+ Reply to Thread
Page 2 of 2 1 2
Results 11 to 16 of 16

Thread: هل أدوات التحليل الفني المنتشرة على الإنترنت فعالة؟

• Thread Tools
  1. #11 Collapse post
    mohsin555 is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    11 USD
    Thanks
    38
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    المعروف أن نجاح الإستثمار في الأسواق المالية يعتمد بدرجة أساسية على قدرة المتداول على توقع اتجاهات وتحركات الأسعار الحالية والمستقبلية للأصول المالية التي يتم تداولها، والدخول في صفقات وفقا لذلك لكن من المعروف أيضا أن تحركات الأسعار للأصول المالية المختلفة سواء كانت أزواج عملات أو أسهم أو سندات أو مؤشرات لا تخضع لمعادلات رياضية يتم إيجاد حل لها

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

2. #12 Collapse post
    ashraf aly is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    1457 USD
    Thanks
    518
    SubscribeSubscribe
    subscribed 5
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    في الحقيقه يوجد الكثير من طرق التداول والاستراتيجيات والمؤشرات الكثيره الموجوده على الانترنت ولكن اخي عليك بان تختار الاستراتيجيه و طريقه التداول التي تتناسب مع شخصيتك فليس كل الطرق والاستراتيجيات الموجوده على الانترنت تصلح لك لانه يوجد فروق فرديه بين الافراد فاذا اردت ان تنجح معك طريقه التداول او الاستراتيجيه يجب ان تتناسب مع شخصيتك في التداول و عليك ان تقوم بالاضافه على الاستراتيجيه التي تستخدمها ومن الافضل ان تقوم انت بصناعه الاستراتيجيه التي تستخدمها حتى تعرف نقاط القوه ونقاط الضعف في هذه الاستراتيجيه وبالتوفيق لك

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

3. #13 Collapse post
    doaa sary is offline
    ***دكتورة الفوركس*** Array
    قابلت الضيوف
    18 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    5334 USD
    Thanks
    38,433
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    اخى الكريم التحليل الفنى له كذا طريقه ومؤشرات واكسبيرتات منقدرش نجمع ان كل الطرق ناجحة او فعالة
    الطبيعى اننا بنجرب عدة طرق او استراتيجيات على الحساب التجريبى واكتر طرق مناسبة ومربحة بنشتغل بيها على حسابنا الحقيقى مفيش قاعدة محددة ان طريقه افضل من غيرها

4. #14 Collapse post
    Amro alkekani is offline
    Banned Array
    Accrued Payments
    461 USD
    Thanks
    2,341
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخى الكريم اعتقد ادوات التحليل الموجود ما هى الاى وسيلة تساعد على التوقع السعر الصحيح فى الوقت القريب ويجب ابضا ادارة راس المال الصارمة وعلى العموم الفوركس يعتمد على التحليل الفنى والاساسى والصبر وادرة راس المال الذى لا يكون فى لذلك ان اقول ان هى احد انواع المقامرة هذا من وجهة نظرى لانها مثل ضربة الحظ يكون العمل فيها وانا شصخيا لا اعمل بها اتمنا ان تكون الفكرة وصلت اليكم انشالله
    اتمنا التوفيق الى جميع اعضاء المنتدى
    تقبل مرورى

