PDA

View Full Version : نقطه نظام نحتاجها كلنا

Pages : [1] 2 3 4

ahmed
06-16-2012, 02:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخوانى واخواتى الاعزاء

احببت ان اذكركم واذكر نفسى بوقفه مع انفسنا

ننظر فيها الى كم من الوقت قضيناة فى هذا المجال؟

والى ماذا وصلنا؟

وهل نسير فى اتجاة التعليم فعلا ام انحرفنا ومشتتين؟

اى نوع من انواع التحليل ندرس ام لا نتعلم اصلا؟

طرحت هذا الموضوع لكى يستفيد من هو جديد او لا يستطيع ان يدرك الطريق الصحيح

او من يشعر انه فى دوامه لا يستطيع الافلات منها

ان يحكى تجربته ونحن بأذن الله من خبرات منتدانا الغالى نستطيع مساعدته

تحياتى للجميع

kingman
06-16-2012, 02:47
انا بفضل الله حاسس انى ماشى على الطريق الصح وبحاول اعتمد على تحليلى وكل يوم بزيد خبرة بفضل الله وبجد ان اهم شئ فى المتاجرة هى مدى مقدرتى على الألتزام وعدم التسرع لكى اكون ناجح فى تجارتى واى صفقة بخسارها على طول بيبقى غالبا سبب عدم التزامى بقاعدة من قواعد متاجرتى

ana1990
06-16-2012, 02:48
اخي نسيت حاجه مهمه جدا هل المجال بقى ياخدنا عن طاعة الله ؟ هل انت لسه ذي زمان اول ما بتسمع الاذان بتقوم تصلي ولا ممكن لو فايدك صفقه مهمه تقفلها و بعد كده تقوم ؟ هل اللي حفظته في مجال الفوركس اكتر ولا اقل من اللي انت حافظه من القران ؟ انت عارف كلنا عارفين الاجابات الصح و الغلط لو اجاباتك صح اعرف انك منظم وقتك

yassie
06-16-2012, 02:52
المهم في هدا المجال
هو عدم التشائم و الاستمرار كما كانت الاوضاع
و اهم شيء هو الصبر

vamoscapitos
06-16-2012, 02:55
فعلا اننا نقضي وقتا كبيرا بالانترنت عموما ولكن هناك من يستفيد

منه وهناك من يضيع فيه وقته الثمين فقط ونحن والحمد لله من المستفيدين

نربح منه اموال ونتعلم اشياء لم نكن نعرفها

ahmed
06-16-2012, 03:09
انا بفضل الله حاسس انى ماشى على الطريق الصح وبحاول اعتمد على تحليلى وكل يوم بزيد خبرة بفضل الله وبجد ان اهم شئ فى المتاجرة هى مدى مقدرتى على الألتزام وعدم التسرع لكى اكون ناجح فى تجارتى واى صفقة بخسارها على طول بيبقى غالبا سبب عدم التزامى بقاعدة من قواعد متاجرتى

بالتوفيق ان شاء الله وواضح من كلامك فعلا ان عندك خبرة فى هذا السوق
نتمنى ان نتواصل مع المبتدئين لنقل خبرتنا فى الالتزام وادارة راس المال
ولى ان شاء الله موضوع مخصوص لمتابعه الالتزام وادارة راس المال للمبتدئين حتى تكون مشاركتنا اكثر فاعليه

ahmed
06-16-2012, 03:14
اخي نسيت حاجه مهمه جدا هل المجال بقى ياخدنا عن طاعة الله ؟ هل انت لسه ذي زمان اول ما بتسمع الاذان بتقوم تصلي ولا ممكن لو فايدك صفقه مهمه تقفلها و بعد كده تقوم ؟ هل اللي حفظته في مجال الفوركس اكتر ولا اقل من اللي انت حافظه من القران ؟ انت عارف كلنا عارفين الاجابات الصح و الغلط لو اجاباتك صح اعرف انك منظم وقتك

جزاك الله خير على التذكير يا اخى طبعا نحن مقصرين
فى طاعة الله ربنا يهدينا اجمعين
وياريت يا اخى تعمل موضوع مستقل حتى يراة الجميع ولك الاجر والثواب عند الله

Desperate
06-16-2012, 03:25
انا اشك فى انى على الطريق الصحيح , دائما اشعر بهذا الاحساس انى قد انحرفت عن الخطة الصحيحة واتجهت لاقرب حافة جبل وتوقفت لافكر هل اقفز ام لا
ولكنى اثق انى استطيع المرور من خلال ذلك بالتحكم فى عواطفى ف اولا واخيرا العواطف والطمع هما ما يجلبان الشعور هذا
لكى تفكر هل انك على الطريق صحيح ام انك بحاجة لاعادة التفكير مليا

osama shaban
06-16-2012, 03:25
موضوع جميل جدا بس انا رايئ ان كل تاجر لازم يقيم نفسه كل فتره ونظر الي المكاسب والخسائر التي حققها ويتعلم منها ويشوف نفسه هيقدر يكمل ولا لا عشان مينفعش مثلا لو واحد عالطول بيخسر وبقاله فتره طويله علي هذا الحال ويستمر بالتالي هو سيخسر اموال كثيره مع مرور الوقت بجانب اضاعته لوقت كثير جدا

sho
06-16-2012, 03:27
مازلت فى بداية طريقى وارى اننى اسير بخطى ثابتة فى الطريق الصحيح بفضل اللة طبعا وان كانت خطى بطيئة نسبيا لكنى الى حد ما راضية تماما فانا لا احب التسرع وافضل ان تاخذ الامور مجراها الطبيعى ووقتها المناسب

maklad94
06-16-2012, 11:56
اسئلة مهمة جدا لزام نسالها لنفسنا كلنا هل وهل بس نسينا فى الاسئلة اسلامنا ودين هل الفوركس بياخرك عن الصلاة ولا حتى بينهيك عنها خالص ؟؟ لو ده بيحصل اعرف ان ربنا مش هيباركلك فيه وهتخسر وحتى اللى هتكسبه مش هتفرح بيه .

karbak
06-16-2012, 13:09
طرح رائع واتمنى من الجميع ارواء منتدانا الجميل بكل ماهو مفيد وراقي مثل هذه الاطروحه , نعن كما نقضي من الاوقات على الفروكس انه السؤال المهم لا بل المؤثر على طبيعة تلاقينا وتجربتنا على الفوركس واظن ان من اهم الامور انه يجب ان لا يلهينا عن واجباتنا الدينية والاجتماعيه والحياتيه بشكل عام لانه وبكل صراحه احيانا يصبح الفوركس غاية بحد ذاته لا وسيله لتحقيق مكاسب ماديه بل ادمانا اسوأ من الادمان على المخدرات والكحول من ناحية ضياع الاوقات وتردي النفسيه من نفسيه انسانيه متفاعله مع مجتمعها الى نفسيه انطوائيه متأثره سلبا وايجابا مع تجارة الفوركس والتي تربط المدمن عليها لساعات طويله امام شاشة الكمبيوتر والعالم الافتراضي واما الى ماذا وصلنا فيجب كل انسان ان يعلم ان هذه وسيله لن تصل اليها لشئ تنتظره وانما هي ارباح تعينك على حياتك وتسدد نقائص جيبك والله اعلم

ma90do
06-16-2012, 13:30
انا كنت متابع محللين كبار جدا تكسب شهريا 600 و 800 نقطه انا تابعتهم ودخلت معاهم بمبلغ ومع انهيار اليورور والباوند دولار والمجنون حسابي اتمرجن وكرهت الفوريكس بس بحاول اعيد نشاطي ان شاء الله

ahmed
06-16-2012, 13:34
انا اشك فى انى على الطريق الصحيح , دائما اشعر بهذا الاحساس انى قد انحرفت عن الخطة الصحيحة واتجهت لاقرب حافة جبل وتوقفت لافكر هل اقفز ام لا
ولكنى اثق انى استطيع المرور من خلال ذلك بالتحكم فى عواطفى ف اولا واخيرا العواطف والطمع هما ما يجلبان الشعور هذا
لكى تفكر هل انك على الطريق صحيح ام انك بحاجة لاعادة التفكير مليا

لماذا تشعر اخى انك ليس فى الطريق الصحيح؟
اذا كتبت اجابتك على الاسئله فى اول الموضوع ان شاء الله نقدر نقدم مساعدة ليك
ولا تقلق بالنسبه للتحكم فى العواطف يمكنك السيطرة عليه بالثقه فى الاستراتيجيه عن طريق عمل الباك تست والعمل عليها لفترة
وكثرة الممارسه تقلل بالفعل من انفعالات العاطفه بشكل كبير
والطمع بلالتزام بأدارة راس المال وببساطه بلوت معين لا تزيد فيه حتى تضاعف راس المال

21cent
06-16-2012, 14:18

اخوانى واخواتى الاعزاء

والى ماذا وصلنا؟

تحياتى للجميع
هون على نفسك اخى خد الموضوع بكل بساطة لاتحتاج الى التعقيد الفوركس مثل البحر
ملىء بالعلوم والتحاليل الكثيرة لا يحتاج الى معرفتها كلها ولكن تحتاج الى بعض منها لكى
تستطيع الربح من السوق من اسهل انواع التحاليل الكلاسيكى والاخبارى مع ادارة راس مال جيدة
تكون من الرابحين وبعد التعلم والتمرن وتاخد خبره فيها ممكن تتعلم انواع اخرى

bousshimin
06-16-2012, 14:25
كنت في الأول في بدايتي لفوركس سوى مقامر لأني لم أتعلم أساسيات الفوركس أما لأن
وحمد لله فأنا أكثر إلمام على تعلم وإكتساب التجربة

magic777
06-16-2012, 14:27
هو طبعا لازم كل متاجر يقف مع نفسه كل فتره كده ويشوف هو حقق ايه ووصل لايه
ويحدد اخطأءه ويقييم نفسه علشان ميكررش ده في المستقبل
والوقفات دي هتساعده انه ينتشل نفسه في الوقت المناسب ويصلح اخطاءه ويكون احسن في المستقبل

AhmedMagnifico
06-16-2012, 14:39
بصراحة افضل موضوع شفته فى المنتدى دا مع احترامى لجميع المواضيع
بجد لازم الكل يراجع نفسه انا جديد فى المجال دا وحاسس انه دوامة محتاج تنظيم جامد جداً حتى لا تسقط فى هاوية الربح والخسارة وغير ذلك
احييك اخى والله على موضوعك :)

21cent
06-16-2012, 14:57

اخوانى واخواتى الاعزاء

والى ماذا وصلنا؟

تحياتى للجميع

الفوركس علمنى اشياء كثيرة صالحة ومهمة جدا بالنسبة ليا وهى الصبر والهدوء النفسى مع التعلم والتمرن
اصبحت هادئ وطبيعى ومهما كانت الفرصة بالسالب وانا على يقين انها ستاخد اتجاهى والحمدللله
تعلمت فى حوالى سنة والى الان ادخل حسايى الحقيقى وان شاء الله امل انا اربح من هذا السوق

safiforex
06-16-2012, 15:31
الفوركس علمنى اشياء كثيرة صالحة ومهمة جدا بالنسبة ليا وهى الصبر والهدوء النفسى مع التعلم والتمرن
اصبحت هادئ وطبيعى ومهما كانت الفرصة بالسالب وانا على يقين انها ستاخد اتجاهى والحمدللله
تعلمت فى حوالى سنة والى الان ادخل حسايى الحقيقى وان شاء الله امل انا اربح من هذا السوق
بالفعل اخي فالفوركس له صبغة جيدة على المتداول انه بيطبع فيه كباءع جيدة مثل الصبر و التحمل و الثقة
و لكن هذا اكيد لما الواحد يمر باوقات عصيبة لما يكون في مرحلة البداية في الفوركس
فكلما اخذنا الخبرة فاكيد احنا نستفيد منه ماديا و معنويا

