+ Reply to Thread
Page 1 of 20 1 2 3 11 ...
Results 1 to 10 of 199

Thread: ارجو من الجميع الدخول و المناقشه

• Thread Tools
  1. #1 Collapse post
    forexBOSS is offline
    عضو نشيط Array
    Accrued Payments
    99 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0

help ارجو من الجميع الدخول و المناقشه

السلام عليكم

فى نقطه هامه جدا و عايز الكل يدخل و يناقشنى فيها و هى التعزيز و التبريد عايز من حضراتكم شرح التعزيز و التبريد بالتفصيل الممل لانى فعلا محتاج افهمه بشوفه فى معظم التوصيات يقلك تعزيز من نقطه كذا و عمرى مفهمته لحد مسئلت فى مره و قالوا لى انه عندما تدخل صفقه بيع و تخسر تقوم بالتعزيز و هو فتح عقد جديد ويكون بيع برده طب مش كدا انا بزود الخساره!!! ارجو منكم ان توضحوا لى هذه النقطه الهامه و شكرا لكم جميعا
    اداره راس المال هى نبض حسابك فان توقف مات حسابك

2. #2 Collapse post
    medmedooo is offline
    عضو نشيط Array
    Accrued Payments
    42 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أنتظر الاخوة لاني اريد ان اعلم ما هو ايضا لاني مبتدء في هذا المجال ؟.؟

وشكرا علي موضوعك اخي الكريم
    تقبل مروري
    MeDMeDOoO

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

3. #3 Collapse post
    MixMax is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    112 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    للاسف حتى انا مش فاهم الامر دا ان شا الله الاخوة يفيدوك
    بارك الله فيك على الموضوع ياغالي دمت بود

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

4. #4 Collapse post
    MrSniper is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    100 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    اخي لم افهم قصدك أتمنى الاخوان الاخرين يفيدون
    و شكرا لك و أسف لأنني لم استطع إفادتك

5. #5 Collapse post
    Smart is offline
    Super Moderator Array
    قابلت الضيوف
    15 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    524 USD
    Thanks
    779

السلام عليكم
    اهلا ياغالى انا هشرحلك الفرق ومايقصده واضع التوصيه من تعزيز او تبريد
    على الرغم من اختلاف المصطلحات ولكن هقولك عشان تبقى فاهم لان فى ناس بتستخدم المصطلحين عكس بعض
    التبريد ...بيستخدم لما الصفقه تكون خسرانه يعنى مثلا انت بايع يورو من 1.2250 وبعدين صعد
    ووصل ل 1.2300 يعنى عكس عليك 50 نقطه تقوم حضرتك فاتح صفقه بيع تانى وهذه الصفقه تسمى تبريد
    على امل ان يرتد السعر مره اخرى (يهبط)وحضرتك تستفيد من العقد الثانى ده
    التعزيز على نفس المثال برده حضرتك بايع يورو من 1.2250 والسعر فعلا هبط زى مانت متوقع
    ووصل ل 1.2200 يعنى انت كسبان 50 نقطه ولكن انت متوقع مزيد من الهبوط
    بتقوم بايع تانى..يعنى هنا انت فتحت عقد بيع تانى على الرغم من انك كسبان هو ده التعزيز
    بالتوفيق لك

Think Smart

6. #6 Collapse post
    apolo is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    224 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    Quote Originally Posted by forexBOSS
    السلام عليكم

فى نقطه هامه جدا و عايز الكل يدخل و يناقشنى فيها و هى التعزيز و التبريد عايز من حضراتكم شرح التعزيز و التبريد بالتفصيل الممل لانى فعلا محتاج افهمه بشوفه فى معظم التوصيات يقلك تعزيز من نقطه كذا و عمرى مفهمته لحد مسئلت فى مره و قالوا لى انه عندما تدخل صفقه بيع و تخسر تقوم بالتعزيز و هو فتح عقد جديد ويكون بيع برده طب مش كدا انا بزود الخساره!!! ارجو منكم ان توضحوا لى هذه النقطه الهامه و شكرا لكم جميعا
    بحسب معرفتي

