PDA

View Full Version : متى ندخل في الوقت المناسب ومتى نخرج من سوق الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

mamon
07-06-2012, 20:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

إخواني دعونا اليوم نناقش موضوع هام وشيق بنفس الوقت
وهو:-
متى ندخل في الصفقه ومتى نخرج منها بالوقت المناسب
وهل المضاربة في وقت الاخبار ينفع
وإذا كان ينفع لمن ؟ لاصحاب الحسابات الكبيره أم الصغيره
وكيف سنتابع الاخبار وكيف نستطيع تحليل منطقة اليورو مثلا..
أقدم لكم هذا الموضوع لكي نتناقش به

وشكرا لكم

ehab
07-07-2012, 02:33
انا شايف ان تخش الصفقة فى الوقت الى تشوف فية ان السوق هادى وتعمل تحليلاتك الفنية
وتخرج منه لما تحس ان السوق هيقلب او تقرا اخبار مش كويسة ممكن تاثر على حاجة ولازم تكون مؤمن ان القضاء والقدر هيصيبك مهما عملت اية
وربنا ميجعل فيها خساره ان شاء الله

derfcase
07-07-2012, 07:06
بخصوص متابعة الاخبار اخي الكريم
mamon
فهناك مواقع معينة موجودة علي الشبكة متخصصة في اصدار الاخبار المتعلقة بالسوق بصورة لحظية
اما عن الدخول و الخروج من الصفقات - فهذا امر متوقف علي مدي عمق خبرة التداول الخاصة بك في السوق

tefax
07-07-2012, 12:14

وشكرا لكم

عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
ا ي وقت تكون صافي الذهن مع القدره والخبره
وانت تكون واثق من نفسك

kimokonolove
07-07-2012, 12:46

وشكرا لكم

الدخول فى وقت الفرص بعيدآ عن الأخبار والتذبذبات للأزواج
وفى بعض الأحيان ممكن تدخل عن طريق خبر ما حسب تأثير الخبر على العملة
فالأمر كلة يترتب عليك فعلشان تاخد قرار جيد لازم تكون عارف ازاى تستغل الفرص سواء اخبارية او
تحليلية وايضآ فى التوقيتات المناسبة
وبالنسبة للحسابات كبيرة او صغيرة فأهم شىء تطبيق ادارة رأس مال حتى ولو بمبلغ قليل 100 دولار مثلآ
وافضل تحليل فى رأى الشخصى على فريم 4 ساعات لأنة ادق من الفريمات الصغيرة فى التحليل الفنى على الأزواج وليس اليورو فقط

salah.bmw
07-07-2012, 12:53
انا عن نفسي بفضل ادخل السوق عند فتوح اميركا لأني بستنى 25 او 30 ببس وحيتحقق هل الربح خلال دقائق ويمكن ثواني على عكس الاوقات التانية يمكن ياخد ساعات ويمكن السوق يكسرني واستنى وقت طويل لحتى يرد عليي

ARAB_PIGEON
07-07-2012, 13:01

وشكرا لكم

اخى الكريم للنجاح فى الفوركس ليس لك الا التحليل الفنى
ولكن ليس اى تحليل فنى وانما التحليل الفنى المبنى على العلم والمنطق
انا عن نفسى لم اعرف طعم الربح الا بعد ان تعلمت التحليل الموجى
قبل ذلك جربت الكثير من المؤشرات والاستراتيجيات وللاسف كلها فاشله
كنت احقق بها ارباح واحقق بها خسائر
يعنى اللى اربحه اخسره
ولكن بمجرد ان تعلمت التحليل الموجى تغير وضعى تماما
ارباحى اكثر بكثير من خسائرى بفضل الله

بالنسبه للاخبار لا قيمه ولا اهميه لها بشرط ان يكون تحليلك الفنى سليم
لا يوجد خبر واحد بالعالم يستطيع ان يغير اتجاه السوق
واذا كان اتجاه السوق سيتغير سيظهر ذلك واضح وجلى
من خلال التحليل الفنى بفتره كافيه قبل صدور الاخبار

hesham1046
07-07-2012, 13:06
شوف احسن وقت تدخل فية لسوق هو الساعة 8 صباحا الان بتقدر تشوف اتجاة السوق كويس ودة احسن وقت تقدر تشتغل فية الان السوق وقتها بيكون ممتاز بحق

mrhoda
07-07-2012, 13:17
بالنسبة للدخول فى الصفقة فهذا راجع الى الاستراتيجية الخاصة بك والخروج منها بالربح الذى يناسبك ولكن اياك والطمع والاكتفاء بالربح المناسب
والمضاربة وقت الاخبار غير جيدة حيث ان الشركة لاتحسب لك الا 10% من قيمة الربح فى الصفقة
وانصحك بالابتعاد عن المتاجرة وقت الاخبار وحيث انها تناسب الحسابات الكبيرة ايضا ولا تناسب الحسابات الصغيرة
بالنسبة لمتابعة الاخبار فلديك موقع فوركس فاكتورى وهو افضل موقع لمتابعة الاخبار ولكن ارجو تعلم التحليل الاساسى اولا لمعرفة تأثير واهمية كل خبر
وتحليل منطقة اليورو ينقسم الى اثنان
تحليل اقتصادى واخبارى اى التحليل الاساسى
وتحليل فنى وهذا يرجع الى الاستراتيجية التى تتعامل بها

memostar3
07-07-2012, 14:33

وشكرا لكم

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

يالغالى الدخول و الخروج بيتوقف عليك انت واستراتيجيتك
يعنى ممكن تقولنا ا=ستراتيجيتك وندور معاك على افضل نقاط الدخول و الخروج

mando
07-07-2012, 14:51
الدخول والخروج من السوق على حسب الاستراتجية الخاص بيك اما بالنسبة للمتاجرة وقت الاخبار فيها خطورة لانه بيحدث انزلاق سعرى وومكن يؤدى الى الخسارة فى مواقع ممكن تتابع منها وقت الخبر مش عارف هل المنتدى هنا مخصص موضوع لوضوع الاخبار ام لا

memostar3
07-07-2012, 15:16
الدخول والخروج من السوق على حسب الاستراتجية الخاص بيك اما بالنسبة للمتاجرة وقت الاخبار فيها خطورة لانه بيحدث انزلاق سعرى وومكن يؤدى الى الخسارة فى مواقع ممكن تتابع منها وقت الخبر مش عارف هل المنتدى هنا مخصص موضوع لوضوع الاخبار ام لا

ياباشا ماهو لو حضرتك عملت ستوب لوز وقت الاخبار
هتحمى نفسك من اى انزلاقات سعريه تحدث

dark dollar
07-07-2012, 15:32
الاخبار مهمه جدا ف سوق الفوركس فصعود وهبوط العملات يتوقف ع الاخبار بس ف النهايه انا بعتقد ان التداول ف هذا الوقت والمكسب سيكون لاصحاب العملات الكبيره

nada
07-07-2012, 15:36
هذه يعتمد على استراتجيتك فى السوق وتحليك فنا ارى الخروج من هذه النقطة قبل الانعكاس
وانتا بتحليلك لا ترى انعكاس
هذه يعتمد على رئيتم انتا وبطريقت شغلك

ahmedalex
07-07-2012, 15:37
المضاربة وقت الخبر اعتبرها خطئه جدا لان يمكن ان يكون الخبر فى بدايته جيدا ومع مرور الوقت يتحول للطريقه السالبه وبهذا اتعرض للخسارة الكبيره ووقت دخول والخروج من السوق يتحدد بناء على الصفقه التى انا مقبل عليها وعلى حسب المؤشر من الخسائر منها حتى اتجنب حد معين من الخسائر لكل صفقه لاستطيع الاستمرار من المضاربه

remo
07-07-2012, 16:15

وشكرا لكم

انت لو حابب تتاجر وقت الاخبار ممكن تنزل مواعيد الاخبار المهمة من فوركس فامكتورى مثلا وتعرف معاد الخبر ومدا قوتة والتوقع لهذا الخبر سواء ايجابى او سلبى وبعدين تعلق الصفقة قبل الخبر بشوية

mamon
07-07-2012, 17:02
انا شايف ان تخش الصفقة فى الوقت الى تشوف فية ان السوق هادى وتعمل تحليلاتك الفنية
وتخرج منه لما تحس ان السوق هيقلب او تقرا اخبار مش كويسة ممكن تاثر على حاجة ولازم تكون مؤمن ان القضاء والقدر هيصيبك مهما عملت اية

مشكور أخي على تفاعلك بارك الله فيك ولكن عندي تعليق على كلامك بارك الله فيك
طيب لو نفرض مثلا إنك كنت داخل قبل صدور الخبر او مؤتمرات او اي شي يأئثر على الزوج الي تتعامل فيه وكان ل صالحك انت هيك راح تخسر بيبز كانو ليك قبل خروجك
ولو نفرض مثلا انك فتحت صفقه على عقط مثلا 0.02 او 0.50 او 0.01 مثلا حسب حسابك وانت كنت متوقع إنو هالخبر راح يطلع اليورو دولار 50 بيب وينزل الدولار ين كمان 50 وانت فتحت صفقتين مثلا بعت يورو دولار وإشتريت دولار ين ومثلا لو مشى السوق ضدك هل انت بالحاله هاي راح تغلق صفقاتك طبعا و أكييييد لا لا لا والف لا ولكن إذا كان حسابك لا يتحمل ف أغلقهى بسرعه وإذا حسابك يتحمل لا إتركها لانو مثلا انت بعت اليورو عند 1.2222 وانت شايف انو مستحيل ينزل عن هذا السعر وانت كنت شاري عند 1.2300
انت هيك خسران لكن لو عملت لها تبييت انت الي كسبان يعني ب كل الحالات انا مني و علي لما أشتري اليورو وأشوفو نازل ما أسكر صفقتي بالعكس أمشي معه وأخلي صفقتي الاولى مفتوحه لانو كل شي ينزل راح يطل في يوم من الايام ^_^
ربي يبارك فيك أخي الكريم
يعطيك العافيه

---------- Post added at 01:54 PM ---------- Previous post was at 01:52 PM ----------

السلام عليكم
بارك الله فيك أخي الكريم إستراتيجيه حلوه لكن تدمر الحسابات الصغيره على ما أظن
بارك الله فيك أخي الكريم على ردك الجميل

---------- Post added at 01:54 PM ---------- Previous post was at 01:54 PM ----------

مشكور على ردك الرائع أخي الكريم

---------- Post added at 01:55 PM ---------- Previous post was at 01:54 PM ----------

مشكور أخي الكريم وبارك الله فيك على ردك الرائع

---------- Post added at 01:56 PM ---------- Previous post was at 01:55 PM ----------

رائع ردك يا عزيزي وطريقة تفكير جيده ولكن هناك تجار يحبون فريم ال الساعه ل يأخذو نقاط خفيفه ضريفه مثل 10 او 15 او 20 نقطه ويطلوا
مشكور اخي على ردك وبارك الله فيك

---------- Post added at 01:58 PM ---------- Previous post was at 01:56 PM ----------

يعطيك العافيه طريقه جميله ومكسبه ولاكن ممكن يججي يوم من الايمام لا سمح الله يعكس معك السوق لا سمح الله دير بالك
ومشكووور أخي الكريم على ردك الرائع

---------- Post added at 02:00 PM ---------- Previous post was at 01:58 PM ----------

رااائع جدا يا عزيزي فعلا المؤشرات لا تفيد ب شئ ولاكن إعذرني لكل واحد إستراتيجيته
ولكن هناك في وقت الاخبار خبر يخلي زوج اليورو دولار نازل 200 نقطه في غضون ساعه
ليش ما نستفيد بالخبر هذا أيضا هو مفييد جدااا ولكن حذاااري من عكس السوووق
مشكوووور ردك الرائع والراقي يا عزيزي

---------- Post added at 02:02 PM ---------- Previous post was at 02:00 PM ----------

