PDA

View Full Version : لماذا الفوركس بدأ بالانتشار مؤخرا؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

okash
06-16-2012, 00:45
لماذا الفوركس بدأ بالانتشار مؤخرا؟

انا لم اسمع عن الفوركس ال تقريبا من 2006 زعلى ما اعتقد ان غيري عرف الفوركس ليس من وقت طويل

كيف انتشر فجأة ؟

mturk2007
06-16-2012, 00:52
اشعر ان سوق الفوركس انتشر في الفترة الاخيرة وخاصة بعدانهيار اسواق الاسهم والسندات وبدأ حديثا ينتشر بالعالم العربي

talal
06-16-2012, 01:00
اعتقد ان هناك الكثير من شركات الوساطة زادت وكذلك المعلومات اصبحت سهله ويمكن الواحد يحصل عليها بسهوله عكس الماضي كان هناك القليل ماتشاهد مواضيع اومنتديات تتكلم عن الفوركس اما اليوم فهناك الكثير جدا من المنتديات والمواقع المجانية التي تقدم تعليم الفوركس والتدرب على الاستراتيجيات

ana1990
06-16-2012, 01:12
طبيعي اخي ان يقوم بالانتشار مؤخرا حيث الفوركس يعتمد اعتماد كامل على الانترنت لذا فلن ينتشر قبل انتشار الانترنت على مستوى الدول الى جانب انه كان صعب قبل كده قبل توافر المنتديات و غيرها لذا مكنش حد بينشره فهتعرف بيه منين ؟ يعني العوامل الاخيره ساعدت في الانتشار بسرعه مش اكتر بس اعتقد انه كان موجود في 2006 و يمكن قبل كده

remo
06-16-2012, 01:57

انا لم اسمع عن الفوركس ال تقريبا من 2006 زعلى ما اعتقد ان غيري عرف الفوركس ليس من وقت طويل

كيف انتشر فجأة ؟

الفوركس اساسا عمرة مش طويل يعنى بدا من 25 سنة تقريبا لكن انتشر فى الفترة اللى فاتت عشان الناس بدات تدور على دخل اضافى وهما على النت وانتشار النت ساعد على كدا فباو يبصوا على الفوركس ويسمعوا عنة

sho
06-16-2012, 04:38
فعلا تجارة العملات انتشرت بطريقة كبيرة مؤخرا اعتقد ان هذا يرجع الى مميزاتها من سهولة دخلو اى شخص بدون اى شروط .. لا تحتاج الى رأس مال كبير يمكنك البدء باى مبلغ ... انتشار شركات الوساطة المالية بطريقة كبيرة جدا وتقديم العروض للمتداولين .. انتشار البطالة والبحث عن مصادر للدخل اما بسبب البطالة واما بسبب قلة الدخل الشهرى للشخص ويرغب فى مصدر لزيادة دخلة هذة بعض اسباب انتشار الفوركس بسرعة كبيرة

osama shaban
06-16-2012, 04:42
الفوركس منتشر من زمان جدا ولكن في الدول المتقدمه زي اوربا وامريكا وبدا في الانتشار في الدول العربيه والافريقيه متاخر نسبيا بسبب الانفتاح علي العالم في العقد الاخير والتكنلوجيا الهائله وشركات الوساطه التي بداءت في الظهور موخر كل ذلك ادي الي انتشار الفوركس في السنوات الاخيره فقط

2x1
06-16-2012, 09:03
لان دلوقتي فية تسهيلات واغرءات تجذب العملاء لشركات

الوساطة عشان يشترك اعدد كبيرة وبالتالي مكاسبهم تزيد

maklad94
06-16-2012, 11:19
اعتقد ان ده بسبب الاعلانات والدعايا الكبيرة اللى عملتها الشركات بالذات بعد الازمة العالمية فا كان كله يقولك دلوقتى مفيش غير الفوركس مفيش غيره الناس تكسب منه فا الناس بدأت تسال ايه هو الفوركس ده .

Mohamed90
06-16-2012, 11:57
السلام عليكم اخي من اسباب انتشار الفوركس و هو تطوير التكنولوجيا و اصبح النت متوفر في كل الاماكن و الحواسيب و الشركات الوساطة ايضا سهلت الامور على اصحاب الراس المال الصغير و الانتشار المعلومات بسرعة في المنتديات و المواقع سهل و زاد من انتشار الفوركس بالنسبة ملحوظة

yassinoh
06-16-2012, 11:59
ده بسبب الاعلانات والدعايا الكبيرة اللى عملتها الشركات
وانتشار النت ساعد على كدا

ahmed
06-16-2012, 12:56
لا ننكر دور الاعلانات والدعايه بشكل كبير بلاضافه الى الرافعه الماليه
التى جعلت المستثمر الصغير يستطيع الدخول بمبالغ صغيرة للمتاجرة وهو ما فتح الباب على مسرعيه امام الجميع

karbak
06-16-2012, 13:01
من المعلوم ان الفروكس مرتبط ارتباط وثيق بالانترنت وكما ان الانترنت انتشر في السنوات العشر الاخيره في البلاد العربية انتشار كبيرا فمن المؤكد ان كل ما تعلق به سينتشر كالفوركس مثلا , وايضا ثقة الناس اصبحت تتزايد بهذا العالم وتقل بكثير من انواع المتاجرات الاخرى ولاننسى حقيقة هذا النوع من المتاجره لان الكثير كان يظن انه نوع من الدجل والاحتيال الا ان احتكاكنا مع كثير ممن حققو نتائج وارباح جيده حقيقيه أكد لنا أن الفوركس حقيقه لا كما كان متدوال عند الشعوب العربيه

HAFMAR
06-16-2012, 13:49
ألسلام عليكم
الفوركس موجود منذ فترة طويلة و منتشر كصيرا في الدول الغربية خاصة في روسيا و امريكا و كندا
و لكن مؤخرا لاحظنا ان الكثير يدخلون الى هذا السوق افواجا افواجا كل يوم ههههه
لان الفوركس هو فرصة عمل لكل انسان يملك جهاز حاسوب و اتصال نت هذا اضافة لكونه لا يحتاج لواسطة ههههههه
انت فقط لازم تتعلم و تتقن طرق المتاجرة السليمة

alskndry
06-16-2012, 13:54
اولا من وجهة نظرى بسبب لنتشار الانترنت فى مصر حيث لا يوجد بيت به جهاز كمبيوتر الا ومتصل بالنت

ثانيا اعلانات شركات الوساطة الموجودة فى كل المواقع والتى تجذب الانتباه

ثالثا سهل جدا تحقق ارباح بكل سهولة وطبعا الاسهل الخسارة والمارجن كول

لا يحتاج راس مال كبير بل هناك من يعتمد على بونص المنتديات فلن تخسر شيئا

sandapa
06-16-2012, 13:59
انتشر الفوركس نظرا للتقدم التكنولوجي
ولكي يتيح فرصة الاستتمار للمتاجرين الصغار حيت تستطيع المتاجرة ب 1$ على عكس البورصة

bousshimin
06-16-2012, 14:04
أنتشار سوق فوركس رهين بقصص ربح فيه وتداوله سهل وكذلك لعبة شركات
وساطة دور مهما في إنتشاره
لكثرتها لأن من غير مواقع ومنتديات

magic777
06-16-2012, 14:09
طبعا اللي ساعد على الانتشار الكبير ده لمجال الفوركس مؤخرا هو التقدم الهائل في وسائل الانترنت والتكنولوجيا اخي
اللي ساعد الى وصول هذا المجال الى شرائح كبيره من العملاء وفي مختلف الدول
غير الاغراءات الي بتملء الاعلانات بتاعته وبتجذب العملاء للمجال ده

AhmedMagnifico
06-16-2012, 14:12
الاغراءات الكتير من بونصات وخلافه
كذلك الجميع يريد الربح الوفير
فالفوركس مع صعوبته الا انه بنجاحك فى صفقة منه تحقق ربح شهر على الاقل من الضغط على الاعلانات !

ma90do
06-16-2012, 14:20
ببساطة اتنشر فجئاه من الشركات التي تدفع بونص مقابل التسجيل بدون ايداع الناس تاخذ البونص وتتاجر بيه والي يكسب يكتب في المنتديات انو كسب ويحط اثبات الدفع وهكذا جعل الناس تذهب اليه

21cent
06-16-2012, 14:26

كيف انتشر فجأة ؟
اظن انه بسبب ووجود وكثرة النت وحب الشباب للبحث عن الربح حيث انا من البداية حبيبت ان اكسب بعض
سنتات بسيط كى اشحن موبيلى من الاعلانات ومن ثم احسست ببعض النصب مع بعض التحريم فى ذلك خصوصا ان اكسب فقط
ويتم النصب عليا اخر الشهر وبحثت عن الفوركس واولها تحريمه ام لا وتعلمت الحمدلله وان شاء الله الربح سيتواجد باجتهاد
وبفضل الله

safiforex
06-16-2012, 15:33
اظن انه بسبب ووجود وكثرة النت وحب الشباب للبحث عن الربح حيث انا من البداية حبيبت ان اكسب بعض
سنتات بسيط كى اشحن موبيلى من الاعلانات ومن ثم احسست ببعض النصب مع بعض التحريم فى ذلك خصوصا ان اكسب فقط
ويتم النصب عليا اخر الشهر وبحثت عن الفوركس واولها تحريمه ام لا وتعلمت الحمدلله وان شاء الله الربح سيتواجد باجتهاد
وبفضل الله
نعم هذا صحيح اخي الكريم ، فالشباب دائما اصبحوا يبحثون عن طرق الربح من الانترنيت
و هذا البحث سيقودهم الى اشياء يمكن الربح فيها لكن ببعض السنتات زي ما قلت
لكن ما ان يجدوا الفوركس و يرو الارباجح التي يمكن ان يجنيها منه الا و يدخلون عليه بقوة و يتعلمون

firas1984
06-16-2012, 15:48
حسب اعتقادي ان سبب انتشار الفوركس في الاونة الاخيرة هو الحب السريع لكسب المال ومون شركات الفوركس اصبحت كثيرة واصبح هناك وعي عند الناس بالفوركس
والناس دائما على اقصر الطرق للربح

The Mester X
06-16-2012, 18:07
سبب انتشار الفوركس هو النت لانه الفوركس اصبح يعتمد على النت و ايضا الاشهارات الشركاتو ايضا التطور الملحوظ بين الشباب و البحث عن الفرص للربح من النت سهل الامور

Rami
06-16-2012, 18:09
انا برايى لانتشار وسائل الاتصالات المختلفة مثل
الانترنت والهواتف الذكية والمحمول
وحملات الدعاية الضخمة للفوركس

okash
06-16-2012, 18:31
نتشار الفوركس في الاونة الاخيرة لوجود الانترنت وكثرة شركات الوساطة في العالمواضف على ذلك القنوات الاخبراية بدأت بالتحدث عن هذا المجال بكثرة

tariktanjaoui
06-16-2012, 18:32
بدأ الفوركس بالانتشار مؤخرا نظرا لتطور التكنولوجيا بالاضافة الى الدعاية التي تقوم بها الشركات واظن ان الازمة العالمية ساهمت هي الاخرا بشكل كبير نظرا لقلة فرص الشغل مما .ادى الى الاعتماد على الفوركس كوظيفة كسب العيش

كريم
06-16-2012, 20:32
انتشر الفوركس بكل سهوله لأن الحاسوب اصبح متوفرا في كل المنازل و اصبح رخيص الثمن و انتشار التكنلوجيا بالاضافة الى الاعلانات التي تقوم بها شركة الوساطة

و بتجني منها عملاء كثير و ايضا رغبتنا في ربح الأموال و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

Smart
06-16-2012, 20:34
زياده الوعى + زياده مستخدمين الانترنت + الاعلانات المكثفه لشركات الوساطه
بجانب ان اغلب الشباب بدون عمل...اكيد كل دى اسباب ادت الى انتشار الفوركس

kimokonolove
06-16-2012, 20:43
اهمها سهولة المتاجرة بفضل الأنترنت والحسابات الألكترونية كما لا ننسى كم الدعاية الرهيب للفوركس عبر الأنترنت وكم من رجال الأعمال الذين يستثمرو اموالهم عبر الفوركس والأهم ان الكل يبحث عن عمل بديل للوظائف التقليدية فصغار المستثمرين والشباب لجأ الى فرص الحصول على الربح من الأنترنت واهمها الدعاية عبر منتديات وتقديم بونص على الأيداع ليس هذا فحسب بل تقديم بونص من المشاركة بالمنتديات مثل المنتدى هنا وهو ما يجعل الشباب يتحمس اكتر ويجرب واستخدام الفوركس اما على سبيل التجربة فى بادىء الأمر او العمل الدائم عبر التعلم واكتساب المزيد من الخبرات اللازمة وكل هذا بفضل الأنترنت وتوفيرة لمجال الفوركس الذى لا يستطيع شخص او مؤسسة التحكم فية

ramid
06-16-2012, 20:45
الفوركس منتشر من زمان جدا ولكن في الدول المتقدمه زي اوربا وامريكا وبدا في الانتشار في الدول العربيه والافريقيه متاخر نسبيا بسبب الانفتاح علي العالم في العقد الاخير والتكنلوجيا الهائله وشركات الوساطه التي بداءت في الظهور موخر كل ذلك ادي الي انتشار الفوركس في السنوات الاخيره فقط

