PDA

View Full Version : ’هه

محمد السيد محمد
06-21-2014, 22:36
قلنا ولا يحلى الكلام الا بالصلاة والسلام على نبينا محمد خير
الانام .. نرجع لموضوعنا ان الناس اللي بيصدرو لنا الاستراجيات دول .. لما تخسر صفقتك او يتمرجن حسابك كله وتقعد بقه تحلل ايه سبب خسارتك .. تكتشف بقدرة قادر انك انت اللي غلطان .. ههههه .. غلطان ازاي ياجماعة ؟؟!!! دا انا متاكد من الاتجاه صاعد على الساعة والاربعة واليومي والشهري ومفيش نموذج سعري بينبه على الهبوط ومفيش كسر واحنا تحت مش في قمة السعر .. ومفيش مستويات مقاومة على مدى 1 نقطة قدامي ومفيش تشبع بيعي نبهني له الاستوكاسايك ومفيش دايفرجنس ..
وطالع من منطقة دعم قوية ومع ذلك انعكس وكسرها وكسر المناطق اللي تحتها واتمارجن الحساب .. ليييييه؟؟
ايوة انت برده اللي غلطان مين قالك ما تستعملش استوب لوز ؟؟ طيب وايه المشكلة ما انا مخلي حجم الصفق 0.25% يعني عشان يمرجن الحساب لازم ينزل 400 نقطة كاملة ليه ينزل 407 نقطة هو عند معايا وخلاص ؟؟.. !!!
طبعا الناس اللي خسروني في بلاد بره زمانهم بيضحكوا على الوقتى بس بالانجليزي hahahahaaaaaaaaa
ماشى ياولاد الـ ..............حلال المرة الجاية هاستعمل الاستوب لوز ..
اشتغل تاني ومجرد ان اعقد الصفقة بعد تحليل دقيق .. وانظر لمؤشر السعر اجده وقف بيبص علي ... اقوله ههههههه فاكر يامعلم مش ناسي
هحط الاستوب لوز يقولي شاطر انا مبسوط منك .. وساعة ما احط الاستوب لوز يبقي عامل زي الكلب اللي حطيت له عظمة .. ينزل مخصوص يضرب الاستوب لوز .. اشد الاستوب للخلف وهو وراه أشده وهو وراه .. وفي الاخر استسلم واقول يمكن يتكسف على دمه ويسيبه المرة دي ابدا.. ييجي يضربه وبعدين يقف ويبص لي .. ويقولي مش قلت ماتحاولش هجيبك يعني هجيبك .. ووالله ما يمشى اكتر من كده نقطة ويروح راجع تاني .. بابن الـ ...........حلال
انا غلطان اني سمعت كلام اللي قالولي استعمل الاستوب لوز .. انا عندي خطة تانية انا لما يعكس معايا السعر هعمل صفقة عكسية ومش ممكن هخسر تاني ابدا ..هو انت مفكرني هاستسلم
حللت .. وصغرت حجم الصفقة قوي .. وعلقت على صفقة عكسية .. طبعا هو مش واخد باله من الكمين اللي انا عاملهو له وبيرجع بظهره راح واقع في الصفقة العكسية راح باصص لي وضحك قويييييييييييي بس بالانجليزي برده....
وراح طالع منها ومشى بالعرض لا هو طلع للشراء ولا البيع .. طيب اعمله ايه ده اعمله صفقة بالجنب ازاى اقول استني ياولا .. يمكن يطلع او ينزل .. انتظر على كده قد ايه كثير .. ايوه المدة التي تكفيني نفسيا ان ازهق واقرر ترك الفوركس .. الله استنو استنو ده بدا يتحرك دا نزل ايوة كده ياراجل انت شككتني في نفسي ..دا انا ظنيت انهم قفلوا السوق يااااه دا جاب 100 نقطة ووقف ... الله يكون عاوز ترجع ؟؟ طيب لو قفلت عشان آخد الـ 100 نقطة ما هو انا مش ضامن انه يرجع ولو ما اخدتهمش يبقي انا كنت مستني كل ده على الفاضي .. اقولك آخد الـ 100 نقطة وهو باين اهه عامل تشبع بيعي في الاستوكاستيك وعلى طرف قناة البولينجر يعني راجع راجع .. يروح راجع فعلا شوية بسرعة .. ايوة شفتم بقه .. انا واد كده خبير ياعم .. اقفل بقه .. واراقبه وهو بيرجع ان شاء الله 50 نقطة والا حتى 20 كويسن برده
وبعد ماقفل بالظبط .. يروح جاري ناحية اللي قفلتها .. الله يخربيتك .. اقف طب استني .. ولا هو هنا .. ومايسيب الحساب الا ما يمرجنه ... لالالالالالا .. الموضوع ده مش طبيعي دي مش تصرفات جماد دي تصرفات حد عاقل قوي وقاصدني .. ياتري في الشاشة .. والا في الهارد .. لالا ده في برنامج الميتادريدر نفسه .. فاصل ونعود ..