مشكور يا عزيزي على تعليقك وانا أرى انه من الساعه 10 او 9 او 8 صباحا يبدأ السوق برسم طريقه ولاكن وقت الاخبار يدمر هذا الطريق ^_^
شكرا يا عزيزي

husamart
07-07-2012, 17:03
اخي الدخول في الوقت المناسب يعني الدخول من المكان المناسب
يعني ان تنتظر السعر ليأتي الى نقطة دعم او مقاومة وتدخل من عندها او من عند اختبارها او بعد كسرها وكذلك الترند
ويجب ان تدخل في الاتجاه العام للتداول هذه هي النقطة الصحيحة للدخول
اما الخروج فهو بحسب هدفك
ويفضل وضع الهدف قبل مستوى مقاومة او دعم بنقطتين او ثلاث او الاعتماد عى رقم تراه مناسبا للفريم المتاجر عليه

mamon
07-07-2012, 17:21
كلام جميييل ورائع ولاكن هناك بعض الشركات لا تستطيع المتاجره بها وقت الاخبار وهناك يكون فيها السبيرد عاي جداا ومتغير وقت الاخبار
هذه فكرتك وأنا أحترمها
شكرا على ردك يا عزيزي بارك الله فيك

---------- Post added at 02:05 PM ---------- Previous post was at 02:03 PM ----------

شكرا على ردك يا عزيزي لا انا عندي 800000 إستراتيجيه للدخول و الخروج لكن هذا الموضوع للنقاش ومساعدة الاعضاء فقط يا عزيزي وقدم انت لنا إستراتيجيتك لتعم الافاده للجميع
وبارك الله فيك يا عزيزي

---------- Post added at 02:11 PM ---------- Previous post was at 02:05 PM ----------

عزيزي الكريم شكرا على ردك
ولكن انا من معارضي الستوب لوز لو كان الحساب يتحمل ولاكن الستوب لوز يدمر الحساب
خليني أحكي معتقد لدي
مثلا انت إشتريت اليورو دولار عند 1.2200 وأتى خبر سلبي نزله ل 1.2100
وانت كنت عامل ستوب لوز مثلا عند 1.2105
الان راح يغلق الصفقه وانت خسران كم ؟؟
انت الان خسران 95 نقطه أووف هدول كثااار وطبعا كان عنده نقطة دعم عند 1.2095 وطلع بقوه
طيب لو انت حسابك يتحمل وخليته وما عملت ستوب لوز شو كان راح يصير كنت ما خسرت صح؟؟
انا لا أنصح ب الستوب لوز للحسابات التي تتحمل ^_^

مشكور يا عزيزي على ردك الرائع

---------- Post added at 02:13 PM ---------- Previous post was at 02:11 PM ----------

مشكووور أخي الكريم
نعم وقت الاخبار تكون به حركة السوق قويه و عنيفه ولازم الواحد يكون منتبه جداااا
مشكور يا عزيزي

---------- Post added at 02:14 PM ---------- Previous post was at 02:13 PM ----------

صحييييح كلام رائع أختي نندى ويعتمد أيضا على قوة الخبر و تحليله السريع للخبر
مشكوره على ردك

---------- Post added at 02:16 PM ---------- Previous post was at 02:14 PM ----------

يعطيك العافيه ولاكن لو انت علقت صفقه عكسيه للسوق قبل ما تدخل بالسفقه الاولى وتكون السفقه الثانيه ضعف العقد الي انت الان معك
ستعوض الخساره بالضعف يا عزيزي صح ؟

مشكور يا عزيزي على ردك

---------- Post added at 02:20 PM ---------- Previous post was at 02:16 PM ----------

يا سلااااااااااااام
تمااااخم التماااام
هذا الرد الرائع أخت ريمو
لكن لو هنناك شركة ما فتحت الصفقه الي معلقه لهذه العمله شو بنعمل ؟؟
انا بقلك
نفتح صفقتين
شراء+بيع
ستوب لوز للصفقتين
مثلا زوج اليورو دولار
إشتريته من عند 1.2000
ستوب لوز 1.1990
وبعته من عند
1.2000
ستوب لوز 1.2010
لو طلع راح يضرب ستوب لوز عند البيع ويكمل لصفقة الشراء
ولو نزل راح يضرب صفقة الشراء وكمل البيع
طريقه ولا أروع ولاكن إحذر
حناك شركات تتعمد ضرب الستوبات
إحذر كل الحذر
هذه وجهت نظري انا أطبقها ولاكن مش في كل الاخبار
مشكوره على ردك الرائع

---------- Post added at 02:21 PM ---------- Previous post was at 02:20 PM ----------

مشكووووور يا عزيزي على ردك الرائع وطريقة تفكير ب إحترافيه ما شاء الله عليك
بالتوفيق يا عزيزي

tarek22
07-07-2012, 18:15
لا يستطيع أي متداول التحرك بغير إشاراتالفوركس الأوتوماتيكية التي تنبهه إلى الوقت المناسب للتداول. وعلى الرغم من أن سوق الفوركس يعتبر بسيطًا نسبيًا، ويتمتع بوجود عدد محدود نسبيًا من أدواتالتداول (مقارنة بآلاف الأسهم الموجود فيسوق الأسهم على سبيل المثال)، فإنه يظل من الصعوبة بمكان تتبع ما يحدث لكافة أزواج العملات في نفس الوقت؛ فينتهي الأمر ببعض المتداولين إلى إضاعة الكثير من فرص تحقيق الأرباح بسبب عدمالدراية بتحركات أسعار كافة أزواج العملات المتاحة

sahar elmansory
07-07-2012, 18:38
اظن انه يعتمد على الاخبار مثل صعود وهبوط العملات والاهم هو التعامل معها بسرعة فائقة ودقة كبيرة..ويعتمد ايضا على الاستراتيجية المتبعة..

mamon
07-07-2012, 23:11
اظن انه يعتمد على الاخبار مثل صعود وهبوط العملات والاهم هو التعامل معها بسرعة فائقة ودقة كبيرة..ويعتمد ايضا على الاستراتيجية المتبعة..

مشكور على ردك يا عزيزي

---------- Post added at 08:11 PM ---------- Previous post was at 08:10 PM ----------

لا يستطيع أي متداول التحرك بغير إشاراتالفوركس الأوتوماتيكية التي تنبهه إلى الوقت المناسب للتداول. وعلى الرغم من أن سوق الفوركس يعتبر بسيطًا نسبيًا، ويتمتع بوجود عدد محدود نسبيًا من أدواتالتداول (مقارنة بآلاف الأسهم الموجود فيسوق الأسهم على سبيل المثال)، فإنه يظل من الصعوبة بمكان تتبع ما يحدث لكافة أزواج العملات في نفس الوقت؛ فينتهي الأمر ببعض المتداولين إلى إضاعة الكثير من فرص تحقيق الأرباح بسبب عدمالدراية بتحركات أسعار كافة أزواج العملات المتاحة

شكرا يا عزيزي على ردك :yahoo:

dina mahmoud
07-07-2012, 23:17
معرفة الدخول والخروج من السوق بيتوقف على الاستراتيجية الناجحة و التحليل الاخبارى والفنى الجيد

mando
07-08-2012, 00:19
ياباشا ماهو لو حضرتك عملت ستوب لوز وقت الاخبار
هتحمى نفسك من اى انزلاقات سعريه تحدث

ما انا بعمل ستوب طبعا لكن مشكلة الانزلاق السعرى اللى بيحصل انه مش بيفعل الامر من النقطة اللى انا مختارها ممكن يفعل الامر بعد 20 نقطة مثلا انا عامل امر شراء ستوب من 3120 دخلت الامر فى الميتاير كده لو حصل انزلاق مش هايفعل الامر على 3120 ممكن يفعلة على 3130 او 3140 كمان وكده بيكون فعل الامر على بعد 10 ولا 20 نقطة انا اكون عامل ستوب وليكن 15 نقطة السعر لو رجع 15 نقطة من 3140 مثلا هايضرب ستوب مع انه لو كان الامر اتفعل من 3120 زى ما انا معلق امر الشراء كان وصل وصل لى 3140 وكان هدفى 20 نقطة كنت الصفقة قفلت بمكسب 20 نقطة لكن الانزلاق اللى بيحصل بيخالى السعر لو رجع بسرعه يضرب ستوب ويخسرنى

sendrala ahmed
07-08-2012, 00:49
هذا السوق مثل البحر الذي لاتؤمن أمواجه الهائجة ، لذا لا تدخل و أنت ... أنك لا تستطيع تصفية المحفظة في الوقت المناسب مع أي هبوط مفاجيء

mamon
07-08-2012, 00:55
هذا السوق مثل البحر الذي لاتؤمن أمواجه الهائجة ، لذا لا تدخل و أنت ... أنك لا تستطيع تصفية المحفظة في الوقت المناسب مع أي هبوط مفاجيء
مشكور على مرورك يا عزيزي
ولكن هناك مجازفات و مغامرات ودعنا ان لا نقلل من التحليلات التي تأتي ثمارها في النهايه التي لا نستطيع إنكارها

ابو محمد
07-08-2012, 01:20
افضل الدخول مع السوق الاوروبي
وافضل الخروج مع السوق الامريكي

mamon
07-08-2012, 01:35
افضل الدخول مع السوق الاوروبي
وافضل الخروج مع السوق الامريكي

مشكور على مرورك وردك يا عزيزي ولكن ما الاسباب
ممكن تفسر يالغالي الله يبارك فيك
ويعطيك العافيه
:bravo:

elking
07-08-2012, 03:43
اكيد طبعا دخول كل فرد هيبقى على حسب الاستراتيجية او الطريقة التى يعمل بها وبالتالى نرى الفرص المتاحة للدخول اويضا نرى انتهاء الفرصة للخروج من الصفقة

Mr.GooDMaN
07-09-2012, 02:59
اهم حاجة انك تدخل الصفقة لما يكون السوق هادي
وساعتها تبتدي انك تعمل التحليلات الفنية الخاصة بيك واللى انت بتعتمد عليها
وكمان لو انت ماشي على استراتيجية كويسة هى اللى بتحدد لك وقت الدخول ف الصفقة

Omnia Ebrahim Hussein
07-09-2012, 03:13
السلام عليكم
انا بعتمد على الدخول والخروج من خلال التحليلات الفنية لانها موضحة جدا للاسعار اذا كانت فى ارتفاع او انخفاض وكذلك من خلال الاحداث الاقتصادية والسياسية والاجتماعية لانها لها تاثير كبير جدا على دخولنا وخروجنا من السوق

Eman Mousa
07-09-2012, 03:37
تقدر تدخل الصفقة فى الوقت الى تشوف فية ان السوق هادى
ولابد من ان يكون تحليلك الفنى سليم

abaragh
07-09-2012, 05:01
الدخول حين ظهور فرصة مناسبة والخروج عند تحقيق الهدف والمهم عدم المتاجرة وقت الخبر حتى لا يؤثر على اتجاه الصفقة

السيد الجبالي
07-09-2012, 05:24

وشكرا لكم

اجابه هذا السؤال بالطبع ستختلف من شخص لاخر .. ففي البعض يفضل المتاجره اوقات الاخبار والاخر يكون خارج السوق في وقت الاخبار .. وهناك من يهتم بالتحليل الاساسي وهناك من لا يلقي نظره عليه ..
هناك من يفضل الفتره الاسياويه وهناك من يفضل الاوربيه واخرين يفضلون الفتره الامريكيه
وبالنسبه لي فانا افضل التحليل الاساسي قبل الدخول الي صفقه واحب الدخول في نهايه الفتره الاسياويه .. وقد تدوم الصفقه لنهايه الفتره الاوروبيه

mohamed adel
07-09-2012, 08:00
انا عن نفسى ادخل السوق عندما يكون هادئ
واخرج من السوق بعد تحقيق اى ربح فانا لا احب المجازفة

rabie10
07-09-2012, 22:04
شوف احسن وقت تدخل فية لسوق هو الساعة 8 صباحا الان بتقدر تشوف اتجاة السوق كويس ودة احسن وقت تقدر تشتغل فية الان السوق وقتها بيكون ممتاز بحق