نعم فعلا وهو ينتشر بالموازاة مع انتشار وسائل التكنولوجيا والمعلوميات
وكذلك مع انتشار التهرب من الاعمال الشاقة بدنيا والرغبة في تحقيق الربح السريع

Mr.GooDMaN
06-16-2012, 21:08
االعديد من الاشياء اخي الكريم ف رأيي ادت الى انتشار الفوركس والتي جعلت الناس تثق فيه منها
انتشار الهيئات الرقابية التي تضمن حقوق المتاجرين لدى شركات الوساطة
انتشار التكنولوجيا ووسائل الاعلانات الكثفة على النت هذه الايام وبطريقة مهولة ازادت من وعي المواطنين عن الفوركس
اقتناع الناس بان الفوركي مكاسبه اسرع بكثير عن سوق الاسهم
الاغراءات التي تقدمها شركات الوساطة والتي تجذب اي عميل اليها
وغيرها الكثير والكثير

Rami
06-16-2012, 21:23
االعديد من الاشياء اخي الكريم ف رأيي ادت الى انتشار الفوركس والتي جعلت الناس تثق فيه منها
انتشار الهيئات الرقابية التي تضمن حقوق المتاجرين لدى شركات الوساطة
انتشار التكنولوجيا ووسائل الاعلانات الكثفة على النت هذه الايام وبطريقة مهولة ازادت من وعي المواطنين عن الفوركس
اقتناع الناس بان الفوركي مكاسبه اسرع بكثير عن سوق الاسهم
الاغراءات التي تقدمها شركات الوساطة والتي تجذب اي عميل اليها
وغيرها الكثير والكثير

فعلا الاغراءات التى يلاقيها الناس من هذه البهرجة الاعلامية لشركات الفوركس العديدة
والتى اصبحت منتشرة كالفطر
بحيث اصبح لكل مواطن بروكر
لكن العبرة بانتقاء الافضل والاكثر امان على الفلوس

kingman
06-16-2012, 22:30
فعلا الاغراءات التى يلاقيها الناس من هذه البهرجة الاعلامية لشركات الفوركس العديدة
والتى اصبحت منتشرة كالفطر
بحيث اصبح لكل مواطن بروكر
لكن العبرة بانتقاء الافضل والاكثر امان على الفلوس

والمفروض يبقى فيه حملات توعية فى المنتتديات والمواقع حتى لايتعرض الكثيرين للأغراءات او الوقوع فى نصب او خداع الشركات لكن المعظم يهتم فقط بالترويج لشركته التى هو وكيل لها والمتاجرين عموما بيفضحوا الشركات النصابة ولكن مش كله برده بيبقى صحيح وفيه حالات بيبقى خطا من المتاجر

a5rzamn
06-16-2012, 22:33
لان الاوضاع المعيشيه اصبحت صعبه
ووصول الانتر نت الى كل بيت سهل انتشاره بسرعه

ولوجود ارباح خياليه ممكن انها تتحقق وصعب تلقاها في مجال تاني

tervarto
06-16-2012, 22:55
طبعا فى اسباب كثيرة لأنتشار سوق الفوركس بين الناس , طبعا السوق فاتح 24 ساعة 5 أيام فى الأسبوع , ودى ميزة مش موجودة فى أسواق الأسهم , عدم وجود مركز محدد للسوق مش زى الأسهم كل شركة لازم تسجل فى البورصة التبعة ليها , عدم سيطرة احد على السوق , مش زى الأسهم ممكن أشاعة أو صاحب شركة كذا رجلة أتكسرت , يبقى بيع بيع , الروافع المالية اللى بتيح انك تتاجر بأضعاف ما تملكة لتحقيق ربح كبير ,

okash
06-21-2012, 11:50
لو كان الفوركس على وقت اجدانا كان الان الوضع افضل ولكن الدور سأتي على وقت احفادنا سيكون الانتشار اقوى بكثر وسيكون للفوركس مجدها الاعظم

compaq0
06-21-2012, 11:56
اعتقد لانه افضل بكثيرا من البورصه الاسهم و من الممكن ان تحقق من وراءه ارباح كبيره ويمكن ان تستفيد من ارتفاع او انخفاض سعر العملات اى انك غي ملتزم باتجاه واحد للشارت

elzeel
06-21-2012, 12:01
الفوركس موجود من زمان بس الناس بتخاف منه وانا اولهم
وبندور على الشركات الربحيه والمجانيه واى مصدر ربحجى اخر سهل لايتطل العمل ولا المتابعه
لكن مع خساره الشركات الربحيه ونصبها وعدم ضمان اى مصدر ربحى
فاتجه الجميع للفوركس لانه مضمون

ARAB_PIGEON
06-21-2012, 12:29

كيف انتشر فجأة ؟

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
انتشر الفوركس بسبب حركه الاعلانات الجامده على الانترنت سواء
من شركات الوساطه او من الافراد
وكذلك هناك العديد من الاعلانات فى القنوات التلفزيونيه عن الفوركس

zikooo014
06-21-2012, 12:48
زي مانتا عارف مفيش شغل للاسف و لو في حتي برضو مش هنرتاح في الشغل
فا احنا بندور علي مصدر دخل تاني يغنينا عن الشغل الحكومي دا لو لقينا او الشغل في القطاع الخاص

jans
06-21-2012, 13:07
اتوقع انتشر مع توفير و تسهيل خدمات الانترنت بشكل افضل بالنسبة للعالم العربي
و الحملات الاعلانية التي نجدها بشكل رسمي في المنتديات و أيضاً عدم التقيد بوقت معين لكي تتاجر و الدخول برأس مال بسيط و المميزات الاخرى التي
يوفرها الفوركس .

Mohamed90
06-21-2012, 13:12
لان الاوضاع المعيشيه اصبحت صعبه
ووصول الانتر نت الى كل بيت سهل انتشاره بسرعه

ولوجود ارباح خياليه ممكن انها تتحقق وصعب تلقاها في مجال تاني

السلام عليكم طبعا اخي العزيز بسبب التكنولوجيا و التطور السريع و يضا وجود النت و الحاسوب في اغلب البيوت
اصبح انتشار المعلومات سريع جدا و هذا ساعد على انتشار الفوركس و لكن مع ذلك يحظى باهتمام كبير من العرب

deadlyfox
06-21-2012, 13:15
اعتقد انها بسبب الحاله الاقتصادية اللى بتعشها البلاد العربيه
ووجود الوساطة وامكانية المشاركه
انتشار البطالة والبحث عن مصدر دخل جيد

Noah
06-21-2012, 13:33
الفكرة انا لفوركس اصلا انتشر فى مصر هنا مش من فترة طويلة الفوركس ملوش فترة طويلة فى السوق المصرى والى الان لم يتم الاعتراف به فى العالم العربى ككل وما زال هناك بعض الدول التى تمنع العمل فى الفوركس مثل ولهذا السبب هو لم نتشر من زمان

zahran
06-21-2012, 13:38
الى الان ايضا الفوركس لم يعد منتشرا انتشارا كبير ا وواسعا
وانا ارى انه فى المستقبل القريب على مدار خمس سنوات قادمه ان شاء اله سوف نجد ان الفوركس توسع مجاله اكثر مما هو عيه الان ثلاثه اضعاف انتشاره الان على الاقل ومع لوقت هينتشر بس لازم الناس تكسب منه عشان ينتشر

magic777
06-21-2012, 14:36
زي مانتا عارف مفيش شغل للاسف و لو في حتي برضو مش هنرتاح في الشغل
فا احنا بندور علي مصدر دخل تاني يغنينا عن الشغل الحكومي دا لو لقينا او الشغل في القطاع الخاص

بالضبط وعلشان كده ده كان عامل ساعد على انتشار الفوركس بين العرب مع تقدم خدمات الانترنت
والتكنولوجيا فاصبح الفوركس الان بالنسبه لهم باب رزق مساعد على انهم يزودوا دخلهم منه
ومجال عمل ليس له متطلبات زي الوقت مثلا او المكان وعلشان كده مش هيأثر على شغلهم الميداني

The Mester X
06-21-2012, 14:52
اعتقد انها بسبب الحاله الاقتصادية اللى بتعشها البلاد العربيهووجود الوساطة وامكانية المشاركهانتشار البطالة والبحث عن مصدر دخل جيدانا اشوف انا انتشار الفوركس بسبب الشركات الوساطة كما قلت التي تتيح لنا المشاركة حتى باموال صغيرة و هذه ميزة و فرصة ممتازة للناسلكي يتداولو و طبعا الازمات العربية و البطالة ساهمت في البحث عن مدخول مالي من النت و الفوركس افضل المحالات

abo ali
06-21-2012, 14:59
بسبب النتائج التى حققها وانتشارة على المواقع والكتب والشرح المبسط له
وبسبب تجارب الصدقاء وكمان دلوقتى استخدام الانترنت اصبح بشكل كبير ومافيش منزل يخلو من اى جهاز

safiforex
06-21-2012, 15:03
بسبب النتائج التى حققها وانتشارة على المواقع والكتب والشرح المبسط له
وبسبب تجارب الصدقاء وكمان دلوقتى استخدام الانترنت اصبح بشكل كبير ومافيش منزل يخلو من اى جهاز

و يعود الفضل في الانتشار للفوركس في المنتديات العربية التي كان لها فالفضل في انتشاره بقوة
و كذلك النوعية من البونصات التي اصبحت تعطيها الشركات و خصوصا منها ما يتعلق ببونصات المنتديات
فهذا شجع الكثيرين في الانضمام الى الفوركس

busileh
06-21-2012, 15:06
السلام عليكم يا اخوان في اشي صار اسمو انترنت من فترة بسيط انتشر و صار في كل بيت من البيوت و التكلفة صارت قليلة نسبياً على الانترنت و في وقت فراغ كبير و في ربح كمان

mohamed1happy
06-21-2012, 15:09
أعتقد ان أنتشار الفوركس في الفترة الاخيرة يرجع الي
1 أنتشار البطالة والبحث عن اريح طرق للكسب
2 كثرة شركاات الوساطة وما تقدمه من اغرائات للعملاء
3 كثرة الاعلانات عن الفوركس علي النت

remas
06-21-2012, 15:12
والله دا نتيجة احباط الشباب نتيجة الاجور المتدنيه اللى بياخدوها وكمان بلا شك انتشار الانترنت ساعد كتير جدا على انتشار التجاره الالكترونيه وخاصة تجارة الفوركس والدعايه برضه ليها عامل كبير

okash
06-21-2012, 15:16
والله دا نتيجة احباط الشباب نتيجة الاجور المتدنيه اللى بياخدوها وكمان بلا شك انتشار الانترنت ساعد كتير جدا على انتشار التجاره الالكترونيه وخاصة تجارة الفوركس والدعايه برضه ليها عامل كبير

والله انا معك من اكبر الاسباب للجوء الى الفوركس هو الاجور المتدنية الموجودة في معظم دول الوطن العربي وعلى ماعتقد هذا سبب استعداف شركات الفوركس الوطن العربي والاغراء بالبدء بٍاس مال صغير

mohamedfx2005
06-21-2012, 15:18
السلام عليكم ورحمة الله
سبب انتشار الفوركس في الاونة الاخيرة هو الانترنت ففي السابق الانترنت لم تكن من ضروريات الحياة وبالتالي مع كثرة مستخدمي الانترنت كثرت المنتديات في جميع الاختصاصات ومنها الفوركس وكذلك كثرة شركات الوساطة التي قبل اعوام قليلة كانت تعد على الاصابع
ومع كثرة المنتديات التي تتحدث عن الفوركس خاصة العربية كثر المتاجرون الجدد على عكس السابق كان في مليون شخص عربي يستعمل الانترنت ربما نجد شخص او اثنين يتاجرون في الفوركس

aminos
06-21-2012, 15:21
السلام عليكم
نعم يعود الفضل للمنتديات العربية التي لها الفضل في إنتشار الفوركس
و كذالك الفايسبوك هناك العديد من الصفحات المتعلقة بالفوركس
و الله أعلم

zeyadkabeel
06-21-2012, 15:28
اعتقد ان الفوركس اتنشر مؤخرا بسبب انتشار الشركات الربحية التى تعمل على تسويق المنتجات ومعظمهم تكون نصب او تحتاج الى الافات الجنيهات حتى تحقق مكسب فمن هنا فكر البعض ف توفير فرصة لكسب المال اكثر من هذه الشركات التى تعتبر تعب وغير مجدية

ma90do
06-21-2012, 15:31
اعتقد ان الفوركس اتنشر مؤخرا بسبب انتشار الشركات الربحية التى تعمل على تسويق المنتجات ومعظمهم تكون نصب او تحتاج الى الافات الجنيهات حتى تحقق مكسب فمن هنا فكر البعض ف توفير فرصة لكسب المال اكثر من هذه الشركات التى تعتبر تعب وغير مجدية

انا كنت شغال في هذه من الشركات تحتاج الي تعب ومجهود ولا يوجد ناتج في النهايه الا قليل وناس كتير تركت هذه المجالات واتجهت للفوريكس لانه الشيء المضمون لان الواحد بيتحكم في ماله ولا احد اخر يتحكم فيه

