PDA

View Full Version : هــــل من الممكن ان يساهم الفوركس في حل مشكلة البطاله في العالم العربي ؟

Pages : [1] 2 3 4

eragon
06-09-2014, 07:55
الســـــــــــــلام عليكم ورحمـــــة الله وبركاتـــــه

هــــل من الممكن ان يساهم الفوركس في حل مشكلة البطاله في العالم العربي ؟
تفتكر لو الفوركس انتشر بشكل كبير وبداء تدريسه في العالم العربي هل من الممكن ان يحل مشكله البطاله
التي تعاني منها بلادنا ؟ام ستتحول الي مشلكة ضخمه بسبب الخساره والنصب الي اخره ؟
شارك برأيك ..

ilyes chaieb
06-15-2014, 04:35
لا اعتقد ذلك بل بالعكس ممكن يعود بالمضرة اكثر على اقتصاد دولتك
لا تنظر الينا نحن ,! لاننا نتاجر ببونص الشركة
بس لو كنت تتداول باموالك , اكيد الاموال ستخرج من اقتصاد البلاد لتدخل في حسابك التجارى
و حينها المبلغ يكون موضع احتملات , يعنى ممكن ان تكسب به و ممكن ان تفقده
و في حالة فقدانه اكيد انت تضررت و اقتصاد دولتك تضرر ايضا
لذك الدولة تشجع على بورصة الاسهم و هو سوق محلى و لا تشجع على تجارة الفوركس

مع اجمل تحياتى

ahmedibrahim258259
06-18-2014, 15:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا متهيألي انه لايساهم في حل مشكلة البطالة نهائيا الا لو كان علم يدرس ومعروف بالنسبة للجميع يعني يبقى في كورسات علشان تعرف تحلل العملة صح وتتاكد من المكسب ساعتها ممكن يساهم في حل مشكلة البطالة
تقبل مروري

samozein
06-18-2014, 15:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
عزيزي الفاضل
انا شايف من وجهه نظري ان البلد فعلا لو رخصت الموضوع ده بصوره رسميه انا شايف انه فعلا هيعالج مشكله البطاله
لأن موضوع الفوركس مش بس مرتبط بالتجاره لكن فيه مبيعات وماركتنج واقسام تانيه كتير لو كان الموضوع مرخص اكيد هيحل ازمه كبيره من البطاله
والله اعلم
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

a7med84
06-18-2014, 15:27
بص صعب جدا نقول حاجه زى دى لان السوق صعب ويحتاج الى رأس مال
لوقلنا ان انستا هنا تساعدنا بس عموما السوق به من الصعوبه الكتير والله المستعان

tamer saad
06-18-2014, 15:33
نعم يا اخي الفوركس يعتبر الان من اهم المجالات المتواجدة على الساحة التكنولوجية وهو وسيلة هامة للشباب لكي يقضون وقت فراغهم بها ولة تعلموه جيدا لاصبح وسيلة هامة لكسب المال بكل سهولة ولكن اهم شيء هو الالتوام التام باساليبه وقواعده

hema2013
06-18-2014, 15:34
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة انا شايف ان مصر لو اعترفت بافوركس سوف تنتشر وحتزود دخل ناس كتيرة اوى وحتساعد الشباب فى مشكلة البطالة
و السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

Jo.Cena
06-18-2014, 19:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
لا طبعا لانه شغلانه مش مضمونه يا اخى كمان
الواحد محتاج شغل بجد علشان يكمل حياته فيها

kachary
06-18-2014, 19:17
اضن ان العالم العربي ليس مستعد بعد لتقبل متل هده الحلول فنحن نؤمن فقط بالحلول على ارض الواقع
وهدا ما واجهته مع والدي في بداية الامر لكن اضن انه لطالما الفوركس فرصة للعمل فهو سيحل مشكلة البطالةو

ehab_salah
06-19-2014, 04:44
السلام عليكم .. طبعا ممكن يساهم في حل مشكلة البطالة لأن على حد علمي والله اعلم ان البنوك الخاصة الاجنبية
تعتمد على تجارة الفوركس في الارباح وعندها محللين فنيين وفرق عمل وبيتاجرو واللي انا شايفة في السوق انه شبه
مضمون عند الالتزام وممكن ساعتها اذا تم تدريس الفوركس بشكل سليم ان يقضي على البطالة ولكن ازاي؟
واعتقد انه برضه ممكن يتسبب في خسارة كبيرة للدولة واقتصادها اذا كان التعليم غير قوي
...
تحياتي

RomanyMoreed
06-23-2014, 17:59

هو امر صعب شويه بس مش مستحيل ممكن الواحد يستثمر مبلغ صغير في الفوركس وبعد كده يكون مبلغ كويس ويفتح به مشروع

eslamsallam
06-23-2014, 18:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا متهيألي انه لايساهم في حل مشكلة البطالة نهائيا الا لو كان علم يدرس ومعروف بالنسبة للجميع
يعني يبقى في كورسات علشان تعرف تحلل العملة صح وتتاكد من المكسب ساعتها ممكن يساهم في حل مشكلة البطالة

محمد السيد محمد
06-23-2014, 18:44
نعم ممكن ان يساهم الفوركس في حل مشكلة البطاله في العالم العربي
بل اني اعتقد انه حسن اوضاع ناس كتير .. ولكن اعتقد ان ذلك مقصور على الاوساط المتعلمة

عدي
06-23-2014, 18:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اكيد اخي لو اصبحت الدول العربيه تتاجر في الفوركس بشكل منتشر اكيد هنقضي علي مشاكل كتير

saro123
06-23-2014, 18:55
من وجهة نظرى نعم الفوركس يمكنة ان يساهم فى حل مشكلة البطالة انا عن نفسى كان لا يوجد لدى اى فرصة عمل
والفوركس كان وسيلة جيدة لى

مصطفى حمدان
06-23-2014, 19:54
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته بصراحة انا شايف ان الفوركس فرصة عمل عظيمة لمن يريد تحقيق النجاح ولكن للاسف ليس الجميع بمقدوره التعامل مع هذا السوق حتى لو تم تعميمه نظرا لوجود فروق فردية بين الناس

doaa sary
06-24-2014, 23:22
ممكن ف حاله ان الفوركس بقا مشهور
ومعروف
ف الوطن العربى
برغم ان فى ناس من كل البلاد ومصر والمغرب والجزائر
الا انه محتاج يكون رسمى ومعترف به

i m in the Wc
06-30-2014, 14:31
ولو فرضنا أنك تعاملت مع وكالة سيارات لها نفس قيمة السيارات ولكنها تعطيك نسبة مضاعفة تساوي 20 ضعف أي أن هذه الوكالة ستسمح لك بالمتاجرة بسارات تبلغ قيمتها 20ضعف المبلغ المدفوع كعربون فيمكنك أن تحسب كم هو الهامش الذي سيتم خصمه إذا أردت المتاجرة بسيارة واحدة :
الهامش المستخدم = عدد العقود * حجم العقد / نسبة المضاعفة
= 1 * 10.000 / 20 = 500 $
أي أن هذه الوكالة ستخصم من حسابك مبلغ 500$ مقابل كل سيارة تتاجر بها .

hunter_world
07-01-2014, 00:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم ممكن علي فكره ليه لا جايز يحل كل المشاكل دي

undertaker47
07-01-2014, 00:28
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي العزيز مشكلة البطالة ليست قائمة في
العالم العربي فقط بل جل الدول و السبب الراس مالية المتوحشة

ahmed kabo
07-01-2014, 01:00
والله ممكن ودة اللى الواحد ملاحظة ان فى ناس كثير مش عندهم شغل بيتجهو الى الفوركس والربح من النت اهو بدل الاعدة بالتوفيق للجميع

mounim1994
07-18-2014, 16:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا و سهلا بكم اخي الكريم
انا مازلت جديد في الميدان و ليست لي اي فكرة و بالتوفيق للجميع

maha elsayed
07-18-2014, 17:44
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته. اعتقد ل الفوركس بقى معروف
وغفى دورات اكيد الفوركس يحل مشكله البطاله يا اخى

Dimah N P
07-18-2014, 17:46
برايي في كثير من الاوقات يحل ازمة حقيقية ويساهم في رفع دخل الفرد

Ahmed2020eg
07-19-2014, 00:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... معلومات جميله مشكوور اخي الكريم عليها و اتمني لك التوفيق ان شاء الله و لجميع الاعضاء

egymax3d
07-19-2014, 00:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا من رأيى المتواضع انه شئ جميل ان الواحد يتعلم فوركس بس مش المفروض انه يعتمد عليه اعتماد رئيسى فى حياته بمعنى انه يهتم اكتر بشغله الاساسى وبالتوفيق لك اخى ولى كل اعضاء المنتدى ان شاء الله

بشير حمدان
07-19-2014, 00:43
السلام عليكم
ان العالم العربى تنقصه التقنيه السليمه لكل ما هو جديد وستجد المهام اكثر من المشجع . اذا كان عمرو اديب عامل موضوع مخصوص بيحذر الناس من الدخول فى الفوركس وبيحاربوا اى حاجه تخصه

zouhaier
07-19-2014, 00:49
السلام عليكم
اشكر من طرح هذا الموضوع لحساسيته و اهميته
نعم...نعم يمكن ان يساهم الفوركس في حل مشكلة البطالة في العالم العربي
لكن بشرط ان يقع تنظيمه وضبط قواعده وجعله في الاطار القانوني
كما يمكن ان يشجع المتاجر المبتدء ببعض الدولارات والتداول على حساب تجريبيحتى يكتسب الخبرة...

