PDA

View Full Version : يوميات متداول

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

ramid
06-15-2012, 02:36
السلام عليكم
جالس مع اسرته في مقهي أو جانب البحر والناس يتأملون الطبيعة والجمال وهو يتسائل في نفسه :ياترى الدولار عامل ايه؟؟
يقضي أغراضه خارج البيت بسرعة البرق لكي بعود لحبيبته:الشارت
تراه في العمل متوتر وكأنه جالس على الجمر مشتاق لتوأم روحه :الشارت
وعندما يجلس امام الشارت فقل ما تشاء وافعل ما تشاء فأنه لن يسمعك ولن يراك انه في حضرة الشارتتحدث عن يومك مع الشارت

magic777
06-15-2012, 03:49
لا ده الكلام ده كان زماااان انما دلوقتي الدنيا اطورت خلاص وبقى فيه موبايلات بتقدر تسطب عليها البرنامج
ويكون معاك الشارت في اي مكان وفي اي زمان وطبعا المفروض علشان يتابع بس صفقاته كل فتره كده
بس الخوف فعلا ان ده يأثر اكتر على تركيزه في شغله الميداني

ramid
06-15-2012, 04:13
لا ده الكلام ده كان زماااان انما دلوقتي الدنيا اطورت خلاص وبقى فيه موبايلات بتقدر تسطب عليها البرنامج
ويكون معاك الشارت في اي مكان وفي اي زمان وطبعا المفروض علشان يتابع بس صفقاته كل فتره كده

وهذه هي الطامة الكبرى ,اي التداول بالموبايلات الذي أصبح متاحا للموظف ان يتداول أثناء عمله وبالتالي يؤثر سليا على مردوديته
الظالب في المؤسسة التربوية يتداول أثناء الدرس مما يضيع عليه اكنتساب الكثير من المعارف والمهارات
والامثلة عديدة....اعتقد أن التداول بالموبايل سيسبب الهوس والادمان ومشاكل اجتماعية أخرى

remo
06-16-2012, 02:34
السلام عليكم
جالس مع اسرته في مقهي أو جانب البحر والناس يتأملون الطبيعة والجمال وهو يتسائل في نفسه :ياترى الدولار عامل ايه؟؟
وعندما يجلس امام الشارت فقل ما تشاء وافعل ما تشاء فأنه لن يسمعك ولن يراك انه في حضرة الشارتتحدث عن يومك مع الشارت

انا شايف نفسى انى وصلت لتلك المرحلة من ادمان الفوركس اولا انا مبقتش بطيق السبت ولا الاحد وكمان بقيت بستنى يوم الاتنين بفارغ الصبر وبقيت كمان بحلم بالاسعار وهى بتخضر وتحمر وبحلم بالشارت والكريف بتاعوة

M Sabry M Elbakrawy
06-16-2012, 02:44
والله انا هي دي حالتي الايام دووول وخايف علي نفسي من الحكاية دي
حاسس اني حيجالي الضغط والسكر والاعصاب زكل حاااجة :d

ana1990
06-16-2012, 02:44
انا يومي لذيييييييييييذ و سهل جد طول ما انا بره البيت معايا الميتا تريدر على السمارت فون بتاعي و بتابع و اشتري في افضل الاوقات طول ما انا في البيت معاكم في المنتدى احقق راس مال ميتهياليش في احسن من كده بعدين احنا في فترة اجازه الناس مش مشغوله اوي المشكحله بتكون في الدراسه بينسي الواحد التركيز

ahmed
06-16-2012, 02:47
انا شايف نفسى انى وصلت لتلك المرحلة من ادمان الفوركس اولا انا مبقتش بطيق السبت ولا الاحد وكمان بقيت بستنى يوم الاتنين بفارغ الصبر وبقيت كمان بحلم بالاسعار وهى بتخضر وتحمر وبحلم بالشارت والكريف بتاعوة

حلو موضوع بحلم بلاسعار وهى بتحمر وتخضر
بس نصيحه يا اخى يوم السبت والاحد استغلهم كويس جدا
فى مذاكرة الشارت ومراجعه اخطائك وشويه هتحبهم اوى
لانك هتشوف سعتها اللون الاخضر ان شاء الله

kingman
06-16-2012, 03:08
انا بقى بقيت ماصدق ابعد عن الكومبيوتر و النت واى وسيلة تكنولوجيا ومش بحاول افكر فى اى حاجة وانا بعيد عن السوق لأن الواحد يكفيه الوقت اللى بيقضيه قدامه ولما بيصدق يتنفس شوية هوا وينسى حاجة اسمها شارت هههههه

sho
06-16-2012, 03:43
ههههه ادمان التداول دا بيكون فى البداية فقط لكن بعد ما المتداول يصل لمرحلة من الاحتراف يمكنة تنظيم وقتة للعمل فى سوق الفوركس لساعات محددة يوميا او حسب ما يملك من وقت

osama shaban
06-16-2012, 03:53
الكلام ده وانت مبتدئ بس لكن بعد كده خلاص بيبقا الموضوع عادي اول متقفل العمليه او الجهاز يبقي الفوركس انتهي وتمارس حياتك عادي خالص الا لو عمليه مهمه واكيد انت مش هتسبها وتنزل مينفعش طول اليوم نفضل نفكر في السوق عشان منتعبش

magic777
06-16-2012, 14:57
وهذه هي الطامة الكبرى ,اي التداول بالموبايلات الذي أصبح متاحا للموظف ان يتداول أثناء عمله وبالتالي يؤثر سليا على مردوديته
الظالب في المؤسسة التربوية يتداول أثناء الدرس مما يضيع عليه اكنتساب الكثير من المعارف والمهارات
والامثلة عديدة....اعتقد أن التداول بالموبايل سيسبب الهوس والادمان ومشاكل اجتماعية أخرى

ده يتوقف على المتاجر هنا واستخدامه للميزه دي لا تلوم هنا التكنولوجيا لانها هنا لراحه ومساعده المتاجر
لكن الاستخدام السئ ليها غلط المتاجر نفسه
وهو اللي هيسبب ليه الهوس ده والمشاكل الاجتماعيه بسوء استخدامه هو للخدمه دي

maklad94
06-16-2012, 17:04
انا وصلت لمرحلة ادمان برضو وبستنى السوق يفتح بفارغ الصبر ولما ببيت صفقة مش بعرف انام ابدا لكن نسال الله انه يخفف من حبنا للفوركس شوية عشان ربنا ليه حق علينا برضو واسرتنا ليها حق برضو وحتى صحتنا واللى بنعمله فى عنينا ده برضو حرام .

The Mester X
06-16-2012, 18:27
ايوه والله صدقت حبيبي انا تحدث معي اكثر من مره مع الاصدقاء بنجلس مع بعض و انا جسمي معاهم ولكن عقلي
مع السوق و يلاحظون على وجهي اني اغيب عنه لاحظات ههه و الله السوق خلنا معزولين على الاحباب

ramid
06-16-2012, 20:52
الكلام ده وانت مبتدئ بس لكن بعد كده خلاص بيبقا الموضوع عادي اول متقفل العمليه او الجهاز يبقي الفوركس انتهي وتمارس حياتك عادي خالص الا لو عمليه مهمه واكيد انت مش هتسبها وتنزل مينفعش طول اليوم نفضل نفكر في السوق عشان منتعبش

المتداول وخصوصا المبتدأ يحتاج وقت كثير ولكن يبقى تنظيم الوقت مرة أخرى هو
الاساس أما اذا غلبك تيار وريح الفوركس فسيحملك بعيدا بعيدا عن أحبابك وحتى عن نفسك

Mr.GooDMaN
06-16-2012, 20:56
الكلام ده كان زمان خلاص
دلوقتي بقا انا بتبع مقولة الفوركس مش هيخلص
يعني الوقت اللي ابقا فاضي فيه مثلا افتح وابدئ اتاجر لو في فرص متاحة
ولو مفيش فرص اهارجة عاجي في فوركس بكرة واكيد هيبقا في فرص اكتر
وربنا يخضرهالنا ع طول

21cent
06-16-2012, 21:03
السلام عليكم
فعلا يا اخى الشارت ياخد الواحد من الاهل والاصحاب حيث انك تنتظر فرصة واحدة لكى تبنى
فرصة واحدة وتنظرها بقية اليوم ولو ماتجى تنتظر لتحقق والضغط النفسى وحرقة الدم
ولكن مع الممارسة تتجنب هذه المرحلة ويبقى الشارت هو ما ياخدك عن الاشخاص

kingman
06-16-2012, 22:53
ده يتوقف على المتاجر هنا واستخدامه للميزه دي لا تلوم هنا التكنولوجيا لانها هنا لراحه ومساعده المتاجر
لكن الاستخدام السئ ليها غلط المتاجر نفسه
وهو اللي هيسبب ليه الهوس ده والمشاكل الاجتماعيه بسوء استخدامه هو للخدمه دي
واعتقد ان كقاعدة كلما زادت وسائل التقدم والراحة للانسان كلما قلت الروابط الاجتماعية والعلاقات فيما بين الناس وده واضح جدا فى المجتمع فالى حد كبير بيساعد على العزلة الأجتماعية وقلة الوقت الأجتماعى

كريم
06-17-2012, 00:28
هههههههههههه الكلام ده كان زمان ايام مكنش فيه تحليل و لا برامج و لا اي حاجه غير اشتري بيع

دلوقتي بقى فيه اسس و تحليلات و منصات بتجعلك على ارض الواقع و التحليل الأساسي ايضا

اصبح متطور و لذلك يمكنك ممارسة عملك بمنتهى البساطة و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

remo
06-17-2012, 01:51
السلام عليكم

اللة يجازيك يافوركس يامانع الماتجر حتى من اجازتة ومتعتة ومراتة واولادة اللة يجازيك ولا يوريك ربح ابد ياصاحب هذا المجال فعلا الفوركس هو المجال الذى يسمى بمدمر الملذات ومحارب الاتقرار النفسى يارب يخدك يافوركس ههههههههه

mage
06-17-2012, 02:27
هههههههههه على فكرة انت كلامك غير انه مضحك ولكن هذه هى الحقيقة للاسف وانا شخصيا والله ببقى قاعد مع اصدقائى وعقلى يفكر فى الفوركس وحتى لما اليونان فازت انهاردة وتاهلت لدور التمانية فى امم اوربا لكرة القدم انا بقيت عمال احسبها للفوركس وبقول اليورو هيعلى هههههه

elzeel
06-17-2012, 02:28
هههههه لا الحمد لله لسه فى البدايات ولسه موصلتش للمرحله
دى وربنا يستر ومتكنش كدا يعنى الواحد عاوزها تكون محدده لاوقات معينه

magic777
06-17-2012, 18:40
الكلام ده كان زمان خلاص
دلوقتي بقا انا بتبع مقولة الفوركس مش هيخلص
يعني الوقت اللي ابقا فاضي فيه مثلا افتح وابدئ اتاجر لو في فرص متاحة
ولو مفيش فرص اهارجة عاجي في فوركس بكرة واكيد هيبقا في فرص اكتر
وربنا يخضرهالنا ع طول

برده متسيبش العمليه مفتوحه كده عندك لا حاول يكون ليك وقت مخصص للمتاجره
على حسب طبيعه طريقتك والفتره المناسبه للطريقه دي علشان تحقق ربح منتظم ومتوسط اقرب للثبات شهريا

fafa280384
06-17-2012, 18:43
السلام عليكم
والله عندك حق شكلنا ادمنا عليه اخي
يعني احسن من فراغ ومنين عارف لربما فيها خير لينا لو واصلنا

compaq0
06-17-2012, 19:52
هههههههه هذا صحيح للغايه و لكن الان لا اتداول و لكن فقط اتابع الاخبار و الاسعار لذلك لا اشعر بهذا التوتر الان و لكن اراه فى اعين اصدقائى المضاربين الان فبينما الجميع يستمتع يفكر هو هل المجنون ضرب 122 ولا لسه

