+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2
Results 1 to 10 of 11

Thread: انا بقا اتمنا ان حد مسؤل يفهمني الكلام دا

• Thread Tools
  1. #1 Collapse post
    hunter_world is offline
    خبير فوركس مصر Array
    14,097
    Accrued Payments
    1606 USD
    Thanks
    971
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0

انا بقا اتمنا ان حد مسؤل يفهمني الكلام دا

بنسبا ان الوقت ميتعداش يوم والدنيا جميله وللعلم دا شخص واحد وانا مش هجيب اسمه لكن انا لو المدير بتاع المنتدي كلمني هبعتلو الاسم طبعا ونفس عدد الاعجبات انا طبعا مش هقول ان دا ظلم وان القنون هنا ماشي زي زمان جروبات انا بقا الي محتاج افهم يعني انا اعمل ردود وموضيع ومخدش حاجا ويجي واحد عامل جروب والله واعلم انا مش متاكد ويلم كل حاجا ويعمل ليه ولصحابه ويبقي الدنيا تمام واحنا كدا في البطيخ ياريت بقا حد يتابع كدا انا مش عايز اقطع رزق حد ولا عايز حد يتزاول ولا ان حساب حد يتقفل بس طبعا انا عايز حل لينا احنا احنا محتاجين بونص وقنون بتاعكم الجديد دا مش عارف اتعامل بيه التقيمات والكلام دا محدش اصلا بيهتم بي الردود كل الي هنا فهمين ومتعلمين وبيعملو بونص عشان يشتغلو بيه فا الي بنتهتم بيه هو الموضع الي بنزله او الي هنرد عليه فا القنون في خلال كدا ودا رئي المتواضع اوكي قللو البونص خلو الرد زي زمان 10 سنت بس طبعا مش 500 حرف ظبطو المجال لينا مش لازم اعمل شركه عشان اخش المنتدي ارجوكم انا بس مش عايز اقطع رزق حد ولا ان حد يطرد بسببي ولكن انا هاكد لكم ان الشخص دا شخص واحد واخد نفس عدد اليكات وفي نفس اليوم مجرد تاكيد بس انما مش عايزو يطرد انا برجوكم يبقي في تفاهم Name:  Screenshot_6.png
Views: 262
Size:  144.8 KB

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

2. The Following 7 Users Say Thank You to hunter_world For This Useful Post:

amelhayat200(04-04-2021), Emadooz(04-03-2021), Sofien(04-03-2021), tazi larbi(04-02-2021), Unregistered (2), Wendor(04-02-2021)

3. #2 Collapse post
    Ayaahmed is offline
    عضو جديد Array
    Accrued Payments
    0 USD
    Thanks
    1
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    اوضح لحضرتك ان ادارة المنتدي عمرها ماهتاخد اجراء ضد التلاعبات لانها هيا من البداية اللي سمحت بكدة كلام حضرتك دة المفروض لو فعليا الادارة بتقوم بدورها كادارة ان دة ميحصلش من الاساس وفعليا العضوية دي اديلها مايقارب 3 اسابيع مكتسحه صدارة المنتدي عدد الايكات غير مسجلة في بعض المشاركات اليومية لنفس العضوية تجاوز ال 100 لايك انت متخيل !!!!

نرجغ لنقطة ال اتكلم فيها الاستاذ سمارت وقال ان مفيش مقارنة بين المنتدي العرب والاجنبي ولا بين الاعضاء في المنتديين
    يافندم معي كامل احترامي لحضرتك ووقارت الادارة
    الفرق بين تفوق المنتدي الاجنبي يكمن في اشراف المشرفين
    هناك مفيش موضوع بيتم وضعة في قسم الدعم الا بيتم الرد علية وتوضيحة بشكل واضح وفي تواصل بين الادارة والاعضاء انما هنا
    احنا ناقص نصلي صلات الاستسقا ( هبوط المطر ) عشان تردو علينا

من مصلحتنا كـ اعضاء ان الوضع يكون علي اقل تقدير مناسب
    مش حابين وضع التلاعب ولا لعب العيال دة
    لم كان الدفع شهري كنا بنفرح لم بنلاق 40 دولار بنهاية الشهر انما حاليا 2 دولار ف الاسبوع يعني الشهر بـ 8 دولار

واخير محدش هيرد علينا

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

4. The Following 5 Users Say Thank You to Ayaahmed For This Useful Post:

amelhayat200(04-04-2021), Emadooz(04-03-2021), salijiji0(04-02-2021), snnaky(04-12-2021), Wendor(04-02-2021)