السيد الجبالي
07-09-2012, 22:31
انا عن نفسى ادخل السوق عندما يكون هادئ
واخرج من السوق بعد تحقيق اى ربح فانا لا احب المجازفة

ا اخي اكيد ستمر علي خسائ .. لذا فليس من المجدي الخروج عند اي ربح
ولكن لابد من ان يكون لديك هدف معين من الصفقه قبل الدخول فيها ..
ولا للخروج الا بتحقق الهدف .. او بتغير في معطياتي

magic777
07-09-2012, 23:56
بص اخي انت اللي بتحدد لنفسك وقت المتاجره بمعنى لو انت مثلا هتشتغل انترادي يبقى المفروض كده بتحدد وقت
تحلل فيه الزوج يوميا قبل ما تفتح اي صفقات علشان تكون مركز في التحليل
وبعد كده تحط الاوامر والاهداف والاستوبات
ويااما تفضل تتابع او تشوف حياتك
واعتقد ان ده النظام الاحسن هنا لمعظمنا

hesham itch
07-11-2012, 11:21
يجب ان تقوم بالتحليل الجيد للصفقة ووضع هدف معين من ال الوصول اليه ووضع التراندات والمقاومات
والدعوم ويمكن العمل على الاخبار اذا كنت من المحترفين فى هذه النقطة وحسابك مؤمن بشكل كبير

العوامى
07-11-2012, 12:01
السلام عليكم
ان لكل استراتيجية وقتها ووقت الدخول فيها اما عن وقت الخروج فهو حسب التحليل للصفقة ولكل صفقة ظروفها ولا يصح التعميم فى تلك النقطة
ولكن الصحيح هو الدخول فى السيولة العالية والخروج عن بداية ضعفها
تحياتى

resala11111
07-11-2012, 14:12
طبعا المتاجرة فى وقت الاخبار
بتكون المتاجرة صعبة
لانك بتكسب كتيرة او بتخسر كتيرة
على حسب التحليل بتاعك
وانا من راى لازم حساب كبير

tictok
07-11-2012, 14:46
أفضل وقت للدخول للتجارة في الفوركس عندما يكون السوق هادىء وغير متذبذب لكي تعرف أتجاه العملة صعوداً أوهبوطاً كما أنه يفضل الابتعاد عن مواعيد الأخبار ولكي نعرف هذه المواعيد هناك مواقع تنشر مواعيد الأخبار الأقتصادية

realyone
07-11-2012, 14:55
بالنسبة لي أدخل على الفرص ليس لدي فترة محدده لدخول انا اتداول في كل الأوقات اما الخروج من السوق عندما اجد ان الأتجاه سوف تعكس صفقتي او في اثناء قرب وقت الأخبار لأن السوق في وقت الأخبار تكون عنيفا

magic777
07-11-2012, 15:33
بالنسبة لي أدخل على الفرص ليس لدي فترة محدده لدخول انا اتداول في كل الأوقات اما الخروج من السوق عندما اجد ان الأتجاه سوف تعكس صفقتي او في اثناء قرب وقت الأخبار لأن السوق في وقت الأخبار تكون عنيفا

الطريقه دي ممكن تجبلك ارباح يوم وتخسرك يوم حاول يكون ليك خطه عمل واضحه
ولو تحديد عدد نقاط يوميا تلتزم بتحقيقهم وطبعا يكون قبل ما تحددهم من البدايه كده عارف من قدراتك انك هتعرف تعملهم يوميا
في اغلب احوال السوق

safiforex
07-11-2012, 15:40
الطريقه دي ممكن تجبلك ارباح يوم وتخسرك يوم حاول يكون ليك خطه عمل واضحه
ولو تحديد عدد نقاط يوميا تلتزم بتحقيقهم وطبعا يكون قبل ما تحددهم من البدايه كده عارف من قدراتك انك هتعرف تعملهم يوميا
في اغلب احوال السوق
انا اوفقك الراي اخي الكريم لان احسن شيئ لكي نكون في امان في هذا المجال
هو ان نعمل على ضمان ربح نقط محددة يوميا فهذا سيكون احسن بكثير ، و طبعا لازم من طريقة عمل مناسبة لهذا
و اكيد ان من يلتزم بهذا فانه سيجد ربح مداوم و كبير

waleed adel
07-13-2012, 18:07
معرفة الدخول والخروج من السوق بيتوقف على الاستراتيجية الناجحة
و التحليل الاخبارى والفنى الجيد

egypt2012
07-13-2012, 18:18
الدخول اى وقت طبعا بعد ما حللت شارتك صح او دخلت حسب استراتيجية معينة ام بخصوص التعامل مع الاخبار خطر جدا للاسف

HUSSENEY
07-13-2012, 19:06
الدخول والخروج تكون حسب استراتيجتك
التى تعمل بيها وتتقنها لفترة معينة ديمو

ahmed
07-13-2012, 19:11
ندخل السوق كل واحد فينا على حسب تحليله للسوق ونقاط الدخول لانها تختلف من شخص لاخر
اما نقاط الخروج يفضل الابتعاد عن الاخبار واغلاق العقود لانها من الممكن ان تؤثر سل بيا على العقود
فى حاله العقود الرابحه مثلا يمكن وضع الاستوب نقطه الدخول

pimo
07-13-2012, 19:11
انا ادخل الي السوق في اوقات افتتاح او اغلاق جلسات البورصات العالمية واخرج من الصفقة عند تحقيق الهدف او عند ستوب لوزالذي احدده لانني اري في هذه الاوقات المركز المناسب لدخول السوق

fx-man
07-13-2012, 19:24
بالنسبة ليا انا بدخل صفقاتى من مناضق مقاومة او دعم قوى حسب استراتيجيتى اما الخروج فهو دايما بعد 10 او 15 نقطة فقط للتقليم من حدة التوتر والعامل النفسى .
اما بالنسبة للاخبار فانا افضل الابتعاد عن المتاجرة نهائيا وقت صدور الاخبار .

king
07-13-2012, 19:30
هناك تقلبات تحدث فى السوق واقات تجعل السوق مستقر واوقات اخرى تجعله متذبذب غير ثابت فى اتجاه معين الافضل ان تتاجر فى توقيت هدؤ السوق ثانيا فتح الثفقه بعد التحليل الفنى الجيد والمتقن وايضا التحليل الاساسى ومعرفة الاخبار الاقتصاديه للعملات والمتاجره طبعا تكون افضل فى اوقات تقل فيها الاخبار جدا حتى يتضح اتجاه معين للسوق تتاجر فيه وتربح لو انت قمت بالتداول فى توقيت كثرة الاخبار سوف تخسر اكيد سواء كان حسابك كبير او صغير

mohamed yossef
07-13-2012, 20:19
لا انصحك يا غالى بالمتاجرة اوقات الاخبار وانت مازلت مبتدىء انتظر قليلا حتى يكون لديك الخبرة
اما من حيث الخروج من الصفقات والدخول المناسب
فهو يرجع للترند العام
فلا يكون هناك لك دخول وقت التذبذب
وقم بتحديد نقاط الدعم والمقاومة للترند
وذلك عن طريفق ان ترسم ترند حالى للسعر فعند كسر ذلك الترند بشمعة واحدة فهى اشارة للخروج

HUSSENEY
07-13-2012, 21:58
لا انصحك يا غالى بالمتاجرة اوقات الاخبار وانت مازلت مبتدىء انتظر قليلا حتى يكون لديك الخبرة
اما من حيث الخروج من الصفقات والدخول المناسب
فهو يرجع للترند العام
فلا يكون هناك لك دخول وقت التذبذب
وقم بتحديد نقاط الدعم والمقاومة للترند
وذلك عن طريفق ان ترسم ترند حالى للسعر فعند كسر ذلك الترند بشمعة واحدة فهى اشارة للخروج

ان من راى المتاجرة وقت الاخبار
هى تفاح المتاجرة
ولكنها صعبة وذات مخاطرة عالية فيجب الدخول بحكمة

sa sa
07-13-2012, 22:24
اتفق معاك يجب ان تبعد عن السوق وهو متقلب او نهايه السوق او بدايته وفي الاخر الاعتماد علي الخبره الجيده والتحليل الجيد ان شاء الله هتحقق الربح الي انت بتتمناه

mido
07-13-2012, 22:30
اخي الكريم
وتخرج منه لما تحس ان السوق هيقلب
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Noah
07-13-2012, 22:33
الدخول فى الوقت المناسب هو عند توافر الفرص هذا هوا لوقت المناسب للدخول فى سوق الفوركس ولكن متى نخرج منا لصفقة عندما نرتضى الربح او عندما نريد ان نحد من الخسارى التى نتعرض لها

jans
07-13-2012, 22:42
الدخول و الخروج هذا الامر سوف يعتمد عليك لأنك سوف تقوم
بفتح الصفقة على حسب الاستراتيجية التي لديك و وقت فتح الصفقة أيضاً مرتبط بي الاستراتجيية التي لديك إذا وجدت بأن الشروط اكتملت في الشارت ادخل
و اما الدخول مع وقت الاخبار اتوقع بأن اولاً يحتاج لي رأس مال يتحمل الخسارة لاسمح الله و يحتاج منك ان تتمرن عليه بشكل كبير لكي تتعرف على الاخبار التي لها تأثير والتي ليس لها تأثير .

nrgslawi
07-13-2012, 22:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا احدد مدة التجارة بساعتين وبعد هذا الحد اخرج سواء رابح او خاسر لكن اخر قبل الساعتين

كريم
07-14-2012, 00:53
اولا خول الصفقه عند نقطه دعم و الخروج عن نقطه مقاومة و ده بابسط

ما يمكن و طبعا كل واحد له استيراتيجيته الخاصه به و المتاجره على الأخبار جميل جدا

لكن لازم تعرف كتير و تكتسب خبره و الله يوفق الجميع

waleed adel
07-14-2012, 20:50
أفضل وقت للدخول للتجارة في الفوركس عندما يكون السوق هادىء
وغير متذبذب لكي تعرف أتجاه العملة صعوداً أوهبوطاً

HUSSENEY
07-15-2012, 07:19
انا بعتمد على الدخول والخروج من خلال التحليلات الفنية لانها موضحة جدا للاسعار اذا كانت فى ارتفاع او انخفاض وكذلك من خلال الاحداث الاقتصادية والسياسية والاجتماعية لانها لها تاثير كبير جدا على دخولنا وخروجنا من السو

tictok
07-15-2012, 09:45
افضل وقت للدخول في صفقات هو عندما يكون السوق واضح المعالم وأتجاهه صاعد أو هابط
اما وقت الأخبار أو التذبذب فلا يجب أن يدخل فيها الا من يملك خبرة وراس مال كافي لهذه المخاطر

osama00971
07-15-2012, 10:34
اكيد اهم حاجة الاستراتيجية الناجحة
ومن خلالها تقدرتحددوقت الدخول والخروج من الصفقاااااات

elzeel
07-15-2012, 12:33
الدخول انتا بتحدده حسب مابيكون السوق واضح قدامك وعن الحاجه اللى هتعمل عليها تجارتك
سواء عملات او ذهب او غيرها والخروج بيكون فى الوقت المناسب
وابعد عن التداول وقت الاخبار وعن بدايه الاسبوع

kasrimohammed
07-15-2012, 12:45
الأمر يتعلق بتحليلك الفني للسوق
هناك الكثير ما المواقع التي تمكنك من الحصول على التوصيات والتحليلات الفنية
منها المجانية وغير المجانية

bouelame1
07-15-2012, 12:51
انا عن نفسي بفضل ادخل السوق عند فتوح اميركا لأني بستنى 25 او 30 ببس وحيتحقق هل الربح خلال دقائق ويمكن ثواني على عكس الاوقات التانية يمكن ياخد ساعات ويمكن السوق يكسرني واستنى وقت طويل لحتى يرد عليى

sky44
07-15-2012, 13:07
السلام عليكم اعتقد اخي ان الوقت المناسب للدخول الى السوق هو عندما ترى ان السوق مستقر و تقوم بتحليلك الاخباري و الفني ثم التوكل على الله فالفوركس ليس فيه شيء مضمون

thestarboy
07-15-2012, 16:23
افضل وقت للدخول في الصفقه علي حسب الفرصه الموجوده
يعني لو فيه فرصه متاحه علي حسب التحليل بتدخل الصفقه

waleed adel
07-16-2012, 04:49
افضل وقت للدخول في الصفقه علي حسب الفرصه الموجوده
يعني لو فيه فرصه متاحه علي حسب التحليل بتدخل الصفقه

