+ Reply to Thread
Page 1 of 3 1 2 3
Results 1 to 10 of 30

Thread: هل وقف الخسارة (sl) مهم ام لا؟؟

• Thread Tools
  1. #1 Collapse post
    Badreldeen is offline
    عضو ذهبى Array
    1,056
    Accrued Payments
    51 USD
    Thanks
    478
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0

هل وقف الخسارة (sl) مهم ام لا؟؟

90% من المتداولين الجدد ما زالوا يعتقدون أن مسافة وقف الخسارة الأصغر تعني مخاطر أقل، و أن مسافة التوقف عن الخسائر الأوسع تعني أنهم يخاطرون أكثر ومع ذلك فإن هذه المعتقدات ببساطة غير صحيحة و بالنسبة لأي تاجر ذي خبرة يتفهم حجم مركز التداول، فمن الواضح أن حجم العقد (عدد العقود) الذي يتم تداوله هو الذي يحدد المخاطر لكل صفقة تجارية، و ليس المسافة في اوامر وقف الخسارة بحد ذاتها، إن مسافة بين اوامر وقف الخسارة لا تقل أهمية عن حجم الصفقة التى تتداولها (حجم اللوت) الذي يحدد مقدار المخاطرة بالمال لكل صفقة.

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

2. The Following 3 Users Say Thank You to Badreldeen For This Useful Post:

????? ?????(05-25-2020), ashrafshaqwer(04-16-2020), e_magdi(04-16-2020)

3. #2 Collapse post
    ابوعلى is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    358 USD
    Thanks
    1
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0

السلام عليكم ورحمه الله
    اخى الكريم امر وقف الخسارة امر مهم جدا فى الفوركس والا لو ملهوش لازمه مش كان يبقى موجود فى المنصه امر وقف الخسارة ده معمول لحمايه حسابك من المرجنه انت لومش استعملته انت هيبقى مصيرك المرجنه انت بتامن فلوسك وحسابك من اى مخاطره افرد دخلت صفقه والكهرباء قطعت عندك انت هتعرف الصفقه ماشيه الزاى لا انما انت لو محدد استوب عادى انت داخل بادارة راس مال لوخسرت هتقفل لوحدها مش هتفضل شغاله لحد ما تمرجن الحساب
    تقبل مرورى اخى الكريم

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

4. The Following 6 Users Say Thank You to ابوعلى For This Useful Post:

ashrafshaqwer(04-16-2020), Badreldeen(04-16-2020), e_magdi(04-16-2020), RAHIME DZ(04-16-2020), Unregistered (2)

5. #3 Collapse post
    Badreldeen is offline
    عضو ذهبى Array
    1,056
    Accrued Payments
    51 USD
    Thanks
    478
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    عليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخي الكريم أبو علي
    امر وقف الخسارة لا يختلف اثنان في اهميته.. و تكمن اهميته في انه يحفظ حسابك من المرجنة.. و لكن يبقى الموضوع المهم هو كيفية تحديد وقف الخسارة.. بحيث ان كثير من المتداولين يحددون امر وقف الخسارة بصورة عشوائية.. و. عندما يصل الزوج الى نقطة وقف الخسارة يرتد في اتجاه الصفقة.. و. لكن للأسف تكون الصفقة اغلقت بسبب تحديد وقف الخسارة و. كان. من الممكن ان تجني ارباح محددة بدل خسائر.. لذلك لابد من تغيير عقلية المتداول بأن امر وقف الخسارة كلما كان قريب كانت المخاطر اقل.. و. هذا خطأ
    تقبل مروري

6. The Following 2 Users Say Thank You to Badreldeen For This Useful Post:

ashrafshaqwer(04-16-2020), e_magdi(04-16-2020)

7. #4 Collapse post
    Mohammed Hamed is offline
    عضو جديد Array
    Accrued Payments
    31 USD
    Thanks
    3
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0

وقف الخسارة بالنسبة لي اهم من اخذ الربح

ما ينفعش تسيب صفقتك تكسب وبعدين ترجع تتحول لخسارة والخسارة تكبر لحد ما تتحول لكارثة تنتهي بالمارجن كول

وقف الخسارة حماية كبيرة لمحافظنا ونعمة توفرت لينا لازم نستغلها كويس وهي اهم بكثير من جني الأرباح والله على ما اقول شهيد

