PDA

View Full Version : كيف تستطيع الابتعاد عن الطمع في التداول؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

okash
06-15-2012, 19:36
كيف تستطيع الابتعاد عن الطمع في تداول الفوركس؟

على ما اعتقد ان هذه مشكلة كبيرة عند المتداولون ولكن هل ممكن ان نتساعد في ايجاد حلول؟

remas
06-15-2012, 19:42
يا اخى موضوع اطمع دا شىء محبب مش وحش بس طمع عن طمع يفرق يعنى لو انت داخل عن تحليل يبقى مفيش حاجه اسمها طمع انما لو داخل عشوائى هنا اقولك متطمعش وادخل اقففل على اى ربح

firas1984
06-15-2012, 19:46
اعتقد انه العلاج الوحيد للطمع انك تخسر وقتها حتندم وتقول اني انا طماع وتتنبه وتصحى لكثير شغلات مهمة بالفوركس متل وقف الخسارة ووضع مؤشر ايقاف ربح عند حد معين واالي بطمع يطمع عالخفيف بس هاي مشكلة بالمجتمع العربي بحيث انه بشركات الفوركس اكثر الخسائر للعرب بسبب الطمع وحب الكسب السريع

sunlight
06-15-2012, 19:49
اعتقد انه العلاج الوحيد للطمع انك تخسر وقتها حتندم وتقول اني انا طماع وتتنبه وتصحى لكثير شغلات مهمة بالفوركس متل وقف الخسارة ووضع مؤشر ايقاف ربح عند حد معين واالي بطمع يطمع عالخفيف بس هاي مشكلة بالمجتمع العربي بحيث انه بشركات الفوركس اكثر الخسائر للعرب بسبب الطمع وحب الكسب السريع

الطمع يجعلك تفتح صفقات كثيره فى وقت قليل ويجعلك تزيد من اللوت لكى تكسب كثيرا والصراحه يعتبر الطمع من اسوأ الصفات فى المتاجر فهى تجلب عليه الخساره
فيجب تجنبها والتعلم منها وعدم تكرارها

yousef1981
06-15-2012, 19:57
عن طريق المثل الشعبى الذى يقول الطمع قال ما جمع

remo
06-16-2012, 01:19

على ما اعتقد ان هذه مشكلة كبيرة عند المتداولون ولكن هل ممكن ان نتساعد في ايجاد حلول؟

انا شايف انم عدو الاول للمتاجر فى الفوركس هو الطمع لان الطمع يصل بيك فى النهاية الى الخسارة وعدم القناعة باى مكسب واوع تفتكر ان الطمع طموح لان الطموح حاجة تانية خالص غير الطمع الطمع عدم رضا

sho
06-16-2012, 01:28
الطمع يقل ما جمع دا مثل مصرى اصيل وصحيح :) الطمع يعتبر من اهم اسباب الخسارة فى سوق الفوركس ... عندما يرى المتداول السعر مستمر فى الارتفاع ويقرر عدم اغلاق الصفقة والاستمرار طمعا فى مكسب اكبر فهذا هو بداية طريق الخسارة ..الحل الوحيد للسيطرة على الطمع هو تحديد هدف لكل صفقة وعند الوصول الية يقوم المتداول باغلاق الصفقة والخروج من السوق لبعض الوقت حتى لا يسيطر علية الطمع

ahmed
06-16-2012, 01:41
طبعا يا اخى مشكله كبيرة جدا
وعلشان نقدر نبعد عن الطمع من وجهه نظرى
نلتزم بأدارة راس المال بشكل صارم
نحدد لوت نعمل عليه ولا نغيرة الا بمضاعفه راس المال

ramid
06-16-2012, 01:46
المشكلة تكمن في الخلط بين الطمع والطموح
الطموح في تحقيق ربح أكثر باعتماد استراتيجيات فعالة
اما الطمع فيدفعك لانتظار السعر اكثر من اللازم رغم انك حققت الربح حتى ينقلب عليك السعر
والى فتح العديد من الصفقات دون التثبت من المؤشرات والاستراتيجيات واللهفة والتهافت على تحقيق أقصى ربح في أقل مدة ممكنة

karbak
06-16-2012, 01:49
الطمع داء مستخدمي الفوركس حقيقة الان المتداول الناجح ان يضبط هذا الطمع الا ان الطمع المتوازن مرغوب فيه بل هو سر نجاح التاجر المماري للتجارة الفوركس

gemmy
06-16-2012, 01:55
دى كانت من اكبر المشاكل اللى كنت بقع فيها فى بداية تجارتى بالفوركس
و حلها كان شوية خساير كدة حصلتلى فى الاول على كام مارجن كول و بعديها عرفت غلطتى

magic777
06-16-2012, 15:27
اول حاجه لازم يكون عندك استعداد نفسي وعاوز فعلا من نفسك انك تحل المشكله دي
وبعدين تدور على الحلول المتاحه ليك واللي انت شايف انها ممكن تنفعك في الحد من عاطفه طمعك دي
وتعمل بها وتلتزم بها علشان تنجح

compaq0
06-16-2012, 15:52
الطمع فى الخساره فقط يا اخى من ما يطمع اثناء المكسب من ينتظر على الصفقه حتى تحدد الهدف و لكن فى الخساره الجميع يصبر حتى يسمع المارجن كول

firas1984
06-16-2012, 15:52
الطمع ليس داء اخ كاربك
بل انها غريزة موجودة عند كل الناس الكبير قبل الصغير لكنها تتفاوت بنسب لكن في تجارة الفوركس امامك عداد من النقود يصعد لاعلى فشيء طبيعي ان تستسلم

ahmednabil240
06-16-2012, 16:02
بعد الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله اقولك ان الحل الوحيد للابتعاد عن الطمع هو تحدد مكسب قليل ولما تتوصل اليه تكتفى من المتاجره فى نفس اليوم لان اى متاجره بعد ذلك ستكون بغرض الطمع

safiforex
06-16-2012, 16:03
الطمع اسوؤ عاطفة تاتي للمتداول في تداولاته ، و هو الذي يسبب الكثير من حالات المارجن في الفوركس
و لكي نتغلي عليه فيجب معرفة اسبابه اولا ، و من بينها الغرور و الثقة الزاءدة في النفس
و اهم شيئ انه لا توجد خطة مالية يمكن اتباعها ، و يكون الالتزام بها ، هذا ما يمكن ان يبعدنا عن الطمع

maklad94
06-16-2012, 16:18
الابتعاد عن الطمع يكون بالتفكير قبل فتح الصفقة وقبل عمل اوردر جديد وقبل التحليل قبل اى حاجه ممكن تعملها فى الفوركس لازم تفكر وتفكر حتى لو لدقايق ده هيمنعك جدا من الطمع جرب تفكر بس قبل قراراتك .

okash
06-17-2012, 16:33
المصيبة ان كل متداول يقول ان الطمع شيء سيء وشيء مدمر ولكن قلة الذين يبتعدون عنه خصوص لأنه نريد تكوين ثروة بسرعة هائلة
ولكن خذها قاعدة في الفوركس فقط فقط فقط " القناعة كنز لا يفنى""

safiforex
06-17-2012, 16:36
المصيبة ان كل متداول يقول ان الطمع شيء سيء وشيء مدمر ولكن قلة الذين يبتعدون عنه خصوص لأنه نريد تكوين ثروة بسرعة هائلة
ولكن خذها قاعدة في الفوركس فقط فقط فقط " القناعة كنز لا يفنى""

نعم صحيح ما قلته اخي ، فالمشكل اننا و لو اننا بنعمل انه الطمع شيئ مخيف و صعب على المتادول الا ناا ربما نقع فيه
و لكن ماذا عسانا ان نفعل ، العواطف هي هذه ، فلا يمكن ان ننزعها بالقوة او بشيئء اخر ، المهم ان نجحاول التخفيف منها

ahmed
06-17-2012, 16:43
انت من يستطيع ان يفعل ذلك ويبتعد عن الطمع
صدقنى لا احد غيرك وياتى هذا الموضوع بالممارسه الكثيرة على الديمو بأدارة راس مال صحيحه

remas
06-17-2012, 18:02
الطمع فى الفوركس مشروع لو انت داخل بناء على تحليل شخصى ليك ووقتها مش هيمون طمع ولا حاجه دا هدف وانت محدده انما لو د\اخل عشوائى بلا شك اقولك اطلع على اى ربح

fafa280384
06-17-2012, 18:05

والله الطمع موجود صعب التحكم فيه
اظن عن نفسي ان كان لي راس مال جيد ويعطيني ربح مقبول عن طمع وارضى بربح
وهذا الي اهدف ليه

A7mad_Aziz
06-17-2012, 18:07
نتغلب على الطمع بالقناعة وبالعقل..لو حسبت انتا ممكن تعمل كام في الاسبوع وانتا عامل ادارة راس مال جيدة ومن غير طمع هتلاقي نفسك بتكسب مبلغ كويس كل اسبوع..لكن انتا وقتها بتبقى عايز تكسب المبلغ ده ف يوم واحد

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 18:14
نتغلب على الطمع بالقناعة وبالعقل..لو حسبت انتا ممكن تعمل كام في الاسبوع وانتا عامل ادارة راس مال جيدة ومن غير طمع هتلاقي نفسك بتكسب مبلغ كويس كل اسبوع..لكن انتا وقتها بتبقى عايز تكسب المبلغ ده ف يوم واحد

والله ياغالى الطمع ده تعبنا كتيرررر وبيوجع البطن

لما تشوف صحبك ولا قريبك راكب عربيه ونفسك يبقا عندك شكلها

العامل النفسى جواك يقولك ارفع اللوت شويه علشان تجيب العربيه على طول

ارفع اللوت شويه علشان تتجوز

ومن هنا بقا بتيجى الخساره

mando
06-17-2012, 18:56
ممكن لو الواحد يعمل جدول يعنى يمشى على خطوات معينه ويحدد لة جدول يمشى علية انه مثلا فى اليوم يخش فرصة أو اتنين بهدف واستوب ومها كان فى فرص اخرى يتجاهل الفرص دى وكده يقدر يبعد عن الطمع لكن المشكلة انه مافيش حد فكر فى كده انه يمشى على جدول يحدد له هدف فى اليوم لانة الملاحظ انك لو دخلت مثلا صفقتين فى اليوم وربحت منهم بتجى ليك فرص للدخول بتخش تانى وتطمع وتخسر كل اللى كسبتها وأحتمال تخسر راس المال كمان بسبب الطمع

AhmedMagnifico
06-17-2012, 19:14
والله دى حاجه ترجع ليك انت
بس ع العموم لو اتمرجنت كام مرة بسبب طمعك حاجه من اتنين يا ترجع وفيك طمع اكبر يا تبطل طمع وترضى بقليله !

elking
06-17-2012, 19:37
الطمع هى صفة سيئة بداخل الكثير منا ولكن يجب علينا التخلص منها او الابتعاد عنها فى اعمالنا وبخاصة الفوركس لان الطمع فى الفوركس سيؤدى لا محالة الى الخسائر الفادحة

midomido419
06-17-2012, 19:41
الطمع احد اهم الاسباب اللى بتسبب الخسارة
لازم وانت بتداول تبعدشعورك وعواطفك
الطمع هو بداية الانهيار والغرور

Ahmed_webs
06-17-2012, 19:55
من وجهة نظري للتخلص من الطمع هو ادارة راس المال بحيث يكون هنا ضغط نفسي اما بمكسب كبير او بالحصول علي ربح كبير ثانيا تحديد اهداف معينة من النقط مهما ان كانت النتيجة يجب الالتزام بعدد النقط

remo
06-17-2012, 20:31

يا اخى الطمع غريزة فى الانسان لانها الطبيعة البشرية الضعيفة انت لو عايز تتغلب عليها خلى حد من برة الفوركس يعنى حد قريبك انت تثق فية وهو يثق فيك اول ماتحس انك بتطمع خلية يضربك تفتكر على طول موضوع الطمع ههههههههههههههه

21cent
06-17-2012, 20:41

هناك بعض الاشياء لو الانسان ابتعد عنها فى المتاجرة سيكون رابحا
وهى الابتعاد عن الخوف والطمع والعواطف فى الفوركس
لو المتاجر قدر يقضى على هذه الاشياء ويتحكم فيها سيكون رابحا وبسرعة كبيرة جدا

Mr.GooDMaN
06-17-2012, 20:57
تحتاج الى خبرة كبيرة في الحسابات الديمو والمسابقات
ثم بعد ذلك الممارسة العملية على حسابات حقيقة ختى ولو خسرت في بداية الامر بسبب الطمع

