PDA

View Full Version : إعصار ساندى والفوركس

Pages : [1] 2 3 4

اسيا
10-31-2012, 00:29
السلام عليكم ورحمه الله بصراحه ده اول موضوع اعمله ومش عارفه هاتعاملونى ازاى لكن كما رأيت ان الاعضاء هنا اخوة فى الله بارك الله فيكم جميعا اظن لفت انتباهنا كلنا اعصار ساندى عامل شغل كبير فى امريكا بغض النظر عن الشماته دى ارادة الله فى الظالمين ودفاعه عن الحبيب صلى الله عليه وسلم السؤال هل ستتأثر الفوركس بهذه الاحداث وسعر الدولار هايحصل له ايه والناس التجار الافضل ليهم ايه فى الحالات اللى زى كده على فكرة انا لسه باتعلم اكيد فى حاجات كتير مش فاهماها شكرا ليكم اخوتى فى الله

jamalsale
11-05-2012, 14:04
الاعصار ساندي تسبب في اقفال بورصت نيويورك و في انخفاض الدولار اما باقي العملات
رغم ان هدا لم يدم طويلا فقد تعافا بسبب ان تدخل الدول كانت في محلها وايضا تفاقم مشاكل اليورو

فارس
11-05-2012, 14:35
هو اتاثر حاجة بسيطة الا انة هيرجع زى م كان
ومفيش اى عملة تاثرت

ANGEL_FROM_SKY
11-05-2012, 14:57
السلام عليكم ورحمه الله

بصراحه ده اول موضوع اعمله ومش عارفه هاتعاملونى ازاى

لكن كما رأيت ان الاعضاء هنا اخوة فى الله بارك الله فيكم جميعا

اظن لفت انتباهنا كلنا اعصار ساندى عامل شغل كبير فى امريكا

بغض النظر عن الشماته دى ارادة الله فى الظالمين ودفاعه عن الحبيب

صلى الله عليه وسلم

السؤال هل ستتأثر الفوركس بهذه الاحداث

وسعر الدولار هايحصل له ايه

والناس التجار الافضل ليهم ايه فى الحالات اللى زى كده

على فكرة انا لسه باتعلم اكيد فى حاجات كتير مش فاهماها

شكرا ليكم اخوتى فى الله

على الرغم من كل ما حدث فى امريكا من كوارث مثل ساندى الان ان الدولار ارتفع وباقى العملات والسلع هبطت وكذلك النفط
لذا اختى الكريمه حللى دائما الدولار لمعرفه مدى قوته وضعفه من خلال تحليل الدولار ولا تعير انتباها الى الاخبار ابدا

---------- Post added at 11:57 AM ---------- Previous post was at 11:56 AM ----------

السلام عليكم ورحمه الله

صلى الله عليه وسلم

شكرا ليكم اخوتى فى الله

على الرغم من كل ما حدث فى امريكا من كوارث مثل ساندى الا ان الدولار ارتفع وباقى العملات والسلع هبطت وكذلك النفط
لذا اختى الكريمه حللى دائما الدولار لمعرفه مدى قوته وضعفه من خلال تحليل اندكس الدولار ولا تعير انتباها الى الاخبار ابدا

y4x
11-05-2012, 15:05
اللهم لا شماته مش عارفة لية الناس بتشمت فى امريكا

مع ان اميركا فيها مسلمين

emara2013
11-05-2012, 15:05
انا اعتقد ان تجاره العملات الاجنبيه من اهم الاعمال التى لابد وان نقوم بها حتى
نستطيع ان نحقق ارباح كبيره جدا تساعدنا على تغير حياتنا بكل سهوله

---------- Post added at 02:05 PM ---------- Previous post was at 02:01 PM ----------

latraaa
11-10-2012, 16:46
كل ما يحدث في العالم سواءا الحروب أو الكوارث أو النجاحات لها التأثير المباشر على سوق الفوركس لأنه أصلا مرتبط بسوق العملات

MAGDY
11-19-2012, 04:27
إعصار ساندى وتوابعه ونتائجه ، أثرت وبلا شك على قيمة الدولار .. ولكن
كان التأثير لمدة لم تتجاوز الخمسة أيام .. بحسب ما ظهر لنا على شارتات العملات فى الفوركس
وسريعاً .. تعافى الدولار وتعافت ماما أمريكا ، وعاود الدولار صعوده وارتفاعاته .. كالعادة طبعاً
تحيااااااااااااااتى

Mohi1192
11-19-2012, 05:10
كل شئ من الكوارث لها تأثير على العمله ودوله مثل امريكا كبيره تقدر تشتري عملتها حاليا في الضياع وتستنى لما يعلىا وتبيع هذا افضل شئ

وبالتوفيق

kazintzakis
11-19-2012, 10:17
اي كارثة ممكن ان تؤثر على سوق الفوركس من إغلاق للبورصات و تدني لقيمة العملة .. و كما وجدنا في الاعصار انخفضت قيمة الدولار
امام العملات الاخرى و لكن كان هذا لمرحلة قصيرة بسبب معرفة حجم تأثير الكارثة و تدخل الحكومة في الامر و ربما ضعف الاسواق الاوروبية قلل أيضا من تدني سعر الدولار

أمير الحياة
11-19-2012, 11:27
ممكن يكون في تأثير بس اعتقد ان كل دوله لها مخزون استراتيجي من الاموال حتى لو هناك شركات اغلقت
فليس كل دوله ياتي لها كارثه يتاثر سعر عملتها

maloka
11-19-2012, 12:14
اولا اعصار ساندي قفل بورصة نيويورك وفعلا عمل انخفاض في سعر الدولار
بس اعتقد مش جامد لان كنت مراقبله ساعتها وحسيته عادي
وفاكرة ساتعتها انه قعد ايام وبعدين رجع الدولار يرتفع تاتي وربنا يوفقك يااختى

ahmed1980
11-19-2012, 12:52
بسم الله الرحمن الرحيم
الاخبار تؤثر علي العملة ولكن لفترة قصيرة اي علي المدي القصير
ولكن علي المدي المتوسط والبعيد لا يوجد تأثير لها

face book
11-19-2012, 13:20
هو طبعا الاسواق العالميه كلها بتتأثر بالاعصار والرلازل والكوراث السياسيه والطبيعيه ولكن لا تتنبأ باي الاتجاهات السوق سوف ينطلق

التحليل الفني وحده من وجهه نظري هو القادر علي تحديد اتجاه السوق القادم ولكن كن عندك البدايل دائما ومطور لطريقه التداول فورا

face book
11-19-2012, 13:22
هو طبعا الاسواق العالميه كلها بتتأثر بالاعصار والرلازل والكوراث السياسيه والطبيعيه ولكن لا تتنبأ باي الاتجاهات السوق سوف ينطلق التحليل الفني وحده من وجهه نظري هو القادر علي تحديد اتجاه السوق القادم ولكن كن عندك البدايل دائما ومطور لطريقه التداول فورا

nour7
11-19-2012, 13:52
أختي الكريمة
أعتقد أن الفوركس يتأثر أكثر بالتحليل الفني أما التحليل الأساسي أو ما نطلق عليه بالأخبار
فتأثيرها يكون بسيطا ولحظيا، يمكن القول أن أسعار العملات تتأثر 80 بالمئة بالتحليل الفني والباقي الذي هو 20 بالمئة بالتحليل الأساسي

nour7
11-19-2012, 13:57
أختي الكريمة
أعتقد أن الفوركس يتأثر أكثر بالتحليل الفني أما التحليل الأساسي أو ما نطلق عليه بالأخبار
فتأثيرها يكون بسيطا ولحظيا، يمكن القول أن أسعار العملات تتأثر 80 بالمئة بالتحليل الفني والباقي الذي هو 20 بالمئة بالتحليل الأساسي

hassan asayed
11-19-2012, 14:18
اكيد يا اخى الكريم اعصار ساندى هيؤثر كثيرا على سعر الدولار
وعلى كثير من العملات ومثل هذة الاخبار تؤثر على سير السوق
ولهذا يجب الاهتمام بالتحليل الاساسى حتى تتمكن من معرفى الاخبار
الى ممكن تؤثر على سير اتجاة العملة والسوق
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا لما يحبة ويرضاة

أبو زيد
11-19-2012, 18:46
السلام عليكم ورحمة الله

الكوارث الطبيعية معتادة في الولايات المتحدة الامريكية واعصار ساندي لن يؤثر بشكل كبير عن الدولار , لأنه وكما تعلم ان نسبة الخسائر فيه لا تتعدى 20 مليار دولار وهاته الخسائر ليست بشيء في دولة مثل الولايات المتحدة الامريكية.