Hell Rozar
06-21-2012, 15:33

كيف انتشر فجأة ؟

فعلا الفوركس عمرو طويل اوى بس ما سمعناش عنو غير قريب بس النتيجة ان فية شركات وساطة كتير اعلانات جوجل ادسنس كلها على الفوركس وعلشان ناس بصالو على انو منجم فلوس

Ahmed EL Deeb
06-21-2012, 15:40
اري ان الفوركس بدا بالانتشار مؤخرا نظرا لكثرة شركات الوساطه واعلاناتها المكثفه في جوجل وفي كل المواقع المشهور زي الياهو والهوتميل وكمان من احترف الفوركس وحقق ربحا واراد الشهرة انشأ منتدي لتعليم الفوركس وبدا ينشره ويعلن عن وبالتالي الناس بدأت تعرف ايه هو الفوركس وتحاول تتعلمه

remo
06-21-2012, 15:41
السلام عليكم يا اخوان في اشي صار اسمو انترنت من فترة بسيط انتشر و صار في كل بيت من البيوت و التكلفة صارت قليلة نسبياً على الانترنت و في وقت فراغ كبير و في ربح كمان

فعلا يعنى انا معتقدش ان فى بيت فى العالم العربى كلة معندوش كومبيوتر ومعندوش نت و مفيش شاب عربى مبيضيعش حوالى اقل من 3 الى 4 ساعات فى اليوم على النت عشان كدا انا اعتقد ان الفوركس انتشر

sami
06-21-2012, 15:43
أعتقد أن الفوركس كان منذ ٩ سنوات مرت،عالما مجهولا للعديدين من المتاجرين العرب و كانت فئة قليلة جدا على دراية بهذا العالم،و سر إنتشاره في السنوات الأخيرة يعود لكثرة المنتديات و الفيديوهات المنتشرة على اليوتوب و الدعاية المكثفة في وسائل الإعلام،و كذلك لأن التداول في سوق الفوركس خلق مصدر دخل للعديد من الشبان العرب

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 18:49
أعتقد أن الفوركس كان منذ ٩ سنوات مرت،عالما مجهولا للعديدين من المتاجرين العرب و كانت فئة قليلة جدا على دراية بهذا العالم،و سر إنتشاره في السنوات الأخيرة يعود لكثرة المنتديات و الفيديوهات المنتشرة على اليوتوب و الدعاية المكثفة في وسائل الإعلام،و كذلك لأن التداول في سوق الفوركس خلق مصدر دخل للعديد من الشبان العرب

قلة الفلوس مع الناس برده جعلتهم ييحثون عن مصدر رزق اخر

علشان المعيشه اصبحب غاليه والحياه بقت صعبه

mony
06-21-2012, 18:51
لان الفوركس منتشر اكثر بالدول الاوربيه وبدا ينتشر فى الدول العربيه الان واتوقع فى المستقبل ان شاء الله ينتشر اكثر

ahmed
06-21-2012, 18:52
فعلا يعنى انا معتقدش ان فى بيت فى العالم العربى كلة معندوش كومبيوتر ومعندوش نت و مفيش شاب عربى مبيضيعش حوالى اقل من 3 الى 4 ساعات فى اليوم على النت عشان كدا انا اعتقد ان الفوركس انتشر

بالظبط كدة يا اخى دة نوع من انواع الانتشار
بالاضافه لكميه الاعلانات الضخمه فى كل مكان
بلاضافه الى مرحله وصول العالم كله الى قريه صغيرة

M Sabry M Elbakrawy
06-21-2012, 18:54
في جواااااانب كتير جداا

اولهاا طبعا انهيار العالم العربي وبورصاتهم
العلم بقي دلوقتي ببلاش كان الاول باللاف الدولارات
مصدر رزق اضافي طبعاا ومش رئيسي
كثرة البروكر والاغراءات المادية

واخرهم تطور التكنولوجيااااا والنت :d

Smart
06-21-2012, 18:56

اكيد ياغالى
زمان كان الى عنده كمبيوتر ده حاجه كده كبيره
دلوقتى الكمبيوتر فى كل بيت..والنت اصبح برخص التراب
ده الاساس فى انتشار الفوركس

i5land_man
06-21-2012, 18:56
في جواااااانب كتير جداا

اولهاا طبعا انهيار العالم العربي وبورصاتهم
العلم بقي دلوقتي ببلاش كان الاول باللاف الدولارات
مصدر رزق اضافي طبعاا ومش رئيسي
كثرة البروكر والاغراءات المادية

واخرهم تطور التكنولوجيااااا والنت :d

النت ومستخدمي النت زادوا بدرجة كبيرة جدا في ال 10 سنين اللي فاتوا
وعشان كده الشريحة اللي بتكون عالنت اصبحت شريحة كبيرة و لا يمكن تجاهلها وشركات الوساطة بتوجه الدعاية للشريحة دي عشان تقدر تستقطب اكبر عدد من مستخدمي النت

konine
06-21-2012, 19:11
في حقيق أنا كنت أعرف سوق فوركس مدة طويلة ولك لم أكن أعطيه أي إهتمام و ذلك لأسباب كتير
و لكني دخلت إليه ٱن لكي أجني ملاين هههههههه
ها أنا أخسر أكتر من ماأربح الله كريم

hppt
06-21-2012, 19:14
انا اشعر ان الفوركس اشتهر عذه الايام بسبب ان طرق الربح بقت وحشة خالص وبعدين منهم مش مضمون وكمان الفوركس مش محتاج غير تعليم وراس مال فقط
لاكن طرق الربح الاخري محداجة زيارة هذا وهذا لاكن كمان بيكون ربح الفوركس افضل من الربح من الباقي هذة وجهة نظري وكمان انا سمعت الفوركس سنة 2011

ashraf el-araby
06-21-2012, 20:05
اعتقد ان من اسباب انتشارالفوركس وجود النت فى كل بيت وكمان انتشار المعلومات عن الفوركس فى اغلب المواقع وكمان البحث عن عمل يمكن عن طريقة كسب الكثير من المال

ramid
06-21-2012, 20:12
اعتقد ان من اسباب انتشارالفوركس وجود النت فى كل بيت وكمان انتشار المعلومات عن الفوركس فى اغلب المواقع وكمان البحث عن عمل يمكن عن طريقة كسب الكثير من المال

بالاضافة الى ما قلت هناك فكر جديد او ثقافة جديدة تسعى الى تحقيق الربح الكبير من ألاعمال السهلة
اللهم وفق الجميع للفوز في الدنيا والاخرة

AhmedMagnifico
06-21-2012, 22:17
السلام عليكم اخي من اسباب انتشار الفوركس و هو تطوير التكنولوجيا و اصبح النت متوفر في كل الاماكن و الحواسيب و الشركات الوساطة ايضا سهلت الامور على اصحاب الراس المال الصغير و الانتشار المعلومات بسرعة في المنتديات و المواقع سهل و زاد من انتشار الفوركس بالنسبة ملحوظة
تمام وكذلك الاعلانات الكثيرة
وغير ذلك من الاسباب !!

Amgad91
06-21-2012, 22:33
الفوركس انتشر بشكل كبير في الفترة الاخيرة لان الدخول على الانترنت اصبح اسهل وكمان بسبب البطالة الناس بقت تدور على النت بما انهم بيقضوا عليه معظم وقتهم
بقوا يدوروا على مصادر الكسب من الانترنت
انا شايف ان الفوركس انتشر جدا بعد الازمة العالمية الاخيرة واهتمام الناس بالاقتصاد بشكل مستمر

kingman
06-21-2012, 23:58
بالاضافة الى ما قلت هناك فكر جديد او ثقافة جديدة تسعى الى تحقيق الربح الكبير من ألاعمال السهلة
اللهم وفق الجميع للفوز في الدنيا والاخرة
واللى بيساعد على انتشار هذا الفكر هو التجارب التى نسمعها عنها الناجحة التى حقق نجاح باهر من الأنترنت فى شتى المجالات زى مثلا مارك مؤسس فيس بوك وغيره من الشخصيات الناجحة فبيبقى امل عند كل واحد فينا انه يقدر يبرع فى مجال زى الفوركس ده ايضا

forexBOSS
06-22-2012, 00:32
اعتقد بسبب انتشار الانترنت سريعا و انتشار مواقع الربح وغيرها و مجال الفوركس من اسرع المجالات للربح من الانترنت لذا توجه الكثير من الناس الى الفوركس و ايضا بسبب اعلانات شركات الوساطه والمنتديات التى انتشر فيها الفوركس بشكل سريع و غيره الكثير الكثير

magic777
06-22-2012, 18:13

وكمان ايضا انتشار المواقع العربيه التي تكون مخصصه للفوركس وشروحاته واستراتيجياته
ده في حد ذاته هيجذب عملاء كتير للمجال علشان هيلاقوا اللي يساعدهم
على انهم يتعلموا ويجربوا نفسهم في المجال ده

safiforex
06-22-2012, 18:17
وكمان ايضا انتشار المواقع العربيه التي تكون مخصصه للفوركس وشروحاته واستراتيجياته

عندك صح اخي الكريم في هذا ، فالمخواقع العربية ساهمت بشكل كبير في تنوير الشباب العربي بميدان الفوركس
بل عملت شروحات كثير و خاصة منها بالفيديو التي تسهل على الواحد التعلم السريع للفوركس

abdello052
06-22-2012, 18:47
السلام عليكم اخي من اسباب انتشار الفوركس و هو تطوير التكنولوجيا و اصبح النت متوفر في كل الاماكن و الحواسيب و الشركات الوساطة ايضا سهلت الامور

aboualy
06-22-2012, 18:52
السلام عليكم اخي من اسباب انتشار الفوركس و هو تطوير التكنولوجيا و اصبح النت متوفر في كل الاماكن و الحواسيب و الشركات الوساطة ايضا سهلت الامور

فعلا اخى العزيز التطور الحادث فى تكنولجيا الاتصالات هو من اهم اسباب زيادة انتشار الفوركس
لقد اصبح الان الدخول الى النترنت سهل جد ومن اى مكان باستخدام اللاب توب او باستخدام الموبيل وكذك اصبحت اسعار الانترنت اقل كثيرا من الماضى كل ذلك ساهم فى انتشار الفوركس

Mostafa Mando
06-22-2012, 19:42

صحيح يا اخي الانترنت انتشر في كل مكان اليوم ومع الاننترنت

العالم يصبح قرية صغيرة تعرف كل شئ عنه بكل سهولة

kingman
06-22-2012, 19:49
فعلا المواقع والمنتديات الرعبية اصبحت فى ازدياد باستمرار خصوصا مع كثرة الوكلار للشركات والتى تعمل على جذب عملاء جدد للتسجيل تحت وكلاتهم وده عامل مساعد فى انتشار الفوركس

mosghaly
06-22-2012, 21:26
انا الي اعرفه ان مجال الفوركس بدا يدخل في الدول العربيه في سنه 2000 ولكن طبعا عمليه الانتشار دي مسؤليه الشركات وبعدين كمان الشركان مكانتش كتير زي دلوقتى ولا حتى الناس كلها كان عندها انترنت زي دلوقتى ودة السبب اصلا في سرعه انتشارة في الوقت الحالي عن الوقت السابق من سنه 2000

assidi saber
06-22-2012, 22:43
ان الفوركس دخل الى البلدان العربية سنة 2000 و لكن عملية الانتشار قد كانت مسوؤلية الشركات

hesham itch
06-23-2012, 07:34
طبعا انتشار النت ف كثير من الاماكن وايضا البحث عن المال فى اى مكان هذه هى اهم الدوافع
او الاسباب التى ادت الى انتشار الفوركس فى هذه الفترة الماضية بهذ الصورة الكبير

2x1
06-23-2012, 07:45
فعلا انتشار النت فالعالم العربي ادي الي انتشار الفوركس واصبح هناك اعلانات مكثفة علية فجميع المنتديات والمواقع اللي خلي الناس تبدء تحاول تتعرف علية

hanona
06-23-2012, 08:01
اسسباب انتشار الفوركس في الفترة الاخيرة هو وجود الانترنت في كل بيت غير الاول قليلين الذين يستخمون الانترنت فالبيت, وثانيا : انهيار سوق الاسهم والبرصة في الفترة الاخيرة ,ثالثا :لان سوق الفوركس لا يحتاج لتقديم اي ضمانات
.وانما هو يعتمد علي الذكاء وكيفية التعامل والمتاجرة فقط ورابعا :انشار كتب للفوركس ولتعليم كيفية التجارة ويوجد ايضا مدربين متخصصين لتعليم الفوركس وانتشار منتديات كثيرة جدا لتعليم الفوركس

