PDA

View Full Version : لو انت احد اعضاء اليورو

Pages : [1] 2 3 4

fafa280384
06-15-2012, 12:04
السلام عليكم
سؤال لجميع لو انت احد مؤثرين في اليورو
في مكان مركيل ولا هوندا:(
وامامك هذه الازمة يترى ماهوا حلك لازمة
شاركونا ارائكم بمنطقكم

kingman
06-15-2012, 12:33
عن نفسى شايف الوضع محير بس انا شايف ان اكبر خطا فى الموضوع هى الديون بالفوائد العالية اللى هى السبب فى البداية من هذه الأزمة وساظل مستمرة وكل يوم الفوائد بتزيد واعتقد خطط الأنقاذ ماهى الا مهدئات وسيعود الوضع مرة اخرى للتفاقم ولازم يبحثوا عن حلول جذرية لمشاكل منطقة اليورو والا سوف تنها رقريبا

fafa280384
06-15-2012, 12:40
عن نفسى شايف الوضع محير بس انا شايف ان اكبر خطا فى الموضوع هى الديون بالفوائد العالية اللى هى السبب فى البداية من هذه الأزمة وساظل مستمرة وكل يوم الفوائد بتزيد واعتقد خطط الأنقاذ ماهى الا مهدئات وسيعود الوضع مرة اخرى للتفاقم ولازم يبحثوا عن حلول جذرية لمشاكل منطقة اليورو والا سوف تنها رقريبا
لكن لم تجاوبني على سؤالي ماهو قرارك لحل الازمة
؟

sobissa
06-15-2012, 12:42
الوضع في أوربا صعب وعلى شفا حفرة من الانهيار فكل دول المنطقة تعاني من الأزمة يعني من الصعبة أن تساعد الدول بعضها البعض خصوصا أن مساعدة اليونان بالديون لا يطمئن الدول المانحة لأنه من الصعب على اليونان ارجاع الديون لأصحابها

forex4ever
06-15-2012, 12:57
الوضع جد خطير داخل منطقة اليورو مما يعكس الحيرة في حركة السعر واعتقد وده عن نفسي طبعا التزام الحيادية وعدم التداول في ظل هذه الحيرة !! وبالنسبة للسؤالك بصراحة لا احب ان اكون في موقف لا مريكل او هوندا ...لاني لن اعرف كيف ياتي الحل ومن اين ومتى وكيف بصراحة منطقة اليورو في وضع اقتصادي لا تحسد عليه

fafa280384
06-15-2012, 12:57
الوضع في أوربا صعب وعلى شفا حفرة من الانهيار فكل دول المنطقة تعاني من الأزمة يعني من الصعبة أن تساعد الدول بعضها البعض خصوصا أن مساعدة اليونان بالديون لا يطمئن الدول المانحة لأنه من الصعب على اليونان ارجاع الديون لأصحابها

اعلم اخواني لكن انا سئلتكم لو كنت مكان المسؤولين في اوروبا في رايك ماحل
المشكلة

maklad94
06-15-2012, 13:04
انا مش خبير تحليل اساسى بس انا شايف انه القروض هى اكبر شىء عملت المشكلة الكبيرة فى اليورو او منطقة اليورو دى ولو مكانه هعلن انسحابها من منطقة اليورو ومش هيهمنى غير مصلحة بلدى حتى لو ده سبب فى ان منطقة اليورو تقع .

fafa280384
06-15-2012, 13:16
انا مش خبير تحليل اساسى بس انا شايف انه القروض هى اكبر شىء عملت المشكلة الكبيرة فى اليورو او منطقة اليورو دى ولو مكانه هعلن انسحابها من منطقة اليورو ومش هيهمنى غير مصلحة بلدى حتى لو ده سبب فى ان منطقة اليورو تقع .
نحترم وجهت نظرك ممكن صح على فكرة خلاص الي سقط يخرج واصلا هي غشت
لدخول اليورو تستاهل

never_land
06-15-2012, 13:17

بالظبط كده ان سبب المشكلة في وجهة نظري ان القروض هي سبب الأزمة في منطة اليورو

Rami
06-15-2012, 13:34
انا لن اوافق ميركل وهولاند على سياستهم تجاه الازمة المستفحلة فى مناطق اليورو , فهم لا يفعلون شى سوى تقديم حزمة المساعدات للدول التعثرة , الاجدى منهم لن يعلموا هذه
الدول كيفية الاعتماد على نفسها لحل ازماتها , والا فالبتر هو اخر العلاجات , ان يقوموا بسحب عضوية الدول المستهترة ماليا لانها عبئا عل غيرها هدا من رايى

Rami
06-15-2012, 13:35
موضوع جيد لكل شخص انه يتخيل انه مسئول :bravo:

fafa280384
06-15-2012, 14:11
موضوع جيد لكل شخص انه يتخيل انه مسئول :bravo:

صح لكن لم تجاوبني على سؤالي
ماهو قرارك لحل الازمة

mohamed eldamnhorey
06-15-2012, 14:41

اذا لجأ االعالم للاقتصاد ا لاسلامى

والقروض تكون بفائده صفر

ما كان فيه ازمات ولا اى مشاكل اقتصاديه

ana1990
06-15-2012, 14:45
انا عن نفسي هخرج اليونان من منطقة اليورو و لما المكسب يزيد ابتدي الغي الديون من عليها و بكده ابقى انقزت اليونان من حافة الافلاس ثم اتجه مباشره لاسبانيا حتى لا تكون هي العضو الاخر الذي سيتم سحبه من المجموعه و احاول اوسع الاستثمارات فيها

ana1990
06-15-2012, 14:47

والقروض تكون بفائده صفر

و الله احسن كلمه سمعتها في الموضوع كله دائم كتاب الله فيه الحل بس احنا اللي مش مصدقين ده حنا لو عملنا كده في مصر مكنش وصلنا لي حنا فيه و اللي يغيظ كل يوم تلاقي فايزه ابو النجا بتاخد قرض بكام مليار لحد ما هنفلس و مش هندفع لقروض اللي علينا

kingman
06-15-2012, 14:55
لكن لم تجاوبني على سؤالي ماهو قرارك لحل الازمة
؟

انا مجاوبتش على السؤال لأنى فعلا مش عارف ايه الحلول الجذرية اللى ممكن تحل مشكلة اليورو فكل الحلول المطروحة احلاهم مر وكل اختيار هيتربت عليه مشاكل كثيرة وخروج اليونان او غيرها والبتر مهوش هو الحل فى نظرى بالعكس ده بداية للنهاية على ماعتقد

Rami
06-15-2012, 15:38
صح لكن لم تجاوبني على سؤالي
ماهو قرارك لحل الازمة

اخى الكريم ان اجبتك فى الصفحة السابقىة على ما اظن "اخر العلاج الكى او البتر كما قال المصطفى صلى الله عليه وسلم " قل لى انت لو لك اخ فى البيت ويهدر اموال شمال يمبن وانت تكدح وتعمل وانت الذى تصرف عليه من تعبك وشقاك هلى ترضى بهذا ؟؟؟!!!!! طيب مهو هذا الحل كارثى
اذن برايى لابد من اخراج الدول المتعثرة من اليورو وخصوصا اليونان

Mr.GooDMaN
06-15-2012, 18:16
ههههههههههههههه هحاول اعمل حاجة من الاتنين
يا هعدلها ويكون عندي حساب ف الفوركس كبير وساعتها اشتري بهدف الف نقطة ههههههههههه
يأما اخربها اكتر وابيع اليورو برضه بنفس الهدف واكسب
هههههههههههههههههههههههه

ramid
06-15-2012, 18:25
الحل في نظري هو الاعتماد على قواعد النظام المالي الاسلامي تدريجيا
من خلال تخفيظ الفوائد الى أدنى مستوى ممكن
الاهتمام بالجانب الاجتماعي أكثر
البحث عن اسواق أخرى صاعذة لتصريف منتجاتها وبالتالي تحفيز الاقتصاد

fafa280384
06-15-2012, 19:26

والقروض تكون بفائده صفر

والله كلامك حق
مممكن حل منطقي
بركة في رزق

fafa280384
06-15-2012, 19:28
اخى الكريم ان اجبتك فى الصفحة السابقىة على ما اظن "اخر العلاج الكى او البتر كما قال المصطفى صلى الله عليه وسلم " قل لى انت لو لك اخ فى البيت ويهدر اموال شمال يمبن وانت تكدح وتعمل وانت الذى تصرف عليه من تعبك وشقاك هلى ترضى بهذا ؟؟؟!!!!! طيب مهو هذا الحل كارثى
اذن برايى لابد من اخراج الدول المتعثرة من اليورو وخصوصا اليونان
ممكن لم تجاوبني بشكل بيسط مافهمتك اسف
عندك وجهة نظر يعني الفاسدة يرمى ولا يحتفظ به

fafa280384
06-15-2012, 19:31
انا مجاوبتش على السؤال لأنى فعلا مش عارف ايه الحلول الجذرية اللى ممكن تحل مشكلة اليورو فكل الحلول المطروحة احلاهم مر وكل اختيار هيتربت عليه مشاكل كثيرة وخروج اليونان او غيرها والبتر مهوش هو الحل فى نظرى بالعكس ده بداية للنهاية على ماعتقد
كلنا لا نعرف الحلول سؤالي بسيط
لو انت مكان في مسؤولية
نقاش نعطوا في رايينا بببساطة

remo
06-16-2012, 01:11
السلام عليكم
شاركونا ارائكم بمنطقكم

انا شايف ان الوضع دا لية كذا اتجاة فى الدول ذات اقتصاديات قوية مثل المانيا وانجلترا وفرنسا مش عايزو تقحم نفسها فى مساعدة دول تضيع قيها فلوسها والصراحة معهم حق والدول الضعيفة خايفة يحصلها ازمة زى بتاع اليونان ومحدش يساعدها زبرضزة معاها حق

osama shaban
06-16-2012, 06:21
الامر صعب للغايه ولكن بصراحه انا مختلف مع الزعماء الاوربيون لانهم لا يحلون المشكله من جذروها لانهم يقومون بدعم الدول عن طريق الاقتراض بفؤائد كبيره جدا وهذا خطا لان الدول لاتسطيع اساسا سداد اصل المبلغ من اين سوف تسطيع سداد الفؤائد وبالتالي موقف الدول سوف تنهار قريبا مثل اليونان وخروجها من اليورو مسائله وقت فقط

yassinoh
06-16-2012, 12:05
الوضع في أوربا صعب وعلى شفا حفرة من الانهيار
فكل دول المنطقة تعاني من الأزمة يعني من الصعبة أن تساعد الدول بعضها البعض خصوصا أن مساعدة اليونان بالديون لا يطمئن الدول المانحة
لأنه من الصعب على اليونان ارجاع الديون لأصحابها

ahmed
06-16-2012, 12:54

والقروض تكون بفائده صفر

اويدك يا اخى
فعلا لو عملنا مقارنه بسيطه بين البنوك الربويه والبنوك الاسلاميه
هنلاقى شئ مذهل البنوك الربويه لا تستمر كثيرا وتنهار ولا تستطيع الثبات والارتفاع
اما البنوك الاسلاميه ما شاء الله صامدة مستمرة ومتفوقه
وهم الان فى الخارج يدرسون ذلك للعمل بطريقه البنوك الاسلاميه حيث انها الافضل

ma90do
06-16-2012, 14:12
اويدك يا اخى

ياريت نلاقي بنوك تقرض من غير شروط كثيره اصلا وبصراحه متعاملتش مع البنوك الاسلاميه وبتمني الك وناس كثير تقول البنوك الاسلاميه افضل مليون مره من اي بنك اخر

magic777
06-16-2012, 14:14
الحل الوحيد هنا الصراحه من وجهه نظري هم انهم يطبقوا النظام الاسلامي في التعاملات البنكيه ويلغوا
نظام الفوائد ده وبمرور الوقت اعتقد هتخف ازمتهم وبمساعده وسائل التقشف وربط الحزام هيقدروا يوصلوا لبر الامان
غير كده لا يوجد حل اخر من وجهه نظري الصراحه

bousshimin
06-16-2012, 14:31
الحكومات هى المسؤول الرئيسى لحل المشكلات الأساسية فعلى دول منطقة
اليورو بالمزيد من التكامل فى الأداء ولابد من التنازل عن الديون بالفوائد العالية