AhmedMagnifico
06-17-2012, 20:07
فعلاً الكلام دا ممكن يؤثر على الانسان لكن غالباً مع الوقت والتنظيم مش بتحس بالحاجات دى خالص
ربنا يسهل بئا ويشتر علينا من هوس الفوركس :)

midomido419
06-17-2012, 20:19
الواحد يخاف على نفسه فعلا فى الحالة دى
لانها بداية ادمان الفوركس
لازم الواحد ميندمجش اوى فى الفوركس يخليه ينسى بقية حياته وميفكرش الا بيها

kingman
06-17-2012, 20:23

ربنا يوفقك فى مشوارك وافضل شئ انك تستفيد من تجارب السابقين فى المجال حتى تتجنب اخطائهم التى وقعوا فيها ولاتقع فيه فمن الجيد ان نبدأ بما انتهى من الآخرين ودى مقولة جيدة جدا كى ينطلق المتاجر فى السوق ويستفيد من خبرات الآخرين

remo
06-17-2012, 20:48
هههههههه هذا صحيح للغايه و لكن الان لا اتداول و لكن فقط اتابع الاخبار و الاسعار لذلك لا اشعر بهذا التوتر الان و لكن اراه فى اعين اصدقائى المضاربين الان فبينما الجميع يستمتع يفكر هو هل المجنون ضرب 122 ولا لسه

ههههههههههه على رايك ولا المجنون هينزل يجيب 116.00 ولا لا وهل ياترى هيطلع 50 نقطة اخش النقطة بكام صح كما يفعل المجنون اللى اسمة بيتر صح يا بيصى انت فى راحة يابنى

A7mad_Aziz
06-17-2012, 23:13
بداية اليوم بالنسبة لي تكون قبل افتتاح بورصة اوروبا بقليل والفطار بيكون قدام الشارات واظل متابع حتى اعثر على فرصة جيدة

ومن ثم اتابعها مع الاغلاقات ولو ربنا كرمني بهدفي اليومي بخرج من السوق واستمتع ببقية اليوم

ومن ثم نهاية اليوم امام الشارت ايضاً

Texxon
06-18-2012, 01:13
بصراحة معك حق، الفوركس كل دماع ناس كتير، كل حياتهم بقة فوركس ... اعتقد ان الحل هو المتاجرة السوينجية وفقط ، تتاجر لمدة ساعات معدوده في الاسبوع كله وباقي الاسبوع تعيش حياتك عادي

remo
06-18-2012, 02:02
بصراحة معك حق، الفوركس كل دماع ناس كتير، كل حياتهم بقة فوركس ... اعتقد ان الحل هو المتاجرة السوينجية وفقط ، تتاجر لمدة ساعات معدوده في الاسبوع كله وباقي الاسبوع تعيش حياتك عادي

ياريت ياخويا واانا معاك بس اللى يعرف انا مش مصدق انك ممكن تكون قاعد مروق دماغك وانت عراف ان الاسعار طالعة نازلة اكيد لو اتاكدت انى فى فرصة سانحة وقت راحتك هتجرى على الفوركس وتخش فيها دى غريزة انسانية وادمان عام

bousshimin
06-18-2012, 02:13
الفوركس إنه بحق إدمان حيت تفكر بيه كل الأوقات حتى مع عائلتك أو في شغل مما يأدي على عدم تركيز
في حياتك يومية ويصبح هو شغل شاغل في عقلك

safiforex
06-18-2012, 02:44
الفوركس إنه بحق إدمان حيت تفكر بيه كل الأوقات حتى مع عائلتك أو في شغل مما يأدي على عدم تركيز

فعلا هذا اخي ، الفوركس عالم اخذا العقول ، فهو ياخذ الشخص الى عالمه غصبا عنه
و لو كان بقربه الاهل و الاخباب ، و يمكن حتى في النوم و في الاحلام
فالفوركس فعلا ادمان

Noah
06-18-2012, 02:48
يومياتى فىا لفوركس هو بكل بساطة انا بفتح الشاشة مرة فىا لصباح من بعد صلاة الظهر ومرة افتحها من بعد الساعة الحادية عشر مساءا بتوقيت القاهرة وفى هذا التوقيت اتمكن من التجارة فى الفوركس على المدى القصير ليلا وعلى المدى الطويل فى فترة النهار

magic777
06-18-2012, 03:06
فعلاً الكلام دا ممكن يؤثر على الانسان لكن غالباً مع الوقت والتنظيم مش بتحس بالحاجات دى خالص
ربنا يسهل بئا ويشتر علينا من هوس الفوركس :)

بس فيه ناس كتير بيفضلوا على الحاله دي كتير خاصه اللي بيشتغلوا عشوائي بدون خطه محدده ليهم
وبيفتحوا صفقات بدون اداره راس مال فيكونوا دايما قلقنيين وخايفين على الصفقات بتاعتهم
وده اللي بيوصلهم للحاله دي

hesham itch
06-18-2012, 06:02
هو ده بقا اللى اسمه جنون الفوركس بس ده ميمنعش ان الواحد يشوف الدنيا فيها ايه مش كل حاجة
فوركس يعنى والا الواحد هيزهق من الفوركس ويمل منه ويكرهه ويبتدى يدور على حاجة تانية تسليه

2x1
06-18-2012, 08:42
ياخوفي من الحكاية دي ويبقي ادمان اكتر منة بحث عن وسيلة لرفع مستوي الخل ربنا يستر انا عن نفسي متاكد اني من النوع اللي بيبقي مش شايف اي حاجة غير اللي مشدودلة وممكن يحصل توتر كمان

remo
06-18-2012, 12:57
هو ده بقا اللى اسمه جنون الفوركس بس ده ميمنعش ان الواحد يشوف الدنيا فيها ايه مش كل حاجة
فوركس يعنى والا الواحد هيزهق من الفوركس ويمل منه ويكرهه ويبتدى يدور على حاجة تانية تسليه

فعلا اللى يوصل لحالة زى دى يبقى مجنون الفوركس ولكن بصفتى طبيب اقدر اقولك انت كدا بدمر نفسك لان الضغط النفسى اللى بيعملة الفوركس على المتاجر طوال الخمس ايم المداولة فى الاسبوع ممكن تاتى بك لبعض الامراض زى السكر والضغط والكليسترول وغيروة

The Mester X
06-18-2012, 13:54

الفوركس مجال ليحتاج للمتابعة و وقت و هو ياثر على حيانتا بشكل كثير و اصبحنا مدمنين عليه و خصوصا تكسب منه المال ترى انه افضل مجال
و لا تضيع وقتك من اجل لا شئ و التركيز الكبير معاه يخليك ناسي من هم بحولك و لا تهتم بهم من اصحابك و عائلتك

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 19:07
فعلاً لازم نشوف حياتنا ونتمتع بيها

مش كل الحاكيه شغل ووجع دماغ لازم ننزه ونروق على نفسنا

mage
06-18-2012, 19:37
الفوركس مجال ليحتاج للمتابعة و وقت و هو ياثر على حيانتا بشكل كثير و اصبحنا مدمنين عليه و خصوصا تكسب منه المال ترى انه افضل مجال
و لا تضيع وقتك من اجل لا شئ و التركيز الكبير معاه يخليك ناسي من هم بحولك و لا تهتم بهم من اصحابك و عائلتك

مشكلة الفوركس انه بياخد من وقتنا لكثير جدا ولا نتمكن ان نفكر فى اى شئ غير الفوركس فى هذه الاوقات لان سوق الفوركس اصبح يمثل بالنسبة للكثير فى الفوركس هو مصدر راس المال لذلك يشغلنا دائما التفكير فيه والعمل فيه وفى الطرق والاستراتيجيات

Rami
06-18-2012, 19:40
خواطر جميلة وخيال رائع , الشارت اكيد هو فى بال كل متاجر
لكن المتابعة الصيقة خطا من وجهة نظر
الافضل تحليل او النهار ووضع التوقات والاهذاف والاستوب وياسالب ياموجب
تحياتى لك

AhmedMagnifico
06-18-2012, 19:55
مشكلة الفوركس انه بياخد من وقتنا لكثير جدا ولا نتمكن ان نفكر فى اى شئ غير الفوركس فى هذه الاوقات لان سوق الفوركس اصبح يمثل بالنسبة للكثير فى الفوركس هو مصدر راس المال لذلك يشغلنا دائما التفكير فيه والعمل فيه وفى الطرق والاستراتيجيات
مظبوط هى دى مشكلة الفوركس العظمى
التاثير على حياتنا واهدار الوقت والمجهود !!

ma90do
06-18-2012, 20:11
انا كنت كل ما اروح مشوار اخلصو ارجع جري مبقعدش مع اصحابي ولا بخرج معاهم علشان اققعد علي التداول ويوم السبت والحد ده مخصصهم للاجازه بتاعتي بس برضو ببقي محتاج ان السوق يفتح بقي

kingman
06-18-2012, 21:46
خواطر جميلة وخيال رائع , الشارت اكيد هو فى بال كل متاجر
لكن المتابعة الصيقة خطا من وجهة نظر
الافضل تحليل او النهار ووضع التوقات والاهذاف والاستوب وياسالب ياموجب
تحياتى لك
ده فعلا من افضل الطرق لكن مش كله بيقدر يلتزم وتلاقى الواحد مع اقتناعه التام بالطرق الصحيحة للنجاح تجحده لايستطيع تطبيقها ولازم يدخل فى سير الصفقة من وقت لآخر حتى وان كانت فى طريقها الصحيح وده من اكبر الأخطاء

ashraf el-araby
06-18-2012, 22:30
هى فعلا مشكلة لمدمنين الفوركس وتقريبا زيادة عن 95%من تجار الفوركس مدمنين وبالتالى اصبح استخدام الاب توب والهواتف المحمولة حلا لهذه المشكلة

magic777
06-19-2012, 19:11

للأسف فعلا حقيقه خاصه في البدايه وانت لسه بتتعلم وتتدرب دي لوحدها مرحله
ممكن تاخد من وقتك يجي سنتين على الاقل على ما تبدأ تقف على ارض صلبه في المجال ده
وتثق في تحليلاتك وعملك

kingman
06-19-2012, 21:26
وتثق في تحليلاتك وعملك
ولاقدر الله الواحد بيقول اذا كانت النتيجة سلبية يبقى الواحد ضيع وقت طويل دون جدوى ودون الوصول الى اهدافه فالفوركس بياخد من وقت طويل وصحة واعصاب واتمنى ان ربنا يوفقنا جميعا

Mostafa Mando
06-20-2012, 08:49
الحقيقة بالنسبة ليا انا

انا متفرغ تماماً للفوركس وللربح من الانترنت عموماً لذلك مش ببعد اصلاً عن الكمبيوتر

وهذا ساعدني كثيرا في سرعة التعليم والتفرغ التام الذهني والنفسي

aboualy
06-20-2012, 10:27
وتثق في تحليلاتك وعملك

فعلا انا اعتقد ذلك ان الفوركس يحتاج الى فترة تدريب طويلة ولا يجب ان نتعجل فى الانتقال من فترة التعليم الى مرحلة العمل الحقيقى لان مرحلة التعليم هى الاساس للنجاح فى الفوركس وكلما زاد اهتماما بهذه المرحلة كلما زادت احتمالات النجاح بعد ذلك

ramid
06-20-2012, 10:35
الحقيقة بالنسبة ليا انا

انا متفرغ تماماً للفوركس وللربح من الانترنت عموماً لذلك مش ببعد اصلاً عن الكمبيوتر