بالفعل اخى الدخول حين ظهور فرصة مناسبة والخروج عند تحقيق الهدف
والمهم عدم المتاجرة وقت الخبر

abdello052
07-18-2012, 00:45
ا عن نفسي بفضل ادخل السوق عند فتوح اميركا لأني بستنى 25 او 30 ببس وحيتحقق هل الربح خلال دقائق ويمكن ثواني على عكس الاوقات التانية يمكن ياخد ساعات

xtomorrow
07-18-2012, 01:52
بعد ما تنجز تحليلك الفني من دعوم وترندان وفيبو تنتظر حتى تتكون الفرصة المناسبة على مهل وعندها تفتح الصفقة
بالنسبة للاخبار انا لا اتاجر على اساسها لانها على قدر ما اربحتني كانت سبب العديد من الخسائر واعتزلت التداول في اوقاتها

mage
07-18-2012, 02:02
بالتأكيد الدخول فى الوقت المناسب وهو الوقت اللى يبقى فيه صفقة مناسبة فى فرصة لا تتكرر كثيرا ولكن الخروج من الصفقة لما يكون انت محدد لها هدف معين او الخروج فى حالة انك شعرت ان السعر هيبدا فى الارتداد فى هذه الحالة عليك بالخروج سريعا

tarek22
07-18-2012, 02:37
بعد ما تنجز تحليلك الفني من دعوم وترندان وفيبو تنتظر حتى تتكون الفرصة المناسبة على مهل وعندها تفتح الصفقة
بالنسبة للاخبار انا لا اتاجر على اساسها لانها على قدر ما اربحتني كانت سبب العديد من الخسائر واعتزلت التداول في اوقاتها

ن شاء الله كلنا نقدر نتعايش معا الفوركس ونقدر نجمع منه ربح كبير يرضيناجميعا

Noah
07-18-2012, 03:15
الوقت المناسب هو وقت يحتاجا لى اختياره بدقة عالية جدا لان الاهم فى هذا السوق هو اختيار الوقت الذى تعمل عليه والذى من خلاله يمكنك ان تحقق نسبة ارباح جيدة فى الفوركس ولكن المشكلة انا لتركيز على الوقت فقط خطأ

زيزو
07-18-2012, 22:41
بناء علي التحليلات وتحديد نقاط الدعوم والمقاومات
وانتظار قدوم السعر للتحليل
وتحديد الاهداف والخسائر لا قدر الله

ana1990
07-18-2012, 22:48
اسئلتك كتير و في رايي كنت محتاج ترتبهم بس عموما هقولك على كام حاجه بالنسبه لافضل اوقات الدخول هعطيك مثال لو انت مثلا متوقع ارتفاع السعر ادخل من قاع ولو متوقع انخفاض ادخل من قمه بحيث تضمن تغطية الاسبريد على الاقل دي افضل نقاط الدخول و الخروج بالنسبه للاخبار لا تترك اوامر معلقه مع الاخبار لان ده مخالف لقوانين انستا

waleed adel
07-19-2012, 22:54
المتاجره طبعا تكون افضل فى اوقات تقل فيها الاخبار جدا حتى
يتضح اتجاه معين للسوق تتاجر فيه وتربح

khaled zizo
07-22-2012, 16:24
مشكلة الانزلاق السعرى اللى بيحصل انه مش بيفعل الامر من النقطة اللى انا مختارها ممكن يفعل الامر بعد 20 نقطة مثلا انا عامل امر شراء ستوب من 3120 دخلت الامر فى الميتاير كده لو حصل انزلاق مش هايفعل الامر على 3120 ممكن يفعلة على 3130 او 3140 كمان وكده بيكون فعل الامر على بعد 10 ولا 20 نقطة انا اكون عامل ستوب وليكن 15 نقطة السعر لو رجع 15 نقطة من 3140 مثلا هايضرب ستوب مع انه لو كان الامر اتفعل من 3120 زى ما انا معلق امر الشراء كان وصل وصل لى 3140 و وكمان لو انت ماشي على استراتيجية كويسة هى اللى بتحدد لك وقت الدخول ف الصفقة

amrmorasamir
07-22-2012, 16:28

وشكرا لكم
ده بيختلف على حسب تحليلك ياباشا الدخول والخروج على حسب تواجد الفرص والاشارات
وممكن مثلا تدخل من عند دعم او مقاومه بهدف المقاومه التانيه على فريم صغير او بهدف 30 نقطه لو فريم كبير والاستوب بتاعك بيبقى 20 نقطه تحت الدعم او المقاومه
هكذا يختلف الدخول من فرصه لاخرى

ashraf
07-22-2012, 16:30
اعتقد ان انسب وقت للدخول الى السوق بعد صدور البيانات الاقتصادية الهامة وانسب وقت للخروج بعدها باعتين خوفا من تغير الاتجاه وعموما افضل الدخول فى السوق فى الفترة من 2 الى 5 مساءا بتوقيت القاهرة والخروج قبل هدوء الاسعار او انعكاسها

blonur
07-22-2012, 16:33
الدخول و الخروج من الصفقات فهذا امر متعلق علي مدى خبرتك في التداول الخاصة بك في السوق استنادا عن التحليل التقني و التحليل الاخباري و قدرتك عن اتعابك مدى خطورة الوضع

aminos
07-22-2012, 17:03
ا عن نفسي بفضل ادخل السوق عند فتوح اميركا لأني بستنى 25 او 30 ببس وحيتحقق هل الربح خلال دقائق ويمكن ثواني على عكس الاوقات التانية يمكن ياخد ساعات

السلام عليكم
و أنا أيضا يا أخي أفضل الدخول في الفترة الأمريكية
لأني من محبيها و الحمد لله على كل حال

havic
07-22-2012, 17:05
للتحليل دور في معرفة نقطة الدخول للصفقة ونقطة الخروج منها
لذا يجب عليك قبل الدخول الى الصفقة ان تقوم بالتحليل اللازم وترسم مسار الصفقة في بالك

delpi
07-22-2012, 17:05
مشكلة الانزلاق السعرى اللى بيحصل انه مش بيفعل الامر من النقطة اللى انا مختارها ممكن يفعل الامر بعد 20 نقطة مثلا انا عامل امر شراء ستوب من 3120 دخلت الامر فى الميتاير كده لو حصل انزلاق مش هايفعل الامر

waleed adel
07-23-2012, 21:35
من خلال الاحداث الاقتصادية والسياسية والاجتماعية لانها لها تاثير
كبير جدا على دخولنا وخروجنا

msh3egy
07-28-2012, 05:41
اظن انه يعتمد على الاخبار مثل صعود وهبوط العملات والاهم هو التعامل معها بسرعة فائقة ودقة كبيرة..ويعتمد ايضا على الاستراتيجية المتبعة

mage
07-28-2012, 06:04
بالنسبة لى انا الوقت المناسب هو عندما يكون هناك فرصة جيدة فى سوق الفوركس ولكن متى اخرج عندما اشعر ان نسبة الربح كافية بالنسبة لى او انى اشعر ان الخسارة اصبحت كبيرة التى عكست على الاسعار

aladdin
07-28-2012, 06:07
طبعا لازم يعتمد الوقت على الفرصه الموجود بالفعل امامك فاذا كان لا يوجد امامك فرص للدخول او بمعنى اخر انك لم تستطيع اكتشاف تكل الفرصه فلا تدخل حى تجدها

dollyabdallah
07-28-2012, 11:00
معرفة الدخول والخروج من السوق بيتوقف على الاستراتيجية الناجحة و التحليل الاخبارى والفنى الجيد

aboualy
07-28-2012, 11:03
السلام عليكم
و أنا أيضا يا أخي أفضل الدخول في الفترة الأمريكية
لأني من محبيها و الحمد لله على كل حال

فعلا الخى العزيز الدخول مع بداية الفترة الامريكية مريح جدا لان السعر يتحرك بسرعة فى هذه الفترة وهذا يساعد على تحقيق الاهداف فى وقت قليل

no1forex
07-28-2012, 11:24
اولا بترجع ليك انت وعلى اسلوبك فى الشغل مع الترندات والمفينجات والتحليل الفنى وتقارير الاخبار سعتها تخش و او تبعد بعيد عن السوق كل دا على حسب اتمته هتخش السوق ام لا من المعطيات الى بتجيلك من الشارط

KOGI
07-28-2012, 12:16
اكيد هتخش الصفقة على حسب تحليلك للشارت وعلى حسب الحركة اللى هتعملها العملة سواء صعود او هبوط
و السؤال بخصوص الاخبار فانت اصلا لازم ترعف التحليل الاساسى عشان تتاكد من تحليلك بشكل كامل

forexawy
07-30-2012, 16:14
بالنسبة للدخول فى الصفقة فهذا راجع الى الاستراتيجية الخاصة بك والخروج منها بالربح الذى يناسبك ولكن اياك والطمع والاكتفاء بالربح المناسب
والمضاربة وقت الاخبار غير جيدة حيث ان الشركة لاتحسب لك الا 10% من قيمة الربح فى الصفقة
وانصحك بالابتعاد عن المتاجرة وقت الاخبار وحيث انها تناسب الحسابات الكبيرة ايضا ولا تناسب الحسابات الصغيرة

mohamed eldamnhorey
07-30-2012, 16:32

اكيد يا اخى ندخل فى وقت الفتره الاسيوية

لان هذا الوقت هو اهدى وقت

أسكبيد
07-30-2012, 17:01
الدخول اكيد بيكون حساب الاستراتيجية وتحقق الفرص
مع مراعاة اوقات صدور الاخبار والتوقعات بتوجهات السوق

kingman
07-30-2012, 17:03
فعلا الخى العزيز الدخول مع بداية الفترة الامريكية مريح جدا لان السعر يتحرك بسرعة فى هذه الفترة وهذا يساعد على تحقيق الاهداف فى وقت قليل

المهم طبعا مع السيولة العالية التى تميز الفترة المريكية ان الواحد يكون محلل صح ومتوقع الأتجاه الصحيح فى هذه الفترة لن اكيد الدخول الخاطئ هيسبب خسارة سريعة كذلك الدخول الصحيح هيكون الربح سريع

hend
08-10-2012, 18:12
كل الى اعرفو انك تدخل الفوركس تشترى فى وقت هدؤ السوق وهبوطة
وتبيع العملات فى وقت ارتفاع الاسعار وتجنى ربحك من الفرق وتقبل مروى

egypt25
08-22-2012, 04:57
اولا انستا لا تسمح بالمتاجرة وقت الخبر
ثانيا .. المتاجرة وقت الخبر بدون ستوب ليها عيوبها
ان ممكن تتمرجن مرة واحدة
لان وقت الخبر ممكن السعر يضرب 100 او 200 لفوق او لتحت
فلازم تاخد بالك

