+ الرد على الموضوع
صفحة 3 من 13 1 2 3 4 5 ...
النتائج 21 إلى 30 من 121

الموضوع: كل ما يتعلق بالسفر للسياحة

1. #21 اطو البريد
    boshra غير متواجد حالياً
    Banned Array
    المدفوعات المستحقة
    1540 USD
    شكراً
    16,057
    تم الشكر 15,390 رات في 2,068 مشاركات
    السفر فيه فوائد كثيره ومنها بتتعرف على ثقافات الشعوب يمنحُ الإنسانَ حالةً من الاسترخاء والاستمتاع بالبُعد عن المشاغل والضّغوطات والحياة الروتينية؛
    حيثُ تُساهم مشاهدة الأمكنة الطبيعية الجميلة بتغيير حالة الإنسان وصفاء ذهنه.

على الرغم من أن التداول في الأسواق المالية ينطوي على مخاطر عالية، إلا أنه لا يزال بإمكانه توليد دخل إضافي بشرط تطبيق النهج الصحيح. باختيار وسيط موثوق به مثل إنستافوركس ، فإنك يمكنك الوصول إلى الأسواق المالية الدولية وفتح طريقك نحو الاستقلال المالي. يمكنك التسجيل هنا.

2. المستخدمين التاليين 4 يقولون شكرا الي boshra علي هذه المشاركة المفيدة

Gehad Anwar(05-15-2018), mayo2345(05-09-2018), skylol(05-10-2018), tamermosa(05-09-2018)

3. #22 اطو البريد
    mayo2345 غير متواجد حالياً
    Banned Array
    المدفوعات المستحقة
    905 USD
    شكراً
    17,058
    تم الشكر 14,752 رات في 1,841 مشاركات
    عند السفر يُكسب الإنسان مهاراتٍ جديدةً، وذلك عبر اختلاطه بالكثير من النّاس من مُختلف الثّقافات مما يفتح الفرصة له لتعلّم وتبادل المهارات والخبرات في مُختلف المجالات.
    خلقُ اهتماماتٍ جديدة للإنسان، فحين يطلّع الإنسان على ثقافات الشّعوب الأخرى قد يهتمّ لأمرها ويُتابع شغفه وحُبّه في معرفة المزيد عنها فيبحثُ عنها وعن أصولها

على الرغم من أن التداول في الأسواق المالية ينطوي على مخاطر عالية، إلا أنه لا يزال بإمكانه توليد دخل إضافي بشرط تطبيق النهج الصحيح. باختيار وسيط موثوق به مثل إنستافوركس ، فإنك يمكنك الوصول إلى الأسواق المالية الدولية وفتح طريقك نحو الاستقلال المالي. يمكنك التسجيل هنا.

4. المستخدمين التاليين 3 يقولون شكرا الي mayo2345 علي هذه المشاركة المفيدة

skylol(05-10-2018), tamermosa(05-09-2018), غير مسجل (1)

5. #23 اطو البريد
    tamermosa غير متواجد حالياً
    خبير فوركس مصر Array
    قابلت الضيوف
    5 (ضيف فوركس مصر)
    المدفوعات المستحقة
    4486 USD
    شكراً
    35,552
    تم الشكر 42,185 رات في 5,231 مشاركات
    اشتركاشترك
    مشترك 3

الحلقة الرابعة ( روما )

بسم الله الرحمن الرحيم
    الحلقة الرابعة ( روما )