وهذا ساعدني كثيرا في سرعة التعليم والتفرغ التام الذهني والنفسي
لكن ألا يؤثر تفرغك التام للفوركس على تحصيلك الدراسي أذتا كنت لاتزال تدرس؟اوحياتك المهنية اذا كنت عاملا؟
كيف تسير أمورك الاسرية والاجتماعية من علاقات ومسؤوليات ومن حقوق وواجبات؟

deadlyfox
06-20-2012, 10:35
هو ده بيأثر كتير على اعصاب الواحد
والموبايل بالطريقه دى كده هاظلم شغلك الاساسى
ومش هاتديه حقه ومش هاتعمله بكامل طاقتك

ZOUHAIR_ZIZO28
06-20-2012, 10:42

kimokonolove
06-20-2012, 11:42
السلام عليكم

العمل الأن فى الوقت الحاضر تطور بكثير
يوجد اللاب توب او موبيلات الحديثة تمكنك من متاعبى الشارت
فمهما كنت فى اى مكان تسطتيع اجرااء عمليات بيع او شراء او تعديل الصفقات مثلآ
وهذا كلة بفضل الثورة الهائلة فى مجال الأتصالات عمومآ

Hell Rozar
06-20-2012, 11:45
السلام عليكم

هههههههههه اية يا عم الكلام دا هو فعلا كان زمان انما دلوقتى ممكن تعمل حد ادنى وحد اقصى للفوز والخسارة

ARAB_PIGEON
06-20-2012, 11:48
السلام عليكم

جميله فصه الحب هذه
ولعلنا نسميها مجنون شارت بدل مجنون ليلى
وهذه الحبيبه ام ان تجعل الدنيا جنه فى عينيك او تحول حياتك الى جحيم
مع خالص تحياتى

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 11:58
والله كل يوم اقوم من النوم اشوف الشارت على طول

ليلى فوركس نهارى فوركس

ادمان ادمان بلا حدود

Smart
06-20-2012, 16:22
السلام عليكم

كأنك تتحدث عنى
والله دائما افكر فى الشارت والفوركس
ولكن الحمد لله اليومين دول مسيطر على نفسى سيطره تامه بفضل الله
ربنا يوفقنا جميعا ياغالى..ومنتظرين يوميات الاعضاء الاخرين

magic777
06-20-2012, 16:47
هو ده بيأثر كتير على اعصاب الواحد
والموبايل بالطريقه دى كده هاظلم شغلك الاساسى
ومش هاتديه حقه ومش هاتعمله بكامل طاقتك

ماهو ده بتوقف في الاساس على تعامل المتاجر نفسه مع الموبايل مثلا بحيث يقدر يتابع السعر
بدون مايأثر ده على شغله او دراسته مثلا
فكل وسيله من وسائل راحه المتاجر هنا لو استخدمها صح هتريحه والعكس صحيح طبعا

Mohamed90
06-20-2012, 21:15
والله كل يوم اقوم من النوم اشوف الشارت على طول ليلى فوركس نهارى فوركس ادمان ادمان بلا حدود و الله ياخي انت مثلي اصبحت مهوس بالسارت و الله تقوم بالليل كاعفريت تتابع الشارت و انا في بعض الاحيان لا انام بعمق التفكير في الفوركس و الهطط و الطرق و محاولة فك كثير من الرموز المعقدة و الله الفوركس كل هم و الله ينفعنا بقدر همه

kingman
06-21-2012, 01:59
لكن ألا يؤثر تفرغك التام للفوركس على تحصيلك الدراسي أذتا كنت لاتزال تدرس؟اوحياتك المهنية اذا كنت عاملا؟
كيف تسير أمورك الاسرية والاجتماعية من علاقات ومسؤوليات ومن حقوق وواجبات؟
اكيد اى حد بيقعد فترات طويلة على الأنترنت عموما حياته العادية بتتأر كثيرا وكتير بيعانو من العزلة مع القوت بسبب ارتباطهم الكبير بالنترنت وتعدد المجالات التى يهتم به من خلال الأنترنت لكن الواحد اكيد يقدر يتغلب على عليه لو اراد وينظم اوقاته

The Mester X
06-21-2012, 02:24
اكيد اى حد بيقعد فترات طويلة على الأنترنت عموما حياته العادية بتتأر كثيرا وكتير بيعانو من العزلة مع القوت بسبب ارتباطهم الكبير بالنترنت وتعدد المجالات التى يهتم به من خلال الأنترنت لكن الواحد اكيد يقدر يتغلب على عليه لو اراد وينظم اوقاته

ايوه اخوي فعلا ده و اكيد الجلوس اما الحاسوب فترة طويلة جدا تاثر علينا و تغير من سلوكنا تجاه الناس و تشعر انك محتاج للجلوس امام الحاسوب
اكثر من اي مكان اخر و الفوركس مجال ياخد العقل و بال السخص و يهليك سرحان معاه و تجاهل كل مايحيط بك

magic777
06-21-2012, 21:52

هو تقريبا في البدايه هنحتاج نقعد كتير قدام الشارت والكمبيوتر وهتتأثر صحتنا وعلاقاتنا الاجتماعيه بده
بس الواحد عنده امل انه يعوض كل ده قريب وهو ده اللي بيدينا الدافع للأستمرار ويارب فعلا نحقق اللي عاوزينه ده
وربنا مش بيضيع تعب حد ابدا بأذن الله

kingman
06-21-2012, 22:20
هو تقريبا في البدايه هنحتاج نقعد كتير قدام الشارت والكمبيوتر وهتتأثر صحتنا وعلاقاتنا الاجتماعيه بده
بس الواحد عنده امل انه يعوض كل ده قريب وهو ده اللي بيدينا الدافع للأستمرار ويارب فعلا نحقق اللي عاوزينه ده
هو ده اكبر سبب بيدى باور وامل للواحد انه يستمر ويتعب فى هذا السوق املا فى انه ان شاء الله تعبه لن يذهب هباء وده بيخلى الواحد يثابر ويصبر رغم الخطورة الكبيرة التى نتعرض لها فى هذا السوق

aboualy
06-21-2012, 22:23

فعلا فى بداية العمل فى الفوركس تجده يسيطر على كل اليوم تقريبا ولا يترك مجال لاى شئ اخر الى جواره
ولكن مع اكتساب الخبرة تتغير الامور ويميل المتداولين الاكثر خبرة الى العمل على المدى الطويل وهذا يجعل لديهم وقت فراغ اكثر

Amgad91
06-21-2012, 22:29
بتحصل معايا ساعات لما اكون سايب صفقة مفتوحة بلوت عالي و اجي انام مش بأعرف بأفضل قاعد جنبها ممكن لحد الفجر لحد ما تحقق ربح 30 نقطة مثلا
و اقوم ناقل الاستوب على نقطة الدخول و انام ساعتها و انا مطمن
بيبقى احساس صعب جدا لما تبقى عاوز تنام وفي نفس الوقت مش قادر تسيب الشارت

magic777
06-22-2012, 19:24
هو ده اكبر سبب بيدى باور وامل للواحد انه يستمر ويتعب فى هذا السوق املا فى انه ان شاء الله تعبه لن يذهب هباء وده بيخلى الواحد يثابر ويصبر رغم الخطورة الكبيرة التى نتعرض لها فى هذا السوق

وتأكد انه مش هيضيع هباء اخي كينج لان ربنا قال بنفسه لكل مجتهد نصيب وعلى قد ماانت بتجتهد وتتوكل على ربنا
على قد ماربنا بيفتحها في وشك وبتدوق ثمره تعبك ده ولو بعد حين
المهم تثق بالله وتعمل اللي عليك

kingman
06-22-2012, 22:58
وتأكد انه مش هيضيع هباء اخي كينج لان ربنا قال بنفسه لكل مجتهد نصيب وعلى قد ماانت بتجتهد وتتوكل على ربنا
على قد ماربنا بيفتحها في وشك وبتدوق ثمره تعبك ده ولو بعد حين
المهم تثق بالله وتعمل اللي عليك
والله هو ده اللى بيصبر الواحد على هذا السوق وبيخليه يبذل اقصى مافى جهده كى يحق مايهدف اليه ومافيش اى امل او امنية بتتحقق من فراغ لازم يكون واره محارب يسعى اليه وربنا يوفق الجميع الى مايحبه ويرضاه

محمد فرغلى
06-23-2012, 06:44
دا وانت مبتدىء بس لكن بعد كدا هتلاقى كل شىء تمام اووووووووى ومش تقلق
ومتفضلش تتعب نفسك وتفكر كل شوية او طول اليوم لان دا هياثر عليك فى شغلك العادى

assidi saber
06-24-2012, 14:59
انا طول النهار موجود خارج البيت و معي الايفون لكي استطع شراء و بيع كل العملات و النظر اي وصل السعر

moonlight
06-25-2012, 09:02
اعتقد ان الشخص يجب عليه تنظيم وقته حتى لا يجد الفوركس سيطر على حياته با اكملها ويجد نفسه محاصر من كل الاتجاهات اينما يذهب واينما يفعل عقله فى الفوركس والشارت فقط يجب على كل منا ان يخصص اوقات للمتاجرة فقط ولا يترك الموضوع بدون تنظيم والا تسبب فى مشكلات كثيرة

2x1
06-25-2012, 09:13
لالالا مش لدرجة الادمان لازم الواحد يظبط نفسة وكانة بيعمل عمل لة قيود ومواعيد لا يخالفها مهما كانت الاغراءات اخنا بنعمل فلوس لية مش عشان حياة سعيدة طب فين السعادة من جمع الفلوس من غير متستمتع بها مع من تحب

ahmed
06-25-2012, 11:18
والله هو ده اللى بيصبر الواحد على هذا السوق وبيخليه يبذل اقصى مافى جهده كى يحق مايهدف اليه ومافيش اى امل او امنية بتتحقق من فراغ لازم يكون واره محارب يسعى اليه وربنا يوفق الجميع الى مايحبه ويرضاه

اخى وفقنا الله واياك الى مايحبه ويرضاة
ابذل كل جهدك فى العلم والتعلم ومساعدة الاخرين وتأكد تمام ان الله سوف يجازيك خير
ويرزقك من حيث لا تحتسب
ان شاء الله موفقين جميعا

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 11:30
اخى وفقنا الله واياك الى مايحبه ويرضاة
ابذل كل جهدك فى العلم والتعلم ومساعدة الاخرين وتأكد تمام ان الله سوف يجازيك خير
ويرزقك من حيث لا تحتسب
ان شاء الله موفقين جميعا

طبعاً ياغالى
من يعمل باجتهاد والتزام وصبر تأكد ان الله سبحانه وتعالى لن يخزله ابداً لانه اجتهد وسهر الليالى من اجل ان يتعلم شئ ينفعه

aminos
06-25-2012, 11:39
السلام عليكم
هههه موضوع جميل نعم هذه الأشياء التي ذكرتها أضن أن كل مبتدأ مر منها و الله أعلم
لكن الأن فإني رتبت وقتي وقت العائلة و الأصدقاء

abdallah elbaz
06-25-2012, 13:19
اكيد الوقت اختلف زي ماقال الماجيك
شغل ده كان زمان دلوقتي تقدر يكون معاك التليفون وكذلك اللاب توب تتبع الاخبار اول باول

elssayed
06-25-2012, 13:26
انا بصراحة في البداية اعصابي كانت بتبوظ من الشارت ومتابعة صعود وهبوط الدولار لاني كنت بدخل بلوتات كبيرة
لكن مع الخبرة بقيت بدخل بلوتات بسيطة لو خسرت ممكن اعوضها بهدوء اعصاب وده سر انك تتاجر بهدوء اعصاب
لكن التجارة بلوتات كبيرة بتتعب وبتخلي الواحد مزاجه متعكر

yassoo011
06-25-2012, 13:44
في متاجرين بيعملو كدا ولكن لم يعد كثير منهم كذلك
لوجود برامج الموبايل التى خففت عنا كثيرا من الاعباء
بجانب ان بعضا من المتاجرين بدأيو ينظمو وقتهم اليومي ساعة او ساعتين للفوركس