Ahmed_webs
06-17-2012, 21:10
تحتاج الى خبرة كبيرة في الحسابات الديمو والمسابقات
ثم بعد ذلك الممارسة العملية على حسابات حقيقة ختى ولو خسرت في بداية الامر بسبب الطمع
بالفعل مهما ان المتداول حقق من ارباح في الديمو العوامل النفسية بتظهر في الحقيقي وهنا يبدأ المتداول في التدرب علي التحليل النفسي لانة مهم مثل التحليل الفني والاساسي

Texxon
06-18-2012, 02:40
الطمع هو طبع في الإنسان لا يمكن التخلص منه بسهولة، مثله مثل العجلة (( فالانسان أصلا خلق عجولا )) وهذا التحدي قائم ليكون عائقا امام الانسان في طريق النجاح ، فالمهمه اذا صعبة وتحتاج لعمل شاق

okash
06-20-2012, 09:33
الطمع اكبر دافع له الاستعجال وهو مسبب للطمع فلو كنا متأنيين لوجدنا ان الطمع قد خف بعض الشيء
لكي نعالج الطمع الابتعاد عن مسبباته في التداول

aboualy
06-20-2012, 09:37
الطمع ياتى دائما من الرغبة فى تحقيق ارباح كبيرة بسرعة
وللتخلص من هذا الطمع لابد ان نقوم بالتخطيط لتجارتنا مستخدميا فى هذه الخطط اهداف يمكن تحقيقها ولا نجعل للطمع مكان فى هذه الاهداف

deadlyfox
06-20-2012, 10:22
الطمع ده غريزة فى الانسان واللى يقول انه مش موجود ده بيكدب
اما عن تقليله فا ده ممكن بالتأنى فى الاختيار وعدم التسرع على المكسب
والقناعه بما قسم لك

ramid
06-20-2012, 10:44
الطمع ياتى دائما من الرغبة فى تحقيق ارباح كبيرة بسرعة
وللتخلص من هذا الطمع لابد ان نقوم بالتخطيط لتجارتنا مستخدميا فى هذه الخطط اهداف يمكن تحقيقها ولا نجعل للطمع مكان فى هذه الاهداف

بالفعل هي قضية استعجال الارباح
وكما ذكرت تحديد اهداف مقبولة والعمل على تحقيقها هو الحل
مع عدم الندم عند غلق الصفقة التي استمرت في تحقيق ارباح بعد غلقها

Hell Rozar
06-20-2012, 11:22
اهم حاجة يا غالى حاجة واحدة بس وهيا القناعة بما قد كتبة الله وعدم الطمع فى اكثر من كدة

ashi
06-20-2012, 11:22
لا اعرف كيف ممكن لي الابتعاد عن الطمع في الفوركس انا ايضا بحاجه اي نصائح لكي اسيطر على نزعه الطمع عندي
و شكرا لطرح الموضوع و مع هذا انا اتحلى بالصبر الذي من الممكن ان يخفف من حده الطمع و حسب اعتقادي ان اغلب المتاجرو يعنون من الصمع و شكرا

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 12:06
اهم حاجة يا غالى حاجة واحدة بس وهيا القناعة بما قد كتبة الله وعدم الطمع فى اكثر من كدة

صح مظبوط اخى لو كل انسان اقتنع برزقه ورضا بماقسمه الله له

كان زمان الناس كلها عايشه فى خير وسعاده

لكن الناس فى الزمن طماعيين

ARAB_PIGEON
06-20-2012, 12:11

بعض المتداولين مصاب للاسف بهذه الصفه
ولو فكر المتداول المصاب بهذه الصفه فى الخساره كما يفكر فى الربح ويجعله يطمع
اعتقد انه لو وضع الخساره نصب عينيه سوف يتخلص وبشكل نهائى من الطمع

The Hunter
06-20-2012, 12:55
بنسبة للطمع الاخي كيف التخلص منو وهو يجب ان يعلم المتداول او الضارب ان سوق الفوركس ليس ذهب لاي احد و الفوركس يعتبر دخل إضافي ليس إلا واظا كما تفضل بعض الاخوى اهم شيء القناعة لأن القناعة كنز لا يفنى

بتوفيق للجميع

ahmedpopo
06-20-2012, 12:59
الطمع دائما يؤدى إلى الخسارة كن قنوع
وتعقل فى كل خطوة تخطوها ولا تتسرع حتى لا تخسر الكثير
تمهل فى جميع قرارات

busileh
06-20-2012, 13:04
لازم ان تكون المضاربة او المتاجرة في عملات الفوركس بتاني و لس هناك ما يبرر التسرع و هيه في النهاية بترجع للحط و الطمع عند الانسان ما الو حدود و ما بملا عين انسان الا التراب

Mohamed90
06-20-2012, 13:06
اهم حاجة يا غالى حاجة واحدة بس وهيا القناعة بما قد كتبة الله وعدم الطمع فى اكثر من كدة السلام عليكم طبعا اخي العزيز القناعة هي افضل وسيلة للمحاربة الفيروس الطمع الذي يقتل الكثيرين من المتاجرين و يصفر حساباتهم ولكن الطمع لايمكن التغلب عليه بسهولة فور نجاح صفقات متعددة معاك ستغامر وتدخل بالنسبة كبيرة ويمكن تكون تلك نهايتك

busileh
06-20-2012, 13:08
القناعة كنز لا ينفي و يجب ان يقتنع الشخص بالربح القليل ربح قليل و لاخسارة كبيرة

ahmed
06-20-2012, 13:11
الطمع دائما يؤدى إلى الخسارة كن قنوع
وتعقل فى كل خطوة تخطوها ولا تتسرع حتى لا تخسر الكثير
تمهل فى جميع قرارات

القناعه فعلا يا غالى
تقدر من خلالها الابتعاد عن الطمع وتفادى تلك النقطه
الاساسيه فى خسارة الكثير من المتداولين
والقناعه كنز لا يفنى

konine
06-20-2012, 14:35
إجتناب طمع ذلك بإدارة رأس مال صارمة يكون فيها نسبة خسارة وهف يومي
إجتناب طمع وذلك ب أن تضع وقف خسارة وهدف ...
الله كريم

elzeel
06-20-2012, 14:37
لا تحاول ان تطمع الا واذا كنت واثقا فى طمعك يعنى مبنى على تحليل
ولكن لا تطمع عن ناتج الحظ وتقول ممكن اكسب وممكن لا

kamizidan
06-20-2012, 14:38
السلام عليكم ..اجتناب الطمع يكون عن طريق تعويد النفس على ان الطمع بداية الخسارة لكل شيئ يعني يجب ان تحدث نفسك بهذا كل ساعة وانت في السوق

Smart
06-20-2012, 15:34
افضل طريقه للابتعاد عن الطمع هو تذكر الخساره
فاذا طمعت عليك ان تتذكر ماذا سوف يحدث اذا عكس الزوج عليك ولم يتحرك كما توقعت

magic777
06-20-2012, 15:56
افضل طريقه للابتعاد عن الطمع هو تذكر الخساره
فاذا طمعت عليك ان تتذكر ماذا سوف يحدث اذا عكس الزوج عليك ولم يتحرك كما توقعت

بصراحه حل رائع اخي سمارت فعلا كل لما المتاجر يحس انه هتغلبه مشاعر الطمع
لازم يفكر نفسه بالخساره اللي حصلتله قبل كده بسبب المشاعر دي واعتقد
انها هتكون بالنسبه له درس قوي رادع ليه عن تجربه الطمع مره اخرى

magic777
06-20-2012, 16:12
لا تحاول ان تطمع الا واذا كنت واثقا فى طمعك يعنى مبنى على تحليل
ولكن لا تطمع عن ناتج الحظ وتقول ممكن اكسب وممكن لا

وحتى لو كان واثق اخي من تحليله وصفقته قول 90 في الميه بلاش 100 في الميه دي لان مافيش حاجه كامله
برده ده مش مبرر ليه انه يطمع ويعرض حسابه لخساره كبيره لا قدر الله او مارجن

2x1
06-20-2012, 16:31
الطمع ممكن تحد منة باتخاذ قرار عدم انك لو ربحت العدد النقاط المهدوف لها من الصفقة ان تغلق الشارت فورا دون النظر علي السوق وتحركاتة لكي لا يغريك

AhmedMagnifico
06-20-2012, 16:32
عن طريق المثل الشعبى الذى يقول الطمع قال ما جمع
دايماً فعلاً بفتكر المثل دا وبحاول اطبقه فى كل حياتى وليس فى الفوركس فقط
وربنا يبعد عنا جميعاً الطمع !

sabry
06-20-2012, 16:42
الطمع مشكلة كل المبتدائين فى الفوركس من يكسب 10 نقاط عايز يذودهم الى 20 واذا وصل لهم يقولك لما يوصلوا 30 هقفل الصفقة على طول وهكذا حتى يبداء السعر فى الانعكاس فيحاول اسيرجاع المكاسب المفقودة وفى الاخر يقفل على خسارة

ashraf el-araby
06-20-2012, 18:04
اعتقد ان بوضع هدف لى قبل الدخول فى الصفقة والالتزام بة افضل طريقة لتجنب الطمع وكذلك الاقتناع بالربح القليل افضل من خسارة راس المال

shwaikich
06-20-2012, 18:20
استطيع الابتعاد عن الطمع بعمل العقود الصغيرة لكن باعداد كبيرة
اي انني ابعتعد عن العقود الكبيرة

ahmed saleh
06-20-2012, 18:23
ان الفوركس يوجد بة كثير من الطمع وان اساس او طبيعة الشخص وهى الطمع
ولكن ان الذى يطمع فانة يلاقى فى الاخر الخسارة الكبيرة بسبب طمعة فى المذيد
لذلك يجب عليك فى اى صفقة ان تعمل استوب لوز وتك بروفيت وان تحقق احد من الاتنين فيجب عليك ان تقتنع بلحدث سواء مكسب او خسارة

alskndry
06-20-2012, 18:51
طبعا لازم المتاجريبعد عن الطمع والا كانت نتايجة ذلك الفشل

المهم عشان تبعد عن ذلك تحط خطة عمل

اولا لا للدخول بلوط كبير يعنى لا يتعدى 5 % فى كل الاحوال

مهما كانت نسبة نجاح الصفقة ولو حتى متاكد مليون فى المية

كدة هتبعد عن الطمع

remo
06-20-2012, 18:56
السلام عليكم ..اجتناب الطمع يكون عن طريق تعويد النفس على ان الطمع بداية الخسارة لكل شيئ يعني يجب ان تحدث نفسك بهذا كل ساعة وانت في السوق
انت عندك حق انا فعلا بعقد اكلم نفسى ياريمو الاالطمع وكل ماتبان فرصة ونفسى انال منها اكبر مكسب وابقى عايز اخش بلوت كبير اقول ياواد ياريمو بلاش الطمع يقل ماجمع فعلا انت عندك حق لازم تذكر نفسك

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 19:05

والله الطمع ده اكبر فيروس ممكن يدمر الحساب

محدش هيتعلم يبطل طمع غير لما يخسر مره واتنين

بعد كده نقدر نقول اننا ممكن نبطل طمع

actas
06-20-2012, 19:20
انا من المتداولين الطماعين وفى اغلب الاوقات يكون ذلك سببا فى خسارتى ولكن اتغلب على هذا الموضوع بان اضع لصفقاتى هدفا لا اغيره ابدا ثم اغلق شاشتى واستمتع بيومى ...لانى اعمل بطريق الربح اليومى ..اضع لنفسى هدفا يومى اذا حققته انتى عملى بالفوركس فى ذلك اليوم

Amgad91
06-20-2012, 21:01
لكي تكون قادر على مقاومة طمعك يجب عليك ان تفكر في الخسارة قبل الربح
بمعنى عند فتح اي صفقة فكر الف مرة انك من الممكن جدا ان تخسر هذه الصفقة و بدلا من ان تدبل حسابك قد يكون المارجن كول هو مصيرك
وبالتالي لا تخاطر بأكثر مما يتحمله حسابك

tariktanjaoui
06-20-2012, 21:39
اظن من الصعب تفادي الطمع اثناء المتاجرة لان الطمع هو العدو الاول للمتاجر و قد يؤدي بالمتاجرة الى خسارة الراس مال لذلك من المفروض التحلي بالقناعة و تفادي الطمع المبالغ فيه واظن من بين الحلول المعروفة لتفادي الطمع هو تحديد الهدف

sami
06-20-2012, 21:50
الطمع في الفوركس إلى الثقة الزائدة بالذات بعد النجاح ي صفقات متوالية،أو نتيجة عدم الرضا عن الأرباح الزهيدة المحققة من رأس مال صغير جدا،فتتولد الرغبة في المجازفة بالرصيد لتحقيق أرباح كبيرة،و الحل يكمن في وضع خطة متاجرة بتكبير العقود كلما زاد الرصيد،لغاية تحقيق رصيد كبير يحقق أرباحا مجزية بإذن الله

ana1990
06-20-2012, 21:53
انا عندي طريقه حلوه تتجنب بيها الطمع و هي تحديد هدف في متوسط امكانياتك بمعنى خلي هدفك الشهرين الجايين انك تجيب موبايل مثلا بكده انت مش هتطمع في مبلغ اكتر و كل يوم هتحمد ربنا على اللي كسبته و تقول اتاجر اكتر ليه ما انا كده تمام + انصحك تنزل لعبه حلوه على الكمبيوتر لما تحس ان الطمع جي و عايز تخش صفقات كتير العبها و ضيع وقتك فيها

issa pipi
06-20-2012, 21:56
الطمع قد يؤدي ال الخسارة و لكن يجب على المتداول الناجح ان يضبط هذا الطمع الا ان الطمع و يجعله متوازن مرغوب فيه بل هو سر نجاح التاجر المماري للتجارة الفوركس