ياريت الناس تعرف ان الاستوب مهم ولحمايتك وينسوا ويتجاهلوا الكلام اللي بيهاجم وقف الخسارة

8. The Following 2 Users Say Thank You to Mohammed Hamed For This Useful Post:

Badreldeen(04-16-2020), e_magdi(04-16-2020)

9. #5 Collapse post
    Badreldeen is offline
    عضو ذهبى Array
    1,056
    Accrued Payments
    51 USD
    Thanks
    478
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    أخي العزيز Mohammed Hamed
    فعليا كلامك صحيح و لابد من وضع امر وقف الخسارة و الا سوف ينهار المتداول من اول مارجن كول.. لكن من الضرورة تحديد نقطة وقف الخسارة بعناية حتي تستطيع ان تتداول بصورة مربحة و مستمرة.. لكن في بعض الناس لا تهتم بأمر وقف الخسارة.. و امثال هؤلاء سوف يتعلمون الدرس من مارجن كول.
    تقبل مروري

10. الاعضاء التاليين يشكرون Badreldeen علي هذه المشاركة المفيدة

e_magdi(04-16-2020)

11. #6 Collapse post
    sayed11 is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    177 USD
    Thanks
    228
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    شوف على حسب ما انا شفت انهي مهمه جدا جدا بالنسبه لناس وغير مهم اصلا عند ناس ثانيه الناس اللي بتهتم عندها ممكن تدخل صفقه باقل مركز ممكن او بي اقل لوط ولو سالتو هيقول لك كده كده السوق مهما يطلع هينزل ومهما نزلت هيطلع في انا ليه اخسر السابق انا اسيبه يطلع وينزل براحته وبعد كده لما تبقى تكسبها بقفلها انا مش هقفل ها على خساره المهم جدا عندنا زي انا انا مثلا مستحيل اعرف انام غير ولا حاطط ستوب ولكن مطمئن على السطح ابدا لازم اكون مؤمن هو ده الامان الوحيد بالنسبه لي و بالنسبه لناس كثير جدا انما اللي بيشتغل بدون ستوب لوز هيتعب جامد ممكن يفضل مبيت صفقه اسابيع ممكن شهور وايام كثيره جدا وفي الاخر يطلع منها على الدخول يبقى مكسبش ولا اخت ولا اخ حاجه كل اللي عامله بس اللي هو تعب اعصاب على الفاضي و هيكون حر للفصل الفرس تداول كثير في السوق هو كده لما يبقى داخل في صفقات ومتعلق مش هيعرف يدخل وراء صفقه ثاني في السوق غير لما يخرج من الصفقات اللي هو فيها فبالتالي هيخرج متاخر جدا و هيكون ما فيش فرصه وبعد فتره كبيره بدل ما كان ممكن يطلع كسبان لا هو كده هيطلع خسران لان ما دخلتش صفقات والصفقات اللي كانت متاحه ما كانش معها مش متاح يدخل فيها الصفقات دين الترم الثاني هو الخسران الوحيد في الموضوع ده ولكن ممكن انت تعمل حساب اضافي زي ما انا عامل كده وتحطي فيه مبلغ لو خسرته مش هقصر معك وتشتغل بدون استوب لوزوهتكسب بدون توتر وصدقني دي الحاجه حلوه جدا بتخليك مرتاح وانت شغال في السوق ممكن تشتغل بالنت قليل قوي وتسيبها مفتوحه وما فيهاش غير على ربح بس ده بيكون في حساب منفصل ما تعملش كده في حسابك الشخصي اعمل اكثر من حساب في اكثر من شركه واشتغل وشوفو ربنا هيكرمك ان شاء الله لكن ما تحطش كل فلوسك في صفقه واحده او في شركه واحده ده غلط حاول انك تعمل الصح بس اخر حاجه حلوه وزينه كان وقف الخساره مهم من بعض ومش مهم من بعض ولو كلمت ان الناس اللي هم مش بيشتغلوا باس ستوب لوز هتلاقي اجابتهم مقنعه نوعا ما ولكن ما بحبهاش خالص ولو كلمت مهما بلغت ذنوبك الاستوب لوز ده اللي انا بحبه بس واللي انت بتحبه واللي ناس كثير بتحبه بس مش كل تم ان ساعات كثير قوي بيضرب طوب لوز ويرجع ثاني يمشي في الاتجاه اللي انت كنت فيه انت كده هتكون خسرت فلوس وبس