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 13:48
لالالا مش لدرجة الادمان لازم الواحد يظبط نفسة وكانة بيعمل عمل لة قيود ومواعيد لا يخالفها مهما كانت الاغراءات اخنا بنعمل فلوس لية مش عشان حياة سعيدة طب فين السعادة من جمع الفلوس من غير متستمتع بها مع من تحب

تمام ياغالى احنا بنعمل الفلوس فعلاً علشان نتمتع بيها

مش علشان تنزلنا وتحبس حريتنا لا ابداً

عيش حياه نزيهه كريمه بلا قيود

elazez
06-25-2012, 14:02
اعتقد ان الالتزام بان الفوركس كوظيفة هيفيد كتير
يعني يكون بمواعيد مثلا علشان مياثرش علي باقي حياتنا
ونستطيع ممارسة حياتنا بشكل طبيعي

konine
06-25-2012, 14:18
هو ممكن يجلب معاه أيباد أو هاتف فالكل أصبح جد سهل .
هو ما يحتاج إلى حاسوب فهناك منصات مصنوع لهذه أجزة بالتحديد
الله كريم

abo ali
06-25-2012, 14:23
الفوركس يعتمد على وقت كبير اوى فالواحد وهو برة البيت لازم مايفكرش فى لانه كدة هيصبح مدمن
وكمان مخه هيقف عند الفوركس فقط ومش هيقدر يفكر فى اى حاجه تانيه وكمان من الافضل انه يكون مركز فى حاجه واحدة فقط
لان صاحب بالين كداب لانه لو حاول يركز فى حاجتين هيخسرهم

devloppman
06-25-2012, 16:33
ده حال كل التجارة لكن الأمور تطورت هههه ممكن تحمل معاك الشارت في كل مكان
بالنسبة لي لا أفكر في الشارت عندما أكون في دراستي أو خارج البيت
لأني لا أترك صفقات مفتوحة

remo
06-25-2012, 17:31
هو ممكن يجلب معاه أيباد أو هاتف فالكل أصبح جد سهل .
هو ما يحتاج إلى حاسوب فهناك منصات مصنوع لهذه أجزة بالتحديد
الله كريم

فعلا كل الناس الان بيتجهوا الى التكنولوجيا ويهلوا الموضوع حتى انا نفسى جبت موبايل علية ويندوز اندرويد عشان استطيع متابعة المناصات من اى مكان انا موجود فية وبدون استخدام كومبيوتر

konine
06-25-2012, 19:20
فعلا كل الناس الان بيتجهوا الى التكنولوجيا ويهلوا الموضوع حتى انا نفسى جبت موبايل علية ويندوز اندرويد عشان استطيع متابعة المناصات من اى مكان انا موجود فية وبدون استخدام كومبيوتر

شكرا أخي على رد فالعالم متجه نحو تطور و إستعمال التكلونوجيا
و لماذا لا نستعملها نحن عرب و ٱنا أفكر في شراء أيباد حتى أستطيع متاجرة في أي مكان
الله كريم

aboualy
06-25-2012, 19:26

فعلا اخى العزيز من الافضل عدم ترك الصفقات مفتوحة اما اذا كان هدف الصفقة كبير ويحتاج الى وقت فطبعا برضو مفيش مشكلة لان انت ممكن تحط امر التيك بروفت والاستوب لوز وسعتها حنقدر تسيب الصفقة مفتوح ومش حيكون فى اى مشكلة

Mtec
06-25-2012, 20:34
بالفعل الفوركس يصيب بعدم الراحة ، و في اول ايامي في الفوركس كنت اترك الصفقات في الليل ، ولم اكن استطيع النوم ، حيث اني كنت كل ربع ساعة اراقبه

KOGI
06-25-2012, 20:47
ادمان التداول دا بيكون فى البداية فقط لكن بعد ما المتداول يصل لمرحلة من الاحتراف يمكنة تنظيم وقتة للعمل فى سوق الفوركس لساعات محددة يوميا

dodovedo
06-26-2012, 19:11
اخى الكريم
اولا احب اقولك اعجبنى طريقتك فى الموضوع
ثانيا بالنسبه ليه انا حاليا تؤام روحى مش الشرط بل التعلم من مواقع الفوركس
تقبل مرورى

hehelibeb
06-26-2012, 21:34
أنا أبيت أحلم الليل كله بالدولار واليورو
وخاصة عندما أنام بعد إغلاق الشارت وأنام مباشرة يبقى العقل الباطن شغال

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 21:50

انت كده صح لانك بتقدر تفصل شغلك عن حياتك الخاصه وعن دراستك
اتمنى لك انك تفضل مااشى كده واياك ان يؤثر الفوركس على حياتك الشخصيه

saad
06-26-2012, 23:10
برده متسيبش العمليه مفتوحه كده عندك لا حاول يكون ليك وقت مخصص للمتاجره
على حسب طبيعه طريقتك والفتره المناسبه للطريقه دي علشان تحقق ربح منتظم ومتوسط اقرب للثبات شهريا

khaled zizo
06-30-2012, 03:23
ا صحيح للغايه و لكن الان لا اتداول و لكن فقط اتابع الاخبار و الاسعار لذلك لا اشعر بهذا التوتر الان و لكن اراه فى اعين اصدقائى المضاربين الان فبينما الجميع يستمتع يفكر هو هل المجنون ضرب 122
بالنسبة لي تكون قبل افتتاح بورصة اوروبا بقليل والفطار بيكون قدام الشارات واظل متابع حتى اعثر على فرصة جيدة

ومن ثم اتابعها مع الاغلاقات ولو ربنا كرمني بهدفي اليومي بخرج من السوق واستمتع ببقية اليوم

waleed adel
07-02-2012, 13:57
والله فعلا هذا مايحدث النظر للشارت ادمان انا تقريبا انقطعت عن العالم
ولا ارى امامى الا الشارت والمتاجره ههههههههه[COLOR="Silver"]
post was 07-01-2012 at 01:08 PM ----------[/SIZE]

ma90do
07-02-2012, 13:59
انت كده صح لانك بتقدر تفصل شغلك عن حياتك الخاصه وعن دراستك
اتمنى لك انك تفضل مااشى كده واياك ان يؤثر الفوركس على حياتك الشخصيه

فعلا بس صعب ان حد يقدر يفصل بين العواطف والعمل والدراسه يوجد قليلون بس اكيد الانسان الناجح هوا القادر علي فعل ذالك حتي اذا حصل خسائر في هذا المجال لا يجعله ان يؤثر علي حساته الشخصيه

osama shaban
07-02-2012, 14:07
والله فعلا هذا مايحدث النظر للشارت ادمان انا تقريبا انقطعت عن العالم
ولا ارى امامى الا الشارت والمتاجره ههههههههه[COLOR="Silver"]
post was 07-01-2012 at 01:08 PM ----------[/SIZE]

علي فكره انصحك بعدم التعلق او ادمان الفوركس لانه سيوثر عليك في حياتك الشخصيه
سوف تصاب بالتوتر والعصبيه عليك الفصل بين الفوركس وبين حياتك الشخصيه

omar kapo
07-02-2012, 14:11
يومياتي انا
ارتب يومي قبل ان انام
فارتبه ع ما اريد ان احققه ف غدي
فاسعي الي تحقيق كل شي
فانظم وقتي بين اعمالي وبين وقت الفوركس
فقط

elking
07-02-2012, 14:27
احلى شئ فى الفوركس انه لا يحتاج الى تفرغ تام
او مكان مخصص للعمل به فمن الممكن العمل بالفوركس من اى مكان سواء البيت او الشغل او غيره وهذا يفيدنى جدا

husamart
07-02-2012, 14:30
هههههههههه انا كل اللى قلتو بيحصل معايا وكمان الموضوع اتطور معايا انو دخل للاحلام .. وانا نايم بحلم انو السوقو وقع و ملحتقوش ههههه او اغلقت شمعة تحت الموفينج لكن طلع لفو وبفضل اقو ليه عمل كداااا

sabre
07-02-2012, 14:33
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انام تأتسنى احيانا رؤيا بالشارت واقوم من النوم والاقى الشارت تحرك مثل الرؤيا بالضبط واخسر بردوا سبحان الله

omar kapo
07-02-2012, 14:39
احلى شئ فى الفوركس انه لا يحتاج الى تفرغ تام
او مكان مخصص للعمل به فمن الممكن العمل بالفوركس من اى مكان سواء البيت او الشغل او غيره وهذا يفيدنى جدا

لا اعتقد ذالك
فمن الممكن ان تمارسه مع وظيفتك عادي
بس اوفقك لو كنت محترف وبيدخل مبلغ كبير ف الشهر من الفوركس
هنا اقولك ممكن بردوا تعمل مشروع وتديره مع الفوركس
الفوركس وحده ولا ينفع
فاي متاجر محترف بيعمل ع كد
افترض خسرت كل امولك تعمل ايه

Dentist Ahmed
07-02-2012, 19:21
مجال الفوركس اكبر ادمان .. ادمنت هذا المجال كثيرا
بقيت كل ما اجى اقفل الكمبيوتر الاقى نفسه اقول لا ما استنى شويه يمكن يصادفنى الحظ
بقيت فى كل وقت بفكر فى الفوركس وبقيت اعد الثوانى اللى انا فيها بره البيت علشان ارجع تانى وافتح الشارت

magic777
07-02-2012, 19:30
لا اعتقد ذالك
فمن الممكن ان تمارسه مع وظيفتك عادي
بس اوفقك لو كنت محترف وبيدخل مبلغ كبير ف الشهر من الفوركس
هنا اقولك ممكن بردوا تعمل مشروع وتديره مع الفوركس
الفوركس وحده ولا ينفع
فاي متاجر محترف بيعمل ع كد
افترض خسرت كل امولك تعمل ايه

بالضبط اخي ومافيش حاجه مضمونه هنا وخاصه كمان ان كلما تقدمت في مجال الفوركس
بيقل وقت المتابعه ووقت التحليل معاك وبالتالي هيديك وقت لاي عمل ميداني اخر او مشروع جديد
ومن غير ما يأثر كمان على عملك في مجال الفوركس

eng2012
07-02-2012, 19:30
معقول كل ده حب للشارت انا اعتقد انه حقا يستحق مننا كل ذلك الحب والتعون لاننا عندما نفهمه جيدا نستطيع ان نحقق ما نشاء من الربح فعلينا ان نصاحبه جيدا

abdello052
07-02-2012, 19:46
انا بقى بقيت ماصدق ابعد عن الكومبيوتر و النت واى وسيلة تكنولوجيا ومش بحاول افكر فى اى حاجة وانا بعيد عن السوق لأن الواحد يكفيه الوقت

derfcase
07-05-2012, 06:33
ليس الامر علي هذا المستوي الدرامي الخطير اخي الكريم
ramid
فرغم ان الفوركس يؤثر علينا جميعا في حياتنا - الا اني اعتقد انني لم اصل الي هذه المرحلة من الادمان بعد

Mohamed90
07-05-2012, 13:41
السلام عليكم اخي الفوركس و النت بالصفة عامة يجعلون من الناس غير مهتمين باحوالهم الشخصية
و الاهمال و الكسل من صفات الكثيرن و لكن يجب وقوف وتنظيم الوقت و ضبط الامور كل شئ نعطيه حقه

magic777
07-05-2012, 18:28
السلام عليكم اخي الفوركس و النت بالصفة عامة يجعلون من الناس غير مهتمين باحوالهم الشخصية
و الاهمال و الكسل من صفات الكثيرن و لكن يجب وقوف وتنظيم الوقت و ضبط الامور كل شئ نعطيه حقه