5. #3 Collapse post
    Forex Masr is offline
    Administrator Array
    1,978
    Accrued Payments
    947 USD
    Thanks
    388
    بعد اذن السادة
    اولاً لا داعي لإلقاء التهم علي الادارة لسبب بسيط يعلمه الجميع
    هذا المنتدي يعمل منذ عشر سنوات تقريباً والادارة عانت وتعاني من قضية التلاعب للحصول علي البونص وعدد المتلاعبين بالقواعد لدينا اكثر بكثير من المنتدي الاجنبي
    قديما ياسادة البونص كان يحتسب علي عدد المشاركات والمواضيع
    ووجدنا حينها فيضان من المواضيع المنسوخة
    السؤال هنا هل المنتدي الاجنبي يعاني من نفس قدر المواضيع المنسوخة؟ الاجابة لا وليس بسبب ان الادارة لديهم تحذف المواضيع المنسوخة ولكن الاعضاء المتلاعبين لديهم اقل
    المنتدي العربي يتميز عن البقية بكم رهيب من الاعضاء المخالفين!!!نعم
    لدي في الكنترول قائمة بمئات الاعضاء اللذين تم حذف وايقاف عضوياتهم
    هل يعلم احد ان الادارة في السنوات الماضية قامت بإيقاف وحذف عضويات بالمئات!!! هل يعلم احد ان الادارة حذفت الآف المواضيع والمشاركات!!! المشكلة ان العضو يبحث عن الامور الخاصة به فقط واعتذر وسوف احاول ان اجد تعبير جيد دعوني اقول ان العضو (ينسي) اي شئ اخر ويلقي التهم علي الادارة احياناً
    وبخبرة سنوات في المنتدي اكتشفنا ان اضافة البونص علي عدد المشاركات امر لن يفلح نظراً لعدد المواضيع المنسوخة
    لماذا؟؟؟؟
    لان الفحص اليدوي المستمر لعشرات المواضيع يوميا علي محرك جوجل للتأكد من حصرية هذه المواضيع يجعلنا نحتاج وقت فوق وقتنا
    سوف يسأل البعض لماذا لا نعين مشرفين للمساعدة في الامر؟ سؤال جيد
    الاجابة هي اننا فعلنا ذلك منذ سنوات وقمنا بتعيين حوالي عشرة مشرفين فقط للمراقبة والفحص ولكن الامر لم يفلح ايضا ولم تحل المشكلة
    فقامت الادارة في السنوات الاخيرة بتغيير طريقة اضافة البونص وجعلته بناء علي مدي شهرة العضو وعدد المعجبين والمتابعين لمشاركاته
    لنجد ايضا بعض المتلاعبين يقومون بإنشاء جروبات لتنسيق الامر بينهم
    قمنا بإيقاف اغلبهم لنجد بعدها الامر يتكرر مرة وأخري
    ان البونص ياسادة الذي يتم تحصيله من المنتدي ناتج عن عدة عوامل (سبق وذكرنا عشرات المرات انه لا يوجد تدخل بشري في تحديد قيمة البونص لأي عضو) والاسكريبت الذي يقوم باحتساب قيمة البونص يستند علي بعض المعادلات
    ومنها الاعجابات التي يحصل عليها العضو من مشاركاته
    وأما ان كان هناك جروبات واتس او فيسبوك او غير ذلك للتنسيق بين الاعضاء الذين يتلاعبون بالقواعد (جروبات تبادل الاعجاب والشكر) فلا يعقل تعقب جروبات يتم غلقها وفتحها من جديد بشكل شبه يومي
    ولا ننسي ان اي نشاط علي الانترنت يمكن انتهاك قواعده عن طريق جروبات التبادل وهذا الانتهاك لسنا وحدنا فقط من نعاني منه حيث نري مثلاً جروبات تبادل الاشتراكات علي اليوتيوب والفيسبوك وعمل مشاهدات وزيارات وهمية.
    فأرجوا ان لا نقصوا علي الادارة
    مهما كانت قوة الادارة في اكتشاف التلاعب يبقي العامل الفيصل وهو اخلاق الشخص نفسه الذي يستطيع ان يجد ثغرات لأي قواعد
    لينتهكها ويأخذ حق غير حقه

ويجب ملاحظة ان مهما وصل التلاعب من مجموعة من الاعضاء وصعوبة سد الثغرات التي يقومون بها بشكل مستمر الا ويجب التأكد أيضاً من شئ مهم للغاية وهو
    ان العضو الذي لا يخالف القواعد ويعمل بطريقة عادلة ويكتب مواضيع ومشاركات فعالة فحتماً وبمرور الوقت سوف يجد من يسانده ويشكره
    علي مواضيعه لان المواضيع المتميزة عن حق تجلب الزوار من جميع محركات البحث للاطلاع عليها والاستفادة منها ولا تجذب فقط اعضاء المنتدي.