moh721
07-19-2014, 01:39
من الممكن وكن لابد ان التاجر يكون خبرة فى الفوركس
لان الخبرة هى شرط ااسى لايمكن ااستغاء عنه وذا لم نعلم الفوركس كويس اكيد هنخسر

maao2008
07-19-2014, 01:40
عزيزي الفاضل
انا شايف من وجهه نظري ان البلد فعلا لو رخصت الموضوع ده بصوره رسميه انا شايف انه فعلا هيعالج مشكله البطاله
لأن موضوع الفوركس مش بس مرتبط بالتجاره لكن فيه مبيعات وماركتنج واقسام تانيه كتير لو كان الموضوع مرخص اكيد هيحل ازمه كبيره من البطاله
والله اعلم

shellfish_ssa
07-19-2014, 01:44
بسم الله اولا واخيرا اهلا اخى الكريم ومرحبا بك دائما
طبعا يمكن ولكن الفوركس ليس عمل عشوائى ولكن يتحكم به كتير من طرق المتاجره او الاستراجيات وفيها نستخدم
ادوات تانيه كتيير ذى المؤشرات او التحليل فنى وخبرى واساسى وبالتالى طريق جيد للربح ودمتم فى امان الله

صلاح2014
07-19-2014, 02:20
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخى الكريم
بسم الله الرحمن الرحيم اخى والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه
ومن تبعه باحسان الى يوم الدين ومرحبا واهلا وسهلا بك اخى الكريم فى منتدى الفوركس العرب
انا من راييى يستطيع الفوركس ان يعمل ويحل نسبة من البطالة فى العالم بس مش الكول اخى مش الكول
موضوع رائاع اخى اتمنى لك التوفيق والتقدم والنجاح والسلبام عليكم ورحموة اللله تعالى وبركالته

Ahmed2020eg
07-19-2014, 03:10
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... تسلم اخي الكريم علي الموضوع الرائع بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق ليك

poop
07-19-2014, 04:03
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الغالى
ممكن اخى الكريم بس لازم الناس تتعلموا الاول
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى الكبير

karam22
07-19-2014, 04:36
اعتقد انه من اصعب المجالات بين كل الاعمال التي تتم من خلال الانترنت
فلابد من التعليم الجيد والغير متوقف ابدا والمتجدد بشكل مستمر

salah belacel
07-19-2014, 04:48
لا ال اظن ذلك الكثير ممن احدثهم عن الفوركس و انه مجال للربح ومدخول اضافي يمكن ان تستفيد منه في حياتك يرونه ليس مجالهم ويستصعبونه وفي العالم العربي هناك الكثير ممن لم يتعلمو ولم يدرسو اي انهم اميون حتى بأبجديات الكمبيوتر كيف لهذا ان يفهم الميتاتريدر والفوركس وسوق العملات الاجنبية

aysamiman
07-19-2014, 10:27
وضوع الفوركس مش بس مرتبط بالتجاره لكن فيه مبيعات وماركتنج واقسام تانيه كتير لو كان الموضوع مرخص اكيد هيحل ازمه كبيره من البطاله
والله اعلم

Ahmed2020eg
07-19-2014, 17:46
السلام عليم و رحمة الله و بركاته... انه لموضوع يستحق القرائه و مفيد للجميع .. اتمني لك التوفيق ان شاء الله و للجميع

DABDOUB
07-19-2014, 18:49
هو من الممكن ان احترمت الشروط و من ضمنها ان الوقت الال الذي يقضييه
لاشخص في اكتشاف الفوركس لازم ان لا نتظر انه سيربح في اقرب وقت بالعكس ل

abdelaziz 10
07-27-2014, 04:46
هذا ما نتمناه فعلا يا اخي ان البطالة في العالم العربي تنتهي بفضل مجال الفوركس الجد رائع
انما بالطبع لازم العمل بكل اجتهاد من اجل الوصول الى الخبرة اللازمة للنجاح في السوق

kairo14
07-27-2014, 04:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته وبسم
الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
واهلا وسهلا بك اخى ومرجبا بك ورمضان كريم واعادهوا الله عليانا وعلى كل اهل الناس با خير والحل
وشكرا على هده المعلومات اخى الكريم الفوركس

1 million
07-27-2014, 05:04
بالنسبة لي انا امل ذلك لانني اريد ان افكر في الفوركس كحل للبطالة
و كذلك من اجل تحقيق بعض المال الذدي لا استطيع كسبه من الوظائف

gr53
07-29-2014, 23:06

تفتكر لو الفوركس انتشر بشكل كبير وبداء تدريسه في العالم العربي هل من الممكن ان يحل مشكله البطاله
شارك برأيك ..

الفوركس لا يمكنه حل مشكلة عامة مثل البطالة لكنه يساعد من يتقن التعامل معه على تحسين دخله
فالفوركس صعوباته و تقلباته كثيرة و الرابحون معه قليلون

magic777
07-29-2014, 23:53
بالنسبة لي انا امل ذلك لانني اريد ان افكر في الفوركس كحل للبطالة
و كذلك من اجل تحقيق بعض المال الذدي لا استطيع كسبه من الوظائف

اخي على فكره لا اريد ان اخيب ظنك بس المجال ده مش هيغني عن العمل على ارض الواقع نهائي ولا يمكن ان يكون مصدر رزق اساسي
ليك الا لو انت بتعمل في شركات وساطه

alemdar92
07-30-2014, 00:11
اولا السلام عليكم و رحمة الله وبركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد
علي ما اعتقد نعم فالفوركس يمكنه اي يحل جميع المشاكل و الله مستعان

dockerz
07-30-2014, 20:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم مممكن ليه لا اخي الكريم بس دا عن جد موضع صعب لان الفوركس اصلا مش سهل

AMLAK
07-30-2014, 20:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم انا من رأيى المتواضع انه شئ جميل ان الواحد
يتعلم فوركس بس مش المفروض انه يعتمد عليه اعتماد رئيسى فى حياته بمعنى انه يهتم اكتر بشغله الاساسى
وبالتوفيق لك اخى ولى كل اعضاء المنتدى ان شاء الله مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

houdabluegolden
07-31-2014, 17:47
اعتقد اخي الكريم ان الفوركس مش لشخص عاطل يعني مش اي حد فاضي يقوم عامل حساب
في اي شركة وساطة ويتداول لازم يكون عنده الخبرة الكافية والصبر على التعلم

moroo
07-31-2014, 17:54
انا من رأيى المتواضع انه شئ جميل ان الواحد يتعلم فوركس بس مش المفروض انه يعتمد عليه اعتماد رئيسى فى حياته بمعنى انه يهتم اكتر بشغله الاساسى وبالتوفيق لك اخى ولى كل اعضاء المنتدى ان شاء الله

payza
07-31-2014, 19:27
لا مش هيستطيع ان يقضي علي بطال ة ملايين طبعا لان الفوركس اولا واخبيرا عايز راس مال مش معقول يدخل ملايين مرة واحدة في البونص دا شي مستبعد ومستحيل وبعدين الفوركس عايز فترة كبيرة للتعلم مش متاحة لكل الناس

wanxe
07-31-2014, 19:31
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ عيد مبارك سعيد بكل صحة وعافية وسرور

wadoux
07-31-2014, 21:41
بالنسبة لمواطن الشغل المنعدمة في العالم العربي

الفوركس يمث مصدر رزق العديد من الشبان

وممكن الشابات كذلك

شخصية ادعم الفوركس ضد التشغيل الإستغلالي

alemdar92
07-31-2014, 23:56
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد
و الله علي ما اعتقد نعم لكن ثقافة الفوركس غير موجودة في تونس

مباركي ندير
07-31-2014, 23:59
لا اعتقد انه يكون المناسب لحل مشكل البطالة للسبب التالي وهو
التعلم فلو كان البطال متعلما بشكل جيد لم ولن يكون بطالا لفترة زمنية طويلة
في راي هدا السبب الوحيد

berserkern
08-01-2014, 01:20
قد يساهم و قد لا يساهم فالفوركس فرصة لتحقيق الربح و ايضا لجلب العملة الصعبة لكن قلة قليلة قادرون على بلوغ مثل هذا المستوى في التداول 5 % من المتداولين هم الناجحون و هذا يبين مدى صعوبة المهمة والتحديات التي على الشباب الراغبين في دخول هذا الميدان مواجهتها ، انا اعتقد ان للبطالة حلول اكثر جدوى من الاعتماد على الفوركس

