PDA

View Full Version : مشكلة التداول

محمود ناصر2014
06-04-2014, 10:35
أنا جديد فى عالم الفوركس

وكل شويه أخسر ومش عارف أعمل إيه

ياريت حد يعرقنى إزاى أحلل الصفقه عشان متعرضش لخساره كبيره

وعاوز أفهم يا عنى إيه وقت ظهور الاخبار وزاى أعرف أوقف الصفقه وقت الاخبار

عشان الخساره

samozein
06-04-2014, 10:38
عزيزي الفاضل
الموضوع غايه في البساطه كل اللي مطلوب منك انك :-
1- وضع خطه معينه تحدد فيها ارباحك وخسايرك اليوميه قد ايه .
2- متابعه التحليل الفني لأي عمله او اداه هستخدمها في التجاره.
3-انك تشوف ناس بتاجر من خلال التجاره عن طريق ناس تانيه بتاجر في السوق.
4- الصبر على اي عمليه انت عاملها علشان ممكن العمليه تطلع بمكسب مش بخساره
وربنا يوفق الجميع

محمود ناصر2014
06-04-2014, 10:45
عزيزي الفاضل
الموضوع غايه في البساطه كل اللي مطلوب منك انك :-
1- وضع خطه معينه تحدد فيها ارباحك وخسايرك اليوميه قد ايه .
2- متابعه التحليل الفني لأي عمله او اداه هستخدمها في التجاره.
3-انك تشوف ناس بتاجر من خلال التجاره عن طريق ناس تانيه بتاجر في السوق.
4- الصبر على اي عمليه انت عاملها علشان ممكن العمليه تطلع بمكسب مش بخساره
وربنا يوفق الجميع

أنا مش عارف حاجه أنا بدخل صفقات وبسبها على الله

samozein
06-04-2014, 10:48
يا استاذ محمود
انت المفروض انك داخل تشتغل وتتاجر هو كله على الله طبعا بس ربنا بيقول اعقلها وتوكل يعني مينفعش ان حضرتك تدخل تبيع وتشتري كده وخلاص لازم تكون عارف ليه بعت او اشتريت وهل الناس فعلا بتعمل زيك في البيع والشراء ولا لأ وهل انت موافق على كده
لازم تعمل كده علشان توصل للمرحله ده وبعدين الموضوع مش بسيط لازم تعمل المطلوب منك علشان تحس فعلا انك مبسوط من الموضوع ومتزهقش منه بسرعه كده
واتمنالك انك تتوفق يارب

walidmax1974
06-04-2014, 21:57
السلام عليكم ... اخى الفاضل بالنسبة لموضوع تحليل الاخبار فدة ممكن حضرتك تتابعها فى مواقع كثيرة و منها العربية و اما بالنسبة لفكرة التداول عندى طريقة يعنى بسيطة و بعيدا عن الشموع و عن الشارت ممكن حضرتك تفتح المنصة و تابع حركة الزوج الذى ستتداول عليه
لمدة ساعة مثلا و شوف حركة الزوج على مدار يوم و اكيد حتكون فكرة عامة او تصور عن حركة الزوج اذا كان صاعدا او هابطا و ضع صفقات صغيرة يعنى 10 سنت او 20 سنت للصفقة
و شكرا

rojan22
06-04-2014, 22:01
السلام علیکم، مرحبا بك یا اخی اتمنێ ڵک النجاح فی الفورکس،
علینا کمبتدئین ان نهتم بالتعلم، ابحث فی الیوتیوب عن تعلیم مبتدئین فورکس، تجد کل ما تحتاجه بخصوص فورکس،
ولا تستعجل و اختبر نفسك لفتره طویله فی الحساب التجریبی، بالتوفیق

nader
06-05-2014, 03:04
بعض نصائح الاعضاء لك جيدة كي تبدأ بالتداول بشكل جيد
واضيف ابتعد عن الطمع وحاول تدخل بلوت يناسب راس مالك
يعني بلاش حكاية الدخول بصفقة 1دولار للنقطة
او على حسب راس مالك
وكذالك لا تقم بصفقات متعددة في وقت واحد
صفقة واحدة وان شاء الله لما تجيب اهدافها قم بالمرور لصفقة اخرى
بالتوفيق

Mustapha.Ayadi
06-10-2014, 00:38
السلام عليكم،
شكرا لتفاعل الاخوة الاعضاء،
اخي الكريم ، راجع استراتجيتك و طريقة متاجرتك ، تعلم اكثر اقرأ مقالات و كتب و طبق قبل ذلك في حساب ديمو.
كان الله في العون.