memoxmax
06-21-2014, 23:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا انا بشكر جميع القاثمين على هذا المنتدى الممتاز واشكر جميع اعضاء المنتدى الكرام على تفاعلهم البناء
واشكر صاحب الموضوع على معلماته القيمة واتمنى لك التوفيق ئيبلاشللا

saro123
06-21-2014, 23:49
انا اعتقد ان نجاح الاستراتيجة يتوقف على من يقوم بتطبيقها لابد ان يكون لدية مهارة فيها وبالتالى هنا ياتى دور التدريب الجيد
عليها قبل استخدامها على الحساب الحقيقى

منى الجندى
06-22-2014, 10:50
حضرتك مصاب باحباط لا اشكك بكلامك ابدا السوق فعلا غدار حتى اكثر المحترفين يقولون ذلك
عموما ان كنت تعرضت لمرجنة انصحك بانك تبتعد حتى تستعيد بعض الافكار الايجابيه لو دى قصتك ا مشكلتك
ياريت تطرحها كنت كيف تتعامل يمكن يكون هناك خطا لم تدركه او صواب تحخذرنا منه

haffoudhi
06-22-2014, 12:58
والله انت بتحكي قصتي كانك كنت معي في كل مرة اتمرجن فيها والله احيانا اقوم بصفقه بيع واخرى شراء على نفس الزوج فياخذ الاسبريد من الاثنين ويخلي النتيجه سالبه في الحالتين ويبقي يتفرج علي ويضحك ساخرا ابن الحلال

samozein
06-22-2014, 13:15
بالنسبه لموضوع الاستراتيجيه فهي تعتمد على السوق هو من يقوم بتغييرها
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

a7med84
06-22-2014, 17:14
الخساره للتعلم اخى الكريم شكرا لك عىل عرض الموضوع بشكل جميل

واهميه الاستوبلوز ولكن الاهم هو مكان الاستوب لوز لا يحدد عشوائيا مهم جداةتحخديد مكان الاستوب بشكل دقيق

rojan22
06-22-2014, 17:22
السلام علیکم،
و انا اسألکم لماذا حسابکم بیتمرجن؟
طیب لماذا یکون مجال للتمرجن؟
یا جماعه و نحن فی البدایه من الافضل ان نعمل صفقات قصیرة المدی،
و نرضی بقلیل من الربح و قلیل الخساره،
بالتوفیق للجمیع

ahmedibrahim258259
06-22-2014, 18:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ههههههههه والله موضوعاتك شيقة جدا اخي الكريم وان شاء الله منتظرين منك الكثير
تقبل مروري

INTHENAMEOFALLA
06-22-2014, 18:49
ممكن يكون عندك حق فى هذا الكلام وعموماً المكسب والخسارة على الجميع وكل شىء غير مضمون فى النهاية ومن اراد ان يدخل الى عالم الفوركس يتحمل تذبذبه وعدم استقراره

locos
06-22-2014, 18:52
كل استراتيجية اكيد عندها نقاط ضعف وكل استراتيجية عندها
مستويات للنجاح والفشل
ما فيش استراتيجيات رابحة 100 بالمائة ولو اجتمعت 3 و 4
دائما تذكر ان الاخبار ممكن تسقط عشرات
الاسترتيجيات

memoxmax
06-23-2014, 02:36
اهلا ومرحبا بكل اعضاء هذا المنتدى الكبير واشكر كل من ساهم بنشر معلوماتة وخبراته فى هذا المجال الشيق
مجال الفوركس واخص صاحب الموضوع على مشاركته الفعاله واتمنى لك التوفيق ٍبلقاغنغم

BrahimForex
07-16-2014, 15:37
السلام عليكم اخي الكريم لابد من ايجاد استراتيجية جيدة ناجحة تعمل عليها وتتمرن عليها في الحساب التجريبي قبل الحساب الحقيقي

aysamiman
07-17-2014, 10:32
انا بشكر جميع القاثمين على هذا المنتدى الممتاز واشكر جميع اعضاء المنتدى الكرام على تفاعلهم البناء
واشكر صاحب الموضوع على معلماته القيمة واتمنى لك التوفيق ئيبلاشللا

xdorex
07-17-2014, 16:42
مرحبا شكرا لك افكارك رائعه يا غالي قصه حلوه والله الاستوب لوز ضروري جدا في سوق الفوركس لان الصفقه بدون ستوب لوز
كأنك تضع اموالك في قارب صغير وتنسى ان القارب غير مربوط