abdenbi
11-19-2012, 20:25
الكوارة الطبيعية لها تاتيرات على العملات كما حدة عند اقفال بورصت نيويورك
و الاستجابة التي تحصل بعد الحادث يكون لها تاتير لكن ساندي غطت عليه الانتخابات الامريكية

abero
11-19-2012, 22:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اختى الكريمة بالتاكيد اى احداث او اخبار قوية او اقتصادية او عالمية او كوارث تؤثر عل حركة السوق
كما ان سعر العملة الخاصة بهذه البلد يتدهور اما العملة الاخرى المقابلة لها وانا ارى انه بالتاكيد اعصار ساندى سؤثر على سعر الدولار

ahmed1980
11-20-2012, 12:35
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا المسلم لا يشمت في مصائب الاخرين
لان هناك مسلمين ايضا وهناك من ليس لة دخل بالموضوع اصلا
اما عن الاخبار لا تؤثر علي الفوركس الا علي المدي القصير فقط

ahmedsaied
11-20-2012, 20:05
السلا عليكم ورحمه الله وبركاته اى حادث كارثه اعصار يؤثر على الاقتصاد اكبر الدول فى العالم بالسلب مثل اعصار ساندى الزى حصل فى امريكا وجدنا انخفاض للدولار اوقات الاعصار وايام الازمه العالميه 2008 ايضا انهيار لالاقتصاد الدول الكبرى وجدنا هبوك حاد لالاسعار

face book
11-21-2012, 13:37
طبعا الفوركس يتأثر بكل الكوارث الطبيعيه ولكن متي ندرك انها تأثيرات لحظيه ؟؟ حتي لو كانت تأثيرات كبيره المدي هل هي قادره علي تديد اتجاه السوق؟؟

طبعا الاجابه معروفه يبقي القضيه كلها باطله ووحده التحليل الافني هو من يحرك السوق

LTF
11-21-2012, 21:59
السلام عليكم و رحمة الله
أكيد كان له تأثيرات رهيبة على سعر الدولار مقابل اليورو حيث انخفض الطاب على الدولار عند اغلاق بورصة نيويورك وهو ما أدى الى انخفاضه مقابل اليورو لكن سرعان ما سجل انتعاشا ملحوضا هذه الأيام

azifek
11-28-2012, 01:57
أختي الكريمة
الإعصار الذي يسمى ساندي قد مر على أمريكا و لاحظنا أنه لم يؤثر كثيرا على الفوركس و الأسهم
حيث أن كل شيئ عادي إلى طبيعته بعد مرور الإعصار

حمو
11-28-2012, 16:59
يحتاج افوركس الي دراسة العملة ودراسة نقاط الدعم ليس علي المنصة وحسب وانما نقاط دعم الحكومة للعملة ومدي استجابة العملة للدعم
الكوارث توثر بشكل كبير في عملة البلد ولكن تاثر العملات متفاوت حسب اعتماد الاقتصاد

نانسي
11-28-2012, 17:12
حبيبتي التاثير كان ضئيل وسرعان مااستعاد الدولار عافيته لانه عمله قويه جدا لا تتاثر بشكل كبير
ولكن الاخبار القويه مثل الاعصارات والزلازل والبراكين يمكن ان تؤثر في العملات الضعيفه وليس الدولار لذلك تجديه يحتل الصداره في المضاربه
وانا عن نفسي افضله جدا جدا ولا اضارب الا بيه

azifek
12-07-2012, 22:09
هو اتاثر حاجة بسيطة الا انة هيرجع زى م كان
ومفيش اى عملة تاثرت

نعم أخي و أنا كذلك لا حظت هذا الأمر
حيث لم يتأثر الدولار كثيرا و إنما قلت السيولة في الفوركس

yaallah2
12-07-2012, 22:37
طبعا الكوارث الطبيعية تؤثر على الفوركس بالسلب وايضا اعصار ساندى اثر بالفعل على الفوركس والدولار الامريكى
ولكن ليس تاثير كبير لان امريكا دولة قوية وتستطيع ان تتعدى هذه المرحلة بسرعه كبيرة

forex3
12-13-2012, 10:41
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته من المعروف والطبيعى ان اى كارثة لا قدر الله تحدث على اى بلد لابد ان تؤثر عليها وخاصةعلى اقتصادها وعملاتها ولكن من العجيب ان امريكا لم ولن تتأثر الا لبضع الايام القليلة وعادت اقتصادياتها يتعافى من جديد وكأن شيئا لم يحدث

Dancober
12-13-2012, 10:56
سوق العملات بيتأثر بكل حاجة بتحصل فى اى مكان تابع ليه العملة اللى هنتعامل معاها وان شاء الله ربنا يوفق الجميع ويبعدنا عن الكارث

ana_masrya
12-13-2012, 11:31
الظروف الاقتصادية تؤثر علي العملات وبالتالي اعصار ساندي لا بد له من احداث
تأثير علي البورصة الامريكية لانه يتم غلق البوصات اثناء الكوارث الطبيعية او
المشاكل الاقتصادية او السياسية وبالتالي لابد لها من التأثير في العملة

mannon
12-13-2012, 13:06
سوق العملات بيتأثر بكل حاجة بتحصل فى اى مكان تابع ليه العملة اللى هنتعامل معاها وان شاء الله ربنا يوفق الجميع ويبعدنا عن الكارث

اللهم امين ، لان فعلا الفوركس يعتبر من اكتر الاسواق حساسية لاى اخبار او كوراث او ازمات تحدث على مستوى العالم
حتى الاشاعات تاثيرها علية قوى

nabilo
12-18-2012, 22:25
رغم ان هدا لم يدم طويلا فقد تعافا بسبب ان تدخل الدول كانت في محلها وايضا تفاقم مشاكل اليورو

Sama Mohamed
12-18-2012, 22:27
اكي طبعا هيكون فى تاثير على سوق الفوركس وخصوصا على سعر الدولار ووجدنا ان بعد اعصار ساندى انخفض سعر الدولار اما العملات الاخرى ولكن رجع زى مكان واحسن

birdgull
12-18-2012, 22:43
طبيعي سعر الدولار بيتأثر بالأحداث وخصوصا الأحداث المهمة
وأحداث اعصار ساندي النهارده احداث كتير مهمة واعتقد ان الدولار سعره هاينزل
ولكن امريكا هاتقدر تعدي الأزمة لانها دولة ليست بصغيرة

basma.bosy
12-18-2012, 23:05
انا ايضا مازلت مبتدأة مثلك وهذا السؤال جيد وانتظر اجابة الخبراء معك لنتعلم منهم تاثير الكوارث الضخمة على الفوركس

mohamed33
12-18-2012, 23:13
اه اكيد اعصار ساندي بياثر كبير وخصوصا انه سبب خسائر كبيره جدا ولولا الاحتياطات
والاجرائات الي اتخذت مكنش حصل حصر كده للخسائر

hard$currency
12-19-2012, 00:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بالتاكيد اضافه جيده يا اخى الكريم ومبارك عليك الاضافه والموضوع الاول لانه رائع وجيد لان الاخبار تكون مهمه جدا وبعضها يكون مؤثر على التجاره وقيمه العمله
وبالتاكيد الاقتصاد الامريكى تاثر بشكل كبير جدا بالاحداث الجريه والاعصار المسمى ساندى بالتوفيق للجميع

shimaa
12-19-2012, 01:07
انا فى اعتقادى اختى العزيزة ان الدولار عملة قوية جدا وصعب اوى انها تتاثر بالاخبار لان هتلاقى اغلب الصفقات تتم بالدولار بدليل ان الدولار لم يتأثر باى خبر من الاخبار حتى الاعصار ساندى يعنى شوية كده ورجع تانى بعكس عملة زى اليورو شوفى اتبهدلت ازاى فى الازمة الاخيرة ..علشان كده انا باستبعد اى تأثير قوى على الدولار من الاخبار .

mannon
12-19-2012, 14:08
انا فى اعتقادى اختى العزيزة ان الدولار عملة قوية جدا وصعب اوى انها تتاثر بالاخبار لان هتلاقى اغلب الصفقات تتم بالدولار بدليل ان الدولار لم يتأثر باى خبر من الاخبار حتى الاعصار ساندى يعنى شوية كده ورجع تانى بعكس عملة زى اليورو شوفى اتبهدلت ازاى فى الازمة الاخيرة ..علشان كده انا باستبعد اى تأثير قوى على الدولار من الاخبار .

على فكرة الاخبار دى لعبة كبيرة وانا كتير بقول كدة ومحدش بيصدق ومش اى حد على فكرة يعرف لايكسب مع الاخبار او يتوقع تاثيرها لازم يكون فاهم كويس سياسة عشان يعرف يشتغل على الاخبار

moonlight32
12-19-2012, 14:24
إعصار ساندى وتوابعه ونتائجه ، أثرت وبلا شك على قيمة الدولار .. ولكن
كان التأثير لمدة لم تتجاوز الخمسة أيام

ahamed ali
12-19-2012, 14:26
الاسواق العالميه كلها بتتأثر بالاعصار والرلازل والكوراث السياسيه
والطبيعيه ولكن لا تتنبأ باي الاتجاهات السوق سوف ينطلق التحليل
الفني وحده من وجهه نظري هو القادر علي تحديد اتجاه السوق القادم

البرجيسي
12-19-2012, 14:35
طبعا الاعصار سندي كان له مردودات فعل كبيرة في امريكا وطبعا ذي ما شوفنا جميعا البوررصات كلها قفلت والدولار قيمته قلت جدا ودي كانت فرصة برده للتجار المحترفين في فوركس انهم يستغلو سقوط الدولار ومنهم من كان واعي جدا في شراؤه بشكل طويل المدي الي ان يرجع الي قيمته ويستفيد كثيرا من كم الفرق

amazirr
12-19-2012, 14:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاعصارات كتيرة في امريكا وداللك من غضب الله عليهم ولاكن السؤال هنا هو كيف تتعامل الادارة الامريكية مع هاته المشاكل من له جواب فل يمدنا به

sabirdaba
12-19-2012, 14:39
أكيد أخي هذا يسبب تأثير كبير ويكفي ما خسرته أمريكا بسسب اغلاق بورصة نيويورك وكذلك نجد أن اليورو من وقت الاعصار واليورو يتجه للصعود ومازال ليومنا هذا