انا ركبت الطيارة للذهاب الى المؤتمر المنعقد في تريستا و زي ما قلت في الحلقة السابقة اني عملت الحجز ترانزيت علشان انزل اشوف روما لبضع ساعات ، و بالفعل وصلت ل روما الساعه ال 7 صباحا و الطيارة التانية كانت حتغادر روما الساعة ال 9 مساءا الى تريستا ، المهم وصلت روما السابعه 7 و لما خلصت الاجراءات خرجت من المطار الساعه 9 الصبح.
    المهم طبعا انا كنت على النت مخطط لفسحة روما و عرفت ان في باص يوصل من مطار روما الى قلب مدينة روما و بالظبط عند محطة قطار روما
    و ان هناك عند محطة روما في باصات سياحيه بتلف المدينه كجولة سياحيه و هي تتميز بميزة كبيرة جدا ، انها بنظام ركوب و نزول بنفس التذكرة لمدة اليوم كله ، يعني بتقطع تذكرة للجولة السياحية في روما ب 20 يورو ، و في باص بيتحرك كل 20 دقيقة و بيلف المدينه على كل الأماكن السياحية ، و انت في كل مكان بيوصل ليه الباص ممكن تنزل في المكان و تفضل تلف فيه براحتك و لما تحب تروح للمكان اللى بعده تروح تقف في نفس المكان اللى انت نزلت فيه من الباص السياحي ، حتلاي بعد شويه جاي الباص اللي بعده ، حتركبه بنفس التذكرة اللى معاك علشان تذكرتك صالحة لمدة اليوم كله ، و بكده حتلف و تتفسح في كل الاماكن السياحية في روما و على نفس التذكرة و بدون اي لخبطة.
    و الباص ده مشهور جدا و معروف باسم
    Rome Hop-On Hop-Off Tours
    بمعنى ان الركوب التكرر و النزول المتكرر بنفس التذكرة
    و طبعا فضلت الف بالباص و انزل و اتفرج على الاماكن السياحية و ارجع و اركبه تاني و هكذا ، الى ان قربت الساعه من العصر ، فرجعت بالباص الى اول مكان ( بداية اللفه ) اللى عند محطة قطار روما علشان اركب الأتوبيس اللى حيرجعني للمطار علشان الحق الطيارة اللى حتوديني ل تريستا.
    دي صورة محطة قطار روما اللى نزلت عندة علشان آخد الباص السياحي

و دي صور لأهم الأماكن السياحية في روما اللى زورتها عن طريق الباص و صورتها في رحلتي
    دول صورتين للمسرح الروماني في روما

و دول صور للنافورة المشهورة بتاعة عادل أمام ، الحسابة بتحسب و الساعه ب 5 جنية ههههه

و دول صورتين للفاتيكان مقر البابا في قلب روما

و دي صورة المسلة المصرية في قلب روما

و بكده تنتهي جولتي في روما ، و رجعت المطار و أخدت الطيارة ل تريستا حيث المؤتمر اللى انا مسافر علشان احضرة
    و الى اللقاء في الحلقة القادمة ( الحلقة الخامسة ) اللى حكلمكم فيها عن تريستا و أجمل الأماكن فيها مدعوما بصور حقيقية من تصويري
    استودعكم الله للحلقة القادمة
    لو سمحت LIKE أكن شاكرا
    الرضا
    *
    الصحة
    *
    المال

6. المستخدمين التاليين 10 يقولون شكرا الي tamermosa علي هذه المشاركة المفيدة

???????(05-10-2018), AhmedMarwan(05-10-2018), alaa50(05-11-2018), Ayman Abdellatif(05-13-2018), capoeira(05-12-2018), Gehad Anwar(05-15-2018), skylol(05-10-2018), غير مسجل (3)

7. #24 اطو البريد
    خبير فوركس مصر Array
    13,489
    المدفوعات المستحقة
    4266 USD
    شكراً
    6,608
    تم الشكر 14,817 رات في 2,663 مشاركات
    اشتركاشترك
    مشترك 1
    اتابع باستمرار الرحله الشيقه التى بداتها و ها نت اوصتنا الى روما ة ما تتميز به من تحضر و حتى الطريقه التى شرجنها بالتعامل مع البشر فى اثناء ركوب الباص و التذكره التى توفر لك التانقل و العوده لتاخذ الفرصه كامله فى التعرف على البلد

فتح الصفقات بطريقة سهلة و خالية من التعقيد اضغط هنا
    دورة الفوركس المبسط 2021 اضغط هنا
    فيسبوكنا (حوار ونقاش بين الاعضاء المتواجدين)

8. المستخدمين التاليين 3 يقولون شكرا الي ابوفؤاد علي هذه المشاركة المفيدة

tamermosa(05-10-2018), غير مسجل (2)

