Closed Thread
Page 1 of 192 1 2 3 11 51 101 ...
Results 1 to 10 of 1913

Thread: بخصوص الرافعه الماليه

• Thread Tools
  1. #1 Collapse post
    Shady Moustafa is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    153 USD
    Thanks
    2
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0

discusstion2 بخصوص الرافعه الماليه

:: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ::

أولا بصبح وأمسى عليكم هههه
    دلوقتى أنا كنت عاوز نتناقش بخصوص الرافعه الماليه وهى بالانجليزى اسمها
    Leverage
    وانستا فوركس بتقدم الروافع الماليه التاليه
    1:1,1:2,1:3,1:5,1:10,1:15,1:20,1:25,1:33,1:50,1:66 ,
    1:100,1:150,1:200,1:300,1:400,1:500,1:600,1:1000
    أكبرهم 1:1000
    وأصغرهم 1:1
    والرافعه الماليه الافتراضيه اللى بتبقى موجوده اتوماتيك اول ما نفتح حساب جديد 1:200

دلوقتى منتشر فكره خطأ بين معظم المتاجرين وهى أن الرافعه الماليه الكبيره زى 1:1000 خطر على الحساب وبتمثل مخاطره عاليه على الحساب أنا كنت عاوز أرد على الناس دى وقبل ما أرد عليهم وأبين لهم أن الرافعه الماليه الكبيره هى الأمن للحسابات بتاعتنا وهى أفضل وسيله لحماية حسابنا من المارجن وخصوصا الحسابات الصغيره وعشان أوضح وجهة نظرى لازم الأول أقول أيه وظيفة الرافعه الماليه واللى حيعرف وظيفتها أكيد حيختار الرافعه الماليه الكبيره زى 1:1000 دلوقتى أنا حقول وظيفتها بمثالين عشان الحكايه تبقى واضحه
    لو فتحت ثفقه بلوت 0.1 دولار على عملة اليورو دولار وحسابك كان الرافعه الماليه فيه 1:200 حيتم سحب 6.13 دولار من المارجن بتاعك

لو فتحت ثفقه بلوت 0.1 دولار على عملة اليورو دولار وحسابك كان الرافعه الماليه فيه 1:1000 حيتم سحب 1.23 دولار من المارجن بتاعك
    وده أكبر دليل أن الرافعه الماليه الكبيره زى 1:1000 الأفضل لانها لا تستهلك مارجن الحساب ولا تسحب كميه فلوس كبيره من الحساب مثل الرافعات الصغيره
    كما ان الرافعه الماليه ملهاش دعوه بحجم اللوت فباختيارك الرافعه الماليه 1:1000 يمكنك فتح ثفقات بلوت 0.01 دولار أو 0.1 دولار عادى اللوتات كلها مسموحه
    ويمكنكم حسب حسابات ماليه اخرى على الروافع الماليه وقيمة سحبها من المارجن عن طريق الرابط الاتى
    http://instaforex.com/forex_calculator.php
    وتمتاز شركة انستا فوركس انها من الشركات اللى بتقدم هذه الرافعه الماليه المفيده 1:1000 وأنا عن نفسى لو انستا فوركس عملة رافعه ماليه أكبر من دى كمان حختارها
    ولتغيير الرافعه الماليه
    نفتح موقع انستا فوركس
    http://instaforex.com/ar/
    ثم ندخل رقم حساب الاكونت والباسورد ثم نضغط على
    personla information
    ثم
    change levrgage
    ثم نختار 1:1000
    ثم نضغط على
    Save

فى النهايه اتمنى يكون الموضوع مفيد للجميع ويكون فادكم بمعلومات جديده وتكون عجبتكم الفواصل هههه وإن شاء الله ابقى اعمل دروس فوتوشب لكيفية عملها وبالتوفيق للجميع

:: والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ::

Last edited by Shady Moustafa; 07-10-2012 at 21:06.

