+ Reply to Thread
Page 1 of 3 1 2 3
Results 1 to 10 of 27

Thread: نظرة عامة : لا تعتمد على بونص المنتدى فقط فى عملك فى الفوركس.

• Thread Tools
  1. #1 Collapse post
    Muhammed Mustapha is offline
    عضو ماسى Array
    Accrued Payments
    1242 USD
    Thanks
    15,431
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0

discusstion2 نظرة عامة : لا تعتمد على بونص المنتدى فقط فى عملك فى الفوركس.

السلام عليكم
    فى البداية بشكر كل الناس على الردود على الموضوع إلى فات "نصائح للمقامرين و المغامرين "
    و أخص بالذكر الناس القديمة إلى ليه فاكرانى ، و اتمنى تكونوا جميعا بخير و استفدتوا من الموضوع ، و احب اقولكم أنى مرجعتش المنتدى لا انا راجع اتكلم معاكم انتوا و اقولكم حاجات كنت محتاج حد يقولهالى يوما ما ، و انا مش رابط حسابى فى المنتدى دا لاى حساب تداول و مبعملش ردود فى اى حتة

ندخل فى الموضوع ناس كتير للاسف بتخسر كل شهر بسبب حاجة نفسية جواهم و هى "الاعتماد على بونص المنتدى" .. بيتداول بتوتر بس مش فارق معاه عشان عارف ان الشهر إلى بعده هيجيله بونص غيره و هيتداول تانى و يغامر تانى ! ... لكن قليلين إلى بياخدوا الموضوع بجدية و كأنه فلوسهم الحقيقية .. و دا الى المفروض كل الناس تعمله ...

المنتدى مش جمعية خيرية ..المنتدى اساسا للتعلم .. مش للعمل ... العمل اساسه إيداع
    المفروض السيناريو الطبيعي لاى واحد بادئ فوركس أنه يدخل فى المنتدى بتعلم و يقرأ و ياخد بونص و يجرب بيه استراتيجيات و يسحب و يعمل لنفسه رأس مال عشان يقدر يدخل فى سوق العمل الطبيعى ...

لكن للاسف اغلب الناس بتعاند و بتهمل الموضوع دا و واخده المنتدى أنه هو الفوركس حرفيا .
    انا مقدرش احجر على حد و لا اقله متعملش كده بس انا عايز ابينلكم خطورة الموضوع دا بعد كده متمثلة فى ايه :
    ١)انك لما بيجيلك بونص زى ما ذكرت فوق غالبا بتستهتتر لانك عارف ان الشهر إلى بعده هيجيلك غيره و دا بيسبب المرجنة المستمرة لحسابك ، و انك هتاخد قرارات غلط كتير و انت بتتداول اعتمادا على المنطق إلى فوق

٢) انك هتبقى مقيد دايما بشروط و قواعد -هو اه دا مش عيب و هيخليك تلتزم ببعض الحاجات - بس دا تأثيره سلبى جدا لما هتروح شركات تانية هتحس انك كأنك كنت فى سجن و خرجت منه فممكن تستهتر اكتر و تعمل الحاجات الى كنت محروم منها هنا زى التداول على الاخبار بحرية و ناس كتير جربت الموضوع دا و خسرت
    و برضو موضوع طريقة كتابة اللوت فى انستا إلى مختلفة عن جميع شركات الفوركس هتأثر عليك فى البداية فقط .

٣) التركيز على حاجات غير التداول ، و دا الى للاسف أغلبنا بيعمله بياخد قرارات غلط عشان خايف السحب ميوصلوش أو الصفقات تتلغى او اى حاجة تحصل فدا بيخليه يستعجل و يدخل صفقات و خلاص و فى النهاية بيتمرجن أو بيتقفل حسابه .

٤)رابعا و الاهم انت مش ضامن بونص المنتدى اصلا !!
    لقدر الله ممكن يتلغى خالص .. أو يجيلك بونص قليل متعرفش تشتغل بيه و اشياء من ذلك القبيل .. فمينفعش يبقى اعتمادك بس على بونص المنتدى .