Noah
06-23-2012, 15:59
يرجع السبب الاساسى من وجهة نظرىا لى انتشار الفوركس الى ان البطالة زادد فى الشعب المصرى او الشعوب العربية وفى نفس الوقت بدأت افكار كثيرة تنتشر عن العمكل عبر الانترنت ومن هنا تعرف الكثير علىا لفوركس عن طريق العمل عبر الانترنت وهذه هى الميزة الكبيرة

realyone
06-23-2012, 16:03
باعتقادي ان الفوركس انتشر لأنها مجال يمكن لأي واحد الدخول فيها لأنها تحتاج لأي مبلغ وليس شرطا ان يكون لديك راس مال قوي,وكذلك انك تقدر ان تتاجر وانت بالبيت وكل ماتحتاجه لفعل هذا الشي هو ان يكون لديك جهاز كمبيوتر وخط انترنيت لذلك فهو في متناول الجميع

yassoo011
06-23-2012, 16:46
في اعتقادي ان السوق انتشر في الاونه الاخيرة فعلا
وذلك لكثرة شركات الوساطة وبدأالتنافس في جذب العملاء
وتصغير مبلغ الدخول في الفوركس حتى اصبح 1 دولار كما في شركتنا انستا فوركس

okash
06-23-2012, 17:01
اصداقائي وانا اتابع احدى المباريات وجدت اعلان لأحدى شركات الفوركس
انظر لو 10 من المشاهدين قرءو الاعلان ومن ثم تعمقو في الفوركس ودخلو
طريقة جديدة لنشر الفوركس هذه اول مرة بشوفها

hehelibeb
06-23-2012, 17:29
من بين أسباب انتشار الفوركس هو انهيار الميكا أبلود وبالتالي تم إغلاق المواقع العملاقة في الأبلود
والستريمينغ التي عليها إقبال كبير وكانت تعود علينا بأرباح جد مهمة ومضمونة أفضل من الفوركس
لأن هذا الأخير يتطلب كفاءة كبيرة وممكن أن تربح وممكن أن تخسر فيه

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 17:31
من بين أسباب انتشار الفوركس هو انهيار الميكا أبلود وبالتالي تم إغلاق المواقع العملاقة في الأبلود
والستريمينغ التي عليها إقبال كبير وكانت تعود علينا بأرباح جد مهمة ومضمونة أفضل من الفوركس
لأن هذا الأخير يتطلب كفاءة كبيرة وممكن أن تربح وممكن أن تخسر فيه

ياغالى الابلود والحاجات دى حاجات مؤقته

لكن انت بتشتغل فى سوق مالى كبير

دائم ومستمر

okash
06-23-2012, 18:49
اصبحت الفوركس بالانتشار لأنها لا تحتاج الى شخص متعلم تعليم كبير
اي شخص يستطيع ان يدخل في الفوركس فقط مهارات قليلة في الحاسوب مع تدريب بسيط على برنامج التداول ومن ثم ينطلق

aboualy
06-23-2012, 18:54

دائم ومستمر

فعلا اخى العزيز كل طرق الربح الاخرى على الانترنت لا يمكن مقارنتها بالفوركس
لان اغلب هذه الطرق ارباحها ضعيفة جدا او تحتاج الى راس مال وخبرة كبيرة ولايضا تكون ارباحها اقل من ارباح الفوركس

Mostafa Mando
06-23-2012, 19:01

دائم ومستمر

صحيح يا اخي محمد مجال الفوركس ليس كاي مجال للربح من الانترنت

هو سوق يتعلق بكل الامور الاقتصادية الحقيقة في العالم كله

ليس شركة تعطيك للرفع او الضغط

ZOUHAIR_ZIZO28
06-23-2012, 19:09
سبب انتشار الفوركس هو النت لانه الفوركس اصبح يعتمد على النت و ايضا الاشهارات الشركاتو ايضا التطور الملحوظ بين الشباب و البحث عن الفرص للربح من النت سهل الامور

super580
06-23-2012, 19:18
الفوركس اصبح يعرف انتشارا كبيرا ، لانه اصبح سهل الولوج ، حيث اغلب الوسطاء اصبح الحد الادنى للايداع 1 دولار ، وايضا بونصات بدون ايداع و الخدمات مجانية كبيرة

okash
06-24-2012, 09:46
سبب الانتشار النت نعم انا معاكم ولكن عندما شخص واحد يدخل النت ويرى المسابقات والخوافزر وقصص اناس قد جمعو ثروة من الفوركس سيكون هناك نشر كبير بين الاصدقاء

Mohamed90
06-24-2012, 13:30

دائم ومستمر

السلام عليكم طبعا اخي العزيز اي مجال ربح الاموال في النت يبقى مؤقت او لن يدوم طويلا
عكس الفوركس فهو مجال دائم و يعتمد عليه كثير من الناس و الشركات و المؤسسات الضخمة

kingman
06-24-2012, 14:05
وفيه شركات فوركس اساسا بقيت راعى رسمى لبعض الفرق الرياضية واكيد ده هيساعد على انتشارها وعمل ايجابى كترويج لها
وفيه قنوات كثيرة بقت تعرض دعايا لشركات فوركس لكن القنوات المصرية طبعا لسه محصلش فيها كده

remo
06-24-2012, 14:09
وفيه شركات فوركس اساسا بقيت راعى رسمى لبعض الفرق الرياضية واكيد ده هيساعد على انتشارها وعمل ايجابى كترويج لها
وفيه قنوات كثيرة بقت تعرض دعايا لشركات فوركس لكن القنوات المصرية طبعا لسه محصلش فيها كده

فعلا الكلام دا صحيح فى اوروبا لان الفوركس هناك منتشر بطريقة غريبة عقبال القنوات المصرية والفرق المصرية ويمكن يجى يوم نلاقى خبرا فى الفوركس بيدوا محاضرات على القناة الاولى يمكن

aboualy
06-24-2012, 14:11
فعلا الكلام دا صحيح فى اوروبا لان الفوركس هناك منتشر بطريقة غريبة عقبال القنوات المصرية والفرق المصرية ويمكن يجى يوم نلاقى خبرا فى الفوركس بيدوا محاضرات على القناة الاولى يمكن

انا اعتقد اخى العزيز ان الفوركس بينتشر بسرعة فى الوطن العربى وفى مصر
واعتقد ايضا اننا ممكن نشوف قانون بينظم انشاء شركات الفوركس فى مصر قريبا

sky44
06-24-2012, 14:19
بالفعل التجارة في العملات العالمية اصبحت في وتيرة متزايدة و دلك لكونها لا تحتاج الى رأس مال وايضا من مميزاتها سهولة دخول اى شخص الى التداول بدون اى شروط

magic777
06-24-2012, 14:29

تعددت هنا طرق الاعلانات والهدف واحد بس ميول الناس هنا مش زي بعضها ومش كل اللي هيشوف الاعلان ده
هيحب يجرب مثلا او هيقتنع بيه خاصه انه بيكون فيه اغراء مبالغ فيه وغير واقعي ففيه ناس من اولها كده
تقولك ده نصب والكلام ده خاصه من تعرضوا لمثل هذه المواقف سابقا

tarek22
06-24-2012, 14:30
ان سبب انتشار"الفوركس" فى السوق يرجع إلى استمرار ضعف التعاملات، والتى دفعت عدداً من شركات السمسرة إلى توجهات جديدة لإدارةرأس المال وتحقيق مكاسب من العمولات المختلفة، وهو التوجه إلى التعامل فى الأسواق العالمية وأسواق العملات والسلع (الفوركس) لتحقيق مكاسب.

عزبز 18
06-24-2012, 14:44
نسبة العرب في الفوركس مازالت قليله جداااااا وستظل كذلك ، والسبب الرئيسي هو الخوف من المسأله من الحكومات في حال الارباح ، هناك بعض البنوك تمنع الحواله لشحن رصيدك المبدئي ويعتذرون بان هذه الحوالات شفط اموال ولا يسمح بها ، وهناك بنوك اخرى تسمح بذلك ولكن من خلف الكواليس .
هده هي الحقيقة المرة التي جعلت الفوركس لا ينتشر في الدول العربية بشكل كبير

ahmed
06-24-2012, 15:42
بالفعل التجارة في العملات العالمية اصبحت في وتيرة متزايدة و دلك لكونها لا تحتاج الى رأس مال وايضا من مميزاتها سهولة دخول اى شخص الى التداول بدون اى شروط

من العوامل ايضا التى اثر فى انتشار الفوركس بالطبع الرافعه الماليه
بلاحجام الكبيرة التى استطاع من خلالها التاجر الصغير امشاركه

ahmed saleh
06-24-2012, 15:42
انا اعتقد ان الفوركس سوق حديث يعنى لسة بقالو قليل وليس الكثر من ايام التسعنيات
يعنى احنا كدة ممكن نكون كويسين جدا اننا بدانا فية فى الوقت دا
وهو الان بدا ينتشر كثيرا فى الدول العربية وبدا ناس كتير تشتغل فية

---------- Post added at 03:42 PM ---------- Previous post was at 03:40 PM ----------

بلفعل يا حمد مظبوط كلامك كمان شكرات الفوركس عشان تزود اعلانتها وتروجيها بتعمل عروض واعطاء بونص
عند فتح الحساب الحقيقى ويوجد كثير من الاعلانات فى المواقع الالكترونية وهذا كلة يساعد على انتشار الفوركس

moonlight
06-25-2012, 07:35
اعتقد ان الموضوع عن الفوركس اصبح اكثر انتشارا من خلال الكثير من المواقع والمنتديا ت واعلانات الانترنت عن
هذا السوق فاصبح الكثير يعرفة اكثر من قبل كان توفر المعلومات بخصوص سوق الفوركس قليل

okash
06-25-2012, 08:04
الفوركس انتشر لأنه هناك ضعف في الموادر وضعف الدول واقتصادياتها فلجوء الناس الى الفوركس لتغطية النفقات التي تزدادا في هذا الزمن
على ما اظن ان التضخم من احد اساب انتشار الفوركس

---------- Post added at 05:04 AM ---------- Previous post was at 05:03 AM ----------

في هذا الزمن ترى المجتمعات تتوجه الى دارسة الاقتصاد او حتى ان الشخص الغير متعلم بدأ يفهم بامور الاقتصادية حتى رجال السياية في هذا الوقت يجب ان يكونو في المرتبة الاولى اقتصاديين لذلك الفوركس سيكون شيء كثير السمع عندهم

KOGI
06-25-2012, 21:16
الوساطة عشان يشترك اعدد كبيرة

The Mester X
06-25-2012, 21:42
يالفعل اخي من اسباب انتشار الفوركس و هي وسائل الاعلام و خصوصا النت ساهم بشكل كبير
و ايضا الشركات الوساطة التي منحت للمتاجرين الصغار فرصة للتداول حتى مع حجم صغر الحساب

assidi saber
06-25-2012, 23:03
اخي الفوركس قد انتشار في العالم العربي مع ظهور بعض التكلونجيات مثل الانترنات التي تساعد على التدول في الفوركس

okash
06-25-2012, 23:23
يالفعل اخي من اسباب انتشار الفوركس و هي وسائل الاعلام و خصوصا النت ساهم بشكل كبير
و ايضا الشركات الوساطة التي منحت للمتاجرين الصغار فرصة للتداول حتى مع حجم صغر الحساب

نعم انا معك من اكبر الاسباب التي ساهمت في نشر الفوركس هو السماح للتجار الصغار في البدء في الوفركسررؤوس اموال صغيرة
انا عندما قررت ان ابدأ في عالم الفوركس وواخترت الشركة التي اريد ان ادخل معها
كان اقل مبلغ ايداع 5000 دولار ةانا حقا لا املكه فأجلت الموضوع الى حتى اشعار اخر والان لقد بدأت 250 دولار واتداول فيهم

hehelibeb
06-26-2012, 17:29
فعلا في سنة 2006 بدأت أسمع وأقرأ كلمة فوركس وخاصة في برامج نت
حينئذ كنت أتعلم الربح من النت وخاصة من الشركات الربحية
ولكن الأن أصبح الفوركس يعلمه الكثير بل يتاجر فيه الكثير من الناس

kamizidan
06-26-2012, 17:30
فعلا في سنة 2006 بدأت أسمع وأقرأ كلمة فوركس وخاصة في برامج نت
حينئذ كنت أتعلم الربح من النت وخاصة من الشركات الربحية
ولكن الأن أصبح الفوركس يعلمه الكثير بل يتاجر فيه الكثير من الناس

لم اسمع كلمة فوركس الا سنة 2008 عن طريق ايميل وصلني وبالصدفة دخلت للرابط
وبدات في التعلم

assidi saber
06-26-2012, 18:02
السبب هو عدم توفر التكلونجيا من قبل فان التكلونجيا هي التي ساهمت كثير في انتشار الفوركس لانه لا تستطع التدول بدون ان تكون عندك حاسوب

Noah
06-26-2012, 18:36
الفوركس بدا باللانتشار مؤخرا لان نسبة انتشار الفوركس فى المنتديات وايضا انتشار الانترنت فى كل مكان وانتشار فكرة العمل من المنزل وعبر الانترنت هذه هى الفكرة الاهم من وجهة نظرى والتى من خلالها يعمل الكثير فى الفوركس

abdallah elbaz
06-26-2012, 19:07
ده اكيد سببه ان الشعوب العربيه وصلها التكنولوجيا متاخره جدا
عن امريكا
واكيد ف ناس كانت بتتعامل معاه من زمان وهما اكيد خبراء ف مجال الفوركس