محمد عويس
12-19-2012, 14:45
عليه أفضل الصلاة والسلام
وطبعا اى شيئ يحدث فى الحقيقه فهو ياثر كثيرا فى الفوركس وطبعا قد اثر هذا الحدث بالسلب على امريكا ولكن انا اعرف ان امريكه قادره على تخطى هذه الازمه وقد رجع الدولار ينافس من جديد

Asmaa_R
12-19-2012, 14:49
اكيد اعصار ساندي اوي حادث يحدث في العالم وبالاخص في امريكا بيؤثر تاثير شديد في الفوركس ولكنني اعتقد ان التاثير مش هيكون كبير او لن يطول

yaallah3
12-22-2012, 02:36
اذا كان الدولار اتاثر باعصار ساندى فدة كان لمدة قصيرة جدا
وبعد ذلك استطاع الصعود مرة اخرى لذلك ليس من الضرورى ان تؤثر مثل هذه الحالات فى الفوركس

a.mahmoud
12-22-2012, 03:07
من اهم العوامل المؤثره في اي بورصه سواء بورصه اسهم او بورصه عملات هي الكوارث الطبيعيه و الاستقرار السياسي وكارثه تسونامي اليابان خير دليل

mohamed_forex2011
12-22-2012, 03:10
ساندى على عملة الدولار فقط ولكنه جعل التداول ضعيف وذلك بسبب انه بورصة نيويورك كانت مغلقة
ولان امريكية تعاملتها بتاثر على السوق وبتجعل التداول كبير الحجم

ayman.shosha
12-22-2012, 03:27
بالطبع اختى العزيزة
اى خبر سىء او اشاعة حتى سيئة قد تؤثر بالسلب على قيمة العملة
فكارثة تعنى عدم استقرار وهروب رأوس اموال
او فوائد بنكية عالية
او حتى ضرائب
وكلها تعنى الهبوط

m4ha
12-22-2012, 08:51
السلام عليكم اختى الفاضله
فى الحقيقه اى كوارث طبيعية فى بلد مثل امريكا او استراليا او البلاد المعروفه بانها تؤثر تأثير كبير على الفوركس
بالتاكيد الكوارث تؤثر على بورصة البلد نفسها وبالتالى تؤثر على سعر العمله وبالتالى تؤثر على الفوركس
لذلك اعصار مثل اعصار ساندى بالفعل يؤثر على الفوركس تأثير كبير
ولكن كما نرى الان ان امريكا عادت من جديد صاحبة السيادة والسلطه
ولكن اريد ان اخبرك شيئا بعيدا عن الفوركس اننا لم نشمت ابدا فيما حدث فى امريكا لان يوجد امهات فى مصر لديها ابناء فىامريكا يعملون بها وبالتالى كان الخوف يسيطر علينا اكثر من امريكا
حفظ الله المسلمين جميعا

بحر الدولارات
12-22-2012, 17:14
انا اعتفد ان لابد من التحليل
لان اى مكان ممكن يحدث فيه
اى مؤثرات تحدث ولكن ما المدى
الذى يمكن ان يؤثر به على العملات

haze5m
12-22-2012, 18:07
اان اعتقد ان الفوركس تاتر كتيرا بعد اعصار ساندي
وفذ تاذي الدولار الامريكي وهبط هبوط عنيف

zeze mohamed
12-22-2012, 19:35
السلام عليكم ورحمه الله

صلى الله عليه وسلم

شكرا ليكم اخوتى فى الله

معروف ان كل عملة بتتأثر باحداث البلد صاحبة العملة واكيد الولار الامريكى سعره هيقل ولكن ليس بالوقت الكثير . وان شاء الله الموضوع ميطولش

asmoune
12-23-2012, 04:39
مرحبا بك بيننا
إعصار ساندي كان له تأثير في كل المجالات
أما بخصوص الفوركس فقد تم إغلاق بورصة نيويورك
وحدث انخفاظ في سعر الدولار طبعا

dmx
12-23-2012, 05:29
طبعا اللهم لا شماته ولكن نحب نذكرهم ان الله يمهل ولا يهمل

واكيد طبعا هيأثر بالسلب على الدولار وهيدخل الدولار فى دوامة الهبوط لحد لما يخلص الاعصار وتبدأ الدول الحنينة بالتبرع لامريكا لرفع اقتصادها وانهاء اثار الاعصار وهيرجع الدولار زى القرد تانى

Ahmed H
12-23-2012, 16:11
الفوركس يتأثر بكل الكوارث الطبيعيه ولكن متي ندرك انها تأثيرات لحظيه
مش هتاثر مثلا علي الاتجاه الشهري

Eslam Rashwan
12-26-2012, 20:57
مرحبا بك اخى ومرحبا باول موضوع لك
بالنسبة للإعصار انا اظن انه سيؤثر بشكل كبير على السوق لان الولايات المتحدة من الدول العظمى والتى توثر الاحداث فيها بشكل كبير على الفوركس لانه يتأثر بالاحداث الكبرى فى الدول العظمى ولكن اكيد ان شاء الله سرعان ما سيتعافى الدولار من هذه الازمة

saly
12-30-2012, 14:41
الحقيقه ان الفتره دى فاتت وكان تاثير الاعصار قليل جدا
واضح ان كان فى استعدادات من البدايه للامر ..بس فى الطبيعى اكيد الاحدث اللى زى كدا بيكون ليها تاثيرها على العمله واقتصاد الدوله

Hamdy Elhossiny
12-30-2012, 14:52
طبعا الظروف البيءيه من احد اسباب ارتفاع او انخفاض عمله الدوله
والتقلبات فى بورصتها لان لها تأثير كبيير على الحاله الاقتصاديه للدوله

ezel
12-31-2012, 00:16
طبعا الظروف البيءيه من احد اسباب ارتفاع او انخفاض عمله الدوله
والتقلبات فى بورصتها لان لها تأثير كبيير على الحاله الاقتصاديه للدوله

فعلا فالفوركس يتحرك السعر فيه بعد اي خبر ممكن يقع
بالتالي لا اشك ان اي اعصار كبير سيؤثر سلبا على عملة البلد

h_gogo
12-31-2012, 04:07
اعصار ساندى دمر العالم كلو ودمر الدولار والله اعلم والسلام عليكم

safi
12-31-2012, 06:36
طبعا الكوارث الطبيعية دي من اكتر الحاجات اللي بتأثر في سوق الفوركس واكيد مش عشان بنتكلم علي كارثة عن حد يبأه بنشمت فيه ربنا يبعدنا عن الشماته في الناس بس فعلا السوق اكيد هيتأثر جامد بالموضوع ده وان شاء الله ربنا يسهلها ونقدر ناخد ارباح كويسة.

Alfreedom
12-31-2012, 07:12
اكيد اخى اخبار زى دى لازم تعمل فرق فى العملات دى اخبار اساسيه واى اخبار اصلا لازم تعمل فرق فى هبوط وصعود العمله ودى بتكون فرص للتجار

شيرين
12-31-2012, 07:48
بالرغم من الي حصل واللهم لا شماتة طبعا بس تجارة الفوركس مستمرة
هو ممكن سعر العملة يتاثر بالظروف الي حصلت بس السوق شغال

pirlo
12-31-2012, 08:47
اعتقد ان الاقتصاد المريكي من اقوي الاقتصاديات في العالم ولا يتؤثر بسهوله وان تأثر لايدوم طويلا

شيرين
12-31-2012, 08:57
اكيد الوضع المالي للسوق هيتاثر بالاعصار واللهم لا شماتة
بس السوق مستمررر

forex star
12-31-2012, 19:39
اولا بهنيك على قدومك للمنتدى ودخولك عالم الفوركس اما بخصوص اعصار ساندى
فاكيد حدث زى دا بيأثر بشكل ما على سوق العملات

MINAEDWARDW
12-31-2012, 22:35
اعصار ساندى كان كارثة طبيعية وان كان لها تأثير على الناحية الاقتصادية ولكن سرعان ما يتعافى الاقتصاد مرة اخرى

saad forex
01-06-2013, 01:56
اللى انا عرفته واتعلمته ان الاخبار اى اخبار سياسيه او قمعيه حتى
وليست الاقتصاديه تأثر على سوق الفوركس

محمد طارق
01-06-2013, 02:22
اعصار ساندي تسبب في اقفال بورصت نيويورك و في انخفاض الدولار اما باقي العملات
رغم ان هدا لم يدم طويلا فقد تعافا بسبب ان تدخل الدول كانت في محلها وايضا تفاقم مشاكل اليورو وبعد زلك ارتفع سعر الدولار

walaabassuoni
01-06-2013, 02:25
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته, مرحبا بيكى فى هذا المجال الرائع, وبالنسبة للاعصار فأكيد انه أثر على الفوركس وعلى سعر العملة حيث انخفض سعر الدولار ولكنهم سرعان ما تداركوا الموقف.

donya_elkhir
01-06-2013, 02:29
اولا اهلا بحضرتك فى عالم الفوركس وكلنا لسه مبتدائين وبنحاول نتعلم اسرار الفوركس وبالنسبه للتاثير على العملات اكيد بيحصل تاثير كبير