تحياتي لحضراتكم

6. The Following 13 Users Say Thank You to Forex Masr For This Useful Post:

amelhayat200(04-04-2021), Ayaahmed(04-03-2021), Ayman Abdellatif(04-02-2021), a_hessen(04-02-2021), capoeira(04-09-2021), Emadooz(04-03-2021), hunter_world(04-06-2021), mido elshabrawy(04-11-2021), mostafaamr(04-03-2021), ohabaiba(04-03-2021), tazi larbi(04-02-2021), Unregistered (1), Wendor(04-02-2021)

7. #4 Collapse post
    Ayaahmed is offline
    عضو جديد Array
    Accrued Payments
    0 USD
    Thanks
    1
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    سعيدة جدا برد حضرتك سيادة المشرف
    برغم اني كنت فاقدة الامل في اي رد واسفه ان دة توقعي ال مبني علي امثلة الاعضاء في قسم الدعم

اولا : بحكم المواضيع الحصرية احب الفت انتباه حضرتك انه من الصعب جدا ابتكار موضوع حصري في الفوركس لان تقريبا كل المنتديات
    اتكلمة عن المجال بمختلف وادق التفصيل
    فبيكون الحديث في اغلب الموضيع عبارة عن توضيح وجهة النظر من خلال مفهوم السائل والمجيب

مثال علي كدة العضو السابق المحترم اللي مبقيش بيشارك في الوقت الحالي وردوة من وجهة نظري كانت الافضل ولازالت
    mido_elshabrawy
    وبرغم كدة هيا مش حصرية لاكنها فيها كم واضح وصريح من المعلومات

ثانيا شخصيا مش بنكر مقدار الجهد ال تم بذلة بالفعل لاكني شايفة ان حضراتكم اكتفيتم من بذل الجهد في مكافحة التلاعبات
    ودة اللي خلال تكدس المتلاعبين يكون بعدد كبير في الوقت الحالي بسبب تدهور الاوضاع وصعوبة الحصول علي البونص بالطريقة الصحيحة

ثالثا من ناحيت تعيين مشرفين يساعدو في ابراز الاعضاء اللي بتقوم بالتلاعب ومن بين الاعضاء اللي بتشارك في الوقت الحالي
    اللي اقدر اقول انهم مش مكملين 100 عضو حاليا
    بقترح علي حضرتك انك ممكن توكل بعض الاعضاء القدامة بالمنتدي بشكل شفوي في التبليغ عن اي عضوء يقوم بالتلاعب بعد التاكد من ذلك بالدلائل

طيب عندنا مشكلة وحضرتك وضحتها وهيا الجروبات باشكالها المختلفة
    1 ودي حلها ظاهري جدا هيكون بتبادل الايكات كمثل للتوضيح لو مشاركاتي كلها اخدت لايكات من عضو معين فهنا هتكون واضحة جدا
    2 عدد لايكات غير مسجل بشكل غير طبيعي زي العضوية بتاعة العضوا اللي ظاهر في الاسكرينة باول مشاركة واللي بترجع للعضو
    alaa_80
    [https:// forex-arabic .com /member. php?94197-alaa_80
    300 مشاركة بعدد لايكات اكتر من منك شخصيا
    وزي عضويتي انا برضة لاني حبيت اجرب الطريقة التلاعبية دي قولت في نفسي يمكن تجيب نتيجة

3 موضع النسخ من الصعب جدا اننا نقدر نميز بين النسخ والكتابة الفعلية لان محتوي التعبير كــ مثال علي تعريف الاسبريد هوا واحد سواء كتعريف من كتاب
    او موقع انترنت اخر لاكن المعني هيظر في بعض الكلامات في التعبير من خلال شخصية الفرد واستمرارة او انقطاعة لان اللي بيكتب بتكون لية وجه نظر بيعبر
    عن محتوي المعلومات اللي عايز يوصلها من خلالها اما في حالت النسخ فحرفيا هوا بينسخ واجهات نظر مختلفة تماما عن بعضها