zxzx
06-10-2014, 00:41
يا صديقي يجب معرفه انه لا يجوز فتح الصفقات اعتباطا
ويجب فتح الصفقات حسب استراتيجيه واضحه وهذه الاستراتيجيه هي التي تؤدي الى ربحك من خلال الفوركس
اتمنا لك الكثيير من التوفيق هناك الكثيير من الاستراتيجيات الموضحه في المنتدى اتمنا ان تنال اعجابكم
تحياتي

مصطفى حمدان
06-14-2014, 18:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل هناك الكثير من النصائح التى يجب اتباعها للنجاح فى سوق الفوركس ولكن تنفيذ هذه النصائح هى المشكلة لان اعامل النفسى يلعب دورا كبيرا فى التداول مما يحقق الخسارة خاصة للمبتدئين

مصراوى
06-14-2014, 19:31
اخى الحبيب انصحك ان تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم من خلالة وبالتوفيق للجميع والربح من الفوركس

a7med84
06-19-2014, 21:11
كلنا فى البدايه فى هذا السوق بنخسر ده عادى فى سوق صعب

بس مع الوقت بالتعلم الخساره هتقل وكمان مع كل خساره لازم تخرج بدرس وكمان لا تقرر اللى وقعك فى هذه الخساره والله المستعان

abokarem
08-23-2014, 01:47
السلام عليكم
بالفعل كلنا مازلنا نخسر واكبر الخبراء فى مجال الفوركس مازال بيخسروا الى الان ولكن المهم ان نتعلم من الخساره
ولابد من اعاده النظر والتعلم للوصول باذن الله

مروة
10-18-2014, 15:44
بالنسبة لموضوع تحليل الاخبار فدة ممكن حضرتك تتابعها فى مواقع كثيرة و منها العربية و اما بالنسبة لفكرة التداول عندى طريقة يعنى بسيطة و بعيدا عن الشموع و عن الشارت ممكن حضرتك تفتح المنصة و تابع حركة الزوج الذى ستتداول عليه

karam22
10-18-2014, 16:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انت تحتاج الي التعليم علي اصول اولا ولا تتعجل حاول القراءة الكثيرة اما بخصوص الاخبار فهناك مواقع تتيح لك معرفة المواعيد في اجندات لكي تتاجر وانت تعرف متي سوف يصدر الخبر

محمد عبد اللطيف
10-21-2014, 23:11
السلام عليكم
للاسف نحن مثلك والخسارات كبيره للغايه والى الان نخسر بطريقه متتاليه واعتقد ان الاستمرار هو الحل
لمحاوله التقليل من الخساره بشتى الطرق الممكنه

esshazly
10-22-2014, 00:09
السلام عليكم .. لابد ياسيدي الفاضل انك تتعلم اولا قبل الدخول الي ساحه التداول .. تعلم الاساسيات زي انك مش تتاجر في وقت الاخبار لو انت مش عارف اية اللي بيحصل وكمان اتعلم اساسيات التحليل الفي واللي ممكن تلاقي الدروس لها في مكان علي جوجل واليوتيوب

doola2020
12-09-2014, 00:37
الامر بسيط جدا انك تتعلم يعني ايه فوركس وازاي تتاجر في سوق تداول العملات بالطريقة الصحيحة والسليمة وليس بطريقة عشوائية كما تفعل

الحربى
12-12-2014, 13:10
شكرا لك

اسعار الموبايلات (http://www.mobilexprice.com)
تحميل برامج (http://www.programstablet.com)

haythem99
12-12-2014, 13:17
انت تحتاج الي التعليم علي اصول اولا ولا تتعجل حاول القراءة الكثيرة اما بخصوص الاخبار فهناك مواقع تتيح لك معرفة المواعيد في اجندات لكي تتاجر وانت تعرف متي سوف يصدر الخبر لابد ياسيدي الفاضل انك تتعلم اولا قبل الدخول الي ساحه التداول .. تعلم الاساسيات زي انك مش تتاجر في وقت الاخبار لو انت مش عارف اية اللي بيحصل وكمان اتعلم اساسيات التحليل الفي

abdelhak redouane
12-12-2014, 13:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح انا ارى بما انك مبتدا ماعليك الى التعلم والعمل بجهد من اجل مشاهدة الفيديوهات الموجودة على المنتدى او على موقع اليوتوب من اجل اكتساب الخبرة والتجربة والاعتماد على الحساب التجريبي
بالتوفيق للجميع