AhmedMagnifico
06-16-2012, 14:37
شوف يا اخى مع انى مش محلل يعنى بس فى نظرى مصلحة بلادى فوق الجميع
وكده كده اليورو واقع يعنى الخروج من المنطقة اسلم شئ ممكن يتعمل !

fafa280384
06-22-2012, 17:23
اويدك يا اخى

صح اخي البنوك الاسلامي صمدت رغم كل الازمات
ياريت تنتشر اكثر في دولنا العربية ليبارك لنا الله في رزقنا

elzeel
06-22-2012, 17:26
المشكله ان الدول كلها بدات تتعرض للمشاكل الماليه دى والكل بدات اسواقه الماليه تتعرض
للخطر والتذبذب ودا راجع لاحوال البلاد السيئه والكل بيحاول انه ميخاطرش بفلوسه

KOGI
06-22-2012, 21:19
الوضع صعب وعلى شفا حفرة من الانهيار فكل دول المنطقة تعاني من الأزمة يعني من الصعبة أن تساعد الدول بعضها البعض خصوصا أن مساعدة اليونان بالديون لا يطمئن الدول المانحة لأنه من الصعب على اليونان ارجاع الديون لأصحابها

zikooo014
06-22-2012, 21:23
الوضع صعب جدا بصراحه بس بالنسبه للدول اللي فيها ديون
انا شايف انهم يخرجوها من نطاق اليورو عشان كده عبئ علي العمله

yassoo011
06-22-2012, 21:24
البنوك الاسلامية صمدت في الازمة المالية
ونجد اهميتها عندما خفضت البنوك الاخرى الفائدة الى نصف بالمائة
للاتجاه الى الغاء الفائدة امتثالا بالبنوك الاسلامية فعلا ما اعظم اسلامنا

assidi saber
06-22-2012, 22:47
اذا كنت انا في احد اعضاء اليور فاني اقوم بطرد كل من اليونان و غيرها من الدولة الضعيفة لانها تساعد على تضاخم الديوان و عجز اليورو

كريم
06-22-2012, 22:54
اول قرار هخده اني اعمل زيادة ضرائب و اقلل الأجور و امنع الديون عالية الفوائد

و اطلب مساعدات بدون فوائد من المجلس المالي العالمي و الله يوفق الجميع

deadlyfox
06-22-2012, 23:21
بيتهيالى ان القروض هى اللى ممكن تكون ماثرة على الموضوع ده
وماعتقدش ان الدول دى ممكن تقدم الدعم لبعض

assidi saber
06-23-2012, 00:02
اذا كنت انا احد اعضاء اليورو فاني اسرع في حل كل الازمات الاقتصادية التي تواجهها اوروبا و كذلك كثرة الديوان المتفقمة عليها

Noah
06-23-2012, 04:14
لو انا احد اعضاء اليورو هعمل اي حاجة واتصرف انى الاقى حل لمشكلة اليورو القائمة الان ولن اسمح اطلاقا ان يتم عزل اليونان من الاتحاد لانه يمثل ضعف اليورو امام اول مشكلة يواجهوها وهذه مشكلة كبيرة فى حق اليورور اولا لذلك سوف اسعى لحلها

sho
06-23-2012, 04:21
انا عمرى ما هكون مكانهم اصلا :) بصراحة الوضع بقى غريب وصعب ومبقاش باين حل لية بس الخطوة اللى المفروض يخدوها هى التخلص من الديون اللى بتزيد كل يوم بسبب الفوايد

hesham itch
06-23-2012, 06:51
اعتقد ان استمرار اليونان فى سوق اليورو هو احد اكبر المهازل فيجب ان تخرج
من هذه المنظمة بطريقة سيئة لها لعدم احترامها للعملية الاقتصادية
كما خرجت من بطولة اليورو بنتيجة مزلة على يد الالمان ههههه

fafa280384
06-23-2012, 11:43
اول قرار هخده اني اعمل زيادة ضرائب و اقلل الأجور و امنع الديون عالية الفوائد

و اطلب مساعدات بدون فوائد من المجلس المالي العالمي و الله يوفق الجميع

وجهة نظر منطقية اخي
يعني تعتبر هذه شياسة تقشف
الي اتبعتها الدول الاوربية

i5land_man
06-23-2012, 11:48
انا عمرى ما هكون مكانهم اصلا :) بصراحة الوضع بقى غريب وصعب ومبقاش باين حل لية بس الخطوة اللى المفروض يخدوها هى التخلص من الديون اللى بتزيد كل يوم بسبب الفوايد

انا كمان مش عارف حلها ايه بس كل ما ادخل صفقة عاليورو ابقي قلقان جدا
لان الوضع مشوش وضبابي للغاية
ومحدش عارف الربح مع البياعين ولا المشترين

fafa280384
06-23-2012, 11:54
الربح في فوركس مع الاثنين الشاري وبائع
وذي اكبر ميزة فيه

remo
06-23-2012, 12:13
انا شايف ان ميركل مزودها حبتين مع موضوع اليونان هى حطة اليونان فى دمغها ومش ناوية تسيبها الا لما تطلعها من الاتحاد الاوروبى زى امبارح لما المانيا طلعت اليونان فى بطولة اليورور لكرة القدم

Texxon
06-23-2012, 12:59
المانيا هي المستفيد الاول لليورو
لذلك هي تحارب من اجل بقاء اليورو بكل ما اوتيت من قوة
ولكن لكيد سيكون لكل هذا حد فلن تخاطر المانيا بكل ما تملك

i5land_man
06-23-2012, 13:01
انا شايف ان ميركل مزودها حبتين مع موضوع اليونان هى حطة اليونان فى دمغها ومش ناوية تسيبها الا لما تطلعها من الاتحاد الاوروبى زى امبارح لما المانيا طلعت اليونان فى بطولة اليورور لكرة القدم

اهو خلاص الانتخابات تمت في اليونان وبقا عندهم حكومة منتخبة
ربنا يستر بقا ونشوف اثر ده عاليورو في شوية صعود الاسبوع القادم

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 13:43

الاقتراض بالفوائد اثبت فشله فى العالم ككل

وكل الانظمة الاقتصاديه فشلت ماعدا الاقتصاد الاسلامى سيظل ولن يفشل ابداً

hehelibeb
06-26-2012, 20:16
الحل يا أخي هو استثمار تلك الأموال من أجل خلق السيولة
لأنه كلما تحرلكت الأموال كلما زادت السيولة
والله أعلم

fafa280384
06-26-2012, 20:45

والله ضحكني كلامك مريكل مراة حديدة وكل يهابها حتى رجال
وهي ترى مصلحت المانيا بقاء اليونان في مجموعة
لا تنسوا اخواني المانيا هي متحكم في كل شيء الان

sami
06-26-2012, 20:50
لو أنا عضو فاعل في منطقة اليورو فسأسير في نفس الإتجاه الداعم لخطط التقشف لأن على الإقتصاديات الهشة كاليونان و البرتغال أن تعملا على ترشيد النفقات لتأدية ما بذمتهما من ديون،حتى لا يرهنا البلاد في أزمة إقتصادية خانقة تأثر سلبا على الأجيال الصاعدة في قادم السنوات

okash
06-26-2012, 21:13
الحللمشكلة ازمة منطقة اليورو هو تخفيض الفوائد الربوية
هو المفروض ان يلغوها لأن هناك عقوبة من الله ابدية لكل دولة تتعامل في الربا

تضخم+ بطالة الى الابد

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 21:59
الحللمشكلة ازمة منطقة اليورو هو تخفيض الفوائد الربوية
هو المفروض ان يلغوها لأن هناك عقوبة من الله ابدية لكل دولة تتعامل في الربا

تضخم+ بطالة الى الابد

التضخم يزداد يوم بعد يوم والبطاله فى اوربا كثيره جداً

عكس الناس ماهم فاكرين انهم يروحو اوربا ويشتغلو

بعد كده هما اللى راحوو يجيو الدول العربيه

saad
06-26-2012, 22:26
الامر صعب للغايه ولكن بصراحه انا مختلف مع الزعماء الاوربيون لانهم لا يحلون المشكله من جذروها لانهم يقومون بدعم الدول عن طريق الاقتراض بفؤائد كبيره جدا وهذا خطا لان الدول لاتسطيع اساسا سداد اصل المبلغ من اين سوف تسطيع سداد الفؤائد وبالتالي موقف الدول سوف تنهار قريبا مثل اليونان وخروجها من اليورو مسائله وقت فقط

KOGI
06-27-2012, 06:28
انا لن اوافق ميركل وهولاند على سياستهم تجاه الازمة المستفحلة فى مناطق اليورو , فهم لا يفعلون شى سوى تقديم حزمة المساعدات للدول التعثرة , الاجدى منهم لن يعلموا هذه
الدول كيفية الاعتماد على نفسها لحل ازماتها , والا فالبتر هو اخر العلاجات , ان يقوموا بسحب عضوية الدول المستهترة ماليا لانها عبئا عل غيرها هدا من رايى

انا متفق معاك فى رأيك ده اخى الكريم والافضل فعلا لو يسحبو عضوية الدول المستهترة لان عبئها المالى هو اللى ليه تاثير سلبى كبير

ARAB_PIGEON
06-27-2012, 06:32
السلام عليكم
شاركونا ارائكم بمنطقكم

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
نحن متداولون بسطاء نبحث عن رزقنا يوم بيوم
ومن يرد على سؤالك يجب ان يكون مختص اقتصاد وخبير فى مجاله

abdello052
06-28-2012, 05:22
الوضع جد خطير داخل منطقة اليورو مما يعكس الحيرة في حركة السعر واعتقد وده عن نفسي طبعا التزام الحيادية وعدم التداول في ظل هذه الحيرة !