The Mester X
06-16-2012, 18:09
انا لحد الساعة احي اني في الطرق الصحيح و تعلمت الكثير بالفضل الله و الأخوة و ايضا استفدت من المنتديات
ولكن لحدة الساعة لم اطبق تلك الاشياء على الحقيقي فقط الحسا ديمو و اعو الله الا يذهب جهدي بدون جني ثمار جيدة

Rami
06-16-2012, 18:13
اسئلة فى غاية الاهمية , بارك الله فيك , لابد ان نسالها لانفسنا كل يوم
فممكن الواحد مننا يتوه فى بحور الفوركس العميقة
دون ان يعلم

ramid
06-16-2012, 19:00
شكرالك على هذا الموضوع الذي هوأقرب الى التنبيه
عن نفسي أعتقد أنني في الطريق الصحيح فقط احاول يوميا مجاهدة نفسي لكي لا اتهاون في واجباتي الدينية

elking
06-16-2012, 19:51
موضوع بالفعل رائع جدا وجيد
ولك جزيل الشكر والثواب يا اخى باذن الله
وباذن الله نكون افضل مما نحن عليه

كريم
06-16-2012, 20:02
أنا الحمدلله و بفضل ماشي كويس في المجال و مستمر في التعليم بجانب متاجرتي و مستمر على ذلك و راضي على ادائي

و كل يوم في تقدم بإذن الله و الالتزام بما فيه الكتب و القواعد الأساسية بيجعل المتاجر ناجد بشكل ممتاز و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه اجمعين

mohamed eldamnhorey
06-16-2012, 20:29
انا الحمد لله احقق نتائج جيده ولم اخسر اى شئ من جيبى الشخصى منذ ان دخلت هذا المجال

ولله الحمد واتمنى ان اظل على هذا الاسلوب

tervarto
06-16-2012, 20:35
اعتقد ان الواحد مننا لازم يدى كل جزء بيتعلمة من الفوركس حقة , خصوصا ان فى ناس من اللى بيبتدوا يدخلوا مجال الفوركس عاوز يتعلم كل حاجة بسرعة عشان يدخل و يكسب , و بيتهيئلوا الموضوع سهل , و يفاجئ بأن الموضوع كبيييييير أوى , فالألتزام بقواعد المتاجرة الناجحة هى سر تقدمك على الطريق الصحيح فى مجال الفوركس

kingman
06-16-2012, 23:05
وكل متاجر يجب ان يقييم نفسه وطريقة متاجرته من وقت لآخر حتى يستطيع ان يقف على مدى نجاحه وملائمته للسوق فى هذه الفترة لن دائما السوق متغير وممكن يتفاوت نجاح الفرد فى الماضى عن الحاضر فالتتقييم دائما يفيدنا فى تطوير انفسنا واكتشاف اخطائنا

compaq0
06-22-2012, 14:14
نعم يجب علينا ان نقف و نفكر هل نحن نسير فى الطريق الصحيح عن نفسى لم اصل الى مرحله ميؤس منها لانى لم اضخ الكثير من المال فى هذا المجال و لست متجمد التفكير اى احاول ان اكون مرن بمعنى ما يجعلك تخسر ابتعد عنه تعلم اذا كان السبب فى الخساره هو جهلك بعلم الفوركس اصبر ان كنت متسرع اهم شىء المرونه

safiforex
06-22-2012, 14:18
انا الحمد لله احقق نتائج جيده ولم اخسر اى شئ من جيبى الشخصى منذ ان دخلت هذا المجال

و هذا ما يجب ان يفعله اغلواحد ان لا يضع امواله الحقيقية في الميدان
و يكتفي بالبونصات التي اصبحت الان في المتناول و بالاخص من المنتديات

kamizidan
06-22-2012, 14:21
السلام عليكم ورحمة الله ..الحمد لله الامور تمام وكانت هناك اخطاء مع بدايات التداول وتم تفاديها مع مرور الوقت والحمد لله

safiforex
06-22-2012, 14:24
السلام عليكم ورحمة الله ..الحمد لله الامور تمام وكانت هناك اخطاء مع بدايات التداول وتم تفاديها مع مرور الوقت والحمد لله

طبيعي اخي ان الواحد بيعمل اخطاء في الاول في تداولاته
و لكن الاهم ان يستفيد من هذه الاخطاء ليعرف اسبابها و يحاول ان يعالجها بشكل افضل
و بهذا فانه سيمر على مرحلة اكتساب الخبرة في المجال و هذا اول مراحل الاحتراف

AhmedMagnifico
06-22-2012, 14:24

فعلاً لو الواحد مخسرشى حاجه من فلوسه الشخصية فى هذا المجال
فلن يندم كثيراً حتى لو لم يربح !

safiforex
06-22-2012, 14:40
فعلاً لو الواحد مخسرشى حاجه من فلوسه الشخصية فى هذا المجال
فلن يندم كثيراً حتى لو لم يربح !

هو طبعا ان الواحد الذي لا يشتغل بنقوده الشخصية فلو حتى خسرها فانه لا يندم كثير عليها
بالاضافة الى ان التداول بالاموال التي تكون على الانترنيت بيكون بضغوطات نفسية قليلة و يمكن ان يربح منها اكثر من النقود الحقيقية الشخصية

AhmedMagnifico
06-22-2012, 15:00
هو طبعا ان الواحد الذي لا يشتغل بنقوده الشخصية فلو حتى خسرها فانه لا يندم كثير عليها
بالاضافة الى ان التداول بالاموال التي تكون على الانترنيت بيكون بضغوطات نفسية قليلة و يمكن ان يربح منها اكثر من النقود الحقيقية الشخصية
تمام اوى يا باشا
فعلاً الفلوس اللى ع النت لو خسرتها مش بتزعل عليها مع انه بيكون فيها مجهود لكن الحقيقة لو خسرتها تتعب جامد !

Mr.GooDMaN
06-22-2012, 15:07
انا في رأيي حتى وان لم نحقق شئ في هذا المجال ولكننا تعلمنا فيه الكثير فهذا بحد ذاته تحقيق لاهداف كبيرة
هيتبعها اهداف مادية فعلية ولكن المتكاسل لا مكان له في هذا السوق

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 15:09

طبيعى اى متداول فى الاول لازم يكون ليه اخطاء كتيرر

بس اهم شئ ان المضارب يعرف يتخلص من الاخطاء دى وميقعش فيها

alskndry
06-22-2012, 15:11
اخى المتاجر الناجح هو من يضع لنفسه خطة فى العمل واسلوب معين

وعن نفسى وصلت لدرجة كبيرة من الخبرة
ومع ذلك كل يوم بتعلم اكتر

kimokonolove
06-22-2012, 15:14

اخوانى واخواتى الاعزاء

والى ماذا وصلنا؟

تحياتى للجميع

بص يا غالى من يسير بدون هدف او خطة او قليل الخبرة ولا يتعلم
فحتمآ هيخسر حتى ولو ربح فى الأول سيكون خسران
وسوق الفوركس سوق غدار فأن لم تسير بالشكل الصحيح ستنداس
الأغلبية يخسر فى البداية وبعده يتعلم من اخطائة ويدخل مع التعلم ومعاودة تعويض الخسارة
او ضمان عمل لة يدر لة ربح شهرى

najoull19
06-22-2012, 15:29
بصراحة اوي انا ماشي في الطريق الصحيح

Smart
06-22-2012, 15:58

اخوانى واخواتى الاعزاء

والى ماذا وصلنا؟

تحياتى للجميع

بارك الله فيك ياغالى فعلا موضوع اكثر من رائع وكلنا فعلا محتاجين الوقفه دى مع انفسنا
لنحدد ما مصيرنا مع الفوركس ..هل هو مناسب لنا ام انه مجرد ضياع للوقت

amrmorasamir
06-22-2012, 16:01
فعلا ياباشا لازم نحسبها مع نفسنا كويس ونشوف بقالنا قد ايه فى السوق وهل كسبنا ولا خسرنا وايه مجموع الارباح او الخسائر وكده بس انا مش ناوى احاسب نفسى غير بعد مرور سنه عليا فى السوق عشان احس انى اكتسبت خبره شويه

Amgad91
06-22-2012, 16:02
انا شايف ان معظمنا ان لم يكن كلنا مش بياخد طريق التعليم صح للاسف دايما نتعلم نقطة من هنا و نقطة من هنا و في الاخر نلاقي نفسنا مش عارفين نحدد سيستم معين نمشي على في المتاجرة ودي مشكلة بتقابل الكل في البداية وهي التشتت بين كتير من علوم و طرق التحليل علشان كده دايما نحتاج للخبراء يدلونا على الطريق الصح اللي ناخده من اوله لاخره علشان نستفيد

remo
06-22-2012, 16:21

اخوانى واخواتى الاعزاء

والى ماذا وصلنا؟

تحياتى للجميع

انا عن نفسى شايف ان خبرتى زادت على القل فى قراية الشارت وفهم الاستراتيجيات والمطلحات المهمة فى الفوركس لكن مازلت لا استطيع التحكم فى غريزة الطمع البشرية عشان كدا بخسر مهما كسبت وساعات كمان بخاف

The Mester X
06-22-2012, 18:32
ايوه اخوي و بارك الله فيك على الموضوع و بالفعل لازم نراجع انفسنا شوي و نشوف كم مر من الوقت في الفوركسو مند متى و نحن فيه و ماذا تعلم من البداية لحد الساعة لمعرفة هل انت في طريق الصحيح او لا ء

elzeel
06-22-2012, 18:34
نعم طبعا موضوع موفق واهم حاجه ان الواحد يحتاج للخبرات وانه يتعلم من خبرات
الللى اقوى منه عشان يوصل للخبره المطلوبه فى التجاره
وبتساعدنا كمبتدئين

ahmed abdalla
06-22-2012, 18:42
انه عمل مثل اى عمل وياخذ من وقتنا وجهدنا ويحقق مكاسب ويحتاج الى جهد ذهنى لذلك
لا يعتبر تضيع وقت من يعمل فى مجال الفوركس

deadlyfox
06-22-2012, 19:03
انا طول منا بحاول اتعلم اكتر
يبقى بيتهيالى انى فى الطريق الصح

aboualy
06-22-2012, 19:06
انه عمل مثل اى عمل وياخذ من وقتنا وجهدنا ويحقق مكاسب ويحتاج الى جهد ذهنى لذلك
لا يعتبر تضيع وقت من يعمل فى مجال الفوركس

فعلا اخى العزيز لايمكن ان نعتبر الفوركس تضيع وقت ولكن ايضا لابد ان نتعامل معه على انه عمل جاد ويحتاج الى الكثير من الدراسة والتدريب قبل ان نمارس هذا العمل واذا لم نفعل ذلك سيصبح الفوركس مجرد تضيع وقت

KOGI
06-22-2012, 20:56
انا بفضل الله حاسس انى ماشى على الطريق الصح وبحاول اعتمد على تحليلى وكل يوم بزيد خبرة بفضل الله
وبجد ان اهم شئ فى المتاجرة هى مدى مقدرتى على الألتزام وعدم التسرع

assidi saber
06-23-2012, 13:01
هو عدم التشائم و الاستمرار
و اهم شيء هو الصبر

i5land_man
06-23-2012, 13:03
انا بفضل الله حاسس انى ماشى على الطريق الصح وبحاول اعتمد على تحليلى وكل يوم بزيد خبرة بفضل الله
وبجد ان اهم شئ فى المتاجرة هى مدى مقدرتى على الألتزام وعدم التسرع

دي احلي صفة تحاول تنميها في شخصيتك كمتاجر
انك تبقي منضبط في طريقة متاجرة سليمة
ومتدخلش اي صفقة الا بعد اكتمال شروط الدخول