Thantoss
07-17-2014, 17:45
رمضان كريم اخواتي واخوتي الكرام
تحية طيب وبعد :)
ههههههههههههههه
اخي انت شارب شي ؟
احم احم سوري

yacrao
07-17-2014, 19:56
طبعا هناك بعض الاستراتيجيات التي تنجح القليل من الوقت بالفعل الوقت الواجب لتوفر الدليل القاطل وبعدها تبدا بالخسارة الكبيرة انا انصح ان يكون تجريب الاستراتيجية طويل الامد

zyzo
07-17-2014, 20:45
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل شكرا جزيلا لك على هذا الموضوع
الرائع هذا اتمنى ان يفيد الجميع
و بالله التوفيق للجميع

حسن زقوت.1
07-17-2014, 21:16
اولا انا بشكر جميع القاثمين على هذا المنتدى الممتاز واشكر جميع اعضاء المنتدى الكرام على تفاعلهم البناء
واشكر صاحب الموضوع على معلماته القيمة واتمنى لك التوفيق ئيبلاشللا.90909

el andaloussi
07-18-2014, 15:59
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم
ان اصابك المارجن لا تيأس ، فعاود البداية و تعلم من اخطائك

AMLAK
08-19-2014, 16:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع الخساره
للتعلم اخى الكريم شكرا لك عىل عرض الموضوع بشكل جميل واهميه الاستوبلوز ولكن الاهم هو مكان الاستوب
لوز لا يحدد عشوائيا مهم جداةتحخديد مكان الاستوب بشكل دقيق مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

doaa sary
08-19-2014, 19:43
والله كلنا بنخسر وف بدايتنا مين مجربش الخسارة بيبقا سوء توفيق او قلة خبرة
عشان كدا لازم نتعلم ونكتسب خبرة ونقرا باستمرار
والخسارة هتقل مع الوقت

mounim1994
08-19-2014, 19:57
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اهلا و سهلا بكم اخي الفاضل
شكرا جزيلا على هدا الموضوع القيم و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

hager omar
04-16-2015, 01:25
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاستراتيجة التي يحكم علي نجاحها او العكس هو تطبيقها ومعرفة مااذكانت حققت ربح ام لا والسوق هو الذي يقوم بتغييرها وكل واحد له مطلق الحرية في اختيار الاستراتجية الخاصة به

تقبل مروري

ibrahim forex
05-22-2015, 02:45
انا اعتقد ان نجاح الاستراتيجة يتوقف على من يقوم بتطبيقها لابد ان يكون لدية مهارة فيها وبالتالى هنا ياتى دور التدريب الجيد
عليها قبل استخدامها على الحساب الحقيقى

antonioforex
05-22-2015, 16:30
السلام عليكم
طبعا اخي الفوركس يوجد به ربح و خسارة و يجب علينا ان نعرف كيف نتعامل مع
هده الامور كي نستطيع الوصول لنتائج ايجابية و بالتوفيق لك اخي الفاضل في عملك

hmadnah123
05-22-2015, 18:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

doom
05-30-2015, 03:02
موضوع مثل هذا مهم جدا اكيد يدل على الخبرة الكبيرة الى حضرتك اكتسبتها فى مجال الفوركس ومشاركتنا
هذه الموضيع يدل على كرم اخلاق حضرتك فى افادة الاعضاء الجدد احييك يا اخى

احمد محسن
05-30-2015, 03:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الفاضل مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و الذي استفدنا منه و من ردود الاخوة عليك
و نتمنى لك الربح الوفير من هذا السوق
تقبل تحياتى اخي الكريم

mohamedhassn
05-30-2015, 03:24
لوز يقولي شاطر انا مبسوط منك .. وساعة ما احط الاستوب لوز يبقي عامل زي الكلب اللي حطيت له عظمة .. ينزل مخصوص يضرب الاستوب لوز .. اشد الاستوب للخلف وهو وراه أشده وهو وراه .. وفي الاخر استسلم واقول يمكن يتكسف على دمه ويسيبه المرة دي ابدا.. ييجي يضربه وبعدين يقف ويبص لي .. ويقولي مش قلت ماتحاولش هجيبك يعني هجيبك .. ووالله ما يمشى اكتر من كده نقطة ويروح راجع تاني .. بابن الـ ...........حلال
انا غلطان اني سمعت كلام اللي قالولي استعمل الاستوب لوز .. انا عندي خطة تانية انا لما يعكس معايا السعر هعمل صفقة عكسية ومش ممكن هخسر تان

almared13
05-30-2015, 03:27
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

