PDA

View Full Version : ترتيب العلامات الانعكاس هام جدا جدا جدااااااااااا3

محمد السيد محمد
01-10-2015, 19:31
وقفنا في الموضوع السابق عند العلامة الثالثة وقلنا انه يجب ان تكون الشمعات الانعكاسية في مجموعها تكسر الهاي للشمعة الهابطة الأخيرة ، واننا عندما نرى ذلك لانتردد في غلق اي صفقة بيع احنا فاتحينها لكن ما ينفعش نخش مباشرة صفقة شراء الا بعد ظعور العلامة الرابعة
وقلنا ان علينا ان نجيب على سؤالين هما
الأول هل العلامات الثلاثة دي ممكن تظهر على شمعة واحدة ؟؟ والاجابة ايوة وهي الهامر .. وهي مجموع الشمعة
الهابطة ام ذيل والشموع الصاعدة الكاسرة للاتجاه فيها .. وانت لو طلعت للفريم الأعلى ستتاكد من ذلك ..
الثاني هل يمكننا قياس قوة الانعكاس ؟؟ والاجابة نعم .. كيف .. اقولك
اذا جاءت الشمعة الصاعدة الأولى فكسرت هاي الشمعة الهابطة وحدها نطمئن ان الانعكاس سيكون قوى
اما اذا احتاجت لشمعة او عدد من الشموع الصاعدة لكسر هاي الشمعة الهابطة فان الانعكاس سيكون
ضعيف ويشبه التصحيح ..
طيب الانعكاس ضعيف والانعكاس قوي هيفيد الكلام ده بايه ؟؟ هيفيد طبعا وانت بتاخد قرار صفقة الشراء التي تنوي الدخول فيها فان كان الانعكاس ضعيفا فستدخل والتارجت بتاعك يكون صغير وربما تفضل عدم الدخول .. أما اذا كان الانعكاس قوى فسيكون الهدف اكبر ويمكنك تحديده وترك المنصة دون راقبة ..
معلش احنا لسة ما قلناش هندخل صفقة الوقت .. هاتقوللي طالما فيه كسر وغلق بعد الكسر عليى اني انط في السوق زي ما قال ديمارك .. اقولك كلام ديمارك على راسنا من فوق لكن انا لي راي تاني اسمعه لو حبيت واللي عاوز تاخد بيه دي حريتك الشخصة لكن انا شايف انه مش هيبقى صح واسمع كلام تاجر مسكين زي حلاتي يمكن تكسب اكتر .. احنا يامعلم مش هنخش بعد الكسر احنا هنستني لما السعر يصحح .. يعني يهبط تاني فاذا وصل الى نهاية اللو للشمعة الهابطة يبقى فعلا كان بيصحح ماكانش بينعكس وكان هيخدعني والحمد لله ما دخلتش اما اذا حاول الوصول فلم يتمكن وعمل قاع تانية اعلى من القاع اللي عملتها الشمعة الهابطة يبقى كده بيقوليي انا فعلا كونت لك اتجاه صاعد فيه القاع اعلى من القاع .. وممكن نقارنه باي مؤشر زخم زي الاستوكاستيك مثلا سنجد دايفرجنس
طيب اناكده مش هعرف انها قاع الا لما الشمعة تغلق وييجي شمعتين بعدها اللو بتاعهم اعلى منها اقولك مضبوط
هتقوللي .. طيب ادخل امتى اقولك من القاع التالية لهذه القاع .. وانا شخصيا بعد ما بتتكون القاع الثانية بارسم قناة الاتجاه عشان اعرف اصطاد القاع .. كده ابقى انهيت الكلام عن الترتيب لعلامات الانعكاس ..وارجو انه يكون مفهوم .. وانا من عادتي اجمع كل المواضيع في موضوع واحد مختصر عشان نجمع الفكرة ومانتوهش من بعض وهنقراه تخت عنوان اختصار ترتيب العلامات للانعكاس هام جدا جدا جدااااااا .. فالى هناك

hpacer
01-20-2015, 20:10
بسم الله الرحمان الرحيم اتمنى التوفيق لكل الاعضاؤ في هذا المنتدى الرائع
فعلا موضوع جميل ورائع حقا مشكور عليه اخي العزيز
اتمنى التوفيق للجميع ان شاؤ الله....