4 بالنسبة للاعضاء اللي بتكتب فعليا ولا تلجي للنسخ نظام البونص اسبوعي ومشاركة العضو في محور محركات البحث والسيوي ممكن ياخد اكتر من الفترة
    دي بالتالي لو العضو كتب مشاركة وتم ظهور بعد مثلا 8 ايام من كتابتها في محرك البحث لن تعود اي فائدة علي العضو بسبب انتهاء فترة تحصيل البونص

رابعا
    شخصيا معنديش اي مانع اني ابداء معي حضرتك اسبوع كامل في تتبع كل الاعضاء وتوضيح الاعضاء اللي بتقوم بالتلاعب
    بشكل فعلي من خلال الاستناد علي افعالهم داخل المنتدي علي ان يتم تطبيق قواعد حملة البونص عليهم

في المقابل
    محتاجين وعد من حضرتك انك تساعدنا في اننا نرجع تاني لنفس المستوي اللي كنا فية واننا ندخل في منافسة معي المنتدي الاجنبي من ناحية التنظيم والمشاركات
    وفي نفس الوقت تساعد في رفع القيود اللي فرضتها الشركة علي الاعضاء في المنتدي العربي من ناحية البونص

لان بجد كـ اعضاء يئسنا
    ومش فرحنين ولا عاجبنا ال كام سنت اللي بتوصلنا بنهاية الاسبوع ولا حتي علي طريقة التواصل بين الادارة والاعضاء

شخصيا اعرف اعضاء كتير سابت المنتدي برغم ان مشاركاتهم من غير اي تلاعب ومش محتاجة اني اكتب اسمائهم
    للاسف كان بيوصلهم بونص اقل من دولار في الاسبوع واعتقد ان من صلحيات حضرتك انك تقدر تشوف مقدار البونص وممكن تراجع دة في السجلات

كمان حاجة بعيدة كل البعد عن النقاش دة
    في اعضاء هنا في المنتدي بتعتمد علي البونص بشكل مساهد او بشكل اساسي في توفير احتياجاتهم ومستلزماتهم كعمل جانبي بدون ايداع
    ودة مش عيب لان في الاول والاخر الهدف من الفوركس هوا تحقيق الارباح والهدف من المشاركة في المنتدي هوا الحصول علي البونص

فبتمنا من الاعضاء زوات الخلق انها لا تتردد في المساهة بما يناسب المصلحة العامة للجميع

8. The Following 6 Users Say Thank You to Ayaahmed For This Useful Post:

amelhayat200(04-04-2021), Emadooz(04-03-2021), hunter_world(05-18-2021), MahmoudGz(04-03-2021), snnaky(04-12-2021), tazi larbi(04-03-2021)

9. #5 Collapse post
    ilyas omari is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    990 USD
    Thanks
    1,015
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

التلاعبات دي مستمرة و ليس من يوم او يومين فهذا الأمر يحصل من فترة طويلة

فنحن لا يهمنا هذا الأمر لان اي شغل لو بزنس تلاقي الجيد و تلاقي الكويس حتى عند من يعملون في البناء لبناء عمارات او اي منشأة تلاقي من يعمل بجهد و تلاقي العكس تماما له

المشكلة هي مشكلتين : الأولى هو ان يلي بينسخ و بيكتب كلام فاضي بيأخذ بونص و يلي عاصر دماغه و مضيع وقته و يحط شيئ كويس للمنتدى ملوش بونص
    و الثانية منذ متى و نحن نعاني من قلة البونص من شهر 7 السنة الماضية و الأمر متواصل على نفس الواير دا هو الخلل بحيث لو ان الاسكريبت زي ما قلت انه هو من يحسب كان بقى يعطي للناس كما كان يعطيها و ليس ما يحدث اليوم و البارحة و سيحدث غدا بونص ملوش لازمة سنتات هذا هو المشكل الذي نحن نبحث عن حل له وليس التجاوزات

و المشكلة الثالثة دي هو ليه الإدارة متردش على الأعضاء و مشكلة البونص و تغير الحالة الي الجيد دا هو التجاوز بحد ذاته فاين نحن من هذا لو قررنا المثانة بين الأجنبي و العربي فالفرق ان الأعضاء في الأجنبي وجدوا من يجيب عن تساؤلاتهم و جدوا مسؤولين ليردوا على أسئلتهم و هيك بيكون كل شيئ جيد و لكن بالمقابل العربي العكس تماما فالادارة تغفل عن هذا و لا تتجاوب مع الأعضاء ولا تحل ليها مشاكلها فطالما ان المسؤول بحد ذاته خاربها فأكيد لا نغضب من العضو لما هو يتجاوز القوانين

