PDA

View Full Version : فرصة من ذهب ضاعت

Pages : [1] 2 3 4 5

talal
06-16-2012, 01:23
لو كنت فاتح صفقة والنقطة فيها مثلا ب 10 دولار
وفرضا السعر ذهب لصالحك 10 نقاط
وربحت 100 دولار واغلقت الصفقة
ولكن لاحظت بعد ذلك ان السعر ذهب لصالحك 200 نقطة كمان
وممكن تربح 2000 دولار

كيف سيكون شعورك

ramid
06-16-2012, 01:41
في الحقيقة المتداول العادي سيقول أنني تسرعت وضيعت فرصة كبيرة للربح وينسى أنه لو انقلب السعر عليه لخسر الربح الذي كان في المتناول
وأنا أقول ان هذا يدخل في التحكم في المشاعر أثناء التداول فلا داعي للندم لانك لم تكن تتوقع أن يستمر السعر في اتجاهه
وعصفور في اليد خير من عشرة فوق الشجرة

ahmed
06-16-2012, 01:43
شعورى فى هذة اللحظه
الحمد لله على ما رزقنى الله
واقتنع ان هذا فقط هو رزقى ولن ااخذ اكثر منه ولا داعى للغضب او الزعل

gemmy
06-16-2012, 02:04
لا طبعا اكيد هرضى يا اخى و مخليش حاجة زى كدة تعكر مزاجى
علشان ممكن حاجة زى كدة تاثر عليا فى تجاراتى بعد كدة و تخلينى طماع و تخسرنى كتير

vamoscapitos
06-16-2012, 02:09
ساشعر باني متسرع وفي المرة القادمة لن اغلق الصفقة لكن ان انقلب

السعر فاكييد سيصيبني الجنون لان تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن

elzeel
06-16-2012, 02:12
انا افضل الاقتناع بما وصلت اليه من نقاط والحمد لله
وان هذا رزقى ويجب حمد الله عليه لان لو لى نصيب فى النقاط الاخرى كانت ستكون من نصيبى

sho
06-16-2012, 03:58
انا ارى ان مكسب صغير ومضمون ومحدد سابقا افضل من المخاطرة والطمع لتحقيق مكسب اكبر .. قمت بتحديد هدف فى بداية الصفقة ووصلت لة لا تطمع وحاول ان تقوم بتحقيق مكسب اكبر فى المرات القادمة

osama shaban
06-16-2012, 04:03
ده حصلنا كلنا ولازم ترضي ان الصفقه تمت بنجاح عشان برده السعر زي ماتحرك في صالحك برده كان ممكن يعكس عليك وتخسر كتير جدا عميله الرضا مطلوبه جدا في الفوركس خصوصا ان اللي بيحقق ارباح قليلن جدا عشان كده لازم ترضي ان قدرت تخرج كسبان من العمليه وانشاء الله تكسب اكتر في عمليات تانيه

maklad94
06-16-2012, 11:23
معظم او كل المتداوين هتلاقيه بدأ يضرب ويشتم فى نفسه ويقول انا غبى وليه ضيعت فرصة زى دى ويندم لكن فى الحقيقة هو نسى حقيقة مهمة جدا ان الارزاق بيد الله واللى عاوزه ربنا هيكون واصلا مخاطرة بالقمية اللى بتقول عليها دى خطر فى كل الاحوال حتى لو كسبانة .

Mohamed90
06-16-2012, 11:49
السلام عليكم اخي انا لا اندم على ذلك فور تحقيق صفقاتي حتى لو كانت 10 نقاط اغلق و اخرج و لا اهتم بالسوق سواء تابع الاتجاه الصفقة او انعكس
و الطمع يقتل اخي و السوق لايمكن الوثوق به ولاتدع المشاعر تتحكم فيك يجب تحديد الهدف و الخروج فور تحقيق فانت لو حقق الهدف تبقى مبسوط على طول

Smart
06-16-2012, 11:52
قول ياباشا الحمد لله
ده رزقك ولن تأخذ اكثر منه ولو عملت ايه حتى
احمد ربك انك كسبت ومش خسرت

yassinoh
06-16-2012, 12:14
شعورى فى هذة اللحظه

2x1
06-16-2012, 12:36
ممكن تحصل بس المهم انك يكون عندك اقتناع كامل بان عصفور فاليد خيرا

من الف عالشجرة وان قرارك مهما كانت النتيجة اكيد هو الافض

ahmed
06-16-2012, 12:38
شعورى فى هذة اللحظه

اخى العزيز لا للنسخ
لن تستفيد شئ من ذلك صدقنى يجب احترام قوانين المنتدى
احب اضيف شئ اخر بالنسبه للصفقه بعد ما احمد ربنا على ما رزقنى
احاول اطور فى الاستراتيجيه بحيث اقدراجد فيها
طريقه لحصد هذة الارباح

Salwa Soliman
06-16-2012, 12:39
يجب علينا الاقتناع بما كتب الله لنا
في هذه الحالة يكون المكسب القريب افضل واحسن من الخسارة البعيدة
حيث ان تكون تغيرات السعر في غير صالحي ولذلك يجب الرضا ومن الممكن ان تعوض في صفقة اخري

sandapa
06-16-2012, 12:41
هنا يمكنك وضع احتمالين في ذهنك فمتلا اليوم السعر ذهب لصالحك
فممكن غدا يعكس عليك ربما
اخد القليل خير من ترك الجميع

alskndry
06-16-2012, 12:42
طبعا هحمد ربنا لانه ما كتبليش الرزق ده وكمان مكسب قليل خير من خسارة فادحة

اما لمن يندم فكان من الاولى ان يحرك الاستوب لمنطقة الدخول وهو وحظه لصعد وحقق 200 نقطة ياما خرج على نقطة الدخول دون خسارة

moez02
06-16-2012, 12:45
الله عزه وجل يرزق من يشاء على قد نيته
أخي لو اجتمع الجن والانس ان ينفعوك في شئ قد كتبة الله لك لا ينفعونك بشئ ولو ارادوا ان يضرواك بشئ قد كتبة الله لك لن يضروك

yassoo011
06-16-2012, 12:59
الصحيح ان اغلق الصفقة ولا اندم على ربح فاتني لانني لست متأكد من ذلك وان الطمع
يضيع ما فعاناه فأنا شخصيا في يومين حصدت 87 دولار مكسب ولكن مع الطمع دخلت مرة
اخرى حتى ضاعو كلهم مع اني كنت متردد بالدخول فنصيحتي للاعضاء
عدم الطمع وعدم الحسرة على الربح الفائت

ma90do
06-16-2012, 13:16
اكيد شعوري اني اكون مبسوط بس انت مش واخد بالك طيب لو السعر عكس ايه هيكون شعورك بقي لانو ممكن يمرجن الحساب في 10 دقايق

The Mester X
06-16-2012, 13:16
انا لا اهتم بذلك اصلا و احدد الهدف فقط و ابتعد و اي طمع او محاولة للزيادة النقاط ممكن تنعكس عليك و لن ينفعك الندمو القناعة بالقليل افضل من الخسارة الكثير

fafa280384
06-16-2012, 13:19
وممكن تربح 2000 دولار

كيف سيكون شعورك

ارضى بالقليل عصفور باليد ولا عشرة في شجرة

magic777
06-16-2012, 14:00
خلي عندك قاعده اذا كان ده رزق مكتوب ليك يبقى هتاخده بأذن الله واذا كان مش مكتوب ليك
مهما عملت ايه مش هتاخده علشان كده انا بحمد ربنا على الرزق واقول الحمد اني طلعت اصلا بمكسب اليوم ده
وماكنتش من الخاسرين

bousshimin
06-16-2012, 14:09
ممكن تحس بأنك تسرعت ولكن قمت بالأفضل ولو كان ممكن نقلب صورة وحصل عكس
تكون قد تحسرت وندمت قليل أفضل من لا شئ إيضا متاجرة بدهب حرام أخي شرعا حسب
فتاوى صادر

AhmedMagnifico
06-16-2012, 14:15
هناك فرق فى هذا بين المتداول المحترف والمتداول المبتدئ
فالمبتدئ سيظن ان هذا تسرعاً وغباءً منه
والمحترف سيظن ان هذا تحكم فى المشاعر وواجب !

21cent
06-16-2012, 14:22
وممكن تربح 2000 دولار

كيف سيكون شعورك

سياسة الاقتناع مهمة جدا فى هذا السوق ولازم يكون عندك بعض الخبرة ولو كنت عندك بعض الخبرة لكنت علمت انها سيتمر 200 نقطة زيادة
ولكن قناعتنا منك انك ستاخد فقط 10 نقط فقط ولابد من ادارة راس مال جيدة ولاتتاجر باكثر من 10 % من الحساب يعنى النقطة ب10 دولار
تحتاج الى راس مال 10000 دولار كى تبدا ب 10 دولار للنقطة مهمة جدا ادراة راس المال

Mr.GooDMaN
06-16-2012, 17:05
عادي يعني
طالما حددت هدفي وقفلت عن اقتناع يبقا خلاص هبقا مرضي
واحمد ربنا على كل حال

Rami
06-16-2012, 17:35
بكل تاكيد الشعور سيكون محبط ومخيب للامال لكن لم لا نفترض الافتراض التاى وهو تحرك السوق
ب 1000 نقطة هههههههه ستكون فى الباى الباى , فهذا الفوركس ياعزيزى لهذا السبب
كل شئ يعود للاستراتيجية واسلوب العمل
هو الذى يحدد متى تقف الصفقة ومتىى تستمر

safiforex
06-16-2012, 17:50
عادي يعني
طالما حددت هدفي وقفلت عن اقتناع يبقا خلاص هبقا مرضي
واحمد ربنا على كل حال
نعم صحيح ، يجب القناعة بالقليل ، و لو ان السعر فاضل في تمام الاتجاه نفسه
لانه عندما نغلق الصفقة فاننا لا ندري اين سيذهب السعر حينها ، الا في حالة ان كنا لنا تحليل جيد له و واضح الرؤية له

ana1990
06-16-2012, 17:57
كيف سيكون شعورك
ببساطه هحمد ربنا و ازعل شويه و ارجع لشغلي و صفقاتي عادي جدا خليك واثق ان الربح المكتوب لك هتاخده مينفعش تاخد اكتر منه ولا ينفع تاخد اقل منه انا عن نفسي بستخدم خاصية تيك بروفيت علشان لما الربح يوصل لحاجه ياخده و خلاص احمد ربنا على كده

compaq0
06-16-2012, 22:27
فى الحقيقه اذا فتحت صفقه ب 10 دولار للنقطه اعتقد ساغلقها بمجرد ان تغطى الاسبريد و لكن اذا حدث ما تقول ساشعر بالاسف و لكن من يعلم انه سيرتفع 200 نقطه

كريم
06-17-2012, 01:06
لابد الرضا بالربح مهما كان الوضع و ذلك من مميزات و مهارات التاجر المحترف لأنه ايضا ممكن ينعكس الى اسفل و اخسر راس مال

