكالبنج او صفقات سريعه صغيره ان لا تتاجر في وقت اغلاق الفتره والاوروبيه وافتتاح الامريكه
مثلا لان احيانا بتحصل حركه قويه غير متوقعه
واخيرا يفضل ان لا تتاجر ايام الجمعه او يوم الاغلاق الشهري

magic777
06-16-2012, 18:05
هى فترات الفوركس مختلفة عموما فمثلا فى الفترة الأوربية والأمريكية تختلف كثيرا عن الفترة الأسيوية حيث الفترة الأسيوية بطيئة ومتذبذبة بسبب قلة السيولة بعكس الأوربية والأمريكية وايضا وقت صدور الأخبار بتبقى خطرة لتحرك السعر بقوة بناءا على نتجية الخبر فيجب على كل متاجر ان يختار او يوفق بين وقت التداول واستراتيجيته او حسب توفر الفرص بناءا على طريقة تداوله
واعتقد انه من الاسلم للمبتدأ في البدايه انه يبعد عن الفترات الاوروبيه والامريكيه ايام الحركات القويه بها وكذلك اوقات الاخبار
لانها بتكوت صعبه عليه في البدايه انه يتعامل ويشتغل مع الحركه السريعه للسعر دي
وبعد لما يكتسب الخبره الجيده يقدر يجرب نفسه مع الفترات دي وحركات الاسعار السريعه دي

A7mad_Aziz
06-16-2012, 18:08
اعتقد ان الفوركس عموماً موثوق فيه..لكن بعض الاوقات يفضل ان نبتعد عن السوق وهى اوقات التذبذب مثل نهاية الشهر ونهاية السنة

Rami
06-16-2012, 18:18
السوال لم افهمه بشكل جيد, لكن ساجيب حسب ما فهمت .
ممكن يكون تكون تلاعب من الشركات النص كم بالاسعار والنصب على عملائها وهناك مئات طرق النصب

jans
06-16-2012, 21:14
صعب على الشخص أن يثق في الفوركس لأنه سوق متقلب دائماً
إذا ربحك فيه دائم لفتره فسوف يأتي الوقت الذي تخسر فيه .

kingman
06-16-2012, 22:41
ان شاء الله نكون حذرين مع افتتاح السوق لن غدا سيكون انتخابات اليونان واعتقد بأذن الله ستكون نتيجة النتخابات فى ليلة يوم الأثنين واعتقد ان السوق هيتحرك بقوة ايا كانت نتيجة الأنتخابات والله اعلم

a5rzamn
06-16-2012, 22:46
الفوركس ليس له ثقه ولا باي وقت

ممكن في اوقات يكون السوق خامدا عادتا وفي اي لحظه ممكن تتفاجا باتفاع او انخفاض

فيجب ان تكون متابعا في كل لحظه ممكن يكون تطور

كريم
06-17-2012, 00:51
مش كل الأوقان بيكون موثوق بها فأحيانا بيكون في تذبب و بتكون فتره خطرة و تحرك سعر العملة بسيط و بالتالي خطورة عاليه

لكن يوجد ايضا العملات الأساسية لها تحركات ثابته لكن ايضا للأخبار تأثير قوي و قد تطيح بالعملة و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

yassoo011
06-17-2012, 00:59
حاليا تذبذب كبير في سعر اليورو
وكلنا نلاحظ ذلك وذلك بسبب الازمة المالية في اوروبا
فعلينا الحذر عند المتاجرة

remo
06-17-2012, 01:20
السلام عليكم اخي العزيز الفوركس مجال ليس اهلا لثقة اصلا و يمكن لا تصيب الاهداف في افضل التحليلات و السوق غدار و لايمكن الوثوق به

فعلا سوق الفوركس اكبر سوق غدار ومفهوش حاجة مضمونة ابدا يعنى انت متقدرش تضمن فية نقطة واحدة واكن استخدام استراتيجية محترمة وطريقة جيدة فى الفوركس يبقى انت ممكن تربح منة ولو قليل وهذا فى حد ذاتة مكسب

ramid
06-17-2012, 01:27
من الافضل اخي ان تتجنب المتاجره في اوقات معينه من السوق مثل
وقت صدور الاخبار والتصريحات لرؤوساء الدول او المسؤلين عن الجانب المالي والاقتصادي للدوله
وقت فتح واغلاق الفترات مثلا يفضل لوكنت متاجر اسكالبنج او صفقات سريعه صغيره ان لا تتاجر في وقت اغلاق الفتره والاوروبيه وافتتاح الامريكه
مثلا لان احيانا بتحصل حركه قويه غير متوقعه
واخيرا يفضل ان لا تتاجر ايام الجمعه او يوم الاغلاق الشهري
سمعت أن التداول عند افتتاح السوق أو اغلاقه فيه خطورة
لكن عدم المتاجرة يوم الجمعة بالكامل أول مرة اسمع بيه
ارجو منك توضيح لماذا؟

khaled
06-17-2012, 04:55
اعتقد ان الفوركس سوق غادر و متقلب , ممكن تكون فاتح صفقة و كسبان و بعدها بساعة تصبح خسران , مع التحلبل الدقيق ومع الخبرة و الصبر تقدر تقلل الخسارة لاقل قيمة ممكنة لكن طبعا الخبرة مش سهلة و محتاجة وقت كبير , اهم شئ هو انك تستمر و تصبر و لا تياس ابدا

2x1
06-17-2012, 10:45
الثقة من حيث الجدية طبعا موثوق لكن من حيث جني ارباح

مؤكدة لا اعتقد ذلك فمن الممكن احتمال الخسارة دائما

Mohamed90
06-17-2012, 11:12

السلام عليكم اخي العزيز كلام جيد و الفوركس يجب الثقة فيه من حيث الجدية و العمل بجد و قيام بمجهود كبير
و لايمكن الوثوق به اثناء التداول لانه سوق متقلب كثيرا

compaq0
06-17-2012, 12:10
هناك شركات وساطه كبيره جدا و محل ثقه اذا كنت افهم قصدك صح و لكن اللى اعرفه ان اثناء اعطاءك امر بيع او شراء فان هناك مراقب عليك يرى انه يجب ان يتاخر امر البيع او الشراء مثلا 10 نقاط و لكن اذا خسر او ربح فهذا لشركته انما انت عندما تعطى امر بيع او شراء فهو ملزم به و عندما تغلق الصفقه ملزم ان يعطيك ارباح وقتها

magic777
06-17-2012, 17:57
ان شاء الله نكون حذرين مع افتتاح السوق لن غدا سيكون انتخابات اليونان واعتقد بأذن الله ستكون نتيجة النتخابات فى ليلة يوم الأثنين واعتقد ان السوق هيتحرك بقوة ايا كانت نتيجة الأنتخابات والله اعلم

انا معاك في ده واعتقد ان الحركه هتكون مراجيح في كلا الاتجاهين مش في اتجاه واحد ولكن الاغلب هيكون اتجاه
الصعود هو الاقوى هنا مهما كانت نتيجه الانتخابات والله اعلم طبعا

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 18:20
انا معاك في ده واعتقد ان الحركه هتكون مراجيح في كلا الاتجاهين مش في اتجاه واحد ولكن الاغلب هيكون اتجاه

السوق هيفتح على جاب الاسبوع ده

واليورو صعود

والله اعلى واعلم

mando
06-17-2012, 18:46
السوق هيفتح على جاب الاسبوع ده

واليورو صعود

والله اعلى واعلم

الله اعلم انا برضو سمعت انه هايفتح على جاب وممكن يكون جاب كبير لكن مش عارف لفوق
ولا تحت بسب اخبار انتخابات انتخابات الرئاسة فى اليونان

AhmedMagnifico
06-17-2012, 20:05
لا يا اخى الفوركس سوق مضمون جداً جداً ان شاء الله
لكن لو بتسال عن وقت التداول فابعد عن اوقات الحركات القوية والتذبذب !!

midomido419
06-17-2012, 20:18
هو عادة الفوركس مضمون جداا وعمل حقيقى يعتمد عليه
ولكن فى بعض الحالات يصعب ان يكون منضمونا مثل حالات التذبذوب و المشاكل العالمية والاقتصادية التى قد تحدث

kingman
06-17-2012, 20:22

هو اكيد فيه فرق بين الثقة بالنفس بناءا على نقة المتاجر بما بذله من مجهود وعمل وبين ان الربح سيتحقق لا محالة فكيس هناك شئ مضمون فى هذا السوق وكل شئ فيه مجرد احتمال المهم ان الواحد يعمل اللى عليه والتوفيق من عندالله

21cent
06-17-2012, 20:25
عندى سؤال
ممكن توضيح للسؤال اخى العزيز ارى ان السوق مبهم وغير مفهم
اذا كانت ترى انه موثوق فى التداول ام موثوق من حيث الشركة
ام موثوق من ماذا ؟؟
وارى انه غير موثوق فيه فى وقت الاخبار ان كنت تقصد هذا
حيث السيولة العالية ترفع السعر وتهبطه بنقاط كثيرة اوى

firas1984
06-17-2012, 20:29
مرحبا اخواني
ان الفوركس موثوق به لانه يعتمد على الاقتصاد العالمي وليس على اقتصاد بلد والفوركس موجود في اي وقت ولا اظن ان هناك خوف
من الفوركس لانه لا اعتقد انه سينتهي في لحظة ما

remo
06-17-2012, 21:13
عندى سؤال

انت رايح دماغك وخلى الفوركس عمل اضافى ليك بمعنى انك يبقى عندك عمل اساسى بدخل اساسى والفوركي ليس الا عمل يضاف الا العمل الاساسى ليزيد من دخلك فقط لا غير كدة تريح دماغك