مع حدوث اى خبر قوى او كارثه كبيره ومع حدوث اعصار ساندى انخفض الدولار امام العملات الاخرى مع ان امريكا لها اكبر اقتصاد عالمى

salma saad
01-06-2013, 02:33
الكوارث لها تأثير على العمله فاعصار ساندى طبعا أثر وبلا شك على قيمة الدولار ولكن
كان التأثير لمدة لم تتجاوز الخمسة أيام

amera samer
01-06-2013, 02:38
اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين.اعصار ساندى اكيد اثر كثيرا على الفوركس وعلى الدولار ولكن باقى العملات لم تتاثر ولكن امريكا طبعا استطاعت ان تتعافى بشكل كبير خلال فترة قصيرة وبدات ترجع قويه تانى

Egyptian Trade
01-06-2013, 03:01
علية أفضل الصلاة والسلام
طبعا اى حاجه بتحصل على ارض الواقع بتاثر على سوق الفوركس لان هذا سوق عملات والعملات هى التى نتاجر بها على ارض الواقع لهذا يحدث تاثير وطبعا هذا الاعصار يؤثر بالسلب على امريكا ويخفض من قيمه الدولار

star forex
01-07-2013, 18:20
اكيد الكوارث التى تدث على المستوى الدولى خاصه فى الدول الكبرى يؤثر
بشكل كبير فى سوق العملات وبشكل ملحوظ

deya2005
01-07-2013, 18:38
كل شئ ممكن ان يحدث بالعالم له تاثير ساندي وغير ساندي
حتى لو تعين رئيس او اقيل رئيس
كلو بياثر انفجار انبوب او مظاهره واحتجاجات بياثر بسوق العملات

no name
01-07-2013, 18:42
اعصار ساندى من الكوارث الطبيعية كما نعلم وايضا نعلم ان الكوارث الطبيعية تؤثر فى الفوركس وفى حركة العملات وبالفعل قد اثر اعصار ساندى على سعر الدولار وحركته فى السوق ولكن ايضا سوق يرتفع فى الفترة المقبلة لاننا نعلم ان الحكومة الامريكية لن تتركه فى الانحدار

sabirdaba
01-07-2013, 18:43
نعم أخي اعصار ساندي كان له ضرر كبير على اقتصاد أمريكا وباقي الدول التي دخل الاعصار الى داخل أراضيها ومنها كندا كذلك لكن أمريكا تضررت أكثر لأنه وصل لمدينة نيويورك والذي تتواجد به بورصة أمريكا والتي هي أكبر بورصة في العالم ودفع بها لاغلاق أبوابها مما كان سيدفع أمريكا الى اعلان حالة تقشف في البلاد مع بداية السنة الجديدة

tota
01-07-2013, 18:43
اعصار ساندى تقريبا ماثرش فى الاقتصاد الامريكى
طبعا كلنا عارفين ان صعب اوى حد ياثر فى اقتصاد
الدول الكبرى لانهم بيبقى عندهم الحلول قبل المشكلة

egypt2013
01-08-2013, 00:13
السلام عليكم ....... بالطبع اخى يتاثر الفوركس بهذه الاخبار وهى اخبار حوادث كبري بالفعل توثر علي الدولار ، و الافضل بالنسبة للجدد في هذه الحالة الابتعاد عن السوق ، تحياتى

حسن
01-08-2013, 07:40
بتاكيد يا اخى ندى ممكن يؤثر جدا على الفوركس
وعلى اتجاة السوق والاسعار
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

ahmed1
01-08-2013, 11:00
نعم الفوركس يتأثر اثر كبير جدا بتلك الاحداث وخاصه السياسيه ولكن لو البلد اقتصادها قوي جدا

يمكن التخطي لهذه المشاكل بسرعه والعكس صحيح اذا كانت الرؤيه ضبابيه كما هو الحال في مصر الان

ess_ess
01-08-2013, 15:25
السلام عليكم ورحمه الله

صلى الله عليه وسلم

شكرا ليكم اخوتى فى الله

معروف ان العمل بتتأثر بأحداث بلادها وفى مثل هذه الظروف سوف يتأثر الدولار الامريكى ولكن ربنا يسترها على الفوركس وميكنش فى خسائر

maged mohamed
01-08-2013, 16:37
بسم الله الرحمن الرحيم
اكيد اخى الكريم من الحاجات اللى بتاثر فى سوق الفوركس بالسلب
الكوارث الطبيعيه

Dana
01-26-2013, 07:20
♠♠☺السلام عليكم ورحمة الله وبركاته♠♠☺
========
Dana
========
رجع

admelmolto
01-26-2013, 07:36
اعتقد تم التغلب علي الاعصار بنجاح وقت الاعصار ده كان في مشاكل في الدولار وكان اوباما كمان ناجح قبله بي فتره صغير ولكن تم رجوع
الدولار الي المكانه الطبيعيه بتاعته مع باقي العملات

derar
01-26-2013, 09:44
السلام عليكم
ليس لدي من الخبرة
الكافية لاوضح لك لكن
باعتقادي خبر مهم مثل
هاظ الا ويؤثر على السعر

mohamed badawy
01-26-2013, 09:46

baker
01-29-2013, 21:19
السلام عليكم
اكيد يؤثر على الفوركس بس
كيف يعني احنا نعرف انه اميركا
هي من الدول اللي ناسها تجار
فوركس محترفين وخلاص والباقي عندكو
يعني يؤثرو أكيد

insta client
01-30-2013, 00:11
والله يا اخى الكريم انا عن نفسى مش فاهم اى حاجه من الموضوع ده وتقبل مرورى وان شاء الله ربنا يوفقنا اخى الكريم

كريم سليمان
01-30-2013, 03:19
لقدسجلت الاعصار في مدينة نيويورك رقم قياس بإرتفاع الفيضانات فيه التي غمرت العديد من المناطق في نيوريوك حيث بلغ إرتفاع المياة أربع أمتار وأغلقت الكثير من المحال والمنشاءات والشوارع .ومن المتوقع ان تكون الأضرار التي خلفها الإعصار بقيمة 20 مليار دولار أمريكي. وفي يوم الإثنين 29 أكتوبر تم الإعلان عن إغلاق بورصة نيويورك لمدة يومين كما ألغى أوباما لقاء إنتخابيا رئاسيا وتم إلغاء 610800 رحلة جوية وقد بغلت قوة الرياح 280 كم في الساعة.

majdellah
01-30-2013, 03:22
بالفعل أخي موضوع جيد و مع في هذا الطرح خير بالتوفيق للجميع إن شاء الله

lil ledo
01-30-2013, 03:50
اعتقد ان الاقتصاد الامريكي لا يتأثر بسهوله لانه من اقوي الاقتصاديات في العالم ولو تأثر سرعان ما يعود بقوه

ibrahim mohamed
01-30-2013, 03:53
السلام عليكم اخى الكريم

اكيد طبعا اعصار ساندى سبب هبوط للدولار امام بعض العملات او معظمها تثريبا وده لاغلااق بورصة نيويورك

elmansy
02-18-2013, 18:16
الدولار عملة قوية جدا وصعب اوى انها تتاثر بالاخبار لان هتلاقى اغلب الصفقات تتم بالدولار
بدليل ان الدولار لم يتأثر باى خبر من الاخبار حتى الاعصار ساندى يعنى شوية كده ورجع تانى

mahammed galal
02-18-2013, 18:35
اخى الكريم ...... رغم ان هدا لم يدم طويلا فقد تعافا بسبب ان تدخل الدول كانت في محلها وايضا تفاقم مشاكل

حسن
02-18-2013, 19:08
بتاكيد يا اخى الفوركس هيتاثر لانة بيعتمد على
اقتصاديات الدول والعملة واكيد العملة والاقتصاد هيتاثر بالاعصار

RomanyMoreed
02-18-2013, 19:45

والله انا مش عارف هو ممكن الاعصار ده يكون سبب من اسباب انخفاض الدولار نتيجه للي سببه

spiderforex
02-18-2013, 21:18
أوريد ان اقول لك ان عملة أمريكا هي العملة الوحيدة التي لا تتأثر اطلاقا لا في حالة هبوط العملة أو في حالة الصعود لأن الدولار هو العملة الاولى على مستوى العالم ةهي العملة التي دائما عليها طلب

nader halfa
02-18-2013, 21:47
السلام عليكم ورحمه الله

صلى الله عليه وسلم

شكرا ليكم اخوتى فى الله

الاتجاه العام اقوي من الخبر ي عزيزتي
اذا شفتي الاتجاه العام لم يتغير بفعل هذا الاعصاار:accute:

Bassemrko
02-18-2013, 21:58
اكيد يا غالى له تاثيير اذا كانت فى جانب المناطق التى تتعامل معها كل الشركات

Abdo_Abdo
02-18-2013, 22:13
الظروف الاقتصادية او البيئية تؤثر فقط علي البلد التي تحدث فيها الاحداث وبالتالي فان الاعصار اثر
فقط علي السوق الامريكية ويؤثر علي سعر الدولار اما باقي العملات فلا علاقة لها بالاعصار ولا نتائجة

medo323
02-18-2013, 23:44
بالرغم من كل ما حدث فى امريكا من كوارث مثل ساندى الان ان الدولار ارتفع وباقى العملات والسلع هبطت وكذلك النفط
لذا اختى الكريمه حللى دائما الدولار لمعرفه مدى قوته وضعفه من خلال تحليل الدولار .أي كارثة ممكن ان تؤثر على سوق الفوركس من إغلاق للبورصات و تدني لقيمة العملة .