و هتكون مشكلة كبيرة عليا فمفيش حاجه مضمونة و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

remo
06-17-2012, 01:12
وممكن تربح 2000 دولار

كيف سيكون شعورك

انا هقولك دا العدو التانى للفوركس هو الخوف الذى يمنعك من الحصول على كل المكسب لكن لو انت مقدر الصفقة بتاعتك كوويس على اسا استراتيجية معينة وانت عارف انها هتطلع الى الهدف دا اية المانع انك تسيبها توصل الهدف

mage
06-17-2012, 02:49
يا اخى لا تفكر هكذا الفرص كثيرة جدا فى الفوركس ولن تنتهى الفرص حتى انتهاء الفوركس ولكن من يرى السوق بهذه الطريقة سوف يعتقد انه يضيع منه فرصة وفرصة ولكن المتاجر الصح الذى يتمكن من تحقيق الكثير من النجاح بدون ان ينظر الى ما فاته من فرص

kingman
06-17-2012, 03:43
خلي عندك قاعده اذا كان ده رزق مكتوب ليك يبقى هتاخده بأذن الله واذا كان مش مكتوب ليك
مهما عملت ايه مش هتاخده علشان كده انا بحمد ربنا على الرزق واقول الحمد اني طلعت اصلا بمكسب اليوم ده
وماكنتش من الخاسرين
وده التفكير السليم والصحيح لكن طبيعة النفس البشرية كده وهكذا خلقنا الله ومش كلنا بنقدر نقاوم الشعور ده فلقد خلق النسان ظالوما جاهولا وللأسف من اسوء مانتعرض له فى هذا السق كلمة لو..وافضل شئ ان الواحد طبعا يرضى ما كتب الله له وان ياخذ بالأسباب

magic777
06-17-2012, 18:25
لابد الرضا بالربح مهما كان الوضع و ذلك من مميزات و مهارات التاجر المحترف لأنه ايضا ممكن ينعكس الى اسفل و اخسر راس مال

و هتكون مشكلة كبيرة عليا فمفيش حاجه مضمونة و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
صح اخي زي ما احتمالات الربح موجوده برده احتمالات انعكاس السعر معك موجوده
وبنفس النسبه فاانت ليه تعرض نفسك لمكسب مش مضمون او خساره لا قدر الله بسبب طمعك
ادخل بتحليلك واتكل على الله وخد الربح اللي مقدره ربنا ليك وبس

kamizidan
06-17-2012, 18:27
السلام عليكم شباب ..يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء مع الجميع;;;;; لن اندم لانعه يوما ما سيكون العكس لانه سيحقق 10 نقاط وينزل ماهو شعورك انذاك ان لم تقفل ههههه

mando
06-17-2012, 18:42
بتحصل كتير انة الواحد يكون داخل صفقة وعامل هدف مثلا وبعدها السعر يمشى فى اتجاة الصفقة لكن الواحد المفروض مايضيق عشان كان ممكن يكسب أكتر اعرف انه دة رزق وتقول الحمد لله وبارك الله فما رزق لكن ببسطة كده ممكن تتطمع وتسيب الصفقة على اساسا انها تعطيك هدف أكبر تلقى الصفقة عكست عليك ولو داخل بلوت عالى ممكن الحساب يتمرجن يبقى تعمل بمثل فوات الربح ولا ألم الخسارة

midomido419
06-17-2012, 20:22
شعورى فى اللحظ دى ممكن اتهور وادخلتانى فى الصفقة
وممكن الحل التانى واللى افضله هو ان اكتفى بالقدر الذى حققته اليوم
بلاش الطمع اقل ما جمع

kingman
06-17-2012, 20:25
فى الحقيقه اذا فتحت صفقه ب 10 دولار للنقطه اعتقد ساغلقها بمجرد ان تغطى الاسبريد و لكن اذا حدث ما تقول ساشعر بالاسف و لكن من يعلم انه سيرتفع 200 نقطه

وافضل شئ عندما يغلط المتاجر بفتح صفقة بلوت عالى لاتحمله ان يعلقها حتى ولو كانت بخسارة الأسبريد فالواحد افضل من ان يخسر حسابه بهذا الخطأ وطبعا ضياع ربح ولاالم خسارة وده افضل شئ

ma90do
06-17-2012, 20:30
وافضل شئ عندما يغلط المتاجر بفتح صفقة بلوت عالى لاتحمله ان يعلقها حتى ولو كانت بخسارة الأسبريد فالواحد افضل من ان يخسر حسابه بهذا الخطأ وطبعا ضياع ربح ولاالم خسارة وده افضل شئ

طبعا وبعد غلق الصفقه تذكر مقوله "لا تبكي علي اللبن المسكوب
"
هذا اكبر خطا ان الواحد يخسر في صفقه ويحاول يعوض حسابه في نفس الوقت ده بيادي الي خساره الحساب كلو

لزم التاني والصب وتغلق الصفقه وتسيب التداول يوم او يومين حتي تستريح اعصابك وارجع تاني

firas1984
06-17-2012, 20:32
مرحبا
سيكون شعوري عادي جدا جدا
ماذا لو كان الاتجاه عكسي ؟؟؟
هل ستفرح؟ اعتقد ان القناعة بالربح شيء جميل وممكن ربنا يعوضلك ياها في وقت تاني لو كان ليك رزقة فيها

remo
06-17-2012, 21:15
شعورى فى هذة اللحظه

حلو قوى انك تبقى راضى بقليلة او بما قدر اللة لك او اللى مكتبولك زى مابيقولوة بالبلدى ودا اهم حاجة عشان تلغى غريزة الطمع التى تتحكم فى المتاجر وتقلب كيانة وتجعلة خسران الحمد اللة على كل حاجة

ma90do
06-17-2012, 21:26
حلو قوى انك تبقى راضى بقليلة او بما قدر اللة لك او اللى مكتبولك زى مابيقولوة بالبلدى ودا اهم حاجة عشان تلغى غريزة الطمع التى تتحكم فى المتاجر وتقلب كيانة وتجعلة خسران الحمد اللة على كل حاجة

كلمه الحمد لله تكفي ربنا هوا الي بيعطينا والخسار الي تحصل ومحدش اتعلم مننها او عرف ايه السبب الي خلاه يخسر مثل التسرع والطمع والحجات دي

يبقي غير قادر علي ان يطور نفسه ويبقي تاجر ناجح

tervarto
06-17-2012, 21:35
الرضى بالربح القليل هو سر نجاحك فى الفوركس , اذا كنت محدد الهدف مسبقا و الستوب , فدع الصفقة تجرى فى طريقها , اما اللى قولتة دة بتبقى صفقة سكالبينج , فعشر نقاط كفاية أوى و ربح وفير , و و الفرص كتيرة فى الفوركس , ودى أرزاق مقسمها ربنا سبحانة و تعالى بين عبادة , فلا تبكى على ما فاتك من ربح أكثر و اكتفى بالربح القليل و تابع طريقك بنجاح فى الفوركس

Texxon
06-18-2012, 02:36
ده بيحصل كتير جدا، والسبب في ذلك هو أن الفوركس نظام عالي التذبذب بشكل شرس، لا لد لك من تجاهل هذا التذبذب والالتزام بالطريقة التي تود المتاجره بها دون النظر لتذبذب السعر

eg100
06-21-2012, 15:57
الارضاء بهذا النقاط واحمد الله

ممكن يرتد السوق ويكون الخسارة فادحة

تحديد جنى الارباح نقطة هامة اذا حدد ربح 10 نفاط افضل ان اتركة على اعلى نقاط لا اعلم هل يصل لة ام لا

اعتذر منك انة ليس فرصة من ذهب بل
قل لقد حصلت على الذهب
بالفعل

عصفور فى ايد افضل من مليون

aboualy
06-21-2012, 16:00
الرضى بالربح القليل هو سر نجاحك فى الفوركس , اذا كنت محدد الهدف مسبقا و الستوب , فدع الصفقة تجرى فى طريقها , اما اللى قولتة دة بتبقى صفقة سكالبينج , فعشر نقاط كفاية أوى و ربح وفير , و و الفرص كتيرة فى الفوركس , ودى أرزاق مقسمها ربنا سبحانة و تعالى بين عبادة , فلا تبكى على ما فاتك من ربح أكثر و اكتفى بالربح القليل و تابع طريقك بنجاح فى الفوركس

فعلا اخى العزيز فى الفوركس يمكن ان تجد فرص جديدة كل يوم بل وكل ساعة ان اردت
والمهم هو عدم الحزن على فرصة فائته بل الافضل النظر الى المستقبل والبحث عن فرص جديدة

ma90do
06-21-2012, 16:00
الارضاء بهذا النقاط واحمد الله

ممكن يرتد السوق ويكون الخسارة فادحة

تحديد جنى الارباح نقطة هامة اذا حدد ربح 10 نفاط افضل ان اتركة على اعلى نقاط لا اعلم هل يصل لة ام لا

اعتذر منك انة ليس فرصة من ذهب بل
قل لقد حصلت على الذهب
بالفعل

عصفور فى ايد افضل من مليون

فعلا معاك حق دائما الانسان ينظر الي الفرص التي تضيع وتحمل المكسب وتذهب ولا ينظر الي الفرص الخاسره لو كان دخل بها وخسر كتير ولا يفكر انه كان هيخسر يفكر انه ضاع منه فرصه كبيره وهذا شيء ليس ايجابي في هذا المجال

Amgad91
06-21-2012, 16:17
في حكمة بتقول فوات الربح ولا الم الخسارة .. يعني الواحد يقول الحمد لله اني ربحت حتى لو 10 نقاط و ما كنتش خسرت ولا نقطة افضل ما السعر يتحرك بعد ربحك انشالله 1000 نقطة
لازم تحط في الاعتبار انه كان ممكن يعكس عليك في اي لحظة و تضيع ارباحك دي كلها

abdello052
06-21-2012, 16:28
التحكم في المشاعر أثناء التداول فلا داعي للندم لانك لم تكن تتوقع أن يستمر السعر في اتجاهه

mohamed1happy
06-21-2012, 16:30
الانسان بطبيعته طماااااع لكن في مثل الحالة سأقول لنفسي ماذا لو كان قد انقلب السعر فستكون خسارتك كبيرة فأحمد ربنا علي رزقي هذا واعمل صفقة أخري لعلي اكسب بها
وفي الاخر أقول ان رزقي معلق في السماء لن يأخذه غيري

zeyadkabeel
06-21-2012, 16:41
اتضايق احيانا من هذا الحدث ولكن قدر الله وما شاء فعل وتتعوض لاحقا إن شاء الله

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 17:36
شعورى فى هذة اللحظه

جدع والله ياعزيزى

انك ترضى يماقسمه الله لك ولاتطمع ولاتنظر الى رزق غيرك وتقول اشمعنا ده معاه وانا مش معايا

عليك بالعمل والصبر والاسرار على الوصول لهدفك

sami
06-21-2012, 17:46
قبل الدخول في أية صفقة أحدد الهدف مسبقا و أكون مقتنعا بنصيبي،و لا أتحسر أبدا على أرباح كان بإمكاني جنيها ولو تحرك السعر بعد ذلك ١٠٠٠ نقطة كانت ستكون في صالحي لأن الإلتزام يقود حتما إلى النجاح و الأرباح الوفيرة في عالم الفوركس

aminos
06-21-2012, 17:51
في حكمة بتقول فوات الربح ولا الم الخسارة .. يعني الواحد يقول الحمد لله اني ربحت حتى لو 10 نقاط و ما كنتش خسرت ولا نقطة افضل ما السعر يتحرك بعد ربحك انشالله 1000 نقطة
لازم تحط في الاعتبار انه كان ممكن يعكس عليك في اي لحظة و تضيع ارباحك دي كلها