Texxon
06-18-2012, 02:39
لا يمكن ان يكون هناك نظام موثوق فيه بشكل كبير 100% مثلا، اي نظام لا بد ان يحدث فيه خلل ( بالنسبة لنا ) قد يكون النظام نفسه محكم ولا خلل فيه ، ولكن بالنسبة لنا لا يمكننا توقع جميع الحركات التي يحدثها هذا النظام

sho
06-18-2012, 05:18
الفوركس مهنة تحتوى على نسبة عالية من المخاطرة .. هناك اوقات معينة يكون التداول فيها مخاطرة مثل اوقات الاجازات والعطلات الاسبوعية ... يجب الابتعاد عن السوق فى هذة الاوقات كذلك اوقات الاحداث الكبيرة ... يجب ان لا نثق فى السوق خلالها

moonlight
06-18-2012, 08:55
اعتقد ان الفوركس سوق متغير دائما وليس مستقر وبه مخاطر كبيرة فلا يجب علينا ان نثق فى السوق دائما ويجب ان نكون عللى استعداد لمواجهة اى تغير مفاجئ يحدث لان هناك تحركات سريعة فى السوق ويمكن مفاجئتنا فى جميع الاوقات عند التداول فى سوق الفوركس

2x1
06-18-2012, 08:59
اكيد مفيش وقت محدد تقدر تثق فية وتقول انة مربح 100% لابد من دراسة جيدة وتحليل جيد فجميع الاوقات وعالمدي الطويل وبعدها تحدد اذا كنت هتاجر وباي اتجاة

maklad94
06-18-2012, 09:54
الحكاية مش حكاية ثقة الحكاية حكاية خطورة لأمنه الفوركس دايما موثوق فيه على حسب البروكر اللى انت شغال معاه ده لو بنتكلم عن السحب والايادع وكدا انما فى اوقات الاخبار لو انت مش عارف تحليل ااساسى يبقى الافضلى انك متدخلش احسن .

magic777
06-19-2012, 18:49
اكيد مفيش وقت محدد تقدر تثق فية وتقول انة مربح 100% لابد من دراسة جيدة وتحليل جيد فجميع الاوقات وعالمدي الطويل وبعدها تحدد اذا كنت هتاجر وباي اتجاة

بالضبط متقعدش تفكر في ان الوقت ده احسن من الوقت ده لانه كله هنا مش مضمون
الاحسن انك تركز هنا على طريقه عملك والوقت المناسب ليها ايه وتشتغل فيه وتعمل اللي عليك
والباقي على ربنا طبعا

shwaikich
06-19-2012, 19:06
لا يجب ان نثق بالفوركس او بالسوق ابدا فمهما حللت و درست فربما لا تستطيع الوصول للاهداف التي ترغب بها ولكن يجب دائما تحليل النتائج سواء ايجابية كانت او سلبية للاستفادة من النتائج للمستقبل

kingman
06-19-2012, 21:43
لازم نتعامل مع السوق ده على مبدا الأحتمال ان كل حاجة فيه هى مجرد احتمال يحتمل ان يحدث اولا يحدث وليس فيه شئ اكيد وده بيخلى الواح دائما حذر ومحدد كل السيناريوهات التى من الممكن ان تحدث وده التعامل الصح مع السوق وربنا يوفقنا جميعا

ahmed
06-19-2012, 21:47
والله يا اخى الوقت الوحيد الذى لا اثق فى السوق فيه
وقت اجازات البنوك اشعر ان السوق بيمشى على مذاجو

KOGI
06-20-2012, 00:49
بعض الاوقات لا يمكنك المتاجرة فية خالص بسبب

Mostafa Mando
06-20-2012, 02:03
الفوركس ليس كباقي مجالات الربح من الانترنت ممكن يتنصب عليك فيه لا يا اخي الفوركس

تجارة عملات مثل البورصة لكن هذه عملات لذلك لا يستطيع احد ان يشكك في الفوركس اطلاقاً ونحن حتى الآن لن نسمع عن واحد نصب عليه الفوركس

إلا من الشركة فشركة الوساطة شئ والفوركس شئ آخر تماماً

عليك ان تختار شركة الوساطة الموثوق فيها

zahran
06-20-2012, 08:49
بص يا باشا الفوركس دا فيه الاعيب كتير جدا . وعلى المتاجر الناجح ان يتفادى تلك الالاعيب
وعن الوقت اللى انت بتتكلم فيه . هقولك فيه اوقات بيبقى فى خدع كتير اوى ومرجنه حسابات كتير زى اللى بيحصل ف يوم الجمعه احيانا . وعند بدايه فتح السوف اما بيفتح على جابات زى ما احنا شايفين اليومين ددول

okash
06-20-2012, 09:40
الفوركس موثوق فيها جدا لأ، الاسعار يوجد فيها شفافية ومصداقية ولكن من ناحية تداول وتحركات السوق يوجد اوقات يجب الابتعاد عنها كتقلبات السوق ووجود اخبار عنيفة قد تعكس وضع السوق

aboualy
06-20-2012, 09:58
بص يا باشا الفوركس دا فيه الاعيب كتير جدا . وعلى المتاجر الناجح ان يتفادى تلك الالاعيب
وعن الوقت اللى انت بتتكلم فيه . هقولك فيه اوقات بيبقى فى خدع كتير اوى ومرجنه حسابات كتير زى اللى بيحصل ف يوم الجمعه احيانا . وعند بدايه فتح السوف اما بيفتح على جابات زى ما احنا شايفين اليومين ددول

لا اعتقد ان هناك من يستطيع ان يتلاعب بالاسعار فى سوق الفوركس ككل لان هذا السوق ضخم جدا
اما الجابات فهى فى الغالب بتكون ناتجة عن التداول الذى يحدث فى وقت العطلة فنحن لا يمكن ان نتوقع ان تداول العملات يتوقف نهائيا يومىالسبت والاحد
التلاعب الوحيد اللذى يمكن ان يحدث هو تلاعب شركات الوساطة ولذلك يجب علينا ان نختار شركة الوساطة جيدا

deadlyfox
06-20-2012, 10:05
اعتقد انه مع كم هذة الشركات العالميه والكبيرة ومع كل هذة الشفافية
ان الفوركس هو مجال موثوق فيه جدا وده من وجهة نظرى الصغيرة للموضوع

ahmedpopo
06-20-2012, 13:11
نعم الفوركس موثوق به ولكن يجب ان تختار الاوقات
لأن من الممكن ان يوجد اخبار قد تؤدى إلى الخسارة
فيجب المتابع كثيرا حتى تكتسب الخبرة الكفاية

ahmed
06-20-2012, 13:13
بعض الاوقات لا يمكنك المتاجرة فية خالص بسبب

صح يا اخى
وقت التذبذب ايضا من الاوقات التى يفضل عدم العمل فيها
لعدم موثوقيتها وايضا الاحساس بالملل

ARAB_PIGEON
06-20-2012, 13:16
عندى سؤال

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
الفوركس مضمون وموثوق به فى اى وقت
طالما تحليلك الفنى سليم

elzeel
06-20-2012, 15:36
اكيد موثوق فيه بالنسبه للشركات الموثوق بها لانه عمل واضح وصريح
وهو متاجره اسهم وعملات يعنى واضح للجميع وليس به اى خداع
فاما المكسب او الخساره

Smart
06-20-2012, 15:43
اياك واوقات الاخبار
السوق وقتها قد يتحرك عكس الخبر او فى اتجاهه عده نقاط قد تصل الى مئات النقاط
ليست كل الاوقات جيده للمتاجره

2x1
06-20-2012, 15:44
اكيد موثوق فيه بالنسبه للشركات الموثوق بها لانه عمل واضح وصريح
وهو متاجره اسهم وعملات يعنى واضح للجميع وليس به اى خداع
فاما المكسب او الخساره
صحيح لكن احذر من شركات الوساطة النصابة لابد من التاكد منها جيدا قبل فتح حساب فاي شركة لان في الفترة الاخيرة ظهرت كتير من الشركات النصابة

magic777
06-20-2012, 16:08
والله يا اخى الوقت الوحيد الذى لا اثق فى السوق فيه
وقت اجازات البنوك اشعر ان السوق بيمشى على مذاجو

بالعكس اخي احمد ده اجمل واحسن وقت من وجهه نظري للعمل هتلاقي نفسك تقدر تشتغل اسكالبنج
في حدود مستطيل الحركه في اليوم ده دون خوف اوي من اي حركات قويه
لان الحركه وقتها مش هتخرج عن 50 الى 100 نقطه

shwaikich
06-20-2012, 20:26
الفوركس ليس موثوق به دائما فهو متقلب و في بعض الاحيان ياتي مفاجئ و غير متوقع للنتائج التي تكون قد درستها و حللتها

aboualy
06-20-2012, 20:29
الفوركس موثوق فيه ولكن ليس فى كل الاوقات ومثلا فى اوقات الاخبار القوية قد يتحرك السعر حركة قوية و سريعة عكس التحليل الفنى
وايضا يجب اختيار الشركة الموثوق فيها حتى لا تتعرض لحالات نصب او تلاعب فى الاسعار

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 20:33
الفوركس موثوق فيه ولكن ليس فى كل الاوقات ومثلا فى اوقات الاخبار القوية قد يتحرك السعر حركة قوية و سريعة عكس التحليل الفنى
وايضا يجب اختيار الشركة الموثوق فيها حتى لا تتعرض لحالات نصب او تلاعب فى الاسعار