عقود التعزيز هي عندما تفتح صفقة بيع بهدف ربح 100 نقطة مثلا ولاحظت ان السوق يسير في صالحك وكما كان متوقعا

فتفتح صفقة أخرى كذلك بيع من اجل ان تضاعف ربحك لهذا يسمى التعزيز

أما عقود التبريد فهي في حالة فتح صفقة بهدف معين وتخسر هذه الصفقة لكنك تتوقع بعد لحظات ان يعكس السعر عند خط دعم او مقاومة مثلا ففي هذه الحالة

تفتح صفقة أخرى عند مستوى الانعكاس من اجل تقليل الخسارة وتبريدها
    I hate math but Ilove counting money.

7. #7 Collapse post
    master_egypt is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    258 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    الاخوه قاموا بالواجب وافادوك بكل شئ اخى لكن انا شايف ان مش كل الاسئله اللى بتم الرد عليها لانى واضع اكتر من استفسار ولا حياه لمن تنادى

8. #8 Collapse post
    abdallah elbaz is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    192 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    تدخل صفقه بيع و تخسر تقوم بالتعزيز
    و هو فتح عقد جديد ويكون بيع

9. #9 Collapse post
    forexBOSS is offline
    عضو نشيط Array
    Accrued Payments
    99 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    Quote Originally Posted by Smart

السلام عليكم
    اهلا ياغالى انا هشرحلك الفرق ومايقصده واضع التوصيه من تعزيز او تبريد
    على الرغم من اختلاف المصطلحات ولكن هقولك عشان تبقى فاهم لان فى ناس بتستخدم المصطلحين عكس بعض
    التبريد ...بيستخدم لما الصفقه تكون خسرانه يعنى مثلا انت بايع يورو من 1.2250 وبعدين صعد
    ووصل ل 1.2300 يعنى عكس عليك 50 نقطه تقوم حضرتك فاتح صفقه بيع تانى وهذه الصفقه تسمى تبريد
    على امل ان يرتد السعر مره اخرى (يهبط)وحضرتك تستفيد من العقد الثانى ده
    التعزيز على نفس المثال برده حضرتك بايع يورو من 1.2250 والسعر فعلا هبط زى مانت متوقع
    ووصل ل 1.2200 يعنى انت كسبان 50 نقطه ولكن انت متوقع مزيد من الهبوط
    بتقوم بايع تانى..يعنى هنا انت فتحت عقد بيع تانى على الرغم من انك كسبان هو ده التعزيز
    بالتوفيق لك

اهههه بجد مش عارف اشكرك ازاى كنت محتاج جدا افهمه بس معلش كنت عايز افهم دلوقتى التوصيه الى بعتهالى كانت من محترف جدا فى الفوركس قال لى بيع و فضلنا نخسر قام قالى لى تعزيز من نقطه كذا و برده استمر السعر فى الصعود و استمرانا فى الخساره و عمل تعزيز تانى برده طب سؤالى ليه معملش تبريد ولا هو فاهم معنى التعزيز غلط اه نسيت اقولك ان فى الاخر الصفقه ضربت استوب و الحمد لله خساره 11 دولار فقط بس انا مقتنع جدا بكلامك و شكرا لك
    اداره راس المال هى نبض حسابك فان توقف مات حسابك

10. #10 Collapse post
    EngAhmed is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    94 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    Quote Originally Posted by forexBOSS
    السلام عليكم

والله التبريد دا فى حالة ان الصفقة عكست عليك فتبرد ولو مشيت معاك فهتدخل فى نفس الاتجاه ودا التعزيز

+ Reply to Thread
Page 1 of 20 1 2 3 11 ...

Subscribe to this Thread (4)