+ Reply to Thread
Page 3 of 13 1 2 3 4 5 ...
Results 21 to 30 of 121

Thread: كل ما يتعلق بالسفر للسياحة

• Thread Tools
  1. #21 Collapse post
    boshra is offline
    Banned Array
    Accrued Payments
    1540 USD
    Thanks
    16,057
    السفر فيه فوائد كثيره ومنها بتتعرف على ثقافات الشعوب يمنحُ الإنسانَ حالةً من الاسترخاء والاستمتاع بالبُعد عن المشاغل والضّغوطات والحياة الروتينية؛
    حيثُ تُساهم مشاهدة الأمكنة الطبيعية الجميلة بتغيير حالة الإنسان وصفاء ذهنه.

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

2. The Following 4 Users Say Thank You to boshra For This Useful Post:

Gehad Anwar(05-15-2018), mayo2345(05-09-2018), skylol(05-10-2018), tamermosa(05-09-2018)

3. #22 Collapse post
    mayo2345 is offline
    Banned Array
    Accrued Payments
    905 USD
    Thanks
    17,058
    عند السفر يُكسب الإنسان مهاراتٍ جديدةً، وذلك عبر اختلاطه بالكثير من النّاس من مُختلف الثّقافات مما يفتح الفرصة له لتعلّم وتبادل المهارات والخبرات في مُختلف المجالات.
    خلقُ اهتماماتٍ جديدة للإنسان، فحين يطلّع الإنسان على ثقافات الشّعوب الأخرى قد يهتمّ لأمرها ويُتابع شغفه وحُبّه في معرفة المزيد عنها فيبحثُ عنها وعن أصولها

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

4. The Following 3 Users Say Thank You to mayo2345 For This Useful Post:

skylol(05-10-2018), tamermosa(05-09-2018), Unregistered (1)

5. #23 Collapse post
    tamermosa is offline
    خبير فوركس مصر Array
    قابلت الضيوف
    5 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    4486 USD
    Thanks
    35,552
    SubscribeSubscribe
    subscribed 3

الحلقة الرابعة ( روما )

بسم الله الرحمن الرحيم
    الحلقة الرابعة ( روما )

انا ركبت الطيارة للذهاب الى المؤتمر المنعقد في تريستا و زي ما قلت في الحلقة السابقة اني عملت الحجز ترانزيت علشان انزل اشوف روما لبضع ساعات ، و بالفعل وصلت ل روما الساعه ال 7 صباحا و الطيارة التانية كانت حتغادر روما الساعة ال 9 مساءا الى تريستا ، المهم وصلت روما السابعه 7 و لما خلصت الاجراءات خرجت من المطار الساعه 9 الصبح.
    المهم طبعا انا كنت على النت مخطط لفسحة روما و عرفت ان في باص يوصل من مطار روما الى قلب مدينة روما و بالظبط عند محطة قطار روما
    و ان هناك عند محطة روما في باصات سياحيه بتلف المدينه كجولة سياحيه و هي تتميز بميزة كبيرة جدا ، انها بنظام ركوب و نزول بنفس التذكرة لمدة اليوم كله ، يعني بتقطع تذكرة للجولة السياحية في روما ب 20 يورو ، و في باص بيتحرك كل 20 دقيقة و بيلف المدينه على كل الأماكن السياحية ، و انت في كل مكان بيوصل ليه الباص ممكن تنزل في المكان و تفضل تلف فيه براحتك و لما تحب تروح للمكان اللى بعده تروح تقف في نفس المكان اللى انت نزلت فيه من الباص السياحي ، حتلاي بعد شويه جاي الباص اللي بعده ، حتركبه بنفس التذكرة اللى معاك علشان تذكرتك صالحة لمدة اليوم كله ، و بكده حتلف و تتفسح في كل الاماكن السياحية في روما و على نفس التذكرة و بدون اي لخبطة.
    و الباص ده مشهور جدا و معروف باسم
    Rome Hop-On Hop-Off Tours
    بمعنى ان الركوب التكرر و النزول المتكرر بنفس التذكرة
    و طبعا فضلت الف بالباص و انزل و اتفرج على الاماكن السياحية و ارجع و اركبه تاني و هكذا ، الى ان قربت الساعه من العصر ، فرجعت بالباص الى اول مكان ( بداية اللفه ) اللى عند محطة قطار روما علشان اركب الأتوبيس اللى حيرجعني للمطار علشان الحق الطيارة اللى حتوديني ل تريستا.
    دي صورة محطة قطار روما اللى نزلت عندة علشان آخد الباص السياحي

