+ Reply to Thread
Results 1 to 7 of 7

Thread: على لسان أ / عمرو خالد

• Thread Tools
  1. #1 Collapse post
    y4x is offline
    Banned Array
    Accrued Payments
    1240 USD
    Thanks
    355

على لسان أ / عمرو خالد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قصة على لسان الداعية الاسلامى الاستاذ / عمرو خالد من برنامج (بسمة امل) من قناة نجوم اف ام

" يحكى الاستاذ عمرو خالد ان له صديق يدعى حسين ركب قطار فوجد به رجل عجوز ومعه ابنه الشاب البالغ من العمر 25 عاما يقول لوالده: بابا بابا ... انا عاوز اقعد جمب الشباك ... فيرد والده : اقعد يا حبيبى ..... يتحرك القطار ... فجأة يقول الشاب لوالده : بابا .. الحق السحاب بيتحرك مع القطر فيقبل الاب وياخذه فى حضنه .... ففوجئ حسين من كلام الشاب .. فبعد فترة قال الشاب : بابا ... مش ده اللون الاخضر اللى بتقول عليه صح .. يرد الاب : ايوه يا حبيبى هو ويقبله ... فزاد استغراب حسين .. ثم مرة اخرة يقول الشاب : مش دى حيوانات وطيور يا بابا .. يرد الاب : اه يا ابنى ... فانتظر حسين حتى نام الشاب ثم مال علي الاب وقال له : انا اعرف دكتور نفسى كويس جداا فى مستشفى ... اسمه .... ابقى روحله لابن حضرتك ... رد عليه الاب وقاله : احنا لسه فعلا راجعين من عند الدكتور بس مش نفسي ... ابنى فقد بصره من حوالى 20 سنة ولسه راجعله بصره بعد عملية كبيرة "

ونتعلم من هذه القصة ان لا نحكم على اى شخص من اول مرة فنحن لا نعلم ظروفه ....

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

2. #2 Collapse post
    MAGDY is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    1816 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    Quote Originally Posted by y4x

قصة على لسان الداعية الاسلامى الاستاذ / عمرو خالد من برنامج (بسمة امل) من قناة نجوم اف ام

" يحكى الاستاذ عمرو خالد ان له صديق يدعى حسين ركب قطار فوجد به رجل عجوز ومعه ابنه الشاب البالغ من العمر 25 عاما يقول لوالده: بابا بابا ... انا عاوز اقعد جمب الشباك ... فيرد والده : اقعد يا حبيبى ..... يتحرك القطار ... فجأة يقول الشاب لوالده : بابا .. الحق السحاب بيتحرك مع القطر فيقبل الاب وياخذه فى حضنه .... ففوجئ حسين من كلام الشاب .. فبعد فترة قال الشاب : بابا ... مش ده اللون الاخضر اللى بتقول عليه صح .. يرد الاب : ايوه يا حبيبى هو ويقبله ... فزاد استغراب حسين .. ثم مرة اخرة يقول الشاب : مش دى حيوانات وطيور يا بابا .. يرد الاب : اه يا ابنى ... فانتظر حسين حتى نام الشاب ثم مال علي الاب وقال له : انا اعرف دكتور نفسى كويس جداا فى مستشفى ... اسمه .... ابقى روحله لابن حضرتك ... رد عليه الاب وقاله : احنا لسه فعلا راجعين من عند الدكتور بس مش نفسي ... ابنى فقد بصره من حوالى 20 سنة ولسه راجعله بصره بعد عملية كبيرة "

ونتعلم من هذه القصة ان لا نحكم على اى شخص من اول مرة فنحن لا نعلم ظروفه ....

ياريت والله .. مانحكمش على الناس بدون علم ولا معرفة
    ياريت .. مانظلمش الناس معانا ، ومالهومش ذنب
    ياريت .. تكون نيتنا صافية ونفسنا رضية
    ياريت وياريت وياريت
    وكلمة ياريت ، عمرها ما كانت بتعمر بيت
    صــاحب خــــبرة والإحـســـاس نعـمـــة

3. #3 Collapse post
    y4x is offline
    Banned Array
    Accrued Payments
    1240 USD
    Thanks
    355
    فى ناس بتحكم على ناس من غير ما تعرفها

تقول انا مش مرتاحة لفلان او الشخص ده نكدى مثلا ولما بتعرفة تكتشف انه انسان لذيذ وانها حكمت علية غلط

وقيس على كده كتير

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

4. #4 Collapse post
    hwida nada is offline
    عضو ذهبى Array
    Accrued Payments
    128 USD
    Thanks
    3
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    والله يا اخى الفاضل ياريت الناس تبطل تحكم على الناس ويسبوهم بقى من الفهلوة دى
    والمشكلة انك فى معظم الوقت اللى الناس بتحكم فيه بتسرع على اى حد بيكونو غير سويين
    وغير قادرين انهم يكونو راى او معلومة صحيحة عن اى حد

5. #5 Collapse post
    sally sayed is offline
    عضو نشيط Array
    Accrued Payments
    10 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    والله اجمل واروع ما قرات قصة كلها حكم وعبر
    سبحان الله يارب لا تجعلني متسرع في حكمي علي الانسان

6. #6 Collapse post
    emanrabia is offline
    عضو ماسى Array
    Accrued Payments
    104 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    بيقولك عرفت انسان قلتله ايوة يقولك عاشرته قلتله لأ
    يبقى لسه ماتعرفوش
    المفروض مانحكمش على حد الا لما نعاشره او نتعامل معه

7. #7 Collapse post
    emanrabia is offline
    عضو ماسى Array
    Accrued Payments
    104 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    انا كمان بحكم على الناس من اول نظرة ولكن بعد الحديث معهم اكتشف انهم غير ماتوقعتهم
    اوقات اجدهم افضل واوقات اسوأ

+ Reply to Thread

Subscribe to this Thread (1)

Open