+ Reply to Thread
Page 5 of 13 ... 3 4 5 6 7 ...
Results 41 to 50 of 121

Thread: كل ما يتعلق بالسفر للسياحة

• Thread Tools
  1. #41 Collapse post
    hamdymohmed2 is offline
    عضو جديد Array
    Accrued Payments
    2 USD
    Thanks
    105
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    موضووع جميل شكرا لك واستفدت جدا

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

2. The Following 3 Users Say Thank You to hamdymohmed2 For This Useful Post:

forexman11(05-14-2018), Gehad Anwar(05-15-2018), tamermosa(05-12-2018)

3. #42 Collapse post
    tamermosa is offline
    خبير فوركس مصر Array
    قابلت الضيوف
    5 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    4486 USD
    Thanks
    35,552
    SubscribeSubscribe
    subscribed 3
    Quote Originally Posted by ابوفؤاد
    الموضوع رائع و انا استفادت منه كثيره و خاصه ان هناك من التفاصيل ما يظعر التقدم و الرقي بالتعامل مع من هم من خارج البلد فالدقه و النظام هم اساس ناجح هؤلاء الاجانب و الذي نتمني ان يصل اليه بلدنا
    و انا أؤيدك اخى الفاضل في ما قلته ، بالفعل الدقه و النظام
    هم اساس ناجح تلك الدول و الذي نتمني ان يصل اليه اوطاننا العربية بمشيئة الله
    لو سمحت LIKE أكن شاكرا
    الرضا
    *
    الصحة
    *
    المال

4. The Following 6 Users Say Thank You to tamermosa For This Useful Post:

forexman11(05-14-2018), Gehad Anwar(05-15-2018), Unregistered (3), zeze2017(05-13-2018)

5. #43 Collapse post
    tamermosa is offline
    خبير فوركس مصر Array
    قابلت الضيوف
    5 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    4486 USD
    Thanks
    35,552
    SubscribeSubscribe
    subscribed 3
    Quote Originally Posted by zunebha
    والله يا اخي تامر انت دايما تضع لنا حلقات تشوقنا لزيارة هذه المناكق الرائعة التي من المستحيل زيارتها الا بمبالغ جد باهضة ونحن دوي دخل متوسط مع الاسف .
    الوسيلة وحيدة التي يمكننا السفر من خلالها وهو عذا الفضاء اي بالمنتديات وتجولنا خلال الانترنت ...لقد اعجبتني كثيرا مدينة تريستي الايطالية ومما جلب انتباهي بحكم اني إمرأة وهو مجال التسوق بهذه المدينة حيث تعتبر ترييستي مركزا دوليا للتسوق في أوروبا الشرقية، لذلك يمكنك هنا العثور على كل ما تريد من ازياء عالمية فضلا عن منتجات وهدايا تذكارية، كما يمكنك التجول في سوق المدينة للعثور على الفواكه والخضار والأسماك والجبن واللحوم، فضلا عن الزهور الطازجة.
    شكرا يا زينب على اهتمامك و متابعتك لموضوعي
    بالفعل تتميز تريستا بالتسوق و الاسواق المتوفر فيها كل انواع الهدايا الممكنه
    لو سمحت LIKE أكن شاكرا
    الرضا
    *
    الصحة
    *
    المال

6. The Following 4 Users Say Thank You to tamermosa For This Useful Post:

Gehad Anwar(05-15-2018), Unregistered (2), zeze2017(05-13-2018)

7. #44 Collapse post
    forexman11 is offline
    خبير فوركس مصر Array
    قابلت الضيوف
    2 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    1818 USD
    Thanks
    17,918
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    من احسن المدن السياحيه في العالم و اعتقد ان هذه من اجمل بلاد العالم من حيث المناظر الطبيعيه والمناظر التاريخيه الجميله جدا وان شاء الله في القريب العاجل سوف احاول ان اسافر هذه البلد لا نرى معه ذكريات جميله جدا و سوف اشاركها معكم في القريب باذن الله

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

8. The Following 3 Users Say Thank You to forexman11 For This Useful Post:

Gehad Anwar(05-15-2018), tamermosa(05-12-2018), zeze2017(05-13-2018)

9. #45 Collapse post
    ohabaiba is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    3112 USD
    Thanks
    23,261
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    Quote Originally Posted by tamermosa
    بسم الله الرحمن الرحيم
    الحلقة الخامسة ( تريستا )