Leonardo
08-22-2012, 05:02
اولا لازم تكون عامل تحليل وهدا شيء ليس فيه نقاش
ثانيا لازم تشووف السعر فين و انت عملت التحليل على اي سعر و على اي فريم
حتى يكون دخولك ملائم للفريم

silver
08-22-2012, 12:40
بصراحة غير معروف متى الخروج

وافضل وقت للخروج في ذروة البيع او الشراء

وليس هناك شيء دقيق

mannon
08-22-2012, 13:49
بصراحة غير معروف متى الخروج

وافضل وقت للخروج في ذروة البيع او الشراء

وليس هناك شيء دقيق

مع احترامى لك اخى الكريم ولطريقة عملك ولكن انا شايف ان اى صفقة بندخلها لازم نعرف كويس فين وامتة هنخرج منها سواء عن طريق الهدف او الاستوب المتحرك او عن طريق الخروج اليدوى عند الوصول الى مستوى معين

العوامى
08-22-2012, 13:55
طبعا الدخول وقت الاخبار ممنوع فى الشركة هنا ولكن من الممكن ان تقوم بتحليل الشارت جيدا وهوسوف يخبرك متى تدخل ومتى تخرج
احترف التحليل الفنى الكلاسيكى وستربح اموالا طائلة

ROTARY28
08-22-2012, 15:22
السلام عليكم
موضوع تحدبد وقت الدخول في السوق
يعود الى طريقة المتداول في المتاجرة ونوع العملة والتحليل الذي يعتمده
لذا لايوجد قانون ثابت حول هذا

face book
08-22-2012, 15:32
تدخل الصفقه لازم يكون هناك سؤال تسأله لنفسك ؟ انت داخل الصفقه ليه؟؟ علشان كذا سبب
وانت خارج برضوا انت هتخرج ليه؟؟؟؟؟ لازم يكون هناك سبب ولابد من مطارده الربح

alielsherbini62
08-22-2012, 15:58
دائما تكون العوامل المشتركة فى كل الاستراتيجيات مهما كانت محاولة تحديد الاتجاة و الدخول مع اقرب نفطة قوية .. بمعنى محاولة الدخول من القمة او القاع فى بداية الترند و دة اصعب حاجة فى التعامل فالنقطة الصحيحة للدخول بيع هى القمة و العكس فى الشراء الفكرة كلها كيف تحددها و هذا هو مربط الفرس

noureen
08-22-2012, 16:19
انا لا احب المجازفه فى دخول الصفقات بصراحه عشان كدا مش بدخل صفقهالا فى حاله التاكد منها كويس اووى
و لذلك بردوا مش بحب المتجاره وقت الاخبار لان من شانه ان يقلب السعر تمام لذا انا ابتعد عن المجازافه فى الفوركس

ilyes
08-22-2012, 16:24
السلام عليكم
انا لا اعرف هذه الامور صراحة
جاري التعلم منكم
ان شاء الله

egypt25
08-22-2012, 16:32
حكاية مدى ندخل الصفقة او نخرج منها دى هى اساس التحليل الفنى
وطبعا دى بالخبرة هتيجة لكن اقدر اقولك حاجه
ماتخرجش من الصفقة غير لما تحقق الاهداف اللى انت محددها كاملة لان الخروج المبكر من الصفقة الكسبانه خسارة

بسمة الحياه
08-22-2012, 17:54
كل على حسب استراتيجيته
و الخبرة أيضا لها دورها في اختيار الوقت المناسب المهم تفادي المتاجرة نصف ساعة قبل و بعد الخبر

elmirmajid
08-22-2012, 17:59
السلام عليكم اخي الكريم هو الدخول في الصفقات يعتمد بشكل كبير على تحليلك الخاصة وانا متلا اقول ان كان تحليل صحيح راح تكون فيه الكتير من الفرص وبخصوص التداول على الاخبار انا اعتمد في الحقيقة علة الصفقات الصغرى وبهدا لا تهمني الاخبار كتير سوى التحليل الفني موفق

badrheba48
08-22-2012, 18:06
تدخل فى الوقت المناسب يعنى ان تمسك الترند من بدايته خاااالص .. و دة دور التحليل الفنى بتاعك و تحاول تعرف السعر هيبدأ يغير اتجاهه امتى و امتى يبان لك ان تحليلك غلط و ان السعر كان مجرد بياخد راحه و نازل تانى ..

lovemoon
08-22-2012, 18:08

وشكرا لكم
اللي يفصل في هذا الموضوع عو احترام مستويات الدعم و المقاومة تعرفني ادخل منين و اخرج منين

robert75
08-22-2012, 18:24
انا افضل عدم المتاجرة وقت الاخبار حيث تكون الحركة عنيفة فيجب دراسة الشارت قبل الخبر وتحديد نقاط الدعم والمقاومة وتحديد اتجاه السوق ثم مراقبة تأثير الخبر على ذلك. لان ذلك اامن

HOUSAMMI
08-22-2012, 18:29
اخى انت من يستيطع ان يجب على هدا السؤال بناء على تحلييل للترند ونقاط الدعم والمقاومة

وباستخدام مؤشرات التشبع ووصول الترند الى قمة المقاومة والدعم بتحدد نقطة دخولك وخروجك

ادا كان فى مشكلة كلمنى على الخاص

arabfox
08-22-2012, 18:43
مش بالضرورة اخبار كويسه ان السوق يرتفع بالعكس فى كذا عمله حصلت ان كان فى اخبار مش كويسه عليها مع ذلك كان هناك اقبال غير معهوود على شرائها

mhmh2003
08-22-2012, 20:48
طبعا الدخول والخروج المفروض انه على التحليل الفنى او الاستراتيجيه التى المفروض انك بتشتغل بيها والدخول والخروج بيكون بعدد نقاط بتحددها قبل الصفقه اما بخصوص الاخبار فهى تحتاج خبرة شويه لانها بتحرك السعر ومفيش ولا مقاومه ولا اى حاجه ممكن توقف السعر عشان كدة الافضل انك تبعد عن السوق قبل وبعد الاخبار بنص ساعه

hanyzky
08-23-2012, 01:29
الحقيقه انى مبتئ وليس لى درايه كافيه

shahd
08-23-2012, 09:05
ولكن يوجد شركات تمنع ذلك ولا تحتسب الارباح عند التداول وقتت الاخبار مثل انستا

YASER83
09-06-2012, 14:14
السلام عليكم
موضوع تحدبد وقت الدخول في السوق
يعود الى طريقة المتداول في المتاجرة ونوع العملة والتحليل الذي يعتمده
لذا لايوجد قانون ثابت حول هذا

face book
09-06-2012, 15:11
كل الاسئله ديت توضحهالك طريقه او استراتيجيتك في السوق هي التي تحدد لك امتي تخرج

وامتي تتدخل وامتي استني في السوق واصبر والالتزام بيها هو سيد الموقف مش معني ان الطريقه كويسه يبقي ادخل او مدخلش بمزاجي لازم تلتزم بقواعدها

amera-nada
09-06-2012, 15:25
السلام عليكم و رحمة الله
ممكن تدخل الصفقة في الوقت الي تشوف ان دهنك صافي و ممكن تركز و تفهم التحليل الفني كويس اواي
بس افضل لك عدم الدخول مع وقت الاخبار لان ممكن كل حساباتك ممكن تطلع غلط خليك بعيد عن المخاطر افضل

said@77
09-06-2012, 15:30
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
ا ي وقت تكون صافي الذهن مع القدره والخبره
وانت تكون واثق من نفسك

m.o.b
09-06-2012, 16:49
لما السوق يكون هادى كده وكلو تمام ابدا ف دخول الصفقه وقت الخروج بقى

مش عارف كل واحد وليه رائى مختلف عن التانى

تقبل مرورى

korsa
09-06-2012, 16:57
تدخل على حساب المعلومات المتداولة او تحليلاتك الشخصية

noureddine
09-06-2012, 16:58
دخول الصفقة أو الخروج منها يتوقف على مدى تحليلك لبيانات التداول في سوق البورصة
وكذلك فعالية استراتيجيتك من حيث الوقت أثناء هبوط أو صعود الأسعار.

mannon
09-06-2012, 21:20
انا عن نفسي بفضل ادخل السوق عند فتوح اميركا لأني بستنى 25 او 30

ببس وحيتحقق هل الربح خلال دقائق ويمكن ثواني على عكس الاوقات التانية

يمكن ياخد ساعات ويمكن السوق يكسرني واستنى وقت طويل لحتى يرد عليي

حلو انك تاخد من السوق الى انت عايز بس وتكتفى على فكرة الاسلوب دة اسلوب محترفين ومش كتير الى بيقدر ييعمل كدة ، وانا متفقك معاك وفعلا افضل وقت لدى للتداول فى الفوركس بيكون من الساعة 9 صباحا بتوقيت القاهرة

nemo19
09-06-2012, 21:23
اكيد طبعا دخول كل فرد هيبقى على حسب الاستراتيجية او الطريقة التى يعمل بها وبالتالى نرى الفرص المتاحة للدخول اويضا نرى انتهاء الفرصة للخروج من الصفقة

djilani
09-06-2012, 21:35
الدخول إلى الصفقات والخروج منها حسب إستراتيجية كل متاجر مثلا مؤشراتك توحي بإنعكاس للسعر
أكيد راح تخرج من الصفقات تبعك أو وقت ظهور الأخبار أكيد راح تأثر عليك وعلى الأستراتيجية

ahmedamz
09-06-2012, 21:39
من ناحية الوقت افضل الاوقات من وجهةنظرى الدخول عند افتتاح وبورة لندن
وافضل المناطف السعرية هو الدخول عند نقطة دعم او نقطة مقامة

mahmoud1
09-06-2012, 21:49
الدخول فى الصفقة بيكون بناء على التحليل الفنى الخاص بيك او عن طريق الاستراتجية اللى شغال عليها وغالبا الطريقة اللى بعمل بيها لازم يكون فى تحركات وسيولية ويكون فى اتجاة واضح المضاربة وقت الاخبار القوية ممكن تربح منها بس يكون ليك طريقة تقدر تتاجر بيها وتعرف اية هى الاخبار القوية اللى ممكن تتاجر علية ويكون الشركة اللى شغال عليها تقابل التعامل وقتوالاخبار بدون مشاكل اى حساب سواء كان كبير اوصغير على حسب فى ناس بتاجر بمخاطرة عالية وقت الاخبار لانه ممكن الهدف يتحقق بسرعه وبيكون داخل بستوب صغير يمكن 10 او 15 نقطة بالكتير بالنسبة لى الاخبار فى موقع كتير اشرها موقع فوركس فكتارى ازى تتاجر على الخبر بيكون فى كذا طريقة منها اومر معلقة قبل صدور الخبر بدقايق شراء فوق السعر بعدد من النقاط من 10 الى 15 نقطة وبيع تحت السعر نفس الشئ

syed
09-06-2012, 22:01
طبعا الدخول والخروج المفروض انه على التحليل الفنى او الاستراتيجيه التى المفروض انك بتشتغل بيها والدخول والخروج بيكون بعدد نقاط بتحددها قبل الصفقه اما بخصوص الاخبار فهى تحتاج خبرة شويه لانها بتحرك السعر ومفيش ولا مقاومه ولا اى حاجه ممكن توقف السعر عشان كدة الافضل انك تبعد عن السوق قبل وبعد الاخبار بنص ساعه

lala
09-06-2012, 22:07
ان عمليات الدخول والخروج من الصفقات فده بناء على خبره مل مضارب فى الفوركس فكل واحد منهم له وجهه نظر فى هذا
اما انا بالنسبه لى لانى مضارب جديد افضل ان ابتعد تمام البعد عن الاوقات التى يتم فيها تداول الاخبار

rouka
09-07-2012, 00:09
تدخل مثلا عقد شراء اذا اكد التحليل الفنى ان السعر سوف يرتفع وتخرج عند ظهور شمعة تعكس التحليل
ومن الافضل اتباع استرتجية الموفنج افرج

dalia
09-07-2012, 00:35
الحقيقه انا ريحت نفسى من كل الحوارات دى وبقيت بتاجر بالليل فقط بعد انتهاء الاخبار والحاجات دى كلها
فى وقت التذبذب والحركه البطيئه
تارجت بسيطميتعداش 5 ولا 6 نقط مضمونين كل يوم
والحمد لله على ذلك