2. الاعضاء التاليين يشكرون Shady Moustafa علي هذه المشاركة المفيدة

Sofien(04-07-2015)

3. #2 Collapse post
    ma90do is offline
    Banned Array
    Accrued Payments
    578 USD
    Thanks
    0
    شكرا علي التوضيح اخ شادي فعلا موضوع مهم وقريته جدا علشان كان نقصني بعد النقاط واستكملتها من قرائتي لهذا الموضوع بس انا ملاحظتش حكايه السحب القيمه دي هجربها واشوف ممكن اغيرها

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

4. #3 Collapse post
    mando is offline
    Banned Array
    Accrued Payments
    69 USD
    Thanks
    0
    انا عن نفسى بفضل الرافعه المالية الكبيرة بتتدوال بكل راحة واقدر افتح صفقات بس هى المشكلة لو جاك المرجن كول هاتكون خسرت كل حسابك يبقى لازم تحسبها قبل ما تدخل فى الصفقة وتضع وقف الخسارة المناسب

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

5. #4 Collapse post
    كريم is offline
    عضو ذهبى Array
    Accrued Payments
    276 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    الرافعه المالية 1:1000 افضل رافعه لكن مع الأخذ في الاعتبار

انه يجب ان يكون هناك ادارة سليمة لراس المال

و الرافعه الصغيره ممتازة للمبتدئين عشان تقدر تحافظ

على حسابهم اطول فتره ممكنه و الله يوفق الجميع

6. #5 Collapse post
    hossam eldeen mohamed is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    104 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    شكراا ليك على الشرح الممتاز اخي الكريم وانا فعلا كنت عاوز اعرف نظام الرافعة المالية اختار ايه وما اختار ايه

7. #6 Collapse post
    sabre is offline
    عضو ماسى Array
    Accrued Payments
    421 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    رائع وفعلا موضوع الرافعه مهم جدا للجميع انه يعرفه كويس علشان يعرف يحدد نسبه
    المخاطرة ايلى هيشتغل بيها شكرا لك وفى انتظار شرح الفلاش ان شاء الله
    فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفاراً يرسل السماء عليكم مدرَاراً ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم انهاراً

8. #7 Collapse post
    hesham1046 is offline
    عضو ماسى Array
    Accrued Payments
    404 USD
    Thanks
    5
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    الرافعة المالية الكبيرة خطرة لو حضرتك معاك مارجن قليل لكن لو معاك مثلا 1000 دولار وقتها اقولك اشتغل با الرافعة المالية وقتها هاتشتغل شغل جميل جدااااااااااااااااااااااا ااااااا
    انا بستخدم الرافعة المالية 1:200
    الافضل لياااااااا

9. #8 Collapse post
    mido95 is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    121 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    انا عامل الرافعة المالية 1:1000 من اول ما سجلت لان لقيت ناس كتير فى منتدى تانى كاتبة كدة فى شرح التسجيل فى انستا
    لكن الحمد لله انها احسن من الرافعات التانية رغم انها خسارتها بتبقى صعبة و كبيرة
    بس المعلومة اللى ماكنتش اعرفها خالص هى انو ينفع انى اغير الرافعة المالية بعد ما اسجل لانى كنت فاكر انى بختارها وقت التسجيل و بتثبت على كدة

10. #9 Collapse post
    sahar elmansory is offline
    عضو نشيط Array
    Accrued Payments
    21 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    شكرا جدا ليك...فعلا الموضوع مهم جدا..وانا قرات الموضوع واستفدت جدا ..خاصة لتحديد نسبة المخاطر