tota2000
02-19-2013, 00:04
السلام عليكم
الاخبار لا تؤثر علي الفوركس الا علي المدي القصير فقط

الى الامام
02-19-2013, 00:33
و عليكم السلام و رحمة و بركاته
بالطبع اى احداث عالمية تؤثر فى سوق الفوركس و تؤثر على العملات المختصة بالحادثة و احيانا تنهار العملات لمثل هذه الكوارث سواء طبيعية او غيرها

darin hamed
02-19-2013, 00:37
انا اعتقد ان العملة الاجنبية الوحيدة الا تقدر
تقف امام الدولار هى الين اليبانى
والله اعلم

ze hima
02-19-2013, 00:37
اعتقد ان الاقتصاد الامريكى لا يمكن ان يتأثر بالاحداث البسيطه التى يمر بها ولكن من الممكن ان يكون لحدث مثل اعصار ساندى اثره السلبى
على الاقتصاد الامريكى ولكن لو لم تستطيع امريكا ان تعبر هذه الازمه ما كانت لتكون اعظم دوله فى العالم

juliano
02-19-2013, 00:38
اكيد الاحداث الكبيرة بتاثر على الفوركس .. دى اصلا بتاثر على اقتصاد الدول
ولك ان تعلم انة فى ظل كارثة ساندى اغلقت بورصة نيويورك لاول مرة منذ فترة طويلة

the07
02-19-2013, 00:39
لا اظن اخي لان اصحاب المال مدامو على قيد الحياة فلا يهمهم سوى المال

magic777
02-19-2013, 00:44
و عليكم السلام و رحمة و بركاته
بالطبع اى احداث عالمية تؤثر فى سوق الفوركس و تؤثر على العملات المختصة بالحادثة و احيانا تنهار العملات لمثل هذه الكوارث سواء طبيعية او غيرها

فعلا وده الي حصل مع الدولار في احداث اعصار ساندي وايضا الانتخابات
وشوفنا فوز اوباما عمل ايه في الدولار

hisoka199069
02-19-2013, 01:33
الاخبار القويه مثل الاعصارات والزلازل والبراكين يمكن ان تؤثر في العملات الضعيفه وليس الدولار لذلك تجديه يحتل الصداره في المضاربه
وانا عن نفسي افضله جدا جدا ولا اضارب الا بيه

ibtissam55
02-19-2013, 01:41
لا أعلم ولكن سواء تأثر الدولار أم لا

فأي كان اتجاهه صعودا أو نزولا فهو في صالح المضارب

أهم شيء أن يبتعد عن التذبذب الشديد .. !!

أم أني على خطأ ؟

ايهاب عادل
02-19-2013, 01:46
شكرا اخى الفاضل على موضوعك لكنا نعرف ان اعصار ساندى سبب ازمه كبيره فى اقتصاد
امريكا واثر بامر سلبى على الدولار وادى الى انخفاضه بين العملات ولكن سريعا ما رجع كما كان

amir11
02-20-2013, 00:25
اخى الفوركس يتاثر باى حاجه من كوارثطبيعيه عواصف قرارات اجتماعات للدول الكبرى
دعواتكم لى بتعويض خسائرى

forex.secret
02-20-2013, 01:23
انا مش عارف اقولك ايه بجد ىيا باشا كل الاخبار بتاثر فى الفوركس وتقبل مرورى اخى الكريم وربنا يوفقنا ان شاء الله وسلامى لك و لكل اعضاءالمنتدى

spiderforex
02-20-2013, 02:01
أكيد ساندي كان ليه تأثير على عملة الدولار ولكن كان ليه تأثير أكثر على الاقتصاد الامريكي بصفة عامة كل الكوارت الطبيعية بتأثر في الاسوا التجارية هذا شيء معروف

Ahmed Shokeir
02-20-2013, 02:10
اكيد ان الاخبار السيئة اكيد لازم تأثر على سوق العملات الفوركس اهم شئ محاولة توقع تأثير الخبر جيدا حتى نتفادى اى خسارة

abdallah mohammed
02-20-2013, 02:34
السلام عليكم
اولا الكوارث كلها من عند الله وكان اللخ في عون الابرياء هناك
وانا اعتقد ان سوق الفوركس سوف يتاثر اكيد بهذه الاحداث لكن ليس التاثر الكبير جدا

merselmiz
02-20-2013, 02:35
سلام عليكم
انا اعتقد ان تجاره العملات الاجنبيه من اهم الاعمال التى تتأثر من خلال هده الاخبار لابد وان نقوم بعرفة هده الاخبار لانيا

elmadry
02-20-2013, 02:41
اكيد يعنى اى حدث يحصل فى اى بلد يكون له تاثير على
عملة هذه البلد وزاى ما احنا شوفنا الدولار حصلة ايه بعد اعصار ساندى .

ehab_hassaan
02-20-2013, 03:27
اولا اتمنى التوفيق للجميع و لكن من المعروف في اي سوق مالي ان الكوارث تؤثر على الاقتصاد بشكل عام و لكن التأثير يكون له درجات عنيف او متوسط او ضعيف

soufiane992
02-20-2013, 03:31
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بعد غياب طويل بسبب الحظر نعود من جديد و العود أحمد
أما بعد انا اعتقد ان تجاره العملات الاجنبيه من اهم الاعمال التى لابد وان نقوم بها حتى
نستطيع ان نحقق ارباح كبيره جدا تساعدنا على تغير حياتنا

forexever
02-21-2013, 22:57
السلام عليكم اهلا بكل من هو جديد فى الفوركس و و تقبل مرورى و بالتوفيق لجميع الاعضاء الكرام بالمنتدى

FaTi
02-21-2013, 23:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا اجل معاك صح لانو هي الكوارث الطبيعه لها دور
وتاثير كبير على السعر

soha
02-22-2013, 00:09
الحقيقة ان اكوارث والحوادث كلها بتاثر علي الفوركس والعلاقة مباضرة طبعا ، وبالنسبة لاعصار ساندى بالفعل اثر ، ولكنه تاثير موقت علي الدولار ، بضعة ايام وعاود الارتفاع مره أخري ، تحياتى

prince of dark
02-22-2013, 00:34
اكيد طبعا ياباشا كل الاخبار بتاثر فى الفوركس وبجد والله يا اخى الكريم انا عن نفسى مش عارف اقولك ايه وتقبل مرورى اخى الكريم وبجد ربنا يوفقنا ان شاء الله وتسلم الايادى

forex4maroc
02-28-2013, 17:00
نعم الكوارث الطبيعية لها تاثير مباشر على العملات حيث يمكن ان تغلق الاسواق في بعض الاحيان
لنتذكر على سبيل المثال احداث اليابان

may
03-28-2013, 05:48
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
شكرا على هذا الموضوع والكوارث والتغيرات التى تحدث ممكن ان تؤثر فى سوق الفوركس

nimo
03-28-2013, 05:50
:)كل ما يحدث في العالم سواءا الحروب أو الكوارث أو النجاحات لها التأثير المباشر على سوق الفوركس

souf
03-28-2013, 05:52
السلام عليكم ورحمه الله الاعصار ساندي تسبب في اقفال بورصت نيويورك و في انخفاض الدولار

fares_sa
03-28-2013, 06:13
العملة تمثل بلد بعينه وعندما يحدث اي مكروه في اي بلد
فطبيعي ستنهار العمله وتتأثر وهذا يشمل الكوارث

Ahmed Dahab
03-28-2013, 21:17
اهلا بك الاخت الفاضلة نعم اعصار ساندى قد اثر فى عالم الدولار تأثيرا كبير شأنة شأن اى كارثة طبيعية

anouar512
03-28-2013, 22:08
نعم بفعل هذا الاعصار اغلقت بورصة نيويورك ليومين حيث خسر الاقتصاد الامريكي الملايين من الدولارات

FCBXL
03-30-2013, 01:46
تخطى اعضار ساندي على امريكا بسلام ولم يتأثر سعر الدولار نهائيا بهذا الإعصار هذا ماحدث اثناء مرور
اعضار ساندي

Mr.JoCKeR
03-31-2013, 01:01
طبعا يؤثر بشكل كبير اخي الكريم

موفق اخي افادوك شباب اكثر مني

tecnequeforex
03-31-2013, 01:53
السوق بيتاثر من الشيء دا والكل بيعرف انه اكبر شيء ممكن يلخبط العملة ويخليها في الحضيض بلا سابق اندار هي الكوارث الطبيعية

ant al7b s
03-31-2013, 03:37
حلو سؤالك عايزة اقول طبعا الفوركس بيتاثر بالاحداث الاقتصاديه
اما عن سعر العملات فهو فى نزول وارتفاع لا اعلم ماذا حدث وربنا معاناا ويهدى الحال

Osha
03-31-2013, 05:43
اكيد الفوركس بيتاثر بالتغييرات والاخبار القويه وممكن ان يتاثر بالاعصار والكوارث

mohamedforexs
03-31-2013, 05:46
نستطيع ان نحقق ارباح كبيره جدا

MINAED
03-31-2013, 11:18
اعصار ساندى قد يكون له تأثير ولكن تأثيره وقتى و قليل وسرعان ما تخلص سوق الفوركس منه

fadiabuoalainain
03-31-2013, 11:20
اختي الكريمة العوامل الطبيعية اكيد لها تاثير
لكن تأثيرها على حسب حجم اضرارها
لكن العوامل السياسية هي التي لها تاثير كبير