اهم شئ اختيار الشركة زى ما انت قولت ياعزيزى

الشركة لو كويسه هتخليك تحب المجال وتدعمك انك تكون افضل وتتعلم اكتر

لكن لو شركه تحت بير السلم هتكرهك فى المجال

Mohamed90
06-20-2012, 21:08
السلام عليكم طبعا اخي المجال الفوركس هو المجال الوحيد الذي يحتاج للبديهة و اليقظة و اي غفلة او خطا يكلفك الكثير و طلعا هذا هو المجال الوحدي الذي لا يمكن الوثوق به و الربح منه بكل ضمان بل يحتاج للمتابعة كل صغيرة و كبيرة

mohamed hamdy
06-20-2012, 21:12
بالنسبة لى فانا اؤمن بالمثل (حرص ولا تخون بالنسبة
لاي شئ فى الحياه لان الفوركس ممكن ان تخسر من خلاله

kingman
06-21-2012, 02:06
اياك واوقات الاخبار
السوق وقتها قد يتحرك عكس الخبر او فى اتجاهه عده نقاط قد تصل الى مئات النقاط
ليست كل الاوقات جيده للمتاجره
بالفعل نفس الخبر ونفس النتيجة لكن الحركة بتختلف من وقت لآخر حسب الظروف المحيطة بالخبر والخبار دائما التعالم معها بيبقى خطر ولازم الواحد يبقى عنده طريقة جيدة جدا كى لايعرض نفسه لخسائر كبيرة فى التداول على الأخبار

zikooo014
06-21-2012, 14:52
انا لا اثق في الفوركس صراحةً لاني زي ما ممكن اكسب برضو ممكن اخسر
بس عشان اثق في الفوركس لازم اكون عندي استراتيجيه 100% وتكون ارباحي متيير و خسائري لا تذكر لو تحقق دا انا هثق في الفوركس

mohamedfx2005
06-21-2012, 15:43
السلام عليكم ورحمة الله
ليس بامكاننا ان نقول وقت موثوق به ام لا في الفوركس لان السوق مفتوح 5 ايام بالاسبوع وفيه العديد من الفترات وعلى كل متاجر ان يختار الفترة التي تناسبه من حيث وقت تفرغه وكذلك طريقة واستراتيجيته
فمثلا اصحاب الصفقات المتوسطة والبعيدة الامد تجدهم لا يتاجرون الا في الفترة الاوروبية والامريكية واصحاب الصفقات السكالبينج تجدهم يتاجرون في جميع الاوقات او خاصة في الفترة الاسيوية لضعف الحركة

magic777
06-21-2012, 22:31
بالفعل نفس الخبر ونفس النتيجة لكن الحركة بتختلف من وقت لآخر حسب الظروف المحيطة بالخبر والخبار دائما التعالم معها بيبقى خطر ولازم الواحد يبقى عنده طريقة جيدة جدا كى لايعرض نفسه لخسائر كبيرة فى التداول على الأخبار

المفروض المتاجر اللي عاوز يشتغل بطرق الاخبار دي يكون متمكن منها ومدرب على العمل بيها
على الديمو وعارف طبيعه كل خبر وتأثيره ايه على العمله من كتر متابعته السابقه ليهم وملاحظاته السابقه

ahmed abdalla
06-22-2012, 01:17
الفوركس موثوق فيه طبعا انه عمل تجارى مثل اى عمل ولانه يختلف بانه عمل غيلر مادى والكترونى ولكنه عمل يحتاج الى الجهد الذهنى ويحققق الربح

Mr.GooDMaN
06-22-2012, 04:36
اكيد طبعا في اوقات مش مضمون فيها اوقات التذبذب الشديد وشهر ديسمبر اللي بيبقا مليان مخاطر وخساير
وايضا اوقات الاخبار

Mostafa Mando
06-22-2012, 05:38
بس عشان اثق في الفوركس لازم اكون عندي استراتيجيه 100% وتكون ارباحي متيير و خسائري لا تذكر لو تحقق دا انا هثق في الفوركس

يا اخي هذه هو الفوركس يوم هتخسر ويوم تاني هتكسب

لكن الاحتراف في الفوركس ان تجعل ارباح اكثر من خسائرك

magic777
06-22-2012, 15:44

وطبعا حكايه انك تلاقي استراتيجيه تديك 100 في الميه دي استحاله طبعا وعلشان كده بنقول دايما
متعتمدش على الفوركس كمصدر دخل اساسي مهما وصلت فيه لمستوى جيد

KOGI
06-22-2012, 21:42
اة طبعا فى بعض الاوقات لا يمكنك المتاجرة فية خالص بسبب

Ahmed EL Deeb
06-22-2012, 21:57
لم افهم سؤالك جيدا هل تقصد شركات الوساطه ام تقصد السوق نفسه وتلاعباته ؟ عموما اذا كنت تقصد السوق نفسه فهو غدار ولا يمكن لاحد ان يثق فيه في كل الاوقات لذلك عليك المتابعه الدائمه لمستجدات السوق + الحذر اثناء التداول ودراسه مناطق الدخول جيدا قبل فتح اي صفقه

assidi saber
06-22-2012, 22:00
نعم فان في بعض الاوقات يكون السوق خطير لانه يمكن ان يعمل هبوط او نزول حد و هذا يمثل خطرا كبير على الحساب

hesham itch
06-23-2012, 08:32
يجب ان يكون المتاجر على دراية تامة باحوال السوق والاخبار التى تدور حول
الاسواق الاقتصادية الكبرى حتى يتجنب الوقوع ف اخطاء قد تكلفه خسارة
حسابه بالكالم ويجب ان يمتنع عن المتاجرة عند ارتفاع حدود الخطر فى ذلك

2x1
06-23-2012, 08:35
الثقة لا تكون فالفوركس واوقاتة في حد ذاتها انما تكمن الثقة في تحليلك واستيعابك
لاتجاهات السوق وانتهاز الفرص الجيدة منة بشكل جيد لتحقيق اهداف معقولة

ZOUHAIR_ZIZO28
06-23-2012, 10:13
لا يا اخى الفوركس سوق مضمون جداً جداً ان شاء الله
لكن لو بتسال عن وقت التداول فابعد عن اوقات الحركات القوية والتذبذب

assidi saber
06-23-2012, 23:08
الفوركس ليس موثوق فا في بعض الحالات يكون هناك تذبذب كبير وكذلك اوقات الاخبار
لانها بتكوت صعبه عليه

عزبز 18
06-23-2012, 23:56
نعم هناك عدة اوقات غير موثوق بها في الفوركس مثل الجمعة
والاحد ولاجازات ووقت صدور الاخبار الممهمة

aminos
06-25-2012, 00:05
السلام عليكم
نعم يا أخ هنا أوقات غير موثوق بها في الفوركس
و هي نهاية الأسبوع من يوم الجمعة إلى يوم الأحد
و أوقات صدور الأخبار الجد مهمة
و أوقات الأجازات
كما قال الأخ من قبلي

sa sa
06-25-2012, 00:20
الفوركس مكان موثوق فيه وانما ان تامن تقلب السوق سواء بالارتفاع او الانخفاض فهذا صعب يجب ان تعلم عندما يوجد ربح يوجد ايضا خساره.

Mtec
06-25-2012, 00:46
لا يجب الوثوق في الفوركس ابدا
لانه سوق متقلب لا يعرف المستحيل
و يثور و يأخد حسابات كثيرة في لحضات

nrgslawi
06-25-2012, 00:53
الفوركس مثل امواج البحر يجب على المتاجر ان يتاقلم معها لكن بالعقل والعلم
فلا يوجد شيء مستحبل فبالاراة نصل الى الهدف

ahmed
06-25-2012, 00:54
لا يجب الوثوق في الفوركس ابدا
لانه سوق متقلب لا يعرف المستحيل
و يثور و يأخد حسابات كثيرة في لحضات

بالفعل يجب ان يكون التعامل مع هذا السوق بحذر
شديد لانه ذات خطورة عاليه فلذلك لا يجب ان نثق فيه ابدبا

simo424
06-25-2012, 01:16
عندى سؤال

والله على حد علمي انه من التجارة الاكتر امان و تقة على النت خصوصا و ان كل الشركات تتابعها الرقابة الدولية وعدد من المنضمات

hehelibeb
06-26-2012, 21:44
صراحة عندما تكثر عندنا الخسائر التي لم تنتعود عليها نفقد الثقة تماما
وعند الربع العكس
أنا لا أقدر أن أجزم لأنني لا أعلم كيف تسير الأمور داخل البورص

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 21:48
وعند الربع العكس

اكيد علشان انت لسه مبتدأ الامور لسه غامضه امامك ولا تعرف لماذا السوق يتحرك اعلى واسفل
انت تحتاج لبعض الوقت لتفهم السوق جيداً لا تقلق خد وقتك الكافى فى التعلم ولا تتسرع

الله يوفقك

saad
06-26-2012, 22:29
هناك شركات وساطه كبيره جدا و محل ثقه اذا كنت افهم قصدك صح و لكن اللى اعرفه ان اثناء اعطاءك امر بيع او شراء فان هناك مراقب عليك يرى انه يجب ان يتاخر امر البيع او الشراء مثلا 10 نقاط و لكن اذا خسر او ربح فهذا لشركته انما انت عندما تعطى امر بيع او شراء فهو ملزم به و عندما تغلق الصفقه ملزم ان يعطيك ارباح وقتها

omar kapo
06-26-2012, 22:32
الفوركس عبارة عن
انه ف الزمن عندما لم يجد النت كانت الناس تشتري العملات الاجنبيه من البنك
الان الفوركس
اي شركات الوساطة تشتري وتبيع العملات بي كل امانة
اي وسيط بين اثنين لتحقيق ارباح فقط ومساعدة كل من الطرفين وتوفير الوقت والجهد ايضا

sobissa
06-26-2012, 22:35
الفوركس مجال جيد للكسب لكن تكون بعض الأوقات يكون من الصعب عليك الكسب منه خصوصا عندما تصدر الأخبار يبدأ السعر يتحرك بشكل جنوني تفقد معه تركيزك

saad
06-26-2012, 22:50

HUSSENEY
06-29-2012, 04:54

محمد فرغلى
06-29-2012, 09:27
لالالا انا مش معاك لان الفوركس مجال ليس اهلا لثقة اصلا و يمكن
لا تصيب الاهداف في افضل التحليلات و السوق غدار و لايمكن الوثوق به

xtomorrow
06-29-2012, 13:16
عالم الفوركس اخي الكريم متغير ومتبدل باستمرار
والدليل على ذلك عدم فعالية بعض الاستراتيجيات الناجحة مسبقا
بالتالي هو سوق غير موثوق به على الدوام فيوم ليك وغدا عليك

madoxegy
06-29-2012, 13:19
الفوركس مجال ليس اهلا لثقة اصلا و يمكن لا تصيب الاهداف في افضل التحليلات و السوق غدار و لايمكن الوثوق به
ولكن مع التحليل الجيد تتفوق عليه بالنسبة جيدة

magic777
06-29-2012, 16:03
وعند الربع العكس

بص اخي احنا طبعا مهما عملنا مش هنقدر نوصل لليقين هنا في التحليل وكل عملنا مجرد اجتهاد مننا
لكن اللي بينقذنا هنا برده اداره راس المال الصارمه واللي بتخلينا ممكن ننجح الصفقه
الخاسره بالتعزيز او التبريد وغيرها من الطرق المساعده

ma90do
06-29-2012, 16:16
الثقه والمصداقيه وعدم المصداقية ترجع الي الشركه الوساطة الي بتتعامل معاها ممكن تفعل اشياء تشكك الاخرون فيها مثل ماتدفعش او تتاخر في الدفع يبدء الشك ولكن الفوريكس لا ثقه بيه لانه عباره عن المحيط الذي يعلو مره واحده ويسبب الغرق ويهبط مره واحد ويسبب الجفاف

mhmd
06-29-2012, 17:06
طول ما الازواج بتتحرك

بعلمك انت تقدر انك تحقق ارباح من كل نقطة تحرك

mido303037
06-29-2012, 17:08
لا طبعا مش فى كل الاوقات يعننى مثلا الدنيا متبقاش مولعة وفى وقت حرب مثلا وانت تتاجر
اكيد بيتوقف المتاجرة

derfcase
07-01-2012, 07:58
اعتقد ان هناك اوقاتا للاسف الشديد لا استطيع انا شخصيا علي الاقل المتاجرة فيها
و هي يوم الجمعة - و فترات التداول الليلية التي تعمل بها البورصات الاسيوية

jihadazzam
07-01-2012, 08:05
عندى سؤال

السلام عليكم
نعم اخي الفوركس موثوق به في جميع اوقات التداول
هذا للكبار اعني للحسابات الكبيرة وهم يدخلون بصفقات طويلة
تسمي صفقات سوينقية
اما نحن اصحاب الحسابات الميكرو فعند ك يوم الجمعة في خوف للتقلبات القوية