خلاصة الكلام انا عامل الموضوع دا عشان اقولكم يا جماعة لا تتواكلوا على المنتدى ، المنتدى ليس هو الفوركس ، و لا يصلح التعامل معاه كأنه مصدر الفوركس الوحيد ، و انك هتعيش و تموت فيه ، لازم تجرب و تدخل باموالك الحقيقية (بعد ما تتعلم) ... سواء من الى كسبته من انستا أو حتى إيداع من جيبك ..
    إنما هتفضل هنا طول عمرك و معندكش اى خطة للعمل و لا منظم نفسك ... هتلاقى نفسك فى دائرة مغلقة ، و مش هتعرف تطلع منها إلا بصعوبة ، و مش هتتطور على المدى البعيد .

و انا بقول الكلام دا لسببين ... أنى حتى الآن معرفش شخص واحد ناجح و لسه معتمد على بونص المنتدى و بيعمل ردود و يستنى البونص !!! ... كل الناجحين بدأوا من هنا ببونص المنتدى بس كانت "مرحلة" للتعلم و خلاص لما عملوا رأس مال كويس بدأوا يعتمدوا على نفسهم .

السبب التانى أن للاسف لو دخلت فى الدائرة المغلقة بتاعة انتظار البونص هتتدمنها و هتعتمد عليها اكتر و اكتر و هتلاقى نفسك لا إراديا بتحس أن كأن وصول البونص ليك دا هو اليوم الموعود .. و انت مش حاطط لنفسك خطة اصلا تشتغل بيها و لا عارف راسك من رجليك .

.. انا بوجه رسالة قوية انك لازم تاخد بونص "المنتدى" كمرحلة من التعلم و صناعة رأس المال ... و خلاص اللحظة الى انت اتعلمت فيها خلاص اعتمد على نفسك لانك مش ضامن أن بونص المنتدى يكمل اصلا .. طاب لو اتلغى .. هتعمل ايه ؟ ... هتسيب الفوركس ؟ جاوبنى !! .....

فبالتالى لازم تمشى بخطة و تبقى منظم
    انا واحد من الناس إلى عرفوا الفوركس عن طريق المنتدى مش العكس لانى كنت فاكر البونص قابل للسحب فى بداياتى و لن تحتاج للتداول ...(مع أن العكس هو الغالب الناس بتعرف الفوركس ثم تبحث عن مصادر البونص) ... فالمنتدى ليه فضل عليا فى بداياتى و لازم كنت ارجع اكتب شوية من الى عرفته بعد كده عشان اوريك الجانب إلى انت مش عايز تديله اهتمام.

فى فئة من الناس بتشتغل بونص منتدى و فى نفس الوقت عاملة إيداع فى اماكن تانية و دى الناس العملية الفاهمة ... رغم ان دى المفروض "مرحلة تانية" برضو لان مش منطقى اكون شخص بتطور و فاهم تداول و بكسب باستمرار و فى تطور مستمر و استنى ١٠٠$ بونص ... مش حاسسها منطقية بصراحة ... بس حتى و هى مش منطقية مقبولة لان الناس دى بتفكر خارج الصندوق و ليست مدمنة لبونص المنتدى !

ما قولتلكش سيب المنتدى ... بس متعتمدش على بونص المنتدى بس !! و تدمنه ! دا هيسببلك مشاكل نفسية كتير و الله عن تجربة .. و على فكرة المنتدى جميل أنه بيخلينا ملتقى ببعض و نناقش الأفكار معا ...بس كده هو دا الموضوع و اتمنى الناس تتفهم كلامى فى فرق بين انك تكون موجود فى المنتدى و بتتفاعل عشان تستفيد ... و انك تبقى موجود عشان البونص ....

