+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2
Results 1 to 10 of 19

Thread: ترتيب العلامات الانعكاس هام جدا جدا جدااااااااااا3

• Thread Tools
  1. #1 Collapse post
    محمد السيد محمد is offline
    Banned Array
    Accrued Payments
    1591 USD
    Thanks
    0

ترتيب العلامات الانعكاس هام جدا جدا جدااااااااااا3

وقفنا في الموضوع السابق عند العلامة الثالثة وقلنا انه يجب ان تكون الشمعات الانعكاسية في مجموعها تكسر الهاي للشمعة الهابطة الأخيرة ، واننا عندما نرى ذلك لانتردد في غلق اي صفقة بيع احنا فاتحينها لكن ما ينفعش نخش مباشرة صفقة شراء الا بعد ظعور العلامة الرابعة
    وقلنا ان علينا ان نجيب على سؤالين هما
    الأول هل العلامات الثلاثة دي ممكن تظهر على شمعة واحدة ؟؟ والاجابة ايوة وهي الهامر .. وهي مجموع الشمعة
    الهابطة ام ذيل والشموع الصاعدة الكاسرة للاتجاه فيها .. وانت لو طلعت للفريم الأعلى ستتاكد من ذلك ..
    الثاني هل يمكننا قياس قوة الانعكاس ؟؟ والاجابة نعم .. كيف .. اقولك
    اذا جاءت الشمعة الصاعدة الأولى فكسرت هاي الشمعة الهابطة وحدها نطمئن ان الانعكاس سيكون قوى
    اما اذا احتاجت لشمعة او عدد من الشموع الصاعدة لكسر هاي الشمعة الهابطة فان الانعكاس سيكون
    ضعيف ويشبه التصحيح ..
    طيب الانعكاس ضعيف والانعكاس قوي هيفيد الكلام ده بايه ؟؟ هيفيد طبعا وانت بتاخد قرار صفقة الشراء التي تنوي الدخول فيها فان كان الانعكاس ضعيفا فستدخل والتارجت بتاعك يكون صغير وربما تفضل عدم الدخول .. أما اذا كان الانعكاس قوى فسيكون الهدف اكبر ويمكنك تحديده وترك المنصة دون راقبة ..
    معلش احنا لسة ما قلناش هندخل صفقة الوقت .. هاتقوللي طالما فيه كسر وغلق بعد الكسر عليى اني انط في السوق زي ما قال ديمارك .. اقولك كلام ديمارك على راسنا من فوق لكن انا لي راي تاني اسمعه لو حبيت واللي عاوز تاخد بيه دي حريتك الشخصة لكن انا شايف انه مش هيبقى صح واسمع كلام تاجر مسكين زي حلاتي يمكن تكسب اكتر .. احنا يامعلم مش هنخش بعد الكسر احنا هنستني لما السعر يصحح .. يعني يهبط تاني فاذا وصل الى نهاية اللو للشمعة الهابطة يبقى فعلا كان بيصحح ماكانش بينعكس وكان هيخدعني والحمد لله ما دخلتش اما اذا حاول الوصول فلم يتمكن وعمل قاع تانية اعلى من القاع اللي عملتها الشمعة الهابطة يبقى كده بيقوليي انا فعلا كونت لك اتجاه صاعد فيه القاع اعلى من القاع .. وممكن نقارنه باي مؤشر زخم زي الاستوكاستيك مثلا سنجد دايفرجنس
    طيب اناكده مش هعرف انها قاع الا لما الشمعة تغلق وييجي شمعتين بعدها اللو بتاعهم اعلى منها اقولك مضبوط
    هتقوللي .. طيب ادخل امتى اقولك من القاع التالية لهذه القاع .. وانا شخصيا بعد ما بتتكون القاع الثانية بارسم قناة الاتجاه عشان اعرف اصطاد القاع .. كده ابقى انهيت الكلام عن الترتيب لعلامات الانعكاس ..وارجو انه يكون مفهوم .. وانا من عادتي اجمع كل المواضيع في موضوع واحد مختصر عشان نجمع الفكرة ومانتوهش من بعض وهنقراه تخت عنوان اختصار ترتيب العلامات للانعكاس هام جدا جدا جدااااااا .. فالى هناك

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

2. #2 Collapse post
    hpacer is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    450 USD
    Thanks
    8
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    بسم الله الرحمان الرحيم اتمنى التوفيق لكل الاعضاؤ في هذا المنتدى الرائع
    فعلا موضوع جميل ورائع حقا مشكور عليه اخي العزيز
    اتمنى التوفيق للجميع ان شاؤ الله....

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

3. #3 Collapse post
    adil17 is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    635 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    مشكور اخي الكريم على طرحك لهذا الموضوع القيم و الذي استفدنا منه كثيرا و نتمنى ان تستمر معنا بنفس المنوال

4. #4 Collapse post
    emya is offline
    Banned Array
    Accrued Payments
    143 USD
    Thanks
    11
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    مشكور اخي الكريم على هذه المعلومات المفيدة استفدت منه الله يخليك و نظل هكذا دائما نستفيد من موضوعات هذا المنتدي الرائع

5. #5 Collapse post
    rafiq18 is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    63 USD
    Thanks
    1
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    السلام عليكم و رحمة اله تعالى و بركاته
    مشكور أخي الكريم على المواضيع التي تشاركوننا بها في فهم الفوركس.
    للتنبؤ بالحركة المستقبلية للسعر يجب فهم جيدا الشموع اليابانية
    سلام