Yopi
08-01-2014, 01:36
السلام عليكم ورحمة الله
اخي من ناحية البطالة فممكن ان يحقق لك الفوركس دخل جيد يعينك على حيات جيدة و لكن لا يوجد افضل من العمل عند الدولة ورمضان كريم

abokarem
08-01-2014, 01:43
عليكم السلام
الفوركس ليس بالسهوله التى تتصورها والايام ستثبت لك هذا فالفوركس من اصعب المجالات التى يمكن ان تقابلك
لذلك تجد ان نسبه الخاسرين به اكثر من 95 % من المتداولين

awa
08-01-2014, 17:32
انا شايف ان الفوركس ممكن يكون حل مهم جدا للبطالة بس مش كل جذرى
لكن ممكن تستخدمه كحل مؤقت للبطالة و دخل ثانوى لك

azad aradni
08-01-2014, 17:46
السلام عليك
بالنسبة لي انا امل ذلك لانني اريد ان افكر في الفوركس وبي فوريكس والى اخره يحل مشكلة البطالة و كذلك من اجل تحقيق بعض المال الذي لا استطيع بعض كسبه

mohamedsaber
08-01-2014, 18:23
دا بيعتمد علي قدرات الشباب العربي في تعلم الفوركس ، وجهة نظري انه ممكن يزيد الفقر في المجتمعات العربية بدلا من حل مشكلة البطالة
لان الناس لا يعرفون شيء عن الفوركس ويفضلون السهل وهو الحظ بالطبع محتاجين نغير مجتماعتنا بالتعليم حتي ترتقي وتكون قادرة علي دخول السوق

nader
08-01-2014, 18:35
اعتقد ان الفوركس وسيلة جيدة لتحقيق الارباح
اذا نحن تعلمناه اتفق معك لكن لا استطيع ان اقول انه وسيلة فعالة للحد من البطالة
لو الكل تداول الفوركس فقط فمن سيقوم بالاشغال الاخرى اليومية والتي نحن بحاجة اليها
وحتى مع تداول الفوركس فالافضل وجود عمل الى جانبه
لتحقيق توازن وكذالك لتكون بعيد عن المخاطرة بكل شيء
بالتوفيق

alaatreka
08-01-2014, 18:38
نعم من الممكن ولكن في حالة واحدة بس
انه يتم تفعيل الفوركس بشكل قانوني في البلاد ويصبح منهج يدرس في المدارس والجامعات حتي لا يتم فقد اموال كثيرة بحجة الجري وراء الثراء السريع

Rachanex
08-01-2014, 19:05
دا بيعتمد علي قدرات الشباب العربي في تعلم الفوركس ، وجهة نظري انه ممكن يزيد الفقر في المجتمعات العربية بدلا من حل مشكلة البطالة
لان الناس لا يعرفون شيء عن الفوركس ويفضلون السهل وهو الحظ بالطبع محتاجين نغير مجتماعتنا بالتعليم حتي ترتقي وتكون قادرة علي دخول السوق

hellelali2
08-01-2014, 19:22
اخي الكريم الفوركس سيكرس البطالة والله الموفق اخي الكريم لان التداول فالفوركس اخي اكثره خسارة في البداية ومن ثم بعد كسب الخبرة يمكن النجاح والتداول من خلال استراتجية ونتائج طيبة

AISSA best
08-01-2014, 19:33
. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طبعا وكاي مجال من المجالات من الممكن ان يساهم الفوركس في حل مشكلة البطاله في العالم العربي ..ودالك يلزمه المزيد من الجهد والعطاء..

محمود مرعى
08-01-2014, 19:37

شارك برأيك ..
لا طبعا يا استاذ اراجون صعب جدا ان سوق الفوركس يحل ويعالج مشكلة البطالة لان الربح من الفوركس غير مضمون خالص وممكن تاجر يكسب فى شهر و فى شهر تانى يخسر فهتلاقى برده ان المشكلة موجودة انما الوظيفة مهما كانت وحشة فهى فعلا بتكون ضامنة مرتب شهرى ثابت حتى لو كان الراتب ضعيف والوظيفة رخمة والفوركس من وجهة نظرى انا اهم مصدر دخل مساعد وليس رئيسى

farouk100082
08-01-2014, 19:40
اذا تمكن العرب الذين يدخلون الفوركس من التجارة فى سوق الفوركس باحتراف
فمن الممكن ان يصبح الفوركس عامل من العوامل التى تساهم فى مشكلة البطالة

zinga
08-02-2014, 20:33
لا يمكن ذلك لا توجد مكاتب للشركات الفوركس و العملاء
كما اظن ان ليس الجميع يتقن الفوركس فشباب اليوم بعيدون كل البعد عن التجارة

yara alaa
08-03-2014, 01:38
السلام عليكم ورحمه الله ووبركاته ماشاء الله يا اخى بجد......موضوع لكتر من رائع عموما يا اخى تقبل تحياتى يا ريييييييييييييييييييييييي يييييييييت .....................

dalito
08-03-2014, 03:42
السﻻم عليكم
اعتقد انه يمكن ان يساعد عديد العاطلين عن العمل
لكن ليكن في علمك اخي الكريم ان ليس كل الناس تستطيع النجاح في الفوركس
وبالتوفيق وتقبل مروري

abed
08-03-2014, 04:09
السلام عليكم ورحمة الله
نعم ممكن ان يحل الفوركس مشكل البطالة بنسب معتبرة
ولكن المشكل الرئسي يكمن في إنتشار هذا العمل عند مستعملي النت ومدى ثقتهم فيه
تقبل مروري شكرا

azad aradni
08-03-2014, 09:45
السلام عليكم
نعم ممكن ان يساهم الفوركس في حل مشكلة البطاله في العالم العربي بل اني اعتقد انه حسن اوضاع ناس كتير .. ولكن اعتقد ان ذلك مقصور على الاوساط المتعلمة
بالتوفيق للجميع

---------- Post added at 06:45 AM ---------- Previous post was at 06:43 AM ----------

السلام عليكم
نعم ممكن ان يساهم الفوركس في حل مشكلة البطاله في العالم العربي بل اني اعتقد انه حسن اوضاع ناس كتير .. ولكن اعتقد ان ذلك مقصور على الاوساط المتعلمة
بالتوفيق للجميع

forex24day
08-03-2014, 10:40
بل اني اعتقد انه حسن اوضاع ناس كتير .. ولكن اعتقد ان ذلك مقصور على الاوساط المتعلمة

benchou-ahfd
08-03-2014, 14:23
انت تتكلم هكذا و كان الفوركس هذا سهل و الربح فيه بالشاحنات و لكنه كاي عمل صعب و يحتاج الى اتقان و انت ترى كل يوم جيوش من داخليه خارجون يحملون بقايا احلامهم و كثير من الخيبة و الياس

gr53
08-05-2014, 14:27
الفوركس لا يمكنه حل مشكلة عامة مثل البطالة لكنه يساعد من يتقن التعامل معه على تحسين دخله
فالفوركس صعوباته و تقلباته كثيرة و الرابح هو يلتزم بضوابط السوق

gr53
08-14-2014, 01:35

هو لا يحل مشكلة كبيرة كالبطالة لكنه يحل مشاكل فردية لبعض التجار بتحسين أحوالهم المادية
لكن حتى يمكن حدوث ذلك يجب ان يتقن المتداول المتاجرة في السوق و يعرف كل خباياه

naima
08-14-2014, 05:18
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
لا اظن ذلك اخي الكريم لان السوق صعب ويحتاج الى الدقة في التحليل وراس المال واذا لم تقم بالتحليل الجيد سوف تخسر كل شيء لكن يمكننا الاعتماد عليه كنوع من الذخل الاضافي فقط
تقبل مروري وبالتوفيق للجميع

habache
08-15-2014, 06:21
نعم ممكن ان يساهم في حد من البطالة العربية لكن هذا لا يعتمد على الفوركس بل يعتمد على الشباب العربي ومدى طموحه وخبرته ورغبته في التعلم و الاحتراف

abderrahmenanis
08-17-2014, 00:09
بس لو كنت تتداول باموالك , اكيد الاموال ستخرج من اقتصاد البلاد لتدخل في حسابك التجارى

BILALOU4
08-17-2014, 14:10

gr53
08-18-2014, 01:17
الفوركس لا يحل مشكلة كبيرة كالبطالة لكنه يحل مشاكل فردية لبعض التجار بتحقيق دخل مناسب
و حتى يمكن تحقيق ذلك يجب الجدية و التعامل معه بعقل واع و التزام بضوابطه

sharshabil
08-18-2014, 18:04
الفورمس ليس بهات لسهولة حتلا يحل مشكل البطالة
خصوصا ان الارصدة الصغيرة جا ممكن ان تتعرض غالبا الى الخسارة ة العاطلين ليس عنجهم اصلا ما يخسروونه

booba92i
08-18-2014, 23:20
لا طبعا لانه شغلانه مش مضمونه و بيستاهل العمل بجد و حظا موفقا للجميع

ahora
08-21-2014, 04:43
ربما يتمكن الفوركس من المساهمة في حل مشكلة البطالة لكنني لا اعتقد ذلك
اولا لان تحقيق الارباح ليس بالشيء السهل كما انه يحتاج الى راس مال للبداية و هو لا يتوافر لاغلب الناس

اسامه كمال بدوي
08-21-2014, 04:47
انا من وجهة نظري بالفعل من الممكن ان
للفوركس ان يعالج مشكلة البطاله ولكن المهم
انك تعلم الجميع كيفية التعامل مع الفوركس
وداهو الصعب في الموضوع

اسامه أحمد
08-21-2014, 06:39
السلام عليكم لا أعتقد إن المضاربة هاي نوع من أنواع العمل و الوظائف

amermazzen
08-21-2014, 13:21
السلام عليكم ورحمة الله يا اخي الفوركس يعتبر الان من اهم المجالات المتواجدة على الساحة التكنولوجية وهو وسيلة هامة للشباب لكي يقضون وقت فراغهم بها ولة تعلموه جيدا أحسن حاجة هي التعلم الجيد على الحساب التجريبي وكسب الخبرة كالكافية التي تساعد في المتاجرة الحقيقية.

lyes1977
08-24-2014, 17:08
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ولما لايا اخي الكريم فالكل يعلم ان منظمة الفوركس كبيرة جدا وتحتوي الكثير من المشرفين والعمال والموظفين وبالمقابل فهي تشغل الكثير بل الملايين من المتداولين ومنهم الناجحين وال\ين استطاعوا تحقيق بعض الارباح واستثمارها في مشاريع اخرى ...شكرا اخي الكريم على الموضوع وبالتوفيق

Yanal Omar
08-25-2014, 22:53
الفوركس هو عبارة عن سوق مالي يتحرك طبقا لللقواعد والانظمة الاقتصادية حول العالم ويتغير ويتاثر بها وليس العكس يتاثر بالمجريات الاقتصادية ولا يؤثر بالواقع المالي للدول فلا يجب الخلط بين النوعين مختلفين تماما عن بعضهما التداول نتيجة التحرك الاخباري وليس العكس

بيهوززز
08-25-2014, 22:57
السلام عليكم ورحمة الله..

