PDA

View Full Version : الفرق بين التبريد والتعزيز والهيدج

samozein
06-19-2014, 16:31
كثير من المتداولين الجدد لا يعرف مفاهيم او طريقة عمل التبريد والتعزيز والهيدج

لذلك قررت ان اضع بين ايد الجميع شرح بسيط

التبريد هو انه تكون الصفقه عاكسه عليك وخسران وتدخل بلوتات تانيه فى نفس اتجاه الصفقه رغبة فى تقليص الخساره واملا فى ان يعكس السعر مره اخرى

التعزيز هو انه تكون الصفقه ماشيه تمام فى الاتجاه اللى انت داخل معاه وكسبان و تدخل بلوتات تانيه فى نفس الاتجاه رغبة فى مزيد من المكاسب واملا فى ان يستمر السعر فى نفس الاتجاه

الهيدج هو انك تكون داخل فى صفقه و بعد ما السعر يمشى مسافه معينه تدخل بلوتات معاكسه لاتجاه دخولك الاول . سواء كنت كسبان او خسران
يعنى لو كنت بايع تشترى ولو كنت شارى تبيع .. بنفس عدد الوتات ونفس الكميه اللى دخلت بيها فى البدايه ولكن فى اتجاه معاكس

ملاحظة!

لا تستخدم اي من هذه الطرق الا عندما تجيد استخدامها على الديمو

وتفهم جيداص متى تدخل بهذه الطرق ومتى تخرج ولماذا
والا قد تفقد حسابك لا قدر الله

a7med84
06-19-2014, 18:43
شكرا لك اخى الكريم وكلها افكار فى التداول ولكن

لابد من الحذر وعدم زياده الخساره وخساره الحساب لو زودت بلوت على فى التبريد مثلا او التعزيز والله المستعان

doaa sary
06-20-2014, 01:28
شكرا ليك ع شرح المصطلحات التلاته
بالفعل الاستراتيجيات دول افضل حاجة موجودة
وانا اشتغلت بيهم جميعا\
وبدايتى مع الهيدج

ahmedmomen
06-20-2014, 04:41
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع والمتميز وطبعا اساليب التبريد والتعزيز من اهم اساليب
فك اي هيدج لكن انا شخصيا مش بفضل اسلوب الهيدج في التداول وبفضل الاستوب لوز

nour elhouda
06-20-2014, 06:23

التبريد هو انه تكون الصفقه عاكسه عليك وخسران وتدخل بلوتات تانيه فى نفس اتجاه الصفقه رغبة فى تقليص الخساره واملا فى ان يعكس السعر مره اخرى

التعزيز هو انه تكون الصفقه ماشيه تمام فى الاتجاه اللى انت داخل معاه وكسبان و تدخل بلوتات تانيه فى نفس الاتجاه رغبة فى مزيد من المكاسب واملا فى ان يستمر السعر فى نفس الاتجاه

الهيدج هو انك تكون داخل فى صفقه و بعد ما السعر يمشى مسافه معينه تدخل بلوتات معاكسه لاتجاه دخولك الاول . سواء كنت كسبان او خسران
يعنى لو كنت بايع تشترى ولو كنت شارى تبيع .. بنفس عدد الوتات ونفس الكميه اللى دخلت بيها فى البدايه ولكن فى اتجاه معاكس

ملاحظة!

موضوع مهم وجميل وشرح بسيط لمفاهيم التبريد والهيدج والتعزيز وطبعا المفروض اى متداول يجديد الكلام دة كويس قبل البدء فى الحساب الحقيقى

zikonaldoz
06-20-2014, 14:39
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن شكرا اخي لشرحك الفرق بين
التبريد والهيدج

gehad87
08-17-2014, 09:35
الافضل في رايي انت تبتعد عن الهيدج لانه محتاج مرونه وخبرة كبيرين
لان الهيدج فكه واستمرار في صفقة واحدة بعد ذلا قد يعرضك للخيارة
وقد تقف ارباحك مساوية لخسارتك وتكون اضعت الوقت بلا عائد

محمد السيد محمد
08-17-2014, 09:50
اشكرك اخي الكريم على طرحك لهذا الموضوع المهم جدا .. كما اشكرك على طريقة شرحه البسيطة جدا ..
واشكرك اخيرا على طريقة عرضه الظريفة .. ونرجو منك المواصلة في الكتابة لمثل هذه الموضوعات الجيدة

hema2013
08-17-2014, 10:12
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز نشكرك على هذا الموضوع المفيد ولابد من الصلام على النبى صلى اللة علية وسلم ولابد من اتقان النرند عشان تدخل السوق بامان ولابد من عمل فيديوهات لمشاهدة البرامج الفوركسية والتى تعمل على شرح الفوركس
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

ilyes chaieb
08-17-2014, 10:45

ملاحظة!

السلام عليكم ورحمة الله
شكرا لك اخى الكريم على هذه المعلومات القيمة
و بالنسبة للهيدج ارى انه من الطرق التى لا تليق بالمبتدئين لانها تحتاج لخبرة و تدرب كبير
تقبل مرورى
---

safa
08-17-2014, 13:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا على هذه المعلومات القيمه والمفيده ونتمنى المزيد وجزاك الله خيرا
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

islammowafy
05-07-2016, 19:36
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع والمتميز وطبعا اساليب التبريد والتعزيز من اهم اساليب
فك اي هيدج لكن انا شخصيا مش بفضل اسلوب الهيدج في التداول وبفضل الاستوب لوز

---------- Post added at 06:36 PM ---------- Previous post was at 06:32 PM ----------

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا على هذه المعلومات القيمه والمفيده ونتمنى المزيد وجزاك الله خيرا
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

mourada
05-07-2016, 19:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي العزيز على توضيحك لنا للفرق بين التبريد و التعزيز و الهيدج و هذا جد مهم و خاصة لاخواننا المبتدئين و جزاك الله كل خير

x-legend
05-08-2016, 14:03
شكرا مرة ثانية على هذا الموضوع المهم ايضا وعلى شرحة بهذه الطريقة البسيطة جدا والمهضومة
وكذا نشكرك على طريقة عرضه هذه الظريفة ونرجو منك المواصلة في الكتابة لاجلنا ولاجل اخواننا المبتدئين

rawan shaban
05-08-2016, 17:17
السلام عليكم ورحمة لله وبركاتة احيك علي هذا الموضوع المفيد لجميع الاعضاء واتمني لك دوام التقدم والتميز
تقبلو مروري

متداول خسران
05-08-2016, 17:46
السلام عليكم و رحمة الله اعضاء المنتدى الافاظل
احب ان اوجه اليك خالص الشكر والامتنان لطرحك موضوع الفرق بين التبريد و التعزيز و الهيدج الممتاز والغاية فى الاهمية والمفيد جدا ويكون
الرابح الاكبر هم الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس والى الامام دائما

zakiki51
05-16-2016, 21:34
شكرا اخي الكريم على هذا الشرح
نتمنى المزيد من المواضيع تقبل مروري
رغم ان هناك الكثير من المبتدئين لا يعلموع هذا الموضوع
وشكرا جزيلا

viva
05-30-2016, 20:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

elguerzyfy
10-01-2016, 12:37
فك اي هيدج لكن انا شخصيا مش بفضل اسلوب الهيدج في التداول

xmenflis1
10-16-2016, 17:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مرحباً شكراً على إضافة
الافضل في رايي انت تبتعد عن الهيدج لانه محتاج مرونه وخبرة كبيرين
بتوفيق للجميع