The Mester X
06-23-2012, 15:05
هو عدم التشائم و الاستمرار
و اهم شيء هو الصبر

ايوه اخوي اكيد ان الصبر و عدم التشائم من اخم الامور التي يجب التحلي بها و عدم الياس من الصفقات الخاسرة
و طبعا نقطة النظام هذه نحتاجها جميعا للمعرفة مدى تطورنا و هل نحن في الطريق الصحيح

ahmed
06-26-2012, 02:05
افرحتنى كثير ردودكم اخوانى بصراحه كلما قراءت ان هناك من يعرف انه فى الطريق الصحيح ويتعلم كل يوم جديد
كلما ابتهجت اكثر يا احبتى شكرا على وعيكم وتفاعلكم وان شاء الله التوفيق لنا جميعا

AhmedMagnifico
06-26-2012, 02:06
افرحتنى كثير ردودكم اخوانى بصراحه كلما قراءت ان هناك من يعرف انه فى الطريق الصحيح ويتعلم كل يوم جديد
كلما ابتهجت اكثر يا احبتى شكرا على وعيكم وتفاعلكم وان شاء الله التوفيق لنا جميعا
اممممم والله يا اخى المنتدى دا كل يوم بيزيد اعضاء اجمل واجمل
وبجد ما بعجبنى هو ان الكل اخوة هنا
ربنا يوفق الجميع ان شاء الله :)

sami
06-26-2012, 02:15
بعد ٣ سنوات من العمل في الفوركس أود أن أؤكد على الشيء الأهم في هذه التجارة و هي إدارة المخاطر أو بمعنى آخر إدارة رأس المال و الله العظيم أن الإلتزام بها هو سر النجاح في هذا المجال و من لا يلتزم بإدارة رأس المال فمصيره الفشل عاجلا أو آجلا

aminos
06-26-2012, 02:16
السلام عليكم
أنا و رغم خسارتي 100 دولار أضن أنني أسير على ما يرام
الحمد لله على كل حال ما علينا إلا بالصبر و الإستمرار نحو النجاح
بإذن الله

dodovedo
06-26-2012, 02:59
والله انا كنت فى البدايه مشتت جداا جدا بس مع الوقت ومع الاطلاع ربنا كرمنى
ودلوقت بحاول امشى على الطريق الصحيح فى التحليل الكلاسيكى وربنا يكرم

mage
06-26-2012, 03:36
والله انا كنت فى البدايه مشتت جداا جدا بس مع الوقت ومع الاطلاع ربنا كرمنى
ودلوقت بحاول امشى على الطريق الصحيح فى التحليل الكلاسيكى وربنا يكرم

كلنا فى الداية كنا مشتتين جدا ومكناش عارفين هنعمل ايه فى الفوركس فى هذه الاوقات ولكن بالرغم من كل المشاكل التى تواجهنا فى الفوركس يمكننا ان نعرف ما هى الريقة التى من خلالها نحقق نسبة ارباح جيدة وعلى الرغم من ذلك نعمل فى الفوركس

safiforex
06-26-2012, 03:43
جيد اخي انك عملت موضوع عن تقييم لوضعنا الحالي في المسيرة تنا ففلوركس
و عن تجربتي ، فانا ما لاحظته في الميدان ، ان الواحد لا يغتر للاستراتيجيات المعقدة التي تكون بها اكثر المؤشرات فان هذا يؤثر جدا عن الرؤيا الجيدة للشارت
و اسهل استراتيجية ما كانت سهلة و بسيطة

deadlyfox
06-26-2012, 03:48
انا عن نفسى لسه مبتدئ فى مجال الفوركس
يعنى لسه مالحقتش انحرف واتمنى بفضل الله اسير فى الطريق السليم

hesham itch
06-26-2012, 06:01
كل متاجر يقدر يحدد لنفسه الخطوات اللى هيمشى عليها خلال رحلته الطويل للعمل والمتاجرة فى
سوق الفوركس وده هيحدد حاجات كتير يقدر يتعامل بيها وتحدد كمان مدى نجاحه فى الفوركس

okash
06-26-2012, 08:18
كلما نصحح طريقنا ونمشي بعض الخطوات على الطريق الصحيح تأتي عوامل وامرو تجعلنا ننحرف مرة اخرى ونحسر مثل الطمع والعاطفة والخوف اوالتسرع في ددخول الصفقات

2x1
06-26-2012, 08:25
اعتقد انيماشي عالطريق السليم رغم اني لسة فاول الطريق لكن انا بتبع الارشادات والنصائح اللي توصلني لاهدافي باذن الله والله الموفق

dodovedo
06-26-2012, 12:40
اخى الكريم
والله انا بتمنى انى اكون ماشى فى الاتجاه السليم وطالما كل يوم بتعلم معلومه جديده يبقى انا اكيد فى الاتجاه السليم

تقبل ودى واحترامى

mohamedfx2005
06-26-2012, 13:06
السلام عليكم ورحمة الله
بارك الله فيك على الموضوع الممتاز
انا عن نفسي في البداية اردت ان اتعلم كل شيء وفي وقت قياسي واعتقد انني لست الوحيد لالذي قام بهذا الخطا
نصيحتي للمبتدئين هي اولا تعلم مبادء عامة عن الفوركس كالعملات الرئيسية والثانوية والرافعة والسبريد واوامر الدخول والخروج ومن ثم بداية التعلم التحليل الفني وكل اقسامه والتحليل الاساسي وهكذا
يجب اولا اخذ مبادء اولية ومن ثم التعمق شيئا فشيئا الى الاحتراف ان شاء الله

hehelibeb
06-26-2012, 17:20
فعلا لابد أن نطرح مثل هذه الأسئلة وأخرى حتى لا نتيه
ونحن لا نخطط أصلا لهذه المشروع

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 17:27
اعتقد انيماشي عالطريق السليم رغم اني لسة فاول الطريق لكن انا بتبع الارشادات والنصائح اللي توصلني لاهدافي باذن الله والله الموفق

اهم شئ يجب المتابعه العمليه على الشارت وليس النظريه فقط

يجب عليك ان تطبق وتحلل على الشارت كل ما تدرسه

لان الناس بتقرأ ومش بتعمل بللى بتقراءه

magic777
06-26-2012, 17:42
كل متاجر يقدر يحدد لنفسه الخطوات اللى هيمشى عليها خلال رحلته الطويل للعمل والمتاجرة فى
سوق الفوركس وده هيحدد حاجات كتير يقدر يتعامل بيها وتحدد كمان مدى نجاحه فى الفوركس

صح والمهم يحدد المتاجر لنفسه نظام منظم يتعلم فيه الفوركس ويكون مناسب
ليه من حيث الوقت وقدره استيعابه للشروحات الفوركس او اذا كان متابع في كورس وهكذا

aminos
06-26-2012, 17:47
اهم شئ يجب المتابعه العمليه على الشارت وليس النظريه فقط

يجب عليك ان تطبق وتحلل على الشارت كل ما تدرسه

لان الناس بتقرأ ومش بتعمل بللى بتقراءه

السلام عليكم
تمام يا أخي الدراسة لوحدها غير صالحة
يجب الدراسة و التطبيق على الحساب التجريبي من أجل
التعلم الأفضل

born to learn
06-26-2012, 17:58
اعجبنى كثيرا موضوعك واحببت ان اشارك فيه
انا فى كثير من الاحيان اجد نفسى اتداول بشكل جيد واحصل على ارباح قويه ولكن لا اعرف بعد فتره وعندما اضاعف اخسر كل ما جنيت هل هذا بسبب الطمع ام ماذا لا اعلم ولكن هذا ما يحدث معى كثيرا

abdallah elbaz
06-26-2012, 18:13
انا متفائل
انا عضو جديد لكني متفائل ان شاء الله لاني بدات اتعلم
وحاسس انها هتكون حاجه كويسه جدا هستفيد بيها

ashraf el-araby
06-26-2012, 18:25
اهم حاجة للمبتدء هى الدراسة والتعلم الجيد وكذلك التدريب الجيد على حساب تجريبى اما بالنسبة للمتاجراعتقد ان اهم حاجة هى الاقتناع بالربح القليل والصبر وعدم الطمع

remo
06-26-2012, 18:27

بس خالى بالك انا هديك اسرار الفوركس التلاتة اتعلم كويس جدا جدا واصبر على الفرص اللى هتبان ومتستعجلش على الدخول فى التداول على طول والتزم بالاستراتيجية اللى انت هتتبعها

kingman
06-26-2012, 19:16

بأذن الله طول ماانت فى هذه المرحلة ملتزم بالديمو ومستمر فى القراءة والممارسة والتدريب هتكون على الطريق الصحيح المهم الا تتسرع وتنتقل الى الحقيقى دون اكمال مشوارك على الديمو واكتساب الخبرة المناسبة

saad
06-27-2012, 18:06
اسئلة فى غاية الاهمية , بارك الله فيك , لابد ان نسالها لانفسنا كل يوم
فممكن الواحد مننا يتوه فى بحور الفوركس العميقة
دون ان يعلم

kamizidan
06-28-2012, 13:19
انا بفضل الله حاسس انى ماشى على الطريق الصح وبحاول اعتمد على تحليلى وكل يوم بزيد خبرة بفضل الله وبجد ان اهم شئ فى المتاجرة هى مدى مقدرتى على الألتزام

saad
06-28-2012, 13:26
انا لحد الساعة احي اني في الطرق الصحيح و تعلمت الكثير بالفضل الله و الأخوة و ايضا استفدت من المنتديات
ولكن لحدة الساعة لم اطبق تلك الاشياء على الحقيقي فقط الحسا ديمو و اعو الله الا يذهب جهدي بدون جني ثمار جيدة

elazez
06-28-2012, 13:48
من المهم جدا ان نجكم علي انفسنا حكم صحيح
والا نضحك علي انفسنا ونحاول ان نقنع انفسنا باننا ان نلتزم في المرحلة المقبلة وسنكون افضل
من المهم جدا التحفيز والتفاءل ولكن بشرط ان نكون واقعيين
دمتم بود

jans
06-28-2012, 14:08
الحمد لله حاس أني اتعلم كل يوم شيء جديد في الفوركس و مازال التعليم مستمر
و الاطلاع على آخر المستجدات و متابع الاستراتيجيات التي طرح في النت و محاولة اكتساب الخبره مع مرور الوقت بإذن الله .

magic777
06-28-2012, 17:20
اعجبنى كثيرا موضوعك واحببت ان اشارك فيه
انا فى كثير من الاحيان اجد نفسى اتداول بشكل جيد واحصل على ارباح قويه ولكن لا اعرف بعد فتره وعندما اضاعف اخسر كل ما جنيت هل هذا بسبب الطمع ام ماذا لا اعلم ولكن هذا ما يحدث معى كثيرا

اكيد اخي انت عارف السبب على الاقل اكيد عارف اذا كان ده بسبب طمعك وتهورك
ولا بسبب اخطاء في التحليل
حاول انك تراجع اسباب الخساره السابقه وانت هتوصل للسبب وتبحث له عن علاج

jihadazzam
06-28-2012, 17:29

السلام عليكم
الذي يشتغل بالفوركس وبقاله مدة بيمرق عليه اشياء كثيرة بالفعل الالتزام وهذه
المرة يلتزم مع نفسه بعد مراجعة احطائه بالفعل بيوصل الى ما يتمناه
بالتوفيق للجميع

forexBOSS
06-28-2012, 18:43
انا قضيت من الوقت الكثير و الكثير و تعلمت كل شىء تقريبا من تحليل اساسى و فنى و غيره ولكن من الصعب جدا تطبيق كل ما تعلمته على الشارت هذه هى المشكله التى تواجهنى وانشاء الله سوف اتغلب عليها ببعض التركيز و تحديد الهدف و المساعده من الخبراء و هذه تجربتى