adil17
01-21-2015, 09:52
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الكريم على طرحك لهذا الموضوع القيم و الذي استفدنا منه كثيرا و نتمنى ان تستمر معنا بنفس المنوال

emya
01-21-2015, 13:26
مشكور اخي الكريم على هذه المعلومات المفيدة استفدت منه الله يخليك و نظل هكذا دائما نستفيد من موضوعات هذا المنتدي الرائع

rafiq18
01-21-2015, 13:43
السلام عليكم و رحمة اله تعالى و بركاته
مشكور أخي الكريم على المواضيع التي تشاركوننا بها في فهم الفوركس.
للتنبؤ بالحركة المستقبلية للسعر يجب فهم جيدا الشموع اليابانية
سلام

xdorex
01-21-2015, 14:00
اين هو الموضوع السابق اخي الغالي’؟؟ صحيح موضوع جيد عن الشمعه الانعكاسيه شكرا لك على الطرح وبارك الله فيك... ودي وتقديري

مصراوى
01-21-2015, 14:44
بالفعل موضوع ممتاز جدا ولابد من الاهتمام بالشموع اليابانية والتعرف على الاشكال المختلفة لها لان كل شمعة تدل على امر معين فى التداول من ارتفاع او انخفاض

Bouani
01-25-2015, 21:43
السلام عليكم و رحمة الله عز و جل
مشكور يا غالي على التوضيح و لا بد من معرفة الانعكاس جيدا و ما يدل عليه
و ذلك لأنه مهم للغاية و ممكن يقلب توجهات السوق و ممكن يخسر المتداول كتير كتير
تقبل مروري

catw
01-26-2015, 17:20
مشكور اخى على موضوعك
ترتيب العلامات الانعاكس هام جداجدا
واتمنى منك المزيد من الابداع والتميز
ولا تحرمنا من جديدك تقبل تحياتى وتقديرى

gehad87
02-18-2015, 19:12
وقفنا في الموضوع السابق عند العلامة الثالثة وقلنا انه يجب ان تكون الشمعات الانعكاسية في مجموعها تكسر الهاي للشمعة الهابطة الأخيرة ، واننا عندما نرى ذلك لانتردد في غلق اي صفقة بيع احنا فاتحينها لكن ما ينفعش نخش مباشرة صفقة شراء الا بعد ظعور العلامة الرابعة
وقلنا ان علينا ان نجيب على سؤالين هما
الأول هل العلامات الثلاثة دي ممكن تظهر على شمعة واحدة ؟؟ والاجابة ايوة وهي الهامر .. وهي مجموع الشمعة
الهابطة ام ذيل والشموع الصاعدة الكاسرة للاتجاه فيها .. وانت لو طلعت للفريم الأعلى ستتاكد من ذلك ..
الثاني هل يمكننا قياس قوة الانعكاس ؟؟ والاجابة نعم .. كيف .. اقولك
اذا جاءت الشمعة الصاعدة الأولى فكسرت هاي الشمعة الهابطة وحدها نطمئن ان الانعكاس سيكون قوى
اما اذا احتاجت لشمعة او عدد من الشموع الصاعدة لكسر هاي الشمعة الهابطة فان الانعكاس سيكون
ضعيف ويشبه التصحيح ..
طيب الانعكاس ضعيف والانعكاس قوي هيفيد الكلام ده بايه ؟؟ هيفيد طبعا وانت بتاخد قرار صفقة الشراء التي تنوي الدخول فيها فان كان الانعكاس ضعيفا فستدخل والتارجت بتاعك يكون صغير وربما تفضل عدم الدخول .. أما اذا كان الانعكاس قوى فسيكون الهدف اكبر ويمكنك تحديده وترك المنصة دون راقبة ..
معلش احنا لسة ما قلناش هندخل صفقة الوقت .. هاتقوللي طالما فيه كسر وغلق بعد الكسر عليى اني انط في السوق زي ما قال ديمارك .. اقولك كلام ديمارك على راسنا من فوق لكن انا لي راي تاني اسمعه لو حبيت واللي عاوز تاخد بيه دي حريتك الشخصة لكن انا شايف انه مش هيبقى صح واسمع كلام تاجر مسكين زي حلاتي يمكن تكسب اكتر .. احنا يامعلم مش هنخش بعد الكسر احنا هنستني لما السعر يصحح .. يعني يهبط تاني فاذا وصل الى نهاية اللو للشمعة الهابطة يبقى فعلا كان بيصحح ماكانش بينعكس وكان هيخدعني والحمد لله ما دخلتش اما اذا حاول الوصول فلم يتمكن وعمل قاع تانية اعلى من القاع اللي عملتها الشمعة الهابطة يبقى كده بيقوليي انا فعلا كونت لك اتجاه صاعد فيه القاع اعلى من القاع .. وممكن نقارنه باي مؤشر زخم زي الاستوكاستيك مثلا سنجد دايفرجنس
طيب اناكده مش هعرف انها قاع الا لما الشمعة تغلق وييجي شمعتين بعدها اللو بتاعهم اعلى منها اقولك مضبوط
هتقوللي .. طيب ادخل امتى اقولك من القاع التالية لهذه القاع .. وانا شخصيا بعد ما بتتكون القاع الثانية بارسم قناة الاتجاه عشان اعرف اصطاد القاع .. كده ابقى انهيت الكلام عن الترتيب لعلامات الانعكاس ..وارجو انه يكون مفهوم .. وانا من عادتي اجمع كل المواضيع في موضوع واحد مختصر عشان نجمع الفكرة ومانتوهش من بعض وهنقراه تخت عنوان اختصار ترتيب العلامات للانعكاس هام جدا جدا جدااااااا .. فالى هناك