جوكر الفوركس
12-14-2014, 14:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

كل صفقاتنى على الله

لاكن لابد اخي ما تتعلم اساسيات التداول والتحليل الفني
اما الاخبار تجدها في موقع ************ و التحليلات في موقع forexlive
تقبل مروري موفق باذن الله

KHALDIN ALATRASH
12-17-2014, 15:09
أخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:
أخي ممكم أن أسأل سؤال في مجال الصفقات أولا ماهي الصفقات وكيف يمكنني أن أصفق صفقة أتمنى الأجابة لأنني جديد في المنتدى من تحياتي وتقبل مروري

gehad87
01-01-2015, 03:28
اخي العزيز الافضل انك تصبر على نفسك فترة لا باس بها فترة طويلة
تجمع فيها راس مال كويس
وتتعلم كويس
وتتدرب على حساب تجريبي لفترة كويسة
قبل ما تدخل السوق فعليا

ahmedibrahim258259
03-07-2015, 00:27
بسم الله الرحمن الرحيم موش تيأس اخي الكريم كلنا بنعدي على المرحلة دي ولازم تتعلم منها وتعرف اخطائك ايه وموش تكررها
تقبل مروري

chennana
03-07-2015, 00:50
انصحك اخي الكريم بالبحث عن دورات تعليمية في جوجل او اليوتوب لتطوير مستواك في التداول
بالتوفيق لك

hager omar
03-07-2015, 19:20
السلاااااااام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي الكريم شكرا علي تساؤلك ولكن علينا اخي الكريم كمبتدئين ان نذهب الي القسم التعليمي هنا بالمنتدي وهو خاص بنا كمبتدئين وعليك ان تبحث في اليوتيوب

تقبر مروري اخي الكريم

kheireddine
03-08-2015, 23:05
تحياتي لفريق المنتدى اخي
مني اليكم اروع التحياتي
سوف اجيبك على سؤالك با كل بساطة
ماعليك الى ان تقوم با قراءة كتب التداول لاكتساب الخبرة ثم اعدك بانك سوف تقوم با عمليات ناجحة
حلل السوق و الاسعار فقط

1 million
03-31-2015, 19:22
مرحبا اخي الكريم
حاول أن تتعلم طرق التداول في سوق الفوركس حتى لا تخسر أموالك في الصفقات الخاسرة
يمكنك ان تزور القسم التعليمي في المنتدى للاستفادة

hhpr1212
06-29-2015, 18:47
يا استاذ محمود
انت المفروض انك داخل تشتغل وتتاجر هو كله على الله طبعا بس ربنا بيقول اعقلها وتوكل يعني مينفعش ان حضرتك تدخل تبيع وتشتري كده وخلاص لازم تكون عارف ليه بعت او اشتريت وهل الناس فعلا بتعمل زيك في البيع والشراء ولا لأ وهل انت موافق على كده:happy:

mamdouh.adil
07-22-2015, 15:26
سيدى الفاضل مشكلة كل المبتدئين فى الفوركس انهم بيسعه للثراء السريع
وبتكون النتيجه ضياع كل راس ماله
الموضع سهل جدا
بس عايز صبر وطولت بال يعنى تحدد هدفك تختار نوع العمله اللى هتضارب بيها
تتابع حركة المؤشر من فتره وليكن من شهر فات وتشوف مقدار التغير
تتابع الاخبار السياسيه والاقتصاديه الخاصه بجوز العملات اللى انت هتضارب عليه
تختار انسب وقت للدخول يا تره العمله وصلت لاقصى قيمه ليها وهتبتدى تتراجع او وصلت لاقل قيمه ليها وهتبدى تزيد وتختار البيع او الشراء
ومتطمعش يعنى حاول فى البدايه تاخد خبره وتكسب مكاسب قليله وانشاء الله لما ربنا يكرمك وتبتدى تعمل راس مال جيد ابتدى زود فى المضاربه وربنا يوفقك

enganas
07-22-2015, 15:27
اخى الحبيب انصحك ان تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم من خلالة وبالتوفيق للجميع والربح من الفوركس

RomanyMoreed
08-25-2015, 16:37
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