طبعا ممكن يساهم في حل مشكلة البطالة لأن على حد علمي والله اعلم ان البنوك الخاصة الاجنبية
تعتمد على تجارة الفوركس في الارباح وعندها محللين فنيين وفرق عمل وبيتاجرو واللي انا شايفة في السوق انه شبه
مضمون عند الالتزام وممكن ساعتها اذا تم تدريس الفوركس بشكل سليم ان يقضي على البطالة..

وربنا الموفق

abdelaziz 10
08-27-2014, 19:01
بما ان الفوركس عمل غير مضمون الربح فلا اظن انه ممكن يحل مشكلة البطالة في الواقع
بالتالي اعتبر ان السوق الفوركسي فرصة والذي يستفيد منها وينجح فيها هو قلة منا للاسف

Ahmed2020eg
08-27-2014, 19:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا متهيألي انه لايساهم في حل مشكلة البطالة نهائيا الا لو كان علم يدرس ومعروف بالنسبة للجميع يعني يبقى في كورسات علشان تعرف تحلل العملة صح وتتاكد من المكسب ساعتها ممكن يساهم في حل مشكلة البطالة
تقبل مروري

abdelhak redouane
08-27-2014, 20:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح ولكن من المستحيل ان يحل الفوركس مشاكل البطالة في العالم العربي لانها جد عويصة وانا سيتيح لهم فرص العمل على تحقيق بعض المكاسب من خلال التجارة في هذه السوق
بالتوفيق للجميع

zinga12
08-28-2014, 15:40
لكنه كان مخطئا جدا. يمكنك الذهاب كسر جني الأرباح. إذا كنت تأخذ الأرباح قبل
السوق يقول لك، أو أنك تستسلم للخوف ويغلق خارجا التجارة

lakamora221
09-01-2014, 03:32
نعم أخي الكريم يمكن أن يساهم الفوركس
في حل مشاكل البطالة في الوطن العربي
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

ihabblida
09-20-2014, 18:39
نعم أخي الكريم ممكن يساهم
الفوركس في الحد من البطالة في الأوطان العربية
ارجوا ا نأكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا

kaka22
09-20-2014, 18:44
انا ارى انه سيحدث العكس
كما يعرف الجميع ان الفوركس تجارة تعتمد كليا على المضاربة
وتجارة المضاربة ولا تقدم منتج ولا خدمة انما الارباح تأتي من خسارة اخرين
لذلك دائم الرابحين في هذا المجال اقل بكثير من الخاسرين

dalirap
09-20-2014, 19:57
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
لا أعتقد ذلك لأن الخسرت لا تحل مشكلة البطالة

صلاح اسعد
09-20-2014, 20:08
اخى الكريم كل شى ممكن واكيد موضوع البطالة موضوع مهم
وبالنسبة فى العالم العربى نسبة البطالة مرتفعة جداااااااا
وان شاء الله يكون عمل الى من لا عمل له
وبالله التوفيق للجميع......

zar89
09-20-2014, 20:09
سلام عليكم العمل في الفوركس أولا ليس عمل لمن لا يجد عمل يتجه نحو الفوركس لان الفوركس لديه قواعده و يعتمد على تقنيات و كل من لم يتدرب على هذه التقنيات و الاساليب فإنه سيظل تائه في الفوركس بدون دخل

ابو جعفر الطيار
09-20-2014, 20:10
الانسان بحاجة لهمة
عالية لكي يجد منصب شغل
يجب ان يكون حيوي والفوركس
يتطلب هذا النوع من
الناس

مصراوى
09-20-2014, 20:12
بالفعل الفوركس من الممكن جدا ان يقوم بالقضاء على ابطالة فى الكثير من الدول وارتفاع الدخل للكثير وبالتوفيق للجميع

lover-death145
09-20-2014, 20:14
بالفعل يمكن أن يساهم في نقص نسبة البكالة لكن المشكلة الكبيرة هي التي سيسببها
المتاجرون إذ سيخرجون المال و دولهم و هذا يضر غقتصاد الدولة التي بها هم
يعني أي عملة تخرج خارج البلاد ستضر الإقنصاد

midooo258261
09-20-2014, 20:24
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم لا انا موش شايف انه ممكنيقلل البطالة في العالم لانه محتاج ناس معينة موش اي حد والسلام
تقبل ودي واحترامي

yassoo011
09-20-2014, 20:34
في رأيي الفورس يعتبر مصدر دخل اضافي للتجارة في السوق بحيث يمكننا من تحقيق ارباح
وامكانية الحصول على دخل يساعدنا على اعباء الحياة

ramdani
09-20-2014, 21:58
السلام عليكم و رحمه الله تعالى و بركاته اخي الكريم من الممكن ان يساهم الفوركس في حل مشكلة البطاله في العالم باكمله

msamir2013
09-22-2014, 18:05
فى بعض الكليات بالفعل يتم التطرق الى تجارة الفوركس ولكن ليس بالاستفاضة الكاملة

اما بخصوص حل مشكلة البطاله اظن ان مش كل الاشخاص بامكانهم التداول فى الفوركس

والا لما كان نسبة الخاسرين فى الفوركس 95% فكل شخص قد يختلف عن الاخر وانما ممكن الفوركس يكون مصدر دخل اضافى للعديد من الشبابا فى العالم العربى

ولكن عليهم فى البداية التعلم والتطبيق والالتزام بادارة مخاطر جيدة وعدم الطمع او الغرور لان حتى وان كان التاجر جيد فى الفوركس وان لم يستطع التغلب على تلك النقطتين هتكون النهاية هى الخسارة

midoo
09-22-2014, 18:30
الفوركس لا يحل مشكلة كبيرة كالبطالة لكنه يحل مشاكل فردية لبعض التجار بتحقيق دخل مناسب
و حتى يمكن تحقيق ذلك يجب الجدية و التعامل معه بعقل واع و التزام بضوابطه

محمد المحضار
09-22-2014, 20:31
-السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
الواحد محتاج شغل بجد علشان يكمل حياته فيه))

mohamed.atef
09-29-2014, 12:35
اضن ان العالم العربي ليس مستعد بعد لتقبل متل هده الحلول فنحن نؤمن فقط بالحلول على ارض الواقع
وهدا ما واجهته مع والدي في بداية الامر لكن اضن انه لطالما الفوركس فرصة للعمل فهو سيحل مشكلة البطالةو

كريـــم
09-29-2014, 19:24
انا من رأيى المتواضع انه شئ جميل ان الواحد يتعلم
فوركس بس مش المفروض انه يعتمد عليه اعتماد
رئيسى فى حياته بمعنى انه يهتم اكتر بشغله الاساسى
وبالتوفيق لك اخى ولى
كل اعضاء المنتدى ان شاء الله

vaaas
10-13-2014, 10:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا متهيألي انه لايساهم في حل مشكلة البطالة نهائيا الا لو كان علم يدرس ومعروف بالنسبة للجميع
يعني يبقى في كورسات علشان تعرف تحلل العملة صح وتتاكد من المكسب ساعتها ممكن يساهم في حل مشكلة البطالة

mody555
10-13-2014, 12:44
إذا كانت السوق متقلبة وتتحرك بسرعة، في هذه الحالة يصبح من الحكمة ان نتبع استراتيجية اختراق السعر لمستوى الدعم او

dellos
10-13-2014, 12:46
السلام عليكم
مرحبا اخي نعم بتاكيد يمكن ولكن سوق الفوركس انا شخصيا لا انصح ان يكون مدخل رزق وحيد يجب ان يكون هناك عمل اخر من
غير الفوركس

mohyedal
10-13-2014, 12:47
لحل مشل البطالة في اية جهة من العالم لابد من سياسة رشيدة
تعتمد على التحليل العلمي للواقع الاقتصادي و الاجتماعي للبلد المعني
بالامر لا الاعتاد على الحلول الترقيعية كالفوركس او غير الفوركس

pacMAN
10-13-2014, 12:47
السلام عليكم أخي الكريم و رحمة الله تعالى و بركاته
لما لا لطالما وددت أن يتجه الشباب العربي للفوركس عوض إضاعة الوقت في النت
فيما لا يعني و لكن المسألة مسألة و عي للأسف
إن شاء الله طاب يومك و بالأرباح إن شاء الله

hamza el
10-13-2014, 13:05
و الله العظيم انا لا ارى حل احسن منه لحل مشكل البطالة في العالم العربي و لكن المشكلة في مجتمعنا العربي لا احد يريد ان يتعلم
فكل واحد يريد ان يجدها جاهزة يعني في طبق من ذهب لا و الله لا و الله لن يكون هذا ما دمت جالس و لا تتحرك تحرك يا مجتمع
و بالتوفيق للجميع

waelo
10-14-2014, 14:11

Ahmed2020eg
10-14-2014, 22:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
الواحد محتاج شغل بجد علشان يكمل حياته فيها

may0
10-15-2014, 00:25

ynwa1892
10-16-2014, 16:30
السلام اخي نعم افوركس حاليا هو ملاذي من البطالة التي اعاني منها وربنا يسهل على الشباب المسلم وان يرزقنا الحلال
وفقك الله

payza
10-16-2014, 16:43
الي حد ما من رايي ممن يساهم الفوركس في حل مشكلة البطالة بحد خفيف خاصة ان الفوركس ليش مضمون دائما هو ممكن يكون لوقت معين لغايت لما تشوف شغلة ........