Noah
06-28-2012, 18:48
النظام الذى نحتاجه جميعا فى الفوركس ان يكون لدينا القدرة دائما على تحقيق نسبة ارباح كبير من الفوركس ولكن يوجد البعض فى هذا السوق لا يمكنه ان يعرف ما هى الطريقة التى يتعلم بها الفوركس والتى يحقق من خلالها الارباح

aminos
06-28-2012, 18:49
انا قضيت من الوقت الكثير و الكثير و تعلمت كل شىء تقريبا من تحليل اساسى و فنى و غيره ولكن من الصعب جدا تطبيق كل ما تعلمته على الشارت هذه هى المشكله التى تواجهنى وانشاء الله سوف اتغلب عليها ببعض التركيز و تحديد الهدف و المساعده من الخبراء و هذه تجربتى

السلام عليكم
نعم يا أخي هذه مشكلتي أنا كذالك
لكن سنقوم على معالجة هذه الأشياء المهم هو التعلم فحسب

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 19:35

اكيد مع الوقت هتعرف ياغالى

اكيد لما كنت مبتدأ مكنتش بقدر اجمع الادوات على الشارت ومكنتش اقدر احلل بشكل جيد

لكن مع الوقت والممارسه الامور تصبح اكثر وضوحاً

Mtec
06-28-2012, 20:00
بالفعل يجب على المتداول ان يراجع نفسه في الوقت الذي قضاه في الفوركس
لان كل يوم يمر بدون ان تطور من قدراتك فيحسب عليك

AhmedMagnifico
06-28-2012, 20:56
اكيد مع الوقت هتعرف ياغالى

اكيد لما كنت مبتدأ مكنتش بقدر اجمع الادوات على الشارت ومكنتش اقدر احلل بشكل جيد

لكن مع الوقت والممارسه الامور تصبح اكثر وضوحاً
فعلاً الممارسة اصل كل صنعة
ومع الوقت الواحد بيعرف حاجات كتيرة جداً

khaled zizo
06-29-2012, 05:33
لازم يدى كل جزء بيتعلمة من الفوركس حقة , خصوصا ان فى ناس من اللى بيبتدوا يدخلوا مجال الفوركس عاوز يتعلم كل حاجة بسرعة عشان يدخل و يكسب , و بيتهيئلوا الموضوع سهل , و يفاجئ بأن الموضوع كبيييييير أوى , فالألتزام بقواعد المتاجرة الناجحة هى سر تقدمك على الطريق الصحيح فى مجال الاسواق

ahmed saleh
06-29-2012, 05:39
فعلا بجد انت اثرت الموضع جميل جدا جدا واكتر من رائع فعلا
انا الحمد لله احساس كل مادا ببقى احسن من الاول فى تجارتى وبزداد خبرة ولكن مع التعلم كلة حاجة بتيجى والصبر

waleed adel
07-01-2012, 22:35
النظام هنا بمعنى الالتزام فكل شىء بالكون مبنى على النظام
وهو طريق النجاح

sabre
07-01-2012, 22:38
انا بعد مرور حوالى 10 سنين الحمد لله اكتسبت الخبرة واحاول الاستفادة بما عندىواكتشفت ان افضل الطرق للمتاجرة هى الطريقه التى تخترعها انت صاحب رأس المال ولا اقتنع بطرق الاخرين الا القليلين منهم الناجحين
ان شاء الله

kingman
07-02-2012, 02:50
النظام هنا بمعنى الالتزام فكل شىء بالكون مبنى على النظام
وهو طريق النجاح

هو النظام زم يتبعه التزام فمعظما يضع الخطط وينظم ويحدد القواعد والأسس وخطة العمل لكنه مع معمعة السوق ينسى كل شئ ولايلتزم وتكون النتيجة تعرضه للخسائر وده من اكبر اسباب الخسارة للكثيرين

nrgslawi
07-02-2012, 02:54
السلام عليكم
انا احس بنفسي ابتعد عن الميدان قليلا
لكن اتدارك الموقف وارجع الى دراسة علم الفوركس واتقدم خطوة خطوة

waleed adel
07-02-2012, 14:44
هو النظام زم يتبعه التزام فمعظما يضع الخطط وينظم ويحدد القواعد والأسس وخطة العمل لكنه مع معمعة السوق ينسى كل شئ ولايلتزم وتكون النتيجة تعرضه للخسائر وده من اكبر اسباب الخسارة للكثيرين

فعلا اخى اويدك ان مع الدخول فى السوق والتقلبات الكل بينسى موضوع الالتزام
وبيتعرض للخسائر للسبب ده

Dentist Ahmed
07-02-2012, 19:12
بالرغم انى مبتدئ فى مجال الفوركس
الا اننى ارى اننى اسير بخطى ثابته فى تعلم مجال الفوركس
بغض النظر عن بطئ تلك الخطوات ولكن الذى يعد اهم هو انك تسير فى الاتجاه الصحيح

magic777
07-02-2012, 19:14

بالضبط فعلا هو ده اللي بيحصل في الواقع ومع اغراء السوق وحركاته الخادعه بتلاقينا بننسى اي خطط وضعناها
واي التزام صممنا على اتباعه اما طمعا في ربح اكبر او تسرع او اننا ننخدع من حركه السوق
ونظن ان تحليلنا كان خاطئ

Rami
07-02-2012, 19:14
انا بعد مرور حوالى 10 سنين الحمد لله اكتسبت الخبرة واحاول الاستفادة بما عندىواكتشفت ان افضل الطرق للمتاجرة هى الطريقه التى تخترعها انت صاحب رأس المال ولا اقتنع بطرق الاخرين الا القليلين منهم الناجحين
ان شاء الله

بكل تاكيد فالاستراتيجية التى يصنعها المتداول تكون
متلائمة مع شخصيته وكذلك انفعالاته
فلا باس ان يكون لكل مضارب طريقته الخاصة
تحياتى لك

safiforex
07-02-2012, 19:17
بكل تاكيد فالاستراتيجية التى يصنعها المتداول تكون
متلائمة مع شخصيته وكذلك انفعالاته
فلا باس ان يكون لكل مضارب طريقته الخاصة
تحياتى لك
و ليس هذا فحسب اخي الكريم فالاستراتجية التي يصنعها المتداول لا تكون فقط متلاءمة معه و مع شخصيته
بل اكثر من هذا فالنمتداول يكون حاسس بها و عارف نقط قوتها حقيقة و انه يلتزم بها لانه يكون واثق منها بصدق

Rami
07-02-2012, 19:20
و ليس هذا فحسب اخي الكريم فالاستراتجية التي يصنعها المتداول لا تكون فقط متلاءمة معه و مع شخصيته
بل اكثر من هذا فالنمتداول يكون حاسس بها و عارف نقط قوتها حقيقة و انه يلتزم بها لانه يكون واثق منها بصدق

اخى الكريم الاحساس والعلاقة تنشا بين المتاجر والطريقة بمجرد بدء العمل بها
يستطيع ان يعلم مت ينعكس السعر ومتى يعمل ستوب او تيك بروفيت
تحياتى لك

eng2012
07-02-2012, 19:33
اعتقد ان الجميع يحتاج الى تلق الوقفه لاننا لا نستطيع ان نحقق ما نشاء وان نعالج اخطائنا الا اذا قمنا بتحديدها جيدا وتحديد ما هو علاجها

m_fekry
07-02-2012, 19:57
الحمد لله انا اعتقد انى اسير على الطريق الصحيح واستفيد كل يوم
واحصل على خبرات عديده ودعنا من التشاؤم

ymn30
07-02-2012, 20:00
مهما قال اى احد انى بلتزم بسوق فلابد ان ياتى وقت ويحس كل منا ان السوق مغرى وان مخالفة القواعد هيكون مربحه بنسه له ولكن يفاجئ انه كان متسرع ولم يحسب الخطوة جيداا فيكون النتيجه الخسارة والعيازو بالله

derfcase
07-05-2012, 06:29
كلام جيد اخي الكريم
ahmed
و لكني اري ان التعلم الحقيقي هو بالممارسة ف السوق و ليس فقط مجرد الاكتفاء بمشاهدة الاستراتيجيات و قراءة الكتب و متابعة التوصيات

ARAB_PIGEON
07-05-2012, 09:11

اخوانى واخواتى الاعزاء

والى ماذا وصلنا؟

تحياتى للجميع

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
عرفت الفوركس منذ 7 سنوات من خلال الاعلانات المنتشره على الانترنت
واكثر ما جذبنى الى هذا العالم الهاله التى ترسمها شركات الوساطه عن الفوركس
انك ستصبح غنى فى خلال فتره وجيزه
هذا ممكن ولكن ليس بهذه البساطه
الفوركس اخى الحبيب علم له اسس واصول
لو عرفنا هذه الاسس والاصول سوف نصل الى مبتغانا الى هدفنا
جربت الكثير والكثير من المؤشرات والاستراتيجيات
ضاع من عمرى الكثير من الوقت قبل ان اضع قدمى على طريق النجاح
حوالى 5 سنوات خسرت الكثير من الاموال
الى ان تعلمت التحليل الموجى وهو بجد ارقى اساليب التحليل الفنى
ميزه التحليل الموجى انك تعرف اين ستكون بدايه الموجه ونهايتها
واين سيكون التصحيح اذا كان هناك تصحيح
الحمد لله انا الان بجنى ارباح جيده
وانا الان على اولى خطوات درب النجاح
اتمنى لكم دوام التوفيق

Mohamed90
07-05-2012, 13:05
السلام عليكم طبعا اخي مع مرور الوقت و تجربة الطويلة و تجد نفسك لا تحقق اي نتائج
يجب عليك مراجعة نفسك و وقوف وقفة للاطلاع على كل ماهو غير مفيد لك

theboy2226
07-05-2012, 15:28
فعلا عندك حق يعني الواحد لو بقالو سنة مثلا و بيخسر اكتر ما بيكسب يبقي لازم يقف مع نفسه وقفة و يقرر يكمل او يغير من طريقتة او يترك المجال خالص
انا الحمد لله تقريبا كل شهر بكسب اكتر من اللي قبله و بتعلم من اخطاء الشهر اللي فات و بدات اعرف اهميه الاستوب و التيك بروفيت لاني زمان مكنتش بستخدمهم خالص
الواحد لازم يقيم نفسه و يعرف هو بيتقدم ولا مجهوده بيروح علي الفاضي

thestarboy
07-05-2012, 16:13
انا في البدايه لسه بس اعتقد ان لسه وقت عشان الواحد يتعلم اكتر وكمان المتداولين حتي بيتعلموا كمان وبيزيدوا خبره
وده من خلال التداول وكل يوم بيزيدوا خبره وبيستفادوا من اخطاءهم ومن تحليلهم

king
07-05-2012, 16:31
انا وصلة الى درجه ممتازه متداول محترف اجيد التحليل الاساسى والفنى استطيع قراءة المؤشرات المختلفه اعرف بعض الاستراتيجيات الجيده ولكن رغم كل هذا اسعى الى التعلم اكثر وان اطور مستواى الفنى لان مجال النقد الاجنبى يعتمد بشكل كبير على المستوى الفنى والتقنى الذى تصل أليه فى النهايه ويجب على كل متداول ان يكون حريص معرفة المزيد عن هذا المجال

magic777
07-05-2012, 18:43
مهما قال اى احد انى بلتزم بسوق فلابد ان ياتى وقت ويحس كل منا ان السوق مغرى وان مخالفة القواعد هيكون مربحه بنسه له ولكن يفاجئ انه كان متسرع ولم يحسب الخطوة جيداا فيكون النتيجه الخسارة والعيازو بالله

مافيش شك ان كلنا هنا بنتعرض للموقف ده كتير وبنقع فيه تحت اغراءات السوق مهما كنا ملتزمين
وده عادي ولو حتى خسرنا مره بسبب ده المهم مايكونش الموضوع عاده هنا لينا لان كده هنخسر على طول ومش هنكمل في المجال ده للنهايه
ده اكيد بالنظام ده

waleed adel
07-06-2012, 03:49
النظام والتخطيط الجيد ووضع خطة عمل هادفه من حطوات النجاح لمتاجر الفوركس
وتحقيق الارباح