HUSSENEY
06-28-2012, 20:23
لو انا مكان ميركل هفتح حساب كبير فى الفوركس
وادخل فل مارجن واعطى تصريحات ايجابية اليورو هيطير
اكسب اجنى ارباحى واخد الفلوس اعالج بيها الازمة
هههههههههههههه اكيد بهرج

fafa280384
06-28-2012, 20:35
لو انا مكان ميركل هفتح حساب كبير فى الفوركس
وادخل فل مارجن واعطى تصريحات ايجابية اليورو هيطير
اكسب اجنى ارباحى واخد الفلوس اعالج بيها الازمة
هههههههههههههه اكيد بهرج

والله اضحكتني اخي شو هذا الاقتراح الفوركس لا ياثر عليه
متداول واحد لفقد الفوركس اكثر حاجة تميزه وهو النزاهة

assidi saber
06-28-2012, 20:51
الحل هو ان يخرجو الدول الضعيفة مثل اليونان و غيرها من الاتحاد الاوربي و تبقى الدول القوية و التي تستطع ان تتغلب على هذه الازمة المالية

compaq0
06-28-2012, 21:05
الحقيقه ارى هؤلاء الاعضاء فى موقف لا يحسدون عليه فاذا ساعدوا اليونان ستكون تكاليف عاليه جدا لقد رايت موضوع يوضح حجم ديون اليونان بحوالى 200 عربيه بمقطوره محمله بالاموال و اذا لم يساعدوها و خرجت من الاتحاد الاوروبى سيؤثر هذا سلبا على اليورو و على اقتصاد هذه الدول

khaled zizo
06-29-2012, 05:35
منطقة اليورو و لما المكسب يزيد ابتدي الغي الديون من عليها و بكده ابقى انقزت اليونان من حافة الافلاس ثم اتجه مباشره لاسبانيا حتى لا تكون هي العضو الاخر الذي سيتم سحبه من المجموعه و احاول اوسع الاستثمارات

ahmed saleh
06-29-2012, 05:48
بصراحة هو الموضوع كبير جدا ومعقد وانا عن نفسى من موقعى دة وخبرتى اكيد مش هقدر افكر فى قرار كويس ينفع
لانى لست من اعضاء اليورو وليس لديا الخبرة الكافية فى هذة الشئون

waleed adel
07-01-2012, 22:32
لابد من الاتحاد طبعاولازم يبحثوا عن حلول جذرية لمشاكل منطقة اليورو والا سنرى
انهيار اكثر من ذلك

sabre
07-01-2012, 23:16
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
رأى ان نظام الاقتصاد الاسلامى فيه حل لكل مشكلات العالم الاقتصاديه

kingman
07-02-2012, 02:33
الحل هو ان يخرجو الدول الضعيفة مثل اليونان و غيرها من الاتحاد الاوربي و تبقى الدول القوية و التي تستطع ان تتغلب على هذه الازمة المالية

التعامل بهذا المبدئ هيكون سئ جدا فمعناها كده بالعربى ان الأم بتتخلى عن اولادها الضعاف وتحتفظ بالأقوياء وده صعب جدا فلماذا يكون بينا تحالفات ووحدة ووقت الشدة هترمينى بسهولة وقوة اى نظام بيبان فى وقت المحن

waleed adel
07-02-2012, 15:20
التعامل بهذا المبدئ هيكون سئ جدا فمعناها كده بالعربى ان الأم بتتخلى عن اولادها الضعاف وتحتفظ بالأقوياء وده صعب جدا فلماذا يكون بينا تحالفات ووحدة ووقت الشدة هترمينى بسهولة وقوة اى نظام بيبان فى وقت المحن

اويد كلامك فعلا لابد من احتواء ازمة اليونان ومثالك للموقف تشبيه جميل
فكيه يتخلوا عنها فى المحنه

omar kapo
07-02-2012, 15:28
هذا لا يجوز عندما يضعف الشخص يقتل
بل ممكن المساعدة فنساعد اليونان حتي تقوم مرة اخري وتقف ع قدميها
وهذا هو مشروع النقد الاحنبي
الذي يقوم ع تذويد الدول النامية فاصحبت الان اليونان من الدول المدمرة اقتصاديا

gamedhtrv
07-02-2012, 15:29
إن الديون بالفوائد العالية اللى هى السبب الرئيسي فى البداية من هذه الأزمة الكبيرة وساظل مستمرة وكل يوم الفوائد بتزيد واعتقد خطط الأنقاذ ماهى الا مهدئات وسيعود الوضع مرة اخرى للتفاقم ولازم يبحثوا عن حلول جذرية لمشاكل منطقة اليورو بأسرها !!

Dentist Ahmed
07-02-2012, 17:22
اولا انا لا املك الخبره الكافيه لكى احل مشكله منطقه كامله وهى منطقه اليورو
التى كل دوله فيها تمتلك خبراء من اكبر الخبراء فى التحاليل الفنيه على مستوى العالم
ولكنى ارجح ان فكره القروض هى سبب من الاسباب الاساسيه لجعل تلك الازمه تتفاقم
ف اظن انى لو مكان المسئولين اضع الاستراتيجيات لحل تلك الازمه فى البدايه

bouelame1
07-02-2012, 17:50

:p:p

ma90do
07-02-2012, 18:02

يامبشر بس كده اخبار جيده كل واحد يستعد للهبوط والانزلاق مع السوق لانو فعلا في ترند هابط ويسبب خسائر كتيره ربنا يستر

Rami
07-02-2012, 18:08

والله هالاجانب يخوفوا تخاف تكون لعبة بيلعبوها
لحصد المكاسب من صغار المتاجرين
وهذا الوضع يكون كله عبارة عن تمثيلية
تحياتى لك

tarek22
07-02-2012, 18:18
ان عن نفسي لوكنت مكان احد المسؤولين في اليورو لانتهجت طرق اسلامية للقضاء على الازمة الاقتصادية بحيث اني اعتقد او اجزم بانه لا حل للازمة الا الانظمة الاقتصادية الاسلامية

Rami
07-02-2012, 18:21
ان عن نفسي لوكنت مكان احد المسؤولين في اليورو لانتهجت طرق اسلامية للقضاء على الازمة الاقتصادية بحيث اني اعتقد او اجزم بانه لا حل للازمة الا الانظمة الاقتصادية الاسلامية

ياريت يتبعو الاقتصاد الاسلامى لان به طوق النجاة
لكن عربدتهم وغطرتستهم
تجعلهم ينكرو ان الاسلام لديه الحل للازمة
تحياتى لك

sami
07-02-2012, 18:27
رأى ان نظام الاقتصاد الاسلامى فيه حل لكل مشكلات العالم الاقتصاديه

تمام أخي الكريم،الله ينور عليك،فعلا البنوك الإسلامية و قواعد المتاجرة و فق ما جاء به ديننا الحنيف كفيل
بالحماية من أية أزمات إقتصادية في كافة ربوع العالم،المشكل أن البنوك أدمنت الفوائد الربوية و صعب
تتخلص منها

Rami
07-02-2012, 18:31
تمام أخي الكريم،الله ينور عليك،فعلا البنوك الإسلامية و قواعد المتاجرة و فق ما جاء به ديننا الحنيف كفيل
بالحماية من أية أزمات إقتصادية في كافة ربوع العالم،المشكل أن البنوك أدمنت الفوائد الربوية و صعب
تتخلص منها

انتم مش ملاظين انه اليابان خفضت نسبة الفائدة او الربا
وكذلك امريكيا وبعض البلدان الاوروبية
اليس فى ذلك موشر على تسليمهم بالنظام الاسلامى كحل ؟
تحياتى لك

magic777
07-02-2012, 18:43
ياريت يتبعو الاقتصاد الاسلامى لان به طوق النجاة
لكن عربدتهم وغطرتستهم
تجعلهم ينكرو ان الاسلام لديه الحل للازمة
تحياتى لك
انا معاك في الرأي ده اخي واعتقد فعلا انهم لو طبقوا النظام الاسلامي هنا في تعاملاتهم هينجحوا في حل المشكله
اللي هيا اساسها نظم الفوائد ومشاكل العقارات وضرائبها والكلام ده

remo
07-02-2012, 18:49
اولا انا لا املك الخبره الكافيه لكى احل مشكله منطقه كامله وهى منطقه اليورو
التى كل دوله فيها تمتلك خبراء من اكبر الخبراء فى التحاليل الفنيه على مستوى العالم
ولكنى ارجح ان فكره القروض هى سبب من الاسباب الاساسيه لجعل تلك الازمه تتفاقم
ف اظن انى لو مكان المسئولين اضع الاستراتيجيات لحل تلك الازمه فى البدايه

اولا احنا لو عرفنا ان السبب الرئيسى لهذة الازمة فعلا هى القروض يبقى على الدول المدانة يعنى اللى عليها الفلوس ان تقوم بتقشف لتوفير نفقات وماولة تسديد الديون وعلى الدول الخرى اللى ليها الفلوس ان تعطى تسهيلات لدفع

Rami
07-02-2012, 18:57
اولا احنا لو عرفنا ان السبب الرئيسى لهذة الازمة فعلا هى القروض يبقى على الدول المدانة يعنى اللى عليها الفلوس ان تقوم بتقشف لتوفير نفقات وماولة تسديد الديون وعلى الدول الخرى اللى ليها الفلوس ان تعطى تسهيلات لدفع

اخى الكريم انت مسمعتش ان اليونان عملت تقشف كبير
الا ان الشعب اليونانى المتعود على الترف والراححة
رفض هذه الحلول
التى اعتبرها مجحفة بحقه
تحياتى لك

derfcase
07-05-2012, 06:37
اعتقد ان تفكيري وقتها سيكون منحصرا في حل مشكلة ازمة اليونان الطاحنة
لان انقاذ اقتصادها و هي احد دول منطقة اليورو - سينعكس بالفائدة علي المنطقة باكملها

magic777
07-05-2012, 20:49
رفض هذه الحلول
التى اعتبرها مجحفة بحقه
تحياتى لك

ماهم بصراحه ليهم حق برده وايه ذنبهم هنا انهم يدفعوا تمن اخطاء حكومتهم ونظامها
المفروض مجموعه اليورو تبحث هنا عن حلول احسن من كده ومش بالتقشف او الاقتراض هنا بس
اعتقد انهم لو طبقوا النظام الاسلامي هنا في تعاملات البنوك هيكون حل كويس ليهم

kingman
07-06-2012, 02:02
ماهم بصراحه ليهم حق برده وايه ذنبهم هنا انهم يدفعوا تمن اخطاء حكومتهم ونظامها
المفروض مجموعه اليورو تبحث هنا عن حلول احسن من كده ومش بالتقشف او الاقتراض هنا بس
اعتقد انهم لو طبقوا النظام الاسلامي هنا في تعاملات البنوك هيكون حل كويس ليهم