simo_akon
10-16-2014, 17:19
ما اظنش ان الفوركس ممكن يساهم في القضاء على البطالة لانه ممكن يدمر اقتصاد البلاد لو كل الناس دخلت الفوركس وبدأت تتاجر بأمولها الشخصية
وهدا رأي الشخصي

AMLAK
10-19-2014, 19:45
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم بص صعب جدا نقول حاجه زى دى لان السوق صعب ويحتاج
الى رأس مال لوقلنا ان انستا هنا تساعدنا بس عموما السوق به من الصعوبه الكتير والله المستعان بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

abdelloo31
10-21-2014, 03:38

Murad
10-21-2014, 03:51
اعتقد هذا يمكن للفوركس ان يحل جزء كبير من مشكلة البطالة في العالم العربي
ولكن أولا يجب علينا ان ننشأ مراكز لتعليم الفوركس بشكل علمي حتي نتمكن من الاستفادة من الفوركس وتحقيق دخل

refo
10-21-2014, 04:05
السلام عليكم الفوركس شئ مهم جدا
ولاكن لو كل الناس اصبح عملها
على الفوركس هتيجى فى يوم مش
هتلاقى لا نجار ولا بنا ولا ميكانيكى
صح ولا غلط

antonioforex
10-21-2014, 15:31
السلام عليكم
انا لا اظن هدا اخي لان الناس ليست كلها ناجحة في الفوركس و يجب علينا
ان يكون لدينا راس مال للعمل فيه طبعا.

Bouani
10-23-2014, 16:07
السلام عليكم و رحمة الله عز و جل
الفوركس أخي الكريم ليس مضمونا و بالتالي مش ممكن انك تبني عليه شي
و خاصة مع الشباب ده ممكن يكون خطا
بس هذا لا يمنع انه ممكن يكون حل

mayali
10-23-2014, 16:40
السلام عليكم
ده ممكن و لكن ليس حلها و لكن لحل مشكلة الاحتياج المادى للشباب
و لطن حتفضل المشكله هى هى و هو ان اللشباب محتاجين شغل اساسى و دخل ثابت
فهو لا يحلها و لكن يقدم قليل من المساعده
تقبل مرورى

Ahmed2020eg
10-23-2014, 18:03
تقبل مروري

algeria
10-23-2014, 22:28
نعم أخي الكريم ممكن يساهم سوق الفوركس في تخفيض نسبة البطالة في المجتمع العربي
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

marwafawzy122
10-23-2014, 23:04
أنا عن نفسي أريد من الفوركس أن أصل فيه إلى تحقيق احلامى والى توفير مبلغ ثابت شهري اعتمد عليه في تغيير حالتي الاقتصادية وتحسين معيشتي المادية ولن اتركه حتى أحقق احلامى وهذا هو حلمي الكبير الذي أتمسك بتحقيقه ....

ProForex
10-24-2014, 17:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أظن أن الأمر صعب لأن الفوركس يحتاج إلى رأس المال كبير للمتاجرة لكي ندخل في هدا المجال

محمد ميدو
10-24-2014, 18:13
اعتقد لو بقا الشباب اتجهه ناحيته وبدأو يدرسو الفوركس اكيد هينفعهم لو قدرو يحققوا ربح جيد بالتوفيق ان شاء الله لك وللكل

ibrahim2015
10-24-2014, 18:23
نعم ياغالي يمكن أن يقضي على مشكل البطالة ولكن ادا كان تعليم صحيح مش بومطبع يعني تعليم فاشل هخهخ
تحياتي لك وبالتوفيق

محمد عز الدين عيد خضري
10-24-2014, 18:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
ممكن بس بالعلم والتعلم والممارسة لان الفوركس سوق كبير وخطير جدا يعني لا بد من التعلم لكي نربح
اتمني لك التوفيق
تحياتي

haythem99
10-24-2014, 19:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أظن أن الأمر صعب لأن الفوركس يحتاج إلى رأس المال كبير للمتاجرة لكي ندخل في هدا المجال ومعروف بالنسبة للجميع يعني يبقى في كورسات علشان تعرف تحلل العملة صح وتتاكد من المكسب ساعتها ممكن يساهم في حل مشكلة البطالة
تقبل مروري

hamzaa
10-24-2014, 19:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكراً على هذه الموضوعات العامة الجديدة والممتعة و نعم الفوركس يمكن ام يعلو ببلادنا و لكن يجب ان يكون له مجال فى الدولة لتعليم المبتدئين منهم للحد من الخسائر و تصير بلادنا احسن انشاء الله تحياتى للجميع

forexabdo2014
10-24-2014, 21:00
بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

fte2020
10-28-2014, 17:47
السلام عليكم
ان العالم العربى تنقصه التقنيه السليمه لكل ما هو جديد وستجد المهام اكثر من المشجع .
اذا كان عمرو اديب عامل موضوع مخصوص بيحذر الناس من الدخول فى الفوركس وبيحاربوا اى حاجه تخصه

talal alsaleh
10-28-2014, 17:49
اخي الكريم

لا اعتقد ذلك بل بالعكس ممكن يعود بالمضرة اكثر على اقتصاد دولتكلا تنظر الينا نحن ,! لاننا نتاجر ببونص الشركةبس لو كنت تتداول باموالك , اكيد الاموال ستخرج من اقتصاد البلاد لتدخل في حسابك التجارى*و حينها المبلغ يكون موضع احتملات , يعنى ممكن ان تكسب به و ممكن ان تفقدهو في حالة فقدانه اكيد انت تضررت و اقتصاد دولتك تضرر ايضالذك الدولة تشجع على بورصة الاسهم و هو سوق محلى و لا تشجع على تجارة الفوركس*.....
والله ولي التوفيق والنجاح
وشكراً لكم

karimosman
10-28-2014, 17:50
طبعا ممكن يساهم في حل مشكلة البطالة لأن على حد علمي والله اعلم ان البنوك الخاصة الاجنبية
واعتقد انه برضه ممكن يتسبب في خسارة كبيرة للدولة واقتصادها اذا كان التعليم غير قوي
...
تحياتي

maha forex
10-28-2014, 18:05
لســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه ....... شكرا يا اخى ع طرح موضوع الاكتر من رائع
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو مساهمه الفوركس فى البطاله

hassene
10-28-2014, 18:11
الفوركس لايساهم في حل مشكلة البطالة نهائيا الا لو كان علم يدرس ومعروف, بس
مش المفروض انه يعتمد عليه اعتماد رئيسى فى حياته

أسماء نعناع
10-29-2014, 19:38
عزيزي الفاضل
والله اعلم

sharshabil
10-29-2014, 23:50
من رايي صعب لان الفوركس لازم له راس كال كبير حتى نحقق منه دخل
شهري دون اللجوؤء الى المخاطرة بالحستاب و العاطليم ليس ممكن ان يحصلوا على راس مال

touni983
10-29-2014, 23:57
طبعا ممكن يساهم في حل مشكلة البطالة ان الله اعلم ان البنوك الخاصة الاجنبية
واعتقد انه ممكن ان يحقق للعديد مورد رزق

BYE
10-29-2014, 23:57
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب هو امر صعب شويه بس مش مستحيل ممكن الواحد يستثمر مبلغ صغير في الفوركس وشكراً والي الافضل بأذن الله

migo
10-30-2014, 00:40
اعتقد انه ليس حل سهل ولا بسيط فمن الممكن ان تعتمد ع الفوركس بشكل ددائم ولكن احزر جيدا انت سوف تعتمد على شىء ليس له امان ف من الممكن ان تخسر كل شىء ف لحظه لذا لا احبذ ان الكثير يعتمدون عليه بشكل عااام شكرا جزيلا

sharshabil
10-30-2014, 01:54
صعب يا اخي بالعكس الواحد لكا يطون عاطل عن العمل
يكون عيه ضغط ان يحقق دخل ماي و هذا يخليه لا ياخ وقت في التعلم و بالتالي يبدا بالخسارة