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 04:38
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
عرفت الفوركس منذ 7 سنوات من خلال الاعلانات المنتشره على الانترنت
واكثر ما جذبنى الى هذا العالم الهاله التى ترسمها شركات الوساطه عن الفوركس
انك ستصبح غنى فى خلال فتره وجيزه
هذا ممكن ولكن ليس بهذه البساطه
الفوركس اخى الحبيب علم له اسس واصول
لو عرفنا هذه الاسس والاصول سوف نصل الى مبتغانا الى هدفنا
جربت الكثير والكثير من المؤشرات والاستراتيجيات
ضاع من عمرى الكثير من الوقت قبل ان اضع قدمى على طريق النجاح
حوالى 5 سنوات خسرت الكثير من الاموال
الى ان تعلمت التحليل الموجى وهو بجد ارقى اساليب التحليل الفنى
ميزه التحليل الموجى انك تعرف اين ستكون بدايه الموجه ونهايتها
واين سيكون التصحيح اذا كان هناك تصحيح
الحمد لله انا الان بجنى ارباح جيده
وانا الان على اولى خطوات درب النجاح
اتمنى لكم دوام التوفيق
لديك تجارب طويلة اخي الكريم مع الفوركس ف 7 سنوات ليست بالفترة القليلة انها عمر كامل في تعلم الفوركس وبالتالي كا يجب ان يأتي الوقت الذي تجني فيه ثمار تعبك وعملك طوال هذه السنوات
وفقك الله وزادك من رزقه ومن هنا يجب ان نتعلم ان العلم ليس له نهاية وكل يوم نكتشف الجديد والاجدد ونكتسب الخبرات التي تؤهلنا للعمل في هذا المجال

ehab
07-06-2012, 04:42
انا طبعا لسة ف الاول وبحاول افهم كل القواعد واتعلمها جيدا وادرسها
حتى لا اقع ف خسارة ف متاجرتى وان شاء الله لا نخرج عن الصواب ولو ارد الله بالخسارة اتاكد تماما انى قد خرت
عن قاعده من قواعد المتاجره التى واضعها لنفسى فى الصفقة

mohamed hamdy
07-06-2012, 05:24
انا اعتقد ان الكثير يجب عليه من حين لاخر ان يقيم نفسه
في هذا المجال لكى يري نفسه وصل الي الطريق الصحيح ام انحرف عنه واهم شئ هو الصبر وعدم الياس

shady hamza
07-06-2012, 05:32
انا بقالى حوالى سنة بالظبط فى الحوار ده
واتعلمت فيه كتير الحمد لله ولكن مازال هناك الكثير والكثير ايضا لا اعمله نهائيا
والله العالم ده كبير اوى ملوش اخر بس اهم حاجة فيه الصبر وعدم الطمع

magic777
07-06-2012, 19:42
لديك تجارب طويلة اخي الكريم مع الفوركس ف 7 سنوات ليست بالفترة القليلة انها عمر كامل في تعلم الفوركس وبالتالي كا يجب ان يأتي الوقت الذي تجني فيه ثمار تعبك وعملك طوال هذه السنوات
وفقك الله وزادك من رزقه ومن هنا يجب ان نتعلم ان العلم ليس له نهاية وكل يوم نكتشف الجديد والاجدد ونكتسب الخبرات التي تؤهلنا للعمل في هذا المجال

هو كل شئ بوقته اخي وربنا مبيضيعش تعب حد ابدا وكلنا هنا بنحاول نصل الى ما نريده وبنبذل اقصى ما في استطاعتنا
للوصول لده وفيه الي بيوصل في سنه وغيره في عشره ده عادي المهم اننا نعمل اللي علينا ونجتهد والباقي على ربنا

dina mahmoud
07-06-2012, 19:44
التخطيط الجيد والمجازفة والصبر والتعلم المستمر والدائم وعدم الخوف او الطمع

Titanom
07-06-2012, 19:45
الصبر ثم الصبر ثم الصبر
وإن شاء الله كل متداول يجد الطريقة الصحيحة من أجل تحقيق أكبر نسبة من الأرباح
وهذا لن يأتي إلا بعد وقت من التجارب التي قد تكون إيجابية و سلبية

waleed adel
07-07-2012, 22:03
الإلتزام والنظام هو سر النجاح في هذا المجال و من لا يلتزم بإدارة رأس المال وينظم عمله
وحياته فمصيره الخسارة لا محال

roka
07-07-2012, 22:29

اخوانى واخواتى الاعزاء

والى ماذا وصلنا؟

تحياتى للجميع

تعلمت الفوركس من احد اصدقائى وقضيت فيه وقت كثير جدا وتعلمت العديد من الاشياء من هذا العلم الواسع الذى لا ينتهى والسير فى اتجاة التعليم ياتى من اشخاص ذات خبرة فى هذا المجال

mohamed adel
07-07-2012, 23:18
انا عن نفسى لم اضيع وقت طويل فى هذا المجال ، فانا امارسه فى اوقات فراغى
ولقد تحسنت فيه كثيرا جدا واسير على الطريق الصحيح باذن الله
والله الموفق

waleed adel
07-09-2012, 14:57
اذا كان السبب فى الخساره هو عدم الدرايه بعلم الفوركس اصبر ان كنت متسرع وادرس
وتعلم جيدا قبل الدخول

husamart
07-09-2012, 15:06
اخي ليس المهم أن تتاجر كل يوم او تستمر في المتاجرة ان كان لديك خلل
زد من علمك وأكتب قواعد لتجارتك تظنها دقيقة وابدأ مرّن نفسك على تطبيقها واحدة واحدة
ستجد نفسك بعد فترة تتقدم نحو مرادك

magic777
07-09-2012, 22:16
اخي ليس المهم أن تتاجر كل يوم او تستمر في المتاجرة ان كان لديك خلل
زد من علمك وأكتب قواعد لتجارتك تظنها دقيقة وابدأ مرّن نفسك على تطبيقها واحدة واحدة
ستجد نفسك بعد فترة تتقدم نحو مرادك
فعلا لازم الواحد الاول يركز على اساس المتاجره هنا ويعرف هو هيتغل ازاي ويكون
كون لنفسه خطه عمل جيده تساعده في انه يحقق متوسط ربح جيد بصوره منتظمه من الفوركس
وفي سبيل ده لازم يجتهد ويتعلم من الاخطاء باستمرار

naitsi
07-09-2012, 23:11
السلام عليكم

mido95
07-09-2012, 23:36
انا مازلت مبتدأ فى الفوركس و الحمد لله انا حاسس انى ماشى فى الطريق الصحيح انى دلوقتى فى فترة تجميع راس مال من البونص و بتدأت المتاجرة فى حساب ديمو حتى اكتسب خبرة السوق و حس البيع و الشراء و ان شاء الله اتمنى انى احقق ارباح كويسة تكفى انى عايز اشترى بعض الاجهزة الالكترونية الجديدة لى

salah.bmw
07-09-2012, 23:44
بصراحة انا ولله الحمد خبرتي كويسة
بس صرلي شهر مش عارف شو بيصير معي
يعني استراتيجيتي بلشغل ما غيرتها ومحترمها
بس صرلي شهر باكل خسارات فادحة وصلت لل 1100 دولار مع العلم اني هي اول مرة بعمري بخسر هيك مبلغ حقيقي
وبصراحة تفكيري مشوش ومشتت ويا ريت حد يفيدني على الخاص

waleed adel
07-14-2012, 16:28
الحمد لله انا اعتقد انى اسير على الطريق الصحيح واستفيد كل يوم
واحصل على خبرات عديده بعدما خسرت الحساب الحقيقى

resala11111
07-14-2012, 16:34
انا تقربيا على الطريق الصحيح بس اهم حاجة يكون
عندنا جميعا الاصرار على الهدف وعدم الياس
والتشاوم حتى نصل الى هدفنا فى النهاية
وبالتوفيق لكم

mohamed yossef
07-16-2012, 09:00
اخى الكريم اشعر انك بدات تياس فلاتجعل الياس يسيطر على نفسك
انت تعلم ان سوق العملات يحتاج الى صبر ودراسة والمزيد من التعلم
وان شاء الله ربنا يوفق

HUSSENEY
07-16-2012, 20:07
انا الحمد لله احقق نتائج جيده الحمد للة وراضى بيها تمام

pimo
07-16-2012, 20:37
والله لا ادري ماذا اقول لك ولكن اعلم شيء واحد وهو اننا نسير في الطريق الصحيح انشاء الله وسوف ننجح في التداول اذا عملنا بجد ونشاط لاننا لا نملك رؤس اموال كبيرة تساعدنا في التقدم بسرعة كبيرة ولكن العلم احسن بكثير من المال والخبرة والتجربة هي الاهم في الفوركس

forex4ever
07-16-2012, 20:59
الصبر ثم الصبر ثم المزيد من الصبر !!
هذا ماتعلمته خلال 7 سنوات منذ دخولي الى هذا المجال الفوركس
ففي خلال اول سنتين كنت اعاني من خسائر مهولة قد يصل مجموع خسائري فيها الى مايقارب 4000 دولار !!!
ولكن بالصبر والاجتهاد استطعت ان اعوض خسائري الكبيرة وان احول خسائري الى ارباح والحمد لله :)

tarek22
07-16-2012, 21:04
اكيد فالنظام مطلوب في الفوركس ووضع خطة واجب للنجاح فتحقيق الربح لا يمكن أن يكون يوما الا بخطة للتجارة ، خطة التجارة هي برنامج العمل لتحقيق النجاح ويجب أن تحدد أهدافك من السوق وإذا لم يكن لك هدفا هذا يعنى أنه لا يوجد لديك خطة وسوف تخسر في النهاية(هناك إحصائية تفيد بان 95% من الخاسرين يخرجون من السوق بسبب عدم وجود خطة لديهم )

realyone
07-16-2012, 21:25
بالنسبة لي اصلي الصلوات بوقته ولم يلهني الفوركس عن الصلاة بوقته,ماعنده الله ابقى والرزق على الله لهذا انصح الأخوان عدم التهاون بأوقات الصلاة لأجل الفوركس لكي يوفقكم الله في هذا المجال

mido
07-16-2012, 21:33
اخي الكريم
موضوع جميل جدا بس انا رايئ ان كل تاجر لازم يقيم نفسه كل فتره ونظر الي المكاسب والخسائر التي حققها ويتعلم منها ويشوف نفسه هيقدر يكمل ولا لا
تقبل مروري ولك فائق احترامي

khaled zizo
07-20-2012, 15:32
كل يوم في تقدم بإذن الله و الالتزام بما فيه الكتب و القواعد الأساسية بيجعل المتاجر ناجد بشكل ممتاز و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه اجمعين يجب علينا ان نقف و نفكر هل نحن نسير فى الطريق الصحيح عن نفسى لم اصل الى مرحله ميؤس منها لانى لم اضخ الكثير من المال فى هذا المجال و لست متجمد التفكير اى احاول ان اكون مرن بمعنى ما يجعلك تخسر ابتعد عنه تعلم اذا كان السبب فى الخساره هو جهلك بعلم الفوركس اصبر ان كنت متسرع اهم شىء

MahmouD Elbadawy
07-20-2012, 15:45
وعليكم السلام يا غالي

فعلا موضوع في قمه الوروعه

والاسئله جمييييييييييله جدااااا

بارك الله فيك

magic777
07-20-2012, 21:58
والله لا ادري ماذا اقول لك ولكن اعلم شيء واحد وهو اننا نسير في الطريق الصحيح انشاء الله وسوف ننجح في التداول اذا عملنا بجد ونشاط لاننا لا نملك رؤس اموال كبيرة تساعدنا في التقدم بسرعة كبيرة ولكن العلم احسن بكثير من المال والخبرة والتجربة هي الاهم في الفوركس