و دي صور لأهم الأماكن السياحية في روما اللى زورتها عن طريق الباص و صورتها في رحلتي
    دول صورتين للمسرح الروماني في روما

و دول صور للنافورة المشهورة بتاعة عادل أمام ، الحسابة بتحسب و الساعه ب 5 جنية ههههه

و دول صورتين للفاتيكان مقر البابا في قلب روما

و دي صورة المسلة المصرية في قلب روما

و بكده تنتهي جولتي في روما ، و رجعت المطار و أخدت الطيارة ل تريستا حيث المؤتمر اللى انا مسافر علشان احضرة
    و الى اللقاء في الحلقة القادمة ( الحلقة الخامسة ) اللى حكلمكم فيها عن تريستا و أجمل الأماكن فيها مدعوما بصور حقيقية من تصويري
    استودعكم الله للحلقة القادمة
    لو سمحت LIKE أكن شاكرا
    الرضا
    *
    الصحة
    *
    المال

6. The Following 10 Users Say Thank You to tamermosa For This Useful Post:

???????(05-10-2018), AhmedMarwan(05-10-2018), alaa50(05-11-2018), Ayman Abdellatif(05-13-2018), capoeira(05-12-2018), Gehad Anwar(05-15-2018), skylol(05-10-2018), Unregistered (3)

7. #24 Collapse post
    ابوفؤاد is offline
    خبير فوركس مصر Array
    13,489
    Accrued Payments
    4266 USD
    Thanks
    6,608
    SubscribeSubscribe
    subscribed 1
    اتابع باستمرار الرحله الشيقه التى بداتها و ها نت اوصتنا الى روما ة ما تتميز به من تحضر و حتى الطريقه التى شرجنها بالتعامل مع البشر فى اثناء ركوب الباص و التذكره التى توفر لك التانقل و العوده لتاخذ الفرصه كامله فى التعرف على البلد

فتح الصفقات بطريقة سهلة و خالية من التعقيد اضغط هنا
    دورة الفوركس المبسط 2021 اضغط هنا
    فيسبوكنا (حوار ونقاش بين الاعضاء المتواجدين)

8. The Following 3 Users Say Thank You to ابوفؤاد For This Useful Post:

tamermosa(05-10-2018), Unregistered (2)

9. #25 Collapse post
    tamermosa is offline
    خبير فوركس مصر Array
    قابلت الضيوف
    5 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    4486 USD
    Thanks
    35,552
    SubscribeSubscribe
    subscribed 3
    Quote Originally Posted by ابوفؤاد
    اتابع باستمرار الرحله الشيقه التى بداتها و ها نت اوصتنا الى روما ة ما تتميز به من تحضر و حتى الطريقه التى شرجنها بالتعامل مع البشر فى اثناء ركوب الباص و التذكره التى توفر لك التانقل و العوده لتاخذ الفرصه كامله فى التعرف على البلد
    أشكر لك متابعة موضوعي أخى الفاضل
    و اتمنى ان نتقدم و نستطيع ان نتأسى بهم في التعامل الراقي
    و اتمنى من حضرتك متابعتى في الحلقات القادمة
    لو سمحت LIKE أكن شاكرا
    الرضا
    *
    الصحة
    *
    المال

10. The Following 2 Users Say Thank You to tamermosa For This Useful Post:

Unregistered (2)

11. #26 Collapse post
    AhmedMarwan is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    232 USD
    Thanks
    5,090
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    موضوع رائع وصور جمييييييييييلة

12. The Following 3 Users Say Thank You to AhmedMarwan For This Useful Post:

Gehad Anwar(05-15-2018), tamermosa(05-10-2018), Unregistered (1)

13. #27 Collapse post
    zunebha is offline
    Banned Array
    قابلت الضيوف
    62 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    3785 USD
    Thanks
    34,606
    Quote Originally Posted by tamermosa
    بسم الله الرحمن الرحيم
    الحلقة الرابعة ( روما )