Mohamed90
07-01-2012, 12:37
السلام عليكم طبعا اخي لا يمكن الوثوق بالفوركس الا بعد قيامك بالتحليل و المد من صحته
و الفوركس لا يمكن الوثوق فيه في وقت الاخبار القوية و ايضا يوم الجمعة هو اليوم المتقلب بشكل كبير و يفضل الابتعاد عن التداول فيه

waleed adel
07-01-2012, 23:05
لا يوجد شىء موثوق فيه فى الدنيا كلها
ولكن لابد من العمل والاجتهاد والباقى نتركه على ربنا

sabre
07-01-2012, 23:10
الفوركس ليس موثوق به فى كل الاوقات واذا لقيت نفسك بتكسب 4 او 5 مرات ورا بعض خذ اجازة لان هناك شىء غلط يحدث فالسوق مكسب وخسارة

fxjoseph
07-01-2012, 23:11
الفوركس يحتاج لخبرة وصبر للتعامل فيه ومن وجهة نظري الواحد المفروض ميتاجرش الا بالمبلغ اللي ممكن يخسره لان المخاطر فيه قوية كما هو الحال ان المكسب فيه قوي ولكن الوقع بيقول ان حال معظم المتاجرين هو الخسارة لذا يجب توخي الحذر واختيار الوقت المناسب مع ان ده صعب برضه لانك للاسف كل اختياراتك مبنية علي تكهنات اما الحقيقة هيجصل في السوق ايه بعد ثانية من الان الله واعلم بها وده بسبب ان الاطراف المشاركة في هذا السوق كثيرة

nada
07-02-2012, 01:04
هناك مقولوا تقول تاتى الرياح بما لا تشتهى بية السفن فحط هذا الموقولوا امام عينك فترى تتحقق
فلا تدع نفسك فى هذا الماذق بل ادخل الفصات الاكثر نجاحاً

husamart
07-02-2012, 01:08
الفوركس عزيزي لا امان له على مدار الساعة
ومن الخطأ الوثوق به
فهو متقلب المزاج حسب رغبات المستثمرين
ويجب عليك التعامل معه بليونو كبيرة حتى الوصول للهدف

kingman
07-02-2012, 01:09
هناك مقولوا تقول تاتى الرياح بما لا تشتهى بية السفن فحط هذا الموقولوا امام عينك فترى تتحقق
فلا تدع نفسك فى هذا الماذق بل ادخل الفصات الاكثر نجاحاً

وخصوصا فى هذا السوق كثيرا ماتاتى الرياح بما لاتشتهى الفسن وذلك لتقلبات السريعة التى ممكن ان تحدث فى اى وقت فهذا السوق لايوجد فيه شئ اكيد وانما يظل اى توقع او تحليل مجرد احتمال فلازم الواحد يكون حذر فى التعامل معه ومامن صفقاته

madoxegy
07-02-2012, 01:12
اوقات الاخبار غير موثوق فيها واوقات افتتاح السوق واغلاقه

tarek22
07-02-2012, 03:10
ليست كل الاوقات موثوق فيها في الفوركس فمثلا اوقات الافتتاح و الاغلاق تكون فيها الحركة غير مستقرة فيجب تجنب المتاجرة فيها

king
07-02-2012, 03:16
اكيد طبعا الفوركس موثوق فيه فى جميع الاوقات لان سوق الفوركس ليس عباره عن شركه او مكان لا هذا كيان سوق كبير جدا يجمع المتداولين والشركات والهيئات والمنظمات من جميع انحاء العالم

waleed adel
07-05-2012, 18:20
الفوركس كسوق وكعمل مضمون وعمل حقيقى يعتمد عليه
ولكن فى حالات التذبذب و المشاكل العالمية غير مضمون طبعا

ehab
07-08-2012, 20:27
فية شركات وساطه كبيره جدا و محل ثقه اذا كنت افهم قصدك صح و لكن اللى اعرفه ان اثناء اعطاءك امر بيع او شراء
فان هناك مراقب عليك يرى انه يجب ان يتاخر امر البيع او الشراء مثلا 10 نقاط و لكن اذا خسر او ربح فهذا لشركته
انما انت عندما تعطى امر بيع او شراء فهو ملزم به و عندما تغلق الصفقه ملزم ان يعطيك ارباح وقتها

waleed adel
07-11-2012, 18:36
هو غير موثوق فيه في بعض الاوقات يكون السوق خطير لانه يمكن ان يعمل هبوط او نزول حاد عكس الصفقات المفتوحه و هذا يمثل خطرا كبير على الحساب

salah.bmw
07-11-2012, 18:45
اكيد في اوقات لا ينصح الدخول الى السوق فيها ابدا
وخصوصي اوقات الاخبار او المعدلات والمخزون

theboy2226
07-11-2012, 19:46
هو تقدر تقول الفوركس مش مضمون دائما لان محدش عارف كل حركة سوف تحدث في السوق
لكن فعلا في اوقات اخطر من اوقات زي وقت صدور الاخبار و اوقات التذبذب

pimo
07-11-2012, 19:53
الفوركس سوق مفتوح 14 ساعة في اليوم وعلي مدار 5 ايام في الاسبوع وعلي طول العام بدون توقف و نعم هناك اوقات تداول يجب عليك ان تتعلم كيف تدخل السوق وكيف تخرج منه عند تحقيق هدفك بدون طمع

mrxr00t3d
07-12-2012, 04:29
طبعا هناك اوقات مثل اوقات التدبدب عليك تجنب الفوركس نهائيا
و بعض المرات تكون السوق متقلبة

theprince
07-12-2012, 05:00
الفوركس مجال خطير وليس سهل ويحتاج لوقت وممارسه
بالنسبه للفترات دي بتختلف من شخص للتانى علي حسب مايناسبه

العوامى
07-12-2012, 12:52
بالطبع الفوركس موثوق فيه
ولكن الشركات هى التى يجب ان تبحث ورائها وتتأكد منها ففيها الجيد والنصاب

ahmed
07-12-2012, 12:54
الفوركس مجال خطير وليس سهل ويحتاج لوقت وممارسه
بالنسبه للفترات دي بتختلف من شخص للتانى علي حسب مايناسبه

صحيح يا اخى من اخطر المجالات الاستثماريه
ويحتاج الى كثير من الوقت والجهد والابداع والحذر ايضا

sky44
07-12-2012, 12:57
سوق الفوركس اخي كما تعلم هو سوق عالمي تتداول فيه ملايير الدولارات فبطبيعة الحال سيكون موثوق اما من ناحية الربح و الخسارة فكل شيء متوقع في هده السوق

avocato bola
07-12-2012, 13:34
من حيث سوق الفوركس فيوجد ثقه فيه لانه يتميز بالشفافيه والمصداقيه العاليه ولكن لا يمكن ان ثق بانك تستطيع ان تحقق رارباح دائما لان الفوركس مكسب وخساره ومن اقل غلطه ممكن تخسر

nrgslawi
07-12-2012, 13:54
عندى سؤال

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الفوركس اخي يمكن ان يحقق لك ارباح ممتازة لكن لا ثقة فيه يمكن ان تخسر كل شيء في رمشة عين

naitsi
07-12-2012, 13:59
السلام عليكم
هناك شركات وساطه كبيره جدا و محل ثقه اذا كنت افهم قصدك صح و لكن اللى اعرفه ان اثناء اعطاءك امر بيع او شراء فان هناك مراقب عليك يرى انه يجب ان يتاخر امر البيع او الشراء مثلا 20 نقاط و لكن اذا خسر او ربح فهذا لشركته انما انت عندما تعطى امر بيع او شراء فهو ملزم به و عندما تغلق الصفقه ملزم ان يعطيك ارباح وقتها

ma90do
07-12-2012, 14:01
اكيد في اوقات لا ينصح الدخول الى السوق فيها ابدا
وخصوصي اوقات الاخبار او المعدلات والمخزون

فعلا بس ده مش معني ان الفوريكس مش مضمون بس الي بيتابع الاخبار وفاهم تأثيرها جيدا ده بيبقي مضمون بالنسباله عن اي يوم عادي لان فيه ناس تعتمد علي الاخبار فقط

naitsi
07-12-2012, 14:04
السلام عليكم

Looser
07-12-2012, 14:11
أسواق العملات أو العملات الأجنبية ليست السلع الوحيدة القابلة للتداول من جميع أنحاء العالم . هناك العديد من الأسواق الأخرى مثل سوق الأسهم المعروف ، وغيرها من الأسواق التي يمكن التداول فيها من جميع أنحاء العالم , لذلك فالسؤال الحقيقي الذي يجب طرحه لماذا التداول في سوق العملات أو ما يطلق عليه ( الفوركس ) ؟

الإجابة على هذا السؤال ببساطة أن من يتداول في سوق العملات فإنه لن يمر عليه وقت طويل دون تحقيق فوائد , بالمقارنة مع غيره من الأسواق , التي قد تمضي فيها أوقات طويلة دون تحقيق أي أرباح بل وتحقيق خسائر أيضا ! .