BiBo
03-31-2013, 11:54
هو يبقى تاثير هي الكوارث الطبيعه له تاثير على الاقتصاد قوي

abdelkarim1996
03-31-2013, 12:08
السلام عليكم
طبعا أي شيء يؤثر على العملة وخاصة
مثل هذه الكوارث الطبيعية التي تسبب خسائر
مادية كبيرة

Ghada_Ahmed
03-31-2013, 12:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختى الكريمة وبالفعل اعصار ساندى اثر على الدولار بشكل كبيرولكن لمدة ايام قليلة اما بالنسبة لباقى العملات لم تتاثر بهذا الاعصار واللهم لا شماتة

aziz271
03-31-2013, 12:21
كل الأحداث العالمية تؤثر في الاقتصاديات و بالتالي
تؤثر على سوق العملة حتما صعودا أو نزولا

forex-bader
03-31-2013, 12:30
مشكوووووور اخي العزيز على هذا الموضوع الرائع والمضيء بالنور واو

maxerdark
03-31-2013, 13:01
اكيد طبعا يا غالى بياثر على الفوركس جامد اوى اوى يا اخى الكريم وبجد مش عارف اقولك ايه وربنا يوفقنا جميعا يا باشا ووان شاء الله نكسب

emy anwer
04-04-2013, 15:56
اكيد طبعا اى احداث وخصوصا فى امريكا بتؤثر على التجارة بشكل عام والاقتصاد واكيد كل دة حيأثر وحيبقى سوق العملات حساسا جدا تجاه اخبار الاقتصاد تحديدا التي تنشأ من الولايات المتحدة، و السبب في ذلك بسيط، هو ان جميع العملات العالمية تعتمد في قيمتها على الدولار الامريكي

MINAEDW
04-04-2013, 23:20
من المؤكد ان اعصار ساندى له تأثير ولكن تأثير ليس كبيرا على مجال الفوركس

loja
04-04-2013, 23:31
السلام عليكم ....
المشكلة هي ان الفوركس تتأثر بالاقتصاد الاجنبي
وطبعا اللي ممكن يخلي الاقتصاد ينهار الكوارث سواء طبيعية او صناعية ...
وربنا يستر

mido_momo
04-14-2013, 16:49
أوريد ان اقول لك ان عملة أمريكا هي العملة الوحيدة التي لا تتأثر اطلاقا لا في حالة هبوط العملة أو في حالة الصعود لأن الدولار هو العملة الاولى على مستوى العالم ةهي العملة التي دائما عليها طلب

MOOKA
04-15-2013, 16:40
انا الصراحه اخى الكريم مش فاهم اوى يعن ايه دا لان فى حاجات انا لسه متعلمتهاش ممكن حد
تانى من اصحاب الخبره يقولنا نستفاد اكتر وتقبل مرورى

حبيب عمرى
04-16-2013, 23:04
اسفة دخلت الموضوع بعد معدى وقت طويل علية وانحلت الازمة كمان اسفة لعدم دخولى سابقا ودة لانى مبتدئة تقبل مرورى

dodovedo
04-18-2013, 11:51
اى كارثه طبيعيه بتحصل فى اى بلد
بياثر على عمله البلد دى
تقبل احترامى

إبن فلسطين
04-18-2013, 11:52
والله يا اخي اي حدث سياسي او أمني او حتي مناخي بيضرب الدول الإقتصادية الكبري
تأكد إنو سوق العللات راح يتأثر بسرعة سلبأ او إيجابا بهذه التغيرات يعني الامر مفروغ منو

khalefa mohamed
04-18-2013, 13:47
اكيد اى خبر خاصه باى دوله بياثر على عملتها واكيد خبر الاعصار هياثر على الدولار الامريكى
وقد يجعله ينخفض

goldstar72
04-18-2013, 14:37
هو الفوركس كده بيتاثر باي حاجه ممكن كلمه ترفع الاسعار او تنزلها وازاي مع حاجه زي دي

ashrafsh
04-18-2013, 14:38
اخى الكريم الجاء التوضيح اكثر حتى يستفاد كل من فى المنتدى
و كل التوفيق

يزيد
04-19-2013, 16:11
السلام عليكم
بتاكيد سوف ايثر اعصار ساندي على وضع الدولار في سوق الفوركس لان الاسواق الامريكية قد تتاثر

mohamed sayed
04-19-2013, 17:57
لا ارى ان ذلك سيكون له تاثير على الدولار

او الاقتصاد الامريكى واعلم ان لو قراءة الشارت توحى بارتفاع سوف يستمر الارتفاع بعيدا عن الاحداث الجارية

magic777
04-19-2013, 18:44
لا ارى ان ذلك سيكون له تاثير على الدولار

او الاقتصاد الامريكى واعلم ان لو قراءة الشارت توحى بارتفاع سوف يستمر الارتفاع بعيدا عن الاحداث الجارية

اخي خلاص الموضوع عدى وبان تأثر اعصار ساندي ونزل الدولار وقتها جامد
خاصه انه جه مع الانتخابات وفوز اوباما اللي نزل الدولار اكتر

mshmsha
04-19-2013, 19:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم انا عاوزة اقولك ان فعلا اعصار ساندي اثر جدا في وقته علي سوق الفوركس والعملات اللي موجودة فيه واي خبر او كارثة سياسية او اقتصادية او اي حاجه ممكن تأثر علي العملات وتقبل مروري اخي الكريم ولك مني كل التحية والتقدير وربنا يكرمنا جميعا ان شاء الله

king2013
04-22-2013, 12:24
مساء الخير
الاحداث الكبيرة كالاعاصير وايضا
نشوب الحروب خصوصا اذا
كانت الدول العظمى طرفا فيها
ستؤثر على مجرى السوق

elmoa
04-22-2013, 12:30
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
طبعا ساندى اثر جدا وقتها على الدولار والاقتصاد الامريكى
ونزل فى الوقت دا سعر الدولار لان اعصار ساندى كان ضخم فعلا

إبن فلسطين
04-22-2013, 12:31
والله يا أختي انا شايف إن سوق الفوركس بيتأثر بكل الأحداث الي بتصير
سواء بالإيجاب أو الرفض وبالتالي لازم يكون في إشكاليات حول تحرك السعر

hebkar
04-22-2013, 12:36
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
للاسف لم اكن متواجد فى هذه الفتره لاقول ماحدث
تحياتى

yassoo011
04-22-2013, 12:46
طبعا تؤثر الكوارث على عملة الدولة
هذا امر طبيعي واساسي

mmxxmm2
04-22-2013, 13:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

والله اخى لا اجيد فى التحليل الاساسى وان شاء الله تكون الاخو اعطوك المعلومات الواضحة
وتقبل مرورى

mohamedhalaby
04-22-2013, 13:10
كغيرها من البورصات حيث يتم فيها بيع وشراء عملة دولة مقابل دفع عملة دولة أخرى ..
فمثلاً يتم فيها شراء الدولار الأمريكي بدفع العملة الأوروبية الموحدة ( اليورو), أو العكس أي شراء اليورو بدفع الدولار الأمريكي مقابلة.

أو شراء الدولار الأمريكي بدفع الين الياباني, أو العكس.

forex.pip
04-23-2013, 04:55
اكيد طبعا ان اعصار ساندى الذى حدث كان له تأثير سلبى على الدولار الامريكى فى ذلك الوقت وهذا اقوى مثال لكيفية التحليل

MINAEDW
04-23-2013, 07:44
اعصار ساندى كان له تأثير على مجال الفوركس و تغير سعر الدولار ولكن سرعان ما تعافى سعر الدولار من هذا التأثير

dandash
04-23-2013, 09:34
بسم الله الرحمن الرحيم
طبعا لابد ان تتأثر لان اي كارثه فيي اي مكان في العالم تتأثر اقتصاد دولته والله المستعان ..
تحيااتي...

yazed
04-23-2013, 16:58
اى اخبار او ازمنات اقتصاديه وسياسيه بالطبع سيكون لها تاثيرا وفى هه الحاله سيكون التاثير بالسلب ويخفض من قيمه الادولار

new.forex
04-23-2013, 17:12
اكيد طبعا يا اخى الكريم الحاجات اللى زى دى ممكن تاثر اوى على الفوركس وبجد انا مش هقدر افيدك كتير فى الموضوع ده

forex14
04-23-2013, 17:47

العوامل الطبيعية و كوارث تؤثر في ميزانية الفوركس

و كذلك تقلابات سياسية

تسنيم
04-23-2013, 17:55
السلام عليكم ورحمة اله وبركاتة
الموضوع مش موضوع اعصار ساندى
الموضوع ان اى كارثة بتحدث فى اى بلد بتوثر على اقتصادة
وعلى البورصة

bramjnet.50
04-23-2013, 17:56
اهلا اخي الكريم و شكرا على الموضوع الجميل اي كارثة ممكن ان تؤثر على سوق الفوركس من إغلاق للبورصات و تدني لقيمة العملة .. و كما وجدنا في الاعصار انخفضت قيمة الدولار و بالتوفيق للجميع في هذا المجال الصعب

adam19
04-23-2013, 18:05
السلام عليكم ورحمة الله
سوق العملات يتأثر بأشياء كثيرة وأظن هذه منها

shehab12
04-24-2013, 05:43
لا الصراحه اخى الكريم مش عارف يريت كنت اعرف عشان انا معلوماتى
الاقتصاديه مش كبيره اوى وتقبل مرورى

mohamedgaber8686
04-24-2013, 05:46
اي كارثة ممكن ان تؤثر على سوق الفوركس من إغلاق للبورصات و تدني لقيمة العملة .. و كما وجدنا في الاعصار انخفضت قيمة الدولار
امام العملات الاخرى و لكن كان هذا لمرحلة قصيرة بسبب معرفة حجم تأثير الكارثة و تدخل الحكومة في الامر و ربما ضعف الاسواق الاوروبية قلل أيضا من تدني سعر الدولار

amanda
04-24-2013, 05:47
امر مؤكد ان يتاثر سوق العملات بالاخبار التي لها تاثير سلبي على الاقتصاد
و اعصار ساندي يؤثر سلبا على الفوركس و الدولار الامريكي

