+ Reply to Thread
Results 1 to 1 of 1

Thread: نظرة عامة :العلم و المال و الاخلاق

• Thread Tools
  1. #1 Collapse post
    Ahmed Rashad is offline
    عضو نشيط Array
    Accrued Payments
    8 USD
    Thanks
    110
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0

distinguished نظرة عامة :العلم و المال و الاخلاق

كثير انت و بتقلب في في فيسبوك تلاقي سؤال لو خيروك بين العلم والمال والاخلاق هتختار ايه قليل قوي اللي بيختار الاخلاق طيب تعال نعمل مقارنه كده تخيل انك انت عندك مال بس بس ما عندكش اخلاق ولا علم ولا ضمير الكلام ده كان موجود في ابو لهب عم الرسول والقران ذكره وقال

(مَآ أَغۡنَىٰ عَنۡهُ مَالُهُۥ وَمَا كَسَبَ)

طيب تعالى نتخيل انك انت عندك علم وما عندكش اخلاق الكلام ده كان موجود في الي«ود زمان كان عندهم العلم لكن كانوا بيقتلوا الانبياء و يتمردوا على اوامر ربنا و بيعصوها

الايه ذكرتهم

(مَثَلُ ٱلَّذِينَ حُمِّلُواْ ٱلتَّوۡرَىٰةَ ثُمَّ لَمۡ يَحۡمِلُوهَا كَمَثَلِ ٱلۡحِمَارِ يَحۡمِلُ أَسۡفَارَۢاۚ بِئۡسَ مَثَلُ ٱلۡقَوۡمِ ٱلَّذِينَ كَذَّبُواْ بِ*ـٝايَٰتِ ٱللَّهِۚ وَٱللَّهُ لَا يَهۡدِي ٱلۡقَوۡمَ ٱلظَّٰلِمِينَ)

طيب تعال بقى نشوف رسولنا الكريم ما تصلوا عليه الرسول في بدايه حياته ما كانش عنده مال ولا علم لكن كان عنده اخلاق و طيبة قلب وقلب صافي القرأن ذكره وبيقول

(وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٖ)

طيب واحد يقول لي بس خلاص انا عندي اخلاق انا مش هروح اتعلم ولا هاروح اشتغل عشان اكسب مال هاقول له لا يا حبيبي مش معنى ان الرسول كان في البدايه عنده اخلاق بس هو ما كانش بيدور على العلم وما كانش بيشتغل عشان يكتب مال الرسول كان بيشتغل راعي الاغنام وكان سبب ان هو ما عندوش علم البيئه اللي حواليه اللي ما كانش فيها تعليم اساسا ومع ذلك كان بيحاول يتأمل ويتعبد ويوصل لربنا فكان بيعتزل الناس ويروح في غار يتعبد فيه
    ربنا بيجازيه على كده بانه ادي له العلم والمال

(وَوَجَدَكَ ضَآلّٗا فَهَدَىٰ،وَوَجَدَكَ عَآئِلٗا فَأَغۡنَىٰ)

باختصار الاخلاق 1و الباقى اصفار على الشمال
    دمتم سالمين :1f603:

اذا اعجبك الموضوع من فضلك كلل مجهودى بالضغط على اعجبنى فى اسفل اليسار

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

2. The Following 7 Users Say Thank You to Ahmed Rashad For This Useful Post:

Unregistered (7)

+ Reply to Thread

Tags for this Thread