و بتمنالكم التوفيق انا عارف انى صعب بس و الله بحاول أفيدكم ... شكرا

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

2. الاعجابات (الشكر) تحت المشاركة الاولي لا يعتد بها في توزيع الجوائز
  3. #2 Collapse post
    mido elshabrawy is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    11781 USD
    Thanks
    1,311
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    This post was written as part of the payout program for content, in which anyone can participate and earn through their authoring talent.
    السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
    اولا مشكور أخي الغالي علي جميع النصائح التي سردتها في موضوعك الاكثر من رائع
    و بالفعل يجب ان يكون المتداول في تطور دائم و ان لا يكون البونص الخاص بالمنتدي هو أول و أخر الحياه
    و لكن ايضا قد يواجه بعض الافراد بعض الامور الخاصه التي قد لا تساعدهم في توفير مبالغ من الاموال من ارباح البونص لفتح حساب تداول بألايداع
    حيث انه يكون يريد تلك الاموال في أمور أخري
    و لكن يجب ان يضع كل ما ذكرت نصب عينيه و يفعله في الوقت المناسب ان سمح له هذا الامر و باتت الفرصه مناسبه له
    و بالفعل كل ما ذكرته عن التهور في استخدام اموال البونص كنت افعله منذ عدد من الشهور و علي امل انه سوف يكون هناك أموال جديده الشهر التالي
    و كان هذا ما يجعلني اندفع في التداولات أملاً في الربح الكبير و لكن يكون هذا الامر بعد تحقيق ارباح و سحبها
    و لكن أكتشفت ان الامر أهم من ذلك بكثير فالحفاظ علي البونص شهريا أفضل مليون مره من الربح السريع الذي يؤدي الي المارجن
    أشكرك أخر مره أخري و اتمني ان يستفيد الجميع من حضورك

تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

4. The Following 4 Users Say Thank You to mido elshabrawy For This Useful Post:

Unregistered (4)

5. #3 Collapse post
    Reem Tarek is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    2520 USD
    Thanks
    10,041
    SubscribeSubscribe
    subscribed 1
    This post was written as part of the payout program for content, in which anyone can participate and earn through their authoring talent.
    Quote Originally Posted by Muhammed Mustapha
    السلام عليكم
    فى البداية بشكر كل الناس على الردود على الموضوع إلى فات "نصائح للمقامرين و المغامرين "
    و أخص بالذكر الناس القديمة إلى ليه فاكرانى ، و اتمنى تكونوا جميعا بخير و استفدتوا من الموضوع ، و احب اقولكم أنى مرجعتش المنتدى لا انا راجع اتكلم معاكم انتوا و اقولكم حاجات كنت محتاج حد يقولهالى يوما ما ، و انا مش رابط حسابى فى المنتدى دا لاى حساب تداول و مبعملش ردود فى اى حتة

ندخل فى الموضوع ناس كتير للاسف بتخسر كل شهر بسبب حاجة نفسية جواهم و هى "الاعتماد على بونص المنتدى" .. بيتداول بتوتر بس مش فارق معاه عشان عارف ان الشهر إلى بعده هيجيله بونص غيره و هيتداول تانى و يغامر تانى ! ... لكن قليلين إلى بياخدوا الموضوع بجدية و كأنه فلوسهم الحقيقية .. و دا الى المفروض كل الناس تعمله ...

المنتدى مش جمعية خيرية ..المنتدى اساسا للتعلم .. مش للعمل ... العمل اساسه إيداع
    المفروض السيناريو الطبيعي لاى واحد بادئ فوركس أنه يدخل فى المنتدى بتعلم و يقرأ و ياخد بونص و يجرب بيه استراتيجيات و يسحب و يعمل لنفسه رأس مال عشان يقدر يدخل فى سوق العمل الطبيعى ...

لكن للاسف اغلب الناس بتعاند و بتهمل الموضوع دا و واخده المنتدى أنه هو الفوركس حرفيا .
    انا مقدرش احجر على حد و لا اقله متعملش كده بس انا عايز ابينلكم خطورة الموضوع دا بعد كده متمثلة فى ايه :
    ١)انك لما بيجيلك بونص زى ما ذكرت فوق غالبا بتستهتتر لانك عارف ان الشهر إلى بعده هيجيلك غيره و دا بيسبب المرجنة المستمرة لحسابك ، و انك هتاخد قرارات غلط كتير و انت بتتداول اعتمادا على المنطق إلى فوق

٢) انك هتبقى مقيد دايما بشروط و قواعد -هو اه دا مش عيب و هيخليك تلتزم ببعض الحاجات - بس دا تأثيره سلبى جدا لما هتروح شركات تانية هتحس انك كأنك كنت فى سجن و خرجت منه فممكن تستهتر اكتر و تعمل الحاجات الى كنت محروم منها هنا زى التداول على الاخبار بحرية و ناس كتير جربت الموضوع دا و خسرت
    و برضو موضوع طريقة كتابة اللوت فى انستا إلى مختلفة عن جميع شركات الفوركس هتأثر عليك فى البداية فقط .