انا كنت وقفت معاكم لما رجعت ل مطار روما و أخدت الطيارة ل ( تريستا ) حيث مقر انعقاد المؤتمر العلمي ، نسيت اقولكم ان ميزة حجة الطيارة ترانزيت ان الحقائب الخاصة بيا بيتم نقلها تلقائيا من الطيارة الأولي الى الطيارة الثانية بدون تدخل منى و ده اداني الفرصه انزل اتفسح في روما بدون اي معوقات كالحقائب الا شنطة اليد فقط اللى معايا ، المهم ركبت الطيارة زي ما قلت الساعة ال 9 مساءا و وصلت الطيارة تريستا الساعة 10 و نصف مساءا ، و هنا كانت اول عقبه حقيقية ، علشان لما خلصت الاجراءات كانت الساعه 11 مساءا ، و مطار تريستا خارج المدينه و مفيش مترو يربط بينه و بين المدينه نفسها زي المدن الكبيره كمطار روما مثلا، و آخر باص بيروح للمدينه من المطار ميعاده فات ، و مفيش الا تاكسات خاصة و دي تمنها خيالي ، كفايه اني اقولكم انها تتعدى ال 120 يورو، و بالتالي لقيت نفسي معزول في المطار و و مضطر استني للصبح علشان آخد اول باص يروح للمدينة.
    و دي صورة الطريق الى تريستا

طبعا نسيت اكلمكم عن الموقع المتميز لمدينة تريستا الساحرة ، ف تريستا مدينة ريفية خلابة ، تقع في شمال شرق إيطاليا قرب الحدود مع سلوفينيا ، تقع على البحر الأدرياتيكي.
    و دول صورتين يبينوا الموقع السحر ل تريستا

المهم و الحمد لله وصلت ل تريستا و روحت لمقر اقامتى و هو مكان ساحر و الفندق يطل على البحر الأدرياتيكي مباشرة ، و دول صور يبينوا موقع الفندة و المناظر الساحرة

و الصورة دي من بهو خاص بالفندق بأطلاله تبهر الأعين

و الصورة دي تم تصويرها ليلا لأحد الباني الحكومية في تريست

و تتميز تريستا بوجود و توفر الأماكن الرائعة الطبيعية حيث الحدائق الرائعة و البحيرات الصافية، و من الأماكن التاريخية التى تتميز بها تريستا قلعة ميراماري و التى بنيت في 1860م و هي قلعة صغيرة جذابة بها حديقة خلابة بمجموعة متنوعة من الأشجار و زادها جمالا وجود بركتين واحدة للبجع وأخرى لازهار اللوتس
    و هذه بعض الصور من داخل الحديقة الملحقة بالقلعة

مدينة تريستا بالرغم من انها تخلو من الأماكن المشهورة عالميا الا انها كمدينه تتميز بالجو الساحر و الهواء النظيف ، هي يمكن ان يطلق عليها الريف الأوروبي بما تحتويه الكلمة من كل معاني السحر و الخيال و الجمال في آن واحد
    انا ذهبت الى روما و باريس و امستردام و غيرهم من المدن و لكنى اشتاق بالفعل الى تلك المدينة التى لو خيرت لأخترت ان اقضي فيها بقية حياتي ، يكفي ان كل ما يقع عليه عينك فيها ما هو الا معنى للجمال في أبهى صورة.
    و الى اللقاء في الحلقة القادمة ( الحلقة السادسة ) اللى حكلمكم فيها عن فينيسا المدينة العائمة ( البندقية ) و أجمل الأماكن فيها مدعوما بصور حقيقية من تصويري
    استودعكم الله للحلقة القادمة
    ديما مميز اخي تامر موضوعك رائع فنحن نتخيل وجودنا في ايطاليا بسردك المميز للاماكن المميزه والجميله
    ننتظر منك المزيد
    موفق اخي الكريم
    استراتيجيتي في التداول{الدعوم والمقاومات والبريس اكشن والعرض وطلب والديفيرجن}

https://forex-arabic.com/showthread....1#post11031911

10. The Following 3 Users Say Thank You to ohabaiba For This Useful Post:

tamermosa(05-15-2018), Unregistered (2)