الكلام الذي قلته ايها المدير ليس له علاقة كليا بالبونص و مشكلتنا نحن نريد بونص و ليس الموضوع الذي تكرر الحديث عنه منذ سنوات فأحترمول من يقدمون للمنتدى الأفضل دا اولا وقتها تجد باقي الأعضاء من تجاوز و لم يعمل بما ينصه القانون هنا
    و لذلك عليك كمدير و كمشرفين الاهتمام بالمنتدى و أعضائه حتى هم كذلك يهتمون بما تفعلون و لكن العكس تماما صحيح

هل تكلمت عن مسابقة الاجوبة؟ لا
    هل تحدثت عن البونص؟ لا
    هل تم معاقبة من ينسخ؟ لا
    هل تم الرد على تساؤلات الأعضاء؟ لا
    هل يعطي لكل ذي حق حقه؟ لا
    و الف لا فالمشاكل ليس فينا فلما تجد نفسك طول الوقت تكتب و تعصر دماغك و تتعب ووقتك ضايع و آخر اسبوع تلاقي سنتات دا مش حرام دا عيب كبير
    لما انا شخصيا بعثت سكرين للشركة و الدعم بشغل شهر كامل متعداش 2دولار الموظف تحول من موظف الي شخص مستغرب ما يحصل و زعل عما رآه
    باختصار شديد لنا الله و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

10. The Following 4 Users Say Thank You to ilyas omari For This Useful Post:

amelhayat200(04-04-2021), naif111(04-04-2021), salijiji0(04-06-2021), Unregistered (1)

11. #6 Collapse post
    amelhayat200 is offline
    عضو ماسى Array
    Accrued Payments
    230 USD
    Thanks
    10,433
    SubscribeSubscribe
    subscribed 1
    السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
    بالفعل يعطيكم الف عافية على مجهوداتكم وتعبكم في محاولة تنقية المنتدى ان صح التعبير من بعض الاشخاص الذين يعتمدون على طريقة النسخ واتخاذ مبدأ التلاعب في مشركاتهم ،
    لكن المشكل هنا هل بقية الاعضاء يذهبون ضحية الكثيرين
    هناك مثلا عضوا يتحصل على اكبر عدد من البونص لتجد ان له شكر مسجل بكم هائل هذا ما جعل الكثيرين يتبعونه باللجوء الى البحث عن ليكات مسجلة بكل الطرق ليتوضح الامر ان امر منح العضو بونص اكبر مادفع الاخرين الى حذو هذا الاتجاه ليس على سبيل الاحتيال بل بحثا عن طريقة فعالة لكسب البونص ،المشكل القائم حاليا ويجب التركيز عليه هو النزوج الكبير للاعضاء خاصة المتميزون الى المنتدى الاجنبي وهذا ماتلاحضه عند دخولك للمنتدى والكفاءات اثبتت وجودها هناك بشكل مميز دون الاعضاء الاخرين غالبا مايثبت ان المنتدى العربي كان يتميز بوجود هاته الكفاءات وهذا قد يشكل ضعفا كبيرا وتراجعا ملحوضا للمنتدى العربي مع مرور الوقت قد يؤدي قريبا نضرا للعقوبات الصارمة ومنع البونص المتواصل ربما الى زواله لاقدر الله وهذا طبعا لايرضي الجميع

12. الاعضاء التاليين يشكرون amelhayat200 علي هذه المشاركة المفيدة

Unregistered (1)

13. #7 Collapse post
    naif111 is offline
    عضو ماسى Array
    Accrued Payments
    1111 USD
    Thanks
    6,695
    SubscribeSubscribe
    subscribed 5
    ويجب ملاحظة ان مهما وصل التلاعب من مجموعة من الاعضاء وصعوبة سد الثغرات التي يقومون بها بشكل مستمر الا ويجب التأكد أيضاً من شئ مهم للغاية وهو
    ان العضو الذي لا يخالف القواعد ويعمل بطريقة عادلة ويكتب مواضيع ومشاركات فعالة فحتماً وبمرور الوقت سوف يجد من يسانده ويشكره
    علي مواضيعه لان المواضيع المتميزة عن حق تجلب الزوار من جميع محركات البحث للاطلاع عليها والاستفادة منها ولا تجذب فقط اعضاء المنتدي.