HUSSENEY
06-29-2012, 05:11

كيف انتشر فجأة ؟

اشعر ان سوق الفوركس انتشر في الفترة الاخيرة وخاصة بعدانهيار اسواق الاسهم والسندات وبدأ حديثا ينتشر بالعالم العربي
وبسبب انتشار شبكات الانترنت والدى اس ال

okash
06-29-2012, 23:33
الفوركس اصبحت شعبية وتزداد شعبيتها في كل يوم بعد يوم لأسباب كثيرة منها كثرة الضغوط على الشخص هذه الايام من متطلبات الحياة فيبحث الشخص عن بديل سريع جني الارباح منه والاعتماد عليه في الدخل

nrgslawi
06-29-2012, 23:55
السلام عليكم
الفوركس لم يكن معروفا في العالم العربي
وفي 4 سنوات انتشر على نطاق واسع في العالم وحتى في العالم العربي
على فكرة هناك منتديات عربية خاصة بالفوركس انشات منذ ستة 2004

jihadazzam
06-29-2012, 23:58
انتشار الفوركس بسرعة يعود الى انتشار الانترنت انما في العالم العربي
الى الان انتشاره ضعيف واذا فلت لاحد انا اعمل بالفوركس
يسالك ما هو الفوركس

ابو محمد
06-30-2012, 00:07
باعتقادي انتشر لانة الشركات وجدوا
رغبة وطلب حقيقي على العمل بالفوركس

islamselmy
06-30-2012, 00:23
انا شايف ان الفوركس عاجلاً او اجلاً كان لازم ينتشر للكن بالنسبه لانه انتشر من 2006 دى مش متاكد منها
لكن اللى متاكد منه انه انتشر بسبب سهوله تعليمة و كمان هو مجال سهل ان اى حد يدخله مش بيقتصر على فئه محددة من الاشخاص
افتح اى موقع دلوقتى هتلاقى اعلانات الفوركس مليانه المواقع و دة بسبب نمطة السريع و المتغير
و لانه متعلق بالاسواق و التجارة و معظم الناس بتميل للتجارة
ولا ايه؟

mrhoda
06-30-2012, 00:27
انا شايف ان الفوركس عاجلاً او اجلاً كان لازم ينتشر للكن بالنسبه لانه انتشر من 2006 دى مش متاكد منها
لكن اللى متاكد منه انه انتشر بسبب سهوله تعليمة و كمان هو مجال سهل ان اى حد يدخله مش بيقتصر على فئه محددة من الاشخاص
افتح اى موقع دلوقتى هتلاقى اعلانات الفوركس مليانه المواقع و دة بسبب نمطة السريع و المتغير
ولا ايه؟

لو تقصد الفوركس بحد ذاته فهذا خطا
الفوركس موجود منذ زمن قديم جدا ولكن كان تبادل للعملات
مثل شركات الصرافة الموجودة حاليا
انا لو تقصد شركات الوساطة فاعتقد انها من بداية العام 2000 بدأت بالظهور والانتشار

omar kapo
06-30-2012, 00:31
ولا ايه؟

لو تقصد الفوركس بحد ذاته فهذا خطا
الفوركس موجود منذ زمن قديم جدا ولكن كان تبادل للعملات
مثل شركات الصرافة الموجودة حاليا
انا لو تقصد شركات الوساطة فاعتقد انها من بداية العام 2000 بدأت بالظهور والانتشار

هرد ع اسلام الاول
اولا الرسول صل الله عليه وسلم قال 7\8 رزقكم ف التجارة فاذا التجارة مصدر رزق للمعظم
وهذا موكد حب الناس للتجارة والبيع والشراء
ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ
ام الاخ حود
فهذا مؤكد انه تم منذو زمن بعيد ولكن بالفعل انتشرت شركات الوساطة من 2000 لو وبدئت ف الاذدهار ف 2002 ثم الي اوخر 2005 اصبحت شي مهم جدااا ف العالم الخارجي
فالفوركس تجارة بالفعل مهمه جدااا

sabre
06-30-2012, 00:33

كيف انتشر فجأة ؟

بسبب انتشار الانترنت السريع وخصوصا فى مصر الكمبيوتر دلوقتى
اصبح فى كل البيوت تقريبا

iBr@HiM
06-30-2012, 00:37
تاريخ شوف الفوركس
, يرجع تاريخها الى الفراعنه وهم اول من استخدموا الاموال وايضا اليابنين هم اول من استخدموا الكمبيالات وايضا شعوب الشرق الاوسط وكان لكل بلد عملة خاصة بها

pimo
06-30-2012, 00:38
تجارة العملات الاجنبية كانت فكر في ستنيات القرن الماضي واصبحت حقيقية في سبعنيات القرن الماضي وقد ساعدة الانترنات في انتشاره في سنوات التسعينات ام قوة ظهوره هي بالاساس الي خلق حسابات مصغر وتوفير رافعات مالية لصغار المتداولين

Heba samir abdallah
06-30-2012, 00:40
السبب هو التطور السريع للتكنولوجيا ووجود النت فى كل بيت وانخفاض مستوى المعيشه وبحث الناس عن اى مصدر اخر يزيد من مستوى معيشتهم

islamselmy
06-30-2012, 00:41
تاريخ شوف الفوركس
, يرجع تاريخها الى الفراعنه وهم اول من استخدموا الاموال وايضا اليابنين هم اول من استخدموا الكمبيالات وايضا شعوب الشرق الاوسط وكان لكل بلد عملة خاصة بها

فى اتفاقيه البريتون وودز
دى كانت لحد نهايه الحرب العالميه الثانيه كانت فى 1944 كان موجود فيها 730 ممثلا من 45 دوله و حضروا المؤتمر فى ميدينه بريتون و كان قصدهم من النظام دة هو انهم يحطوا نظام اقتصادى عالمى جديد كل هدفة انه يلاقى اساس مستقر لاسوواق الاقتصاديه اللى كانت انضرت قبل كدة و فعلا قاموا بتوقيع الا تفاقيه

omar kapo
06-30-2012, 00:44
فى اتفاقيه البريتون وودز
دى كانت لحد نهايه الحرب العالميه الثانيه كانت فى 1944 كان موجود فيها 730 ممثلا من 45 دوله و حضروا المؤتمر فى ميدينه بريتون و كان قصدهم من النظام دة هو انهم يحطوا نظام اقتصادى عالمى جديد كل هدفة انه يلاقى اساس مستقر لاسوواق الاقتصاديه اللى كانت انضرت قبل كدة و فعلا قاموا بتوقيع الا تفاقيه

اوفقك الراي فالصندوق النقدي
إنشاء صندوق النقد الدولي ، الذي يتمثل في توفير الدعم الاقتصادي للدول النامية والتي تؤثر على ميزان التجارة العالمية. ويدعم هذا الصندوق عن طريق تثبيت الاقتصادات الضعيفة منها ، وتشجيع النمو الاقتصادي في العالم
لذالك فهو مهم جداا
ولكن اين هو حاليا ف الدول الافريقيا النامية والتي تحت الصفر ؟؟؟

mrhoda
06-30-2012, 00:46
اوفقك الراي فالصندوق النقدي
إنشاء صندوق النقد الدولي ، الذي يتمثل في توفير الدعم الاقتصادي للدول النامية والتي تؤثر على ميزان التجارة العالمية. ويدعم هذا الصندوق عن طريق تثبيت الاقتصادات الضعيفة منها ، وتشجيع النمو الاقتصادي في العالم
لذالك فهو مهم جداا
ولكن اين هو حاليا ف الدول الافريقيا النامية والتي تحت الصفر ؟؟؟

صندوق النقد الدولى موجود وبيدعم الدول النامية فى القروض والاستثمارات
ولكن شروطه وفوائده قد تقضى على الدولة وتعرضه للافلاس
ودعنا ايضا ياشباب لا ننسى
اتفاقية سميثونيان
هي اتفاقية عقدت في معهد "سمثونيان" بالولايات المتحدة الأميركية بهدف تجديد بعض نصوص اتفاقية "بريتون وودز" والمحافظة على أسعار الصرف الثابتة، إلا أن هذه الاتفاقية لم تنجح في تحقيق هدفها مما أدى بالدول إلى تعويم أسعار صرف عملاتها

islamselmy
06-30-2012, 00:46
صندوق النقد الدولى موجود وبيدعم الدول النامية فى القروض والاستثمارات
ولكن شروطه وفوائده قد تقضى على الدولة وتعرضه للافلاس
ودعنا ايضا ياشباب لا ننسى
اتفاقية سميثونيان
هي اتفاقية عقدت في معهد "سمثونيان" بالولايات المتحدة الأميركية بهدف تجديد بعض نصوص اتفاقية "بريتون وودز" والمحافظة على أسعار الصرف الثابتة، إلا أن هذه الاتفاقية لم تنجح في تحقيق هدفها مما أدى بالدول إلى تعويم أسعار صرف عملاتها

الطوف المشترك الأوروبي
في عام 1972، اتخذ قرار مشترك بتعويم العملات الأوروبية( إلى مستوى متقلب2.25 في المائة) من أجل تجنب الاعتماد على الدولار. البلدان المشتركة التي قررت تعويم عملاتها هي : ألمانيا وفرنسا وايطاليا وهولندا وبلجيكا ولوكسمبورغ.

Mostafa Mando
06-30-2012, 00:49
السبب هو التطور السريع للتكنولوجيا ووجود النت فى كل بيت وانخفاض مستوى المعيشه وبحث الناس عن اى مصدر اخر يزيد من مستوى معيشتهم

بالفعل يا اختي معظم البيوت الآن بها انترنت لكن صاحب الموضوع قال

انتشار الفوركس اخيرا هو انتشر نسبيا لكن هو مش منتشر في الوطن العربي

يعني هو دلوقتي منتشر اكتر من الاول لكن هو مش منتشر عموماً

لأن المعظم لا يؤمن بالعمل على الانترنت ولا بالفوركس

iBr@HiM
06-30-2012, 00:52
عهد التعويم الحر هوعصر حرية تجارة العملات الأجنبية العائمة بدأ في عام 1971، وأسعار صرف العملات تحولت إلى أسعارعائمة ، التي تتفاوت في أعقاب تداول العملات
وده كله بناء على عوامل العرض والطلب وفيه كمان عوامل تانية بتاثر على تحديد اسعار الصرف زى مستوى البطالة واسعار الفائدة

omar kapo
06-30-2012, 00:55
عهد التعويم الحر هوعصر حرية تجارة العملات الأجنبية العائمة بدأ في عام 1971، وأسعار صرف العملات تحولت إلى أسعارعائمة ، التي تتفاوت في أعقاب تداول العملات
وده كله بناء على عوامل العرض والطلب وفيه كمان عوامل تانية بتاثر على تحديد اسعار الصرف زى مستوى البطالة واسعار الفائدة

ايضا سوق النقد الاجنبي اليومي يقوم ع اساس
بيع وشراء العملة
وع الطلب والعرض
فاذا كان الطلب اكثر عالعملة فمن الموكد انه سوف ترتفع سعرها
وبالتالي فان سعر الزوج الاخر من العملة سوف يقل
هكذا يبني السوق النقدي الاجنبي

mrhoda
06-30-2012, 00:57
ايضا سوق النقد الاجنبي اليومي يقوم ع اساس
بيع وشراء العملة
وع الطلب والعرض
فاذا كان الطلب اكثر عالعملة فمن الموكد انه سوف ترتفع سعرها
وبالتالي فان سعر الزوج الاخر من العملة سوف يقل
هكذا يبني السوق النقدي الاجنبي

يتميز هذا السوق بوجود أحجام تداول يومية كبيرة ووجود مشترون وباعة أكثر من أي سوق أخرى في العالم كما أنه مفتوح على مدار 24 ساعة يوميا 5 أيام في الأسبوع علاوة على ذلك أن سوق تبادل العملات هو السوق المالي الأكبر في العالم من حيث الحجم حيث تصل حجم التداولات 2- 3 تريليون دولار وهذا ما يجعله واحد من أكثر الأسواق أثارة وسيولة للتجارة . تكون تجارة الفوركس في شكل تبادل بين زوجين ( أي عملتين تتمثل في شراء عملة وبيع عملة أخرى )

naoual
06-30-2012, 01:00
اعتقد ان السبب في انتشار الفوركس هو انتشار الانترني التي اصبحت متوفرة في كل مكان في العالم
وهناك سبب اخر هو كثرة الشركات الوسيطة في الاونة الاخيرة

derfcase
لا يا اخي الكريم الفوركس موجود قبل عام 2006 بكثير
و لكن الذي يجعلك تتخيل ان الفوركس بدا بالانتشار هو كثرة الاعلانات التي فعلا بدات بالانتشار منذ عام 2006 حتي الان و هذا سببه انتشار شركات التداول بصورة اكثر من ذي قبل و ليس لان الفوركس لم يكن موجودا

rainux0
السلام عليكم
السبب في انتشار القوركس
لانه مؤخرا انتشرت ثقافة العمل من المنزل وربح المال من الانترنت

randy2kill
06-30-2012, 01:04
الفوركس انتشر بسبب البطالة و حب الناس للجلوس علي الكمبيوتر
فما بالك ان كنت ستربح اموال

housam
06-30-2012, 01:18
الفوركس انتشر بسبب التقدم الذى وصلنا اليه من انترنت وتداول عملات عن طريق النت وايضا شغف الناس بالجلوس امام النت فهذه طريقه سهله للربح

waleed adel
06-30-2012, 16:39
طبيعي لسوق الفوركس ان يقوم بالانتشار مؤخرا حيث الفوركس يعتمد اعتماد كامل على الانترنت لذا فلن ينتشر قبل انتشار الانترنت
فالانترنت سبب لانتشار الكثير من المواضيع وليس الفوركس فقط