محمد العمر
05-30-2015, 04:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا لك على الموضوع جاري التحميل و المشاهدة
ننتظر المزيد منك
تحياتي

jamila cchahed
05-30-2015, 16:43
بسم الله الرحمان الرحيم و انا اسألکم لماذا حسابکم بیتمرجن؟
طیب لماذا یکون مجال للتمرجن؟
یا جماعه و نحن فی البدایه من الافضل ان نعمل صفقات قصیرة المدی،
و نرضی بقلیل من الربح و قلیل الخساره،
تقبل مروري
والسلام

basim
11-16-2015, 20:43
السلام عليكم جميعا
كلام جميل وقصة واقعية كل الذي عمل في مجال الفوركس
لابد وان يكون قد مر بهذه التجربة المريرة وهي المرجنة وتصفير الحساب

doaa sary
12-21-2015, 21:34
والله كلنا بنخسر وف بدايتنا مين مجربش الخسارة بيبقا سوء توفيق او قلة خبرة
عشان كدا لازم نتعلم ونكتسب خبرة ونقرا باستمرار

heroo252
12-21-2015, 21:54
تحليل اسباب الخساره مفيد جدا لكل واحد مننا يعرف هو غلط فايه
وميكررش الاخطاء دى تانى وهنا تصبح السخاره درس ليك ونتعلم منه ومنزعلش لاننا اتعلمنا

forexforex
12-21-2015, 22:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته و السلام على اشرف المرسلين
الاخ الكريم صراح موضوع شيق و افكار جيدة رغم فيه خفة الدم و انا كمان لا اشتغل بالستوب لوز
تقبل مروري

walidabou
12-21-2015, 22:33
الفوركس ليس يهل كما تعتقد أو كما يعتقد الكثير من الناس حيث أنهم يدخلون إلى الصفقات بناء على تحليل بالنسبة إليهم تحليل دقيق
لكن لا تنسى أخي الكريم أن هناك أخبار ،، أن هناك أزمات ،، هناك أوضاع اقتصادية يمكن أن تقلب السعر رأسا على عقب رغم تحليلك

aymansaleh
12-21-2015, 23:21
الاخ الكريم , موضوع مشوق جدا وانت جعلتها حدوته مضحكه بالرغم من انها ماساة معظم المتداولين المبتدئين بالذات واللي بيخسروا اي فلوس يحطوها في الحساب بنفس الاشكال والمواقف الي انت حكيتها
تقبل مروري

kacembouden2
01-19-2016, 23:30

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

yousse
01-19-2016, 23:51
مهما كانت الصفقة قوية وموتوقة ضرر من إستخدام ستوب لوز فهو يحمي حسابك من الأخبار المفاجئ ومن إنعكاس السعر المنطقي واليجب الدخول في صفقة وحدة برأس مالك كله

مصرية
02-06-2016, 20:54
موضوع شقيه وخصوصا ان معظم اما بتخسر صفقه معينه بدور ع الاسباب ايه
وممكن يكون فعلا السبب عيب ف الشركه او ف الشخص نفسه ويمكن يكون
طريقته مثلا فاشله فيجب الفلط ع الشركه مش ع نفسه ولازم يحدد اخطاوئه

أم مهيرة
03-13-2016, 13:12
مش فاهمة ازاي في برنامج الميتاتريدر نفسه
اولا يا اخي لازم تعمل حسابك ان فكرة العمل في السوق وربح الشركات في الصفقات على حاجة اسمها الفروقات
ايوة ما بين سعر البيع والشرا وسعر السوق الانتر بانك زي ما بيقولوا بيبقا المجمل اللي الشركة بتطلع بيه 5 نقط تقريبا

الاسبريد والفارق اللي قولنا علية سعر البنك ودي حاجات بديهية لازم تحطها في الاعتبار وانت بتحدد انت داخل على اي اساس
كمان مش مجرد استراتيجية بتشتغل عليها وخلاص

لا ده جنب الاستراتجية لازم تشوف الاخبار والجدول بتاع البيانات قبل ما تستفتح وتدخل صفقة

موضوع كبير جدا

tahar2015
07-11-2017, 07:44
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
هو لو اي شخص راجع نفسه سيجد المشكله دايما منه مش من السوق
بالتوفيق لك وللجميع اخي الكريم