The Mester X
06-21-2012, 00:27
انا اشوف افضل طريقة للمحاربة الطمع و هي التحديد الهدف قبل دخول لاي صفقة لكي لا تحصل ا و تقع في متاهة بين القناهة و الطمع
و الطمع يعمي و يقتل و انصح بالابتعاد عنه و الالتزام بالاهداف و الرضى بماكسبته و القناعة

mohamed hamdy
06-21-2012, 00:31
شكرا لطرحك هذا الموضوع للنقاش لان هذا الطمع امر محمود احيانا
واحيانا اخرى تندم علي طمعك انا ارى ان الطمع الجيد لابد ان يدعمه راس مال جيد

kingman
06-21-2012, 00:37
انا اشوف افضل طريقة للمحاربة الطمع و هي التحديد الهدف قبل دخول لاي صفقة لكي لا تحصل ا و تقع في متاهة بين القناهة و الطمع
و الطمع يعمي و يقتل و انصح بالابتعاد عنه و الالتزام بالاهداف و الرضى بماكسبته و القناعة

---------- Post added at 10:26 PM ---------- Previous post was at 09:02 PM ----------

انا اشوف افضل طريقة للمحاربة الطمع و هي التحديد الهدف قبل دخول لاي صفقة لكي لا تحصل ا و تقع في متاهة بين القناهة و الطمع و الطمع يعمي و يقتل و انصح بالابتعاد عنه و الالتزام بالاهداف و الرضى بماكسبته و القناعة

---------- Post added at 10:27 PM ---------- Previous post was at 10:26 PM ----------

انا اشوف افضل طريقة للمحاربة الطمع و هي التحديد الهدف قبل دخول لاي صفقة لكي لا تحصل ا و تقع في متاهة بين القناهة و الطمع و الطمع يعمي و يقتل و انصح بالابتعاد عنه و الالتزام بالاهداف و الرضى بماكسبته و القناعة

---------- Post added at 10:27 PM ---------- Previous post was at 10:27 PM ----------

الواحد فعلا لو محلل صفقته صح وواثق فيه ووضع هدفه واستوبه بعناية وواثق من طريقة متاجرته مش هيخلى العوامل النفسية تتحكم فيه ولكن مش الكل عنده هذه الخبرة والمهارة ولكن يجب على كل واحد ان يعمل بجد لكى يصل اليها بالممارسة والتدريب والتعلم من الأخطاء

magic777
06-22-2012, 01:46

انت بعد فتره ولما تثق في نفسك وفي تحليلك هتكون احسن وهتقدر تتغلب على الطمع
وعلى انك تتضطر تخاطر اصلا لانك هنا هتكون عاوز تكمل المشوار وعارف بتعمل ايه
وماشي على خطه واضحه

كريم
06-22-2012, 01:49
الابتعاد عن الطمع بتكون بداخل الانسان و الرضا بالقليل

فانت اللي بتتحكم بنفسك و حاسس بنفسك و برده تذكر ان ربنا مش بيحب الطماعين

و الله يوفق الجميع و يبعتدوا عن الخصله ده

aminos
06-22-2012, 01:51
السلام عليكم
الطمع هو من أكبرمسببي الخسارة في الفوركس
و أضن أن طريقة علاجه هي الخسارة ثم الخسارة
و إدارة رأس المال الجيدة
و الله أعلم

Mostafa Mando
06-22-2012, 01:57
اعتقد من وجهة نظري المتواضعة انه يجب ان تحدد هدفك عن طريق الاستوب لوز

والتيك بروفت ولا تغير هدفك ذلك طريق للابتعاد عن الطمع

tarek22
06-22-2012, 02:07
في نضري للتخلص من هاجس الطمع على المتداول الايمان بتحليلاته وعدم اخترقها رغم تقلبات السوق

mokas
06-22-2012, 02:11
بينما يرتفع السعر فإنه بطبيعة الحال يجذب مزيدًا من الاهتمام. ونظرًا للحاق أعداد متزايدة من الأشخاص بهذا الاتجاه المتصاعد، فإن السعر يقفز بسرعة. لكن في ظل كل تلك الإثارة، يوجد ميل للخلط بين رصيد الحساب (المقدار الموجود بالفعل في حسابك) وأسهم الحساب (القيمة الإجمالية الشاملة لمبلغ المراكز المفتوحة)، حيث يبدأ الأشخاص في معاملة مراكزهم المحتملة كما لو كانت قد تحققت بالفعل. فقد يتسبب التوقع أحيانًا في إغفال إشارات انعكاس أساسية.

aminos
06-22-2012, 02:18
اعتقد من وجهة نظري المتواضعة انه يجب ان تحدد هدفك عن طريق الاستوب لوز

والتيك بروفت ولا تغير هدفك ذلك طريق للابتعاد عن الطمع

تمام كلامك صحيح نعم هذه الأشيات التي دكرتها تساعد في التغلب
عن الطمع

zahran
06-22-2012, 02:38
لا شك ان الطمع كان هو العامل الاساسى الذى اخسر جميع المتداولين والمبتدئين الذين خسروا
ساقول للطماعين جمعا شيئ واحد اذا االتزمت به . ستربحح
اطمع ولكن بعقل
بمعنى لو انت معاك الف دولار راس مال ادخل ياسيدى العقد ب 2 دولار . وخدلك 25 نقطه . اظن 50 دولار فى صفقه واحده دا شيئ قوى جا .. بس الفكرا بقى ياسيدى انك تعرف تدخل صفقه تجيبلك 50 دولار . يعنى استنى ومتتسرعش ف الدخلو بس مش اكتر من كدا

najoull19
06-22-2012, 05:01
الطمع جزء لايتجزء من ظبيعة الانسان

Desperate
06-22-2012, 05:34
يصعب تحقيق الابتعاد عن الطمع, يجب دائما ان نطمع فى شئ يصعب تحقيقه ونخسر فى النهاية لكى نتعلم من اخطائنا
ولكن هل نتعلم من اخطائنا ام تمر علينا بدون وعى عليها فقط تمر ونقع فيها مره اخرى بسبب طمعنا

sa sa
06-22-2012, 07:47
يجب ان تعلم ان الطمع خصوصا او المشاعر عموما يمكن ان تلعب دور سلبي في تجاره الفوركس وتودي الي التردد في اتخاذ القرار ممايؤدي الي الخساره ,لابد من التحكم في العواطف اثناء تجاره الفوركس,وياتي هذا مع الخبره .

moonlight
06-22-2012, 07:57
العواطف جزء لا يتجزأ من طبيعة البشر ولكن تواجد العواطف هذه فى التجارة مثل الخوف والطمع يجعلنا نصل الى خسائر وليس ارباح ولكى نتجنب الطمع يجب من البداية ان نحدد اهداف التداول ونسير تبع الخطة التى وضعناها ولا نغير اتجاهنا اثناء التداول فى سوق الفوركس ونجد الطمع يسيطر علينا ونفاجئ بخسارة اموالنا

a5rzamn
06-22-2012, 08:33
اغلب الخساره تاتي من الطمع في الربح الكثير

انا بالنسبة لي 80%من صفقاتي رابحه وبالنهايه بطلع خسران

لاني ببدأ بصفقات معقوله واغلبها بربحها وبدخل بصفقه كبيره خسرانه بخسر كل الي ربحتو في صفقه وحده

الافضل الابتعاد عن الطمع قدر الامكان بالقناعه

AhmedMagnifico
06-22-2012, 14:38
لا شك ان الطمع كان هو العامل الاساسى الذى اخسر جميع المتداولين والمبتدئين الذين خسروا
اطمع ولكن بعقل
بمعنى لو انت معاك الف دولار راس مال ادخل ياسيدى العقد ب 2 دولار . وخدلك 25 نقطه . اظن 50 دولار فى صفقه واحده دا شيئ قوى جا .. بس الفكرا بقى ياسيدى انك تعرف تدخل صفقه تجيبلك 50 دولار . يعنى استنى ومتتسرعش ف الدخلو بس مش اكتر من كدا
رد جميل جداً
ومقولة جامده بصراحة
اطمع لكن بعقل احييك اخى :)

safiforex
06-22-2012, 14:46
الطمع هو عادي بالنسبة للانسان ، و الانسان بطبيعته فهو يطمع في ان يكون من الاحسن الى الاحسن
لكن الطمع قد يؤدي بالواحد الى التهلكة و خصوصا في الفوركس ، و لهذا يجب على الواحد ان يلتزم بالادارة المالية السليمة لكي لا يقع في فخه

soufiane04
06-22-2012, 14:50
لا تنظر كثيراُ على الصفقه عندما ترى ارباحاً رجاء اغلق الصفقه ولا تتردد هذه هي نصيحتي ودعك من التاملات المستقبيله , والتي اعتبرها مغامره

AhmedMagnifico
06-22-2012, 14:57
لا تنظر كثيراُ على الصفقه عندما ترى ارباحاً رجاء اغلق الصفقه ولا تتردد هذه هي نصيحتي ودعك من التاملات المستقبيله , والتي اعتبرها مغامره
اممممممممممممممم نصيحة كويسة
خاصة للمبتداين !

kamizidan
06-22-2012, 14:57
بينما يرتفع السعر فإنه بطبيعة الحال يجذب مزيدًا من الاهتمام. ونظرًا للحاق أعداد متزايدة من الأشخاص بهذا الاتجاه المتصاعد، فإن السعر يقفز بسرعة. لكن في ظل كل تلك الإثارة، يوجد ميل للخلط بين رصيد الحساب (المقدار الموجود بالفعل في حسابك) وأسهم الحساب (القيمة الإجمالية الشاملة لمبلغ المراكز المفتوحة)، حيث يبدأ الأشخاص في معاملة مراكزهم المحتملة كما لو كانت قد تحققت بالفعل. فقد يتسبب التوقع أحيانًا في إغفال إشارات انعكاس أساسية.