هو فعلا الحمد لله ان اتحلت عقبه الحصول على رأس مال جيد مع منتدانا باقي بقى اننا نتعلم
جيدا ونجتهد واهم حاجه ان لا نطمع ونمشي واحده واحده ومنتسرعش ونضيع تعبنا في لحظات طمع

twaslpro
07-20-2012, 22:57
عن نفسي انا ميتدئ اجرب على حساب تجريبي ايام ارباح هائلة وايام خسائر فادحة والحمد لله على كل حال ونعوذ باله من حال اهل النار ...كل مرة اخسر فيها اعرف انه علي ان استمر في التعلم لان الارباح لا تاتي صدفة وانما يتطبيق ما تعلمته

khaled zizo
07-22-2012, 16:28
كل يوم في تقدم بإذن الله و الالتزام بما فيه الكتب و القواعد الأساسية بيجعل المتاجر ناجد بشكل ممتاز و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه اجمعين و يجب علينا ان نقف و نفكر هل نحن نسير فى الطريق الصحيح عن نفسى لم اصل الى مرحله ميؤس منها لانى لم اضخ الكثير من المال فى هذا المجال و لست متجمد التفكير اى احاول ان اكون مرن بمعنى ما يجعلك تخسر ابتعد عنه تعلم اذا كان السبب فى الخساره هو جهلك بعلم الفوركس اصبر ان كنت متسرع اهم شىء

mazouna991
07-22-2012, 18:21
اظناني لست على الطريق الصحيح
فانا لا اعرف الكثير عنالفوركس
افكر لما اجلب بوونص جيد هل اتفرج عليه
ارجو نكم مساعدتنا في هداالمجال واتمنى من الخبراء الا يبخلو علينا

marem2007
07-22-2012, 18:23
انا بتعلم كل حاجوة مبجرب كل حاجة وهنظم نفسي بس لازم اتعلم صح الاول وبعد كدة يكون النظام
علي حسب الطريقة والاستراتيجية الي هشتغل بيها

delpi
07-22-2012, 18:24
فى ناس من اللى بيبتدوا يدخلوا مجال الفوركس عاوز يتعلم كل حاجة بسرعة عشان يدخل و يكسب , و بيتهيئلوا الموضوع سهل , و يفاجئ بأن الموضوع كبيييييير أوى , فالألتزام بقواعد المتاجرة الناجحة هى سر تقدمك على الطريق الصحيح ان شاء الله

ashraf
07-22-2012, 18:26
انا ملول بطبعى ولا استطيع ان اقوم بنفس العمل لفترة كبيرة واخصص 3 ساعات يوميا لتداول الفوركس وهى فترة مناسبة مع الاخذ فى الاعتبار ان التداول يكون بالنسبة لى 4 ايام اسبوعيا فقط وهى فترة قد تشاهد فيها احد الافلام مثلا او المسلسلات فهى ليست فترة كبيرة على ما اعتقد

MrSniper
07-23-2012, 01:21
اخي أظن أنني في الطريق الصحيح ، لأنني انضم وقتي
ما بين الفوركس و العائلة و ايضا احلل التحيل التقني

Aker001
07-23-2012, 01:22
لازم نراجع انفسنا شوي و نشوف كم مر من الوقت في الفوركس
مند متى و نحن فيه و ماذا تعلم من البداية لحد الساعة

goold
07-23-2012, 01:36
معاك كل حق
لازم على كل انسان وبعد فتره من الوقت فى اى عمل
مش شرط الفوركس انه يقف وقفه صادقه لتقيم
عمل واداءه واخذ القرار فى الاستمرار او التطوير ....
.او الانسحاب من هذا المجال والاتجاه الى مجال اخر

mannon
07-23-2012, 01:39
معاك كل حق
لازم على كل انسان وبعد فتره من الوقت فى اى عمل
مش شرط الفوركس انه يقف وقفه صادقه لتقيم
عمل واداءه واخذ القرار فى الاستمرار او التطوير ....
.او الانسحاب من هذا المجال والاتجاه الى مجال اخر

فعلا محاسبة النفس مطلوبة جدا خصوصا لو الموضوع لة علاقة بمستقبل الفرد وحياتة العملية ، لان لو الفوركس مش مناسب لنا يبقى حرام نضيع وقت ومجهود ونحاول ندور على عمل تانى فعلا يكون مفيد لينا اكثر من الاستمرار فى طريق لسنا مؤهلين للسير فية

egypt2012
07-23-2012, 01:41
انا مازلات اتعلم كل يوم الجديد فى الفوركس فعالم الفوركس بحر لا نهاية به
و مع ذلك اتاجر و بحقق و الحمد لله ارباح

Aker001
07-23-2012, 01:43
ابد ان ياتى وقت ويحس كل منا ان السوق مغرى وان مخالفة القواعد هيكون
مربحه بنسه له ولكن يفاجئ انه كان متسرع ولم يحسب الخطوة جيدا

محمد فرغلى
07-23-2012, 02:05
المهم هو عدم التسرع والتمهل فى الصفقات والتفكير جيدا
قبل اى صفقة وادارة راس المال بشكل صحيح

sara123
07-23-2012, 02:10
انا الحمد لله ماشية في طريق كويس جدا وشايفة ان تجارتي ناجحة والاستراتيجية اللي انا متابعة معاها كمان الحمد لله كله تمام , ودة طبعا بفضل الله ثم بفضل الفترة الطويلة اللي انا خليتها لاكتساب الخبرة والمعرفة وجمع اكبر قدر من المعلومات حول الفوركس بس بعيد عن اي متاجرة حقيقية ,من اسباب نجاحي في الفوركس والحمد لله على فكرة اني خليت كل وقتي في البداية للتعلم والتدرب على الديمو والبحث في اكثر من مصادر لتعليم الفوركس علشان كدة وصلت لدرجة ممتازة .. عشان كدة بقوللكم كلكم متستعجلوش واتعلموا على مهلكم خالص لحد متحسوا انكم قد المتاجرة فعلا وتقدروا تدخلوه بقلب جامد.على فكرة انا حاليا في الحساب الحقيقي والحمد لله ارباحي كويسة .

mage
07-23-2012, 02:14
والله يا اخى عندك حق احنا بحاجة الى النظام فى الفوركس علشان نقدر نتخلص من المشاكل التى تواجهنا فى هذا السوق بالاخص المشاكل التى تجعلنا نكرر الخسارة او نكرر الخطأ اكثر من مرة وهذه مشكلة كبيرة جدا

madoxegy
07-23-2012, 02:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
النظام والتخطيط الجير ووضع استراتيجية جيدة للعمل ولادارة رأس المال اولى خطوات النجاح

zizo_a_86
07-23-2012, 02:22
جميع انواع التحليلات جيدة لكن دا بيختلف من شخص لاخر انا عن نفسى احب التحليل الكلاسيكى وكثيرون يقولوا ان التحليل الرقمى افضل...نختلف فى طرق التحليل لكن فى الاخر ضبط النفس هو شيئ مهم بالنسبة لتجارة الفوركس

safari42
07-23-2012, 02:23
انا عن نفسي قضيت فيه 3سنوات بتلخبط في السوق وبخسر كثير
لكن هذه السنة بدات اتعلم اصول الفوركس والتحليل وبدات افهم كل ما يدور حولي
واينما سمعت ان هناك دروس مباشرة ادخل احضر المحاظرات واستفيد منهم
والحمد لله

al7oot
07-23-2012, 02:40
والله بإذن الله انا ع الطريق الصحيح ولكن هذا الطريق صعب جدا ويحتاج الى الصبر والمثابرة وعدم التشائم
والتعلم واكتساب الخبرة لكي تحقق ما تريد

msh3egy
07-23-2012, 02:44

apolo
07-23-2012, 02:53
والله أحيانا أشعر بأني في دوامة كما قلت أخي

والسبب راجع للوقت الذي ضاع + الخسائر مقارنة بالأرباح وكأنني أرجع للوراء

MixMax
07-23-2012, 03:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي لا يوجد اي شيئ اسمه بعيد فمن يخشى صعود الجبال يعش ابد الدهر بين الحفر هادي هي القاعدة في هده الحياة يا اخي الكريم وعليه يجب عليك ان تجتهد لكي تصل الى مبتغاك يا اخي الكريم

KOGI
07-23-2012, 05:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي لا يوجد اي شيئ اسمه بعيد فمن يخشى صعود الجبال يعش ابد الدهر بين الحفر هادي هي القاعدة في هده الحياة يا اخي الكريم وعليه يجب عليك ان تجتهد لكي تصل الى مبتغاك يا اخي الكريم

عندك اخى والله الكريم واحلى ما قلته الحكمة اللى بتقول
يخشى صعود الجبال يعش ابد الدهر بين الحفر
تقبل مرورى اخى

zahran
07-23-2012, 05:22
صراحه كلامك واسئلتك كلها والله فعلا مجتاج كل واحد فى هذا المجال ان يسالها لنفسه وان يجيب ايضا على تلك الاسئله
ويصحح لنفسه ويجعله اكنه اختبار نجاح او رسوب ام محتاج الى تحسين
الواحد يجاوب على الاسئله دى ويشوف هيدى لنفسه كام من عشره وعليها يقرر المفروض يعمل ايه

fx-man
07-23-2012, 05:27
فكرة الموضوع كويسة وفعلا الواحد محتاج كل فترة التانية انه يراجع نفسه ويشوف هو على الطريق الصحيح ولا لأ .انا عن نفسى بقالى فترة بعمل ارباح معقولة لكن للاسف مشكلتى هى المخاطرة وانا بعمل على انى اقللها الفترة الجاية .

madman
07-23-2012, 13:46
كل الناس محتاجه نقطه نظام ودا الى ينقص العرب انهم غير منظمين لو احنا منظمين هنكون احسن واحسن شكرا ليك يريس على التوبيك

sky44
07-23-2012, 13:49
السلام عليكم بالنسبة لي فقد عانيت من فشل دريع في البداية و ذلك بسبب الاستهتار بالمجال و عدم التعلم كفاية قبل الدخول في الصفقات الحقيقية لاكنني الان و بعد ان صححت مفاهمي اصبحت اعطي كل وقتي للتعلم و اودراسة الميدان و التطبيق على الحساب التجريبي و ارى بأنني بدأت اشق طريقي نحو النجاح بأدن الله

realyone
07-23-2012, 13:56
بالنسبة لي مستواي في تذبذب احيانا اعمل صفقات ناجحه واحيانا اعمل صفقات خاسره,ابحث عن نقاط ضعفي لكي اعالجها,لكن الحمدلله لم اخسر كثيرا لحد الآن ويمكن باذن الله تعويض خسائري لأنه ليس بالخسائر الكبيره

yassoo011
07-23-2012, 14:06
انا قرأت كتابا عن الفوركس افادني كثيرا وتلجرت بحساب تجريبي
والان بحساب حقيق كسيت وخسرت وها انا اتعلم من اخطائي لكي لا اقع فيها
واتلافاها لكي اصبح محترف بالفوركس وهذا ما اتمناه

Ahmed Salama
07-23-2012, 14:07
كل الناس محتاجه نقطه نظام ودا الى ينقص العرب انهم غير منظمين لو احنا منظمين هنكون احسن واحسن شكرا ليك يريس على التوبيك

والله حضرتك عندك حق فى كلامك دة
اهم حاجة النظام وباذن الله فى القريب العاجل العرب كلهم هيتعلموا ازاى يكونوا منظمين

mena
07-23-2012, 15:01
بالفعل مححتاجين وقفه وان نحدد ماذا نريد من الفوركس وان لا نضيع الوقت فى خساره دائما وان نحرص على التعلم جيدا

Rami
07-23-2012, 15:02
بالتاكيد الكل لازم يحسب الى اين هو يسير فى غابة
الفوركس المتشابكة
بارك الله فى جهودكم الكريمة

alkatom
07-23-2012, 15:43
إن شاء الله نكون بالفعل على الطريق الصحيح
أنا عن نفسي مهتم بجمع المؤشرات وتجربتها بجانب الاكسبريتات

ahmed
07-23-2012, 15:48
إن شاء الله نكون بالفعل على الطريق الصحيح
أنا عن نفسي مهتم بجمع المؤشرات وتجربتها بجانب الاكسبريتات

ان شاء الله يا اخى بالتوفيق لنا جميعا ولكن لا تعتمد على هذة المؤشرات فى التداول
يا اخى عن تجربه لعدة سنوات بين المؤشرات ليس هناك مؤشر سحرى للربح

magic777
07-23-2012, 16:39
فكرة الموضوع كويسة وفعلا الواحد محتاج كل فترة التانية انه يراجع نفسه ويشوف هو على الطريق الصحيح ولا لأ .انا عن نفسى بقالى فترة بعمل ارباح معقولة لكن للاسف مشكلتى هى المخاطرة وانا بعمل على انى اقللها الفترة الجاية .