تمام كلامك صح و جمبلة هذه الحكمة
فواة الربح و لا ألم الخسارة
قل الحمد لله على كل شيئ

i5land_man
06-21-2012, 17:52
تمام كلامك صح و جمبلة هذه الحكمة
فواة الربح و لا ألم الخسارة
قل الحمد لله على كل شيئ
عشان كده انا مقتنع انه الناجح في الفوركس هو اللي بيقدر يحمي حسابه من المرجنة
مش اللي يربح شوية ارباح وبعدها نلاقيه اتمرجن
يبقي اكيد مش ماشي بادارة راس مال سليمة

ZOUHAIR_ZIZO28
06-21-2012, 18:00

i5land_man
06-21-2012, 18:02

طبعا نظرة المبتدئ بتكون قاصرة وضيقة نتيجة لضعف الخبرة
اما المحترف فالافق امامه اكبر واوضح لانه عنده رصيد من المعلومات والخبرة
عشان كده مش لازم نستعجل الامور ونعلم جيدا انه استمراريتنا في المجال حتفيدنا

Dam3 ELForaq
06-21-2012, 18:02
الحمد لله علي الرزق
و ليه اندم زي بعض الاخوه ما قالوا ما دام ده رزق و جالي المهم افكر ازاي اكبر مهمتي في زياده رزق و كله من امر الله

ashraf el-araby
06-21-2012, 18:22
لا تحزن اخى واقتنع بما ربحت فربما انعكس السعر عليك وخسرت الصفقة فالحمد الله على ما ربحت وبالتوفيق اخى الكريم

deadlyfox
06-21-2012, 19:03
اعتقد ان لو حصل كده
هو ده اللى ربنا كاتبهولى ومش هازعل خالص

ahmed
06-21-2012, 19:05
الحمد لله علي الرزق
و ليه اندم زي بعض الاخوه ما قالوا ما دام ده رزق و جالي المهم افكر ازاي اكبر مهمتي في زياده رزق و كله من امر الله

مظبوط يا اخى
المهم افكر ازاى اقدر استغل تحرك السعر بعد
كدة فى مصلحتى يعنى اطور من نفسى
وفى الاول وفى الاخر دة رزق بتاع ربنا

zikooo014
06-21-2012, 19:09
شعوري ان هتضايق جدا و لو فضلت ورا شعوري يمكن افتح صفقه تانيه عشان اوصل لل 200 نقطه
بس انا بفضل ال 10 نقط لانه مكسب و في ايدي غير ال 200 اللي انا مش عارف اذا كنت هشوفهم ولا لأ

younesjoe
06-21-2012, 19:34
فعلا سيكون شعور الاحباط خصوصا ان تجاوز ال مائة نقطة في اقل من يوم لكن المهم و الدي يجب تدكره هو ما سيصير ان حدت العكس عوض كسب مائة دولار ممكن تخسر كل حسابك و تصبح خارج السوق

magic777
06-22-2012, 19:34
مظبوط يا اخى
المهم افكر ازاى اقدر استغل تحرك السعر بعد
كدة فى مصلحتى يعنى اطور من نفسى
وفى الاول وفى الاخر دة رزق بتاع ربنا
بالضبط فرصه وضاعت وايه يعني المهم هنا انك تتعلم منها وتعرف سبب ضياعها منك
ومتكرروش تاني وفي الاخر ده بيكون رزق ومكتوب لينا ومحدش يزعل على حاجه ضاعت منه
لانها اكيد مش مكتوباله ويمكن ربنا هيبعتله اللي احسن منها

kingman
06-22-2012, 23:09
بالضبط فرصه وضاعت وايه يعني المهم هنا انك تتعلم منها وتعرف سبب ضياعها منك
ومتكرروش تاني وفي الاخر ده بيكون رزق ومكتوب لينا ومحدش يزعل على حاجه ضاعت منه
لانها اكيد مش مكتوباله ويمكن ربنا هيبعتله اللي احسن منها
هو ده الطبيعى وعين العقل لكن للاسف وقت المتاجرة والتعامل مع السوق كتير مايغيب العقل والمتارج مش بيتحكم فيه فى لحظه غير مشاعره وده بيبقى عاميه عن التركيز والقرارات الصحيحة ويقع فى الأخطاء

amrmorasamir
06-22-2012, 23:13
وممكن تربح 2000 دولار

كيف سيكون شعورك

طبعا هضايق جدا بس هرجع واقول ده رزقى اللى ربنا كاتبهولى وانا مضمنش لو كنت سبتها كان عكس عليا وخسرت كتير والحمد لله على مازرق
على فكره حصلت معايا كتير اوى بقفل الصفقه على 30 نقطه والصفقه بتجيب 200 نقطه

Mostafa Mando
06-23-2012, 00:38
يا اخي انا عمري ما ادخل صفقة النقطة ب10 دولار لأن هذا يعارض تماماً

ادارة رأس المال الصحيحة انت افترضت المكسب ولم تفترض الخسارة انت لو خسرت 10 نقط

بس وراس مالك ب1000 دولار يبقى انت خسرت 10% من حسابك في اقل من ساعة

hesham itch
06-23-2012, 01:34
ده بيتوقف على الاستراتيجية اللى المتاجر بيستخدمها وكمان ادارة راس المال
وهنا لو انت مقتنع باستراتيجيتك وادارتك واستخدامك لراس المال
هتكون متفائل ان ده خير وافضل ليك

Ahmed EL Deeb
06-23-2012, 01:39
هو المفروض اننا مش بندخل بالحظ يعني المفروض تحلل صح وتحدد هدفك وستوب لوسك ومتدخلش باغلاق الاوردر الا اذا ظهر سلوك سعري معاكس لاتجاه الصفقه او خبر او اي شيء لكن عموما الاستوب لوس المتحرك ممكن يكون هو الحل للمشكله دي وف النهايه شعوري لو حصل معايا كدا هكون مقهور اني كان ممكن احقق كل النقاط دي وقفلت بدري وهي دي المشكله اننا بندخل عواطفنا ف التجارة وده بيأثر بالسلب علي قراراتك

aminos
06-23-2012, 02:16
هو المفروض اننا مش بندخل بالحظ يعني المفروض تحلل صح وتحدد هدفك وستوب لوسك ومتدخلش باغلاق الاوردر الا اذا ظهر سلوك سعري معاكس لاتجاه الصفقه او خبر او اي شيء لكن عموما الاستوب لوس المتحرك ممكن يكون هو الحل للمشكله دي وف النهايه شعوري لو حصل معايا كدا هكون مقهور اني كان ممكن احقق كل النقاط دي وقفلت بدري وهي دي المشكله اننا بندخل عواطفنا ف التجارة وده بيأثر بالسلب علي قراراتك

نعم يا صديق كلامك صحيح عندما تتدخل الواطف في التجارة تسبب الخسارة
و تأثر بالسلب ليس الموجب على قراراتنا

Desperate
06-23-2012, 02:23
حدثت معى اكثر من مرة ولكنى لم احزن لانى خرجت من الصفقة سالما
وبربح ايضا ومهما صغر حجم هذا الربح لم احزن ولكن احيانا ما يقتلنى الطمع وادخل الصفقة مرة اخرى
لاتابع صعود او هبوط العملة

zahran
06-23-2012, 02:31
بص ياباشا اللى انت بتقوله دا هو اللى بيؤدى للخساره والخساره الفادحه كمان
لان الواحد لو قعد يندم على كل فرصه تضيع منه ويقول ا لو كنت دخلت بككزا وطلعت عند كزا كن زمانى كسبان مبلغ محترم
دا اللى بيدفع المتاجر للطمع وانه يدخل بعد كدا دخول عشوائى وبلوت كيبر كمان ومم يؤدى للخساره الفادححه

aboualy
06-23-2012, 02:33
نعم يا صديق كلامك صحيح عندما تتدخل الواطف في التجارة تسبب الخسارة
و تأثر بالسلب ليس الموجب على قراراتنا

فعلا اخى العزيز العوطف هى من اشد الاخطار التى توجهنا فى الفوركس
فالخوف والطمع يسببان الكثير من الخسائر لنا وهذه المشاعر يجب ان يتم ترشيده وليس القضاء عليها
فلا يمكن القضاء على الخوف مثلا والا اصبح الانسان متهور وهذا التهور قد يسبب خسائر اكثر من الخوف

Noah
06-23-2012, 02:53
لا تقول اطلاقا انه فرصة من ذهب ضاعت فى الفوركس لان الفرص فى الفوركس متكررة كل يوم ويمكنك ان تعرف ان الفوركس منذ ان تم اختراعه وبه كل يوم الكثير منا لفرص ولكن الفكرة فى المتاجر نفسه اللى يعرف يتاجر على الاستراتيجية الناجحة ويحقق منها ارباح

talal
06-23-2012, 03:10
حدثت معى اكثر من مرة ولكنى لم احزن لانى خرجت من الصفقة سالما
وبربح ايضا ومهما صغر حجم هذا الربح لم احزن ولكن احيانا ما يقتلنى الطمع وادخل الصفقة مرة اخرى
لاتابع صعود او هبوط العملة

كلام سليم
لو مثلا نخرج دائما على ربح مثلا 10 نقاط ويذهب السعر اكثر من ذلك ولكن ايضا خرجت بفائدة
المهم ان السعر لا يعكس علي واخسر الكثير من النقاط واخسر الربح الذي حققته

Mostafa Mando
06-23-2012, 03:14
لا تقول اطلاقا انه فرصة من ذهب ضاعت فى الفوركس لان الفرص فى الفوركس متكررة كل يوم ويمكنك ان تعرف ان الفوركس منذ ان تم اختراعه وبه كل يوم الكثير منا لفرص ولكن الفكرة فى المتاجر نفسه اللى يعرف يتاجر على الاستراتيجية الناجحة ويحقق منها ارباح

صحيح يا اخي فيوجد في سوق الفوركس حوالي 4 تريليون دولار حاول

انك تاخد اكبر كم منها يعني يوجد فرص يومية كثيرررة في الفوركس حاول استغلال اكبر كم من تلك الفرص

talal
06-23-2012, 03:20

نعم الفرص كثيرة ولكن هل نحن نحققها دائما
يعني كم من فرصه ضاعت علينا والفرص كثير صح
ولكن لو حصلنا على نسبة اقل من 1% من هذا الفرص سوف نصبح اغنياء في اقل من شهر

remo
06-23-2012, 03:32

فعلا الكلام دا صحيح جدا وخلى بالك فى مقولة مشهورة فى الفوركس بتقولك خلى السعر يجيلك مترحلوش بمعنى متستعجلش الفرص هى هتيجى هتيجى متستعجلش وتروحلها انت عشان متخسرش خليها تجيلك

compaq0
06-23-2012, 10:21
ماذا لو حدث العكس المهم ان الهدف الذى وضعته طبقا لاستراتيجيتك تحقق هذا هو النجاح و لكن اذا ندمت على هذه الفرص طيب احيانا بنبقى عارفين ان العمله هتاخد ترند ل1000 نقطه و ماندخلش ايه رايك بقى

