+ Reply to Thread
Results 1 to 1 of 1

Thread: مراجعة حول Oppo Find X2 Pro – مستحيل تصدق أن أوبو صنعت الوحش ده !

• Thread Tools
  1. #1 Collapse post
    mohammed kamal is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    550 USD
    Thanks
    10,244
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0

مراجعة حول Oppo Find X2 Pro – مستحيل تصدق أن أوبو صنعت الوحش ده !

مراجعة حول Oppo Find X2 Pro – مستحيل تصدق أن أوبو صنعت الوحش ده !

التصميم :-
    الموبايل فخم جدًا كتصميم وخامات خارجية .. الـBuild Quality محترمة جدًا وفعلًا اوبو هنا صارفه ومكلفه لإنها عارفه هي بتنافس مين .. بتنافس*سامسونج*وابل*.. فمينفعش يكون في أي تنازل في التصميم.
    بس أنا مش قادر أحب شكل الكاميرا الخلفية هنا .. مش عارف ليه .. يمكن عشان أنا بقيت ميال أكتر لشكل نافذة الكاميرات المستطيل أكتر من الرصة ديه .. يمكن فعلًا.
    الموبايل وزنه تقيل نسبيا 217 جرام للنسخة السيراميك اللي معايا .. والموبايل طويل شوية ولكن العرض بتاعه مقبول وأقل بفرق واضح من الـNote 20 Ultra*الي كنت بجربه .. علشان كدا Find X2 Pro ملموم شوية في الإيد.

الشاشة :-
    قبل ما اجربه .. قلت أكيد اوبو مش هتعرف تعمل شاشة مُنافسة .. ولكن الحقيقة أنا إنبهرت بالشاشة اللي هنا .. الموبايل بيجي بشاشة*6.7 بوصة من نوع AMOLED بدقة QHD+ مع ثقب صغير للسيلفي على الشمال .. مع yنحناءات كبيرة شوية في الشاشة يمين وشمال .. مع تردد بيوصل لـ120 هيرتز.
    المُميز في الشاشة هنا هي إنك تقدر تشغل الـ120 هيرتز مع الدقة العالية الـQHD+ .. والتجربة بتبقى سلسة جدًا جدًا .. ولكن البطارية بتتشفط حرفيًا .. فخليك على الـFHD+ مع الـ120 هيرتز.
    شاشة الموبايل داعمة لنظام جديد اسمه O1 Ultra Vision .. واللي بيقدر يرفع فريمات الفيديو اللي بتتفرج عليه لحد 120 فريم في الثانية زي تردد الشاشة ويعدل في الألوان ودرجات السطوع علشان تاخد تجربة فرجة على الفيديوهات محترمة جدًا جدا .. وكمان الشاشة داعمة للـHDR10+.
    زوايا الشاشة دائرية شوية .. والحافة السفلية والعلوية للشاشة هنا مش كبيرة ومش صغيرة .. مُقارنتا مع الـNote 20 Ultra .. فالحواف في النوت أقل.

الأداء :-
    الموبايل جاي بمعالج سناب دراجون 865 .. واحد من أقوى المعالجات الموجودة حاليًا بتكنولوجيا تصنيع 7 نانو .. المعالج محقق رقم ضحك جدًا على Antutu .. تقريبًا ده من أكبر الأرقام اللي شوفتها في الموبايلات اللي جربتها لحد دلوقتي.
    والرقم منعكس على الأداء بشكل كبير .. الأداء مُبهر .. ناعم، وسريع .. مفيش أي تقطيعات ممكن تقابلك .. وكمان الموبايل جاي بـ12 جيجا رام.

البطارية :-
    بطارية عادية 4260 مللي أمبير .. لولا إن المعالج الاسناب دراجون موفر في البطارية .. كان هيبقى موقف البطارية هنا ضعيف .. بس المعالج لحق الدنيا وعاوز اقولك إن الإستهلاك هنا أحسن من Note 20 Ultra اللي بطاريته اكبر .. وهتكمل معاك يوم مستريح من الإستخدام.
    الفكرة مش في كده بس .. الفكرة في الشاحن المرفق الـ65 واط اللي بيشحن البطارية في نص ساعة .. نص ساعة بس .. رقم محترم جدا جدًا !
    بس الحلو ميكملش للأسف .. لإن الموبايل غير داعم للشحن اللاسيلكي .. وأنا مش عارف ليه .. وده مش منطقي ومش مقبول بالسعر ده.

الكاميرات :-
    الموبايل جاي بـ3 كاميرات في الظهر .. الأساسية 48 ميجا بيكسل فتحة عدسة F/1.7 بمستشعر*سوني*IMX689 .. مع مثبت بصري .. والعدسة التانية Periscope بدقة 13 ميجا بيكسل فتحة عدسة F/3.0 للزوم الـOptical علشان يوصل لـ5X وبيوصل لحد 60X بس Digital والعدسة داعمة للمثبت البصري .. والاخيرة 48 ميجا بيكسل فتحة عدسة F/2.2 للتصوير الواسع بمستشعر سوني IMX568 .. بالاضافة الى Laser Auto-focus.
    والسيلفي الموجود في ثقب الشاشة بيجي بدقة 32 ميجا بيكسل مع فتحة عدسة F/2.4.

سعر الموبايل :-
    سعر الموبايل الرسمي للنسخة الـ512 جيجا مع 12 جيجا رام هو 19990 جنية مصري.

ارجو ان تعم الافادة على الجميع وتقبلو مرورى ..........
    الحمد لله

2. The Following 7 Users Say Thank You to mohammed kamal For This Useful Post:

Unregistered (7)

+ Reply to Thread