بالنسبة للدولة هى كل متكامل سواء كان شعب او حكومة فالحكومة هى معبرة عن الشعب وبمثابة تفويض من الشعب لممارسة الحياة التنفيذية واخذ القرارات فالديون لاتسقط بتغير الحكومة مثلا لكنها تبقى على عاتق الدولة

ma90do
07-06-2012, 02:49
اعتقد ان تفكيري وقتها سيكون منحصرا في حل مشكلة ازمة اليونان الطاحنة
لان انقاذ اقتصادها و هي احد دول منطقة اليورو - سينعكس بالفائدة علي المنطقة باكملها

كلام سليم اذا اليونان انتعشت اقتصاديا من جديد وعاودت ان تقف علي رجليها سيكون الوضع منعكس تماما سيكون الترند صاعد ساعتها مصححا الخسائر الي حدثت

memostar3
07-06-2012, 03:08
رفض هذه الحلول
التى اعتبرها مجحفة بحقه
تحياتى لك

وايضا ايطاليا نفس النظام عندما اصدرو فرض التقشف العام
لم يرتضى شعبها به لانه غير معتاد على هذه السياسه
ف اتقد انها ليست الحل

husamart
07-06-2012, 08:25
برأيي يجب انا اقوم باحتواء الازمة اليونانية مهما كلفنى الامر
لانه وبكل صراحة خروج اليونان من منطقة اليورو معناه بداية نهاية اليورو
لانه لما كل دولة هتدخل ازمة معناه تنسحب
يبقى سلام على اليورو

---------- Post added at 05:25 AM ---------- Previous post was at 05:24 AM ----------

كلام سليم اذا اليونان انتعشت اقتصاديا من جديد وعاودت ان تقف علي رجليها سيكون الوضع منعكس تماما سيكون الترند صاعد ساعتها مصححا الخسائر الي حدثت

اتفق معك .. اذا تم لم الازمة اليونانية سيكون هناك ترند صعودي وانتعاشة جديدة لييلليورو وتعويض ما فات على المدى البعيد خاصة بأن الولايات المتحدة لم تتخلص من ازماتها الاقتصادية

ehab
07-08-2012, 06:19
الوضع محير بس انا شايف ان اكبر خطا فى الموضوع هى الديون بالفوائد العالية اللى هى السبب
فى البداية من هذه الأزمة وساظل مستمرة وكل يوم الفوائد بتزيد واعتقد خطط الأنقاذ ماهى الا
مهدئات وسيعود الوضع مرة اخرى للتفاقم ولازم يبحثوا عن حلول جذرية لمشاكل منطقة اليورو

essam1985
07-14-2012, 16:30
بص يا سيدي مفيش غير حل واحد

يشوفوا الازمة دي كلها تتكلف كام و يطبعوا يورو علي قد المبلغ

و في نفس الوقت يصدروا قانون بتثيبت الاسعار حتي لا يحدث تضخم

ahmed saleh
07-14-2012, 16:32
بص يا سيدي مفيش غير حل واحد

يشوفوا الازمة دي كلها تتكلف كام و يطبعوا يورو علي قد المبلغ

و في نفس الوقت يصدروا قانون بتثيبت الاسعار حتي لا يحدث تضخم

لا يا اخى ان هذا الكلام اظن انة ليس بهذة السهولة لانة لكى يطبعو اوراق يورو
فهذا ليس سهل لكى يقومو بهذا لانة سوف يضر بلعملة ويقوم بهبوطة هبوط حاد امام باقى العملات

fafa280384
07-14-2012, 20:09
اظن انه زعماء الاتحاد الاوربي يحتاجون صفعة كبيرة لافاقة اليورو لادنى مستوى
وهم لم يتحركوا؟؟؟؟؟؟؟؟ بعد

mido
07-14-2012, 20:10
اخي اكريم
الوضع في أوربا صعب وعلى شفا حفرة من الانهيار فكل دول المنطقة تعاني من الأزمة يعني من الصعبة أن تساعد الدول بعضها البعض
تقبل مروري ولك فائق احترامي

king
07-14-2012, 20:24
ببساطه اعمل انتشار او رواج اقتصادى للعوامل الاقتصاديه المختلفه فى بلدى على مستوى العالم باليورو عندها سوف يزيد انتشار اليورو بشكل كبير وتكون الحصيله ارتفاع ملحوظ لليورو على حساب عملات اخرى لها رواج اكبر على حساب اليورو

Noah
07-14-2012, 21:42
اعتقد ان مشكلةا ليورو معقدة جدا ولا تحتاج الى راي واحد فقط ولكنا لفكرة ان المشاكل الاقتصادية الكبرة التى مثل هذه المشكلة يجب ان يتم حلها عن طريق المساعدات الاقتصادية منا لدول المجاورة حتى تخرج منا لازمة

realyone
07-14-2012, 21:47
السلام عليكم
شاركونا ارائكم بمنطقكم
بالنسبة لي الحل هو ابعاد الدول اقتصاديتها ضعيفه لأنهم يشكلون عبئا على دول الأخرى الذين يملكون اقتصاديات قويه,لأن الدول القوية اقتصاديا تضطر ان تدعم الدول الضعيفه اقتصاديا مما قد يضر اقتصاديات الدول القويه اقتصاديا

egypt2012
07-14-2012, 21:53
ممكن اشوف دولة قوية زى بريطانيا احاول ادخلها منطقة اليورو هتكون ضربة قوية للدولار

HUSSENEY
07-15-2012, 08:00
والله انا مش هتفرق معايا اليورو مش جوز خالتى
يطلع هشترى ينزل هبيعوا
اهم حاجة اكسب منوا

tictok
07-15-2012, 08:16
اعتقد أن مشاكل اليورو سواء تعثر بعض الدول المشاركة فيه أو مشاكل الفوائد ثؤثر عليه لكن الدول الكبرى في منطقة اليورو تستطيع أن تحل هذه المشاكل
واعتقد أن هذا ماسوف يحدث مؤكد

Meerak
07-15-2012, 08:27
اعتقد فى الايام القادمة كل دولة هتبص لمصلحتها الشخصية
وممكن نلاقى دولة دولة بتخرج بسبب الازمة الحالية
لان من الاخر الضرر قد وقع خلاص ومفيش حل

waleed adel
07-18-2012, 01:46
والله انا مش هتفرق معايا لو نازل ادينا بنبيع ولو طالع هنشترى
المهم نعرف ونتابع الاخبار لمعرفة اتجاهه

زيزو
07-20-2012, 15:46
الوضع خطير في منطقة الدول الاوروبية
واكبر دليل علي تدهور اليورو امام الدولار
كل يوم بيكون فيه ازمة او خبر بتاثر علي اليورو

mohamed yossef
07-20-2012, 20:45
من الممكن ان اعقد اجتماع واستعين بالخبراء الماليين
فى المجال لاخذ نصيحتهم ومساعدتهم فى مواجهة وحل المشكلات المالية

pimo
07-20-2012, 21:21
يجب اولا لحل ازمة الاورو هي الموافقة علي توحيد نسبة الفائدة علي الاقراض لجميع الدول الاوربية قرار بطبع اوراق مالية جديدة لتكبير نسبة السيولة في المنطقة المزيد من المساعدة من البنك المركزي الاوربي لمساعدة البنوك الكبرا في الاتحاد

nrgslawi
07-20-2012, 21:41
السلام عليكم ورحمة االه تعالى وبركاته
بدلا من منح المساعدات المالية كل مر للدول ساعمل على تطبيق حل يعطي كل دولة استقلايتها

kero
07-20-2012, 23:32
السلام عليكم
شاركونا ارائكم بمنطقكم
اعتقد يااختى كبار الاقتصاديين فى دول اليورو مش لقيين حل الازمة
مش معقول الحل او فكرة للحل هتيجى من المنتدى ومن اشخاص لا علاقة لهم بهذه المنطقة

salah.bmw
07-20-2012, 23:55
يلي انا شايفو انو اليورو عبيمر بمرحلة نوعية ما صارت من 3 سنوات تقريبا
وبصراحة عبيلعبو لعبو وسخة واكيد رح يخربو بيوت العالم من وراها

a5rzamn
07-20-2012, 23:58
المشكله انت بتتكلم عن ميزانيات دول

يعني حل مشكله من النوع هاد تحتاج الى مئات المليارات وصعب علينا احنا التكهن بحل من هاد المستوى

mido95
07-21-2012, 00:31
انا لو مكان حد فيهم مش هبقى عارف هعمل اية لان مشكلة منطقة اليورو كبيرة و كل يوم بتزيد و كل شوية تلاقى دولة نهم وقعت و اعلنت حكومتها نظام تقشفى و تلاقى عندهم احتجاجات اعتراضا على التقشف

kingman
07-21-2012, 01:03
الوضع خطير في منطقة الدول الاوروبية
واكبر دليل علي تدهور اليورو امام الدولار
كل يوم بيكون فيه ازمة او خبر بتاثر علي اليورو
اليورو ده جنن الأسواق بأزاماته ومعظمنا بيتعرض لمخاطر عليه جامدة فى المتاجرة عليه حتى انا معلق فى صفقات فيه وللأسف دخلت على غير العادة بمخاطرة عالية لتصحيح الوضع وربنا يستر ويفتح السوق على جاب لصلحى
:woo:

aboualy
07-21-2012, 01:06
اليورو ده جنن الأسواق بأزاماته ومعظمنا بيتعرض لمخاطر عليه جامدة فى المتاجرة عليه حتى انا معلق فى صفقات فيه وللأسف دخلت على غير العادة بمخاطرة عالية لتصحيح الوضع وربنا يستر ويفتح السوق على جاب لصلحى

اخى العزيز اليورو هذه الايام ليس له امان و يجب الحرص فى التعامل معه ولابد من الالتزام بادارة راس المال مهما كانت الاسباب سواء كانت لديك فرصة قوية او ترغب فى تعويض خسارة

spiderxp
07-21-2012, 01:52
انا شايف ان في 20 دولة مثلا في منهم ملهمش اي لزمه بالعكس دي بتجلب المشاكل والعقبات اشيلها
وادور على حلول جذرية تجدي نفعا
احنا بنشوف دول بتساعد بنوك انها بضخ فلوس راس مال فيها
ليه لا معملش حاجه زي كدا يعني

zahran
07-21-2012, 01:54
بصراحه يعنى كدا انا لو ممكانهم مش هعرف اتصرف
اذا كان هما لغيه دلوقتى مش قادرين يتصرفوا يعملوا ايه .يبقى انا ي اللى مش فاهم اقتصاد كويس ولا شايف السياسه ماشيه ازاى منت قلبها هعرف اتصرف .