kami1995
09-07-2012, 17:21
السلام عليكم المضاربة وووقت الخبر اعتبرها خطئه جدا لان يمكن ان يكون الخبر فى بدايته جيدا ومع مرور الوقت يتحول للطريقه السالبه وبهذا اتعرض للخسارة الكبيره ووقت دخول والخروج من السوق يتحدد بناء على الصفقه التى انا مقبل عليها وعلى حسب المؤشر من الخسائر منها حتى اتجنب حد معين من الخسائر لكل صفقه لاستطيع الاستمرار من المضاربه

zasd
09-07-2012, 23:24
بالنسبه للاخبار لا قيمه ولا اهميه لها بشرط ان يكون تحليلك الفنى سليم
لا يوجد خبر واحد بالعالم يستطيع ان يغير اتجاه السوق
واذا كان اتجاه السوق سيتغير سيظهر ذلك واضح وجلى
من خلال التحليل الفنى بفتره كافيه قبل صدور الاخبار

ahmedgalal
09-15-2012, 02:41
انا من واجهه نظرى الشخصية فى هذا الموضوع
انه يعتمد على الاخبار مثل صعود وهبوط
العملات والاهم هو التعامل معها بسرعة فائقة
ودقة كبيرة..ويعتمد ايضا على الاستراتيجية المتبعة

anas
09-15-2012, 03:31
d

السلام عليكم الفوركس دائما متعلق بالطريقة السحب ولكن يجب مواكبة تقدمه

Mokka
09-15-2012, 03:34
عليك الدخول فى الصفقات عندما تجد السوق هادىء جدا و ايضا على حسب تحليلك الفنى و استراتيجيتك و عليك الخروج من الصفقه عند انقلاب السوق رأس على عقب او عند صدور اخبار سيئه او الخروج بأقل خساره ممكنه و عليك ايضا تحديد نقاط الدخول و الخروج

mohamed amin
09-15-2012, 05:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو اظن اخى الكريم ان هناك وقت معين لا ينصح
باالتضارب فيه وهو كما يقاال انهو وقت سماع الاخبار توثر كثيرا

ayman.shosha
09-15-2012, 06:33
اخى العزيز بمفهومى الشخصى
انا ادخل الصفقة عندما يبدأ السعر الصعود من اقوى هبوط له واخرج منها عندما يبدأ السعر الهبوط عن اعلى سعر وصل اليه
اما المضاربة وقت الاخبار فهى سلاح ذو حدين وانا لا افضل المتاجرة وقت الاخبار
اما متابعة الاخبار ان كنت تسأل عن الكيفية فكل ما عليك سوى ان تكتب فى محرك البحث لديك التحليل الاخبارى واختر ما يناسبك

azifek
09-15-2012, 06:37
بالنسبة لي انا ادخل الصفقات لما تكون فرصة جيدة
اما بخصوص اغلاق الصفقات
لما تكون العملة نازلة او صاعدة على المدى المتوسط فاني اتركها مفتوحة
اما اذا كانت حركة العملة مستقرة ساكتفي بعدد قليل من النقاط

ziko
09-15-2012, 15:52
طبقا ل ستراتيجيتك التى تتبعها ول اداره راس مالك دون الاعتماد على اراء الاخريين

4ex
09-16-2012, 19:12
اهم حاجة انك تدخل الصفقة لما يكون السوق هادي وساعتها تبتدي انك تعمل التحليلات الفنية الخاصة بيك واللى انت بتعتمد عليها

face book
09-16-2012, 19:59
تخرج في الوقت المناسب وتدخل في الوقت المناسب كل ده يقولهولك الاستراتيجيه اللي انت شغال بيها وتعطيق نقط الدخول والخروج

ولا بد من عمل لها باك تيست محترم علي الماضي وتجربتها 3 شهور علي الديمو علي الاقل

missan
09-16-2012, 20:08
السلام عليكم
يا أخي الدخول و الخروج بيتوقف عليك واستراتيجيتك التي تتبعها

كونان
09-21-2012, 17:50
هذا السوق مثل البحر الذي لاتؤمن أمواجه الهائجة ، لذا لا تدخل و أنت
أنك لا تستطيع تصفية المحفظة في الوقت المناسب مع أي هبوط مفاجيء

smail
09-22-2012, 14:13
وبالنسبة للحسابات كبيرة او صغيرة فأهم شىء تطبيق ادارة رأس مال حتى ولو بمبلغ قليل 100 دولار مثلآ
وافضل تحليل فى رأى الشخصى على فريم 4 ساعات

sarim
09-22-2012, 14:17

وشكرا لكم

فالأمر كلة يترتب عليك فعلشان تاخد قرار جيد لازم تكون عارف ازاى تستغل الفرص سواء اخبارية او

maro50
09-22-2012, 14:49
ان تحديد وقت دخول الصفقه او الخروج منها فذلك يرجع الى التاجر نفسه وقدرته على التحليل وهذا يرجع الى الخبرة ولكننى افضل ان تكون نقطه الخروج من سوق الفوركس عند الخسارة المتتاليه للثبات قليلا ومعرفه اسباب الخسارة

علاء بدران
09-22-2012, 14:50
افضل دخول السوق وقت ان يكون ثابت وليس فية تذبذب
وافضل الخروج عندما احس بالخسارة وتقلب السوق

كونان
09-23-2012, 21:44
بالنسبة لي أدخل على الفرص ليس لدي فترة محدده لدخول انا اتداول في كل الأوقات اما الخروج من السوق عندما
اجد ان الأتجاه سوف تعكس صفقتي او في اثناء قرب وقت الأخبار لأن السوق في وقت الأخبار تكون عنيفا

keko
09-23-2012, 21:55
طبعا هى بتختلف من كل متداول فذلك يتوقف على استرتيجيه كل شخص منا وبالنسبه للاخبار فالى اقدر اقولهولك انك
لو متاجر جديد فالافضل لك ان تتعرف على الاخبار وعلى توقيتها ولكن لا تدخل بالصفقات فى وقتها لان ده بالنسبه لاى متداول جديد من السهل ان يعرضه للخساره

yasser habola
09-23-2012, 22:13
عندما ادخل في صفقة قبل ما اشتري وابيع اقوم بتحديد كم من النقاط التي ترضيني لكن اقتنع بالربح
وفي حالة الخسارة اقوم بتحديد النقاط التي لا تؤثر علي الحساب
بالنسبة التداول وقت الاخبار ففي استراتيجية لذلك لكن معظمها تكون اوامر معلقة لسرعة حركة السعر اثناء الخبر

osamaelnino
09-24-2012, 01:00
ضع هدف و استوب فى اماكن جيدة و اترك
الجهاز و لا تتابع المنصة

mohamed alalfy
09-30-2012, 00:28
السلام عليكم
اذا كنت تريد انت علم ما هى موعيد فتح السوق
يعمل السوق خلال الاربعه والعشرين ساعه
وخلال ايام الاسبوع ماعدا يومى السبت والاحد
وشكر الله سعيكم

loco
09-30-2012, 00:31
السلام عليكم انا جديد بهدا الميدان معنديش معلومات كتيرة حول الموضوع
لكن استفدة الكتير من ردود الاعضاء الكرام

Mido0o-style
09-30-2012, 00:51
هذا هو معنى لاتحليل الفنى فالهدف من التحليل الفنى هو ثلاث نقاط فقط الدخول و نقطة الهدف و نقطة ايقاف الخسارة و اذا استطاع احد ان يجيب فهذا يعنى انه تمكن من التحليل الفنى جيدا و لا اعتقد ان السؤال هكذا له أجابة بل يمكن الاجابة اعتمادا على شارت معين.

gigi
09-30-2012, 21:56
انا عن نفسى اعتقد انه يعتمد على الاخبار
مثل صعود وهبوط العملات والاهم هو
التعامل معها بسرعة فائقة ودقة كبيرة
وعتمد ايضا على الاستراتيجية المتبعة..

daisy
09-30-2012, 22:08
اللى انت بتقوله دا هو اللى احنا بنسعى دائما داخل السوق لاننا نعرفه
وفيه ناس بتنجح وناس بتفشل
اما عن التداول وقت الاخبار فهو فرصه عظيمه
لكن للاسف ممنوع فى انستا

CoRLeoN300
10-04-2012, 21:16
بسم الله الرحمن الرحيم
أفضل وقت للمتاجرة هو عندما تكون واثق من نفسك
تحياتي

اخر لقاء
10-04-2012, 21:28
افضل وقت في نظري عندما تعلم كل شيء عن التداول والفوركس تقدر ساعتهاتداول يف اي وقت

ramzy sayed
10-12-2012, 00:12
الدخول وقت الاخبار يتطلب موهبة وخبرة كبيرة لاى شخص يتداول وقت الاخبار لانة يستطيع ان يحلل ما ورد فى كل من الاخبار حتى يستطيع ان يحقق الربح الذى يغنية عن التجارة التى تتطلب التحليل وربحها يكون مغرى ولكنة ليس بالساهل

هبه جمال
10-12-2012, 17:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يااخى هو انا من وجهه نظرى بدخل الصفقه عندما اشعر ان السوق هادى ويكون مهيا لكى اقوم فيه بالتحليلات واكون قادر على متابعه الشارات اما عن وقت انسحابى من الصفقه عندما يكون السوق قد اشعر انه انقلب واجد نفسى لااقدر على متابعه الشارات ولااقدر على ان اقوم بعمل تحليلات.

mannon
10-12-2012, 17:41
الدخول وقت الاخبار يتطلب موهبة وخبرة كبيرة لاى شخص يتداول وقت الاخبار لانة يستطيع ان يحلل ما ورد فى كل من الاخبار حتى يستطيع ان يحقق الربح الذى يغنية عن التجارة التى تتطلب التحليل وربحها يكون مغرى ولكنة ليس بالساهل

انا معاك ان مش كل الناس هتقدر تشتغل على الاخبار لان اكيد فى ناس كل الى تعرفة ميعاد الخير اكتر من كدة ما يعرفوش واعتقد ان تحديد تاثير الخبر صعب جدا حتى على المحترفين

علاء بدران
10-12-2012, 18:03
انا كمبتدء لسة معرفش امتة ادخل الصفقة
ولكن ان شاء الله استفاد من الاعضاء الكرام

forex.fee
10-12-2012, 18:36
والله اخى الكريم كل واحد وشطارته وبجد فعلا التداول خبره كبيره
وكمان اخى الكريم لازم تتعلم وتقبل مرورى اخى الكريم وسلامى لك وشكرا

mostafa ramy
10-17-2012, 04:41
الوقت المناسب لدخول الصفقة فهو يحدد عن طريق تحليلك لحركة الزوج وتتوقع من
خلالها ما هو الوقت المناسب لدخول اى صفقة اما بالنسبة للمتاجرة وقت الاخبار
فهى تتطلب راس مال كبيير