٣) التركيز على حاجات غير التداول ، و دا الى للاسف أغلبنا بيعمله بياخد قرارات غلط عشان خايف السحب ميوصلوش أو الصفقات تتلغى او اى حاجة تحصل فدا بيخليه يستعجل و يدخل صفقات و خلاص و فى النهاية بيتمرجن أو بيتقفل حسابه .

٤)رابعا و الاهم انت مش ضامن بونص المنتدى اصلا !!
    لقدر الله ممكن يتلغى خالص .. أو يجيلك بونص قليل متعرفش تشتغل بيه و اشياء من ذلك القبيل .. فمينفعش يبقى اعتمادك بس على بونص المنتدى .

خلاصة الكلام انا عامل الموضوع دا عشان اقولكم يا جماعة لا تتواكلوا على المنتدى ، المنتدى ليس هو الفوركس ، و لا يصلح التعامل معاه كأنه مصدر الفوركس الوحيد ، و انك هتعيش و تموت فيه ، لازم تجرب و تدخل باموالك الحقيقية (بعد ما تتعلم) ... سواء من الى كسبته من انستا أو حتى إيداع من جيبك ..
    إنما هتفضل هنا طول عمرك و معندكش اى خطة للعمل و لا منظم نفسك ... هتلاقى نفسك فى دائرة مغلقة ، و مش هتعرف تطلع منها إلا بصعوبة ، و مش هتتطور على المدى البعيد .

و انا بقول الكلام دا لسببين ... أنى حتى الآن معرفش شخص واحد ناجح و لسه معتمد على بونص المنتدى و بيعمل ردود و يستنى البونص !!! ... كل الناجحين بدأوا من هنا ببونص المنتدى بس كانت "مرحلة" للتعلم و خلاص لما عملوا رأس مال كويس بدأوا يعتمدوا على نفسهم .

السبب التانى أن للاسف لو دخلت فى الدائرة المغلقة بتاعة انتظار البونص هتتدمنها و هتعتمد عليها اكتر و اكتر و هتلاقى نفسك لا إراديا بتحس أن كأن وصول البونص ليك دا هو اليوم الموعود .. و انت مش حاطط لنفسك خطة اصلا تشتغل بيها و لا عارف راسك من رجليك .

.. انا بوجه رسالة قوية انك لازم تاخد بونص "المنتدى" كمرحلة من التعلم و صناعة رأس المال ... و خلاص اللحظة الى انت اتعلمت فيها خلاص اعتمد على نفسك لانك مش ضامن أن بونص المنتدى يكمل اصلا .. طاب لو اتلغى .. هتعمل ايه ؟ ... هتسيب الفوركس ؟ جاوبنى !! .....

فبالتالى لازم تمشى بخطة و تبقى منظم
    انا واحد من الناس إلى عرفوا الفوركس عن طريق المنتدى مش العكس لانى كنت فاكر البونص قابل للسحب فى بداياتى و لن تحتاج للتداول ...(مع أن العكس هو الغالب الناس بتعرف الفوركس ثم تبحث عن مصادر البونص) ... فالمنتدى ليه فضل عليا فى بداياتى و لازم كنت ارجع اكتب شوية من الى عرفته بعد كده عشان اوريك الجانب إلى انت مش عايز تديله اهتمام.

فى فئة من الناس بتشتغل بونص منتدى و فى نفس الوقت عاملة إيداع فى اماكن تانية و دى الناس العملية الفاهمة ... رغم ان دى المفروض "مرحلة تانية" برضو لان مش منطقى اكون شخص بتطور و فاهم تداول و بكسب باستمرار و فى تطور مستمر و استنى ١٠٠$ بونص ... مش حاسسها منطقية بصراحة ... بس حتى و هى مش منطقية مقبولة لان الناس دى بتفكر خارج الصندوق و ليست مدمنة لبونص المنتدى !