2x1
06-23-2012, 11:00
اضي بنصيب واللي كاتبو ربنا دة لانة رزقي والواحد مبيخدش اكتر من رزقة فنصيحة بعد اغلاق الصفقة انصحك بغلق الشارت حتي لا تشعر بهذا الشعور بالندم

i5land_man
06-23-2012, 11:01
اضي بنصيب واللي كاتبو ربنا دة لانة رزقي والواحد مبيخدش اكتر من رزقة فنصيحة بعد اغلاق الصفقة انصحك بغلق الشارت حتي لا تشعر بهذا الشعور بالندم

طبعا اللي بيفضل يقول يا ريتني مقفلت الصفقة ده لا يغير من الحقيقة في شئ
وبالعكس بيخلق نوع من الوساوس في شخصيته
حياثر عليه في المستقبل وهو بيتاجر

assidi saber
06-23-2012, 22:57
سوف اشعر بالحزن و الكأبة لاني لم اربح كثير من المال

ahmed saleh
06-23-2012, 23:08
طيب هو انا فى الاخر كسبت ولا مكسبت انا مش فاهم بس لو انت حققت الربح دة يبقى تمام
بس لو محققتهوش او حققت ال 100 دولار وبعد كدة السعر ذهب فى نفس الاتجاة فلا تندم على ذالك لانة كان من الممكن
ان يذهب فى الاتجاة العكس

kingman
06-23-2012, 23:13
ماذا لو حدث العكس المهم ان الهدف الذى وضعته طبقا لاستراتيجيتك تحقق هذا هو النجاح و لكن اذا ندمت على هذه الفرص طيب احيانا بنبقى عارفين ان العمله هتاخد ترند ل1000 نقطه و ماندخلش ايه رايك بقى

هو السوق دائم الحركة ومش هيتوقف ابدا لكن اكيد زى مانت اوضحت المهم الهدف اللى التاجر محدده يقدر يكسبه ومش مهم هيكمل ولاهيرتد ويحاول يستفيد على قدر تحقق شروط دخلوه لكى يدخل فى صفقات فربح مناسب افضل من خسارة حتى لو كان القليل

kimokonolove
06-23-2012, 23:33
وممكن تربح 2000 دولار

كيف سيكون شعورك

بص يا غالى ارضى بما قسمة الله لك من رزق
ولا تطمع دائمآ وعصفور فى اليد خير من 10 على الشجرة
وتذكر الطمع يجعلك تخرج عن ادارة رأس المال

Mostafa Mando
06-23-2012, 23:40
طيب هو انا فى الاخر كسبت ولا مكسبت انا مش فاهم بس لو انت حققت الربح دة يبقى تمام
بس لو محققتهوش او حققت ال 100 دولار وبعد كدة السعر ذهب فى نفس الاتجاة فلا تندم على ذالك لانة كان من الممكن
ان يذهب فى الاتجاة العكس

صحيح يا اخي ودا هدفك من البداية اللي انت كنت عايزه من الصفقة وكنت عايز تحققه

واتحقق مندمش لو علي اكتر من كدا لإنه ايضاً كان ممكن يعكس عليك زي ما قلت

konine
06-23-2012, 23:46
هههههههه ياسلام سأصرخ و أقول الحمد لله .
و أنهض من نوم وغسل وجهي وأقول كان حلم جميل
الله كريم

hehelibeb
06-26-2012, 17:25
هذه تقع دائما ما نقنع ببعض الربح
ثم نغلق الصفقة يزيد الربح أكثر
لا شك نشعر بالنقص ولكن نحمد الله لأننا لم نخسر شيء

remo
06-26-2012, 17:37
وممكن تربح 2000 دولار

كيف سيكون شعورك

هقولك حاجة مهمة لاتندم على فرص ذهبت لان الفوركس مفيش اكتر من فرصة اللى بتيجى اهم حاجة متستعجلش انك تعوض الفرصة اللى راحت منك ماشى لان دا بقى ساعتها اللى هيخليك تندم

assidi saber
06-26-2012, 17:40
سيكون شعوري هو الاحساس بالغضب و كذلك الاحساس بالندم الكبير لاني قد اضاعت هذه الفرصة

dodovedo
06-27-2012, 11:28
اخى الكريم
100 دولار مكسب احسن وافضل انت متضمنش انه هيمشى 200 نقطه ممكن يعكس عليك
تقبل مرورى

Mohamed90
06-27-2012, 11:54
السلام عليكم اخي انا لي راي مختلف تماما لو وضعت صفقة و حددت الهدف و اصابه فاخرج و انا فرحان و حامد الله
و لا اهتم بما يحدث في السوق لاني ضمنت صفقتي و حتى لو استمر السوق في تجاه الصفقة لا يهمني و لن اطمع بل انا مقتنع بالنقاط صفقاتي

sky44
06-27-2012, 12:54
من وجهة نضري ارى ان المكاسب الصغير والمضمونة افضل من المخاطرة والطمع لتحقيق مكسب اكبر .. لكن ان انقلب

السعر فستكون مشكلة. وحاول ان لا تجعل من الطمع اسلوبك في المتاجرة

nrgslawi
06-27-2012, 13:18
السلام عليكم
مثل هذه الامور هي التي تودي بحسابات المتاجرين الغير الملتزمين
حيث يؤدي الطمع الى الدخول بصفقات غير مدروسة

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 13:21
بالنسبه للفرص اللى بتروح منى

لااحزن عليها اطلاقاً - لان ده مش رزقى وبعدين السوق موجود والفرص لن تنتهى ليه اقعد افكر بقا فى اللى راح

تفكير غلط - لكن افضل شئ اشوف ايه اللى جاى بعد كده واقتنص الفرص القادمه وانسى اللى فات نهائياً

Mostafa Mando
06-27-2012, 13:56
بالنسبه للفرص اللى بتروح منى

لااحزن عليها اطلاقاً - لان ده مش رزقى وبعدين السوق موجود والفرص لن تنتهى ليه اقعد افكر بقا فى اللى راح

تفكير غلط - لكن افضل شئ اشوف ايه اللى جاى بعد كده واقتنص الفرص القادمه وانسى اللى فات نهائياً

صحيح يا اخي محمد هذا هو رزقك وهذا هو هدفك من البداية بلاش طمع

وكمان سوق الفوركس به عشرات بل مئات الفرص يومياً انت بس لو عرفت تستغلها يبقى كويس

اوي متبصش على اللي راح عشان مش هييجي تاني حاول تفكر في اللي جاي وتقتنص الفرص زي ما قال الاخ محمد

elazez
06-27-2012, 14:00
اخي الكريم كل شخص محدد ليه رزقه
ولازم نرضي ونقتنع بذلك لاننا لا نعلم الغيب

saad
06-27-2012, 14:01
انا لا اهتم بذلك اصلا و احدد الهدف فقط و ابتعد و اي طمع او محاولة للزيادة النقاط ممكن تنعكس عليك و لن ينفعك الندمو القناعة بالقليل افضل من الخسارة الكثير

kamizidan
06-27-2012, 14:06
شعورى فى هذة اللحظه

abdallah elbaz
06-27-2012, 15:31
اكيد طبعا مش هقول غير الحمد لله على كل شئ
وادينا بنتعلم واحده واحده ولازم الواحد يصحح من اخطاءه

saad
06-27-2012, 16:06

aboualy
06-27-2012, 16:13

اغتقد اخى العزيز ان الندم لا يفيد فى شئ ولذلك فمن الافضل ان احدد هدف لكل صفقة وكذلك وقف الخسارة ثم ننتظر النتيجة ويجب ان نقبل الخسارة كما نقبل المكسب ولا يهمنى اى حركة للسعر بعد ان احقق هدفى

i5land_man
06-27-2012, 16:16

قليل دائم خير من كثيير منقطع دي حكمة انا مقتنع بيها جدا
ومتاكد انها ممكن تبقي سبب في نجاح ناس كتير في الفوركس
لان دايما الاستعجال بتكون نتيجته خساير

saad
06-27-2012, 16:21
وماكنتش من الخاسرين

magic777
06-27-2012, 16:36

فعلا اخي لانه في الاول والاخر لو انت مهما عملت مش هتاخد الا رزقك اللي مكتوب ليك
فليه الندم على ربح فات بل المطلوب هنا اننا نحمد ربنا اننا اصلا عرفنا نطلع بربح اليوم ده
ومكوناش مع الفريق الخاسر

konine
06-27-2012, 16:50
شعورى فى هذة اللحظه

هو هذا كلام صحيح فقول قدر الله و ماشاء فعل
وإكتفاء بما هو وفق خطة أحسن من ربح أشياء فوق مكسب
الله كريم

i5land_man
06-27-2012, 16:53
اكيد طبعا مش هقول غير الحمد لله على كل شئ

طبعا الاخطاء بيكون وقعها سئ علي النفس بس في نفس الوقت الواعي هو اللي ميكررش نفس الخطا مرتين
يعني كلنا في مرحلة التعلم واخطائنا المبكرة بتكون دفعة لينا في تحسين ادائنا في المستقبل

Noah
06-27-2012, 17:11
لا تفكر كثيرا فىا لفروص اللى فاتت لان سوق الفوركس لم ولن ينتهى من الفرص ولكن فكر كيف انك فى المرة القادمة سوف تنتظر الفرصة القوية وتدخل فى السوق بناءا على هذه الفرصة وتحقق عن طريقها نسبةا رباح جيدة وهذا ما اريدك ان تصل اليه

i5land_man
06-27-2012, 17:22
لا تفكر كثيرا فىا لفروص اللى فاتت لان سوق الفوركس لم ولن ينتهى من الفرص ولكن فكر كيف انك فى المرة القادمة سوف تنتظر الفرصة القوية وتدخل فى السوق بناءا على هذه الفرصة وتحقق عن طريقها نسبةا رباح جيدة وهذا ما اريدك ان تصل اليه

احيانا ضياع فرصة بيزود احساس الطمع عند المتاجر الغير واعي
وبيخليه يستعجل الارباح الضخمة علي حساب تامينه لحسابه
وفي كتير من الاوقات خسارته بتكون كبيرة توصل للمرجنة مع الاسف

Mostafa Mando
06-27-2012, 17:56

بالفعل يا اخي كل يوم في سوق الفوركس تمضي العشرات والمئات من الفرص

انت بس حاول تقتنص كام فرصة جيدة كل يوم وهتلاقي نفسك في تزايد في الارباح ان شاء الله

forexBOSS
06-27-2012, 18:01
وممكن تربح 2000 دولار

كيف سيكون شعورك

طبعا قبل اى شىء دى ارزاق وثانيا انا لا يمكن ادخل النقطه ب10 دولار دى مخاطره كبيره جدا و هذا عدم احترام لاداره راس المال و صدقنى ما ستكسبه الان دون اداره راس مال ستخسره بعد قليل يجب ان تسير على اداره راس مال محدده مهما كنت الظروف و مهما كنت انت متاكد من السعر

khaled zizo
06-30-2012, 03:33
اذا كان ده رزق مكتوب ليك يبقى هتاخده بأذن الله واذا كان مش مكتوب ليك
تاكيد الشعور سيكون محبط ومخيب للامال لكن لم لا نفترض الافتراض التاى وهو تحرك السوق

abdello052
06-30-2012, 06:13
ي الحقيقة المتداول العادي سيقول أنني تسرعت وضيعت فرصة كبيرة للربح وينسى أنه لو انقلب السعر عليه لخسر الربح الذي كان في المتناول

