+ Reply to Thread
Page 1 of 3 1 2 3
Results 1 to 10 of 25

Thread: نظره عامه : احكي تجربتك في المجال امتي دخلته وايه اللي ممكن تنصح او تحذر غيرك منه ؟

• Thread Tools
  1. #1 Collapse post
    ASMA FAHMY is offline
    عضو ماسى Array
    Accrued Payments
    1268 USD
    Thanks
    12,846
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0

discusstion2 نظره عامه : احكي تجربتك في المجال امتي دخلته وايه اللي ممكن تنصح او تحذر غيرك منه ؟

بالنسبه لكل متداول هل الأرباح اللي حققها فمجال التداول مجزيه ام ان تداوله لم يأتي له الا بالخساره

بالنسبه لي دخلت مجال الفوركس فشهر واحد عام 2018
    ومن النصائح اللي سمعتها بس معملتش بيها للأسف
    1_ ابعد عن الكورسات المدفوعه وقنوات التيلجرام المدفوعه وقنوات اداره الحساب وكل ما هو مدفوع
    2_ ابتعد عن مجال الفوركس عموما فهوتجاره بها الكثير من الشبهات واغلبيه من يتداولون فيها خاسرين وفاشلين
    3_ استخدم حساب تجريبي وابدأ في التعلم الذاتي واجعل لك اشخاص تلجأ لهم وتسألهم عما قمت بتعلمه للاستفاده من تجربتهم في التداول
    إِنّا كُل شَئً خَلْقناهُ بِقَدَر

2. الاعجابات (الشكر) تحت المشاركة الاولي لا يعتد بها في توزيع الجوائز
  3. #2 Collapse post
    mah2020 is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    4474 USD
    Thanks
    5,894
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    This post was written as part of the payout program for content, in which anyone can participate and earn through their authoring talent.
    اخي الفاضل قد سبق وتحدثنا عن هذا الموضوع باستفاضه كامله في اكثر من موضوع سابق انا شخصيا بقالي
    اكتر من 4 سنين في المنتدي و نصيحة مني لاي حد لسه مختلط عليه الامر انه يختار افضل مدرسة من مدارس
    التحليل الفني كلها مدارس محترمة انت عايز تشتغل بايه انت بتحب ايه انت حاسس اى مدرسة من مدارس
    التحليل الفني هتلاقي نفسك فيها انك تتعلم مدرسة واحده وتتقنها اهم من انك تتعلم جميع مدارس التحليل الفني
    ومش فاهم حاجة وبعد ما تتعلم المدرسة اللى بتحبها حابب تزيد من العلم زيد بس ما تجيش فى اول مشوارك
    وعايز تبدا 3مدارس تتعلمهم انت متخيل التطبيق العملى لمدرسه واحده كفيل يضيع كل وقتك كل يوم
    وانت بتكتشف كل يوم حاجة جديدة مهمة فى المدرسة اللى انت شغال عليها لو عندك كل يوم وقت 3 ساعات
    وفرهم لمدرسة واحدة بالتوفيق لك.تقبل مروري
    قال النبي صلي الله عليه وسلم
    ((من دخل السوق فقال : لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو حي لا يموت بيده الخير هو علي كل شئ قدير كتب الله له ألف ألف حسنه ومحا عنه ألف ألف سيئه ورفع له ألف ألف درجه))

4. The Following 2 Users Say Thank You to mah2020 For This Useful Post:

ASMA FAHMY(11-08-2019), madlome(11-07-2019)

5. #3 Collapse post
    tazi larbi is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    5995 USD
    Thanks
    4,294
    SubscribeSubscribe
    subscribed 1
    This post was written as part of the payout program for content, in which anyone can participate and earn through their authoring talent.
    السلام عليكم انا عثرت عليه من خلال انترنت اتذكر انني كتبت في محرك البحث جوجل العمل من خلال النت او على النت لا اتذكر جيدا اكيد ظهرتعدة نتائج منها الضغط على الاعلانات وغيرها ثم وجدت اعلان عن منتدى انيستا فسجلت من الرابط ودخلت ولم اكون اعرف اي شئ ولا شئ حتى انني كنت اطرح اسئلة اليوم اضحك منها لانني لم اكن اعرف اي شئ والاسئلة موجودة في قوائم المواضيع التي فتحتها اذكر مرة انني سالت عن رفع ورقة شاك لتفعيل الحساب حتى نصحني احد الاخوة الكرام ومنه بدات اتعلم واتعلم واليوم الحمد لله فلقد تعلمت جيدا لست محترف لكنني مبتدا متقدم قليلا وربحت مال وسحبته واستفدت منه والفضل كله يعود للمنتدى ولصاحباالرابط الذي سجلت من خلاله لا اعرف من هو ولا ادري ان امكنني المعرفة لكنه مشكور وجعله الله في ميزان حسناته هذه هي حكايتي مع المنتدى منذ 2013 كنت انقطع لشهور واعود لكنني الان مواضب ومستمر.
    اكثر شئ اصح به هو التعلم الجيد والابقاء على الحساب التجربي دوما حتى عند فتح صفقة افتح على التجربيثم انتقل للحقيقي ابتعد عن الطمع و لثقةالكبيرة لان السوق متقلب ولا ثقة به ولبد من احترامه .
    تداول دومابخطتين واحدة تبدابها والاهرى بديلة تحسبا لاي انعكاس في السوق لبد من خطة بديلة لانك ساعة ما يحدث امر ما تكون تحت الضغط والقلق ولن تتصرف بالشكل الصحيح.
    لا تعتمد ولا تثق في التوصيات سواء مجانية او مدفوعة ولا تسلم دماغك وعقلك لحد حلل بنفسك وسترى نسبة نجاحك ترتفع يوم بعد يوم اتمنى لكم النجاح والله الموفق