للأسف فعلا اخي المخاطره دي داء منتشر بينا جميعا للأسف ويمكن يكون ليه الدور الاكبر هنا لخسارتنا جميعا
ولازم كلنا نحاول ندرب نفسنا على الالتزام باداره راس المال وتكون لينا خطه عمل نلتزم بيها خاصه وانه اصبح بامكاننا عمل راس مال جيد
لا نلجأ معه للمخاطره

yass22
07-23-2012, 16:40
المهم في هدا المجال
هو عدم التشائم و الاستمرار تقبل مروري

mohamed Omar
07-23-2012, 16:45
النظام في اي معامات مالية او حياتية لابد منه
اكيد في نظام تبادل الأموال والبورصو وما شابه
لابد من نقطة نظام مما يؤدي لبرح اكتر وراحة نفسية

alkatom
07-25-2012, 15:49
في الفوركس حتى إن لم تلاحظ الإستفادة ... فبمجرد وجودك في هذا السوق فأنت تستفيد بشكل غير مباشر
لأن الإحتكاك والممارسة تصنع تاجر بارع

sunlight
07-25-2012, 15:54
نعم الفوركس محتاج الكثير من الوقت والممارسه لانه العمل الوحيد اللى بتحس انه مهما تعلمت تظل تنقص اشياء على تعلمك لان سوق الفوركس سوق صعب جدا ولا يستطيع احد ان يتوقعه بنسبه 100 بالمائه

SlaiteR
07-25-2012, 21:04

اخوانى واخواتى الاعزاء

والى ماذا وصلنا؟

تحياتى للجميع

اخي صراحة انصح بشدة

من يعاني من خسارة

ان يتوقف وبختار استراتيجية محددة

ويجربها على الديمو

morx123
07-25-2012, 21:06
ان شاءا لله
اعتبر نفسي ماشي في الطريق السليم والصحيح
وفي القريب العاجل ابدء مشروعي الخاص

sharkawy
07-25-2012, 21:08
الجميع يحتاج كل فتره الي وقفه مع نفسه ليري هل هو علي الطريق الصحيح؟؟

هل يحقق ما يستحق هذا التعب والتوتر ؟

power8
07-25-2012, 21:22
بالتأكيد مراجعة النفس من وقت لاخر شيء مهم ، حيث يجعل الانسان يصلح من اخطائه ويحاول ان يبذل الكثير من المجهود في الايام المقبلة

hesham1046
07-25-2012, 21:24

roka
07-25-2012, 21:36

اخوانى واخواتى الاعزاء

والى ماذا وصلنا؟

تحياتى للجميع

مدام فى استراتيجية سليمة وتحليل سليم وتخطيط وتنظيم يبقى احنا على الطريق السليم ولابد من الاستمرار فى اكتساب الخبرات والممارسات والتعلم من الاخرين الذين يمتلكون الخبرة

bilalo200
07-25-2012, 22:24
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
الحمد لله لحد الان حققة نتائج مهمة لا يمكن نكرانها لدالك ساواصل في هدا المجال

magic777
07-26-2012, 01:09
نعم الفوركس محتاج الكثير من الوقت والممارسه لانه العمل الوحيد اللى بتحس انه مهما تعلمت تظل تنقص اشياء على تعلمك لان سوق الفوركس سوق صعب جدا ولا يستطيع احد ان يتوقعه بنسبه 100 بالمائه

مش بس كده هو لانه سوق متقلب ومتغير باستمرار وعاوز المتاجر اللي يمشي معاه ويجدد من طرقه ومعلوماته باستمرار مع السوق
ويكون مطلع على كل جديد هنا ويطور من نفسه باستمرار علشان يفضل يحقق الارباح في السوق ده

mage
07-26-2012, 01:54
الجميع بحاجة الى نقطة النظام لكى يتمكن من العمل فى سوق الفوركس بدون ان يكون هناك نسبة كبيرة من المخاطر على الحساب وانا اعتقد ان النظام او التخطيط هو النجاح بالفعل لاى متاجر فى الفوركس

kanzsea
07-26-2012, 01:59
المهم فى الفوركس ان الواحد يكون عندة استعداد لتعلم كل شىء جديد فى التداول والمهم الصبر وعدم التسرع حتى لو فى خساير اكيد فى بردة مكاسب جيدة

mohamedlee
07-26-2012, 02:08
كل شىء نستخدمة فى هذا المجال من ادوات التحليل الفنى والحسابات التجريبية
يعطينا خبرة يوم بعد يوم وذلك لمن يريد فعلا التعليم واتقان هذا العلم وليس الربح فقط

waleed adel
07-28-2012, 04:25
اهم شئ فى المتاجرة هى مدى مقدرتى
على الألتزام وعدم التسرع

ايه الجديد
07-28-2012, 14:44
اى فرد وفى اى مجال جديد يصبح فى نقطة الدوامة
لذا قررت ان شاء الله التعلم من كورس منظم واتفقت مع افراد للتعلم من شخص متخصص فى مدينتنا
بالتوفيق للجميع

mohaned
07-28-2012, 14:48
بالنسبالى لا اجد الوقت الكافى للتعلم
الان اعتمد على التوصيات ولكن ان شاء الله اذا استطعت ان احصل على ربح من الفوركس قد اعمل عملا واحدا واتفرغ للتعلم

Mohamed90
07-28-2012, 15:05
السلام عليكم بالفعل اخي العزيز كثير من الاخوة يمر عليهم الوقت اما الفوركس بدون احراز اي تقدم
و يتخبطون في الخسارات بدون كشف الاخطا بالفعل نحتاج للنقطة نظام للمتابعة جيدة

sultan
07-28-2012, 16:21

اخوانى واخواتى الاعزاء

والى ماذا وصلنا؟

تحياتى للجميع
انا لسه مبتدأ و بحاول اعمل حاجه ان شاء الله واكيد النظام مهم جدا في الفوركس

asmoshaa2012
07-28-2012, 16:23
بالطبع يا اخى هذه اسئلة هامة جدا ويجب الوقوف عليها من وقت لاخر واعتقد انه من الافضل بكثير وضع خطة نكون وضعنا فيها الاهداف التى نسعى الى تحقيقها بالزمن الذى نظن اننا ستحققها فيه وبالتالى نكون وضعين خطة زمنية لاهدافنا ومخططاتنا حتى يسهل السير الى طريق النجاح فى الفوركس

mahmoud1
07-28-2012, 16:26
بالفعل لازم الواحد يرجع نفسة فى الاول كنت بكسب وبخسر ولما بخسر مش بحاول اعرف اية اسباب الخسارة لحد ما الواحد ابتداء يتعلم شوية وبقى يحاول انه يعمل ملاحظات ويكون فى تنظم عشان يقدر يوصل ويتغالب على الاخطاء اللى وقع فيها وبقى فى وقفة مع النفس وبقى فى اهتمام اكتر

osama00971
07-28-2012, 16:41
اخي انا اعتقد اني طرقت الباب الصحيح
وانا اصلى استخارة قبل كل شيء افعله
والحمد لله

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 19:25
فعلاً كلنا محتاجين نوقف ونتكلم مع نفسنا
ومع الاقارب اللى احنا حاسين انهم ممكن يساعدونا ويقيموا ادائنا كويس
ونشوف الفوركس اثر علينا ازاى
ايجابى ولا سلبى !!

waleed adel
07-28-2012, 22:28
النظام مطلوب في الفوركس ووضع خطة واجب للنجاح فتحقيق الربح
لا يمكن أن يكون يوما الا بخطة منظمة للتجارة

Shady Moustafa
07-28-2012, 22:51
والله موضوع جميل وجى على الجرح بقالنا كتير بنتعلم بس إن شاء الله نوصل للى احنا عاوزينه ونحقق احلامنا ونكسب كويس من التداول فى الفوركس

Single phase
07-28-2012, 22:57
انا لسه في اول الطريق ومازلت بتعلم
واتمنى ان ربنا يكرمني بربح ويكتب لي الخير

medhat
07-28-2012, 23:02
اسئله جيده يسئلها الانسان لنفسه دئما عقب كل خساره كبيره فهل خسرت قريبا
معلش فلا يأس مع الحياه ولاحياه مع اليأس حاول تانى وانشاء الله التوفيق للجميع

zizo_a_86
07-28-2012, 23:06
كلام جميل وكويس اوى لو كل الناس عملت بيه عشان خاطر يكون لينا خبرة جيدة ودراسة صح ونقدر نحقق ارباح

magic777
07-29-2012, 02:20
بالطبع يا اخى هذه اسئلة هامة جدا ويجب الوقوف عليها من وقت لاخر واعتقد انه من الافضل بكثير وضع خطة نكون وضعنا فيها الاهداف التى نسعى الى تحقيقها بالزمن الذى نظن اننا ستحققها فيه وبالتالى نكون وضعين خطة زمنية لاهدافنا ومخططاتنا حتى يسهل السير الى طريق النجاح فى الفوركس

صح كده اخي مافيش طريق فعلا هيوصلنا للأهداف بتاعتنا الا لو كنا بنسير ليها على خطه منظمه سواء مده او هدف
ربحي معين كل فتره وده هيساعدنا اننا نعمل بنظام ونصل الى الاهداف بسهوله اكتر من العمل العشوائي

zeina
07-29-2012, 03:47
موضوع جميل فعل كل متداول يجب ان يتوقف كل فترة لكى يحسب حساباتة ويرى ما يحققة من فائدة وهل يسير فى اتجاة صحيح ام لا لكى يستطيع ان يصحح اى اخطاء قد قام بها

Tips™
07-29-2012, 04:13
لسه الواحد بيقول يا هادى و يا رب وفقنا جميعا كلنا
مش لازم ان الواحد يياس بل لازم نخاظر بانفسنا و ربحنا لتحقيق المكسب
بس هنقول ايه ؟!؟!؟

avocato bola
07-29-2012, 04:43
لكى تفكر هل انك على الطريق صحيح ام انك بحاجة لاعادة التفكير مل

saad
07-29-2012, 05:38

uventene
07-29-2012, 06:08
بصراحه انا متحمس جدا لموضوع الفوركس وحاسس اني هبقا فيه كويس وهكسب كتير من في المستقبل ان شاء الله

gamal
07-29-2012, 06:09
لابد من تحديد مبدا هدفك حتي تقوم بكسب المال
والا اذا قومت باي هدف من غير اساس فهذا يعود عليك بالخصارة في نظامك

