+ Reply to Thread
Page 1 of 251 1 2 3 11 51 101 ...
Results 1 to 10 of 2502

Thread: كيف تستطيع ترجمة التحليل الكلاسيكي بشكل مناسب ؟

• Thread Tools
  1. #1 Collapse post
    كريم is offline
    عضو ذهبى Array
    Accrued Payments
    276 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0

Question كيف تستطيع ترجمة التحليل الكلاسيكي بشكل مناسب ؟

بسم الله الرحمن الرحيم

أنا باستخدم التحليل الأساسي في تحليلي و خاصة موقع فوركس فاكتوري و لكن احيانا بتيجي النتائج

عكسية و غير متناسبة مع الخبر و اذا جاءت صحيحة يتحرك السعر 20 نقطة

و عادة ما تأتي صحيحة على الدولار الكندي و الاسترالي و عكسية على الدولار

و السؤال هنا :::

كيف تستطيع ترجمة التحليل الأساسي بشكل مناسب ؟

و ما هي العملات الأكثر صدقا ؟

و ما هي خبراتك في التحليل الأساسي ؟

من اين تأتي بالمعلومات ؟

أتمنى الرد على الأسئلة جميعا و بانتظار ارائكم و خبراتكم
    Last edited by كريم; 06-22-2012 at 00:19.

2. The Following 2 Users Say Thank You to كريم For This Useful Post:

hassansalwanagy(09-13-2017), waelmma(09-14-2017)

3. #2 Collapse post
    kingman is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    1599 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    معلش اخى ممكن بس اتأكد حضرتك تقصد هنا التحليل الأساسى ام فعلا تقصد التحليل الكلاسيكى
    لأن ماأراه فى الموضوع انه بيدور حول الأخبار وكيفية التعامل معها على مافهمت اتمنى توضيح اكثر وان شاء الله نقدر نستفيد من الموضوع من خلال المناقشات الفعالة ورنا يوفقنا جميعا

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

4. #3 Collapse post
    كريم is offline
    عضو ذهبى Array
    Accrued Payments
    276 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    Quote Originally Posted by kingman
    معلش اخى ممكن بس اتأكد حضرتك تقصد هنا التحليل الأساسى ام فعلا تقصد التحليل الكلاسيكى
    لأن ماأراه فى الموضوع انه بيدور حول الأخبار وكيفية التعامل معها على مافهمت اتمنى توضيح اكثر وان شاء الله نقدر نستفيد من الموضوع من خلال المناقشات الفعالة ورنا يوفقنا جميعا
    خطأ من السرعة يا معلم

أنا اقصد هنا التحليل الأساسي

بانتظار ردك و شكرا

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

5. #4 Collapse post
    zahran is offline
    عضو ماسى Array
    Accrued Payments
    300 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    هقولك معلومه لو استخدمتها صدقنى هتكسب كتير اوى
    اشتغل على اليورو دولار فقط ومتستخدم حاجه تانى
    ايورو دلار هو الى سايق السوق كله وعتلاقىى كل التحركات ماشيه معاه
    ركز فى الزوج دا ااوى لانى من وجهه نظرى انه يحترم التحيل الفنى احترام كليا

6. الاعضاء التاليين يشكرون zahran علي هذه المشاركة المفيدة

one12(07-03-2017)

7. #5 Collapse post
    kingman is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    1599 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    هو عموما تحليل الأخبار مش بيبقى بالسهولة وخصوصا طبعا اخبارالدولار لأنه بيبقى فيه اخبار نتائجها عكسية للدولار مش طردية والعلاقة مابين الداو والدولار
    وبتختلف طرق التعامل معاها فيه اللى بيريح دماغه ويدخل بطريقة الأوامر المعلقة على بعض الأخبار القوية ويريح راسه
    ودى برده بعتبرها طريقة فعالة مع بعض الأخبار القليلة القوية ولكنها لاتصلح نهائى على اخبار الدولار من وجهة نظرى
    وفيه بيحاول يتابع الخبر وتأثيره فى كل مرة بعد دراسته ومعرفة ماهيته وتأثيره فى الأقتصاد وبناءا عليه بيحدد حسب نتيجته على تأثيره على السعر وطبعا اى خبر ممكن تأثيره تختلف من فترة لفترة حتى ان كان بنفس النتيجة لأختلاف الظروف المحيطة به
    وانا حاليا بحاول بفضل الله اتعرف على الأساسى اكثر واتعامل معاها من خلال القراءة والتدريب عملى على الشارت فى متابعة تأثير الخبر على السعر