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

6. The Following 7 Users Say Thank You to tazi larbi For This Useful Post:

ASMA FAHMY(11-08-2019), HOPE2014(11-08-2019), madlome(11-07-2019), Unregistered (4)

7. #4 Collapse post
    بدر اشطيبي is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    4830 USD
    Thanks
    34,890
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    السلام عليكم بالنسبة للجانب الاول من سؤالك فهناك اختلاف من متداول لاخر من حيث الطريقة التي اكتشف من خلالها الفوركس وبالنسبة لي فقد اكتشفته عن طريق الصدفة من خلال البحث على النت عن طرق الربح من الانترنت وكان ذلك في 2014 بعدها ارتحت للعمل في المجال وقررت التركيز عليه الى جانب شغلي الاساسي اما عن النصيحة او التحذير الذي من الممكن ان اوجهه لاي متداول خاصة حديثي العهد بالتداول هو ان جميع المتداولين يمرون في البداية من مرحلة يعتقدون فيها ان المخاطرة والعمل بدون ادارة راس المال هو طريق النجاح لكن للاسف سرعان ما يتأكدون ان تحقيق الارباح يرتبط باحترام ادارة راس المال والعمل بصورة تراكمية مع التحكم في مشاعرهم بحيث من الضروري عدم التنقل بين الاستراتيجيات مثلا وعدم المخاطرة باكثر مما يستحمله راس المال فمن خلال هذا يتم تحقيق النجاح في عالم الفوركس.

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

8. The Following 10 Users Say Thank You to بدر اشطيبي For This Useful Post:

madlome(11-07-2019), Unregistered (9)

9. #5 Collapse post
    madlome is offline
    عضو جديد Array
    Accrued Payments
    10 USD
    Thanks
    2,004
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    مساء الخير انا اليوم تعرفت عل ى المنتدى من خلال صديقة لي في الفايس بوك وهي ايضا سجلت جديدة البارحة فقط لكن الصراحة انا تائهة ولا اعرف من اين ابدا والى اين انتهي هل من احد ياخذ بيدى من فضلكم

10. #6 Collapse post
    skylol is offline
    خبير فوركس مصر Array
    قابلت الضيوف
    29 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    5672 USD
    Thanks
    36,803
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي الغالي بخصوص موضوعك فانت ذكرت في بداية عنوانالموضوع نظرة عامة وفي نهاية العنوان سؤال؟ وهذا يعتبر مخالف واعتقد ان سمارت سوف يقوم بتعديل العنوان المهم تجربتي في الفوركس واغلبها وبنسبة 90% في شركة انستافوركس التي كان التعرف عليها بالصدفة المهم وبعد الكثير من البحث دخلت عالم الفوركس وهناك نصائح كثير منها لا تدخل بلوتات كبيرة وتداول بادارة راس مال صارمة وركز على ازواج محددة فقط ولا تدخل صفقات على الازواج التي تكون حركتها متشابهة مع ازواج اخرى ونصيحة مني لا تعتمد على الكورسات المجانية لانها ليس كاملة من ناحية المعلومات واذا كان يوجد في بلطك معاهد مختصة في تعليم الفوركس وعطيك شهادة معتمدة بذلك اذهب اليهم وتعلم الفوركس على الاصول الصحيحة وسوف تحقق نجاح كبير اتمنى اكون قد افدتك وبالتوفيق للجميع
    اذا عجبك ما انشره لا تنسى الضغط على شكرا + التقيم

11. The Following 7 Users Say Thank You to skylol For This Useful Post:

Unregistered (7)