11. #10 Collapse post
    Shady Moustafa is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    153 USD
    Thanks
    2
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    Quote Originally Posted by ma90do
    شكرا علي التوضيح اخ شادي فعلا موضوع مهم وقريته جدا علشان كان نقصني بعد النقاط واستكملتها من قرائتي لهذا الموضوع بس انا ملاحظتش حكايه السحب القيمه دي هجربها واشوف ممكن اغيرها
    العفو أخى ويشرفنى إن الموضوع فادك
    Quote Originally Posted by mando
    انا عن نفسى بفضل الرافعه المالية الكبيرة بتتدوال بكل راحة واقدر افتح صفقات بس هى المشكلة لو جاك المرجن كول هاتكون خسرت كل حسابك يبقى لازم تحسبها قبل ما تدخل فى الصفقة وتضع وقف الخسارة المناسب
    ليه أخى بتقول الواحد حيخسر كل حسابه لو الثفقه جت غلط والرافعه اماليه كبيره ايه اللى خلاك تقول كده بالعكس الرافعه الماليه الكبيره مسحبتش من المارجن كتير واللى حيخلى الواحد يخسر حسابه كله لو ثفقه جت غلط هو حجم اللوت وليس حجم الرافعه الكبير
    Quote Originally Posted by كريم
    الرافعه المالية 1:1000 افضل رافعه لكن مع الأخذ في الاعتبار

انه يجب ان يكون هناك ادارة سليمة لراس المال

و الرافعه الصغيره ممتازة للمبتدئين عشان تقدر تحافظ

على حسابهم اطول فتره ممكنه و الله يوفق الجميع
    العفو أخى والرافعه الماليه الكبيره مفيده للمحترفين والمبتدئين على حد سواء مفيش فرق
    Quote Originally Posted by hossam eldeen mohamed
    شكراا ليك على الشرح الممتاز اخي الكريم وانا فعلا كنت عاوز اعرف نظام الرافعة المالية اختار ايه وما اختار ايه
    العفو أخى لا شكرا على واجب بالتوفيق لك
    Quote Originally Posted by sabre
    رائع وفعلا موضوع الرافعه مهم جدا للجميع انه يعرفه كويس علشان يعرف يحدد نسبه
    المخاطرة ايلى هيشتغل بيها شكرا لك وفى انتظار شرح الفلاش ان شاء الله
    أهلا بيك أخى ويشرفنى ردك الكريم
    بس أنا حشرح الفوتوشب مش الفلاش

Quote Originally Posted by hesham1046
    الرافعة المالية الكبيرة خطرة لو حضرتك معاك مارجن قليل لكن لو معاك مثلا 1000 دولار وقتها اقولك اشتغل با الرافعة المالية وقتها هاتشتغل شغل جميل جدااااااااااااااااااااااا ااااااا
    انا بستخدم الرافعة المالية 1:200
    الافضل لياااااااا
    أهلا بيك أخى بس كلامك خطأ وراجع الموضوع تانى وحتلاقى ان الرافعه الماليه الكبيره هى الأفضل والأمن وكمان الحسابات الكبيره اللى أكبر من 1000 دولار أكبر رافعه ماليه متاحه فيها هى 1:500 وليس 1:1000
    بمعنى أخر لو حسابك فيه 1001 دولار أو أكثر لن يمكنك أختيار الرافعه الماليه 1:1000 وأعلى حاجه حتلاقيها فى خصائص حسابك عند اختيار تغيير الرافعه هى 1:500
    Quote Originally Posted by mido95
    انا عامل الرافعة المالية 1:1000 من اول ما سجلت لان لقيت ناس كتير فى منتدى تانى كاتبة كدة فى شرح التسجيل فى انستا
    لكن الحمد لله انها احسن من الرافعات التانية رغم انها خسارتها بتبقى صعبة و كبيرة
    بس المعلومة اللى ماكنتش اعرفها خالص هى انو ينفع انى اغير الرافعة المالية بعد ما اسجل لانى كنت فاكر انى بختارها وقت التسجيل و بتثبت على كدة
    العفو أخى ويشرفنى ان الموضوع عجبك
    Quote Originally Posted by sahar elmansory
    شكرا جدا ليك...فعلا الموضوع مهم جدا..وانا قرات الموضوع واستفدت جدا ..خاصة لتحديد نسبة المخاطر
    العفو أختى ويشرفنى أن الموضوع عجبك بالتوفيق ليكى وتابعى مواضيعى القادمه إن شاء الله تكون مفيده للجميع
    Last edited by Shady Moustafa; 07-10-2012 at 21:27.

Closed Thread
Page 1 of 192 1 2 3 11 51 101 ...

Subscribe to this Thread (17)