i5land_man
07-21-2012, 01:56
اليورو وضعوه قمة في الغرابة ومتذبذب تذبذب غير طبيعي
وانا بعتبروه اجن من الباوند ين حاليا في انهياروه وصعودوه المفاجئ بحس انه بيخالف اقوي التحليلات

MrSniper
07-21-2012, 01:59
اكبر سبب في أزمة اليورو هو القروض الكبري
و اللتي تصل إلى الملايير و الترليونات

HUSSENEY
07-21-2012, 08:55
اكبر سبب في أزمة اليورو هو القروض الكبري
و اللتي تصل إلى الملايير و الترليونات

فشعب اليونان يهربون اموالهم من بلدهم ويضعوها فى بلاد اخرى
فاهلها يعتمدون على مساعدات الاخرين ولا يريدون تحمل المسئولية

ARAB_PIGEON
07-22-2012, 12:43
انا عن نفسي هخرج اليونان من منطقة اليورو و لما المكسب يزيد ابتدي الغي الديون من عليها و بكده ابقى انقزت اليونان من حافة الافلاس ثم اتجه مباشره لاسبانيا حتى لا تكون هي العضو الاخر الذي سيتم سحبه من المجموعه و احاول اوسع الاستثمارات فيها

alkatom
07-22-2012, 13:04
السلام عليكم
شاركونا ارائكم بمنطقكم
بصراحة الموضوع صعب ومحير لأني قد أتخذ قرار أنا و أنت بنظرياتنا المحدودة نجد أنه الحل المناسب
ولكن قد يكون غير ذلك فالموضوع أصعب مما يبدو عليه

tictok
07-22-2012, 13:49
اعتقد أن الأتحاد الأوروبي بدأ في اتخاذ حلول لمشاكل اليورو حتى تنهض عملته من جديد فقد وافق البنك المركزي الأوروبي على منح اسابنيا أموال من أجل إعادة راسملة بنوكها والتي كانت من اهم أسباب الأزمة الأخيرة لليورو
واعتقد ان ذلك سيتبعه مساعدات لليونان من أجل أنقاذ اقتصادها مما سيساعد على رفع قيمة اليورو

Aker001
07-22-2012, 13:54
اعتقد ان مشكلة ليورو معقدة جدا ولا تحتاج الى راي واحد فقط ولكنا لفكرة ان المشاكل الاقتصادية
الكبرة التى مثل هذه المشكلة يجب ان يتم حلها عن طريق المساعدات الاقتصادية

dodovedo
07-22-2012, 14:14
اخى الكريم
اطلع الدول اللى ضاعفه اليورو
من منطقه اليورو
تقبل تحياتى

dent
07-22-2012, 14:27
هقدم استقالتى فورا فانا بصراحه شايف ان منطقه اليورو اوشكت على النتهاء وربنا يستر طبعا

HOUSAMMI
07-22-2012, 14:39
اخى الكريم
اطلع الدول اللى ضاعفه اليورو
من منطقه اليورو
تقبل تحياتى

الاقصاء والابعاد مش هو الحل

وماتنساش ان الاتحاد الاوربى له ابعاد اخرى

madman
07-22-2012, 14:44
بصراحه مش عارف للانه هيكون موقف صعب التصرف فيه واحنا مش خبره فى الحاجات دى

peter
07-22-2012, 14:56
لابد لان اطمئن الناس
و ازيد الدعم لليورو حتي يزيد الاقبال عليه مثل البدايه

magic777
07-22-2012, 15:32
بصراحه يعنى كدا انا لو ممكانهم مش هعرف اتصرف
اذا كان هما لغيه دلوقتى مش قادرين يتصرفوا يعملوا ايه .يبقى انا ي اللى مش فاهم اقتصاد كويس ولا شايف السياسه ماشيه ازاى منت قلبها هعرف اتصرف .

مين قال كده اخي ده الظاهر لينا فقط لكن الموضوع وما فيه ان هبوط اليورو ده في مصلحه الازمه الصراحه لانهم هنا هيدفعوا ديونهم
بالرخيص اوي وده لوحده حل ممتاز وان لم يعلن على الملأ
وبعد ما الموضوع يستقر هتلاقي صعود قوي في اليورو وقريب اوي كمان

fafa280384
07-22-2012, 15:51
مين قال كده اخي ده الظاهر لينا فقط لكن الموضوع وما فيه ان هبوط اليورو ده في مصلحه الازمه الصراحه لانهم هنا هيدفعوا ديونهم
بالرخيص اوي وده لوحده حل ممتاز وان لم يعلن على الملأ
وبعد ما الموضوع يستقر هتلاقي صعود قوي في اليورو وقريب اوي كمان

صحيح لربما ان انخفاض اليورو يساعد على تحريك
حركة الاقتصاد بالصادرات

mannon
07-22-2012, 16:07
السلام عليكم
شاركونا ارائكم بمنطقكم

علطول هطلع الدول الى مش بتنفع الاتحاد بحاجة لان المفروض الدول الضعيفة اقتصاديا دى ومشتركة فى الاتحاد الاوربى تحالو تصلح هى من نفسها وتفرض سياسة التقشف من غير حد ما يطلب منهم لان الاتحاد مش جميعية خيرية للدول الضعيفة والفقيرة ، والى بعتبرها انا معدومة الارداة

osama00971
07-22-2012, 16:38
انا معنديش الخبرة الكافية
لادير الازمات واعتقد انها معقدة الى حد ما

MixMax
07-22-2012, 17:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي صراحة كان ودي ادخل في نقاش في صلب الموضوع ولكني لازلت مبتداء وانا في طريقي نحو التعلم والاستفادةمن هدا المنتدى الطيب ومن اعضائه الذهبيين وعليه ان شاء الله بعد ان اصير محترف ادخل صلب المواضيع وبقوة
بارك الله فيك ياغالي

mena
07-23-2012, 15:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي صراحة كان ودي ادخل في نقاش في صلب الموضوع ولكني لازلت مبتداء وانا في طريقي نحو التعلم والاستفادةمن هدا المنتدى الطيب ومن اعضائه الذهبيين وعليه ان شاء الله بعد ان اصير محترف ادخل صلب المواضيع وبقوة
بارك الله فيك ياغالي

وانا ايضا ما زلت مبتدىء واستفدت من هذا المنتدى واتمنى ان استفيد اكثر ان شاء الله

Single phase
07-23-2012, 15:42
هو ميركل وهوندا بيساعدوا الدول اللي فيها ازمات مقابل بعض الامتيازات فيها
يعني انت عندك المانيا مثلا بتساعد اكتر الدول اللي اقتصادها واقع
بس طبعا علشان شايفه مصلحه في كده

ARAB_PIGEON
07-24-2012, 15:00

mohamed 300
07-24-2012, 15:01
من الواضح ان هناك تذبذب ولكن الهبوط الحاد الذى تتعرض له منطقه اليورو فى اخره ,وايام واسبيع قليله ,وسوف نرى اليورو فى ارتفاع من جديد

aboushnb
07-24-2012, 17:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
الظبط كده ان سبب المشكلة في وجهة نظري
بتوفيق الجميع

ahmedalex
07-24-2012, 17:13
انا لا اوافق السياسة المقترحه منهم والمفعله لانهم يقدمون المساعدات للدول ويساهدوهم على الارتخاء دون العمل مما يضعف قوة العمله وتأثيرها لابد حين استخدام مساعدات للدول ان يتم شرطها بالعمل او التدخل من اجل اعداة الاعمار فى الاقتصاد بشكل غير مباشر حتى لا تساعد الفلوس على الارتخاء وما يحدث الان

ARAB_PIGEON
07-25-2012, 17:49

SlaiteR
07-25-2012, 21:21
السلام عليكم
شاركونا ارائكم بمنطقكم

طبعا

سأزيد الاتاج للتعويض

وارفع اسعار الفائدة لكي اضيق الخاق على الاستثماراات الاجنبية

وارفع من سعر العملة

تحياتي

zeina
07-29-2012, 06:08
بصراحة انا شايفة الوضع سيئ ويزداد سوء يوما بعد الاخر ولا يتم اتخاذ اجراءات تساعد على الحل حتى الان لا اعرف السبب ولكنى ارى انة لا يتم تحسين اى اوضاع على الاطلاق

Aker001
07-29-2012, 06:09
من الصعبة أن تساعد الدول بعضها البعض خصوصا
أن مساعدة اليونان بالديون لا يطمئن الدول المانحة
لأنه من الصعب على اليونان ارجاع الديون

avocato bola
07-29-2012, 07:37
انا لن اوافق ميركل وهولاند على سياستهم تجاه الازمة المستفحلة فى مناطق اليورو , فهم لا يفعلون شى سوى تقديم حزمة المساعدات للدول التعثرة , الاجدى منهم لن يعلموا هذا

aladdin
07-29-2012, 07:39
السلام عليكم
في مكان مركيل ولا هوندا
شاركونا ارائكم بمنطقكم
الامر صعب طبعا واى كلام ممكن نقوله مش هيلمس الازمه زى ما هما لمسينها لان هما عارفين كل المشاكل ال امامهم

shemo
07-29-2012, 18:05
هناك فرصة تصل نسبتها 25% حول إمكانية خروج إحد الدول الأعضاء من منطقة اليورو قبيل نهاية العام الجاري. جدير بالذكر أن هذه النسبة قد ارتفعت بنحو 2% قبيل الانتخابات الأخيرة لكنها لا تزال منخفضة مقارنة بالأشهر القليلة الماضية.

mohamed eldamnhorey
07-29-2012, 18:33
هناك فرصة تصل نسبتها 25% حول إمكانية خروج إحد الدول الأعضاء من منطقة اليورو قبيل نهاية العام الجاري. جدير بالذكر أن هذه النسبة قد ارتفعت بنحو 2% قبيل الانتخابات الأخيرة لكنها لا تزال منخفضة مقارنة بالأشهر القليلة الماضية.