HUSSENEY
06-30-2012, 20:51
وماكنتش من الخاسرين

mony
06-30-2012, 20:53
اكيد مش هزعل ولا اندم على شىء حصل وان اتعلم واتفادى اى خطأ فى المستقبل

sabre
06-30-2012, 20:53
وممكن تربح 2000 دولار

كيف سيكون شعورك

المفروض فى هذة الحاله انه يعمل نفسه مش واخد باله ولاكن ايه ايلى بيحصل بقا
ايلى بيحصل ان الكل بيقول يا ريتنى كنت معاهم وبيخش السوق تانى ودة ناتج عن الطمع وطبعا بيمرجن الحساب

Mtec
06-30-2012, 21:12
في هذه الحالة يجب ان تقول الحمد لله
وايضا يجب ان تكون القناعة من صفة المتداول

waleed adel
07-01-2012, 17:40
لابد وان تعلم وتتيقن رزق مكتوب ليك يبقى هتاخده بأذن الله واذا كان مش مكتوب ليك
مهما عملت ايه مش هتاخده علشان كده انا بحمد ربنا على الرزق واقول الحمد

Rami
07-01-2012, 17:43
لاتندم فالسوق ملئ بالفرص
لكن من اكبر المصائب على المتاجر عدم الصبر على الربح وصبره
على الخسارة بمئات النقاط
تحياتى لك

Dentist Ahmed
07-01-2012, 20:55
لا اهتم اخى بالصفقه بعد اغلاقها و لا احاول متابعتها من الاساس
الطمع هو من اكبر المخاطر التى يتعرض لها المتداول
حاول تجنب الطمع لانه يقتل

husamart
07-01-2012, 21:20
كتير حصلت معي انو اغلق عقد ويكمل في نفس الاتجاه ولو بقي العقد لربحت اكثر .. لكن تثبيت الهدف امر هام .. ويتم وضع الهدف عند اقرب مقاومة او مقاومتين ... وكثيرا ما اغلقت العقد ثم ارتد السعر ونجوت من ضياع المربح ...ولقول الاخير فرص السوق متجددة ولا تنتهي

madoxegy
07-01-2012, 22:41
السلام عليكم
يا اخى اهم حاجة فى السوق الاقتناع بالرزق الذى كتبه الله لك
وعدم الندم على ما فات

nada
07-01-2012, 22:44
دة اكبر درس ل نفست المتاجره اذى ادرك ان هذا الصفقة سوفة تحقق احلاموا فسوف ياتى لو الشبح المميت المرجن
اذا لم ياتى فى هذه الصفقة سوف ياتى فى القادمة

mohamed eldamnhorey
07-01-2012, 22:49
الحمد لله على كل شئ

القناعه اهم حاجه

يجب على الانسان ان يكون قنوع ويرضى بماكتبه الله له

واللى فات مات خلااص ننسى ونشوف ايه اللى جاى بعد كده

forex man
07-01-2012, 23:33
مش هزعل ابدا لانى جربت الطمع وارتد عليا
السعر بعد ما كنت كسبان 400 دولار
بس الحمد لله كان على الديمو
تحياتى

nada
07-02-2012, 00:37
طبعا هديق شوية واتنرفز لكن سرعان ما ابتعد عن الشاشة لانى اذا اكملت سوف
اترع وخش الصفقة فى منتصفها ثما يعكس علية السعر فا اقفل على خساره

pimo
07-02-2012, 00:55
انا في مكانك سوف اقول الحمد لله علي 100 دولار ولا يتهمني 2000 دولار لانني مللت من الطمع الذي من اجله لم استطع ان احقق راس مال اتاجر به عادي

kingman
07-02-2012, 01:16
لاتندم فالسوق ملئ بالفرص
لكن من اكبر المصائب على المتاجر عدم الصبر على الربح وصبره
على الخسارة بمئات النقاط
تحياتى لك
والندم غالبا بيكون فى سبب فى خسارة بعد ذلك لأنه اكيد هيجعل المتاجر يتسرع فى فتح صفقات كى يعوض مافاته من ربح كان ممكن يحققه وده طبعا اكبر خطأ فربح ضائع ولا الم خسارة

tarek22
07-02-2012, 02:05
لا تجعل اخي الندم عل فوات فرص ربح ناذرة تقلل من عزيمتك فهذا هو الفوركس لا تامن له على حال وربنا يعوضك

derfcase
07-02-2012, 02:50
تكرر هذا السؤال اخي الكريم
talal
و لكن بصورة مختلفة من جانب بعض الاعضاء - و لكن لا مانع من اضافة فكرة جديدة
و هي انه مع التزامك بالاوامر المسبقة التي وضعتها - فانه ينبغي علي الانسحاب فورا فوق تحقق الهدف - لان الانتظار حتي و ان جلب لك ربح سريع في وقت قليل الا انه قد ينقلب عليك في النهاية
و تخسر ما ربحته

housam
07-02-2012, 03:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم لا يصح ان تندم فانت لم تخطا لانك لم تخسر بل انت فعلت ماهو صحيح فانت لم تكن تتوقع ان يستمر الحال فى الزياده

hager
07-02-2012, 03:38
في هذه الحالة سوف ارضي بما كتبه الله لي
فقد اقوم بفتح صفقات اخري واحقق ارباح منها
المهم هو الرضا بما حدث
ومن الطبيعي ان يخطئ الانسان في البداية ولكن الاهم ان يتعلم من اخطاءه

mohamed salah
07-02-2012, 05:54
اكيد ححزن جدا من فوات فرصة كبيرة زي دي
بس حسعد جدا لو حعرف ان السوق ممكن ينقلب بدرجة كبيرة وتاتي علي كل ارباحي

ARAB_PIGEON
07-02-2012, 06:00
وممكن تربح 2000 دولار

كيف سيكون شعورك

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
لو حدث ذلك لن ازعل او اندم بان اغلقت الصفقه
بل ساكون سعيد جدا حيث خرجت من خطاء فعلته سواء بقصد او من غير قصد
وهو القصور فى التحليل الفنى
ساعتبرها نقطه انطلاقه جديده بالنسسبه لى فى الفوركس
وسابحث عن اساليب افضل للتحليل الفنى
اتمنى لك التوفيق

waleed adel
07-02-2012, 16:01
والندم غالبا بيكون فى سبب فى خسارة بعد ذلك لأنه اكيد هيجعل المتاجر يتسرع فى فتح صفقات كى يعوض مافاته من ربح كان ممكن يحققه وده طبعا اكبر خطأ فربح ضائع ولا الم خسارة

تمام واشاركك الراى الندم على مافات سبب خسارة القادم
للتسرع بالفعل فى فتح صفقات خاطئه

ma90do
07-02-2012, 16:22
في هذه الحالة سوف ارضي بما كتبه الله لي
فقد اقوم بفتح صفقات اخري واحقق ارباح منها
المهم هو الرضا بما حدث
ومن الطبيعي ان يخطئ الانسان في البداية ولكن الاهم ان يتعلم من اخطاءه

خلاصه كلامك ان لزم الواحد يتعلم من اخطائه ويقول الحمد لله المشكله في هذا المجال ناس كتير مبتتعلمش وبرضو بتعمل نفس الخطا

وانت برضو المفروض لو حققت خسائر المفروض تترك التداول يوم او يومين حتي يستريح اعصابك ثم اعاده المتابعه مره اخري

bouelame1
07-02-2012, 17:45

magic777
07-02-2012, 19:08

وده بنسميه نوع من انواع الطمع برده لانه هنا هيزعل على انه فاته الربح ده
وده ممكن يخليه يتهور ويدخل مع الاتجاه تمنيا بانه يلحق اي ربح مع هذه الصفقه وطبعا من غير تحليل
وممكن يدخل هنا في نهايه الاتجاه ويخسر بدل ما يكسب

ramimasarwah
07-04-2012, 14:38
شعوري سيكون عادي لانني ربحت بالاصل والطمع ليس جيدا لانني كان من الممكن ان اخسر كذلك لو لم اغلق وبالتالي ساندم قليلا ولكن سانظر الى الكاس من الجزء المليء وليس الجزء الفارغ فانا لم اخسر وانما ربحت وبالنهاية لايجي ان يطمع الانسان كثيرا والا خسر اكثر من طمعه بكثير وينطبق ذلك على كل الامور بالحياة فالقناعة كنز لايفنـــــــــــــــــــى

Meerak
07-04-2012, 14:40
اكيد هزعل واقول يارتنى كنت استنيت شوية
لكن لو قلت الحمد لله مليش نصيب فى الرزق ده
اكيد ربنا هيعوضنى احسن منها

m_fekry
07-04-2012, 14:59
في الحقيقة المتداول العادي سيقول أنني تسرعت وضيعت فرصة كبيرة للربح وينسى أنه لو انقلب السعر عليه لخسر الربح الذي كان في المتناول
وأنا أقول ان هذا يدخل في التحكم في المشاعر أثناء التداول فلا داعي للندم لانك لم تكن تتوقع أن يستمر السعر في اتجاهه

هو ده الرأى السليم والواقعى لاتنظر العمليه من جانب واحد زى ماممكن انك تزود ربحك ممكن برضه تنقلب ضدك وتخسر كل حاجه يبقى الحمد لله

jihadazzam
07-04-2012, 15:04
وممكن تربح 2000 دولار

كيف سيكون شعورك

انا مرة فتحت صفقات على الديمو النفطة ب1000 دولار ولمل تربح
كان شعوري لا يوصف كل صفقة تربح 5000 دولار 10000 الاف دولار 20000 الف دولار
فكيف لو كانت حقيقة
نتمنى ذلك بالتوفيق للجميع

waleed adel
07-04-2012, 21:57
القناعه بما كتبه الله عن نفسى اقتنع ان هذا فقط هو رزقى ولن ياتينى اكثر منه
ولا داعى للغضب او الزعل

ehab
07-08-2012, 22:34
المتداول المحترف والمتداول المبتدئ
والمحترف سيظن ان هذا تحكم فى المشاعر وواجب

Mostafa Mansour
07-09-2012, 00:12
في هذه الحالة سوف تشعر بالحزن لان طبيعة الانسان تحب الربح الاكثر
ولكن لابد من توافر صفة الاقتناع بما حققته لانه رزق من الله ومع الرضا والاقتناع والتعلم من الخطأ سوف نحقق ربح اكبر

theboy2226
07-09-2012, 00:46
طبعا حزعل شويه لاني بشر بس بعد فترة من الحزن العقل حايشتغل و حاعرف ان الربح اللي انا حققته ده رزق و الحمد لله عليه و ان السعر مش مضمون كان ممكن يعكس بردو مثل ما زاد
و بردو حاتعلم درس من الموضوع يعني المرة الجايه اللي حاحس ان السوق ماشي في اتجاهي حفتح صفقة كمان بنصف اللوت احتياطي و حاحط الاستوب علي 10 نقط من السعر اللي حقفل عليه الصفقة الاصليه عشان لو السعر عكس

husamart
07-09-2012, 01:00
معظم او كل المتداوين هتلاقيه بدأ يضرب ويشتم فى نفسه ويقول انا غبى وليه ضيعت فرصة زى دى ويندم لكن فى الحقيقة هو نسى حقيقة مهمة جدا ان الارزاق بيد الله واللى عاوزه ربنا هيكون واصلا مخاطرة بالقمية اللى بتقول عليها دى خطر فى كل الاحوال حتى لو كسبانة .