ما قولتلكش سيب المنتدى ... بس متعتمدش على بونص المنتدى بس !! و تدمنه ! دا هيسببلك مشاكل نفسية كتير و الله عن تجربة .. و على فكرة المنتدى جميل أنه بيخلينا ملتقى ببعض و نناقش الأفكار معا ...بس كده هو دا الموضوع و اتمنى الناس تتفهم كلامى فى فرق بين انك تكون موجود فى المنتدى و بتتفاعل عشان تستفيد ... و انك تبقى موجود عشان البونص ....

و بتمنالكم التوفيق انا عارف انى صعب بس و الله بحاول أفيدكم ... شكرا
    كلام جميل اخى و لكن ما هو المبلغ الكافى من وجهة نظرك إلى تسحبه من الشركة للبدأ فى الايداع ؟
    و هتبقى شمس ضحكتنا تنور ظلمة مشاعركم

6. The Following 2 Users Say Thank You to Reem Tarek For This Useful Post:

Unregistered (2)

7. #4 Collapse post
    tazi larbi is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    5995 USD
    Thanks
    4,294
    SubscribeSubscribe
    subscribed 1
    السلام عليكم اخي الكريم مشكور على الموضوع الرائع وانا معك فما تقوله لبد ان لا يكون اعتمادنا في التداول على على البونص ولبد ان يكون لنا حساب خاص بالايداع لانه فعلا كما تقول هناك شركات لاداعي لذكر اسمها كانت تقدم بونص ردود وتوقفت وغيرته ببونص اسبوعي للمسابقات .
    يعني امر انتهاء البونص وارد كما قلت ولبد ان يكون لنا حساب ايداع خاص بنا ثم ان حساب الايداع له ميزات افضل من حيث التداول والرافعة والسحب وليس به قيود مثل حسابات البونص وان كان على المنتدى نحن فعلا اصبحنا مثل العائلة وهناك اعضاء تعودنا لعلى ظهور اسمائهم امامنا وبقائنا في المنتدى اصبح بالنسبة لي ضروري صباحا اول ما افتح الحاسوب انتقل للمنتدى اولا ارى ما الجديد لكن كما قلت لبد ان نبتعد عن العاطفة في العمل وخاصة في عملنا هذا الفوركس يتطلب ان يكون الانسان اليا في عواطفه ولا يترك لها مجال للتدخل في عمله وبراي ان فكرة حساب ايداعرائع وممكن ان يكون لك ايداع من ربح البونص نعم تربح تسحب ثم تودع في حساب اخر وهكذا تستفيد مرتين قلت لبد ان يكون السحب على البنك اولا لان خاصية السحب بين الحساباتليس متاحة لحساب الونص وهذه اول خاصية واول سبب يجعلنا نفكر في حساب مستقل عن اي بونص اتمنى لكم النجاح والله الموفق

8. The Following 4 Users Say Thank You to tazi larbi For This Useful Post:

Unregistered (2), HOPE2014(11-16-2019), madlome(11-15-2019)

9. #5 Collapse post
    Abo Hamdy is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    6112 USD
    Thanks
    29,409
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    متفق معاك في نقاط كتير من اللي طرحتها في الموضوع لكن الفكرة الاساسية نفسها اللي مختلف فيها
    فكرة عدم الاعتماد على البونص مش هي الحل المتداول عشان يصلح جزء وعيب كبير من نظام تداوله واستراتيجيته مش لازم في المقابل يغير اسلوب تداوله ويبدأ في الايداع لو كان هو مش على استعداد لـ ده , الافضل هو اننا نوجه التركيز ناحية الاهتمام ببونص المنتدى بقدر اكبر من ده ومايكنش التفكير فيه انه بونص هيتجدد كل شهر ومفيش اي مشكلة من خسارته لان التعامل مع الميزة دي حولها لعيب خطير بيهدد كل متداول في الفوركس لان لو افترضنا ان البونص هيجي عليه يوم وينتهي المتداول مش هيعرف يتداول في اي شركة تانية لانه مش قادر يحافظ على راس ماله واي ايداع هيعمله هيخسره لانه متعود ان الخسارة مش ازمة بالنسباله وده غلط لازم يتعلم يحافظ على راس المال ودي اهم مهمة المفروض تتوجهله .

