Closed Thread
Page 3 of 30 1 2 3 4 5 13 ...
Results 21 to 30 of 298

Thread: الربح العائم والخسارة العائمة

• Thread Tools
  1. #21 Collapse post
    kingman is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    1599 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    Quote Originally Posted by magic777
    انا مقصدش يسيب الصفقه لما تعكس معاه خمسمائه نقطه
    انا اقصد يدير راس ماله ويحط احتماليه الارتداد 500 نقطه كاقصى حد تجنبا لاي ظرف ممكن يحصل لحدث كارثي او تدخل بنوك او غيره
    لان اصلا مافيش عمله بتمشي الايام دي 500 نقطه بدون تصحيح
    وده بس علشان يتاجر وهو مرتاح نفسيا
    لكن طبعا مش معنى كده يسيب الصفقه تعكس عليه 500 نقطه
    لكن يقدر يستخدم وقتها التعزيز او الهيدج بقلب جامد وبدون خوف من المارجن لانه داير راس ماله كويس
    ده اللي انا اقصده بكلامي
    وصلت الفكرة وشكرا على التوضيح واكيد هذه المناقشات بتفيدنا كثيرا فى اثراء الحوار والأسفادة من خبرات وافكار بعض
    وعلى فكرة كتير بيبقى عادى على عملة ان تستمر 500 نقطة دون ان تصحح مثلا لنقطة الدخول فان تكون نقطة الدخو لخطا فى بداية ترند مثلا

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

2. #22 Collapse post
    Hamad is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    86 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    فطالما أنك لم تغلق الصفقة ولم تبع اوتشتري اللوت الذي لديك فتسمى خسارتك بالخسارة العائمة أي خسارة غير محسومة بعد طالما أنك لم تبع اوتشتري مالديك من عمله وهي لن تتحول إلى خسارة حقيقية إلا بعد أن تقوم بالبيع فعلاً او الشراء فعلاً فتسمى خسارتك بالخسارة العائمة قيمة الربح العائم أو الخسارة العائمة لأحدى المراكز التي لا تضاف لكشف الحساب بالفعل إلا بعد إغلاق المركز

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

3. #23 Collapse post
    magic777 is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    5041 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    Quote Originally Posted by kingman
    وصلت الفكرة وشكرا على التوضيح واكيد هذه المناقشات بتفيدنا كثيرا فى اثراء الحوار والأسفادة من خبرات وافكار بعض
    وعلى فكرة كتير بيبقى عادى على عملة ان تستمر 500 نقطة دون ان تصحح مثلا لنقطة الدخول فان تكون نقطة الدخو لخطا فى بداية ترند مثلا
    وحتى لو كانت برده العمله في بدايه ترند ودخولى كان عكس الترند من بدايته لا يمكن للعمله ان تطلع 500 نقطه بدون تصحيح
    الا في حالات نادره جدا او مع عملات معينه زي الباوند نيوزلندي وايضا النيوزلندي ين على ما اعتقد
    وبالتالي بيكون عندي وقت اكتشف خطأي ده واحاول تصليحه والخروج بأقل خساره ممكنه

4. #24 Collapse post
    kingman is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    1599 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    وحتى لو كانت برده العمله في بدايه ترند ودخولى كان عكس الترند من بدايته لا يمكن للعمله ان تطلع 500 نقطه بدون تصحيح
    الا في حالات نادره جدا او مع عملات معينه زي الباوند نيوزلندي وايضا النيوزلندي ين على ما اعتقد
    وبالتالي بيكون عندي وقت اكتشف خطأي ده واحاول تصليحه والخروج بأقل خساره ممكنه
    طبعا ده الطبيعى اللى بيحصل وعندك حق لكن فى بعض الأحيان بيحصل جنون فى الأسواق ومش بيقى فيه حاجة طبيعية اليورو اعتقد نزل الى الان 500 نقطة دون تصحيح وماسك ترند هابط قوى وممكن يستمر لأبعد من كده بسبب مايحدث فى منطقة اليورو من ازمات
    وان شاء الله نقدر نوصل لأفضل انواع المتاجرة التى تكون سبب فى النجاح فى هذا السوق