لا داعي للغضب او الندب
الفرص في السوق لا تنتهي
والرزق على الله
احنا بنجتهد والله الموفق اعمل اللى عليك بس

thestarboy
07-09-2012, 02:02
هو الواحد هيزعل ويتضايق ويقول يارتني استنيت شويه وكده والطمع يبدا بقي
انما هو لو هدي ورضي بالمكسب ومش بص ليها دلوقتي هيبقي عادي ويكمل ويحدد لنفسه من الصفقه مكسب معين
اما يحققه يبقي كده خلاص كويس ويرضي بيه

fx-man
07-09-2012, 03:59
بالنسبة لى حصل معايا الموقف دا كتير لكن مادام واخد قرار مش هغيره بقفل الصفقة على الربح حتى لو قليل وبحمد ربنا على نعمته .الفرص فى الفوركس ما بتنتهيش وفى ايام تانية ممكن الاقى فى زوج واحد حوالى 10 فرص فى نقس اليوم .

mohamed 300
07-09-2012, 04:15
عادى جدا لانك فعلا هتقابل حاجات زى كدا كتييير ,وممكن اقولك ان دا اقل حاجه ,,سوق الفوركس بيلعب على النفسه فى الاول والاخر

abaragh
07-09-2012, 04:41
لن اندم اخي لان سر الفوركس في الالتزام بالاهداف وان خرجت من الصفقة سيكون ذلك بناء على تحقيق الصفقة للهدف او ضرب الستوب وهذا نشاهده في الفوركس دائما تحقق الصفقة الهدف ويكمل السعر المشوار وتبحث مرة اخرى عن فرصة واضحة والفرصلا تنتهي اخي

Eman Mousa
07-09-2012, 05:00
لا بد من الاقتناع بما وصلت اليه
والرضا بما رزقك الله به ولا تجعل مشاعرك السيئه تسيطر عليك

madoxegy
07-09-2012, 08:49
شعورى فى هذة اللحظه

resala11111
07-09-2012, 13:56
مش هزعل لانى كنت ممكن اكمل فى المتاجرة
أخسر كله والمهم لكل انسان لنه على يندم على الماضى ولكن يحزن على المستقبل
وايضا الرضا بما كتب الله لنا

yassoo011
07-09-2012, 14:18
سيكون شعوري ان ارضى بالربح واحمد الله
لانه كان ممن الممكن ان ينعكس السعر ويحقق خسارة بدلا من الربح
فلا تندم على ربح ضاع منك

salah.bmw
07-09-2012, 14:22
اكيد رح اقول الف الحمدلله انو ربحت 100 دولار بدال ما اخسر
ورح اعرف سبب ارتفاعو لعل وعسى استفيد من استراتيجيتو بلمرات القادمة ان شاء الله

kingman
07-09-2012, 14:36
عادى جدا لانك فعلا هتقابل حاجات زى كدا كتييير ,وممكن اقولك ان دا اقل حاجه ,,سوق الفوركس بيلعب على النفسه فى الاول والاخر

ومع الوقت الواحد معدش بيهمه فرصة ضاعت لأنه كلما ازداد خبر بيبقى على وعى اكثر فى التعالم مع السوق وبيبقى على بينه ان ربح فائت افضل من خسارة محققة والفغرص لاتنتهى فى هذا السوق

roka
07-09-2012, 15:40
وممكن تربح 2000 دولار

كيف سيكون شعورك

انا شايف انها عادى فى السوق فى تغير على طوول ومش ثابت فممكن لو مش كنت قفلت الصفقة كنت هخسر 100 دولار

jamilktba
07-09-2012, 16:04

mohamed adel
07-09-2012, 16:44
انا عن نفسى هقول الحمدلله على كل خير وخيرها فى غيرها فلا داعى للطمع
واذا حدث العكس وبعد ما حققت ارباح وانتظرت وحسرت كل شئ
فلا داعى للطمع

magic777
07-09-2012, 16:55

بالضبط مافيش حد بياخد اكتر من رزقه اللي ربنا كتبه ليه واحنا علينا نجتهدوندخل صفقات مضمونه بنسبه عاليه
بناء على تحليل جيد وحتى لو بأهداف صغيره والسعر اتحرك اكتر فاهم حاجه هنا اننا اغلقنا صفقتنا على ربح

naitsi
07-09-2012, 17:00
السلام عليكم
هههههه ذكرتي في عدة حالات كانت تقع لي اقوم بوقف الربح ويذهب السعر لفوق ب 60 نقطة واقول لو تركته لربحت اكتر لاكن في الواقع هو اصلا رزقي في ذالك اليوم كان بذالك المقضار ولو مثلا تركت الصفقة ولم اقغلقها ونعكست سأقول ياريت لو اني اغلقتها لم كنت رابحا ههههه اصلا الإنسان خلق فيه التمع ويجب ان نتحكم في طمعنا وأن نرضى برزقنا والحمد لله

rabie10
07-09-2012, 21:44

waleed adel
07-11-2012, 20:34
عن نفسى اقتنع ان هذا فقط هو رزقى ولن ياتينى اكثر منه
ولا داعى للغضب او الزعل وارضى بما قسمه الله لى

Mr.GooDMaN
07-13-2012, 23:26
بس انا اعتقد انه عادي بيكون احساس مش صعب
لانها حاجات بتعتمد على الخبرة واكيد ف المرة اللى بعدها ربنا هيعوضه

delpi
07-14-2012, 02:56
اذا كان ده رزق مكتوب ليك يبقى هتاخده بأذن الله واذا كان مش مكتوب ليك

مهما عملت ايه مش هتاخده علشان كده انا بحمد ربنا على الرزق واقول الحمد اني طلعت اصلا بمكسب اليوم

الله كريم

waleed
07-14-2012, 15:26
شعورى انى احمد الله انى لم اخسر العشرة دولار
واكون قانع بما قسم لى

essam1985
07-17-2012, 12:43
المفروض اني ما تضايقش
لانه في اوقات تانية بعد ماهيديني 10 نقط هياخدهم تاني و هتقلب كمان بخسارة
و ساعتها الواحد يتحسر بجد

forex4ever
07-17-2012, 17:59
وممكن تربح 2000 دولار

كيف سيكون شعورك

هذا ما اسميه الطمع بعينه الندم على ضياع ربح افضل من الخسارة وان اكتفي بالعشر نقاط افضل واخرج من السوق بربح 200 دولار يوميا بالنسبة لي جيد جدا ولا احتاج للندم على مافات
تقبل تحياتي ومروري اخي الكريم

safiforex
07-17-2012, 18:03
هذا ما اسميه الطمع بعينه الندم على ضياع ربح افضل من الخسارة وان اكتفي بالعشر نقاط افضل واخرج من السوق بربح 200 دولار يوميا بالنسبة لي جيد جدا ولا احتاج للندم على مافات
تقبل تحياتي ومروري اخي الكريم
بالفعل اخي الكريم ان من يعمل هكذا فانه يطمع بكثرة و يمكن ان ينعكس الطمع عنه بخسارة فادحة
ما دام الواحد بيدخل بلوت 10 دولار في الصفقة فيكفي الواحد 20 نقطة و اهو 200 دولار حلال عليه بدون تخوف و بدون طمع

MrSniper
07-17-2012, 18:11
سووف يكون شعووري رائع لكنني افضل القناعة
و ارضى بربحي حتى لو زاد بـ 40 نقطة
لأن القناعة هي التي تدهب بك الى الاربااح

msh4egy
07-18-2012, 03:26
فتاوى صادر

mohamed yossef
07-18-2012, 15:26
الفرص فى سوق الفوركس كثير ولكن
لازم تعرف ان عدم الخسارة فى السوق ده فى حد ذاته مكسب
ده اللى هاقوله

omanfx
07-18-2012, 15:31
من جرب الخسااره من نتيجه هذا الشعور فلن يندم لانه يكون قد كسب قنااعه ويؤمن بان هذا هوه نصيبه
هذا ما يسمى بالتحكم النفسي بالمشااعر الانساانيه ومن ينجح في التحكم بعا فهو يمشي في الطريق الصحيح

goold
07-18-2012, 15:35
فتاوى صادر
بارك الله فيك اخى الكريم
نعم ان المتاجره بالذهب حرام لانعدم تطبيق شرط التقابض
بس همسه اخى
الاخ الكريم لم يذكر فى موضوعه انه تاجر بالذهب
هو وصفه الفرصه بالذهبيه فقط
وذكر فى الموضوع ان السعر ذهب الى المكان
ــــــــــــــ
عن نفسى لو حصل معى هذا هكون سعيد لان التحليل للعمله طلع صح

amrmorasamir
07-18-2012, 15:46
المفروض اني ما تضايقش
لانه في اوقات تانية بعد ماهيديني 10 نقط هياخدهم تاني و هتقلب كمان بخسارة
و ساعتها الواحد يتحسر بجد
انا بتحصل معايا كتير ومش بضايق بصراحه لانى بدخل على حساب البونص بحجم لوت كبير شويه وباخد نقط قليله واخرج على طول برغم انى لو سبتها ممكن كنت اكسب اكتر بكتير

magic777
07-18-2012, 16:55
من جرب الخسااره من نتيجه هذا الشعور فلن يندم لانه يكون قد كسب قنااعه ويؤمن بان هذا هوه نصيبه
هذا ما يسمى بالتحكم النفسي بالمشااعر الانساانيه ومن ينجح في التحكم بعا فهو يمشي في الطريق الصحيح

فعلا اخي لانه بيعرف وقتها ان ده نصيبه اللي مش هياخد اكتر منه
فااحنا بنعمل اللي علينا وندير راس مالنا وندخل من نقاط صح والربح بقى بقى بيكون مقدر لينا
وزي ما فيه فرص بتضيع مننا برده في خسائر بعدت عننا فالحمد لله على كل حال

madoxegy
07-18-2012, 17:33
شعورى فى هذة اللحظه

dent
07-18-2012, 17:33
طبعا دى بتحصل علطول بس هنعمل ايه لافائده من البكاء على اللبن المسكوب
بس ده بيرجع لعدم الاتزام

sara123
07-18-2012, 17:41
لازم نشكر ونرضى بقليلنا ولو ان 100 دولار في صفقة واحدة مش قليل ..ماشاء الله, لكن في اللحظة دي انا مش هلوم نفسي ابدا وهفرض اني مثلا لو كنت لسة فاتحة الصفقة ممكن انها تتقلب ضدي في اي وقت وميبقاش في ارباح اصلا .. ولازم نعرف ان الطمع سئ جدا وله نواتج سلبية.وبتهيألي ان الواحد يقفل على طول لما يلاقي ان الصفقة رابحة ومش مهم كسبانة كام المهم ان مفيش خسائر والحمد لله.