9. #25 اطو البريد
    خبير فوركس مصر Array
    قابلت الضيوف
    5 (ضيف فوركس مصر)
    المدفوعات المستحقة
    4486 USD
    شكراً
    35,552
    اشتركاشترك
    مشترك 3
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوفؤاد
    اتابع باستمرار الرحله الشيقه التى بداتها و ها نت اوصتنا الى روما ة ما تتميز به من تحضر و حتى الطريقه التى شرجنها بالتعامل مع البشر فى اثناء ركوب الباص و التذكره التى توفر لك التانقل و العوده لتاخذ الفرصه كامله فى التعرف على البلد
    أشكر لك متابعة موضوعي أخى الفاضل
    و اتمنى ان نتقدم و نستطيع ان نتأسى بهم في التعامل الراقي
    و اتمنى من حضرتك متابعتى في الحلقات القادمة
    لو سمحت LIKE أكن شاكرا
    الرضا
    *
    الصحة
    *
    المال

10. المستخدمين التاليين 2 يقولون شكرا الي tamermosa علي هذه المشاركة المفيدة

غير مسجل (2)

11. #26 اطو البريد
    AhmedMarwan غير متواجد حالياً
    عضو محترف Array
    المدفوعات المستحقة
    232 USD
    شكراً
    5,090
    تم الشكر 4,241 رات في 317 مشاركات
    اشتركاشترك
    مشترك 0
    موضوع رائع وصور جمييييييييييلة

12. المستخدمين التاليين 3 يقولون شكرا الي AhmedMarwan علي هذه المشاركة المفيدة

Gehad Anwar(05-15-2018), tamermosa(05-10-2018), غير مسجل (1)

13. #27 اطو البريد
    zunebha غير متواجد حالياً
    Banned Array
    قابلت الضيوف
    62 (ضيف فوركس مصر)
    المدفوعات المستحقة
    3785 USD
    شكراً
    34,606
    تم الشكر 36,352 رات في 2,572 مشاركات
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamermosa
    بسم الله الرحمن الرحيم
    الحلقة الرابعة ( روما )

انا ركبت الطيارة للذهاب الى المؤتمر المنعقد في تريستا و زي ما قلت في الحلقة السابقة اني عملت الحجز ترانزيت علشان انزل اشوف روما لبضع ساعات ، و بالفعل وصلت ل روما الساعه ال 7 صباحا و الطيارة التانية كانت حتغادر روما الساعة ال 9 مساءا الى تريستا ، المهم وصلت روما السابعه 7 و لما خلصت الاجراءات خرجت من المطار الساعه 9 الصبح.
    المهم طبعا انا كنت على النت مخطط لفسحة روما و عرفت ان في باص يوصل من مطار روما الى قلب مدينة روما و بالظبط عند محطة قطار روما
    و ان هناك عند محطة روما في باصات سياحيه بتلف المدينه كجولة سياحيه و هي تتميز بميزة كبيرة جدا ، انها بنظام ركوب و نزول بنفس التذكرة لمدة اليوم كله ، يعني بتقطع تذكرة للجولة السياحية في روما ب 20 يورو ، و في باص بيتحرك كل 20 دقيقة و بيلف المدينه على كل الأماكن السياحية ، و انت في كل مكان بيوصل ليه الباص ممكن تنزل في المكان و تفضل تلف فيه براحتك و لما تحب تروح للمكان اللى بعده تروح تقف في نفس المكان اللى انت نزلت فيه من الباص السياحي ، حتلاي بعد شويه جاي الباص اللي بعده ، حتركبه بنفس التذكرة اللى معاك علشان تذكرتك صالحة لمدة اليوم كله ، و بكده حتلف و تتفسح في كل الاماكن السياحية في روما و على نفس التذكرة و بدون اي لخبطة.
    و الباص ده مشهور جدا و معروف باسم
    Rome Hop-On Hop-Off Tours
    بمعنى ان الركوب التكرر و النزول المتكرر بنفس التذكرة
    و طبعا فضلت الف بالباص و انزل و اتفرج على الاماكن السياحية و ارجع و اركبه تاني و هكذا ، الى ان قربت الساعه من العصر ، فرجعت بالباص الى اول مكان ( بداية اللفه ) اللى عند محطة قطار روما علشان اركب الأتوبيس اللى حيرجعني للمطار علشان الحق الطيارة اللى حتوديني ل تريستا.
    دي صورة محطة قطار روما اللى نزلت عندة علشان آخد الباص السياحي