حضرتك لازم تتعلم التحليل الفني ومش هينفع اي حد يشرحهولك في رد لازم تشوف المواضيع والفيديوهات والكتب اللي بتتكلم عنه

waleed shaaban
08-25-2015, 19:20
السلام عليكم كان من المفروض تعلم التحليل قبل البدء بالمتاجره
الاخبار من خلال المواقع الاخباريهمثل اف اكس استريت
ايقاف الصفقه بالخروج من السوق مادمت لا تعرف التعامل مع الصفقات

kacembouden
09-05-2015, 19:53

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

ahmed bakry
10-01-2015, 06:35
اولا مجال الفوركس كبير جدا ومش اى حد يدخله ولا اى حد يدخل يشتغل فيه ولابد انه خبرته تكون كبيرة ودارس الاول وفاهم
وانت واضح انك خبرتك على ادها وداخل كدة بالبركة وزى ماتيجى تيجى وطبعا دة غلط ولازم تخسر

murtadha alkaragolly
11-06-2015, 16:17
السلام عليكم
اخي من المفترض ان تقوم في بداية مشوارك ان تفتح حساب تجريبي لفترة معينة ومن ثم تتابع بكثرة الفيديوات التعليمية

mohaamr1982
11-08-2015, 00:51
إستراتيجية التداول التي ينبغي استخدامها؟
يقوم متداولون الفوركس باتخاذ القرارات باستخدام كل من العوامل الفنية والمبادئ الاقتصادية الرئيسية. يستعمل المتداولون الفنيون الرسومات البيانية، خطوط الاتجاهات، مستويات الدعم والمقاومة والعديد من الأنماط والتحليلات الرياضية لتحديد فرص التداول. أما بالنسبة للمتداولين الأساسيين، فهم يستعملون تحليل المعلومات الاقتصادية، بما فيها الأخبار، التقارير الحكومية وحتى إشاعات السوق. مع ذلك، فإن أكبر تحركات الأسعار تحدث عند وقوع أحداث غير متوقعة مثل رفع البنك المركزي لأسعار الفائدة المحلية، نتائج الانتخابات السياسية أو حتى إعلان الحرب. وغالبا ما يكون توقع الحدث هو العامل المحرك والمؤثر في اتجاه السوق وليس الحدث نفسه.
[/B]

---------- Post added 11-07-2015 at 09:51 PM ---------- Previous post was 11-06-2015 at 09:59 PM ----------

[B]عملية التداول بالفوركس لا تعتمد على المشاعر نهائيآ، أنما هى عمليه كبيره تدخل بها أمور مثل متابعة السوق و الأخبار و التركيز على زوج عملات و معرفة ما يؤثر على العملتان بهذا الزوج و أيضآ معرفة و فهم وحفظ تاريخ كل عمله تتاجر بها و توسع الأمر ليشمل السلع و الغذاء وهناك محترفين يعرفون متى يتداولو على الغاز مثلآ. ما نود توضيحه هنا هو يجب أن تؤمن بقدرتك و خبرتك وتتحكم بشعور الخوف لديك ولا تدخل بدوامة “أغلق الأن أم أنتظر قليلآ، أيضآ لا تسيطر عليك فكرة، هل أفتح الصفقه فى هذا التوقيت أم أنتظر قبل أخر اليوم بساعه”. عدم تحكمك بشعور الخوف من المتاجره سيجر عليك مصائب ضخمه قد تؤثر بالسلب على نفسيتك ككل.

tareq sleem
11-08-2015, 22:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الفاضل مشكور علي طرح الموضوع**
المفيد والجيد **وشكرا**الاخوة الاعضاء الكرام**والسلام عليكم ورحمة الله**

murtadha alkaragolly
11-10-2015, 12:22
السلام عليكم
عليك بمايلي :-
1- افتح حساب تجريبي
2- متابعة التحليل الفني
3- متابعة التوصيات اليومية
4 الصبر في كل شئ

big.pharaoh
01-23-2016, 16:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... انصحك تتوجه للقسم التعليمى وتتعلم الفوركس كويس اوى قبل ماتبدإ اى صفقه. تحياتى لك

zaza1991
02-09-2016, 20:45
بالنسبة لموضوع تحليل الاخبار فدة ممكن حضرتك تتابعها فى مواقع كثيرة و منها العربية و اما بالنسبة لفكرة التداول عندى طريقة يعنى بسيطة و بعيدا عن الشموع و عن الشارت ممكن حضرتك تفتح المنصة و تابع حركة الزوج الذى ستتداول عليه
لمدة ساعة مثلا و شوف حركة الزوج على مدار يوم و اكيد حتكون فكرة عامة او تصور عن حركة الزوج اذا كان صاعدا او هابطا و ضع صفقات صغيرة يعنى 10 سنت او 20 سنت للصفقة
و شكرا