11. #46 Collapse post
    zeze2017 is offline
    Banned Array
    قابلت الضيوف
    36 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    4853 USD
    Thanks
    7,104
    بصراحة الموضوع جميل جدا انا اول مره اعرف كل الحاجات ديه بجد معلومات كويسه جدا وفى نفس الوقت الاجراءات للسفر وضحتها باسلوب سهل والخطوات واضحة بس فعلا ممكن يكون فى شركات سياحة بتعمل رحلات لاوروبا باسعار كويسه لو مثلا رحلات سياحية لان ممكن ناس كتير مينفعش تسافر لوحدهم ممكن من خلال رحلات سياحية تابعه لشركة سياحة هى الى عمله البرنامج السياحى وفى نفس الوقت يكون فى حد بيتحدث اللغات تبع الدوله الى هنزورها وكمان ممكن هى الشركة الى تحجز الفندق اكيد فى شركات كده صح

12. الاعضاء التاليين يشكرون zeze2017 علي هذه المشاركة المفيدة

tamermosa(05-15-2018)

13. #47 Collapse post
    Ayman Abdellatif is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    11127 USD
    Thanks
    34,214
    SubscribeSubscribe
    subscribed 1
    Quote Originally Posted by tamermosa
    بسم الله الرحمن الرحيم
    الحلقة الرابعة ( روما )

انا ركبت الطيارة للذهاب الى المؤتمر المنعقد في تريستا و زي ما قلت في الحلقة السابقة اني عملت الحجز ترانزيت علشان انزل اشوف روما لبضع ساعات ، و بالفعل وصلت ل روما الساعه ال 7 صباحا و الطيارة التانية كانت حتغادر روما الساعة ال 9 مساءا الى تريستا ، المهم وصلت روما السابعه 7 و لما خلصت الاجراءات خرجت من المطار الساعه 9 الصبح.
    المهم طبعا انا كنت على النت مخطط لفسحة روما و عرفت ان في باص يوصل من مطار روما الى قلب مدينة روما و بالظبط عند محطة قطار روما
    و ان هناك عند محطة روما في باصات سياحيه بتلف المدينه كجولة سياحيه و هي تتميز بميزة كبيرة جدا ، انها بنظام ركوب و نزول بنفس التذكرة لمدة اليوم كله ، يعني بتقطع تذكرة للجولة السياحية في روما ب 20 يورو ، و في باص بيتحرك كل 20 دقيقة و بيلف المدينه على كل الأماكن السياحية ، و انت في كل مكان بيوصل ليه الباص ممكن تنزل في المكان و تفضل تلف فيه براحتك و لما تحب تروح للمكان اللى بعده تروح تقف في نفس المكان اللى انت نزلت فيه من الباص السياحي ، حتلاي بعد شويه جاي الباص اللي بعده ، حتركبه بنفس التذكرة اللى معاك علشان تذكرتك صالحة لمدة اليوم كله ، و بكده حتلف و تتفسح في كل الاماكن السياحية في روما و على نفس التذكرة و بدون اي لخبطة.
    و الباص ده مشهور جدا و معروف باسم
    Rome Hop-On Hop-Off Tours
    بمعنى ان الركوب التكرر و النزول المتكرر بنفس التذكرة
    و طبعا فضلت الف بالباص و انزل و اتفرج على الاماكن السياحية و ارجع و اركبه تاني و هكذا ، الى ان قربت الساعه من العصر ، فرجعت بالباص الى اول مكان ( بداية اللفه ) اللى عند محطة قطار روما علشان اركب الأتوبيس اللى حيرجعني للمطار علشان الحق الطيارة اللى حتوديني ل تريستا.
    دي صورة محطة قطار روما اللى نزلت عندة علشان آخد الباص السياحي

و دي صور لأهم الأماكن السياحية في روما اللى زورتها عن طريق الباص و صورتها في رحلتي
    دول صورتين للمسرح الروماني في روما

و دول صور للنافورة المشهورة بتاعة عادل أمام ، الحسابة بتحسب و الساعه ب 5 جنية ههههه