المشكله انها كلها حرب اعصاب ولعب بالاسواق وشائعات للتأثير على الاسواق وخلااص

لا فيه دول بتخرج وهما بيسكتوووو

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 03:30
بجد مقدرش اقرر خالص
لان الوضع متازم جامد
بس اكيد فيه حل !!!

mahmoud1
07-31-2012, 03:33
ممكن يكون فى تصحيح لليور لكن الازمة اللى فيها منطثية اليور ازمة قوية مش بلد فقط كانت اليونان وبعدين اسبانيا بس ممكن باقى دول منطقة اليور تشوف حل لهذة الازمة

Spiderhoof
07-31-2012, 05:30
اعتقد ان ماركيل متعمده اطاله الازمه حتى تسنفيد المانيا من خفض سعر اليورو لتصدير وسداد القروض التى عليها

وفى وجهه نظرى اكب المستفدين منها هى المانيا لذلك متاخاذله الموقف لحل المشكله

hend
08-13-2012, 15:02
مش عارفه بصراحة بس اكيد فية حل يعنى الناس دى مش بتهزر عارفين
بيعملو اية كويس مش زينا كعرب سايبنها على الله على طول

mouwal
08-13-2012, 17:31
اسلام عليكم ورحمت الله وبركاته

egypt25
08-22-2012, 03:32
الصراحة ماعنديش حلول احسن من اللى هام عملوها
لانهم كلهم فشلوا حتى الان انهم يحلوا المشكلة
وكمان بتنتشر من اليونان الى اسبانا وغيره
ولكن الحل اكيد يكمن فى حل مشكلة اليونان الداخلية اولا

Hasaneen
08-22-2012, 03:43
اخي لو كنت مكانهم كنت غيرت السياسه و ارجعتها سياسة التقشف
حتى يرجع الوضع الى ماكان عليه في السابق
و ايضا اقوم بنهج سياسه تبتعد عن الوقوع في الازمة

aladdensima
08-22-2012, 06:06
انا اعتقد ان الحل الوحيد ليس حزم جديده من المساعدات للدول المتعثره ولكن اعتقد ان الحل هو مد الاجل للدين والعمل على ذلك مع تخفيض سعر الفائده وساعتها الاقتصاد سيتعافى ولكن على مين ده كله لعب امريكي اليورو كان وصل الى انه اصبح العمله الاقوى في العالم والاضمن واصبحت ملاذ امن لاحتياطيات النقد الاجنبي مما سيهدد عرش امريكا في التحكم في الدول الهبله قصدي الناميه لذلك قام الصهاينه بجر هذه الدول الى مستنقع الديون نفس الخطه اللي بيعملوها مع العرب افقار وازمات وديون هب تجري عليهم يساعدوك بس ايه بفلوسك شفت اطيب من كده

hmadi
08-22-2012, 07:02
هو موضوع كبير جدا ولاكن المشكله الاكبر الفوائد العاليه ايلي توضع علي الديون ده لوحده مصيبه كبيرة ومش راح تطلع منها وتفضل تعمل ديون لين يتخرب بيتك وسلام

sonic_eg
08-22-2012, 12:06
السلام عليكم ورحمة الله
اانا عن نفسى هقوم على الفور بتقليل فائدة الديون الى النصف تقريبا الى جانب عمل اجرائات تحفزيه لى اقتصديات الدول المنهاره ومدها بمسعدات ماليه بس بفيده قليله جدا بدل من ركن الفلوس فى البنوك المركزيه وعلى مده متوسطه بحيث عمل تنميه فى هذه الدول
وتحياتى

silver
08-22-2012, 12:08
كنت لاضخ المال فيالسوق حتى ارفع من قيمته قليلا

ولكن مع الاسف هذا سوق لايمكن التاثير فيه الا من قبل البنوك الكبيرة

mannon
08-22-2012, 13:12
كنت لاضخ المال فيالسوق حتى ارفع من قيمته قليلا

ولكن مع الاسف هذا سوق لايمكن التاثير فيه الا من قبل البنوك الكبيرة

على فكرة لو الاتحاد عمل كدة هيعمل تضخم على اليورو لان اى زيادة فى الاوراق المالية لابد ان يقابها زيادة حقيقة فى القيمة الاقتصادية ، لان غير كدة يعمل فعلا تضخم واعتقد ان دة مش حل
هو الحل الوحيد خروج الدول الضعيفة من الاتحاد

العوامى
08-22-2012, 13:29
انا لست بمتخصص فى مجال الاسواق المالية حتى اضع حلول واكيد الناس دى بتعمل الصح والا ماكانوش فى المكان ده حاليا
وبعدين مهما يعملوا مش هيفرق مع المتاجر لان احنا بنتحرك مع المتاجرين الحيتان ودول مش بيشغلهم اوضاع السوق

simox big
08-22-2012, 21:18
اخي ان كنت هناك لن اقع في الازمة لانني مسلم وساطبق النظام الاقتصادي الاسلامي الدي لا يعتمد على فوائد ربوية
وللعلم فقط انا اوروبا الان تدرس امكانيةادخال النظام الاسلامي بعد هده الازمة التي تعصف بهم

azifek
09-23-2012, 01:54
بصراحة الأزمة التي أصابت أوروبا و غرق الكثير من الدول في الديون لا يبشر بالخير
و لإنقاذ منطقة اليورو يجب القيام بتغييرات جذرية من الناحية اللإقتصادية حيث يجب عل كل دولة أن تدفع ثمن سياستها المالية بنفسها
وليس إنقاذها بالقروض و أي دولة تكون عبئ على منطقة اليورو فيجب طردها

2x1
09-23-2012, 01:57
ازمة اليورو الان اعتقد انها في طريقها للشفاء وقد تتعافي تتريجيا وهذا
يظهر الان في صعود اليورو ومحاولة استرجاع مستوياتة الاولي

smail
09-23-2012, 20:36
عن نفسى شايف الوضع محير بس انا شايف ان اكبر خطا فى الموضوع هى الديون بالفوائد العالية اللى هى السبب فى البداية من هذه الأزمة وساظل مستمرة وكل يوم الفوائد بتزيد واعتقد خطط الأنقاذ ماهى الا مهدئات وسيعود الوضع مرة اخرى للتفاقم ولازم يبحثوا عن حلول

ahmedgalal
09-24-2012, 05:43
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع
انهم يطبقوا النظام الاسلامي في التعاملات البنكيه ويلغوا
نظام الفوائد ده وبمرور الوقت اعتقد هتخف ازمتهم
وبمساعده وسائل التقشف وربط الحزام هيقدروا يوصلوا لبر الامان
والله يوفق الجميع فى السوق

mohamed eldamnhorey
09-24-2012, 11:05
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع
انهم يطبقوا النظام الاسلامي في التعاملات البنكيه ويلغوا
نظام الفوائد ده وبمرور الوقت اعتقد هتخف ازمتهم
وبمساعده وسائل التقشف وربط الحزام هيقدروا يوصلوا لبر الامان
والله يوفق الجميع فى السوق

اوافقك الرأى يابوحميد وانا ديماً بقول كده ان الحل فى النظام الاقتصادى الاسلامى

والغاء الفوائد الربويه وعمل الفائده زيروو

kazim
09-24-2012, 19:36
السلام عليكم
شاركونا ارائكم بمنطقكم

ان اكبر خطا فى الموضوع هى الديون بالفوائد العالية اللى هى السبب فى البداية من هذه الأزمة وساظل مستمرة وكل يوم الفوائد بتزيد واعتقد خطط الأنقاذ ماهى الا مهدئات وسيعود الوضع مرة اخرى للتفاقم ولازم يبحثوا عن حلول جذرية لمشاكل منطقة اليورو والا سوف تنها رقريب عن نفسي طبعا التزام الحيادية وعدم التداول في ظل هذه الحيرة !! وبالنسبة للسؤالك بصراحة لا احب ان اكون في موقف لا مريكل او هوندا ...لاني لن اعرف كيف ياتي الحل ومن اين ومتى وكيف بصراحة منطقة اليورو في وضع اقتصادي لا تحسد عليحزمة المساعدات للدول التعثرة , الاجدى منهم لن يعلموا هذه

nrgslawi
09-24-2012, 20:03
لو كنت انما احد اعضاء اليورو ساقوم بجمع قوى دول الاتحاد الاوروبي وارجعه الى قوته كيفما كان في سنوات 2000 الى 2006
لانه في الحقيقة هناك تغييرات كبيرة في الاقتصاد الاوروبي

dina
09-24-2012, 20:17
مش عارفه بجد وبعدين ده موقف لا احد يحسد عليه
ولكن فى ناس قالت يسحبوا عضوية الدول المستهترة وانا اؤيد الراى ده

amine laksar
09-25-2012, 00:44
معاك حق اخي كل كلامك صحيح

ونتمنى للكل الربح الوفير ان شاء الله

keko
10-11-2012, 18:30
بصراحه معرفش ممكن ارد بايه لان الموضوع كبير جدا لحل مثل هذه الازمه الى بيتعرض لها اليورو
فبصراحه كمان معلوماتى الساسيه محدوده فانا مهما جاوبت هتكون الاجابه غير منطقيه

said@77
10-11-2012, 18:44
من الممكن ان اعقد اجتماع واستعين بالخبراء الماليين
فى المجال لاخذ نصيحتهم ومساعدتهم فى مواجهة وحل المشكلات المالية ...

علاء بدران
10-12-2012, 06:23
بصراحة معرفش حل الازمة وان شاء الله الاعضاء
يكون عندهم الحل

MAGDY
10-12-2012, 08:02
السلام عليكم
شاركونا ارائكم بمنطقكم

دعم الإنتاج وزيادة ساعات العمل
والتخفيف والتقليل من قيود الإستثمارات الأجنبية
وهو ده نفسه أسلوب الصين واليابان ، للنهوض والتقدم
تحياتى

sharif4
10-12-2012, 09:59
عن نفسى شايف الوضع محير بس انا شايف ان اكبر خطا فى الموضوع هى الديون بالفوائد العالية اللى هى السبب فىالدول كيفية الاعتماد على نفسها لحل ازماتها , والا فالبتر هو اخر العلاجات , ان يقوموا بسحب عضوية الدول المستهترة ماليا لانها عبئا عل غيرها هدا من رايى

lovemoon
10-12-2012, 10:01
السلام عليكم
شاركونا ارائكم بمنطقكم
الاتحاد قوة و طالما نسير علي الاقتصاد الاسلامي
فلا يوجد اي قلق انما هما طبعا ماشيين علي نظام اقتصادي غير اسلامي
به امور ربوية كثيرة جدااا
و للعلم بعض دول الاتحاد الأوروبي بدأت تسير في نهج الاقتصاد الاسلامي
و لكن تحت مسميات اخري

mannon
10-12-2012, 10:20
الاتحاد قوة و طالما نسير علي الاقتصاد الاسلامي
فلا يوجد اي قلق انما هما طبعا ماشيين علي نظام اقتصادي غير اسلامي
به امور ربوية كثيرة جدااا
و للعلم بعض دول الاتحاد الأوروبي بدأت تسير في نهج الاقتصاد الاسلامي
و لكن تحت مسميات اخري

طبعا المقصود بالاقتصاد الاسلامى البنوك والشركات التى تعمل بدون فوائد
والموضوع دة اعتقد ان حلة كان سهل بالنسبة لشركات الوساطة فى الفوركس فعملت الحسابات الاسلامية

jamalsale
10-12-2012, 14:43
في متل هته الحالة التي يعاني فيها الاقتصاد الاوروبي فالحل يبقى في دعم الدول
التي تعاني من الازم لكن بما يكفي فقط لكي لا تنهار و الجوء الى الاقراض الداخلي

sarim
10-12-2012, 14:51
السلام عليكم
شاركونا ارائكم بمنطقكم

مع الزعماء الاوربيون لانهم لا يحلون المشكله من جذروها لانهم يقومون بدعم الدول عن طريق الاقتراض بفؤائد كبيره جدا وهذا خطا لان الدول لاتسطيع اساسا سداد اصل المبلغ من اين سوف تسطيع سداد الفؤائد وبالتالي موقف الدول سوف تنهار قريبا مثل اليونان وخروجها من اليورو مسائله وقت فقط في حركة السعر واعتقد وده عن نفسي طبعا التزام الحيادية وعدم التداول في ظل هذه الحيرة !! وبالنسبة للسؤالك بصراحة لا احب ان اكون في موقف لا مريكل او هوندا ...لاني لن اعرف كيف ياتي الحل ومن اين ومتى وكيف بصراحة منطقة اليورو في وضع اقتصادي لا تحسد عليه