في سوق العملات تعتبر أهم المميزات هي وجود حرية كبيرة في الوقت , حيث أن التداول في سوق العملات يبدأ من صباح الاثنين وينتهي في مساء الجمعة , وبعبارة أخرى هناك 5 أيام ونصف يمكنك التداول فيها طوال ساعات اليوم, بينما في الأسواق الأخرى يكون الوقت محدودا جدا ولا يمكنك التداول إلا عندما يتم طرح بعض السلع ( الأسهم ) في أوقات معينة وكذلك في سوق العملات هناك حرية في اختيار السلع التي يتم تداولها , فبإمكانك تداول الدولار أو اليورو أو أي عملة أخرى دون الحاجة إلى الانتظار لطرح بعض السلع فهذه العملات دائما متوفرة .

وهناك العديد من الميزات الأخرى وأهمها أن التلاعب في سوق العملات هو أمر مستحيل تماما على عكس غيره من الأسواق التي يسهل التلاعب بها .

ehab
07-13-2012, 06:33
اللى اعرفه ان اثناء اعطاءك امر بيع او شراء فان هناك مراقب عليك يرى انه يجب ان يتاخر
امر البيع او الشراء مثلا 10 نقاط و لكن اذا خسر او ربح فهذا لشركته انما انت عندما تعطى امر بيع او شراء فهو ملزم به

essam1985
07-16-2012, 15:12
الفوركس كسوق
طبعا موثوق فيه لانه اكبرسوق في العالم
المشكلة في شركات الوساطة فيه منها الثقة و فيه منها النصاب

amrmorasamir
07-16-2012, 15:13
عندى سؤال
الفوركس عمل غير مستقر ياباشا نهائى يعنى سوق متقلب فى كل الاوقات وانت بتعمل تحليل لبعض الازواج وتدخل الصفقه وربنا يسهل
ولكن نصيحه متعتبرش الفوركس عمل اساسى ليك

KOGI
07-16-2012, 18:53
اكيد طبعا اخى الكريم فى اوقات مينفعش فيها تتداول تماما ولا تفتح اى صفقة بسبب تذبذب السوق فبيبقى صعب عليك تاخد القرار المناسب
وغالبا معظ مالتحليل الفنى فى الاوقات ده بيبقى فاشل مهما كانت دقته وممكن تطير الحساب كله

realyone
07-16-2012, 20:24
عندى سؤال
هناك اوقات تكون التداول فيه خطير,اوقات تذبذب السوق وأوقات الأخبار,يجب تجنب الدخول في هذين الوقتين اذا كنت لاتمتلك اساليب المتاجره بهذين الوقتين

ahmedalex
07-16-2012, 20:29
سوق الفوركس موسوق فيه فى جميع الاوقات على مدار اليوم ولا هناك شك فيه ولاكن يكمن الشك فى الشركات التى تتعامل معها فى ايداع المبالغ الخاصه بك او حسابك فهمى اذا كانت فى شركات غير معروفه او مضمونه فان اموالك معرضه للسرقه

sunlight
07-16-2012, 20:33
سوق الفوركس موسوق فيه فى جميع الاوقات على مدار اليوم ولا هناك شك فيه ولاكن يكمن الشك فى الشركات التى تتعامل معها فى ايداع المبالغ الخاصه بك او حسابك فهمى اذا كانت فى شركات غير معروفه او مضمونه فان اموالك معرضه للسرقه

نعم يجب قبل البدايه فى الاشتراك باى سركه معرفه المميزات و الاسبريد اللى بتتعامل معه وهل تقبل الاسكالبينج ام وهل تقبل الهيدج ام لان الكثير يمنع ويكون بعد فوات الاوان فلذلك يجب علينا معرفه طريقه عمل الشركه وشروطها

forex4ever
07-16-2012, 20:35
الفوركس سوق عالمي موثوق فيه بكل تاكيد اللي غير موثوق فيه هي قدرات المتداولين وفهمهم لحركة السوق والصعوبة تكمن هنا الارباح موجودة دائما ولو فتحت اي صفقة في الاتجاه الصحيح سواء كانت عن دراسة وتحليل او جت معاك صدفة ستربح بكل تاكيد ولكن هل تثق في انك ستتوقع الحركة القادمة صح في كل مره ؟
طبعا الجواب لا
وعندما يكون تحليلك بدرجة8 من 10 اي تربح 8 صفقات من اصل 10 فهذا في نظري قمة الاحتراف

mido95
07-16-2012, 20:59
عندى سؤال

يا اخى ماذا تقصد بكله موثوق ؟؟ هل تقصد ان المتاجرة فى الفوركس مربحة دائما و فى اى وقت ؟؟ هذا خطأ اكيد يا اخى
فالفوركس تجارة فيها الربح و فيها الخسارة

mahmoud1
07-16-2012, 21:32
مش فاهم السؤال بوضوح لكن لو تقصد الفوركس موثق فية يعنى فى ثقة تتقدر تتدوال بكل امان ولو ربحت تقدر تسحب الفلوس فأكيد موثق فية لكن لو تقصد موثق فية انك تقدر تعمل فى اى وقت وتربح فهو غير ذلك لانه لا يوجد ربح مستمر لكنممكن يكون فى الارباح اكتر من الخسارة لو وصلت لدرجة الاحتراف

mido
07-16-2012, 21:39
اخي الكريم
يحقق الارباح
تقبل مروري ولك فائق احترامي

husamart
07-16-2012, 21:44
الثقة غير موجودة في الفوركس
وهو سوق
وانت تحلل وتتوقع
والدليل بأنه في نفس اللحظة يكون تحليلان متضاربان على نفس العملة
والتوفيق يحالف من كان تحليلة اصدق

mohamed yossef
07-17-2012, 11:11
نعم هناك اوقات لا احبذ المتاجرة فيها ودخول صفقات فى السوق
وذلك نظرا لتقلبها الشديد
واذكر ان يوم الجمعة هو من اشد الايام خطورة على المضارب

ahmed
07-17-2012, 11:28
الفوركس سوق عالمي موثوق فيه بكل تاكيد اللي غير موثوق فيه هي قدرات المتداولين وفهمهم لحركة السوق والصعوبة تكمن هنا الارباح موجودة دائما ولو فتحت اي صفقة في الاتجاه الصحيح سواء كانت عن دراسة وتحليل او جت معاك صدفة ستربح بكل تاكيد ولكن هل تثق في انك ستتوقع الحركة القادمة صح في كل مره ؟
طبعا الجواب لا
وعندما يكون تحليلك بدرجة8 من 10 اي تربح 8 صفقات من اصل 10 فهذا في نظري قمة الاحتراف

من هذة الناحيه يا اخى الذى ناقشتها لا شك فى ان الفوركس موثوق فيه بكل تاكيد
اما الربح من الفوركس بمخاطرات عاليه او بدون تعلم الى اخرة بالتاكيد غير اهل للثقه تماما

omanfx
07-17-2012, 11:42
اخي الكريم هل تقصد بانك ممكن تتاجر في اي وقت وتثق بان السعر عن يعكس عليك
او انت تقصد الفوركس بشكل عاام ؟
اذا تقصد الفوركس بشكل عاام فيجب عليك اولا البداايه مع شركه موثوقه لكي تامن على امواالك
والحثر من بعض اداره الحساباات

2x1
07-17-2012, 11:43
اخي انا اول مرة اسمع عن الاغلاقي الشهري هذا ماذا تعني بذلك انا كل اللي اعرفة ان السوق لة اجازة اسبوعية اما الشهري دة مسمعتش عنة الا منك

Mohamed90
07-17-2012, 11:51
اخي الكريم
يحقق الارباح
تقبل مروري ولك فائق احترامي

السلام عليكم احي مهما تعلم و مهما طورت مهاراتك اكيد تتعرض للخسارة من حين للاخر
و لكن الناس الناجحة تخسر في صفقات و لكن تربح الكثير هذا كل مافي الامر جعل ارباحك اكثر من خسارتك

amrmorasamir
07-17-2012, 11:53
عندى سؤال
الفوركس مش موثوق بيه خالص فى الاوقات لانه سوق متقلب وممكن ينعكس السعر عليك فى اى وقت بطريقه غريبه غير متوقعه

MahmouD Elbadawy
07-17-2012, 12:01
وعليكم اللاسم يا غالي

اكيد لا مش موثوق ف كل الاوقات

يعني مينفعش تتاجر بيه ف كل الاوقات !!

khaled zizo
07-21-2012, 16:04
شركات وساطه كبيره جدا و محل ثقه اذا كنت افهم قصدك صح و لكن اللى اعرفه ان اثناء اعطاءك امر بيع او شراء فان هناك مراقب عليك يرى انه يجب ان يتاخر امر البيع او الشراء مثلا 10 نقاط و لكن اذا خسر او ربح فهذا لشركته انما انت عندما تعطى امر بيع او شراء فهو ملزم به و عندما تغلق الصفقه ملزم ان يعطيك ارباح و اكيد فيه فرق بين الثقة بالنفس بناءا على نقة المتاجر بما بذله من مجهود وعمل وبين ان الربح سيتحقق لا محالة فكيس هناك شئ مضمون فى هذا السوق وكل شئ فيه مجرد احتمال المهم ان الواحد يعمل اللى عليه والتوفيق

asmoshaa2012
07-21-2012, 16:08
بالنسبة للفوركس نفسها فهى موثوق فيها فى جميع الاوقات ولكن هناك اوقات لا يفضلها بعض المتادولين هذه الاوقات التى يكون فيها تذبذب فبالتالى لا يفضل البعض العمل الا فى اوقات مستقرة
وهناك من لا يفضل الاوقات الاولى لبدء التداول او الاوقات الاخيرة اى قبل الاغلاق فهذا يعتمد على المتداول نفسه

V2x_
07-21-2012, 16:10
واللة الفوركس من اصعب الاماكن و اروعها
و يحتاج الى العمل الجاد و التميز عن الاخرين
و السلام عليكم