Aker001
07-29-2012, 06:12
اسير بخطى ثابتة فى الطريق الصحيح بفضل اللة طبعا وان كانت خطى بطيئة نسبيا
لكنى الى حد ما راضي تماما فانا لا احب التسرع

avocato bola
07-29-2012, 06:32

Tips™
07-29-2012, 06:49
موضوع جميل جدا بس انا رايئ ان كل تاجر لازم يقيم نفسه كل فتره ونظر الي المكاسب والخسائر التي حققها ويتعلم منها ويشوف نفسه هيقدر يكمل ولا لا عشان مينفعش مثلا لو واحد عالطول بيخسر وبقاله فتره طويله علي هذا الحال ويستمر بالتالي هو سيخسر اموال كثيره مع مرور الوقت بجانب اضاعته لوقت كثير جدا

مش جميل بس دا جامد و عقبالنا يا رب و بالتوفيق للجميع
ورمضان كريم

All 4 You
07-29-2012, 06:53
شكرا أخي على التدكير
بالنسبة لي أشعر أني في الطريق الصحح
و شكرا

dollyabdallah
07-29-2012, 12:14
وكل متاجر يجب ان يقييم نفسه وطريقة متاجرته من وقت لآخر حتى يستطيع ان يقف على مدى نجاحه وملائمته للسوق فى هذه الفترة لن دائما السوق متغير وممكن يتفاوت نجاح الفرد فى الماضى عن الحاضر فالتتقييم دائما يفيدنا فى تطوير انفسنا واكتشاف اخطائنا

shemo
07-29-2012, 17:46
شكرا على الموضوع ومحتاجين ان ندرس جيدا مجال الفوركس وكم كسبنا وكم خسرنا وهل فيه فائده ام لا

ايه الجديد
07-31-2012, 16:36
وقفة نحتاجها بالفعل
الموضوع مهم جدا اتمنى ان يفضل فى الصفحة الأولى
الحمد لله اعتقد انى اسير فى الاتجاة الصحيح

kareem
07-31-2012, 16:39
اعتقد انى اسير فى اتجاة جيد ان شاء الله
احاول ان اتعلم من أخطائ والمدة التى قضيتها بالمجال ليست بالطويلة جدا
ولكن ان شاء الله اوصل لما اريد

mohamed1happy
07-31-2012, 16:39
أعتقد فعلا اننا كلنا محتاجين الي الوقفة دي وانا عن نفسي وقفتها ولقيت اني الحمد لله ماشي
في الطريق الصحيح وكمان حققت ارباح لا باس بها بالنسبة لراس مالي

eng2012
07-31-2012, 16:42
بالفعل انا اعتقد ان سبب النجاح فى تجاره العملات الاجنبيه تبدا بالنظام لان النظام هو الذى يجعلنا نستطيع ان نلتزم بالاستراتيجيه الناجحه ونحقق الربح

nour7
07-31-2012, 16:53

الصلاة أولى
عندما يؤذن للصلاة على كل مسلم أن يترك ما بيده ويلبي نداء ربه
وإلا فلن يبارك الله في أرباحه وتجارته
اللهم أعنا على حسن عبادتك امين

otakon
07-31-2012, 17:10
اعتقد لم نصل لمرحله التعلم الصحيح وهناك طريقه اخرى من التعلم
وهي الايداع والتجربه والتداول وكسب الخبره لكنها غير محببه للكثير لان مهر التعلم بهذه الطريقه انك سوف تخسر اموالك بسهوله

ashraf
07-31-2012, 17:13
الامل هو الاجابة على تساؤلك
فكل متداول مهما كان يخسر يحدوه الامل ان يعوض جميع الخسائر ويبدأ فى الربح من الفوركس
وفى اعتقادنا جميعا انه يمكن تحقيق الارباح من الفوركس

Mr Abdo
07-31-2012, 17:18
اخي كل مسائلة لها حل
وكل سؤال له جواب ادن لتربح عليك بالتخطيط وان خسرة بهده الاستراتجية
جرب الاخرى وهكدى دواليه
لاتفشل وتقف في الطريق

ahmadsalaymeh
07-31-2012, 17:22
لا طبعا انا اقضي وقت مفيد في هاذا المنتدى
يعني قضيت شهر في هاذا المجال وانا اتعلم والحمد لله استفدت بشكل كبير
وانا حاليا ما بضيع وقتي الى ع الاشياء المفيدة في مجال الفوركس

All 4 You
07-31-2012, 18:00
فعلا اننا نقضي وقتا كبيرا بالانترنت عموما ولكن هناك من يستفيد
منه وهناك من يضيع فيه وقته الثمين فقط ونحن والحمد لله من المستفيدين
نربح منه اموال ونتعلم اشياء لم نكن نعرفها

waleed adel
08-02-2012, 23:38
اهم شئ فى المتاجرة هى مدى مقدرتى على الألتزام
وعدم التسرع والالتزام بخطة عملى لكى اكون ناجح فى تجارتى

silver
08-02-2012, 23:42
موضوع جميل فهو يجعلك تتفكر فيما اصبحت واين وصلت

ويجعلك تعتبر من اخطاءك

شكرا اخي على الموضوع

marou49
08-02-2012, 23:44
السلام عليكم و رحمه الله تعالى و بركاااته ..... بصراحه يا غالي أنا حديد في هذااا المجااال

و أسعى من خلال المنتدى لأصل الى أعلى مسوياااات التدااول من أجل الربح
ان شاء الله

تحياتي

sjc
08-02-2012, 23:56
طبعا على الجميع مراجعة نفسه ومراجعة ما حققه في هاذا المجال
وما مدى تاثير هاذا العمل على العلاقات الاجتماعية
لكي يقرر كل شخص هل يناسبه هاذا العمل ام لا يناسبه

sala7
08-02-2012, 23:59
معك حق في كلامك اخي و الموضوع قي اوانه
احن نضور في دوامة ومعرفينش الصحمن الخطاء مع كترت الدعاءة و العلم لله

waleed adel
08-08-2012, 22:51
النظام مطلوب طبعا ليس بالفوركس فقط بل فى الحياة عموما
ومن يدخل الفوركس لابد وان يكون انسان منظم طبعا

freemo14200
08-08-2012, 23:16
السلام عليكم
انا ان شاء الله فى مسار التعليم بس المشكلة انى مش عارف ابدا منين
وشكرا

hwida nada
08-08-2012, 23:26

اخوانى واخواتى الاعزاء

والى ماذا وصلنا؟

تحياتى للجميع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالنسبة لى انا لسة مشتغلش لدرجة انى اكتسب الاحاسيس اللى اتكلمت حضرتك عنها
بس انا فعلا نفسى اتعلم صح اوى اتعلم ازاى احلل المؤشر والسوق عامة
نفسى اعرف لما احب اشتغل على مؤشر يبقى ساعتها امتى ادخل بيع امتى ادخل شراء
والله المعين

mohamed2010
08-08-2012, 23:33
السلام عليكم انا مبتدى سمعت عن الفوركس من خلال
صديقى وهوا اللى فهمنى الفوركس وفهمتها عن طريق شرحه

tariktanjaoui
08-08-2012, 23:50
كما هو معروف الفوركس ليس بالعمل السهل و ليس من السهل الربح بين حشية وضحها لذلك لا بد من ممارسة الفوركس لاشهر لتمكن من فهم السوق و تحركتها
كما نتمنى ان نكون جميعا في السكة الصحيحة و نطلب من الله ان يوفقنا جميعا

ROTARY28
08-08-2012, 23:58
السلام عليكم
من يضع خطة للتعلم بشكل تدريجي
سيكون قام بالصواب
البداية مع تعلم المفاهيم والحلاات الاقتصادية
ثم التحليل الاخباري
ثم التحليل الاساسي
الى ان يصل الى التحليل الفني

mezo love
08-09-2012, 00:02
مممممممممممممممممممـ جميعنا نحتاجها ححتى نرقى بأنفسنا ومجتمعنا

magic777
08-09-2012, 01:56
كما هو معروف الفوركس ليس بالعمل السهل و ليس من السهل الربح بين حشية وضحها لذلك لا بد من ممارسة الفوركس لاشهر لتمكن من فهم السوق و تحركتها
كما نتمنى ان نكون جميعا في السكة الصحيحة و نطلب من الله ان يوفقنا جميعا

الواحد مننا هنا بيعمل الي عليه وبيسال ويتعلم ويبحث عن مصادر يزود بيها معلوماته عن المجال وطالما بيجتهد كده وبيعتمد على نفسه
اكيد ربنا هيكرمه اكتر ويفتحها عليه المهم هنا اخذ المجال بجديه وانه مجال عمل محتاج جهد ومتابعه علشان تحقق فيه النجاح اللي انت عاوزه

waleed adel
08-11-2012, 01:56
مممممممممممممممممممـ جميعنا نحتاجها ححتى نرقى بأنفسنا ومجتمعنا

بالفعل اخى الكريم كلنا نحتاج الى النظام ليس بالتداول على الفوركس
فقط ولكن بكل اعمالنا

simo patrik 9
08-11-2012, 02:00
السلام عليكم و رحمت الله تعالى و بركاته
بصفتي مبتدا لا اعرف ما هي هده نقطة نضام و شكرااااااااااااااااااا

elmasry
08-11-2012, 02:08
عن نفسي أعتقد أنني في الطريق الصحيح فقط احاول يوميا مجاهدة نفسي لكي لا اتهاون في واجباتي الدينية ولله الحمد والشكر

maged
08-11-2012, 02:50
انا بقالي سنة بالضبط متعلم الفوركس واتعلمت التحليل الكلاسيكي
والفني وبعض الطرق الرقمية والحمد لله اربح جيد شهريا

adib
08-11-2012, 03:11
المثابرة و الإستمرار و التعلم من الخسارة و شد الهمة و كذلك تجديد الثقة و دراسة السلبيات و معالجتها أفضل حل في هذا السوق.

marocain_forex
08-11-2012, 03:37
نعم فهده هي الشبكه العنكبوتيه

هناك من يستفيد وهناك من يقضي وقته 24 ساعه بدون شيء وهناك من يجني المال ويعتلم وهناك من يهدر وقته

andyy
08-11-2012, 04:09
النظام فى اى شئ مفيد يا اخى يجب التركيز فى متاجرتنا و وضع نظام نسير علية بدلا من التشويش فالتاجر ادرى بما فعله و بما حققة فيجب على كل تاجر ان يحاسب نفسة او يقف وقفه مع نفسه يتعلم فيها من اخطاؤه و يدرس تجاربة و انشاءالله يسير فى الاتجاه الصحيح

BaHaa FxTr
08-11-2012, 04:13
هذ العمل كأي عمل اخر ممكن ان يلهيك ع طاعه الله او لا حسب الانسان لكن فعلا لازم كلنا بعد كل فتره ناخد وقفه مع نفسنا نقيم ادائنا ونستفيد من اخطائنا

khoroto
08-11-2012, 04:13

اخوانى واخواتى الاعزاء

والى ماذا وصلنا؟

تحياتى للجميع

انا بفضل الله حاسس انى ماشى على الطريق الصح وبحاول اعتمد على تحليلى وكل يوم بزيد خبرة بفضل الله بتوفيق لك انت ايضا

MrDeloma
08-11-2012, 04:25
اخي بالنسبة لـي اظن انني ماشي في الطريق الصحيح لحد الآن
لأنه طبعا ليس مهم الخسارة او الربح ، بل الاستفادة من الخسارة
و تعلم إدارة رأس المال ، لانه كلما تعلمت كلما ربحت اكثر

mannon
08-11-2012, 04:27
هذ العمل كأي عمل اخر ممكن ان يلهيك ع طاعه الله او لا حسب الانسان لكن فعلا لازم كلنا بعد كل فتره ناخد وقفه مع نفسنا نقيم ادائنا ونستفيد من اخطائنا

دة طبعا زى ما انت قلت زية زى اى عمل يعنى العيب مش فى الفوركس او فى طبيعة التجارة نفسها الموضوع فى الاول وفى الاخر متوقف بشكل كلى على المتادول نفسة وعلاقتة بربة