10. The Following 2 Users Say Thank You to Abo Hamdy For This Useful Post:

Unregistered (2)

11. #6 Collapse post
    mah2020 is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    4474 USD
    Thanks
    5,894
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    اخي الفاضل حمد الله على السلامة مره اخري وبجد بشكرك وبحيك علي حسن اختيارك لنقاط كثيره مهمه جداا
    في حياه كل واحد شغال في المنتدي للاسف فعلا فيه ناس كتير بتغامر بالبونص في صفقه واحده يا تصيب
    يا تخيب معتمد علي ان الشهر القادم هيكون في بونص وفعلا زي ما حضرتك ذكرت الناس اللي شغاله بطريقه دي
    عمرها ما هتتعلم الفوركس ابدا لان مش خسران حاجه او مش حابب يتعلم بيجيله البونص ويدخل ورا اي
    حد بينزل تصويه والسلام يجب ان يكون في تطور وتدريب مستمر حتي لو لقدر الله المنتدي وقف حمله البونص
    يقدر حتي يفتح حساب ايداع ويدره لان مش معقول هيفتح عقود وهيتعامل مع حساب الايداع بالرعونه اللي
    بيتعامل بيها مع البونص المفروض الناس تخدها فرصه وتتعلم وتعتبر ان البونص دا حساب ايداع وتقدر تحقق منه ربح بالتوفيق لك. تقبل مروري
    قال النبي صلي الله عليه وسلم
    ((من دخل السوق فقال : لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو حي لا يموت بيده الخير هو علي كل شئ قدير كتب الله له ألف ألف حسنه ومحا عنه ألف ألف سيئه ورفع له ألف ألف درجه))

12. الاعضاء التاليين يشكرون mah2020 علي هذه المشاركة المفيدة

ahmed.mohamed(11-17-2019)

13. #7 Collapse post
    ohabaiba is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    3112 USD
    Thanks
    23,261
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    اخي الغالي مرحبا بيك والله موضوعك متفق معك فيه اغلب نقاطه وهو ان استخدام المنتدي لانتظار البونص فقط
    ولكن المفروض هو ان نتعلم من المنتدي بقدر ما ننتظر البونص وهذه النقطه مهمه جدا وقد يجهلها الكثير
    وما الهدف من المنتدي الا تحصيل البونص فقط ولكن الهدف هو في المقام الاول ان نتعم الفوركس وبعدد ذلك
    نحصل علي البونص انما العمل في حساب ايداع او حساب بونص فانه في كلا من الحالتين الوضع واحد فما
    الفرق بين العمل بحساب انيستا البونص والحساب الايداع اعتقد انه عندما تربح تسحب ارابحك بكل
    امان واي قيمه تربحها تستطيع ان تسحبها بدون تقيد ولذلك النقطه الاساسيه هي التعلم فان اغلب الاعضاء يهتم
    بالتحصيل البونص علي انه يتعلم وهذه المشكله التي يقع فيها اغلب الاعضاء فعندما يحصل علي
    البونص يجد نفسه بدون علم كافي لكي يتاجر فيسخر وهكذا كل شهر

14. The Following 6 Users Say Thank You to ohabaiba For This Useful Post:

Ayman Abdellatif(11-15-2019), Unregistered (5)

15. #8 Collapse post
    amedz is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    3267 USD
    Thanks
    12,362
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    اخي الكريم اتفق في النقاط التي قمت بذكرها ولكن ليست كل الامور ورديه بهذه الطريقه و سوف احكي لك عن تجربتي في الفوركس حيث انني عندما عرفت الفوركس قمت بعمل ايداع في احدى شركات الفوركس وللاسف الشديد خسرت مبلغ مالي كبير يقترب من 2000 دولار وكنت على وشك اعتزال الفوركس لانني لم اكن امتلك مبالغ اخرى للايداع ثم رشح لي احد الاصدقاء المنتدى هنا و قمت بالعمل في المنتدى واستطاعته عن طريق بونص المنتدى تحقيق ارباح جيدة ومجموع السحوبات التي تمت من حساب التداول الخاص بي تتعدى 2000 دولار وقمت بتعويض الخساره التي قد خسرتها وقد لاحظت عده امور ومنها ان التداول بحساب البونص هو افضل من التداول على حساب حقيقي والسبب هنا الحاله النفسيه بالنسبه لي عندما اتداول بحساب بونص شركه انستا فوركس فانني استطيع الربح منه ولكنني عندما اتداول على حساب من ايدعي الخاص فانني للاسف الشديد اخسر بسبب التوتر والقلق اثناء التداول ولكنني اتفق معك بالفعل بانه لا يجب ان ننتظر البونص في كل شهر بل يجب علينا التفكير في المستقبل وماذا لو حدث او تم انتهاء حمله البونص مقابل الردود هل سوف اعتزل الفوركس فكثيرون بالفعل هنا فى المنتدى اذا توقفت الشركه عن دفع البونص فانهم بالفعل سوف يتركون الفوركس لذلك يجب علينا ان ندخر مبلغ من المال حتى نستطيع التداول به على حسابات حقيقيه في حاله اغلاق المنتدى