و دول صورتين للفاتيكان مقر البابا في قلب روما

و دي صورة المسلة المصرية في قلب روما

و بكده تنتهي جولتي في روما ، و رجعت المطار و أخدت الطيارة ل تريستا حيث المؤتمر اللى انا مسافر علشان احضرة
    و الى اللقاء في الحلقة القادمة ( الحلقة الخامسة ) اللى حكلمكم فيها عن تريستا و أجمل الأماكن فيها مدعوما بصور حقيقية من تصويري
    استودعكم الله للحلقة القادمة
    جولة سياحية مفيدة عن بلدة اشبه لنا بمدينة الاسكندرية سمعت من اصدقاء لى ان ايطاليا فيها نفس الكاريزوما التى يمتاز بها المصريين
    من حيث روح الدعابة و بها مدن المبانى تبدو كانها فى الاسكندرية .. استمتعت برحلتك اخى تامر

14. The Following 4 Users Say Thank You to Ayman Abdellatif For This Useful Post:

Gehad Anwar(05-15-2018), tamermosa(05-13-2018), Unregistered (2)

15. #48 Collapse post
    tamermosa is offline
    خبير فوركس مصر Array
    قابلت الضيوف
    5 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    4486 USD
    Thanks
    35,552
    SubscribeSubscribe
    subscribed 3
    Quote Originally Posted by Ayman Abdellatif
    جولة سياحية مفيدة عن بلدة اشبه لنا بمدينة الاسكندرية سمعت من اصدقاء لى ان ايطاليا فيها نفس الكاريزوما التى يمتاز بها المصريين
    من حيث روح الدعابة و بها مدن المبانى تبدو كانها فى الاسكندرية .. استمتعت برحلتك اخى تامر
    بالفعل ايطاليا فيها روح الأسكندرية لتشابههم في أشياء كثيرة
    منها انهم يطلوا على البحر المتوسط و توفر اللمسات اليونانية بهم
    لو سمحت LIKE أكن شاكرا
    الرضا
    *
    الصحة
    *
    المال

16. The Following 2 Users Say Thank You to tamermosa For This Useful Post:

Gehad Anwar(05-15-2018), Unregistered (1)

17. #49 Collapse post
    tamermosa is offline
    خبير فوركس مصر Array
    قابلت الضيوف
    5 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    4486 USD
    Thanks
    35,552
    SubscribeSubscribe
    subscribed 3
    Quote Originally Posted by zeze2017
    بصراحة الموضوع جميل جدا انا اول مره اعرف كل الحاجات ديه بجد معلومات كويسه جدا وفى نفس الوقت الاجراءات للسفر وضحتها باسلوب سهل والخطوات واضحة بس فعلا ممكن يكون فى شركات سياحة بتعمل رحلات لاوروبا باسعار كويسه لو مثلا رحلات سياحية لان ممكن ناس كتير مينفعش تسافر لوحدهم ممكن من خلال رحلات سياحية تابعه لشركة سياحة هى الى عمله البرنامج السياحى وفى نفس الوقت يكون فى حد بيتحدث اللغات تبع الدوله الى هنزورها وكمان ممكن هى الشركة الى تحجز الفندق اكيد فى شركات كده صح
    طبعا في شركات سياحيه ممكن تعملك كل الأجراءات من الأف للياء
    بس خلى بالك التكلفه حتبقى الضعف و انا مجرب و عارف
    بس انا معاك ان اللمه حلوه و لو معاك ناس مسافرين مع بعض حتبقى الرحله اجمل و اروع
    لو سمحت LIKE أكن شاكرا
    الرضا
    *
    الصحة
    *
    المال

18. The Following 2 Users Say Thank You to tamermosa For This Useful Post:

Gehad Anwar(05-15-2018), Unregistered (1)

19. #50 Collapse post
    tamermosa is offline
    خبير فوركس مصر Array
    قابلت الضيوف
    5 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    4486 USD
    Thanks
    35,552
    SubscribeSubscribe
    subscribed 3
    Quote Originally Posted by ohabaiba
    ديما مميز اخي تامر موضوعك رائع فنحن نتخيل وجودنا في ايطاليا بسردك المميز للاماكن المميزه والجميله
    ننتظر منك المزيد
    موفق اخي الكريم
    شكرا اخى الفاضل على متابعتك لموضوعي و تشجيعك لي
    مما يجعلني بمشيئة الله ان استمر في تقديم المزيد من الحلقات المشوقه
    لو سمحت LIKE أكن شاكرا
    الرضا
    *
    الصحة
    *
    المال

20. الاعضاء التاليين يشكرون tamermosa علي هذه المشاركة المفيدة

Unregistered (1)