8. #6 Collapse post
    كريم is offline
    عضو ذهبى Array
    Accrued Payments
    276 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    Quote Originally Posted by zahran
    هقولك معلومه لو استخدمتها صدقنى هتكسب كتير اوى
    اشتغل على اليورو دولار فقط ومتستخدم حاجه تانى
    ايورو دلار هو الى سايق السوق كله وعتلاقىى كل التحركات ماشيه معاه
    ركز فى الزوج دا ااوى لانى من وجهه نظرى انه يحترم التحيل الفنى احترام كليا
    يا عزيزي أنا لا اتكلم عن التحليل الفني و بتكلم عن التحليل الأساسي

او تحليل الأخبار و تأثيره على سعر العملة و شكرا على ردك

هو عموما تحليل الأخبار مش بيبقى بالسهولة وخصوصا طبعا اخبارالدولار لأنه بيبقى فيه اخبار نتائجها عكسية للدولار مش طردية والعلاقة مابين الداو والدولار
    وبتختلف طرق التعامل معاها فيه اللى بيريح دماغه ويدخل بطريقة الأوامر المعلقة على بعض الأخبار القوية ويريح راسه
    ودى برده بعتبرها طريقة فعالة مع بعض الأخبار القليلة القوية ولكنها لاتصلح نهائى على اخبار الدولار من وجهة نظرى
    وفيه بيحاول يتابع الخبر وتأثيره فى كل مرة بعد دراسته ومعرفة ماهيته وتأثيره فى الأقتصاد وبناءا عليه بيحدد حسب نتيجته على تأثيره على السعر وطبعا اى خبر ممكن تأثيره تختلف من فترة لفترة حتى ان كان بنفس النتيجة لأختلاف الظروف المحيطة به
    وانا حاليا بحاول بفضل الله اتعرف على الأساسى اكثر واتعامل معاها من خلال القراءة والتدريب عملى على الشارت فى متابعة تأثير الخبر على السعر

رد جميل و استفدت شبكل منه

و كنت عايز اجابة السؤال التاني

اللي هو ما هو العملات الأكثر احتراما للخبر

و تأتي متوافقه معه و شكرا

9. #7 Collapse post
    najoull19 is offline
    عضو نشيط Array
    Accrued Payments
    32 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    اضن ان التحليل الاساسي مهم في الفوركس وعن نفسي فانا اعتمد عليه كتيرا

10. #8 Collapse post
    kingman is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    1599 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    Quote Originally Posted by كريم
    يا عزيزي أنا لا اتكلم عن التحليل الفني و بتكلم عن التحليل الأساسي

او تحليل الأخبار و تأثيره على سعر العملة و شكرا على ردك

رد جميل و استفدت شبكل منه

و كنت عايز اجابة السؤال التاني

اللي هو ما هو العملات الأكثر احتراما للخبر

و تأتي متوافقه معه و شكرا
    بالنسبة ليا بفضل اتعامل مع الأخبار مع عملات السلع زى الكندى والأسترالى والنيوزلاندى بيحترموا الأخبار اكثر وخصوصا مع اخبار قوية زى البطالة والتوظيف والأخبار الربع سنوية وكده وتابعهم مع الأخبار القوية ان شاء الله هتستفيد

11. #9 Collapse post
    كريم is offline
    عضو ذهبى Array
    Accrued Payments
    276 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    Quote Originally Posted by najoull19
    اضن ان التحليل الاساسي مهم في الفوركس وعن نفسي فانا اعتمد عليه كتيرا
    شكرا على ردك و أنا بصراحه مستفدتش اي حاجه و لا في اجابة لأي سؤال ؟

يا ريت من حضرتك تفيدنا و شكرا

بالنسبة ليا بفضل اتعامل مع الأخبار مع عملات السلع زى الكندى والأسترالى والنيوزلاندى بيحترموا الأخبار اكثر وخصوصا مع اخبار قوية زى البطالة والتوظيف والأخبار الربع سنوية وكده وتابعهم مع الأخبار القوية ان شاء الله هتستفيد
    اها تمام رد جميل يا ريس يعني تقريبا العملات المصاحبه للدولار بتكون جيدة في الأخبار اما

الدولار و اليورو مبتكونش اكثر صدقا و شكرا على الرد

12. #10 Collapse post
    deadlyfox is offline
    عضو ذهبى Array
    Accrued Payments
    278 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    التحليل الاساسى محتاج حد صاحب خبرة كبيرة
    وانا مش بقدر اتعامل معاه بصراحه

+ Reply to Thread
Page 1 of 251 1 2 3 11 51 101 ...

Subscribe to this Thread (16)