Shady Moustafa
07-18-2012, 17:50
وممكن تربح 2000 دولار

كيف سيكون شعورك

الحكايه دى بتسبب مشاكل كتير للمبدئين
أنا أرى إن الطريقه الأفضل هى التداول وفقا لاستراتيجه ثابته واضحه المعالم لها تيك بلاوفت وستوب لوس محددين غير متغييرين وتكون ناجحه لأننا لو اعتمدنا على المشاعر والاحساسيس والتوقعات المتغيريه يوم حنكسب 100 دولار ويوم حنخسر 2000 دولار ففى الحاله اللى انت قلت عليها فى الموضوع والموقف ده لو مر عليها مش حزعل لإ~نى ماشى على استراتيجيه ثابته

dodovedo
07-18-2012, 17:51
اخى الكريم
مش هزعل ابدا مهو ممكن السعر يمشى عهكسى 200 نقطه يبقى ايه موقفك
تقبل مرورى

waleed adel
07-19-2012, 20:18
ده رزق مكتوب ليك يبقى هتاخده بأذن الله واذا كان مش مكتوب ليك
لن تاخذه ابدا فلا تندم

hesham1046
07-20-2012, 04:06
وممكن تربح 2000 دولار

كيف سيكون شعورك

ياعم بارك الله فيما رزق قول الحمد الله انت عامل النقطة با 10 دولار دى كفاية نقطة واحدة بس تخليك ملك

mido95
07-21-2012, 01:14
الحكاية دى بتحصللى كتيييير اوى بس بقول الحمد لله انى حققت ربح و احسن ما كنت اخسر و لا حاجة

فالربح القليل يدفع لمزيد من التقدم و ربما ربح كبير يصيبنى بالغرور و اخسرة كله فى حركة تهور

apolo
07-21-2012, 01:17
وممكن تربح 2000 دولار

كيف سيكون شعورك

شعور جميل جدااااا بالفعل قد لايمكن وصفه

aboualy
07-21-2012, 01:17
الحكايه دى بتسبب مشاكل كتير للمبدئين
أنا أرى إن الطريقه الأفضل هى التداول وفقا لاستراتيجه ثابته واضحه المعالم لها تيك بلاوفت وستوب لوس محددين غير متغييرين وتكون ناجحه لأننا لو اعتمدنا على المشاعر والاحساسيس والتوقعات المتغيريه يوم حنكسب 100 دولار ويوم حنخسر 2000 دولار ففى الحاله اللى انت قلت عليها فى الموضوع والموقف ده لو مر عليها مش حزعل لإ~نى ماشى على استراتيجيه ثابته

فعلا اخى العزيز هذا هو الافضل ان اتبع قواعد الطريقة او الاستراتيجية التى استخدمها فى تحديد الهدف ووقف الخسارة ثم اترك السوق ليتحرك كيف يشاء ولا يهمنى اين سيذهب السعر بعد تحقيق هدفى

havic
07-21-2012, 01:27
يجب حمد اله على كل شيء ، لذا الطمع ليس مطلوب في الفوركس لانه اكبر سبب لخسارة المتداولين
يجب التعامل مع الفوركس بالقناعة

spiderxp
07-21-2012, 01:38
هيبقى تسرع بصراحه بس عامه مش معنى اني قفلت الصفقة يعني متابعش الزوجين
لا لازم اتابعهم اشوف هل هيستمر بالصعود افتح صفقة تانية وهكا ......

KOGI
07-21-2012, 05:32
المفروض يقول الحمدلله وانا خدت نصيبى اللى مكتوبلى ميقولش انا اتسرعت
عادى جدا انا مثلا النهاردة قفلت صفقة على خسارة وبعدها الهدف اتحقق بفترى بسيطة وبالرغم من كده مفرقش معايا عشان عارف انه نصيبى وبكره هعوض الخساره
بس كده ده المفروصاللى يحصل

al7oot
07-21-2012, 06:12

اوافقك الرأي اخي الكريم
اول حاجة لازم الواحد يرضى بالقضاء والقدر سواء اكان في مصلحته أو لا
وبعد ذلك لا يصييبه الغرور فيطمع فيخسر لا قدر الله

tictok
07-21-2012, 13:41
حدثت معي كثيراً تغلق الصفقة على ربح وكان من الممكن أن تربح أكثر كثيراً كما أن هناك صفقات خسرتها وكان من الممكن أن تربح لو استمرت بدون ستوب لوس او لم أغلقها بنفسي
عموما يجب ان نرضى بما كتبه الله لنا

DZforex
07-21-2012, 14:11
رح يتغير شعوري من الرضا بالربح المحققه الى الشعور

ان اطمع لحصول المبلغ 2000

والله الواحد يكون مقتنع باربح الذي حققه

القناعة كنز لا يفنى

bilalo200
07-21-2012, 14:27
السلام عليكم
هده هي المشكلة اخى ان لم تقنع بالقليل فلن تحقق اي ربح والسؤال ما الدي يضمن لي ان السعر سيدهب لصالحي اكتر من دالك

alkatom
07-21-2012, 14:34
بالطبع راح أشعر بالإستياء الشديدة نتيجة لضياع فرصة ذهبية ونادرة مثل هذه
ولكن علي أن أنظر إلى الجانب المشرق و أشكر الله على نعمة المئة دولار

y4x
07-21-2012, 14:51
هقول

بركة الله بما رزق

واحد ربى على كل حال

واتعلم انى لا اتسرع تانى

msh3egy
07-21-2012, 20:53
بكل تاكيد الشعور سيكون محبط ومخيب للامال لكن لم لا نفترض الافتراض التاى وهو تحرك السوق

theozo
07-21-2012, 21:03
اشم رائحة الطمع التي هي مقبرة تجار الفوركس . يا اخي نحن نعمل وفقا لقاعدة محددة يوجد بها عدد نقاط محدد نريده و لا نهتم اذا صعد السعر بعدها ام لا فالسوق يتحرك في اليوم اكثر من 500 نقطة هل يعني ذلك اننا نحصل عليهم كلهم بالطبع لا. تقبل مروري

swingawy
07-21-2012, 23:36
مش هقول غير الحمد لله على كل شئ

Rami
07-21-2012, 23:38
الاولى ان لا تندم على هذه الفرص
انت افرض السيناريو الاسوا
بارك الله فى جهودكم الكريمة

assidi saber
07-21-2012, 23:46
سوف اشعر بالحزن و الندم لاني قد ضيعت فرصة العمر و هي ربح 2000 دولار

ashraf
07-21-2012, 23:51
بتحصل كتير جدا وكمان بيحصل انك تبقى عامل يتوب لوس على رقم معين فالسعر يضرب الاستوب لوس ثم يعاود تغيير الاتجاه مرة اخرى وبفارق نقاط كبير هو بالتاكيد شعور سىء ولكن يجب التعامل معه لانك ستتعرض له يوميا ومع العديد من الصفقات وكثيرا ما يلوم الانسان نفسه على ذلك ولكن هذه هى تجارة الفوركس وقواعدها الصارمة

Rami
07-21-2012, 23:52
الفرصة من الذهب هى الربح
باستمرار وليس الاعتماد على ضربات الحظ
بارك الله فى جهودكم الكريمة

sunlight
07-21-2012, 23:58
بتحصل كتير معانا ولكن لا نندم لاننا بنحمد الله على المكسب لانه ممكن تكون خساره برضه ليه تفترض المكسب لذلك لا يجب علينا الحزن ولكننا ممكن نتعلم منها ونتعلم الصبر على الصفقات المفتوحه وقراءه السوق جيدا ومعرفه متى يتم الارتداد حتى نخرج فى التوقيت السليم

Aker001
07-22-2012, 00:01
انا لا اهتم بذلك اصلا و احدد الهدف فقط و ابتعد عن الطمع
او محاولة للزيادة النقاط ممكن تنعكس عليك

saud
07-22-2012, 00:02
احمد الله واشكرة
واتذكر دائمآ بان نصيبي مكتوب قبل ان اخرج للدنيا ..

Shady Moustafa
07-22-2012, 00:03
رب ضارة نافعه لا تحزن على مافاتك ربما يكون الخير فى عدم اخذه
بالتوفيق ليك أخى

ahmed fakhry
07-22-2012, 00:04
اكيد دة فرضة ممكن تزعل الشخص اللى ضيعها لمدة كبيرة جدا من الوقت لكن لو فكرت بالعقل هتلاقى ان اللى انتا عملتة هوا الصح لان لو فضلت فاتح الصفقة كان ممكن السعر يعكس عليك كتير وحسابك يتمرجن اذا لازم تكون قنوع بالربح

zahran
07-22-2012, 00:06

فعلا يا اخى القناعه كنز لا يفنى يجب علينا ان نرضى بما قسمه الله لنا حتى ولو كان على عدم هويتنا
اهم حاجه فى الفوركس دا ان الواحد لازم يبقى عنده طاقه ايجابيه دايما عشان يبقى قادر انه يطسب من الفوركس

magic777
07-22-2012, 00:29
بس برده خلي في دماغك ان ده رزق من عند ربنا وماكنش مكتوب ليك يبقى ليه تزعل
قول الحمد لله وخاصه انك ممكن تكسب في صفقه تانيه اضعاف اللي ضاع عليك في الصفقه دي
واحمد ربنا كمان انط ربحت في اليوم ده ولو قليل وماكنتش من الخاسرين

BRUFEN
07-22-2012, 01:28
اخي الكريم الم تسمع بالمثل الذي يقول ( اللهم أرزقني وأرزق مني ( المفروض نقول اللهم لك الحمد والشكر على نعمك ورزقك
وشي طيب وجميل أننا نربح ولا نخسر والحمدلله نحن نأخذ ما لنا ونترك الباقي لغيرنا فكل واحد من المتداولين له رزق بهذا السوق ولا نعلم ما هو رزقنا إلا الله سبحانه فهو مقدرها وموزعها
وانظر لجميع المحللين الكبار المتمكنين تجدهم يحترمون إدارة رأس المال مع أن فيهم من لديه تحليل قليل جداً ما يخطئ ما شاء الله تبارك الله
فلماذا هذا المحلل لم يدخل بحجم عقود كبيره لأنه مما تعلمه بهذا السوق القناعه والحكمه والصبر ويعلم بان هذا السوق موجود 24 ساعة فتجده
لا يستعجل الربح بل ينتظر الربح ليأتي إليه أتمنى ان نتعلم من هؤلاء المحللين على أقل تقدير طريقتهم بالصبر وإنتظار الفرص وإدارة رأس مالنا

forex man
07-22-2012, 01:52
والله حصلت كتير ولكن يجب ان
نحمد الله على اى ربح او حتى اى خساره
واهو ربح 100 دولار افضل من الخساره
تحياتى

nrgslawi
07-22-2012, 02:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
في هذه الحالة احد الله انني خرجت رابحا و لايهمني القدر الذي ربحته

kingman
07-22-2012, 02:18
بس برده خلي في دماغك ان ده رزق من عند ربنا وماكنش مكتوب ليك يبقى ليه تزعل
قول الحمد لله وخاصه انك ممكن تكسب في صفقه تانيه اضعاف اللي ضاع عليك في الصفقه دي
واحمد ربنا كمان انط ربحت في اليوم ده ولو قليل وماكنتش من الخاسرين
والربح القليل او حتى عدم الربح افضل بكثير من نخسر والواحد لازم ياخد باله من هذه القاعجة ربح فائت ولا خسار محققة والفرص مش بتنتهى من هذا السوق المهم اننا نلتزم زننضبط فى التعامل معه