DABDOUB
11-02-2014, 20:41
تقبل مروري

محمد عبد اللطيف
11-02-2014, 23:02
عليكم السلام
للاسف الفوركس مجال صعب وقد لا يلائم الكثير من المتداولين ولكن العاطل الذى يبحث عن رزق ثابت كيف تدخله الفوركس وتقله تعلم
ويخسر مثلما نخسر دوما

nass
11-03-2014, 03:56
اخى الكريم انا متأكد ان الفوركس يستطيع حل مشكله البطاله فى عالمنا وذلك لانها تجارة مربحه جدا ولكنها تحتاج الى المزيد من الخبرة والتدريب لتحقيق الارباح ولكنى ايضا مقتنع انك لا تستطيع الاعتماد على الفوركس فى المقام الاول وذلك لان ارباحها مش مضمونه ولكنك ممكن تضعها فى المقام التانى وبالتوفيق للجميع

noureldin777
11-05-2014, 17:00
مش ممكن ده اكيد بيساهم وليس دور كبير في كده
لان في ناس بالهبل زي ما انت شايف مترددين عليه
لانه مش طالب شهاده ولا حاجه ههو طالب دماغ بتفهم
ومش بيطلب وسايط اي حد يقدر يشتغل
بالتوفيق

anassero
11-05-2014, 19:39
السلام عليكم ورحمة الله وركاته
شكرا لك أخي الفاضل على طرح هذه النظرية وطرح مشكل البطالة الذي نعاني منه في العالم العربي
بالنسبة للفوريكس في نطري ممكن أن يكون حلا لمشكل البطالة في عالمنا
ما علينا سوى الصبر والاشتغال بجدية مع تفادي أي خطأ ممكن أن يعيدنا إلى نقطة الصفر

mehenni
11-05-2014, 19:47
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته نعم اخي يمكن ان سياعد بشكل كبير في مشكل البطالة لاكن اولا يجب وضع دورات ودروس تتدربية
للذين يريدون العمل في مجال الفوركس
شكرا اخي وبالتوفيق

mahdoma
11-05-2014, 19:49
اخى الكريم انا متأكد ان الفوركس يستطيع حل مشكله البطاله فى عالمنا وذلك لانها تجارة مربحه جدا ولكنها تحتاج الى المزيد من الخبرة والتدريب لتحقيق الارباح ولكنى ايضا مقتنع انك لا تستطيع الاعتماد على الفوركس فى المقام الاول وذلك لان ارباحها مش مضمونه ولكنك ممكن تضعها فى المقام التانى وبالتوفيق

romani youssef
11-05-2014, 19:59
راى ان الفوركس لا يعالج البطالة فى بلدنا لانة بختصر شديد يوجد اعدد من الناس لا تعرف العمل بالتكنولوجا الحديثة وهذا امر فى غاية الاهمية فماذا لهم ان يتعلمو الفوركس وهو يعتمد على الكمبيوتر وانترنت واما عن التدريس فهذا امر مستحيل لانة بختصر شديد ممنوع فى مصر

---------- Post added at 07:59 PM ---------- Previous post was at 07:56 PM ----------

اة والنقطة الاهم ان ازى شخص لايعمل ولية لدى مال ليتاجر بية وكمان اخى الكريم اضف الى ذلك انة فى طغط نفسى سديد من هذا الامر وعندما يعرض عليها الامر بطبع هيرفط لانة يحتاج الى عامل يخذ منة

alyelsawy79
11-07-2014, 14:59
هو من الممكن ان احترمت الشروط و من ضمنها ان الوقت الال الذي يقضييه
لاشخص في اكتشاف الفوركس لازم ان لا نتظر انه سيربح في اقرب وقت بالعكس ل

تيتو
11-07-2014, 15:17

eslam88as
11-07-2014, 15:19
بالفعل يمكن للفوركس ان يحل نوعا ما من مشكله البطاله فى الوطن العربى وذلك من خلال التداول فى سوق الفوركس
ولكن يجب عليك ان تقوم بالتحليل الفنى والتقنى الصحيح وكذلك متابعه الاخبار

etch55
11-09-2014, 12:46
الفوركس ممكن يساهم في مشكله حل البطاله في العالم كله مش العالم العربي فقط
بس مش كل الناس هتعرف تشتغل علي الفوركس
يبقي مش هيعرف يحل مسأله البطاله بنسبه 100%
ولكن يمكن يقدر يحل جزء منها

zouhirflava
11-09-2014, 13:04

محمود مرعى
11-09-2014, 13:43

شارك برأيك ..
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته والاجابة هى لأ طبعا يا اخى اراجون عمر الفوركس ما يقدر انه يمنع البطالة لان بصراحة شديدة كده الفوركس غير مربح لكل الاخوة
التجار على مستوى العالم وان نسبة النجاح فيه فقط هو 5% علشان كده صعب وكمان الربح لو تم فى فترة وبعد كده توقف يبقى مش هيلاقى قوت يومه وربنا يغنينا كلنا

تيتو
11-09-2014, 13:46

adil17
11-09-2014, 13:48
اخي الكريم بالنسبة لي اعتقد ان الفوركس لن يحل ابدا مشكلة البطالة كيف ذلك وهو فيه الخسارة اكثر من ذلك

ghiles
11-09-2014, 13:56
السلام عليكم .يا اخي العزيز هذه فكرة سيئة جدا فاذا كل واحد يعمل على الفوركس فالامة العربية ستذهب الى الانحطاط الكامل يا اخي هزا الراي الذي اتيت به خطير فالفوركس عمل زائد لكل واحد فليست المهنة الاساسية.

magic777
11-09-2014, 19:08
السلام عليكم .يا اخي العزيز هذه فكرة سيئة جدا فاذا كل واحد يعمل على الفوركس فالامة العربية ستذهب الى الانحطاط الكامل يا اخي هزا الراي الذي اتيت به خطير فالفوركس عمل زائد لكل واحد فليست المهنة الاساسية.

المفروض كده اخي ان يكون المجال ده مجرد نشاط اضافي وليس عمل اساسي علشان المتاجر هنا هيكون محتاج انه يصرف ومحتاج مرتب شهري
والفوركس مش هيديه ده

ام زياد
11-09-2014, 19:11
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخى الكريم لو الفوركس انتشر بشكل كبير وبداء تدريسه في العالم العربي من الممكن ان يحل مشكله البطاله
التي تعاني منها بلادنا مثله مثل البورصه اول ماظهرت كان نفس الجدل الداير عليها والان اصبحت مهنه معترف بيها فالعالم

breakss08
11-10-2014, 23:46
انه يتم تفعيل الفوركس بشكل قانوني في البلاد ويصبح منهج يدرس في المدارس والجامعات
حتي لا يتم فقد اموال كثيرة بحجة الجري وراء الثراء السريع

mayali
11-13-2014, 22:46
السلام عليكم ورحمة الله
تقبل مروري شكرا

ali 9
11-15-2014, 01:23
ربما يتمكن الفوركس من المساهمة في حل مشكلة البطالة لكنني لا اعتقد ذلك
اولا لان تحقيق الارباح ليس بالشيء السهل كما انه يحتاج الى راس مال للبداية و هو لا يتوافر لاغلب الناس

sasa11
11-15-2014, 01:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا متهيألي انه لايساهم في حل مشكلة البطالة نهائيا الا لو كان علم يدرس ومعروف بالنسبة للجميع يعني
يبقى في كورسات علشان تعرف تحلل العملة صح وتتاكد من المكسب ساعتها ممكن يساهم في حل مشكلة البطالة
تقبل مروري

sameas
11-15-2014, 09:25
من الممكن طبعا علشان بقا مجال كبير وواسع وان اى حد ممكن ناه يشارك فيه بصوره كبيره اوى وان كمان فيه ميزه فىالسيوله فى السوق بتاعه وممكن تحقق ارباح كتير اوى من الفوركس وان داامر مهم اوى فى زياده دخلك وبالتوفيق لك

yacrao
11-15-2014, 09:29
لا اعتقد اخي الكريم في ضل هذ التخلف الواضح في هذا المجال مقارنة بالغرب يجب اولا ان يكون التقدم في المجال للحكم عليه بهذا الامر

chouaib1
11-16-2014, 01:19
انه يتم تفعيل الفوركس بشكل قانوني في البلاد ويصبح منهج يدرس في المدارس والجامعات
حتي لا يتم فقد اموال كثيرة بحجة الجري وراء الثراء السريع

Tro
11-16-2014, 09:21
الفوركس بشكل عام سوف يحاول ان يساعد علي حل اذمه البطاله ,,,
ولكن مش في العالم العربي اجمع ... لان مش كل الناس بتعرف تتاجر في الفوركس ,
تحياتي .,،،،،،،

worldg04
11-17-2014, 19:27
لحل مشل البطالة في اية جهة من العالم لابد من سياسة رشيدة
تعتمد على التحليل العلمي للواقع الاقتصادي و الاجتماعي للبلد المعني
بالامر لا الاعتاد على الحلول الترقيعية كالفوركس او غير الفوركس

may0
11-17-2014, 19:27
بالفعل يمكن أن يساهم في نقص نسبة البكالة لكن المشكلة الكبيرة هي التي سيسببها
المتاجرون إذ سيخرجون المال و دولهم و هذا يضر غقتصاد الدولة التي بها هم
يعني أي عملة تخرج خارج البلاد ستضر الإقنصاد

aber
11-17-2014, 20:56
لابد ان التاجر يكون خبرة فى الفوركس لان الخبرة هى شرط اساسى لايمكن الاستغناء عنه واذا لم نعلم الفوركس كويس اكيد هنخسر

samir33
11-18-2014, 00:08
اكيد مجال تجارة الفوركس ممكن يساعد في تقليص البطالة في الوطن العربي و هو الآن يستقطب شريحة كبيرة من الشباب من الجنسين لكن للأسف الجهات الرسمية لا تهتم بالفوركس و لا حتى بالانترنت في غالبية الدول العربية

al.ho2
11-18-2014, 00:18
اعتقد انه فى الوقت الحال من المستحيل ان يصبح الفوركس هو مجل العمل فى الوقت الحالى فمن الممكن ان يبقا جانب من جوانب العمل الجزئى الى انت ممكن تشتغل عليه ف بالتوفيق لك انشاء الله وتقدر انك تكسب منه