12. The Following 2 Users Say Thank You to sayed11 For This Useful Post:

Badreldeen(04-16-2020), e_magdi(04-16-2020)

13. #7 Collapse post
    Badreldeen is offline
    عضو ذهبى Array
    1,056
    Accrued Payments
    51 USD
    Thanks
    478
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    اخي العزيز sayed11
    كلامك عين العقل.. حتي في التداول زاتو مرات انت ممكن تكون من الناس الللي بتحب تعمل استوب لوز.. و في بعض الأحيان تكون ما بتحب انك تعمل استوب لوز.. و هذا الشي بتحكم فيه السوق و طبيعة التداول.. بس فكرة انك يكون عندك حسابين دي مجهجة.. يعني زي كأنك بتشوت في الاتجاهين.. بس مرات بتنفع اذا كان عندك راس مال قوي بمكنك من انك تفتح حسابين في شركتين مختلفات.. لكن اهم شي انك تعمل التحليل تبعك مزبوط و تحدد الاستوب لوز حقك بعنايه و تتوكل علي الله و تشوف هل الانسب انك تحدد نقطة استوب لوز و لا موش مناسب و تدخل الصفقة و ان شاء الله ح تكسب.. يا اما انك تكسب فلوس او تكسب تجربة و درس

14. The Following 2 Users Say Thank You to Badreldeen For This Useful Post:

ashrafshaqwer(04-16-2020), e_magdi(04-16-2020)

15. #8 Collapse post
    doaa sary is offline
    ***دكتورة الفوركس*** Array
    قابلت الضيوف
    18 (ضيف فوركس مصر)
    Accrued Payments
    5334 USD
    Thanks
    38,433
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    الاستوب لوز هو اداة مجانية موجودة فى منصة الميتاتريدر مهمتها تحميك من الخسائر الفادحة والوصول للمارجن كول فا زى مابنحدد هدفنا والربح المتوقع نحدد ايضا اذا الزوج عكس ونخسر خسارة احنا اللى نحددها بنفسنا بعدد النقاط مثل الربح تماما
    طبعا اداة هامة خصوصا لو الصفقات المفتوحة مش هنتابعها فاتحمينا من الخساير

16. الاعضاء التاليين يشكرون doaa sary علي هذه المشاركة المفيدة

e_magdi(04-16-2020)

17. #9 Collapse post
    Badreldeen is offline
    عضو ذهبى Array
    1,056
    Accrued Payments
    51 USD
    Thanks
    478
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    شكرا جزيلا على المشاركة اختي الكريمة Doaa Sary
    الإستوب لوز مهمة جدا و لولاها لأضطرينا لاننا نراقب السوق على مدار الساعه حتي لا نخسر كل راس المال و نرجع من نقطة الصفر.. و كما قال احد الاخوة.. بالاستوب لوز الواحد ينوم مرتاح البال..
    شكرا كثيرا

18. الاعضاء التاليين يشكرون Badreldeen علي هذه المشاركة المفيدة

e_magdi(04-16-2020)

19. #10 Collapse post
    Afaf El Nahal is offline
    عضو ماسى Array
    Accrued Payments
    1051 USD
    Thanks
    3,149
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    السلام عليكم اعضاء منتدى الفوركس الاعزاء اشكرك اخي على هذا الموضوع فو امر الستوب لوز هو أمر أكثر من مهم عزيزي فهو قاعده من اهم قواعد اداره راس المال الخاص بك فمن أسمه أمر الحد من الخسارة سوف تفهم بنفسك لماذا نضعه علما بان هناك اشخاص متداولين لا يضعونه ولا يتعاملون به وهذا ما أدى الى خسارتهم فادارة رأس مالك مهمة عزيزي عليك ان تتبع قواعد ادارة راس المال وختى لا تخسر مالديك فالنهاية من المهم وانصح بالأخذ به اتمنى التوفيق لي ولكم جميعا أعزائي

20. The Following 6 Users Say Thank You to Afaf El Nahal For This Useful Post:

amrelkomy(04-19-2020), ashrafshaqwer(04-16-2020), e_magdi(04-16-2020), forexalexx(04-17-2020), Unregistered (2)

+ Reply to Thread
Page 1 of 3 1 2 3

Subscribe to this Thread (1)

Open