معلومة مفيدة اخي mokas واستفدت منها شخصيا
جزاك الله كل خير

magic777
06-22-2012, 15:09
اطمع ولكن بعقل

وعلشان تضمن انك تحقق النقاط دي لازم تتسلح هنا بسلاح العلم والخبره وتكون متقن لطريقه عملك
ومتدخلش اي صفقه الا وانت متأكد قول 80 في الميه منها خاصه لو انت مركز في عملك على
صفقه واحده يوميا

alskndry
06-22-2012, 15:22
اطمع ولكن بعقل

عندك حق ان الكثير يريد تحقيق اكبر ربح فى اقل وقت

ولكن يجب اذا كان معاك الف دولار فعلا يحبذ ان النقطة تكون بدولار افضل

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 15:23
وعلشان تضمن انك تحقق النقاط دي لازم تتسلح هنا بسلاح العلم والخبره وتكون متقن لطريقه عملك
ومتدخلش اي صفقه الا وانت متأكد قول 80 في الميه منها خاصه لو انت مركز في عملك على
صفقه واحده يوميا

اوفقك الراى ياغالى

لازم قبل ما تدخل العمليه تكون متأكد من الفرصه بنسبه 70% وانها فرصه حقيقيه

وليست خدعه من خدع السوق حتى تتجنب الخساره

safiforex
06-22-2012, 15:26
صفقه واحده يوميا
طبيعي هذا اخي ، فالمتداول لكي ينجح في تداولاته يجب عليه ان لا يدخل في صفقات يكون فيها شكوك
و لهذا يجب عليه ان يستعمل كل الادواة المتوفرة و التي يعرفها لكي يستنتج الفرص التي تكون متاكدجة بنيبة عالية

ZOUHAIR_ZIZO28
06-22-2012, 15:39
ممكن لو الواحد يعمل جدول يعنى يمشى على خطوات معينه ويحدد لة جدول يمشى علية انه مثلا فى اليوم يخش فرصة أو اتنين بهدف واستوب ومها كان فى فرص اخرى يتجاهل الفرص دى وكده يقدر يبعد عن الطمع لكن المشكلة انه مافيش حد فكر فى كده انه يمشى على جدول يحدد له هدف فى اليوم لانة الملاحظ انك لو دخلت مثلا صفقتين فى اليوم وربحت منهم بتجى ليك فرص للدخول بتخش تانى وتطمع وتخسر كل اللى كسبتها وأحتمال تخسر راس المال كمان بسبب الطمع

kingman
06-22-2012, 17:42
هو الجدول هيكون مفيد اذا وضع لنفسهم هدف يريد ان يوصل اليه فى الشهر او فى الأسبوع بحيث انه يكون مرتاح نفسيا ان استطاع ان يحققه وان يكون معقول وسهل التحقيق وبالتالى عند تحقيقه هدفه سيكون متراح ولن يدخل الا الصفقات التى نسبة تحقيقها عالية

aboualy
06-22-2012, 17:46
طبيعي هذا اخي ، فالمتداول لكي ينجح في تداولاته يجب عليه ان لا يدخل في صفقات يكون فيها شكوك
و لهذا يجب عليه ان يستعمل كل الادواة المتوفرة و التي يعرفها لكي يستنتج الفرص التي تكون متاكدجة بنيبة عالية

فعلا اخى لابد من دراسة الصفقة جيدا قبل الدخول فيها والتاكد من ان احتمال نجاح الصفقة اكبر كثيرا من احتمال فشلها
وايضا لابد من الالتزام بادارة راس المال وعدم الدخول بعقود كبيرة مهما كانت الثقة فى نجاح الصفقة

okash
06-22-2012, 17:46

كلامك صحيح ومشكلة الفرص التي تمر عليك في كل يوم هي احد مسببات الطمع في الفوركس لو نضمر بعقولنا ان الفرصة التي بتروح بيجي بدالها عشرة لكان الكمع خف شوية اور راح الاى الابد

safiforex
06-22-2012, 17:56
فعلا اخى لابد من دراسة الصفقة جيدا قبل الدخول فيها والتاكد من ان احتمال نجاح الصفقة اكبر كثيرا من احتمال فشلها
وايضا لابد من الالتزام بادارة راس المال وعدم الدخول بعقود كبيرة مهما كانت الثقة فى نجاح الصفقة

نعم فانه لازم على الواحد ان يكون متيقن و متاكد من الصفقة التي سيدخل عليها
و هذا التيقن يكون بالتحليل الجيد و النظرة الجيدة للزوج و تحركه على حسب الفريم الذي يعمل عليه

KOGI
06-22-2012, 21:17
العلاج الوحيد للطمع انك تخسر وقتها حتندم وتقول اني انا طماع وتتنبه وتصحى لكثير شغلات مهمة بالفوركس متل وقف الخسارة ووضع مؤشر ايقاف ربح عند حد معين
واالي بطمع يطمع عالخفيف بس هاي مشكلة بالمجتمع العربي بحيث انه بشركات الفوركس اكثر الخسائر للعرب بسبب الطمع

zikooo014
06-22-2012, 21:20

الطمع دا صفه اساسيه في الانسان انا من طمعي بقت عايز اولع في نفسي
كنت مره داخل مع خبر و وصلت ل 34 نقطه قولت استني شويه كمان هجيب ال 50 نقطه
و في الاخر قفلت علي 16 نقطه

yassoo011
06-22-2012, 21:26
المع من اسوأ الاشياء في الفوركس والتي تدفعنا للخسارة
والرضا بربح قليل يومي افضل من ربح يوم وخسارة باقي ايام الاسبوع
فاتباع استراتيجية تجميع ربح يومي معقول جيدة وتحافظ على مستوى ربح جيد

forexBOSS
06-22-2012, 21:30
اعتقد افضل طريقه للتغلب على الطمع هو وضع الخساره امام اعيننا قبل التفكير فى الارباح التى سنحققها و ذلك لنخاف قليلا من الخساره فنتجنب الطمع ثانيا يجب اتباع اداره راس المال ستقضى على الطمع تماما و انا لا اتفق مع اى شخص يتبع الطمع و يدافع عنه لان الطمع نهايته دمار لصاحب هذه الصفه السيئه

hesham itch
06-22-2012, 21:37
معظم المتاجرين بيخسرو حسابهم بسبب الطمع وده لان المتاجر مبيكونش محدد سقف
للمكسب عشان كده لما بيحقق مكسب طمعه بيزيد وبيحاول يكسب اكتر ودى الحاجة
اللى ممكن تسبب خسارة الحساب ف صفقة واحدة

assidi saber
06-23-2012, 12:06
بالتفكير في الخسارة قبل الربح لان نسبة الخسارة داءما محتملة في الفوركس و بنسبة كبيرة في بعض المرات

---------- Post added 06-23-2012 at 10:06 AM ---------- Previous post was 06-22-2012 at 08:16 PM ----------

ان الطمع في راي مشكلة كبيرة لدى المتاجرين فهناك متاجرين يغلبهم الطمع كثير و يضاعفونا عدد الصفقات للكي يربحوا الكثير من المال في رايهم

i5land_man
06-23-2012, 12:08
الطمع دا صفه اساسيه في الانسان انا من طمعي بقت عايز اولع في نفسي
كنت مره داخل مع خبر و وصلت ل 34 نقطه قولت استني شويه كمان هجيب ال 50 نقطه
و في الاخر قفلت علي 16 نقطه
انت لازم تبقي محلل السعر كويس اوي واتجاهوه عشان اول ما يديك اشارات انعكاس تخرج من الصفقة وتحمي ربحك
لانك لو استنيت ربحك حينقص وحتلاقي نفسك بتقفل علي خسارة

okash
06-23-2012, 18:53
لماذاكلنا نقول النصائح عن الابتعاد عن الطمع ولكن قلة من يلتزم بها
لذلك يجب ان نفتح موضوع يكون العنوان
" انا اقطع عهد على نفسي ان لا اطمع"
قسم الفوركس

super580
06-23-2012, 19:40
انا لدي طريقة بسيطة للتغلب على الطمع ، افتح الصفقة و اضع كل الاوامر ، و اترك الحاسوب حتى تنتهي العملية بنجاح ، لان عند مراقبتي للصفقة ابدأ بزيادة تبريدات و هذا ما جعلني افكر بالابتعاد

2x1
06-23-2012, 19:46
تكرار الخسارة التي تنتج عن الطمع هي اكبرعلاج لة فنحن لا نتعلم الا

من اخطاءنا ولا نتعلم من اخطاء الغير لابد من خوض التجربة بنفسة

aminos
06-23-2012, 19:53
العلاج الوحيد للطمع انك تخسر وقتها حتندم وتقول اني انا طماع وتتنبه وتصحى لكثير شغلات مهمة بالفوركس متل وقف الخسارة ووضع مؤشر ايقاف ربح عند حد معين
واالي بطمع يطمع عالخفيف بس هاي مشكلة بالمجتمع العربي بحيث انه بشركات الفوركس اكثر الخسائر للعرب بسبب الطمع

السلام عليكم
نعم يا أخي صحيح هذا الكلام و كذالك رأيي أن الطمع علاجه
هو الخسارة

okash
06-24-2012, 09:48
يجب ان تقطع عهد على نفسك وتقسم وتقول كلمة لا رجعة فيها ان لا تطمع مرة اخرى في الفوركس
لذلك يجب ان نتخذ اجرأءات قاسية اتجاه انفسنا

himaalex84
06-24-2012, 10:39
من وجهة نظرى التدريب على الديمو على عدم الطمع لفترة معقولة و يكون الشخص من جواةناوى على انو مبطمعش تانى علشان السوق بصراحة ملهوش كبير

2x1
06-24-2012, 10:43
مش ممكن يكون فية طريقة غير ارادتك انتا مفيش وصفة للحد من الطمع انتا اللي تقدر تحكم علي نفسك اذا انتا اقوي من لنفس الامارة ام نفسك تغلبك وتطمع

Mohamed90
06-24-2012, 13:17
السلام عليكم طبعا اخي العزيز اي شئ تعتزم تفعله فانت تحتاج للعازمة وبدونها لن تفعل اي شئ
و الابتعاد عن الطمع ياتي من قناعتك بما تربحه و وضع فكرة اي محالو طمع ستؤدي بي الى الخسارة لا اكثر

ahmed
06-24-2012, 13:21
بالفعل ممكن تسيطر على الطمع بنسبه معقوله عن طريق الالتزام على الديمو
باستخدام ارادتك وعزيمتك فى الالتزام بشكل كامل لفترة معقوله 3 اشهر

kingman
06-24-2012, 14:34
يجب ان تقطع عهد على نفسك وتقسم وتقول كلمة لا رجعة فيها ان لا تطمع مرة اخرى في الفوركس

هو ياخد على عهد على نفسه ويحاول بكل قوة ان يلتزم بكل مبادئ المتاجرة بس مش بحب القسم اويكون العهد بينه وبين ربنا لأن ممكن بكل سهولة وفى معمعة المتاجرة ان يقع فى القسم بسهولة ولكن مع الأصرار والتدريب والعمل باذن الله سيستطيع الوصول الى هدفه

kimokonolove
06-24-2012, 14:38

دائمآ لا تفكر فى الأرباح بل فكر فى الهدف الذى ستحققة على الشارت
يعنى لو حدث ان وجدت فرصة دخول تانى الأول وادخل على طول عند تحقيق الهدف لا تنظر للأرباح المحققة
ولا تفكر ان تعاود وتدخل الا فى وجود فرصة ولا تذهب للسعر فالسعر هو الذى يأتى عندك
ودايمآ تذكر المثل القائل عصفور فى اليد خيرآ من 10 على الشجرة

mohamedfx2005
06-24-2012, 15:09
السلام عليكم ورحمة الله
في رايي ان الطمع هو من بين الاختلافات بين المتاجر المحترف والمبتدا
فالمحترف يتبع خطة عمله بحذافيرها يعني يضع الهدف والستوب وينتظر اي منهما يتحقق
اما المتاجر المبتدء تجده مثلا يضع ستوب كبير بالنسبة للهدف ويقولك لكي لا يضرب او تجده عند اقتراب السعر من الستوب يقوم بالغاء الستوب طمعا منه لمعاودة الارتداد في اتجاه الصفقة وفي هذه الحالات يحدث ما لا يحمد عقباه ويتمرجن الحساب

magic777
06-24-2012, 15:09

كلنا فعلا بنعمل كده كل مره وحتى لما بنعاقب نفسنا هنا بنرجع تاني لنفس الخطأ يبقى هنا
احنا محطناش ايدينا على سبب الخطأ الحقيقي هنا واللي هو اكيد صغر راس المال هو اللي بيدفعنا للطمع وعدم الرضى
بالربح القليل اللي مش بيكون مكافئ لتعبنا في التحليل والمتابعه هنا

kamizidan
06-24-2012, 15:10
السلام عليكم ورحمة الله
في رايي ان الطمع هو من بين الاختلافات بين المتاجر المحترف والمبتدا
فالمحترف يتبع خطة عمله بحذافيرها يعني يضع الهدف والستوب وينتظر اي منهما يتحقق
اما المتاجر المبتدء تجده مثلا يضع ستوب كبير بالنسبة للهدف ويقولك لكي لا يضرب او تجده عند اقتراب السعر من الستوب يقوم بالغاء الستوب طمعا منه لمعاودة الارتداد في اتجاه الصفقة وفي هذه الحالات يحدث ما لا يحمد عقباه ويتمرجن الحساب
السلام عليكم
حدث معنا جميعا ان نطمع ثم ندخل بلوتات عالية فيحدث ما يخاف منه الجميييييع ثم يضيع الحساب

zeyadkabeel
06-24-2012, 15:12
العلاج من الطمع انك تتقرص من الخسارة الكثيرة المتكررة وساعتها هاتبطل الطمع لكن هناك من يكون داخل بطمع ف الصفقات نتيجة التحليل الجيد واعتقد ان هذا لن يكون طمع

jihadazzam
06-24-2012, 15:14
فيك تضبط نفسك من الطمع بالتمسك ب
5% من حسابك
واذا ما فيك ادخل بحساب كبير او الخسارة قادمة من وراء الطمع

aboualy
06-24-2012, 15:20
انا شايف انم عدو الاول للمتاجر فى الفوركس هو الطمع لان الطمع يصل بيك فى النهاية الى الخسارة وعدم القناعة باى مكسب واوع تفتكر ان الطمع طموح لان الطموح حاجة تانية خالص غير الطمع الطمع عدم رضا