MAGDY
10-17-2012, 04:57

وشكرا لكم

تدخل الصفقة ، عند توافق أكثر من مؤشر .. لتأكيد لحظة الدخول الصحيحة
تخرج من الصفقة ، عند تعارض المؤشرات التى دخلت بها
المضاربة فى وقت الأخبار .. من أفضل وأنجح وأربح المضاربات
فقط .. لمن يُجيد التعامل والعمل وقت صدور الخبر
أصحاب الحسابات الكبيرة والصغيرة ، سواء بسواء
نسبة الدخول والمخاطرة ، نسبة واحدة .. بحسب حجم رأس المال
متابعة الأخبار ، من الأجندة الإقتصادية بأى موقع فوركس
تحياتى

blackknight
10-17-2012, 05:27
اعتقد ان كل واحد ليه وجهة نظر مختلفه فى الموضوع دا فكل واحد ممكن يدخل الصفقه من مكان مختلف وكلاهما
يحقق ربح او احدها ربح والاخر خساره فكل ما عليك فعله هو التحليل السليم للسوق اوتخاذ القرار فى الوقت الملائم والالتزام

jamalsale
10-17-2012, 15:32
بنسبة لي انا اتجنب الدخول في وقت الاخبار بسبب انني لم ادرس التحليل
الاساسي جيدا فالامر يحتاج الى القليل من المعرفة لدخول فيه

eletrebi
10-17-2012, 16:16
الدخول وقت ما تحب وبعد دراسة طبعا
اما الخروج ايضا كما تحب انت وكما ترضى سواء بربح او خسارة
لو حققت ربح كبير ابدا ادرس الشارط كويس وتابع الدعوم والمقومات القوية

meeco
10-17-2012, 17:23

وشكرا لكم

الدخول والخروج من الصفقة يحتاج الى نقاط قوية واضحة و مضمونة
اما بالنسبة للمتاجرة وقت الاخبار فهو يحتاج الى خبير فى التداول وقت الاخبار ويفضل ان يكون رأس المال كبيرا

mdgazy
10-17-2012, 18:38
أعتقد إن الوقت المناس لدخول أي صفقة و الخروج منها بعتمد على الشخص نفسه و الاستراتيجية اللي هو شغال عليها

kazim
10-17-2012, 18:41

وشكرا لكم

وساعتها تبتدي انك تعمل التحليلات الفنية الخاصة بيك واللى انت بتعتمد عليها
فهناك مواقع معينة موجودة علي الشبكة متخصصة في اصدار الاخبار المتعلقة بالسوق بصورة لحظية
اما عن الدخول و الخروج من الصفقات - فهذا امر متوقف علي مدي عمق خبرة التداول الخاصة بك في السوق

aboubakeur_m12
10-17-2012, 18:45
اعتقد ان الوقت المناسب لدخول السوق هو عندما يكون هادي اي الحركة تكون ضعيفة اضافة الى اجتناب الدخول مع وقت صدور الاخبار لانك ان وقعت فيها ستخسر .

ibrahiem2012
10-17-2012, 18:46
اهم وقت للدخول لما يكون في تشبع للسوق عند نقاط الدعم والمقاومه
هذه افضل الاوقات للدخول من السوق
والخروج عندما تشعر ان الترند بدأ يرتد

sunlight
10-17-2012, 18:46
اعتقد ان الدخول والخروج من السوق محتاج انك تدرس الشارت جيدا حتى تخرج او تدخل من نقاط قويه مثل الدعم والمقاومه اذا كانت الترندات مختلفه صعودا او هبوطا

mohamed ezzat
10-17-2012, 19:01
أنا أفضل ان انتظر السعر ان يصل لاعلى نقطة أو ادنى نقطة
وقتها ابدأ ادخل فى الصفقات مع التحليل المستمر
لانه لابد للسعر من الرجوع مرة أخرى لنقطة انطلاقة

saasa
10-24-2012, 03:26
السلام عليكموالله معنديش معلومات كويسة افيدكمبها
لكن استفدنا كتير من ردود الاعضاء الكرام

شيرين
10-24-2012, 03:45
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

يالغالى الدخول و الخروج بيتوقف عليك انت واستراتيجيتك
يعنى ممكن تقولنا ا=ستراتيجيتك وندور معاك على افضل نقاط الدخول و الخروج
كلامك مظبوط اتفق معاك في الراي
السلام عليكم

derar
10-24-2012, 08:24
صباح الخير
اللي بدو يدخل صفقة يدخل
على اساس تحليل قام به
وبالتالي الخروج

oudai
10-24-2012, 15:25
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
كل شخص واستراتيجياتهى وكل واحد له مخيلته
وكل عام وانتم بخير

asmaa omar
10-25-2012, 20:44
هذا الموضوع يرجع فى البدايه والنهايه الى استراتيجيه العمل
التى تعمد عليها وليس اكثر فهى التى تخبرك متى تدخل ومتى تخرج

magic777
10-26-2012, 03:13
هذا الموضوع يرجع فى البدايه والنهايه الى استراتيجيه العمل
التى تعمد عليها وليس اكثر فهى التى تخبرك متى تدخل ومتى تخرج

بالضبط اخي كل متاجر هنا وبيكون ليه طريقه عمله اللي على اساسها بيدخل السوق
لما تتحقق شروط الدخول ويخرج بردو لما تتحقق شروط الخروج من الصفقه

toto
10-26-2012, 06:22
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل
والرائع انه يعتمد على الاخبار مثل صعود
وهبوط العملات والاهم هو التعامل معها بسرعة
فائقة ودقة كبيرة..ويعتمد ايضا على الاستراتيجية المتبعة

ahmedsaied
10-28-2012, 05:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الوقت المناسب للدخول فى الصفقه عندما يكون السوق هادىء اما خروجى من الفوركس فهذا يعتمد على ما قد اربحه

haytham_mhmd
10-28-2012, 06:14
بتختلف حسب الاستراتيجيه الي كل واحد بيتبعها

انا مبتدا وبتعلم حاليا في الحسابات التجريبه وابحث عن كتب او دورات تدريبيه مناسبه

اذا في احد بيعرف مركز تدريب في القاهره يكون مناسب من ناحيه الاسعار ويكون علي مستوي تعليمي مناسب يبعتلي علي الخاص بكون شاكر

yaallah3
12-07-2012, 02:50
انا شايفة ان الواحد لازم يدخل الصفقة فى الوقت الى يشوفه مناسب وان السوق متاح في الفترة دي
ونخرج لما نحس ان السوق هايتغير او تكون في اخبار مؤثره ممكن تاثر على الصفقة

fooosha
12-07-2012, 03:52
انا شايفه ان دخول السوق فى نفس وقت الاخبار ده مشروع فاشل الاحسن استنى ساعه او ساعتين بعد الخبر لان وقت نزول الخبر الدنيا بتكون عايمه والمكسب مش مضمون يعنى مجازفه لكن بعد ساعه او ساعتين الوضع بيكون اهدى واضمن ده بالنسبه للدخول اما الخروج ده انت اللى بتحدده مع مراعاة ان مايكونش فى طمع فى المكسب او خوف من الخساره والتحليل الفنى المناسب وده طبعا بيختلف من شخص لاخر

hassan asayed
12-07-2012, 05:37
اخى الكريم يمكنك الدخول عند الانتهاء من التحليل
وتعرف ان التجارة الان يمكنك الربح منة
وتخرج عند توقع انعكاس السعر

forex3
12-12-2012, 16:23
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى العزيز اظن ان توقيت الدخول والخروج من الصفقات فى الفوركس يعتمد اعتماد كلى على استراتيجيات التى تستخدمها وثانية على متابعة الاخبار العاجلة فى الدول

Mohamed Ramadan Helal
12-12-2012, 16:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فى اى وقت عادى وكله حسب الاستراتيجيه
وياريت متطمعش يعنى خلى عندك قناعه

hard$currency
12-12-2012, 16:47
طبعا يجب الدخول من نقطه دعم قوية جدا والخروج ايضا يكون من نقطة قوية لكى لا تخسر الكثير
اما التداول اثناء الاخبار خطر كبير يجعلنا نخسر وانا لا افضله واعتقد ان كثير لا يفضلونه

عبدالرحمن امام بيومى
12-12-2012, 17:15
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا انستا لا تسمح بالمتاجرة وقت الخبر
ثانيا .. المتاجرة وقت الخبر بدون ستوب ليها عيوبها
ان ممكن تتمرجن مرة واحدة
لان وقت الخبر ممكن السعر يضرب 100 او 200 لفوق او لتحت
فلازم تاخد بالك

حمو
12-17-2012, 12:38
انت مش محتاج رد
انت محتاج قرص
امتا تفتح الصفقة لما تعرف اتجاه السعر انه صاعد او هابط تفتح صفقة بيع او شراء علشان تاخد الكام نقطة اللي هيطلعهم او ينزلهم
امتا تخرج لما تلاقي السعر هاينزل او ان حصلت علي نقط انت محددها
تتابع الاخبار من مواقع الاخبار

yassoo011
12-17-2012, 13:07
تدخل الصفقة عند كسر ترند او الاتداد من دعم
او مقاومة او اذا كنت تتاجر بديمارك وتخرج عندما تحقق هدفك

mohamed badawy
12-17-2012, 13:12
الدخول فى وقت الفرص بعيدآ عن الأخبار والتذبذبات للأزواج
وافضل تحليل فى رأى الشخصى على فريم 4 ساعات لأنة ادق من الفريمات الصغيرة فى التحليل الفنى على الأزواج وليس اليورو فقط

xp4h
12-20-2012, 21:47
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان افضل وقت ممكن تدخل فيه السوق
بيكون الساعة التاسعة صباحيا بتقدر تشوف فيه السوق كويس وبالتوفيق للجميع

magdy2
12-20-2012, 21:57
صديقى العزيز هناك برامج مجانية تقدمها فوركس لك تكون على جهاز الكمبيوتر الخاص بك دوما تستطيع من خلالها ان تتابع الانخفاض والارتفاع فى اسعار العملات لحظة بلحظة وهذا سيفيدك كثيرا فى تداولاتك اليومية .

saly
12-21-2012, 15:25
انا شايفه ان كل وقت وليه اسلوبه واحنا هنا فى الفوركس كل واحد بيحاول يوصل بالظبط للطريقه اللى تناسبه وتناسب ظروفه
فيه ناس ارباحها كلها فى اوقات الاخبار فقط
وفيه ناس اسكالبينج فى الفتره الاسيويه
وفيه ناس صفقات عاديه فى الفتره الاوروبيه والامريكيه
المهم انها فعلا تكون مناسبه ليك

mansourito
12-21-2012, 15:36
شوف اخي هو نقاط الخروج والدخول مهمة جدااا لكن لي عليك ان تركز عليه اكثر
هو نقطة الخروج لأنها مهمة ومهمة جدا

محمود شبايك
12-21-2012, 18:24
بص انت بتدخل حسب الاستراتيجة اللى انت شغال عليها
اما وقت الخروج انت بتحدده بنفسك عايز ربح كام نقطة

rinko
12-23-2012, 10:36
نا بعتمد على الدخول والخروج من خلال التحليلات الفنية لانها موضحة جدا للاسعار
اذا كانت فى ارتفاع او انخفاض وكذلك من خلال الاحداث الاقتصادية
والسياسية والاجتماعية لانها لها تاثير كبير جدا على دخولنا وخروجنا من السوق

أمير الحياة
12-23-2012, 12:18
في البداية نقطة الدخول او الخروج انت صاحب القرار فيها لكن بعد التحليل واستنتاج نتائج تدل علي صحة التحليل
اما اوقات الاخبار فالابتعاد هنا يكون للمبتدئين واصحاب الخبرات الضعيفة
اما هناك من يرجحون المتاجرة وقت صدور الاخبار وهم المحترفون

kingmos4
12-23-2012, 13:09
اخى الكريم
بالنسبة لصفقات السكالبينج الدخول فيها بيعتمد على الارتداد من ترند او نقطة دعم او مقاومة
اما بالنسبة للصفقات الطويلة فهى تعتمد على الترند العام والتحليل الكلاسيكى

noruto73
12-23-2012, 13:27
في البداية نقطة الدخول او الخروج انت صاحب القرار

ahmed1
12-23-2012, 14:54
الدخول في الوقت المناسب هو الدخول وقت تحقق الفورص وشروط الدخول كلها في استراتيجيتيك

والخروج عندما تجد ان ظروف السوق قد تغيرت ولا توجد اي من شروط الدخول مازالت موجوده

mero12
12-23-2012, 14:56
على حسب كل واحد وخبرته وطريقته من خلال الفوركس
ممكن عن طريق الاخبار بتقدر تعرف الاوقات المناسبه واخبار السوق