mamonet
06-30-2012, 16:59
هذا السؤال يتداول كثيرا على مواقع الفوركس

وانا ارى ان الفوركس بدأ بالانتشار مؤخرا بسبب كثرة الاعلانات وانتشار منتديات الفوركس التى تعطى بونص المشاركات وايضا كثره المواقع الربحيه وكثرة الباحثين عن الربح من الانترنت

solorik
06-30-2012, 17:36
اخى الفوركس موجود من 1991
ولكنه لم يكن منتشرا لانه كان التداول عن طريق البنوك والحد الادنى كان مبلغا كبير جدا
ولكنه بدا ينتشر بفضل انتشار شركات الوساطة التى تتيح للعملاء التداول ب 100 او 200 دولار
وبفضل عمولات الاى بى ايضا انتشر الفوركس سريعا وبفضل المسابقات وعروض البونص المغرية وخلافه

tarek22
06-30-2012, 17:41
هو كذلك وانا اتوقع انتشار اكبر له في السنوات القادمة خاصة على الصعيد العربي وكذلك الاجنبي

foouaad
07-01-2012, 03:29

كيف انتشر فجأة ؟

بسبب نجاحه الباهر الغير متوقع ان يكون فى زمن قياسى اكبر سوق فى العالم
وبسبب كثرة الاعلانات عنه والكلام عليه كتير خاصتاً عندنه فى الدول العربيه فعلت دعايه كبيره لسوق الفوركس

ymn30
07-01-2012, 03:36
الفوركس موجود من زمان ولاكن تطورات العصر الذى نعيش فيه مع رخص الانتر نت فى بلادنا بعد ما كان ثمنه مرتفع هو اساس انتشار الفوركس مع دخول للناس عالم الانتر نت ومعرفة الفوركس هو ده السبب والله اعلم

xtomorrow
07-01-2012, 03:56
لان الجميع اقتنع بانه انسب مكان لاستثمار المال
ايضا هو اسرع طريق لتنمية المال بسرعة
كذلك كثرة المنتديات الخاصة بالفوركس شهرت المجال

Dentist Ahmed
07-01-2012, 04:15
ارى ان هناك العديد من الاسباب لهذا الانتشار ومنها زياده شركات الوساطه وايضا انهيار اسواق الاسهم والسندات وخصوصا بالبورصات العربيه ولتأخر التقدم التكونولوجي فى الدور العربيه

Texxon
07-01-2012, 12:43
ياباشا الناس لما بتسمع عن الفوركس والاراقم المغرية هذه لا بد لها ان تدخل لترى بنفسها
وهذه طبيعة الناس مبتصدقش الا ما بتجرب بنفسها

hesham1046
07-01-2012, 12:48
الان عمل الفوركس هو عمل سهل ومكسبة جميل وهو الوحيد اللى مايطلبش منك ولا ضرائب ولا حاجة
علشان كدة الفوركس انتشر
شوف الوركس انا اسمع عنة من سنة 2004 وكان فية بس 7 ازواج واليورو دولار لما نزلو على المنصة كان سعر صرف اليورو امام الدولار كان قريب جداااااااااااااااا

Mohamed90
07-01-2012, 13:20
الفوركس موجود من زمان ولاكن تطورات العصر الذى نعيش فيه مع رخص الانتر نت فى بلادنا بعد ما كان ثمنه مرتفع هو اساس انتشار الفوركس مع دخول للناس عالم الانتر نت ومعرفة الفوركس هو ده السبب والله اعلم

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الفوركس له عمر طول و لكن كان مقتصر حول الناس اصحاب الحسابات الضخمة
ولكن مه التكنولوجيا و النت و الشركات الوساطة و الوسائل الانتشار الاخبار ساعدت في انتشاره بشكل ملحوظ

waleed adel
07-02-2012, 14:21
ياباشا الناس لما بتسمع عن الفوركس والاراقم المغرية هذه لا بد لها ان تدخل لترى بنفسها
وهذه طبيعة الناس مبتصدقش الا ما بتجرب بنفسها

فعلا الناس مش بتصدق لما تكلمها بتحس كانك من كوكب تانى
وجاى تتكلم معاهم

magic777
07-02-2012, 20:05
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الفوركس له عمر طول و لكن كان مقتصر حول الناس اصحاب الحسابات الضخمة
ولكن مه التكنولوجيا و النت و الشركات الوساطة و الوسائل الانتشار الاخبار ساعدت في انتشاره بشكل ملحوظ

وده برده اللي بيحصل في اي مجال ولو لاحظنا اول ظهور لشبكه الانترنت وازاي كانت مقصوره على فئه معينه وبعد كده
انتشرت بين الافراد ورخصت اسعارها
غيرها من المجالات الاخرى وطبعا بتطور مجالات التكنولوجيا وخدمات الانترنت افادنا هنا جميعا في هذا المجال

Rami
07-02-2012, 20:07
لمعلوماتك ان سوق الفوركس تم تعديل نظامه فى 1997 ليتلائم
او ليسمح للافراد بالدخول الييه والتداول فيه
بالطبع الادوات تغيرت من دلك الوقت الى الان
تحياتى لك

okash
07-03-2012, 00:28
الفوركس انتشر بسبب بحث الناس عن مصادر روق لهاوتحسين الوضع المعيشي وبنفس الوقت دون اي مجهود منهم لذلك عندما يسمعون عن الفوركس يأتون وبكل فضول يشاركو

madoxegy
07-03-2012, 00:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انتشار الفوركس من وجهة نظرى بسبب بطالة اغلب الشباب فبدأوا يبحثون عن مصدر دخل من الانترنت

nada
07-03-2012, 02:02
انا هتكلم على انتشاروا فى الدول العربية وهوا بسبب الفقر الذى يهشون فى وتحقيق ومكاسب تعيشك عيشة كريمة فى بلد اكثر الناس فيها تعيش تحت حظ الفقره
الله يسمحك خلتنى ازعل

hesham1046
07-03-2012, 02:19
فعلا كلامكو صحيح سبب انتشار الفوركس هو البطالة اللى موجودة فى العالم كلة مش العالم العربى فقط لا العالم الاروبى ايضا من يريد تزويد الدخل يتاجر فى بورصة الاسهم اذا لا يكون لة خبرة فى انترنت
او من لدية خبرة فى الانترنت يزود دخلة من الفوركس

fx-man
07-03-2012, 03:51
من رايي السبب يرجع لان الفوركس مجال مربح جدا لمن يحسن المضاربة فيه
وسبب اخر ان شركات الفوركس بدأت تنشر اعلاناتها ويضا بدأت توفر عروض لعملاءها مثل البونصات والرواقع المالية الضخمة والمسابقات .

Mohamed90
07-03-2012, 14:15
السلام عليكم طبعا اخي الفوركس هو موجود منذ مدة طويلة و لكن كان يتمحور بين الناس الطبقة العلية و لكن مع التطورات
كالشركات الوساطة و ظهور مواد تعلمية و ايضا لا ننسى النت سهل كل شئ و هذا هو سبب انتشاره بالسرعة

yassinoh
07-03-2012, 14:16
الكثير من شركات الوساطة زادت وكذلك المعلومات اصبحت سهله ويمكن الواحد يحصل عليها بسهوله
عكس الماضي كان هناك القليل ماتشاهد مواضيع اومنتديات تتكلم عن الفوركس
اما اليوم فهناك الكثير جدا من المنتديات والمواقع المجانية التي تقدم تعليم الفوركس والتدرب على الاستراتيجيات

elking
07-03-2012, 14:17
الفوركس منتشر من زمااااااااااااان جدا
ولكن بيتهيالنا انه ابتدى فى الانتشار بسبب اننا بدانا فيه ولكن قبل ان نبدء فيه كان معروف ومنتشر جدا

okash
07-03-2012, 22:23
هناك اسباب كثير يااصدقائي وايضا سيظهر طرق اخرى جديدة لنشر الفوركس مثل القنوات الفضائية المتخصصة للشركات الوساطة وغيرها من هذه الامرور

kingman
07-04-2012, 01:33
انتشار الفوركس من وجهة نظرى بسبب بطالة اغلب الشباب فبدأوا يبحثون عن مصدر دخل من الانترنت

وخصوصا فى المجتمعات التى تعانى من مشاكل اقتصادية زى مصر كده
اللى بلاحظه ان الدول الغربية قليل جدا من يدخل سوق الفوركس وغالبا بيكون ياما بمتخصص فى السوق واسواق المال يأما عنده اهتمام وهواية بهذه الأسواق

hazem ahmed moahmed
07-04-2012, 02:32
لانه ساعد التقدم الكتولوجي و خاصه تكنولوجيا الاتصالات والانترنت في انتشار الفوركس حيث اصبح في كل بيت انترنت مما ادي الي انتشار تجاره الفوركس بشكل واسع كما ساعد ايضا انتشار الماده الخاصه بتعلم الفوركس علي الانترنت علي انتشار الفوركس

gemmy
07-04-2012, 02:45
لانه ساعد التقدم الكتولوجي و خاصه تكنولوجيا الاتصالات والانترنت في انتشار الفوركس حيث اصبح في كل بيت انترنت مما ادي الي انتشار تجاره الفوركس بشكل واسع كما ساعد ايضا انتشار الماده الخاصه بتعلم الفوركس علي الانترنت علي انتشار الفوركس

بالفعل اخى هذه احدى ميزات الفوركس من وجهة نظرى و هى سهولة التداول و اتاحتها فى اى مكان به كمبيوتر و وصلة انترنت و توفر ايضا الوسائل التعليمية و المنتديات التعليمية ايضا و البونص الذى تقدمه شركة انستا يساهم ايضا بشكل كبير فى انتشاره

ARAB_PIGEON
07-04-2012, 02:53

كيف انتشر فجأة ؟

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
انتشر الفوركس الى حد ما بسبب الاعلانات المنتشره على الانترنت
حيث يصور الوسطاء ووكلائهم على الانترنت الفوركس بانه العصى السحريه
التى يستطيع اى شخص ان يحقق بها احلامه
وللاسف يدخل الكثير من المتداولين الجدد الى هذا العالم ومسيطر على تفكيرهم حلم الثراء فى اسرع وقت
اتمنى لك التوفيق

hazem ahmed moahmed
07-04-2012, 02:56
بالفعل اخى هذه احدى ميزات الفوركس من وجهة نظرى و هى سهولة التداول و اتاحتها فى اى مكان به كمبيوتر و وصلة انترنت و توفر ايضا الوسائل التعليمية و المنتديات التعليمية ايضا و البونص الذى تقدمه شركة انستا يساهم ايضا بشكل كبير فى انتشاره
اتفق معك تماما فانستا لها الفضل الكبير خصوصا بفضل المنتجيات التي تنشئها لجميع الجنسيات مما يساعد كثيرا علي تعلم الفوركس و تحقيق بنونص جيد يساعد اي تاجر في بدايته في التجاره ليحقق ربح معقول

Meerak
07-04-2012, 05:08
لانه اسرع وسيلة مشروعة لتحقيق الارباح فى الوقت الحالى
وكمان يكفيك العمل من البيت لتحقيق مبالغ ضخمة فاعتقد ده سبب كافى لانتشاره بهذه السرعة

Mr.GooDMaN
07-04-2012, 05:13
وكمان يكفيك العمل من البيت لتحقيق مبالغ ضخمة فاعتقد ده سبب كافى لانتشاره بهذه السرعة
عندك حق يا باشا خصوصا كمان ان مش البيت بس ده كمان ممكن عن طريق الموبيل وانت ف اي مكان
حتى لو معاك لاب واليو اس بي فلاش يبقا كدة تمام وف اي مكان ممكن تتابع شغلك

okash
07-04-2012, 08:11
الفروكس بدا بالانتشار ، على ما اعتقد ان الفوركس هو انتشر وخلص ولذلك الان فقط شركات الوساطة تنتظر القبول من الناس للدخول في الفوركس

Mohamed90
07-04-2012, 10:49

السلام عليكم طبعا اخي انتشا الفوركس بوثيرة كبيرة يدل على مدى نجاحه
و اهميته و صراحة مجال ممتاز و ممكن تكسب منه مال حاص بك و لكن يحتاج للمجهود صراحة

okash
07-04-2012, 13:27
الدخول في عالم الفوركس سهل جدا لذلك تجد اناس قد دخلو في الفوركس من هذا السبب دون أي تعقيدات او اجراءات عقيمة لذلك هناك اقبال

madoxegy
07-04-2012, 13:34

m_fekry
07-04-2012, 13:39
السبب فى ذلك هو كثرة المواقع والمنتديات التى تتحدث عن هذا المجال ووجود مواقع تتيح لك تعلم
الفوركس قبل التداول فيه ووجود منتدى مثل فوركس العرب الذى يتيح لنا التداول براس مال من خلال الردود
وهذا يشجع الكثير على الاشتراك

sami
07-04-2012, 13:44

تمام أخي الكريم فمعظم الشبان سئموا البطالة،و حتى الوظائف المتاحة أجورها لا تسمن و لا تغني من جوع
في ظل إرتفاع تكاليف المعيشة يوما عن يوم،لذلك يبقى الفوركس الأمل الأكبر للشباب في تحقيق جميع
طموحاتهم

okash
07-04-2012, 15:20
الاقتصاد سمة العصر ولكن من الصعب ان تعمل فيه كوظيفة حرة لذلك الفوركس هو احد ابواب الاقتصاد والذي يسمح للناس لاستغلال الاقتصاد كعمل لهم

memostar3
07-04-2012, 15:42
لم ينتشر فجاه لكل سوق عمره
ولكنه توسع بظهور الانترنت ودخوله كل البيوت وعليه فزاد انتشار سوق الفوركس
ولم يعد قاصر على البنوك و المؤسسات الكبرى

magic777
07-04-2012, 16:21

الحمد لله اخي واعتقد ان بونص المنتدى سهل الطريق اكتر من زمان وكمان وسائل التعليم اصبحت اكثر انتشارا عن الماضي
وتنوعت كمان بين فيديوهات وكتب وكورسات وده اللي هيشجع ناس كتير اوي تدخل المجال معانا في المستقبل بأذن الله

memostar3
07-04-2012, 16:26
الحمد لله اخي واعتقد ان بونص المنتدى سهل الطريق اكتر من زمان وكمان وسائل التعليم اصبحت اكثر انتشارا عن الماضي
وتنوعت كمان بين فيديوهات وكتب وكورسات وده اللي هيشجع ناس كتير اوي تدخل المجال معانا في المستقبل بأذن الله