انا ركبت الطيارة للذهاب الى المؤتمر المنعقد في تريستا و زي ما قلت في الحلقة السابقة اني عملت الحجز ترانزيت علشان انزل اشوف روما لبضع ساعات ، و بالفعل وصلت ل روما الساعه ال 7 صباحا و الطيارة التانية كانت حتغادر روما الساعة ال 9 مساءا الى تريستا ، المهم وصلت روما السابعه 7 و لما خلصت الاجراءات خرجت من المطار الساعه 9 الصبح.
    المهم طبعا انا كنت على النت مخطط لفسحة روما و عرفت ان في باص يوصل من مطار روما الى قلب مدينة روما و بالظبط عند محطة قطار روما
    و ان هناك عند محطة روما في باصات سياحيه بتلف المدينه كجولة سياحيه و هي تتميز بميزة كبيرة جدا ، انها بنظام ركوب و نزول بنفس التذكرة لمدة اليوم كله ، يعني بتقطع تذكرة للجولة السياحية في روما ب 20 يورو ، و في باص بيتحرك كل 20 دقيقة و بيلف المدينه على كل الأماكن السياحية ، و انت في كل مكان بيوصل ليه الباص ممكن تنزل في المكان و تفضل تلف فيه براحتك و لما تحب تروح للمكان اللى بعده تروح تقف في نفس المكان اللى انت نزلت فيه من الباص السياحي ، حتلاي بعد شويه جاي الباص اللي بعده ، حتركبه بنفس التذكرة اللى معاك علشان تذكرتك صالحة لمدة اليوم كله ، و بكده حتلف و تتفسح في كل الاماكن السياحية في روما و على نفس التذكرة و بدون اي لخبطة.
    و الباص ده مشهور جدا و معروف باسم
    Rome Hop-On Hop-Off Tours
    بمعنى ان الركوب التكرر و النزول المتكرر بنفس التذكرة
    و طبعا فضلت الف بالباص و انزل و اتفرج على الاماكن السياحية و ارجع و اركبه تاني و هكذا ، الى ان قربت الساعه من العصر ، فرجعت بالباص الى اول مكان ( بداية اللفه ) اللى عند محطة قطار روما علشان اركب الأتوبيس اللى حيرجعني للمطار علشان الحق الطيارة اللى حتوديني ل تريستا.
    دي صورة محطة قطار روما اللى نزلت عندة علشان آخد الباص السياحي

و دي صور لأهم الأماكن السياحية في روما اللى زورتها عن طريق الباص و صورتها في رحلتي
    دول صورتين للمسرح الروماني في روما

و دول صور للنافورة المشهورة بتاعة عادل أمام ، الحسابة بتحسب و الساعه ب 5 جنية ههههه

و دول صورتين للفاتيكان مقر البابا في قلب روما

و دي صورة المسلة المصرية في قلب روما

و بكده تنتهي جولتي في روما ، و رجعت المطار و أخدت الطيارة ل تريستا حيث المؤتمر اللى انا مسافر علشان احضرة
    و الى اللقاء في الحلقة القادمة ( الحلقة الخامسة ) اللى حكلمكم فيها عن تريستا و أجمل الأماكن فيها مدعوما بصور حقيقية من تصويري
    استودعكم الله للحلقة القادمة
    السلام عليكم ورحمة الله اخي تانر
    احييك على الفكرة والحلقات الحلوة لي انت عاملها دا فعلا مشرووع ممتاز يستحق التشجيع والإشادة
    اتعلم اخي تامر هناك العديد من الدولة المتطورة مثل دول اوربا اصبح مدخولها الى خزينتها كله فقط من السياحة ونحن العرب رغم وجود المناكق السياسية لا نعير اهتماما للكنوز التي نملكها .
    اتعلم اخي تامر ان بلدي الجزائر به الكثير من المناطق الجميلة والمبهرة تغنيك عن الذهاب لاي دولة اوروبية لكن مع الاسف العلم السياحي غير منتشر ولا يلقى اهتماما بدولتنا الحبيبة كما ان التهميش قد طاله لسنين عديدة ....
    على فكرة انا شخصيا احب مدينة روما وموضوعك كان جميل جدا وقد تطرق للعديد من المناطق الجيدة وقد ازداد شوقي لكي ازورها واتحف عيني بما نشرت وسردت فالف تحية وتقدير لك اخي وواصل ببث حلقاتك لاننا نستمتع يوميا بما تنشر وتبهرنا بالصور الجميلة.