هو غالبا حاليا بياخد وقت مننا كتير وبيكون ده على حساب علاقاتنا الاجتماعيه وعلى حسب اتصالنا بأهلنا طبعا وكمان على حساب
صحتنا وكل ده بيكون مش بسبب عدم التنظيم بس لا ده بيكون علشان احنا معظمنا لسه في مرحله تكوين الخبره اللي بتتطلب متابعه مستمره
في البدايه

nada
07-05-2012, 19:10
كل يوم اقول دة لعبة ذكاء ولكنها لغبة خطيرا اذا اتقنتها سوف اكون مميز اذا لم اصلل فيها الى شياء
سوف احول لاصل لهدفى الاساسى

وبتوفيق

waleed adel
07-08-2012, 15:25
عندما يصل المتداول لدرجه من الاحتراف يمكنة تنظيم وقتة للعمل فى سوق
الفوركس لساعات محددة يوميا

ehab
07-08-2012, 19:35
بداية اليوم بالنسبة لي تكون قبل افتتاح بورصة اوروبا بقليل والفطار بيكون قدام الشارات واظل متابع
حتى اعثر على فرصة جيدة ومن ثم اتابعها مع الاغلاقات ولو ربنا كرمني بهدفي اليومي بخرج من السوق واستمتع ببقية اليوم

rabie10
07-08-2012, 20:13
ادمان التداول دا بيكون فى البداية فقط لكن بعد ما المتداول يصل لمرحلة من الاحتراف يمكنة تنظيم وقتة للعمل فى سوق الفوركس لساعات محددة يوميا او حسب ما يملك من وقت

sky44
07-08-2012, 20:21
ههههه والله هدا الكلام صحيح اخي لاكن في المراحل الاولى للتداول لاكن عندما تحترفه يصبح بامكانك تنضيم وقتك و جعل لكل شيء وقته و تمارس حياتك عادي

waleed adel
07-11-2012, 18:43
ههههه والله هدا الكلام صحيح اخي لاكن في المراحل الاولى للتداول لاكن عندما تحترفه يصبح بامكانك تنضيم وقتك و جعل لكل شيء وقته و تمارس حياتك عادي

بالفعل البدايه بتكون كده بس بعد الاختراف بتقدر
تنظم نفسك وتتكيف مع الفوركس وحياتك العمليه

aboualy
07-11-2012, 19:23
بداية اليوم بالنسبة لي تكون قبل افتتاح بورصة اوروبا بقليل والفطار بيكون قدام الشارات واظل متابع
حتى اعثر على فرصة جيدة ومن ثم اتابعها مع الاغلاقات ولو ربنا كرمني بهدفي اليومي بخرج من السوق واستمتع ببقية اليوم

طريقة جيدة اخى العزيز فالسوق فى بداية الفترة الاوربية تحدث فيه تحركات جيدة ويمكن الاستفادة منها فى تحقيق اهدافنا اليومية واكثر
وكذلك يمكن تطبيق نفس الطريقة مع بداية الفترة الامريكية

pimo
07-11-2012, 19:47
هذا في بداية الامر فاذا كنت من المتدئين سوف يحدث لك هذا الامر سوف يكون تفكيروك الكلي في التداول لان عقلك يريد المعرفة الكثيرة بهذا العالم الجديد الذي دخات اليه ولكن مع مرور الوقت وتنظبم مرحلة التداول في ساعات انت سوف تكتشفها فيم بعد

nada
07-11-2012, 19:59
هذا في بداية الامر فاذا كنت من المتدئين سوف يحدث لك هذا الامر سوف يكون تفكيروك الكلي في التداول لان عقلك يريد المعرفة الكثيرة بهذا العالم الجديد الذي دخات اليه ولكن مع مرور الوقت وتنظبم مرحلة التداول في ساعات انت سوف تكتشفها فيم بعد

بتاكيد فن اكثر الاوقت تدول فهوه فى سوق اوربى ثما يبدا فى التبطاء الى ان يقفل السوق الامريكى
وياتى مراحلة السلاحف فى سوق الاسيوى

forex man
07-11-2012, 20:07
انت بتوصفنى بالظبطواعتقد ان الموضوعده
ينطبق على المبتدئين امثالى فقط
تحياتى

theboy2226
07-14-2012, 01:22
انا كده اه بس مش اوي يعني الي انت بتتكلم عنه ده مدمن بمعني الكلمة
و اللي بيكون في شغله الاساسي مش مركز عشان يرجع للشارت طيب ما يسيب شغله خالص و يتفرغ للفوركس لو الفوركس حيخليه يكروت شغله الاساسي

salah.bmw
07-14-2012, 03:33
بصراحة انا فعلا من الناس يلي ذكرتهم اخي الكريم وبصراحة اكتر
انا بستنى يوم السبت والاحد بس علشان انتبه لنفسي يا ترى انا عايش لسى ولا ميت من الاسبوع يلي فات

mido
07-14-2012, 03:34
اخي الكريم
والله انا هي دي حالتي الايام دووول وخايف علي نفسي من الحكاية دي
تقبل مروري ولك فائق احترامي

waleed adel
07-14-2012, 21:45
مع اكتساب الخبرة تتغير الامور ويميل المتداولين الاكثر خبرة الى العمل
على المدى الطويل وهذا يجعل لديهم وقت فراغ اكثر

mohamed yossef
07-16-2012, 10:17
الحمد لله ان انا اتعلمت الفوركس وانا بالخارج بره مصر يعنى لانى حاسس بتغيير كبير
اول التغيير انى حاسس انى ابتديت انفصل عن زملائى فى السكن

forex4ever
07-16-2012, 10:21
افتح عملية وضع استوب وهدف محدد واغلق الشاشة ومارس حياتك يارجل !!!
لماذا نسجن انفسنا خلف الشارت وبايدينا ان نعيش الحياة افضل ؟
لماذا نفكر هل السعر ارتفع ام هبط ونحن نؤمن بأن هو المتصرف في كل شيء نحن ماعلينا الا ان ناخذ بالاسباب ونترك الباقي على الله :)

Mohamed90
07-16-2012, 13:36

السلام عليكم طبعا اخي العزيز فعلا صدقت مع بدا تحقيق الربح
سيبدا تنظيم الوقت لاننا نهمل الوقت حاليا لنن نجرب كثير من الطرق و التعلم و وقراءة الوقت ممتلئ
ممكن يخفف الامر و مع دخل و تحقيق ربح جيد

Looser
07-16-2012, 14:11
أعرف ان النفسيات اليوم لك عليها والكل يلعن ويشتم بالهيئة والسوق ونعيم وهرمس وشعاع وزكي جمعة <<< هذا منهو ..؟؟

لو أستمرينا هكذا نلعن .. سينقلب المنتدى إلى مبكى على غرار حائط المبكى الاسرائيلي .. يعني كل واحد فاضي يجي ويفتح موضوع ويلعب على وتر العاطفة وبقية الاعضاء يكملون الباقي .. يجب ان نتعامل مع الامور كما هي .. مادمنا لا نستطيع تغييرها او ليست لنا القدرة على تغييرها .. نحن كالسفينة الصغيرة في عباب بحرٍ هائج لم يهدأ بعد .. البحار المحترف يساير العاصفة حتى لا تغرق السفينة حتى لو ابتعد قليلاً عن الهدف .. أما البحار المتهور سينطح الامواج وتكون النتيجة قطع صغيرة من الخشب ترميها الامواج على الشاطئ وربما تتحول في المستقبل لتصبح سقف لحضيرة غنم او دجاج ..!!

tarek22
07-19-2012, 03:20
يجب ان لا يكون هناك مكان للتشاؤم فىحياتنا لانه لو تسرب التشاؤم لنا نترك الفوركس افضل ولكن هناك امل دائما

زيزو
07-19-2012, 15:11
اعتقد انه اتغير خلاص كله
دلوقتي فيه اي باد وموبيلات
ويقدر يتابع من كذا مكان

nrgslawi
07-19-2012, 15:34
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
كان ينطبق علي هذا المر عنما كنت مبتدا
لكن الان اضع الف حساب قبل دخول السوق لاني اصبحت ادرك المخاطر
اتصرف بحكمة

ahmed
07-19-2012, 15:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
كان ينطبق علي هذا المر عنما كنت مبتدا
لكن الان اضع الف حساب قبل دخول السوق لاني اصبحت ادرك المخاطر
اتصرف بحكمةفعلا يا اخى مع مرور الوقت وزيادة الخبرة يقل الوقوع فى الاخطاء
السابقه تماما وهذا ما يجعل كثرة التطبيق ولخبرة هم الثمرة الحقيقيه للنجاح

AMANI
07-19-2012, 21:01

magic777
07-19-2012, 22:00

فعلا اخي وخاصه لما تكون الخبره موجوده مع راس مال كبير ده بيساعد المتاجر جدا
في انه يعتمد في متاجرته على الصفقات السوينجيه اللي مش بتلتزم متابعه مستمره للشارت وفي نفس الوقت بتحقق
ليه ربح شهري يرضيه

HARRY POTTEER
07-19-2012, 22:03
السلام عليكم

ههههههههههه رائع يا غالي انا كمان كده لما ادخل عالنت لا افوت الشارت

siafarii
07-20-2012, 02:57
السلام عليكم

هههههههههههههه والله متلي تماما افعل دلك لاكن عندما اتي في الليل لارى النتائج اجد انها ضرب الستوب والحمد لله على كل شئ

DZforex
07-21-2012, 14:23
هذه الحالة كثيرا ما تحدث معي خاصة عندما اكون مسافر او ادرس وانا لا املك لاب توب

فعندما اتي الى المنزل بعد الدراسة اوب مباشرة افتح الكمبيوتر و اشوف الشارت و اليورو عامل ايه

msh3egy
07-21-2012, 19:32

magic777
07-22-2012, 02:42

هو المفروض اننا نتعامل مع الفوركس كأي مجال اخر ومنديهوش اكبر من حجمه
ونحدد لينا ساعات معينه نشتغل فيها عليه وبس ونشوف باقي امور حياتنا
ومنطمعش في الربح ونضيع على نفسنا اوقات جميله من حياتنا ونعتكف فيها قدام الجهاز

Aker001
07-22-2012, 02:44
أنا أقضي وقت ممتع فيه

al7oot
07-22-2012, 03:23
والله يا أخي ربنا يعين الجميع
الفوركس ده طلع بلوة ومجال كبير كثير
يعني الي ببتلى فيه بقعد علطول وفي كل وقت مركز فيه وخايف تروح عليه حاجة من الشارت

mage
07-22-2012, 03:36
كلنا هذا الشخص الذى تصف فى موضوعك نجلس على احر من الجمر ننتظر ان يتم تحقيق الهدف او ضرب الاستوب ده غير اننا قبل ان يتم فتح الصفقة بنكون على خوف كبير جدا من ان لا يتم تحقيق الهدف او ان نخسر هذا الهدف

khaled zizo
07-22-2012, 19:28
لكن الان لا اتداول و لكن فقط اتابع الاخبار و الاسعار لذلك لا اشعر بهذا التوتر الان و لكن اراه فى اعين اصدقائى المضاربين الان فبينما الجميع يستمتع يفكر و الفوركس كل دماع ناس كتير، كل حياتهم بقة فوركس ... اعتقد ان الحل هو المتاجرة السوينجية وفقط ، تتاجر لمدة ساعات معدوده في الاسبوع كله وباقي الاسبوع من تجارب السابقين فى المجال حتى تتجنب اخطائهم التى وقعوا فيها ولاتقع فيه فمن الجيد ان نبدأ بما انتهى من الآخرين ودى مقولة جيدة جدا كى ينطلق المتاجر فى السوق ويستفيد من خبرات غيرك

mena
07-23-2012, 15:22
الموبايلات الحديثه ممكن تكون بديل مؤقت عن الكمبيوتر فى حاله الضروره وفى حاله عدم وجود كمبيوتر