عندك حق يا استاذ ماجيك لان مش كل الناس عندها قدره ماليه لدخول هذا السوق
لذا يجيب علينا شكر منتدانا الغالى على هذه الفرص القيمه التى يقدمها لنا

sendrala ahmed
07-04-2012, 16:40
عندما بدأ فيه بعض الناس وحققوا نجاحات فيه بدأو يعرفوا اصدقائهم واقاربهم به وبدأو يقنعوهم لانه شىء ملموس ومكسب كبير

remo
07-04-2012, 17:12
تمام أخي الكريم فمعظم الشبان سئموا البطالة،و حتى الوظائف المتاحة أجورها لا تسمن و لا تغني من جوع
في ظل إرتفاع تكاليف المعيشة يوما عن يوم،لذلك يبقى الفوركس الأمل الأكبر للشباب في تحقيق جميع
طموحاتهم

فعلا انا اعتقد ان الفوركس طريق ممتاز لاى شاب عايز يحسن دخلة يعنى عايز دخل اضافى كبير ياتى مع دخلة الاساسى لذا الفوركس فعلا لقى ترحاب كبير بالذات من قطاع الشباب الطموحيين للحصول على اموال اضافية

okash
07-05-2012, 17:17
الفوركس هو من اكبر الاعمال التي تجني الارباح في العالم فعندما يسمع الناس عن الفوركس وعن الارباح الكبيرة الا وعلى القليلة سيقرأون عنه

---------- Post added 07-05-2012 at 02:17 PM ---------- Previous post was 07-04-2012 at 06:46 PM ----------

كلنا ودون استثناء نبحث عن المادة في هذا العصر وطرق تحقيقها وعلى ما اعتقد ان الفوركس هو من احدى الوسائل السريعة التي تستطيع ان تحقق من خلالها المادة

devloppman
07-05-2012, 17:30
الدعاية والإعراءات كل من يربح في الفوركس ينشر الخبر والكل يظن ان الفوركس شيء سهل
لكنه في الحقيقة أخطر مما يتصورون في البداية

cr7ronaldo
07-05-2012, 17:38
في الوقت الحالي الفوركس هو من اكبر المجالات التي تمكنك من جني الأرباح في العالم ،إضافةً إلى تطور فكرة الربح من الانترنت التي كان العديد يكذبها وهو ماجعل مجال الفوركس قبلة العديد منهم

safiforex
07-05-2012, 17:47
في الوقت الحالي الفوركس هو من اكبر المجالات التي تمكنك من جني الأرباح في العالم ،إضافةً إلى تطور فكرة الربح من الانترنت التي كان العديد يكذبها وهو ماجعل مجال الفوركس قبلة العديد منهم

بالفعل اخي الكريم ، ان الفوركس اصبح الان اكبرة مشروع على الاطلاق في الانترنيت للربح منه ، و هذا فقط لانتشاره كثيرا بين الدول و كذلك لكثرة الدروس فيه و الاستراتيجيات المتوفرة بكثرة له ، بل و الاهم ان الكثيرين اصبحوا يلتجءون له بعدما يكونوا في مختلف مجالات الربح الاخرى ، و هذا طبعا لما للفوركس من ربح كبير شؤرسطة العمل له جيدا

madoxegy
07-05-2012, 17:48

nada
07-05-2012, 18:38
الدعاية والإعراءات كل من يربح في الفوركس ينشر الخبر والكل يظن ان الفوركس شيء سهل
لكنه في الحقيقة أخطر مما يتصورون في البداية
نعم وبتالى سوف تطمع انتا وتحش تاخد الى فى النصيب
لاكن التعقل والالتزام يضع على طريق الصحيح

panda
07-05-2012, 19:02
مع التطور السريع فى السوق

والاغراءات الجديدة المقدمة للعملاء للاقببال على هذا المجال انتشر سريعا فى رايي

Amany Mohamed
07-05-2012, 19:06
السلام عليكم
لانه لا يوجد شركات اعتراف بالفوركس لدى الحكومات العربية
لذلك وصل الفوركس الى العرب متاخر لكن ارى انه سوف ينتشر قريبا

roka
07-05-2012, 19:14

كيف انتشر فجأة ؟

وانا ايضا لا اسمع عن سوق الفوركس الا من فترة بسيطة واعتقد انه انتشر فى ال 10 سنين الاخبرة نتيجة انهيار اسواق المال فبدا الناس يتواجهون الى اشياء اخرى

osama shaban
07-05-2012, 19:25

لا اوفقك اخي
الفوركس ليس له علاقه بالبطاله الفوركس يبنشر بسبب التكونولوجيا واغراءات شركات الوساطه
مصدر سهل لتحقيق الارباح بدون عناء وباقل التكاليف

pimo
07-05-2012, 19:43

علي ما ظن ان الفوركس بدء في الانتشار وهذا لسبب وجود وانتشار الحسابات المصغرة التي بسببها جلبت كثير من المتداولين الصغار وانتشار الاعلانات في النت والتلفزيون

husamart
07-05-2012, 19:57
لأن أغلب البيوت العربية لم يكن فيها انترنت قبل هذا الموعد
ولكن بعد شيوع فكرة الانتلانت واثره في الحياه
ولان الفوركس يعتمد عليه شاع صيت الفوركس كأحد أسباب الدخل والعيش في الحياه مثل بقية المعن التى نشأت بتطور الحياه ودخول التكنولجيا للحياه

okash
07-06-2012, 21:12
هناك الكثير من الاسباب وايضا سيظهر وسائل اخرى جديدة لنشر وترويج الفوركس مثل القنوات الفضائية المتخصصة للشركات الوساطة ايضا قد تجد اذاعات وغيرها من هذه الامور

elking
07-06-2012, 21:27
انا شايف انه متنشر من الاول ومن زمان كتير بس احنا بيتهيالنا انه انتشر بصورة كبيرة اوى لاننا دخلنا فيه دلوقتى واتعرفنا على ناس كتيرة منه

ehab
07-07-2012, 01:53
تجارة العملات انتشرت بطريقة كبيرة مؤخرا اعتقد ان هذا يرجع الى مميزاتها
من سهولة دخلو اى شخص بدون اى شروط لا تحتاج الى رأس مال كبير يمكنك البدء باى مبلغ

kero
07-07-2012, 01:58
اعتقد السبب الحقيقى ورا انتشار الفوركس بشكل كبير وواسع اوى دلوقتى ..هو تعرض دول العالم بل العالم باكمله الى ازمات اقتصادية وقلة فرص العمل
الناس بدات تدور على مجالات جديدة وخصوصا ان الفوركس سهل العمل فيه ومتاح على مدار اليوم ومن اى مكان

mohamed adel
07-07-2012, 02:46
على ما اعتقد ان سبب انتشار الفوركس هو انتشار الانترنت ومدى فهم الناس للتعامل مع النت
ورغبة الناس فى تحقيق مكاسب خيالية

taoufikshaimi
07-07-2012, 02:58
اعتقد ان مجال الفركس انتشر بسرعة كبير في سنوات الاخيرة برجوع الى التطور الكبير الذي عرفه الانترنت و مواقع الدردشة و الازمة التي عرفها العالم ومزال يعاني منها

salah.bmw
07-07-2012, 03:04
يا سيدي الكريم بعد الازمة الاقتصادية التي تمر بدول العالم وخصيصا الدول العربية لجأ اغلب الناس الى الفوركس بما يقدمه من مرابح عالية جدا وبنفس الوقت خسارات عالية الا من كان يقبل بلقليل ويداري نفسه

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 03:28
اعتقد السبب الحقيقى ورا انتشار الفوركس بشكل كبير وواسع اوى دلوقتى ..هو تعرض دول العالم بل العالم باكمله الى ازمات اقتصادية وقلة فرص العمل
الناس بدات تدور على مجالات جديدة وخصوصا ان الفوركس سهل العمل فيه ومتاح على مدار اليوم ومن اى مكان

وهذه هي المشكلة ان العالم فاكر انه هيبقا مليونير عن طريق الفوركس وفاكر انه هيتعلم ف يومين لكن الموضوع صعب ف البداية
حتي يستطيع المتاجر تحقيق ارباح صافية شهرية تلزمه خبة ليست اقل من سنتين ان كان استعابه سريعا

okash
07-07-2012, 19:40
هناك الكثير من الاسباب وايضا سيظهر وسائل اخرى جديدة لنشر وترويج الفوركس مثل القنوات الفضائية المتخصصة للشركات الوساطة ايضا قد تجد اذاعات وغيرها من هذه الامور

slafe
07-07-2012, 19:52
انتشر مؤخرا لانه لم تنتشر التقنية لدينا الا حديثا وقد حملت مفاهيم جديدة مثل العمل على النت والتجارة الالكترونية
وقد اقتنع الكثير ان افضل الوسائل للعمل على النت لكسب الدخل هو عن طريق الفوركس
وهدا ما اعتقده عن هدا التغير المفاجيء

Amany Mohamed
07-07-2012, 19:58
السلام عليكم
انتشر الفوركس مؤخرا بسبب عدم متابعة الكثير لامور البورصة وعدم اهتمام الكثير
لكن اتوقع ان ينتشر اكثر في الايام القادمة

dina mahmoud
07-07-2012, 20:00
لم يظهر الفوركس من قبل فى الوطن العربى لكنه انتشر الان بصورة كبيرةجدا بعد التطور التكنولوجى وانتشار المنتديات للمتاجرة والتداول بصورة واضحة

sahar elmansory
07-07-2012, 20:01
ظهر مؤخرا لاننا لم نكن نعرف التجارة الالكترونية وكيفية العمل عن طريق الانترنت..وبظهور تلك التكنولوجيا بدا انتشار الفوركس واتجاه العديد للعمل من خلاله وتحقيق ارباح كبيرة

remo
07-07-2012, 21:02
لم يظهر الفوركس من قبل فى الوطن العربى لكنه انتشر الان بصورة كبيرةجدا بعد التطور التكنولوجى وانتشار المنتديات للمتاجرة والتداول بصورة واضحة

هى التكنولوجيا هى اهم حاجة خلت الفوركس ينتشر
لانها جعلتة سهل جدا انك تستخدمة من اى مكان فى العالم
وكمان فى اى وقت فى اليوم براحتك خالص

okash
07-08-2012, 12:10
الفروكس الان قد انتشر ، على ما اعتقد ان الفوركس هو انتشر واصبح معروف لمعظم الناس ولذلك الان فقط شركات الفوركس تنتظر موافقة من الناس للدخول في الفوركس

Mohamed90
07-08-2012, 12:52
الفروكس الان قد انتشر ، على ما اعتقد ان الفوركس هو انتشر واصبح معروف لمعظم الناس ولذلك الان فقط شركات الفوركس تنتظر موافقة من الناس للدخول في الفوركس

السلام عليكم طبعا اخي الفوركس له وجود منذ مدة و لكن انتشر بشكل ملحوظ في الاونة الاخيرة
و ذلك بسبب الوسائل الاعلام المتطورة و خصوصا الانترنت و الشركات الوساطة سهلت الامور على التجار الصغار

theboy2226
07-08-2012, 16:11
اعتقد الاحوال الاقتصادية و حالات التقشف لكثير من البلاد مثل اليونان و اسبانيا حول العالم و ثورات العالم العربي بتاثر علي الحال العام للدولة و بتقلل فرص العمل و بتزيد البطالة
فالواحد بيدور علي مصدر للربح و الفوركس طبعا مصدر كويس جدا للربح و ممكن كمان الواحد يعيش منه

waleed adel
07-10-2012, 00:46
ومن اهم الاسباب ايضا كثرة الشركات التى انتشرت وتنتشر يوما بعد يوم والدعايه التى تقوم بها
كل شركه مما يجعل الكثيرين الدخول للعلم بهذا السوق

hesham1046
07-10-2012, 00:48
الانك ممكن تكسب منو وانت على الجهاز صدقنى واحلى مكسب بيكون من الفوركس مفيش حد بيرأسك انت وجهاز الكمبويتر وبرنامج التداول بس
ههههههههه