14. The Following 8 Users Say Thank You to zunebha For This Useful Post:

Gehad Anwar(05-15-2018), skylol(05-12-2018), tamermosa(05-11-2018), Unregistered (5)

15. #28 Collapse post
    tamermosa is offline
    خبير فوركس مصر Array
    قابلت الضيوف
    5 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    4486 USD
    Thanks
    35,552
    SubscribeSubscribe
    subscribed 3
    Quote Originally Posted by zunebha
    السلام عليكم ورحمة الله اخي تانر
    احييك على الفكرة والحلقات الحلوة لي انت عاملها دا فعلا مشرووع ممتاز يستحق التشجيع والإشادة
    اتعلم اخي تامر هناك العديد من الدولة المتطورة مثل دول اوربا اصبح مدخولها الى خزينتها كله فقط من السياحة ونحن العرب رغم وجود المناكق السياسية لا نعير اهتماما للكنوز التي نملكها .
    اتعلم اخي تامر ان بلدي الجزائر به الكثير من المناطق الجميلة والمبهرة تغنيك عن الذهاب لاي دولة اوروبية لكن مع الاسف العلم السياحي غير منتشر ولا يلقى اهتماما بدولتنا الحبيبة كما ان التهميش قد طاله لسنين عديدة ....
    على فكرة انا شخصيا احب مدينة روما وموضوعك كان جميل جدا وقد تطرق للعديد من المناطق الجيدة وقد ازداد شوقي لكي ازورها واتحف عيني بما نشرت وسردت فالف تحية وتقدير لك اخي وواصل ببث حلقاتك لاننا نستمتع يوميا بما تنشر وتبهرنا بالصور الجميلة.
    شكرا لكى أختى الفاضله على تشجيعك و دعمك لي ، فكلماتك الداعمة لي كان لها اكبر و عظيم الأثر ان استمر في نشر
    و استكمال تلك السلسلة التى بدأتها لما لاحظته و احسست به من اعجابكم و تشجيعكم لي، فشكرا من اعماق قلبي
    لو سمحت LIKE أكن شاكرا
    الرضا
    *
    الصحة
    *
    المال

16. The Following 4 Users Say Thank You to tamermosa For This Useful Post:

Gehad Anwar(05-15-2018), Unregistered (2), zunebha(05-11-2018)

17. #29 Collapse post
    alaa50 is offline
    خبير فوركس مصر Array
    قابلت الضيوف
    14 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    2732 USD
    Thanks
    38,314
    SubscribeSubscribe
    subscribed 11
    فى بعض الجروبات على فيس بوك بتتكلم عن السفر وبما ان حضرتك سافرت كتير انا عايز استفسر عن حاجه
    فى اوقات معينه تقريبا فى السنه بيكون فيها تخفيض فى تذاكر الطيران ازاى اعرفها
    كمان كل دوله او كل بلد بيكون ليها اوقات معينه هى الافضل للسفر مثلا فى مصر لو حد سالنى اروح الاقصر واسوان امتى هقوله خليك فى الشتا افضل
    برده عايز اعرف المناسب للدول اللى زرتها من حيث الوقت فى السنه

18. The Following 3 Users Say Thank You to alaa50 For This Useful Post:

skylol(05-12-2018), tamermosa(05-11-2018), Unregistered (1)

19. #30 Collapse post
    tamermosa is offline
    خبير فوركس مصر Array
    قابلت الضيوف
    5 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    4486 USD
    Thanks
    35,552
    SubscribeSubscribe
    subscribed 3
    Quote Originally Posted by alaa50
    فى بعض الجروبات على فيس بوك بتتكلم عن السفر وبما ان حضرتك سافرت كتير انا عايز استفسر عن حاجه
    فى اوقات معينه تقريبا فى السنه بيكون فيها تخفيض فى تذاكر الطيران ازاى اعرفها
    كمان كل دوله او كل بلد بيكون ليها اوقات معينه هى الافضل للسفر مثلا فى مصر لو حد سالنى اروح الاقصر واسوان امتى هقوله خليك فى الشتا افضل
    برده عايز اعرف المناسب للدول اللى زرتها من حيث الوقت فى السنه
    اولا شكرا لمتابعتك و اهتمامك لموضوعي ، بالنسبة للموسم الأفضل للسفر
    انا بخبرتي للسفر لأوروبا ( علشان كل الدول اللى زرتها كانت اوروبيه ايطاليا - باريس - هولندا )
    ان أفضل موسم هو موسم الشتا و ده بالنسبة ليا انا علشان انا بعشق تساقط الثلوج
    اما لو عايز جو معتدل نوعا ما فطبعا حيكون موسم الخريف من شهر 10 الى شهر 12
    و بالنسبة للطيران ، فالأرخص انك تحجز الطيران قبل السفر ب 5 شهور
    علشان بتكون التذاكر ارخص نوعا ما
    لو سمحت LIKE أكن شاكرا
    الرضا
    *
    الصحة
    *
    المال

20. The Following 4 Users Say Thank You to tamermosa For This Useful Post:

alaa50(05-11-2018), Gehad Anwar(05-15-2018), Unregistered (2)

+ Reply to Thread
Page 3 of 13 1 2 3 4 5 ...