Wassa04
11-18-2014, 00:35
مرحبا اخي الكريم فكرة جمييلة لكن الفوركس
علم كبير بحتاج الى خبراء اكفاء تقبل مروري

medo2013
11-18-2014, 00:43
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة ممكن بيكون الفوركس عامل من عوامل حل مشكلة البطالة الموجودة يعتبر من اهم الاشياء التى لابد من استخدام فية مشكلة البطالة ويجب تفعيل الحساب والفوركس بشكل قانونى

amineovo
11-18-2014, 00:43
يا اخواني الكثير منا في الدول العربية يواجه
مشكلة البطالة لكن ان تم تدريس هذا المجال و تم اخد خبرة كافية فيه
ممكن انه يخفف من مشكلة البطالة بشكل كبير
و ادعوا للجميع بالنجاح
.......

ahmed mohsen92
11-18-2014, 01:02
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
ثانيا شكرا جزيلاً على طرحك للموضوع المهم دا و نسأل الله ان يجازيك خيرا و نرجو من الاعضاء ذوى الخبرة افادتنا بالتعليقات الوافية بالمعلومات عن هذا الموضوع جعلة الله فى ميزانهم

hichamhiya
11-19-2014, 20:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أعزائي اخواني أخواتي الكرام
لي الشرف أن أكون عضوا جديدا معكم في هدا المنتدى الرائع والشيق والدي يحتوي على الكثير من المعلومات التي تفيدنا جميعا
وأشكرك أخي الكريم على موضوعك الرائع هدا .كما أشكر الأصدقاء المشركين بتعليقاتهم وبافاداتهم لنا
وشكرا

amenaali
11-23-2014, 09:07
صعب يا اخي بالعكس الواحد لكا يطون عاطل عن العمل
يكون عيه ضغط ان يحقق دخل ماي و هذا يخليه لا ياخ وقت في التعلم و بالتالي يبدا بالخسارة

monayaa
11-23-2014, 09:07
لسلام عليكم
ان العالم العربى تنقصه التقنيه السليمه لكل ما هو جديد وستجد المهام اكثر من المشجع .
اذا كان عمرو اديب عامل موضوع مخصوص بيحذر الناس من الدخول فى الفوركس وبيحاربوا اى حاجه تخصه

حسنى صادق
11-23-2014, 10:37
لما لا اعتقد انة صميم الموضوع ان نقوم بعمل تداخل فى لااقتصاد العالمى و لذلك لابد ن العل على التعلم السيل م حتى تمن من الاستفادة التلقائية م لسوق

ahmed_com
11-23-2014, 12:09

اهلا بكم اعضاء المنتدى

الفوركس ليس عملا لكنه دخل اضافي

شكرا جزيلا موضوع جميل تبارك الله

بالتوفيق اخي الغالي الله معك

ramdani
11-23-2014, 12:23
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم فعلا ممكن ان يسام الفوركس في حل مشكلة البطاله

madmax07
11-23-2014, 13:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الكريم على الموضوع المهم.لا اضن ذلك الا شريحة المثقفين الصامدين ولا ملل عندهم وقليل ماهم.

magic777
11-23-2014, 14:13
لما لا اعتقد انة صميم الموضوع ان نقوم بعمل تداخل فى لااقتصاد العالمى و لذلك لابد ن العل على التعلم السيل م حتى تمن من الاستفادة التلقائية م لسوق

هو طبعا احنا مش هندخل في المتاهات دي اساسا لاننا متاجريين صغيريين يعني مش هنتاجر زي الشركات والمؤسسات الكبرى فالي يهمنا هنا الاخبار
وكده بس يعني على قدنا طبعا

abdofchcle
11-23-2014, 14:26
السلام عليكم و رحمة الله و تعالى و بركاته اخي الكريم نعم ممكن الفوركس ان يقلل من البطالة و لاكن يجب ان تكون الخبرة وشكراا على الموضوع

mooor
11-23-2014, 14:28
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
اعتقد ان الجميع اذا عرف بموضوع الفوركس فسوف تحدث الكثير من المشاكل
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

zoza
11-24-2014, 06:06
هذا سوف يحدث فى لمستقبل انشاء اللهل ولكن لا اعلم هل هو المستقبل البعييد ام المستقبل القريب ف هو يحدث ولكن لابد له من الصبر واتاخاذ الوقت الازم انشاء الله ولك كل التحيه والشكر وبالتوفيق انشاء الله

dodoxx12345
11-24-2014, 06:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته سؤال رائع يا أخي الفاضل نعم بالطبع يمكن للفوريكس أن يشارك في حل مشكلة البطالة لان الفوريكس منظمة عالمية و أن حالفك الحظ ستصبح ثري و تحقق أحلامك بالنجاح للجميع

alikimo
11-24-2014, 06:43
اه طبعا اسال اى حد مبيشتغلش هيقولك انا شغال على الفوركس لحد ما ربنا يسهل ويرزقه بعمل هتلاقى اغليه الشباب كدا وان دا مش حاجه عيب انك قدرت تلاقى نفسك فى مجال تانى انشاء الله شكرا لك وبالتوفيق اخى الكريم

marina
11-24-2014, 09:22

garen
11-26-2014, 02:41
الفوركس من الممكن جدا ان يقوم بالقضاء على ابطالة فى الكثير من الدول وارتفاع الدخل للكثير وبالتوفيق للجميع

bibou
11-26-2014, 18:56

remas
11-27-2014, 13:38
هو ممكن اخى الكريم ولكن بشروط اهمها انك تتعلم اولا يعنى ايه مضاربه فى الفوركس
لكن للاسف ما يحدث هو العكس لا احد يتعلم لا احد يريد ان يتعب نفسه

alis
11-29-2014, 01:01
اعتقد انه فعلا امر مهم جدا لازم تبقا عارف تحقق الى انت عايزه وان كمان الفوركس بيقدر انه يحل الموضوع دا بصوره كبير ه وان طبعا المكسب بالفوركس هو لازمنبقا عارفين ان الفوركس بتقدر تكسب منه شكرا لك وبالتوفيق

esshazly
11-29-2014, 01:13
السلام عليكم .... لا طبعا لان الفوركس لا يعطي اي قيمة مضافة للمجتمع بمعني انه لا يضيف الي الانتاج اي شئ هو فقط دورة لراس المال .... ادعو لك بالتوفيق ان شاء الله والبركة في الدنيا والاخره

OLSOPIDRO
11-29-2014, 17:04
اخي اختي السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا متهيألي انه لايساهم في حل مشكلة البطالة نهائيا الا لو كان علم يدرس ومعروف بالنسبة للجميع يعني يبقى في كورسات علشان تعرف تحلل العملة صح وتتاكد من المكسب ساعتها ممكن يساهم في حل مشكلة البطالة تمنياتي لكم بالنجاح

omar223
11-29-2014, 21:37
لابد ان التاجر يكون خبرة فى الفوركس لان الخبرة هى شرط اساسى لايمكن الاستغناء عنه واذا لم نعلم الفوركس كويس اكيد هنخسر

ايمان الباز
12-10-2014, 19:36
اهلا بك وبكل الاعضاء في المنتدي كيف اخباركم
نعم لانه بيوفر فرص للشباب انها تنجح وتكسب ارباح
وبالتوفيق للجميع في المنتدي ان شاء الله

karim02
12-10-2014, 19:45
نعم ممكن أن تساعد في التقليل منها ولكن على المتداولين أن يكون حذرين من شركة النصب لكي لا يقعو في الفشل في طريقهم الأول ولمادا لم يسمح بدكر هنا في المنتدى الشركات النصابة لكي يتفادا المتداولون التعامل معها

magic777
12-10-2014, 20:32

هو مش ممكن يكون المجال الوخحيد الي هيحل البطله وكمان هو اصلا مين الي بيعمل ارباح متواصله في المجال ده علشان يكون بديل للبطاله
ولمجالات اخرى عديده موجوده لينا

haythem99
12-10-2014, 20:44
انا متهيألي انه لايساهم في حل مشكلة البطالة نهائيا الا لو كان علم يدرس ومعروف بالنسبة
للجميع يعني يبقى في كورسات علشان تعرف تحلل العملة صح وتتاكد من المكسب ساعتها
طبعا لان الفوركس لا يعطي اي قيمة مضافة للمجتمع بمعني انه لا يضيف الي الانتاج اي شئ هو فقط دورة لراس المال

tamaha
12-10-2014, 21:13
الســــلام علــــــــــيكم ورحـــــــــمة الله تعــــتالى و بركــــــاته ..... ماشاء الله يا اخى معلومات
رائعه وموضوع مهمه جدا عن مسابقه التداول يا اخى فى الفوركس

forex44
12-10-2014, 21:16
شوف اخى الكريم
لاشك ان سوق الفوركس اصبح يجذب عددا كبيرا
من الشباب الا انه لا يمكن الاعتماد عليه كمصدر
اساسى للدخل لانه متقلب

tamaha
12-10-2014, 21:19
الســــلام علــــــــــيكم ورحـــــــــمة الله تعــــتالى و بركــــــاته ..... ماشاء الله يا اخى معلومات
رائعه وموضوع مهمه جدا عن حل مشكله البطاله يا اخى فى الفوركس

atheimen
12-10-2014, 21:21
أنا أضن بالفوركس خيرا و أراه حل للبطالة.