Looser
07-10-2012, 14:29
وقالوا أن سبب انتشار "الفوركس" مؤخرا يرجع الى أنخفاض قيمة التداولات اليومية داخل البورصه وهو ما دفع عدد من شركات السمسرة الي توجهات جديدة لادارة رؤوس الاموال بغرض تحقيق مكاسب و " عمولات " متنوعه و هو التوجه الي التعامل في الاسواق العالمية و اسواق العملات

okash
07-10-2012, 19:40
الدخول في تجارة الفوركس سهل جدا وغير معقد لذلك تجد اشخاص قد دخلو في الفوركس من لذلك دون أي اجاراءات او تعقيدات كبيرة لذلك هناك اقبال من قبل الناس

nada
07-11-2012, 01:54

نعم وذيادة الشركات الوسطة والترويج بعروض مغرية
وايضا للتدريب قبل فتح الحساب والبوص
كل هذه يجزب المتاجرين والذين يردون المتاجره

mohamed yossef
07-11-2012, 02:14
فى رايى بدا الفوركس بالانتشار لسهولة الحصول على خدمات الانترنت وتكلفتها التى اصبحت فى متناول الجميع
وثانيا التحرك السريع فى اقتصاديات الدول

thestarboy
07-11-2012, 03:34
اعتقد يا اخي بسبب انتشار المنتديات والتعريف به
وكمان من خلال الناس اللي تعرف الفوركس بدات بنشره
وكمان شركات الوساطه

mrxr00t3d
07-11-2012, 03:56
اخي اعتقد ان السبب هو اتجاه الجميع للفوركس بسبب الربح الدي يحققونه
وممنهم البعض من اعتبره وظيفته الاساسية التي يدخل بها اجرته الشهريه

Noah
07-11-2012, 04:11
الانترنت هو السبب لانا لانترنت احد اهم الوسائل التى من خلالها يتم انتشار اى شئ تريد ان تعرفه ينتشر سريعا جدا عبر الانترنت واعتقد ان نسبة كبيرة جدا من الناس يعملون فىا لفوركس بسبب الانترنت

yoouupi
07-11-2012, 04:22
السلام عليكم اخي انا ايضا لاحضت هدا التغيير الدي طرا في المنتديات خاصة العربية بخصوص الفوركس و انتشاره في الاونة الاخيرة

ehab
07-11-2012, 04:24
اعتقد ان هناك الكثير من شركات الوساطة زادت وكذلك المعلومات اصبحت سهله ويمكن الواحد يحصل عليها بسهوله عكس الماضي كان هناك القليل ماتشاهد مواضيع اومنتديات تتكلم عن الفوركس اما اليوم فهناك الكثير جدا من المنتديات والمواقع المجانية التي تقدم تعليم الفوركس والتدرب على الاستراتيجيات

عندك حق ياباشا من ان
كثير من شركات الوساطة زادت وكذلك المعلومات اصبحت سهله
ويمكن الواحد يحصل عليها بسهوله عكس الماضي كان هناك القليل

ARAB_PIGEON
07-11-2012, 04:31
انتشر الفوركس بكل سهوله لأن الحاسوب اصبح متوفرا في كل المنازل
اصبح رخيص الثمن و انتشار التكنلوجيا
بالاضافة الى الاعلانات التي تقوم بها شركة الوساطه
و بتجني منها عملاء كثير و ايضا رغبتنا في ربح الأموال
و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد
و على اله و صحبه و سلم
اتمنى لك التوفيق

ehab
07-11-2012, 04:37
نا اعتقد اخى العزيز ان الفوركس بينتشر بسرعة فى الوطن العربى وفى مصر
واعتقد ايضا اننا ممكن نشوف قانون بينظم انشاء شركات الفوركس فى مصر قريب

walbad
07-11-2012, 04:43
أخي الكريم ليس الفوركس وحده الذي انتشر في البلاد العربية مؤخرا

بل العديد من الامور انتشرت بسرعة الصاروخ في البلاد العربية وذلك راجع الى تطور وسائل الاشهار والشبكات الاجتماعية

ناهيك عن المغريات ووسائل جذب العملاء والبونصات

وكما نعلم العرب يبحثون دوما عن الاستفادة القصوى

ehab
07-11-2012, 05:04
بسبب ووجود وكثرة النت وحب الشباب للبحث عن الربح حيث انا من البداية حبيبت ان اكسب بعض

midoali
07-11-2012, 05:16
انتشار الفوركس مرتبط بي انتشار النت في البلاد العربيه فمعظم البيوت في البلاد العربيه لايخلي منزله الا بدونه سوء من الموبيل او الكومبيتر +زياده الافراد
الذين لديهم رغبه في الربح السريع ولا يعملون كما في مكاسب في الفوركس هناك مخاسر كبير جدا

السيد الجبالي
07-11-2012, 05:30
انتشار الفوركس مرتبط بي انتشار النت في البلاد العربيه فمعظم البيوت في البلاد العربيه لايخلي منزله الا بدونه سوء من الموبيل او الكومبيتر +زياده الافراد
الذين لديهم رغبه في الربح السريع ولا يعملون كما في مكاسب في الفوركس هناك مخاسر كبير جدا

بتفق معاك في كل ما قلت بالاضافه الي ان سوق الفركس نفسه به الكثير من عوامل الجذب مثل
امكانيه التجاره باموال تتخطي اموالك بكثير جدا
امكانه تحقيق ارباح جيده في حاله التعامل الجيد مع السوق
امكانيه التجاره في اي وقت وفي اي مكان
وجود فرص غير منتهيه للربح

WEZA
07-11-2012, 06:16
انا معاكم بس لعلمكم
الاحصائيه بتقول ان الناس الي بتخسر اكثر 3 مرات من الي بيكسبو
لانهم بيجرو وراء المكسب السريع من غير خبره

waleed
07-11-2012, 11:11
اعتقد بانه انتشر وذلك لزيادة شركات الوساطة بالاضافة
الى الدعاية التى انتشرت بين المضاربين انفسهم

okash
07-11-2012, 11:15
الاقتصاد طابع الزمن ولكن من الصعب ان تعمل فيه كعمل حرة لذلك الفوركس هو احد جوانب الاقتصاد والذي ييتيح للناس في الدخول في الاقتصاد كعمل لهم

forex man
07-11-2012, 11:28
التقدم التكنولوجى الهائل مخصوصا فى الكمبيوترات الى انخفض ثمنها واصبح فى كل بيت اتنين او تلاته
ووجود شركات الوساطه وتعدد عروضها
تحياتى

dodovedo
07-11-2012, 11:37
اخى الكريم
لانه بدا يكون فى شركات وساطه كتير جدا واعلانات
فى كل موقع تدخل تلاقى اعلانات فبدا يجذذب الناس
تقبل مرورى

العوامى
07-11-2012, 13:26
ان من اسباب هذا الانتشار الواسع هو انتشار شركات الوساطة وانتشار عروضها المغرية التى تجذب العملاء لها
بالاضافة الى التقدم التكنولوجى الرهيب وساذكر لك امرا لقد تعرفت على الفوركس منذ اكثر من 7 سنوات ولكنى لم افكر فى التداول الا من سنة وذلك للاسباب التى ذكرتها سابقا

thebest
07-11-2012, 13:30
الفورتكس انتشر لعدة اسباب منها الاعلانات والدعايا الكبيرة اللى عملتها الشركات والنت واحتياجات الناس سهولة دخلو اى شخص بدون اى شروط .. لا تحتاج الى رأس مال كبير يمكنك البدء باى مبلغ والتسهيلات
انتشار البطالة والبحث عن مصادر للدخل اما بسبب البطالة واما بسبب قلة الدخل الشهرى للشخص ويرغب فى مصدر لزيادة دخلة هذة بعض اسباب انتشار الفوركس بسرعة كبيرة

Mohamed90
07-11-2012, 14:03
اخى الكريم
لانه بدا يكون فى شركات وساطه كتير جدا واعلانات
فى كل موقع تدخل تلاقى اعلانات فبدا يجذذب الناس
تقبل مرورى

السلام عليكم طبعا اخي الفوركس له تريخ و لكن كان مخفي و ذلك لانه كان محصور بين الناس اصحاب الاموال الطائلة
و لكن مع الشركات الوساطة ظهر في الوجهة و اصبح ممكنا لنا نحن الضعفاء نتزاحم مع الكبار لجني الارباح

Bs Joker
07-11-2012, 14:48
هو لم يتنشر مؤخرا لكن الشركات اصبحت تحاول جمع اكثر ناس محترفة في المجال و بالتالي تعطي الفرصة لكل من لا يملك رأس مال من هلال بونص على حسب عمله يتداول به و باخذ الارباح وهو ما ادي الى انظمام كثير من التاس لانها وجدت الحل الذي طالما بجثت عنه

sara123
07-11-2012, 14:56
أعتقد ان هناك أسباب كثيرة لانتشار الفوركس وهي أسباب مقنعة بالفعل وتجعلنا راغبين في الالتحاق بالفوركس :
1- انتشار البطالة والرغبة في ايجاد اي طريقة لجلب المال
2- رغبة الشخص في أن يكون هو مدير نفسه ولا احد يشترط عليه بشئ في العمل
3- سهولة الاتصال والعمل من المنزل
4-الرغبة في تحقيق دخل اضافي من الفوركس لننعم بحيارة رغيدة
5-عندما نرى غيرنا من التجار ناجحون في الفوركس ويحققون الأموال بالفعل فإننا نكون راغبين وبشدة في تحقيق الثراء مثلهم
6- الفوركس هو أفضل طريقة لجلب المال وهو الاكثر شهرة وشعبية في العالم
7- هناك سبب مقنع ايضا لانتشار الفوركس مؤخرا وهو تقدم التكنولوجيا وانتشار اجهزة الكمبيوتر وسهولة الاتصال بالانترنت

sunlight
07-11-2012, 15:01
أعتقد ان هناك أسباب كثيرة لانتشار الفوركس وهي أسباب مقنعة بالفعل وتجعلنا راغبين في الالتحاق بالفوركس :
1- انتشار البطالة والرغبة في ايجاد اي طريقة لجلب المال
2- رغبة الشخص في أن يكون هو مدير نفسه ولا احد يشترط عليه بشئ في العمل
3- سهولة الاتصال والعمل من المنزل
4-الرغبة في تحقيق دخل اضافي من الفوركس لننعم بحيارة رغيدة
5-عندما نرى غيرنا من التجار ناجحون في الفوركس ويحققون الأموال بالفعل فإننا نكون راغبين وبشدة في تحقيق الثراء مثلهم
6- الفوركس هو أفضل طريقة لجلب المال وهو الاكثر شهرة وشعبية في العالم
7- هناك سبب مقنع ايضا لانتشار الفوركس مؤخرا وهو تقدم التكنولوجيا وانتشار اجهزة الكمبيوتر وسهولة الاتصال بالانترنت

نعك معك حق ساره الناس كلها تعبت من البحث عن اى وظيف لذلك الفوركس حل المشاكل وبعدين كل الناس بتشتغل فيه سيدات رجال شباب كل الناس وبعدين بنكسب من زر بتحرك الماوس وتركز مع استراتيجيه كويسه تعمل فلوس

amrmorasamir
07-11-2012, 15:15

كيف انتشر فجأة ؟
انا اول مره اسمع عن الفوركس كان من سنه فقط ولكن هو انتشر بسبب الحاجه الى عمل اضافى بالنسبه للكثير والفوركس لا توجد به قيود او رئيس فى العمل وهذا مايبحث عنه الكثير

osama00971
07-11-2012, 15:32
انتشر مؤخرا حيث ان من يمارسونه من العرب يشيعون
ويروجون له في كافة المنتديات والمواقع

magic777
07-11-2012, 16:06
هو لم يتنشر مؤخرا لكن الشركات اصبحت تحاول جمع اكثر ناس محترفة في المجال و بالتالي تعطي الفرصة لكل من لا يملك رأس مال من هلال بونص على حسب عمله يتداول به و باخذ الارباح وهو ما ادي الى انظمام كثير من التاس لانها وجدت الحل الذي طالما بجثت عنه

لا هيا مش بتجمع ناس محترفه اصلا البونصات دي والمنتديات دي تعتبر دعايه للشركه لجذب اكبر عدد من العملاء
وتكن ليها قاعده كبيره من العملاء سواء محترفيين ام بيخسروا
لان ده هيعلي من مكانه الشركه برده

okash
07-11-2012, 19:48
الفوركس هو من كبرى الاعمال التي تستطيع ان تجني من خلالها الارباح في العالم فعندما يسمع الاشخاص عن الفوركس وعن هذه الارباح الا وسوف يشاركون

ehab
07-12-2012, 05:20
عتقادي ان سبب انتشار الفوركس في الاونة الاخيرة هو الحب السريع لكسب المال
ومون شركات الفوركس اصبحت كثيرة واصبح هناك وعي عند الناس بالفوركس

tictok
07-12-2012, 08:32
أعتقد أن أنتشار الفوركس في الفترة الأخيرة كان له أسباب متعددة منها أن الحياة اصبحت مادية بشكل كبير والكل في حاجة للمال لكي يعيش حياة كريمة كما أن تطور الأتصالات وانتشار الكمبيوتر والأنترنت والدعاية المكثفة
وتجارب الأخرين ساعدت على تحول الكثيرون للتجارة في عهالم الفوركس