16. The Following 3 Users Say Thank You to amedz For This Useful Post:

Unregistered (3)

17. #9 Collapse post
    theprof is offline
    Banned Array
    5,133
    Accrued Payments
    4379 USD
    Thanks
    13,001
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته وبعد تحيه طيبه وبعد اخي الكريم بالنسبه لموضوعك عن عدم الاعتماد علي المنتدي انت بالفعل محق فيما قولت خصوصا وانه بقيت حاسس انه المنتدي في الفتره الاخيره اصبح زي نا نكون في حرب اللي بيطول اخوه بياذيه ويزيحه من مكانه عشان ياخد هو بونص كويس مكانه وطبعا دا شي اصلا مش من الرجوله ولا الاسلام في شي.المهم انه فعلا المفروض انك تفتح حساب تداول خاص بيك بعيد عن المنتدي ولكن الكلام دا لو انت اتعلمت كويس غير كدا هيكون مضيعه لوقتك ومضيعه كمان لفلوسك لانه السوق محتاج شخص فاهم وواعي عشان يقدر يقول انه ممكن يكون قادر علي الاعتماد علي نفسه في سوق عالي المخاطر.النصايح اللي انت قدمتها في غايه الاهميه اكيد لانه محدش كبير علي السوق.

18. #10 Collapse post
    بدر اشطيبي is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    4830 USD
    Thanks
    34,890
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    السلام عليكم
    تحياتي لك على طرحك للموضوع الشيق بالفعل اخي فالنقاط التي ذكرتها اغلبها منطقية فلا احد يستطريع انكار ادمانه للبونص الذي تمنحه الشركة عن طريق المنتدى بحيث تتحكم فيه فكرة وجود بونص متجدد في اول الشهر بالتالي يفرط في المخاطرة الامر الذي يؤدي الى نتائج غير جيدة.
    لكن اخي اعتقد ان من لم يصلح علاقته بالمنتدى والبونص الخاص به فسيجد صعوبة حتى في التداول بامواله الخاصة بمعنى ان المتداول الذي لم يتمكن من قبر عقلية المقامر فان هذا الامر صيصاحبه حتى في حالة خروجه من دوامة البونص.خاصة اذا كانت لديه امكانية الحصول على اموال وايداعها باستمرار فهناك من المتداولين من يقوم بايداع 100$ مثلا ويقامر بها حرفيا ليحقق ارباحا كبيرة في فترة قصيرة بعد ذلك يعود الى نقطة الصفر.
    خلاصة القول فان البونص الذي تمنحه الشركة يعتبر فرصة نادرة وذهبية لانه يتيح لك امكانية التعلم من خلال المنتدى وفي نفس الوقت كسب مبلغ للتداول وهنا يجب التعامل مع هذا البونص على انه مال خاص حقيقي يحافظ عليه ويتداول بادارة راسمال صارمة ويضع هدفا اساسيا وهو مراكمة البونص والتداول بشكل صحيح حتى يكبر راس المال وبالتالي يستطريع تحقيق ارباح معقولة من خلاله او من خلال فتح حساب حقيقي اخر على شركة انستافوركس والتداول من خلاله فالشركة تمنحك حرية اكبر عندما يكون راس المال من ايداعك الخاص.
    تقبل مروري وبالتوفيق لك وللجميع
    .

19. The Following 15 Users Say Thank You to بدر اشطيبي For This Useful Post:

Unregistered (15)

+ Reply to Thread
Page 1 of 3 1 2 3

Subscribe to this Thread (1)

Open