Sakr
07-21-2012, 16:53
واعتقد انه من الاسلم للمبتدأ في البدايه انه يبعد عن الفترات الاوروبيه والامريكيه ايام الحركات القويه بها وكذلك اوقات الاخبار
لانها بتكوت صعبه عليه في البدايه انه يتعامل ويشتغل مع الحركه السريعه للسعر دي
وبعد لما يكتسب الخبره الجيده يقدر يجرب نفسه مع الفترات دي وحركات الاسعار السريعه دي

تمام فعلاً يجب الإبتعاد عن اوقات الأخبار
لكن اعتقد برضة ان المتاجرة فى الفترة الأوروبية والأمريكية كويسة للمبتدئين لإنها غالباً ما بتكون واخده اتجاه واضح وبيقل فيها التذبذبات
صح ولا ايه ؟؟

safiforex
07-21-2012, 17:02
تمام فعلاً يجب الإبتعاد عن اوقات الأخبار
لكن اعتقد برضة ان المتاجرة فى الفترة الأوروبية والأمريكية كويسة للمبتدئين لإنها غالباً ما بتكون واخده اتجاه واضح وبيقل فيها التذبذبات
صح ولا ايه ؟؟
هو لا يجب الواحد ان يخاف كثير من وقت الاخبار ان كان يعمل وفق ادارة مالية جيدة و باستراتيجية بالتزام بها جيدا
و اما الاخبار في هاته الحالة قد تكون مناسبة جدا للواحد ان كان ملتزما باستراتيجية

nada
07-21-2012, 17:21
عندى سؤال

نعم اخى لاكن هذه وجهات نظر لا اكثر
وانا اعتقدى ان فتره اسيا اكثر الفترات ليسة موثوقة
ويكون حجم التدول لا يتعدى ربع التدول الاروبى والامريكى فبتالى التلعب ممكن بواقع

Aker001
07-21-2012, 17:26
طبعا موثوق فيه لانه اكبر سوق في العالم

المشكلة في شركات الوساطة يوجد النصابة و الحقيقية

لتكسب من الفوركس

havic
07-21-2012, 17:32
يجب على المتداول ان يعتاد على الاوقات الصعبة في الفوركس ، حيث ادا استطعت حماية راس المال في الاوقات الغير الموثوق بها فانك لن تجد اي صعوبة مطلقا في الفوركس

BiG MoNeY
07-21-2012, 17:35
اخي الفوركس ليس مجال للعب اي يوجد فيه اوقات يمكن يكون فيها السوق يكون مستقر تم يبدأ في التدبدب انا هده الايام اسمع هناك اعضاء يقولون يجب عليك الدخول في هدا الوقت الفلاني وراح ترحب النقاط التالية انا لا اسمع لهم ولا ارد عليهم حتى لانهم يديعون وقتك فقط لان الفوركس يحتاج لدكاء كبير وصبر واسع لكي تربح منه هده هو السبيل الوحيد للربح من الفوركس زائد التعلم موفق اخي

delpi
07-21-2012, 17:57
اللى اعرفه ان اثناء اعطاءك امر بيع او شراء فان هناك مراقب عليك يرى انه يجب ان يتاخر امر البيع او الشراء مثلا 10 نقاط و لكن اذا خسر او ربح فهذا لشركته انما انت عندما تعطى امر بيع او شراء فهو ملزم به و عندما تغلق الصفقه ملزم ان يعطيك ارباح وقتها

aminos
07-21-2012, 18:11
السلام عليكم
في رأيي يا أخي أن الفوركس لا تقة فيه في جميع الأوقات
و إن أردت الربح منه يجب أن تكون جادا و حدرا كفاية
تقبل مروري

Noah
07-21-2012, 18:28
الفوركس سوق يجب ان نثق فيه جميعا وعلينا ان نعرف ان العمل فى سوق الفوركس يحتاج الى الكثير من الاشياء الهامة ولكن لا يمكن ان نصف ان سوق مثل الفوركس يجب ان نعمل عليه بجدية دائما

alkatom
07-21-2012, 18:41
يا عزيزي الفوركس مثل البحر ... أحيانا يكون هادئ تستطيع الإبحار بأمان
و أوقات أخرى يكون هائج لا يمكن الإقتراب منه

aboushnb
07-21-2012, 18:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اة طبعا فى بعض الاوقات لا يمكنك المتاجرة فية خالص
بتوفيق الجميع

wazwaz
07-21-2012, 18:59
الفوركس موثوق فيه ما عدى في وقت الأخبار فأنا لا انصحك بالدخول عندها لأن إمكانية الربح والخسارة معا تتوفران في الوقت نفسه
وأيضا لا يمكنني أن أضمن لك الفوركس في كل الوقت لأنه السوق المفاجئ ممكن يربحك وممكن يخسرك لهذا أتمنى لك التوفيق والربح

ahmed rabee
07-21-2012, 19:01
اذا كنت تقصد ثقه في التعامل فطبعا الفوركس سوق موثوق جدا وامن في التعاملات الماليه

اما اذا كنت تقصد ثقه في التحليل وضمان الربح فلا يوجد ابدا في الفوركس ثقه

حتي في الاوقات العاديه ( ليس هناك اخبار) لا يمكنك ان تضمن وتثق في التحليل

ممكن ان يعكس السعر في اي لحظه ولذلك يجب اتباع ادارة راس مال صارمه

chuchab
07-22-2012, 02:39

yara
07-22-2012, 02:43
نعم لا من رايى لا يعد التجاره فى الفوركس موثوق بها فى جميع الاوقات
فهناك اوقات معينه تكون فيها التجاره فى الفوركس خطر وهى اوقات تذبذب السوق

eng2012
07-22-2012, 02:43
انا اعتقد انه دائما موثوق به ولكن الكير من الناس الذين يزوهقون من محاولات المعرفه والتعلم ويتفرغوا فى الربح يقابلهم يعض الاشياء التى تجعلهم يشكوا فى السوق

yara
07-22-2012, 02:46
نعم يعد الفوركس غير موثوق فيه بجميع الاوقات
لان هناك اوقات تكون فيها التجاره فى الفوركس خطره
وهى اوقات تذبذب السوق

mohalia
07-22-2012, 02:52
السلام عليكم
السوق حسب رايي يصلح للمتاجرة في اي وقت ما يختلف هو خطة العمل مثلا مع وجود اخبار قوية و سيولة عالية ممكن نحدد و نتوقع الاتجاه و ناخذ صفقة بستوب قريب وهدف كبير لمدة زمنية قليلة اا في حالة عدم وجود اخبار لا سيولة عالية كفترة ايجازات او اوات غل كل البورصات ممكن تتجار باهداف سكالبنغ لا تتعدى 10 او 15 نقطة

swingawy
07-22-2012, 03:17
من وجهة نظري الواحد المفروض ميتاجرش الا بالمبلغ اللي ممكن يخسره لان المخاطر فيه قوية كما هو الحال ان المكسب فيه قوي ولكن الوقع بيقول ان حال معظم المتاجرين هو الخسارة لذا يجب توخي الحذر واختيار الوقت المناسب مع ان ده صعب برضه لانك للاسف كل اختياراتك مبنية علي تكهنات اما الحقيقة هيجصل في السوق

magic777
07-22-2012, 03:21
يجب على المتداول ان يعتاد على الاوقات الصعبة في الفوركس ، حيث ادا استطعت حماية راس المال في الاوقات الغير الموثوق بها فانك لن تجد اي صعوبة مطلقا في الفوركس

بصراحه اخي مافيش اوقات موثوق فيها في المجال وانت في اي وقت معرض لاي خطر ولكن اذا كنت بتشغل باداره راس مال سليمه اكيد
هنا هتقدر تتغلب على اي خطر يواجهك خاصه لو بتعرف تشتخدم الاستوب لوز بطريقه صحيحه

sara123
07-22-2012, 03:29
الفوركس هو عبارة عن سوق متقلب الحالات ومتقدرش تقول انك واثق فيه دائما .. علشان كدة احنا مش بنتاجر بشكل عشوائي ولا في اي وقت وخلاص .. احنا لازم نختار الوقت اللي يكون فيه السوق هادئ ومفيهوش تذبذب وكمان لازم تكون الصورة واضحة قدامنا .. الخلاصة الفوركس هو سوق غير موثوق فيه بشكل دائم.

y4x
07-22-2012, 03:30
الفوركس

مجال زى اى مجال اخر

سوق متقلب والشاطر الى يفهم السوق صح

وفى اوقات لتاجرة طبعا

dent
07-22-2012, 03:46
عندى سؤال

طبعا غير موثوق به عند اوقات الاخبار
لان تحدث اشياء كتير محدش عارف مداها ايه

mage
07-22-2012, 03:47
بص الفوركس اصبح موثوق به لانه بقى رابطة كلها فى بعض لان كل المتاجرين واصحاب الشركات بقوا فى منافسة كبيرة ولازم كل واحد يفكر ازاى يجذب الاعضاء الى العمل معه بدون ان يتعرض الى نسبة خسارة معينة

KOGI
07-22-2012, 03:52
نعم لا من رايى لا يعد التجاره فى الفوركس موثوق بها فى جميع الاوقات
فهناك اوقات معينه تكون فيها التجاره فى الفوركس خطر وهى اوقات تذبذب السوق

كلام مظبوط اخت يارا والاوقات ده بتبقى غالبا ايام اغلاق الاسواق المالية
يعنى الخميس التذبذب بيبقى بسيط الى حد ما لكن الجمعه بيبقى كبير جدا وغالبا الصفقة بتقفل على خسارة

remo
07-22-2012, 04:10
عندى سؤال
ا
انت ممكن تتداول فى الفوركس فى اى وقت ماعدا السبت والاحد لانهم يومين اجازة وانا عن نفسى افضل ان اتاجر فى اى وقت بس برضوة بعيد عن وقت الاخبار لان الاخبار وبالذات الاخبار القوية بتقلب الدنيا

zizo_a_86
07-22-2012, 04:15
عزيزى...الفوركس خسارة ومكسب يعنى زى ما هتكسب اكيد هتخسر ودى بتبقى تابعة لتحليلك للصفقة ولطريقة المضاربة وتوفيق ربنا وعدم الطمع

tarek22
07-22-2012, 04:16
فى اعتقادى افضل فترة للتداول هى الفترة الاوربية والامريكية لكن الاسيوية يحدث تذبذب فى الاسعار وتكون الحركة صغيرة وبطيئة

hesham1046
07-22-2012, 04:17

minaking
07-22-2012, 04:25
انا اللى شايفة ان لحد دلوقت كل اصحابى عندهم ثقة جبارة فى الفوركس
وانا بدأت اخد ثقة ايضا وبتمنى ان المنتدى يكون عند حسن ظنى

fx-man
07-22-2012, 05:06
الاجابة على السؤال دا بتعتمد على نوع التحليل اللى بتعتمد عليه فى الدخول .بالنسبة ليا انا ببتعد عن السوق فى اوقات معينة وهى لما السوق يبقى هادى او لما حركة السعر عنيفة جدا وأوقات الاخبار المهمة ودى بالنسبة ليا اوقات بيكون سوق الفوركس غير موثوق للدخول فى صفقات .