Aker001
07-22-2012, 02:19
الحقيقة المتداول العادي سيقول أنني تسرعت
وضيعت فرصة كبيرة للربح وينسى أنه لو انقلب السعر عليه لخسر الربح
وهذا خطأ

os-x
07-22-2012, 02:24
وممكن تربح 2000 دولار

كيف سيكون شعورك

ههههه موقف صعب جدا لاكن اخي المتاجر الذي له ادارة مال صارم فقط فقط يقوم بتحديد الهذف تم ياخده وهذا اهم شيء بالنسبة له ولايهتم ان السعر ارتفع او هبط لاكن المتاجرون مثلنا لو وقع له مثل هذا الموقف
فسيزرع فيه عادة الطمع والكل يعرف ان الطمع عدو الفوركس

pimo
07-22-2012, 02:24
اكيد دة فرضة ممكن تزعل الشخص اللى ضيعها لمدة كبيرة جدا من الوقت لكن لو فكرت بالعقل هتلاقى ان اللى انتا عملتة هوا الصح لان لو فضلت فاتح الصفقة كان ممكن السعر يعكس عليك كتير وحسابك يتمرجن اذا لازم تكون قنوع بالربح

انا اظن ان مثل هذه المواقف التي تحدث معنا في السوق سوف نتمكن منها بعد قضاء زمن اكثر في السوق وسوف ندرك ان تحديد الهدف هو الاهم ولا يهمنا ان اكمل السعر المسار في العملية التي كنا سوف نكسب منها اكثر

msh3egy
07-22-2012, 05:18

madman
07-22-2012, 05:51
هرضى بنصيبى وقول الحمدلله انى خرجت بمكسب

abdellatif2013
07-22-2012, 08:29
السعر فاكييد سيصيبني الجنون لان تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن
و الطمع يقتل اخي و السوق لايمكن الوثوق به ولاتدع المشاعر تتحكم فيك يجب تحديد الهدف و الخروج فور تحقيق فانت لو حقق الهدف تبقى مبسوط على طول

alkatom
07-22-2012, 11:32
شعورى فى هذة اللحظه
بالفعل وارضى بما قسم الله لك تكون أغنى الناس

dodovedo
07-22-2012, 11:49
اخى الكريم
القناعه كنز لا يفنى
ولازم نرضى باللى قسمه ربنا
وممكن برضه كان يعكس عليا جامد
تقبل احترامى

elkorashe
07-22-2012, 11:54
حاجة طبيعية جدا وممكن تحصل بس مش بالرقم ده طبعا لان عمر السوق ما يتحرك فى لحظة الرقم ده بس انا حتى لو اكتشفت كدا فى نفس اللحظة هاحمد ربنا على الى حصل واكيد ده احسن ليا
على راى احمد راتب وهو بيقول لاحمد حلمى لو بصيت للسمكة الى بعيده هناك عمرك ما هتشوف السمكة الكبيرة الى تحت رجلك وعشان تكون ناجح فى المجال ده لازم تتعلم انك تمسك مشاعرك واياك والطمع

magic777
07-22-2012, 16:47
حاجة طبيعية جدا وممكن تحصل بس مش بالرقم ده طبعا لان عمر السوق ما يتحرك فى لحظة الرقم ده بس انا حتى لو اكتشفت كدا فى نفس اللحظة هاحمد ربنا على الى حصل واكيد ده احسن ليا
على راى احمد راتب وهو بيقول لاحمد حلمى لو بصيت للسمكة الى بعيده هناك عمرك ما هتشوف السمكة الكبيرة الى تحت رجلك وعشان تكون ناجح فى المجال ده لازم تتعلم انك تمسك مشاعرك واياك والطمع
بلضبط اخي وكل واحد فينا مش بياخد الا رزقه ولو كل واحد حط في دماغه ده هيرضى ومش هيزعل على ربح فات
ولا حتى خساره حصلت بل هيحاول باستمرار انه يكون افضل المره اللي بعدها واكيد ربنا مش بيضيع تعب حد ابدا
وثق انك هتاخد على قد تعبك بالضبط

mido
07-22-2012, 16:48
اخي الكريم
انا عن نفسي هقول الحمدلله علي ما رزقني الله
تقبل مروري ولك فائق احترامي

dz-yac
07-22-2012, 16:57
لقد حدث هدا كثيرا معي لكن بلوت صغير
لكن الحمد لله مقتنع بالي كسبته ويجب ان تكون كدلك
ابعد الطمع عن تفكيرك

mena
07-23-2012, 15:05
اكيد مش هزعل والله اعلم اكيد خير وارضى بالى ربنا قسمه لان محدش بياخذ اكثر من الى مقسومله

AMANI
07-24-2012, 18:27
سيكون شعوري عادي جدا جدا
ماذا لو كان الاتجاه عكسي ؟؟؟
هل ستفرح؟ اعتقد ان القناعة بالربح شيء جميل وممكن ربنا يعوضلك ياها في وقت تاني لو كان ليك رزقة فيها

زيزو
07-24-2012, 18:37
كن قنوع وراضي بالقليل
في الفوركس كل لحظة بيكون فيه صفقة
وبعدين ده رزق في الاول والاخر
وربنا يكرم الجميع

sabry
07-24-2012, 18:40
هذة صفقة لن ادخلها بتاتا فحجم اللوت عالى لايقبل الاستهتار
والقاعدة المهمة فوات الربح خير من الم الخسارة

khaledforex
07-24-2012, 18:41
طيب ما انت فى كل لحظة وانت خارج السوق بتعدى عليك صفقات رابحة بالكوم لماذا لا نحزن عليها
مادمت انت داخل السوق فأنت جزء من السوق
واذا خرجت من السوق فأنت اصبحت منفصلا عن السوق فكل تحركات السوق لا تخصك

SlaiteR
07-25-2012, 20:58
وممكن تربح 2000 دولار

كيف سيكون شعورك

كنت سأتحسر اخي

ولكن عسى ان تكرهوا شيء وهو خير لكم

تصير معاي على الديمو

دائما

وهو سبب تمرجن حسابي

waleed adel
07-27-2012, 00:22
سوق الفوركس لم ولن ينتهى من الفرص ولكن فكر كيف انك فى
المرة القادمة سوف تنتظر الفرصة القوية وتدخل فى السوق

mohamed saad
07-27-2012, 00:26
اعتقد بلا شك وقتها سأصاب بالذهول والحزن البسيط ولكني سأتغلب فورا على ذلك الشعور واتذكر اولا انني خرجت من هذه الصفقة رابحا ليس خاسرا ثانيا سأقول ماذا كان يحدث لو النقط هذه التي سارت مع اتجاه دخولي بعد خروجي من الصفقة كانت قد سارت عكس الاتجاة وانا في الصفقة بالتأكيد كنت سأخسر كثيرا ويمكن ان يتمرجن الحساب وبالتالي يجب ان اقنع بما حققته واقول الحمد لله

ahmedalex
07-27-2012, 00:32
اخى حيت تقفل صفقه قوم بتحليل السوق ومتابعه الاخبار ومن ثم ابدء صفقه جديده ولا تعوى على الذى ضاع او لم يحدث حتى لا تهتز ثقتك بنفسك وندمك مما يسبب لك الخسارة لذلك كن على يقين انك سوف تحصل ما تنوى الحصول عليه بتركيزك واتقانك للعمل

asmoshaa2012
07-27-2012, 00:52
انا اتبع نظرية لا فائدة من البكاء على اللبن المسكوب فالحزن او الضيق لن يعيد الزمن ولكنى ساستفيد من الربح الذى حققته والاستفادة الكبرى اننى لن اتسرع مجددا فى انهاء الصفقة ويجب ان اتبع التحليلات والمؤشرات لكى اتجنب مثل ذلك الموقف

morx123
07-27-2012, 01:02
يجب ان تكون قنوع بماسكبته
ولاتدع مشاعرك تتحكم بك

hadeer hamdy
07-27-2012, 01:03
لا مش هندم على انى قفلت الصفقه بصراحه
بلاش ابقى طماعه وكان ممكن اسيبها واخسر

kero
07-27-2012, 01:22
بالتاكيد ده شعور سىء جدااااا
لكن لازم الواحد يحاول يرضى برزقه الا قسمه ربنا ليه ودايما الموقف ده بنتعرض ليه ممكن كل يوم مع الوقت الواحد بيتعود وبيرضى بهدفه الا حدده من البداية

kingman
07-27-2012, 02:21
وطبعا مافيش افضل ان الواحد يكون عنده انضباط فى التعالم مع السوق وان يكون دخوله الصفقات او خروجه منه على اساس صحيح وان يكون عنده صبر وعدم تسرع لأننا كثيرا مانخسر بسبب التسرع

kanzsea
07-27-2012, 02:25
هى بتحصل كتير طبعا انت تقفل على سعر وبعدين الصفقة تجيب اكتر بس مش النقطة بعشرة دولار طبعا
ودا عادى فالسوق موجود والفرص مش حتخلص

zizo_a_86
07-27-2012, 02:39
مقتنع تماما بما ربحت لان لو كنت طمعت كنت ممكن اخسر كل الى عملته ودا سر النجاح

pimo
07-27-2012, 02:45

نعم اخي هذا طمع مباشر لانك محدد الهدف عند 20 نقطة مثلا لماذا تريد ان تكسب اكثر من ذلك يجب ان نترك هذه العاطفة السلبية التي اضاعت من المال الكثير ومازالت تحاول ان تضيع المزيد يجب ان نقول كفان طمع لانه سبب الخسارة كلها

kaka2
07-27-2012, 02:49
حصلت معي وكانت الفرق اكثر من 300 نقطة
الحمد لله ما تضيقت ولا حاجة
قلت في نفسي الحمد لله على 20 نقطة
نعمة من كريم

tarek22
07-28-2012, 21:10
معكم بكل تاكيد الاستوب لوز هو النجده فى السوق وخاصه فى هذه الايام التى لا نعرف للسوق اى اتجاه وما سوف يحدث

mahmoud1
07-28-2012, 21:13
بالفعل الواحد يبعد عن الطمع ولابلاش الندام لانها حدثت معى قبل كده كنت فاتح صفقة وبعقد كبير وعامل هدف لقيت الصفقة ربحت منها بس قولت انا عايز اكتر من كده وهدف اكتر فجاة لقيت السعر عكس وبدل المكسب بقى خسارة ومن يومها وانا بعدت عن الطمع ويمكن فى بعض الاوقات بغلق الصفقة قبل الهدف

yusef2011
07-28-2012, 21:58
راح ازعل كثير واتعلم من الخطا هذا اللي يخليك تتعلم

uventene
07-29-2012, 01:12
اكيد لو فرصه من ذهب ضاعت هكون حزين اوي وان شاء الله الفرص مش هتخلص وهاحاول استغل الفرص القادمه بأذن الله