و دي صور لأهم الأماكن السياحية في روما اللى زورتها عن طريق الباص و صورتها في رحلتي
    دول صورتين للمسرح الروماني في روما

و دول صور للنافورة المشهورة بتاعة عادل أمام ، الحسابة بتحسب و الساعه ب 5 جنية ههههه

و دول صورتين للفاتيكان مقر البابا في قلب روما

و دي صورة المسلة المصرية في قلب روما

و بكده تنتهي جولتي في روما ، و رجعت المطار و أخدت الطيارة ل تريستا حيث المؤتمر اللى انا مسافر علشان احضرة
    و الى اللقاء في الحلقة القادمة ( الحلقة الخامسة ) اللى حكلمكم فيها عن تريستا و أجمل الأماكن فيها مدعوما بصور حقيقية من تصويري
    استودعكم الله للحلقة القادمة
    السلام عليكم ورحمة الله اخي تانر
    احييك على الفكرة والحلقات الحلوة لي انت عاملها دا فعلا مشرووع ممتاز يستحق التشجيع والإشادة
    اتعلم اخي تامر هناك العديد من الدولة المتطورة مثل دول اوربا اصبح مدخولها الى خزينتها كله فقط من السياحة ونحن العرب رغم وجود المناكق السياسية لا نعير اهتماما للكنوز التي نملكها .
    اتعلم اخي تامر ان بلدي الجزائر به الكثير من المناطق الجميلة والمبهرة تغنيك عن الذهاب لاي دولة اوروبية لكن مع الاسف العلم السياحي غير منتشر ولا يلقى اهتماما بدولتنا الحبيبة كما ان التهميش قد طاله لسنين عديدة ....
    على فكرة انا شخصيا احب مدينة روما وموضوعك كان جميل جدا وقد تطرق للعديد من المناطق الجيدة وقد ازداد شوقي لكي ازورها واتحف عيني بما نشرت وسردت فالف تحية وتقدير لك اخي وواصل ببث حلقاتك لاننا نستمتع يوميا بما تنشر وتبهرنا بالصور الجميلة.

14. المستخدمين التاليين 8 يقولون شكرا الي zunebha علي هذه المشاركة المفيدة

Gehad Anwar(05-15-2018), skylol(05-12-2018), tamermosa(05-11-2018), غير مسجل (5)

15. #28 اطو البريد
    خبير فوركس مصر Array
    قابلت الضيوف
    5 (ضيف فوركس مصر)
    المدفوعات المستحقة
    4486 USD
    شكراً
    35,552
    اشتركاشترك
    مشترك 3
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zunebha
    السلام عليكم ورحمة الله اخي تانر
    احييك على الفكرة والحلقات الحلوة لي انت عاملها دا فعلا مشرووع ممتاز يستحق التشجيع والإشادة
    اتعلم اخي تامر هناك العديد من الدولة المتطورة مثل دول اوربا اصبح مدخولها الى خزينتها كله فقط من السياحة ونحن العرب رغم وجود المناكق السياسية لا نعير اهتماما للكنوز التي نملكها .
    اتعلم اخي تامر ان بلدي الجزائر به الكثير من المناطق الجميلة والمبهرة تغنيك عن الذهاب لاي دولة اوروبية لكن مع الاسف العلم السياحي غير منتشر ولا يلقى اهتماما بدولتنا الحبيبة كما ان التهميش قد طاله لسنين عديدة ....
    على فكرة انا شخصيا احب مدينة روما وموضوعك كان جميل جدا وقد تطرق للعديد من المناطق الجيدة وقد ازداد شوقي لكي ازورها واتحف عيني بما نشرت وسردت فالف تحية وتقدير لك اخي وواصل ببث حلقاتك لاننا نستمتع يوميا بما تنشر وتبهرنا بالصور الجميلة.
    شكرا لكى أختى الفاضله على تشجيعك و دعمك لي ، فكلماتك الداعمة لي كان لها اكبر و عظيم الأثر ان استمر في نشر
    و استكمال تلك السلسلة التى بدأتها لما لاحظته و احسست به من اعجابكم و تشجيعكم لي، فشكرا من اعماق قلبي
    لو سمحت LIKE أكن شاكرا
    الرضا
    *
    الصحة
    *
    المال