انا وعد
04-24-2013, 05:49
اكيد سيدى اعصار سندى تاسر على الفوركس لان من اهم الازواج فى التداول اليورو والدولار بلفعل سوف توسر على الفوركس

l3azzi
04-24-2013, 05:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اعصار سدني قام بالتاثير بشكل قليل على الفوركس حيث انخفضت قيمة عملة الدولار و لاكنه عاد مجددا الى حاله

aliarif
04-24-2013, 05:54
في اقفال بورصت نيويورك و في انخفاض الدولار اما باقي العملات
رغم ان هدا لم يدم طويلا فقد تعافا بسبب ان تدخل الدول كانت في محلها وايضا

- MaXTEr -
04-24-2013, 05:56
اعصار ساندي اكيد أثر كتير على الدولار في وقتها ، لكن بعدها تعافى والان احسن من الاول
اشكرك على الموضوع ، واتمنى للجميع التوفيق
تشااو

cian s
04-24-2013, 06:45
اه فعلا اثر على الدولار بنسبه ممكن تكون مش كبيره اوى بس هو اثر فعلا
بس اكبد هما عندهم حلول للموضوع دا

DAMYMAHDY
04-24-2013, 14:55
جزاك الله كل خير
اخى الكريم انت لازم تتعلم ان اى خبر خصوصا فى امريكا اول حاجه بياثر عليها هوه البورصات والفوريكس بس الاكيد انه مش هياثر اوى باذن الله وهايرجع زى الاول تقبل مرورى

L!NDa
04-24-2013, 15:31
السَــــلاٌمْ عَلَيْكُــــمْ وَرَحْمَةُ اَلًله وَبَرَكَــــاتُهْ

اهلا اخي الكريم الكوارث الطبيعيه التي تحدث في اي دولة
لها تاثير كبير جدا على اقتصاد الدوله
وبهذا لها تاثير ايضا كبير على السعر مثل ما حدث التسونامي في اليابان
بالتوفيق

ayman ayman
04-24-2013, 15:32
بالفعل اعصار ساندى اضر جدا بالاقتصاد الامريكى مما اثر على الدولار بشكل ملحوظ و هذا درس رائع عملى
يؤكد ان الاحداث السياسية او الاقتصادية او اى كوارث من اى نوع طبيعية او غير طبيعية تؤثر حتما على الفوركس

A A A
04-24-2013, 16:09
اكيد الاعصار اثر على سعر الدولار لانه اثر على الاقتصاد كله ويعتبر من الاخبار القويه اللى اثرت على الدولار
تمنياتى بالتوفيق لجميع الاعضاء الكرام

karimosama
04-24-2013, 16:11
كل ما يحدث في العالم سواءا الحروب أو الكوارث أو النجاحات لها التأثير المباشر على سوق الفوركس لأنه أصلا مرتبط بسوق العملات ..تحياتى

moh133
04-24-2013, 16:14
أي 7'bar أو أي كارثة أي أي حدث
أكيد اكييد هيأثر على الاقتصاد لازم وبالفعل هينعكس مباشرتا
على السووق

A.H.M.E.D
04-24-2013, 16:18
طبعا مثل هذه الاخبار لها تأثير قوي
علي حركه السوق والعملات فمثل هذه االاخبار تؤثر بشكل كبير جدا

hammanabdo
04-24-2013, 16:22
دائماً التحليل الأساسي له دور كبير في تحديد سعر العملة.
وهذه التدخلات لها تأثير كذلك.سواء من طرف الحكومة أو من طرف البنوك المركزية.
ادعو الجميع إلى المشاركة في مراقبة الأخبار عن طريق www.************.com

tamer al abboushi
04-24-2013, 16:30
السلام عليكم بالطبع لاعصار ساندي تأثير كبير على الدولار وهناك نوعان من هذا التأثير التأثير المباشر الذي حصل في الوقت نفسه والنوع الثاني هو التأثير الغير مباشر الذي ادى الا حدوث بعض الازمات الماليه وما تكلفت به شركات التأمين وغيرها وبالطبع التأثير سلبي وليس ايجابي

Thedevileye
04-24-2013, 16:32

والله انا مش عارف هو ممكن الاعصار ده يكون سبب من اسباب انخفاض الدولار نتيجه للي سببه ..

moh133
04-24-2013, 17:09
على ماأعتقد إن كل حدث وكل حاجة
تأثر على الاقتصاد تنعكس على الفركس
وبذلك يرتفع وينخفض قمة العمله على حسب الدولة وتأثرها

ayaro
04-24-2013, 18:12
بالطبع فان اى احداث عالميه اقتصاديه او سياسيه او الكوارث تؤثر بشكل مختلف على سوق العملات عموما وعلى الاقتصاد العالمى

Seham.Elshekh
04-24-2013, 21:11
الاقتصاد لا يتاثر تاثر مباشر بالبورصه بقدر تاثرهبارتفاع وانخفاض اسعار الذهب والعملات

laffetmaher
04-24-2013, 21:46
السلام عليكم و رحمة الله
اكيد الاخبار لها تأثير كبير على سوق
شكرا أخي الكريم

dido_man1987
04-24-2013, 22:08
السلام عليكم
انا شايف ان كارثه طبيعيه او اقتصاديه وغيره
لازم طبعا تاثر على اقتصاد البلاد ومن هنا الفوركس هيتاثر

ahmed fawzy
04-24-2013, 22:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الفاضل انا ارى ان الاعصار ساندى فعلا انة يؤثر على التداول ولكن فى وقت قصير وليس مستمر كما يظن البعض لانة من اهم العملات التى تؤثر فى الاقتصاد العالمى

mero mohammed
04-24-2013, 22:35
بالتأكيد سوف يؤثر اعصار ساندى على السوق المالى والاقتصاد لان اهم ما يتعلق عليه الفوركس هى الاخبار
ولكن هذا التأثر سيكون لفتره محدوده ويعوده مره اخرى يستقر
وهنا على المتاجر ان يتوقف عن التداول اثناء الاخبار التى تؤثر بشكل سلبى وتؤدى للخساره

Nassim Mamouni
04-24-2013, 22:41
لا تنزعج يا حبيبي الدولار سيعود الى ما كان عليه
الكوارث أو النجاحات لها التأثير المباشر على سوق الفوركس
وبالتوفيق

RAIITO
04-24-2013, 22:47
السلام عليكم و رحمت الله و تعالى و بركاته
أكيد اعصار ساندي اثر بالسلب في الدولار و كل الاقتصاد الامريكي
بالتوفيق ان شاء الله

---------- Post added at 07:47 PM ---------- Previous post was at 07:44 PM ----------

السلام عليكم و رحمت الله و تعالى و بركاته
اعصار ساندي اثر كثيرا على الاقتصاد الامريكي مما ادى الى تدني قيمة الدولار في السوق
بالتوفيق

mxmx
04-24-2013, 22:48
الاعصار دا اكيد هياثر على حاة الفوركس
وسوق العملات بالتاكيد

scalping
04-24-2013, 22:57
اعتقد ان اعصار ساندى له تاثير على الدولار فى ذلك الوقت لما له من حدث سئ على الدولار وكان تسبب فى انخفاضة

kingforexx
04-24-2013, 23:00
اخى الكريم
اى كوارث طبيعية او ارتباكات سياسية
لابد ان تؤثر فى قوة عملة هذا البلد
ونتمنى ان ينضرب الدولار ويهبط الى اسفل سافلين

ابو علي
04-26-2013, 00:11
اكيد يا غالى هيكون فى تاثير على السوق
لان اى خبر يؤثر والتاثير فى السوق يرجع الى قوة الخبر

c reda
04-26-2013, 00:14
اللهم لا شماته مش عارفة لية الناس بتشمت فى امريكا

مع ان اميركا فيها مسلمين
نعم معك حق ارى ان الناس العرب بتكره امريكا و تحاول ان تتلاعب بهم مع انه لا تعرف هويته
هل مسلم ام غير دالك و يجب تغيير النظرة على دالك

alemdar92
04-26-2013, 00:25
اعتقد اخي ان هذا الاعصار وقع منذ فترة و تاثيراته علي السوق و للت
و لهذا اعتقد انه عليك تتبع الاخبار الجديدة لا القديمة

ahmedrefaat
04-26-2013, 00:31
الكوارث و الاخبار السيئة لها تأثير مباشر على كل العملات الاجنبيه ، لكنى لا أثق فى تأثيرها على الدولار خصيصا لأنه مؤشر للاقتصاد
العالمى فبحس ان التعامل مع الدولار فيه خصوصيه شويه و لازم ارجع لتحليل مؤشر الدولار علشان احدد هو فوق و لا تحت

من الاحداث الجارية اللى ممكن تؤثر بشكل كبير جدا على الدولار لو حصلت هى قصة كوريا الشماليه و تهديدها بضرب اميريكا بالقنبلة
الكهرومغناطيسية !! انا مش متأكد اصلا لو استمر العمل فى سوق الفوركس لو حصلت الحرب دى فعلا !!!