madoxegy
07-22-2012, 05:09
يا اخى السوق متغير دائما فلا يوجد ثقة الا فى تحليلاتك

hesham1046
07-22-2012, 05:09
الفوركس عمل غير مستقر ياباشا نهائى يعنى سوق متقلب فى كل الاوقات وانت بتعمل تحليل لبعض الازواج وتدخل الصفقه وربنا يسهل
ولكن نصيحه متعتبرش الفوركس عمل اساسى ليك

bodda.2011
07-22-2012, 05:33

اضيف انه يوجد اوقات للفوركس لا يحترم فيها التحليل الفنى ابدا ويضرب بجميع انواع التحليلات عرض الحائط
فسبيلنا الوحيد فى هذا السوق هو اداره راس مال صارمه

madman
07-22-2012, 05:40
و الفوركس موثوق به في جميع الأوقات؟ لا ليس كل الاوقات

apolo
07-22-2012, 05:42
عمل موثوق أخي لكنه صعب الرابحون به أقل من الخاسرين

al7oot
07-22-2012, 06:10
والله يا أخي مجال الفوركس مجال خطير جدا ويحتاج من الشخص الدراية الكاملة في كافة جوانبه
يعني بعد التعلم واكتساب الخبرة ممكن ان تثق في هذا المجال شرط ان تكون لديك خبرة

KOGI
07-22-2012, 07:32
والله يا أخي مجال الفوركس مجال خطير جدا ويحتاج من الشخص الدراية الكاملة في كافة جوانبه
يعني بعد التعلم واكتساب الخبرة ممكن ان تثق في هذا المجال شرط ان تكون لديك خبرة

كلام سليم اخى الكريم بس الخبرة حتى مش كافية لان الخبراء نفسهم بيخسرو
لكن اكيد الخبرة بتقلل من نسبة خسارتك اضعاف اضعاف الخسارة اللى هتخسرها وانت معندكش الخبرة الكافية

4x1
07-22-2012, 08:27
الفوركس هو اقتناص الفرص يعني لما انت تدخل على صفقة بتكون تابعت ودرست كل الميكانزمات الي بتقول ان دا هو الوقت المناسب لعمل صفقة بمعنى اخر تتوسم الربح طبقا للمؤشرات الي تابعتها بس برضو ما بتعرفش حيحصل ايه بعد دقيقة او اثنين من عقد الصفقة الشطارة بقى هي انك لو ما كسبتش ما تخسرش كثير

mena
07-23-2012, 15:20
لا يمكن الوثوق فى الفوركس حتى لو الشخص محترف لان الفوركس سوق كبير وويوجد فيه مخاطر

waleed adel
07-24-2012, 21:25
الفوركس مجال جيد للكسب لكن تكون بعض الأوقات يكون من الصعب عليك الكسب منه
خصوصا عندما تصدر الأخبار

hadeer hamdy
07-24-2012, 21:26
بيتهيألى الفوركس مش ليه اوقات معينه
بس فى اوقات مش ينفع تتاجر فيها زى وقت صدور الاخبار

saad
07-25-2012, 05:37

SlaiteR
07-25-2012, 09:14
عندى سؤال

لا اخي

اطمئن

الفوركس موثوق عالميا

في كل الاوقات

تقبل مروري

tictok
07-25-2012, 09:24
الفوركس لا يتغير من وقت لآخر هو نفسه وتستطيع أن تثق فيه المهم هو أن تكون متداول ناجح وأن تستفيد من كل شىء ومن الخبرة والتعلم لكي تربح
وذلك ليس صعباً طالما الأنسان أجتهد وحاول ولم يياس حتى لو خسر احياناً فلا يجب أن يتراجع عن هدفه

kanzsea
07-26-2012, 18:57
جميع الاوقات موثوقة اخى فهذة اسواق المال على مستوى العالم تغلق بورصة لتسلم اخرى حتى ياتى عليها الدور تانى فى اليوم التالى

Noah
07-26-2012, 19:24
الفوركس سوق عالمي وكيف لا تشك فيه ولكنا لشك فى الفوركس ياتى عن طريق السماسرة فقط الذى يتلاعبون بالعملاء لديهم فى سوق الفوركس هذا هو الشك الذى يمكن ان يكون عليك فى سوق الفوركس فقط

foouaad
07-26-2012, 21:12
عندى سؤال
السلام عليكم من وجهت نظرى ان هناك اوقات غير موثوق بها عند فتح الصفاقات
وهى اوقات الخبار الاقتصاديه التى على اساسها هتحدد شراء اى الازواج وهيكون شكل المؤشرات شكلها ايه وهذا من وجهت نظرى

morx123
07-26-2012, 21:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يشرفني الرد على هذا الموضوع
يعتمد على حسب خبرتك وتفانيك في العمل

Ahmed Salama
07-26-2012, 21:41
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الكريم ان مجال الفوركس مجال موثوق فية كل الثقة ويوجد فترات فى الفوركس مختلفة عموما فمثلا فى الفترة الأوربية والأمريكية تختلف كثيرا عن الفترة الأسيوية حيث الفترة الأسيوية بطيئة ومتذبذبة بسبب قلة السيولة بعكس الأوربية والأمريكية

power8
07-26-2012, 21:58
الفوركس دائما متقلب ولا يمكن الثقة فيه
لانه سوق يغلب عليه طابع الغموض و اقل خبر يمكن ان يؤدي الى عدم استقراره

marcos
07-27-2012, 00:15
بل الأوقات الي يكون غير موثوق بها أكثر
الثقة تعني وقت الدخول الصحيح

waleed adel
07-28-2012, 21:50
الفوركس موثوق فيه لان سوق الفوركس ليس عباره عن شركه او مكان لا هذا كيان سوق كبير جدا يجمع المتداولين والشركات من جميع انحاء العالم

egypt2012
07-28-2012, 21:53
كل الاوقات فى الفوركس ما هى الا اسوق فى الدول و تفتح و تغلق على حسب توقيت هذه الدول
فتعتبر كل اوقات الفوركس موثقة

ahmed fakhry
07-28-2012, 22:29
اكيد لا الفوركس مش امن طول ال 5 ايام عمل فى اوقات ممكن تدخل وتطلع بربح جيد لكن فى اوقات تذبذب عالى متقدرش تحدد فيها السعر هيتجة فين

Aker001
07-28-2012, 22:30
الفوركس سوق مضمون جداً جداً ان شاء الله
لكن لو بتسال عن وقت التداول
فابعد عن اوقات الحركات القوية والتذبذب

HARRY POTTEER
07-28-2012, 22:34
اكيد لا الفوركس مش امن طول ال 5 ايام عم
فى اوقات ممكن تدخل وتطلع بربح جيد لكن فى اوقات
تذبذب عالى متقدرش تحدد فيها السعر هيتجة فين

Shady Moustafa
07-28-2012, 22:36
عندى سؤال
على حسب الاستراتيجيه اللى بتاجر بيها فاستراتيجيات المضاعفات بتكون كويسه فى التذبذب ووحشه فى الراليات واستراتيجيات السوينجات وحشه فى التذبذب وممتازه فى الراليات

Aker001
07-28-2012, 22:37
الفوركس كسوق وكعمل مضمون وعمل حقيقى يعتمد عليه
ولكن فى حالات التذبذب غير مضمون طبعا

uventene
07-28-2012, 22:46
الفوركس ليس موثوق به في كل الاوقات لان سوق الفوركس دائما ما يحصل في متغيرات كثيره تأثر علي الربح والخساره فيجب ان تتابع هذه التغيرات لتتجنب الخساره

kero
07-28-2012, 22:54
هل تقصد الفوركس الفوركس كسوق اما تقصد وسطاء الفوكس لان السؤال غير واضح
السوق فهو سوق متقلب وبهع مخاطر عالية جدا .تجنب هذه المخاطر عن طريق ادارة راس المال

azizos
07-28-2012, 23:03
الفوركس ليس موثوق به و ذلك لان الفوركس مكسب وخساره ومن اقل غلطه ممكن تخسر

ashraf
07-28-2012, 23:03
لا افضشل التداول فى الفوركس فى اوقات الصباح الباكر او المساء لانه فترات لا يكون فيها اتجاه واضح وتكون الحركة بطئية
وافضل التدال وقت الظهيرة من 3 الى 5 تتميز بالتحركات الواسعة للعملات

zeina
07-29-2012, 06:16
الفوركس لا يمكن ان تثق فية اصلا فى اى وقت .. دائما يجب ان تعرف ان هناك خطر وتكون متبقظ .. ولكن بالتاكيد هناك اوقات تكون فيها المخاطرة اكبر وهى اوقات الاخبار الكبيرة واوقات العطلات والاجازات

Tips™
07-29-2012, 06:33
اكييد مش موثوق فيه فى كل الاوقات يعنى ممكن فى مره يضرب لقدر الله
بس الاهم البيعتمد عليه كوظيفه لازم يشوف شغل تانى

madoxegy
07-29-2012, 10:33

heropero
07-29-2012, 10:36
عندى سؤال

هيا مش عملية ثقة او مش شقة بس فى اوقات انا مش بفضل الدخول اثنائها
وهيا بداية فتح السوق طبعا محدش يعمل اى صفقات لحد ما السوق يبدأ يشتغل ويحدد اتجاهاته
وكمان انا بالنسبالى لا افضل المتاجرة فى يوم الجمعة فى النصف التانى فيه
غير كدة كل شىء مبنى على التحليل الجيد للسوق والاتجاه