Rami
07-23-2012, 15:23
على المبتدء التخلص من العادة
السيءة بادمانه التداول
بارك الله فى جهودكم الكريمة

tarek22
07-24-2012, 04:38
اخى العزيز حاول دائما ان يكون وقت العطلة وقت للراحة ولتجديد الطاقة ولا تجعل الفوركس يسيطر على تفكيرك حتى فى اوقات العطلة

top2milan
07-24-2012, 04:42
لا خلاص معدش كدا الواحد بقى طبيعي دلوقتي ومبيعملش كدا الحمدلله
دلوقتي الواحد يحلل ويدخل الصفقه وينتظر الهدف او الاستوب وقدر الله وماشاء فعل

sara123
07-24-2012, 04:45
هههههههههه فعلا كلامك منطقي لكن الكلام دة لو مفيش موبايلات وتكنولوجيا حديثة تخليك تتاجر في الفوركس في أي مكان لكن ما اعتقدش ان في حد يقدر يتاجر في الفوركس وهو في الشغل بتهيألي اللي انت كاتبه في الموضوع دة واقعي جدا وبيحصل كمان وخاصة النقطة بتاعت الشغل دي ههههههه.

midoali
07-24-2012, 04:47
ههههه حاجه كويسه ياباشا لما الواحد يبقي قاعد في اي حته عند دافع انه يرجع عشان يقعد مع الشارات يعني زمان
لما بقه في المدرسه الدافع بتاعي انه ارجع العب بيس :d

kero
07-24-2012, 04:51
ههههههههه فعلا اخى معك حق ودىيوميات كل متداول فى سوق الفوركس
بس دلوقتى بقت الحياة اهدى شويه لانفيه لاب توب ومودم وموبايلات كمان ممكن نقدر نتابع السوق فيها ف اى مكان ونفتح صفقات كمان

All 4 You
07-24-2012, 05:21
هههه قصة وىقعية مع البعض هه
أنا لم أصل لهدا الإدمآن بعد

nrgslawi
07-24-2012, 05:33
فعلا اخي الكريم مثل هذا الامر ينطبق علي الله يشوف من حالنا وخلاص

apolo
07-24-2012, 05:35
السلام عليكم

أنا لم اصل لمرحلة الادمان كهذه وان شاء الله لا أصل لها

elkorashe
07-24-2012, 06:16
والله هو اى حد بيتعامل مع الفوركس بيفكر كدا
بيفضل رايح جاى عليه وةيفتح الفوركس ويبص الدنيا فيها ايه
انما بقا بيبقا على نار لما بيكون فاتح صفقة وعايز يعرف ايه الى هيحصل او ايه الى حصل ويكون برا البيت

willy
07-24-2012, 06:30
المشكلة ان التداول من خلال الموبايل اثناء العمل اليومي الخاص بك هو استقطاع لحق صاحب العمل عليك لانه لكي يبارك الله لك في ما تكسبه من عملك يجب ان تعطيه حقه كذلك الارباح التي تحققها اثناء العمل اعتقد ان فيها حرمانية فكيف تعمل في عملك الخاص اثناء وقت عملك

elking
07-24-2012, 06:31
لا يا اخى الكريم لو انت مش معطل شغلك وبتشتغل فى الفوركس ده مش حرام مادام انت مش بتعطل الشغل ولكن لو بتعطله يبقى حرام

forex4ever
07-24-2012, 06:35
السلام عليكم

موضوع جميل ومفيد فعلا اخي الغالي
الفكرة باختصار ادمان الفوركس
اعتقد بالفعل معظمنا مدمن للفوركس
وفيه ملايين اكتر مننا بكتير مدمنين الفيس بوك !!!
يعني الانترنت بقى ادمان وكل مجال في الانترنت ادمان بشكل منفرد
الموضوع بقى كله ادمان ومحتاجين مستشفى للعلاج من الادمان :)

osama00971
07-24-2012, 06:51
اكيد الحديث ده مبالغ فيه شويه
انا الحال معي ليس بهذه الدرجة

alkatom
07-24-2012, 08:39
بالفعل كل ما ذكرته هو صحيح أو على الأفل مشابه لذالك و أنا أرجئ الأسباب إلى قلة الخبرة والدراية والممارسة
وهذه الامور كل مبتدئ في بدايات سيمر بها لا محالة

2x1
07-24-2012, 08:43
فعلا المجال ياخذك كثيرا من اهلك واصدقائك حتي وانت معهم تفكر في احوال السوق وتخط حتي وانت جالس معهم متي تحين فرصة دخولك

master_egypt
07-24-2012, 09:23
فعلا الفوركس بيشغلك كتير اووووووووووى ع الناس اللى حوليك
وبيبقى شغلك الشاغل الفوركس فقط

SlaiteR
07-25-2012, 09:16
السلام عليكم

ياا راجل

انا جربت الفوركس شهرين

زهت

خموول وكسل وووو

بلاوي عويصة

يا رب االطف

2x1
07-25-2012, 09:18
اعتقد انة ياخذ الواحد ايضا من متع الحياة المختلفة وليس فقط من الاهل والاصدقاء لانك عندما تصبح تاجر دائما تفكر في الصفقات وما الي ذلك

kanzsea
07-26-2012, 18:58
اذهب الى الى العمل صباحا واتابع السوق من خلال الكمبيوتر الخاص بى فى الشركة او من خلال الهاتف

zahran
07-26-2012, 19:01
جالى فتره بصراحه وكنت كدا انا كمان وكنت على طول دماغى مشغول ب التشارت وانا خارج البيت وعلى طول متوتر بسس انى كنت ابقى فاتح صفقه وخايف لتخسر
وفى احيان كتير بصراحه بتكسب واحيان تانيه بتخسر
بس اكتشفت ان احلى حاجه الواحد يفتح التريده ويسيبها تجيب الهدف او الاستوب براحتها بقى

swingawy
07-26-2012, 19:06
ههههههههههههههههه
والله عندك حق يا اخى الغالى
دائما متاجر الفوركس يتامل ويفكر فى الدولار واحوال الاقتصاد

ashraf
07-26-2012, 19:09
للفوركسيون عادات غريبة جدا فالفوركس يجعل ذهنك مشغول بالشارت وبالاستراتيجيات طوال الوقت ولمتابعة جلسة التداول واخبار الدولار واليورو او فى حالة صدور بيانات اقتصادية هامة فلابد من المتابعة المستمرة

mabrahim
07-26-2012, 19:12
الموبيل خطر جدا لا يومكن ان تتداول به
انه يقتل انك في سيارتك وترى ادولار يهوي مدا تفعل

Noah
07-26-2012, 19:40
المتداول فى الفوركس كل يوم له مود جديد وانا ارى ان مود المتاجر فى الفوركس متوقف على حسب الحالة التى يتحرك بها السعر فى هذا اليوم وهذا هو المود الخاص بكل متاجر فى الفوركس وعلى حسب النتائج التى تم تحقيقها

morx123
07-26-2012, 21:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يشرفني الرد على هذا الموضوع
للاسف هي دي الحقيقه لاتخفى على الجميع

power8
07-26-2012, 21:46
يجب يا اخي تعلم الفصل بين الحياة العادية والحياة العملية
نحن بالفعل عندما اشتركت في الفوركس كنت لشهور لا افكر سوى في الفوركس لكن الان اصبحت افصل

mage
07-27-2012, 00:54
كما ذكرت اخى وزيادة كمان هو ده اللى بيحصل كل يوم بالنسبة للمتاجر فى الفوركس بالذبط واعتقد ان كثير من المتاجرين لا يمكنهم ان يتخلصوا من نفس العادات التى اعتادوا عليها فى سوق الفوركس والتى من خلالها يعملون دائما

hadeer hamdy
07-27-2012, 00:56
هههههههههههههههههه حلو اوى الموضوع ده بس ده بيبقى
فى البدايات بعد كده بيبقى اقل من كده بكتير

naitsi
07-27-2012, 01:01
السلام عليكم

bell1895
07-27-2012, 01:06
هي بصراحة مش ادمان بالنسبة لي
هي يا صابت يا خابت
لكن اكيد بيكون ادمان للبعض
هي بصير في روح تحدى

pimo
07-27-2012, 01:31
هههههههههههههههههه حلو اوى الموضوع ده بس ده بيبقى
فى البدايات بعد كده بيبقى اقل من كده بكتير

هذا صحيح في بداية المشوار سوف يركز تفكيرك طوال الوقت علي الشارات واين سوف يذهب السعر اي استراتجية هي الافضل لي اي الاوقات المناسبة لدخولي الي السوق ومع مرور الوقت يبدء العقل في الابتعاد علي هذه الامور المئلوفة بالنسبة له وتستطيع التركيز في اعمالك الاخر وتسمي هذه الحالة حمى الفوركس لدي المبتدء

kingman
07-27-2012, 01:46
السلام عليكم
المشكلة ان المتاجرة السوينجية مش سهلة وبتحتاج تحليل جيد وتوقع على المدى المتوسط والبعيد والى حد كبير الأغلبية بيبقى خبرته بالسوق محدودة ومش يمشى معاه المتاجرة السوينجية

awad
07-27-2012, 14:10
أنا لا أحب التداولات الصغيره أتمني التداولاالكبير و هذا يكون صح و أن كل أنسان يحب المكاسب

magic777
07-27-2012, 18:44
المشكلة ان المتاجرة السوينجية مش سهلة وبتحتاج تحليل جيد وتوقع على المدى المتوسط والبعيد والى حد كبير الأغلبية بيبقى خبرته بالسوق محدودة ومش يمشى معاه المتاجرة السوينجية

بس بتكسب كويس اوي يعني انت هتتعب مره واحده اوي في الاول في التحليل الجيد للزوج لكن بعد كده هترتاح اسبوع
ولا اتنين لحد لما تحقق الهدف وفي نفس الوقت طبعا لو راس مالك كبير هدفك هيكون ربح كبير

mohamed
07-27-2012, 18:47
المتاجره السوينجيه افضل بكثير راحه بال ولكن تحتاج لرأس مال كبير نوعا ما حتى تجنى ارباح معقوله اخر الاسبوع او الشهر

ahamed ali
07-28-2012, 12:40
عادي اول متقفل العمليه او الجهاز يبقي الفوركس انتهي وتمارس حياتك عادي خالص الا لو عمليه مهمه واكيد انت مش هتسبها وتنزل مينفعش طول اليوم نفضل نفكر في السوق عشان منتعبش

zeina
07-29-2012, 06:15
كانك بتتكلم عليا بالضبط .. بس انا مش بحتار كثير على طول بمسك الموبايل وببدا بمتابعة كل جديد فى السوق .. اعرف انة شغف زائد ولكنة فى البداية فقط لانة جزء من التعلم

Tips™
07-29-2012, 06:42
والله زى ما بتقول يا اخى الناس بقت مهوشه بالفوركس و السوق و المؤشرات
و غيره و معدشى قادريين يمسكوا نفسهم

shemo
07-29-2012, 18:14
الفوركس يضيع الكثير من الوقت مما يؤثر على حياه الشخص العائليه فالافضل تنظيم الوقت

mohamed saad
07-29-2012, 18:26
انا عن نفسي اتداول من خلال جهاز اللاب توب الخاص بي فقد سهل لي الكثير من هذا وقريبا ان شاء الله سأشتري موبايل للتداول الاسهل عليه ولكن مهما كان الامر فالتداول داخل المنزل افضل بكثير من اي مكان اخر بسبب التركيز الشديد والحالة النفسية الجيدة التي تكون فيها

engshady
07-29-2012, 18:33
الشارت معايا علي الموبايل في كل مكان وبشتغلي عليه في اي وقت
واشتريت جهاز موبايل مخصوص عشان انزل عليه الميتاتريدر
بس العيب الوحيد اني مش بقدر انزل اي تمبلت علي الموبايل او اي مؤشر

madoxegy
07-29-2012, 18:34
السلام عليكم ورحمة لله وبركاته
ادمان التداول دا بيكون فى البداية فقط لكن بعد ما المتداول يصل لمرحلة من الاحتراف يمكنة تنظيم وقتة للعمل فى سوق الفوركس لساعات محددة يوميا او حسب ما يملك من وقت

register
07-29-2012, 19:02
أهم شيء أن ينظم الفرد وقته ، ويجعل العمل في الفوركس مثل العمل الميداني، له وقت محدد، وأن يستفيد من وقت للراحة ويخصص وقتا لحياته الاجتماية والاسرية بالخصوص، ولا تنس ذكر الله وممارسة الرياضة