6. #6 Collapse post
    xdorex is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    781 USD
    Thanks
    13
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    اين هو الموضوع السابق اخي الغالي’؟؟ صحيح موضوع جيد عن الشمعه الانعكاسيه شكرا لك على الطرح وبارك الله فيك... ودي وتقديري
    لا تنسى دعاء دخول السوق

"لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو حي لا يموت بيده الخير وهو على كل شيء قدير"

Trade with news you will never loss! :)

7. #7 Collapse post
    مصراوى is offline
    Banned Array
    Accrued Payments
    1210 USD
    Thanks
    0
    بالفعل موضوع ممتاز جدا ولابد من الاهتمام بالشموع اليابانية والتعرف على الاشكال المختلفة لها لان كل شمعة تدل على امر معين فى التداول من ارتفاع او انخفاض

8. #8 Collapse post
    Bouani is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    627 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    السلام عليكم و رحمة الله عز و جل
    مشكور يا غالي على التوضيح و لا بد من معرفة الانعكاس جيدا و ما يدل عليه
    و ذلك لأنه مهم للغاية و ممكن يقلب توجهات السوق و ممكن يخسر المتداول كتير كتير
    تقبل مروري

9. #9 Collapse post
    catw is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    340 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    مشكور اخى على موضوعك
    ترتيب العلامات الانعاكس هام جداجدا
    واتمنى منك المزيد من الابداع والتميز
    ولا تحرمنا من جديدك تقبل تحياتى وتقديرى

10. #10 Collapse post
    gehad87 is offline
    Banned Array
    Accrued Payments
    3224 USD
    Thanks
    27
    Quote Originally Posted by محمد السيد محمد
    وقفنا في الموضوع السابق عند العلامة الثالثة وقلنا انه يجب ان تكون الشمعات الانعكاسية في مجموعها تكسر الهاي للشمعة الهابطة الأخيرة ، واننا عندما نرى ذلك لانتردد في غلق اي صفقة بيع احنا فاتحينها لكن ما ينفعش نخش مباشرة صفقة شراء الا بعد ظعور العلامة الرابعة
    وقلنا ان علينا ان نجيب على سؤالين هما
    الأول هل العلامات الثلاثة دي ممكن تظهر على شمعة واحدة ؟؟ والاجابة ايوة وهي الهامر .. وهي مجموع الشمعة
    الهابطة ام ذيل والشموع الصاعدة الكاسرة للاتجاه فيها .. وانت لو طلعت للفريم الأعلى ستتاكد من ذلك ..
    الثاني هل يمكننا قياس قوة الانعكاس ؟؟ والاجابة نعم .. كيف .. اقولك
    اذا جاءت الشمعة الصاعدة الأولى فكسرت هاي الشمعة الهابطة وحدها نطمئن ان الانعكاس سيكون قوى
    اما اذا احتاجت لشمعة او عدد من الشموع الصاعدة لكسر هاي الشمعة الهابطة فان الانعكاس سيكون
    ضعيف ويشبه التصحيح ..
    طيب الانعكاس ضعيف والانعكاس قوي هيفيد الكلام ده بايه ؟؟ هيفيد طبعا وانت بتاخد قرار صفقة الشراء التي تنوي الدخول فيها فان كان الانعكاس ضعيفا فستدخل والتارجت بتاعك يكون صغير وربما تفضل عدم الدخول .. أما اذا كان الانعكاس قوى فسيكون الهدف اكبر ويمكنك تحديده وترك المنصة دون راقبة ..
    معلش احنا لسة ما قلناش هندخل صفقة الوقت .. هاتقوللي طالما فيه كسر وغلق بعد الكسر عليى اني انط في السوق زي ما قال ديمارك .. اقولك كلام ديمارك على راسنا من فوق لكن انا لي راي تاني اسمعه لو حبيت واللي عاوز تاخد بيه دي حريتك الشخصة لكن انا شايف انه مش هيبقى صح واسمع كلام تاجر مسكين زي حلاتي يمكن تكسب اكتر .. احنا يامعلم مش هنخش بعد الكسر احنا هنستني لما السعر يصحح .. يعني يهبط تاني فاذا وصل الى نهاية اللو للشمعة الهابطة يبقى فعلا كان بيصحح ماكانش بينعكس وكان هيخدعني والحمد لله ما دخلتش اما اذا حاول الوصول فلم يتمكن وعمل قاع تانية اعلى من القاع اللي عملتها الشمعة الهابطة يبقى كده بيقوليي انا فعلا كونت لك اتجاه صاعد فيه القاع اعلى من القاع .. وممكن نقارنه باي مؤشر زخم زي الاستوكاستيك مثلا سنجد دايفرجنس
    طيب اناكده مش هعرف انها قاع الا لما الشمعة تغلق وييجي شمعتين بعدها اللو بتاعهم اعلى منها اقولك مضبوط
    هتقوللي .. طيب ادخل امتى اقولك من القاع التالية لهذه القاع .. وانا شخصيا بعد ما بتتكون القاع الثانية بارسم قناة الاتجاه عشان اعرف اصطاد القاع .. كده ابقى انهيت الكلام عن الترتيب لعلامات الانعكاس ..وارجو انه يكون مفهوم .. وانا من عادتي اجمع كل المواضيع في موضوع واحد مختصر عشان نجمع الفكرة ومانتوهش من بعض وهنقراه تخت عنوان اختصار ترتيب العلامات للانعكاس هام جدا جدا جدااااااا .. فالى هناك

موضوع ناقص كتير على فكرة لو انت هتتكلم عن التحليل وعلامات
    اتعب نفسك شوية واعمل موضوع فيه صووور
    ما تبقاش حفلة لت وعجن على الفاضي
    لازم يبقا في امثلة بالصور

+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2