للاسف كلامك غير واقعي لأسباب كثيره يعني البونص الان وقبل فتره واضح ان هناك فرق يعني شخص يحصل على 100 دولار او 200 في اواخر السنة السابقة ويقوم بكل ما ذكرته انت فجأه يصبح يحصل على بضعة دولارات او سنتات هذا امر غير منقي واذا لم يتغير شيئ فيها يقوم به العظو فهذا يعني ان التغيير من طرف الشركة او السكريب او ايا كان الشيئ المسؤول على توزيع البونص واحتسابه

ايضا هناك انانية في المنتدى اذا لم نحتسب المخالفين واللي عددهم كبير فان البقية التي تعمل لا يدعمون بعضهم البعض يعني لك ان تكتب ما تشاء من المواضيع القيمة والمفيدة في النهاية ستجد الاغلبية تذهب الى الموضوع التافه الذي يسهل كتابة رد فيه على سبيل المثال لو شخص كتب موضوع يتكلم عن التحليل الموجي واخر كتب موضوع عن الرافعة المالية والي يوجد مثله الاف المواضيع المكررة تجد الكل يسعى نحو الموضوع التافه حول الرافعة المالية اما صاحب الموضوع الذي ليه قيمة واضافة ويستحق المناقشة تجد الناس لا تشارك فيه ولا تدعم صاحبه حتى بشكر على مجهوده هذا يعني ان من يبحث عن تفاعل في النهاية سيحتاج لعمل مواضيع تافهه

اما عن الزوار من محركات البحث خلينا نكون صرحاء اذا انت زرت منتدى من محرك بحث على تضع شكر على المشاركات التي تقرأها؟ طبعا لا والف لا

بالنسبة للمنتدى الاجنبي فقد كان يعاني من نفس ما هو هنا بدون زيادة ولا نقصان كمية في كمية النسخ وغيرها ولاكن الفرق هناك الادارة لاحظ عدد الاعضاء الذين تم حظرهم في يوم واحد بدون تحذير ولا هم يحزنون

وادخل على هذا الموضوع لترى كيف انه يتم المراقبة بشكل مستمر https://forum.mt5.com/showthread.php...stration/page4

لو ان الادارة تقوم بنفس المجهود هنا سيختفي 90 في المئة من الاعضاء الذين يقومون بالنسخ خلال اسبوع واحد

كذالك الرد على الاعضاء بالكاد يكون موجود او يكون الموضوع المطروح قد مر عليه اسبوع او اسبوعين او ربما اكثر حتى تكون هناك استجابه مش لازم يكون الرد الكافي الشافي ولاكن على الاقل يكون الرد سريع حتى يحس العضو ان هناك احد يدير المنتدى

اغلب من كانو فعالين في المنتدى اختفو بالرغم من انهم كانو يقومون بكل ما قلته الا انهم لم يحصلو على البونص المستحق فعلا مقارنة بمن يتحايل لأن الظروف في المنتدى هنا مهيئة لمن يريد ان يتحيل فقط وعندما يأتي الرد بان النظام الى او اننا راسلنا الشركة وفي انتظار الرد فهذا كانكم تدفعون من تبقى لسلوك نفس نهج التحايل او ترك المنتدى

بالمناسبة عدم وجود عدل في توزيع البونص بدأ منذ نن تحول النظام الى اسبوعي وقتها انا شخصيا كنت احصل على متوسط 300 دولار اسبوعيا وغيري يقوم بنفس المجهود ويحصل على 50 دولار او ربما حتى اقل من 10 دولارات ومنذ ذالك الوقت والناس تطالب بتفسير تخيل يعني كم شهر مر من وقتها دون ان يتم ايجاد حل فعلي غير عبارة " راسلنا الشركة " و ال"نظام توزيع الي"
    إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

14. The Following 4 Users Say Thank You to naif111 For This Useful Post:

amelhayat200(04-04-2021), salijiji0(04-05-2021), tazi larbi(04-04-2021), Unregistered (1)

15. #8 Collapse post
    Loaiy is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    32 USD
    Thanks
    95
    SubscribeSubscribe
    subscribed 1
    سهل ممتنع
    سوق الفورکس مجال عجیب ! جمع الاضداد ! جمع التناقضات ! عجیب !
    عن نفسی اقول ان الفورکس صعب ! جدا صعب !
    قواعده السهله او الدخول السهل لسوق یجعل منه للکثیر وارى ان سوق الفوركس من اصعب الاسواق الموجوده ويحتاج الى خبره كبيره للنجاح فيه

