+ Reply to Thread
Results 1 to 1 of 1

Thread: مراجعة حول Samsung Galaxy S20 FE – هل هو موبايل الاحلام من سامسونج ؟!

• Thread Tools
  1. #1 Collapse post
    mohammed kamal is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    550 USD
    Thanks
    10,244
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0

مراجعة حول Samsung Galaxy S20 FE – هل هو موبايل الاحلام من سامسونج ؟!

مراجعة حول Samsung Galaxy S20 FE – هل هو موبايل الاحلام من سامسونج ؟!

الكاميرات :-
    من أكتر الحاجات المبهرة في الموبايل هي الكاميرات .. الموبايل جاي*بـ3 كاميرات في الظهر .. الأساسية 12 ميجا بيكسل فتحة عدسة F/1.8 مع مثبت بصري .. التانية 8 ميجا بيكسل فتحة عدسة F/2.4 للزوم 3X حقيقي وبيوصل 30X بالسوفت وير مع مثبت بصري .. الأخيرة 12 ميجا بيكسل فتحة عدسة F/2.2 للتصوير الواسع ودي مش بتيجي مع مثبت بصري.
    السيلفي بيجي بدقة 32 ميجا بيكسل مع فتحة عدسة F/2.2 موجود في ثقب الشاشة الصغير أوي ده.
    سوفت وير الكاميرات ميقلش أي حاجة عن الـFlagships التانية .. ميزة الـSingle Take موجودة .. الـLive Focus Video موجودة .. الـPro Video Mode موجود .. بس الموبايل للأسف اخره في تصوير الفيديوهات 4K بس.
    بصراحة الصور مبهره .. حقيقي مبهره مش هزار .. الموبايل ده واخد نفس Look معالجة الوان الـNote 20 Ultra*.. معتقدش أن في حد مش هيعجبه الكاميرات اللي هنا .. وأنا بصراحة شايفها أهم ميزة في الموبايل ده.

التصميم :-
    فاكر تصميم Note 20 العادي مش Ultra ؟ .. هو بالظبط اللي هنا .. فريم معدني مع ظهر من البلاستيك المطفي علشان متحسش بمشكلة مع الخامات ولا تتجرح ولا تتخربش .. وأصلًا في إختبار المتانة اللي إتعمل للـNote 20 العادي البلاستيك إستحمل أكتر من الـNote 20 Ultra الزجاج.
    التصميم شكله حلو واللون حلو وجديد والمسكة حلوة في الإيد .. لكن مفيش إحساس فخامة الزجاج الخلفي بتاع سامسونج .. ده لو إنت من مستخدمين Flagships سامسونج وكنت بتمشي من غير جراب.
    شكل الكاميرا الخلفية متاخد برده من Note 20 العادي ولكن على حجم أصغر شوية، مش واخد نص الظهر زي نوت 20 .. وشكلها عاجبني جدًا .. وكنت كل شوية بجيب الضوء على عدسات الكاميرا الخلفية علشان أشوف الـReflections اللي بتحصل على الدوائر المحاوطة بعدسات الكاميرا الخلفية.
    الموبايل وزنه كويس .. حوالي 190 جرام والتخانه معقوله 8.4 ملم .. البروز بتاع الكاميرات مش صغير برده .. فا خلي بالك وابقى ركب الجراب .. والموبايل مقاوم للماء والأتربة بشهادة IP68.

الشاشة :-
    شاشة بتيجي بقياس 6.5 بوصة من نوع Super AMOLED بدقة FHD+ مع تردد 120 هيرتز والشاشة هنا مفيهاش أي Edges .. مع ثقب صغير أوي للسيلفي .. أصغر من اللي موجود في Note 20 Ultra.
    مبدئيًا عندي تعليق على حواف الشاشة .. كبيرة حاجة بسيطة .. مُختلفة خالص عن حواف موبايلات سامسونج الرائدة .. بصراحة كنت شايف إنها لو قلت عن كده هتبقى ممتازة.
    الموبايل مش بيدعم الـQHD+ .. كلنا عارفين إنها بتاكل البطارية .. الميزة الأهم عندي هي الـ120 هيرتز .. واللي أصلًا سامسونج مش بتشغلها غير مع الـFHD+ .. فأنا معنديش مشاكل هنا بدون ما ندخل في نقاشات كتيرة.
    بس في حاجة بقى .. ألوان الشاشة هنا مُختلفة عن شاشات الـDinamic AMOLED اللي في موبايلات سامسونج الرائدة .. مش هقدر أشرحلك الفرق بس هتحسه أول ما تمسك الموبايل .. هتحس إن شاشته رايحه أكتر لكون إنها شاشة فئة متوسطة مش شاشة فلاج شيب .. وده مش معناه إن الشاشة وحشة .. لا هي كويسة جدًا جدًا .. أنا بس بحاول اوصلك الفرق.

الأداء :-
    ديه النسخة الـ4G بمعالج Exynos 990 .. الـSD865+ منزلش مصر كالعادة .. وحقيقي أنا زعلان شوية .. الـS10 Liteكان نازل بمعالج كوالكوم وكان بيقدم تركيبة أداء محترمة جدًا واستهلاك بطارية محترم جدا وسخونية قليلة جدا .. يمكن علشان الـS20 FE المعالج بتاعه SD865 بيدعم الجيل الخامس وده كان هيزود من سعره.
    ندخل في المفيد .. أداء S20 FE كويس جدًا .. مش هتحس معاه بأي مشاكل .. كنت مشغل الـ120 هيرتز علطول وإتبسطت من الأداء .. ولكن في حاجة غريبة .. انا حاسس أن الأداء أقل حاجة بسيطة أوي من Note 20 Ultra اللي جربته .. ومش فاهم أزاي .. المفروض الإتنين نفس المعالج ونفس نوع ذاكرة التخزين ونفس التردد الـ120 هيرتز .. ولكن النتيجة النهائية إن الـS20 FE أقل حاجة بسيطة في سرعة الواجهة والأداء من الـNote 20 Ultra.

البطارية :-
    بطارية بحجم 4500 مللي أمبير .. من رقمها تقول معقولة .. ولكن للأسف مع المعالج اللي هنا وتشغيل الـ120 هيرتز صعب تكمل يوم معاك .. بتعمل حوالي 4 ~ 5 ساعات شاشة مفتوحة بالعافية ومن غير إستخدام تقيل .. حاجة تزعل.

سعر الموبايل :-
    نسخة 128 جيجا مع 8 جيجا رام بسعر رسمي 12 الف جنية
    وطبعًا بينفع تركب كارت ميموري بحجم 1 تيرا مع شريحتين إتصال من الجيل الرابع في نفس الوقت.

ارجو ان تعم الافادة على الجميع وتقبلو مرورى ..........
    الحمد لله

2. The Following 10 Users Say Thank You to mohammed kamal For This Useful Post:

Unregistered (10)

+ Reply to Thread