zizo199
02-18-2016, 19:55
كلنا فى البدايه فى هذا السوق بنخسر ده عادى فى سوق صعب

بس مع الوقت بالتعلم الخساره هتقل وكمان مع كل خساره لازم تخرج بدرس وكمان لا تقرر اللى وقعك فى هذه الخساره والله المستعان

krimokrimo
02-26-2016, 20:38
السلام علیکم، مرحبا بك یا اخی اتمنێ ڵک النجاح فی الفورکس،
علینا کمبتدئین ان نهتم بالتعلم، ابحث فی الیوتیوب عن تعلیم مبتدئین فورکس، تجد کل ما تحتاجه بخصوص فورکس،
ولا تستعجل و اختبر نفسك لفتره طویله فی الحساب التجریبی، بالتوفیق

حسام العدل
03-25-2016, 00:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك المفيد والجيد
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

اكرم التميمي
03-30-2016, 20:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم لابد من ان تتعلم جيدا في هذا المجال وتعرف اساسيات ومصطلحات الفوركس الكثيره قبل الدخول الى فتح الصفقات وكيفيه الحصول على الارباح هنالك مجالات تعليميه كثيره تستطيع من خلالها فهم الفوركس وبدء التداول

محمد فاروق
03-30-2016, 21:59
صديقى ما هو انت بتخسر عشان انت متعلمتش كويس كل الى اتعلمته فتح صفقة واغلاقها فقط ودا مش كفاية ؟؟ المهم ازاى تفتح صفقة رابحة بتوقع جيد للسرع وطبعا دا محتاج دراسة فيجب عليك الدخلو للقسم التعليمى فبه كتب وفيديوهات شرح كثيرة ستساعدك على فهم السوق جيدا

karinho1991
04-25-2016, 14:27
السلام عليكم
بالفعل كلنا مازلنا نخسر واكبر الخبراء فى مجال الفوركس مازال بيخسروا الى الان ولكن المهم ان نتعلم من الخساره
ولابد من اعاده النظر والتعلم للوصول باذن الله

mirooo91
05-21-2016, 22:31
تجمع فيها راس مال كويس
وتتعلم كويس
قبل ما تدخل السوق فعليا

elamir84
05-22-2016, 14:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا جزيلا يا اخي الكريم على هده المعلومات جزاك الله
متشكر لتعبك لعل الجميع يستفيد

ميد
05-26-2016, 17:02
أنا جديد فى عالم الفوركس

وكل شويه أخسر ومش عارف أعمل إيه

ياريت حد يعرقنى إزاى أحلل الصفقه عشان متعرضش لخساره كبيره

وعاوز أفهم يا عنى إيه وقت ظهور الاخبار وزاى أعرف أوقف الصفقه وقت الاخبار

عشان الخساره

بص موضوع الخساره ده عشان نكون صورحه كده اى متداول فى الفوركس معرض
ليه كده مفيش حد فوق الخساره حاول تتعلم كده وهتكسب ان شاء الله يالعلم

doola2020
08-28-2016, 18:09
الامر بسيط جدا انك تتعلم يعني ايه فوركس وازاي تتاجر في سوق تداول العملات بالطريقة الصحيحة والسليمة وليس بطريقة عشوائية كما تفعل

ragab012
02-05-2017, 08:41
السلام عليكم ورحمته الله وبركاته اخى
يجب عليك قبل الدخول الى صفقه معرفته اتجاء السوق وبالتوفيق لك وللجميع ونتمنى الربح للجميع

kariim18
02-08-2017, 13:19
تجمع فيها راس مال كويس
وتتعلم كويس
قبل ما تدخل السوق فعليا

---------- Post added at 01:19 PM ---------- Previous post was at 01:18 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح انا ارى بما انك مبتدا ماعليك الى التعلم والعمل بجهد من اجل مشاهدة الفيديوهات الموجودة على المنتدى او على موقع اليوتوب من اجل اكتساب الخبرة والتجربة والاعتماد على الحساب التجريبي
بالتوفيق للجميع

forexguid
03-18-2017, 19:21
يا اخي عدد الرابحين من الفوركس قليلون جدا مقارنة بمن يربحون
فنسبة الخاسرون 95 من المئة واغلب الجدد في الميدان خاسرون

amin49
04-08-2017, 03:12
اخي لا تياس ولا يجب ان تكون
معججا بالمشاعر او اضطرابات نفسية فانت
لديك مشكل واحد واوحد وهو انك لاتعرف
وقت فتح او اغلاق الصفقة