Ahmed Ghanem
07-30-2012, 18:10
انا بالنسبة لى اتدرب حالياً على الديمو
ومبتدا فى المجال دا
فشايف المجال عادى
ولسه موصلتش لمرحلة الادمان دى الحمد لله
لكن حاسس انها قربت مش عارف ليه :]

spectra4
08-05-2012, 14:48
والله الواحد بقى دماغه كلها فوركس وتداول
واصبح كل يوم ده شىء معتاد

MohamedAdel
08-05-2012, 14:55
انا بقى بقيت ماصدق ابعد عن الكومبيوتر و النت واى وسيلة تكنولوجيا ومش بحاول افكر فى اى حاجة وانا بعيد عن السوق

hichemdz
08-05-2012, 14:59
هههه نعم اخي كلامك صحيح الفوركس تحول الى ادمان ولا تستطيع ان تخرجه من عقلك
يلزمك مدة طويلة حتى تتعلم اكيف تخرج الفوركس من حياتك الشخصية ولا تفكر فيه الا اذا فتحت الشارت .

championship6
08-05-2012, 15:10
يا جماعه المفروض في شيء اسمه تنظيم الوقت يعتي انظم وقتي طبعا و ال للعمل للاسره التداول هو العمل فيجب علينا تقسيم اوقات العمل حتي لا نضيع الوقت و نقصر في حق اباقي الاشياء التي نعيش معها !!

hesham1046
08-05-2012, 15:12
كلامك عسل بس دلوقتى فى موبيل وفية لاب توب هههههههههه يعنى تقدر تقعد معا حبيبك الشارت برحتك
خخخخخخخ

hend
08-09-2012, 14:57
انا شخصيا لسة متداولتش خالص عشان كدا مش عارفه اية الفرق او
الاختلاف وان شاء الله اتداول واقولك رايى فى القريب العاجل ان شاء الله

ahmed
08-09-2012, 15:00
يا جماعه المفروض في شيء اسمه تنظيم الوقت يعتي انظم وقتي طبعا و ال للعمل للاسره التداول هو العمل فيجب علينا تقسيم اوقات العمل حتي لا نضيع الوقت و نقصر في حق اباقي الاشياء التي نعيش معها !!

فعلا يا اخى تنظيم الوقت من الاشياء المهمه وخصوصا فى مجال مثل الفوركس
يبقى تنظيم الوقت شئ ضرورى جدا حتى لا يحدث اهدار للوقت وعزله عن العالم الخارجى

Shady Moustafa
08-09-2012, 15:03
السلام عليكم
وعندما يجلس امام الشارت فقل ما تشاء وافعل ما تشاء فأنه لن يسمعك ولن يراك انه في حضرة الشارت

تحدث عن يومك مع الشارت
ههههه والله عندك حق الفوركس شقلب حالنا كلنا انا نفسى بدئت اتعب وازهق الواحد عاوز يرتاح شويه ومش عارف انا اساسا بضايق من اليومين الاجازه بتوع الفركس بس سعات ارجع واقول برده اليومين دول مهمين اهو الواحد يرتاح شويه ويجدد نشاطه

companero
08-09-2012, 15:07
معك حق
فالفوركس اصبح لدى الكثيرين مثل الادمان
لا يستطيع التخلي عنه حتى لو تكبد عديد الخسائر
الله يستر

alskndry
08-09-2012, 15:49
انا بصراحة كنت كدة الاول

بس دلوقتى عملت طريقة حلوة لا قيت حسب طريقتى ان الفرص بتتكون فى ميعاد محدد تقريبا وبدخل فى هذا الموعد

لو لاقيت الفرصة بقت كويسة بدخل باستوب ووبربح معين

وانس الشارت اما يحقق الربح او الاستوب

khoroto
08-09-2012, 22:09
السلام عليكم

هههههههههههه ادهب الى البحر يوم السبت لانه عطلة ولا تفكر في الشارت كتراااا

hend
08-12-2012, 15:52
بس التجاره بالموبايل صعبة جدا هوا فية سؤال
هوا ممكن تستعمل الاى باد فى التداول والا لاء

mahmoudemam
08-12-2012, 15:53
الان لا اتداول و لكن فقط اتابع الاخبار و الاسعار لذلك لا اشعر بهذا التوتر الان و لكن اراه فى اعين اصدقائى المضاربين الان فبينما الجميع يستمتع يفكر هو هل المجنون ضرب 122 ولا لسه

Gravity
08-12-2012, 16:00
هههههه فعلا كلامك صحيح
لكن اخي .. صحيح مدمنين فوركس
لكن ليس لحد الادمان الشديد ..
الذي يوصلنا لهذا

ahmedyousef33
08-12-2012, 16:01
بتنظيم وقتك يمكنك عمل اى شى راحة وخروج وعمل اى عمل ثانى غير الفوركسوالتداول

mouwal
08-12-2012, 16:12
اسلام عليكم ورحمت الله وبركاته ده الكلام ده كان زماااان انما دلوقتي الدنيا اطورت خلاص وبقى فيه موبايلات بتقدر تسطب عليها البرنامج
ويكون معاك الشارت في اي مكان وفي اي زمان

talal
08-12-2012, 16:15
ربما تكون هناك متعة في متابعة الاسعار
ولكن اعطي لكل حقا حقه
فحاول التنزه مع اسرتك وتبادل معه الضحك والحديث
فلا تجهل اسرتك وتركز على الفوركس فقط
وحاول ان ترتب يومك ومواعيدك حتى لاتشتت افكارك واعمالك واسرتك

mostawda3
08-12-2012, 16:17

كما أجابك الأخ صاحب الموضوع هذه هي الطامة الكبرى هههه
لا يجب بنا أن نصل في يوم من الأيام إلى تلك الدرجة
يجب أن نسيطر على أنفسنا ولا تضع الفوركس تلتهم روحك

FaroukDzz
08-12-2012, 16:30
أظن أن تنظيم الوقع هو الأساس في يوميات التداول لكل شخص يقوم بصفقات يومية

massary
08-12-2012, 16:34
هو انا لسه ما وصلتش لقصة الحب دى :)
فى الحقيقة لا اتمنى ان اكون فى يوم من الايام بالشكل ده من الجلوس امام الشارت
اعرف ناس بتقعد فوق ال10 ساعات يوميا لكن ليهم عذر لانه ده عملهم الوحيد
لكن كل واحد ليه عمل واسرة وحياة لازم يعطيهم وضعهم

mssforex
08-12-2012, 18:41
انها اكبر فصة حب فى حباتى اكبر من المدام ههههههههههههههه الاتشارت هو انا انا بعشق الاتشارت وممكن مكلش بس اعد امام الاتشارت واحلل وارسم ياه بقى دى قصة حب كبير انا و الاتشارت قصت حب فيها ابتسامه وحنيه وغضب انا والاتشارت يعنى رميو وجليت

skiimer
08-12-2012, 18:53
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اما بعد ،

ههههه ادمان التداول دا بيكون فى البداية فقط لكن بعد ما المتداول يصل لمرحلة من الاحتراف يمكنة تنظيم وقتة للعمل فى سوق الفوركس لساعات محددة يوميا او حسب ما يملك من وقت

ebtehag
08-14-2012, 15:40
دا بتختلف من شخص لاخر حسب الوقت المتفر ليه انا شخصيا متفرغ تفرغ تام للفوركس لانه زى ما انتوا عارفين مفيش شغل كويس بره بقوم على الساعه 10 الصبح وافضل لحد الساعه 6 وبدخل المنتدى احط ردرود واتابع الاخبار فى المنتديات الاخرى والاسعار والحساب الديمو

ash988246
09-22-2012, 21:24
السلام عليكم

حقيقاً الأمر ليس بالسهل فلقد يستخوذ تجارة العملات على فكر الكثير منا وهو بعيد عن الشارت وأحياناً تحلم بالشارت أثناء نومك ختى ليسيطر عليك في كل أحوالك نومك ومأكلك ومشربك وكا حياتك .

HOUSAMMI
09-22-2012, 22:01
السلام عليكم

هههههههه

والله معاك حق صار البال مشغول اخر حاجة بالفوركس بس ده هم كبير مش هيورث الا الضغط والتعب والسهر وضياع العمل والعيال

عشان كدة انصحك بالله انا وانت وكل الاخوة خلى وقت للمتاجرة واخرج من هدا الملبس

azifek
09-23-2012, 01:55
صحيح ما قلته عن المضارب فمعظم أوقاته يفكر في الأسعار التي وصلت إليها العملات
حيث تجد معظم أوقاته يفكر فيها و خصوصا إذا ترك وراءه صفقات مفتوحة حيث يتأخذ عقله

faster4
09-23-2012, 02:24
انا عندما كنت في الشهور الاولى لي مع الفوركس كنت افكر كثيرا فيه ، حتى عندما كنت اترك الصفقات مفتوحة ليلا اصحا كي ارى اي وصلت وارجع للنوم

loco
09-23-2012, 02:42
لاسلام عليكم اخي ههه والله ان مش متعلق بالفوركس
انا احب اعيش حيات عد الفوركس عنده وقت الخاص و اكمل حياتي عادي

mina malak
09-23-2012, 04:15
الشارات اعتبرها اهم شيئ فى الفوركس
لان هى خطوات السوق قدامك لو انت دارسها ومتوقعا
ومحللها صح متخفش منها

dina
09-23-2012, 04:21
ليه كل ده ما ممكن تحدد التيك بروفيت واللوس استوب وتسيب الجهاز
خالص وعادى تعيش يومك وانت ونصيبك بقى مش تقيد نفسك بالجهاز طول اليوم

4ex
09-23-2012, 05:45
يومياتى فىا لفوركس هو بكل بساطة انا بفتح الشاشة مرة فىا لصباح من بعد صلاة الظهر ومرة افتحها من بعد الساعة الحادية عشر مساءا بتوقيت القاهرة وفى هذا التوقيت اتمكن من التجارة فى الفوركس على المدى القصير ليلا وعلى المدى الطويل فى فترة النهار

Mido0o-style
09-23-2012, 05:54
هههههههههههه بالفعل هذا ما يحدث و لكننى أيضا اصبح الكمبيوتر هو حياتى كلها فكل اصدقائى لم اعد أستطيع مقابلتهم بسبب وجودى امام الشارت لذا اصبحت الوسيلة المثلى للتواصل هى عن طريق الماسنجر مما يعنى اننى اقضى اوقات العمل و اواقات اخرى ايضا امام الشاشة ولا اقوم الا لتأدية أغراض المنزل فحسب.