فعلا اخى العزيز اتفق معك فى ذلك الطمع هو اشد اعداء المتداول خطورة وهو يتسسب فى الكثسر من الخسائر التى نعاتى منها فى الفوركس واعتقد ان افضل وسيلة للقضاء على الطمع هى ان نقوم بتحديد الهدف عند فتح كل صفقة ونلتزم بالهدف الذى تم تحديده

okash
06-25-2012, 08:10
كن على يقين دائما ان الطمع طريقك للخسارة لذلك يجب ان تكون ملزم اتجاه نفسك بأن تقطع عهد ان لا تطمع في التدوال في الفوركس
فكر في هذه الجملة دائما

zikooo014
06-25-2012, 13:48
والله انا لحد دلوقتي مش عارف اتخلص من الطمع ..... بس انا شايف ان الافضل اني احدد اهداف و وقف خساره و اقفل المنصه و اسييب الصفقه تضرب الهدف لاني لو قفلت الصفقه و لقيت السعر مازال في الاتجاه اللي انا عايزو مش هتردد و هفتح صفقه تاني و ممكن السعر يعكس عليا و اخسر كده

kamizidan
06-25-2012, 13:51
يا اخى موضوع اطمع دا شىء محبب مش وحش بس طمع عن طمع يفرق يعنى لو انت داخل عن تحليل يبقى مفيش حاجه اسمها طمع انما لو داخل عشوائى

elazez
06-25-2012, 13:55
المضارب المتميز هو من يستطيع ان يقتل غريزة الطمع
باتباعه ادارة صارمة لراس ماله واستراتيجة يتعهد بعدم تكسيرها

remo
06-25-2012, 14:35
السلام عليكم
حدث معنا جميعا ان نطمع ثم ندخل بلوتات عالية فيحدث ما يخاف منه الجميييييع ثم يضيع الحساب

فعلا انا عن نفسى لما التزمت استراتيجية ممتازة وصلت الحساب من 100 دولار الى 570 دولار فى اقل من شهر ولما الطمع لعب بيا وكبرت الوتات ونسيت الالتزام خسرتهم كلهم فى اقل من اسبوع

jihadazzam
06-25-2012, 14:43
يا اخى موضوع اطمع دا شىء محبب مش وحش بس طمع عن طمع يفرق يعنى لو انت داخل عن تحليل يبقى مفيش حاجه اسمها طمع انما لو داخل عشوائى

طبعا طمع عن طمع يفرق
حتى ولو داخل على تحليل انصحك بان لاططمع
بعد التحارب من المفروض 2% تدخل من الحساب
واذا في شوية طمع لل5% من الحساب بهذا لو قلب عليك السوق بتكون مرتاح ما في خوف على حسابك

elssayed
06-25-2012, 14:56
الطمع ده طبيعة بشرية وهي السبب الاساسي في خسارتنا في الفوركس
انا مبعدتش عن الطمع الا لما خسرت خسارة كبيرة وبعدها حرمت اطمع تاني
ومعظم اللي داخل الفوركي جديد بيفكر انه يقدر يضاعف الحساب في فترة قصيرة
لكن لو التزم بنسبة ربح معينة 20% مثلا شهريا ويرضي بيهم ده يبقي تمام

safiforex
06-25-2012, 15:05
فعلا انا عن نفسى لما التزمت استراتيجية ممتازة وصلت الحساب من 100 دولار الى 570 دولار فى اقل من شهر ولما الطمع لعب بيا وكبرت الوتات ونسيت الالتزام خسرتهم كلهم فى اقل من اسبوع

انت قلتها اهو ، ان لما التزمت وصلت مبلغ 100 الى 570 في ظرف شهر يعني المبلغ اصبح اضعاف اضعاف
لكن لما اخي طمعت ، ما دمت انك التزمت بالاستراتيجية ، فالطمع دائما هو الذي يقتل كل شيئ

fx-man
06-25-2012, 15:21
مشكلة الطبع كانت عندى لما كنت جديد فى الفوركس وكنت قرارتى معظمها غلط ولكن لما اصبح عندى خبرة وخطة واستراتيجية محددة الطمع عندى اقل وبالتالى قرارتى اصبحت اكثر دقة
فلازم يكون عندك استراتيجة محددة ومجموعة من الخطط البديلة وتتوقع السيناريوهات المحتملة قبل الدخول فى اى صفقة .

sky44
06-25-2012, 15:30
السلام عليكم
اولا اخي ادا كنت داخل الفوركس بعشوائية فانصحك بالقناعة ههه اما ادا كنت تعتمد في توقعاتك على التحليل الفني و الاخبار فاعتقد انك ستعرف مادا تفعل

nrgslawi
06-25-2012, 15:53
انا دائما احارب نفسي من الطمع واتبع السلاح ده
عندي دخولي للسوق احدد نقاطا ساكسبها واحدد نقاطا ساخسرها

okash
06-25-2012, 16:20

انا مثلك بدأت ب 250 دولار واصبحو 770 دولار خلال اسبوعبن وبعدها طمعت طمع كبير وخسرت الحساب بالكامل وانا الانا اكافح من اجل البقاء

---------- Post added at 01:20 PM ---------- Previous post was at 01:18 PM ----------

انا دائما احارب نفسي من الطمع واتبع السلاح ده
عندي دخولي للسوق احدد نقاطا ساكسبها واحدد نقاطا ساخسرها

مهما كان الا الشخص يطمع لأن الفرص التي تمر امامه كثيرة ويخاف ان تضيع من يديه لذلك لا يقاوم ويطمع ويدخل في صفقات جديدة

---------- Post added at 01:20 PM ---------- Previous post was at 01:20 PM ----------

السلام عليكم
اولا اخي ادا كنت داخل الفوركس بعشوائية فانصحك بالقناعة ههه اما ادا كنت تعتمد في توقعاتك على التحليل الفني و الاخبار فاعتقد انك ستعرف مادا تفعل

ولكن ادارة رأس المال يجب ان يضع صوب كل متدوال يقوم بعمل صفقاته يجب النظر الى الهامش يجب ان لا يزيد عن 10 %

hppt
06-25-2012, 16:26
الحل الوحيد للمشكلة دي انك تصبر ومتقراش ان فية ناس ناجحة علشان لو بصيت علي الناس الناجحة هتقول يارتني كنت زيهم لما تاجي بقا تداول تداول بطريقة قد تهدر كل مالك
وبعدين كل واحد وفكرتة وممكن كمان تخلي الناس تشجعك اكتر واكتر وترضي بلربح القليل زي انك تشوف الناس اللي بتخسر وتحمد ربنا وتتاجر طريقة ربحية قليلة هذه هيا حلولي

عزبز 18
06-25-2012, 16:32
نعم ولاكن الطمع مشروع عند المتادولون يعني ممكن في صفقة يربح الكثير
بسبب المجازفة وايظا والطمع ولاكن المتداول يجب ان يقنع ويكون متوازن في صفقاته

hazem ahmed moahmed
06-25-2012, 16:32
اعتقد ان التحكم في مشاعرك من اهم فوائده التحكم في الطمع و تحكمك في الطمع سوف يزيد مع زياده خبرتك في تجاره الفوركس حيث تتعلم من اخطاءك التي ارتكبتها بسبب الطمع سوف يؤدي ذلك الي تحكمك في طمعك

Mtec
06-25-2012, 17:59
انا فقط افتح الصفة و اضع الاوامر واترك الحاسب واراقب من بعيد التحركات
وهذا بالفعل يبعدني عن الطمع في التعامل بالمضاعفات او التبريد

magic777
06-25-2012, 18:37
انا فقط افتح الصفة و اضع الاوامر واترك الحاسب واراقب من بعيد التحركات
وهذا بالفعل يبعدني عن الطمع في التعامل بالمضاعفات او التبريد

دي احسن طريقه للعمل اخي الصراحه وبتخلي المتاجر يشتغل بدون ضغط نفسي وقلق والكلام
ده لما بيكون بيتابع الشارت وده اللي بيخسر اغلب المتاجرين للأسف
لكن بالطريقه بتاعتك دي بتكون افضل علاج لهذه العواطف

abdallah elbaz
06-25-2012, 18:45
للاسف لا يوجد علاج للطمع
سواء انك يحدث ليك خساره فادحه وحاجه لانتمنها لاحد لانها سيئه جدا

ahmed
06-25-2012, 18:47
اعتقد تستطيع البعد عن الطمع فى التداول بتحديد قيمه اللوت للعمل عليه وعدم تغييرة قبل مضاعفه راس المال وتحديد الهدف قبل الدخول فى الصفقه للحد من الطمع

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 18:54
للاسف لا يوجد علاج للطمع

العلاج الوحيد للطمع خساره مؤلمه تعلمه ان لايغامر وان لايطمع

غير كده مفيش اى علاج للمرض ده
لانه مرض مزمن الله يبعده عنا

ashraf el-araby
06-25-2012, 19:10
اول حاجة لازم اضع حد للخسارة باستخدام الاستوب لوس ويجب ان اقتنع ان اول اسباب الخسارة فى الفوركس هى الطمع

konine
06-25-2012, 19:24
الطمع ده طبيعة بشرية وهي السبب الاساسي في خسارتنا في الفوركس
انا مبعدتش عن الطمع الا لما خسرت خسارة كبيرة وبعدها حرمت اطمع تاني
ومعظم اللي داخل الفوركي جديد بيفكر انه يقدر يضاعف الحساب في فترة قصيرة
لكن لو التزم بنسبة ربح معينة 20% مثلا شهريا ويرضي بيهم ده يبقي تمام

نعم أخي حتى أنا طمعت و صفعني جيدا و إلتزمت فنجحت تم طمعت فصفعت .
و نتيج الخسار أكبر من ربح لذلك الإلتزام هو حل وحيد
الله كريم

a5rzamn
06-25-2012, 19:27
الطمع في الفوركس انا بعتبره هو مفتاح الخساره

الافضل انو الواحد يكون قنوع ويستنا الفرصه المناسبه للبيع او الشراء

مو شرط كل يوم يكون في صفقات ويكون في ربح استنى الفرصه المناسبه

ربنا يوفق الجميع

Ahmed_webs
06-25-2012, 20:15
للاسف لا يوجد علاج للطمع
العلاج الوحيد للتخلص من الطمع هو ترك الاسكالبنج ان كنت تعتمد علية وان تضع هدف واستوب و اترك الشارت بعدها

devloppman
06-25-2012, 20:20
الطمع داء ليس له دواء في عالم الفوركس
كل المتاجرين سواء كبار أوصغار يقعون في فخ الطمع
لو لا الطمع لما كانت الخسارة ولولا الخسارة بجانب الربح لما كان الفوركس

Ahmed_webs
06-26-2012, 00:12
الطمع داء ليس له دواء في عالم الفوركس
كل المتاجرين سواء كبار أوصغار يقعون في فخ الطمع
لو لا الطمع لما كانت الخسارة ولولا الخسارة بجانب الربح لما كان الفوركس

اكيد كل انسان عندة طمع ولكن يجب ان يستخدمة بما ينفع ولا يضرة وهذا هيكون عن طريق ادارة راس المال وتحديد وقف الخسارة وعة ايضا وقف للربح حتي لا يطمهع ولا يغيرة مهما حدث وان كان لا يستطيع فالافضل الابتعاد عن الشارت تماما حتي تحقق الهدف اظن كدة الطمع مهما ان كان لن يضر ولكن يجب الالتزام هنا بادارة راس المال

nooraldeen1997
06-26-2012, 00:59
احاول تغير نفسيتي تجاه المال
ليس المهم ان تطمع بل المهم ان تطمح

mony
06-26-2012, 01:08
لكى تتجنب الطمع ان تتقبل الخساره اى كانت وان ترضى باى ربح وتكون قنوع

hehelibeb
06-26-2012, 18:46
ليس الطمع وإنما الجشع واللهفة
أما الطمع فهو شيء محمود أن تطمع أكثر
والطمع في الله أفضل

ashraf el-araby
06-26-2012, 19:30
يجب ان يكون مقتنع بالهدف الذى وضعة مع ان يكون الهدف متفق مع خبرتة اما اذا كان الهدف يزيد عن مستوى خبرتة فى الفوركس هو ده الطمع المرفوض وكذلك الانحياد عن الهدف

---------- Post added at 04:30 PM ---------- Previous post was at 04:28 PM ----------

لكى تتجنب الطمع ان تتقبل الخساره اى كانت وان ترضى باى ربح وتكون قنوع

نعم اخى اتفق معك فالقناعة كنز لا يفنى والاقتناع بالربح القليل افضل من الخسارة

saad
06-27-2012, 15:27
الطمع فى الفوركس مشروع لو انت داخل بناء على تحليل شخصى ليك ووقتها مش هيمون طمع ولا حاجه دا هدف وانت محدده انما لو د\اخل عشوائى بلا شك اقولك اطلع على اى ربح