5. #25 Collapse post
    magic777 is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    5041 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    Quote Originally Posted by kingman
    طبعا ده الطبيعى اللى بيحصل وعندك حق لكن فى بعض الأحيان بيحصل جنون فى الأسواق ومش بيقى فيه حاجة طبيعية اليورو اعتقد نزل الى الان 500 نقطة دون تصحيح وماسك ترند هابط قوى وممكن يستمر لأبعد من كده بسبب مايحدث فى منطقة اليورو من ازمات
    وان شاء الله نقدر نوصل لأفضل انواع المتاجرة التى تكون سبب فى النجاح فى هذا السوق
    بس الهبوط اللي حصل ده كان متوقع وانا عن نفسي كنت منتظراه من زمان
    ولكن طريقه هبوطه نفسها بدون تصحيح هيا التي لم تعطي الفرصه لكثير من المتاجرينن في الاستفاده من هذا الهبوط
    اللي استفاد فعلا هم متاجري السوينج ومن دخلوا من البدايه وحافظوا على مراكز البيع

6. #26 Collapse post
    kingman is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    1599 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    بس الهبوط اللي حصل ده كان متوقع وانا عن نفسي كنت منتظراه من زمان
    ولكن طريقه هبوطه نفسها بدون تصحيح هيا التي لم تعطي الفرصه لكثير من المتاجرينن في الاستفاده من هذا الهبوط
    اللي استفاد فعلا هم متاجري السوينج ومن دخلوا من البدايه وحافظوا على مراكز البيع
    صحيح كلامك لأن من الأساسى وسوء الأحوال فى منطقة اليورو فالهبوط امر طبيعى جدا لكن من لم يدخل من بداية الحركة اكيد هيدخل على التصحيح والأرتدادات لجنى بعض النقاط وانا عادة اعتمد على هذه الطريقة لكن السوق كان غادر جدا هذا الأسبوع وتحركات كثيرة بدون تصحيحات وده اللى عمل المشكلة وطبعا اللى اشتغل باستوب كان فى آمان وضرب الأستوب يعتبر ربح فى حد ذاته

7. #27 Collapse post
    hesham itch is offline
    عضو ماسى Array
    Accrued Payments
    390 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    قد يتحقق كلا منهما وقد لا يتحقق نتيجة لعدم وجوده فى ارض الواقع حتى وقت الاقفال
    على الصفقة وعنده قد يتحقق هذا الربح العائم او الخسارة العائمة جزئيا او كليا

8. #28 Collapse post
    hesham1046 is offline
    عضو ماسى Array
    Accrued Payments
    404 USD
    Thanks
    5
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    شوف الخسائرة العامة اة المكسب العائم مافيش مشكلة فية انت ماتحسبش الصفقة كسبانة او خسرانة الى غير ما تقفلها علشان كدة ديما بننصح الناس انهم لا يستخدمو رافعة مالية كبيرة وهما معاهم مبلغ بسيط وكمان لا يفتحون صفقتين علشان لو كنت فاتح صفقتين بيع مثلا والسعر ارتفع فا ممكن تخسر حسابك كلة
    فا ماتحسبش الصفقة انها خسرانة او كسبانة غير لما تقفلهاااا

انا عن نفسى عمرى ما بقفل الصفقة على خسارة ابدااااااااااا الانى ممكن سيب الصفقة لمدة اسبوع لغاية ما اقفلها على مكسب
    يعنى انا اتذكر كويس جدا ان من قيمة اسبوعين كنت فاتح صفقة دهب بيع من سعر 1606 والسعر ارتفع لحد 1630 والنقطة كانت با 5 دولار يعنى كانت خسارة 60 دولار روحت سبتها اسبوع والاسبواع التانى معا بديلت السوق راح هت سعر الدهب الى 1550 فا قلبت الخسارة الى مكسب محتوم يعنى كسبت حوالى 150 دولار بس سبت الصفقة اسبوعين بس فى الاخر كسبت 150 دولار والحمد الله واحد غيرى كان اتخض وقفل الصفقة بس انا كنت عارف ان السعر بعد شهر هايهبط بس وقتها ما قلقتش خالص
    بس انا شغال برافعة مالية 1:200
    علشان كدة سبتها مفتوحة

9. #29 Collapse post
    2x1 is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    1314 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    وقف الخسارة اعتقد انة سعات بيكون ضد المتاجر وبيندم انة مخلاش الموضوع مفتوح لانة سعات بعد انعكاس السعر يرجع يرتد تاني وتكسب لكن الستوب لوز احيانا بيخسر

10. #30 Collapse post
    husamart is offline
    عضو ذهبى Array
    Accrued Payments
    182 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    اخي تحديد الهدف ووضع الستوب ولز هو الحل للخروج من الخوف على الربح او الخو من الخسارة .. افتح العقد واخرج وابتعد عن الشاشة لات لاحق الحركة وترفع ضغطك وترهق اعصابك كلما تحرك السعر .. هذه هي نصيحتي بدون اي فلسفة

Closed Thread
Page 3 of 30 1 2 3 4 5 13 ...

Subscribe to this Thread (6)

Tags for this Thread