CoRLeoN300
10-12-2012, 18:47
بسم الله الرحمن الرحيم
يا أخي دي حتكون أصعب حالة لي بالدات
تحياتي

tahirou
10-18-2012, 01:20
انا مش خبير تحليل اساسى بس انا شايف انه القروض هى اكبر شىء عملت المشكلة الكبيرة فى اليورو او منطقة اليورو دى ولو مكانه هعلن انسحابها من منطقة اليورو ومش هيهمنى غير مصلحة بلدى حتى لو ده سبب فى ان منطقة اليورو تقع.

mannon
10-19-2012, 04:19
مع الزعماء الاوربيون لانهم لا يحلون المشكله من جذروها لانهم يقومون بدعم الدول عن طريق الاقتراض بفؤائد كبيره جدا وهذا خطا لان الدول لاتسطيع اساسا سداد اصل المبلغ من اين سوف تسطيع سداد الفؤائد وبالتالي موقف الدول سوف تنهار قريبا مثل اليونان وخروجها من اليورو مسائله وقت فقط في حركة السعر واعتقد وده عن نفسي طبعا التزام الحيادية وعدم التداول في ظل هذه الحيرة !! وبالنسبة للسؤالك بصراحة لا احب ان اكون في موقف لا مريكل او هوندا ...لاني لن اعرف كيف ياتي الحل ومن اين ومتى وكيف بصراحة منطقة اليورو في وضع اقتصادي لا تحسد عليه

اعتقد انة دة بالظبط المطلوب ان المشكلة تفضل كدة معلقة
اعتقد ان ما يحدث من حلول لمشاكل الاتحاد ما هى الا مسكنات

mohamed ezzat
10-19-2012, 15:58
مش شايف سبب لاى دولة انها تاخد ديون بفوائد فاحشة بهذا المنظر
وبالنسبة للمساعدات المالية فقط للدول المتأثرة بشدة لا احبذ فكرة المساعدات المالية فقط
انعاش الاقتصاد بالخبرات والموارد المهمة معها المال اهم من المال فقط

magic777
10-19-2012, 20:31
اعتقد انة دة بالظبط المطلوب ان المشكلة تفضل كدة معلقة
اعتقد ان ما يحدث من حلول لمشاكل الاتحاد ما هى الا مسكنات

وده مش صح بردو لان الازمه ممكن تنفجر في اي وقت واعتقد ان ده ممكن يحصل في نهايه هذا العام والله اعلم
وربنا يستر يارب ويحمي حسابتنا واموالنا

ahmedsaied
10-28-2012, 06:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الان القتصاد العالمى كله فى الانهيار ولكن حل هذه المشكله بتراكم الديون ليس حلا ولكن الحل لا اعلم لست خبيرا اقتصاديا

zs-zs
11-27-2012, 21:42

ANGEL_FROM_SKY
11-28-2012, 07:47
السلام عليكم
شاركونا ارائكم بمنطقكم

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته .. اهلا وسهلا اخى الكريم .. لو انا مكان ميركيل ساستقيل فورا اكرم لى بدل المهزله اللى فيها الاتحاد الاوربى الذى ستدفع ضريبته بعض الدول مثل اليونان واسبانيا

abdenbi
11-28-2012, 15:12
الحل لهده الازمة هي الخفض من قيمت اليورو لانعاش الاقتصاد و التصدير
و منه تنخفض ايضا قيمت الديون على الدول التي تعاني من الازمة

bilal
11-28-2012, 17:48
هذه الدول الاورربية والغربية بصفة عامة لما تاتيها ازمات تراهم في اوج القلق
وكل مايحاولونه عو تصدير هذه الازنة لبقية دول العالم حتى يظهرون بمظهر المؤثر الرئيسي

fafa
11-28-2012, 20:25
بصراحه انا معلوماتى محدوده ولم اصل الى ان اقوم بوضع اى حلوللحل مثل هذه الازمه ولكن انا قراءت ردود
الاعضاء وبارك الله فى جهدهم وردهم واتمنى بالفعل المزيد منالتعاون فيما بيننا

nabilo
12-20-2012, 14:11

mannon
12-20-2012, 19:55
لو انا أحد اعضاء اليورو كنت قررت ان الدول الغنية تساعد الدول الفقيرة ياما نخرجهم من منطقة اليورو اصلا الموضوع ملهوش حل تانى

sabirdaba
12-20-2012, 20:33

ليس لديهم حل أخر أخي سوى دعم اليونان عن طريق القروض أما اذا خرجة اليونان فهذا سيضعف من وحدة المنطقة وأكيد أنها ستتبعها دول اخرى

latraaa
12-20-2012, 20:34
أقول أشهد أن لا إله إلا الله و ألجأ إلى الإقتصاد الإسلامي، نتمنى أن تسلم القارة الأوروبية الآن قبل الغد

البرجيسي
12-20-2012, 20:40
هناك من المحللين والخبراء اللي ممكن يقدر يجاوب الاسئلة هذه ولكن رأي فقط هنا ان اازمة المالية في اوربا قوية للغاية وهناك بلاد تسقط بالفعل مثل اليونان ولكي نري اليورو للان في ظل هذه القوة رغم هذا الكم من القروض والفوائد علي القروض فلا احد يعرف الي متي سوف يتوقف النزيف الحاد هذا

Sama Mohamed
12-20-2012, 20:44
بصراحة انا لسه جديدة ومتخيلتش انى ممكن اكون من اعضاء اليورو وبصراحة اكتر ماعنديش رد على سؤال حضرتك بس اكيد باقى الاعضاء عندهم رد لحضرتك

yaallah3
12-20-2012, 21:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعتقد ان الوضع خطير فى منطقة اليورو واعتقد افضل حاجة فى الوقت ده التزام الحيادية وعدم التداول
وربنا يستر بقى بالتوفيق للجميع

qq5050
12-21-2012, 21:45

ezel
12-21-2012, 22:25
لو كنت مسؤول عن اليورو فممكن الغي اولا التعامل بالفوائد لانه سلبي النتائج
ثانيا ممكن ادخل دول اخرى لاتحاد اليورو كتركيا وازيح اخرى مثل اسبانيا واليونان

haggag
12-21-2012, 22:46
السلام عليكم
انا لو عضو فى منطقىة اليورو هستقيل من المنصب الدنيا بايظة خالص :)

ayman.shosha
12-21-2012, 22:51
والله اعتقد اخى العزيز
ان سبب الازمة
هو الربا الذى حذرنا الله منه
فتخيل حجم ديون الدول اعضاء الاتحاد الاوروبى
وحجم خدمة الدين
الذى يطيل فترة سداد الدين

moonlight32
12-21-2012, 22:51
اعتقد ان القروض هى اكبر شىء عملت المشكلة الكبيرة فى اليورو او منطقة اليورو ولو انا مكانه الغيها

medo323
12-21-2012, 22:52
لو انى احد اعضاء اليورو فإننى سوف اراقب سوقه جيدا نظيراً للعملات الاخرى ..كى أحقق عن طريقه الربح الوفير..

بحر الدولارات
12-22-2012, 18:05
صديقي العزيز انا لم افهم
سؤالك جيدا ولذلك
اعتذر لعدم استطاعتى على الاجابة
عليه وشكرا

rinko
12-23-2012, 08:21
لو انا احد اعضاء اليورو هعمل اي حاجة واتصرف انى الاقى حل لمشكلة اليورو القائمة الان ولن اسمح اطلاقا ان يتم عزل اليونان من الاتحاد لانه يمثل ضعف اليورو امام اول مشكلة يواجهوها وهذه مشكلة كبيرة فى
حق اليورور اولا لذلك سوف اسعى لحلها

Ahmed H
12-23-2012, 17:39
كل دول المنطقة تعاني من الأزمة يعني من الصعبة أن تساعد الدول بعضها البعض خصوصا أن مساعدة اليونان بالديون لا يطمئن الدول المانحة
لأنه من الصعب على اليونان ارجاع الديون لأصحابها

محمود شبايك
12-30-2012, 20:53
انا لما الاقى ازمة اقتصادية بشوف التحليل الاخبارى اولال هايقول ليا ايه عشان بس مش ينفع اخش وممكن اخسر تماما

derar
01-26-2013, 12:38
السلام عليكم
من الصعب اجاوبك على
سؤال يختص بشكل كبير
بالسياسة الاقتصادية

magic777
01-26-2013, 19:22
انا لما الاقى ازمة اقتصادية بشوف التحليل الاخبارى اولال هايقول ليا ايه عشان بس مش ينفع اخش وممكن اخسر تماما

هو التحليل الاخباري ممكن فعلا يوضح لك الصوره بشكل افضل بس لازم يكون عندك
الاول خبره بالتحليل الاساسي اكتر

yassine10
01-26-2013, 19:40
السلام عليكم وضع جد خطير داخل منطقة اليورو مما يعكس الحيرة في حركة السعر واعتقد وده عن نفسي طبعا التزام الحيادية

disha
01-26-2013, 19:47
الصراحة انا شايف ان ازمة اليورو حلها في الاقتصاد الاسلامي
والمشكلة انه لا يمكن تنفيذه الا بمراحل مع الوقت

ياسر
01-26-2013, 19:52
السلام عليكم
الوضع في أوربا صعب وعلى شفا حفرة من الانهيار فكل دول المنطقة تعاني من الأزمة يعني من الصعب أن تساعد الدول بعضها البعض خصوصا أن مساعدة اليونان بالديون لا يطمئن الدول المانحة لأنه من الصعب على اليونان ارجاع الديون لأصحابها

noureen
01-26-2013, 19:57
انا افضل السوق الاوروبى اكثر
و افضل التعامل عليه اكثر
تقبل مرورى

eslam2665
01-26-2013, 20:31
الوضع جد خطير داخل منطقة اليورو مما يعكس الحيرة في حركة السعر واعتقد وده عن نفسي طبعا التزام الحيادية وعدم التداول في ظل هذه الحيرة !! وبالنسبة للسؤالك بصراحة لا احب ان اكون في موقف لا مريكل او هوندا ...لاني لن اعرف كيف ياتي الحل ومن اين ومتى وكيف بصراحة منطقة اليورو في وضع اقتصادي لا تحسد عليه