16. The Following 5 Users Say Thank You to Loaiy For This Useful Post:

Unregistered (5)

17. #9 Collapse post
    salijiji0 is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    5274 USD
    Thanks
    12,725
    SubscribeSubscribe
    subscribed 8
    Quote Originally Posted by Forex Masr
    بعد اذن السادة
    ان البونص ياسادة الذي يتم تحصيله من المنتدي ناتج عن عدة عوامل (سبق وذكرنا عشرات المرات انه لا يوجد تدخل بشري في تحديد قيمة البونص لأي عضو) والاسكريبت الذي يقوم باحتساب قيمة البونص يستند علي بعض المعادلات

تحياتي لحضراتكم

السلام عليكم جميعا و بعد

بصراحة يا مدير المنتدى فوركس مصر , راسلتك اكثر من 5 مرات خاص و لا مرة جاوبتني , لا اعرف لماذا هل تتكبرون على الاعضاء ام انكم تعيشون في كوكب اخر غير كوكب المنتدى الذي تشتغلون فيه

مسالة الاكسبريت الذي يمنح البونص وفق معادلات كما ذكرت , لا منطق فيه اطلاقا و تاكيد كلامي هو كالتالي

انا خلال الاسبوع 47 من السنة الماضية اشتغلت عدد محدد من الردود و جالي عليها 31 دولار
    و خلال الاسبوع 48 كتبت نفس عدد الردود و جالي عليهم 0,6 سنت

و خلال الاسبوع 7 من هاته السنة عملت نفس عدد الردود و جالي 230 دولار
    و خلال الاسبوع 8 عملت نفس عدد الردود و جالي 311 دولار

فكيف تقول ان الاكسبريت يمنح البونص عبر معادلات مضبوطة و انا اشتغل بفس النسق و كل مرة يتغير البونص و لحد الساعة لم افهم اطلاقا
    كيفية ضبط بونص ثابت وفق نفس الاكسبريت

و لماذا نجد في المنتدى الاجنبي ياخد الاعضاء تقريبا بونص ثابت كل اسبوع منذ سنوات عديدة , فهل الاكسبريت الخاص بكم مجنون و اكسبريت المنتدى الاجنبي عاقل ...؟؟؟

لا داعي للتبرير و وجب اخد المسؤولية و عدم القائها على الاعضاء و على الغير لتبرير الوضع الكارثي الحاصل هنا

لم يتبق لنا سوى سماع ان الشركة خلاص ستغلق المنتدى العربي لكي يتحول الجميع الى تجارة اخرى او الانتقال للمنتدى الاجنبي لبدء مغامرة جديدة في مجال الفوركس

اضافة الى كل هذا اين هو بونص الاسبوع 10 و الاسبوع الماضي و هذا الاسبوع لحد الان لم نستلمه .

فمن سيجيبنا على هاته الاسئلة و من سيمنحنا حقنا في تطوير المنتدى بمواضيع و افكار جديدة

ننتظر ردكم مدير و مشرفي المنتدى اذا عندم رد حقيقي و عادل
    :1f603:
    إن أعجبك المحتوى فضلا وليس أمرا إدعمني بلايك ولك جزيل الشكر

18. The Following 2 Users Say Thank You to salijiji0 For This Useful Post:

amelhayat200(04-06-2021), Unregistered (1)