---------- Post added at 12:27 PM ---------- Previous post was at 12:40 AM ----------

Noah
06-27-2012, 16:55
فى الواقع الطمع يسبب لنا الكثير منا لتعب النفسي لان الطمع احد اهم الاسباب التى من خلالها نتمكن من معرفة الاسلوب السليم الذى نجتاز من خلاله الخوف والعاطفة التى تؤثر بالسالب علينا فى تجارتنا فى الفوركس واتمنى ان نتحكم فيها جيدا

magic777
06-27-2012, 16:59
احاول تغير نفسيتي تجاه المال
ليس المهم ان تطمع بل المهم ان تطمح

فعلا اخي الطموح نعمه اذا عرفنا نحافظ عليه ونوجهه للأتجاه الصحيح هنا بحيث يكون
دافع ايجابي لينا في تحقيق النجاح وميتقلبش معانا هنا الى نوع من انواع الطمع

compaq0
06-27-2012, 18:02
ان كان طمع فى النقاط و ليس فى قيمه الصفقه فلا مانع و شىء اخر لكى نتوقف عن الطمع فى المكسب يجب التوقف عن الطمع فى الخساره بعمل ستوب لوس و عدم ترحيله

Ahmed_webs
06-27-2012, 19:28
ان كان طمع فى النقاط و ليس فى قيمه الصفقه فلا مانع و شىء اخر لكى نتوقف عن الطمع فى المكسب يجب التوقف عن الطمع فى الخساره بعمل ستوب لوس و عدم ترحيله
اتفق مع حضرتك في ان الطمع يجب الا يكون في قيمة النقطة وايضا في تحديد الاستوب لوز اما بالنسبة للاهداف فيجب تحديدها بعدد معين لان الطمع هنا بدل من 20 نقطة مضمونين وتحديدهم فالطمع يأتي وتكون 35 وهنا يحدث تصحيح ويغلق علي ربح 15 نقطة وبذلك افضل تحديد الاستوب لوز وتيك بروفت

ابو محمد
06-27-2012, 19:34
القناعة كنز لايفنى يجب ان تحدد
الهدف والاستوب قبل الدخول باي صفقة
ولاتغير رايك مهما حصل حتى ترضى وتكسب

jihadazzam
06-27-2012, 19:39

السلام عليكم
اعتقد الذي يعود نفسه بان لايطمع بيقدر بالعكس دي نقطة بغاية السهولة
والذي يطمع بيخسر حسابه بدري
بالتوفيق للجميع

amrmorasamir
06-27-2012, 19:40
يا اخى موضوع اطمع دا شىء محبب مش وحش بس طمع عن طمع يفرق يعنى لو انت داخل عن تحليل يبقى مفيش حاجه اسمها طمع انما لو داخل عشوائى هنا اقولك متطمعش وادخل اقففل على اى ربح

لا ياباشا الطمع عمره مكان شئ محبب انت لو طمعت فى مره وكسبت كتير هتيجى المره اللى بعدها تطير كل المكسب وباقى الحساب كمان
لازم نتغلب على الطمع وانا عن نفسى بتغلب عليه عن طريق السحب اليومى

Ahmed_webs
06-27-2012, 19:57
لا ياباشا الطمع عمره مكان شئ محبب انت لو طمعت فى مره وكسبت كتير هتيجى المره اللى بعدها تطير كل المكسب وباقى الحساب كمان
طريقة السحب اليومي صعبة نوعا ما ولكن محارة الكمع من الممكن ان تكون بتحديد تيك بروفت واستوب لوز وهنا لا يكون مكان الي الطمع ومع ادارة راس المال الجيدة وداعا للمرجن وهذا ما اعمل بة حاليا

ابو محمد
06-27-2012, 20:02
الطمع ضر مانفع بالنسبة لي انا
اضع الاوامر واثبت الربح واثبت الخسارة وابتعد عن الشاشة حتى لااطمع وادخل بادارة راس مال صارمة حتى لو ضرب استوبي لااخسر مبلغ كبير من حسابي

saad
06-27-2012, 20:09

KOGI
06-27-2012, 20:54

الله عليك كلامك صح مليو نالمية فعلا الطمع قل ما جمع وفى الفوركس مش قل وبس لا ده هيطير كل اللى جمعته فى لحظة
القناعة كنز لا بفنى

saad
06-27-2012, 21:44

kingman
06-27-2012, 22:36
وهى دى المشكلة سواء فى الطمع او المخاطرة العالية لو اديتك مرة مش هتدى التانية وبيبقى سهل جدا ان الواحد يخسر ارباحه وحسابه فى صفقات قليلة بسبب المخاطرة العالية او الطمع او التسرع او التهور

Ahmed_webs
06-28-2012, 03:27
بالفعل الطمع يقل ما جمع فاذا كان ناتج الاسبوع 20$ اذا مع الصبر ودبلرة الحساب مهما ان اخذت من الوقت مع ادارة راس المال هيكون نتيجة الاسبوع 40$ وبعدها 80$ ودايما رقم 8 دة بيعجبني جدا عند الوصول الية لان مضاعفتة ؤائعة جدا

xtomorrow
06-28-2012, 05:15
الطمع غريزة ربانية في الانسان
لكن يمكن تخفيفها وذلك بتذكر انعكاس السعر والخسارة
ايضا التفكير في انهاء الصفقة والذهاب لزوج اخر

okash
06-28-2012, 12:16
الطمع غريزة ربانية في الانسان
لكن يمكن تخفيفها وذلك بتذكر انعكاس السعر والخسارة
ايضا التفكير في انهاء الصفقة والذهاب لزوج اخر

نعم اذا اردت ان تدخل في صفقة جديدة والهامش لا يسمح اغلق الصفقة الاولى ومن ثم اعمل صفقة جديدة
ولكن مهما كان سوف تجد الطمع قصادك يناديك

assidi saber
06-28-2012, 12:57
هو ان نلتزم بان نقوم بادارة الرأ س المال بشكل جيد و ان نقوم بوضع الهدف للصفقة فان الطمع هو السبب الرئسي لخسارة بعض المتاجرين

derfcase
06-30-2012, 02:54
افضل وسيلة في ذلك من وجهة نظري هو تحديد اوامر الصفقة قبل الدخول
و الاعتماد بشكل اساسي علي امر التيك بروفيت
لانك عندما تشاهد ان السعر يتخطي الهدف الذي حددته له ستقول لانتظر حتي يتحقق ربح اعلي لتجد بعدها بلحظات ان ما حققته من ربح انقلب الي خسارة

waleed adel
06-30-2012, 03:02
انا لااعتقد ان ممكن لاى مضارب ان يقول انه يتحكم فى نفسه ويقتل الطمع داخله دى غريزه حتى لو خسر
وتاجر مرة اخرى نفس الموضوع لن يقتل هذه الغريزه

xtomorrow
06-30-2012, 03:44
نعم هي غريزة ربانية خلقنا ونتصرف بها
لكن انا في رايي يمكن الحد منها او النقص من حدتها
حيث يمكن وضع حد للربح محدد والابتعاد عن الجهاز مثلا

mage
06-30-2012, 03:44
لا يمكنك الابتعاد عن الطمع بسهولة ولكن عليك فى البداية ان تعرف ان الطمع من اكثر الاشياء التى تؤثر على المتاجر وهى شئ داخلى لا يمكننا التحكم فيه بسهولة ولذلك نحن نعتمد على بعض الاشياء الاخرى التى نسيطر بها على الطمع

Ahmed_webs
06-30-2012, 20:28
انا لااعتقد ان ممكن لاى مضارب ان يقول انه يتحكم فى نفسه ويقتل الطمع داخله دى غريزه حتى لو خسر
وتاجر مرة اخرى نفس الموضوع لن يقتل هذه الغريزه
بالفعل وبما انها غريزة فيجب علينا هنا الا ندخل في الاوقات التي من الممكن زيادة نسبة الطمع وهذا يحدث لي عندما احقق الربح المقصود الذي يتماشي مع الاستراتجية يجب ان اغلق وهنا يظهر الطمع ولذلك دائما بعد التحليل اضع الهدف والاستوب لوز

mido303037
06-30-2012, 20:43
يجب عليك ان تحدد هدفك اليومى يعنى انت عاوز كام نقطة فى الصفقة الى انت هتدخلها
ومتزوددش عن كدا لان ممكن السوق يخدعك وفجاءة تخسر كل حاجة

mamonet
06-30-2012, 21:01
حقيقة الطمع فى التجاره ربما يكون ملازم جميع المتداولين وهو افة التجاره

ولكن ربما يكون الطمع مطلوب فى بعض الاوقات ولكن غير مرغوب به فى اغلب الاحوال

وللتخلص من هذه الافه يجب الرضا بالقليل والقناعه بما قسمه الله لنا

ashraf el-araby
06-30-2012, 21:38

مش لازم اخسر علشان مطمعش لية مكونش مقتنع بالربح اللى يتناسب مع خبرتى لان اكيد ان واضع لنفسى هدف بناءا على خبرتى

waleed adel
07-02-2012, 08:23
للاسف صعب الابتعاد عنه لان من سيعرف السر فى الابتعاد عن اطمع
بكده وصل للارباح فقط

ymn30
07-02-2012, 08:27
اطمع والجبن العدو الاساسى للتاجر فى الفوريكس لو تم السيطرة عليهم مع بعض العلم مثل التحليل يصبح التاجر من افضل ما يمكن فى السوق ولكن ده طبيعة فى الانسان عاوزة تمرين للسيطرة عليها وترويدها حتى يستطيع ان يكون تاجر محترف

husamart
07-02-2012, 09:27
أرى انه لا شيء يكسر الطمع الا التجربة الصادقة في التداول فعندما يتداول المتاجر ويخسر بسبب طمعه بالتأكيد سيرجع مرة عن مرة .. لأن الخسارة مؤلمة والمتاجر الناجح هو الذي يبحث دوما عن أسباب الخسارة واذا مان الطمع من هو سبب له الألم فتدريجيا نفسه سترفض معاودة نفس الخظا

Mohamed90
07-02-2012, 13:07
للاسف صعب الابتعاد عنه لان من سيعرف السر فى الابتعاد عن اطمع
بكده وصل للارباح فقط

السلام عليكم اخي لازم تفرق بين الطمع و الاجتهاد
الطمع اخي صعب و يجب ابتعاد عنه الطمع هو دخول بعقد كبير مقارنة بتحمل الحساب
او تحقيق الهدف و عدم إغلاق الصفقة طمعا في نقاط اضافية
اما الاجتهاد فهو تطوير الاستراتيجية من اجل ربح نقاط كبيرة بضمانة كبيرة ضبط الادراة راس المال للمواصلة المسيرة
وكلنا نطمح لزيادة ارباحنا ولكن ليس من المحاولة الاولى لازم خطوة خطوة

madoxegy
07-02-2012, 13:16
السلام عليكم
عشان تبعد عن الطمع متدخلش اى صفقة تكون شاكك فيها بنسبة 1% والصفقات المضمونة اللى تدخل فيها
واحدة واحدة هتلاقى نفسك بتبعد عن الطمع بإذن الله

yassinoh
07-02-2012, 14:22
عدو الاول للمتاجر فى الفوركس هو الطمع لان الطمع يصل بيك فى النهاية الى الخسارة
وعدم القناعة باى مكسب واوع تفتكر ان الطمع طموح
لان الطموح حاجة تانية خالص غير الطمع الطمع عدم رضا

magic777
07-02-2012, 20:01
السلام عليكم اخي لازم تفرق بين الطمع و الاجتهاد
الطمع اخي صعب و يجب ابتعاد عنه الطمع هو دخول بعقد كبير مقارنة بتحمل الحساب
او تحقيق الهدف و عدم إغلاق الصفقة طمعا في نقاط اضافية
اما الاجتهاد فهو تطوير الاستراتيجية من اجل ربح نقاط كبيرة بضمانة كبيرة ضبط الادراة راس المال للمواصلة المسيرة
وكلنا نطمح لزيادة ارباحنا ولكن ليس من المحاولة الاولى لازم خطوة خطوة

