+ Reply to Thread
Results 1 to 1 of 1

Thread: مراجعة حول TCL 10 Plus – أفضل شاشة ممكن تشوفها في الفئة المتوسطة !

• Thread Tools
  1. #1 Collapse post
    mohammed kamal is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    550 USD
    Thanks
    10,244
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0

مراجعة حول TCL 10 Plus – أفضل شاشة ممكن تشوفها في الفئة المتوسطة !

مراجعة حول TCL 10 Plus – أفضل شاشة ممكن تشوفها في الفئة المتوسطة !

التصميم :-
    شركة TCL مُتبنية شكل الكاميرات اللي مرصوص بالعرض .. هو بصراحة شكلة مُختلف .. لكن حلو ولا وحش دي ممكن نختلف فيها .. فا شوف انت زوقك رايح لأيه .. بس لو عايز إختلاف وتميز .. فأكيد هيكون مُميز معاك.
    بالنسبة لخامة الظهر فهي من البلاستيك .. بس مع Finish مط حلو جدًا .. ملمس الموبايل في ايدك كويس جدا مش ملمس موبايل بلاستيك رخيص ..*والمُميز كمان في الكاميرات اللي هنا إن مفيش بروز كبير.
    كل ده العادي .. اللي مش عادي اللون الأزرق اللي جربناه من الموبايل ده .. حرفيًا تحفة فنية .. معتقدش إن دي ممكن إتنين يختلفوا عليها .. أنا شخصيًا بحب جدًا اللون الأزرق .. وعجبني جدًا درجة اللون بتاعت TCL 10 Plus واللمعة اللي فيه.

الشاشة :-
    حرفيا دي أحسن حاجة في الموبايل .. وأحسن شاشة تحت الـ5000 جنية ..*شاشة Super AMOLED بقياس 6.47 بوصة بدقة FHD+ فيها نوتش للسيلفي مع إنحناءات على أطراف الشاشة.
    وبكده TCL 10 Plus هيكون أرخص موبايل بيقدملك شاشة Curved .. وبالرغم من ده Quality*الشاشة اللي هنا غريب .. الشاشة حرفيًا تحفة .. درجة تشبع الألوان هنا عالية جدًا وكمان تقدر تتحكم فيها براحتك من تطبيق Next Vision.
    السطوع عالي بيوصل لـ600 شمعة .. زوايا الرؤية مُمتازة .. وكمان الشاشة بتيجي داعمة للـHDR10 وعليها كمان حماية Corning Gorilla Glass الجيل الخامس.

الأداء :-
    الموبايل جاي بمعالج كوالكوم سناب دراجون 665 .. معالج متواضع شويتين تلاته ..*الموبايل مُناسب لإستخدام سوشيال ميديا وفيديوهات أكتر .. الموبايل مش جاي بمعالج Gaming يعني .. لإنه مش موجه للفئة دي.
    أداء الموبايل مش سريع أوي .. ومش بطيء برده .. حاجة معقولة في النص .. وأعتقد اللي هيشتري الموبايل ده مش هيبقى همه الأداء أوي.
    ولكن في ميزة بقى .. الموبايل جاي بمساحة 256 جيجا مع 6 جيجا رام .. حلو موضوع المساحة ده .. حط فيديوهات على الموبايل زي ما انت عايز واتفرج براحتك في أي وقت.

البطارية :-
    بطارية معقولة بتيجي بحجم 4500 مللي أمبير .. ولكن بصراحة أدائها معجبنيش اوي .. يدوبك 5 ساعات شاشة مفتوحة .. هل علشان أنا دايمًا كنت بستخدمه بأعلى إضاءة الشاشة وأستمتع بالشاشة دي .. مش عارف.
    منفذ الشحن USB Type C والشاحن المرفق بقوة 18 واط، متواضع شوية .. شحن معايا في حوالي ساعتين و10 دقايق .. وده وقت طويل شوية بالنسبة للمنافسين ..*البطارية والشاحن متواضعين شوية في الموبايل ده.

الكاميرات :-
    الموبايل جاي بـ4 كاميرات في الظهر .. الأساسية 48 ميجا بيكسل فتحة عدسة F/1.8 والتانية 8 ميجا بيكسل للتصوير الواسع فتحة عدسة F/2.2 والتالتة 2 ميجا بيكسل ماكرو والرابعة 2 ميجا بيكسل للعزل.
    والسيلفي الموجود في نوتش الشاشة بيجي بدقة 16 ميجا بيكسل فتحة عدسة F/2.2.

ارجو ان تعم الافادة على الجميع وتقبلو مرورى ..........
    الحمد لله

2. The Following 10 Users Say Thank You to mohammed kamal For This Useful Post:

Unregistered (10)

+ Reply to Thread