العوامى
07-29-2012, 11:05
افضل اوقات الفوركس هى بعد افتتاح الاسواق بساعتين فمثلا بعد افتتاح الاوروبى صباحا بساعتين وايضا الامريكى بساعتين
وهكذا حتى تضمن تدفق سيولة كافية لوضعك فى الاتجاه الصحيح

HOUSAMMI
07-29-2012, 11:44
بسم الله

اوقات الاخبار

ويوم الاحد والجمعة والاجازات يبقى التدبدب شديد

لدا احرص على عدم المداولة فى هده الاثناء

shemo
07-29-2012, 18:16
ارى ان الفوركس غير امان ولا يمكن الوثوق فيه باستمرار فيجب الحذر منه

adamnb1
07-29-2012, 18:18
السلام عليك لولا اخي و قبل طرح هذا السؤال يجب ان تعرف ان الفوركس اصلا لا يمكن ان تتيق فيه في جميع
الاحوال فالفوركس تجارة متقلبة في كتير من الاحيان و لاكن انصح بالفترة السيوية

waleed adel
08-02-2012, 20:45
الفوركس سوق كبير ومميز جدا طبعا ولكن لابد من الحذر فى التعامل مع هذا السوق
لان ممكن التقلب السريع للسوق فى اى وقت

silver
08-02-2012, 20:46
الفوركس وجميع اسواق المال

لا يكونوا موثوقين ي التذبذب وفي الاتجاه يكونوا موثوقين

rabie10
08-02-2012, 20:49
الفوركس غير موتوق به لايمكن أن تتق في الفوركس أبدا
لأنه ممكن أن ينقلب في أي وقت دون سابق إندار

sala7
08-02-2012, 20:51
السلام عليكم اخي اعتقد ان الفركس يمكن اتتق فيه ففلوسك لن تتم سرقته لكن يمكن ان تخسره بكل بسطة فالفركس سوق عالمي دائم التغير غير مستقر لدا يجب ان تتعلم كل شيء قبل ان تبداء التدول بنقودك يجب ان تكون على دراية ببعض الاستراتجية للتتمكن من كسب بعص الصفقات و شكر اخي

spectra4
08-02-2012, 22:16
الفوركس لة شهرة واسعة ويكتسب ثقة اغلبية الاشخاص
فى تحقيق الربح وليس فى الربح فقط بل فى اكتساب المعلومات الثرية

light
08-10-2012, 16:26
بالتأكيد دائما يجب على المتداول ان لا يثق في الفوركي ، وان يحتاط دائما
ولا يحاول ان يأتمن الفوركس لانه ينقلب بدون انذار

Noah
08-10-2012, 16:34
الفوركس بالفعل موثوق به كثيرا جدا وانا شخصيا لا اشك فى سوق الفوركس لانه ليس وليد هذه الايام ولكنه سوق قديم جدا ويمكن العمل عليه من قديم الازل ولكن علينا ان نتعرف على هذا السوق

kingman
08-10-2012, 16:39
الفوركس غير موتوق به لايمكن أن تتق في الفوركس أبدا
لأنه ممكن أن ينقلب في أي وقت دون سابق إندار

الواحد لازم طبعا يتعامل مع هذا السوق بحذر شديد جدا وان يتعالم معه بناءا على العلم والممارسة والخبرة كى يستطيع التعامل معه وان يبتعد عن العشوائية او المقامرة او الحظ

White Knight
08-10-2012, 16:39
ان سوق الفوركس سوق موثوق بيه فى جميع الاوقات لان عالم كبير جدا
يتمتع بالشفافي والمصداقي ولا يمكن التلاعب بيه

zeyadkabeel
08-10-2012, 16:57
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم الفوركس ليس موثوق فيه فى كل الاوقات يوجد بعض الاوقات غير موثوق فيها فى الفوركس

mouwal
08-10-2012, 17:29
الفوركس موثوق به فى جميع اوقات التداول ولا مجال لشك

mohamed2010
08-10-2012, 17:35
السلام عليكم بالفعل الفوركس لا يمكن الوثوق به فمن الممكن ان
تخسر كل اموالك اذا خاطرت فى صفقة ما لذا لا يمكن الوثوق به

demitri86
08-10-2012, 17:39
بالطبع الفوركس

مو موثوق فيه مية المية انت ممكن في لحظة تربح و بعدها تخسر

sharkawy
08-10-2012, 17:41
يمكن العمل في اي وقت ماعدا ايام الاجازات بالطبع

لكن انصك بالبعد عمن اوقات الاخبار القويه لوجود تذبذب قوي في تلك الاوقات

flower
08-10-2012, 17:42
لا يا اخي الفوركس ليس موثوق فيه في كل وقت ، الفوركس كما نعلم جميعا هو تجارة خطرة وذكية ايضا ، لذلك نحن يجب ان نتمسك بالذكاء ولا نختار اي وقت للمتاجرة ، بل يجب علينا التمعن في الاختيار والابتعاد عن الاوقات التي تكون فيها حالة السوق متقلبة وغير واضحة ، كما يجب عليك ايضا ان تتاجر في الفوركس على اسس علمية بناء على دراستك في الفوركس وليس اعتبار الفوركس هو لعبة حظ فقط ،بمعنى انه لكي نضمن نتيجة جيدة في المتاجرة يجب ان نكون على قدر كافي من المعرفة والخبرة بسوق الفوركس وكيفية المتاجرة.

mahmoudemam
08-10-2012, 17:43
هناك شركات وساطه كبيره و محل ثقه اذا كنت افهم قصدك صح و لكن اللى اعرفه ان اثناء اعطاءك امر بيع او شراء فان هناك مراقب عليك يرى انه يجب ان يتاخر امر البيع او الشراء مثلا 10 نقاط و لكن اذا خسر او ربح فهذا لشركته انما انت عندما تعطى امر بيع او شراء فهو ملزم به و عندما تغلق الصفقه ملزم ان يعطيك ارباح وقتها

Gravity
08-10-2012, 18:01
الفوركس اعتبر انو اسهم ..
يعني تضع اموالك وانت تتحدى الكمبيوتر وكم مليون ..
وتقولهم انا هكسب منكم ..
وتشوف بالنهاية ياهم يكسبو يا انت

waleed adel
08-11-2012, 02:06
الفوركس طببعا لا يعتمد عليه بجميع الاوقات لانه سوق كبير
ومتقلب فنرى تقلبات سريعه للسوق

webtech
08-11-2012, 02:09
اخي الفوركس كل اوقاته مناسبة للتداول لكن ما يصنع الفرق هو تحليلك للسوق قبل الدخول اليه او عقد اي صفقة ويفضل من وجهة النظر الصحية و التقنية ان تتاجر في النهار عندما تكون سوق امريكا و اوروبا في اوجها اذ هناك تصنع القرارات الاقتصادية

medhat
08-11-2012, 02:15
طالما قد حددت الاتجاه بطريقه سليمه فلا تكون متشكك مما تفعل فى اى وقت
فمهما طال الوقت فسوف يحقق الهدف المراد

simo patrik 9
08-11-2012, 02:18
بسم الله الرحمان الرحيم
نعم الفوركس موثوق به في جميع الأوقات ولا يعلم الغيب الا الله و شكراااااااااااااااا

hehelibeb
08-11-2012, 02:20
أنا كنت أشك في في الفوركس في البداية

كنت أفقد الثقة في بعض الأحيان

وخاصة عند الخسارة

ولكن تبين لي ان القضية جادة وتعتمد العلم والحظ في نفس الوقت

marou49
08-11-2012, 02:30
عندى سؤال
ان كنت تقصد موثوق من حيث دخله فلا أعتقد لأن الدخل للشهر مرتبط بالسوق ممكن يزيد كما انه ممكن ينقص
و كما انه الفوركس بحر متقلب الميزااج يعج بعاصفاات قويه و يتأثر بسرعه حدااري منه فهو مااكر

mohamed farag
08-11-2012, 02:42
لا لان ممكن تخسر كل اموالك وتخسر مكل حاجه ف الدنيا ليه اكيد لا مش واثق ف حد الا ابويا اومي
وايدي

maged
08-11-2012, 02:42
اي وقت يمكن ان تتاجر بة في الفوركس اخي الحبيب
ولا اعتقد انة يوجد وقت سوف يتوقف لانها تجارة عملات

ahmedyousef33
08-11-2012, 02:43
اعتقد ان الفوركس ممكن يكون موسوق به فى بعض الاحيان ده بالنسبه الى التجارة لانه ممكن يكون الدخل يذيد او يقل اما بالنسبه للتعامل فهو موثوق فيه

Matrix11
08-11-2012, 02:44
اعتقد انه طالما وثقت الطرف الذى تتعامل معه اظن انك وثقت المجال الذى تعمل به

talal
08-11-2012, 02:50
لا اعتقد انه موثوق في كل الاوقات
لان تحرك الاسعار على مستوى العالم
والسعر يكون موحد
فلا اختلاف فيه
فالفوركس موثوق ويتميز بالمصداقية

meroo
08-11-2012, 03:14
صعب يااخىان يكون الفوركس موثوق
لانه سوق بيعتمد على الاحتمالات والتوقعات فكيف يكون موثوق الربح منه مثلا بنسبة 100%

marocain_forex
08-11-2012, 03:33
اتمنى ان يشرح لك الإخوه المحترفون بالنسبه لي احسن طريقه

التعامل بالعملات

elmasry
08-11-2012, 03:37
هوا صراحة كلام جيد و الفوركس يجب الثقة فيه من حيث الجدية و العمل بجد و قيام بمجهود كبير
و لايمكن الوثوق به اثناء التداول بس ملوش امان

nagynagy
08-11-2012, 03:37
من حيث الجدية طبعا موثوق لكن من حيث جني ارباح

مؤكدة لا اعتقد ذلك فمن الممكن احتمال الخسارة دائم

andyy
08-11-2012, 04:02
الفوركس غير موثوق فيه فهو معتمد على حركات البيع والشراء الجارية فى تلك اللحظه فى العالم كله و من اين لك ان تعرف هذا الا من خلال اسعار الصرف او من خلال الاخبار الحادثة فى احدى بقاع العالم فبالطبع تؤثر الاحداث العالمية على حركات الاسعار و تجارة الفوركس