19. #10 Collapse post
    hunter_world is offline
    خبير فوركس مصر Array
    14,097
    Accrued Payments
    1606 USD
    Thanks
    971
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    Quote Originally Posted by Forex Masr
    بعد اذن السادة
    اولاً لا داعي لإلقاء التهم علي الادارة لسبب بسيط يعلمه الجميع
    هذا المنتدي يعمل منذ عشر سنوات تقريباً والادارة عانت وتعاني من قضية التلاعب للحصول علي البونص وعدد المتلاعبين بالقواعد لدينا اكثر بكثير من المنتدي الاجنبي
    قديما ياسادة البونص كان يحتسب علي عدد المشاركات والمواضيع
    ووجدنا حينها فيضان من المواضيع المنسوخة
    السؤال هنا هل المنتدي الاجنبي يعاني من نفس قدر المواضيع المنسوخة؟ الاجابة لا وليس بسبب ان الادارة لديهم تحذف المواضيع المنسوخة ولكن الاعضاء المتلاعبين لديهم اقل
    المنتدي العربي يتميز عن البقية بكم رهيب من الاعضاء المخالفين!!!نعم
    لدي في الكنترول قائمة بمئات الاعضاء اللذين تم حذف وايقاف عضوياتهم
    هل يعلم احد ان الادارة في السنوات الماضية قامت بإيقاف وحذف عضويات بالمئات!!! هل يعلم احد ان الادارة حذفت الآف المواضيع والمشاركات!!! المشكلة ان العضو يبحث عن الامور الخاصة به فقط واعتذر وسوف احاول ان اجد تعبير جيد دعوني اقول ان العضو (ينسي) اي شئ اخر ويلقي التهم علي الادارة احياناً
    وبخبرة سنوات في المنتدي اكتشفنا ان اضافة البونص علي عدد المشاركات امر لن يفلح نظراً لعدد المواضيع المنسوخة
    لماذا؟؟؟؟
    لان الفحص اليدوي المستمر لعشرات المواضيع يوميا علي محرك جوجل للتأكد من حصرية هذه المواضيع يجعلنا نحتاج وقت فوق وقتنا
    سوف يسأل البعض لماذا لا نعين مشرفين للمساعدة في الامر؟ سؤال جيد
    الاجابة هي اننا فعلنا ذلك منذ سنوات وقمنا بتعيين حوالي عشرة مشرفين فقط للمراقبة والفحص ولكن الامر لم يفلح ايضا ولم تحل المشكلة
    فقامت الادارة في السنوات الاخيرة بتغيير طريقة اضافة البونص وجعلته بناء علي مدي شهرة العضو وعدد المعجبين والمتابعين لمشاركاته
    لنجد ايضا بعض المتلاعبين يقومون بإنشاء جروبات لتنسيق الامر بينهم
    قمنا بإيقاف اغلبهم لنجد بعدها الامر يتكرر مرة وأخري
    وأما ان كان هناك جروبات واتس او فيسبوك او غير ذلك للتنسيق بين الاعضاء الذين يتلاعبون بالقواعد (جروبات تبادل الاعجاب والشكر) فلا يعقل تعقب جروبات يتم غلقها وفتحها من جديد بشكل شبه يومي
    ولا ننسي ان اي نشاط علي الانترنت يمكن انتهاك قواعده عن طريق جروبات التبادل وهذا الانتهاك لسنا وحدنا فقط من نعاني منه حيث نري مثلاً جروبات تبادل الاشتراكات علي اليوتيوب والفيسبوك وعمل مشاهدات وزيارات وهمية.
    فأرجوا ان لا نقصوا علي الادارة
    مهما كانت قوة الادارة في اكتشاف التلاعب يبقي العامل الفيصل وهو اخلاق الشخص نفسه الذي يستطيع ان يجد ثغرات لأي قواعد
    لينتهكها ويأخذ حق غير حقه

تحياتي لحضراتكم
    اخي انا اعلم هذا المنتدي من فتره وعارف حضرتك وعارف مجهودك واعترف انك شخصيه مميزه جدا ووقفت معايا في مره وانا اقدر دا ولا اتهم المنتدي ولا المديرين ولا شي وكلامي واضح اننا بس محتاجين انكم تبصولنا في موضع البونص ومش مهم الي يسرق ولا الي عمل اي حوار في المنتدي عشان يعلي بونص بتاعه مش مشكله والهي ولكن انتم مشين بنظام هما بس الي بيخدو عليه بونص انا حرمت اخلف قونين لمجرد اني زمان مره عملت اعاده النص المنسوخ وانا مكنتش اعرف اصلا انه ممنوع وبطلت اخالف لاني بحترم القواعد ومجهدكم صرحا وفكره المنتدي عموما ولكن انا عايز من حضرتك بس يعني تشوفنا في موضع البونص دا بس مش اكتر ونزلنا موضع جديد عرفنا بيه بس ايه مطلوب مننا عشان نعمل بونص ولكن اتمنا انك حضرتك تشيل فكره الاعجبات دي نهائي لانها من سعتها والدنيا بيظا انما بنسبا للسيتم والمرجعا انا شايف ان موضع الردود ب 10 سنت دا مناسب جدا وكل واحد اها هيتعب ولكن علي قد تعبك هتلقي فا انا شايف من رقي المتوضع انه يرجع ودا افضل بكتير من الوضع الحالي والي ينسخ اعمل تعديل بسيط تحت البوستات ونعمل فيها ابلاغ نساعدكم انكم تخشو بس علي البلاغات وبكدا هيبقي مفيش مشكله حضرتك

20. الاعضاء التاليين يشكرون hunter_world علي هذه المشاركة المفيدة

Unregistered (1)

+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2