12. #7 Collapse post
    doaa sary is offline
    ***دكتورة الفوركس*** Array
    قابلت الضيوف
    18 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    5334 USD
    Thanks
    38,433
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    تجربتى بالفوركس انى فى البداية كنت بشوف اعلانات كتير على الفيس بوك وعلى الياهو وكنت بكبر دماغى وبقول اية النصب دة مين الناس دى اللى كسبت مبالغ كبيرة من مبالغ صغيرة
    وكنت بكبر دماغى لحد مادعتنى صديقه انى ادخل المنتدى ومكنتش اعرف انة فوركس كان الاتفاق انتى هتعملى ردود وهتكسبى لانى كنت ريفرال تحتها كمان وشرحتلى بقى شوية عن الفوركس واشتغلت ردود وانا مش فاهمة بعد كدا لقيت الموضوع مختلف تماما ومالوش علاقة بكتابة الردود فقط دة فى بونص وتداوال والموضوع كبير وابتديت اتعلم وابحث عن المعلومة بنفسى وفضلت اتعلم على مدار شهور
    لحد ما اول مرة دخلت صفقه دهب على الحساب الحقيقى وسحبت70 دولار على بنك بيزا بعدها حولت لوسيط الكترونى وبعتلى على البريد واستلمت قولت بس انا هبقى مليونيرة مكسب70 فى يوم
    انا اكيد هعمل مش اقل من1000دولار مثلا فى الشهر لاكن اكتشفت ان مفيش مكسب دائم ولا خسارة دائمة والحمد لله على مدار 6 سنين سحبت اكتر من2000 دولار
    النصيحة اننا لازم نتعلم كويس جدا ونتدرب على الحساب التجريبى

13. الاعضاء التاليين يشكرون doaa sary علي هذه المشاركة المفيدة

ASMA FAHMY(11-08-2019)

14. #8 Collapse post
    Abo Hamdy is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    6112 USD
    Thanks
    29,409
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,
    النصائح اللي ممكن تتوجه كتير الفكرة المهمة في الموضوع هو انك تقدر فعلا تستفيد بالحاجات دي رغم انك وضحت فعلا وهم الكورسات المدفوعة اللي بيتصرف عليها فلوس كتير مش بتقدر حتى تجيبها بالتداول الا انه مش نصيحة مهمة حاليا بالنسبة للمتداولين لانهم عدوا المرحلة دي والافضل توجيه نصائح الحفاظ على راس المال لانها فعلا اللي فيها تقصير كبير منا كلنا وعلشان كده كان لازم حملة توعية ومواضيع مكثفة عن فنون ادارة راس مال وازاي تقدر تحقق ربح بشكل شهري وفي نفس الوقت تحافظ على الحساب وراس مالك اللي فيه , من خلال تجربتي بالفوركس لقيت ان اهم نصائح ممكن تتقدم للمبتدئين هي انك تواجهم بحقيقة الفوركس فبلاش نزين او نهول الموضوع ونوصله على حقيقته علشان ده السبب في اغلب المشاكل اللي بتحصل بعد كده واللي بيكون ناتج عن سوء فهم للفوركس نفسه.

15. #9 Collapse post
    مصطفي السيد is offline
    خبير فوركس مصر Array
    قابلت الضيوف
    33 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    881 USD
    Thanks
    6,542
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    اختي الكريمه بالنسبه لي دخلت مجال الفوركس 2017 ولم اكن ادري عنه شيء قبل ذلك عرفني عليه احد الاصدقاء ومن هذا الوقت وانا اخصص له وقت للعمل بجانب عملي الاساسي قرأت عن الاستراتيجيات المتعدده للفوركس وشاهدت العديد من الفيديوهات التعليميه بدأت بتعلم الاساسيات ثم شيئا فشيء بدأت اتعمق في الفوركس وطبعا في البدايه كنت اعمل علي المؤشرات قبل ان اعرف انها تعيد رسم نفسها وانها تتبع السعر اري ان التحليل الفني مثل الدعوم والمقاومات والترندات وكذلك البرايس اكشن هو الاساس في فهم الفوركس ولكني اري ان التحليل الاخباري لم يأخذ حظه من الاهتمام مثل التحليل الفني ولذا فانني ارجع كل المفاجات التي تحدث في تحركات السعر والتي نراها في حينها غير منطقيه الي نقص في معلوماتنا الاخباريه وعدم الالمام بالكثير من البيانات الاقتصاديه التي تحرك الاسعار وانصح من يريد دخول مجال الفوركس ان يكون صبورا وان يتعلم جيدا ولا يتعجل النجاح

16. #10 Collapse post
    theprof is offline
    Banned Array
    5,133
    Accrued Payments
    4379 USD
    Thanks
    13,001
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته وبعد تحيه طيبه وبعد اخي الكريم بالنسبه لموضوعك عن امتي دخلت المجال دا انا دخلت المجال دا تقريبا من سنه ٢٠١٥ وطبعا أول مادخلت كنت من الناس اللي مفكره الموضوع سهل اني هغرف كنه فلوس وهمشي وطبعا الموضوع مختلف جدا جدا الموضوع طلع كبير وعلم قوي وعايز تركيز كبير من الشخص عشان يطلق عليه متداول الموضوع عايز دراسه السوق كبيره وكمان عايز دراسه اقتصاد البلدان بالاضافه لكدا انت عايز تعمل لنفسك إستراتيجيه تداول وتتعلم نوع او اتنين من التحليلات مثل التحليل الفني والتحليل الاساسي هم يعتبر افضل انواع التداول اللس بحذر منه الجميع هو عدم احترام راس المال وكمان الامر التاني وهو الطمع الاتنين دول اللي هيطلعوك من السوق بدري.

+ Reply to Thread
Page 1 of 3 1 2 3

Subscribe to this Thread (1)

Open