smail
09-24-2012, 14:58

ahmedgalal
09-24-2012, 21:46
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان
الحل هو المتاجرة السوينجية وفقط
تتاجر لمدة ساعات معدوده في الاسبوع كله
وباقي الاسبوع تعيش حياتك عادي
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

noureen
09-25-2012, 00:48
ههههههههههههههه ليس دائما ما يحدث كل هذا التوتر فانا دائما ما افصل الفوركس عن اى عمل اخر احيانا بحلم بيه او بفكر لما بنزل بس مش يترى نزل او طلع بيكون تفكير مختلف شويه و بحاول لما اكون مع اصحابى بس اعطيهم كل وقتى و لما اكون مع اهلى بردوا اديهم وقتى كدا يعنى

hamada_king
09-25-2012, 02:05
- التوفيق من الله سبحانة :1:
2 - هناك من هو متردد ويتوقع الهبوط في كل يوم :10:
3 - هناك من يحسن الدخول في بعض الشركات ويمكث وقت وعند البيع بخسارة :12:تجد السهم يحقق لا تصدق ويدخل بسهم اخر ويهبط :smlile@hawamer00120
4 - هناك من يبيع بسعر مقتنع فيه ثم يعود بسعر اعلى من سعر البيع :00smlile@hawamer001
5 - تتبع المنتديات وما يكتب من (( البعض )) وقت التصريف ويكون القرار من القرطاس وليس من الراس !:hawamer.comsmile001

asmaa omar
09-25-2012, 19:56
ليس صحيح ما تقوله وربما يكون صحيح
هذا الكلام مع بعض الاشخاص فقط

hamada_king
09-26-2012, 15:12
قلت ندخل على قسم دورى ابطال التحليل أهو نشوف الناس اللى فى المسابقة عاملين ايه مهو اخوكم متورط فى المسابقة وكنت فاكر نفسى هجيب الديب من ديله كالمعتاد وهكون الاول ولكن خيبة الامل ركبة جمل شهر تداول كامل ويدوب الفين دولار والاقى ناس عاملة 70% و80% وحاجات غريبة طبعاً الواحد يحبط ويخرج جرى

كنت ناوى اكمل فى باقى الاقسام التى لم ازورها من قبل بس جيت ادخل منتدى الشكاوى والاقتراحات معرفتش اخش قلت يمكن نايمين ولا حاجة ولا المفتاح خدوه الناس بتوع المفاتيح والترابيس اياهم فقررت ان انهى جولتى فى المنتدى

hamada_king
09-29-2012, 03:10
المهم اتخنقت ومحبتش اشوف سمير وهو بيضرب من الجمهور فخرجت بسرعة البرق قلت اتسنكح فى منتدى المؤشرات ما انا كنت بتسنكح فيه كتير زمان وكالعادة لقيت كم هائل من المؤشرات اشى تذبذب واشى تشبع واشى مقاومات والاكسبيرتات يمين وشمال اشى حول عشرة الاف الى مليون واشى حول مليون الى الف وكده

hamada_king
10-01-2012, 18:14
ووجدت الكثير من الناس ممن يضعون التوصيات والكثير الكثير من من يصفقون ويطبلون (وربنا يعمر بيتك قلنا على الخطوة الجاية – طب اليورو هينزل ولا هيعدى علينا فى المحل يشرب شاى وحاجات كده )

ووجدت الكثير من الاعضاء لم اكن اعرفهم او اعرفهم من القسم العام المهم انا مش عارف القسم ده معمول ليه هو انا لما احب مثلا يعنى ادخل فى توصية افضل فاتح الصفحة بتاعت العضو مقدم التوصية واقوم بعمل رفرش للصفحة كل شوية علشان اشوف التوصية والحق ادخلها ولا اعمل ايه ...؟!!!!

hiba9399
10-01-2012, 18:29
اخواني

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حقق السوق من بداية عام 2012 م اكثر من 16% صعود
ولكن هناك من يقول انا اخسر بالرغم من الصعود القوي :00smlile@hawamer001

الاسباب
" والله اعلم "

1 - التوفيق من الله سبحانة :1:
2 - هناك من هو متردد ويتوقع الهبوط في كل يوم :10:
3 - هناك من يحسن الدخول في بعض الشركات ويمكث وقت وعند البيع بخسارة :12:تجد السهم يحقق لا تصدق ويدخل بسهم اخر ويهبط :smlile@hawamer00120
4 - هناك من يبيع بسعر مقتنع فيه ثم يعود بسعر اعلى من سعر البيع :00smlile@hawamer001
5 - تتبع المنتديات وما يكتب من (( البعض )) وقت التصريف ويكون القرار من القرطاس وليس من الراس !:hawamer.comsmile001

اخي المتداول
يجب عليك ان تختار الشركات ذات ال والمشاريع
واعلم ان صناع السوق عندما يريدون نزول السوق فسوف يحدث دون علم الكثير من المتداولين
واعلم ان السوق لن ينتهي

وفقكم البارئ

forexfun
10-02-2012, 13:14

sami
10-02-2012, 13:29
بما أنني إخترت التفرغ للفوركس فإنه يهمني جدا أن أحلل الشارت يوميا و صراحة هو يشغل معظم تفكيري
لأنني أطمح إلى جمع رأس مال كبير،حتى أحقق به أرباح في مستوى المجهود الكبير الذي أبذله في التحليل،
لأن رأس مالي صغير و بالتالي أضطر للمتاجرة بعقود صغيرة،و لكن الحمد لله أقنع بالقليل،في إنتظار
توفير رأس مال كبير بإذن الله

zakaria1987
10-02-2012, 14:10
السلام عليكم

صراحة هذه هي حالي مع الشارت حيث أنني أحن إلى الجلوس قربه عندما
أكون غائبا إلى العمل و لا أطيق صبرا حتى أرجع من اجل أن اطمئن على
صفقاتي و أبدأ في المتاجرة إلا أنني لا أجعل ذلكيؤثر على حياتي بشكل كبير
و إنما اقوم بتنظيم وقتي

mohamedemara
10-02-2012, 14:16
اعتقد ان افضل الاشياء التى لابد وان نقوم بها فى بدايه التداول هى اننا نقوم بالعمل
على معرفه الاخبار الهامه التى تجعلنا نستطيع ان نتتطلع الى الطريق الذى سوف يسير به الاتجاه
وبعد ذلك نبدا فى التعامل مع الشارت

magic777
10-02-2012, 18:21
اعتقد ان افضل الاشياء التى لابد وان نقوم بها فى بدايه التداول هى اننا نقوم بالعمل
على معرفه الاخبار الهامه التى تجعلنا نستطيع ان نتتطلع الى الطريق الذى سوف يسير به الاتجاه
وبعد ذلك نبدا فى التعامل مع الشارت

معرف الاخبار من المفكره الاقتصاديه هيساعد المتاجر كتير في انه يعرف على الاقل
الاتجاه العام للزوج وكمان ايه اوقات التحرك السريع واوقات السيوله

ayman.shosha
10-02-2012, 18:25
اخى العزيز
انا احب التداول ولا اعشقه
احب الشارت ولا اعتبره توأم رحى
احب الفوركس ولكن لا افضله على عملى ولا بيتى

fnaan
10-02-2012, 18:26
والله يااخى اعتقد ان الحاله الى انت بتتكلم عنها دى حاجه خطيره مش عشان اهتمام الانسان بالفوريكس ينسى انه بشر له احتياجات تانى له عائله يسأل عنها وحياه اجتماعيه واصدقاء وفى حاجات تانى الفوريكس مش هايقدر يساعده فيها زى باقى خبرات الحياه الى يوصل للمرحله الى انت بتتكلم عنها دى يبقى محتاج وقفه مع نفسه ولاز يشوف حل وبسرعه لان بالشكل دا هو داخل على مرحلة ادمان ومن نوع خطير جدا

hamada_king
10-07-2012, 01:45
خلصت كل حاجة ومش لاقى حاجة اعملها فى المنتدى فجأة وجدت يدى تنتقل الى قسم التوصيات لاادرى ما الذى ذهب بى هناك فانا قليل الدخول جدا لهذا القسم ولكن الفضول الذى قتل القط ووجدت كالعادة الحاج سمير واقف هناك عامل زى الحكم اللى حسب ضربة جزاء واللعيبة ملمومين عليه هيضربوه خلاص وهو برضه متمسك برايه لأ وأدى لواحد كارت احمر (ربنا يستر عليه من الجمهور)

علاء بدران
10-07-2012, 02:19
انا مش للدرجة دى انا مش اوى كدة اة انا افضل الجلوس على الشارت وقت طويل
ولكن لو هناك اغراض مهمة اذهب لكى اقضيها وارجع

issssou
10-08-2012, 05:25
السلام عليكم

السلام عليكم
هى فعلا مشكلة لمدمنين الفوركس وتقريبا زيادة عن 95%من تجار الفوركس مدمنين وبالتالى اصبح استخدام الاب توب والهواتف المحمولة حلا لهذه المشكلة
بالتوفيق لك

forex.fee
10-08-2012, 07:55
ههههههههههههه موضوع زى الفل بس بجد مش يصح انك تقول على
اسمها كده قدام الناس فى ناس كتير لسه متعرفوش عيها هههههههه

tictok
10-08-2012, 09:20
أنا يومي في التداول مختلف فانا لا اتداول طوال الوقت أتابع الشارت في بعض الأوقات التي تكون فيها الحركة كبيرة والسيولة متوفرة في السوق
وأدخل حسب ظروف السوق وفي الأوقات التي تقل فيها السيولة لا اتداول فأجد وقت استطيع ان اعيش فيه بدون تداول

maha abdel fattah
10-08-2012, 09:22

miss_jpy
10-08-2012, 09:40
فى كثير من الناس كده وده بياثر على حياتهم بيخليهم مش مبسوطيين وعلى صحتهم لازم نفصل بين الشغل وحياتنا العاديه لان ده اكبر غلط مش على طول نفضل نفكر فى العملات

maha abdel fattah
10-08-2012, 09:45
انا شايفة نفسى انى وصلت لتلك المرحلة من ادمان الفوركس اولا انا مبقتش بطيق السبت ولا الاحد وكمان بقيت بستنى يوم الاتنين بفارغ الصبر وبقيت كمان بحلم بالاسعار وهى بتخضر وتحمر وبحلم بالشارت والكريف بتاعوة

jesy
10-08-2012, 10:17
من عيوب الفوركس القوية انكه بيشغل الانسان عن كل ما يحيطه بيركز فقط فى الشارت ويا ترى السعر وصل كام وال ستوب لوس هتبقى ايه وبصراحة هو بيتعب الاعصاب حتى المحيطين بك من الناس بيحسو انك فى عالم تانى مش معاهم خالص وربنا يقوينا

sharif4
10-08-2012, 11:28
لا ده الكلام ده كان زماااان انما دلوقتي الدنيا اطورت خلاص وبقى فيه موبايلات بتقدر تسطب عليها البرنامج البداية فقط لكن بعد ما المتداول يصل لمرحلة من الاحتراف يمكنة تنظيم وقتة للعمل فى سوق الفوركس لساعات محددة يوميا او حسب ما يملك من وقت

jamalsale
10-08-2012, 15:04
التفكير بالشارة و حركتها امر مرتبط بالمرحلة التي وصل اليها الشخص
فالمحترفون لا يفكرون دوما فيها لانهم اعتادو عليها و تجاوزوا تلك المرحلة

علاء بدران
10-08-2012, 17:51
لا انا مش للدرجة دى انا بقعد لو فى حاجة حصلت فى البيت او طلب اروح اعملة
وارجع تانى لاان الفوركس يتطلب وقتا للتعلم والوقت لا يطير

keko
10-08-2012, 19:07
اكيد طبعا الفوركس ليس كما كان عليه فى الماضى والواحد مننا يقدر انه يقوم بالتداول فى اى وقت وفى اى مكان بس طبعا
عدم تنظيم الوقت للتداول بيقعنا فى مشاكل كثيره ومنها عدم التعامل مع الناس ونلجا دائما الى الانطواء والجلوس لمتابعه الشارت فقط وده طبعا امر خطير

egypt25
10-13-2012, 22:17
انا فى بدايتى مع الفوريكس كنت فعلا كده عايش حياتى كلها يعنى فوركس
دلوقتى قلت شوية ولكن حياتى وعشقى انى اقعد قدام الشارت

علاء بدران
10-13-2012, 22:37
فعلا اهم حاجة الشارت لا انة يعتمد علية المحللين لاانة مهم جدا
ولا غنى عنة