5. #15 Collapse post
    sayed11 is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    177 USD
    Thanks
    228
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بص هاقول لك على حاجه دي بتنفع مع ناس وما تنفعش مع ناس يعني مثلا انا جربتها ما نفعتش معي خالص او بمعنى اصح مستوى فيهاش هو دوت اللي مخلي في اكثر من نوع تحليل في السوق الموضوع باختصار اللي الموضوع ينفع معي وما ينفعش معك انا لما جربت التحليل الفني ما فيهاش معي خالص انا ما اقدرش اشتغل فيه مستحيل بالنسبه لي انما صديق اللي انا اعرفه ما بيعرفش يستغربه سبحان الله بيكسب انا عن نفسي جربت انواع تحليل كثير جدا اقدر اقول ان هم كلهم كويسين ما فيش حاجه فيهم وحشه الوحش بيكون في اختيارك او ان انت مش عارف تعمل ايه او ان انت مشتت يعني لما تكون مبتدئ بتكون قدامك مليون طريقه تشتغل بها فانت فعلا هاكون مش طب اختار انهي واحده في التشطيب هيخليك تعمل كده يعني انا مثلا في الاول كان قدامي اكثر من طريقه كنت باشتغل بخمس ست ترقص مع بعض عليها مش نافعه وبخسر اشتغل بطريقه واحده لو خسرت معه صفقه واحده ابدا دور على غيرها وكثير من الاخطاء الكلاب نوع فيها زي دي من الاستراتيجيه لقسم الصفقه تبقى وحشه وغالبه لما بتيجي يخسر رب تكون الخساره دي الصوره جامده مش بسبب الاستيراديه بتكون بتاع بالنت ملتزم تش بطريقه دخول الاستراتيجيه اللي انت حاططها يعني مثلا قال لهم احد مبتدئ بيسالني باقول لك كلمني بصوتك عندك واحد اثنين ثلاثه كله دائما بيسال سؤال واحد ايه افضل طريقه تحليل طب يا جماعه لو في افضل طريق كلنا هانشتغل بها ما حدش هيكون عارف افضل طريقه ويسيبها انا باقول له عندك واحد اثنين ثلاثه اربعه خمسه والله فيهم و كويسين معي يشتغل مكتوم ومش خلاص وبعض الناس بتقول لي انت ليه مش عايزين نتعلم واحد انت ليه محتكرين الموضوع لوحدكم انتوا انتوا انتوا طب ازاي يعني انا انا المفروض اني اعمل ايه انا عايز افهم ان ما ينفعش اقولها لك الموضوع مش سر الموضوع علشان في حاجه في حاجات لازم انت تشوفها بها وتشوفها بعينيك على الشارت في حاجات انت لازم تفهم برده ما بيصدق لازم انت تشوفها بعينك عشان تتعلم انا مهما حكيت لك ومهما قلت لك عمرك ما تتعلمها لازم تبص و تشوفها بعينيك الاغلب ما بيحبش يصدق اللي باقول له عليه يقول لي علمني الطريقه اللي انت بتشتغل بها هو اللي ماشي الطريقه واحد اثنين ثلاثه يقول لي ما فيش طريقه اسهل مندي في ارجع واقول له ان الطريقه اللي تنفع معي ما تنفعش معك وهكذا والاثريه ما بيصدق وش كل واحد له طريقته في التحليل ممكن اكون انا باشتغلبي الفيبوناتشي وانت بتشتغل الفيبوناتشي بس انت لك طريقه وانا لي طريقه

6. #16 Collapse post
    e_magdi is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    71 USD
    Thanks
    2,158
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..
    اهلا بيك اخي الكريم ,
    من وجهه نظرى ليست كل الأدوات المنتشرة على الانترنت على المواقع فعالة بنسبة 100 % ويجب أن يقوم المتداول باستخدام
    أدوات التداول المعروفة لدة أغلب المتداولين والتى نسبة نجاحها فى التحليل الفنى جيدة لتجنب استخدام اى مؤشر غير معروف يسبب الخسارة
    . وشكرا على مشاركتك بهذا الموضوع
    فموضوعك هام ومفيد وننتظر منك نشر المزيد من الأسئلة والمواضيع الجديدة والهامة لافادة الجميع في منتدي فوركس العرب .
    ربنا يوفقنا جميعا . تقبل مرورى

7. The Following 5 Users Say Thank You to e_magdi For This Useful Post:

Unregistered (5)

+ Reply to Thread
Page 2 of 2 1 2

Subscribe to this Thread (1)

Tags for this Thread