الطموح هنا غير الطمع طبعا
لما نطمع اننا نكون احسن بتطوير استراتيجيتنا وطريقه عملنا باستمرار للوصول الى مستوى افضل هنا بيكون طمع جيد ويعتبر هنا طموح
لكن الطمع بدخول صفقات بلوت عالي لزياده الربح بسرعه هو ده الطمع الخاطئ اللي بيخسر الاغلبيه

tarek22
07-02-2012, 20:27
الإغراءات الكبيرة التي يوفرها سوق تداول العملات (الفوركس) تجعل من السهل على بعض المتداولين أن ينجروا وراء أطماع بتحقيق المزيد من الأرباح... ولكن غالبا ما تكلفهم هذه الأرباح الزائدة التي يسعون لتحقيقها الكثير!
ولذا يجب أن يعمل المتداول بحكمة من خلال إستراتيجية محدد مسبقا (نقاط الدخول والخروج من الصفقات) وأن لا يسمح للطمع بأن يجره إلى خطوات لا تُحمد عقباه

safiforex
07-02-2012, 20:56
الطموح هنا غير الطمع طبعا
لما نطمع اننا نكون احسن بتطوير استراتيجيتنا وطريقه عملنا باستمرار للوصول الى مستوى افضل هنا بيكون طمع جيد ويعتبر هنا طموح
لكن الطمع بدخول صفقات بلوت عالي لزياده الربح بسرعه هو ده الطمع الخاطئ اللي بيخسر الاغلبيه

بالفعل اخي الكريم فالطمع هو ليس الطموح و كل كلمة لها معنى غير الثانية
فالطمع هو ان يغامر الواحد بكل ما لديه في صفقة و هذا طبعا بيجعله في موقف لا يحسد عليه من ناحية النفسية و
و اما الطموح فهذا واجب لان نعمل الى تحقيق الاهداف فالطموح متعلق بتحقيق الاهداف ابعيدة

okash
07-03-2012, 00:27
الإغراءات الكبيرة التي يوفرها سوق تداول العملات (الفوركس) تجعل من السهل على بعض المتداولين أن ينجروا وراء أطماع بتحقيق المزيد من الأرباح... ولكن غالبا ما تكلفهم هذه الأرباح الزائدة التي يسعون لتحقيقها الكثير!
ولذا يجب أن يعمل المتداول بحكمة من خلال إستراتيجية محدد مسبقا (نقاط الدخول والخروج من الصفقات) وأن لا يسمح للطمع بأن يجره إلى خطوات لا تُحمد عقباه
والله معك كل الحق صديقي العزيز فالاغراءات والفرص التي تمر عليك بشكل يومي تفقد المتداول ضبط النفس والتحكم فيها ويدخل في صفقات كبيرة لا يستحملهاالهانش

madoxegy
07-03-2012, 00:33
السلام عليكم
عشان تبعد عن الطمع متدخلش اى صفقة تكون شاكك فيها بنسبة 1% والصفقات المضمونة اللى تدخل فيها

forex man
07-03-2012, 00:36
الحل الوحيد لمقاومة الطمع هو تذكر الخسارة
فعندما تتذكر الخسارة وتاثيراتها تتراجع عن الطمع
وتقنع بما كتبه الله لك
تحياتى

nada
07-03-2012, 01:52
طبعا وبتاكيدا الطمع هوه عدوك الدود فاذا اتبعتوا سياتى لك المرجن كول
واذا تجاهلتوا فستكون اكثر نجاح حاول تبعد عن السوق لما تحس انك طمعان او متسرع

yassinoh
07-03-2012, 14:45
اعتقد انه العلاج الوحيد للطمع انك تخسر وقتها حتندم وتقول اني انا طماع وتتنبه وتصحى لكثير شغلات مهمة بالفوركس متل وقف الخسارة
ووضع مؤشر ايقاف ربح عند حد معين واالي بطمع يطمع عالخفيف بس هاي مشكلة بالمجتمع العربي
بحيث انه بشركات الفوركس اكثر الخسائر للعرب بسبب الطمع وحب الكسب السريع

okash
07-03-2012, 22:40
الطمع من الامور التي يجب ان ندرك قبل ان ندخل عالم الفوركس انه شيء سيء ويجب ان تكون تجارتنما خالية من الطمع قبل البدء بأي شيء في الفوركس

fxjoseph
07-03-2012, 22:52
علاج الطمع العملي من وجهة نظري هو تحديد هدف يومي او شهري كمثال 20 بايب يوميا بالاضافة الي ذلك استخدام اداة تيك بروفيت عند حدود قريبة وليكن 20 نقطة مثلا اعتقد بذلك تكون قدرت تعالج الطمع الومهم انه بعد وضع الهدف الربحي لا يتم تغييره والرضا بالقليل شيء جميل
والطمع قل ما جمع

aboualy
07-03-2012, 23:08
علاج الطمع العملي من وجهة نظري هو تحديد هدف يومي او شهري كمثال 20 بايب يوميا بالاضافة الي ذلك استخدام اداة تيك بروفيت عند حدود قريبة وليكن 20 نقطة مثلا اعتقد بذلك تكون قدرت تعالج الطمع الومهم انه بعد وضع الهدف الربحي لا يتم تغييره والرضا بالقليل شيء جميل
والطمع قل ما جمع

اتفق معك اخى العزيز استخدام امر التيك بروفت قد يمنع الطمع اذا تم استخدامه بطريقة صحيحة وان توضع نقطة اخذ الارباح فى المكان الصحيح وان لا تكون بعيده كثيرا عن نقطة الدخول

sabre
07-04-2012, 00:14
كى نستطيع الابتعاد عن الطمع
يجب علينا الابتعاد عن الشارت بقدر الامكان
ونحدد صفقه واحد سوميا ان شاء الله

kingman
07-04-2012, 00:38
السلام عليكم
ودايما المشكلة فى العامل النفسى فأذا كان المتاجر لايستطيع ان يتحكم فى العالم النفسى فمثلا لو كسب الصفقة المعتمدة على واحد فى الميه من ادارة راس المال هيقول لنفسه لو كنت دخلتها بلوت اكبر
ودايما هنا كلمة لو سبب فى خسائر مقبلة

ma90do
07-04-2012, 00:43
ودايما المشكلة فى العامل النفسى فأذا كان المتاجر لايستطيع ان يتحكم فى العالم النفسى فمثلا لو كسب الصفقة المعتمدة على واحد فى الميه من ادارة راس المال هيقول لنفسه لو كنت دخلتها بلوت اكبر
ودايما هنا كلمة لو سبب فى خسائر مقبلة

اكيد الواحد لم بيكسب بيقول يارتني كنت دخلت بحجم اكبر بس الرضي وقول الحمد لله هذا يكفي وبالتالي يقلل من هذا الطمع ويجب الالتزام باستراتيجيه ثابته بنسبه مخاطره ثابته حتي تحافظ علي الحساب

magic777
07-04-2012, 20:01
السلام عليكم

ده معنى كده ان الواحد مش هيدخل اي صفقه
اخي معظمنا بنحلل علشان نحاول نزود فرص نجاح الصفقه لفوق ال 50 في الميه
وطبعا مافيش اي صفقه مهما كنت محترف هتكون نسبه نجاحها 100 في اليمه استحاله طبعا
بس المطلوب مننا هنا نحاول ندخل في الصفقات القويه وذات نسبه نجاح اعلى من 50 في الميه

memostar3
07-04-2012, 20:18

عن طريق اداره راس المال الصارمه وفقط فقط فقط

kingman
07-04-2012, 21:49
ده معنى كده ان الواحد مش هيدخل اي صفقه
اخي معظمنا بنحلل علشان نحاول نزود فرص نجاح الصفقه لفوق ال 50 في الميه
وطبعا مافيش اي صفقه مهما كنت محترف هتكون نسبه نجاحها 100 في اليمه استحاله طبعا
بس المطلوب مننا هنا نحاول ندخل في الصفقات القويه وذات نسبه نجاح اعلى من 50 في الميه
وبيبقى من المناسب ان المتاجر يلتزم ادارة راس مال جيدة والا يزيد المخاطرة من اجل تزويد وتكبير حسابه بسرعة وزى ماحضرتك قلت مافيش شئ مضمون فى هذا السوق فلازم الواحد يعمل حساب كل الأحتمالات

okash
07-06-2012, 23:44
وبيبقى من المناسب ان المتاجر يلتزم ادارة راس مال جيدة والا يزيد المخاطرة من اجل تزويد وتكبير حسابه بسرعة وزى ماحضرتك قلت مافيش شئ مضمون فى هذا السوق فلازم الواحد يعمل حساب كل الأحتمالات

والله كلامك صح با اخي ، بتعرف اني انا فتحت الموضوع عشان نعالج معا مشكلة الطمع عند البعض ولكن انا اكثر الاشخاص تضرر منه وما زلت اوقع في الخطأ والخسارة منه هذا الطمع

ehab
07-07-2012, 00:01
اخى العزيز اطمع دا شىء محبب مش وحش بس طمع عن طمع يفرق يعنى لو انت داخل عن تحليل يبقى مفيش حاجه اسمها طمع انما لو داخل عشوائى هنا اقولك متطمعش لان الطمع ف الحالة دى وحش ممكن يؤدى لخسارة

roka
07-07-2012, 02:11

الانسان مهما وصل سوف يطمع لتحقيق الاكثر فلا اعتقد انه يوجد طريقة للتخلص من الطمع

theboy2226
07-07-2012, 15:45
المشكلة دي موجوده عند كل المتاجرين في العالم لاننا بشر بس ممكن تتحكم فيه انك تستخد التيك بروفت و تحدد لنفسك هدف يومي في المتاجرة
و تتعلم من اخطائك لان معظم الاخطاء و الخسارة سببها طمع
وخليك واقعي و بلاش الاحلام الضخمة اللي بتبقي عند المبتدئن و افتكر دايما القناعة بالقليلي حتوصلك للكتير و الطمع في الكتير حيخسرك كل حاجة حتي القليل مش حاتطوله
اسال مجرب

ahmedalex
07-07-2012, 22:16
يمكنك الابتعاد عن الطمع عن طريق ان تستخدم التداول بمبالغ ضئيله حتى تتجنب مشكلة الطمع والخسارة الناتجه عن التهور
او عن طريق التحفيظ النفسى والعصبى والسيطره على رغباتك بالتنميه البشرية او عن طريق التحليل العميق للاخبار والصفقات هذا سوف يجعلك متخوف من القرار ومن الخسارة

waleed adel
07-07-2012, 23:36
افضل طريقه للتغلب على الطمع هو وضع الخساره امام اعيننا
قبل التفكير فى الارباح

sahar elmansory
07-08-2012, 00:25
لكي يمكننا التغلب على الطمع..هو التعامل على ان الوضع الطبيعي هو الخسارة..وان ما يهم هو كيفية التعامل معها وتحويلها الي ارباح ..

sendrala ahmed
07-08-2012, 00:46
عند تحقيق الانسان لارباح فيكون لديه الرغبه فى تحقيق المزيد من المكاسب
ولذلك يجب ان لا يستسلم للمكسب ويطمع فى ما هو اكثر ويحمد الله انه حقق هذه الارباح ويعمل على الحفاظ عليها

ابو محمد
07-08-2012, 01:04
حتى لاتطمع ضع اوردرات وابتعد عن الشاشة
وثبت الهدف وثبت الاستوب

fx-man
07-08-2012, 01:30
فى رأيي الطمع سببه الاساسى قلة الخبرة وبيحصل دايما مع المبتدئين لانهم دايما متحمسين جدا وفاكرين ان الفوركس ماكينة لصنع المال
اعتقد ان مع الوقت وزيادة الخبرة الطمع بيقل وبيدأ المضارب بتقليل المخاطر وتحديد اهدافه

elking
07-08-2012, 03:42
الطمع والخوف هما صفات سيئة للغاية ولكنها تكون غريزة فينا والشاطر هو الى يستطيع التخلص من هذه الصفات ويكون لديه ارادة كبيرة للابتعاد عنه

madoxegy
07-08-2012, 03:57

panda
07-08-2012, 22:51
الطمع احد الصفات الغير مستحبة فى كل انحاء الحياة

ولكن الاصعب فى التجارة لانها تؤدى الى خسائر كبيرة

madoxegy
07-08-2012, 22:52

salah.bmw
07-08-2012, 22:56
الطمع عادة سيئة عند البني ادم بشكل عام
وعند متاجر الفوركس بشكل خاص
انا عن نفسي لو حاطط هدف 30 ببس ووصلت لل 25 ووقف رح اطلع من العملية فورا بدون ما اتردد
حتى لو السعر اخد استراحة وكمل لفوق ما رح ازعل
لأنو خلاص اكلت نصيبي هذه وجهة نظري واعتقد ان من يخالفني بها

thugalive
07-08-2012, 23:19
معظم المتداولين يسقطون في فخ الطمع يمكن القول بأنه طموح لا فرار منه لتحقيق ربح عالي بالاعتماد على إستراتيجيات مربحة أهم شيء في هذا كله هو الإدارة لصارمة لرأس المال

waleed adel
07-10-2012, 20:48
افضل طريقه للتغلب على الطمع هو وضع الخساره امام اعيننا قبل التفكير
فى الارباح التى سنحققها

sa sa
07-10-2012, 21:07
الطمع موجود في كل تاجر فوركس او ا انسان في اي عمل اخر الكل بيحب انه يحقق ربح اكبر في كل مره لكن التاجر الجيد هو من يستطيع ان يقلل من تاثير الطمع عليه اثناء تجاره الفوركس

thugalive
07-11-2012, 17:54
التغلب على الطمع صعيب جدا فهو من طبيعتنا نحن البشر للتغلب عليه يمكن دخول الصفقة ب ١ في المئة و تذكر الخسارة و تأثيراتها و تقتنع برزقك الذي قدره لك الرب عز و جل

okash
07-11-2012, 20:00
هناك الكثير من الامور التي تعيق التدالو التي تؤثر سلبا على الفوركس ومنها الطمع لأن الكمع هو من الامور التي يجب القضاء عليها قبل البدء في التداول الحقيقي

ehab
07-14-2012, 06:35
بالقناعة وبالعقل لو حسبت انتا ممكن تعمل كام في الاسبوع وانتا عامل ادارة
راس مال جيدة ومن غير طمع هتلاقي نفسك بتكسب مبلغ كويس كل اسبوع

elking
07-14-2012, 10:21
الطمع ده بيبقى موجود عند بعض الاشخاص كغريزة انسانية موجودة به وبالتالى يجب ان نحاول وتكون لدينا ارادة قوية من اجل الابتعاد عن هذه الصفة وقت التداول

ehab
07-14-2012, 17:10
الطمع ده بيبقى موجود عند بعض الاشخاص كغريزة انسانية موجودة به وبالتالى يجب ان نحاول وتكون لدينا ارادة قوية من اجل الابتعاد عن هذه الصفة وقت التداول