موضوع ناقص كتير على فكرة لو انت هتتكلم عن التحليل وعلامات
اتعب نفسك شوية واعمل موضوع فيه صووور
ما تبقاش حفلة لت وعجن على الفاضي
لازم يبقا في امثلة بالصور

a7med84
02-18-2015, 19:53
شكرا لع الموضوع انت دائما بتحب تقسم موضعا الى اجزاء عموما بالتوفيق فى الشرح

على الرغمانى افضل انه يكون فى موضوع واحد على بعضه والله المستعان

mazouz
02-18-2015, 23:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكور أخي الكريم على طرحك لهذا الموضوع الهام والذي سيستفيذ منه العديد من الأعضاء.
بالتوفيق للجميع وتقبل مروري

Wassa04
02-19-2015, 02:33
شكرا لك اخي الكريم على هذه النصائح الجمييلة
و الرائعة بالتوفيق لك و للجميع تقبل مروري

Firas Si
03-09-2015, 22:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أعزائي أعضاء منتدى فوركس العرب الكرام شكرا لكم على
هذه المواضيع والردود القيمة التي تطرحونها لخدمه أعضاء المنتدى ولزيادة الخبرة
و تعم الجميع شكرا منكم ونتمنى مزيد الفائدة
5

sofpreda
11-23-2015, 18:39
شكرا لك اخي الكريم على هذا المجهود
فعلا معلومة جمييلة ومفيدة نرجوا الإستفادة منها
تحياتي للجميع

otmani
11-25-2015, 17:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مشكور اخي على مواضيعك المفصلة والمشروحة لشمعات الانعكاسية دروس هامة

azizjab
02-24-2016, 15:53
الـــســلام علـــــيكم ورحمـــــــة الـــلـه تــعالــــــــى وبــــــركـــاتـــــه
مشكور اخى على موضوعك
ترتيب العلامات الانعاكس هام جداجدا
لكن لم تتطرق له بالشكل الصحيح ووجب وضع صور لتسهيل الموضوع اكثر

adamarwan
02-24-2016, 16:09
يجب ان تحلل السوق اخى الغالى لكى تتعرف على التركزات
التى بها ممكن ن تعتمد على التداول بتاعك
وبتوفيق

yousse
02-24-2016, 16:13
الشمعات الإنعكاسية تسعد كتيرا في الصفقات ومن العلامة التي تحضرك بانعكاس السعر فهي من أحسن الشموع لأن إنعكاس السعر ينتج عنه نقاط كبيرة