16. المستخدمين التاليين 4 يقولون شكرا الي tamermosa علي هذه المشاركة المفيدة

Gehad Anwar(05-15-2018), غير مسجل (2), zunebha(05-11-2018)

17. #29 اطو البريد
    alaa50 غير متواجد حالياً
    خبير فوركس مصر Array
    قابلت الضيوف
    14 (ضيف فوركس مصر)
    المدفوعات المستحقة
    2732 USD
    شكراً
    38,314
    تم الشكر 40,749 رات في 5,925 مشاركات
    اشتركاشترك
    مشترك 11
    فى بعض الجروبات على فيس بوك بتتكلم عن السفر وبما ان حضرتك سافرت كتير انا عايز استفسر عن حاجه
    فى اوقات معينه تقريبا فى السنه بيكون فيها تخفيض فى تذاكر الطيران ازاى اعرفها
    كمان كل دوله او كل بلد بيكون ليها اوقات معينه هى الافضل للسفر مثلا فى مصر لو حد سالنى اروح الاقصر واسوان امتى هقوله خليك فى الشتا افضل
    برده عايز اعرف المناسب للدول اللى زرتها من حيث الوقت فى السنه

18. المستخدمين التاليين 3 يقولون شكرا الي alaa50 علي هذه المشاركة المفيدة

skylol(05-12-2018), tamermosa(05-11-2018), غير مسجل (1)

19. #30 اطو البريد
    خبير فوركس مصر Array
    قابلت الضيوف
    5 (ضيف فوركس مصر)
    المدفوعات المستحقة
    4486 USD
    شكراً
    35,552
    اشتركاشترك
    مشترك 3
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaa50
    فى بعض الجروبات على فيس بوك بتتكلم عن السفر وبما ان حضرتك سافرت كتير انا عايز استفسر عن حاجه
    فى اوقات معينه تقريبا فى السنه بيكون فيها تخفيض فى تذاكر الطيران ازاى اعرفها
    كمان كل دوله او كل بلد بيكون ليها اوقات معينه هى الافضل للسفر مثلا فى مصر لو حد سالنى اروح الاقصر واسوان امتى هقوله خليك فى الشتا افضل
    برده عايز اعرف المناسب للدول اللى زرتها من حيث الوقت فى السنه
    اولا شكرا لمتابعتك و اهتمامك لموضوعي ، بالنسبة للموسم الأفضل للسفر
    انا بخبرتي للسفر لأوروبا ( علشان كل الدول اللى زرتها كانت اوروبيه ايطاليا - باريس - هولندا )
    ان أفضل موسم هو موسم الشتا و ده بالنسبة ليا انا علشان انا بعشق تساقط الثلوج
    اما لو عايز جو معتدل نوعا ما فطبعا حيكون موسم الخريف من شهر 10 الى شهر 12
    و بالنسبة للطيران ، فالأرخص انك تحجز الطيران قبل السفر ب 5 شهور
    علشان بتكون التذاكر ارخص نوعا ما
    لو سمحت LIKE أكن شاكرا
    الرضا
    *
    الصحة
    *
    المال

20. المستخدمين التاليين 4 يقولون شكرا الي tamermosa علي هذه المشاركة المفيدة

alaa50(05-11-2018), Gehad Anwar(05-15-2018), غير مسجل (2)

+ الرد على الموضوع
صفحة 3 من 13 1 2 3 4 5 ...