فعلا الطمع اخى غريزة بالفطرة فى الانسان فصعب اوى
ان الواحد يتغلب على الطمع بس ممكن تبطل تمطع لو خسرت مبلغ اكيد ساعتها هتعمل الف حساب للخسارة

msh4egy
07-14-2012, 21:07

thebest
07-14-2012, 21:12
طبعا مشكله كبيرة جدا
وكمان المفروض الواحد لما يلاقي الصفقة تربح خلاص يرضي
بلربح دة

mahmoud1
07-14-2012, 21:15

بالفعل دة مشكلة كبيرة الطمع ممكن المتدوال يحاول انه يتغلب على الطمع
بانه يعمل له جدول تنظيمى يحدد فية هدفة كل يوم ومع تحديد الهدف والصفقات اليومية ممكن نبعد عن الطمع

wazwaz
07-14-2012, 21:29
إذا تكلمنا عن الطمع فيجب أن نعلم يا اخي بأننا نتكلم عن غريزة بشرية وبمهوم آخر عن شيء كبر فينا ومن الممكن شيء ولد فينا
لهذا أظن أن الإبتعاد عنه أمر صعب لكن هذا لا يمنع من المحاولة في الإبتعاد عن الطمع

HUSSENEY
07-15-2012, 07:36
بعض المتداولين مصاب للاسف بهذه الصفه
ولو فكر المتداول المصاب بهذه الصفه فى الخساره كما يفكر فى الربح ويجعله يطمع
اعتقد انه لو وضع الخساره نصب عينيه سوف يتخلص وبشكل نهائى من الطمع

delpi
07-15-2012, 21:07
وضع الخساره امام اعيننا قبل التفكير فى الارباح التى سنحققها و ذلك لنخاف قليلا من الخساره فنتجنب الطمع ثانيا يجب اتباع اداره راس المال ستقضى على الطمع تماما و انا لا اتفق مع اى شخص يتبع الطمع و يدافع عنه لان الطمع نهايته دمار لصاحب هذه الصفه

tarek22
07-16-2012, 02:08
اهم شيء يعينك على القضاء على الطمع هو
1- ادارة راس المال اي المتاجرة باقل من 10%
2- وضع الاستوب لوز
3 -نام مرتاح هههههههههههها

kingman
07-16-2012, 02:20
اهم شيء يعينك على القضاء على الطمع هو
1- ادارة راس المال اي المتاجرة باقل من 10%
2- وضع الاستوب لوز
3 -نام مرتاح هههههههههههها
بالفعل من يستطيع الألتزام بهذين النقطتين هيريح راسه ويبعد عنه القلق والتوتر والخسارة الكبيرة ولو قدر يقلل ادارةر اس المال عن خمسة فى الميه يبقى كده فى التمام اوى وهيريح اعصابه

Eyadoo
07-16-2012, 02:40

ببساطة أخي
لابد أن يقع المتداول في خسارة نتيجة الطمع
عندها سيستطيع الابتعاد عنه

نحن نقوم بدورنا بتقديم النصائح
والباقي عليهم

ربما إذا استطاعوا تنظيم وقتهم وتحديد هدفهم
وبناء استراتيجية مناسبة لتحقيق ذلك الهف خلال فترة زمنية محددة
عندها ستحدد لهم الاستراتيجية كمية الربح الكافية ليوم معين
وعلى المتداول بعد ذلك إغلاق الصفقة بعد تحقيق الهدف
لا أن ينتظر علّ الأرباح تتضاعف
من الممكن أن تتحول أرباحه إلى خسارة

عندما يغلق الصفقة عند النقطة الهدف
فهر ناجح وعليه أن يشعر بالسعادة
ولا يكتئب حتى لو لاحظ أن السعر يتابع حركته في اتجاه يحقق له مزيد من الأرباح
عليه ألا يكتئب أبداً ويكتفي بما نال
فقد نال هدفه

amrmorasamir
07-16-2012, 02:45
انا بحاول اتغلب على الطمع عن طريق سحب الارباح كل يوم او جزء كبير منها عشان منودش اللوت واخسر الربح اللى انا كسبته كله

mido95
07-16-2012, 02:45
الطمع غريزة موجودة فينا كلنا و المهم هو ان الواحد يعرف يقلل من الصفة دى عندو و يروضها و كدة يبقى الواحد وقف على اول طريق الاحتراف

mamo10
07-16-2012, 02:53
اول شئ لابعادك عن الطمع هو الرضى بالقليل بمعنى قبل التداول يكون لك هدف فى اليوم
اذا وصلت لة اقفل وعيش حياتك الطبيعية ثم تانى يوم قم بالتداول
ام اذا قمت بالتداول بعد تحقيق هدفك فى نفس اليوم اعلم انك سوف تخسر ربحك

omanfx
07-16-2012, 02:57
الطمع
الطمع ده طبيعه ف النفس البشريع
وهو حااجه عاامة مش في الفوركس بس
للتخلص من هذا الطمع في الفوركس بعت انه يجب تحديد عدد معين من النقااط يوميا لا يجب على المتدااول محااوله الزياااده عليهم
لكي يعود نفسه على الثباات مهما كاامت المغرياات اماامه
الاخذ بعين الاعتباار ان هذه الاربااح ممكن تتحول الى خساائر في اي لحضه
اعتقد هذا الشي قد يسااعد في الاقتنااع بالربح الحالي مهما كاان صغير

mage
07-16-2012, 03:39
اقولها لك صريحتا انه لا يمكنك ان تتخلى عن الطمع فى سوق الفوركس لان هذا الشئ يجعلك فى حالة هرع شديد وتريد ان تمكن من الحصول على نسبة كبيرة من الاموال ولكن علينا ان نعرف ان العمل فى الفوركس به الكثير من المعاناة

theprince
07-16-2012, 03:56
الطمع في الفوركس مشكله خطيره وعشان نتجنبها
لازم تحدد لنفسك هدف للصفقه مش تتطمع لأكبر منه

okash
07-16-2012, 16:44
الطمع من الامور التي يجب ان ندرك قبل ان ندخل عالم الفوركس انه شيء سيء ويجب ان تكون تجارتنما خالية من الطمع قبل البدء بأي شيء في الفوركس

top2milan
07-16-2012, 16:46
والله انا مش عارف حل للموضوع دا لكن انا اتعالج عندي لما خسرت كتير ف دلوقتي بحاول اربح ولو قليل والحمدلله

okash
07-16-2012, 17:28
يجب على كل متداول ان ييضع في رأسه ان الطمع غير موجود والتداول لا يتم والطمع موجود ويتدرب على ذلك على حساب تجريبي لكي يبتعد عن الخسارة اثناء التدريب

sara123
07-16-2012, 17:32
أيوة الطمع هو العدو الاكبر للانسان لان النتيجة بتتقلب ضد الشخص الطماع وخصوصا في تداول الفوركس ..حاول تقنع نفسك انك لو طمعت ممكن حسابك يتصفر ممكن تخسر اللي قدامك واللي وراك وعلى فكرة انا فعلا ما ادركتش معنى الكلام دة ومبعدتش عن طمع تماما الا بعد ما ذوقت خسارة كبيرة دا بسبب الجشع دة .. انصحك وانصح الجميع خلوا تجارب غيركم مع الطمع توعظكم ابتعدوا عن الطمع نهااااااااائيا.

forex4ever
07-16-2012, 17:39
الغريب انه بعض المتداولين مهما كانت خسائرهم بسبب الطمع !! فهم لا يكفون ابدا !!ويخسرون بنفس السبب كل مره كل مره وكانهم دخلوا هذا السوق ليخسروا فيه بسبب الطمع !! والعجيب في الامر ان الطمع قاتل فعلا ويقتل الحساب مهما كان حجمه كبيرا كان او صغيرا !!
في رأي لكي تقتل الطمع قبل ان يقتلك عليك ان تضع هدف ثابت وتغلق الشاشه وتشوف لك اي حاجه تعملها غير المتابعة

mahmoud1
07-16-2012, 17:45
الغريب انه بعض المتداولين مهما كانت خسائرهم بسبب الطمع !! فهم لا يكفون ابدا !!ويخسرون بنفس السبب كل مره كل مره وكانهم دخلوا هذا السوق ليخسروا فيه بسبب الطمع !! والعجيب في الامر ان الطمع قاتل فعلا ويقتل الحساب مهما كان حجمه كبيرا كان او صغيرا !!
في رأي لكي تقتل الطمع قبل ان يقتلك عليك ان تضع هدف ثابت وتغلق الشاشه وتشوف لك اي حاجه تعملها غير المتابعة

بالفعل كتير بنتكلم عن الطمع لكن بتجى صفقات بتطمع فيها فى هدف اكبر عن نفسى كنت بتابع الصفقات باستمرار لقيت انه ممكن اطمع ممكن يكون فى خوف من تحويل المكسب لخسارة يعنى نفسية المتاجر فضلت انه افتحت الصفقة واحدد الهدف ليها والاستوب واغلق الشاشة ودى افضل شئ

dz-yac
07-16-2012, 17:50
الطمع يفسد الطبع مثل شعبي
هو سبب خسارة مهظم المتداولين ولمكافحته يجب تحديد عدد لنقاط الي راح تعمل عليه باليوم طبع بالتقريب
سواء رحبتها او خسرتها فلو اردت لمزيد من الربح وقعت في الفخ ولو اردت استدرك الخسارة زاد الطين بلة

magic777
07-16-2012, 19:38
أيوة الطمع هو العدو الاكبر للانسان لان النتيجة بتتقلب ضد الشخص الطماع وخصوصا في تداول الفوركس ..حاول تقنع نفسك انك لو طمعت ممكن حسابك يتصفر ممكن تخسر اللي قدامك واللي وراك وعلى فكرة انا فعلا ما ادركتش معنى الكلام دة ومبعدتش عن طمع تماما الا بعد ما ذوقت خسارة كبيرة دا بسبب الجشع دة .. انصحك وانصح الجميع خلوا تجارب غيركم مع الطمع توعظكم ابتعدوا عن الطمع نهااااااااائيا.

اعتقد يكفي تذكير المتاجر لنفسه بالخسائر اللي عملها بسبب الطمع ده علشان تكون رادع ليه
وقت لما يفكر يفتح صفقات بمخاطره
لانه هنا لما يفتكر الخساره عمره ما هتكون بمثابه جهاز انذار ليه عند فتح اي صفقه بلوت عالي

pimo
07-16-2012, 20:06
الطمع عبارة عن عاطفة نفسي سلبية بالدرجة الاول ومن الصعب ان تتخلص منها في الفوركس الا بالتجربة والخبرة في سوق الفوركس وهي تؤثر مباشرة علي راس المال لذلك يجب الابتعاد عن الطمع قدر المستطاع وان تلاصي دائم بالقليل

okash
07-16-2012, 20:51
التدريب على حساب تجريبي لفترة طويلة هذا قد يساعد على التحكم في الطمع في الفوركس وبالتلي يستطيع التحكم فيه في التداول الحقيقي في الفوركس