محمد عويس
12-23-2012, 15:00
لا اعرف وذلك لانى جديد فى الفوركس ولكن اللى اعرفو ان فى ناس تفضل المتاخرة وقت الاخبار وهناك من يعترض على هذه الفكرة وانا لا اعرف الحقيقه اذا كانت هذه المعلومه تفيد المتاجر ولا لا ولكن هذا ما عرفتو ولو احد يريد التصحيح فليقول حتى نستفيد

waleed elhadary
12-23-2012, 15:13
السلام عليكم انا اعتقد ان الوقت المناسب لدخول الصفقه يعتمد بالاساس على
اتجاه الزوج لكل عمله ، و انا لا افضل التداول اثناء الاخبار

abdenbi
12-26-2012, 15:27
المضاربة اخي في وقت الاخبار صعبة جدا و تحليل تاتيرات الاخبار يبقا امر صعب
و يحتاج الى خبر واسعة مع الفوركس و الاخبار

shymaa2013
12-26-2012, 21:46
ندخل الفقه عندما لايوجد تدهور في السوق ويكون هادي ونطلع عندما نشعر بالقلق

amira
12-26-2012, 23:34
انا شايفه ان المتاجره وقت الاخبار تكون لاصحاب الخبره بغض النظر
سواء كانت حسابتهم كبيره او صغيره

walid1
12-26-2012, 23:39
السلام عليك اخي الكريم و شكرا على الموضوع المميز و بخصوص تساؤلك فيجب على كل متداول ان يبحث عن الوقت المناسب للخروج و الدخول

raed3
12-28-2012, 15:37
الدخول الى السوق من وجهه نظرى فى اى وقت ولكن هناك اوقات يختارها كثي رمن الناس وهى فترة الصباح لكى تعرف الاتجاة السوقالى اين
كذلك افضل فترة للمداولة وقت فتح السوق الاسيوى ولكن كل ذلك يتاتى من التحليل الجيد والاستراتيجيية المدروسة التى تعمل عليها

moonlight32
12-28-2012, 15:44
ادخل عندما اكون مستعد فقط
واخرج عندما ارى ان الاستمرار غير مجدي
يعني وبصراحه اعتمد على حدسي وبعض التحليل

omar.winner
12-28-2012, 15:45
تحدد الدخول والخروج من الصفقات بناءا على تحليلك الفنى وتحليلك الاخبارى ايضا , بالاضافة الى الاوقات الجيدة للتداول والتى يكون فيها سيولة جيدة بالسوق

mansourito
12-28-2012, 15:55
السلام عليكم
اخي اسئلة في الصميم صراحة لكن اخي ركز اكثر على وقت الخروج اكثر من الدخول في اي صفقة

nour7
12-28-2012, 16:17
بالنسبة لي لا أعتمد على الأخبار بتاتا
وإنما أتبع استراتيجية محددة قمت بالتدريب عليها كثيرا
ألتزم بها

king123
12-28-2012, 16:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا اقول متي تدخل الصفقة عندما تجد ان السوق في حالة هدوء ويكون السعر في ارتفاع ولا يوجد اخبار مزعجة ممكن تأثر علي العمله التي تدوال بها
ولم تدخل في الصفقة في وقت الاخبار لانه تكون فيها خطر علي الحساب الصغير
هدا ما اعرفة انظر باقي الاعضاء مادا سيقولوا لك

medo1
12-28-2012, 16:22
طبقا للاستراتيجية المستخدمة
توجد نقاط دخول ونقاط خروج
تختلف طبقا للفريم الزمني المستخدم

rename
12-29-2012, 13:24
طبعا اهم شيء هو اختيار نقاط الدخول والخروج من الصفقات بعناية
ولا يجب ان تهمل نقطة الخروج فهي يمكن ان تكون السبب في ربحك او خسارتك

mostafaabdelgawad
12-29-2012, 14:42
انا شايف ان المتاجرة وقت الاخبار دي ضارة جدا وبتخسر كتير
حتى لو مشت معاك في كام صفقة متكملش احسن ودي نصيحة مجرب

khamis
12-29-2012, 16:59
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته الصفقات كلها اخى مش زى بعض كل واحد على حسب الاستراتيجية اللى ماشى عليها

forex star
12-29-2012, 17:56
اشكرك على الموضوع بجد موضوع قيم ومفيد وانا شخصيا جديد فى هذا المجال وطبعا
هستفيد من ردود الأخوه الأعضاء

a.mahmoud
12-29-2012, 17:59
لمتابعه الاخبار الاقتصاديه هناك الكثير من المواقع والتي بها المفكره الاقتصاديه وانصحك بالمواقع التي بالغه العربيه للتسهيل ...والمضاربه علي الاخبار هي من احدي استراتيجيات التداول ولكن لابد الاول من معرفه تاثير كل خبر علي حاله الاقتصاد

shimaa
12-29-2012, 18:03
اولا نقطة دخول الصفقة تتوقف على تحليلك للشارت وتحديد نقاط الدعم والمقاومة وتتوقف جودة نقطة دخولك للسوق على مدى جودة تحليلك الفنى والاستراتيجية التى تتبعها ...ونقطة الخروج من الصفقة تتحدد عندما تقول لنفسك هذا الربح يكفى بحيث تجنب الطمع والاستمرار فى صفقة لوقت طويل قد يعكس لك النتائج التى وصلت اليها .....وانصحك بعدم المتاجرة وقت الاخبار لانها تصلح لرؤوس الاموال الكبيرة وغير مضمونة بالنسبة لذوى الخبرة البسيطة بالفوركس لما لها من خطورة .

do.dy
12-29-2012, 18:22
يجب ان ندخل السوق مننقطة قوية جدا ونخرج من نقطة قوية ايضا لكى نستطيع ان نحصل على ارباح
والتداول وقت الارباح مفيد جدا للاشخاص ذوى الحسابات الصغيرة ويقومون بالاسكالبينج للحصول على ارباح ويكونوا مدربين عليه

locos
12-29-2012, 18:27
حسب تحليلك للسوق..
الانسحاب اوقات يكون التداول خطر هو احسن شئ
بالتوفيق
سلام

abdelhak
12-29-2012, 18:27
اخي الكريم ان الدخول والخروج متوقف على خبرة المتداول والاسترتجيات التي يعتمد عليها

AmirAhmad
12-29-2012, 18:43
فى الوقت الى تشوف فية ان السوق هادى وتعمل تحليلاتك الفنية
وربنا ميجعل

rroka103
12-29-2012, 18:45
اختيار الوقت المناسب للمتاجرة هو الذى يحدد الذى يربح والذى يخسر
ان الناجحين فى عمل الفوركس هم من يختارون الوقت الصحيح لدخول الصفقات

souzy
12-29-2012, 19:29
اولا لا احب التداول وقت صدور الاخبار لان السوق يكون متقلب وبه تحركات سريعه اما عن وقت الدخول والخروج من الصفقه هذا يرجع الي طريقتك في التداول والاستراتيجيه المتبعه ولكن انصحك بعدم الطمع والخروج بربج معقول بدلا من الطمع والحساره الكبيره

nivenomar
12-29-2012, 19:31
فى رأى ان اى شخص عايز يدخل صفقة لازم يكون الجو هادئ و ان يكون قارئ جيد للاخبار وقام بتحليلها . اما عن الخروج من الصفقة فيكون عندما تشعر انك ستحقق خسارة فتقوم بانقاذ نفسك والخروج من الصفقة باقل الخسائر .

Alfreedom
12-29-2012, 19:42
الدخول للصفقات وقت المناسب بعد التحليل وجمع بينات ومتابعه العمله جيدا يعنى من غير اى تسرع يعنى انا عندى ممكن اتابع العمل يوم بحاله وادخل فى السوق بعد فتره كبيره من المتابعه المهم يكون دا الوقت المناسب

m4ha
12-29-2012, 20:10
السلام عليكم
ندخل فى الوقت المناسب هو الوقت الذى يكون السوق فيه هادئ وغير متذبذب ويجب ان تدخل وفقا لتحليلك الذى يكون فى صالحك والاستراتيجيه الجيده التى تستخدمها وتخرج من السوق فى الوقت المناسب عندما تصل الى الربح الذى أردت الوصول اليه ولا تطمع فى تحقيق المزيد وترضى بما حققته او عندما تجد انك خسرت اكثر من 5% من رأس المال حين ذلك تقوم بالخروج اما بالنسبة للتداول وقت الاخبار هذا ممنوع وبالتالى الربح الذى تحققه لا تأخذه

ahmed lamour
12-29-2012, 20:14
انا اقول متي تدخل الصفقة عندما تجد ان السوق في حالة هدوء ويكون السعر في ارتفاع ولا يوجد اخبار مزعجة ممكن تأثر علي العمله

sonya
12-29-2012, 22:54
ربنا ميجعل فيها خساره ان شاء الله

البرجيسي
12-29-2012, 22:56
اناشايف انك اتكلمت علي نقطة مهمة اوي بس اختيارها علي فكرة النقطة دي اذا كانت دخول او خروج مش هتكون بالسهولة دي وعامة يا سيدي التحليل الفني هو اللي بيحدد بس المهم ان يكون انت فاهم تحليل فني صح والشموع اليبانية برده هتخليك فاهم اصول الفوركسفي اختيار النقط القوية

safi
12-29-2012, 23:19
السلام عليكم .... انا افضل الدخول عند نقاط القوية حتى يمكننى تحقيق رب معقول ، وبلنسبة للاخبار بتكون فرصة والمخاطره فيها بتكون كبيرة وتصلح للخبراء والمحترفين والافضل انها تكون براس مال كبير

haze5m
12-30-2012, 00:28
انا ا عتقد ان وقت الدخول والخروج يعتمد عل
ي الاستيراتيجية الفتي وضعتها لنفسك ووقت الاخبار يسمي التحليل الاساسي

s&a
12-30-2012, 00:36
اكيد بندخل يا اخى اذا تمكنت من التحليل ومعرفه اتجاه السوق
ومتابعه الاخبار التى تؤثر علي العمله في وقتها ونعرف اتجاها ويجب ان
تخرج منهااذا عكس عليك السوق بشكل جامد وده يبقي دور استوب لوز وشكر ا ربنا يوفقك

remas
12-30-2012, 01:04
والله الدخول والخروج فى الوقت المناسب من السوق هى نقطه جيده يجب اننا نتعلمها علشان نحقق اعلى ربح ممكن ونتفادى الخساره ودخولك وخروجك المناسب مش هيجى الا بدراستك للصفقه اللى انت داخل فيها جيدا قبل الدخول ثم المرونه فى التعامل مع السوق والخروج فى حالة الشعور باى بورادر للارتداد قد تضر بصفقتك

بحر الدولارات
12-30-2012, 15:25
اخى الحبيب الدخول والخروج للصفقة يتوقف على الاستراتيجية وعلى تحليلك انت
اما بالنسبة للمتاجرة وقت الاخبار فانا لا افضل ذلك لانى عرفت انه يؤدى الى الخسارة

salma saad
01-07-2013, 03:12
السلام عليكم
اعتقد ان انسب الاوقات للدخول هى عندما يكون السوق هادئ اما الخروج بيتوقف عليك انت واستراتيجيتك

harimeche
01-07-2013, 06:03
السوق أولا مفتوح 24/24 لمدة 5 أيام فشف ما ناسبك حسب خطتك واستراتيجياتك

mahammed galal
01-07-2013, 12:39
اخى الفاضل اعتقد انه لا يوجد وقت معين تدخل فيه الصفقه ولكن يرجع ذلك حسب ماتقرره انت شخصيا

maged mohamed
01-07-2013, 13:45
بسم الله الرحمن الرحيم
انت تعرف انة يوجد شبكة متخصصة الاصدار الاخبار يمكن تساعدك فى التحرى الصحيح اما بالنسبة للدخول والخروج قى السوق يتوقف على الاستراتجية المستحدمة وعلى اعصابك وقدرتك المالية والقدرة على ادارة راس المال الصحيحة