Doodysamsom
12-10-2014, 22:01
وعليكم السلام ورحمة الله...
لا اعتقد ذلك لان الفوركس يحتاج لشخص متعلم وذو خبرة وصبر ....
ومش كل الشباب العاطلين هيقدروا يتعلموا ويفهموا لانة مش سهل

aboubakeur_m12
12-10-2014, 22:04
لا اعتقد ذلك لانه لو نقارن نسبة الذين نجحوا في الفوركس و حققوا مبالغ كبيرة من بقية كل المتاجرين نجد نسبة ضئيلة جدا فالنجاح ف ي الفوركس ما يتطلب وعيا و عملا كبيرا من قبل المتداول

tamaha
12-10-2014, 22:16
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع نمعم الفوركس يساهم ف حلال مشكله البطاله يا اخى

aissa00
12-10-2014, 22:32
لا طبعا لانه شغلانه مش مضمونه يا اخى كمان الواحد محتاج شغل بجد
علشان يكمل حياته فيها تقبل مرووري اخي الكريم
وشكرا

MAGDYABDO
12-10-2014, 22:44
اكيد ممكن ولكن الفوركس بحاجه الى مجهود للتعلم وللفهم واراده وعزيهمكه لكى تواجه الخسائر وتسمتمر

swhaa9d
12-10-2014, 22:46
انا متهيألي انه لايساهم في حل مشكلة البطالة نهائيا الا لو كان علم يدرس ومعروف بالنسبة للجميع يعني يبقى في كورسات تعليمية تفيد الناس
وبالتوفيق للجميع

ibrahim forex
12-10-2014, 22:58
بسم الله الرحمن الرحيم
بص صعب جدا نقول حاجه زى دى لان السوق صعب ويحتاج الى رأس مال
لوقلنا ان انستا هنا تساعدنا بس عموما السوق به من الصعوبه الكتير والله المستعان

balou
12-10-2014, 23:24
من يعرف استخدام هذا المجال اعتقد
في عالم العربي و يقدر يقضي على بطالة
اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

sharshabil
12-10-2014, 23:42
صعب يااخي الفوركس مطالب براس مال و الشباب العربي
ليس عنده راس مال حتى يناجر بيه اضافةى ان الفوركس حتلا نتعلم جيدا يجبي على الاقل سنة الى سنتين حتى ننتظر نتائج مرضية و ارباح منه

selmi
12-10-2014, 23:53
من رأيى المتواضع انه شئ جميل ان الواحد يتعلم فوركس بس مش المفروض انه يعتمد عليه اعتماد رئيسى فى حياته بمعنى انه يهتم اكتر بشغله الاساسى وبالتوفيق لك ,,!

mesteraden
12-10-2014, 23:56
وعليكم السلام
اعتقد ممكن بسبب بشرط التداول بشكل احترافي وان يحصل دخل كل شهر ومش مشكله اذا كان الدخل غير ثابت يعني مره يزيد ومره ينقص اهم شي يقدر يغطي المصاريف الشخصيه كل شهر واتمنى التوفيق للجميع
تحياتي لك

menaee
12-11-2014, 00:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..-.. اخى الفاضل انا لا اعتقد انه يقضى على مشكله البطاله لكن يمكن ان يساعد كدخل اضافى
ليساعد على المعيشه وتحقيق الطموحات لان الفوركس فى نسبه مجازفه وخساره لا يمكن الاعتماد عليه بشكل اساسى كعمل او لحل البطاله
اروجو تقبل مرورى اخى العزير شكررررررا.

alyaall
12-11-2014, 01:33
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. اخى العزيز اى حاجه بطبيعتها لها سلاح زو حدين الاهم استخدمنا وكيفية ادارة
اى مشروع او اى تعامل وكذالك التداول والتضارب بشكل اقرب للصواب
احتمال كون عون ف رفع القتصاد وايضا احتمال ضئيل يكون سبب ف اللحاق الضرر
لكن عن راى ان الفوركس مساعد بالفعل ف القضاء ع البطاله
فكثير منا بحاجه لعمل و شغل يحقق ارباااح لييس بالضرورى تبقى مغريه

nakil
12-11-2014, 15:46

chouai
12-17-2014, 16:21

هو امر صعب شويه بس مش مستحيل ممكن الواحد يستثمر مبلغ صغير في الفوركس وبعد كده يكون مبلغ كويس ويفتح به مشروع

randa
12-17-2014, 16:43
مشكلة البطاله فى العالم العربى مش عشان قلة الشغل
لكن عشان ثقافة العمل اللى بتخلى اى شاب مستعد يقعد فى بيتهم ياخد مصروفه من بابا وماما بس مينزلش يشتغل عامل ولا حاجه شايفها مش مناسبه للبريستيج

anakiro26
12-17-2014, 18:21
اخي العزيز
بعد التحيه
انا لا اعتقد ان الفوركس من الممكن ان تحل مشكله البطاله
لان الفوركس ليس عمل انما دخل اضافي
تقبل مروري

nada 200
12-17-2014, 19:45
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع نعم يا اخى يمكن الفوركس ان يساهم ف البطاله

tedjboyka
12-17-2014, 20:02

josefsatriani
12-17-2014, 20:07
السلاام علييكم و رحمة الله تعالى و بركاااته
اخي نعم بالتاكييد يمكن ان يحل مضكل البطاالة لكن اخي الكرييم اظن ان البطال لا يحبد و لا يحب مثل هااته الاعماال
بالتوفييق
شكرا

sarass11a
12-17-2014, 20:36
السلام عليكم اخى الكريم اتمنى لك التوفيق نحن نؤمن فقط بالحلول على ارض الواقع لكنى لسة مبتدئة فى هذا المجال و لا اعرف فيه الكثير و اتمنى من اخواتى فى المنتدى ان يفيدونا و تقبل مرورى و بالتوفيق للجميع وتحياتى لكم جميعا

malkj01
12-18-2014, 02:00
السلام عليكم ورحمة الله
تقبل مروري شكرا

juba7abood
12-18-2014, 04:09
السلام عليكم
-
-
تقبل مروري ♣♣♣

homo
12-18-2014, 10:10
بكل تاكيد هو مش حيحل مشكله البطاله بل حيقضي عليها تماما وخصوصا بعد ما يتعمل دورات تدربيه مجانيه عن التعلم فى الفوركس وكمان حيضيف قيم فى اخلاقيات المجتمع فعلا فكره هايله احييك عليها ياريت لو نقدر فى اننا ننفذها وننقذ الدول من البطاله وعدم التقدم والرجعيه

meriam01
12-18-2014, 16:53
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
لا أعتقد ذلك لأن الخسرت لا تحل مشكلة البطالة

amink01
12-19-2014, 00:33
لكنه كان مخطئا جدا. يمكنك الذهاب كسر جني الأرباح. إذا كنت تأخذ الأرباح قبل
السوق يقول لك، أو أنك تستسلم للخوف ويغلق خارجا التجارة

hpacer
12-19-2014, 00:45
السلام عليكم الفوركس شئ مهم جدا
ولاكن لو كل الناس اصبح عملها
على الفوركس هتيجى فى يوم مش
هتلاقى لا نجار ولا ميكانيكى

sawsan5a
12-20-2014, 20:19
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

gr53
12-20-2014, 21:00
و حتى يمكن تحقيق ذلك يجب التعلم الجيد و وجود رأس مال كبير

DANDOUNE
12-21-2014, 05:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا متهيألي انه لايساهم في
حل مشكلة البطالة نهائيا الا لو كان علم يدرس ومعروف بالنسبة
للجميع يعني يبقى في كورسات علشان تعرف تحلل العملة صح
وتتاكد من المكسب ساعتها ممكن يساهم في حل مشكلة البطالة
تقبل مروري

sawsnss
12-21-2014, 06:20
والله يا اخى الكريم لو اعترف العالم العربى والدول العربية باهمية وجود الفوركس بهذه البلاد
وفتح مراكز تدريب وتعليم له سوف تحل مشكلة البطالة الكبيرة لان هيبقى فى استثمار كبير وعائد مادى وفير

Sama20
12-21-2014, 06:26
السسسسسسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الفاضل
اعتقد ان تعلم الفوركس سوف يحل جزء من مشكله البطاله
في الوطن العربي المشكله ان الفوركس غير معروف في مصر
والوطن العربي بشكل كبير وليس ههناك دورات او كورسات
للتعليم املين من المولي عز وجل ان يضع الفوركس في محله
في الوطن العربي

azerty
12-21-2014, 06:33
السلام عليكم
لا اعتقد ذلك بل بالعكس ممكن يعود بالمضرة اكثر على اقتصاد دولتك و
العالم العربي ليس مستعد بعد لتقبل متل هده الحلول فنحن نؤمن فقط بالحلول على ارض الواقع
ستساهم في هروب النقد الوطني في حال الخسارة وهي الاقرب بينما ستسهم في انعاش الميزان التجاري في حال توفقك موجز القول البطالة لايمكن ان تحل بالفوركس

darsh
12-21-2014, 07:52
بالطبع من الممكن ان يساهم فى شىء مثل هذا بقوة لو تم تنظيمة وتبنية من جهات معتبره فى الاسواق العربية لكنه غير حاصل