محمد الجمل
04-26-2013, 10:35
على ما اعتقد انه تاثر قليللا وسيرجه مرة اخرى
والحمد لله

rashad33
04-26-2013, 10:52
السلام عليكم
اي شي من عوامل الكارثيه تؤثر على السوق واكيد الاعصار راح يؤثر

mamydo
04-26-2013, 10:52

Ahmed Waheed
04-26-2013, 11:08
أي حدث بحجم أعصار ساندي طبعا يأثر فـ سعر العمله ..

لكن التأثير كان بسيط مش كبير و الدولار عمله قويه كعهدنا بيها دوما

fares2alex
04-26-2013, 11:37

اختي الغالية دائما الدولار يتاثر بالاخبار وسوق العملات عموما يتاثر بالاخبار فاكيد خبر زي ده ياثر على الدولار

اتمنى لكي التوفيق

heart
04-27-2013, 05:59
اى بلد بيحصل فيها اى مشكله كبيره اوى كارثه بالمعنى اكيد بياثر كل دا وفى 14 سبتمبر انا متذكر
ان دا اثر بشكل غير عادى على البورصه الامريكيه

newavocato
04-27-2013, 06:00
من الطبيعى ان تؤثر هذه الاخبار السيئه على تداول العملات الرئيسيه وشكرا

rosha88
04-27-2013, 15:14
السلام عليكم
اعصار ساندى كان له تأثير على مجال الفوركس و تغير سعر الدولار ولكن هذا كان مؤقتا .

forex.price
04-27-2013, 18:32
بجد ان تقصد الاعصاؤ بتاع ساندى يا باشا اكيد طبعا هياثر على سوق الفوركس يا باشا دا هيبقى من الاخبار جامده اوى

محمد الجمل
04-28-2013, 02:54
الاعصار ساندى كان مشكله للبورصات العالمية
وتسبب فى بعض المشاكل للعملات والبورصات
بس مش هياخد وقت وهيرجع زى الاول

كفايا
04-28-2013, 04:51
خبر اعصار ساندى ادى الى هبوط الدولار
الامريكى بشكل غير متوقع وادى الى مرجنة حسابات كثيرة
وادى ايضا انى فى حسابات كتير جدا كسبت

maha eltokhy
04-28-2013, 06:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاااته
طبعا اهلا بيكى فى هذا المجال والمنتدى باجمعه
وقولى اللى انتى عايزاه واحنا بمشيئه الله هنفهمك الصح والغلط
ولا تترددى نهائيا عن كتابتك فى اى موضوع وبالنسبه لساندى فاكيد
هياثر على الدولار فقط ولكن مش على طول وشكرا على موضوعك المختلف من نوعه

omarali6624
04-28-2013, 09:33
مر وقت طويل علي اعصار ساندي لكني اتذكر ان تأثيره علي الاسواق كان كبير رغم انه لم يصل الي تأثير اعصار كاليفورنا الذي كان اكبر

mezzika
04-28-2013, 16:09
بالطبع كان ليه نسبة تاثير على البورصه فى امريكا ودا الى كان معروف وقتها ان البورصه تقريبا وقفت بس اعتقد انه مكانش تاثير كبير
لان بورصه زى البورصه الامريكيه تقدر تعوض كل دا

asem
04-29-2013, 06:43
انا فى الوقت هذا لست متابع جيد للبورصه لكن بالموكد انه قام بتعطيل البورصات الامريكيه
لان هذا حدث اثر بالفعل على الولايات المتحده

ahmedzaki
04-29-2013, 22:17
انا اعتفد ان لابد من التحليل
لان اى مكان ممكن يحدث فيه
اى مؤثرات تحدث ولكن ما المدى
الذى يمكن ان يؤثر به على العملات

mo3taz
04-30-2013, 04:16
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
كان التأثير لمدة لم تتجاوز الخمسة أيام و طبعا ا مرتبط بسوق العملات

zi.sahbi
05-05-2013, 19:50
السلام عليكم ورحمه الله بصراحه ده اول موضوع اعمله ومش عارفه هاتعاملونى ازاى لكن كما رأيت ان الاعضاء هنا اخوة فى الله بارك الله فيكم جميعا اظن لفت انتباهنا كلنا اعصار ساندى عامل شغل كبير فى امريكا بغض النظر عن الشماته دى ارادة الله فى الظالمين ودفاعه عن الحبيب صلى الله عليه وسلم السؤال هل ستتأثر الفوركس بهذه الاحداث وسعر الدولار هايحصل له ايه والناس التجار الافضل ليهم ايه فى الحالات اللى زى كده على فكرة انا لسه باتعلم اكيد فى حاجات كتير مش فاهماها شكرا ليكم اخوتى فى الله

السلام عليكم
بالطبع الظواهر الطبيعية لها تاثير على سوق الفوركس

arts
05-11-2013, 21:57
اولا بالنسبة لاعصار ساندى فهو تسبب فى تغييرات بسيطة جدا للدولار حيث انه انخفض قليلا لكن ده مش بيدوم ويرجع يتعافى تانى فى فترة بسيطة جدا رغم ان بورصة نيويورك اقفلت وهذا يجعلنى اقول لك ان تبعد تماما عن الاخبار لان تاثيرها مجرد وقتى ولكن مؤثر جدا

sendrela
05-11-2013, 22:01
من المؤكد ان الاعصار ساندى قد اثر على انخفاض الدولار ..ولكن امريكا كالعاده تعافت سريعا

وبدأ الدولار فى النهوض من جديد بعد الوعكه الصحيه التى اصابته ههههه

تقبل مرورى

karim soliman
05-11-2013, 22:23
السلام عليكم
اى كارثه طبيعيه او مشكله اقتصاديه او اجتماعيه
اكيد بتاثر على العملات
ومن هنا هتاثر على الفوركس

Lemo
05-12-2013, 17:29
السلام ع ليكم ورحمة الله وبركاته .. طبعا الاعصار اثر على الدولار ولكنه لم يؤثر على باقي العغملات ... ولم يتاثر الاقتصاد الامريكي لان سعر الدولار في اقل من اسبوع كان رجع لوضعه الطبيعي .. وتققبل مروري

arts
05-12-2013, 21:05
اعصار ساندى هذا كارثة كبيرة جدا ورغم ان اخبار الكوارث تحدث فى السوق تقلبات عنيفة بالاضافة الى انه تسبب فى اقفال بورصة نيويورك الا ان التغير الذى حدث للدولار كان طفيف وسرعان ما تعافى مرة ثانية وذلك بسبب قوة وصمود الدولار

mohamed saad
05-12-2013, 21:09
الاعاصير والزلازل والبراكين والاحداث الارهابية غالبا ما تؤثر ولكن تأثير لحظي حيث ما ان ينتهي الحدث حتى يعود السوق الى ما هو عليه ويمشي بالطريق الذي كان سيسلكه قبل هذه الازمات وبالتالي لا يجب ان ننخدع بمثل هذه الاخبار

haze4m
05-12-2013, 21:45
والله العظيم انا لو اعرف الاعصار قبليها بشويه كنت
زماني مليونير اخلي فلوس خدتها من الدولار في الكارتة دي

msalife21
05-12-2013, 21:54
الكوارث الطبيعية تاثر كثيرا على عملة البلد
وقد تتسبب في خسارة بعض الحسابات وهذه هي مشكلة الفوركس عليك ان تطلع على كل جديد وفي أقرب وقت ممكن

miss nour
05-14-2013, 17:34
الاحداث السياسية والاقتصادية بتأثر على الفوركس
لان الفوركس عبارة عن تدوال واى حاجة ممكن تأثر فى الدولار
يبقى اكيد هتأثر فى مجال الفوركس

msbj
05-14-2013, 17:39
طبيعي يكون فيه تأثر نسبي لاي كوارثت طبيعية
يزول اثرها مع الوقت وترجع الامور لنصابها
وبشأن الشماتة بامريكا بغض النظر الشماته ليست من اخلاق المسلم
وماننسى ان لنا اخوة مبتعثين هناك

تحياتي

sarita
05-14-2013, 17:43
السلام عليكم, اللهم لا شماتة و لكن كل مايحدث يؤثر في السوق
لدلك التحليل الجيد هو مفتاح النجاح في الفوركس.

ebram
05-14-2013, 17:57
انا بشوف من وجه نظري البحته
ان الكوارث الطبيعه بتكون اقل خطرا من الحروب
لان الحروب بتكون سيئه جدا جدا في التعامل بين الدول

vanito11
05-14-2013, 18:02
اي كارثة ممكن ان تؤثر على سوق الفوركس من إغلاق للبورصات و تدني لقيمة العملة

dodovedo
05-14-2013, 23:52
اخى الكريم
اى كوارث طبيعيه بتحصل فى اى بلد بتاثر على عملتها
تقبل احترامى

aliahamed8686
05-15-2013, 00:43
الفوركس يتاثر بالكوراث الطبيعية والذى ياثر هو عملة البلد وعملة البلد التى يكون فيها كوراث تنخفض
وايضا من باب المعرفة الحروب توثر فى اسعار عملة البلاد التى يوجد فيها حرب