انا متفق معك تمام في عدم التداول في ظل هذه الحيرة لان هذا يمكن ان يسئ الازمة اكثر واكثر ومثل هذا الموقف تحتاج الى اكثر من حل فهى ازمة كبيرة جدا وبالتأكيد لا نفضل ان نكون فى اماكنهم واعتقد ان الازمة ستأخذ فترة من الوقت

ahmed elsayed
01-30-2013, 16:42

fog
01-30-2013, 16:47
اخى ايه معنى السؤال يا ريت يا جماعه توضحو مش سؤال وخلاص علاشن عاوز تاخد نقطا زياده فى المنتدى يا جماعه زى ما بتخدو بونص اتقو الله فى العمل

elmansy
02-18-2013, 18:12
استمرار اليونان فى سوق اليورو هو احد اكبر المهازل فيجب ان تخرج

fancydreams
02-18-2013, 22:35
الله الواحد فعلا بيستعجب من الحاله الاقتصاديه في اليونان اللي بسببها اليورو وقع بس هنقول .. الحمد لله علي كل شيء اهم حاجه ان العرب ينجحو في الفوركس ويكون ليهم وضع مشرع .. شكرا لصاحب الموضوع

tota2000
02-19-2013, 00:38
الخطوة اللى المفروض يخدوها هى التخلص من الديون اللى بتزيد كل يوم بسبب الفوايد

juliano
02-19-2013, 01:13
هو فية مشاكل كبيرة فى منطقة اليورو .ز بس اعتقد ان هم سيتغلبون عليها بسهولة
ويكفى ان الدول الاوربية عندها العملة الموحدة .. واحنا العرب لسة بنفكر هيحصل دة عندنا ولا احنا بنحلم

didi15
02-19-2013, 01:19

latraaa
02-19-2013, 19:45
لا لن أجيب لأنني لن أكون في مكانها بأي حال من الأحوال، زد فوق هدا أنا عربي و لا يمكن أن أكون في القارة الأوروبية

forex.secret
02-19-2013, 23:04
انا عن نفسى اخى الكريم مش فاهم اى حاجه من الموضوع بتاعك ده وبجد اتمنى التوفيق لنا جميعا ان شاء الله ربنا يوفقنا اخى الكريم وتقبل مرورى اخى الكريم

elmansy
02-22-2013, 19:24
بصراحة الوضع بقى غريب وصعب ومبقاش باين حل لية بس الخطوة اللى المفروض يخدوها هى التخلص من الديون اللى بتزيد كل يوم

soufiane992
02-22-2013, 19:29
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
يشرفني العودة من جديد لإبداء آرائي في مواضيع الإخوة رغم أني مبتدئ
غيابي كان بسبب الحظر أما بعد يعني حل مشكله من النوع هاد تحتاج الى مئات المليارات وصعب علينا احنا التكهن بحل من هاد المستوى

prince of dark
02-22-2013, 22:05

والله العظيم انت برنس كبير يا اخى الكريم وبجد ربنا يوفقك وتقبل مرورى اخى الكريم وتسلم الايادى على الموضوع الجميل وربنا يوفقنا

ramyrabie
02-22-2013, 22:20

zinamalqa
02-22-2013, 22:23
حاليا لا اظن انني ساجد حلا

لتلك الازمة فهي خااانقة جداا

والعلوم الاقتصادية مطلوبة طبعا في تلك الحالة

yacrao
02-22-2013, 22:28
المقررون في مصيؤ الاورو مخطئين كثيرا لان الدعم يكون بضربات خفيفة
تخفف الالم ولا تذهب العلة لكن كان الاجدر الضرب بكل قوة من المرحة الاولى للازمة

tarik10
02-22-2013, 22:38
اهلا اخي الكريم اولا لا يمكن ان تحط نفسك مكان دولة في الاتحاد الروبي بشكل سهل و شعب مكة ادرى بشعابها

undermore
02-22-2013, 22:44
السلام عليكم ،
لكل رأيه فنحن لانستطيع أن نغير شيء نظراً للوضع الراهن للأزمة الاوروبية

hamidi
02-22-2013, 22:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لوضع في أوربا صعب وعلى شفا حفرة من الانهيار فكل دول المنطقة تعاني من الأزمة

3abeer
02-23-2013, 00:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حعلن التقشف وزياده الضرايب وقله الانفاق
بجد بشكر كل اللى عملنى حرف أو كلمه فى الفوركس

mostafa ismail
02-23-2013, 08:43
يااخى الحبيب انا مالى ومال تاثيرى فى ازمة اليورو
يعنى هئولاء لم يستطيعوا حل هذه الازمة فنحن سنحلها

tamanna
02-23-2013, 09:40
عن نفسى شايف الوضع محير بس انا شايف ان اكبر خطا فى الموضوع هىعملت المشكلة الكبيرة فى اليورو او منطقة اليورو دى ولو مكانه هعلن انسحابها من منطقة اليورو ومش هيهمنى غير مصلحة بلدى حتى

تشلساوي مكناسي
02-23-2013, 10:03
الحقيقة العالم كله يمر بأزمة لكن هذه الأزمة أصلها منطقة اليورو والدولار
لأن أورباروأمريكا كما نعلم أساس الإقتصاد العالمي والعالم ككل تابع إقتاصديا لهاتين المنطقتين
وعن سؤالك أنا لا أريد أن أكون في مكانيهما ولو كنت كذلك فعلي بإتباع سياسة التقشف لمدة معينة قد تكون طويلة

maged mohamed
02-23-2013, 10:42
بسم الله الرحمن الرحيم
بجد انا مش خبير اقنصادى والا كنت حلت مشكلة مصر الاول قبل حل مشكاة اليورو

ramyrabie
02-23-2013, 10:58

mostafaabdelgawad
02-23-2013, 11:16
انا شايف ان حزمات المساعدات للاعضاء مش هيا اكيد الحل
لكن في نفس الوقت تقليل الفائدة ومحاولة جدولة الديون حل كويس

dolly holly
02-23-2013, 11:27
لا استطيع الرد للاسف لاني مازلت جديده على مجال الفوركس و لم اصل للخبرة الكافيه للرد على هذه المواقف و لكني استفيد من ردود الاعضاء ذويي الخبرة نرجو مساعدتنا في ابداء ارائكم

hanyfox
02-23-2013, 12:31
من الواضح ان هناك تذبذب ولكن الهبوط الحاد
الذى تتعرض له منطقه اليورو فى اخره ,وايام
واسبيع قليله ,وسوف نرى اليورو فى ارتفاع من جديد

Abdo_Abdo
02-23-2013, 14:55
احاول دعم الاقتصاد باي طريقة ممكنه وابحث عن البدائل المتاحة
وابعتد عن الضغوط الاقتصادية الاساسية التي تسبب الازمة

saad10
02-24-2013, 18:18
عن نفسى شايف الوضع محير بس انا شايف ان اكبر خطا فى الموضوع هى الديون بالفوائد العالية اللى هى السبب فى البداية من هذه الأزمة وساظل مستمرة وكل يوم الفوائد بتزيد واعتقد خطط الأنقاذ ماهى الا مهدئات وسيعود الوضع مرة اخرى للتفاقم

OxXeEm
02-25-2013, 00:31
عن نفسى شايف الوضع محير بس انا شايف ان اكبر خطا فى الموضوع هى الديون بالفوائد العالية اللى هى السبب فى البداية من هذه الأزمة وساظل مستمرة وكل يوم الفوائد بتزيد واعتقد خطط الأنقاذ ماهى الا مهدئات وسيعود الوضع مرة اخرى للتفاقم ولازم يبحثوا عن حلول جذرية لمشاكل منطقة اليورو والا سوف تنها رقريبا انا لن اوافق ميركل وهولاند على سياستهم تجاه الازمة المستفحلة فى مناطق اليورو , فهم لا يفعلون شى سوى تقديم حزمة المساعدات للدول التعثرة , الاجدى منهم لن يعلموا هذه

الاء عبدالرحمن
02-25-2013, 00:36
لازمة اليورو والدولار مشكله الدول جميعا
الكل يعانى ولكن الحل لس ف القروض الحل ف العمل
وزيادة الانتاج ونمو الاقتصاد

hebkar
02-25-2013, 01:24
انا مازلت مبتدىء لن اقدر ان ارد على السؤال
اتمنى وضع ردود تناسب الاسئله

لويس
02-25-2013, 02:56
على الرغم من أن الحلول التي تُتخذ لمعالجة أزمة الديون الأوروبية التي أقلقت دول العالم تنحصر في اتفاقيات تُجبر الدائنين – البنوك وحاملي السندات - على إلغاء نسبة كبيرة من الديون ومبادلة سنداتهم بسندات أخرى وقروض ونسبة فائدة جديدة، إلا أن الملفت هو أن وسائل الإعلام العالمية والمحللين يبرزون لدول العالم وأصحاب الأموال بان حلول مسؤولي الدول الأوروبية والصناديق الدولية انجازات تاريخية عظيمة وكأخبار ايجابية تتفاعل معها الأسواق المالية،

mostafa ozil
02-25-2013, 17:23
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
من وجهه نظري الحل انهم يطبقوا النظام الاسلامي في التعاملات البنكيه ويلغوا نظام الفوائد ده وبمرور الوقت اعتقد هتخف ازمتهم و هيقدروا يوصلوا لبر الامان و مظنش ان فى حل احسن من ده .

dovy
02-25-2013, 17:35
عن نفسى شايف الوضع محير بس انا شايف ان اكبر خطا فى الموضوع هى الديون بالفوائد العالية اللى هى السبب فى البداية من هذه الأزمة وساظل مستمرة والله الموفق ان شاء الله

mostapha04
02-25-2013, 17:47
السلام عليكم اخواني
اولا اخواني
االوضع في أوربا صعب وعلى شفا حفرة من الانهيار فكل دول المنطقة تعاني من الأزمة يعني من الصعبة أن تساعد الدول بعضها البعض خصوصا أن مساعدة اليونان بالديون لا يطمئن الدول المانحة لأنه من الصعب على اليونان ارجاع الديون لأصحابها:):):)

ehab_hassaan
02-25-2013, 17:59
الديون اساسهاان مفيش استثمار حقيقي او انتاج هو تغير اسعار الصرف و تغير في استراتيجية الدول و زياتدة التضخم و المرتبات دة بتزيد من كاهل الدول و خاصة اذا كانت دول متقدمة و الحل هو خفض العملات لزيادة الاستثمارات و بالتالي تقليل حجم الدين الخارجي .

ahmad elgenady
02-25-2013, 18:11
سؤال صعب ومش عارفة لة اجابة
اسف مش هعرف اجوبك , هسيب الى عارف يجاوب
شكرا لموضوعك

Mr.JoCKeR
02-25-2013, 18:14
و الله ما اقدر اقولك الحل

المسؤولين اهم شهاداة عليا في هذا مجال و اقتصادة و سياسة

و يجي جوكر من اخر ارض و يقول انا عندي الحل موش معقولة دي

أسماء
02-25-2013, 18:19